SPORT EN WEDSTRIJDEN. Alcmaria II - Z.F.C. III Een Noorsch journalist vertelt. Rechtszaken. £uchtoaact Veaaq. en, Aanbod Eenkleiri, maar belangrijk Pinksterprogramma Vlucht over Noordpool in 1926. Ajax ontvangt Be Quick en kan winnen. HILVERSUM OF 'T GOOI? Jan Groot zal JaaP Schipper starten, om- Zondag a.s. 2 uur: Promotie-Degradatiewedstrijd. Alle rangen f 0.25. Jongens f0.10 Een krant, die werh'lijk Met Amundsen's luchtschip. I Voetbal. dat Jan Groot in Roozendaal zal rijden. Deze Alkmaarder is in de Acht van Chaam opgemerkt door Joris v. d. Bergh en deze engageerde hem voor een specialen ama teurswedstrijd. Een mooie kans voor Groot, die hij kon accepteeren dank zij de mede' werking van de directie der Alkmaarsche Wielerbaan, die hem van zijn startverplich tingen op de Alkmaarsche baan onthief. En overigens? Wij wachten op goed weer en hopen op prettige sport. De Pinksterdagen zijn voor de voet ballers niet druk bezet, maar de wed strijden, die vastgesteld zijn, behooren tot de allerbelangrijkste van het sei zoen. Het gaat toch immers om het landskampioenschap en op promotie naar een hoogere klasse? Ajax kan met een concurrent afrekenen en zal da* ongetwijfeld ook doen. Want de Amsterdammers ontvangen Be Quick, dat tot nu toe haar eenige nederlaag thuis juist tegen Ajax boekte. De returnmatch moet dus op een nieuwe Ajax-zege uitloopen. Toch dienen de Amsterdammers de zaak niet al te lauw aan te pakken, want de Gro ningers hebben uit de jongste overwinning op Go ahead nieuwen moed geput en zullen hun huid duur verkoopen. Eveneens mag verwacht worden, dat Feijenoord van Go ahead wint. De Deventer club is feitelijk al kansloos en de Rotterdam mers hebben enorm veel belang bij den wed strijd. 't Zal natuurlijk niet gemakkelijk gaan, maar Halle c.s. zullen het toch niet kunnen bolwerken. En na de Pinksterdagen zien we dus slechts twee kampioenscandidaten over: Ajax en Feyenoord met elk de kans in eigen handen! Promotie. Met de promotiewedstrijden schiet het nu goed op. Reeds zyn drie der vijf eersteklas sers gedegradeerd en zijn twee nieuwe clubs gepromoveerd en misschien, dat er thans één bij komt. 't Gooi is n.1. de gelukkige die kan promo- veeren, zonder zelf te spelen. Als Hilversum n.1. van R.C.H. verliest of zelfs maar gelijk speelt, is het pleit beslecht. Maar Hilversum zal zich alle moeite geven om te winnen, en er is zeer veel kans op, want R.C.H., dat niets meer te winnen heeft, zal wel in een downe stemming spelen. In het Zuiden begint men eindelijk ook. M.V.V. speelt thuis tegen Middelburg en Willem II tegen Miranda. Voorspellingen zijn gewaagd, al meent men algemeen, dat M.V.V. en Willem II de sterksten zijn. En fin, we zullen het spoedig genoeg weten. In het Noorden kan Friesland's lot beslist worden als ze n.1. haar thuiswedstrijd van Heerenveen verliest, degradeert ze. Mis schien kan ze gelijk spelen, winnen zelfs, maar het verloop is hier zoo verrassend ge weest, dat elke uitslag mogelijk is. Ons rayon wordt in de bekerwedstrijden goed vertegenwoordigd: zoowel H.R.C. als de Kennemers hebben het tot de laatste 16 gebracht. Ze spelen beide thuis, H.R.C. tegen Excelsior en Kennemers tegen Roer mond. Zouden ze de laatste acht kunnen halen? We hopen het. Bij de clubs zijn 8 eersteklassers, n.1. H.D. V.S., Eindhoven, Excelsior, Roermond, Leeuwarden, Tubantia, Veendam en C.VV. en in elk geval de volgende tweedeklassers: H.R.C., Kennemers, Spartaan, W.F.C. en misschien A.F.C. ALCMARIA II—Z.F.C. III. Zondag, eersten Pinksterdag, speelt Alc- maria II thuis haar tweeden degradatiewed strijd. Z.F.C. III komt op bezoek en zal een gevaarlijke tegenstander zijn, getuige reeds het feit, dat Helder II in Zaandam met dui delijke cijfers klop kreeg. Alcmaria II weet echter, wat er op het spel staat en zal heusch wel probeeren om te winnen. Moge het haar gelukken! VERBETERDE STANDEN. In twee standen van den N.H.V.B. zijn eenige foutjes geslopen, zoodat wij vandaag de verbeterde standen plaatsen. le klasse A Bergen I 16 12 1 3 61—27 25 Z.F.C. IV 16 12 1 3 56—23 25 O.S.V. III 16 9 4 3 59—34 22 W.F.C. IV 16 6 3 7 44—49 15 Z.V.V. III 16 6 1 9 41—49 13 C.S.V. I 16 4 4 8 32—45 12 Beemster I 16 4 4 8 36—66 12 Vrone I 16 4 2 10 43—66 10 Alcmaria IV 16 3 4 9 34—57 10 2e klasse B (t.m. 9 Mei 1937) Z.V.V. IV 17 12 3 2 38—12 27 K.V.V. IV 17 10 2 5 59—27 22 Alkm. Boys III 18 10 2 6 51—40 22 Uitgeest II 18 9 2 7 58—38 20 Westzaan II 18 9 2 7 41—45 20 Z.F.C. VI 17 6 4 7 36—44 16 W.R.C. I 18 7 2 9 48—60 16 Assendelft III 17 4 4 9 41—45 12 W.F.C. VI 18 4 3 11 27—59 11 R-C.Z. II 16 2 4 10 17—46 8 Wielrennen. DE ALKMAARSCHE WIELERBAAN. Als de voorteekenen niet bedriegen zul len de wielerwedstrijden, waarmee de Alk maarsche Wielerbaan haar seizoen officiéél opent, zeer belangwekkend worden. Men kan een grooten strijd verwachten tusschen de profs, waaronder een groote rivaliteit heerscht en die zullen vechten, werkelijk zullen vechten, om elkaar den loef af te ste ken. Dat zal vooral in den koppelwedstrijd tot uiting komen. Wat de amateurs betreft, inplaats van DE GEHEIME ZENDER. Exploitant krijgt milde straf Voor den kantonrechter te Almelo stond terecht de schoenmaker S., die te Aadorp, een dorpje vlak bij Almelo, in Februari een geheimen zender zou hebben geëxploiteerd. Er werd een inval in het betreffende huis gedaan, waarbij de onderdeelen van den zender werden gevonden In een oude zuur- koolton in de slaapkamer. S. gaf toe, dat hij voor de politie een be kentenis had afgelegd. Er werden twee weken hechtenis tegen hem geëischt, maar de kantonrechter vond-het feit niet ernstig genoeg om S. tot hechtenis te veroordeelen, daar er alleen maar amusement-muziek was uitgezonden. Vonnis 25 of 25 dagen. HET BEVEL VAN EEN MEERDERE NIET OPGEVOLGD. Voor het Hoog Militair Gerechtshof. De 20-jarige A. Th. van O., dienstplich tige bij het eerste regiment huzaren te Amersfoort had geweigerd het bevel van zijn korporaal op te volgen. Hij moest eten gaan halen, doch vertikte het, ook nadat de korporaal het bevel eeni ge malen had herhaald. Wegens opzettelijke ongehoorzaamheid was hij door den krijgsraad gestraft met gevangenisstraf van veertien dagen. Hij vond die straf wel wat zwaar, zoo zeide hij in hooger beroep voor het hoog militair gerechtshof, want hij had in drift gehandeld. Het bleek, dat beklaagde inderdaad een driftig persoon was, want hij had al eens een veroordeeljng wegens mishandeling ge had. Bovendien kwam uit zijn strafregister aan het licht, dat hij ook reeds wegens he ling terecht had gestaan en daarvoor een gedeeltelijke voorwaardelijke straf had ge kregen, waarvan de proeftijd nog liep Door een veroordeeling in deze zaak, zou hij tevens het voorwaardelijke gedeelte van de vorige straf moeten ondergaan. De advocaat-fiscaal achtte geen termen aanwezig voor een lichtere straf en eischte bevestiging van het vonnis van den krijgs raad. wordt gelexen, Moet voor uw zaak afdoende wezen Merrill op Floyd Bennett, Na een oponthoud van twintig minuten op het vliegveld Quincy, is Merrill te acht uur doorgevlogen naar New-York. Hij verklaarde geen moeilijkheden te hebben gehad, doch het weer was slecht en daarom had hij besloten zijn benzine voorraad te Quincy aan te vullen. De overtocht van Engeland naar Quincy werd gemaakt in ongeveer twee en twin tig en een half uur. Thans zijn de beide vliegers veilig op het vliegveld Floyd Bennett geland. Een nieuw record Merril is om 4.35 New-Yorkschen tijd te Floyd Bennett geland, d. w. z. 24 uur en 22 minuten, nadat hij in Engeland was opgestegen. De mist, die hem belette, zich te oriënteeren, was een der oorzaken waarom hij te Quincy is geland. Merrill en Lambie hebben een nieuw record gevestigd voor de vlucht over den Atlantischen Oceaan in de richting Oost naar West. Bij hun aankomst werden zij door 5000 toeschouwers toegejuicht. K.L.M. KRIJGT WEER EEN PELIKAAN. De laatste Douglas DC3 draagt dien naam. De K.L.M. zal binnenkort weer een „Pelikaan" bij haar luchtvloot hebben. Iedereen z. 1 zich het roemrijke Fokker vliegtuig herinneren, dat destijds dezen naam droeg. De Decemberdagen van 1933 liggen nog versch in fret geheugen. In ruim vier dagen voerden Smirnoff, Soer, Grosfeld en Beukering dezen blauwen vogel over landen en zeeën naar de Oost en in bijna denzelfden tijd weer naar ons land terug. Duizenden waren op Schiphol verzameld om daar deze vlucht een waar dig einde te doen nemen. Sindsdien gebeurde er veel in de lucht vaart. De „Pelikaan" raakte op den achter grond en werd ten slotte naar Frankrijk verkocht. Of het toestel thans nog in Frankrijk is, of dat het misschien naar nog zuidelijker oorden is verhuisd, is ons niet bekend. De naam was echter verdwenen onder de Nederlandsche vliegtuigen. Maar nu de D.C. 3 de K.L.M.-vloot weer zullen aanvullen krijgt Nederland opnieuw een „Pelikaan". Het vliegtuig „Pluvier", dat in Amerika verloren ging, alvorens het aan de K.L.M. werd overgedragen, wordt door een nieuwe PHA.L.P. vervangen. Dit vliegtuig zal dan den naam „Pelikaan" krygen. In Juni zal deze machine als laatste van de serie in ons land komen en dan zijn alle D.C. 3-vliegtuigen aanwezig. De „Wielewaal", welke 15 Mei van New-York vertrekt, zal niet zooals de andere vliegtuigen te Cherbourg aanko men, maar regelrecht naar Rotterdam gaan, waar het toestel zal worden gemon teerd. ONZE POSTVLUCHTEN. De Kwak (uitreis), de Nachtegaal (thuisreis) arriveerden heden te Jodhpoer. DE „PERKOETOET" NAAR IND1E VERTROKKEN. Vanmorgen zes uur is de „Perkoetoet" met post en passagiers van Schiphol opge stegen voor den tocht naar Indië. Aan boord zyn vijf passagiers, t. w. een voor Penang en vier voor Karachi. Mede genomen is 312 K.G. briefpost, 11 K.G. pakketpost en 170 K.G. vracht. HET VERGAAN VAN DE „HINDENBURG". De post geheel verloren. Blijkens mededeeling van de Duitsche postadministratie is bij den brand van het luchtschip „Hindenburg" de daarmede vervoerde post geheel verloren gegaan. In verband met het vergaan van het luchtschip „Hindenburg" en de daaruit voortvloeiende staking van den dienst Frankf urt MainLakehurst (New-York is de aangekondigde gelegenheid tot ver zending van luchtpost met deze verbin ding vervallen. DE „GODDELIJKE WIND" IN GRIEKENLAND. Het Japansch vliegtuig „Goddelijke wind" is gisteravond 18.35 uur op den terugtocht naar Japan op het vliegveld Tatoi geland. MERRILL VOLBRENGT OVERSTEEK. In Massachusetts geland. De vlieger Merrill is gister op het ma rine-vliegveld Quincy (Massachusetts) geland. Kort daarvoor had Merrill draadloos medegedeeld, dat hij binnen twee uur op het Lloyd Bennett vliegveld hoopte te landen. Even later seinde hij, dat hij een opening in het wolkendek zocht om te landen. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 35 cent bij vooruit betaling. Te koop een driewieler Motorfiets 7 Y, P.K. merk J. L. O. LAMMERS, Nieuwesloot, naast Metz, Rijwielhandel. Te koop aangeboden een prima Brand kastje, hoog 80, breed 55 en diep 45 c.M. Bij T. WOLZAK, Mient 20, Alkmaar. Telefoon 2266. H. H. Kruisnetvisschers. Te koop boot met lier en kruisnet, geheel compleet. H. J. KEESEN, Zeglis 21, Alkmaar. Te koop 1 Damesrtfwiel 12.50. LIMMERHOEK 18. Pracht Tuinameublement te koop, zwaar en degelijk en prima in de verf. Groenelaan E. DE JONG, Heiloo 25 A. Te koop z. g. a. n. dames- en heerenrij wielen met org. torpedonaaf. Jongens- en meisjesrijwielen eiken leeftijd. Billijken prijs. „RIJWIELHAL", Vrouwenstraat 4. Te koop een kinderwagen en een Radio toestel, wisselstroom. LINDENLAAN 9. Prima Damesfiets z. g. a. n. 13.50, pracht Veerenbed 7.50, ijskasten, closet- stoelen, enz., mooi buffet, crapeaud 6.50. Te koop gevraagd: piano, brandkast, enz. DEKKER, Laat 182. Prima handnaaimachine met garantie 8.50, Singertrapmachine 15, luxe hand- en trapnaaimachines (koopjes) z. g. a. n. Naaimachines vanaf 5. DEKKER, Laat 182. Te koop een zeiljacht, grootte B. M. met volle inventaris. Te bevragen aan de A. R. Z. V. Te koop pracht damesrywiel met terug traprem 15. J. PRANGER, Kanaaldijk 21. Te koop half Transp. rijwiel met voor bagagedrager 12.50, Damesrijwiel 15, z. g. a. n. Bisschop Bottemannestraat 24. Aangeboden als nieuw: 1 Nederlandsche Kroon en 1 Gazelle Heerenrijjvielen. KLAAS DIK, Ritsevoort 17. Telef. 2814. Te koop 3 Melkschuitjes en een bij J. OTTO, Koedijk 152. boeier Inkoop van Couranten en Boeken, 2.50 per 100 K.G. of 2H cent per kilo, tevens kooper van lompen, enz. wordt van huis afgehaald. L. DE JONG ZOON, Oudegracht 48, Alkmaar. Als nieuw H. ryw. met Torp. naaf (hoo- ge maat) 15.50 en 8.50, 12.00, 15.00, Jongensfiets met Torp. naaf 8.50, 10. NIEROP, Heerenstr. 10. Tel. 3827. Te koop gevr. Motorrijw. voor den sloop. (Van onzen R.-correspondent). Utrecht staat deze dagen in het teeken van de Oxford-beweging! Vertegenwoordigers van vele nationali teiten hebben de vaak verre reis naar de lage landen aan de zee ondernomen, ten einde getuigenis af te leggen van hunne belevenissen. De hotels zijn stampvol, ka merverhuurders maken goede zaken en nog steeds houdt de stroom aan. Eergisteren kwam een deputatie uit de Scandinavische landen, over eenige dagen zal een afdeeling Schotten door onze stad marcheeren Friezen en Friezinnen loopen in hun ty pische kleederdracht rond. Talrijk zyn de meetings die overal in de stad gehouden worden en talrijk zijn er de menschen. Britsche generaals, Engelsche journalisten, Zwitsersche professoren, kort om menschen van allerlei ambachten en volksgenootschappen. Zoo is onder meer aanwezig de bekende Noorsche journalist mr. Fredrik Ramm, die indertijd de Pool- vlucht van Amundsen in het jaar 1926 mee maakte en die wij bereid vonden van zijn reisindrukken mede te deelen. „Zeer prettige herinneringen heb ik aan deze reis. In de eerste plaats natuurlijk aan Amundsen zelf. Hij was een man met de hoogste kwaliteiten die een mensch maar kan hebben. Iedereen die met hem in con tact kwam, voelde zich dadelijk op zijn ge mak. Bij al zyn groote successen bleef hij de eenvoudige man, onder de grootste eer bewijzen bleef hij bescheiden. Noorwegen verloor en verliest nog een groot man in hem. Ik kende Amundsen goed en hij vroeg mij in mijn kwaliteit van journalist de reis mee te maken. De vlucht zou volvoerd wor den met het Italiaansche luchtschip, dat de Norge" gedoopt werd In Italië moesten wij het halen en vandaar werd het gevlogen via Engeland naar Noorwegen, waar wij een nacht in Oslo verbleven en daarop de reis voortzetten over Leningrad naar Spits bergen. vanwaar de tocht naar de Noord pool zou aanvangen. 8 Mei kwamen wij in Spitsbergen, drie dagen later vertrokken wij na allerlei le vensmiddelen te hebben ingeladen en na tuurlijk olie en benzine. De constructeur van het luchtschip, Nobile, bevond zich ook aan boord en mede de Amerikaan Ellsworth. De start. Zooals reeds gezegd 11 Mei startten wij voor de groote reis. De weerberichten waren uiterst gunstig geweest, alle benoodigdheden waren aan boord en de bemanning was goed uitgerust. Dat laatste was wel noodig, want den opvarenden 16 in totaal wachtte een uiterst vermoeiende reis. Plaats om te slapen was er niet, iedereen moest maar een paar dagen staan, want alles was vol geladen. Uit den aard der zaak het meest met benzine om de drie motoren naar be hooren te voeden. Verder mondvoorraad. Niet alleen na tuurlijk voor de paar dagen van den over tocht maar een boel reservevoorraden in geval van nood. Ski's en tenten weren mede aan boord en het was alleen te hopen, dat we niet vlak boven de Pool een noodlan ding moesten maken! De reis werd in ongeveer drie dagen vol bracht. Op het oogenblik zou niet gezegd worden dat de tocht snel volbracht was! Over drie duizend kilometer, van Spits bergen naar Alaska drie dagen varen getuigt naar hedendaagsche begrippen niet van haast. Maar toen was elk der drie mo toren slechts een sterkte van 180 P.K. In den beginne verliep alles zeer vlot, maar later begonnen de moeilijkheden pas goed Sneeuwstormen en mist bemoeilijkten de navigatie zeer. Ijsafzetting belaagde het luchtschip en dat was wel een zeer ge vaarlijk iets. De ballon kon namelijk slechts een ijslaag van een milimeter verdragen en werd deze korst meer, dan zou ongetwijfeld het omhulsel bezweken zijn. Dus moest boven de wolken gevaren worden, waar het ijs weer kon smelten, maar ook dit bracht risico's met zich mee, want hier was te duchten, dat het gas door de zonnewarmte zou uitzetten met de consequentie, dat de ballon zou barsten. Gelukkig verliep alles ;n goede orde. Een grootsch moment was het, toen wij over den Noordpool heenvoeren en Amund sen de Noorsche vlag naar beneden wierp. Hij had bereikt wat hij zich ten doel gesteld had Ook het verdere gedeelte van de vlucht verliep vlot. Doel was de plaats Nome in Alaska. Men had ons gezegd uit te kijken naar een klein spoorwegstation en toen het zoover was, keek een ieder ijverig naar be neden en ja, plotseling riep één der opva renden: „Daar is het". Alle anderen keken gespannen in de richting, die de man aan wees, maar niemand zag wat. Amundsen begreep direct, wat er aan de hand was. De would-be vinder was aan hallucinatie's gaan lyden gevolg van de enorme inspannin gen van de vlucht. Dadelijk werd aanstalten gemaakt om te landen en zoo daalden wij in Teller, een stadje 40 mijlen ten Noorden van Nome. Rooken Men kan begrijpen dat dadelijk een ieder naar bed ging. Zoo ook de chef-radiografist, maar de man had groote behoefte aan een sigaar, aan boord was het rooken natuuilijk streng verboden geweest, aan land wilde hu er dadelijk van gaan profiteeren. Met de sigaar ging hij in bed liggen, sliep in en toen ik vijftien uur later bij hem kwam, had hy de sigaar nog in den mond. Uitgedoofd natuurlijk en gelukkig maar ook! Eenigen tijd zijn wij in Nome gebleven, totdat het stoomschip, de „Victoria" ons kwam halen. Ook de ballon werd meege voerd aan boord. Via Seattle bereikten wij New-York en vandaar ging het terug naar Noorwegen dat wy 6 Juli weer bereikten." Oxfordian. En thans in Utrecht in verband met de Oxford-beweging! Een tijd geleden heb ik er mee kennis gemaakt en de gunstige gevolgen heb ik in mijn arbeid als journalist zoo duidelijk kunnen merken. De verhoudingen tusschen de volkeren worden er beter door. Daar be doel ik mee de verhouding van mensch tot mensch, want de diplomatieke betrekkingen tusschen twee landen zijn vrijwel altijd goed Hoe waren de betrekkingen vroeger niet tusschen een Deen en een Noor. Groenland was de groote twistappel, een groote strijd werd er gevoerd en in mijn kwaliteit van hoofdredacteur deed ik hard mede aan het streven om alles voor Noorwegen te doen. Alles en iedereen moest Noorwegen dienen. De Oslo-conventie bekeek ik als- iets, dat alleen dienstig moest zijn voor mijn land. Toen kwam Oxford in mijn leven en ik heb ingezien dat niet anderen, maar dat wij zelf moesten beginnen te veranderen. Een staaltje wil ik u wel vertellen. Inder tijd heb ik een heftige en vaak onaange name polemiek gevoerd met een ander hoofdredacteur met al de gevolgen van dien. Na de ommekeer in mijn leven heb ik hem een brief geschreven, waarin ik mijn ex cuses aanbood en thanszyn wy de beste vrienden. Op het oogenblik ben ik geen hoofdredacteur meer. Voor vele kranten schrijf ik, maar niet meer ultra-nationalis tisch getint als vroeger, maar in een con structieve geest, die het elkaar dienen en begrijpen naar myne meening zal bevorde ren. Onder God's leidende stem." Schotten naar Nederland. Captain Loudon Hamilton, lid van één der meest aanzienlijke adellijke Schotsche familie's, deelde ons mede, dat aan het einde van deze week ongeveer honderd Schotten naar ons land zullen komen, om deel te nemen aan de nationale bijeenkomst der Oxfordgroep in Nederland. „Velen van hen", aldus Captain Loudon Hamilton, „zullen in „kilts" (nationale dracht der Schotten) komen en eenigen zullen hun doedelzakken mede brengen. Iedere Schotsche clan heeft zyn eigen „tar tan" (soort rok); er zijn er ook, die er twee verschillende hebben: de „hunting" voor overdag en de „royal" voor avondkleeding. Slechts de geslachten en clans, stammende uit de Schotsche Hooglanden, hebben „recht" op hun tartans, maar het is gaandeweg ge bruik geworden, dat ook geslachten uit de Laaglanden een eigen tartan hebben aange nomen. De algemeen verbreide meening, dat tar tan en doedelzak van Schotschen oorsprong zouden zyn, is niet juist. De tartan werd bedacht, door een Engelsche prinses, echt- genoote van koning Malcolm van Schotland. De Schotsche edelen wilden niet aan 's Konings hof verschijnen. Toen gaf Ko ningin Margaretha opdracht om een speciaal weefsel, met een eigen patroon voor iede- ren edelman, te vervaardigen. De ridders waren hier zoo verheugd over, dat zij zeer gaarne naar het Hof togen om zich in hunne nieuwe gewaden te vertoonen. De doedelzak. De doedelzak is van nog ouderen datum. Dit muziekinstrument nam zijn oorsprong in Egypte. Het was van riet gemaakt; de toon werd geregeld met de vingers en lucht- openingen. Het voortduren van het geluid wordt verkregen door een zak, die vóór het spel wordt volgeblazen, waarna de lucht met den linkerarm waaronder de zak wordt gedragen in de buizen geperst wordt. De speler houdt den zak gevuld door regelmatig blazen gedurende het spel. De doedelzak werd door de Romeinen naar Engeland gebracht, maar naar ver luidt, verveelde het instrument de Engel- schen spoedig, zoodat zij het maar aan de Schotten schonken. De Schotten worden ver ondersteld steeds alles te behouden, wat maar mogelijk is en dus behielden zij ook de doedelzak. Opgemerkt zij, dat doedelzak-muziek zeer goed samengaat met den aard en de ge schiedenis van Schotland. Wij zijn even als Nederland steeds een klein land ge weest en moesteq vele malen in de historie vechten voor onze onafhankelijkheid tegen machtige tegenstanders. Dit heeft de Schotsche muziek eendeels droefgeestig, deels wild, deels ook vurig ka rakter gegeven. De „drone" van den doedel zak vormt den onder- en achtergrond voor lichtere wijsjes, wier muziek zoo totaal ver schilt van die, gemaakt oj. een piano of ander snareninstrument. Een Schot, waar ter wereld hij zich ook moge bevinden, ontroert zoodra hij den doedelzak hoort, zelfs al wordt hij door geen enkel ander ding meer geraakt. En de doedelzakmuziek bereidt hem voor tot groote avonturen en heldendaden. Utrecht krijgt nu de kans om de Schotten te hooren en te zien in de straten en in het Stadion. Dank zij de bijeenkomst der Oxford Groep!" (Nadruk verboden). ONS DRUKW3RK ziet er ALTIJD goed uit! ALKMAARSCHE COURANT, TEL. 3320 DRUKKERIJ COSTER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 7