SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Alcmaria II - Z.F.C. III
Een Noorsch journalist vertelt.
Rechtszaken.
£uchtoaact
Veaaq. en, Aanbod
Eenkleiri, maar belangrijk Pinksterprogramma
Vlucht over Noordpool in 1926.
Ajax ontvangt Be Quick en kan winnen.
HILVERSUM OF 'T GOOI? Jan Groot zal JaaP Schipper starten, om-
Zondag a.s. 2 uur:
Promotie-Degradatiewedstrijd.
Alle rangen f 0.25. Jongens f0.10
Een krant, die werh'lijk
Met Amundsen's luchtschip.
I
Voetbal.
dat Jan Groot in Roozendaal zal rijden.
Deze Alkmaarder is in de Acht van Chaam
opgemerkt door Joris v. d. Bergh en deze
engageerde hem voor een specialen ama
teurswedstrijd. Een mooie kans voor Groot,
die hij kon accepteeren dank zij de mede'
werking van de directie der Alkmaarsche
Wielerbaan, die hem van zijn startverplich
tingen op de Alkmaarsche baan onthief.
En overigens? Wij wachten op goed weer
en hopen op prettige sport.
De Pinksterdagen zijn voor de voet
ballers niet druk bezet, maar de wed
strijden, die vastgesteld zijn, behooren
tot de allerbelangrijkste van het sei
zoen. Het gaat toch immers om het
landskampioenschap en op promotie
naar een hoogere klasse?
Ajax kan met een concurrent afrekenen
en zal da* ongetwijfeld ook doen. Want de
Amsterdammers ontvangen Be Quick, dat
tot nu toe haar eenige nederlaag thuis juist
tegen Ajax boekte. De returnmatch moet dus
op een nieuwe Ajax-zege uitloopen.
Toch dienen de Amsterdammers de zaak
niet al te lauw aan te pakken, want de Gro
ningers hebben uit de jongste overwinning
op Go ahead nieuwen moed geput en zullen
hun huid duur verkoopen.
Eveneens mag verwacht worden, dat
Feijenoord van Go ahead wint. De Deventer
club is feitelijk al kansloos en de Rotterdam
mers hebben enorm veel belang bij den wed
strijd. 't Zal natuurlijk niet gemakkelijk
gaan, maar Halle c.s. zullen het toch niet
kunnen bolwerken.
En na de Pinksterdagen zien we dus
slechts twee kampioenscandidaten over:
Ajax en Feyenoord met elk de kans in eigen
handen!
Promotie.
Met de promotiewedstrijden schiet het nu
goed op. Reeds zyn drie der vijf eersteklas
sers gedegradeerd en zijn twee nieuwe clubs
gepromoveerd en misschien, dat er thans één
bij komt.
't Gooi is n.1. de gelukkige die kan promo-
veeren, zonder zelf te spelen. Als Hilversum
n.1. van R.C.H. verliest of zelfs maar gelijk
speelt, is het pleit beslecht. Maar Hilversum
zal zich alle moeite geven om te winnen, en
er is zeer veel kans op, want R.C.H., dat
niets meer te winnen heeft, zal wel in een
downe stemming spelen.
In het Zuiden begint men eindelijk ook.
M.V.V. speelt thuis tegen Middelburg en
Willem II tegen Miranda. Voorspellingen
zijn gewaagd, al meent men algemeen, dat
M.V.V. en Willem II de sterksten zijn. En
fin, we zullen het spoedig genoeg weten.
In het Noorden kan Friesland's lot beslist
worden als ze n.1. haar thuiswedstrijd van
Heerenveen verliest, degradeert ze. Mis
schien kan ze gelijk spelen, winnen zelfs,
maar het verloop is hier zoo verrassend ge
weest, dat elke uitslag mogelijk is.
Ons rayon wordt in de bekerwedstrijden
goed vertegenwoordigd: zoowel H.R.C. als
de Kennemers hebben het tot de laatste
16 gebracht. Ze spelen beide thuis, H.R.C.
tegen Excelsior en Kennemers tegen Roer
mond. Zouden ze de laatste acht kunnen
halen? We hopen het.
Bij de clubs zijn 8 eersteklassers, n.1. H.D.
V.S., Eindhoven, Excelsior, Roermond,
Leeuwarden, Tubantia, Veendam en C.VV.
en in elk geval de volgende tweedeklassers:
H.R.C., Kennemers, Spartaan, W.F.C. en
misschien A.F.C.
ALCMARIA II—Z.F.C. III.
Zondag, eersten Pinksterdag, speelt Alc-
maria II thuis haar tweeden degradatiewed
strijd. Z.F.C. III komt op bezoek en zal een
gevaarlijke tegenstander zijn, getuige reeds
het feit, dat Helder II in Zaandam met dui
delijke cijfers klop kreeg.
Alcmaria II weet echter, wat er op het
spel staat en zal heusch wel probeeren om
te winnen.
Moge het haar gelukken!
VERBETERDE STANDEN.
In twee standen van den N.H.V.B. zijn
eenige foutjes geslopen, zoodat wij vandaag
de verbeterde standen plaatsen.
le
klasse A
Bergen I
16
12
1
3
61—27
25
Z.F.C. IV
16
12
1
3
56—23
25
O.S.V. III
16
9
4
3
59—34
22
W.F.C. IV
16
6
3
7
44—49
15
Z.V.V. III
16
6
1
9
41—49
13
C.S.V. I
16
4
4
8
32—45
12
Beemster I
16
4
4
8
36—66
12
Vrone I
16
4
2
10
43—66
10
Alcmaria IV
16
3
4
9
34—57
10
2e klasse B
(t.m.
9 Mei 1937)
Z.V.V. IV
17
12
3
2
38—12
27
K.V.V. IV
17
10
2
5
59—27
22
Alkm. Boys III
18
10
2
6
51—40
22
Uitgeest II
18
9
2
7
58—38
20
Westzaan II
18
9
2
7
41—45
20
Z.F.C. VI
17
6
4
7
36—44
16
W.R.C. I
18
7
2
9
48—60
16
Assendelft III
17
4
4
9
41—45
12
W.F.C. VI
18
4
3
11
27—59
11
R-C.Z. II
16
2
4
10
17—46
8
Wielrennen.
DE ALKMAARSCHE
WIELERBAAN.
Als de voorteekenen niet bedriegen zul
len de wielerwedstrijden, waarmee de Alk
maarsche Wielerbaan haar seizoen officiéél
opent, zeer belangwekkend worden. Men
kan een grooten strijd verwachten tusschen
de profs, waaronder een groote rivaliteit
heerscht en die zullen vechten, werkelijk
zullen vechten, om elkaar den loef af te ste
ken. Dat zal vooral in den koppelwedstrijd
tot uiting komen.
Wat de amateurs betreft, inplaats van
DE GEHEIME ZENDER.
Exploitant krijgt milde straf
Voor den kantonrechter te Almelo stond
terecht de schoenmaker S., die te Aadorp,
een dorpje vlak bij Almelo, in Februari een
geheimen zender zou hebben geëxploiteerd.
Er werd een inval in het betreffende huis
gedaan, waarbij de onderdeelen van den
zender werden gevonden In een oude zuur-
koolton in de slaapkamer.
S. gaf toe, dat hij voor de politie een be
kentenis had afgelegd. Er werden twee
weken hechtenis tegen hem geëischt, maar
de kantonrechter vond-het feit niet ernstig
genoeg om S. tot hechtenis te veroordeelen,
daar er alleen maar amusement-muziek was
uitgezonden. Vonnis 25 of 25 dagen.
HET BEVEL VAN EEN MEERDERE NIET
OPGEVOLGD.
Voor het Hoog Militair Gerechtshof.
De 20-jarige A. Th. van O., dienstplich
tige bij het eerste regiment huzaren te
Amersfoort had geweigerd het bevel van
zijn korporaal op te volgen.
Hij moest eten gaan halen, doch vertikte
het, ook nadat de korporaal het bevel eeni
ge malen had herhaald.
Wegens opzettelijke ongehoorzaamheid
was hij door den krijgsraad gestraft met
gevangenisstraf van veertien dagen.
Hij vond die straf wel wat zwaar, zoo
zeide hij in hooger beroep voor het hoog
militair gerechtshof, want hij had in drift
gehandeld.
Het bleek, dat beklaagde inderdaad een
driftig persoon was, want hij had al eens
een veroordeeljng wegens mishandeling ge
had. Bovendien kwam uit zijn strafregister
aan het licht, dat hij ook reeds wegens he
ling terecht had gestaan en daarvoor een
gedeeltelijke voorwaardelijke straf had ge
kregen, waarvan de proeftijd nog liep
Door een veroordeeling in deze zaak, zou
hij tevens het voorwaardelijke gedeelte van
de vorige straf moeten ondergaan.
De advocaat-fiscaal achtte geen termen
aanwezig voor een lichtere straf en eischte
bevestiging van het vonnis van den krijgs
raad.
wordt gelexen,
Moet voor uw zaak
afdoende wezen
Merrill op Floyd Bennett,
Na een oponthoud van twintig minuten
op het vliegveld Quincy, is Merrill te acht
uur doorgevlogen naar New-York.
Hij verklaarde geen moeilijkheden te
hebben gehad, doch het weer was slecht en
daarom had hij besloten zijn benzine
voorraad te Quincy aan te vullen.
De overtocht van Engeland naar Quincy
werd gemaakt in ongeveer twee en twin
tig en een half uur.
Thans zijn de beide vliegers veilig op
het vliegveld Floyd Bennett geland.
Een nieuw record
Merril is om 4.35 New-Yorkschen tijd te
Floyd Bennett geland, d. w. z. 24 uur en
22 minuten, nadat hij in Engeland was
opgestegen. De mist, die hem belette, zich
te oriënteeren, was een der oorzaken
waarom hij te Quincy is geland.
Merrill en Lambie hebben een nieuw
record gevestigd voor de vlucht over den
Atlantischen Oceaan in de richting Oost
naar West.
Bij hun aankomst werden zij door 5000
toeschouwers toegejuicht.
K.L.M. KRIJGT WEER EEN
PELIKAAN.
De laatste Douglas DC3 draagt
dien naam.
De K.L.M. zal binnenkort weer een
„Pelikaan" bij haar luchtvloot hebben.
Iedereen z. 1 zich het roemrijke Fokker
vliegtuig herinneren, dat destijds dezen
naam droeg. De Decemberdagen van 1933
liggen nog versch in fret geheugen. In
ruim vier dagen voerden Smirnoff, Soer,
Grosfeld en Beukering dezen blauwen
vogel over landen en zeeën naar de Oost
en in bijna denzelfden tijd weer naar ons
land terug. Duizenden waren op Schiphol
verzameld om daar deze vlucht een waar
dig einde te doen nemen.
Sindsdien gebeurde er veel in de lucht
vaart.
De „Pelikaan" raakte op den achter
grond en werd ten slotte naar Frankrijk
verkocht. Of het toestel thans nog in
Frankrijk is, of dat het misschien naar
nog zuidelijker oorden is verhuisd, is ons
niet bekend.
De naam was echter verdwenen onder
de Nederlandsche vliegtuigen.
Maar nu de D.C. 3 de K.L.M.-vloot weer
zullen aanvullen krijgt Nederland opnieuw
een „Pelikaan". Het vliegtuig „Pluvier",
dat in Amerika verloren ging, alvorens het
aan de K.L.M. werd overgedragen, wordt
door een nieuwe PHA.L.P. vervangen.
Dit vliegtuig zal dan den naam „Pelikaan"
krygen.
In Juni zal deze machine als laatste van
de serie in ons land komen en dan zijn alle
D.C. 3-vliegtuigen aanwezig.
De „Wielewaal", welke 15 Mei van
New-York vertrekt, zal niet zooals de
andere vliegtuigen te Cherbourg aanko
men, maar regelrecht naar Rotterdam
gaan, waar het toestel zal worden gemon
teerd.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De Kwak (uitreis), de Nachtegaal
(thuisreis) arriveerden heden te Jodhpoer.
DE „PERKOETOET" NAAR IND1E
VERTROKKEN.
Vanmorgen zes uur is de „Perkoetoet"
met post en passagiers van Schiphol opge
stegen voor den tocht naar Indië.
Aan boord zyn vijf passagiers, t. w. een
voor Penang en vier voor Karachi. Mede
genomen is 312 K.G. briefpost, 11 K.G.
pakketpost en 170 K.G. vracht.
HET VERGAAN VAN DE
„HINDENBURG".
De post geheel verloren.
Blijkens mededeeling van de Duitsche
postadministratie is bij den brand van het
luchtschip „Hindenburg" de daarmede
vervoerde post geheel verloren gegaan.
In verband met het vergaan van het
luchtschip „Hindenburg" en de daaruit
voortvloeiende staking van den dienst
Frankf urt MainLakehurst (New-York
is de aangekondigde gelegenheid tot ver
zending van luchtpost met deze verbin
ding vervallen.
DE „GODDELIJKE WIND" IN
GRIEKENLAND.
Het Japansch vliegtuig „Goddelijke
wind" is gisteravond 18.35 uur op den
terugtocht naar Japan op het vliegveld
Tatoi geland.
MERRILL VOLBRENGT OVERSTEEK.
In Massachusetts geland.
De vlieger Merrill is gister op het ma
rine-vliegveld Quincy (Massachusetts)
geland.
Kort daarvoor had Merrill draadloos
medegedeeld, dat hij binnen twee uur op
het Lloyd Bennett vliegveld hoopte te
landen. Even later seinde hij, dat hij een
opening in het wolkendek zocht om te
landen.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 35 cent bij vooruit
betaling.
Te koop een driewieler Motorfiets 7 Y,
P.K. merk J. L. O.
LAMMERS, Nieuwesloot, naast Metz,
Rijwielhandel.
Te koop aangeboden een prima Brand
kastje, hoog 80, breed 55 en diep 45 c.M.
Bij T. WOLZAK, Mient 20, Alkmaar.
Telefoon 2266.
H. H. Kruisnetvisschers. Te koop boot
met lier en kruisnet, geheel compleet.
H. J. KEESEN, Zeglis 21, Alkmaar.
Te koop 1 Damesrtfwiel 12.50.
LIMMERHOEK 18.
Pracht Tuinameublement te koop, zwaar
en degelijk en prima in de verf.
Groenelaan E. DE JONG, Heiloo 25 A.
Te koop z. g. a. n. dames- en heerenrij
wielen met org. torpedonaaf. Jongens- en
meisjesrijwielen eiken leeftijd. Billijken
prijs. „RIJWIELHAL", Vrouwenstraat 4.
Te koop een kinderwagen en een Radio
toestel, wisselstroom.
LINDENLAAN 9.
Prima Damesfiets z. g. a. n. 13.50,
pracht Veerenbed 7.50, ijskasten, closet-
stoelen, enz., mooi buffet, crapeaud 6.50.
Te koop gevraagd: piano, brandkast, enz.
DEKKER, Laat 182.
Prima handnaaimachine met garantie
8.50, Singertrapmachine 15, luxe
hand- en trapnaaimachines (koopjes) z. g.
a. n. Naaimachines vanaf 5.
DEKKER, Laat 182.
Te koop een zeiljacht, grootte B. M. met
volle inventaris.
Te bevragen aan de A. R. Z. V.
Te koop pracht damesrywiel met terug
traprem 15.
J. PRANGER, Kanaaldijk 21.
Te koop half Transp. rijwiel met voor
bagagedrager 12.50, Damesrijwiel 15,
z. g. a. n.
Bisschop Bottemannestraat 24.
Aangeboden als nieuw: 1 Nederlandsche
Kroon en 1 Gazelle Heerenrijjvielen.
KLAAS DIK, Ritsevoort 17. Telef. 2814.
Te koop 3 Melkschuitjes en een
bij J. OTTO, Koedijk 152.
boeier
Inkoop van Couranten en Boeken, 2.50
per 100 K.G. of 2H cent per kilo, tevens
kooper van lompen, enz. wordt van huis
afgehaald. L. DE JONG ZOON,
Oudegracht 48, Alkmaar.
Als nieuw H. ryw. met Torp. naaf (hoo-
ge maat) 15.50 en 8.50, 12.00, 15.00,
Jongensfiets met Torp. naaf 8.50, 10.
NIEROP, Heerenstr. 10. Tel. 3827. Te koop
gevr. Motorrijw. voor den sloop.
(Van onzen R.-correspondent).
Utrecht staat deze dagen in het teeken
van de Oxford-beweging!
Vertegenwoordigers van vele nationali
teiten hebben de vaak verre reis naar de
lage landen aan de zee ondernomen, ten
einde getuigenis af te leggen van hunne
belevenissen. De hotels zijn stampvol, ka
merverhuurders maken goede zaken en nog
steeds houdt de stroom aan. Eergisteren
kwam een deputatie uit de Scandinavische
landen, over eenige dagen zal een afdeeling
Schotten door onze stad marcheeren
Friezen en Friezinnen loopen in hun ty
pische kleederdracht rond.
Talrijk zyn de meetings die overal in de
stad gehouden worden en talrijk zijn er de
menschen. Britsche generaals, Engelsche
journalisten, Zwitsersche professoren, kort
om menschen van allerlei ambachten en
volksgenootschappen. Zoo is onder meer
aanwezig de bekende Noorsche journalist
mr. Fredrik Ramm, die indertijd de Pool-
vlucht van Amundsen in het jaar 1926 mee
maakte en die wij bereid vonden van zijn
reisindrukken mede te deelen.
„Zeer prettige herinneringen heb ik aan
deze reis. In de eerste plaats natuurlijk aan
Amundsen zelf. Hij was een man met de
hoogste kwaliteiten die een mensch maar
kan hebben. Iedereen die met hem in con
tact kwam, voelde zich dadelijk op zijn ge
mak. Bij al zyn groote successen bleef hij
de eenvoudige man, onder de grootste eer
bewijzen bleef hij bescheiden. Noorwegen
verloor en verliest nog een groot man
in hem.
Ik kende Amundsen goed en hij vroeg mij
in mijn kwaliteit van journalist de reis
mee te maken. De vlucht zou volvoerd wor
den met het Italiaansche luchtschip, dat de
Norge" gedoopt werd In Italië moesten wij
het halen en vandaar werd het gevlogen via
Engeland naar Noorwegen, waar wij een
nacht in Oslo verbleven en daarop de reis
voortzetten over Leningrad naar Spits
bergen. vanwaar de tocht naar de Noord
pool zou aanvangen.
8 Mei kwamen wij in Spitsbergen, drie
dagen later vertrokken wij na allerlei le
vensmiddelen te hebben ingeladen en na
tuurlijk olie en benzine. De constructeur van
het luchtschip, Nobile, bevond zich ook aan
boord en mede de Amerikaan Ellsworth.
De start.
Zooals reeds gezegd 11 Mei startten wij
voor de groote reis. De weerberichten waren
uiterst gunstig geweest, alle benoodigdheden
waren aan boord en de bemanning was goed
uitgerust. Dat laatste was wel noodig, want
den opvarenden 16 in totaal wachtte
een uiterst vermoeiende reis. Plaats om te
slapen was er niet, iedereen moest maar
een paar dagen staan, want alles was vol
geladen. Uit den aard der zaak het meest
met benzine om de drie motoren naar be
hooren te voeden.
Verder mondvoorraad. Niet alleen na
tuurlijk voor de paar dagen van den over
tocht maar een boel reservevoorraden in
geval van nood. Ski's en tenten weren mede
aan boord en het was alleen te hopen, dat
we niet vlak boven de Pool een noodlan
ding moesten maken!
De reis werd in ongeveer drie dagen vol
bracht. Op het oogenblik zou niet gezegd
worden dat de tocht snel volbracht was!
Over drie duizend kilometer, van Spits
bergen naar Alaska drie dagen varen
getuigt naar hedendaagsche begrippen niet
van haast. Maar toen was elk der drie mo
toren slechts een sterkte van 180 P.K.
In den beginne verliep alles zeer vlot,
maar later begonnen de moeilijkheden pas
goed Sneeuwstormen en mist bemoeilijkten
de navigatie zeer. Ijsafzetting belaagde het
luchtschip en dat was wel een zeer ge
vaarlijk iets. De ballon kon namelijk slechts
een ijslaag van een milimeter verdragen en
werd deze korst meer, dan zou ongetwijfeld
het omhulsel bezweken zijn. Dus moest
boven de wolken gevaren worden, waar het
ijs weer kon smelten, maar ook dit bracht
risico's met zich mee, want hier was te
duchten, dat het gas door de zonnewarmte
zou uitzetten met de consequentie, dat de
ballon zou barsten. Gelukkig verliep alles ;n
goede orde.
Een grootsch moment was het, toen wij
over den Noordpool heenvoeren en Amund
sen de Noorsche vlag naar beneden wierp.
Hij had bereikt wat hij zich ten doel gesteld
had
Ook het verdere gedeelte van de vlucht
verliep vlot. Doel was de plaats Nome in
Alaska. Men had ons gezegd uit te kijken
naar een klein spoorwegstation en toen het
zoover was, keek een ieder ijverig naar be
neden en ja, plotseling riep één der opva
renden: „Daar is het". Alle anderen keken
gespannen in de richting, die de man aan
wees, maar niemand zag wat. Amundsen
begreep direct, wat er aan de hand was. De
would-be vinder was aan hallucinatie's gaan
lyden gevolg van de enorme inspannin
gen van de vlucht.
Dadelijk werd aanstalten gemaakt om te
landen en zoo daalden wij in Teller, een
stadje 40 mijlen ten Noorden van Nome.
Rooken
Men kan begrijpen dat dadelijk een ieder
naar bed ging. Zoo ook de chef-radiografist,
maar de man had groote behoefte aan een
sigaar, aan boord was het rooken natuuilijk
streng verboden geweest, aan land wilde hu
er dadelijk van gaan profiteeren.
Met de sigaar ging hij in bed liggen, sliep
in en toen ik vijftien uur later bij hem
kwam, had hy de sigaar nog in den mond.
Uitgedoofd natuurlijk en gelukkig maar
ook!
Eenigen tijd zijn wij in Nome gebleven,
totdat het stoomschip, de „Victoria" ons
kwam halen. Ook de ballon werd meege
voerd aan boord. Via Seattle bereikten wij
New-York en vandaar ging het terug naar
Noorwegen dat wy 6 Juli weer bereikten."
Oxfordian.
En thans in Utrecht in verband met de
Oxford-beweging!
Een tijd geleden heb ik er mee kennis
gemaakt en de gunstige gevolgen heb ik in
mijn arbeid als journalist zoo duidelijk
kunnen merken. De verhoudingen tusschen
de volkeren worden er beter door. Daar be
doel ik mee de verhouding van mensch tot
mensch, want de diplomatieke betrekkingen
tusschen twee landen zijn vrijwel altijd
goed
Hoe waren de betrekkingen vroeger niet
tusschen een Deen en een Noor. Groenland
was de groote twistappel, een groote strijd
werd er gevoerd en in mijn kwaliteit van
hoofdredacteur deed ik hard mede aan het
streven om alles voor Noorwegen te doen.
Alles en iedereen moest Noorwegen dienen.
De Oslo-conventie bekeek ik als- iets, dat
alleen dienstig moest zijn voor mijn land.
Toen kwam Oxford in mijn leven en ik
heb ingezien dat niet anderen, maar dat wij
zelf moesten beginnen te veranderen.
Een staaltje wil ik u wel vertellen. Inder
tijd heb ik een heftige en vaak onaange
name polemiek gevoerd met een ander
hoofdredacteur met al de gevolgen van dien.
Na de ommekeer in mijn leven heb ik hem
een brief geschreven, waarin ik mijn ex
cuses aanbood en thanszyn wy de beste
vrienden. Op het oogenblik ben ik geen
hoofdredacteur meer. Voor vele kranten
schrijf ik, maar niet meer ultra-nationalis
tisch getint als vroeger, maar in een con
structieve geest, die het elkaar dienen en
begrijpen naar myne meening zal bevorde
ren. Onder God's leidende stem."
Schotten naar Nederland.
Captain Loudon Hamilton, lid van één
der meest aanzienlijke adellijke Schotsche
familie's, deelde ons mede, dat aan het einde
van deze week ongeveer honderd Schotten
naar ons land zullen komen, om deel te
nemen aan de nationale bijeenkomst der
Oxfordgroep in Nederland.
„Velen van hen", aldus Captain Loudon
Hamilton, „zullen in „kilts" (nationale
dracht der Schotten) komen en eenigen
zullen hun doedelzakken mede brengen.
Iedere Schotsche clan heeft zyn eigen „tar
tan" (soort rok); er zijn er ook, die er twee
verschillende hebben: de „hunting" voor
overdag en de „royal" voor avondkleeding.
Slechts de geslachten en clans, stammende
uit de Schotsche Hooglanden, hebben „recht"
op hun tartans, maar het is gaandeweg ge
bruik geworden, dat ook geslachten uit de
Laaglanden een eigen tartan hebben aange
nomen.
De algemeen verbreide meening, dat tar
tan en doedelzak van Schotschen oorsprong
zouden zyn, is niet juist. De tartan werd
bedacht, door een Engelsche prinses, echt-
genoote van koning Malcolm van Schotland.
De Schotsche edelen wilden niet aan
's Konings hof verschijnen. Toen gaf Ko
ningin Margaretha opdracht om een speciaal
weefsel, met een eigen patroon voor iede-
ren edelman, te vervaardigen. De ridders
waren hier zoo verheugd over, dat zij zeer
gaarne naar het Hof togen om zich in hunne
nieuwe gewaden te vertoonen.
De doedelzak.
De doedelzak is van nog ouderen datum.
Dit muziekinstrument nam zijn oorsprong
in Egypte. Het was van riet gemaakt; de
toon werd geregeld met de vingers en lucht-
openingen. Het voortduren van het geluid
wordt verkregen door een zak, die vóór het
spel wordt volgeblazen, waarna de lucht
met den linkerarm waaronder de zak
wordt gedragen in de buizen geperst
wordt. De speler houdt den zak gevuld
door regelmatig blazen gedurende het spel.
De doedelzak werd door de Romeinen
naar Engeland gebracht, maar naar ver
luidt, verveelde het instrument de Engel-
schen spoedig, zoodat zij het maar aan de
Schotten schonken. De Schotten worden ver
ondersteld steeds alles te behouden, wat
maar mogelijk is en dus behielden zij ook
de doedelzak.
Opgemerkt zij, dat doedelzak-muziek zeer
goed samengaat met den aard en de ge
schiedenis van Schotland. Wij zijn even
als Nederland steeds een klein land ge
weest en moesteq vele malen in de historie
vechten voor onze onafhankelijkheid tegen
machtige tegenstanders.
Dit heeft de Schotsche muziek eendeels
droefgeestig, deels wild, deels ook vurig ka
rakter gegeven. De „drone" van den doedel
zak vormt den onder- en achtergrond voor
lichtere wijsjes, wier muziek zoo totaal ver
schilt van die, gemaakt oj. een piano of
ander snareninstrument.
Een Schot, waar ter wereld hij zich ook
moge bevinden, ontroert zoodra hij den
doedelzak hoort, zelfs al wordt hij door geen
enkel ander ding meer geraakt. En de
doedelzakmuziek bereidt hem voor tot
groote avonturen en heldendaden.
Utrecht krijgt nu de kans om de Schotten
te hooren en te zien in de straten en in het
Stadion. Dank zij de bijeenkomst der Oxford
Groep!"
(Nadruk verboden).
ONS DRUKW3RK
ziet er ALTIJD goed uit!
ALKMAARSCHE COURANT, TEL. 3320
DRUKKERIJ COSTER