Waar het recht zijn loop heeft.
Voorontwerp Londbouw-ordeningswet 1937.
I
Uilwetking aan deskundigen op landen
tuinbouwgebied opgedragen.
Naar van bevoegde zijde wordt mede
gedeeld, heeft de minister van landbouw
en visscherij een voorontwerp Iandbouw-
ordeningswet 1937 ter fine van advies
aanhangig gemaakt bij de centrale com
missie, bedoeld in artikel 27 der land-
bouw-crisiswet 1933 en bij den econo-
mischen raad.
De indiening van dit voorontwerp bij deze
colleges heeft de minister vergezeld doen
gaan van den volgenden brief:
„Hierbij doe ik Uwe commissie (resp. Uwen
raad) toekomen een voor-ontwerp landbouW-
ordeningswet 1937 met daarbij behoorende
memorie van toelichting. Gaarne zal ik
hieromtrent uw advies ontvangen. Ik merk
hierbij nog op dat dit voorontwerp een
materie behandelt, waaraan zeer groote
moeilijkheden zijn verbonden.
Teneinde mij een juist oordeel omtrent dit
voorontwerp te vergemakkelijken, zal ik
gaarne van uw advies gebruik maken.
Eveneens wacht ik het advies van den
economischen raad (resp. de centrale com
missie bedoeld in artikel 27 der landbouw-
crisiswet 1933).
Teneinde bovendien alle organisaties
het bedrijfsleven, die in deze materie belang
stellen, de gelegenheid te geven van haar
zienswijze te doen blijken, heb ik het voor
ontwerp tevens gepubliceerd".
Aan dit voorontwerp met memorie
toelichting is het volgende ontleend:
Algemeene opzet.
Het ontwerp bevat de nadere uitwerking
van de reeds in het rapport der commissie
van Loon aangegeven en nader door den
minister in zijn memorie van antwoord aan
de Tweede Kamer op de Landbouw-crisis-
fondsbegrooting voor 1937 overgenomen ge
dachte om tot een meer gedecentraliseerd
systeem van uitvoering der landbouwcrisis-
maatregelen te geraken. Deze nadere uit
werking bestaat hierin, dat aan organen,
te vormen uit vertegenwoordigers van het
bedrijfsleven op het gebied van den land
en tuinbouw, de uitvoerig en voor een
deel ook de vaststelling van de maat
regelen ter bevordering van de economische
beteekenis van den land- en tuinbouw wordt
opgedragen. Een zoodanig gedecentraliseerd
systeem sluit aan bij het streven, dat zich
den laatsten tijd in ons geheele nationale be
drijfsleven heeft geopenbaard, om een deel
van de thans aan de overheid met betrek
king tot het sociaal en economisch leven op
gedragen regelende en uitvoerende taak
over te dragen aan organisaties, welke uit en
door een groep of groepen van ondernemin
gen worden gevormd, een streven, dat ook
in de bij de thans in behandeling zijnde
grondwetsherziening voorgestelde toevoe
ging van een nieuw hoofdstuk „van openbare
lichamen voor beroep en bedrijf" tot uiting
is gekomen.
Het wetsontwerp, waarin de uitwerking
van deze gedachte is vervat, is bestemd in
de plaats te treden van de landbouw-crisis-
wet 1933. Deze wet had slechts een beperk
ten en tijdelijken opzet. Zij was immers be
doeld om in de in 1933 heerschende bui
tengewone omstandigheden bijzondere maat
regelen te treffen in het belang van den
landbouw. Hoewel van een terugkeer tot
den normalen toestand nog moeilijk kan ge
sproken worden, komt het den minister
blijkens de memorie van toelichting voor,
dat het tot een klaarder structuur van de
nog immer noodzakelijke regelingen zal
leiden, indien men zich los maakt van het
crisiskarakter daarvan en zich instelt op de
noodzaak van de handhaving daarvan voor
een langeren tijdsduur dan aanvankelijk is
voorzien.
In het wetsontwerp is dan ook de moge
lijkheid geopend tot intrekking van de land-
bouw-crisiswet 1933, terwijl voorts daarin
bepalingen zijn gesteld, krachtens welke
maatregelen ten behoeve van den landbouw
kunnen worden genomen.
0
Aan het wetsontwerp ligt, zooals reeds
vermeld, als hoofdgedachte ten grondslag,
dat de tot dusverre door de overheid ten
aanzien van de regeling van de land- en
tuinbouwondernemingen uitgeoefende taak
overgenomen wordt door organen, gevormd
uit die ondernemingen.
Het is nu de bedoeling, voor den opbouw
van die organen gebruik te maken van de
reeds in den land- en tuinbouw gevormde
organisaties. Deze opbouw zal slechts ge
leidelijk geschieden. Slechts daar, waar ge
schikte aanknoopingspunten aanwezig zijn
en het bedrijf volkomen is ontwikkeld, zal
tot instelling van zoodanige organen worden
overgegaan.
Zooals uit den geheelen opzet van het
wetsontwerp blijkt, treedt deze gedachte
van een geleidelijken groei in het bijzonder
op den voorgrond. Welke organen zullen
worden gevormd en tot welke ontwikkeling
deze zullen komen, zal afhangen van de ont
wikkeling der toekomstige economische
structuur en van de wijze waarop de or
ganen van htm bevoegdheid gebruik maken.
Hierbij zal in het bijzonder van belang
zijn of zij zich een mentaliteit kunnen eigen
maken, welke een waarborg biedt, dat de
afweging der hun toevertrouwde belangen
op juiste wijze geschiedt. Gelijk van zelve
spreekt, zal steeds, doch in het bijzonder
gedurende den tijd, dat de organen nog niet
in hun taak zijn volgroeid, een krachtig toe
zicht van de overheid noodig zijn.
In het ontwerp zijn dan ook ten aanzien
van dit onderdeel verschillende voorzienin
gen getroffen.
Structuur der wet.
In de landbouw-crisiswet 1933 is de be
voegdheid tot het uitvaardigen van maat
regelen ten behoeve van den landbouw uit
sluitend verleend aan de Kroon en aan den
minister. Slechts de uitvoering dier maat
regelen kan aan crisisorganisaties worden
opgedragen. In het voorontwerp landbouw-
ordeningswet 1937 is deze bevoegdheid van
Kroon en minister gehandhaafd. Daarnaast
echter kunnen op grond van die wet be
drijfsorganen worden ingesteld, welke een
deel der thans door de overheid uitgeoefende
verordenende en uitvoerende taak kunnen
overnemen.
Het wetsontwerp heeft derhalve een twee
ledig karakter, hetgeen het voordeel biedt,
dat geheel naar gelang van de ontwikkeling
van het bedrijfsleven in den land- en tuin
bouw en van de bedrijfsorganen zelf, de door
de bedrijfsorganen te verrichten verordende
taak meer of minder breed zal zijn. Vervult
een bedrijfsorgaan zijn taak naar behooren,
dan zal deze zich allengs kunnen ver
ruimen. Schiet het in zijn regelende func
ties te kort, dan zal de Kroon of de minister
de te regelen belangen weer aan zich trek
ken, teneinde te voorkomen, dat belangen
worden geschaad.
Zooals medegedeeld, kunnen de bedrijfs
organen een deel van de taak van de Kroon
en minister overnemen. De onderwerpen,
welke eenerzijds aan de Kroon of minister
en onderzijds aan de bedrijfsorganen ter
regeling zijn opgedragen, vallen n.1. niet ge
heel samen. Tot ingrijpende regelingen, zoo-
als het instellen van in- en uitvoermono-
polies, binnenlandsche heffingen en prijs
regelingen is alleen de Kroon bevoegd, zij
het dan ook, dat hierbij delegatie aan de be
drijfsorganen van uitvoering, waaronder
mede van regelende bevoegdheid moge
lijk is.
Bij het aan het voorontwerp ten grondslag
liggende schema van opbouw der bedrijfs
organen is in het bijzonder naar een een
voudige, practische organisatie gestreefd.
Vpor een of meer takken van landbouw of
voor een of meer onderdeelen daarvan kun
nen door de Kroon bedrijfsorganen worden
ingesteld, die onder den naam van land
bouwraden zijn samengevat. Zoo zullen dus
b.v. kunnen worden ingesteld, een akker-
bouwraad, pluimveeraad, veehouderijraad,
zuivelraad, tuinbouwraad, visscherijraad.
Tevens kunnen, indien ontwikkeling en be-
teekenis van een onderdeel van een tak van
landbouw daartoe aanleiding geven, be
drijfsorganen voor eenige onderdeelen
worden ingesteld, b.v. een aardappelmeel-
raad, bloembollenraad.
Voorts kan door de Kroon in iedere pro
vincie een Provinciale Raad worden inge
steld, welke tot taak zal hebben een of meer
landbouwraden in de uitoefening van hun
werkzaamheden bij te staan. Door deze pro
vinciale raden kunnen ter verlichting van
hun taak provinciale districtscommissies
worden ingesteld.
De landbouwraden en provinciale raden,
welke uit ten hoogste 15 leden zullen be
staan, worden uit en door de in het bedrijfs
leven gevormde organisaties opgebouwd
Zoo zullen een deel der leden van de raden
benoemd worden door organisaties op het
gebied van den land- en tuinbouw, door den
minister aan te wijzen.
Voorts zullen organisaties op het gebied
van den handel en op het gebied der nijver
heid ieder een lid kunnen aanwijzen, terwijl
ook de landarbeidersorganisaties een lid be
noemen. De voorzitters van de raden worden
door den minister benoemd; die, zoo hem
dit gewenscht voorkomt, nog andere leden
daarin zelf kan benoemen.
De taak der landbouwraden en provinciale
raden is drieledig: nL. adviseerend, uitvoe-
ïend en verordenend.
Bij het toekennen van de verordenende
bevoegdheid der bedrijfsorganen is niet de
weg gekozen van de verbindendverklaring
van de besluiten der organen, doch is aan de
bedrijfsorganen bevoegdheid toegekend tot
het vaststellen van verordeningen, welke
voor de „bedrijfsgenooten" bindend zijn.
De voornaamste onderwerpen, waarover
de verordende bevoegdheid zich kan uit
strekken, zijn: het stellen van' regelen in
zake de productie.
Hiertoe behooren in hoofdzaak teeltrege
lingen en maatregelen tot verbetering der
productie. Zoo zal dus de verdere uitbouw
van de maatregelen, die op dit gebied reeds
tot stand zijn gekomen, zooals de kwaliteits
verbetering van bacon, melk, tuinbouwpro
ducten, het bevorderen van de fokkerij en
de tuberculosebestrijding bij het vee, door
de bedrijfsorganen ter hand genomen kun
nen worden.
Het regelen'van den uitvoer.
Zooals uit de memorie van toelichting
blijkt, zullen de bemoeiingen van de raden
bij den uitvoer voornamelijk gelegen zijn op
het terrein van kwaliteitsverbeteringen en
doeltreffende prijsregelingen. Met nadruk
wordt in de memorie verklaard, dat het
geenszins in de bedoeling ligt, dat de be
drijfsorganen zich op het gebied van den
handel zullen gaan bewegen.
Aan de functie van den handel bij den
uitvoer zal in geenerlei opzicht worden ge
tornd: de organen zullen niet zelf handel
drijven, doch slechts enkele voorwaarden
kunnen stellen, waarmede bij den uitvoer
moet worden rekening gehouden.
Het verleenen van geldelijke bijdragen
aan producenten van land- en tuinbouwpro
ducten. Hierbij is een belangrijke beperking
gesteld: het bepalen van den richtprijs is
n.1. uitsluitend voorbehouden aan den mi
nister. De organen kunnen dus slechts in 't
kader van de gestelde richtprijzen geldelijke
bijdragen verleenen.
Zooals reeds is opgemerkt, zal toezicht
van de overheid op de gesties der bedrijfs
organen niet gemist kunnen worden. Zoo
zijn dan ook, naast het algemeen toezicht,
dat door den minister met behulp van de
hem ten dienste staande colleges van advies
en de ambtelijke instanties voor controle
en coördinatie van belangen, zal worden
uitgeoefend, waarborgen gesteld tegen mis
bruik van de verordeningsbevoegdheid door
de bedrijfsorganen. De voornaamste dezer
waarborgen is het vernietigingsrecht van
den minister van alle besluiten en verorde
ningen van de raden.
Wat de regeling der financiën betreft, de
ze is zoodanig, dat den bedrijfsorganen een
zekere mate van financieele zelfstandigheid
is gegeven, teneinde de autonome gedachte,
die bij de instelling der organen voorzit,
zooveel mogelijk te versterken
Zoo zullen de raden elk een eigen be
grooting van inkomsten en uitgaven heb
ben, welke echter de goedkeuring van den
minister zal behoeven. Voorts wordt een
landbouwfonds ingesteld, waarin een ge
deelte der inkomsten der raden zal vloeien,
teneinde dit naar gelang van de behoeften
over de verschillende raden te verdeelen.
Het landbouwfonds wordt bij de wet vast
gesteld. Hierdoor wordt aan de Staten-Ge-
neraal de gelegenheid geboden zich over 't
beleid van den minister met betrekking tot
de geheele uitvoering van de landbouw-
ordenïngswet uit te spreken. Het toezicht
op de begrootingen en het financieel beheer
der raden zal door den minister geschieden,
terwijl het toezicht van de algemeene re
kenkamer zich daarnaast zal kunnen doen
gelden door middel van controle op de be
steding van de bedragen, welke de be
drijfsorganen uit het landbouwfonds ont
vangen.
Na een hoofdstuk omtrent de bijzondere
verplichtingen van de bedrijfsgenooten en
een regeling voor administratieve geschil
len, bevat het ontwerp eenige belangrijke
bepalingen ter zake van de regeling van het
tuchtrecht. Gezien de gunstige ervaringen
met het crisis-tuchtrecht, dat op de pri
vaatrechtelijke verhouding tusschen de ge-
organiseerden en de crisis-organisaties was
opgebouwd, is, nu deze grondslag met het
verdwijnen der crisisorganisaties zou ko
men te vervallen, aan het tuchtrecht in het
ontwerp een wettelijke basis gegeven. Ten
einde aan de mogelijkheid van dubbele be
rechting door den strafrechter en den tucht
rechter een einde te maken is voorts be
paald, dat overtredingen van de wet uit
sluitend door den tuchtrechter worden be
recht. In verband hiermede is aan den
luchtrechter tevens de bevoegdheid tot in
beslagneming verleend.
Arrondissements-Rechtbank te Alkmaar
(Zitting van Dinsdag 23 Maart.)
Jeugdige diefjes.
De tuinder S. Kuiper uit Limmen had
in den loop van 1936 als knecht in dienst
gehad den 18-jarigen C. N. en deze was
zoo door den loop der tijden als kind
huis gewórden.
In September van het vorige jaar was
er evenwel twijfel gerezen ten aanzien
van de goede trouw van den knecht, daar
de heer Kuiper, op een goeden dag een
belangrijk bedrag aan geld miste. Zoo
verdwenen er achtereenvolgens kleine
sommen gelds en in Januari van dit jaar
kwam eindelijk aan het licht dat de gast
vrije tuinder door zijn eigen knecht
diens kornuit C. M., eveneens uit Limmen
afkomstig, werd bestolen. Met deze affai
re bleek een totaal bedrag van 350 te
zijn gemoeid.
De beide verdachten gaven toe het geld
ontvreemd te hebben, doch bestreden dat
dit een bedrag van 350 zou zijn geweest.
Door den heer J. H. Wiggers, ambtenaar
der reclasseering, werd ten aanzien van
beide verdachten een reclasseerings-rap-
port uitgebracht. Gunstig luidde dit aller
minst en de reclasseeringskansen werden
op zijn minst zeer twijfelachtig genoemd.
Het beste achtte de heer Wiggers het
wanneer de verdachten geen contact meer
met elkaar konden onderhouden.
De officier van justitie zag op grond
van het reelasseeringsrapport geen enkele
mogelijkheid voor een voorwaardelijke
veroordeeling.
Bij een voorwaardelijke veroordeeling
zouden 3e verdachten weer naar Limmen
teruggestuurd moeten worden, en daar
zouden ze elkaar wel weer spoedig terug
gevonden hebben. Bovendien vond spreker
het feit te ernstig om een voorwaardelijke
veroordeeling te requireeren. Het gaat hier
niet om één enkel feit, doch om een heele
serie diefstallen.
Spr. eischte ten slotte tegen beide ver
dachten een gevangenisstraf voor den tijd
van 10 maanden.
De verdedigers, resp. mr. Dwars en mr.
Kamminga, pleitten beiden voor een voor
waardelijke veroordeeling.
Uitspraak 6 April a.s.
Heling van lood.
In het eind van Januari j.1. waren er bij
den caféhouder Hendrik S. uit Huisduinen,
'n paar jongens gekomen, die hem 'n par
tijtje oud lood te koop aanboden. S., die
niet onbekend was met de belangrijke
waarde-toename van de verschillende
metalen, was hierop direct ingegaan zon
der aanvankelijk naar de herkomst van
het lood te informeeren.
Op 1 September waren de jongens weer
bij hem teruggekomen en toen had S. eens
geïnformeerd waar het lood eigenlijk van
daan kwam, daar het wel te begrijpen was
dat de jongens er niet op een eerlijke ma
nier aankwamen. Toen was dan ook de
aap uit den mouw gekomen, daar de jon
gens toegaven het lood ontvreemd te
hebben.
Inplaats van nu evenwel een eind aan
de kwestie te maken door verder geen
geld te geven voor het door de jongens
aangebracht lood, had verdachte S. deze
integendeel aangemoedigd met woorden
als: „Jullie moeten maar uitkijken hoor
en als het uitkomt moet je maar niks
zeggen", terwijl hij weer wat later gezegd
had: „Denk er om dat je niet teveel geld
uitgeeft want er wordt op jullie gelet,
maar ga je gang maar, als je maar niet
heel Huisduinen sloopt."
Verdachte ontkende hardnekkig dat hij
iets van de herkomst van het lood zou
hebben afgeweten. De beide jongens waren
bij hem gekomen met de mededeeling dat
zij wat geld noodig hadden voor een feest
je dat in een café in Huisduinen zou wor
den gegeven en toen had S. de hand maar
over het hart gestreken en de jongens
0.70 voor het lood gegeven.
De officier van. justitie hechtte in het
geheel geen vertrouwen aan de verklaring
van verdachte en achtte integendeel diens
kwade trouw volkomen bewezen. Het
geldt hier een opzettelijke heling, die te
erger is doordat verdachte hier een twee
tal jeugdige personen als het ware aan
spoorde tot het plegen van misdrijven.
Had verdachte zich met de affaire niet
ingelaten dan hadden de jongens, die niet
van het gestolene wisten af te komen, al
spoedig hun diefstallen opgegeven. Spr.
requireerde een gevangenisstraf voor den
tijd van 7 maanden.
De verdediger, mr. J. Belonje, voerde
in zijn pleidooi aan dat verdachte toch
geen opkooper van. beroep is en dat dit
feit toch wel verzachtende omstandigheden
mogelijk maakt. Pleiter vroeg de uiterste
clementie.
Uitspraak 6 April a.s.
De tegenligger die niet uitweek.
Op 18 October van het vorige jaar reed
op den Dorpsweg te Zwaag de chauffeur
S. Kroonenburg uit Hoorn met zijn vracht
auto, toen uit de tegenovergestelde rich
ting een tegenligger naderde die per slot
van rekening alle wegétikette bleek te
verzaken en eenvoudigweg midden op den
weg bleef rijden en wel zoo dat Kroonen
burg te ver naar rechts ging om te voor
komen tegen den tegenligger aan te rijden,
met het gevolg dat hij tegen een langs den
weg staanden boom op reed. De tegen
ligger, die klaarblijkelijk van het onheil
dat hij gesticht had, niet bemerkte, reed
door.
In verband met deze gebeurtenis had
voor den Kantonrechter te Hoorn terecht
gestaan de koopman P. B. uit Leeuwarden,
JUiMicaties
AANSCHAFFING SCHOOLMEUBELEN,
SCHOOLBOEKEN, LEER- EN HULP
MIDDELEN R.K. MEISJESSCHOLEN
VOOR GEWOON LAGER ONDERWIJS.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
ALKMAAR brengen ter algemeene kennis,
dat de Raad dier gemeente in zijne vergade
ring van 18 Maart 1937 heeft vastgesteld het
navolgende besluit:
De Raad der gemeente Alkmaar;
Gezien het adres d.d. 19 Dec. 1936 van het
Bestuur der R.K. Meisjesscholen alhier, ver
zoekende gelden uit de gemeentekas te wil
len verstrekken voor de aanschaffing van
schoolmeubelen, schoolboeken, leer- en
hulpmiddelen voor de Juliaschool (glo), St,
Josephschool (glo), Mariaschool en St.
Agnesschool;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en
Wethouders, opgenomen in bijlage nr. 44 tot
het verslag van 's Raads handelingen;
Overwegende, dat onder de aanvrage voor
de St. Agnesschool o.a. voorkomen 42 exem
plaren van elk der rekenboekjes „Denk en
Doe", nrs. 7, 8, 9, 10 en 11, alsmede 1 exem
plaar van elk der antwoordenboekjes daar
op, doch dat door het toestaan hiervan de
normale eischen aan het geven van lager
onderwijs te stellen, zouden worden over
schreden;
Dat overigens de aanvrage voldoet aan de
artikel 73 der Lager-Onderwijswet 1920
gestelde eischen;
Gelet op de artikelen 72 en 75 dier wet,
alsmede op artikel 4 der wet van 4 Augustus
1933, Stbl. nr. 414, zooals deze wet nader is
gewijzigd;
Besluit:
de medewerking voor de aanschaffing van
schoolmeubelen, schoolboeken, leer- en
hulpmiddelen voor de Juliaschool (glo),
St. Josephschool (glo) en Mariaschool
te verleenen en wel tot een zoodanig
bedrag als uitmaakt het verschil tus
schen het over het drie-jarig tijdvak
1931, 1932 en 1933 door het schoolbe
stuur voor elk dier scholen uitgegeven
totaal-bedrag en het door de gemeente
over die jaren in totaal toegestane be
drag, zijnde respectievelijk f 510,79,
500,63 en 200,32;
II. de medewerking voor de aanschaffing
van 42 exemplaren van elk der reken
boekjes „Denk en Doe" nrs. 7, 8, 9, 10
en 11, alsmede van 1 exemplaar van elk
der antwoordenboekjes daarop, ten be
hoeve van de St. Agnesschool, te wei
geren;
III. de medewerking voor de aanschaffing
van de overige schoolboeken e.d. voor
de Agnesschool te verleenen;
IV. de uit het besluit onder I en IH voort
vloeiende uitgaven te zijner tijd nader
te regelen bij suppletoire begrooting.
Binnen dertig vrije dagen, te rekenen van
heden, kan ieder ingezetene en het school
bestuur van dit besluit in beroep komen bij
Gedeputeerde Staten van Noordholland.
Alkmaar, 22 Maart 1937.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
die ervan verdacht werd de bestuurder te
zijn van de vrachtauto die het ongeluk had
veroorzaakt. B. was toen veroordeeld ge
worden tot een geldboete van 15 of 10
dagen hechtenis, terwijl hij tevens werd
veroordeeld tot het vergoeden van de
schade welke 45 bedroeg.
B., die van meening was dat hij in het
geheel geen schuld had gehad aan dit on
geluk, was van dit vonnis in hooger beroep
gekomen.
Het bleek uit het getuigen-verhoor dat
achter den wagen van Kroonenburg een
luxe auto, waarin gezeten waren de ge
broeders Nuijens uit Limmen, had gereden
en deze waren getuige geweest van de ge
beurtenis en hadden even later een ach
tervolging ingesteld. Zij hadden den
wagen evenwel niet kunnen inhalen doch
meenden dezen later op het veilingsterrein
te Zwaag te hebben opgespoord. Daar
zagen zij tenminste een wagen staan die
geheel aan het signalement voldeed. Alleen
het nummer hiervan was door geen van
beiden gezien. De wagen had een groene
kleur gehad en was afgedekt geweest met
een bruin dekzeil. Dit laatste feit werd
door verdachte bestreden, die aanvoerde
dat zijn wagen wel groen was, doch met
een wit dekzeil was afgedekt. In het nadeel
van verdachte was evenwel het feit dat hij
nog slechts zeer kort op het veilingsterrein
stond, daar zijn knecht juist was begonnen
met het dekzeil er af te halen.
De officier van justitie was dan ook
volkomen overtuigd dat het hier wel de
gelijk verdachte was geweest die het on
geluk heeft veroorzaakt.
De eisch luidde bevestiging van hef
kantonrechterlijk vonnis.
Mr. P. Bruiël uit Leeuwarden achtte het
ten laste gelegde niet bewezen daar er
volgens pleiter geen enkel persoon is ge
weest die het nummer van den tegenligger
heeft gezien. Het feit dat het een groene
wagen was met een bestuurder in een
leeren jas was volgens pleiter geen enkei
steekhoudend bewijs. Pleiter concludeerde
tot vrijspraak.
Uitspraak 6 April a.s.
De zitting werd hierna geschorst tof
hedenmiddag 2 uur.
Staalslotedf.
(Niet officieel)
lste klasse, 2de lijst
Trekking van Dinsdag 23 Maart 1937
Hooge Prijzen
1500.— 3639
1000.— 10143 16341
400.— 1919 3442 7537
200.— 1392 3152 8924 12574
100.— 3371 5307 6545 8215 9648 12659 13316
18316
Prijzen van 20.
80
134
171
185
197
236
252
279
312
363
407
414
416
418
421
496
503
510
519
520
561
574
602
646
660
662
680
691
692
781
796
827
837
850
935
947
978
983
1037
1045
1091
1098
1126
1176
1203
1206
1207
1236
1240
1273
1298
1301
1319
1352
1356
1357
1462
1467
1473
1488
1495
1536
1562
1610
1626
1629
1699
1715
1754
1773
1776
1812
1848
1854
1914
1918
1967
1974
2025
2051
2076
2085
2136
2173
2185
2193
2206
2255
2307
2327
2346
2418
2434
2488
2512
2513
2533
2545
2570
2610
2719
2722
2748
2786
2800
2815
2836
2911
2927
2932
2933
2944
3002
3030
3039
3089
3114
3143
3146
3188
3194
3231
3318
3319
3337
3343
3351
3361
3400
3444
3445
3464
3507
3510
3523
3524
3538
3549
3633
3638
3760
3789
3806
3845
3914
3917
3925
3974
3977
3979
4008
4053
4092
4094
4141
4153
4170
4218
4249
4293
4301
4313
4346
4359
4431
4439
4519
4525
4537
4580
4599
4603
4619
4621
4629
4682
4698
4701
4703
4827
4829
4904
4939
4952
4956
4964
4985
4998
5010
5079
5141
5155
5165
5183
5247
5261
5269
5282
5318
5422
5432
5518
5553
5568
5619
5664
5741
5753
5823
5850
5866
5883
6036
6047
6064
6114
6117
6145
6223
6264
6337
6354
6355
6377
6396
6510
6511
6516
6558
6579
6609
6619
6640
6648
6707
6724
6763
6802
6815
6817
6860
6882
6897
6928
6954
6959
7026
7123
7129
7167
7188
7279
7280
7291
7304
7350
7355
7357
7383
7386
7456
7466
7515
7561
7608
7626
7644
7725
7746
7767
7770
7773
7789
7813
7818
7871
7875
7877
7894
789S
7904
7954
8018
8031
8049
8118
8152
8156
8172
8271
8316
8339
8404
8445
8464
8597
8607
8681
8688
8802
8871
8883
8890
8921
8955
8958
8968
9026
9036
9087
9123
9145
9186
9198
9206
9218
9240
9271
9310
9313
9324
9333
9425
9434
9438
9447
9457
9474
9518
9528
9532
9545
9552
9570
9611.
9678
9788
9797
9821
9824
9839
9850
9855
9887
9900
9967
9992
10010 10033
10081
10083
10136
10198 10207 10225 10249 10286 10292 10303 10315
10344 10345 10357 10405 10427 10428 10439 10450
10501 10519 10557 10605 10641 10663 10684 10749
10767 10819 10832 10850 10872 10901 10923 10952
10970 11002 11059 11060 11078 11086 11087 11152
11165 11174 11194 11203 11225 11329 11423 11506
11556 11571 11586 11587 11595 11608 11610 11619
11620 11694 11734 11764 11774 11828 11833 11853
11861 11966 11968 12036 12109 12110 12154 12164
12240 12264 12286 12295 12319 12339 12342 12348
12432 12464 12576 12586 12597 12611 12729 12777
12826 12853 12868 12869 12915 12939 12971 13034
13054 13074 13078 13111 13120 13152 13163 13166
13183 13189 13193 13199 13202 13380 13395 13415
13416 13464 13476 13597 13605 13612 13628 13652
13700 13737 13739 13757 13853 13857 13873 13938
13956 14014 14024 14042 14092 14127 14148 14182
14203 14289 14309 14326 14338 14408 14453 14536
14613 14625 14633 14682 14753 14754 14767 14814
14829 14849 14862 14875 14945 14951 14991 14992
15020 15083 15113 15118 15124 15135 15242 15264
15301 15313 15345 15383 15409 15426 15469 15484
15514 15542 15565 15570 15577 15615 15653 15663
15680 15692 15694 15698 15721 15745 15758 15791
15792 15805 15835 15868 15877 15384 15917 15995
16001 16130 16144 16166 16187 16188 16236 16237
16258 16268 16306 16365 16381 16417 16447 16488
16493 16505 16514 16558 16573 16579 16634 16650
16660 16679 16706 16731 16749 16832 16833 16847
16887 16978 16999 17014 17030 17098 17110 17119
17128 17187 17224 17321 17324 17337 17353 17358
17379 17413 17428 17474 17497 17518 17524 17533
17552 17581 17619 17680 17695 17699 17707 17713
17732 17779 17792 17872 17938 17944 17962 17965
17991 18004 18048 18104 18112 18121 18122 18131
18133 18187 18288 18293 18359 18380 18445 18459
18465 18467 18487 18495 18509 18523 18554 18593
18649 18716 18734 18759 18787 18800 18814 18870
18906 18953 19030 19061 19086 19099 19111 19115
19188 19221 19285 19291 19341 19350 19390 19395
19563 19573 19632 19642 19692 19706 19792 19793
19850 19860 19894 19940 19962 19965 19984 19990
19991 20028 20029 20030 20059 20079 20107 20147
20154 20179 20186 20243 ,20275 20321 20336 20352
20383 20450 20457 20458 20460 20488 20506 20517
20526 20536 20542 20547 20550 20575 20576 20590
20600 20643 20672 20686 20713 20800 20836 20845
20877 20899 20904 20993
.Verbet. Ie klas. le liist: 3733 m. z. 5733. J,