ABCDSF^fflJ
ICLIDDOPQra
STOVCDXY^
^VAAR
EEN DROOM AL NIET GOED VOOR IS
HET PORTRET VAN KLASIENTJE
Wisten jullie dat?
De tien poesei
HET MAKEN VAN LETTERSOORTEN*
Uit de Kolk
Een toverkunstje
Curiositeiten op de Parijse
wereldtentoonstelling
Üoor Violet Carr.
Het was een hopeloos geval met Lies
de handwerkles. Zij vond het maken
van allerlei verschillende steken en zoomp-
les zo verschrikkelijk, dat haar werk er dan
onooglijk uitzag.
De juffrouw begreep het niet, want Lies
was een van de beste leerlingen van de
klas, doch of zij al op haar bromde, haar
zelfs eens straf gaf, het mocht niet baten.
Lies vond handwerken vreselijk. En ja, toen
zij voor haar slordige werk straf kreeg,
was het er niet beter op geworden.
klos aan. Lies zag tot haar verwondering
dat de draad losging, de klos en de schaar
kregen gezichten, armen en benen en be
gonnen met de draad te draaien alsof het
een springtouw was. Flppie Vingerhoed,
niet lui, mocht het eerst springen, en daar
ging het van „een-twee-drie Cho", dat
was namelijk het geliefde springtouwspel
letje van Lies, die zo goed „hoge" kon
springen. Toen Fipple „af" was mocht de
schaar het proberen, daarna de klos, wat
heel moeilijk was, omdat het draadje aan
haar vastzat, maar zij rolden nu het draad
je wat verder af en toen ging het.
"ftiOIs vertelde zij aan haar moeder, die
juist graag handwerkte, en al de jurken
van Lies zelf maakte, dat haar werk op
school, helemaal niet wilde vlotten. „Ja",
klaagde zij, „de juffrouw is ook zo akelig
Drecies als wij een naadje moeten stikken,
Jan moet de achterkant van het naadje
even netjes zijn als de voorkant. Dat is
toch niet nodig, als de voorkant maar net-
ies is."
Moeder schudde haar hoofd en antwoord
de: „Natuurlijk is je werk niet in orde, als
er Aaar één kant netjes is, want als je op
de naaimachine een zoom maakt, zien toch
rok allebei de kanten er keurig uit?'
Lies had voor de tweede maal straf ge
kregen en de juffrouw had haar de naai
lap meegegeven met de boodschap dat het
knoïfwerk uitgehaald moest worden en
dat zij er voor moest zorgen, dat Lies op
de Volgende les de stiknaad netjes over had
gedaan, aritaers zou de juffrouw genood-
zaait zijn haar op haar vrije Zaterdagmid
dag terug te laten komen.
Inplaats van dat Lies thuis nu maar da
delijk begon aan het vervelende werkje,
nam zij een boek, dat zij op haar verjaar
dag had gekregen en ging zitten lezen. Het
was een boek met prachtige verhalen; een
er van vertelde van een kleine jongen, die
buitengewoon slordig met zijn speelgoed
was en die 's nachts toen de kolk twaalf
s'loeg, zag, dat zijn speelgoed begon te le
ven. Ze klaagden tegen elkaar hun nood
over hun baasje.
Toen het tijd was om naar bed te gaan,
was het verhaal bijna uit en Lies wilde het
toch nog even uitlezen, want het was zo
spannend. Gewapend met haar naailap,
schaar, vingerhoed en garenklos ging zij
eindelijk naar haar kamertje, legde alles
op haar tafeltje en was al spoedig in slaap.
Opeens hoorde zij het twaalf uur slaan en
op hetzelfde ogenblik kwam er een felle
lichtstraal in de kamer, die dadelijk weer
verdwenen was, maar nu stond er een klei
ne fee vlak bij haar tafeltje. Duidelijk
hoorde Lies, hoe het garenklosje het uit
snikte. De fee vroeg, wat er aan de hand
was, waarop het klosje antwoordde: „Lies,
het ipeisje daar in bed, houdt helemaal niet
van handwerken. Mijn draadje blijft dus
altijd vastzitten en daarom kunnen mijn
heer schaar en Fippie .Vingerhoed nooit met
mij spelen."
„O, is het anders niet," sprak de fee la
chend, en raakte met haar toverstafje de
Opeens sloeg de klok weer, de fee raak
te de drie vrienden opnieuw aan en daar
lagen ze weer netjes naast elkaar op de
naailap van Lies. De fee keerde zich naar
het slapende meisje en vroeg haar vrien
delijk lachend„Lies, zou je misschien je
best willen doen om goed te leren hand
werken en het prettig te gaan vinden, dan
krijgen mijn kleine vriendjes tenminste een
prettig leven. En ik zal je wel helpen, als
ik zie, dat jij van jouw kant je best doet"
Juist toen Lies wilde antwoorden was de
fee verdwenen en stond moeder aan haar
bed om haar te roepen, want het was boog
tijd om op te staan.
Lies moest eerst haar ogen eens uitwrij
ven om te zien, waar de fee gebleven was
en toen begreep zij pas, dat zij had ge
droomd. Moeder moest natuurlijk dadelijk
de droom horen en antwoordde„Nu, dan
zou ik mijn best ook maar doen, want ik
ben er zeker van, dat de fee haar woord
zal houden en je zal helpen."
Toen Lies 's middags uit school kwam,
ging zij vol moed aan het werk. De slordige
steken werden uitgehaald en met een op
gewekt gezicht probeerde zij het opnieuw.
En jawel hoor, het werd keurig en zij kreeg
dan ook op de volgende handwerkles een
extra pluim van de juffrouw. Zo zien jullie,
waar een droom al niet goed voor is.
HOE KUN JE MET EEN LEGE WIJNFLES
EEN KAARS UITBLAZEN?
Nu dat zal ik jullie eens vertellen. Want
het is onmogelijk. Je legt de handpalm op
de opening van de fles, maar zó dat je met
je mond lucht in de fles kunt blazen. Dan
houd je de fles tegen de kaarsvlam, zoals
je op het plaatje ziet en wel op die manier,
dat als je je handen wegneemt, de lucht,
die je in de fles geblazen hebt, direct te-
gen de kaarsvlam aanblaast. Je begrijpt dus
wel, dat je genoeg lucht In de fles gebla
zen moet hebben, om een flinke luchtstroom
te krijgen, anders gaat de vlam niet uit
HOE KUNNEN WE AAN EEN GLAS
EEN VOORWERP OPTILLEN?
Nog een ander goochelkunstje. Je kunt
een klein beetje papier In een glas ver
branden, waardoor de lucht verwarmd
wordt en als gevolg daarvan verdunt Je
plaatst nu op de opening een voorwerp,
dat met nat leer overtrokken is en nu kun
je door de druk van de koude buitenlucht
het glas met het voorwerp er tegen aan
gedrukt oplichten, ook wanneer het voor
werp wel een paar kilo weegt. Maar Je
moet er natuurlijk voor zorgen, dat de ver
dunde lucht in het glas luchtdicht afgeslo
ten is, anders stroomt er koude lucht in en
het kunstje zou mislukken.
DE GROOTSTE SCHILDERIJ TER
WERELD.
De glazen mens uit Dresden spreekt
Frans.
De bezoekers van de wereldtentoonstel
ling 1937 zullen binnen de tentoonstelllngs-
muren niet slechts een blik kunnen slaan
op de kunst van het hedendaagse Frank
rijk, maar op die van de gehele wereld. Om
de Franse kunstenaars te helpen heeft Pa
rijs 10 millioen en de staat 13 millioen
francs uitgetrokken en op deze wijze is het
gelukt 348 schilders, 257 beeldhouwers en
118 decorateurs aan het werk te zetten.
Onder de schilders vindt men zeer bekende
namen, zoals Denis, Vuillard, Frlez, Drivier
Guenot en ook Dufy.
Dufy is degeen, die uitverkoren was om
een technisch schilderwonder tot stand te
brengen. Dufy heeft een record gemaakt:
hij heeft de grootste schilderij ter wereld
vervaardigd. Dit enorme werk zal tentoon
gesteld worden In het Paleis der Electri-
citeit, dat zich vlak bij de Ecole militaire
verheft. De afmetingen van het stuk zijn
tien bij zestig meterLHet tot nog toe groot
ste schilderij van Frankrijk „Abd-el-Kader's
krijgsdaden" van Vernet is er een zuige
ling bij.
Het gekste van het hele geval is, dat
Raoul Dufy nooit een groot werk gemaakt
heeft Maar thans heeft het gigantisme
Dufy te pakken gekregen en de macht en
de weldaden van de electriciteit heeft hij
willen vastleggen op een enorm doek. In
het heilige woud dolen de schimmen van
de voorlopers der moderne wetenschap,
Thales, Archimedes, Aristoteles en vele
andere grote mannen uit alle tijden rond,
tussen de wolken schieten de bliksemstra
len en symboliseren de macht van de elec
triciteit; Iris zweeft boven de golven van
de T.S.F.; en tenslotte ziet men zo te zeg
gen, hoe hele steden en dorpen van de
electriciteit gebruik maken.
Het merkwaardige van een dergelijk
werk is het constructieve, dat er in zit. De
Kunstenaar moet enigszins als Rodin ge
werkt hebben. Men moet zelfs ten dele van
grote foto's gebruik gemaakt hebben.
De grote opzet van deze schilderij was
mogelijk, omdat het stuk ook bestemd is
voor de tentoonstelling te New York in het
jaar 1939.
DE GLAZEN MENS HEEFT FRANS
GELEERD.
Een buitengewone curiositeit is ook de
uit Dresden afkomstige glazen mens. Het
is een doorzichtige mens, voorzien van alle
organen, welke men waarheidsgetrouw ziet
functioneren. Hijzelf geeft daarbij door
middel van een onzichtbaar aangebracht
gramofoontoestel verklaringen en speciaal
voor deze tentoonstelling hebben zijn Duit
se vaders hem Frans geleerd.
Niet minder merkwaardig is de toren van
ijs. Hier ziet men, hoe vochtige lucht in
sneeuw en ijs wordt omgezet. En de zon
zou midden in de zomer machteloos zijn?
Neen, maar om de zonnestralen van hun
macht te beroven, heeft men aan de toren
Een Amerikaanse ingenieur heeft uitge
rekend, dat een motor van een automobiel,
die met een snelheid van 60 km per uur
loopt, voldoende warmte ontwikkelen kan
om een huis met zeven kamers bij een tem
peratuur van O graden, voldoende te ver
warmen.
De Hollandse kwekers hebben bemerkt,
dat tomaten gemakkelijker dan welke an
dere vrucht ook, geuren overnemen. Daar
om moeten de tomaten altijd zorgvuldig
verpakt en verzonden worden, zo, dat zij
niet in de nabijheid van sterk rakende
vrucj^n of bloemen komen te liggen.
-jr
In Caiifornië op de grote sïfraas'appel-
kwekerijen bedient men zich van Röntgen
stralen. Men onderzoekt de vruchten als
zij nog heel jong zijn, en de minderwaar
dige worden onmiddellijk verwijderd.
een bijzondere vorm gegeven. Hij is als uit
grote parasols opgebouwd.
Voor het Paleis van de Luchtvaart Heeft
de beeldhouwer Marcel Courbier een enorm
werk tot stand gebracht. Het is een soort
symbool van vogel en vliegtuig, zo opval
lend en zo vol kracht, dat men met grote
eerbied voor dit werk blijft staan.
In het Paleis der Uitvindingen heeft men
een nieuw soort wonder opgesteld dat op
bevel de zon kan doen schijnen en het on
weer kan laten losbarsten.
Ook het planetarium dat de bezoeker me-
deneemt op een reis langs de sterren, moet
als een bijzondere curiositeit beschouwd
worden. Het projectie-apparaat bestaat uit
niet minder dan 119 projecteurs, welke sy-
metrisch rondom een as opgebouwd zijn.
Tien poesen zaten
elkaar en maakten een kab*
Het was midden in de nacht
van welluidende muziek hleli
wakker. Een yan de bewoner
een wiskundeleraar riant
en richtte het licht hiervan
sen, die verschrikt aan
De volgende morgen t
op het bord hoe de poes!
tuin hadden gezeten en
liqg$n de tien pgpsen
cirkels van elkaar te fifl
dat iedere poes dus geheel alfeeif
hokje kwam te zitten. Proberen
ook eens. Hoe de oplossing was,
hier onder, maar eerst zelf proberen
Heb je een beetje kijk op lettersoorten?
Je ziet tegenwoordig in de winkels zulke
moderne letters op de prijskaartjes en op
de ramen voorkomen, dat je onwillekeurig
wel eens blijft staan kijken, hoe de teke
naar die eigenlijk heeft gemaakt. Hier
zie je zes stukken, die twee aan twee het
zelfde zijn, twee grote halve cirkels, twee
kleinere en twee rechte lijnen. Knip ze uit
en probeer er de letters van het alfabet
mee te leggen; je hebt voor iedere letter
natuurlijk niet altijd alle zes de stukken
nodig, bij de i bv. is één al genoeg. Voor
dat je naar het voorbeeld kijkt, is het aar
dig, het eerst zelf te proberen, het voor
beeld voor de samenstelling zowel van de
letters als van de cijfers zie je ook op de
tekening. Behalve de hier gegeven voor
beelden, kun je de verschillende letters
ndtburlijk ook nog op je éigen" fllBRK e..
met andere stukken vormen, probeef hut
maar, wie weet, tot welke yemfijtdde re
sultaten jullie nog komt
Het is nooit prettig als je in éÖffc&lk i
recht bent gekomen maar in dit geval is h i
gelukkig niet zo heel erg, want giet
beetje handigheid kan je jezelf fcföit b.
vrijden. Het is alleen maar een „weef. Pr-
beer dus uit de „kolk" naar de „weet" i
komen, dan ben je klaar. Nooit iMgf d.
één letter tegelijk .veranderen, j
Oplossing: Van kolk naar
Kolk kelk welk week we.