'JUooituiaai 'flieuws
DE G-1 KOOS HET LUCHTRUIM!
feit, dat door deze oneerlijke concurrentie
andere bakkerijen met groote moeilijkheden
te kampen hebben.
Verdachte drong op clementie aan, temeer
daar hij thans werkloos is.
Vonnis 25 Maart.
BEDORVEN VLEESCH IN VOORRAAD.
De Amsterdamsche rechtbank behandelde
een strafzaak tegen een 30-jarigen zetbaas
in een slagerswinkel en den directeur van
de onderneming, die deze en andere winkels
exploiteert, die terecht stonden wegens het
in voorraad hebben en doen vervoeren van
bedorven kalfsvleesch.
Het tweetal beweerde eenstemmig, dat
het vleesch niet bedorven was. Uit de ver
klaringen van den deskundige, dr. R. H.
Veeenstra van den Keuringsdienst voor
Waren, bleek, dat het vleesch veertien da
gen na het slachten was vervoerd. Het was
geheel verkleurd en bleek bij onderzoek
volkomen bedorven te zijn.
Ruim een week geleden was de machine
per schip van Amsterdam naar Eindhoven
overgebracht en tot gisteren toe is er hard
aan de kist gearbeid om haar spoedig gereed
te hebben tot het houden van proefvluch
ten. Het is geen toeval dat het vliegveld
Welschap uitverkoren werd om de Fokker
te testen op hare capaciteiten. Een rustig,
vrijwel afgelegen terrein, temidden van
heidevelden, waar in alle stilte, zonder af
leiding gemonteerd en verder afgebouwd
kon worden.
Zondag hadden de motoren reeds proef
gedraaid en waren er ook rolproeven geno
men, die naar volle tevredenheid verloopen
waren en het vertrouwen in een goeden
afloop van den eersten, werkelijken proef
vlucht was aanzienlijk gestegen. De Maan
dag bracht regen en storm waardoor de
vlucht geen doorgang kon vinden, maar
Dinsdag
Een dag ooals men in geen maanden ge
had heeft. Een zach'blauwe hemel en een
heerlijk warm zonnetje. Een flauwe wind,
die bovendien woei over het langste deel
van het vliegveld waardoor een maximale
startlengte bereikt kon worden.
En zoo werd des morgens reeds het toe
stel uit de bescheiden hangar gereden en
werd stevig vertuid aan den grond. De blok
ken voor de wiek i en al deze voorzorgs
maatregelen bleken niet overbodig te zijn
want toen iater op den dag de twee mach
tige Hispano Suiza-motoren vol toeren da
verden, rukte de machine aan de touwen die
De patroon voerde aan, dat hij 's morgens
de ronde gedaan had in zijn zaken, de be
drijfsleider had toen gezegd, dat hij nog een
„prachtig stukje kalfsvleesch" in de ijskast
had.
President: En hebt U 't toen bekeken?
Neen, dat had verdachte verzuimd en ge
roken had hij 't blijkbaar ook niet.
Voorts bracht deze patroon een contract
ter tafel, waarin stond dat de bedrijfsleiders
aansprakelijk waren voor eventueele ver
volgingen in verband met de vleeschkeu-
ringswet.
De officier merkte in zijn requisitoir op,
dat volgens de wet de directeur de aanspra
kelijkheid niet kan overdragen op den be
drijfsleider.
Spr. vorderde tegen hem 150 boete subs.
100 dagen hechtenis wegens in voorraad
hebben van bedorven vleesch, plus publica
tie van het vonnis; tegen den bedrijfsleider
eischte hij wegens het vervoeren 25 of 10
dagen hechtenis.
Vonnis 25 Maart.
van Welschap, alsmede zijn assistent, de
heer Jansen, hadden het niet bepaald druk
een groote menigte nieuwsgierigen van het
veld te houden. Immers aan de proefvlucht
was geenerlei ruchtbaarheid gegeven en
bovendien kon een bepaalde datum nooit
worden vastgesteld, omdat ten eenenmale
de weergoden zich niet laten dwingen de
vereischte medewerking te verleenen.
De toebereidselen.
Omstreeks een uur werden de eerste
hoorbare voorbereidingen voor den proef
vlucht gehouden. De zuurstofcylinder werd
naar buiten gereden en een tijdje later sloeg
de linkermotor aarzelend aan onder een
aanzienlijke ontwikkeling van blauwe rook.
Gespannen luisterde de heer Schatsky
naar elk geluid en daar begon het duim- en
handenspel o:-begrijpelijk voor den leek
maar geenszins voor den mecanicien, die in
de cockpit zat en dadelijk reageerde op het
miniemste gebaar. Gas open, gas minderen,
vol toeren draaien en weer stationnair
zoo ging het regelmatig door tot eindelijk de
chef een afzwaaiende beweging maakte en
de driebladige Hamiltonschroef met een ruk
tot stilstand kwam.
Daarna werd de rechtermotor be-
proefd. Suizend zwaaide de flitsende
propeller rond en deden de 14 cylinders
feilloos hun plicht. Althansdat
dachten wij, maar niet de heer Schats
ky, die het sein tot stoppen gaf en met
stelligheid verklaarde, dat een bougie
vetgeslagen was.
„Een fette pit", verklaarde een mëcano in
sappig Amsterdamsch en rende meteen
weg om gereedschap te halen en voegde er
even later aan toe, dat hij hoopte gauw de
kwaje gevonden te hebben, want anders
moest de proefvlucht wel uitgesteld wor
den.
Men zegt wel eens, dat Mokummers onder
een goed gesternte géboren zijn, want al
zeer spoedig was „de fette" gevonden en
wérd het malheurtje hersteld.
Manes was inmiddels in vol ornaat ver
schenen. Vliegjas, vliegkap en handschoe
nen enparachute. Een proefvlucht met
een nieuw vliegtuigtype is waarlijk geen
paskwil.
Grondproeven.
Fluks stapte hij over een der twee
staarten en even later zat hij in de
cockpit. Dc touwen waren reeds van
het landingsgestel los gemaakt en alleen
de blokken hielden het toestel nog
tegen. Een mecano klom in het achter
stuk om tijdens de grondproeven de
gedragingen van de staarten en van
het loopwiel te bestudeeren, dan werden
de laatste obstakels weggetrokken, de
linkermotor draaide voltoeren en lang
zaam zette het toestel zich in een rech-
terbocht om vervolgens rustig weg te
taxieën.
„Wat een prachtig toestel", zei kapitein
van Weerden Poelman, die inmiddels met
een escadrille D 16 van Schiphol was gear
riveerd, „dat zal als een mes door de lucht
vliegen!"
En het zou als een mes door de lucht
vliegen
Prachtig liet het toestel zich in al zijn
slanke kracht zien toen het wegrolde naar
de overzijde van het vliegveld, een draai,
even voltoeren van beide motoren en daar
begon het zijn aanloop zonder deze evenwel
te besluiten met een. opstijgen. Nog een
maal herhaalde Manes deze manoeuvre om
daarna terug te keeren om ditmaal op te
stijgen.
Het lot wilde anders! Want op het
beginpunt van den aanloop gekomen
zakte de machine weg in een zacht ge
deelte van het terrein. Gestopt werden
de motoren en een legertje mecano's en
ingenieurs rende naar de auto's en even
later begon de race naar de machine
over het vochtige terrein, waarbij het
water in stralen omhoog spoot
De Packard, eigendom van het vliegveld,
en bestemd als „startmachine" voor zweef
vliegtuigen, werd van stal gehaald en met
behulp van een andere auto en menschelyke
krachten, werd de zware machine spoedig
uit de drassigheid bevrijd en even later
draaiden de motoren weer op volle snel
heid.
Het groote oogenblik!
Toen was het moment aangebroken
Waarop de G-1 de hooge sferen zou op
zoeken. Voort schoot het toestel met
loeiende motoren, een korte rush van
nog geen 200 Meter en toen raakten om
16.34 de wielen van den grond. Lang
zaam, maar heel zeker steeg het toestel,
prachtig stilliggend in de lucht. Scherp
stak de blauw groene kist af tegen de
lucht en toonde het ten volle haar
ranke, snelle lijnen. Zachtjes bromden
de motoren voort, statig rees de ma
chine. De G-1 was in de lucht...
Voor het eerst de lucht in.
Op den grond waren reeds fototoestellen
en filmapparaten in actie geweest, toen de
machine hoog boven de hoofden zweefde,
kwamen de kijkers uit de foudraals en ge
spannen werden de verrichtingen gade
geslagen. Niet in het minst door den heer
van Tyen, die wel in de grootste spanning
verkeerd zal hebben over het verloop van
deze eerste, zoo belangrijke vlucht.
Langzaam maakte de Fokker haar eerste
bocht. Heel wijd en heel voorzichtig maar
het scheen alsof Manes het toestel reeds
vertrouwde in zijn capaciteiten, want op
circa 600 meter hoogte draaide hij scherpere
bochten en testte hij ook op andere manie
ren zijn machine.
Ongeveer 12 minuten duurde deze
vlucht en na nog een paar malen over
het terrein gevlogen te zijn, maakte hij
aanstalten om te landen. In een wijde
bocht naderde hij weer het Welschap
met gedrosselde motoren en met de
remkleppen uit zakte het toestel en
stond even later weer op vasten bodem.
Een baaslanding!
We moeten den dag niet loven, aleer het
avond is!" had de heer van Tyen even te
voren gezegd, „het toestel gestart en nu in
de lucht, maar het lastigste komt nog. De
landing
Een pak van het hart zal het hem wel
geweest zijn, toen de Fokker weer snel
taxiede naar de hangar, tegemoet gehold
door de kleine schare aanwezigen. Nog
even draaiden de schroeven en dan was de
rust weer gekeerd in de machine.
De maidentrip was volbracht en van alle
zyden werd de heer van Tyen en ook de
piloot Manes geluk gewenscht met het be
haalde succes.
Maar ook het personeel werd niet verge
ten en een hoera ging op, toen met stentor
stem werd verzocht „straks allemaal in het
restaurant te komen".
Een viering in intiemen kring van hoog tot
laag, van deze eerste vlucht, een resultaat
van maandenlange intense, in verbroedering
volbrachte, arbeid.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De positie der potsvliegtuigen was heden:
Perkoetoet uitr. te Jodhpoer.
Rietvink thuisr. te Bagdad.
DE „DJALAK" NAAR INDIE
VERTROKKEN.
Hedenmorgen is het K. L. M.-vliegtuig
„Djalak", gezagvoerder Abspoel, om 7.20
uur van Schiphol naar Indië vertrokken.
Voor deze reis hebben dertien passa
giers geboekt, t.w.: een passagier Amster
damRangoon, twee voor Calcutta, een
voor Bagdad, een voor Basra en een voor
Alexandrië.
Onderweg stappen in: een passagier
AllahabadPenang, een CalcuttaBag
dad, een CalcuttaPenang, een Rangoon
Singapore, een PenangBangkok, een
MedanSingapore en een passagier Sin
gaporePalem.
Het vliegtuig heeft 56 K.G. lading, 361
K.G. post en 48 K.G. pakketpost aan boord.
HET ONGELUK BIJ BERGHEIM.
Nadere bijzonderheden.
Omtrent het ongeluk van het Britsche
vliegtuig van de lijn LondenKeulen wordt
nader gemeld, dat het toestel omlaag is ge
stort in een bosch in de omgeving van
Bergheim een half uur loopen van een
boschwachterswoning. Tijdens den val brak
het toestel verscheiden boomen en het wrak
bleef enkele meters van den grond in een
pijnboom hangen.
Het wrak hangt horizontaal en hieruit
maakt men op dat het toestel door een
sneeuwstorm in de boomen werd gedrukt.
Metalen onderdeelen van den motor wer
den op verscheidene meters afstand van 't
wrak gevonden, hetgeen er op wijst, dat 'n
ontploffing het toestel vernielde en dat
daarna brand uitbrak. De inzittenden zijn
verbrand. De politie houdt de nieuwsgieri
gen op een afstand.
Boschbescherming in den
Zijperpolder.
Overleg tusschen Rijksinspectie
voor de werkverschaffing en
het N.H. landschap.
In het „Handelsblad" lezen wij:
Een van de belangrijkste doeleinden van
de strijders voor natuurbescherming en
landschapsverzorging is het bevorderen van
de samenwerking tusschen de verschillende
belangen, welke bij de uitvoering van cul
tuurtechnische werken in het geding komen.
De natuurvrienden moeten daarvoor de taak
van de cultuurtechnici leeren verstaan
het streven van hen, die het behoud van de
natuurschoonheid en van het merkwaardig
planten- en dierenleven op het oog hebben.
Onder de symptomen der gunstige samen
werking kunnen wij thans ook het overleg
noemen tusschen de in het vorige jaar opge
richte vereeniging voor provinciale natuur
bescherming „Het Noord-Hollandsche Land
schap" en de rijksinspectie voor de werkver
schaffing. Men weet, dat de werkverschaf
fing van de laatste jaren, waarbij zooveel
waardevol natuurschoon verloren is gegaan,
een steen des aanstoots was voor de natuur
bescherming. Ook in regeeringskringen werd
dit verlies ernstig geacht, zoodat de minister
van sociale zaken een rondschrijven zond
aan de Rijksinspecteurs met het verzoek
aandacht aan deze zaak te wijden.
Het verheugt ons thans te kunnen mede-
deelen, dat ook in Noordholland dit ge-
wenschte contact thans is tot stand geko
men. Dezer dagen hadden wij de gelegen
heid om ons van de groote waarde van dit
overleg te overtuigen.
In het Noorden der provincie boven Alk
maar wordt het landschap nogal eentonig,
vooral het gedeelte ten Oosten van het N.H.
kanaal. Het natuurschoon bevindt zich
hoofdzakelijk aan den duinkant, met als
fraaiste centrum het Zwanewater bij Cal-
lantsoog. Voor den goeden opmerker bevin
den zich ook in het West-Friesche polder
land tal van fraaie landschapsfragmenten:
aardige met riet omzoomde plasjes en vaar
ten, en voorts schilderachtige dijkgedeelten,
maar daarbij blijft het ook. Het meest ka
rakteristieke in het vlakke land is nu de
typische struikboschbegroeiing langs de rech
te wegen van den grooten Zijperpolder.
Meestal smalle boschj es van eikenhakhout
en berken, met onderbegroeiing van eikva
ren en struikheide en wellicht een aardige
flora. Vogelleven zit er niet veel in, want de
aanwonende boeren laten er gaarne kippen
in loopen.
Door een eigenaar van een dezer boschjes
was nu een aanvrage ingediend voor ontgin
ning van het terreintje in werkverschaffing
met steun van de overheid. Een voorbeeld
dus van de vele gevallen in het heele land,
waar met overheidsgeld gronden door par
ticulieren voor cultuur geschikt worden ge
maakt. Zonder dezen overheidssteun zouden
de eigenaren niet tot ontginning overgaan.
Overleg ter plaatse.
De Rijksinspectie voor de werkverschaf
fing had nu de bedoelde aanvrage om ad
vies gezonden aan de vereeniging „Het
Noord-Hollandsche Landschap". Vergezeld
nu van den inspecteur hebben eenige be
stuursleden van de vereeniging een onder
zoek ingesteld. Het bedreigde boschje werd
bezichtigd, waarop men tot de conclusie
kwam, dat hier de beschikbaarstelling van
subsidie niet gerechtvaardigd was. De land
schappelijke waarde van dit natuurschoon
is voor deze streek van een zoodanig belang
dat het besteden van gemeenschapsgeld voor
de opruiming er van niet gerechtvaardigd
moet worden geacht. Het verdwijnen van dit
bosch moet als een groote landschappelijke
verarming worden beschouwd.
Dit eerste resultaat van overleg is vanbe-
teekenis, omdat het hier mede de erkenning
betrof van de waarde van détail-natuur
schoonheid. Het is deze schoonheid, welke
een cultuurlandschap in sterke mate ver
fraait. Voor een provincie als Noordholland
van belang. Te hopen valt, dat ook elders,
en bij andere werken, waar het geen werk
verschaffing ten behoeve van particulieren
betreft, aanleg van wegen, kanalen ènz.
dit overleg mogelijk kan worden ge
maakt.
Rietbosch Wogmeer.
Toen wij toch eenmaal in Noordholland
waren hebben wij eveneens een bezoek ge
bracht aan een ongeveer 45 H.A. groot riet
bosch, liggende in de Wogmeer onder Hens
broek. Volgens een persbericht zou dit ge
bied worden ontgonnen. Meer dan dit pérs-
bericht is echter niet bekend, zoodat er of
ficieel niets naders te zeggen valt. Definitief
staat er niets vast.
Zuiver onze particuliere meening weerge
vende, kan worden opgemerkt, dat dit riet
land van een verrassende natuurschoonheid
is, een rustige grijze bruine vlakte nu, doch
in den zomer een golvend rietveld, waarin
ongetwijfeld talrijke vogels zullen broeden.
Niemand zou het daar vermoeden in deze
streek. Het riet wordt regelmatig gesnedenj
diepe kolken komen er niet voor. Ongeveer
drie eeuwen lang wordt het als rietland ge
ëxploiteerd. Als zoodanig levert het reeds
een belangrijke bron voor werkverschaffing^
daar er door een aantal arbeiders gedurende
eenige weken riet wordt gesneden.
SCHAGEN
Schager Kogge.
Dijkgraaf, Heemraden en Hoofdinge
landen van de Schager kogge vergaderden
in het lokaal van den heer A de Graaf té
Barsingerhorn.
Het besluit tot het aangaan van een gëïd-
leening groot 2500 ten behoeve van de
kosten van tandwieloverbrenging in het
gemaal te Kolhorn verkreeg goedkeuring
van Ged. Staten evenals het uitvoeren van
bovengenoemd werk.
Een bedrag van 737.84, zijnde een bij
drage in de kosten van den aanleg der ka
nalen Stolpen-Schagen en Schagen-Kol-
horn over 1935, was verschuldigd en inmid
dels betaald.
Van den minister was bericht ingekomen,
dat hij accoord ging met de verandering
van het toezicht op de uitdieping van den
boezem.
De algemeene controle berust bij de Ne-
derlandsche Heidemaatschappij, de dagë-
lijksche leiding echter bij het personeel van
het waterschap.
De kosten van dit toezicht komen geheel
voor rekening van het waterschap. In het
onderhoud van den voorzitter met den se
cretaris van den bond van Waterschappen
in Noordholland werd medegedeeld dat de
werkzaamheden aan de uitdieping van den
boezem 22 Maart a.s. zullen beginnen.
Als ploegbaas over de menschen die te
werkgesteld zullen worden zal optreden de
heer De Vries, die benoemd is op aanbeve
ling van de Friesche Maatschappij van Wa
terschappen.
Voorloopig zal een 15-tal werkloozen be
ginnen met baggerwerken. Door de Pro
vincie is een terrein aan de Hemme aange
wezen voor het uitstorten van bagger.
De vorige rekening sloot met een batig
saldo van 1864.89.
Het totaal der gewone ontvangsten met
inbegrip van het batig saldo over 1936
bedroeg 18691.81, dat der buitengewone
ontvangsten 200.
Uitgegeven was in totaal 17864.60, zoo
dat het batig saldo over 1936 bedroeg
827.21 en een buitengewoon saldo van
200 die rentegevend belegd zullen wor
den.
Ondanks de vele moeilijkheden bracht het
dagelij ksch bestuur een begrooting zoodanig
dat de omslag per H. A. onveranderd kon
blijven.
Deze blijft dus evenals vorig jaar 3.50
per H. A.
Het totaal der ontvangsten werd begroot
op 22781.30, dat der uitgaven eveneens op
22781.30, zoodat gerekend werd op een
batig saldo van nihil.
De motoren draaien op volle kracht.
Glimlachje
Waar een bananenschil goed
voor is.
Luchtvaart
Een zeer goed verloopen proefvlucht,
DE INVLIEGER MANES
VOL LOF.
(Van onzen R-medewerker).
Op 16.34 uur gistermiddag viel het
tijdstip dat de nieuwste creatie op mili
tair luchtvaartgebied, de Fokker G-1, na
een korte, zeer snelle rush, op het
vliegveld „Welschap", gelegen nabij
Eindhoven, zich voor de eerste maal
van den grond verhief en het luchtruim
koos.
Hare eerste evoluties boven de aarde
werden met intense spanning gade
geslagen door een klein, doch uiterst
deskundig gezelschap, voor het meeren-
deel bestaande uit menschen die reeds
maanden met hart en ziel aan de tot
standkoming van deze fraaie machine
hadden medegewerkt en nu hun arbeid
bekroond zagen.
haar vasthielden en sprong zij tegen de
blokken op.
Belangstelling.
Soesterberg profiteerde danig van het
excellente vliegweer! Escadrilles jacht
vliegtuigen en verkenners maakten over-
landvluchten en daalden neer of stegen op
in Welschap en zonder uitzondering profi
teerden de vliegers van het buitenkansje,
hen geboden, om de nieuwste, Hollandsche
militaire creatie te bewonderen.
Des middags arriveerden de heeren van
Tyen, onder-directeur van de Ned. Vlieg-
tuigenfabriek en ir. Vos, eveneens van de
Fokkerfabriek. De heer Schatsky, chef
constructeur van deze industrie was reeds
langen tijd aanwezig en was druk bezig
met het treffen van de laatste voorbereidin
gen.
Invlieger zou zijn de piloot Manes, een
Tsjech, en als invlieger verbonden aan de
Praagsche vliegtuigenfabriek „Avia", welke
fabriek licentiebouwer is van de Fokker
toestellen, terwijl ook de directeur van Avia
van belangstelling door zijne aanwezigheid
blijk gaf. De heer Castendijk, havenmeester
De heer van Tyen wenscht piloot Manes geluk met den succesvollen afloop
van de eerste vlucht.