'JUooituiaai 'flieuws DE G-1 KOOS HET LUCHTRUIM! feit, dat door deze oneerlijke concurrentie andere bakkerijen met groote moeilijkheden te kampen hebben. Verdachte drong op clementie aan, temeer daar hij thans werkloos is. Vonnis 25 Maart. BEDORVEN VLEESCH IN VOORRAAD. De Amsterdamsche rechtbank behandelde een strafzaak tegen een 30-jarigen zetbaas in een slagerswinkel en den directeur van de onderneming, die deze en andere winkels exploiteert, die terecht stonden wegens het in voorraad hebben en doen vervoeren van bedorven kalfsvleesch. Het tweetal beweerde eenstemmig, dat het vleesch niet bedorven was. Uit de ver klaringen van den deskundige, dr. R. H. Veeenstra van den Keuringsdienst voor Waren, bleek, dat het vleesch veertien da gen na het slachten was vervoerd. Het was geheel verkleurd en bleek bij onderzoek volkomen bedorven te zijn. Ruim een week geleden was de machine per schip van Amsterdam naar Eindhoven overgebracht en tot gisteren toe is er hard aan de kist gearbeid om haar spoedig gereed te hebben tot het houden van proefvluch ten. Het is geen toeval dat het vliegveld Welschap uitverkoren werd om de Fokker te testen op hare capaciteiten. Een rustig, vrijwel afgelegen terrein, temidden van heidevelden, waar in alle stilte, zonder af leiding gemonteerd en verder afgebouwd kon worden. Zondag hadden de motoren reeds proef gedraaid en waren er ook rolproeven geno men, die naar volle tevredenheid verloopen waren en het vertrouwen in een goeden afloop van den eersten, werkelijken proef vlucht was aanzienlijk gestegen. De Maan dag bracht regen en storm waardoor de vlucht geen doorgang kon vinden, maar Dinsdag Een dag ooals men in geen maanden ge had heeft. Een zach'blauwe hemel en een heerlijk warm zonnetje. Een flauwe wind, die bovendien woei over het langste deel van het vliegveld waardoor een maximale startlengte bereikt kon worden. En zoo werd des morgens reeds het toe stel uit de bescheiden hangar gereden en werd stevig vertuid aan den grond. De blok ken voor de wiek i en al deze voorzorgs maatregelen bleken niet overbodig te zijn want toen iater op den dag de twee mach tige Hispano Suiza-motoren vol toeren da verden, rukte de machine aan de touwen die De patroon voerde aan, dat hij 's morgens de ronde gedaan had in zijn zaken, de be drijfsleider had toen gezegd, dat hij nog een „prachtig stukje kalfsvleesch" in de ijskast had. President: En hebt U 't toen bekeken? Neen, dat had verdachte verzuimd en ge roken had hij 't blijkbaar ook niet. Voorts bracht deze patroon een contract ter tafel, waarin stond dat de bedrijfsleiders aansprakelijk waren voor eventueele ver volgingen in verband met de vleeschkeu- ringswet. De officier merkte in zijn requisitoir op, dat volgens de wet de directeur de aanspra kelijkheid niet kan overdragen op den be drijfsleider. Spr. vorderde tegen hem 150 boete subs. 100 dagen hechtenis wegens in voorraad hebben van bedorven vleesch, plus publica tie van het vonnis; tegen den bedrijfsleider eischte hij wegens het vervoeren 25 of 10 dagen hechtenis. Vonnis 25 Maart. van Welschap, alsmede zijn assistent, de heer Jansen, hadden het niet bepaald druk een groote menigte nieuwsgierigen van het veld te houden. Immers aan de proefvlucht was geenerlei ruchtbaarheid gegeven en bovendien kon een bepaalde datum nooit worden vastgesteld, omdat ten eenenmale de weergoden zich niet laten dwingen de vereischte medewerking te verleenen. De toebereidselen. Omstreeks een uur werden de eerste hoorbare voorbereidingen voor den proef vlucht gehouden. De zuurstofcylinder werd naar buiten gereden en een tijdje later sloeg de linkermotor aarzelend aan onder een aanzienlijke ontwikkeling van blauwe rook. Gespannen luisterde de heer Schatsky naar elk geluid en daar begon het duim- en handenspel o:-begrijpelijk voor den leek maar geenszins voor den mecanicien, die in de cockpit zat en dadelijk reageerde op het miniemste gebaar. Gas open, gas minderen, vol toeren draaien en weer stationnair zoo ging het regelmatig door tot eindelijk de chef een afzwaaiende beweging maakte en de driebladige Hamiltonschroef met een ruk tot stilstand kwam. Daarna werd de rechtermotor be- proefd. Suizend zwaaide de flitsende propeller rond en deden de 14 cylinders feilloos hun plicht. Althansdat dachten wij, maar niet de heer Schats ky, die het sein tot stoppen gaf en met stelligheid verklaarde, dat een bougie vetgeslagen was. „Een fette pit", verklaarde een mëcano in sappig Amsterdamsch en rende meteen weg om gereedschap te halen en voegde er even later aan toe, dat hij hoopte gauw de kwaje gevonden te hebben, want anders moest de proefvlucht wel uitgesteld wor den. Men zegt wel eens, dat Mokummers onder een goed gesternte géboren zijn, want al zeer spoedig was „de fette" gevonden en wérd het malheurtje hersteld. Manes was inmiddels in vol ornaat ver schenen. Vliegjas, vliegkap en handschoe nen enparachute. Een proefvlucht met een nieuw vliegtuigtype is waarlijk geen paskwil. Grondproeven. Fluks stapte hij over een der twee staarten en even later zat hij in de cockpit. Dc touwen waren reeds van het landingsgestel los gemaakt en alleen de blokken hielden het toestel nog tegen. Een mecano klom in het achter stuk om tijdens de grondproeven de gedragingen van de staarten en van het loopwiel te bestudeeren, dan werden de laatste obstakels weggetrokken, de linkermotor draaide voltoeren en lang zaam zette het toestel zich in een rech- terbocht om vervolgens rustig weg te taxieën. „Wat een prachtig toestel", zei kapitein van Weerden Poelman, die inmiddels met een escadrille D 16 van Schiphol was gear riveerd, „dat zal als een mes door de lucht vliegen!" En het zou als een mes door de lucht vliegen Prachtig liet het toestel zich in al zijn slanke kracht zien toen het wegrolde naar de overzijde van het vliegveld, een draai, even voltoeren van beide motoren en daar begon het zijn aanloop zonder deze evenwel te besluiten met een. opstijgen. Nog een maal herhaalde Manes deze manoeuvre om daarna terug te keeren om ditmaal op te stijgen. Het lot wilde anders! Want op het beginpunt van den aanloop gekomen zakte de machine weg in een zacht ge deelte van het terrein. Gestopt werden de motoren en een legertje mecano's en ingenieurs rende naar de auto's en even later begon de race naar de machine over het vochtige terrein, waarbij het water in stralen omhoog spoot De Packard, eigendom van het vliegveld, en bestemd als „startmachine" voor zweef vliegtuigen, werd van stal gehaald en met behulp van een andere auto en menschelyke krachten, werd de zware machine spoedig uit de drassigheid bevrijd en even later draaiden de motoren weer op volle snel heid. Het groote oogenblik! Toen was het moment aangebroken Waarop de G-1 de hooge sferen zou op zoeken. Voort schoot het toestel met loeiende motoren, een korte rush van nog geen 200 Meter en toen raakten om 16.34 de wielen van den grond. Lang zaam, maar heel zeker steeg het toestel, prachtig stilliggend in de lucht. Scherp stak de blauw groene kist af tegen de lucht en toonde het ten volle haar ranke, snelle lijnen. Zachtjes bromden de motoren voort, statig rees de ma chine. De G-1 was in de lucht... Voor het eerst de lucht in. Op den grond waren reeds fototoestellen en filmapparaten in actie geweest, toen de machine hoog boven de hoofden zweefde, kwamen de kijkers uit de foudraals en ge spannen werden de verrichtingen gade geslagen. Niet in het minst door den heer van Tyen, die wel in de grootste spanning verkeerd zal hebben over het verloop van deze eerste, zoo belangrijke vlucht. Langzaam maakte de Fokker haar eerste bocht. Heel wijd en heel voorzichtig maar het scheen alsof Manes het toestel reeds vertrouwde in zijn capaciteiten, want op circa 600 meter hoogte draaide hij scherpere bochten en testte hij ook op andere manie ren zijn machine. Ongeveer 12 minuten duurde deze vlucht en na nog een paar malen over het terrein gevlogen te zijn, maakte hij aanstalten om te landen. In een wijde bocht naderde hij weer het Welschap met gedrosselde motoren en met de remkleppen uit zakte het toestel en stond even later weer op vasten bodem. Een baaslanding! We moeten den dag niet loven, aleer het avond is!" had de heer van Tyen even te voren gezegd, „het toestel gestart en nu in de lucht, maar het lastigste komt nog. De landing Een pak van het hart zal het hem wel geweest zijn, toen de Fokker weer snel taxiede naar de hangar, tegemoet gehold door de kleine schare aanwezigen. Nog even draaiden de schroeven en dan was de rust weer gekeerd in de machine. De maidentrip was volbracht en van alle zyden werd de heer van Tyen en ook de piloot Manes geluk gewenscht met het be haalde succes. Maar ook het personeel werd niet verge ten en een hoera ging op, toen met stentor stem werd verzocht „straks allemaal in het restaurant te komen". Een viering in intiemen kring van hoog tot laag, van deze eerste vlucht, een resultaat van maandenlange intense, in verbroedering volbrachte, arbeid. ONZE POSTVLUCHTEN. De positie der potsvliegtuigen was heden: Perkoetoet uitr. te Jodhpoer. Rietvink thuisr. te Bagdad. DE „DJALAK" NAAR INDIE VERTROKKEN. Hedenmorgen is het K. L. M.-vliegtuig „Djalak", gezagvoerder Abspoel, om 7.20 uur van Schiphol naar Indië vertrokken. Voor deze reis hebben dertien passa giers geboekt, t.w.: een passagier Amster damRangoon, twee voor Calcutta, een voor Bagdad, een voor Basra en een voor Alexandrië. Onderweg stappen in: een passagier AllahabadPenang, een CalcuttaBag dad, een CalcuttaPenang, een Rangoon Singapore, een PenangBangkok, een MedanSingapore en een passagier Sin gaporePalem. Het vliegtuig heeft 56 K.G. lading, 361 K.G. post en 48 K.G. pakketpost aan boord. HET ONGELUK BIJ BERGHEIM. Nadere bijzonderheden. Omtrent het ongeluk van het Britsche vliegtuig van de lijn LondenKeulen wordt nader gemeld, dat het toestel omlaag is ge stort in een bosch in de omgeving van Bergheim een half uur loopen van een boschwachterswoning. Tijdens den val brak het toestel verscheiden boomen en het wrak bleef enkele meters van den grond in een pijnboom hangen. Het wrak hangt horizontaal en hieruit maakt men op dat het toestel door een sneeuwstorm in de boomen werd gedrukt. Metalen onderdeelen van den motor wer den op verscheidene meters afstand van 't wrak gevonden, hetgeen er op wijst, dat 'n ontploffing het toestel vernielde en dat daarna brand uitbrak. De inzittenden zijn verbrand. De politie houdt de nieuwsgieri gen op een afstand. Boschbescherming in den Zijperpolder. Overleg tusschen Rijksinspectie voor de werkverschaffing en het N.H. landschap. In het „Handelsblad" lezen wij: Een van de belangrijkste doeleinden van de strijders voor natuurbescherming en landschapsverzorging is het bevorderen van de samenwerking tusschen de verschillende belangen, welke bij de uitvoering van cul tuurtechnische werken in het geding komen. De natuurvrienden moeten daarvoor de taak van de cultuurtechnici leeren verstaan het streven van hen, die het behoud van de natuurschoonheid en van het merkwaardig planten- en dierenleven op het oog hebben. Onder de symptomen der gunstige samen werking kunnen wij thans ook het overleg noemen tusschen de in het vorige jaar opge richte vereeniging voor provinciale natuur bescherming „Het Noord-Hollandsche Land schap" en de rijksinspectie voor de werkver schaffing. Men weet, dat de werkverschaf fing van de laatste jaren, waarbij zooveel waardevol natuurschoon verloren is gegaan, een steen des aanstoots was voor de natuur bescherming. Ook in regeeringskringen werd dit verlies ernstig geacht, zoodat de minister van sociale zaken een rondschrijven zond aan de Rijksinspecteurs met het verzoek aandacht aan deze zaak te wijden. Het verheugt ons thans te kunnen mede- deelen, dat ook in Noordholland dit ge- wenschte contact thans is tot stand geko men. Dezer dagen hadden wij de gelegen heid om ons van de groote waarde van dit overleg te overtuigen. In het Noorden der provincie boven Alk maar wordt het landschap nogal eentonig, vooral het gedeelte ten Oosten van het N.H. kanaal. Het natuurschoon bevindt zich hoofdzakelijk aan den duinkant, met als fraaiste centrum het Zwanewater bij Cal- lantsoog. Voor den goeden opmerker bevin den zich ook in het West-Friesche polder land tal van fraaie landschapsfragmenten: aardige met riet omzoomde plasjes en vaar ten, en voorts schilderachtige dijkgedeelten, maar daarbij blijft het ook. Het meest ka rakteristieke in het vlakke land is nu de typische struikboschbegroeiing langs de rech te wegen van den grooten Zijperpolder. Meestal smalle boschj es van eikenhakhout en berken, met onderbegroeiing van eikva ren en struikheide en wellicht een aardige flora. Vogelleven zit er niet veel in, want de aanwonende boeren laten er gaarne kippen in loopen. Door een eigenaar van een dezer boschjes was nu een aanvrage ingediend voor ontgin ning van het terreintje in werkverschaffing met steun van de overheid. Een voorbeeld dus van de vele gevallen in het heele land, waar met overheidsgeld gronden door par ticulieren voor cultuur geschikt worden ge maakt. Zonder dezen overheidssteun zouden de eigenaren niet tot ontginning overgaan. Overleg ter plaatse. De Rijksinspectie voor de werkverschaf fing had nu de bedoelde aanvrage om ad vies gezonden aan de vereeniging „Het Noord-Hollandsche Landschap". Vergezeld nu van den inspecteur hebben eenige be stuursleden van de vereeniging een onder zoek ingesteld. Het bedreigde boschje werd bezichtigd, waarop men tot de conclusie kwam, dat hier de beschikbaarstelling van subsidie niet gerechtvaardigd was. De land schappelijke waarde van dit natuurschoon is voor deze streek van een zoodanig belang dat het besteden van gemeenschapsgeld voor de opruiming er van niet gerechtvaardigd moet worden geacht. Het verdwijnen van dit bosch moet als een groote landschappelijke verarming worden beschouwd. Dit eerste resultaat van overleg is vanbe- teekenis, omdat het hier mede de erkenning betrof van de waarde van détail-natuur schoonheid. Het is deze schoonheid, welke een cultuurlandschap in sterke mate ver fraait. Voor een provincie als Noordholland van belang. Te hopen valt, dat ook elders, en bij andere werken, waar het geen werk verschaffing ten behoeve van particulieren betreft, aanleg van wegen, kanalen ènz. dit overleg mogelijk kan worden ge maakt. Rietbosch Wogmeer. Toen wij toch eenmaal in Noordholland waren hebben wij eveneens een bezoek ge bracht aan een ongeveer 45 H.A. groot riet bosch, liggende in de Wogmeer onder Hens broek. Volgens een persbericht zou dit ge bied worden ontgonnen. Meer dan dit pérs- bericht is echter niet bekend, zoodat er of ficieel niets naders te zeggen valt. Definitief staat er niets vast. Zuiver onze particuliere meening weerge vende, kan worden opgemerkt, dat dit riet land van een verrassende natuurschoonheid is, een rustige grijze bruine vlakte nu, doch in den zomer een golvend rietveld, waarin ongetwijfeld talrijke vogels zullen broeden. Niemand zou het daar vermoeden in deze streek. Het riet wordt regelmatig gesnedenj diepe kolken komen er niet voor. Ongeveer drie eeuwen lang wordt het als rietland ge ëxploiteerd. Als zoodanig levert het reeds een belangrijke bron voor werkverschaffing^ daar er door een aantal arbeiders gedurende eenige weken riet wordt gesneden. SCHAGEN Schager Kogge. Dijkgraaf, Heemraden en Hoofdinge landen van de Schager kogge vergaderden in het lokaal van den heer A de Graaf té Barsingerhorn. Het besluit tot het aangaan van een gëïd- leening groot 2500 ten behoeve van de kosten van tandwieloverbrenging in het gemaal te Kolhorn verkreeg goedkeuring van Ged. Staten evenals het uitvoeren van bovengenoemd werk. Een bedrag van 737.84, zijnde een bij drage in de kosten van den aanleg der ka nalen Stolpen-Schagen en Schagen-Kol- horn over 1935, was verschuldigd en inmid dels betaald. Van den minister was bericht ingekomen, dat hij accoord ging met de verandering van het toezicht op de uitdieping van den boezem. De algemeene controle berust bij de Ne- derlandsche Heidemaatschappij, de dagë- lijksche leiding echter bij het personeel van het waterschap. De kosten van dit toezicht komen geheel voor rekening van het waterschap. In het onderhoud van den voorzitter met den se cretaris van den bond van Waterschappen in Noordholland werd medegedeeld dat de werkzaamheden aan de uitdieping van den boezem 22 Maart a.s. zullen beginnen. Als ploegbaas over de menschen die te werkgesteld zullen worden zal optreden de heer De Vries, die benoemd is op aanbeve ling van de Friesche Maatschappij van Wa terschappen. Voorloopig zal een 15-tal werkloozen be ginnen met baggerwerken. Door de Pro vincie is een terrein aan de Hemme aange wezen voor het uitstorten van bagger. De vorige rekening sloot met een batig saldo van 1864.89. Het totaal der gewone ontvangsten met inbegrip van het batig saldo over 1936 bedroeg 18691.81, dat der buitengewone ontvangsten 200. Uitgegeven was in totaal 17864.60, zoo dat het batig saldo over 1936 bedroeg 827.21 en een buitengewoon saldo van 200 die rentegevend belegd zullen wor den. Ondanks de vele moeilijkheden bracht het dagelij ksch bestuur een begrooting zoodanig dat de omslag per H. A. onveranderd kon blijven. Deze blijft dus evenals vorig jaar 3.50 per H. A. Het totaal der ontvangsten werd begroot op 22781.30, dat der uitgaven eveneens op 22781.30, zoodat gerekend werd op een batig saldo van nihil. De motoren draaien op volle kracht. Glimlachje Waar een bananenschil goed voor is. Luchtvaart Een zeer goed verloopen proefvlucht, DE INVLIEGER MANES VOL LOF. (Van onzen R-medewerker). Op 16.34 uur gistermiddag viel het tijdstip dat de nieuwste creatie op mili tair luchtvaartgebied, de Fokker G-1, na een korte, zeer snelle rush, op het vliegveld „Welschap", gelegen nabij Eindhoven, zich voor de eerste maal van den grond verhief en het luchtruim koos. Hare eerste evoluties boven de aarde werden met intense spanning gade geslagen door een klein, doch uiterst deskundig gezelschap, voor het meeren- deel bestaande uit menschen die reeds maanden met hart en ziel aan de tot standkoming van deze fraaie machine hadden medegewerkt en nu hun arbeid bekroond zagen. haar vasthielden en sprong zij tegen de blokken op. Belangstelling. Soesterberg profiteerde danig van het excellente vliegweer! Escadrilles jacht vliegtuigen en verkenners maakten over- landvluchten en daalden neer of stegen op in Welschap en zonder uitzondering profi teerden de vliegers van het buitenkansje, hen geboden, om de nieuwste, Hollandsche militaire creatie te bewonderen. Des middags arriveerden de heeren van Tyen, onder-directeur van de Ned. Vlieg- tuigenfabriek en ir. Vos, eveneens van de Fokkerfabriek. De heer Schatsky, chef constructeur van deze industrie was reeds langen tijd aanwezig en was druk bezig met het treffen van de laatste voorbereidin gen. Invlieger zou zijn de piloot Manes, een Tsjech, en als invlieger verbonden aan de Praagsche vliegtuigenfabriek „Avia", welke fabriek licentiebouwer is van de Fokker toestellen, terwijl ook de directeur van Avia van belangstelling door zijne aanwezigheid blijk gaf. De heer Castendijk, havenmeester De heer van Tyen wenscht piloot Manes geluk met den succesvollen afloop van de eerste vlucht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 12