FLITSEN VAN HET V1TTEP°EK-
Hoe ontstaat een wereldfirma
EEN KONING WORDT GEKROOND!
!Z
De eeuwige strijd tusschen Gewin en Ideaal....
EN OOGGETUIGEN BRENGEN VERSLAG UIT....
ONZE BIOSCOPEN.
Zl
Als we de geschiedenis nagaan van
de grootste en roemruchtigste han
delshuizen, die de wereld bezit, dan
treft het ons steeds weer, dat zij uit
zulke bijzonder kleine bedrijfjes zijn
opgegroeid, terwijl bijna altoos onver
biddelijk de zaken, welke van den
aanvang af grootsch en geweldig zijn
opgezet, weer zijn weggevaagd en in
het Niet verdwenen. Een patriarchale
eenvoud, een natuurlijke groei, een
rustige „kinderkamer" schenen altijd
de levensvoorwaarden te moeten zijn
voor de ontwikkeling van een firma,
welke voorbestemd is, in later jaren
een bestaan te voeren, dat heel de
wereld beïnvloedt en er zouden voor
beelden te over zijn te noemen, 0111
deze bewering mee te staven.
Het bestek van dit opstel gedoogt echter
niet, dat we al de firma's welke aan deze
wet gehoorzaamden opsommen. Het is
beter, alleen hier te wijzen op Lloyds of
London, 's werelds grootste assurantie
firma, die een ontzagwekkenden invloed
uitoefent op den internationalen handel.
In de eerste jaren van de achttiende
eeuw was Lloyds niets anders dan een
herberg in London, die in het bijzonder
werd bezocht door scheepseigenaars en
reeders, die er bij een kop thee, of een
warmen schotel hun belangen bespraken.
Lloyds deed zijn best, hen niet alleen goed
te eten en te drinken te geven, maar ook
cyn hen te voorzien van de laatste scheeps
tijdingen. Onvermijdelijk kwam men er
toe, middelen te beramen, teneinde zich
zoo goed mogelijk te dekken tegen de ge
weldige verliezen, welke toentertijde nog
zpo héél vaak de reeders dreigden. Een
nog uiterst primitieve wijze van verzeke
ren begon op te komen.
Angerstein en zijn Inzichten.
De tijd ging voort en het scheen, of er
niets buitengewoons geschiedde. Het leven
had toen nog geen tempo, de wereld ver
anderde nauwelijks en het koffiehuis van
Lloyds bleef, wat het altijd was geweest:
een goede herberg voor scheepseigenaars
en hen, die het risico en de winst
met hen wilden deelen. In Frankrijk
jpjistte men een schip uit, dat een onge
hoord kostbare lading aan goudstaven
kreeg. Bezoekers van Lloyds koffiehuis
namen de assurantie op zich en de „Lu-
tine" (zoo heette dit schip) leed schip
breuk op de reede van Terschelling en
verging met man en muis. Een slag, die
bijna alle verzekeraars ruïneerde! Maar
een jongeman, John Julius Angerstein,
die naast den ouden Lloyd in de zaak was
gekomen, rustte een expeditie uit, om te
pogen, iets van de schatten der „Lutine"
weer naar de oppervlakte te brengen.
Deze poging mislukte. Het eenige, wat de
zee teruggaf, was de scheepsklok van het
schip en deze klok werd in de gelagkamer
opgehangen, ter herinnering aan deze tra
gische gebeurtenis. Maar: tevens was haar
een functie beschoren! Sindsdien werd
deze klok geluid zoovaak scheepstijdingen
binnenkwamen: éénmaal voor slecht
nieuws, wanneer een schip vergaan was,
tweemaal, wanneer het in behouden haven
was geland. En dit is zoo gebleven tot op
den dag van heden, nu Lloyds een wereld
firma geworden is.
De oude Lloyd stierf en in het jaar 1770
werd de herberg geleid door Angerstein,
die ook persoonlijk deelnam aan de assu
ranties, maar nimmer het volle risico
alléén wilde nemen. Groepen assuradeurs
zaten aan de verschillende tafels en zoo
werd de schade steeds over velen verdeeld.
Deze methode bleef men huldigen: be
scheiden winsten en klein risico. De kell-
ners waren tegelijkertijd verzekerings
klerk en de negentiende eeuw moest aan
breken, eer een gebouw betrokken werd,
dat iets ging lijken op de behuizing voor
assuradeurs. Angerstein was toen al een
bejaard man. Hij hield niet van het nieuwe
Lloydsgebouw. De oude herberg, waarin
figuren als Benjamin Franklin, Boswell,
Dr. Johnson en andere persoonlijkheden
uit die dagen elkander ontmoetten, was
hem liever geweest. Maar men kan de klok
niet terugzetten en naast hem was de
jonge, doortastende Jonathans Blake ko
men staan, een man, die den kenterenden
geest des tijds besefte en die begreep, dat
men een zaak niet om der wille van de
gemoedelijkheid kunstmatig klein kan
houden.
Nelson en de Frahschen.
De oorlog met Frankrijk werd een on
vermijdelijkheid. Napoleon's isolatiepoli-
tiek was voor Engeland niet te dulden. En
de koopvaarders leden buitengewoon
ernstig onder dezen strijd. De oude
scheepsklok der „Lutine" moest telkens
éénmaal luiden om onheil aan te kondigen
en zelfs is het in dezen tijd voorgekomen,
wat voordien, noch nadien in de annalen
van Lloyds is vermeld geworden, dat de
klok langdurig bleef luiden, om kond te
doen van de vernietiging van een zeer
aanzienlijk deel der handelsvloot door de
Franschen. Het was een nationale ramp
en het Lloydsgebouw was getuige van
ontzaggelijke opwinding. Talloozen wer
den geruïneerd en het beroemde handels
huis kon slechts met de grootste moeite
aan zijn verplichtingen voldoen. De assu
radeurs verlangden nu, dat de Britsche
admiraliteit de convooien zou laten be
schermen door oorlogsschepen en dit
Tyrone Power en
Madeleine Carroll
in het groote filmwerk der
20th Century-Fox
LLOYDS OF LONDON
lichaam stond daar dan ook welwillend
tegenover. Maar Jonathan Blake wilde er
niet van hooren. Hij hield tegenover aller
oppositie vol, dat wanneer men deze tac
tiek huldigde, Nelson's vloot ernstig zou
worden verzwakt en hij voorzag dat de
machtige Napoleon dan de kans zou krij-
gengen, ook den Engelschen troon te be
zetten.
De strijd, dien Blake toen heeft moeten
doorzetten, heeft al zijn geestkracht opge
vorderd en vormt de eeuwige strijd tus
schen het materieele en het ideële, dien
wij telkens weer zien ontbranden. Hij
vormt ook het hoofdthema van de film,
welke is gemaakt en die deze zoo belang
wekkende episode uit de geschiedenis van
Lloyds of London in beeld brengt.
Een historische Reconstru -
Om een geschiedkundig tijdpei k e
herleven, is méér noodig dan cos u
ring en pruiken en wat dies meet
Daartoe dient men te beschikken ovei
historische intuïtie, welke aanvoel
de wereld ruim een eeuw geleden aacm
en deed en droomde. Natuurlijk: de ïccon
structie moet in alle deelen getrouw zy
aan de voorbije werkelijkheid en 1."
opzicht hebben de historicus Dr. Wiinam
Darling en de geschiedkundige van Lloyas,
Llewelyn Moreham het hunne bijgedra
gen. Maar de intuïtie dat is nog ïcj s
anders en zij is een der voornaamste
eigenschappen van Darryl F. Zanuck, e
productieleider der 20th Century-Foxfihn
Corp., die het heeft aangedurfd, dit
onderwerp te entameeren.
Uiteraard zal alleen een Amerikaansch
filmconcern het wagen, een groote en
grootsche rolprent te wijden aaneen
assurantiefirma, maar het bovenstaande
bewijst wel, dat dit onderwerp geenszins
vervelend, of dor zou zijn. Natuurlijk is de
film in kwestie veel rijker aan bijzonder
heden, dan hier even kon worden ge
schetst. Wij willen over de deugden dezer
film hier niet uitweiden. Zij verschijnt
thans op het Nederlandsche projectiedoek
en de lezer zal spoedig genoeg zélf kunnen
zien. Alleen willen wij er hier op wijzen
dat de filmindustrie toch niet altijd dezelf
de oude sporen volgt en met de film
„Llyods of London" geheel nieuwe wegen
betreedt.
Hictoria nei lot brengt hem dus
eveneens naar feesten en festijnen, al naar
^1 het hem gebiedt
De Koningin van
water en de film-
Nieuw Amsterdam" te water
operateurs zijn weer present, zij zijn im-
- present, zij
mer en altoos
Een scène uit de groote film der 20th Century-Fox
LLOYDS OF LONDON
Wij hebben het nog zoo kort geleden
zélf ondervonden: ons land was vol
feestvreugde, de Residentie straalde
van licht, de klokken luidden en
alom blonk het oranje in den zonne
schijn onze Prinses trad in het hu
welijk, het Boek der Geschiedenis
opende op een witte bl|dzijde een
nieuw hoofdstuk.
Zulke dagen van feest en hoogtij betee-
kenen harden arbeid voor een bijzonder
groote groep van menschen, die werken,
terwijl de overigen hun feest vieren. En
onder hen moet men degenen noemen,
wier taak het is verslag uit te brengen.
Wat in zulk een periode gevergd wordt
van journalisten en persfotografen, onder
schatte men niet! Hun werk vordert al
hun energie, al hun behendigheid, terwijl
het tegelijkertijd vraagt om arbeid van de
beste hoedanigheid.
Twee vormen van nieuws-distributie
zijn in den laatsten tijd naar voren geko
men, om ook hun aandeel te leveren in de
verspreiding en bekendmaking der zoo
belangrijke tijdingen: de radio-reportage
en het filmjournaal. Wij herinneren ons,
hoe, tijdens het Prinselijk Huwelijk, de
radio-verslaggevers op tal van punten
langs den weg van den stoet stonden op
gesteld in de trouwkamer van het Haag-
sche Stadhuis en in de Groote Kerk. En
'n heel leger van filmoperateurs, de verte
genwoordigers van niet minder dan zes
binnen- en buitenlandsche journaalfir
ma's, was Den Haag binnengerukt, om de
feestelijke gebeurtenissen op hun wijze
voor het nageslacht in beeld en geluid te
bewaren.
Deze laatste categorie van oog- en oor
getuigen hebben het waarlijk niet het ge
makkelijkst! Er heerscht een soort van
onverklaarbaren wrevel tegen den man
met de filmcamera, een bijna instinctieve
neiging, om hem terug te duwen naar het
achterste gelid, waar hij gegarandeerd
niets zal kunnen zien. En dat, terwijl er
toch gansch en al aan het filmnieuws ge
wijde theaters, de welbekende Cinéacs en
Filmacs worden gebouwd, waar in tijden,
als die der feesten, een indrukwekkende
file staat te wachten op toegang, ja, waar
zelfs de vorstelijke hoofdpersonen zélf
komen kijken naar de afschaduwing dei-
gebeurtenissen, waarbij zij zoo nauw be
trokken waren!
Het is dus duidelijk, dat deze filmopera
teurs wel dégelijk een functie in deze
üaapsr. ms.
werkzaameheden hebben, welke hen recht
geeft op een in den letterlijken zin „voor
aanstaande" plaats! En de wijze, waarop
zij hun maatregelen treffen en hun orga
nisatie opbouwen, bewijst wél, dat zij
maar niet op de bonnefooi van Nul naar
Nergens zwerven, maar dat een hechte
voorbereiding het zóó inricht, dat het
journaal een degelijke en documentaire
waarde krijgt.
Het Fox-Movietone-Nieuws verkende
reeds weken van tevoren en bij herhaling
het terrein en trof alle maatregelen, die
maar kónden worden genomen. Op den
dag van het Prinselijk Huwelijk verscheen
deze nieuwsdienst met niet minder dan
veertien operateurs en acht geluidswagens.
Om hierover de beschikking te kunnen
krijgen, had men ze uit alle hoeken van
Europa bijeengehaald en zelfs onttrokken
aan den Spaanschen Burgeroorlog, waar
uiteraard de filmoperateurs thans geregeld
verblijf houden. De journaal-operateur is
onvermijdelijk een romantische en bijna
fantastische figuur. Hij is met den opstan-
digen Venizelos op Kreta, hij tijgt mee
naar Abessinië ten strijde, hij volgt den
Negus in diens verbanning, woont de zit
tingen van den Volkenbond bij, filmt de
Sit-Down-stakingen en al wat er méér
moge staan op de agenda van Vrouwe
zijn evenals
hun collega's van de Pers - altijd en on
veranderlijk aanwezig. Maar wat m een
nabiie toekomst hun chef d oeuvre zal
gaan worden, waarvoor reeds maanden
lang de uitvoerigste voorbereidingen zyn
getroffen, is de kroning van het Britsche
Koningspaar.
Het Fox-Movietone Nieuw* trekt in de
komende weken naar Londen met alle
beschikbare manschappen. Het stoute plan
is n 1 ontstaan, om ditmaal niet alleen een
gewone zwart-wit-editie van het journaal
te geven, maar daarnaast ook een tweede
in het nieuwe, volmaakte Pochnicoloi-
procédé, zoodat de kleurenweelde welke
juist bij uitstek eigen is aan het feestelijk
ceremonieel van het Engelsche Konings
huis en het Britsche leger, ten volle tot
zijn recht zal kunnen komen. De Horse-
Guards en de Goldstream-Guards, de
Royal-Fuseliers, de Beaf Eaters, de multi-
colore pracht van het Britsche Imperium
flonkert immers op zoo'n dag in sprookjes
achtige glans!
Dus is een leger operateurs georgani
seerd, dat met twee en twintig camera's
voor gewone geluidsfilm en zes camera s
voor kleurenfilm komt oprukken. Deze
laatste zijn in het huidige stadium nog van
zeer grooten omvang en bijzonder gecom
pliceerd in de bediening, zoodat men zich
kan voorstellen, welk een organisatie
alleen al het optreden van deze ééne firma
vereischt!
Maar een tweede en éven belangrijk
punt, dat al evenzeer de bijzondere aan
dacht der Foxmenschen vergt, is de spoe
dige verzending der negatieven en copieën,
opdat de bioscooptheaters in vijf wereld-
deelen de opnamen zoo snel mogelijk zul
len kunnen vertoonen. Daarvoor wordt al
sinds enkele jaren geregeld gebruik ge
maakt van de diensten der vliegtuigen.
Bij de huwelijksfeesten van Prinses Julia-
na en Prins JBernhardt was niet alleen een
vliegmachine van de K. L. M. door de
Foxfilm gecharteerd, maar wijl dit zware
verkeerstoestel alleen Schiphol en Waal
haven kon aandoen, nam men ook een
speciale luchttaxi in dienst, teneinde de
negatieven van het Haagsche vliegveld
Ypenburg af naar Schiphol te kunnen
brengen.
Thans bij de Engelsche kroningsfeesten
wordt een gansche vloot van vliegtuigen
gecharteerd en zelfs is men bezig om een
trans-atlantische vlucht naar New-York
mogelijk te maken. Dit illustreert wèl, hoe
het filmjournaal-bedrijf in de laatste
jaren een ongekende vlucht (nu al weder
om in den letterlijken zin des woords!)
heeft genomen en hoe deze vorm van
journalistiek expansiemogelijkheden heeft
bereikt, welke kort geleden nog ondenk
baar schenen!
EEN KONING WORDT GEKROOND!
DE BLANKE JAGER.
Roxy-Theater.
Dit is weer één van die spannende
avonturenfilms uit het donkere wereld
deel, films die de Roxy-bezoekers zoo
gaarne zien en hooren. De hoofdrol wordt
vervuld door den bekenden acteur Warner
Baxter, die ditmaal in Afrika's wildernis
optreedt als geroutineerde gids. Hij is al
acht jaar in Afrika. Hij is er indertijd uit
de Londensche society heen gevlucht, toen
hij valsch werd beschuldigd. De man, die
hem toen in ongelegenheid bracht was
Wilfred Lawson, de munitie-leverancier.
En deze Wilfred ontmoet op een reis in
Afrika zijn ouden bekenden Clark, of wel
Warner Baxter. Wilfred heeft zijn jonge
tweede vrouw en zijn dochter uit zijn
eerste huwelijk bij zich. Deze laatste voelt
meer en meer groote genegenheid voor
Clark, wat haar vader natuurlijk zeer on
aangenaam is en ook haar tweede moeder,
want deze laatste was in Londen een zeer
goede bekende van Clark.
De moeilijkheden in Afrika's wildernis
sen zijn vele. Steeds dreigen er voor men
schen en dieren gevaren. Meermalen moet
Clark het geliefde meisje redden, en als
ten slotte Wilfred zijn vroegere verkeerde
daad wil goedmaken en Clark in Londen
rehabiliteeren, wil Clark van dit alles
niets weten. Hij blijft in Afrika en June
blijft bij hem.
In voortdurende spanning hebben de
toeschouwers de avonturen van Clark en
June gevolgd. De opnamen waren prach
tig en er werd uitstekend gespeeld. War
ner Baxter noemden wij reeds, June Lang
was eveneens zeer goed als het jonge
meisje, terwijl de bekende Gail Patrick de
rol van Wilfred's tweede vrouw bijzonder
goed vertolkte.
Een paar mooie en zeer interessante
journaals, een teekenfilm en een tweetal
zeer geslaagde vroolijke nummers met uit
stekende tap-dansers en goede variété-
tafreelen vormden 't voorprogramma, dat
met het hoofdnummer een uitnemend ge
heel vormde.
SING BABY SING.
City-Theater.
Sing Baby Sing heet de film, die op het
projectiedoek van het City-Theater ver
schijnt en aan zang ontbreekt het dan ook
in deze film niet. Wel aan baby's, tenzij men
de alleraardigste jonge dames, die zoo nu
en dan in deze film op den voorgrond
treden met dien naam zou willen betitelen.
Alice Faye is in deze rolprent een zange
res en danseres, die een contract zoekt en
het niet kan vinden. Zij krijgt de bescher
ming van een impressario zonder invloed,
maar met een benijdenswaardige flux de
bouche. Hij en zijn klein maar dapper per
soneel doen hun uiterste best voor het
meisje, maar helaas om haar een voordeelig
contract te bezorgen zijn hoogere machten
noodig. Dan treedt de filmspeler Farradey
(Adolphe Menjou) op den voorgrond. Hij
is ook in deze film een beroemd man en de
impressario, speculeerend op het onweer
staanbare verlangen van den grooten, maar
vaak dronken filmacteur naar Zuid-
Amerikaansche cognac in werkelijkheid
drinkt hy het een of ander haarwater
weet Farradey en de bekoorlijke zangeres
in een radio-studio samen te brengen, waar
door de carière van het meisje verzekerd is.
Dat alles gaat natuurlijk niet zoo een
voudig als het hierboven verteld is. Er
moet heel wat gebeuren eer men den film-
artist eindelijk voor de luidspeaker kan
krijgen en de regisseur heeft intusschen
gelegenheid verscheidene cabaret-stars
voor het voetlicht te brengen, waaronder
de bekende Ritz Brothers, komieken, die
zingen, dansen en acteeren kunnen. Al met
al een alleraardigste film, die zeker een be
zoek waard is.
Vooraf gaan interessant buitenlandsch
nieuws in beweegbaar geïllustreerden vorm,
een aardige screensong en de film, waarin
van regeeringswege getoond wordt, wat er
in ons land voor de werkloozen wordt ge
daan en hoe de twee milliard besteed zijn,
welke vanaf 1915 hier te lande voor open
bare werken en voor werkverschaffing zijn
uitgegeven.
PYGMALION WEER GEPROLONGEERD.
Victoria-Theater.
Nog nimmer heeft een film het in onze
stad zoo ver kunnen brengen, dat zij voor
de vijfde week achtereen in hetzelfde theater
kon worden vertoond. Dat dit door Pygma-
li°n is bereikt, pleit dus wel voor deze film
met haar Nederlandschen tekst, vlot ge
speeld en van goede regie als zij is. Wij
meenen hier over deze film niets meer te be
hoeven te zeggen, het tot dusver nog eiken
dag drukke bezoek spreekt reeds voldoende.
Dat zij het ook in de nu aangevangen f'lm-
week weer zal „doen", staat wel vast, gister
avond was er al weer groote belangstelling.
Het voorprogramma is natuurlijk weer
nieuw. Het geeft weer als steeds het wereld
nieuws in woord en beeld. Wij zien een En-
gelsch vliegtuig in den strijd tegen de ele
menten het loodje leggen, we zien de beoefe
ning van de wintersport op het Zellermeer
in Oostenrijk voorheen en thans (vroeger
met arresleden, nu met motoren), we zien de
ontzettende gevolgen van gasontploffingen
in een mijn en in een school, we genieten
van sport en wedstrijden, we krijgen kieken
op de tentoonstellingen in Parijs (in aan
bouw), Boskoop (bloemen) en Amsterdam
(honden), en nog veel meer. Daarnaast een
film, geheel gewijd'aan Z.M. het renpaard
en dan nog een grappige teekenfilm „Mickey
en zijn stoomwals" (het ding slaat op hol en
maakt dan allerlei ongelukken), alsmede
„Leve de vrijgezel", met zang, dans en
muziek.
„SWING TIME".
Bioscoop „Harmonie".
„Swing Time" is één van die merkwaar
dige films, waarin het hoofdaccent gelegen
is niet zoozeer in de handeling zelf dan wel
op welke wijze deze handeling uitgevoerd
wordt. Noemen wij dan de namen Fred
Astaire en Ginger Rogers, dan is er weinig
verbeeldingsvermogen voor noodig, te be
grijpen dat de uit te voeren handeling hier
gezocht dient te worden in den dans.
Want het is ook in deze film weer ont
stellend te zien, wat dit phenomenale dans
paar met de danspassen tot uitdrukking
kan brengen. Hun beenen zyn het die
liefde en leed in heel hun omvang kunnen
doen levend worden, zoodat de geïnteres
seerde toeschouwer zich gegrepen voelt in
de complicatie van danspassen
„Swing Time" is het verhaal van een
slanke, elegante jongeman, die on
staat te trouwen, doch in dit nobele streven
ten zeerste tegengewerkt wordt door Sn
vrienden, die met hem tesamen een glorie"
rijk nummer m een cabaret vormen. Om
kort te gaan van die heele trouwerij komt
niets, Lucky gaat met zijn menager de wijde
wereld in en komt tenslotte in New-York
terecht. Daar beleeft hij allerzonderlingste
avonturen, die telkens en telkens weer de
lachlust weten op te wekken. Zoo slaat hij
op een gegeven moment hevig aan 't gok
ken en zelfs zijn rokcostuum wordt de in
zet van het spel. Doch telkens, als de nood
e oogst is, is de redding nabij en vooral,
as ij 0p een dansschool een lief leeraresje
teert kennen, is zijn leven zooveel rijker en
geluxkiger. Hij wordt stapel Verliefd op
lipfH Gn 1 moet ondervinden, dat zijn
zit SiA Wel Deantwoord wordt. Doch er
Lnflï hJer natuurlijk een kink in den kabel.
haaïte T n"L ZÜn CerStc meis* beloofd'
naar te trouwen als hij 25.000 dollar bezit.
roemH 0 moeilykheid- hoe kan hij be
zorgen StT- Ger overladen - er voor
Wi: zuiien t1J ni,^t aan dit hedrag toekomt,
oplossing ,erwdle van de spanning de
doende fi"1! verklaPPen- laat het vol
eind wordt. 6 WetGn' dat het een «elukkig
Hoe zou het ook anders!
filmToucien en diStS" luchtige' graPPigc
opgewekte muziek in T* gaamC
fraaie démr samenwerking met
ta> hooren en""rkn
'anete
"<"™en wu goed
van het leven van d eenige opnamen
een leuk gekleurd 1 gelschen koning)'
musical-nuS Han hlïenfilmpjc en ee"
van het zuiverste soort.
werkelijk
zyn op
t