Hans Mossel en zijn dansorkest.
Radio
Hoe een half uurtje A.V.R.O.-dansmuziek
wordt voorbereid.
Wij gaan voor U spelen.
Wat mag ik meenemen
naar het buitenland
OtadiopcoQcamtm
Adverteerende Banken
hebben succes.
Goeden avond, dames en heeren! Hier
is het A.V.R.O.-dansorkest onder leiding van
Hans Mossel. Wy gaan nu voor u spelen
Men kent de stem, men kent den theme
eong, die tot achtergrond van deze woorden
dient Dat is alles inhaerent aan een halt
uur opgewekte, beschaafde dansmuziek, dat
volgen gaat in een stijl, die noch uitgespro
ken „hot", noch eenvoudigweg „straight" is
een stijl, die behendig laveert tusschen de
onderling scherp tegengestelde stroomingen
van den publieken smaak en die toch de be
grippen „pep", „swing" en bovenal persoon
lijkheid uit sluit.
Vele malen per week trilt de theme-song
van het A.V.R.O.-dansorkest los uit de Ne-
derlandsche luidspreker-membramen en dat
feit alleen maakt Hans Mossel binnen onze
landsgrenzen tot een soort dansmuziek-dic-
tator, hetgeen voor ons, aldus het Rotter-
damsch Nieuwsblad, aanleiding was dezen
musicus te gaan bezoeken.
Hans Mossel. Lang, slank, -sportief, ge
bruind, kortom, uiterlijk een type om haar'
fijn beschreven te worden als de held in een
Engelschen damesroman, de radde stem is
in natura niet zoo donker als dat bij Angel
saksische romanhelden gaarne het geval is,
maar de microfoon „neemt" dat juist wel,
voor 't overige is er precies dat tikje ner
vositeit, dat samenhangt met de geestelijke
hoogspanning welke tijdens een uitzending
altijd wedijvert met de hooge voltages in
het zendergebouw.
Afkomst: door en door muzikaal van de
bovenste plank, zoon van den wereldver
maarden cellist ïsaac Mossel en van de be
kende pianiste mevrouw Jeanette Mossel
Belinfante.
Hans Mossel's carrière.
Opleiding: moest vooral niet muziek zijn!
Het komt dikwijls voor bij kinderen van
musici, ze mogen alles worden, behalve mu
sicus. Hans Mossel bezocht het Gymnasium,
studeerde muziek uit liefhebberij, doch het
bloed kruipt waar het niet gaan kan en na
den dood van zijn vader legde Hans Mossel
zich op de piano-studie toe en verwierf zich
een diploma van de K.N.T.V. Als bij-instru
ment bespeelde hij de klarinet, aanvankelijk
zonder te vermoeden, hoe dit instrument
later zijn carrière richting zou geven.
Van de klarinet naar de saxofoon il
n'y a qu'un pas. Hans Mossel leerde saxofoon
spelen, destijds een instrument-in-opkomst,
Hans Mossel was ook „drummer" en omdat
destijds Nederland nog niet de legioenen
saxofonisten van tegenwoordig kende, kostte
het hem weinig moeite deel uit te maken van
eenige Nederlandsche dansbands. Uit die
dagen stamt nog een aardige herinnering,
waarop straks wordt teruggekomen.
Hans Mossel trok als saxofonist naar
Duitschland, waar hij o.a. speelde in het
orkest van Nico Dostal, den groot-fabrikant
van Duitsche schlager-potpourri's. Daarna
kwam een periode van werkzaamheid bij
hetGewandhaus-Orchester te Leipzig!
Dat kwam zoo: het beroemde Leipziger
orkest moest een reeks voorstellingen bege
leiden van een heel moderne operette van
den componist Brodzky. En daar moest
zoo'n deftige Herr Klarinettist een subtone-
passage spelen, zoo in een megafoon. Dat
was even ondenkbaar en even onmogelijk
als dat Louis Zimmerman op een whoopee
noon van de Nederlandsche Hot-club viool-
joli van Joe Venuti zou spelen. Maar de
componist eischte de integrale verklanking
van zijn aller individueelste emoties Hij
wilde het subtone-effect!
Wat nu? Nico Dostal wees Brodzky een
weg uit de impasse. Hij kende wel iemand
in Berlijn, een jongen Hollander, die met
dergelijke dingen weg wist. Zoo kreeg Hans
Mossel te Berlijn midden in den nacht een
telefoontje, dat hem naar Leipzig verzocht,
als tijdelijk medewerker aan het Gewand
haus-Orchester.
Er was zelfs even sprake van, dat hij er
zou blijven, maar Mossel maakte toen ken
nis met Marek Weber, in wiens orkest hij
ongeveer vijf jaren heeft medegewerkt. Ook
van de orkesten van Dajos Bela en Paul
Godwin heeft Hans Mossel deel uitgemaakt.
En na die vijf Weber'sche jaren achtte
Hans Mossel den tijd gekomen om zich uit
de actieve muziekbeoefening terug te trek
ken. Hij richtte te Amsterdam een zaak in
muziekinstrumenten op, hij gaf daar een
groot aantal musici tevens les en als het hem
lag, zou hij zelf nooit meer muziek ma
ken
De weg terug.
Wel speelde hij wat mee met de ensembles
die in de repetitielokalen boven zijn maga
zijn repeteerden. Hij trad ook geregeld voor
de P.H.O.H.I.-miörofoon op en via deze mi
crofoon leidde de weg terug naar de Hil-
versumsche studio.
Dat is altijd een aardige herinnering
voor mij geweest: een van de eerste dans-
muziek-bands, die incidenteel voor een Ne-
derlandschen zender speelde, destijds de
H.D.O., stond onder mijn leiding. Ik meen,
dat het in 1926 was. Het ging toen heel pri
mitief, maar veTgeten is het nog niet,
want ik ontving verleden jaar zelfs een
briefkaart met een geel knipseltje opge
plakt van een radio-programma-blad, waar
op te lezen stond: Hans Mossel s Indian
dance-orchestra. „1'Histoire se répète", had
de afzender er onder geschreven. Het was
mijzelf geheel ontgaan.
Doch hoe kwam u, na eerst de muziek
in uw geest al vaarwel gezegd te hebben, in
deze functie voor de microfoon?
Wel, ik vond het eigenaardig, dat de
A.V.R.O. lijn-uitzendingen van dansmuziek
uit Engeland organiseerde en ik ben eens
met den heer Vogt, die ik nog uit vroeger
dagen kende, gaan praten. Ik had in mijn
geest al een dansorkest geformeerd en ik
wilde het wel eens probeeren.
Het A.V.R.O.-Dansorkest.
Zoo kwam het gesprek op het A.V.R.O.-
dansorkest in zijn huidigen vorm, dat samen
gesteld is als volgt: Ferry Barendse, Daaf
van Weezei en Hans Maassen, kopersectie;
Rinus van Zelm (ook vroeger bij Marek
Weber), Ab Witteboon en Eddy Develing,
saxofoon-sectie; Cor Coblenz, Louis Eph-
raïm en Louis van Coevorden, violen; Fred-
dy Bierman, drums, Ernst van 't Hoff, piano,
Lion Groen, bas en Frits Hes, guitaar vor
men de rhythme-sectie, Klaas van Beeck, die
soms de koper-sectie aanvult, is de man,
aan wien de band de voortreffelijke arran
gementen dankt, die het ensemble een eigen
cachet verleenen en last not laest komt de
crooner Tony Jongenelen.
Henry Hall-style.
Als een voorbeeld waarnaar ik mij in
menig opzicht richtte, kunt u gerust Henry
Hall beschouwen, aldus Hans Mossel.
Het werk, Dat bestaat voornamelijk uit
repeteeren, urenlang repeteeren. Iedere
foxtrot, die daar in nauwelijks drie minuten
zoo gemakkelijk en licht uit den luidspreker
komt, heeft gemiddeld drie uur repetitie
gekost. Elk nummer moet heelemaal voor
de microfoon uitgeprobeerd worden en een
belangrijk deel van den repetitie-tijd breng
ik door in een verspiedercel, naast de dans-
muziek-studio, waar ik precies kan hooren,
wat er uit den luidspreker komt en dat is
geheel iets anders, dan wat men in de studio
hoort.
De secretaris der Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Hollands Noorderkwar
tier te Alkmaar, de heer D. J. Scheffel,
schrijft ons het navolgende:
Daar hij het naderen van het vacantie-
seizoen door velen de vraag wordt gesteld,
hoeveel sigaren, sigaretten, of kaas mede
genomen mag worden naar de ons om
gevende vreemde rijken, meen ik goed te
doen, daarvan een overzicht aan Uw blad te
verstrekken met beleefd verzoek, dit in het
redactioneele gedeelte te willen opnemen.
Sigaren, cigarillos, sigaretten en
rooktabak.
België.
Vrij van invoerrecht kunnen door reizi-
gers worden ingevoerd:
öf: 50 gram rooktabak
öf: 10 sigaren
óf: 20 cigarillos
óf: 25 sigaretten.
De invoerrechten bedragen:
Op sigaren en cigarillos frs. 25 per K.G.,
netto frs. 10 per 50 stuks.
Op sigaretten frs. 25 per K.G. netto.
Op rooktabak frs. 10 per K.G. netto.
Bovendien is verschuldigd:
De accijns, bedragende voor sigaren en
cigarillos 8 v. d. Kleinhandelsprijs;
voor sigaretten 30 v. d. Kleinhandels
prijs;
voor rooktabak 20 v. d. Kleinhandels
prijs;
een „taxe de transmission" van 5 van
de waarde (incl. rechten).
Er moet worden voldaan aan de formali
teit der banderolleering voor het accijns-
recht.
Intusschen kan bij invoer van niet meer
dan 100 sigaren, óf 200 cigarillos, óf 200 si
garetten óf 1 K.G. tabak de banderollee
ring achterwege blijven, indien de reiziger
den accijns betaalt naar de hoogste schaal
of ten minste volgens de schaal vastgesteld
door de douane.
Bij invoer van grootere kwantiteiten
moeten de voorwerpen gezonden worden
naar de openbare entrepots te Antwerpen,
Brussel, Gent, Luik of Ostende om aldaar
gebanderolleerd te worden.
tegen betaling van het invoerrecht, van de
„Umsatzausgleichsteuer" en van een „Un-
terschiedsbetrag" ter hoogte van 0.60 R.M.
per K.G. voor boter en van 0.25 per K.G.
voor kaas.
Voor grootere hoeveelheden gelden de
voor handelszendingen van kracht zijnde
bepalingen (uitvoercertificaat van de Neder
landsche Zuivelcentrale, enz.)
Het invoerrecht op Hollandsche boter en
kaas is vastgesteld als volgt:
Butter R.M. 0.75 per K.G. netto;
Kase:
1. Tafelkase in Einzelpackungen von 2)$
K.G. Rohgewicht oder darunter R.M. 0.30
per K.G. netto;
2. anderer R.M. 0.20 per K.G. netto.
De „Umsatzausgleichsteuer" bedraagt 2
berekend over de officieele waarde (voor
boter R.M. 1.75 en voor kaas R.M. 0.80 per
K.G. netto) plus het invoerrecht.
Een studio-uitzending.
Om dat te realiseeren, maakten wij een
uitzending mee.
De dansmuziek-studio. Een doos, door iso
latie en dubbele kluisdeuren van de wereld
afgesloten. Het geluid wordt hier bewaard
als in een schrijn. Er is zelfs overeenkomst
met een operatiezaal in een ziekenhuis, de
zelfde sfeer van isolatie.
Zooals men daar met alle denkbare voor
zorgen de steriliteit bewaart en onge-
wenschte bacteriën 'buitensluit, zoo gaat
men hier met geluid om. Hier heerscht een
strenge code van lichtsignalen, de serveer
boy, een signaalkastje, dient als een muzi
kale machinekamer-telegraaf tusschen studio
en de groote controlevertrekken, de com
mando-brug van de studio. Hier heerscht
ook de klok en wordt met seconden ge
rekend.
Twee minuten voor de uitzending kaatst
het geluid van stemmende instrumenten nog
tegen de acoustische schotten der studio-
wanden, er wordt gesproken, gelachen
waar musici zijn wordt nog altijd gelachen
maar op het moment dat de wijzer naar
het cijfer 12 springt, hoort men muziek en
niets dan muziek, eerst de theme-song,
naamloos, tekstloos, maar een karakteris
tieke aether-handteekening.
Mossel spreekt voor de microfoon. In de
studio is het nauwelijks te hooren, het ver
drinkt in de muziek, maar de microfoon cor
rigeert dat alles. De microfoons zijn hier als
ongekroonde koningen. Een foxtrot is niet
slechts een reeks noten, die volgens een be
paald schema geblazen wordt, er is een ritus
bij, die voor ieder nummer afzonderlijk
wordt ingestudeerd. Als de saxofonisten
spelen, staan ze op, buigen naar voren. De
violengroep fluistert melodieën en vleiende
tusschenmotiefjes zacht voor het electrische
oor van den zender.
Koper-sectie voor! De groep posteert zich
voor de solo-microfoon. Dan loopt de alt
saxofonist er heen. Musici zijn in voortdu
rende beweging, zij verwisselen van lesse
naar, ieder neemt telkens z'n partij mee van
het special arrangement, dat bij de radio
band zoo zwaar weegt, iemapd zingt, bijna
onhoorbaar, een enkel flardje van het vocal
chorus drijft boven het instrumentaal geluid
naar het balcon, onze uitkijkpost, maar
microfoon en controle-tafel zorgen voor een
verdeeling, welke voor de luisteraars recht
vaardig is. Het past alles ineen als een
raderwerk van een horloge. Nauwelijks heeft
Hans Mossel met enkele hoekige gebaren de
foxtrot beëindigd, of van zijn bloc-notes
kondigt hij het volgend nummer aan. Met
een telt de drummer af en het nieuwe num
mer start. Geen seconde gaat verloren. Een
seconde stilte voor de radio duurt veel te
lang. De microfoon verteekent ook den tijd.
Zoo is een half uur dansmuziek niet de
eenvoudige zaak, die zij voor den luisteraar
schijnt te zijn, het is een spannende muziek-
puzzle, die haar juiste oplossing vindt na
uren en uren van geduldig probeeren en die
het best bekroond wordt, wanneer precies
zóóveel seconden voor bet eind het bord met
het woord „Theme song" wordt opgeheven,
dat Hans Mossel de benoodigde seconden
voor zijn afscheids-aankondiging overhoudt.
En dan moet er alweer voor de volgende
dansmuziek-uitzending worden gezorgd
F r a n k r y k.
óf: 10 sigaren
óf: 20 sigaretten
óf: 40 gram rooktabak.
Vrouwelijke reizigers kunnen alleen 20
sigaretten vrij invoeren.
Tegen betaling van invoerrecht kunnen
reizigers invoeren (in verband met het
monopolie):
óf niet meer dan 500 sigaren
óf niet meer dan 500 sigaretten
óf niet meer dan 1 K.G. rooktabak.
De invoerrechten bedragen:
Op sigaren fr. 447,80 per K.G. netto
fr. 168 p. 50 stuks;
op sigaretten fr. 341,20 per K.G. netto;
op rooktabak fr. 213,20 per K.G. netto.
Bovendien is een „taxe de circulation" van
6 van de waarde (incl. invoerrecht) ver
schuldigd.
Duitschland.
Uitsluitend in internationaal verkeer kun
nen door reizigers vrij van invoerrecht wor
den ingevoerd:
óf: 10 sigaren
óf: 25 sigaretten
óf: 50 gram tabak.
De pakjes of doosjes moeten aangebroken
zijn.
De invoerrechten bedragen:
Op sigaren R.M. 75 per K.G. R.M. 30
per 50 stuks;
op sigaretten R.M. 90 per K.G.;
op fijngesneden rooktabak R.M. 90 per
K.G.;
op andere rooktabak R.M. 50 per K.G.
Bovendien is verschuldigd:
Een verbruiksbelasting bedragende:
Voor sigaren 23 van den Klein
handelsprijs;
voor sigaretten 30 50 v. d.
Kleinhandelsprijs;
voor fijngesneden rooktabak 50 v. d.
Kleinhandelsprijs;
voor andere rooktabak 32 v. d. Klein
handelsprijs;
een „Umsatzausgleichsteuer" van 2
van de waarde (incl. invoerrecht en belas
ting).
Voor tegen betaling van bovengenoemde
rechten ingevoerde producten zijn bijzonde
re bepalingen met betrekking tot de verpak
king, banderolleering, enz.
De nationale banken van Amerika
legden vorig jaar tezamen 230.485
advertenties voor haar. afdeelingen
zich bezig houden met het beheeren
vermogens.
De verdiensten dier afdeelingen liepen in
de 30.000.000, hetgeen 14 meer is dan
het voorgaande jaar,
be-
in
die
van
Engeland.
Vrij van invoerrecht kan door reizigers
worden ingevoerd:
Ten hoogste lb. 226 gram) bewerkte
tabak (incl. sigaren en sigaretten).
Tegen betaling van invoerrecht is invoer
in reisbagage voor persoonlijk gebruik van
den reiziger toegestaan tot een gewicht van
20 lbs. of met een schriftelijk aan te vragen
vergunning van de Engelsche douane ook
tot een hooger gewicht.
De invoerrechten bedragen:
Op sigaren 18 sh. ld. per lb. 16 sh.
per 50 stuks;
op sigaretten 14 sh. 7 d. per lb.;
op rooktabak 13 sh. per lb.
Bij invoer van hoeveelheden van meer dan
3 lbs. is bovendien een toeslag van 9 d. per
lb. verschuldigd.
Boter en kaas, die toeristen t o o r j
eigen gebruik gedurende de
reis naar Duitschland hebben
medegnomen, kunnen vry van invoerrecht
en zonder bijzondere formaliteiten worden
ingevoerd. Hoeveel vrij wordt toegelaten
beoordeelt de betreffende douane-ambte
naar, die daarbij rekening houdt met het
doel en met den duur van de reis.
Indien deze vrijstelling niet van toepas
sing is, kunnen boter en kaas in hoeveel
heden van niet meer dan 5 K.G. elk zonder
bijzondere formaliteiten worden toegelaten, I
Zondag 13 Juni.
HILVERSUM, 301 M. <8.5512
en 5.—6.30 VARA, de VPRO van
6.308.en de AVRO van 12.—
5.— en 8.12.uur). 8.55 Gr.pl.
9.Postduivenber. 9.05 Tuinbouw-
praatje. 9.30 Gr.pl. 9.45 Van Staat
en Maatschappij, lezing. 10.Het
Hartvelt-kwartet. 10.45 Deel. 11.05
Fantasia en gr.pL 12.Orgelcon
cert. 12.10 Het schilderij van de
maand. 12.30 Gr.pl. 12.45 Kovacs
Lajos' orkest. 1.30 De luchtvaart in
en over Indië, causerie. 1.50 Gr.pl.
2.Boekenhalfuur. 2.30 Mannen
koor Zanglust. 3.Residentie
orkest en soliste. (In de pauze
deel.) 4.30 Avro-dansorkest. 4.55
ANP-sportnieuws. 5.Arbeiders-
Muziekver. „Oefening kweekt ken
nis" en gr.pl. 6.Sportpr. 6.30 Zy
die in September gaan studeeren,
causerie. 6.45 Nederd. Herv.
Kerkdienst. 8.ANP-ber., mede-
deelingen. 8.15 Residentie-orkest en
soliste. 9.15 Radiojournaal. 9.30
Causerie. 9.40 Het Omroeporkest,
Gino Bordin's Gitaren-Ensemble
en solisten. 11.ANP-ber. Hierna
Avro-dansorkest. 11.4012.Gr.pl.
HILVERSUM, 1875 M. (8.30—9.30
en 5.05—7.45 NCRV, de KRO van
9.30—5.05 en 7.45—11.30 uur). 8.30
Morgenwijding van het Leger des
Heils. 9.30 Gr.pl. 10.— Hoogmis.
11.45 Gr.pl. 12.—KRO-orkest. 12.45
Nieuws over den a.s. Radio-Missie
dag. 12.50 Gr.pL 1.— Boekbespr.
1.20 De KRO-melodisten en solist
2._ Godsdienstonderricht voor
ouderen. 2.30 Gr.pl. 2.40 Relais Ko
loniaal progr. 3.Het KRO-orkest
en gr.pL 4.Zanghulde van de
Amsterdamsche Joodsche Jeugd
(gr.pL) 4.15 Ziekenlof. 4.55 Sport
nieuws. 5.05 Geref. kerkdienst
Hierna gewijde muziek (gr.pl.) 7.45
Sportnieuws. 7.50 Causerie „In-
landsche Hulp bij het Missiewerk".
8.10 ANP-ber., mededeelingen. 8.25
De KRO-melodisten en solist 8.50
Gr.pl. 9.10 De KRO-melodisten.
9.30 Gr.pL 10.30 ANP-ber. 10.40
Epiloog. 11.11.30 Esperantolezing.
DROITWICH, 1500 M. 12.50 Het
Londensch Palladium-orkest. 1.50
Troise's Mandolineorkest en solist
2.20 Deel. 2.50 Mario de Pietro's
orkest en solist 3.35 Gr.pL 4.20
Religieuze causerie. 4.40 Het Cam-
bridge Heath Leger des Heils or
kest. 5.20 The Order of the Garter,
causerie. 5.40 Het Bridgewater
kwintet en soliste. 6.20 Filmpr. 6.35
Het Griller Strijkkwartet. 7.40
8.10 OrgelspeL 8.15 Kerkdienst
9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Ber.
9.25 Radiotooneel. 10.15 BBC-
Harmonie-orkest. 10.5011.20 Epi
loog.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.10 en 8.20
en 11.20 Gr.pL 11.50 Orgelconcert.
12.40 Gr.pl. 12.50 Derveaux-orkest
en soliste. 3.20 Zang. 3.35 Mando
line-orkest. 5.20 Lamoureux-orkest
7.50 Radiotooneel. 8.35 Zang. 8.50
Radiotooneel. 10.50 Gr.pL 11.20
I.20 J. Bouillon's dansorkest.
KEULEN, 456 M. 6.20 Havencon
cert. 8.35 Westduitsch Kamerorkest
10.20 Gr.pL 11.20 Hauck-orkest,
blaasorkest, mandoline-ensemble.
3.50 Gr.pL 4.20 Omroepkleinorkest,
SA-orkest en solisten. 6.50 Piano
voordracht. 7.05 Mannenkoor. 8.20
Omroeporkest en solisten. 10.50
12.20 Ad. Lutter en Em. Rambour
met hun dansorkesten.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
9.25 Gr.pL 10.20 M. Alexys' orkest.
II.05 Gr.pL en reportage. 12.20
Gr.pL 12.50 Kleinorkest. 1.30 Sa
lonorkest. 1.50—2.20 Gr.pL 2.35 Ed.
Loiseau's orkest. 3.20 Rep. en gr.pl.
4.20 J. Schnyders' orkest. 5.20 Rep.
en L. Hirsch' dansorkest. 6.20 So
listenconcert. 7.20 Gr.pL 8.20 Het
Omroepsymph.-orkest en rep. io.30
Gr.pL 11.3512.20 Het Omroep-
dansorkest. 484 M.: 9.20 Gr.pL 11.20
M. Alexys' orkest. 12.20 Salon-
orkest. 12.40 Gr.pL 1.30 Klein
orkest. 1.50 Gr.pL 2.202.35 Gr.pl.
2.50 Pianovoordr. 3.20 Gr.pL 3.35
Ed. Loiseau's orkest. 4.20 Gr.pL
4.40 Zang. 5.05 Gr.pL 5.35 J. Schny
ders' orkest. 8.20 Het Omroeporkest
en solisten. (9.20 Gramofoon-inter-
mezzo). 10.30 't Omroepdansorkest.
11.20—12.20 Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.20 Landes-orkest Gouw Berlyn.
10.20 Ber. 10.50—1.15 Ad. Lutter en
Em. Rambour met hun dansorkes
ten en solisten. Om 11.05 Weerber.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Parijs R. 8.309.Brus
sel Fr. 9.—10.20, Keulen 10.20—
13.20, Brussel VI. 13.20—13.30, Keu
len 13.30—18.20, Brussel VI. 18.20
—18.35, Lond. Reg. 18.35—19.20,
Brussel VI. 19.20—20.20, Keulen
20.2022.20, Brussel VI. 22.20
22.30, Brussel Fr. 22.3024.
Lijn 4: Brussel VI. 8.3011.25,
Parijs R. 11.25—12.50, Droitwich
12.50—14.20, Brussel Fr. 14.20—
14.35, Brussel (VI.) 14.3514.50,
Droitwich 14.5016.20, Lond. Reg.
16.20—16.50, Droitwich 16.50—17.20
Lond. Reg. 17.2018.35, Droitwich
18.35—21.05, Toulouse 21.05—21.25,
Brussel Fr. 21.2522.15, Droitwich
22.15—23.—, Keulen 23.-24.—.
L(jn 5: Diversen.
Maandag 14 Juni.
HILVERSUM, 301 M. (Alg. progr.
AVRO). 8.Gr.pL 10.Morgen
wijding. 10.15 Gr.pL 10.30 De Gro
ninger Orkestver. en gr.pl. 12.—
Kovacs Lajos' orkest en orgelspel.
2.Omroeporkest en soliste. In de
pauze deel. 4.30 Meesterwerken
van de Fransche Toonkunst, cause
rie. 5.30 De Koninklijke Marine-
Kapel en gr.pl. 7.— Deel. 7.30 Cello
en piano. 8.ANP-ber., mededee
lingen. 8.15 Gr.pL 8.30 Concert
gebouw-orkest en soliste. 9.30
Radiotooneel. 10.20 Gr.pL 11.—
ANP-ber. Hierna tot 12.Avro-
HflTICDTlfPQt
HILVERSUM, 1875 M. (NCRV-
uitz.) 8.Schriftlezing, meditatie,
gewijde muziek (gr.pl.) 8.30 Gr.pL
9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gr.pL
10.30 Morgendienst. 11.— Christ.
lectuur. 11.30 Christ. Friesch half
uur. 12.Ber. 12.15 Gr.pl. 12.30
Orgelspel. 1.15 Gr.pL 1.40 Piano
kwartet „Die Haghe". 3.^enken
voor de keuken. 3.30 Gr.pL 3.45
Bijbellezing. 4.45 Bas en piano.
5.45 Gr.pL 6.30 Vragenuur. 7.—
Ber. 7.15 Vragenuur. 7.45 Rep. 8.—
ANP-ber., herh. SOS-ber. 8.15
Tenor en orgel. 9.30 Momenten uit
de geschiedenis van Leeuwarden,
causerie. 10.— ANP-ber. 10.05
Christ. Gemengde Zangvereen. „De
Harpe Davids". 10.45 Gymnastiek
les. 11.12.Gr.pL Hierna Schrift
lezing.
DROITWICH, 1500 M. 11.05 Orgel
spel. 11.35—11.50 en 12.05 Gr.pL
12.20 Bijbelsche causerie. 12.45 Het
BBCWelsch orkest en soliste. 1.35
Sportrep. 1.502.20 Orgelconcert.
3.203.50 Pianovoordr. 4.20 Jazz
muziek (gr.pl.) 4.50 Cello en piano.
5.20 Leisure between Pictures in
Hollywood, causerie. 5.35 Andrew
James en zjjn orkest en soliste. 6.20
Ber. 6.40 Landbouwcauserie. 7.—
Pianovoordr. 7.20 Gev. progr. 8.05
Komische dialoog. 8.20 Causerie
over lichamelijke opvoeding. 8.40
BBC-dansorkest. 9.20 Ber. 9.40 Bui-
tenlandsch overzicht. 9.55 Radio
tooneel. 11.10 Het New Georgian
Trio. 11.35 Billy Bissett en zijn
Band. 11.5012.20 Dansmuziek
gramof oonplaten)
RADIO PARIS, 1648 M. 7.10 en 8.20
en 10.35 Gr.pL 12.20 F. Gras-orkest
en zang. 2.50 Gr.pL 3.05 Zang. 4.05
Pianovoordr. 5.20 Orkestconcert.
7.20 Zang. 7.38 Gr.pL 7.50 Zang.
8.05 Pianovoordr. 8.50 Yes, ope
rette. 10.50 Gr.pL
KEULEN, 456 M. 6.50 Franz-orkest
8.50 SA-orkest. 9.50 Gr.pL 12.20
Verzoekconcert. 1.35 Nedersaksisch
Symph.-orkest. 2.35 Gev. concert.
4.20 Orkestconcert. 5.35 Koorcon
cert. 7.05 Gr.pL 8.20 Der Wider-
spenstigen Zahmung, opera. 11.10
12.20 Omroeporkest en solist.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pL 12.50 Omroeporkest
I.30 Omroepdansorkest. 1.502.20
Gr.pL 5.20 Omroepdansorkest. 6.50
en 7.20 Gr.pL 8.20 •Omroeporkest
en gr.pl. 9.20 Cabaret. 10.30—11.20
Gr.pL 484 M.: 12.20 Gr.pL 12.50
Omroepdansorkest. 1.30 Omroep
orkest. 1.502.20 Gr.pL 5.20 Elo-
ward en zijn orkest. 6.35 Kamer
muziek. 7.35 Gr.pL 8.20 Der Graf
von Luxemburg, operette. 10.30
II.20 Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 Het Peter-strijkkwartet. 9.30
Gev. concert uit Frankfort. 10.20
Ber. 10.50 Altviool en piano. 11.05
Weerber. 11.20—12.20 Ad. Lutter'ï
dansorkest en solist.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.11.05, Droit
wich 11.05—12.20, Brussel VI. 12.20
13.20, Brussel Fr. 13.2014.20,
Keulen 14.2015.20, Droitwich
15.20—15.55, D.sender 15.55—16.20,
Keulen 16.20—17.20, Parijs R. 17.20
—18.20, Lond. Reg. 18.20—19.20,
Brussel VI. 19.2019.50, Lond. Reg.
19.50—20.20, Brussel Fr. 20.20—
22.20, Brussel VI. 22.20—22.50, Ber
lijn 22.50—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.—9.20, Di
versen 9.20—10.35, Lond. Reg.
10 3512.50, Droitwich 12.5013.35
Lond. Reg. 13.35—17.20, Droitwich
17.2018.20, Breslau 18.2018.40,
D.sender 18.40—19.—, Droitwich
19.20.20, Lond. Reg. 20.2021.20,
Droitwich 21.20—21.40, Lond. Reg.
21.4022.30, Boedapest 22.30
22.55 Lond. Reg. 22.55—23.35,
Droitwich 23.3524.
Lijn 5: Diversen.