Gemeenteraden
'JUoottuiaal TUemos
Ervaringen
Taxi-chauffeur.
ALKMAARSCHE COURANT van DONDERDAG 8 APRIL 1937
Neerlands grootste schip.
A.s. Zaterdagmiddag voor zee
varend Nederland een
grootsch moment.
(Van onzen R.-redacteur.)
Bedrijvigheid heerscht er thans nog
op de uitgestrekte terreinen van de
Droogdokmaatschappij. Mannen in ge
vlekte, bruine overalls met zware lee-
ren handschoenen loopen af en aan. Kra
nen rijden statig hoog over de rails die
zich uitstrekken langs de lange hellin
gen. Stoomhamers rikketikken op zware
stalen platen die steeds naar grootere
hoogte worden aangevoerd. De Nieuw
Amsterdam groeit....
Met grooten spoed heeft men gearbeid
aan den bouw van het stoomschip dat bin
nen luttele maanden zal toegevoegd worden
aan de Nederlandsche koopvaardijvloot en
'dat tevens dan ook betiteld zal worden tot
het grootste schip dat ooit de driekleur van
top liet waaien op de wereldzeeën.
Het contract voor den bouw van het dub-
belschroef stoomschip werd op 4 Dec. 1935
geteekend en dadelijk werd een aanvang
gemaakt met het in orde maken van een hel
ling van de Rotterdamsche Droogdok Maat
schappij. De toen bestaande hellingen volde
den niet aan de eischen die eenmaal gesteld
moesten worden aan het bouwen van een
mailschip, van dergelijke afmetingen en zoo
wel in de lengte als in de breedte moest de
helling vergroot worden. Reeds in het vol
gend jaar op den vierden Januari was
men met deze uitbreiding gereed, de hel
ling was zes meter verbreed en tevens vijf
tig meter langer geworden. Kranen met
grootere capaciteiten werden in werking ge
steld, een kraanbaan werd bijgebouwd en op
'denzelfden dag waarop de helling uitgebreid
was werd de eerste kielplaat gelegd.
Gestage arbeid.
Men kan het zich haast niet voorstellen,
'dat reeds nu ruim een jaar na de eerste
kielplaat het casco zijn toekomstig ele
ment zal kiezen. Een stalen reus ligt er op
den wal.
Dagelijks hebben kranen plaat na plaat
met een rustige zekerheid aangevoerd. Da
gelijks heeft een mannetje, hoog in de
lucht met een simpel handgebaar de ijzeren
kraan doen stoppen op die plaats waar de
ijzerhonger van het toekomstige schip ge
stild moest worden .En even later dreven de
stoomhamers dreunend de klinknagels naar
hun bestemming. Het schip groeide.... en
thans staat er 20.000 ton staal op de beton
nen helling.
De eerste periode is bijna voorbij, het
tweede stadium dat van den afbouw zal
'dra ingaan, maar het kleine moment (klein
althans wat den tijd betreft) van rust tus-
schen die twee tijdperken, kostte heel wat
hoofdbrekens!
Stapelloop geen paskwil.
Stelt u zich voor een reuzenhoog schip,
'dat op een betrekkelijk smalle kiel rust en
door wat hout en ijzer gesteund, moet afglij
den. Tot dusverre stond het schip op 120
klelstoppingen en 184 kimstoppingen. Tot
een uur voor den stapelloop blijven hiervan
48 kimstoppingen staan die daarna succes
sievelijk door de z.g. ramploegen, in totaal
acht, wordt weggeramd.
Na het wegrammen wordt het te wa
ter loopen van het schip alleen nog be
lemmert door den klink. Deze bestaat
uit 12 stel zwaar geconstrueerde hefboo-
men die gelijktijdig wegvallen, wanneer
H.M. de Koningin op de eeretribune de
klinkdraad weghakt.
Dan zal het schip wegglijden met een
AKERSLOOT
Woensdag vergaderde de Raad. Ingeko
men een verzoek van het bestuur van de
V.V.V. te Akersloot, betreffende uitbagge
ren vaargeul Alkmaardermeer en om het
daaruit komende zand te gebruiken voor het
maken van een glooiing voor een zwemin
richting in het meer.
In verband met een schrijven van Ged.
Staten werd een nieuwe legesverordening
vastgesteld.
Blijkens ontvangen circulaire van den mi
nister van sociale zaken komt voor het jaar
1937 ten behoeve van de extra-hulp aan
werkloozen (steunverleening B) een bedrag
van 5.30, waarvan 2 ten laste der ge
meente komt en 3.30 ten laste van het
Dep. Als gemiddeld aantal over de eerste 10
maanden van 1936 wordt genomen het aan
tal werkzoekenden bij de plaatselijke arb.-
bemiddeling ingeschreven, gemiddeld 59. B.
en W. stelden voor de gelden voor dit doel
te voteeren waartoe met algem. stemmen
werd besloten.
Medewerking werd verleend aan het R.K.
schoolbestuur St. Michael in verband met
art. 72 der L.O.-wet 1920.
Ingekomen was een verzoek van A. Rotte
veel alhier om steun uit de gemeentekas in
gevolge art. 13 der L.O.-wet 1920 in de kos
ten van het vervoer van zijn kind Johannes
Petrus naar de R.K. school aan de Zuider
vaart alhier. De afstand van de woning
naar de school bedraagt meer dan 5 K.M.
B. en W. stelden voor te rekenen van 1
Mei 1937 af een tegemoetkoming te verlee-
nen van 24 per jaar voor het gebruiken
van een rijwiel, tot het tijdstip waarop de
leerverplichting van het kind eindigt.
De heer Helder vond, in verband met de
gezondheidstoestand voor de kinderen, de
reis veel te ver en ze zouden beter naar de
O.L. school Kogerpolderschool kunnen gaan.
De voorzitter: de heer Rotteveel kan zijn
kind naar de school zenden waar hij dat
wenscht en voor mij blijft het een teer punt
daarover te spreken, want aan de wet is
voldaan. Beter zou de heer Helder hierover
gemoedelijk met den heer Rotteveel kunnen
spreken.
Het voorstel B. en W. werd aangenomen.
steeds grooter wordende snelheid en zal het
met bruischend geweld de Maas invaren.
Maar ook de helling is voordien geprepa
reerd om die afglijding met succes te door
staan. Het is duidelijk dat het afglijden van
een dergelijk massief gevaarte op een niet
geprepareerd vlak niet bijster gelukkige ge
volgen zou hebben.
Het glyvlak nu bestaat uit een 15 m.m.
dikke vetlaag.
Hiervoor was noodig 9000 K.G. zuiver
rundvet, 5000 K.G. stearine en 3000 K.G.
glycerinezeep. Voor de stapelloop heeft men
een hoeveelheid hout moeten gebruiken:
1000 kubieke meter Amerikaansch grenen
hout in balken tot 45 c.M. vierkant. Ligt het
schip eenmaal in het water, dan moet de
snelheid worden afgeremd. Dit geschiedt
door het medesleepen van 20 zware ketting-
peuren ieder wegend 35 tot 55 ton, in totaal
een gewicht van bijna 1.000.000 K.G.
Mogelijk dat men aan de hand van deze
cijfers een idee verkrijgt van de moeilijkhe
den waarmede men te kampen heeft voor
dat een stapelloop in alle vlotheid plaats
vindt!
Wie tegenwoordig zullen zijn.
In de eerste plaats de Koningin en
het moet en voor de Droogdokmaat
schappij en voor de directie van de Hol-
land-Amerika-Lijn een groote voldoe
ning zijn dat het Hare Majesteit behaagd
heeft de doopplechtigheid te willen ver
richten. H.M. zal per auto met gevolg
zich naar de terreinen begeven. Met
een lift zal zij het platform bereiken dat
expresselijk voor deze plechtigheid ge
bouwd is en met een speciaal voor dit
doel vervaardigd bijltje zal zij de laatste
beletselen wegnemen, terwijl een flesch
champagne op hetzelfde oogenblik de
Nieuw Amsterdam zal doopen.
Vele autoriteiten zullen tegenwoordig
zijn. Over den komst van minister Colijn
verkeerde men nog in onzekerheid, maar
eenige andere ministers zullen zeker tegen
woordig zijn zooals minister Gelissen en
minister Deckers. Hoogwaardigheidsbeklee-
ders van andere landen zijn uitgenoodigd
en velen hebben de uitnoodiging aanvaard.
Voegt daarbij de genoodigden van land- en
zeemacht dan kan jnen zich voorstellen dat
een uitgelezen gezelschap bijeen zal zijn om
getuige te zijn van een dag die met- gouden
letters in de annalen van ons zeewezen ver
meld zal worden.
Tribunes worden met grooten spoed
getimmerd, waarop 25.000 menschen de
stappelloop tot in de finesses zullen
kunnen gadeslaan.... ongerekend de
duizenden en duizenden die elders een
plaatsje zullen trachten te veroveren
buiten de terreinen om het groote
oogenblik te beleven.
Per slot van rekening is de Nieuw Am
sterdam geen klein schip en zal men ook op
een afstand van eenige honderden meters
het een en ander wel kunnen zien en tevens
hooren. Want Philips luidsprekers zullen de
toespraken, die na afloop in een zaal gehou
den zullen worden, hoorbaar maken.
Naar ons ter oore kwam, worden speciale
reizen georganiseerd op Zaterdag naar het
terrein van den stapelloop. Er schijnt dus
belangstelling genoeg voor te bestaan. Boo
ten zullen reeds vroeg in den middag af en
aanvaren om de belangstellenden te kunnen
vervoeren.
Men verwacht dat de stapelloop zal plaats
vinden om 3.45 uur n.m., het oogenblik
waarop het water rustig is en er een even
wichtstoestand is opgetreden tusschen eb en
vloed.
Zaterdagmiddag, om kwart voor vier....
een plechtig moment!
Besloten werd in te gaan op het verzoek
van Ged. Staten tot wijziging van de school-
geldverordering.
De voorzitter deed mededeelingen over
de pontwachterswoning. De aankoop van het
café van Tijmes moet zijn 7800. B. en W.
achtten dit te hoog voor aankoop. Ook zijn
B. en W. niet van plan om een nieuwe wo
ning te bouwen, maar willen het tegenwoor
dige pand in bewoonbaren toestand maken.
Zij willen deze zaak afwachten in verband
met het feit, dat er nog sprake is van het
maken van een brug over het N.H. kanaal.
De heer Otte: Met het oog op de brug
stem ik er mee in om niet te bouwen, maar
dat stuk oudheid moet toch opgeknapt wor
den. Huur de woning van Tijmes en laat dit
pand leeg staan.
Na eenige discussie werd besloten in be
sloten zitting hierover nog het een en ander
te zeggen.
Een voorstel van B. en W. tot wijziging
van het jachthaventarief werd met algem.
stemmen aangenomen.
De voorzitter besprak het plan werkver
schaffing. Het ligt in de bedoeling de vaar
geul tot de jachthaven uit te baggeren. Het
is meerdere malen voorgekomen, dat zeil-
booten met grootere diepgang vastloopen,
hetgeen ten nadeele van de jachthaven-ex
ploitatie komt. Een baggermolen zal worden
gehuurd. Het vrijgekomen zand zal gedeel
telijk naar de groote Uiterdijk, het blauwe
zand naar het eiland in het Alkmaardermeer
worden vervoerd om dit op te hoogen. Dit
eiland is eigendom van de Zaanl. Zeilver-
eeniging. Deze vereeniging heeft zich in
principe bereid verklaard eenige zolder
schuiten in bruikleen af te staan, terwijl te
vens voor het vervoer van het zand zal wor
den zorg gedragen. Ongeveer 3 weken zal
dit werkobject duren. Aan den minister is
een aanvrage gezonden om dit werk te mo
gen brengen onder het werkobject: landop-
hooging, waarvoor reeds een subsidietoe
zegging is gedaan. In verband hiermede is
het verzoek bij den aanvang der vergade
ring voorgelezen van de V.V.V. ingekomen
om het blauwe zand te benutten voor een
z.g. strand voor een zweminrichting.
B. en W. hebben dit ook besproken, maar
achter de haven is reeds een z.g.n. strandje.
De voorzitter deelde mede, dat de ge-
meentebegrooting 1937 van Ged. Staten te
rug is ontvangen om eenige wijzigingen aan
te brengen. O.a. werd verlaging noodig ge
acht van de presentiegelden van de leden
van den raad van 2.50 op 2 per verga
dering. B. en W. stelden voor om deze pos
ten niet meer te verlagen.
Het voorstel van B. en W. werd aangeno
men.
De Alg. Politieverordening werd gewijzigd
met het oog op de verkiezingen.
De heer Otte verzocht om aan den minis
ter te verzoeken de kolentoeslag om te zet
ten in een duurtetoeslag met het oog op de
verhooging van velen levensbenoodigdhe-
den.
De voorzitter: het ligt meer op den weg
een verzoek te richten tot de volksvertegen
woordiging of door de vakbonden van de
regeering.
Als de heer Otte zijn verzoek wijzigt om
dit te zenden aan de vereeniging van Ned.
gemeenten, dan zullen B. en W. namens den
raad een verzoek richten. Dit had de instem
ming van den raad.
Na heropening der vergadering werd be
sloten dat aan de pontwachterswoning de
noodige herstellingen zullen worden gedaan.
Wat het burgerlijk armbestuur betreft,
werd besloten geen voorzitter te benoemen
uit het college van B. en W. Hierna slui
ting.
UITGEEST
De raad dezer gemeente vergaderde
Woensdagmiddag ten raadhuize onder voor
zitterschap van den burgemeester, J. M. van
Roosmalen.
Een voorstel tot wijziging der begrooting
1936 werd, evenals een besluit tot af- en
overschrijving met algemeene stemmen
goedgekeurd. Met een voorstel tot wijziging
van de begrooting van het G. E. B. geschied
de hetzelfde.
Hierna kwam aan de orde een request van
de Onderlinge Bloemkweekersvereeniging
alhier om maatregelen te treffen tegen het
los loopen van honden. Verschillende spre
kers klaagden hun nood en waren het er
over eens, dat in de tuinen werkelijk veel
last werd ondervonden van honden.
De voorzitter zegde toe, dat thans strenge
maatregelen zullen worden genomen.
Eenige ontheffings-aanvragen betreffende
de straatbelasting werden behandeld en er
werd met algemeene stemmen besloten con
form de voorstellen van B. en W.
Hierna deed de voorzitter mededeeling
van een ingekomen schrijven van den
minister van Sociale Zaken, waarin wordt
gemeld, dat thans in de gemeente een tarief
van steunverleening zal gelden en wel het
tarief VI der Rijkssteunregeling. Dit houdt
in, dat de land- en tuinbouwarbeiders hier
door 0.50 per gezin en 0.25 per gezins
lid boven 2 personen meer ontvangen en dat
alle overigen 0.50 minder ontvangen per
gezin.
Tevens wordt in dit schrijven medege
deeld, dat de werkverschaffingsloonen zullen
worden gesteld op 30 cent per uur. Die ar
beiders, welke in het vrije bedrijf 25 of
meer kunnen verdienen, mogen gesteund
blijven volgens het thans voor hun geldende
tarief V, terwijl voor die arbeiders de werk
verschaffingsloonen worden gesteld op 32
cent per uur.
Het totaal uit te keeren bedrag verschilt
weinig met het oorspronkelijke bedrag. De
verschillen heffen elkaar ongeveer op. Er
wordt thans totaal 7.50 meer uitbetaald.
Er is hier dus sprake van een verschuiving
van de eene groep arbeiders naar de
andere.
De heer Kingma diende een motie in om
bij den minister van Sociale Zaken te ver
zoeken om de verslechteringen, welke bij
deze nieuwe regeling zullen worden inge
voerd, geen doorgang doen vinden. Deze
motie wordt met algemeene stemmen aan
genomen.
Hierna kwam aan de orde het voorstel
van B. en W. tot het in beheer en onder
houd overgeven van den weg Uitgeest
Akersloot aan het Hoogheemraadschap N.-
Hollandsch Noorderkwartier.
De voorzitter deelde mede, dat ongeveer
4000 M3. specie noodig is voor zand voor
dezen weg, en zeide, dat deze hoeveelheid te
klein is om uit den Buitenmeer te bagge
ren, omdat dit te duur zou zijn.
De heer Krom zeide, dat hier een mooie
gelegenheid is om het nuttige aan het aan
gename te paren en dat hij gaarne een aan
bieding zou willen zien van het plan, waar
bij de specie uit de Meer zal worden ge
haald. Dit zou in verband met de watersport
een belang voor de plaats zijn, want de
Buitenmeer behoeft in de omgeving van de
Jachthaven vooral verbetering.
Hij maakte hiervan een voorstel om een
aanbieding te vragen, welk voorstel met 6
tegen vijf stemmen werd aangenomen.
ZEEHOND IN HET IJSELMEER.
Tijdens de reis van het directievaartuig
der Zuiderzeewerken van Wierjngen naar
Elburg heeft men aan boord, ter hoogte
van de gaston Enkhuizerzand, een zeehond
in het IJselmeer waargenomen. Het is wel
zéér merkwaardig, dat dit beest in het
IJselmeer gekomen is en in het nagenoeg
zoete water in leven is gebleven!
KASTEEL RADBOUD KRIJGT
GRACHTEN TERUG.
In de gisteravond gehouden vergade
ring van den raad der gemeente Medem-
blik heeft de burgemeester, de heer P.
Chr. Peters, belangrijke mededeelingen
gedaan over plannen met betrekking tot
het historische kasteel Radboud aldaar.
Zooals men zich herinneren zal, werd
dit kasteel, hetwelk jarenlang in ernstige
mate werd ontsierd door een er tegen
aangebouwde conservenfabriek en eenige
oude pakhuizen en woningen, die het
kasteel grootendeels aan het oog onttrok
ken, in den loop der laatste jaren gelei
delijk aan geheel ontmanteld, terwijl
voorts de in de onmiddellijke nabijheid
ervan gelegen stadsvuilnisbelt en woon
wagenstandplaats werden verplaatst.
Thans kon de burgemeester mededee-
len, dat volgens een door het Rijksbureau
voor de Monumentenzorg ontworpen plan
de in vroegere tijden gedempte grachten
van het kasteel weder zullen worden ge
graven zoodat het gedeeltelijk gerestau
reerde kasteel wederom geheel in het
water zal komen te liggen. Binnen de
grachten zullen voorts de verdwenen
torens en muren rondom het binnenplein
worden aangeduid door klinkerpaden,
zoodat men vanaf den buiten de grachten
loopenden weg een overzicht zal hebben
van den oorspronkelijken „plattegrond"
van het kasteel.
De verdere omgeving van het kasteel
zal op eenvoudige wijze worden beplant.
De verfraaiing van het aloude stadje,
waaraan onder leiding van den tegen-
woordigen burgemeester gedurende de
laatste jaren met kracht is gewerkt, zal in
het vorenstaande zijn bekroning vinden.
OTERLEEK
Ouderavond openbare school.
In een der lokalen van de openbare
school vond Maandagavond een ouder
avond plaats, welke goed bezocht was,
waarover het hoofd der school, de heer J.
de Wit, zijn genoegen uitsprak. Spr. be
handelde verschillende zaken welke had
den plaats gevonden sinds den vorigen
ouderavond. Ongetwijfeld is dat van in
vloed geweest op het onderwijs, doch het
personeel heeft gedaan wat mogelijk was
en wacht met vertrouwen het oordeel der
ouders af, wanneer het werk der leerlin
gen ter inzage wordt gegeven.
Er waren twee vacatures te vervullen
in de oudercommissie. Aftredend en niet
herkiesbaar waren mevr. Witteveen en de
heer J. Zwaan. De heer de Wit bracht
beiden een woord van warmen dank voor
hetgeen ze in het belang van school en
kind hebben gedaan. In hun plaats werden
benoemd mevr. D. WonderNes en de
heer H. de Vries.
Hierna werden de ouders in de gelegen
heid gesteld het schriftelijk werk der kin
deren te bekijken, waarvan een dankbaar
gebruik werd gemaakt. Als resultaat van
dit onderzoek meende de heer Witteveen
gerechtigd te zijn als tolk van allen zijn
volkomen tevredenheid uit te spreken
over de vorderingen en het peil van het
onderwijs. De heer de Wit gaf daarop nog
verschillende inlichtingen, terwijl mej.
Enschut het handwerkonderwijs behan
delde.
Vervolgens werd door mevr. Huyser
van Reenen een causerie gehouden over
tandverzorging op school, te beginnen bij
de twee eerste klassen.
Het resultaat was wel zeer bemoedigend
voor de spreekster, daar alle aanwezige
ouders zich, na gedachtenwisseling, una-
niem uitspraken vóór tandverzorging.
Op voorstel van den heer Muntjewerff
zal alsnog getracht worden, ook de derde
en vierde klas hierin te betrekken, al
brengt dit meerdere onkosten mede.
Burgemeester van Reenen gaf een uit
eenzetting hoe de nieuwe school zal wor
den, als de ingediende voorstellen door
Ged. Staten zullen zijn goedgekeurd,
waarnaar met belangstelling werd ge
luisterd.
Bij de rondvraag bracht de heer Zwaan
nog in 't midden, dat thans wel gebleken
was, dat de rondgestrooide praatjes over
het minderwaardige onderwijs te Oterleek
van allen grond ontbloot zijn. Indien men
de school alhier wil bestrijden ten gunste
van die te Stompetoren, laat men dat dan
doen op een eerlijke manier, doch niet
door kwaadsprekerij, zooals door een
vooraanstaanden man is gedaan.
Wethouder Spaan sprak de hoop uit,
dat het den heer de Wit gegeven mag zijn,
in volle gezondheid nog een groot aantal
jaren zijn krachten te kunnen geven aan
het onderwijs, in het belang van school en
kind.
De heer de Wit dankte wethouder Spaan
voor deze hartelijke woorden, er de ver
zekering aan toevoegende, steeds zijn
uiterste krachten te zullen geven.
Na nog enkele zaken van internen aard
volgde sluiting van dezen vruchtbaren
ouderavond.
'T VELD
Boerenvakbond.
De Boerenvakbond van den R.K. L.T.B.,
afd. 't Veld, vergaderde Maandag onder
voorzitterschap van den heer W. Keesom.
De heer van der Stoop merkte op, dat de
kosten van 2.50 voor deelname aan den
melkcursus oorspronkelijk 2 zouden bedra
gen. De verhooging komt door de geringe
deelname.
Voor invoering van bedrijfsboekhouding
ad 10 per jaar wordt weinig animo ge
voeld.
Na eenige besprekingen volgde een lezing,
gehouden door den heer Schipper van Span
broek over het groote nut van een melk
cursus. Spr. betoogde, dat het op juiste wijze
melken van groot belang is voor de te ver
krijgen resultaten. Ook rust en zindelijkheid
zijn een paar belangrijke factoren. Uit vele
interessante gegevens, blijkt dat 100 K.G.
melk 88 liter water bevat en 11 K.G. droge
stof. Allerhande ongemakken, welke onder
het vee voorkomen, vinden volgens spreker,
voor 90 pCt. hun oorzaak in slecht melken.
Spr. brengt duidelijk naar voren, welk nut
het heeft het diploma melken te behalen,
voor de koe en voor den boer.
Voor uitreiking van dit diploma wordt op
8 punten gelet, n.1. zindelijkheidspannen
en stand, wijze van zitten, manier van mel
ken, regelmaat en kracht, uit- of namelken,
tijd voor melken en verlaten van de koe.
Bacteriën spelen in dit bedrijf een groote
rol. De eerste stralen b.v. moet men altijd
wegmeiken, daar deze veel bacteriën en
weinig vet bevatten. Het verschijnsel van
z.g.n. streptococcen zou volgens spr. tot een
minimum zijn terug te brengen, wanneer de
zindelijkheid bij het melken méér werd be
tracht. Spr. besloot zijn rede met den
van een
VI.
Vrijgeleide.
Het gebeurde op een Woensdagmiddag,
dat ik met een snellen wagen voor moest
komen voor een rit naar Beverwijk, waar.
zeer veel haast bij was. Als ik voorrijd,
staat een dame me reeds op te wachten.
„Oh chauffeur, ik heb zoo juist een
boodschap gekregen van het Roode Kruis-
ziekenhuis, dat een familielid van mij zeer
ernstig is! Het kan ieder oogeniblik afloo-
pen en ik wou hem toch zoo graag nog
levend zien! Rij dus zoo hard als je kunt,
een eventueele bekeuring is natuurlijk
voor mijn rekening!"
Ik heb de groote Brermabor meege
nomen en die kan loopen!
We zullen over Bloemend-aal en Sant
poort naar de pont rijden.
Juist als ik Bloemendaal door ben,
komt uit een zijweg de Bloemendaalscbè
politie-motorbrigade! Oogenblikkelijk zit
ten ze me na!
Ik heb er negentig kilometer opstaan,
maar zij kunnen het nog harder! Het
duurt niet lang of ze schieten me voorbift
ze rijden voor me en ik moet stoppen.
Mevrouw draait het portierraam near
beneden.
„Agent, die bekeuring is voor mijn re
kening!" Ze geeft haar adres op.
De beide agenten zijn heel verwonderd,
maar als ik ze het geval uitleg, begrijpen
ze den toestand volkomen en klinkt het!
„Schiet maar op, chauffeur, maar voor
zichtig hoor!"
Zonder verder oponthoud bereiken we
het ziekenhuis.
„Wachten, chauffeur!"
Drie volle uren sta ik te wachtel voor
mevrouw weer verschijnt!
„Nu chauffeur, we gaan maar weer,
naar huis. Meneer is steeds bewusteloos
en de toestand is zeer critiek, maar het
"kan toch nog wel even duren. Houd je
echter steeds gereed om oogenblikkelijk
te kunnen vertrekken als het noodig
mocht zijn!"
Ik beloof haar, dat wij steeds een wagen
voor haar disponibel zullen houden.
En nog dienzelfden avond rijd ik weer
naar Beverwijk.
Ik wacht anderhalf uur en vemeerrt
dan dat de toestand nog steeds hetzelföé
is.
Ook den volgenden dag moet ik er twee
keer naar toe. Weer word ik aangehouden
door <ie Bloemendaalsche politie. Enkele
woorden zijn voldoende om hen op de
hoogte te stellen en ik mag doorrijden!
Een volle week ben ik zeker tien keer
naar Beverwijk geweest en toen trad er
zelfs een verbetering in! Een maand later
werd meneer volkomen hersteld uit het
ziekenhuis ontslagen.
Gedurende die ritten naar Beverwijk
was het tenslotte voldoende om met mijn
duim over mijn schouder te wgze-m, als ik
de motorpolitie ontmoette!
Ongeveer een week later komen er des
avonds aan de garage twee heeren.
„Chauffeur, wat kost het als je ons
naar Alkmaar brengt?"
Ik noem den prijs voor dieni rit.
„Goed, maar denk er om dat we ont
zettende haast hebben, dus rijdt wat te
rijden- kunt!"
Ik rijd over Overveen naar Bloemen
daal. Er wordt op de tusschenruit getikt,
„Zeg, waarom volg je den grooten weg
.niet?"
„Hier kan ik vlugger opschieten me
neer!"
Nauwelijks heb ik het gezegd of de
politie schiet me voorbij. Stoppen!
Achter hoor ik een gemopper va.nl
„Daar heb je het nu al. Op den grooten
weg heb je toch veel minder kans op
politie!"
Als de beide agenten naast mijn wagen,
staan, draai ik het raam omlaag en zeg:
„Roode Kruisziekehhuis!"
„Oh, ben jij het! Rijden maar!"
Ik rijd aan een stuk door naar Alkmaar!
Als we afrekenen zegt mijn klant: „Hoe
heb je dat toch gedaan met die Bloemen
daalsche politie?"
„Oh, meneer, in Bloemendaal mag ik
zoo hard rijden als ik wil. Daarom heb ik
ook den grooten weg niet gevolgd."
De heeren begrijpen erniets van, maar
ik krijg een behoorlijke fooi.
wensch, dat onze zuivelproducten door het
resultaat van de te houden cursussen, aan
de spit komen te staan. De voorzitter bracht
een woord van dank aan den spreker votfr
zijn leerzame rede, waarna nog eenige vra
gen werden gesteld.
Ten aanzien van machinaal melken zeide
de heer Schipper hiervan geen voorstander
te zijn, omdat de koeien moeten worden na-
gemolken en juist dit geschiedt vaak niet
vakkundig. Op een vraag of streptococcen
al dan niet besmettelijk zijn, werd bevesti
gend geantwoord. Het bleek dat men voor
het houden van een cursus kan volstaan met
4 cursisten. De duur van een cursus is negen
weken. Hierna werd de heer J. Vlaming be
noemd tot afgevaardigde voor de algemeene
vergadering. Na rondvraag volgde sluiting.
ZIJPE
Stierenkeuring.
Bij de op j.1. Dinsdagmorgen gehouden
voorkeuring van stieren werden de navol
gende een-jarige dieren goedgekeurd: Mari-
nus El en Marinus E2 van J. Eriks te Bur-
gerbrug; Frans K35 en Frans K36 van J. E.
J. Kramer te Burgerbrug. Er werden geen
2-jarige stieren goedgekeurd. De jury be
stond uit de heeren J. Blaauboer Kz. te
Schagen en E. Koster Dz. te Berkhout.