De spoorwegen en een... interlandwedstrijd! I gemeente-werkman had genoten. Spr. waar deerde het evenwel, dat een stem uit den Raad was opgegaan om een gratificatie toe te kennen, doch financieel zou dit wel niet voor elkander gebracht kunnen worden. De verkoop van een gedeelte van een ter rein was niet doorgegaan, omdat de gega digde daarop, naar het oordeel van B. en W., een daar niet passend klein huisje had wil len zetten. Op een vraag van den heer Half, die het gevent der melkslijters des Zondags wilde tegengaan, en die had opgemerkt, dat in Purmerend dit by verordening was ver boden, antwoordde de voorzitter, dat hij dit betwijfelde, doch zou onderzoeken; maar dat men in het oog moet houden, dat vooral in het seizoen vele gasten het op prijs stellen, wanneer zij 's Zondags versche melk kunnen bekomen. Hierop werd de openbare zitting gesloten, j WINKEL Vergadering Fruit- en Groenten vereeniging. Bovengenoemde vereeniging hield op Woensdagavond in het lokaal van den heer R. Laan alhier een ledenvergadering. Voor zitter was de heer J. Zwart. Omtrent de kwaliteitseischen werd beslo ten, dat ieder lid hieromtrent een circulaire zal ontvangen. Voorts werd besloten per K.G. te veilen, terwijl een marktgeld van 5 pCt. geheven zal worden. De rekening 1936 werd op voorstel van de commissie, goedgekeurd. Hierna volgde be noemingen van verschillende functionnaris- sen, welke alle werden herkozen. Ter bevordering van de markt zal 300 worden uitgetrokken, terwijl bij het uitbe talen van de rente van mandenaandeelen zoo mogelijk vijf aandeelen uitgeloot zullen worden. Een extra station is gebouwd in Rotterdam nabij het Stadion, teneinde het den voetballiefhebber gemakkelijk te maken. ook inderdaad aanneemt, al zou hel tegen een wat lager loon zijn. Spr. bleef zich ver zetten tegen het uitsluiten van de 60-jarigen. Weth. Akkerman zei, dat het college slechts noodgedwongen met het voorstel kwam. B. en W. moeten er rekening mee houden, ook in de toekomst nog werk te hebben voor de werkloozen. De heer Opdam vond 45 cent voor het werk aan de rioleering te laag; de men schen moeten dan nog op elke twee weken één week omloopen. Dat de rioleeringswerk- zaamheden niet duurder werden, is te dan ken aan het schandelijk lage loon voor die arbeiders, die aldus werken ook ten bate van andere werkloozen. Zij hebben sinds minstens zes jaren al een te laag loon ver diend en lyden armoede. Men mag aan hun loon niet meer knibbelen. De voorzitter begreep den gedachten- gang van den heer Opdam niet, de aan nemer van de rioleering betaalt toch elite week zyn loonen uit. Dat aan die loonen niet mag worden getornd, wordt volkomen door B. en W. beaamd. Zij willen dan ook slechts hen uitschakelen, die nimmer in de rijksregeling zouden vallen. Spr. wist van gevallen, waarin de men- schen het beter hebben dan vroeger, toen er toch ook wel werkloosheid was, maar geen werkverschaffingsregeling. Voorts merkte spr. nog op, dat menschen boven 60 jaar in den regel geen groote ge zinnen meer tot hun last hebben. De heer Kant steunde het voorstel van B. en W., al wilde hij graag erkennen, dat de arbeiders met 13.80 per week geen kromme sprongen kunnen maken. Men be denke echter, dat er ook vele anderen zyn, die het slecht hebben. Spr. wees in dit ver band op den verlaagden rentestand. De heer Sengers vroeg, of de commis sie voor werkverruiming medezeggingschap zal krygen in de door B. en W. beoogde selectie. De heer Barnhoorn wees erop, dat B. en W. tot hun voorstel kwamen, omdat zij het belang van de crisis-werkloozen op het oog hebben. Het nog ter beschikking zijnde werk willen zij zoo lang mogelijk voor hen openhouden. Er is geen sprake van onge voeligheid by B. en W. De heer S c h u y t erkende de goede be doelingen van B. en W. Als de zaak in haar geheel wordt bekeken, is het de vraag: wat is voor de menschen en voor de gemeente het beste? Men moet de kwestie niet al te somber inzien, er is toch ook nog een kinder toeslag. Dat het loon schandelijk laag zou zijn, wees spr. mèt dr. Barnhoorn af, aan een schandelijke regeling zou geen der raadsleden verleden jaar zijn stem hebben gegeven. De werkloozen hebben toch ook nog vrijheid om in de wachtweek te werken in de vrye bedrijf. Spr. steunde het voorstel van B. en W. De heer van 'tVeer juichte het toe, dat B. en W. met een voorstel kwamen. De raad heeft dit z.i. aan te nemen of te verwerpen; de uitvoering moet aan B. en W. worden overgelaten. De heer Keesman drong er bij B. en W. op aan, om ernstig uit te zien naar nieuwe werkobjecten, om te voorkomen, dat bin nenkort ook de nog toegelaten arbeiders buiten werk zullen vallen. De heer Opdam berekende, dat de ge meente in 15 weken bij uitvoering van het plan van B. en W. 20 gezinnen zal dupee ren voor een bedrag van 900. wat voor hen heel veel, maar voor de gemeente slechts weinig beteekent. De voorzitter drong er op aan, het voorstel aan te nemen voor de maanden tot en met September. Tegen dien tijd zullen B. en W. dan met nieuwe voorstellen komen. Weth. Akkerman, voorzitter van de veelgenoemde commissie, wilde de selectie doen toepassen door B. en W. en door de commissie. Ten slotte werd het voorstel van B. en W. (geldend tot Oct. en onder bepaling dat de commissie voor werkverruiming gekend zal worden in de toe te passen selectie), aange nomen met 7 tegen 4 stemmen. Tegen waren de heeren Keesman, Greeuw Heyne en Opdam. Hierna volgde sluiting der openbare ver gadering. EGMOND AAN ZEE De raad vergaderde gisteravond om 8 uur voltallig onder voorzitterschap van burge- meester Eyma. Van Ged. Staten was bericht ingekomen, dat afwijzend was beschikt op het besluit tot salarisverhooging van den gemeente- opzichter, aangezien de gemeente nood lijdend is en de functie voldoende wordt ge salarieerd. Gedeputeerden hadden voorts medege deeld, dat de huur-verhooging van de wo ning van den veldwachter niet was goed gekeurd; de huur moest 160 en geen 200 bedragen. Conform werd besloten. In bespreking kwam een schrijven van de reddingsbrigade om in den zomer een man aan te stellen, die toezicht zal houden op het baden aan het vrije strand. B. en W. stonden afwijzend. Toezicht op een strand van 500 a 600 M. kan niet door een man geschieden en de gemeente kan daar geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Bovendien kan er geen post voor op de be grooting worden gezet. De heer H a 1 i oordeelde, dat de ge meente wel degelijk verantwoordelijk moet zyn. De heer Visser stelde voor, op dit ge- eelte van het strand een reddingslijn met zwemvest te hangen. DcvoorzU'cc zegde toe, daarover met de reddingsbrigade te zuUen spreken Bericht was ingekomen, dat de gemeente- leeningen tot een bedrag van 221546 25 rentende 5 tot 4>< kunnen worden afge lost en dat de Bank van Nederlandsche Ge meenten dit bedrag als een nieuwe leening tegen 4 wil verstrekken. Conform besloten. Medegedeeld werd, dat de heer Napjes het door hem gepachte gedeelte strand niet meer 62 JAAP, DOET MEE AAN VOLKSDANS. Oude dame verklapt het geheim van haar levenskracht. „Kruschen Salts werd mij aanbevolen door een dame van 62 jaar, die nog aan volksdansen meedoet als een jong meisje, en wanneer men vraagt naar de oorzaak van haar lenigheid, antwoordt ze altijd „Kruschen". Zij adviseerde mij Kruschen Salts om van de hevige hoofdpijnen, waar aan ik leed en de rheumatische pijnen in mijn beide schouders, af te komen. Kru schen volbracht het kunststuk: mijn hoofdpijn verdween, evenals mijn rheu matische pijnen." Mevr. F. B. W. Kruschen Salts is een combinatie van 6 natuur-zouten, welke Uw lever, nieren en spijsverteringsorganen aansporen tot ge zonde werking. De „dagelijksche dosis" zorgt voor een geregelde inwendige schoonmaak en houdt Uw bloed zuiver. Kruschen Salts is verkrijgbaar bij alle apothekers en erkende drogisten k 0.40, 0.75 en 1.60 per flacon. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Mij., Amsterdam, voorkomt. heeft ingehuurd en dat dit nu bij openbare inschrijving voor twee jaar zal worden ver huurd. De politieverordening werd aangevuld met het bekende verbod om zich zonder toe stemming van B. en W. met plakmateriaal op de wegen te bevinden en de straten en wegen te bekalken. De heer Prins stelde voor, om het ge- meentepersoneel niet meer beschikbaar te stellen voor het afschrobben van particu liere muren, waarop verkiezingsbiljetten waren geplakt. Dit voorstel gaf aanleiding tot een uit voerige discussie tusschen den heer Prins en den burgemeester, die betoogde, dat de ver ordening hem daartoe het recht gaf en dat dit geschiedde, omdat velen die biljetten maar laten zitten. Spr. had er geen bezwaar tegen, wanneer die biljetten, op een plank geplakt, tegen de muren werden gehangen en later werden weggenomen. De heer Prins vond dat bezwaarlijk, en meende, dat het een aantasting van de per soonlijke vrijheid der burgers was om op de huur van hun eigen woning geen biljet te mogen plakken. Spr. nam daarmee ge noegen, wanneer de gemeente, zooals in andere gemeenten, verkiezingsborden plaatste. De voorzitter betoogde, dat daarvoor geen geld aanwezig was. Met 5 tegen 2 stemmen, die van de heeren Prins en Visser, werden de voorstellen van den heer Prins verworpen. De heer Prins, stelde zich op het stand punt, dat, als de gemeente geen geld had om borden te plaatsen, niet - van iederen particulier geëischt kan worden, dat die deze wel bekostigt. Het eenvoudigste zou zijn ge weest om na de verkiezingen opgeplakte biljetten, die niet werden afgeschrobd, door de gemeente-werklieden te laten ver wijderen, maar de voorzitter vond, dat de heer Prins er maar genoegen mee moest nemen, dat de biljetten, op een plankje ge plakt, mochten werden gehangen. Men mocht ze toch ook voor de ramen hangen. De heer Prins nam hiermee genoegen, maar was niet voldaan. Op voorstel van den voorzitter, werd bepaald, dat de pneumatische inrichting voor het ledigen van beerputten naar genoegen van B. en W. moet zijn. Op vragen van den heer Visser, deelde de voorzitter mede, dat geen blikgroente meer zal worden ingeslagen, aat de groente boeren voor de distributie zyn ingeschakeld, evenals de slagers voor het vleesch, maar dat dit met de margarine niet kan, omdat voor die distributie te velen in aanmerking komen. Het maken van de put was aan een be tonwerker buiten de gemeente opgedragen, omdat Egmond geen betonwerkers heeft en niet, omdat de gemeente-opzichter niet des kundig genoeg is. Over de gemeente-woning komen B. en W. in een volgende vergadering met een voor stel. Aangezien de heer Prins schriftelijke vra gen had ingediend, hetgeen de voorzitter waardeerde, zou hij die vragen niet als voorzitter van de steunuitkeering, maar als voorzitter van den Raad beantwoorden. Dit beteekende echter niet, dat spr. dit ook in het vervolg zou doen. In antwoord op die vragen, zeide de voorzitter, dat hij geen bezwaar heeft om den ambtenaar op te dragen, by de distributie van de levensmiddelen ver- volgbonnen uit te reiken en de vrouwen voor te laten gaan. Een klacht over een opgelegde wachtweek wegens niet-verdiend geld door een zoontje, was spr. niet bekend. De betrokken per soon zou verstandig doen, dit met den voor zitter te bespreken, dan zou hij trachten, de fout te herstellen. Een extra-vergoeding aan tewerkgestelden bij de betonmolen en het puinwerk, werd niet toegestaan, doch naar het oordeel van den voorzitter, deed de heer Prins in ieder geval verstandig, om met dergelijke klach ten Dinsdags op het Raadhuis te komen. In antwoord op een vraag van pastoor Van Kleef, 'eide de voorzitter, dat hij met den schoolopziener, nu door de hoo- gere instanties de plaats voor de nieuwe openbare lagere school was goedgekeurd, overleg had gepleegd voor de verdere stap pen, die gedaan moeten worden, doch nog niets had vernomen. Op vragen van den heer Sn o e k s ant woordde de voorzitter, dat de afloop naar het strand van de Trompenbergstraat in orde komt en dat B. en W. er niet voor ge voelen om de Piet Heinstraat met puin te beharden, omdat het beschikbare geld noo- dig is voor de Zuiderstraat, die moet voor gaan. Aan den tijdelyken politieman, die met 1 Mei weer door den heer Bruggencate ver vangen zal worden, kon geen gratificatie verleend worden, omdat hij gedurende den tijd van zyn vervanging het salaris als ALLES VOOR DEN PASSAGIER. (Van onzen R.-redacteur.) „Is een interlandwedstrijd die in Ne derland gespeeld wordt, alleen van be lang voor den gemiddelden voetballief hebber of zoyden er ook voor ons belangen mede gebaat zijn?" zoo vroeg de directie der Nederlandsche Spoor wegen zich af en zij antwoordde onmid dellijk met een volmondig „Ja". Zie hier de reden waarom het nieuwe „Stadion-station" in Rotterdam Zuid nabij Feyenoord tot stand kwam. Ten gerieve van hen, die op de meest comfortabele wijze het terrein willen bereiken, waar Oranje leeu wen tegen de diverse tegenstanders zullen strijden. Zij zullen niet meer te kampen hebben met een tram of taxi, die zich op spitsuren te worstelen hebben naar het ter rein van een titanenkamp. Met treinen, die hen veel te vroeg in de stad van het natio naal gebeuren zullen brengen of die te laat weer daar vandaan vertrekken met alle consequenties van dien De Spoorwegen brengen u linea recta naar het stadion en zij kunnen u linea recta weer terugbrengen naar uw stad van inwoning, maar voor dat laatste zult u zelf moeten zor gen. De Spoorwegen zorgen voor veel, maar niet voor alles en uw gemoedsrust zult u altijd nog zelf te verzorgen hebben! Het station. Het station zelve is kennelijk ingericht voor een voetbalwedstrijd! Dientengevolge is het ingericht om in den meest korten tijd het grootst aantal reizigers te „spuien". Door tien banen kunnen de reizigers het station bereiken en het vak, waarin zij wor den opgesteld, is van een dusdanige grootte, dat 7000 menschen er plaats kunnen vinden. Voor de verschillende plaatsen zijn verschil- lende banen gereserveerd, die telkens op hun beurt „afgetapt" worden, waardoor even- tueele opstoppingen vermeden worden. Een 14 meter hooge verkeerstoren geeft den dienstdoenden ambtenaar gelegenheid het slagveld te overzien en hij kan zijn in drukken weergeven door diverse loudspae- kers en de reizigers daarheen dirigeeren, waarheen hij het wenschelijk acht. Op de perrons geven transparanten onmiddellijk aan waai'heen een reizier zich moet begeven om een bepaalden trein te ontmoeten. Kort om, het geheel is op een. dusdanige wijze ingericht om in een minimum tijd een maxi mum reizigers te „verladen". In den eersten tijd zal dit station alleen gebruik worden bij internationale voetbalwedstrijden. In de toekomst zal dwarsover het station heen een breede verkeersweg komen, die reeds in de maak is. Is dit groote werk eenmaal af, dan zal de halte Feijenoord worden opgeheven en zal het (bescheiden) station Rotterdam- Zuid zijn intrede doen. Spoorwegen actief. Het is niet de eerste maal, dat de Spoor wegen hunne medewerking verleend hebben bij interlandwedstrijden, die een groot deel van ons volk naar de plaats van het ontmoe ten gelokt hebben en welk deel dan veelal was aangewezen op het gebruik maken van de trein. Tot dusverre werden de wedstrij den gehouden in Amsterdam en de Spoor wegen hadden op ruime schaal ervaring op gedaan, hoe aldaar te handelen. Thans wer den zij voor nieuwe problemen gesteld. Hoe moest gehandeld worden in Rotterdam? Welke maatregelen moesten daar genomen worden om den reiziger tevreden te stellen. In Amsterdam had men ervaring genoeg opgedaan. Vrijwel precies wist men, welke treinen graag genomen werden. Daar kwam men tot de conclusie, dat de normale zeef (en voor de Spoorwegen een weldadige de weg was van het Stadion naar het W.P. station dan wel het C.S. Dadelijk na den wedstrijd een groote toevloed van passa giers een paar uur rustig aan dan weer een zee van menschen. Thans nieuwe moeilijkheden. Zij zijn niet in het minst ontstaan door de vraag hoe het Nederland sche volk zal reageeren op de nieuw ver kozen plaats van den strijd. Den Haag is dichterbij komen te liggen, Zuid-Nederland en België zyn gebaat met een kampplaats als Rotterdam. Zeeland is minder ver komen te liggen. En daarmede rezen de moeilijk heden voor de Spoorwegen uitermate! Organisatie. Thans hebben ook de Spoorwegen be sloten tot dé uitgifte van speciale retour kaartjes, die verkrijgbaar zullen zyn in 40 plaatsen van ons land. Als plaatsen zyn ge kozen die, waaruit een groot contingent voet balliefhebbers verwacht kan worden. Met deze retourkaarten is zeker rekening gehouden met de mentaliteit van den ge middelden Nederlander, die in een oven» winningsroes verkeert Immers, waar men slechts met speciale treinen naar Rotterdam kan komen, kan men huiswaarts keeren met een trein, die men zelf maar wil nemen. N' importe hoe laat hetgeen niet uitsluit, dat men ook dadelijk van het Stadion direct naar de haardstede kan terugkeeren. Evenwel is het duidelijk, dat Rotterdam een dergelijk gebaar niet op prijs zal stellen... Wil het publiek vroeg in Rotterdam komen zooals bijvoorbeeld de lange af standsreizigers of wil het publiek dadelijk naar het Stadion. De Spoorwegen kozen den gulden mid denweg en zullen een aantal treinen laten loopen, dat vroeg in de stad is ten gerieve van hen, die daar een gepast gebruik van wenschen te maken, maar ook een aantal treinen, dat direct naar het Stadion door rijdt. Het verkeer op de diverse baanvakken is automatisch geregeld. Tusschen 12.07 en 14.17 zullen in Rotterdam 22 extra treinen arriveeren die direct naar het Stadion gedi rigeerd zullen worden. De afvoer zal veel meer geconcentreerd plaats vinden. Theo retisch is zulks natuurlijk onmiddellijk mo gelijk... de practyk wijst evenwel anders uit. De wedstrijd is om 16.15 afgeloopen en om 16.24 zal de eerste trein weer vertrek ken. Tusschen dat tijdstip en 17.33 zullen in 't totaal 17 treinen vertrekken, waarvan 12 in de richting Den Haag en vijf zuid- waartsch in de richting Dordrecht. Om 17.15 zal een trein vertrekken voor de reizigers uit Brabant, Zeeland en Limburg, die dade lijk na afloop van den wedstrijd naar htift willen terugkeeren. Moeilijkheden. Het verkeer dat uit Gouda komt, leverde moeilijkheden op. De oorzaak is hier te vinden in het feit, dat men aankomt in station Maas, vanwaar het moeilijk is, dade lijk doorverbinding te geven met het Stadion. Immers dit verkeer zou geleid moeten worden over station D.P. dat al zwaar genoeg belast is. Een speciale trein gaat van Utrecht direct door naar het station-Zuid, maar de terugweg moet aan vaard worden van het station-Maas af. Deze Diesseltrein zal evenwel op een dergelijk tijdstip uit Utrecht vertrekken, dat ook rei zigers uit Zwolle, Groningen, Assen, enz,, enz .uit hun sneltrein daarin kunnen over stappen. Op 2 Mei aanstaande zal men op alle stations die gelegen zijn op den reisweg naar Rotterdam via Schiedam en Dordrecht kunnen boeken naar Rotterdam-Zuid, waarby men evenwel dient te letten op het feit dat alle extra treinen die ingelegd zyn op het traject den HaagStadion door Delft, Schiedam, station D.P. en Beurs heenrijden, terwijl tevens de aandacht ge vestigd wordt op het feit dat op den bewus- ten dag op de stations D.P. en Beurs geen plaatsbewijzen genomen kunnen worden voor het station Zuid en ook niet voor het station Feijenoord. Terecht zijn de spoor wegen van oordeel geweest dat het locale vervoerd hier te wijken heeft voor het lan ge-af stands-verkeer. Zoo zullen de spoorwegen op den dag van het nationaal gebeuren daarmede kan 2 Mei gevoeglijk betiteld worden het hun nen ertoe bijdragen (in den vorm van bi totaal 82 extra treinen) om dezen dag té doen slagen. Mogen zij er succes mee hebben doordat het publiek de genomen maatregelen zal waardeeren. Aan hun zal het niet liggen als het Ne derlandsche elftal niet voldoende doof eigen volk uit alle deelen van ons land wordt aangevuurd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 10