DAGBLAD VOOR EN OMSTREKEN. Het controlestelsel langs de Spaansche kust. De tinbaggermolen „Kantoeng" vergaan. COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIES Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. No. 56 Oit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Maandag 8 Maart 1937 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 139e Jaargang De algemeene toestand. Alkmaar, 8 Maart. De Fransche minister-president Leon Blum heeft Zondagavond voor de radio een redevoering gehouden, waarin hij o.a. uit eenzette, dat het doel der maatregelen, waartoe de regeering Vrijdag heeft beslo ten, uitsluitend was een duurzame oplossing voor de situatie te vinden t. o. v. de econo mische problemen, welke men vaak in en buiten Frankrijk in sombere kleuren heeft geschilderd, en die inderdaad ernstig zijn: De Fransche regeering heeft gedacht en denkt nog steeds, dat een eenmaal geconso lideerde economisch herstel een financieel herstel zal teweeg brengen. Ernstige ge ruchten werden in omloop gebracht en men vroeg zich af, of de frank ondanks de mo netaire aanpassing van October j.1. het zou kunnen „houden" en of de regeering niet haar toevlucht zou moeten zoeken to.t een nieuwe devaluatie van den frank dan wel tot een strikte deviezencontrole. Het pro bleem van het geld en dat van de schatkist zijn nauw met elkander verbonden. Een op treden der regeering in dezen zou dus slechts doeltreffend kunnen zijn, indien het gelijktijdig op beiderlei gebied zou geschie den. In dezen geest moet men de maatrege len opvatten, welke in het gisteren gepubli ceerde communiqué zijn aangekondigd. De schatkistbehoeften zijn bij het begin van het begrootingsjaar geschat op 36 mil- ïiard, daar komen nog bij 4 mililard van de spoorwegleening, welke te Londen moet worden afgelost, dus in het geheel 40 mU- liard. Daarvan gaan 8 milliard af, die reeds van 1 Januari af zijn betaald. Blijft dus 32 milliard. De regeering acht het mogelijk dit bedrag terug te brengen op 26 milliard. Wij willen, aldus Blum, de situatie voor de schatkist baseeren op onbetwistbaar so- liede en stabiele wijze. Daar het cijfer, dat ik heb genoemd, aldus Blum, voor de helft ongeveer overeenkomt met de buitengewo ne credieten voor de bewapening, hebben wij besloten deze credieten te dekken met een groote weerbaarheidsleening. De verlegenheid van de schatkist behoeft geenszins ongerustheid te wekken. De lee ning zal in de onderscheidene muntsoorten van Frankrijk, Groot Brittannië en de Ver- eenigde Staten zoowel waarborg als keuze geven. De leening zal steeds kunnen wor den ontvangen, daar waar de betaling het voordeeligst zal zijn. Zij die hun kapitaal over de grens hebben gebracht, zullen dus geen voorwendsel meer kunnen zoeken om niet op deze leening in te schrijven. Zij zijn gevrijwaard tegen alle tegenwoordige risi co's, waarvan zij geprobeerd hebben zich te onttrekken.' De regeering verwacht derhalve een terugkeer van uitgevoerd kapitaal onder welken vorm ook dan thans buiten de grenzen in omloop is. Deze kapitaalsterugkeer wijzigt in een slag de omstandigheden op de valutamarkt Om dezen terugkeer volkomen te maken, heeft de regeering den invoer en den han del in goud weer vrijgegeven. Voor het beheer van het egalisatiefonds heeft de re geering zich de medewerking verzekerd van deskundigen die in binnen- en buitenland een grooten naam hebben. Ten slotte heeft Blum nogmaals in cate gorische bewoordingen zijn vaste, voornemen herhaald, aan de driemogendhedenovereen- komst naar letter en geest trouw te blijven, d. w. z. af te zien van controle en dwang. STAKING TE BORDEAUX. Wegens eisch van veertig-urige werkweek. Daar de besprekingen tusschen de verte genwoordigers van de reeders en de sche pelingen zijn mislukt te Bordeaux, hebben de laatsten een vergadering gehouden, waar in besloten is dat alle schepen van de open bare havendiensten zullen deelnemen aan een staking, en dat de bemanningen aan boord van de vaartuigen, zonder verbinding met het land, zullen blijven. Een drijvend dok is tot zinken gebracht. Geen enkel Fransch of buitenlandsch vaartuig kan meer den rivier op of afvaren, daar ook alle loodsdiensten staken. Volgens een verkla ring van den secretaris der vakbonden van de schepelingen zal deze actie zoolang du ren, als de veertig-urige werkweek in de haven nog niet zal worden toegepast. De versperringen op de Gironde zijn te Zaterdag verbroken. Om zeven uur Zondag morgen hebben de bemanningen de schepen verlaten. De ingeschreven zeelieden hebben besloten het werk te hervatten voor de maatschappij, die besloten heeft de veertig- urige werkweek in te voeren. Morgen zal een algemeene vergadering worden gehouden. Incidenten hebben zich niet voorgedaan. ZEVEN DOODEN BIJ SCHEEPS- ONGELUK IN DE ZWARTE ZEE. Ter hoogte van Oenve in de Zwarte zee is een zeilschip in den storm vergaan. De uit zeven koppen bestaande bemanning is om het leven gekomen. De Spaansche revolutie Duitschland blijkt wederom een slechte betaler te zijn. Een nieuw offensief op Madrid? De subcommissie der non-interven tie-commissie heeft naar Reuter ver neemt, in haar gisteren gehouden bij eenkomst besloten, Zaterdag 13 Maart voor te stellen als datum, waarop het controleplan in werking moet treden. Heden zou de plenaire commissie dit voorstel in behandeling nemen. De kwestie van de betaling van het Duitsche aandeel in de kosten van uitvoe ring van het controleplan zijnde zestien procent, is nog steeds niet geregeld. Duitschland is tot dusver slechts bereid gebleken, een klein deel in buitenland- sche deviezen en de rest in marken te betalen. Dit brengt het geheele plan in gevaar, daar Engeland slechts wil betalen, indien ook de vier andere groote mogend heden eenzelfde percentage betalen, en Frankrijk, Italië en Rusland reeds eerder een soortgelijke houding hebben aange nomen. De Duitsche gedelegeerde zal thans zijn regeering om nieuwe instructies vragen. Wat de controle ter zee betreft, heeft Portugal zijn bezwaren tegen het gebruik van Lissabon en Madeira door Russische schepen voor het inschepen der waarne mers te laten varen. Zoowel de subcomissie als de plenaire commissie zullen hedenochtend opnieuw vergaderen. Engelsche persstemmen. De diplomatieke redacteuren der link sen© bladen toonen zich geirriteerd over de vertraging, die door zekere mogend heden gebracht wordt in het in werking stellen van de coptrole aan de Spaansche grenzen. De News Chronicle schrijft, dat. Duitschland zich nog steeds verzet tegen de betaling van zijn onkostenaandeel in buitenlandsche deviezen. De Daily Herald maakt eveneens melding van „obstructie" van den kant van Duitschland en voegt hieraan toe: „Zaterdag heeft lord Ply mouth tegenover den Duitschen vertegen woordiger moeten verklaren, dat hij met zijn houding het geheele plan in gevaar bracht. Misschien is dat het verlangen van Duitschland". De Manchester Guardian schrijft: „Tien duizend Italianen zijn in Spanje ont scheept. Voor zoo ver men weet is geen enkele vrijwilliger sedert 20 Februari uit Duitschland of Rusland in Spanje aange komen, maar uit beide landen blijft het oorlogsmateriaal komen. Kolonel Rossi, de Italiaansche veroveraar van Majora, die uit Spanje was vertrokken, toen het Engelsch-Italiaansche accoord werd on derteekend, is zooeven daarheen terug gekeerd. Te Londen vraagt men zich af, hoe het komt, dat de opstandelingen, die een ontzaglijke meerderheid aan geoefen de manschappen en aan materiaal hebben, den oorlog niet vlugger winnen. En in- tusschen zijn alle onpartijdige waarnemers het er over eens, dat er geen overeen stemming heerscht in het regeeringskamp. Men is er te Londen niet ver vandaan te gelooven, dat de Spaansche generaals en in het bijzonder Franco een geweldige onbekwaamheid bezitten en bovendien standvastig zijn in hun weigering hun Duitsche en Italiaansche bondgenooten te laten beslissen over belangrijke strategi sche kwesties. Ook spreekt men de veronderstelling uit, dat de Italiaansche en Duitsche vrij willigers, al zijn er aan opstandelingen zijde ongeveer 100.060 slechts een beperkt aandeel hebben genomen aan de gevechten en men gevoelt een steeds meer uitge sproken twijfel ten aanzien van de waarde der Italiaansche, ja zelfs van de Duitsche troepen". Zal Italië intervenieeren. De cori'espondent van de „Ami du Peuple" in Lugano meldt aan zijn blad: Volgens zekere berichten uit Rome over wegen officieele kringen de vorming van een nieuw expeditiecorps, dat tegen het einde van Maart gereed zou moeten zijn om naar het Iberische schiereiland ver zonden te worden. Dit expeditiecorps zou ten doel hebben op beslissende wijze steun te verleenen aan de uiterste inspanning van Franco. Jïet zou veel belangrijker zijn dan alle corpsen, die tot dusverre deel nemen aan den oorlog in Spanje. Het zou nl. bestaan uit vier legercorpsen van drie divisies elk, die thans bijeengebracht zou den worden." 1'Oeuvre schrijft: „Hoewel de Italiaan sche autoriteiten verklaren, dat deze troe pen 25.000 man bestemd zijn voor Afrika, zijn zekere welingelichte kringen te Rome van oordeel, dat zij zullen ver trekken naar Spanje, onmiddellijk wan neer hun formatie gereed zal zijn. Tevens vernemen wij, dat te Venetië een school geopend is waar spoed-onderwijs gegeven wordt in de hanteering van tanks." De Echo de Paris meldt: „Volgens seri euze berichten die bevestigd schijnen te worden door de autoriteiten te Gibraltar, zouden de Italianen op 28 Februari te Cadiz troepencontingenten aan land heb ben gezet. Volgens sommigen, zou het hier gaan om 10.000 man. Dit getal wordt ech ter door anderen betwist." La Republique schrijft: „Italië heeft zijn actie in Spanje op zoo brutale wijze verhaast, dat wanneer Franco het wint en zijn overwinning lijkt steeds zekerder Franco niet meer zal behoeven te re kenen op de veiligheid van zijn verbin dingen met Afrika. Het nauwe bondge nootschap tusschen de twee fascistische staten vormt dus tegelijkertijd een uiterst ernstige bedreiging voor de onafhankelijk heid van de kleine state^i in Midden- Europa en een niet minder ernstige be dreiging voor onze rijksverbindingen en voor den weg naar Indië." Nieuwe Italiaansche troepenzendingen in voorbereiding? Mevrouw Tabouis schrijft inde Oeuvre": Er hebben zich Zaterdag nieuwe moeilijk heden voorgedaan in de niet-inmengings- commissie, om, ten aanzien van de controle op de Portugeesche havens, waartegen Por tugal zich verzet. Aan den anderen kant schijnt de Italiaansche inmenging nieuwe kracht te zullen gaan krijgen. In fascistische kringen wordt druk gesproken over een nieuw expeditiecorps, dat tegen het eind van Maart gereed zou moeten zijn. Men beweert, dat vier legercorpsen, elk van drie divisies, in voorbereiding zijn. De bronnen, waaruit deze inlichtingen verkre gen zijn, zijn dezelfde als die, waaruit wij drie maanden geleden vernomen hadden, dat 60.000 strijders uitgezonden waren, welk bericht voor honderd procent is bevestigd. Wij voegen hieraan toe, dat te Rome zekere kringen er niet volkomen zeker van zijn. dat deze voorbereidingen voor Spanje be stemd zijn. Sommigen vragen zich af, of zij niet alleen maar bestemd zijn om als steun te dienen voor de ideologische propaganda van Mussolini, hetzij in Afrika hetzij elders. Van de fronten. De strijd in het Noorden. Een officiéél communiqué, dat Zaterdag door het hoofdkwartier van het noordelijke leger is uitgegeven, bevat de volgende bijzonderheden: In het Baskenland is Zaterdag geschut vuur zonder gevolgen uitgewisseld. Uit San tander valt niets te melden. In Asturië, in den sector Oviedo, wordt de aanval voort gezet. Villa Euskadi, van groot strategisch belang, is bezet, evenals enkele naburige huizen. In den sector Trubia heeft de vijand een hevigen aanval ondernomen op de stel ling la Rebollada. Hij werd teruggeslagen en liet talrijke dooden achter. De regee- ringsluchtmacht heeft den vijand op de vlucht gedreven en doeltreffende concen traties opstandelingen gemitrailleerd. De laatste berichten bevestigen, dat de vijand voor Rebollada heeft moeten vluchten. De verliezen van de opstandelingen zouden negenhonderd man bedragen Het moreel der regeeringstroepen staat op zeer hoog peil. Nadat door een regeei-ingsoffensief van veertien dagen de rechtschen, die in den sector van Asturië geleidelijk omsingeld werden, hebben de laatste verwoede aan vallen ondernomen op den berg Verruga, een strategische stelling, welker bezit de verbinding met Oviedo vormt. Van af dezen berg beletten de militietroepen de aankomst van versterkingen in Oviedo. De rechtsche operatie begon vroeg in den morgen met een intensief artillerievuur. Vervolgens rukten de opstandelingen op naar den berg. Zij werden echter weldra gestuit door het mitrailleurvuur der loyalen. Tenslotte moes ten zij halt houden en dekking zoeken waarbij zij zich verschansten in slechte stellingen, waar zij blijven, tot de nacht hen in staat zal stellen terug te trekken. j De strijd om de hoofdstad. Nadat de brug over de Manzanares door de regeeringstroepen vernield was, hebben de rechtschen een zeer hevigen aanval ondernomen om te trachten het door de loyalen veroverde teri*ein te herwinnen. De strijd werd geleverd, terwijl overal hand granaten en mortierprojectielen ontploften. De regeeringstroepen beten zich vast in het terrein en doorstonden het vijandelijk vuur zonder te wijken Toen de felheid van den aanval verminderde herstelden zij hun for maties en organiseerden zij hun verband aan den rand van een enormen trechter, die door een ontploffing geslagen was. Men verzekert hier, dat de loyalen er in geslaagd zijn een verbinding tot stand te brengen gebouwen geweken opstandelingen zouden derhalve geïsoleerd zijn. Voorbereidingen voor groot offensief op Madrid? De troepen-concentraties der opstandelin gen, waarvan Zaterdag met hardnekkigheid melding werd gemaakt, doen gelooven, dat zij binnenkort een nieuwen aanval op Ma drid zullen ontketenen. In den sector van Jarama schijnen de op standelingen hun troepen samen te trek ken bij Morata de Tajunam. Van de och tenduren af heeft de artillerie der regee ringstroepen op intensieve wijze de troe penbewegingen bestookt. Vier uur lang donderden de kanonnen vrijwel onafgebro ken totdat de batterijen der opstandelingen het vuur begonnen té beantwoorden. Twaalf driemotorige vliegtuigen der op standelingen, gevolgd door verscheidene es cadrilles jachtvliegtuigen vlogen Zaterdag ochtend boven het front van Jarama. Zij hebben de linies der regeeringstroepen be stookt, maar het schijnt, dat de regeerings troepen, dank zij de genomen voorzorgs maatregelen, dit bombardement goed heb ben doorstaan. Luchtafweergeschut werd direct in werking gesteld. Ondanks den be wolkten hemel, welke het zicht uiterst moeilijk maakte, verschenen weldra jacht vliegtuigen der regeering in de lucht, gereed om slag te leveren. De toestellen der opstan delingen verdwenen na eerst nog hun la dingen bommen te hebben afgeworpen. Het schijnt, dat de aanval der opstandelin gen zeer hevig zal zijn. Hei stalen gevaarte - op weg naar Indië tijdens den sleep bij Eddystone omgeslagen en gezonken. Twee millioen door de golven opgeslokt, Bemanning tijdig in veiligheid. Bij den internationalen sleepdienst Smit en Co. te Rotterdam en bij de directie van de werf Gusto in Schiedam zijn be richten ingekomen, dat de tinbaggermo len „Kantoeng" op weg naar Ned.-Indië, gisteravond om 9 uur bij den Engelschen vuurtoren Eddystone is omgeslagen. De runners, die zich aan boord van den baggermolen bevonden, zijn gered. Een nader telegram meldt: Zondagmiddag om één uur seinde de ka pitein van de Humber, een der beide sleep- booten welke de „Kantoeng" naar Banka zouden brengen, dat er tengevolge van een zwaren Oosterstorm in het achterdek van de „Kantoeng" lekkage was gekomen. De „Kantoeng" bevond zich op dat oogen- blik 16 mijl Zuid-Zuid-Oost van den vuurto ren Eddystone en zou trachten de haven van Plymouth in Zuid-Engeland binnen te loopen. Uit de verdere berichten bleek, dat de runners, die zich op het achterdek bevonden, geen gelegenheid hadden de pompen te be dienen. Zondagavond 9 uur seinde de kapitein van de Humber aan zijn kantoor te Rot terdam, dat de „Kantoeng" drie mijl binnen den vuurtoren van Eddystone was omgeslagen. De runners konden gered worden en wer den door de sleepboot de Schelde aan boord genomen. De „Kantoeng". De Kantoeng, welke gebouwd is op de werf Gusto te Schiedam, heeft 2 millioen gulden gekos.t. Het gevaarte had een gewicht van 3500 ton, terwijl de afmetingen waren 67.50 me ter lengte, 20 meter breedte en 'n diepgang van 3.80 meter. Het vaartuig was in buitengewoon korten tijd gebouwd, hetgeen zijn oorzaak vond in het feit, dat voor het transport naar Indië rekening moest worden gehouden met de moeson-condities in den Indischen oceaan. Hiervoor was het noodig, dat het transport niet later dan begin Mei te Aden zou aan komen. Men had gerekend, dat het transport on der normale omstandigheden met een ge middelden voortgang van 3^ a 4 mijl zou geschieden, terwijl voor het geheel traject circa 3 a 4^ maand gemoeid zou zijn. Het vaartuig, dat met een staaldraad van 520 meter aan de sleepboot was verbonden, was door 4 runners bemand. Het transport was Donderdagmorgen 4 Maart om kwart over tien onder groote be langstelling vertrokken met bestemming Banka, en passeerde Vrijdag Dungeness. Naar wij hedenochtend nader vernemen, kan wel worden aangenomen, dat de Kan toeng, die gisteravond bij Plymouth omge slagen is, daarna gezonken is en vergaan. Dat er geen slachtoffers te betreuren zijn, vindt zijn oorzaak in de omstandigheid, dat de bemanning het ongeluk zag aankomen en zich op alles had kunnen voorbereiden. xNader wordt gemeld: Naar kapitein B. 't Hart aan de directie van L. Smit en Co.'s internationalen sleep dienst heden heeft geseind, is de Kantoeng inderdaad gezonken. De sleepbooten zoeken de omgeving nog af voor eventueel drijvende materialen. Wanneer zij niets van belang mochten vin den, keeren zij hedenmiddag naar huis te rug. Over 2 a 3 dagen kunnen de Humber en de Schelde in de eigen haven van L. Smit en Co.'s internationalen sleepdienst ver wacht worden. Indrukken van de werf Gusto. Een dik helderwit sneeuwkleed overdekt dezen morgen de uitgestrekte terreinen van de scheepswerf Gusto. De „Kantoeng" vertrekt voor de reis, die zoo noodlottig zou afloopen. Inzet: kapitein B. 't Hart, gezagvoerder van de sleepboot „Humber".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 1