In en om het Feijenoord-stadion.
De wedstrijd begon een kwartier te laat
DE ENTOURAGE.
Wij waren voor het eerst in het
Feijenoord-stadion, het trotsche gebouw,
dat een 60.000 menschen kan herbergen.
En wij hebben eenige oogenblikken
verbaasd gestaan over de inrichting, die
werkelijk een unicum is in ons land.
Stel u dan voor een groote, enorme arena:
in het midden een groen grastapijt en daar
omheen een sintelbaan, flink ruim en breed.
En dan de tribunes! Twee boven elkaar en
byna allemaal zitplaatsen.
Hoe zijn ze ingericht? We meenen, dat de
plaatsen iets ruimer zijn dan die te Amster
dam in het Stadion en dat men hier een nog
beter overzicht over het spel kan krijgen
dan in het Olympisch stadion, omdat men
dichter aan het speelveld zit.
En verder: men vindt zonder de minste
moeite zijn plaats. Elk vak is duidelijk aan
gegeven en van buiten af langs de trappen
bereikbaar.
Dat alles is voor de volJe 100 pCt. in orde.
En bovendien is er een zeer gezellige prome
nade voor de eeretribune. Dat mist men in
Amsterdam en.... het is een gemis. Want
het kort den duur van wachten en geeft ge
legenheid tot elkaar ontmoeten. Daar zagen
we tal van oude spelers van het Nederland-
sche elftal elkaar de hand drukken, daar
zagen we de kopstukken uit den K.N.V.B.
elkaar begroeten, daar wandelden Rotter-
dam's burgemeester en Antwerpen's gouver
neur gezellig naast elkaar, daar trippeldé mr.
Kan (natuurlijk blootshoofd!) naast Bok de
Korver en zocht Verlegh oude kennissen op.
Ja, die promenade is een kostbaar bezit
en dat mist Amsterdam.
Wat Amsterdam ook mist, dat is het spe
ciale station voor aan- en afvoer.
En nu komen we tot een minder prettig
onderdeel van dezen zomerschen Zondag
middag.
Wij zelf kwamen per extra-trein in „Rot
terdam-Zuid" aan en na 100 meter loopen
hadden we de „promenade" bereikt. Zoo be
reikten duizenden en nog eens duizenden
het Feijenoord-stadion. Gemakkelijker kon
het al niet.
Maar behalve wij, waren er natuurlijk
nog anderen, die per auto, bus of motor wa
ren gekomen. En die ook den wedstrijd wil
de zien.
Lezer, gij weet natuurlijk, dat de wed
strijd een kwartier te laat begon. Maar weet
ge ook de reden? Wel, het is zeer eenvoudig.
Toen het vijf minuten voor half drie was,
zag men in het geheel uitverkochte stadion
nog heele rijen zitplaatsen open. Op alle
rangen! Hoe was dat mogelijk? Wel, de ge
lukkige bezitters van de entreeplaatsen wa
ren nog steeds onderweg naar het stadion
en schoten heel weinig op.
De Rotterdamsche politie deed wat ze kon.
Ze was soepel genoeg, maar kon een moei
lijkheid niet overwinnen: er was een sterk
tekort aan toegangswegen, of liever: de eeni
ge toegangsweg kon de massa niet vlug ge
noeg verwerken, ondanks alle mogelijke me
dewerking. En wie na een uur uit Rotter
dam ging dus V/y uur voor den aanvang
van den wedstrijd die heeft geen kans
gehad om den geheelen wedstrijd te zien.
Want in 1 y3 uur kon men niet van den Cool-
singel naar het stadion komen.
Dat is het gekke van de heele geschiede
nis: Rotterdam heeft een prachtig stadion,
uitermate geschikt voor interland-wedstrij
den; Rotterdam beschikt over een uitstekend
ingericht station, dat de reizgers aan- en af-
voerd, maar Rotterdam bezit geen voldoende
af- en aanvoerwegen.
Dat bleek 's middags voor half drie, dat
bleek na half vijf nog eens zoo goed. Want
terwijl wij rustig het stadion uitwandelden
naar 't station en door in den gereedstaanden
trein stapten, moesten drommen anderen
wachten bij de trams en autobussen, terwijl
weer duizenden anderen naar hun auto's
gingen en in den loop van den namiddag
konden vertrekken.
Welk een verschil met Amsterdam! Daar
tientallen toegangswegen naar* het stadion,
daar ronde banen voor de trams, die dus
rond kunnen rijden en steeds nieuwe massa's
kunnen af- en aanvoeren, daar ruimte en
nog eens ruimte.
En in Rotterdam? Alles, wat er wezen kon,
alles knap, alles af. Maar o, die toegangs
wegen! Die zullen een puzzle blijven, een
groote handicap.
Het stadion zelve moge dus gezelliger zijn
als dat in Amsterdam, de entourage moge
even geslaagd heeten, het vervoer der mas
sa is een handicap, die men niet mag onder
schatten.
enkele malen in vrije positie staande, naast
geschoten.
Cape 11e vonden wij slechts matig. Hij
is geen doorzetter van formaat, verdeelde
het spel niet zoo goed, terwijl in hem geen
schutter steekt.
Van den Eynde heeft verscheidene
kansen gehad, ondanks het feit, dat hij
zwaar door Paauwe gedekt werd. Maar op
het beslissende moment faalde de linksbui
ten van België.
B u y 1 e viel niet op, al dient gezegd, dat
hij heel wat minder te doen kreeg dan van
den Eynde.
De Engelsche scheidsrechter Argent lèidde
rustig, verliet zich vrijwel steeds op de bei
de grensrechters. Een moeilijke wedstrijd
was het niet voor hem.
De stand.
De stand van de officieele wedstrijden
reeks tusschen Nederland en»België is thans:
Nederland 52 27 10 15 64 132—88
België 52 15 10 27 40 80-132
Verkeers-puzzles.
Zoolang er geen tunnel is, zal het ver
keersprobleem bij interlandwedstrijden
in het Feyenoord-stadion niet zoo ge
makkelijk zijn op tc lossen, want van
daag is van de getroffen regeling niet
zoo heel veel terecht gekomen.
Wanneer men in aanmerking neemt, dat
er ongeveer 13.000 bezoekers door de spoor
wegen op bijzonder vlotte wijze zijn weg
gewerkt, dan blijven er altijd 47.000 per
sonen over, die via de bruggen hun route
moeten kiezen.
De voetgangers en de fietsers heeft men
ditmaal op goede wijze weten te verwerken,
maar het groote vraagstuk blijft nog het
tram- en autoverkeer. Men heeft het nu eens
geprobeerd om het autoverkeer buitenom
te houden en de Posthoornsteeg alleen voor
trams te bestemmen. Hiermede is bereikt, dat
hinderlijke opstoppingen in de binnenstad
vermeden werden, maar doordat de auto
mobilisten voor het overgroote deel tot ver
over 1 uur in de stad bleven om daarna zich
en-bloc op weg te begeven, kon het wel
haast niet anders of de route door de smalle
Eenhoornsteeg moest stagnatie opleveren.
De automobilisten reden b.v. op den
Westzeedijk in 8 rijen dik, doch op de brug
gen werd alles in één rij geperst, zoodat
hierdoor wel verwarring moest ontstaan. Wij
vernamen van verschillende personen, die
per auto omstreeks half 2, dus een uur voor
den aanvang van den wedstrijd, uit de bin
nenstad, Coolsingel en omgeving, vertrok
ken, eerst tegen 3 uur, toen het spel dus
reeds geruimen tijd aan den gang was, in het
stadion aankwamen. In anderhalf uur met
de auto uit de binnenstad naar het Feyen-
oordstadion is natuurlijk veel en veel te
lang.
Met de tram is alles op den heenweg vlot
verloopen,. men zou haast kunnen zeggen,
dat het autoverkeer aan het tramverkeer
werd opgeofferd.
Want de vele extra lijnen voerden de be
zoekers vlot aan.
Pas tegen half drie heeft men de automo
bilisten wat vrijer uit laten doorrijden en
zoo kon het dus gebeuren, dat vele auto
rijders pas tegen de rust arriveerden.
Ook wat de Oranjeboomstraat betreft, mag
de verkeersregeling nog wel eens wat her
zien worden, want daar houdt men zich,
hoewel er geen tegenliggers zijn, te strikt
m de vluchtheuvels.
De spoorregeling was uitmuntend, de be-
zioeker, die b.v. om kwart voor twee uit Den
Haag vertrokken, kwamen behoorlijk op tijd
in het stadion aan.
Op den terugweg heeft men het tramver
keer wat stiefmoederlijk behandeld. Zoo
lang er trams waren, ging de afvoer vlot,
toen men evenwel de reservewagens ge
bruikt had, en er geen trams van den
rechter Maasoever meer konden komen, om
dat het geheele verkeer van noord naar zuid
was stilgelegd, moesten duizend a vijftien
honderd bezoekers eenige uren wachten,
omdat eerst het geheele autoverkeer ver
werkt, moest zijn.
Wanneer men in aanmerking neemt, dat
het aantal auto's, globaal geschat op 6500
wordt geschat, dan is het begrijpelijk, dat
een en ander flinken tijd kostte.
De arme automobilisten.
Aan hetgeen hierboven is gemeld, kan van
de zijde van automobilisten, die zelf in het
verkeer gezeten hebben ,nog het volgende
worden toegevoegd: het houdt geen verwijt
in aan de Rotterdamsche verkeerspolitie,
wanneer als een feit wordt vastgesteld, dat
het verkeer van automobilistisch standpunt
gezien, gisteren in Rotterdam een volslagen
mislukking is geworden. De politie heeft
gedaan wat zij kon. Zij had echter een uiterst
ondankbare taak, want de puzzles, voor
welke zij kwam te staan, konden niet opge
lost worden. De hoofdoorzaak van alle
ellende was, dat op de Willemsbrug het
heele automobielverkeer saamgeperst moest
worden tot twee, veelal (bij tegen-liggend
tramverkeer) tot een rij, en zelfs al lukte
het soms op de Willemsbrug en op de
Koninginnebrug twee rijen in stand te
houden, dan volgde een nieuwe obstakel in
het feit, dat in de bocht Stieltj esplein-
Nassaukade tusschen de trams en het trot
toir slechts plaats was voor één auto. Aan
gezien althans op de heenreis de trams voor
rang kregen boven het automobielverkeer,
zaten in deze bocht onophoudelijke trams
en auto's naast elkander, hetgeen beteeken-
de, dat op dit kritieke punt het heele ver
keer, komende uit het centrum van Rotter
dam slechts één rij breed mocht wezen.
Na deze passage was het leed echter nog
lang niet geleden, want ook in de Oranje
boomstraat liep het automobielverkeer tus
schen de trams en het trottoir wederom in
één rij-breedte uit. En om dan tenslotte bij
de parkeerterreinen te komen, moest als
laatste en niet de geringste hindernis
het zeer frequent tramverkeer naar het
stadion gekruist worden. Het was heel erg.
Duizenden menschen waren van groote er
gernis vervuld, toen zij, velen laat, anderen
zéér verlaat, eindelijk hun plaatsen in het
stadion bereikt hadden. Had de politie tot
half drie (het uur, vastgesteld als begin
voor den wedstrijd) de leiding kunnen be
houden, nadien begon bij den Kreekweg de
chaos te breken. De wagens werden in alle
richtingen eenvoudig op een hoop neergezet
en de menschen, zich niets meer storende
aan de politie, renden naar het stadion. In
de'pauze van den wedstrijd, die toch al een
kwartier later begonnen was, kwamen nog
verhitte en verontwaardigde automobilisten
de open plekken in de rijen vullen.
Een denkbeeld van de ontzaglijke moei
lijkheden voor de verkeerspolitie kan men
krijgen, als men zich bewust is, dat op het
Willemsplein het verkeer zeven a acht rijen
breed is geweest. Dat moest dan eerst (een
rij breed) over de brug bij de Leuvehaven
geloodst worden. Dan werd het op de
Boompjes vereenigd met het verkeer uit de
binnenstad en de aldus gevormde rijen
moesten weer een rij breed door de bocht
StieltjespleinNassaukade.
Het was tot half drie een beheerschte
chaos, na half drie (bij het nieuwe viaduct
van het stadion zelf) een complete chaos.
Hoe moet deze puzzle ooit opgelost worden?
ZWITSERLAND—DUITSCHLAND 0—1.
Op het Grasshoppers-terrein te Zürich is
gister voor 35.000 toeschouwers de twin
tigste landenwedstrijd gespeeld tusschen
Zwitserland en Duitschland, welke met 10
door de Duitschers is gewonnen.
Aanvankelijk beheerschte Zwitserland het
spel geheel en de Duitsche verdediging had
handen vol werk. In de 25ste minuut plaat
ste Georg Aebi een hoekschop prachtig voor
het Duitsche doel, doelverdediger Jakob liep
uit zijn doel, miste den bal en Bickei had
voor het inschieten. Op het laatste moment
evenwel dook Muenzenberg op de lijn, kop
te het schot van de doellijn weg, een zeker
schijnend doelpunt voorkomend.
Na de pauze kwam Duitschland onmiddel
lijk opzetten.
Na achttien minuten moest de Zwitsersche
rechtshalf Springer na een botsing uitval
len, zoodat Zwitserland met tien man moest
verder spelen. Twee minuten hierna kwam
het Duitsche doelpunt Na goed samenspel
tusschen Urban, Noack en Szepan gaf de
laatste den bal plotseling naar Kitzinger, die
op 20 meter afstand zuiver in de rechterbo
venhoek plaatste (01). Beide elftallen
speelden nu vermoeid, het uithoudingsver
mogen scheen opgebruikt te zijn. Na een
paar gevaarlijke aanvallen van de Zwitsers
kwam het einde.
DE ENGELSCHE LEAGUE.
De uitslagen van de in de eerste afdee-
ling gespeelde wedstrijden voor de
Engelsche league waren:
ArsenalBolton Wanderers 00
BirminghamManchester City 22
Charlton AthleticBrentford 21
Grimsby TownStoke City 13
Hudd. TownSheffield Wednesday 10
Leeds UnitedPortsmouth 31
LiverpoolChelsea 11
W.-Bromwich AlbionMiddlesbrough 31
Wolverhampton W.Derby County 31
Tweede afdeeling:
FulhamCoventry 02
Leicester City Totth. Hotspurs 41
Norwich CityBarnsley 01
SouthamptonNottingham Forest 03
Swansea TownChesterfield 41
Westham UnitedSheffield United 10
DE CUP-FINALE.
Sunderland-wiitnaar.
Ruim 90.000 toeschouwers hebben
Zaterdagmiddag in het Wembley sta
dion de finale bijgewoond om den Cup
tusschen Sunderland en Preston North
End, welke ontmoeting door Sunder
land met 31 gewonnen werd, nadat
de rust met een 10 voorsprong voor
Preston was ingegaan.
Het is niet gemakkelijk gebleken de dui
zenden toeschouwers naar het stadion te
vervoeren, dit in verband met de omni
bus-staking in Londen. Het was begrijpe
lijk, dat veel vroeger dan gewoonlijk de
uittocht naar het stadion begon en dank zij
een uitgebreide dienstregeling van de
Underground was het mogelijk, dat de
90.000 belangstellenden op tijd in het sta
dion aanwezig waren. De weersomstandig
heden waren zeer fraai, het was zonnig,
en er stond vrijwel geen wind. De stem
ming onder het publiek was dan ook
uitstekend en groot enthousiasme heersch-
te er kort voor den aanvang, toen het
Engelsche koningspaar verscheen.
Uit de cijfers blijkt reeds, dat Sunder
land de overwinning eerst in de tweede
helft heeft kunnen behalen, hoofdzakelijk
dcor het feit, dat in de tweede drie kwar
tier inderdaad uitstekend voetbal werd te
zien gegeven. In de eerste helft was Pres
ton North End in het veld iets sterker,
dank zij schitterend en vooral nauwkeurig
samenspel. Sunderland verdedigde echter
uitstekend en ondanks haar overwicht kon
de Preston-ploeg voor de rust het niet
verder dan 1 doelpunt brengen. Het doel
punt van Preston kwam 8 minuten voor
de pauze. Linksbuiten Hugh O'Donnell gaf
een fraaien voorzet en legde den bal pre
cies voor de voeten van zijn broer Frank.
Deze liep tusschen de beide Sunderland-
backs door en schoot onhoudbaar in.
Het zag er aanvankelijk ook na de rust
somber voor Sunderland uit, immers Pres
ton t hervatte het spel in hetzelfde tempo
en aangezien de Sunderland-verdediging
nog verre van safe was, verwachtte men
ieder oogenblik een tweede doelpunt. Doch
het was de Sunderland-voorhoede, welke
de kans deed keeren. Na een schitterenden
aanval wist midvoor Gurney onhoudbaar
den gelijkmaker te scoren. Er waren toen
zes minuten van de tweede helft gespeeld.
Eerst nu ontplooide Sunderland haar ge
wone spel. Steeds grooter werd haar over
wicht, driemaal achter elkaar werd een
hoekschop op het Preston-doel genomen
Een doelpunt hing in de lucht en na 27
minuten was het rechtsbinnen Carter, die
Sunderland op tactische wijze de leiding
gaf. Reeds vijf minuten later was de stand
31, toen de linksbuiten Burbanks in
moeilijke positie invollen ren inschoot
Daarmede was de strijd beslist, in den res-
teerenden tijd behield Sunderland het bes
te van het spel.
Na afloop reikte koningin Elisabeth den
beker en de medailles aan de spelers van
Sunderland uit. Voor de eerste maal heeft
Sunderland daarmede den Cup gewonnen.
A. P. S. V.—AMSTERD. POLITIETROEPEN.
Morgenmiddag spelen de Alkmaarsche
politiemannen op het Sportpark hun laat-
sten competitiewedstrijd tegen de Amsler-
damsche politietroepen.
Wielrennen.
WIELERCLUB ALCMARIA.
Zondag is Alcmaria met de zomercompe
titie begonnen, de A-klasse reed 84 K.M.,
de B-klasse 73 K.M. en de C-Klasse 55 KM.
Begunstigd door mooi weer werd er gestort
en direct zetten de A- en C-klassen er een
mooi tempo in, bij de B-ers kan dit niet ge
zegd worden. Deze gingen zoo slecht, dat de
C-klasse na 4 ronden de B-ers wist in te
halen! Na 4 ronden wisten in de A-ers 4 ren
ners weg te komen, resp. Pronk, Mulder,
Derksen en Bosma. Net toen deze ios raak
ten, kwam D. Veile door omstandigheden in
't gras terecht, .zoodat deze op 100 M. volg
de, met op nog 100 meter het peleton. Toen
ze weer doorkwamen, lagen er nog 3 op
den kop, Mulder en Veile volgden op 600.M.
Even later gaf Mulder op, vanaf dat oogen
blik hebben we Veile moeten bewonderen:
elke ronde was hij iets ingeloopen en onge
twijfeld had hij als de wedstrijd nog een
ronde langer was geweest, de drie uitloopers
ingehaald. Nu was de uitslag: 1. Derksen, 2.
Pronk, 3. Bosma op 100 M., 4. D. Veile en 5.
J. Schipper; tijd 2 uur 6 min. 30 sec.
In de B-klasse, waar weinig strijd werd
geleverd, werd in een mooie eindsprint de
uitslag: 1. P. Evers, 2. Kuilbóer, 3. Strijbis,
4. Bos, 5. de Haan.
De C-klasse heeft best gereden en met
vreugde kunnen we vermelden, dat deze
knapen bij de week vooruitgaan. In een vin
nige eindsprint werd: 1. Bruin, 2. Span
jaard, 3. Wester, 4. Balver, 5. Venkel, tijd
1 uur 30 min.
A. S. V. VICTRIX.
Deze vereeniging organiseerde een trai-
ningsrit voor A- en B-klasse over 72 KM.
en voor de C-klasse over 48 K.M.
Voor dezen rit was veel animo, zoowel
van de zijde der renners als die van het pu
bliek. Door de A-klasse werd al direct een
hoog tempo ingezet, doch daar geen der ren
ners wilde overnemen, zagen twee jeugdige
B-klassers, J. Ottenbros en J. de Bood, kans
om de A-klassers te passeeren en bovendien
nog een heel eind uit te loopen, wat een
topprestatie was.
De uitslag luidt als volgt:
A-klasse: 1. W. Harms, 2. W. de Zeeuw, 3.
T. van Essen, 4. P. Zandvoort, 5. J. de Ko
ning; 4 renners niet geplaatst, tijd 2 uur 15
min.;
B-klasse: 1. Jan Ottenbros, 2. J. de Bood,
3. K. Kusch; 6 renners niet geplaatst, tijd 2
uur 10 min.;
C-klasse: 1. Jb. Stroet, 2. Stuffers, 3. C.
Koning, 4. J. Alles, 5. J. Nierop; 5 renners
niet geplaatst, tijd 1 uur 36 minuten.
DE RONDE VAN FRANKFORT.
Gister is een wegwedstrijd over 235
K.M. verreden onder den naam „De ronde
van Frankfort". De uitslag hiervan luidde:
Beroepsrenners: 1. Roth (Frankfort) -tijd 6
uur 58 min. 12.2 sec.; 2. Hodey (Essen) tijd
uur 58 min. 15 sec.;
Amateurs: 1. Schenk (Schweinfurt) tijd 7
uur 22 min. 30 sec.; 2. Schmidt (Berlijn) 7
uur 32 min. 50 sec.
DE RONDE VAN VALKENBURG.
Stuyts en Demmenie winnen.
Zaterdag is onder enorme belangstelling
de Ronde van Valkenburg gereden. Het tra
ject was 1520 M. lang en ging zelfs gedeelte
lijk over een grasveld, dat zeer zwaar was
voor de renners.
De nieuwelingen reden 38 K.M. De strijd
werd gewonnen door Gust Saes te Weert in
1 uur 11 min. 4 sec.
Daarna startten de amateurs: in totaal
49 man. Onmiddellijk kwam er teekening. De
eerste maal kwam v. d. Loo het eerst voorbij
de tribune, daarna onderscheidden zich Hof
man en P. Smits. V. d. Loo, die in 1935 de
afdeeling nieuwelingen won, nam daarna
den kop in gezelschap van Servaes Vroomen.
den jongste der drie gebroeders. Vele ronden
passeerden deze het eerste de jury. Daarop
kwam Schulte naar voren, maar de Am
sterdammer zou den wedstrijd niet beëindi
gen. Een gebroken bracket-as stelde hem
buiten gevecht.
Inmiddels zaten Demmenie en Panman op
geringen afstand, maar het zou Theuns zijn,
die de leiding een tijdlang kon behouden.
Tegen 't einde echter kwamen de zoojuist
genoemden naar voren en Demmenie ging
winnen. In een fraaien wedstrijd tusschen
vier man behaalde hij den eersten prijs met
een halve lengte voor Banken, een kwart
wiel afstand had Panman en Theuns daar
achter op een half wiel.
De totale uitslag amateur^: (40 ronden,
60.8 kilometer); 1. Demmenie, Rotterdam,
tijd 1 uur 41 min. 14 sec.; 2. J. Banken,
Waubach; 3. Panman, Amsterdam; 4. Theuns,
Princenhage; 5. J. Groot, Allernaar (1
uur 41 min. 20 sec); 6. H. van Loo, Valken
burg; 7. G. van Loo; 8. J. Opdenberg; 9. M.
van Kimmenade; 10. S. Vethaak.
Om ruim vier uur startten de profs met
de onafhankelijken. Stuijts nam onmiddellijk
de leiding en reed anderhalf uur in een hoog
tempo aan den kop met Lambrichts (Bun-,
de). Dat was een geweldige prestatie van
dezen sloeren renner.
Na anderhalf uur viel Lambrichts en
Stuijts zette alleen door. Hij kreeg gezelschap
van Ernst Müller, die door een machine
defect in den beginne een ronde was achter
geraakt. Heel de lange groep was nu uiteen-
geraakt tijdens dezen snellen rit, welke in
teressant was om te zien.
De Engelschman Cozens moest al spoedig
wegens kramp opgeven. Voor een baanren
ner was dit parcours ook te zwaar. Ook de
Belg Fons Schepers gaf op. Het rijden op het
gras viel hem niet mee,
Grant, de bekende internationale stayer,
en Burl uit Londen liepen na zeven kilo
meter gevaar te worden gelapt door den
onverwoestbaren Stuijts. Van der Ruit en
ten slotte ook Grant moesten opgeven. De
hoop van velen, dat Stuijts het halen zou,
bleef tot het einde levendig. Zijn voorsprong
was vele ronden lang 45 seconden. Hij bleef
zeer frisch en slaagde er voortdurend in zijn
voorsprong te behouden.
Toen nog twintig ronden moesten worden
gereden, haalde hij enkele achterblijvers in
en daardoor kon hij een paar keer aan het
wieltje van een ander uitblazen. Maar daar
na moest hij weer steeds naar voren om
geen terrein te verliezen.
Ten slotte bereikten twintig man de finish.
Toen de laatste ronde inging was Stuijts
nog 20 seconden voor. Hij werd alleen door
Middelkamp achtervolgd.
De duizenden toeschouwers moedigden
Stuijts luide aan. Het einde kwam, zonder
dat iemand er in slaagde den uitgeloopen
man uit Hoogerheide in te halen.
Einduitslag: Prof en Onaf hankelij ken (70
ronden, 106.4 kilometer): 1. A. Stuijts 3 uur
3 min. 35 sec.; 2. Th. Middelkamp op 120 M.;
3. Jos Huts op 1/4 wiel; 4. H. Seyen op 20
M.; 5. Cees Valentijn op 1 lengte; 6. J. van
der Baan op drie lengten; 7. John Braspen-
ninx, gedistanceerd van de vierde naar de
zevende plaats wegens hinderen; 8. J. van
Swelm op vijf lengte; 9. A. Hellemons; 10.
Piet van Nek.
Watersport.
ZEILEN TE UITGEEST.
Zondag is door de Zeil- en Water-
sportvereeniging „Uitgeest" het zeilseizoen
geopend.
De uitslag der diverse wedstrijden luidt:
B. M. klasse C.
1 M. Bak (Z. W. V. U.) 1 uur 52 min.
1 seconde; 2 D. Krijgsman (id.) 1 uur 53
min. 2 seconde.
B. M. klasse B.
1 J. Krom (Z. W. V. U.) 1 uur 48 min.
45 seconde; 2 W. Vleeschman (id.) 1 uur
50 minuten 23 seconde.
Gemengde klasse A.
1 Doets (Z. O.) 1 uur 42 minuten 50 se
conde; 2 B. Hos (Z. W. V. U.) 1 uur 56
minuten 51 seconde.
6 meter B. M. klasse C.
1 Cordes (O. Z.) 1 uur 43 minuten 46 se
conde; 2 G. Willemse (Z. W. V. U) 1 uur
44 minuten 50 seconden.
6 meter B. M. klasse B.
1 B. Jongejans (Z. W. V. U.) 1 uur 33
min. 47 sec.; 2 De Jongh (O. Z.) 1 uur 36
min. 56 sec.
6 meter B. M. klasse A.
1 R. Zaadnoordijk (Z. W. V. TJ.) 1 uur
32 min. 5 sec.; 2 K Starreveld (id.) 1 uur
34 min. 26 sec.
De wedstrijd getuigde van hoogstaande
sportiviteit. Er is zeer goed gezeild.
Automobilisme.
AUTORACES TE PARUS.
Herkuleyns eerste in de 750 e.e.-
klasse.
Zondag zijn. nabij Parijs ter gelegenheid
van de tweede „Journee Internationale
Automobile des Independanto" autoraces ge
houden, waaraan ook onze landgenooten
Herkuleyns en Hertzberger met succes deel
namen. In de 750 c.c.-klasse kwam Herku
leyns met een M.G. uit en hij wist na een
uitstekende ra,ce de eerste plaats te bezet
ten. Op de tweede plaats eindigde Tod. In
de. 1100 c.c.-klase leverde Hertzberger een
fraaien strijd met Mestivier, welke tenslotte
in het voordeel van den laatste eindigde.
Hertzberger, die eveneens met een M.G.
reed, bezette een eervolle tweede plaats. In
de 1500 c.c.-klasse wist madam Itier de zege
te behalen, terwijl in de klasse boven 1500
c.c. de Zwitsersche coureur Ruesch de over
winning in de wacht sleepte.
Motoren.
WEDSTRIJDEN TE KEULEN.
Een doodelijk ongeluk.
Tijdens de Zondag te Keulen gehouden
jaarlijksche motor wedstrijden is een doode
lijk ongeluk gebeurd. De renner Braun uit
Dortmund vloog met zijn 500 kubieke cen
timeter D.K.W. uit de baan en kwam zoo
ongelukkig te vallen, dat de dood onmid
dellijk intrad. De machine kwam tusschen
het publiek terecht, waarbij eenige toeschou
wers werden gewond.
De snelste rijder was de winnaar van het
vorige jaar, de Duitscher K. Mansfeld (D.K
W.) die in de halve liter klasse met een ge
middelde uursnelheid van 120.6 K.M. de
overwinning behaalde.
Bij de motoren met zijspan vestigde de
Zwitser H. Staerkle (N.S.U.) in de catego
rie 100Ó kubieke centimeter een nieuw re
cord met een gemiddelde uursnelheid van
105.5 K.M.
Zwemmen.
NIEUW WERELDRECORD 500 METER
SCHOOLSLAG.
De jeugdige Deensche zwemster Inge
Soerensen heeft .Zaterdagavond het we
reldrecord 500 meter schoolslag, dat met
8 minuten 3.8 sec. op naam stond van de
Japansche zwemster Mayehatta met 1.9^ se
conden verbeterd en gebracht op 8 minu
ten 1.9 seconden.
Het oude record dateerde van 1 October
1933 en was te Tokio gevestigd. Het
Europeesche record stond óp naam van
Jenny Kastein op 8 min. 12 sec.
Tennis.
DE COMPETITIE VOOR NOORD
HOLLAND.
Een klein programma gespeeld.
Prachtig zomerweer, dus prachtig tennis-
weer. En daarom was 't zoo dubbel jammer,
dat het competitieprogramma zoo klein
was! Slechts zes wedstrijden werden ge
speeld van de 12.
Advendo zette haar zegetocht voort en won
nu thuis van het Amsterdamsche Animo met
62. Hoewel de competitie nog jong is, zijn
de papieren van Advendo I lang niet slecht.
In 3 A speelde Be Quick thuis tegen Scha-
gen, dat verleden week thuis met 80 van
het Heldersche Animo verloor. Be Quick
wist met 53 te winnen, welke cijfers ons
eenigszins tégenvallen.
Veel beter deed Smash van Krommenie
het door Zaandam II met 8—0 te kloppen.
Dat ziet ef goed uit voor de Krommeniërs.
Tenslotte speelde in 3B Advendo III uit
tegen Dash II en verloor met 53. Met een
klein, beetje veine had een gelijk spel be
reikt kunnen worden, want twee partijen
gingen pas na 3 sets verloren. Beter deed