Waar het recht zijn loop heeft. Voorontwerp Londbouw-ordeningswet 1937. I Uilwetking aan deskundigen op landen tuinbouwgebied opgedragen. Naar van bevoegde zijde wordt mede gedeeld, heeft de minister van landbouw en visscherij een voorontwerp Iandbouw- ordeningswet 1937 ter fine van advies aanhangig gemaakt bij de centrale com missie, bedoeld in artikel 27 der land- bouw-crisiswet 1933 en bij den econo- mischen raad. De indiening van dit voorontwerp bij deze colleges heeft de minister vergezeld doen gaan van den volgenden brief: „Hierbij doe ik Uwe commissie (resp. Uwen raad) toekomen een voor-ontwerp landbouW- ordeningswet 1937 met daarbij behoorende memorie van toelichting. Gaarne zal ik hieromtrent uw advies ontvangen. Ik merk hierbij nog op dat dit voorontwerp een materie behandelt, waaraan zeer groote moeilijkheden zijn verbonden. Teneinde mij een juist oordeel omtrent dit voorontwerp te vergemakkelijken, zal ik gaarne van uw advies gebruik maken. Eveneens wacht ik het advies van den economischen raad (resp. de centrale com missie bedoeld in artikel 27 der landbouw- crisiswet 1933). Teneinde bovendien alle organisaties het bedrijfsleven, die in deze materie belang stellen, de gelegenheid te geven van haar zienswijze te doen blijken, heb ik het voor ontwerp tevens gepubliceerd". Aan dit voorontwerp met memorie toelichting is het volgende ontleend: Algemeene opzet. Het ontwerp bevat de nadere uitwerking van de reeds in het rapport der commissie van Loon aangegeven en nader door den minister in zijn memorie van antwoord aan de Tweede Kamer op de Landbouw-crisis- fondsbegrooting voor 1937 overgenomen ge dachte om tot een meer gedecentraliseerd systeem van uitvoering der landbouwcrisis- maatregelen te geraken. Deze nadere uit werking bestaat hierin, dat aan organen, te vormen uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven op het gebied van den land en tuinbouw, de uitvoerig en voor een deel ook de vaststelling van de maat regelen ter bevordering van de economische beteekenis van den land- en tuinbouw wordt opgedragen. Een zoodanig gedecentraliseerd systeem sluit aan bij het streven, dat zich den laatsten tijd in ons geheele nationale be drijfsleven heeft geopenbaard, om een deel van de thans aan de overheid met betrek king tot het sociaal en economisch leven op gedragen regelende en uitvoerende taak over te dragen aan organisaties, welke uit en door een groep of groepen van ondernemin gen worden gevormd, een streven, dat ook in de bij de thans in behandeling zijnde grondwetsherziening voorgestelde toevoe ging van een nieuw hoofdstuk „van openbare lichamen voor beroep en bedrijf" tot uiting is gekomen. Het wetsontwerp, waarin de uitwerking van deze gedachte is vervat, is bestemd in de plaats te treden van de landbouw-crisis- wet 1933. Deze wet had slechts een beperk ten en tijdelijken opzet. Zij was immers be doeld om in de in 1933 heerschende bui tengewone omstandigheden bijzondere maat regelen te treffen in het belang van den landbouw. Hoewel van een terugkeer tot den normalen toestand nog moeilijk kan ge sproken worden, komt het den minister blijkens de memorie van toelichting voor, dat het tot een klaarder structuur van de nog immer noodzakelijke regelingen zal leiden, indien men zich los maakt van het crisiskarakter daarvan en zich instelt op de noodzaak van de handhaving daarvan voor een langeren tijdsduur dan aanvankelijk is voorzien. In het wetsontwerp is dan ook de moge lijkheid geopend tot intrekking van de land- bouw-crisiswet 1933, terwijl voorts daarin bepalingen zijn gesteld, krachtens welke maatregelen ten behoeve van den landbouw kunnen worden genomen. 0 Aan het wetsontwerp ligt, zooals reeds vermeld, als hoofdgedachte ten grondslag, dat de tot dusverre door de overheid ten aanzien van de regeling van de land- en tuinbouwondernemingen uitgeoefende taak overgenomen wordt door organen, gevormd uit die ondernemingen. Het is nu de bedoeling, voor den opbouw van die organen gebruik te maken van de reeds in den land- en tuinbouw gevormde organisaties. Deze opbouw zal slechts ge leidelijk geschieden. Slechts daar, waar ge schikte aanknoopingspunten aanwezig zijn en het bedrijf volkomen is ontwikkeld, zal tot instelling van zoodanige organen worden overgegaan. Zooals uit den geheelen opzet van het wetsontwerp blijkt, treedt deze gedachte van een geleidelijken groei in het bijzonder op den voorgrond. Welke organen zullen worden gevormd en tot welke ontwikkeling deze zullen komen, zal afhangen van de ont wikkeling der toekomstige economische structuur en van de wijze waarop de or ganen van htm bevoegdheid gebruik maken. Hierbij zal in het bijzonder van belang zijn of zij zich een mentaliteit kunnen eigen maken, welke een waarborg biedt, dat de afweging der hun toevertrouwde belangen op juiste wijze geschiedt. Gelijk van zelve spreekt, zal steeds, doch in het bijzonder gedurende den tijd, dat de organen nog niet in hun taak zijn volgroeid, een krachtig toe zicht van de overheid noodig zijn. In het ontwerp zijn dan ook ten aanzien van dit onderdeel verschillende voorzienin gen getroffen. Structuur der wet. In de landbouw-crisiswet 1933 is de be voegdheid tot het uitvaardigen van maat regelen ten behoeve van den landbouw uit sluitend verleend aan de Kroon en aan den minister. Slechts de uitvoering dier maat regelen kan aan crisisorganisaties worden opgedragen. In het voorontwerp landbouw- ordeningswet 1937 is deze bevoegdheid van Kroon en minister gehandhaafd. Daarnaast echter kunnen op grond van die wet be drijfsorganen worden ingesteld, welke een deel der thans door de overheid uitgeoefende verordenende en uitvoerende taak kunnen overnemen. Het wetsontwerp heeft derhalve een twee ledig karakter, hetgeen het voordeel biedt, dat geheel naar gelang van de ontwikkeling van het bedrijfsleven in den land- en tuin bouw en van de bedrijfsorganen zelf, de door de bedrijfsorganen te verrichten verordende taak meer of minder breed zal zijn. Vervult een bedrijfsorgaan zijn taak naar behooren, dan zal deze zich allengs kunnen ver ruimen. Schiet het in zijn regelende func ties te kort, dan zal de Kroon of de minister de te regelen belangen weer aan zich trek ken, teneinde te voorkomen, dat belangen worden geschaad. Zooals medegedeeld, kunnen de bedrijfs organen een deel van de taak van de Kroon en minister overnemen. De onderwerpen, welke eenerzijds aan de Kroon of minister en onderzijds aan de bedrijfsorganen ter regeling zijn opgedragen, vallen n.1. niet ge heel samen. Tot ingrijpende regelingen, zoo- als het instellen van in- en uitvoermono- polies, binnenlandsche heffingen en prijs regelingen is alleen de Kroon bevoegd, zij het dan ook, dat hierbij delegatie aan de be drijfsorganen van uitvoering, waaronder mede van regelende bevoegdheid moge lijk is. Bij het aan het voorontwerp ten grondslag liggende schema van opbouw der bedrijfs organen is in het bijzonder naar een een voudige, practische organisatie gestreefd. Vpor een of meer takken van landbouw of voor een of meer onderdeelen daarvan kun nen door de Kroon bedrijfsorganen worden ingesteld, die onder den naam van land bouwraden zijn samengevat. Zoo zullen dus b.v. kunnen worden ingesteld, een akker- bouwraad, pluimveeraad, veehouderijraad, zuivelraad, tuinbouwraad, visscherijraad. Tevens kunnen, indien ontwikkeling en be- teekenis van een onderdeel van een tak van landbouw daartoe aanleiding geven, be drijfsorganen voor eenige onderdeelen worden ingesteld, b.v. een aardappelmeel- raad, bloembollenraad. Voorts kan door de Kroon in iedere pro vincie een Provinciale Raad worden inge steld, welke tot taak zal hebben een of meer landbouwraden in de uitoefening van hun werkzaamheden bij te staan. Door deze pro vinciale raden kunnen ter verlichting van hun taak provinciale districtscommissies worden ingesteld. De landbouwraden en provinciale raden, welke uit ten hoogste 15 leden zullen be staan, worden uit en door de in het bedrijfs leven gevormde organisaties opgebouwd Zoo zullen een deel der leden van de raden benoemd worden door organisaties op het gebied van den land- en tuinbouw, door den minister aan te wijzen. Voorts zullen organisaties op het gebied van den handel en op het gebied der nijver heid ieder een lid kunnen aanwijzen, terwijl ook de landarbeidersorganisaties een lid be noemen. De voorzitters van de raden worden door den minister benoemd; die, zoo hem dit gewenscht voorkomt, nog andere leden daarin zelf kan benoemen. De taak der landbouwraden en provinciale raden is drieledig: nL. adviseerend, uitvoe- ïend en verordenend. Bij het toekennen van de verordenende bevoegdheid der bedrijfsorganen is niet de weg gekozen van de verbindendverklaring van de besluiten der organen, doch is aan de bedrijfsorganen bevoegdheid toegekend tot het vaststellen van verordeningen, welke voor de „bedrijfsgenooten" bindend zijn. De voornaamste onderwerpen, waarover de verordende bevoegdheid zich kan uit strekken, zijn: het stellen van' regelen in zake de productie. Hiertoe behooren in hoofdzaak teeltrege lingen en maatregelen tot verbetering der productie. Zoo zal dus de verdere uitbouw van de maatregelen, die op dit gebied reeds tot stand zijn gekomen, zooals de kwaliteits verbetering van bacon, melk, tuinbouwpro ducten, het bevorderen van de fokkerij en de tuberculosebestrijding bij het vee, door de bedrijfsorganen ter hand genomen kun nen worden. Het regelen'van den uitvoer. Zooals uit de memorie van toelichting blijkt, zullen de bemoeiingen van de raden bij den uitvoer voornamelijk gelegen zijn op het terrein van kwaliteitsverbeteringen en doeltreffende prijsregelingen. Met nadruk wordt in de memorie verklaard, dat het geenszins in de bedoeling ligt, dat de be drijfsorganen zich op het gebied van den handel zullen gaan bewegen. Aan de functie van den handel bij den uitvoer zal in geenerlei opzicht worden ge tornd: de organen zullen niet zelf handel drijven, doch slechts enkele voorwaarden kunnen stellen, waarmede bij den uitvoer moet worden rekening gehouden. Het verleenen van geldelijke bijdragen aan producenten van land- en tuinbouwpro ducten. Hierbij is een belangrijke beperking gesteld: het bepalen van den richtprijs is n.1. uitsluitend voorbehouden aan den mi nister. De organen kunnen dus slechts in 't kader van de gestelde richtprijzen geldelijke bijdragen verleenen. Zooals reeds is opgemerkt, zal toezicht van de overheid op de gesties der bedrijfs organen niet gemist kunnen worden. Zoo zijn dan ook, naast het algemeen toezicht, dat door den minister met behulp van de hem ten dienste staande colleges van advies en de ambtelijke instanties voor controle en coördinatie van belangen, zal worden uitgeoefend, waarborgen gesteld tegen mis bruik van de verordeningsbevoegdheid door de bedrijfsorganen. De voornaamste dezer waarborgen is het vernietigingsrecht van den minister van alle besluiten en verorde ningen van de raden. Wat de regeling der financiën betreft, de ze is zoodanig, dat den bedrijfsorganen een zekere mate van financieele zelfstandigheid is gegeven, teneinde de autonome gedachte, die bij de instelling der organen voorzit, zooveel mogelijk te versterken Zoo zullen de raden elk een eigen be grooting van inkomsten en uitgaven heb ben, welke echter de goedkeuring van den minister zal behoeven. Voorts wordt een landbouwfonds ingesteld, waarin een ge deelte der inkomsten der raden zal vloeien, teneinde dit naar gelang van de behoeften over de verschillende raden te verdeelen. Het landbouwfonds wordt bij de wet vast gesteld. Hierdoor wordt aan de Staten-Ge- neraal de gelegenheid geboden zich over 't beleid van den minister met betrekking tot de geheele uitvoering van de landbouw- ordenïngswet uit te spreken. Het toezicht op de begrootingen en het financieel beheer der raden zal door den minister geschieden, terwijl het toezicht van de algemeene re kenkamer zich daarnaast zal kunnen doen gelden door middel van controle op de be steding van de bedragen, welke de be drijfsorganen uit het landbouwfonds ont vangen. Na een hoofdstuk omtrent de bijzondere verplichtingen van de bedrijfsgenooten en een regeling voor administratieve geschil len, bevat het ontwerp eenige belangrijke bepalingen ter zake van de regeling van het tuchtrecht. Gezien de gunstige ervaringen met het crisis-tuchtrecht, dat op de pri vaatrechtelijke verhouding tusschen de ge- organiseerden en de crisis-organisaties was opgebouwd, is, nu deze grondslag met het verdwijnen der crisisorganisaties zou ko men te vervallen, aan het tuchtrecht in het ontwerp een wettelijke basis gegeven. Ten einde aan de mogelijkheid van dubbele be rechting door den strafrechter en den tucht rechter een einde te maken is voorts be paald, dat overtredingen van de wet uit sluitend door den tuchtrechter worden be recht. In verband hiermede is aan den luchtrechter tevens de bevoegdheid tot in beslagneming verleend. Arrondissements-Rechtbank te Alkmaar (Zitting van Dinsdag 23 Maart.) Jeugdige diefjes. De tuinder S. Kuiper uit Limmen had in den loop van 1936 als knecht in dienst gehad den 18-jarigen C. N. en deze was zoo door den loop der tijden als kind huis gewórden. In September van het vorige jaar was er evenwel twijfel gerezen ten aanzien van de goede trouw van den knecht, daar de heer Kuiper, op een goeden dag een belangrijk bedrag aan geld miste. Zoo verdwenen er achtereenvolgens kleine sommen gelds en in Januari van dit jaar kwam eindelijk aan het licht dat de gast vrije tuinder door zijn eigen knecht diens kornuit C. M., eveneens uit Limmen afkomstig, werd bestolen. Met deze affai re bleek een totaal bedrag van 350 te zijn gemoeid. De beide verdachten gaven toe het geld ontvreemd te hebben, doch bestreden dat dit een bedrag van 350 zou zijn geweest. Door den heer J. H. Wiggers, ambtenaar der reclasseering, werd ten aanzien van beide verdachten een reclasseerings-rap- port uitgebracht. Gunstig luidde dit aller minst en de reclasseeringskansen werden op zijn minst zeer twijfelachtig genoemd. Het beste achtte de heer Wiggers het wanneer de verdachten geen contact meer met elkaar konden onderhouden. De officier van justitie zag op grond van het reelasseeringsrapport geen enkele mogelijkheid voor een voorwaardelijke veroordeeling. Bij een voorwaardelijke veroordeeling zouden 3e verdachten weer naar Limmen teruggestuurd moeten worden, en daar zouden ze elkaar wel weer spoedig terug gevonden hebben. Bovendien vond spreker het feit te ernstig om een voorwaardelijke veroordeeling te requireeren. Het gaat hier niet om één enkel feit, doch om een heele serie diefstallen. Spr. eischte ten slotte tegen beide ver dachten een gevangenisstraf voor den tijd van 10 maanden. De verdedigers, resp. mr. Dwars en mr. Kamminga, pleitten beiden voor een voor waardelijke veroordeeling. Uitspraak 6 April a.s. Heling van lood. In het eind van Januari j.1. waren er bij den caféhouder Hendrik S. uit Huisduinen, 'n paar jongens gekomen, die hem 'n par tijtje oud lood te koop aanboden. S., die niet onbekend was met de belangrijke waarde-toename van de verschillende metalen, was hierop direct ingegaan zon der aanvankelijk naar de herkomst van het lood te informeeren. Op 1 September waren de jongens weer bij hem teruggekomen en toen had S. eens geïnformeerd waar het lood eigenlijk van daan kwam, daar het wel te begrijpen was dat de jongens er niet op een eerlijke ma nier aankwamen. Toen was dan ook de aap uit den mouw gekomen, daar de jon gens toegaven het lood ontvreemd te hebben. Inplaats van nu evenwel een eind aan de kwestie te maken door verder geen geld te geven voor het door de jongens aangebracht lood, had verdachte S. deze integendeel aangemoedigd met woorden als: „Jullie moeten maar uitkijken hoor en als het uitkomt moet je maar niks zeggen", terwijl hij weer wat later gezegd had: „Denk er om dat je niet teveel geld uitgeeft want er wordt op jullie gelet, maar ga je gang maar, als je maar niet heel Huisduinen sloopt." Verdachte ontkende hardnekkig dat hij iets van de herkomst van het lood zou hebben afgeweten. De beide jongens waren bij hem gekomen met de mededeeling dat zij wat geld noodig hadden voor een feest je dat in een café in Huisduinen zou wor den gegeven en toen had S. de hand maar over het hart gestreken en de jongens 0.70 voor het lood gegeven. De officier van. justitie hechtte in het geheel geen vertrouwen aan de verklaring van verdachte en achtte integendeel diens kwade trouw volkomen bewezen. Het geldt hier een opzettelijke heling, die te erger is doordat verdachte hier een twee tal jeugdige personen als het ware aan spoorde tot het plegen van misdrijven. Had verdachte zich met de affaire niet ingelaten dan hadden de jongens, die niet van het gestolene wisten af te komen, al spoedig hun diefstallen opgegeven. Spr. requireerde een gevangenisstraf voor den tijd van 7 maanden. De verdediger, mr. J. Belonje, voerde in zijn pleidooi aan dat verdachte toch geen opkooper van. beroep is en dat dit feit toch wel verzachtende omstandigheden mogelijk maakt. Pleiter vroeg de uiterste clementie. Uitspraak 6 April a.s. De tegenligger die niet uitweek. Op 18 October van het vorige jaar reed op den Dorpsweg te Zwaag de chauffeur S. Kroonenburg uit Hoorn met zijn vracht auto, toen uit de tegenovergestelde rich ting een tegenligger naderde die per slot van rekening alle wegétikette bleek te verzaken en eenvoudigweg midden op den weg bleef rijden en wel zoo dat Kroonen burg te ver naar rechts ging om te voor komen tegen den tegenligger aan te rijden, met het gevolg dat hij tegen een langs den weg staanden boom op reed. De tegen ligger, die klaarblijkelijk van het onheil dat hij gesticht had, niet bemerkte, reed door. In verband met deze gebeurtenis had voor den Kantonrechter te Hoorn terecht gestaan de koopman P. B. uit Leeuwarden, JUiMicaties AANSCHAFFING SCHOOLMEUBELEN, SCHOOLBOEKEN, LEER- EN HULP MIDDELEN R.K. MEISJESSCHOLEN VOOR GEWOON LAGER ONDERWIJS. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene kennis, dat de Raad dier gemeente in zijne vergade ring van 18 Maart 1937 heeft vastgesteld het navolgende besluit: De Raad der gemeente Alkmaar; Gezien het adres d.d. 19 Dec. 1936 van het Bestuur der R.K. Meisjesscholen alhier, ver zoekende gelden uit de gemeentekas te wil len verstrekken voor de aanschaffing van schoolmeubelen, schoolboeken, leer- en hulpmiddelen voor de Juliaschool (glo), St, Josephschool (glo), Mariaschool en St. Agnesschool; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders, opgenomen in bijlage nr. 44 tot het verslag van 's Raads handelingen; Overwegende, dat onder de aanvrage voor de St. Agnesschool o.a. voorkomen 42 exem plaren van elk der rekenboekjes „Denk en Doe", nrs. 7, 8, 9, 10 en 11, alsmede 1 exem plaar van elk der antwoordenboekjes daar op, doch dat door het toestaan hiervan de normale eischen aan het geven van lager onderwijs te stellen, zouden worden over schreden; Dat overigens de aanvrage voldoet aan de artikel 73 der Lager-Onderwijswet 1920 gestelde eischen; Gelet op de artikelen 72 en 75 dier wet, alsmede op artikel 4 der wet van 4 Augustus 1933, Stbl. nr. 414, zooals deze wet nader is gewijzigd; Besluit: de medewerking voor de aanschaffing van schoolmeubelen, schoolboeken, leer- en hulpmiddelen voor de Juliaschool (glo), St. Josephschool (glo) en Mariaschool te verleenen en wel tot een zoodanig bedrag als uitmaakt het verschil tus schen het over het drie-jarig tijdvak 1931, 1932 en 1933 door het schoolbe stuur voor elk dier scholen uitgegeven totaal-bedrag en het door de gemeente over die jaren in totaal toegestane be drag, zijnde respectievelijk f 510,79, 500,63 en 200,32; II. de medewerking voor de aanschaffing van 42 exemplaren van elk der reken boekjes „Denk en Doe" nrs. 7, 8, 9, 10 en 11, alsmede van 1 exemplaar van elk der antwoordenboekjes daarop, ten be hoeve van de St. Agnesschool, te wei geren; III. de medewerking voor de aanschaffing van de overige schoolboeken e.d. voor de Agnesschool te verleenen; IV. de uit het besluit onder I en IH voort vloeiende uitgaven te zijner tijd nader te regelen bij suppletoire begrooting. Binnen dertig vrije dagen, te rekenen van heden, kan ieder ingezetene en het school bestuur van dit besluit in beroep komen bij Gedeputeerde Staten van Noordholland. Alkmaar, 22 Maart 1937. Burgemeester en Wethouders voornoemd, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. die ervan verdacht werd de bestuurder te zijn van de vrachtauto die het ongeluk had veroorzaakt. B. was toen veroordeeld ge worden tot een geldboete van 15 of 10 dagen hechtenis, terwijl hij tevens werd veroordeeld tot het vergoeden van de schade welke 45 bedroeg. B., die van meening was dat hij in het geheel geen schuld had gehad aan dit on geluk, was van dit vonnis in hooger beroep gekomen. Het bleek uit het getuigen-verhoor dat achter den wagen van Kroonenburg een luxe auto, waarin gezeten waren de ge broeders Nuijens uit Limmen, had gereden en deze waren getuige geweest van de ge beurtenis en hadden even later een ach tervolging ingesteld. Zij hadden den wagen evenwel niet kunnen inhalen doch meenden dezen later op het veilingsterrein te Zwaag te hebben opgespoord. Daar zagen zij tenminste een wagen staan die geheel aan het signalement voldeed. Alleen het nummer hiervan was door geen van beiden gezien. De wagen had een groene kleur gehad en was afgedekt geweest met een bruin dekzeil. Dit laatste feit werd door verdachte bestreden, die aanvoerde dat zijn wagen wel groen was, doch met een wit dekzeil was afgedekt. In het nadeel van verdachte was evenwel het feit dat hij nog slechts zeer kort op het veilingsterrein stond, daar zijn knecht juist was begonnen met het dekzeil er af te halen. De officier van justitie was dan ook volkomen overtuigd dat het hier wel de gelijk verdachte was geweest die het on geluk heeft veroorzaakt. De eisch luidde bevestiging van hef kantonrechterlijk vonnis. Mr. P. Bruiël uit Leeuwarden achtte het ten laste gelegde niet bewezen daar er volgens pleiter geen enkel persoon is ge weest die het nummer van den tegenligger heeft gezien. Het feit dat het een groene wagen was met een bestuurder in een leeren jas was volgens pleiter geen enkei steekhoudend bewijs. Pleiter concludeerde tot vrijspraak. Uitspraak 6 April a.s. De zitting werd hierna geschorst tof hedenmiddag 2 uur. Staalslotedf. (Niet officieel) lste klasse, 2de lijst Trekking van Dinsdag 23 Maart 1937 Hooge Prijzen 1500.— 3639 1000.— 10143 16341 400.— 1919 3442 7537 200.— 1392 3152 8924 12574 100.— 3371 5307 6545 8215 9648 12659 13316 18316 Prijzen van 20. 80 134 171 185 197 236 252 279 312 363 407 414 416 418 421 496 503 510 519 520 561 574 602 646 660 662 680 691 692 781 796 827 837 850 935 947 978 983 1037 1045 1091 1098 1126 1176 1203 1206 1207 1236 1240 1273 1298 1301 1319 1352 1356 1357 1462 1467 1473 1488 1495 1536 1562 1610 1626 1629 1699 1715 1754 1773 1776 1812 1848 1854 1914 1918 1967 1974 2025 2051 2076 2085 2136 2173 2185 2193 2206 2255 2307 2327 2346 2418 2434 2488 2512 2513 2533 2545 2570 2610 2719 2722 2748 2786 2800 2815 2836 2911 2927 2932 2933 2944 3002 3030 3039 3089 3114 3143 3146 3188 3194 3231 3318 3319 3337 3343 3351 3361 3400 3444 3445 3464 3507 3510 3523 3524 3538 3549 3633 3638 3760 3789 3806 3845 3914 3917 3925 3974 3977 3979 4008 4053 4092 4094 4141 4153 4170 4218 4249 4293 4301 4313 4346 4359 4431 4439 4519 4525 4537 4580 4599 4603 4619 4621 4629 4682 4698 4701 4703 4827 4829 4904 4939 4952 4956 4964 4985 4998 5010 5079 5141 5155 5165 5183 5247 5261 5269 5282 5318 5422 5432 5518 5553 5568 5619 5664 5741 5753 5823 5850 5866 5883 6036 6047 6064 6114 6117 6145 6223 6264 6337 6354 6355 6377 6396 6510 6511 6516 6558 6579 6609 6619 6640 6648 6707 6724 6763 6802 6815 6817 6860 6882 6897 6928 6954 6959 7026 7123 7129 7167 7188 7279 7280 7291 7304 7350 7355 7357 7383 7386 7456 7466 7515 7561 7608 7626 7644 7725 7746 7767 7770 7773 7789 7813 7818 7871 7875 7877 7894 789S 7904 7954 8018 8031 8049 8118 8152 8156 8172 8271 8316 8339 8404 8445 8464 8597 8607 8681 8688 8802 8871 8883 8890 8921 8955 8958 8968 9026 9036 9087 9123 9145 9186 9198 9206 9218 9240 9271 9310 9313 9324 9333 9425 9434 9438 9447 9457 9474 9518 9528 9532 9545 9552 9570 9611. 9678 9788 9797 9821 9824 9839 9850 9855 9887 9900 9967 9992 10010 10033 10081 10083 10136 10198 10207 10225 10249 10286 10292 10303 10315 10344 10345 10357 10405 10427 10428 10439 10450 10501 10519 10557 10605 10641 10663 10684 10749 10767 10819 10832 10850 10872 10901 10923 10952 10970 11002 11059 11060 11078 11086 11087 11152 11165 11174 11194 11203 11225 11329 11423 11506 11556 11571 11586 11587 11595 11608 11610 11619 11620 11694 11734 11764 11774 11828 11833 11853 11861 11966 11968 12036 12109 12110 12154 12164 12240 12264 12286 12295 12319 12339 12342 12348 12432 12464 12576 12586 12597 12611 12729 12777 12826 12853 12868 12869 12915 12939 12971 13034 13054 13074 13078 13111 13120 13152 13163 13166 13183 13189 13193 13199 13202 13380 13395 13415 13416 13464 13476 13597 13605 13612 13628 13652 13700 13737 13739 13757 13853 13857 13873 13938 13956 14014 14024 14042 14092 14127 14148 14182 14203 14289 14309 14326 14338 14408 14453 14536 14613 14625 14633 14682 14753 14754 14767 14814 14829 14849 14862 14875 14945 14951 14991 14992 15020 15083 15113 15118 15124 15135 15242 15264 15301 15313 15345 15383 15409 15426 15469 15484 15514 15542 15565 15570 15577 15615 15653 15663 15680 15692 15694 15698 15721 15745 15758 15791 15792 15805 15835 15868 15877 15384 15917 15995 16001 16130 16144 16166 16187 16188 16236 16237 16258 16268 16306 16365 16381 16417 16447 16488 16493 16505 16514 16558 16573 16579 16634 16650 16660 16679 16706 16731 16749 16832 16833 16847 16887 16978 16999 17014 17030 17098 17110 17119 17128 17187 17224 17321 17324 17337 17353 17358 17379 17413 17428 17474 17497 17518 17524 17533 17552 17581 17619 17680 17695 17699 17707 17713 17732 17779 17792 17872 17938 17944 17962 17965 17991 18004 18048 18104 18112 18121 18122 18131 18133 18187 18288 18293 18359 18380 18445 18459 18465 18467 18487 18495 18509 18523 18554 18593 18649 18716 18734 18759 18787 18800 18814 18870 18906 18953 19030 19061 19086 19099 19111 19115 19188 19221 19285 19291 19341 19350 19390 19395 19563 19573 19632 19642 19692 19706 19792 19793 19850 19860 19894 19940 19962 19965 19984 19990 19991 20028 20029 20030 20059 20079 20107 20147 20154 20179 20186 20243 ,20275 20321 20336 20352 20383 20450 20457 20458 20460 20488 20506 20517 20526 20536 20542 20547 20550 20575 20576 20590 20600 20643 20672 20686 20713 20800 20836 20845 20877 20899 20904 20993 .Verbet. Ie klas. le liist: 3733 m. z. 5733. J,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 12