Groot Opera-Concert.
Moederdagtaarten
„DE TOKO"
PRINCES ZALM.
„MAM GEELS"
RIJKS HOGERE BURGER SCHOOL
'Cloeck
Banketbakkerij SOECKER.
Silttutmuos
Jhdiicaties
f
y Gbock!
VROUWEN VREDESGANG
TE UTRECHT.
KWEEKSCHOOL VOOR DE ZEEVAART
Banketbakkerij VAN SCHAGEN
Kl|k zoo'11
prachtcoupef
V
„KUNST VOOR ALLEN"
BERGEN (N.-H.)
57 LANGESTRAAT
TEL. 3150.
Blikken van 60 ets.,
85 ets. en f 1.00.
JAN VAN DE POL,
MET LITT. ECONOMISCHE AFDELING TE ALKMAAR.
- 18 MEI A.S. -
TE AMSTERDAM.
(BESCHERMVROUWE H.M. DE KONINGIN).
HOUTTIL 5 - TEL. 2715.
Bij aankoop van
minstens f 15.—
contant geven wij
een prima
POLSHORLOGE
CADEAU.
kring vertelde spreekster een en ander,
waaruit bleek, dat in het doorsnee vrijzin
nige huisgezin in het algemeen weinig of
niet over godsdienst wordt gesproken. In
het gezin heeft men wel een gemeenschap,
vgak ook nog wel geestelijk, maar men ver
mag er niet een godsdienstige gemeenschap
van te maken. Men verontschuldigt dit wel
met te zeggen, dat men niet anders is op
gegroeid of dat men den uitleg van den
Bijbel aan den predikant moet overlaten,
enz., maar desondanks gevoelt men wel, dat
er eigenlijk een tekortkoming is in dezen.
Mogen wij dezen toestand zoo laten be
staan? Neen! Het moet anders, want er is
nu dikwijls enorme schade, waar een
groote zegen zou kunnen zijn. De ouders
spannen zich meermalen tot het uiterste in
om de kinderen „zoo veel mogelijk mee te
geven in het leven" en fatsoenlijke en eer
lijke menschen van hen te maken. Maar de
zegen zou zeer groot zijn, als de ouders van
den beginne af de kinderen vertelden van
den godsdienst en hen leerden te bidden.
Dat alleen de catechisatie de plaats zou
zijn om van de kinderen geloovige men
schen te maken, is een onjuiste opvatting,
alleen al om de onmogelijkheid om dat in
één enkel uur in de week te doen. Spreek-
ster's ervaring had geleerd, dat kinderen in
het algeen ernaar hunkeren iets te hooren
en te begrijpen van de groote dingen van
geloof en godsdienst. En als het kind dan
thuis geen antwoord kan krijgen op allerlei
vragen, verliest de predikant de hoop om
door de catechisatie een kind te maken tot
een geloovig mensch. Het kind leert dan
zijn les, maar heeft thuis geen enkel aan-
knoopingspunt.
Daarom zou het van zoo uiterst groot
belang zijn, als in het gezin de grondslag
van het geloof werd gelegd, waarop de
predikant in de catechisatie kon voortbou
wen.
De schroom om over den godsdienst te
spreken in het gezin moet worden over
wonnen. Men moet ter wille van de kinde
ren, ter wille van de gemeenschap in het
gezin en van ons geloof heenstappen over
de vraag wat een ander ervan zou zeggen,
al moet natuurlijk het heilige van het on
derwerp ons ervan weerhouden om er maar
raak over te spreken. Een lezen in den
bijbel, niet alleen op den Zondag, maar
elke dag eenigen tijd in het gezin, kan
niet anders dan tot grooten zegen zijn voor
alle leden ervan. Het dagelijksch ge
bruik van den bijbel moet in eere worden
hersteld ter wille van het vormen van een
inderdaad geloovigen kring, ter verkrij
ging van den schat, dien God ons in den
bijbel en het geloof heeft gegeven.
Steunt den V. P. R. O.
Mej. mr. Klomp sprak een paar mi
nuten ter propageering van den V. P. R. O.
Zij sprak van de „Vrije Geluiden", enz.,
van de hulp, die de V. P. R. O. voor zoo-
velen kan zijn ter versterking van den
godsdienstzin in het gezin, en legde er den
nadruk op, dat bijna dagelijks de vrijzinnig
godsdienstige beginselen door den V. P.
ft. O. via de microfoon worden verbreid,
beginselen die zeker steun verdienen in
grooten kring. Tot dien steun wekte
Spreekster op.
Leekenspel „Visioen van Kaïn".
De spelgroep van den V. C. J. B. uit Den
Helder voerde op het leekenspel „Visioen
van Kaïn". Vooraf gaf ds. Enklaar, herv.
pred. aldaar, een korte verklaring van de
bedoeling van het stuk.
Het is de uitbeelding van een gedachte
uit den bybel, „ten tooneele gebracht niet
door geroutineerde acteurs, maar door ge-
loofsgenooten uit uw midden, die iets uit
beelden van wat ook in U leeft", zei spre
ker. Dat „iets" is hier de Kaïn'sgedachte,
die alle eeuwen door tot alle geslachten
spreekt. In het eerste bedrijf van het stuk
zien we Kaïn uit jalouzie tot misdadiger
worden. Het tweede bedrijf geeft dezelfde
gedachte weer, maar dan in den vorm van
booze landlieden, die izch een wijngaard
willen toeëigenen, ook al zou het een mis
daad met zich brengen. In het derde be
drijf verschijnt de Kaïnsgedachte in den
vorm van hartstocht naar macht en aan
zien: het geeft de botsing weer tusschen
de eerste christenen en de Romeinen, met
alle verzoeking naar bezit, geweld en
macht. Maar ook geeft dit bedrijf te zien,
dat de mensch, omdat God nu eenmaal
God is en niet met zich laat spotten, de
straf voelt in zijn geweten, waarin God
tot hem spreekt. Als de mensch dan zegt:
„Laat mij maar sterven", sterkt Hij den
berouwvollen zondaar en doet Zijn licht
over hem stralen.
Veel spel is er uiteraard niet in het stuk,
het bestaat eigenlijk uit dialogen en het
moet gezegd worden: Zij werden op slechts
enkele uitzondering na zeer duidelijk en
„natuurlijk" uitgesproken.
De spreekkoren waren heel goed: het
eene gaf de slechte gedachten in den
mensch weer, die aanspoorden tot alles
wat naar bevrediging der begeerte kan
leiden, ook al moest er een misdaad voor
worden begaan; het andere spreekkoor
trad op als de waarschuwende stem van
het geweten en als de verkondiger van
goddelijke vergevensgezindheid.
Met groote interesse werd dit leekenspel
gevolgd.
Naar den versterkten zender.
De heer Bart Schouwink, voorgan
ger der vrijz. herv. te Delft, sprak een reli
gieus propagandistisch woord ter opwek
king om het godsdienstig leven niet alleen
in eigen gemoed te versterken, maar ook
uit te dragen naar buiten; zulks naar aan
leiding van Jezus's vraag aan Petrus: „Hebt
gij mij lief?"
Wij allen hebben ons af te stemmen op
den Grooten Zender, maar in de wereld
werken zooveel andere krachten, zooveel
kleine menschelijke zenders, dat wij meer
malen dien grooten Zender niet meer ver
staan. Daarom is het noodig, zoo nu en dan
over te schakelen naar den versterkten
zender.
Spr. schetste de droefheid en de ellende
van oorlog en broederstrijd, goedgepraat
door de meening, dat daarmee de cultuur
zou zijn gediend. Anderzijds zien wij, dat
hier groote voorraden voedsel en kleeding
zijn, terwijl daar groote behoefte bestaat.
Het is wel vaak een dwaze wereld.
Maar het christendom leert dat niet. Het
leert, dat het beginsel van de begeerte
moet worden onderdrukt door het ver
langen naar heerlijkheid. Weerbaar chris
tendom is noodig om het beest in den
mensch te onderdrukken. De geestelijke
weerbaarheid moet het streven zijn; Jezus
zelf zei in Zijn Bergrede: „Gij zijt het zout
der aarde", daarmede duidelijk aangevende,
dat men zelf moet werken, ieder voor zich.
Met het voorbeeld van onzen Nederland-
schen bruggenbouw schetste spr. den geest
van bouwen, die in eiken mensch aanwezig
is. Daarnaast hebben we den geest van sport,
groote belangstelling wekkend. Beangsti
gend vond spr. het, dat de moderne mensch,
die bruggen bouwt over rivieren en af
gronden, toch in zich het wilde beest
draagt, dat zich verlustigen kan in een
bokspartij en dat er toe leidt, om in de
mooie bruggen dynamietkamers te bouwen,
die elk oogenblik tot ontploffing kunnen
worden gebracht en dan dood en verderf en
vernielingen brengen.
Echter wy blijven hopen op een betere
wereld, zoodra wij slechts overschakelen
naar den Grooten Zender, die ons leert van
het Evangelie en ons spreekt van christe^
lijk idealisme, gerechtigheid en broeder
schap. In onze beste oogenblikken verstaan
wij de roepstem van Christus. Als de wereld
onze idealen dreigt te vernietigen, zegt het
geloof: „En toch weet ik, dat de liefde zal
overwinnen."
Spr. eindigde met een bede voor ieder,
dat God het vaste geloof zal geven en be
rusting in Zijn wiL
Slotwoord
Ds. van Mullem van Akersloot sprak
het slotwoord. Hij was overtuigd, dat het
hart warm kon worden bij het vele goede,
dat in deze samenkomst was gehoord. Spr.
hoopte, dat het hart der aanwezigen zóó
warm was geworden, dat, als ooit hier te
lande toestanden mochten komen, zooals
zij in andere landen zich voordoen, men de
dan noodige kracht zal vinden in het warme
geloovige hart.
Met dank aan de medewerkers en de
aanwezigen,•sloot spr. hierna de bijeen
komst met te verzoeken gezamenlijk te
zingen Gez. 264 1 „Een vaste burg".
De bijeenkomst werd opgeluisterd door
het Alkmaarsche knapenkoor, directeur
Corn. Jonker, het gemengde zangkoor Im-
manuël van Zaandam, directrice mej. Rie
Rot en het dameskoor Zang en Zonneschijn
uit Assendelft, directrice mevr. E. Onder
water. De medewerking van deze koren
werd blijkens het applaus op hoogen prijs
gesteld.
PREDIKBEURTEN.
ZONDAG 9 MEI 1937.
ALKMAAR.
Groote Kerk, 10 uur, de heer Kalf, cand.
te Amsterdam (voor ds. v. Doop); av. 6.30
uur, ds. Krijger van Beverwijk.
Kapelkerk, 9 uur, zendingsjeugddienst,
ds. Boskamp, van Den Helder; 10.30 uur,
ds. Brakman, van Oudkerk (vac.-wijlen ds.
Deetman).
Rem. Geref. Gemeente, 10.30 uur, ds.
Rappold.
Ev. Luth. Kerk, 10.30 uur, ds. ten Rou-
welaar, van Zwolle.
Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds. Kuiper
(extra collecte).
Geref. Kerk, 10 en 5 uur, ds. von Meyen-
feldt.
Herst. Apost. Gem., Toussaintstraat, 10
en 4.30 uur en Woensdagavond 8 uur,
dienst.
The Star of Hope Mission, Maandagav.
8 uur, bovenzaal café Central, de heer
Sevensma.
Vrij Ev. Gem., Geesterweg la, 10.15 en 7
uur, ds. Ruys; 12 uur, Zondagsschool.
Ned. Leger des Heils, Zaterdagavond, 8
uur, straatzang; Zondag, 10 uur, wijdings-
dienst, 3 y, uur openluchtsamenkomst Prins
Bernhardlaan; 5 uur, Zondagsschool; 8 uur,
verlossings bijeenkomst; Dinsdagav., 8 uur,
heilsbombardement; Donderdagav., 8 uur,
openbare samenkomst. Geleid door kapi
tein G. Albers.
UIT DE OMGEVING.
AKERSLOOT, elf uur, ds. van Mullem.
BERGEN, av. 7 uur, ds. v. d. Kieboom.
Ger. kerk, 10 en 5 uur, ds. K. Doornbos,
em.,-pred. te Zeist.
Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, de
heer Mol van Schoorl.
BARSINGERHORN, Doopsgezinde Ge
meente, geen dienst.
BURGERBRUG, 10 uur, ds. Witkop.
DIRKSHORN, geen dienst.
DRIEHUIZEN, geen dienst.
EENIGENBRUG, 10 uur, ds. v. Beek.
EGMONDBINNEN, 9.30 uur, ds. Roobol.
GROET, 10 uur, ds. Boeke.
GROOTSCHERMER, 9.30 ur, ds. Heep.
HEILOO, av. 7 uur, ds. Bloemhoff (tekst
Marcus 4 26-29, onderwerp „Van zelf").
Nederl. Herv. Evang. Vereeniging a. d.
Kerklaan, 10 uur, de heer G. Molenaar van
Arnhem.
KOEDIJK, 9.30 uur, ds. van Mullem.
NIEUWE NIEDORP, Doopsgezinde Ge
meente, geen dienst.
NIEUWE NIEDORP, geen dienst.
NOORDSCHARWOUDE, 10.30 uur, ds.
Bloemhoff.
OOSTGRAFTDIJK, av. 7 u., ds. Loysen.
OUDE NIEDORP, av. 7 uur, ds. v. d.
Kam. t
OUDORP, 10 uur, ds. Boerendonk.
OTERLEEK, 10 uur, ds. Kastein.
OUDKARSPEL, 9.30 uur, ds. Bloemhoff.
OUDESLUIS, nam. 2 uur, ds. Witkop.
OUDESLUIS, 10 uur, ds. van der Veen.
PETTEN, geen dienst.
ST. MAARTENSBRUG, geen dienst.
SCHAGERBRUG, geen dienst.
SCHAGEN, av. 7 uur, ds. Eikema (be
vestiging van lidmaten), doop en H.
Avondmaal.
SCHERMERHORN, geen dienst.
SCHOORL, 9 uur, wijdingsstond; av. 7
uur, zangdienst, Bach cantaté 118; koor
zang.
SINT PANCRAS, 9.30 en 3 uur, ds. Mo
lenaar.
STOMPETOREN, geen dienst wegens
vacaturebeurt.
Evangelisatie, 10 uur, de heer W. van
Veen van Amsterdam.
URSEM, 10 uur, ds. de Pree.
VEENHUIZEN, 10 uur, ds. v. d. Kam.
WESTGRAFTDIJK, geen dienst.
WARMENHUIZEN, geen dienst.
WINKEL, voorm. 10 uur, ds. Van Baaien.
ZUIDSCHARWOUDE, v.m. 10 uur, ds. de
Leeuw.
ZUIDSCHERMER, 10 uur, ds. Loysen.
FRED ASTAIRE IN „SWING TIME".
In bioscoop „Harmonie".
„Swing Time" is het resultaat van de
zooveelste combinatie van het fenomenale
danspaar Fred Astaire en Ginger Rogers,
die hetzelfde wat andere filmsterren met
woorden, spel of songs plegen te doen,
verrichten met hun hakken en teenen. En
bijpassende mimiek. De tap dance is voor
hen blijkbaar de meest geschikte wijze om
hun gevoelens te uiten en over te brengen
op den toeschouwer. En zij doen dit met
stijgende perfectie.
De nieuwe creatie is de Swing Waltz,
naar men zegt geheel zelfstandig bedacht
en uitgewerkt door Fred Astaire, die de
oude zwevende walsbeweging thans heeft
ontleed in tienduizend tap dans-tikje^
waardoor een geestige combinatie van twee
verschillende rhytmen ontstaat, die de ge
legenheid geeft voor de vertooning van
dans-acrobatieën, waarby de zwaarte over
wonnen schynt en de mensch een soort
vlinderachtig wezen schynt te worden, met
dan in plaats van vleugels hakketeenen-
klapperende tooverbeenen om zich zwe
vende te houden boven spiegelgladde par
ketvloeren.
Daarby komt nog dat Fred Astaire, ook
wat komische mimiek betreft, een zeer aan-
baardbare figuur in een luchtige amuse
mentsfilm is en dat hy zoowaar Stan Lau-
rel, op wien hy in sommige scène's geiyk
als op een tweelingbroer, zeer aardig op z(J
streeft.
De geschiedenis verhaalt van Lucky (Fred
Astaire) die op het punt staat te trouwen
met Margaret (Betty Furness), maar dia
daarin gedwarsl^omd wordt door zyn col
lega's van de revue, vervolgens in New
York „leerling" wordt van Penny (Ginger
Rogers), geld als water wint aan de speel
tafel (dank zy de goochelarij van zyn Oii-
ver-Hardy-achtige metgezel Pop Victor
Moore) en ten slotte ten tweede male in
het huwelijk gesleept dreigt te worden, als
de beide aanstaanden elkaar op het laatste
moment in een aanstekelijke lach-scène
verklaren, dat hun engagement gerust met
een sisser af kan loopen, daar beider plan
nen gelyktydig veranderd zyn.
Lucky krijgt zyn Penny en de regisseur
George Stevens kan zyn luchtige vrooljjlct
film besluiten met een paar regels uit een
van de voortreffelijke songs uit het repor-
toire van Fred Astaire en Ginger Rogers.
Vermeld dient nog dat Astaire, die een
artist als de zwarte Bill Robinson even
aart in de tapdans, waarvoor overigens d*
negers een speciale begaafdheid hebben, iij
scène het voorbeeld van Al Jolson volgt
en „blackface", als neger, op het doek ver
schijnt.
DIENSTPLICHT.
Bekendmaking van uitspraken inzake
vrijstelling.
De Minister van Defensie heeft omtrent
de aanvrage om vrijstelling van den dienst
plicht wegens
KOSTWINNERSCHAP
betreffende den hieronder genoemden per
soon, de uitspraak gedaan, achter zijn naam
vermeld:
ANDRIES KUIPER,
lichting 1937.
Uitspraak: voor één jaar vrijgesteld.
Tegen deze uitspraak kan uiterlijk den
TIENDEN DAG na den dag dezer bekend
making in beroep worden gekomen door:
a. den ingeschevene, wien de uitspraak
geldt of door diens wettelijken vertegen
woordiger;
b. door elk der overige voor deze gemeente
ingeschreven personen of door dier»
wéttelijken vertegenwoordiger.
Het verzoekschrift daartoe moet, met
redenen omkleed, worden ingediend bij den
Burgemeester ter secretarie dezer gemeente,
afdeeling Militaire Zaken, die voor de door
zending aan de Koningin zorgt.
Alkmaar, 7 Mei 1937.
De Burgemeester van Alkmaar,
F. H. VAN KINSCHOT.
Morgenavond 8.15,
„Rustende Jager",
SLUITUN GS AVOND:
MOZART, WEBER, VERDI.
Vooruitgen. pl. 65 ct. bij Mevr. v. Riet
tel. 4 Bergen, 's av. aan de zaal 85 ct.
vanal' 50 cent.
Telefoon 2485.
Voorwaar een bekend merk.
Onder dit etiket brengen wij nu
bet beste wat er is, want. er
kan niets beters zijn als dit merk
op de.blikken zalm, kreeft en crab
voorkomt.
in de Overdekte. Tel. 3652 3528.
voor een vakkundige en rustige
bediening tegen bill|jk tarief
even bespreken s.v.p. In de mnd.
Md op elke bjj ons bestede gul.
den één gratis zwembewjjs.
Heden Asperges, 62 ct. per
dik wit bos; de beste merken
Sinaasappelen 8 voor 25 cent;
fijne Handappelen 20 ct. per
ond. Peren, Drniven,
'erziken, Aardbeien, tegen
concurreerende prijzen, bij
in „DE BANAAN",
Laat 162. TeL 2682.
AANGIFTE VAN LEERLINGEN voor de nieuwe cursus kan
geschieden van 10 tot en met 14 Mei a.s. in het gebouw van
de school of schriftelijk vóór laatstgenoemde datum. Mondelinge
aangifte heeft de voorkeur. De Directeur is dagelijks te spreken
voor het verstrekken van inlichtingen.
De Directeur der R.H.B.S
J. H. MASSINK.
Opgave deelname (voor eigen rekening of kosteloos) vóór 10 Mei a.s.
aan Mevr. TOL, Ricardostraat 3 of Mevr. DE JONG, Stationsstraat 9.
Reiskosten totaal Fl. 1.67 retour. Vertrek ALKMAAR 10.47.
De INSCHRIJVING VAN ADSPIRANTEN ter opleiding voor
Stuurman en Gezagvoerder ter Koopvaardij voor den nieuwen cursus,
aanvangende begin September, zal plaats hebben te Amsterdam op
Maandag, 24 Mei a.s., des voormiddags te 10 uur in het Gebouw der
Kweekschool, Prins Hendrikkade 189. Elders wonende adspiranten kunnen
Donderdag, 20 Mei a,s. ingeschreven worden bij H.H. Commissarissen
Correspondent.
Voor plaatsing op het Internaat kunnen in aanmerking komen: voor
den Eenjarigen Cursus: Jongelieden met einddiploma B H. B. S.
5 jarigen cursus of einddiploma B Gymnasium,
voor den Tweejarigen CursusJongelieden met voldoend eind
rapport 3e klasse H. B. S B-opleiding of diploma M. U. L. O. B.
Tevens bestaat gelegenheid tot plaatsing van een beperkt aantal
Externe leerlingen voor den twee-jarigen cursus, waarvoor de eischen
dezelfde zijn als voor plaatsing op het Internaat.
Volledig prospectus kosteloos verkrijgbaar bij den Commandant der
Kweekschool te Amsterdam en bij ondergeteekende.
De Commissaris-Correspondent te Alkmaar,
Mr. C. J. DE LANGE.
Moederdagtaarten
I
Wolmans roolcf er zelf niet von uitgekeken. Zóó
primo houdt een Costuum, Sport- of Jongenspak
jvon Cloeck zich in het drogen. Zeker.,,, óók
de stof, de kwaliteit en de afwerking zijn vóf»
Jjróót belang,,,,", maar daar heeft Cloeck at
lang rekening mede gehouden Vie fijne pot»
vorm echter, die er in zit en er in blijft... kijk,
dat is nu het geheim van Cloeck, waarover onza
-
klanten spreken en wat Zoo'n groote voldoening
geeft, óók na jarenlang drogen.
WS1
^«VERWIJK
HET WITTE HUIS -•
fe 1