GEUS' JAVA KOFFIE"
U
P
L
De Notarissen
I
matige rente
ff
Staat ter dekking
H.H. Paardenfokkers.
geld voor hypotheken
Openbare Verkooping
Openbare Verkooping
tB&ekm
Drinkt veel koffie, maar dan goede koffie, daarom alleen
per groot half pond.
STALENBOEKEN
Vraagt Uw behanger U. P. L. Stalenboeken.
Ier dekking beschikbaar
„TODOCUS",
SADONIS.
zonder atsluitprovisie.
Dagblad-ReciamB is actueel.
DEN HELDER.
OPENBARE VERKOOPIHG
I
j^tn. Met de heidensche feesten ging het
fivenzoo; men handhaafde ze onder ande
ren naam, omdat men meende niet buiten
die feesten te kunnen; ze werden dus
slechts gekerstend.
Uit deze vermenging van heidendom en
christendom ontstond de roo*ische kerk,
in welke later weer een machtsstrijd ont
stond, eindigende met een splitsing in een
Oostersche en een Westersche roomsche
kerk. Vooral laatstgenoemde matigde zich
steeds meer recht aan, zooals spr. door een
voorbeeld van keizer Hendrik IV aan
toonde. Heerschen over de heele wereld
zou de paus nog willen, ook in ons land,
waar tot de reformatie nog niet anders
dan roomsche heerschers waren geweest.
Met die reformatie werd het anders; het
volk leerde dat er slechts één Meester is,
n.L God, en dus kwam er een prediking
van recht en vrijheid en gezag alleen uit
God. Uit die vrijheidsgedachte werd ons
land geboren en zij was het, die aan tal
loos vele vluchtelingen een veilige haven
bood.
Spr. stelde in het licht dat het de Sta-
ten-Generaal zijn geweest, die de bijbel
vertaling tot stand brachten, binnenkort
300 jaar geleden en daarmee heeft de
bijbel meegewerkt aan het verbreiden van
de Nederlandsche taal en het elkaar beter
begrijpen van alle leden van ons volk. Het
gaf de kracht om te strijden en te lijden
voor de vrijheid en voor het geloof. Spr
ging hier nader op in door o.a. te wijzen
op prins Willem I.
De Fransche revolutie kwam met ver
anderingen, die alle herinneringen aan de
christelijke kerk wilde wegnemen en
daarom was het wezen van de revolutie
een loslaten van God. Zij toch wilde slechts
rekening houden met den vrijen wil van
den mensch in plaats van met dien van
God en bracht daarmee scheiding tusschen
kerk en staat.
Spr. wees erop dat de hervormde kerk
nog steeds de oude belijdenis voert en dat
haar naam vroeger „gereformeerd" was:
trouwens, zei hij, beide woorden beteeke-
nen precies hetzelfde. De christelijke kerk
is niet, zooals Rome beweert, ontstaan in
1517 met de Hervorming, maar komt van
eeuwen en eeuwen vroeger. Alleen heeft
zij in 1517 de misbruiken, in den loop der
jaren in de kerk geslopen, afgeschaft,
waarna de zuivere christelijke kerk weder
te voorschijn kwam.
Na de Fransche revolutie, toen de kerken
Voor de wet als gelijk werden verklaard,
begon het verval van de hervormde kerk en
kregen we geleidelijk een toestand, waarvan
wij thans nog de wrange vruchten plukken.
Het liberalisme, een vrucht van de Fransche
revolutie, gaf Rome nieuwe kansen op uit
breiding. Spr. ging hier vrij uitvoerig op in.
Er kwam wel verzet onder de calvinisten,
maar dat luwde en thans, zoo zei spr., zien
we, dat de eenige groep, waarvan men ver
zet kon verwachten, vriendschap sloot met
Rome. Het monsterverbond kwam tot stand,
waartoe dr. Kuyper de belijdenis verander
de, alles om der wille van de politiek. Er
werd een verbond gesloten met het bijgeloof
voor den gezamenlijken strijd tegen het on
geloof.
De roomsch-calvinistische regeering bracht
vele wetten tot stand, die ieder voor zich
veel dwang brachten en de roomsche kerk
versterkten. Spr. gaf dit aan door te wijzen
op de opvoeding door die kerk van kinderen
van uit de ouderlijke macht ontzette ouders
(het veel genoemde voorbeeld van Den
Bosch e.a.) Ook de schoolwetten brachten
Rome voordeel en tegelijkertijd schade aan
protestantsch Nederland (de bijbel ver
dween van de school tengevolge van de
coalitie).
Dat de roomsche kloosterlingen-onder
wijzers, ondanks hun gelofte van armoede,
die hen verplicht om het salaris weer af te
dragen aan hun klooster, hetzelfde salaris
ontvangen als de anderen, werd door spr.
een fout geacht, waarbij hij erop wees, dat
men in het roomsche België, Tsjecho-Slowa-
kije en Zwitserland diezelfde fout niet heeft
gemaakt.
Het gevolg was een groote toename van
het aantal onderwijzers-kloosterlingen, wat
spr. met voorbeelden duidelijk maakte en
wat hem deed concludeeren, dat de eisch van
b.v. halveering van het salaris dier onder
wijzers gesteund wordt door de niet-klooster-
lingen roomsche onderwijzers in Brabant en
Limburg, wier zonen in die provincies geen
kans hebben op een benoeming.
Elk jaar krijgt de roomsche kerk circa
tien millioen van die salarissen binnen, welk
kapitaal gebruikt wordt voor het terugdrin
gen van het protestantisme, niet alleen in
Nederland, maar ook in Ned. Indië (dit
laatste ondanks het verbod van dubbele zen
ding; hoe dit geschiedt gaf spr. met een
voorbeeld aan). En al dat geld komt voor
verreweg het grootste deel uit de zakken der
protestantsche belastingbetalers, meer dan
drievierde deel! In Denemarken wordt zelfs
Nederlandsch geld gebruikt voor het ver-
roomschen van het land; in Duitschland wer
den kloosters gebouwd van de bovenge
noemde 10 millioen.
De wijzigingen van de kieswet zijn zoo
danig, dat het de roomschen zijn, die er het
meeste voordeel van hebben. De Tijd (r.-k.)
schreef reeds, dat het hebben van no. 1 van
de kieslijst een voordeel brengt van circa
100.000 stemmen. En dank zij de verdeeling
der overschotten krijgen zij steeds een zetel
méér dan waarcp zij eigenlijk recht hebben.
Verder betoogde spr. (hij staafde dit met
voorbeelden), dat bij examens en bevorde
ringen der roomschen steeds de voorkeur
hebben.
En nu wil men nog weer pogen, de oude
coalitie te herstellen!
De a.-r. en c.-h. zullen niet brengen, wat
men ervan had mogen verwachten ^n daar
om moeten wij ons ook tegen die partijen
verzetten, omdat zij mét Rome niet anders
dan dwang brengen.
Spr. vestigde er de aandacht op, dat nog
steeds de lijstnummers voor de kleine par
tijen niet bekend gemaakt zijn, waardoor
deze in hun propaganda zijn achtergesteld
bij de groote partijen, die al sinds een paar
weken haar kiezers kunnen opwekken om
op nummer zóóveel te stemmen. En het
is Rome, dat nummer 1 heeft!
Tirannie zal ook gebracht worden door het
communisme en het nationaal-socialisme,
zooals blijkt in Rusland en Duitschland, in
welke beide landen niet de minste vrijheid
bestaat, in geen enkel opzicht. Men late zich
niet van de wijs praten door de holle leuzen
van de N. S. B.'ers in ons land, die ons wil
len overhalen om ons zonder meer over te
geven aan Mussert, den man, die ons een
„heilstaat" wil brengen, zooals die nu in
Duitschland bestaat.
Met klem drong spr. erop aan, om zich te
verzetten tegen de tirannie, welke dreigt
van de zijde der r.-k., c.-h. en a.-r. Laat de
vrijheid blijven en ds. Lingbeek, de krachtige
verdediger daarvan, weer in de Tweede
Kamer terugkeeren.
Ds. Gravemeijer sloot hierna de bijeen
komst met dankzegging.
Frits Kuiper. Sovjet-Rusland en
het Christendom. Uitgave Mij. Hol
land, Amsterdam,
Een belangrijk boek.
Als zoodanig aarzelen wij niet, het zoo
pas verschenen boek van onzen stadgenoot
ds. Kuiper te karakteriseeren. Vooral ook
zullen wij moeten spreken van een actueel
werk. En welk standpunt men ook jegens
de behandelde onderwerpen inneemt men
zal moeten erkennen, dat de schrijver op
de hoogte is, en op de meest onderscheiden
levensgebieden tot op den kern gaat.
In de eerste helft wordt het „dat" behan
deld: de directe en de indirecte strijd van
het nieuwe Rusland en het christendom. In
de tweede helft ziet de schrijver de kwestie
onder de oogen: welke de houding is, die
de christenheid van de geheele wereld je
gens het communisme aanneemt, en welke
deze behoort te zijn.
Boeiend wordt beschreven, hoe het thans
in Rusland toegaat. Terwijl nergens het
onderwerp, in den titel uitgedrukt, uit het
oog wordt verloren, passeert de wordings
geschiedenis van het nieuwe Rusland (ook
economisch) de revue met op den ach
tergrond de toestand onder het oude
Czarenrijk. En telkens wordt tot in de be
ginselen toe de heden ten dage gevolgde
gedragslijn der Bolsjewiki achtervolgd. In
de beschrijving van de vele methoden \yelke
de communisten bij hun strijd tegen het
christendom gebruiken, wordt de Russische
Overheid niet gespaard, doch haar doel en
strijdwijze blootgelegd. Getoond wordt, hoe
de Staatsmacht en haar geweld ten volle
tegen het christendom wordt aangewend:
langs directen zoowel als langs indirecten
weg. En dat wel objectief, d.w.z. zonder
het minste spoor van hatelijkheid, zelfs van
hartstocht; maar de zaak wordt tot in
den wortel aangevat. De kerk, in haar aard-
sche verschijning, wordt evenmin gespaard.
De Russische geestelijke, de pope (veelal
een onwetend man), met soms zelfs zijn
brandewijnstokerij achter het altaar zij
het in 't voorbijgaan genoemd draagt een
groot deel van de verantwoordelijkheid
voor wat het hedendaagsche Rusland te
zien geeft. Maar belangrijker (en breed
uitgewerkt) is, hoe de leiding der kerk in
het Czaristisch Rusland, zich volkomen af
hankelijk voelend van den Czaar, van de
kerk een instelling maakte tot diens reli-
gieuse verheerlijking. Waardoor zij, de lei
ding zelve, de kerk als bolwerk stelde voor
een bepaald régime. En daartegen traden
de bolsjewiki in waarheid op om der ge
rechtigheid wil: gedreven door liefde voor
de Russische volksmassa.
Indirect en direct nam de Russische
Overheid de taak der bestrijding van het
christendom ter hand. Inderdaad drong zij
nergens tot de christelijke beginselen zelve
door. Daar had de Russische kerk princi
pieel haar geen aanleiding toe gegeven,
terwijl, wat het christendom den intellec-
tuëelen Rus in West-Europa te zien gaf,
hem waarlijk niet (zeker niet bij de opper
vlakkige kennisname van den reiziger) tot
overmatige bewondering van onze christe
lijke gedragingen stemmen kon die zich
immers ook hadden dienen te uiten in de
politiek, en in het economisch leven. Eigen
dunkelijk stellen thans de feitelijke commu
nisten (men vergeet in het buitenland ge
woonlijk, dat de meeste inwoners van de
Sovjet-Unie geen communisten zijn), hun
„politiek geloof" op de plaats van het chris
tendom. Het voor of tegen het bolsjewisme
is voortaan de eenig geldende maatstaf bij
de oplossing van en de gedragslijn jegens
alle conflicten.
In het tweede deel van zijn geschrift geeft
de schrijver principiëel rekenschap. Van de
christelijke belijdenis wordt een korte
samenvatting gegeven: 't gaat om de ver
kondiging van Gods genade. Deze beteekent
voor den geloovige vergeving, maar ook
gebod: liefde tot God en tot den naaste.
Dogmatische bezinning voor deze verkondi
ging is echter strikt noodzakelijk. In het be
treffende hoofdstuk plaatsten wij wel enkele
vraagteekens: de Bijbel kernbron voor de
geloofswaarheid goed! maar hoe men bij
de uitwerking van dit axioma de bijbelcri-
tiek ten eenenmale negeeren kanHet
„zich buigen voor openbaring" een vorm
van realistisch denken te noemen, die dich
ter staat bij materialisme dan bij idealisme?
Toch levert het bedoelde hoofdstuk en
dit niet alleen een prachtig staal van
christelijk denken.
En nu komen niet alleen aan de orde,
maar wordt knap en overzichtelijk een
reeks van vraagstukken behandeld. Daar
mee kan ieder, welk standpunt hij religieus,
staatkundig, economisch, ook inneemt, winst
doen. De schrijver is positief christen en
acht de Marxistische maatschappijbeschou
wing juist. Hoe ver reikt het Staatsgezag;
waarom is democratie de beste vorm van
staatsbestel; de gevaren der bureaucratie
(met name in het huidige Rusland); wat
heeft Lenin met zijn revolutie gewild;
glashelder ontwikkelt de schrijver zijn in
zichten, ontwijkt geen enkele moeilijkheid,
graaft hardnekkig door tot de kern van
welk probleem ook de aandacht gevangen
houdt en gaat weer verder. Bovenal: de
houding der geheele christen he ïd*
daar gaat het nu om, en allen die daar
toe zich rekenen hebben zich dit aan te
trekken! tegenover het communisme.
Minstens honderd millioen menschen, „chris
tenen", zijn immers ontkerstend.
De strijd tegen het christendom is, bij
wijze van spreken, over de geheele linie:
gewonnen. Er kan niet meer een het staats
gezag ondermijnende macht in gezien wor
den. Kan nu, zal nu, de christenheid zóó
gaan optreden, binnen en buiten Rusland zóó
zich gedragen, dat de Sovjet-Unie er wel
rekening mee gaan houden moet, ter wille
van de positieve waarde, welke het ziender*
oogen ontwikkelt? Betóónt het christendom
zich: kracht ten goede? Maakt de evangelie
prediking Blijde Boodschap! bevrij
dende en opbouwende krachten los, overal?
In Rusland heeft de christelijke kerk een
nederlaag geleden, dit staat vast. Beseft zij
dat, trekt zij zich dat aan? Is het gevolg:
verdieping en zuivering van geloofsleven?
Een bezinning, dusdanig, dat in levens
houding getuigenis wordt afgelegd van de
christelijke liefde? Ook op het gebied van
staatkunde en maatschappij? Wordt de chris
tenheid in waarheid geleid door: geloof,
hoop en liefdedan moet naar haar, ook
in Rusland, geluisterd worden.
Wie voor Rusland en de ontwikkeling der
verhoudingen aldaar zich interesseert, over
het geheele veld van problemen die daar (en
overal!) aan de orde zijn, zal voortaan goed
doen, met dit boek van ds. Kuiper die
onder het volk geleefd heeft en zijn taal
spreekt rekening te houden. In zijn 130
pagina's, is het overzichtelijk en boeiend,
volkomen open en eerlijk, en daardoor
(niettegenstaande het vele en uitermate in
grijpende van wat behandeld wordt): een
voudig, door ieder die zich moeite geven
wil, te volgen.
F. W. R.
SURINAAMSCH STAATSRECHT.
Dr. mr. J. A. E. Buiskool te Schagen heeft
een uitvoerig werk geschreven over Suri-
naamsch Staatsrècht. Hij bracht aldus
schrijft hij in zijn voorwoord zijn jeugd
jaren in Suriname door en is steeds met ge
noegen aan dien mooien tijd blijven denken.
Het deed hem leed om telken jare weer te
ervaren, dat er nog maar zoo weinig belang
stelling voor dit overzeesch gewest bestaat
en dat men ten aanzien van de toekomst van
dit land steeds even somber gestemd blijft.
Dit boek aldus de schrijver is een
zwakke maar oprechte poging om de aan
dacht op Suriname te vestigen. Het binnen
kort in werking treden van de nieuwe
staatsregeling leek een geschikte gelegen
heid om dit geschrift het licht te doen zien.
VERKRIJGBAAR BIJ UW WINKELIER.
Voor engros G. GEUS, Magdalenenstraat 14.
zijn toonaangevend over de gehele wereld,
door hun rustige en voorname dessins.
de zwart-bruine 8-jarige Gron.
Hengst
„WARTUS",
bles met 4 witte voeten, beste draver
en zeer mak.
Dekgeld f 15.gelde '36 f 11.
a contant, bij
WIJBR. SCHERMERHORN Dz.,
Noordervaart, Stompetoren.
de Oldenb. stamb. en premiehengst
koolvos, witvoet, groote kol met
oploopende sneb.
Dekgeld 1 13.—,
Guste merriën f 6.50.
Aanbevelend,
Wed. C. STOOP.
Wogmeer Spierdijk.
Ter dekking beschikbaar:
de 7-jarige schitterende blauwe-
appel-schimmel
Extra gangen en manieren, mak
in alle tuigen.
Dekgeld 15 gulden.
C. GEERLIGS Cz.
„De Voorwaarts", Veerweg 6,
Tel. 47. Anna-Paulowna.
brengen ter kennis, dat zij
in ruime mate
beschikbaar hebben tegen
en
RUSTENBURG.
NOTARIS HILBRAND,
Obdam, verkoopt DINSDAG 4
MEI 1937 's avonds 7 ure in het
café KOK te Rustenburg:
Een flink BURGERWOONHUIS
met groote schuur en erf aan
hoofdweg en groot vaarwater te
Rustenburg, groot 4 A. 80 c.A.,
eigendom van den heer G. BOM
te Bergen, vrij van huur te aan
vaarden bij betaling der koop
penningen.
Moderne Loopers»
in bouclé, moquette
en axminster.
Fa. SID0NIUS DE JONG
Mient 19, Alkmaar.
ModerneUvergopdynen
in handweef, velours
en gobelin.
Fa. SID0NIUS DE JONG
Mient 19, Alkmaar.
TE ALKMAAR
op DONDERDAGEN 20 MEI bij
opbod en 27 MEI bij afslag en
comb. d. a. 6 uur in Café „CEN
TRAL" a. h. Hofplein, t. o. v.
Notaris Mr. C. J. DE LANGE,
van de navolgende perceelen te
Alkmaar:
1. WOONHUIS met TUIN, Ken-
nemerstraatweg 116, groot 1 a.
48 c.a.
2. WOONHUIS met SCHUUR,
ERF en perceel WEILAND aan
den Westdijk, ingericht tot hoen
derpark, met talrijke daarop aan
wezige schuren en hoenderhokken,
groot 1.49.90 H.A.
3. PAKHUIZEN, WONING en
ERVEN, waarin vele jaren uitge
oefend de kunstmesthandel Het
Noord HoMandsch Landbouwkan-
toor N.V., aan den Schermerweg
en het Noord Hollandsch Kanaal,
te veilen in 2 perc.:
a. Het van steen opgetrokken
pakhuis met kantoor en erf, als
mede een woonhais en erf, teza
men groot 24 a.
b. Het van hout opgetrokken
pakhuis met erf, groot dz 15 a.
Bezichtiging perc. sub 3 op
iederen Dinsdag en. Vrijdag van
25. Overige perceelen op de vei-
lingsdagen van 1012 en 25.
Aanvaarding bij betaling, vrij
van huur, behalve de woning
onder 3a genoemd, die mondeling
is verhuurd voor 3 per week.
Inlichtingen t. k. v. Notarissen
Mr. C. J. DE LANGE en M. C.
ROOS, Breedstraat 10.
MONSTERZALEN
geopend van
9-12 en 11-5j uur
Zaterdags
9-1 en 's middags
2J-5 uur en
's avonds 7|-10uur
Op andere tijd
gelieve naast de
fabriek Linde
gracht 8 aan
te bellen.
NEDERLANDS FABRIKAAT
Van de meubelen, die in de catalogus staan, welke de laatste
tijd in omloop is en waarvan de modellen ook ten deele in
onze collectie voorkomen, zijn de prijzen bij ons toch
10 goed koop er, terwijl
onze keuze onovertrefbaar is.
Ieder gewenscht model wordt naar |T||^ ALKMAAR
verlangde uitvoering gemaakt.
PERMANENTE GARANTIE.
Lindegracht 10-16
Notaris A. M. ENGELMANN
te Nieuwediep, gemeente Den
Helder, zal op WOENSDAG 19
MEI 1937 des avonds 7 34 uur in
het gebouw MUSIS SACRUM
a. d. Koningstraat te Den Helder,
ten verzoeke van den curator in
het faillissement van de Stichting
„Het Marinebondsgebouw" te Den
Helder, publiek verkoopen:
HET KAPITALE GEBOUW,
bekend en gebruikt geweest als
„Marinebondsgebouw" aan het
Julianapark no. la te Den Helder,
met bij behoorenden grond, ka
daster sectie E, nos. 4283 en 1747,
groot 4 aren 72 c.A.
Het gebouw is gesticht onder
architectuur van den architect
P. KRAMER, bevat 2 groote zalen,
3 kleinere vergaderzalen, be
stuurskamer, 10 slaapkamers, bad
kamer met ingebouwd bad, ruime
conciërgewoning, en is geschikt
voor Vereen igingsgebouw, hotel
en vele andere doeleinden.
Aanvaarding na betaling, doch
niet vóór 30 JUNI 1937.
Te bezichtigen daags voor of op
den verkoopdag des middags van
24 uur, of na voorafgaand over
leg met genoemden Notaris.
Nadere inlichtingen verstrekken
de Curator Mr. A. J. Veldman te
Den Helder en genoemde Notaris.
Moderne Karpetten
in Haarvelours, Wilton
en Hol tap.
Fa. SID0NIUS DE JONG
Mient 19, Alkmaar.
TE OUDKARSPEL
op DINSDAG 11 MEI a.s. des
avonds 6 uur bij opbod, afslag en
combinaties in het Koffiehuis
„BREDERODE" van den heer
VIS, t. o. v.
Notaris Mr. C. J. DE LANGE,
van de navolgende perceelen
LAND te Oudkarspel:
1. Twee akkers BOUWLAND
aan de Zuider Kortsloot, hoek
Willem Kerkmeersloot, elk groot
123-S sn.
2. Vier akkers BOUWLAND,
gen. Groetje bij huis, bewesten de
Burggracht, elk groot 12 sn.
3. Een akker BOUWLAND be
zuiden de Butterlaan, groot 21 sn.
4. Een perceel GRASLAND op
het hoekje bij het Waardje, groot
17 sn.
Eigendom van den heer P.
KROON A.Pzn.
De perceelen zijn ged. vrij van
huur en ged. mondeling verhuurd
voor 3 per snees.
Inlichtingen en teekeningen
verkrijgb. t. k. v. Not. Mr. C. J.
DE LANGE en M. C. ROOS te
Alkmaar.
Belangrijke
TE HEILOO.
Mr. J. W. VAN DER HEIDE,
notaris te Alkmaar, zal op
WOENSDAGEN 5 MEI 1937 bij
opbod en 12 MEI MEI 1937, bij
afslag, telkens des vóórm. 9)4
uur in „de Rustende Jager" tè
Heiloo, in het openbaar verkoo
pen wegens sterfgeval van den
heer K. MUIJS:
DE BEKENDE BOERDERIJ
„OVERKERK", gelegen in de
kom van het dorp Heiloo aan den
Westerweg, den Baijershofweg en
het Rijwielpad, bestaande uit zeer
soliede huismanswoning met stal
ling voor 30 stuks, wagenloods,
Kapberg, paarden- en varkens
stallen, ierkelder en mestplaat,
bouwterreinen en weiland, teza
men ter grootte van ca. 22 Y,
hectaren.
Aanvaarding van de landerijen
Kerstmis 1937 en de gebouwen
1 Mei 1938.
Te veilen in diverse perceelen,
comb. en massa.
Lage lasten.
Notitiën tijdig verkrijgbaar.
Een en ander is zeer geschikt
voor goede geldbelegging, speciaal
door de ligging in het uitbrei
dingsplan „Heiloo."
Moderne Tafel kleed en
in handweef
en moquette
Fa. SI00NIUS DE JONG
Mient 19, Alkmaar.