De spoorwegen en een... interlandwedstrijd!
I
gemeente-werkman had genoten. Spr. waar
deerde het evenwel, dat een stem uit den
Raad was opgegaan om een gratificatie toe
te kennen, doch financieel zou dit wel niet
voor elkander gebracht kunnen worden.
De verkoop van een gedeelte van een ter
rein was niet doorgegaan, omdat de gega
digde daarop, naar het oordeel van B. en W.,
een daar niet passend klein huisje had wil
len zetten.
Op een vraag van den heer Half, die het
gevent der melkslijters des Zondags wilde
tegengaan, en die had opgemerkt, dat in
Purmerend dit by verordening was ver
boden, antwoordde de voorzitter, dat
hij dit betwijfelde, doch zou onderzoeken;
maar dat men in het oog moet houden, dat
vooral in het seizoen vele gasten het op prijs
stellen, wanneer zij 's Zondags versche melk
kunnen bekomen.
Hierop werd de openbare zitting gesloten, j
WINKEL
Vergadering Fruit- en Groenten
vereeniging.
Bovengenoemde vereeniging hield op
Woensdagavond in het lokaal van den heer
R. Laan alhier een ledenvergadering. Voor
zitter was de heer J. Zwart.
Omtrent de kwaliteitseischen werd beslo
ten, dat ieder lid hieromtrent een circulaire
zal ontvangen. Voorts werd besloten per
K.G. te veilen, terwijl een marktgeld van 5
pCt. geheven zal worden.
De rekening 1936 werd op voorstel van de
commissie, goedgekeurd. Hierna volgde be
noemingen van verschillende functionnaris-
sen, welke alle werden herkozen.
Ter bevordering van de markt zal 300
worden uitgetrokken, terwijl bij het uitbe
talen van de rente van mandenaandeelen
zoo mogelijk vijf aandeelen uitgeloot zullen
worden.
Een extra station is gebouwd in Rotterdam nabij het
Stadion, teneinde het den voetballiefhebber
gemakkelijk te maken.
ook inderdaad aanneemt, al zou hel tegen
een wat lager loon zijn. Spr. bleef zich ver
zetten tegen het uitsluiten van de 60-jarigen.
Weth. Akkerman zei, dat het college
slechts noodgedwongen met het voorstel
kwam. B. en W. moeten er rekening mee
houden, ook in de toekomst nog werk te
hebben voor de werkloozen.
De heer Opdam vond 45 cent voor het
werk aan de rioleering te laag; de men
schen moeten dan nog op elke twee weken
één week omloopen. Dat de rioleeringswerk-
zaamheden niet duurder werden, is te dan
ken aan het schandelijk lage loon voor die
arbeiders, die aldus werken ook ten bate
van andere werkloozen. Zij hebben sinds
minstens zes jaren al een te laag loon ver
diend en lyden armoede. Men mag aan hun
loon niet meer knibbelen.
De voorzitter begreep den gedachten-
gang van den heer Opdam niet, de aan
nemer van de rioleering betaalt toch elite
week zyn loonen uit. Dat aan die loonen
niet mag worden getornd, wordt volkomen
door B. en W. beaamd. Zij willen dan ook
slechts hen uitschakelen, die nimmer in de
rijksregeling zouden vallen.
Spr. wist van gevallen, waarin de men-
schen het beter hebben dan vroeger, toen er
toch ook wel werkloosheid was, maar geen
werkverschaffingsregeling.
Voorts merkte spr. nog op, dat menschen
boven 60 jaar in den regel geen groote ge
zinnen meer tot hun last hebben.
De heer Kant steunde het voorstel van
B. en W., al wilde hij graag erkennen, dat
de arbeiders met 13.80 per week geen
kromme sprongen kunnen maken. Men be
denke echter, dat er ook vele anderen zyn,
die het slecht hebben. Spr. wees in dit ver
band op den verlaagden rentestand.
De heer Sengers vroeg, of de commis
sie voor werkverruiming medezeggingschap
zal krygen in de door B. en W. beoogde
selectie.
De heer Barnhoorn wees erop, dat
B. en W. tot hun voorstel kwamen, omdat zij
het belang van de crisis-werkloozen op het
oog hebben. Het nog ter beschikking zijnde
werk willen zij zoo lang mogelijk voor hen
openhouden. Er is geen sprake van onge
voeligheid by B. en W.
De heer S c h u y t erkende de goede be
doelingen van B. en W. Als de zaak in haar
geheel wordt bekeken, is het de vraag: wat
is voor de menschen en voor de gemeente
het beste? Men moet de kwestie niet al te
somber inzien, er is toch ook nog een kinder
toeslag. Dat het loon schandelijk laag zou
zijn, wees spr. mèt dr. Barnhoorn af, aan
een schandelijke regeling zou geen der
raadsleden verleden jaar zijn stem hebben
gegeven. De werkloozen hebben toch ook
nog vrijheid om in de wachtweek te werken
in de vrye bedrijf. Spr. steunde het voorstel
van B. en W.
De heer van 'tVeer juichte het toe, dat
B. en W. met een voorstel kwamen. De raad
heeft dit z.i. aan te nemen of te verwerpen;
de uitvoering moet aan B. en W. worden
overgelaten.
De heer Keesman drong er bij B. en W.
op aan, om ernstig uit te zien naar nieuwe
werkobjecten, om te voorkomen, dat bin
nenkort ook de nog toegelaten arbeiders
buiten werk zullen vallen.
De heer Opdam berekende, dat de ge
meente in 15 weken bij uitvoering van het
plan van B. en W. 20 gezinnen zal dupee
ren voor een bedrag van 900. wat voor
hen heel veel, maar voor de gemeente
slechts weinig beteekent.
De voorzitter drong er op aan, het
voorstel aan te nemen voor de maanden
tot en met September.
Tegen dien tijd zullen B. en W. dan met
nieuwe voorstellen komen.
Weth. Akkerman, voorzitter van de
veelgenoemde commissie, wilde de selectie
doen toepassen door B. en W. en door de
commissie.
Ten slotte werd het voorstel van B. en W.
(geldend tot Oct. en onder bepaling dat de
commissie voor werkverruiming gekend zal
worden in de toe te passen selectie), aange
nomen met 7 tegen 4 stemmen.
Tegen waren de heeren Keesman, Greeuw
Heyne en Opdam.
Hierna volgde sluiting der openbare ver
gadering.
EGMOND AAN ZEE
De raad vergaderde gisteravond om 8 uur
voltallig onder voorzitterschap van burge-
meester Eyma.
Van Ged. Staten was bericht ingekomen,
dat afwijzend was beschikt op het besluit
tot salarisverhooging van den gemeente-
opzichter, aangezien de gemeente nood
lijdend is en de functie voldoende wordt ge
salarieerd.
Gedeputeerden hadden voorts medege
deeld, dat de huur-verhooging van de wo
ning van den veldwachter niet was goed
gekeurd; de huur moest 160 en geen 200
bedragen.
Conform werd besloten.
In bespreking kwam een schrijven van de
reddingsbrigade om in den zomer een man
aan te stellen, die toezicht zal houden op
het baden aan het vrije strand.
B. en W. stonden afwijzend. Toezicht op
een strand van 500 a 600 M. kan niet door
een man geschieden en de gemeente kan
daar geen verantwoordelijkheid aanvaarden.
Bovendien kan er geen post voor op de be
grooting worden gezet.
De heer H a 1 i oordeelde, dat de ge
meente wel degelijk verantwoordelijk moet
zyn.
De heer Visser stelde voor, op dit ge-
eelte van het strand een reddingslijn met
zwemvest te hangen.
DcvoorzU'cc zegde toe, daarover
met de reddingsbrigade te zuUen spreken
Bericht was ingekomen, dat de gemeente-
leeningen tot een bedrag van 221546 25
rentende 5 tot 4>< kunnen worden afge
lost en dat de Bank van Nederlandsche Ge
meenten dit bedrag als een nieuwe leening
tegen 4 wil verstrekken.
Conform besloten.
Medegedeeld werd, dat de heer Napjes het
door hem gepachte gedeelte strand niet meer
62 JAAP, DOET MEE AAN
VOLKSDANS.
Oude dame verklapt het geheim
van haar levenskracht.
„Kruschen Salts werd mij aanbevolen
door een dame van 62 jaar, die nog aan
volksdansen meedoet als een jong meisje,
en wanneer men vraagt naar de oorzaak
van haar lenigheid, antwoordt ze altijd
„Kruschen". Zij adviseerde mij Kruschen
Salts om van de hevige hoofdpijnen, waar
aan ik leed en de rheumatische pijnen in
mijn beide schouders, af te komen. Kru
schen volbracht het kunststuk: mijn
hoofdpijn verdween, evenals mijn rheu
matische pijnen." Mevr. F. B. W.
Kruschen Salts is een combinatie van 6
natuur-zouten, welke Uw lever, nieren en
spijsverteringsorganen aansporen tot ge
zonde werking. De „dagelijksche dosis"
zorgt voor een geregelde inwendige
schoonmaak en houdt Uw bloed zuiver.
Kruschen Salts is verkrijgbaar bij alle
apothekers en erkende drogisten k 0.40,
0.75 en 1.60 per flacon. Let op, dat op
het etiket op de flesch, zoowel als op de
buitenverpakking de naam Rowntree
Handels Mij., Amsterdam, voorkomt.
heeft ingehuurd en dat dit nu bij openbare
inschrijving voor twee jaar zal worden ver
huurd.
De politieverordening werd aangevuld met
het bekende verbod om zich zonder toe
stemming van B. en W. met plakmateriaal
op de wegen te bevinden en de straten en
wegen te bekalken.
De heer Prins stelde voor, om het ge-
meentepersoneel niet meer beschikbaar te
stellen voor het afschrobben van particu
liere muren, waarop verkiezingsbiljetten
waren geplakt.
Dit voorstel gaf aanleiding tot een uit
voerige discussie tusschen den heer Prins en
den burgemeester, die betoogde, dat de ver
ordening hem daartoe het recht gaf en dat
dit geschiedde, omdat velen die biljetten
maar laten zitten. Spr. had er geen bezwaar
tegen, wanneer die biljetten, op een plank
geplakt, tegen de muren werden gehangen
en later werden weggenomen.
De heer Prins vond dat bezwaarlijk, en
meende, dat het een aantasting van de per
soonlijke vrijheid der burgers was om op
de huur van hun eigen woning geen biljet
te mogen plakken. Spr. nam daarmee ge
noegen, wanneer de gemeente, zooals in
andere gemeenten, verkiezingsborden
plaatste.
De voorzitter betoogde, dat daarvoor
geen geld aanwezig was.
Met 5 tegen 2 stemmen, die van de heeren
Prins en Visser, werden de voorstellen van
den heer Prins verworpen.
De heer Prins, stelde zich op het stand
punt, dat, als de gemeente geen geld had
om borden te plaatsen, niet - van iederen
particulier geëischt kan worden, dat die deze
wel bekostigt. Het eenvoudigste zou zijn ge
weest om na de verkiezingen opgeplakte
biljetten, die niet werden afgeschrobd, door
de gemeente-werklieden te laten ver
wijderen, maar de voorzitter vond, dat
de heer Prins er maar genoegen mee moest
nemen, dat de biljetten, op een plankje ge
plakt, mochten werden gehangen. Men
mocht ze toch ook voor de ramen hangen.
De heer Prins nam hiermee genoegen,
maar was niet voldaan.
Op voorstel van den voorzitter, werd
bepaald, dat de pneumatische inrichting voor
het ledigen van beerputten naar genoegen
van B. en W. moet zijn.
Op vragen van den heer Visser, deelde de
voorzitter mede, dat geen blikgroente
meer zal worden ingeslagen, aat de groente
boeren voor de distributie zyn ingeschakeld,
evenals de slagers voor het vleesch, maar dat
dit met de margarine niet kan, omdat voor
die distributie te velen in aanmerking
komen.
Het maken van de put was aan een be
tonwerker buiten de gemeente opgedragen,
omdat Egmond geen betonwerkers heeft en
niet, omdat de gemeente-opzichter niet des
kundig genoeg is.
Over de gemeente-woning komen B. en W.
in een volgende vergadering met een voor
stel.
Aangezien de heer Prins schriftelijke vra
gen had ingediend, hetgeen de voorzitter
waardeerde, zou hij die vragen niet als
voorzitter van de steunuitkeering, maar als
voorzitter van den Raad beantwoorden. Dit
beteekende echter niet, dat spr. dit ook in
het vervolg zou doen.
In antwoord op die vragen, zeide de
voorzitter, dat hij geen bezwaar heeft
om den ambtenaar op te dragen, by
de distributie van de levensmiddelen ver-
volgbonnen uit te reiken en de vrouwen
voor te laten gaan.
Een klacht over een opgelegde wachtweek
wegens niet-verdiend geld door een zoontje,
was spr. niet bekend. De betrokken per
soon zou verstandig doen, dit met den voor
zitter te bespreken, dan zou hij trachten, de
fout te herstellen.
Een extra-vergoeding aan tewerkgestelden
bij de betonmolen en het puinwerk, werd
niet toegestaan, doch naar het oordeel van
den voorzitter, deed de heer Prins in ieder
geval verstandig, om met dergelijke klach
ten Dinsdags op het Raadhuis te komen.
In antwoord op een vraag van pastoor
Van Kleef, 'eide de voorzitter, dat
hij met den schoolopziener, nu door de hoo-
gere instanties de plaats voor de nieuwe
openbare lagere school was goedgekeurd,
overleg had gepleegd voor de verdere stap
pen, die gedaan moeten worden, doch nog
niets had vernomen.
Op vragen van den heer Sn o e k s ant
woordde de voorzitter, dat de afloop naar
het strand van de Trompenbergstraat in
orde komt en dat B. en W. er niet voor ge
voelen om de Piet Heinstraat met puin te
beharden, omdat het beschikbare geld noo-
dig is voor de Zuiderstraat, die moet voor
gaan.
Aan den tijdelyken politieman, die met
1 Mei weer door den heer Bruggencate ver
vangen zal worden, kon geen gratificatie
verleend worden, omdat hij gedurende den
tijd van zyn vervanging het salaris als
ALLES VOOR DEN PASSAGIER.
(Van onzen R.-redacteur.)
„Is een interlandwedstrijd die in Ne
derland gespeeld wordt, alleen van be
lang voor den gemiddelden voetballief
hebber of zoyden er ook voor ons
belangen mede gebaat zijn?" zoo vroeg
de directie der Nederlandsche Spoor
wegen zich af en zij antwoordde onmid
dellijk met een volmondig „Ja".
Zie hier de reden waarom het nieuwe
„Stadion-station" in Rotterdam Zuid nabij
Feyenoord tot stand kwam. Ten gerieve van
hen, die op de meest comfortabele wijze het
terrein willen bereiken, waar Oranje leeu
wen tegen de diverse tegenstanders zullen
strijden. Zij zullen niet meer te kampen
hebben met een tram of taxi, die zich op
spitsuren te worstelen hebben naar het ter
rein van een titanenkamp. Met treinen, die
hen veel te vroeg in de stad van het natio
naal gebeuren zullen brengen of die te laat
weer daar vandaan vertrekken met alle
consequenties van dien
De Spoorwegen brengen u linea recta naar
het stadion en zij kunnen u linea recta weer
terugbrengen naar uw stad van inwoning,
maar voor dat laatste zult u zelf moeten zor
gen. De Spoorwegen zorgen voor veel, maar
niet voor alles en uw gemoedsrust zult u
altijd nog zelf te verzorgen hebben!
Het station.
Het station zelve is kennelijk ingericht
voor een voetbalwedstrijd! Dientengevolge
is het ingericht om in den meest korten tijd
het grootst aantal reizigers te „spuien".
Door tien banen kunnen de reizigers het
station bereiken en het vak, waarin zij wor
den opgesteld, is van een dusdanige grootte,
dat 7000 menschen er plaats kunnen vinden.
Voor de verschillende plaatsen zijn verschil-
lende banen gereserveerd, die telkens op hun
beurt „afgetapt" worden, waardoor even-
tueele opstoppingen vermeden worden.
Een 14 meter hooge verkeerstoren geeft
den dienstdoenden ambtenaar gelegenheid
het slagveld te overzien en hij kan zijn in
drukken weergeven door diverse loudspae-
kers en de reizigers daarheen dirigeeren,
waarheen hij het wenschelijk acht. Op de
perrons geven transparanten onmiddellijk
aan waai'heen een reizier zich moet begeven
om een bepaalden trein te ontmoeten. Kort
om, het geheel is op een. dusdanige wijze
ingericht om in een minimum tijd een maxi
mum reizigers te „verladen". In den eersten
tijd zal dit station alleen gebruik worden bij
internationale voetbalwedstrijden. In de
toekomst zal dwarsover het station heen een
breede verkeersweg komen, die reeds in de
maak is. Is dit groote werk eenmaal af, dan
zal de halte Feijenoord worden opgeheven
en zal het (bescheiden) station Rotterdam-
Zuid zijn intrede doen.
Spoorwegen actief.
Het is niet de eerste maal, dat de Spoor
wegen hunne medewerking verleend hebben
bij interlandwedstrijden, die een groot deel
van ons volk naar de plaats van het ontmoe
ten gelokt hebben en welk deel dan veelal
was aangewezen op het gebruik maken van
de trein. Tot dusverre werden de wedstrij
den gehouden in Amsterdam en de Spoor
wegen hadden op ruime schaal ervaring op
gedaan, hoe aldaar te handelen. Thans wer
den zij voor nieuwe problemen gesteld. Hoe
moest gehandeld worden in Rotterdam?
Welke maatregelen moesten daar genomen
worden om den reiziger tevreden te stellen.
In Amsterdam had men ervaring genoeg
opgedaan. Vrijwel precies wist men, welke
treinen graag genomen werden. Daar kwam
men tot de conclusie, dat de normale zeef
(en voor de Spoorwegen een weldadige
de weg was van het Stadion naar het W.P.
station dan wel het C.S. Dadelijk na den
wedstrijd een groote toevloed van passa
giers een paar uur rustig aan dan
weer een zee van menschen. Thans nieuwe
moeilijkheden. Zij zijn niet in het minst
ontstaan door de vraag hoe het Nederland
sche volk zal reageeren op de nieuw ver
kozen plaats van den strijd. Den Haag is
dichterbij komen te liggen, Zuid-Nederland
en België zyn gebaat met een kampplaats
als Rotterdam. Zeeland is minder ver komen
te liggen. En daarmede rezen de moeilijk
heden voor de Spoorwegen uitermate!
Organisatie.
Thans hebben ook de Spoorwegen be
sloten tot dé uitgifte van speciale retour
kaartjes, die verkrijgbaar zullen zyn in 40
plaatsen van ons land. Als plaatsen zyn ge
kozen die, waaruit een groot contingent voet
balliefhebbers verwacht kan worden.
Met deze retourkaarten is zeker rekening
gehouden met de mentaliteit van den ge
middelden Nederlander, die in een oven»
winningsroes verkeert
Immers, waar men slechts met speciale
treinen naar Rotterdam kan komen, kan men
huiswaarts keeren met een trein, die men
zelf maar wil nemen. N' importe hoe laat
hetgeen niet uitsluit, dat men ook dadelijk
van het Stadion direct naar de haardstede
kan terugkeeren. Evenwel is het duidelijk,
dat Rotterdam een dergelijk gebaar niet op
prijs zal stellen...
Wil het publiek vroeg in Rotterdam
komen zooals bijvoorbeeld de lange af
standsreizigers of wil het publiek dadelijk
naar het Stadion.
De Spoorwegen kozen den gulden mid
denweg en zullen een aantal treinen laten
loopen, dat vroeg in de stad is ten gerieve
van hen, die daar een gepast gebruik van
wenschen te maken, maar ook een aantal
treinen, dat direct naar het Stadion door
rijdt. Het verkeer op de diverse baanvakken
is automatisch geregeld. Tusschen 12.07 en
14.17 zullen in Rotterdam 22 extra treinen
arriveeren die direct naar het Stadion gedi
rigeerd zullen worden. De afvoer zal veel
meer geconcentreerd plaats vinden. Theo
retisch is zulks natuurlijk onmiddellijk mo
gelijk... de practyk wijst evenwel anders
uit. De wedstrijd is om 16.15 afgeloopen en
om 16.24 zal de eerste trein weer vertrek
ken. Tusschen dat tijdstip en 17.33 zullen in
't totaal 17 treinen vertrekken, waarvan 12
in de richting Den Haag en vijf zuid-
waartsch in de richting Dordrecht. Om 17.15
zal een trein vertrekken voor de reizigers
uit Brabant, Zeeland en Limburg, die dade
lijk na afloop van den wedstrijd naar htift
willen terugkeeren.
Moeilijkheden.
Het verkeer dat uit Gouda komt, leverde
moeilijkheden op. De oorzaak is hier te
vinden in het feit, dat men aankomt in
station Maas, vanwaar het moeilijk is, dade
lijk doorverbinding te geven met het
Stadion. Immers dit verkeer zou geleid
moeten worden over station D.P. dat al
zwaar genoeg belast is. Een speciale trein
gaat van Utrecht direct door naar het
station-Zuid, maar de terugweg moet aan
vaard worden van het station-Maas af. Deze
Diesseltrein zal evenwel op een dergelijk
tijdstip uit Utrecht vertrekken, dat ook rei
zigers uit Zwolle, Groningen, Assen, enz,,
enz .uit hun sneltrein daarin kunnen over
stappen.
Op 2 Mei aanstaande zal men op alle
stations die gelegen zijn op den reisweg
naar Rotterdam via Schiedam en Dordrecht
kunnen boeken naar Rotterdam-Zuid,
waarby men evenwel dient te letten op het
feit dat alle extra treinen die ingelegd zyn
op het traject den HaagStadion door
Delft, Schiedam, station D.P. en Beurs
heenrijden, terwijl tevens de aandacht ge
vestigd wordt op het feit dat op den bewus-
ten dag op de stations D.P. en Beurs geen
plaatsbewijzen genomen kunnen worden
voor het station Zuid en ook niet voor het
station Feijenoord. Terecht zijn de spoor
wegen van oordeel geweest dat het locale
vervoerd hier te wijken heeft voor het
lan ge-af stands-verkeer.
Zoo zullen de spoorwegen op den dag van
het nationaal gebeuren daarmede kan 2
Mei gevoeglijk betiteld worden het hun
nen ertoe bijdragen (in den vorm van bi
totaal 82 extra treinen) om dezen dag té
doen slagen.
Mogen zij er succes mee hebben doordat
het publiek de genomen maatregelen zal
waardeeren.
Aan hun zal het niet liggen als het Ne
derlandsche elftal niet voldoende doof
eigen volk uit alle deelen van ons land
wordt aangevuurd.