ABCDSF^fflJ ICLIDDOPQra STOVCDXY^ ^VAAR EEN DROOM AL NIET GOED VOOR IS HET PORTRET VAN KLASIENTJE Wisten jullie dat? De tien poesei HET MAKEN VAN LETTERSOORTEN* Uit de Kolk Een toverkunstje Curiositeiten op de Parijse wereldtentoonstelling Üoor Violet Carr. Het was een hopeloos geval met Lies de handwerkles. Zij vond het maken van allerlei verschillende steken en zoomp- les zo verschrikkelijk, dat haar werk er dan onooglijk uitzag. De juffrouw begreep het niet, want Lies was een van de beste leerlingen van de klas, doch of zij al op haar bromde, haar zelfs eens straf gaf, het mocht niet baten. Lies vond handwerken vreselijk. En ja, toen zij voor haar slordige werk straf kreeg, was het er niet beter op geworden. klos aan. Lies zag tot haar verwondering dat de draad losging, de klos en de schaar kregen gezichten, armen en benen en be gonnen met de draad te draaien alsof het een springtouw was. Flppie Vingerhoed, niet lui, mocht het eerst springen, en daar ging het van „een-twee-drie Cho", dat was namelijk het geliefde springtouwspel letje van Lies, die zo goed „hoge" kon springen. Toen Fipple „af" was mocht de schaar het proberen, daarna de klos, wat heel moeilijk was, omdat het draadje aan haar vastzat, maar zij rolden nu het draad je wat verder af en toen ging het. "ftiOIs vertelde zij aan haar moeder, die juist graag handwerkte, en al de jurken van Lies zelf maakte, dat haar werk op school, helemaal niet wilde vlotten. „Ja", klaagde zij, „de juffrouw is ook zo akelig Drecies als wij een naadje moeten stikken, Jan moet de achterkant van het naadje even netjes zijn als de voorkant. Dat is toch niet nodig, als de voorkant maar net- ies is." Moeder schudde haar hoofd en antwoord de: „Natuurlijk is je werk niet in orde, als er Aaar één kant netjes is, want als je op de naaimachine een zoom maakt, zien toch rok allebei de kanten er keurig uit?' Lies had voor de tweede maal straf ge kregen en de juffrouw had haar de naai lap meegegeven met de boodschap dat het knoïfwerk uitgehaald moest worden en dat zij er voor moest zorgen, dat Lies op de Volgende les de stiknaad netjes over had gedaan, aritaers zou de juffrouw genood- zaait zijn haar op haar vrije Zaterdagmid dag terug te laten komen. Inplaats van dat Lies thuis nu maar da delijk begon aan het vervelende werkje, nam zij een boek, dat zij op haar verjaar dag had gekregen en ging zitten lezen. Het was een boek met prachtige verhalen; een er van vertelde van een kleine jongen, die buitengewoon slordig met zijn speelgoed was en die 's nachts toen de kolk twaalf s'loeg, zag, dat zijn speelgoed begon te le ven. Ze klaagden tegen elkaar hun nood over hun baasje. Toen het tijd was om naar bed te gaan, was het verhaal bijna uit en Lies wilde het toch nog even uitlezen, want het was zo spannend. Gewapend met haar naailap, schaar, vingerhoed en garenklos ging zij eindelijk naar haar kamertje, legde alles op haar tafeltje en was al spoedig in slaap. Opeens hoorde zij het twaalf uur slaan en op hetzelfde ogenblik kwam er een felle lichtstraal in de kamer, die dadelijk weer verdwenen was, maar nu stond er een klei ne fee vlak bij haar tafeltje. Duidelijk hoorde Lies, hoe het garenklosje het uit snikte. De fee vroeg, wat er aan de hand was, waarop het klosje antwoordde: „Lies, het ipeisje daar in bed, houdt helemaal niet van handwerken. Mijn draadje blijft dus altijd vastzitten en daarom kunnen mijn heer schaar en Fippie .Vingerhoed nooit met mij spelen." „O, is het anders niet," sprak de fee la chend, en raakte met haar toverstafje de Opeens sloeg de klok weer, de fee raak te de drie vrienden opnieuw aan en daar lagen ze weer netjes naast elkaar op de naailap van Lies. De fee keerde zich naar het slapende meisje en vroeg haar vrien delijk lachend„Lies, zou je misschien je best willen doen om goed te leren hand werken en het prettig te gaan vinden, dan krijgen mijn kleine vriendjes tenminste een prettig leven. En ik zal je wel helpen, als ik zie, dat jij van jouw kant je best doet" Juist toen Lies wilde antwoorden was de fee verdwenen en stond moeder aan haar bed om haar te roepen, want het was boog tijd om op te staan. Lies moest eerst haar ogen eens uitwrij ven om te zien, waar de fee gebleven was en toen begreep zij pas, dat zij had ge droomd. Moeder moest natuurlijk dadelijk de droom horen en antwoordde„Nu, dan zou ik mijn best ook maar doen, want ik ben er zeker van, dat de fee haar woord zal houden en je zal helpen." Toen Lies 's middags uit school kwam, ging zij vol moed aan het werk. De slordige steken werden uitgehaald en met een op gewekt gezicht probeerde zij het opnieuw. En jawel hoor, het werd keurig en zij kreeg dan ook op de volgende handwerkles een extra pluim van de juffrouw. Zo zien jullie, waar een droom al niet goed voor is. HOE KUN JE MET EEN LEGE WIJNFLES EEN KAARS UITBLAZEN? Nu dat zal ik jullie eens vertellen. Want het is onmogelijk. Je legt de handpalm op de opening van de fles, maar zó dat je met je mond lucht in de fles kunt blazen. Dan houd je de fles tegen de kaarsvlam, zoals je op het plaatje ziet en wel op die manier, dat als je je handen wegneemt, de lucht, die je in de fles geblazen hebt, direct te- gen de kaarsvlam aanblaast. Je begrijpt dus wel, dat je genoeg lucht In de fles gebla zen moet hebben, om een flinke luchtstroom te krijgen, anders gaat de vlam niet uit HOE KUNNEN WE AAN EEN GLAS EEN VOORWERP OPTILLEN? Nog een ander goochelkunstje. Je kunt een klein beetje papier In een glas ver branden, waardoor de lucht verwarmd wordt en als gevolg daarvan verdunt Je plaatst nu op de opening een voorwerp, dat met nat leer overtrokken is en nu kun je door de druk van de koude buitenlucht het glas met het voorwerp er tegen aan gedrukt oplichten, ook wanneer het voor werp wel een paar kilo weegt. Maar Je moet er natuurlijk voor zorgen, dat de ver dunde lucht in het glas luchtdicht afgeslo ten is, anders stroomt er koude lucht in en het kunstje zou mislukken. DE GROOTSTE SCHILDERIJ TER WERELD. De glazen mens uit Dresden spreekt Frans. De bezoekers van de wereldtentoonstel ling 1937 zullen binnen de tentoonstelllngs- muren niet slechts een blik kunnen slaan op de kunst van het hedendaagse Frank rijk, maar op die van de gehele wereld. Om de Franse kunstenaars te helpen heeft Pa rijs 10 millioen en de staat 13 millioen francs uitgetrokken en op deze wijze is het gelukt 348 schilders, 257 beeldhouwers en 118 decorateurs aan het werk te zetten. Onder de schilders vindt men zeer bekende namen, zoals Denis, Vuillard, Frlez, Drivier Guenot en ook Dufy. Dufy is degeen, die uitverkoren was om een technisch schilderwonder tot stand te brengen. Dufy heeft een record gemaakt: hij heeft de grootste schilderij ter wereld vervaardigd. Dit enorme werk zal tentoon gesteld worden In het Paleis der Electri- citeit, dat zich vlak bij de Ecole militaire verheft. De afmetingen van het stuk zijn tien bij zestig meterLHet tot nog toe groot ste schilderij van Frankrijk „Abd-el-Kader's krijgsdaden" van Vernet is er een zuige ling bij. Het gekste van het hele geval is, dat Raoul Dufy nooit een groot werk gemaakt heeft Maar thans heeft het gigantisme Dufy te pakken gekregen en de macht en de weldaden van de electriciteit heeft hij willen vastleggen op een enorm doek. In het heilige woud dolen de schimmen van de voorlopers der moderne wetenschap, Thales, Archimedes, Aristoteles en vele andere grote mannen uit alle tijden rond, tussen de wolken schieten de bliksemstra len en symboliseren de macht van de elec triciteit; Iris zweeft boven de golven van de T.S.F.; en tenslotte ziet men zo te zeg gen, hoe hele steden en dorpen van de electriciteit gebruik maken. Het merkwaardige van een dergelijk werk is het constructieve, dat er in zit. De Kunstenaar moet enigszins als Rodin ge werkt hebben. Men moet zelfs ten dele van grote foto's gebruik gemaakt hebben. De grote opzet van deze schilderij was mogelijk, omdat het stuk ook bestemd is voor de tentoonstelling te New York in het jaar 1939. DE GLAZEN MENS HEEFT FRANS GELEERD. Een buitengewone curiositeit is ook de uit Dresden afkomstige glazen mens. Het is een doorzichtige mens, voorzien van alle organen, welke men waarheidsgetrouw ziet functioneren. Hijzelf geeft daarbij door middel van een onzichtbaar aangebracht gramofoontoestel verklaringen en speciaal voor deze tentoonstelling hebben zijn Duit se vaders hem Frans geleerd. Niet minder merkwaardig is de toren van ijs. Hier ziet men, hoe vochtige lucht in sneeuw en ijs wordt omgezet. En de zon zou midden in de zomer machteloos zijn? Neen, maar om de zonnestralen van hun macht te beroven, heeft men aan de toren Een Amerikaanse ingenieur heeft uitge rekend, dat een motor van een automobiel, die met een snelheid van 60 km per uur loopt, voldoende warmte ontwikkelen kan om een huis met zeven kamers bij een tem peratuur van O graden, voldoende te ver warmen. De Hollandse kwekers hebben bemerkt, dat tomaten gemakkelijker dan welke an dere vrucht ook, geuren overnemen. Daar om moeten de tomaten altijd zorgvuldig verpakt en verzonden worden, zo, dat zij niet in de nabijheid van sterk rakende vrucj^n of bloemen komen te liggen. -jr In Caiifornië op de grote sïfraas'appel- kwekerijen bedient men zich van Röntgen stralen. Men onderzoekt de vruchten als zij nog heel jong zijn, en de minderwaar dige worden onmiddellijk verwijderd. een bijzondere vorm gegeven. Hij is als uit grote parasols opgebouwd. Voor het Paleis van de Luchtvaart Heeft de beeldhouwer Marcel Courbier een enorm werk tot stand gebracht. Het is een soort symbool van vogel en vliegtuig, zo opval lend en zo vol kracht, dat men met grote eerbied voor dit werk blijft staan. In het Paleis der Uitvindingen heeft men een nieuw soort wonder opgesteld dat op bevel de zon kan doen schijnen en het on weer kan laten losbarsten. Ook het planetarium dat de bezoeker me- deneemt op een reis langs de sterren, moet als een bijzondere curiositeit beschouwd worden. Het projectie-apparaat bestaat uit niet minder dan 119 projecteurs, welke sy- metrisch rondom een as opgebouwd zijn. Tien poesen zaten elkaar en maakten een kab* Het was midden in de nacht van welluidende muziek hleli wakker. Een yan de bewoner een wiskundeleraar riant en richtte het licht hiervan sen, die verschrikt aan De volgende morgen t op het bord hoe de poes! tuin hadden gezeten en liqg$n de tien pgpsen cirkels van elkaar te fifl dat iedere poes dus geheel alfeeif hokje kwam te zitten. Proberen ook eens. Hoe de oplossing was, hier onder, maar eerst zelf proberen Heb je een beetje kijk op lettersoorten? Je ziet tegenwoordig in de winkels zulke moderne letters op de prijskaartjes en op de ramen voorkomen, dat je onwillekeurig wel eens blijft staan kijken, hoe de teke naar die eigenlijk heeft gemaakt. Hier zie je zes stukken, die twee aan twee het zelfde zijn, twee grote halve cirkels, twee kleinere en twee rechte lijnen. Knip ze uit en probeer er de letters van het alfabet mee te leggen; je hebt voor iedere letter natuurlijk niet altijd alle zes de stukken nodig, bij de i bv. is één al genoeg. Voor dat je naar het voorbeeld kijkt, is het aar dig, het eerst zelf te proberen, het voor beeld voor de samenstelling zowel van de letters als van de cijfers zie je ook op de tekening. Behalve de hier gegeven voor beelden, kun je de verschillende letters ndtburlijk ook nog op je éigen" fllBRK e.. met andere stukken vormen, probeef hut maar, wie weet, tot welke yemfijtdde re sultaten jullie nog komt Het is nooit prettig als je in éÖffc&lk i recht bent gekomen maar in dit geval is h i gelukkig niet zo heel erg, want giet beetje handigheid kan je jezelf fcföit b. vrijden. Het is alleen maar een „weef. Pr- beer dus uit de „kolk" naar de „weet" i komen, dan ben je klaar. Nooit iMgf d. één letter tegelijk .veranderen, j Oplossing: Van kolk naar Kolk kelk welk week we.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 11