GEUS' JAVA KOFFIE" U P L De Notarissen I matige rente ff Staat ter dekking H.H. Paardenfokkers. geld voor hypotheken Openbare Verkooping Openbare Verkooping tB&ekm Drinkt veel koffie, maar dan goede koffie, daarom alleen per groot half pond. STALENBOEKEN Vraagt Uw behanger U. P. L. Stalenboeken. Ier dekking beschikbaar „TODOCUS", SADONIS. zonder atsluitprovisie. Dagblad-ReciamB is actueel. DEN HELDER. OPENBARE VERKOOPIHG I j^tn. Met de heidensche feesten ging het fivenzoo; men handhaafde ze onder ande ren naam, omdat men meende niet buiten die feesten te kunnen; ze werden dus slechts gekerstend. Uit deze vermenging van heidendom en christendom ontstond de roo*ische kerk, in welke later weer een machtsstrijd ont stond, eindigende met een splitsing in een Oostersche en een Westersche roomsche kerk. Vooral laatstgenoemde matigde zich steeds meer recht aan, zooals spr. door een voorbeeld van keizer Hendrik IV aan toonde. Heerschen over de heele wereld zou de paus nog willen, ook in ons land, waar tot de reformatie nog niet anders dan roomsche heerschers waren geweest. Met die reformatie werd het anders; het volk leerde dat er slechts één Meester is, n.L God, en dus kwam er een prediking van recht en vrijheid en gezag alleen uit God. Uit die vrijheidsgedachte werd ons land geboren en zij was het, die aan tal loos vele vluchtelingen een veilige haven bood. Spr. stelde in het licht dat het de Sta- ten-Generaal zijn geweest, die de bijbel vertaling tot stand brachten, binnenkort 300 jaar geleden en daarmee heeft de bijbel meegewerkt aan het verbreiden van de Nederlandsche taal en het elkaar beter begrijpen van alle leden van ons volk. Het gaf de kracht om te strijden en te lijden voor de vrijheid en voor het geloof. Spr ging hier nader op in door o.a. te wijzen op prins Willem I. De Fransche revolutie kwam met ver anderingen, die alle herinneringen aan de christelijke kerk wilde wegnemen en daarom was het wezen van de revolutie een loslaten van God. Zij toch wilde slechts rekening houden met den vrijen wil van den mensch in plaats van met dien van God en bracht daarmee scheiding tusschen kerk en staat. Spr. wees erop dat de hervormde kerk nog steeds de oude belijdenis voert en dat haar naam vroeger „gereformeerd" was: trouwens, zei hij, beide woorden beteeke- nen precies hetzelfde. De christelijke kerk is niet, zooals Rome beweert, ontstaan in 1517 met de Hervorming, maar komt van eeuwen en eeuwen vroeger. Alleen heeft zij in 1517 de misbruiken, in den loop der jaren in de kerk geslopen, afgeschaft, waarna de zuivere christelijke kerk weder te voorschijn kwam. Na de Fransche revolutie, toen de kerken Voor de wet als gelijk werden verklaard, begon het verval van de hervormde kerk en kregen we geleidelijk een toestand, waarvan wij thans nog de wrange vruchten plukken. Het liberalisme, een vrucht van de Fransche revolutie, gaf Rome nieuwe kansen op uit breiding. Spr. ging hier vrij uitvoerig op in. Er kwam wel verzet onder de calvinisten, maar dat luwde en thans, zoo zei spr., zien we, dat de eenige groep, waarvan men ver zet kon verwachten, vriendschap sloot met Rome. Het monsterverbond kwam tot stand, waartoe dr. Kuyper de belijdenis verander de, alles om der wille van de politiek. Er werd een verbond gesloten met het bijgeloof voor den gezamenlijken strijd tegen het on geloof. De roomsch-calvinistische regeering bracht vele wetten tot stand, die ieder voor zich veel dwang brachten en de roomsche kerk versterkten. Spr. gaf dit aan door te wijzen op de opvoeding door die kerk van kinderen van uit de ouderlijke macht ontzette ouders (het veel genoemde voorbeeld van Den Bosch e.a.) Ook de schoolwetten brachten Rome voordeel en tegelijkertijd schade aan protestantsch Nederland (de bijbel ver dween van de school tengevolge van de coalitie). Dat de roomsche kloosterlingen-onder wijzers, ondanks hun gelofte van armoede, die hen verplicht om het salaris weer af te dragen aan hun klooster, hetzelfde salaris ontvangen als de anderen, werd door spr. een fout geacht, waarbij hij erop wees, dat men in het roomsche België, Tsjecho-Slowa- kije en Zwitserland diezelfde fout niet heeft gemaakt. Het gevolg was een groote toename van het aantal onderwijzers-kloosterlingen, wat spr. met voorbeelden duidelijk maakte en wat hem deed concludeeren, dat de eisch van b.v. halveering van het salaris dier onder wijzers gesteund wordt door de niet-klooster- lingen roomsche onderwijzers in Brabant en Limburg, wier zonen in die provincies geen kans hebben op een benoeming. Elk jaar krijgt de roomsche kerk circa tien millioen van die salarissen binnen, welk kapitaal gebruikt wordt voor het terugdrin gen van het protestantisme, niet alleen in Nederland, maar ook in Ned. Indië (dit laatste ondanks het verbod van dubbele zen ding; hoe dit geschiedt gaf spr. met een voorbeeld aan). En al dat geld komt voor verreweg het grootste deel uit de zakken der protestantsche belastingbetalers, meer dan drievierde deel! In Denemarken wordt zelfs Nederlandsch geld gebruikt voor het ver- roomschen van het land; in Duitschland wer den kloosters gebouwd van de bovenge noemde 10 millioen. De wijzigingen van de kieswet zijn zoo danig, dat het de roomschen zijn, die er het meeste voordeel van hebben. De Tijd (r.-k.) schreef reeds, dat het hebben van no. 1 van de kieslijst een voordeel brengt van circa 100.000 stemmen. En dank zij de verdeeling der overschotten krijgen zij steeds een zetel méér dan waarcp zij eigenlijk recht hebben. Verder betoogde spr. (hij staafde dit met voorbeelden), dat bij examens en bevorde ringen der roomschen steeds de voorkeur hebben. En nu wil men nog weer pogen, de oude coalitie te herstellen! De a.-r. en c.-h. zullen niet brengen, wat men ervan had mogen verwachten ^n daar om moeten wij ons ook tegen die partijen verzetten, omdat zij mét Rome niet anders dan dwang brengen. Spr. vestigde er de aandacht op, dat nog steeds de lijstnummers voor de kleine par tijen niet bekend gemaakt zijn, waardoor deze in hun propaganda zijn achtergesteld bij de groote partijen, die al sinds een paar weken haar kiezers kunnen opwekken om op nummer zóóveel te stemmen. En het is Rome, dat nummer 1 heeft! Tirannie zal ook gebracht worden door het communisme en het nationaal-socialisme, zooals blijkt in Rusland en Duitschland, in welke beide landen niet de minste vrijheid bestaat, in geen enkel opzicht. Men late zich niet van de wijs praten door de holle leuzen van de N. S. B.'ers in ons land, die ons wil len overhalen om ons zonder meer over te geven aan Mussert, den man, die ons een „heilstaat" wil brengen, zooals die nu in Duitschland bestaat. Met klem drong spr. erop aan, om zich te verzetten tegen de tirannie, welke dreigt van de zijde der r.-k., c.-h. en a.-r. Laat de vrijheid blijven en ds. Lingbeek, de krachtige verdediger daarvan, weer in de Tweede Kamer terugkeeren. Ds. Gravemeijer sloot hierna de bijeen komst met dankzegging. Frits Kuiper. Sovjet-Rusland en het Christendom. Uitgave Mij. Hol land, Amsterdam, Een belangrijk boek. Als zoodanig aarzelen wij niet, het zoo pas verschenen boek van onzen stadgenoot ds. Kuiper te karakteriseeren. Vooral ook zullen wij moeten spreken van een actueel werk. En welk standpunt men ook jegens de behandelde onderwerpen inneemt men zal moeten erkennen, dat de schrijver op de hoogte is, en op de meest onderscheiden levensgebieden tot op den kern gaat. In de eerste helft wordt het „dat" behan deld: de directe en de indirecte strijd van het nieuwe Rusland en het christendom. In de tweede helft ziet de schrijver de kwestie onder de oogen: welke de houding is, die de christenheid van de geheele wereld je gens het communisme aanneemt, en welke deze behoort te zijn. Boeiend wordt beschreven, hoe het thans in Rusland toegaat. Terwijl nergens het onderwerp, in den titel uitgedrukt, uit het oog wordt verloren, passeert de wordings geschiedenis van het nieuwe Rusland (ook economisch) de revue met op den ach tergrond de toestand onder het oude Czarenrijk. En telkens wordt tot in de be ginselen toe de heden ten dage gevolgde gedragslijn der Bolsjewiki achtervolgd. In de beschrijving van de vele methoden \yelke de communisten bij hun strijd tegen het christendom gebruiken, wordt de Russische Overheid niet gespaard, doch haar doel en strijdwijze blootgelegd. Getoond wordt, hoe de Staatsmacht en haar geweld ten volle tegen het christendom wordt aangewend: langs directen zoowel als langs indirecten weg. En dat wel objectief, d.w.z. zonder het minste spoor van hatelijkheid, zelfs van hartstocht; maar de zaak wordt tot in den wortel aangevat. De kerk, in haar aard- sche verschijning, wordt evenmin gespaard. De Russische geestelijke, de pope (veelal een onwetend man), met soms zelfs zijn brandewijnstokerij achter het altaar zij het in 't voorbijgaan genoemd draagt een groot deel van de verantwoordelijkheid voor wat het hedendaagsche Rusland te zien geeft. Maar belangrijker (en breed uitgewerkt) is, hoe de leiding der kerk in het Czaristisch Rusland, zich volkomen af hankelijk voelend van den Czaar, van de kerk een instelling maakte tot diens reli- gieuse verheerlijking. Waardoor zij, de lei ding zelve, de kerk als bolwerk stelde voor een bepaald régime. En daartegen traden de bolsjewiki in waarheid op om der ge rechtigheid wil: gedreven door liefde voor de Russische volksmassa. Indirect en direct nam de Russische Overheid de taak der bestrijding van het christendom ter hand. Inderdaad drong zij nergens tot de christelijke beginselen zelve door. Daar had de Russische kerk princi pieel haar geen aanleiding toe gegeven, terwijl, wat het christendom den intellec- tuëelen Rus in West-Europa te zien gaf, hem waarlijk niet (zeker niet bij de opper vlakkige kennisname van den reiziger) tot overmatige bewondering van onze christe lijke gedragingen stemmen kon die zich immers ook hadden dienen te uiten in de politiek, en in het economisch leven. Eigen dunkelijk stellen thans de feitelijke commu nisten (men vergeet in het buitenland ge woonlijk, dat de meeste inwoners van de Sovjet-Unie geen communisten zijn), hun „politiek geloof" op de plaats van het chris tendom. Het voor of tegen het bolsjewisme is voortaan de eenig geldende maatstaf bij de oplossing van en de gedragslijn jegens alle conflicten. In het tweede deel van zijn geschrift geeft de schrijver principiëel rekenschap. Van de christelijke belijdenis wordt een korte samenvatting gegeven: 't gaat om de ver kondiging van Gods genade. Deze beteekent voor den geloovige vergeving, maar ook gebod: liefde tot God en tot den naaste. Dogmatische bezinning voor deze verkondi ging is echter strikt noodzakelijk. In het be treffende hoofdstuk plaatsten wij wel enkele vraagteekens: de Bijbel kernbron voor de geloofswaarheid goed! maar hoe men bij de uitwerking van dit axioma de bijbelcri- tiek ten eenenmale negeeren kanHet „zich buigen voor openbaring" een vorm van realistisch denken te noemen, die dich ter staat bij materialisme dan bij idealisme? Toch levert het bedoelde hoofdstuk en dit niet alleen een prachtig staal van christelijk denken. En nu komen niet alleen aan de orde, maar wordt knap en overzichtelijk een reeks van vraagstukken behandeld. Daar mee kan ieder, welk standpunt hij religieus, staatkundig, economisch, ook inneemt, winst doen. De schrijver is positief christen en acht de Marxistische maatschappijbeschou wing juist. Hoe ver reikt het Staatsgezag; waarom is democratie de beste vorm van staatsbestel; de gevaren der bureaucratie (met name in het huidige Rusland); wat heeft Lenin met zijn revolutie gewild; glashelder ontwikkelt de schrijver zijn in zichten, ontwijkt geen enkele moeilijkheid, graaft hardnekkig door tot de kern van welk probleem ook de aandacht gevangen houdt en gaat weer verder. Bovenal: de houding der geheele christen he ïd* daar gaat het nu om, en allen die daar toe zich rekenen hebben zich dit aan te trekken! tegenover het communisme. Minstens honderd millioen menschen, „chris tenen", zijn immers ontkerstend. De strijd tegen het christendom is, bij wijze van spreken, over de geheele linie: gewonnen. Er kan niet meer een het staats gezag ondermijnende macht in gezien wor den. Kan nu, zal nu, de christenheid zóó gaan optreden, binnen en buiten Rusland zóó zich gedragen, dat de Sovjet-Unie er wel rekening mee gaan houden moet, ter wille van de positieve waarde, welke het ziender* oogen ontwikkelt? Betóónt het christendom zich: kracht ten goede? Maakt de evangelie prediking Blijde Boodschap! bevrij dende en opbouwende krachten los, overal? In Rusland heeft de christelijke kerk een nederlaag geleden, dit staat vast. Beseft zij dat, trekt zij zich dat aan? Is het gevolg: verdieping en zuivering van geloofsleven? Een bezinning, dusdanig, dat in levens houding getuigenis wordt afgelegd van de christelijke liefde? Ook op het gebied van staatkunde en maatschappij? Wordt de chris tenheid in waarheid geleid door: geloof, hoop en liefdedan moet naar haar, ook in Rusland, geluisterd worden. Wie voor Rusland en de ontwikkeling der verhoudingen aldaar zich interesseert, over het geheele veld van problemen die daar (en overal!) aan de orde zijn, zal voortaan goed doen, met dit boek van ds. Kuiper die onder het volk geleefd heeft en zijn taal spreekt rekening te houden. In zijn 130 pagina's, is het overzichtelijk en boeiend, volkomen open en eerlijk, en daardoor (niettegenstaande het vele en uitermate in grijpende van wat behandeld wordt): een voudig, door ieder die zich moeite geven wil, te volgen. F. W. R. SURINAAMSCH STAATSRECHT. Dr. mr. J. A. E. Buiskool te Schagen heeft een uitvoerig werk geschreven over Suri- naamsch Staatsrècht. Hij bracht aldus schrijft hij in zijn voorwoord zijn jeugd jaren in Suriname door en is steeds met ge noegen aan dien mooien tijd blijven denken. Het deed hem leed om telken jare weer te ervaren, dat er nog maar zoo weinig belang stelling voor dit overzeesch gewest bestaat en dat men ten aanzien van de toekomst van dit land steeds even somber gestemd blijft. Dit boek aldus de schrijver is een zwakke maar oprechte poging om de aan dacht op Suriname te vestigen. Het binnen kort in werking treden van de nieuwe staatsregeling leek een geschikte gelegen heid om dit geschrift het licht te doen zien. VERKRIJGBAAR BIJ UW WINKELIER. Voor engros G. GEUS, Magdalenenstraat 14. zijn toonaangevend over de gehele wereld, door hun rustige en voorname dessins. de zwart-bruine 8-jarige Gron. Hengst „WARTUS", bles met 4 witte voeten, beste draver en zeer mak. Dekgeld f 15.gelde '36 f 11. a contant, bij WIJBR. SCHERMERHORN Dz., Noordervaart, Stompetoren. de Oldenb. stamb. en premiehengst koolvos, witvoet, groote kol met oploopende sneb. Dekgeld 1 13.—, Guste merriën f 6.50. Aanbevelend, Wed. C. STOOP. Wogmeer Spierdijk. Ter dekking beschikbaar: de 7-jarige schitterende blauwe- appel-schimmel Extra gangen en manieren, mak in alle tuigen. Dekgeld 15 gulden. C. GEERLIGS Cz. „De Voorwaarts", Veerweg 6, Tel. 47. Anna-Paulowna. brengen ter kennis, dat zij in ruime mate beschikbaar hebben tegen en RUSTENBURG. NOTARIS HILBRAND, Obdam, verkoopt DINSDAG 4 MEI 1937 's avonds 7 ure in het café KOK te Rustenburg: Een flink BURGERWOONHUIS met groote schuur en erf aan hoofdweg en groot vaarwater te Rustenburg, groot 4 A. 80 c.A., eigendom van den heer G. BOM te Bergen, vrij van huur te aan vaarden bij betaling der koop penningen. Moderne Loopers» in bouclé, moquette en axminster. Fa. SID0NIUS DE JONG Mient 19, Alkmaar. ModerneUvergopdynen in handweef, velours en gobelin. Fa. SID0NIUS DE JONG Mient 19, Alkmaar. TE ALKMAAR op DONDERDAGEN 20 MEI bij opbod en 27 MEI bij afslag en comb. d. a. 6 uur in Café „CEN TRAL" a. h. Hofplein, t. o. v. Notaris Mr. C. J. DE LANGE, van de navolgende perceelen te Alkmaar: 1. WOONHUIS met TUIN, Ken- nemerstraatweg 116, groot 1 a. 48 c.a. 2. WOONHUIS met SCHUUR, ERF en perceel WEILAND aan den Westdijk, ingericht tot hoen derpark, met talrijke daarop aan wezige schuren en hoenderhokken, groot 1.49.90 H.A. 3. PAKHUIZEN, WONING en ERVEN, waarin vele jaren uitge oefend de kunstmesthandel Het Noord HoMandsch Landbouwkan- toor N.V., aan den Schermerweg en het Noord Hollandsch Kanaal, te veilen in 2 perc.: a. Het van steen opgetrokken pakhuis met kantoor en erf, als mede een woonhais en erf, teza men groot 24 a. b. Het van hout opgetrokken pakhuis met erf, groot dz 15 a. Bezichtiging perc. sub 3 op iederen Dinsdag en. Vrijdag van 25. Overige perceelen op de vei- lingsdagen van 1012 en 25. Aanvaarding bij betaling, vrij van huur, behalve de woning onder 3a genoemd, die mondeling is verhuurd voor 3 per week. Inlichtingen t. k. v. Notarissen Mr. C. J. DE LANGE en M. C. ROOS, Breedstraat 10. MONSTERZALEN geopend van 9-12 en 11-5j uur Zaterdags 9-1 en 's middags 2J-5 uur en 's avonds 7|-10uur Op andere tijd gelieve naast de fabriek Linde gracht 8 aan te bellen. NEDERLANDS FABRIKAAT Van de meubelen, die in de catalogus staan, welke de laatste tijd in omloop is en waarvan de modellen ook ten deele in onze collectie voorkomen, zijn de prijzen bij ons toch 10 goed koop er, terwijl onze keuze onovertrefbaar is. Ieder gewenscht model wordt naar |T||^ ALKMAAR verlangde uitvoering gemaakt. PERMANENTE GARANTIE. Lindegracht 10-16 Notaris A. M. ENGELMANN te Nieuwediep, gemeente Den Helder, zal op WOENSDAG 19 MEI 1937 des avonds 7 34 uur in het gebouw MUSIS SACRUM a. d. Koningstraat te Den Helder, ten verzoeke van den curator in het faillissement van de Stichting „Het Marinebondsgebouw" te Den Helder, publiek verkoopen: HET KAPITALE GEBOUW, bekend en gebruikt geweest als „Marinebondsgebouw" aan het Julianapark no. la te Den Helder, met bij behoorenden grond, ka daster sectie E, nos. 4283 en 1747, groot 4 aren 72 c.A. Het gebouw is gesticht onder architectuur van den architect P. KRAMER, bevat 2 groote zalen, 3 kleinere vergaderzalen, be stuurskamer, 10 slaapkamers, bad kamer met ingebouwd bad, ruime conciërgewoning, en is geschikt voor Vereen igingsgebouw, hotel en vele andere doeleinden. Aanvaarding na betaling, doch niet vóór 30 JUNI 1937. Te bezichtigen daags voor of op den verkoopdag des middags van 24 uur, of na voorafgaand over leg met genoemden Notaris. Nadere inlichtingen verstrekken de Curator Mr. A. J. Veldman te Den Helder en genoemde Notaris. Moderne Karpetten in Haarvelours, Wilton en Hol tap. Fa. SID0NIUS DE JONG Mient 19, Alkmaar. TE OUDKARSPEL op DINSDAG 11 MEI a.s. des avonds 6 uur bij opbod, afslag en combinaties in het Koffiehuis „BREDERODE" van den heer VIS, t. o. v. Notaris Mr. C. J. DE LANGE, van de navolgende perceelen LAND te Oudkarspel: 1. Twee akkers BOUWLAND aan de Zuider Kortsloot, hoek Willem Kerkmeersloot, elk groot 123-S sn. 2. Vier akkers BOUWLAND, gen. Groetje bij huis, bewesten de Burggracht, elk groot 12 sn. 3. Een akker BOUWLAND be zuiden de Butterlaan, groot 21 sn. 4. Een perceel GRASLAND op het hoekje bij het Waardje, groot 17 sn. Eigendom van den heer P. KROON A.Pzn. De perceelen zijn ged. vrij van huur en ged. mondeling verhuurd voor 3 per snees. Inlichtingen en teekeningen verkrijgb. t. k. v. Not. Mr. C. J. DE LANGE en M. C. ROOS te Alkmaar. Belangrijke TE HEILOO. Mr. J. W. VAN DER HEIDE, notaris te Alkmaar, zal op WOENSDAGEN 5 MEI 1937 bij opbod en 12 MEI MEI 1937, bij afslag, telkens des vóórm. 9)4 uur in „de Rustende Jager" tè Heiloo, in het openbaar verkoo pen wegens sterfgeval van den heer K. MUIJS: DE BEKENDE BOERDERIJ „OVERKERK", gelegen in de kom van het dorp Heiloo aan den Westerweg, den Baijershofweg en het Rijwielpad, bestaande uit zeer soliede huismanswoning met stal ling voor 30 stuks, wagenloods, Kapberg, paarden- en varkens stallen, ierkelder en mestplaat, bouwterreinen en weiland, teza men ter grootte van ca. 22 Y, hectaren. Aanvaarding van de landerijen Kerstmis 1937 en de gebouwen 1 Mei 1938. Te veilen in diverse perceelen, comb. en massa. Lage lasten. Notitiën tijdig verkrijgbaar. Een en ander is zeer geschikt voor goede geldbelegging, speciaal door de ligging in het uitbrei dingsplan „Heiloo." Moderne Tafel kleed en in handweef en moquette Fa. SI00NIUS DE JONG Mient 19, Alkmaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8