Hans Mossel en zijn dansorkest. Radio Hoe een half uurtje A.V.R.O.-dansmuziek wordt voorbereid. Wij gaan voor U spelen. Wat mag ik meenemen naar het buitenland OtadiopcoQcamtm Adverteerende Banken hebben succes. Goeden avond, dames en heeren! Hier is het A.V.R.O.-dansorkest onder leiding van Hans Mossel. Wy gaan nu voor u spelen Men kent de stem, men kent den theme eong, die tot achtergrond van deze woorden dient Dat is alles inhaerent aan een halt uur opgewekte, beschaafde dansmuziek, dat volgen gaat in een stijl, die noch uitgespro ken „hot", noch eenvoudigweg „straight" is een stijl, die behendig laveert tusschen de onderling scherp tegengestelde stroomingen van den publieken smaak en die toch de be grippen „pep", „swing" en bovenal persoon lijkheid uit sluit. Vele malen per week trilt de theme-song van het A.V.R.O.-dansorkest los uit de Ne- derlandsche luidspreker-membramen en dat feit alleen maakt Hans Mossel binnen onze landsgrenzen tot een soort dansmuziek-dic- tator, hetgeen voor ons, aldus het Rotter- damsch Nieuwsblad, aanleiding was dezen musicus te gaan bezoeken. Hans Mossel. Lang, slank, -sportief, ge bruind, kortom, uiterlijk een type om haar' fijn beschreven te worden als de held in een Engelschen damesroman, de radde stem is in natura niet zoo donker als dat bij Angel saksische romanhelden gaarne het geval is, maar de microfoon „neemt" dat juist wel, voor 't overige is er precies dat tikje ner vositeit, dat samenhangt met de geestelijke hoogspanning welke tijdens een uitzending altijd wedijvert met de hooge voltages in het zendergebouw. Afkomst: door en door muzikaal van de bovenste plank, zoon van den wereldver maarden cellist ïsaac Mossel en van de be kende pianiste mevrouw Jeanette Mossel Belinfante. Hans Mossel's carrière. Opleiding: moest vooral niet muziek zijn! Het komt dikwijls voor bij kinderen van musici, ze mogen alles worden, behalve mu sicus. Hans Mossel bezocht het Gymnasium, studeerde muziek uit liefhebberij, doch het bloed kruipt waar het niet gaan kan en na den dood van zijn vader legde Hans Mossel zich op de piano-studie toe en verwierf zich een diploma van de K.N.T.V. Als bij-instru ment bespeelde hij de klarinet, aanvankelijk zonder te vermoeden, hoe dit instrument later zijn carrière richting zou geven. Van de klarinet naar de saxofoon il n'y a qu'un pas. Hans Mossel leerde saxofoon spelen, destijds een instrument-in-opkomst, Hans Mossel was ook „drummer" en omdat destijds Nederland nog niet de legioenen saxofonisten van tegenwoordig kende, kostte het hem weinig moeite deel uit te maken van eenige Nederlandsche dansbands. Uit die dagen stamt nog een aardige herinnering, waarop straks wordt teruggekomen. Hans Mossel trok als saxofonist naar Duitschland, waar hij o.a. speelde in het orkest van Nico Dostal, den groot-fabrikant van Duitsche schlager-potpourri's. Daarna kwam een periode van werkzaamheid bij hetGewandhaus-Orchester te Leipzig! Dat kwam zoo: het beroemde Leipziger orkest moest een reeks voorstellingen bege leiden van een heel moderne operette van den componist Brodzky. En daar moest zoo'n deftige Herr Klarinettist een subtone- passage spelen, zoo in een megafoon. Dat was even ondenkbaar en even onmogelijk als dat Louis Zimmerman op een whoopee noon van de Nederlandsche Hot-club viool- joli van Joe Venuti zou spelen. Maar de componist eischte de integrale verklanking van zijn aller individueelste emoties Hij wilde het subtone-effect! Wat nu? Nico Dostal wees Brodzky een weg uit de impasse. Hij kende wel iemand in Berlijn, een jongen Hollander, die met dergelijke dingen weg wist. Zoo kreeg Hans Mossel te Berlijn midden in den nacht een telefoontje, dat hem naar Leipzig verzocht, als tijdelijk medewerker aan het Gewand haus-Orchester. Er was zelfs even sprake van, dat hij er zou blijven, maar Mossel maakte toen ken nis met Marek Weber, in wiens orkest hij ongeveer vijf jaren heeft medegewerkt. Ook van de orkesten van Dajos Bela en Paul Godwin heeft Hans Mossel deel uitgemaakt. En na die vijf Weber'sche jaren achtte Hans Mossel den tijd gekomen om zich uit de actieve muziekbeoefening terug te trek ken. Hij richtte te Amsterdam een zaak in muziekinstrumenten op, hij gaf daar een groot aantal musici tevens les en als het hem lag, zou hij zelf nooit meer muziek ma ken De weg terug. Wel speelde hij wat mee met de ensembles die in de repetitielokalen boven zijn maga zijn repeteerden. Hij trad ook geregeld voor de P.H.O.H.I.-miörofoon op en via deze mi crofoon leidde de weg terug naar de Hil- versumsche studio. Dat is altijd een aardige herinnering voor mij geweest: een van de eerste dans- muziek-bands, die incidenteel voor een Ne- derlandschen zender speelde, destijds de H.D.O., stond onder mijn leiding. Ik meen, dat het in 1926 was. Het ging toen heel pri mitief, maar veTgeten is het nog niet, want ik ontving verleden jaar zelfs een briefkaart met een geel knipseltje opge plakt van een radio-programma-blad, waar op te lezen stond: Hans Mossel s Indian dance-orchestra. „1'Histoire se répète", had de afzender er onder geschreven. Het was mijzelf geheel ontgaan. Doch hoe kwam u, na eerst de muziek in uw geest al vaarwel gezegd te hebben, in deze functie voor de microfoon? Wel, ik vond het eigenaardig, dat de A.V.R.O. lijn-uitzendingen van dansmuziek uit Engeland organiseerde en ik ben eens met den heer Vogt, die ik nog uit vroeger dagen kende, gaan praten. Ik had in mijn geest al een dansorkest geformeerd en ik wilde het wel eens probeeren. Het A.V.R.O.-Dansorkest. Zoo kwam het gesprek op het A.V.R.O.- dansorkest in zijn huidigen vorm, dat samen gesteld is als volgt: Ferry Barendse, Daaf van Weezei en Hans Maassen, kopersectie; Rinus van Zelm (ook vroeger bij Marek Weber), Ab Witteboon en Eddy Develing, saxofoon-sectie; Cor Coblenz, Louis Eph- raïm en Louis van Coevorden, violen; Fred- dy Bierman, drums, Ernst van 't Hoff, piano, Lion Groen, bas en Frits Hes, guitaar vor men de rhythme-sectie, Klaas van Beeck, die soms de koper-sectie aanvult, is de man, aan wien de band de voortreffelijke arran gementen dankt, die het ensemble een eigen cachet verleenen en last not laest komt de crooner Tony Jongenelen. Henry Hall-style. Als een voorbeeld waarnaar ik mij in menig opzicht richtte, kunt u gerust Henry Hall beschouwen, aldus Hans Mossel. Het werk, Dat bestaat voornamelijk uit repeteeren, urenlang repeteeren. Iedere foxtrot, die daar in nauwelijks drie minuten zoo gemakkelijk en licht uit den luidspreker komt, heeft gemiddeld drie uur repetitie gekost. Elk nummer moet heelemaal voor de microfoon uitgeprobeerd worden en een belangrijk deel van den repetitie-tijd breng ik door in een verspiedercel, naast de dans- muziek-studio, waar ik precies kan hooren, wat er uit den luidspreker komt en dat is geheel iets anders, dan wat men in de studio hoort. De secretaris der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwar tier te Alkmaar, de heer D. J. Scheffel, schrijft ons het navolgende: Daar hij het naderen van het vacantie- seizoen door velen de vraag wordt gesteld, hoeveel sigaren, sigaretten, of kaas mede genomen mag worden naar de ons om gevende vreemde rijken, meen ik goed te doen, daarvan een overzicht aan Uw blad te verstrekken met beleefd verzoek, dit in het redactioneele gedeelte te willen opnemen. Sigaren, cigarillos, sigaretten en rooktabak. België. Vrij van invoerrecht kunnen door reizi- gers worden ingevoerd: öf: 50 gram rooktabak öf: 10 sigaren óf: 20 cigarillos óf: 25 sigaretten. De invoerrechten bedragen: Op sigaren en cigarillos frs. 25 per K.G., netto frs. 10 per 50 stuks. Op sigaretten frs. 25 per K.G. netto. Op rooktabak frs. 10 per K.G. netto. Bovendien is verschuldigd: De accijns, bedragende voor sigaren en cigarillos 8 v. d. Kleinhandelsprijs; voor sigaretten 30 v. d. Kleinhandels prijs; voor rooktabak 20 v. d. Kleinhandels prijs; een „taxe de transmission" van 5 van de waarde (incl. rechten). Er moet worden voldaan aan de formali teit der banderolleering voor het accijns- recht. Intusschen kan bij invoer van niet meer dan 100 sigaren, óf 200 cigarillos, óf 200 si garetten óf 1 K.G. tabak de banderollee ring achterwege blijven, indien de reiziger den accijns betaalt naar de hoogste schaal of ten minste volgens de schaal vastgesteld door de douane. Bij invoer van grootere kwantiteiten moeten de voorwerpen gezonden worden naar de openbare entrepots te Antwerpen, Brussel, Gent, Luik of Ostende om aldaar gebanderolleerd te worden. tegen betaling van het invoerrecht, van de „Umsatzausgleichsteuer" en van een „Un- terschiedsbetrag" ter hoogte van 0.60 R.M. per K.G. voor boter en van 0.25 per K.G. voor kaas. Voor grootere hoeveelheden gelden de voor handelszendingen van kracht zijnde bepalingen (uitvoercertificaat van de Neder landsche Zuivelcentrale, enz.) Het invoerrecht op Hollandsche boter en kaas is vastgesteld als volgt: Butter R.M. 0.75 per K.G. netto; Kase: 1. Tafelkase in Einzelpackungen von 2)$ K.G. Rohgewicht oder darunter R.M. 0.30 per K.G. netto; 2. anderer R.M. 0.20 per K.G. netto. De „Umsatzausgleichsteuer" bedraagt 2 berekend over de officieele waarde (voor boter R.M. 1.75 en voor kaas R.M. 0.80 per K.G. netto) plus het invoerrecht. Een studio-uitzending. Om dat te realiseeren, maakten wij een uitzending mee. De dansmuziek-studio. Een doos, door iso latie en dubbele kluisdeuren van de wereld afgesloten. Het geluid wordt hier bewaard als in een schrijn. Er is zelfs overeenkomst met een operatiezaal in een ziekenhuis, de zelfde sfeer van isolatie. Zooals men daar met alle denkbare voor zorgen de steriliteit bewaart en onge- wenschte bacteriën 'buitensluit, zoo gaat men hier met geluid om. Hier heerscht een strenge code van lichtsignalen, de serveer boy, een signaalkastje, dient als een muzi kale machinekamer-telegraaf tusschen studio en de groote controlevertrekken, de com mando-brug van de studio. Hier heerscht ook de klok en wordt met seconden ge rekend. Twee minuten voor de uitzending kaatst het geluid van stemmende instrumenten nog tegen de acoustische schotten der studio- wanden, er wordt gesproken, gelachen waar musici zijn wordt nog altijd gelachen maar op het moment dat de wijzer naar het cijfer 12 springt, hoort men muziek en niets dan muziek, eerst de theme-song, naamloos, tekstloos, maar een karakteris tieke aether-handteekening. Mossel spreekt voor de microfoon. In de studio is het nauwelijks te hooren, het ver drinkt in de muziek, maar de microfoon cor rigeert dat alles. De microfoons zijn hier als ongekroonde koningen. Een foxtrot is niet slechts een reeks noten, die volgens een be paald schema geblazen wordt, er is een ritus bij, die voor ieder nummer afzonderlijk wordt ingestudeerd. Als de saxofonisten spelen, staan ze op, buigen naar voren. De violengroep fluistert melodieën en vleiende tusschenmotiefjes zacht voor het electrische oor van den zender. Koper-sectie voor! De groep posteert zich voor de solo-microfoon. Dan loopt de alt saxofonist er heen. Musici zijn in voortdu rende beweging, zij verwisselen van lesse naar, ieder neemt telkens z'n partij mee van het special arrangement, dat bij de radio band zoo zwaar weegt, iemapd zingt, bijna onhoorbaar, een enkel flardje van het vocal chorus drijft boven het instrumentaal geluid naar het balcon, onze uitkijkpost, maar microfoon en controle-tafel zorgen voor een verdeeling, welke voor de luisteraars recht vaardig is. Het past alles ineen als een raderwerk van een horloge. Nauwelijks heeft Hans Mossel met enkele hoekige gebaren de foxtrot beëindigd, of van zijn bloc-notes kondigt hij het volgend nummer aan. Met een telt de drummer af en het nieuwe num mer start. Geen seconde gaat verloren. Een seconde stilte voor de radio duurt veel te lang. De microfoon verteekent ook den tijd. Zoo is een half uur dansmuziek niet de eenvoudige zaak, die zij voor den luisteraar schijnt te zijn, het is een spannende muziek- puzzle, die haar juiste oplossing vindt na uren en uren van geduldig probeeren en die het best bekroond wordt, wanneer precies zóóveel seconden voor bet eind het bord met het woord „Theme song" wordt opgeheven, dat Hans Mossel de benoodigde seconden voor zijn afscheids-aankondiging overhoudt. En dan moet er alweer voor de volgende dansmuziek-uitzending worden gezorgd F r a n k r y k. óf: 10 sigaren óf: 20 sigaretten óf: 40 gram rooktabak. Vrouwelijke reizigers kunnen alleen 20 sigaretten vrij invoeren. Tegen betaling van invoerrecht kunnen reizigers invoeren (in verband met het monopolie): óf niet meer dan 500 sigaren óf niet meer dan 500 sigaretten óf niet meer dan 1 K.G. rooktabak. De invoerrechten bedragen: Op sigaren fr. 447,80 per K.G. netto fr. 168 p. 50 stuks; op sigaretten fr. 341,20 per K.G. netto; op rooktabak fr. 213,20 per K.G. netto. Bovendien is een „taxe de circulation" van 6 van de waarde (incl. invoerrecht) ver schuldigd. Duitschland. Uitsluitend in internationaal verkeer kun nen door reizigers vrij van invoerrecht wor den ingevoerd: óf: 10 sigaren óf: 25 sigaretten óf: 50 gram tabak. De pakjes of doosjes moeten aangebroken zijn. De invoerrechten bedragen: Op sigaren R.M. 75 per K.G. R.M. 30 per 50 stuks; op sigaretten R.M. 90 per K.G.; op fijngesneden rooktabak R.M. 90 per K.G.; op andere rooktabak R.M. 50 per K.G. Bovendien is verschuldigd: Een verbruiksbelasting bedragende: Voor sigaren 23 van den Klein handelsprijs; voor sigaretten 30 50 v. d. Kleinhandelsprijs; voor fijngesneden rooktabak 50 v. d. Kleinhandelsprijs; voor andere rooktabak 32 v. d. Klein handelsprijs; een „Umsatzausgleichsteuer" van 2 van de waarde (incl. invoerrecht en belas ting). Voor tegen betaling van bovengenoemde rechten ingevoerde producten zijn bijzonde re bepalingen met betrekking tot de verpak king, banderolleering, enz. De nationale banken van Amerika legden vorig jaar tezamen 230.485 advertenties voor haar. afdeelingen zich bezig houden met het beheeren vermogens. De verdiensten dier afdeelingen liepen in de 30.000.000, hetgeen 14 meer is dan het voorgaande jaar, be- in die van Engeland. Vrij van invoerrecht kan door reizigers worden ingevoerd: Ten hoogste lb. 226 gram) bewerkte tabak (incl. sigaren en sigaretten). Tegen betaling van invoerrecht is invoer in reisbagage voor persoonlijk gebruik van den reiziger toegestaan tot een gewicht van 20 lbs. of met een schriftelijk aan te vragen vergunning van de Engelsche douane ook tot een hooger gewicht. De invoerrechten bedragen: Op sigaren 18 sh. ld. per lb. 16 sh. per 50 stuks; op sigaretten 14 sh. 7 d. per lb.; op rooktabak 13 sh. per lb. Bij invoer van hoeveelheden van meer dan 3 lbs. is bovendien een toeslag van 9 d. per lb. verschuldigd. Boter en kaas, die toeristen t o o r j eigen gebruik gedurende de reis naar Duitschland hebben medegnomen, kunnen vry van invoerrecht en zonder bijzondere formaliteiten worden ingevoerd. Hoeveel vrij wordt toegelaten beoordeelt de betreffende douane-ambte naar, die daarbij rekening houdt met het doel en met den duur van de reis. Indien deze vrijstelling niet van toepas sing is, kunnen boter en kaas in hoeveel heden van niet meer dan 5 K.G. elk zonder bijzondere formaliteiten worden toegelaten, I Zondag 13 Juni. HILVERSUM, 301 M. <8.5512 en 5.—6.30 VARA, de VPRO van 6.308.en de AVRO van 12.— 5.— en 8.12.uur). 8.55 Gr.pl. 9.Postduivenber. 9.05 Tuinbouw- praatje. 9.30 Gr.pl. 9.45 Van Staat en Maatschappij, lezing. 10.Het Hartvelt-kwartet. 10.45 Deel. 11.05 Fantasia en gr.pL 12.Orgelcon cert. 12.10 Het schilderij van de maand. 12.30 Gr.pl. 12.45 Kovacs Lajos' orkest. 1.30 De luchtvaart in en over Indië, causerie. 1.50 Gr.pl. 2.Boekenhalfuur. 2.30 Mannen koor Zanglust. 3.Residentie orkest en soliste. (In de pauze deel.) 4.30 Avro-dansorkest. 4.55 ANP-sportnieuws. 5.Arbeiders- Muziekver. „Oefening kweekt ken nis" en gr.pl. 6.Sportpr. 6.30 Zy die in September gaan studeeren, causerie. 6.45 Nederd. Herv. Kerkdienst. 8.ANP-ber., mede- deelingen. 8.15 Residentie-orkest en soliste. 9.15 Radiojournaal. 9.30 Causerie. 9.40 Het Omroeporkest, Gino Bordin's Gitaren-Ensemble en solisten. 11.ANP-ber. Hierna Avro-dansorkest. 11.4012.Gr.pl. HILVERSUM, 1875 M. (8.30—9.30 en 5.05—7.45 NCRV, de KRO van 9.30—5.05 en 7.45—11.30 uur). 8.30 Morgenwijding van het Leger des Heils. 9.30 Gr.pl. 10.— Hoogmis. 11.45 Gr.pl. 12.—KRO-orkest. 12.45 Nieuws over den a.s. Radio-Missie dag. 12.50 Gr.pL 1.— Boekbespr. 1.20 De KRO-melodisten en solist 2._ Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30 Gr.pl. 2.40 Relais Ko loniaal progr. 3.Het KRO-orkest en gr.pL 4.Zanghulde van de Amsterdamsche Joodsche Jeugd (gr.pL) 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sport nieuws. 5.05 Geref. kerkdienst Hierna gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie „In- landsche Hulp bij het Missiewerk". 8.10 ANP-ber., mededeelingen. 8.25 De KRO-melodisten en solist 8.50 Gr.pl. 9.10 De KRO-melodisten. 9.30 Gr.pL 10.30 ANP-ber. 10.40 Epiloog. 11.11.30 Esperantolezing. DROITWICH, 1500 M. 12.50 Het Londensch Palladium-orkest. 1.50 Troise's Mandolineorkest en solist 2.20 Deel. 2.50 Mario de Pietro's orkest en solist 3.35 Gr.pL 4.20 Religieuze causerie. 4.40 Het Cam- bridge Heath Leger des Heils or kest. 5.20 The Order of the Garter, causerie. 5.40 Het Bridgewater kwintet en soliste. 6.20 Filmpr. 6.35 Het Griller Strijkkwartet. 7.40 8.10 OrgelspeL 8.15 Kerkdienst 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Ber. 9.25 Radiotooneel. 10.15 BBC- Harmonie-orkest. 10.5011.20 Epi loog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.10 en 8.20 en 11.20 Gr.pL 11.50 Orgelconcert. 12.40 Gr.pl. 12.50 Derveaux-orkest en soliste. 3.20 Zang. 3.35 Mando line-orkest. 5.20 Lamoureux-orkest 7.50 Radiotooneel. 8.35 Zang. 8.50 Radiotooneel. 10.50 Gr.pL 11.20 I.20 J. Bouillon's dansorkest. KEULEN, 456 M. 6.20 Havencon cert. 8.35 Westduitsch Kamerorkest 10.20 Gr.pL 11.20 Hauck-orkest, blaasorkest, mandoline-ensemble. 3.50 Gr.pL 4.20 Omroepkleinorkest, SA-orkest en solisten. 6.50 Piano voordracht. 7.05 Mannenkoor. 8.20 Omroeporkest en solisten. 10.50 12.20 Ad. Lutter en Em. Rambour met hun dansorkesten. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 9.25 Gr.pL 10.20 M. Alexys' orkest. II.05 Gr.pL en reportage. 12.20 Gr.pL 12.50 Kleinorkest. 1.30 Sa lonorkest. 1.50—2.20 Gr.pL 2.35 Ed. Loiseau's orkest. 3.20 Rep. en gr.pl. 4.20 J. Schnyders' orkest. 5.20 Rep. en L. Hirsch' dansorkest. 6.20 So listenconcert. 7.20 Gr.pL 8.20 Het Omroepsymph.-orkest en rep. io.30 Gr.pL 11.3512.20 Het Omroep- dansorkest. 484 M.: 9.20 Gr.pL 11.20 M. Alexys' orkest. 12.20 Salon- orkest. 12.40 Gr.pL 1.30 Klein orkest. 1.50 Gr.pL 2.202.35 Gr.pl. 2.50 Pianovoordr. 3.20 Gr.pL 3.35 Ed. Loiseau's orkest. 4.20 Gr.pL 4.40 Zang. 5.05 Gr.pL 5.35 J. Schny ders' orkest. 8.20 Het Omroeporkest en solisten. (9.20 Gramofoon-inter- mezzo). 10.30 't Omroepdansorkest. 11.20—12.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.20 Landes-orkest Gouw Berlyn. 10.20 Ber. 10.50—1.15 Ad. Lutter en Em. Rambour met hun dansorkes ten en solisten. Om 11.05 Weerber. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Parijs R. 8.309.Brus sel Fr. 9.—10.20, Keulen 10.20— 13.20, Brussel VI. 13.20—13.30, Keu len 13.30—18.20, Brussel VI. 18.20 —18.35, Lond. Reg. 18.35—19.20, Brussel VI. 19.20—20.20, Keulen 20.2022.20, Brussel VI. 22.20 22.30, Brussel Fr. 22.3024. Lijn 4: Brussel VI. 8.3011.25, Parijs R. 11.25—12.50, Droitwich 12.50—14.20, Brussel Fr. 14.20— 14.35, Brussel (VI.) 14.3514.50, Droitwich 14.5016.20, Lond. Reg. 16.20—16.50, Droitwich 16.50—17.20 Lond. Reg. 17.2018.35, Droitwich 18.35—21.05, Toulouse 21.05—21.25, Brussel Fr. 21.2522.15, Droitwich 22.15—23.—, Keulen 23.-24.—. L(jn 5: Diversen. Maandag 14 Juni. HILVERSUM, 301 M. (Alg. progr. AVRO). 8.Gr.pL 10.Morgen wijding. 10.15 Gr.pL 10.30 De Gro ninger Orkestver. en gr.pl. 12.— Kovacs Lajos' orkest en orgelspel. 2.Omroeporkest en soliste. In de pauze deel. 4.30 Meesterwerken van de Fransche Toonkunst, cause rie. 5.30 De Koninklijke Marine- Kapel en gr.pl. 7.— Deel. 7.30 Cello en piano. 8.ANP-ber., mededee lingen. 8.15 Gr.pL 8.30 Concert gebouw-orkest en soliste. 9.30 Radiotooneel. 10.20 Gr.pL 11.— ANP-ber. Hierna tot 12.Avro- HflTICDTlfPQt HILVERSUM, 1875 M. (NCRV- uitz.) 8.Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (gr.pl.) 8.30 Gr.pL 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gr.pL 10.30 Morgendienst. 11.— Christ. lectuur. 11.30 Christ. Friesch half uur. 12.Ber. 12.15 Gr.pl. 12.30 Orgelspel. 1.15 Gr.pL 1.40 Piano kwartet „Die Haghe". 3.^enken voor de keuken. 3.30 Gr.pL 3.45 Bijbellezing. 4.45 Bas en piano. 5.45 Gr.pL 6.30 Vragenuur. 7.— Ber. 7.15 Vragenuur. 7.45 Rep. 8.— ANP-ber., herh. SOS-ber. 8.15 Tenor en orgel. 9.30 Momenten uit de geschiedenis van Leeuwarden, causerie. 10.— ANP-ber. 10.05 Christ. Gemengde Zangvereen. „De Harpe Davids". 10.45 Gymnastiek les. 11.12.Gr.pL Hierna Schrift lezing. DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgel spel. 11.35—11.50 en 12.05 Gr.pL 12.20 Bijbelsche causerie. 12.45 Het BBCWelsch orkest en soliste. 1.35 Sportrep. 1.502.20 Orgelconcert. 3.203.50 Pianovoordr. 4.20 Jazz muziek (gr.pl.) 4.50 Cello en piano. 5.20 Leisure between Pictures in Hollywood, causerie. 5.35 Andrew James en zjjn orkest en soliste. 6.20 Ber. 6.40 Landbouwcauserie. 7.— Pianovoordr. 7.20 Gev. progr. 8.05 Komische dialoog. 8.20 Causerie over lichamelijke opvoeding. 8.40 BBC-dansorkest. 9.20 Ber. 9.40 Bui- tenlandsch overzicht. 9.55 Radio tooneel. 11.10 Het New Georgian Trio. 11.35 Billy Bissett en zijn Band. 11.5012.20 Dansmuziek gramof oonplaten) RADIO PARIS, 1648 M. 7.10 en 8.20 en 10.35 Gr.pL 12.20 F. Gras-orkest en zang. 2.50 Gr.pL 3.05 Zang. 4.05 Pianovoordr. 5.20 Orkestconcert. 7.20 Zang. 7.38 Gr.pL 7.50 Zang. 8.05 Pianovoordr. 8.50 Yes, ope rette. 10.50 Gr.pL KEULEN, 456 M. 6.50 Franz-orkest 8.50 SA-orkest. 9.50 Gr.pL 12.20 Verzoekconcert. 1.35 Nedersaksisch Symph.-orkest. 2.35 Gev. concert. 4.20 Orkestconcert. 5.35 Koorcon cert. 7.05 Gr.pL 8.20 Der Wider- spenstigen Zahmung, opera. 11.10 12.20 Omroeporkest en solist. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Omroeporkest I.30 Omroepdansorkest. 1.502.20 Gr.pL 5.20 Omroepdansorkest. 6.50 en 7.20 Gr.pL 8.20 •Omroeporkest en gr.pl. 9.20 Cabaret. 10.30—11.20 Gr.pL 484 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Omroepdansorkest. 1.30 Omroep orkest. 1.502.20 Gr.pL 5.20 Elo- ward en zijn orkest. 6.35 Kamer muziek. 7.35 Gr.pL 8.20 Der Graf von Luxemburg, operette. 10.30 II.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Het Peter-strijkkwartet. 9.30 Gev. concert uit Frankfort. 10.20 Ber. 10.50 Altviool en piano. 11.05 Weerber. 11.20—12.20 Ad. Lutter'ï dansorkest en solist. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.11.05, Droit wich 11.05—12.20, Brussel VI. 12.20 13.20, Brussel Fr. 13.2014.20, Keulen 14.2015.20, Droitwich 15.20—15.55, D.sender 15.55—16.20, Keulen 16.20—17.20, Parijs R. 17.20 —18.20, Lond. Reg. 18.20—19.20, Brussel VI. 19.2019.50, Lond. Reg. 19.50—20.20, Brussel Fr. 20.20— 22.20, Brussel VI. 22.20—22.50, Ber lijn 22.50—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.—9.20, Di versen 9.20—10.35, Lond. Reg. 10 3512.50, Droitwich 12.5013.35 Lond. Reg. 13.35—17.20, Droitwich 17.2018.20, Breslau 18.2018.40, D.sender 18.40—19.—, Droitwich 19.20.20, Lond. Reg. 20.2021.20, Droitwich 21.20—21.40, Lond. Reg. 21.4022.30, Boedapest 22.30 22.55 Lond. Reg. 22.55—23.35, Droitwich 23.3524. Lijn 5: Diversen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 11