Gemeenteraden 'JUoottuiaal TUemos Ervaringen Taxi-chauffeur. ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 8 APRIL 1937 Neerlands grootste schip. A.s. Zaterdagmiddag voor zee varend Nederland een grootsch moment. (Van onzen R.-redacteur.) Bedrijvigheid heerscht er thans nog op de uitgestrekte terreinen van de Droogdokmaatschappij. Mannen in ge vlekte, bruine overalls met zware lee- ren handschoenen loopen af en aan. Kra nen rijden statig hoog over de rails die zich uitstrekken langs de lange hellin gen. Stoomhamers rikketikken op zware stalen platen die steeds naar grootere hoogte worden aangevoerd. De Nieuw Amsterdam groeit.... Met grooten spoed heeft men gearbeid aan den bouw van het stoomschip dat bin nen luttele maanden zal toegevoegd worden aan de Nederlandsche koopvaardijvloot en 'dat tevens dan ook betiteld zal worden tot het grootste schip dat ooit de driekleur van top liet waaien op de wereldzeeën. Het contract voor den bouw van het dub- belschroef stoomschip werd op 4 Dec. 1935 geteekend en dadelijk werd een aanvang gemaakt met het in orde maken van een hel ling van de Rotterdamsche Droogdok Maat schappij. De toen bestaande hellingen volde den niet aan de eischen die eenmaal gesteld moesten worden aan het bouwen van een mailschip, van dergelijke afmetingen en zoo wel in de lengte als in de breedte moest de helling vergroot worden. Reeds in het vol gend jaar op den vierden Januari was men met deze uitbreiding gereed, de hel ling was zes meter verbreed en tevens vijf tig meter langer geworden. Kranen met grootere capaciteiten werden in werking ge steld, een kraanbaan werd bijgebouwd en op 'denzelfden dag waarop de helling uitgebreid was werd de eerste kielplaat gelegd. Gestage arbeid. Men kan het zich haast niet voorstellen, 'dat reeds nu ruim een jaar na de eerste kielplaat het casco zijn toekomstig ele ment zal kiezen. Een stalen reus ligt er op den wal. Dagelijks hebben kranen plaat na plaat met een rustige zekerheid aangevoerd. Da gelijks heeft een mannetje, hoog in de lucht met een simpel handgebaar de ijzeren kraan doen stoppen op die plaats waar de ijzerhonger van het toekomstige schip ge stild moest worden .En even later dreven de stoomhamers dreunend de klinknagels naar hun bestemming. Het schip groeide.... en thans staat er 20.000 ton staal op de beton nen helling. De eerste periode is bijna voorbij, het tweede stadium dat van den afbouw zal 'dra ingaan, maar het kleine moment (klein althans wat den tijd betreft) van rust tus- schen die twee tijdperken, kostte heel wat hoofdbrekens! Stapelloop geen paskwil. Stelt u zich voor een reuzenhoog schip, 'dat op een betrekkelijk smalle kiel rust en door wat hout en ijzer gesteund, moet afglij den. Tot dusverre stond het schip op 120 klelstoppingen en 184 kimstoppingen. Tot een uur voor den stapelloop blijven hiervan 48 kimstoppingen staan die daarna succes sievelijk door de z.g. ramploegen, in totaal acht, wordt weggeramd. Na het wegrammen wordt het te wa ter loopen van het schip alleen nog be lemmert door den klink. Deze bestaat uit 12 stel zwaar geconstrueerde hefboo- men die gelijktijdig wegvallen, wanneer H.M. de Koningin op de eeretribune de klinkdraad weghakt. Dan zal het schip wegglijden met een AKERSLOOT Woensdag vergaderde de Raad. Ingeko men een verzoek van het bestuur van de V.V.V. te Akersloot, betreffende uitbagge ren vaargeul Alkmaardermeer en om het daaruit komende zand te gebruiken voor het maken van een glooiing voor een zwemin richting in het meer. In verband met een schrijven van Ged. Staten werd een nieuwe legesverordening vastgesteld. Blijkens ontvangen circulaire van den mi nister van sociale zaken komt voor het jaar 1937 ten behoeve van de extra-hulp aan werkloozen (steunverleening B) een bedrag van 5.30, waarvan 2 ten laste der ge meente komt en 3.30 ten laste van het Dep. Als gemiddeld aantal over de eerste 10 maanden van 1936 wordt genomen het aan tal werkzoekenden bij de plaatselijke arb.- bemiddeling ingeschreven, gemiddeld 59. B. en W. stelden voor de gelden voor dit doel te voteeren waartoe met algem. stemmen werd besloten. Medewerking werd verleend aan het R.K. schoolbestuur St. Michael in verband met art. 72 der L.O.-wet 1920. Ingekomen was een verzoek van A. Rotte veel alhier om steun uit de gemeentekas in gevolge art. 13 der L.O.-wet 1920 in de kos ten van het vervoer van zijn kind Johannes Petrus naar de R.K. school aan de Zuider vaart alhier. De afstand van de woning naar de school bedraagt meer dan 5 K.M. B. en W. stelden voor te rekenen van 1 Mei 1937 af een tegemoetkoming te verlee- nen van 24 per jaar voor het gebruiken van een rijwiel, tot het tijdstip waarop de leerverplichting van het kind eindigt. De heer Helder vond, in verband met de gezondheidstoestand voor de kinderen, de reis veel te ver en ze zouden beter naar de O.L. school Kogerpolderschool kunnen gaan. De voorzitter: de heer Rotteveel kan zijn kind naar de school zenden waar hij dat wenscht en voor mij blijft het een teer punt daarover te spreken, want aan de wet is voldaan. Beter zou de heer Helder hierover gemoedelijk met den heer Rotteveel kunnen spreken. Het voorstel B. en W. werd aangenomen. steeds grooter wordende snelheid en zal het met bruischend geweld de Maas invaren. Maar ook de helling is voordien geprepa reerd om die afglijding met succes te door staan. Het is duidelijk dat het afglijden van een dergelijk massief gevaarte op een niet geprepareerd vlak niet bijster gelukkige ge volgen zou hebben. Het glyvlak nu bestaat uit een 15 m.m. dikke vetlaag. Hiervoor was noodig 9000 K.G. zuiver rundvet, 5000 K.G. stearine en 3000 K.G. glycerinezeep. Voor de stapelloop heeft men een hoeveelheid hout moeten gebruiken: 1000 kubieke meter Amerikaansch grenen hout in balken tot 45 c.M. vierkant. Ligt het schip eenmaal in het water, dan moet de snelheid worden afgeremd. Dit geschiedt door het medesleepen van 20 zware ketting- peuren ieder wegend 35 tot 55 ton, in totaal een gewicht van bijna 1.000.000 K.G. Mogelijk dat men aan de hand van deze cijfers een idee verkrijgt van de moeilijkhe den waarmede men te kampen heeft voor dat een stapelloop in alle vlotheid plaats vindt! Wie tegenwoordig zullen zijn. In de eerste plaats de Koningin en het moet en voor de Droogdokmaat schappij en voor de directie van de Hol- land-Amerika-Lijn een groote voldoe ning zijn dat het Hare Majesteit behaagd heeft de doopplechtigheid te willen ver richten. H.M. zal per auto met gevolg zich naar de terreinen begeven. Met een lift zal zij het platform bereiken dat expresselijk voor deze plechtigheid ge bouwd is en met een speciaal voor dit doel vervaardigd bijltje zal zij de laatste beletselen wegnemen, terwijl een flesch champagne op hetzelfde oogenblik de Nieuw Amsterdam zal doopen. Vele autoriteiten zullen tegenwoordig zijn. Over den komst van minister Colijn verkeerde men nog in onzekerheid, maar eenige andere ministers zullen zeker tegen woordig zijn zooals minister Gelissen en minister Deckers. Hoogwaardigheidsbeklee- ders van andere landen zijn uitgenoodigd en velen hebben de uitnoodiging aanvaard. Voegt daarbij de genoodigden van land- en zeemacht dan kan jnen zich voorstellen dat een uitgelezen gezelschap bijeen zal zijn om getuige te zijn van een dag die met- gouden letters in de annalen van ons zeewezen ver meld zal worden. Tribunes worden met grooten spoed getimmerd, waarop 25.000 menschen de stappelloop tot in de finesses zullen kunnen gadeslaan.... ongerekend de duizenden en duizenden die elders een plaatsje zullen trachten te veroveren buiten de terreinen om het groote oogenblik te beleven. Per slot van rekening is de Nieuw Am sterdam geen klein schip en zal men ook op een afstand van eenige honderden meters het een en ander wel kunnen zien en tevens hooren. Want Philips luidsprekers zullen de toespraken, die na afloop in een zaal gehou den zullen worden, hoorbaar maken. Naar ons ter oore kwam, worden speciale reizen georganiseerd op Zaterdag naar het terrein van den stapelloop. Er schijnt dus belangstelling genoeg voor te bestaan. Boo ten zullen reeds vroeg in den middag af en aanvaren om de belangstellenden te kunnen vervoeren. Men verwacht dat de stapelloop zal plaats vinden om 3.45 uur n.m., het oogenblik waarop het water rustig is en er een even wichtstoestand is opgetreden tusschen eb en vloed. Zaterdagmiddag, om kwart voor vier.... een plechtig moment! Besloten werd in te gaan op het verzoek van Ged. Staten tot wijziging van de school- geldverordering. De voorzitter deed mededeelingen over de pontwachterswoning. De aankoop van het café van Tijmes moet zijn 7800. B. en W. achtten dit te hoog voor aankoop. Ook zijn B. en W. niet van plan om een nieuwe wo ning te bouwen, maar willen het tegenwoor dige pand in bewoonbaren toestand maken. Zij willen deze zaak afwachten in verband met het feit, dat er nog sprake is van het maken van een brug over het N.H. kanaal. De heer Otte: Met het oog op de brug stem ik er mee in om niet te bouwen, maar dat stuk oudheid moet toch opgeknapt wor den. Huur de woning van Tijmes en laat dit pand leeg staan. Na eenige discussie werd besloten in be sloten zitting hierover nog het een en ander te zeggen. Een voorstel van B. en W. tot wijziging van het jachthaventarief werd met algem. stemmen aangenomen. De voorzitter besprak het plan werkver schaffing. Het ligt in de bedoeling de vaar geul tot de jachthaven uit te baggeren. Het is meerdere malen voorgekomen, dat zeil- booten met grootere diepgang vastloopen, hetgeen ten nadeele van de jachthaven-ex ploitatie komt. Een baggermolen zal worden gehuurd. Het vrijgekomen zand zal gedeel telijk naar de groote Uiterdijk, het blauwe zand naar het eiland in het Alkmaardermeer worden vervoerd om dit op te hoogen. Dit eiland is eigendom van de Zaanl. Zeilver- eeniging. Deze vereeniging heeft zich in principe bereid verklaard eenige zolder schuiten in bruikleen af te staan, terwijl te vens voor het vervoer van het zand zal wor den zorg gedragen. Ongeveer 3 weken zal dit werkobject duren. Aan den minister is een aanvrage gezonden om dit werk te mo gen brengen onder het werkobject: landop- hooging, waarvoor reeds een subsidietoe zegging is gedaan. In verband hiermede is het verzoek bij den aanvang der vergade ring voorgelezen van de V.V.V. ingekomen om het blauwe zand te benutten voor een z.g. strand voor een zweminrichting. B. en W. hebben dit ook besproken, maar achter de haven is reeds een z.g.n. strandje. De voorzitter deelde mede, dat de ge- meentebegrooting 1937 van Ged. Staten te rug is ontvangen om eenige wijzigingen aan te brengen. O.a. werd verlaging noodig ge acht van de presentiegelden van de leden van den raad van 2.50 op 2 per verga dering. B. en W. stelden voor om deze pos ten niet meer te verlagen. Het voorstel van B. en W. werd aangeno men. De Alg. Politieverordening werd gewijzigd met het oog op de verkiezingen. De heer Otte verzocht om aan den minis ter te verzoeken de kolentoeslag om te zet ten in een duurtetoeslag met het oog op de verhooging van velen levensbenoodigdhe- den. De voorzitter: het ligt meer op den weg een verzoek te richten tot de volksvertegen woordiging of door de vakbonden van de regeering. Als de heer Otte zijn verzoek wijzigt om dit te zenden aan de vereeniging van Ned. gemeenten, dan zullen B. en W. namens den raad een verzoek richten. Dit had de instem ming van den raad. Na heropening der vergadering werd be sloten dat aan de pontwachterswoning de noodige herstellingen zullen worden gedaan. Wat het burgerlijk armbestuur betreft, werd besloten geen voorzitter te benoemen uit het college van B. en W. Hierna slui ting. UITGEEST De raad dezer gemeente vergaderde Woensdagmiddag ten raadhuize onder voor zitterschap van den burgemeester, J. M. van Roosmalen. Een voorstel tot wijziging der begrooting 1936 werd, evenals een besluit tot af- en overschrijving met algemeene stemmen goedgekeurd. Met een voorstel tot wijziging van de begrooting van het G. E. B. geschied de hetzelfde. Hierna kwam aan de orde een request van de Onderlinge Bloemkweekersvereeniging alhier om maatregelen te treffen tegen het los loopen van honden. Verschillende spre kers klaagden hun nood en waren het er over eens, dat in de tuinen werkelijk veel last werd ondervonden van honden. De voorzitter zegde toe, dat thans strenge maatregelen zullen worden genomen. Eenige ontheffings-aanvragen betreffende de straatbelasting werden behandeld en er werd met algemeene stemmen besloten con form de voorstellen van B. en W. Hierna deed de voorzitter mededeeling van een ingekomen schrijven van den minister van Sociale Zaken, waarin wordt gemeld, dat thans in de gemeente een tarief van steunverleening zal gelden en wel het tarief VI der Rijkssteunregeling. Dit houdt in, dat de land- en tuinbouwarbeiders hier door 0.50 per gezin en 0.25 per gezins lid boven 2 personen meer ontvangen en dat alle overigen 0.50 minder ontvangen per gezin. Tevens wordt in dit schrijven medege deeld, dat de werkverschaffingsloonen zullen worden gesteld op 30 cent per uur. Die ar beiders, welke in het vrije bedrijf 25 of meer kunnen verdienen, mogen gesteund blijven volgens het thans voor hun geldende tarief V, terwijl voor die arbeiders de werk verschaffingsloonen worden gesteld op 32 cent per uur. Het totaal uit te keeren bedrag verschilt weinig met het oorspronkelijke bedrag. De verschillen heffen elkaar ongeveer op. Er wordt thans totaal 7.50 meer uitbetaald. Er is hier dus sprake van een verschuiving van de eene groep arbeiders naar de andere. De heer Kingma diende een motie in om bij den minister van Sociale Zaken te ver zoeken om de verslechteringen, welke bij deze nieuwe regeling zullen worden inge voerd, geen doorgang doen vinden. Deze motie wordt met algemeene stemmen aan genomen. Hierna kwam aan de orde het voorstel van B. en W. tot het in beheer en onder houd overgeven van den weg Uitgeest Akersloot aan het Hoogheemraadschap N.- Hollandsch Noorderkwartier. De voorzitter deelde mede, dat ongeveer 4000 M3. specie noodig is voor zand voor dezen weg, en zeide, dat deze hoeveelheid te klein is om uit den Buitenmeer te bagge ren, omdat dit te duur zou zijn. De heer Krom zeide, dat hier een mooie gelegenheid is om het nuttige aan het aan gename te paren en dat hij gaarne een aan bieding zou willen zien van het plan, waar bij de specie uit de Meer zal worden ge haald. Dit zou in verband met de watersport een belang voor de plaats zijn, want de Buitenmeer behoeft in de omgeving van de Jachthaven vooral verbetering. Hij maakte hiervan een voorstel om een aanbieding te vragen, welk voorstel met 6 tegen vijf stemmen werd aangenomen. ZEEHOND IN HET IJSELMEER. Tijdens de reis van het directievaartuig der Zuiderzeewerken van Wierjngen naar Elburg heeft men aan boord, ter hoogte van de gaston Enkhuizerzand, een zeehond in het IJselmeer waargenomen. Het is wel zéér merkwaardig, dat dit beest in het IJselmeer gekomen is en in het nagenoeg zoete water in leven is gebleven! KASTEEL RADBOUD KRIJGT GRACHTEN TERUG. In de gisteravond gehouden vergade ring van den raad der gemeente Medem- blik heeft de burgemeester, de heer P. Chr. Peters, belangrijke mededeelingen gedaan over plannen met betrekking tot het historische kasteel Radboud aldaar. Zooals men zich herinneren zal, werd dit kasteel, hetwelk jarenlang in ernstige mate werd ontsierd door een er tegen aangebouwde conservenfabriek en eenige oude pakhuizen en woningen, die het kasteel grootendeels aan het oog onttrok ken, in den loop der laatste jaren gelei delijk aan geheel ontmanteld, terwijl voorts de in de onmiddellijke nabijheid ervan gelegen stadsvuilnisbelt en woon wagenstandplaats werden verplaatst. Thans kon de burgemeester mededee- len, dat volgens een door het Rijksbureau voor de Monumentenzorg ontworpen plan de in vroegere tijden gedempte grachten van het kasteel weder zullen worden ge graven zoodat het gedeeltelijk gerestau reerde kasteel wederom geheel in het water zal komen te liggen. Binnen de grachten zullen voorts de verdwenen torens en muren rondom het binnenplein worden aangeduid door klinkerpaden, zoodat men vanaf den buiten de grachten loopenden weg een overzicht zal hebben van den oorspronkelijken „plattegrond" van het kasteel. De verdere omgeving van het kasteel zal op eenvoudige wijze worden beplant. De verfraaiing van het aloude stadje, waaraan onder leiding van den tegen- woordigen burgemeester gedurende de laatste jaren met kracht is gewerkt, zal in het vorenstaande zijn bekroning vinden. OTERLEEK Ouderavond openbare school. In een der lokalen van de openbare school vond Maandagavond een ouder avond plaats, welke goed bezocht was, waarover het hoofd der school, de heer J. de Wit, zijn genoegen uitsprak. Spr. be handelde verschillende zaken welke had den plaats gevonden sinds den vorigen ouderavond. Ongetwijfeld is dat van in vloed geweest op het onderwijs, doch het personeel heeft gedaan wat mogelijk was en wacht met vertrouwen het oordeel der ouders af, wanneer het werk der leerlin gen ter inzage wordt gegeven. Er waren twee vacatures te vervullen in de oudercommissie. Aftredend en niet herkiesbaar waren mevr. Witteveen en de heer J. Zwaan. De heer de Wit bracht beiden een woord van warmen dank voor hetgeen ze in het belang van school en kind hebben gedaan. In hun plaats werden benoemd mevr. D. WonderNes en de heer H. de Vries. Hierna werden de ouders in de gelegen heid gesteld het schriftelijk werk der kin deren te bekijken, waarvan een dankbaar gebruik werd gemaakt. Als resultaat van dit onderzoek meende de heer Witteveen gerechtigd te zijn als tolk van allen zijn volkomen tevredenheid uit te spreken over de vorderingen en het peil van het onderwijs. De heer de Wit gaf daarop nog verschillende inlichtingen, terwijl mej. Enschut het handwerkonderwijs behan delde. Vervolgens werd door mevr. Huyser van Reenen een causerie gehouden over tandverzorging op school, te beginnen bij de twee eerste klassen. Het resultaat was wel zeer bemoedigend voor de spreekster, daar alle aanwezige ouders zich, na gedachtenwisseling, una- niem uitspraken vóór tandverzorging. Op voorstel van den heer Muntjewerff zal alsnog getracht worden, ook de derde en vierde klas hierin te betrekken, al brengt dit meerdere onkosten mede. Burgemeester van Reenen gaf een uit eenzetting hoe de nieuwe school zal wor den, als de ingediende voorstellen door Ged. Staten zullen zijn goedgekeurd, waarnaar met belangstelling werd ge luisterd. Bij de rondvraag bracht de heer Zwaan nog in 't midden, dat thans wel gebleken was, dat de rondgestrooide praatjes over het minderwaardige onderwijs te Oterleek van allen grond ontbloot zijn. Indien men de school alhier wil bestrijden ten gunste van die te Stompetoren, laat men dat dan doen op een eerlijke manier, doch niet door kwaadsprekerij, zooals door een vooraanstaanden man is gedaan. Wethouder Spaan sprak de hoop uit, dat het den heer de Wit gegeven mag zijn, in volle gezondheid nog een groot aantal jaren zijn krachten te kunnen geven aan het onderwijs, in het belang van school en kind. De heer de Wit dankte wethouder Spaan voor deze hartelijke woorden, er de ver zekering aan toevoegende, steeds zijn uiterste krachten te zullen geven. Na nog enkele zaken van internen aard volgde sluiting van dezen vruchtbaren ouderavond. 'T VELD Boerenvakbond. De Boerenvakbond van den R.K. L.T.B., afd. 't Veld, vergaderde Maandag onder voorzitterschap van den heer W. Keesom. De heer van der Stoop merkte op, dat de kosten van 2.50 voor deelname aan den melkcursus oorspronkelijk 2 zouden bedra gen. De verhooging komt door de geringe deelname. Voor invoering van bedrijfsboekhouding ad 10 per jaar wordt weinig animo ge voeld. Na eenige besprekingen volgde een lezing, gehouden door den heer Schipper van Span broek over het groote nut van een melk cursus. Spr. betoogde, dat het op juiste wijze melken van groot belang is voor de te ver krijgen resultaten. Ook rust en zindelijkheid zijn een paar belangrijke factoren. Uit vele interessante gegevens, blijkt dat 100 K.G. melk 88 liter water bevat en 11 K.G. droge stof. Allerhande ongemakken, welke onder het vee voorkomen, vinden volgens spreker, voor 90 pCt. hun oorzaak in slecht melken. Spr. brengt duidelijk naar voren, welk nut het heeft het diploma melken te behalen, voor de koe en voor den boer. Voor uitreiking van dit diploma wordt op 8 punten gelet, n.1. zindelijkheidspannen en stand, wijze van zitten, manier van mel ken, regelmaat en kracht, uit- of namelken, tijd voor melken en verlaten van de koe. Bacteriën spelen in dit bedrijf een groote rol. De eerste stralen b.v. moet men altijd wegmeiken, daar deze veel bacteriën en weinig vet bevatten. Het verschijnsel van z.g.n. streptococcen zou volgens spr. tot een minimum zijn terug te brengen, wanneer de zindelijkheid bij het melken méér werd be tracht. Spr. besloot zijn rede met den van een VI. Vrijgeleide. Het gebeurde op een Woensdagmiddag, dat ik met een snellen wagen voor moest komen voor een rit naar Beverwijk, waar. zeer veel haast bij was. Als ik voorrijd, staat een dame me reeds op te wachten. „Oh chauffeur, ik heb zoo juist een boodschap gekregen van het Roode Kruis- ziekenhuis, dat een familielid van mij zeer ernstig is! Het kan ieder oogeniblik afloo- pen en ik wou hem toch zoo graag nog levend zien! Rij dus zoo hard als je kunt, een eventueele bekeuring is natuurlijk voor mijn rekening!" Ik heb de groote Brermabor meege nomen en die kan loopen! We zullen over Bloemend-aal en Sant poort naar de pont rijden. Juist als ik Bloemendaal door ben, komt uit een zijweg de Bloemendaalscbè politie-motorbrigade! Oogenblikkelijk zit ten ze me na! Ik heb er negentig kilometer opstaan, maar zij kunnen het nog harder! Het duurt niet lang of ze schieten me voorbift ze rijden voor me en ik moet stoppen. Mevrouw draait het portierraam near beneden. „Agent, die bekeuring is voor mijn re kening!" Ze geeft haar adres op. De beide agenten zijn heel verwonderd, maar als ik ze het geval uitleg, begrijpen ze den toestand volkomen en klinkt het! „Schiet maar op, chauffeur, maar voor zichtig hoor!" Zonder verder oponthoud bereiken we het ziekenhuis. „Wachten, chauffeur!" Drie volle uren sta ik te wachtel voor mevrouw weer verschijnt! „Nu chauffeur, we gaan maar weer, naar huis. Meneer is steeds bewusteloos en de toestand is zeer critiek, maar het "kan toch nog wel even duren. Houd je echter steeds gereed om oogenblikkelijk te kunnen vertrekken als het noodig mocht zijn!" Ik beloof haar, dat wij steeds een wagen voor haar disponibel zullen houden. En nog dienzelfden avond rijd ik weer naar Beverwijk. Ik wacht anderhalf uur en vemeerrt dan dat de toestand nog steeds hetzelföé is. Ook den volgenden dag moet ik er twee keer naar toe. Weer word ik aangehouden door <ie Bloemendaalsche politie. Enkele woorden zijn voldoende om hen op de hoogte te stellen en ik mag doorrijden! Een volle week ben ik zeker tien keer naar Beverwijk geweest en toen trad er zelfs een verbetering in! Een maand later werd meneer volkomen hersteld uit het ziekenhuis ontslagen. Gedurende die ritten naar Beverwijk was het tenslotte voldoende om met mijn duim over mijn schouder te wgze-m, als ik de motorpolitie ontmoette! Ongeveer een week later komen er des avonds aan de garage twee heeren. „Chauffeur, wat kost het als je ons naar Alkmaar brengt?" Ik noem den prijs voor dieni rit. „Goed, maar denk er om dat we ont zettende haast hebben, dus rijdt wat te rijden- kunt!" Ik rijd over Overveen naar Bloemen daal. Er wordt op de tusschenruit getikt, „Zeg, waarom volg je den grooten weg .niet?" „Hier kan ik vlugger opschieten me neer!" Nauwelijks heb ik het gezegd of de politie schiet me voorbij. Stoppen! Achter hoor ik een gemopper va.nl „Daar heb je het nu al. Op den grooten weg heb je toch veel minder kans op politie!" Als de beide agenten naast mijn wagen, staan, draai ik het raam omlaag en zeg: „Roode Kruisziekehhuis!" „Oh, ben jij het! Rijden maar!" Ik rijd aan een stuk door naar Alkmaar! Als we afrekenen zegt mijn klant: „Hoe heb je dat toch gedaan met die Bloemen daalsche politie?" „Oh, meneer, in Bloemendaal mag ik zoo hard rijden als ik wil. Daarom heb ik ook den grooten weg niet gevolgd." De heeren begrijpen erniets van, maar ik krijg een behoorlijke fooi. wensch, dat onze zuivelproducten door het resultaat van de te houden cursussen, aan de spit komen te staan. De voorzitter bracht een woord van dank aan den spreker votfr zijn leerzame rede, waarna nog eenige vra gen werden gesteld. Ten aanzien van machinaal melken zeide de heer Schipper hiervan geen voorstander te zijn, omdat de koeien moeten worden na- gemolken en juist dit geschiedt vaak niet vakkundig. Op een vraag of streptococcen al dan niet besmettelijk zijn, werd bevesti gend geantwoord. Het bleek dat men voor het houden van een cursus kan volstaan met 4 cursisten. De duur van een cursus is negen weken. Hierna werd de heer J. Vlaming be noemd tot afgevaardigde voor de algemeene vergadering. Na rondvraag volgde sluiting. ZIJPE Stierenkeuring. Bij de op j.1. Dinsdagmorgen gehouden voorkeuring van stieren werden de navol gende een-jarige dieren goedgekeurd: Mari- nus El en Marinus E2 van J. Eriks te Bur- gerbrug; Frans K35 en Frans K36 van J. E. J. Kramer te Burgerbrug. Er werden geen 2-jarige stieren goedgekeurd. De jury be stond uit de heeren J. Blaauboer Kz. te Schagen en E. Koster Dz. te Berkhout.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 9