3&uutenland
Het koninklijk bezoek aan
de hoofdstad.
De A.N.W.B.-hotelbons,
Een nieuw plan voor den toerist.
Chloorgasvergiftiging te
Rotterdam.
Rijksopleiding tot verkeers
vlieger.
Dit iaar vijftien plaatsen.
Een opwekking tot aanmelding.
'n Lichtstraal bij KINKHOEST,
Hoest- Griep-Broachitis-Asthma^
AKW
a«u k„t.S\eLdï.rmk'e
Model aflossing: der eerewacht, in
tegenwoordigheid van den prins.
Duizenden belangstellenden stonden op
den Dam in dikke rijen achter de afzettin
gen, toen gsitermiddag te ruim een uur
Z.K.H. Prins Bernhard uit het paelis kwam,
teneinde tegenwoordig te zijn bij de model
aflossing van de eerewacht van het zeven
de regiment invanterie door de eerewacht
Van de koninklijke marine.
Bij deze plechtigheid de prins droeg de
uniform van luitenant ter zee met witte
pet waren mede aanwezig de adjudant
van Z.K.H., Jhr. Ir. W. G. Roëll, in de uni
form van eersten luitenant der cavalerie,
generaal-majoor P. W. Best, commandant in
de vierde militaire afdeeling, luitenant-kolo
nel W. A. Bowyk, garnizoenscommandant te
Amsterdam, overste Wars van de staf der
vierde afdeeling, kapitein de Haan, plaatse
lijk adjudant te Amsterdam en luitenant
J. E. Meijer, commandant van het detache
ment politietroepen.
De eerewacht der infanterie, stond, toen
de prins onder het gejuich der menigte den
Dam betrad, onder commando van kapitein
Jonkers op twee gelederen voor het paleis
aangetreden. Vergezeld door generaal-ma
joor Best en gevolgd door de andere offi
cieren inspecteerde, terwijl de stafmuziek
van het vijfde regiment het „Wilhelmus"
ten gehoore bracht, Z.K.H. de troepen.
De eere-wacht der marine, betsaande uit
een compagnie matrozen, marcheerde ver
volgens, voorafgegaan door de marschmu-
ziek spelende mariniers, den Dam op, om
zich, terwijl aan den prins en aan het vaan
del van de eerewacht der infanterie de eer
bewijzen werden gebracht, in het front van
van deze eerewacht op twee gelederen op te
stellen. Nadat de commandant, luitenant ter
zee eerste klasse Hessing, den garnizoens
commandant de aankomst der troepen ge
meld had, gecshiedde, onder de klanken van
het „Wilhelmus", ten gehoore gebracht door
de marinekapel te den Helder, de inspectie
door Prins Bernhard.
Het publiek, dat dit onberispelijke mili
taire vertpon met groote belangstelling ga
desloeg, genoot hierna van de marschmu-
ziek, welke gerumien tijd bij afwisseling
door de muziek van de infanterie en de ma
rine ten gehoore werd gebracht.
Nadat vervolgens de eerewachten over
en weer de eerbewijzen gebracht hadden,
volgde de vlote afmarsch der infanterie,
waarbijde prins het vaandel salueerde.
Luide toegejuicht door de duizenden be
langstellenden, trok prins Bernhard zich
vervolgens in het paleis terug, waarna de
eerewacht der marine sectiegewijze het pa
leis binnenging. In de wachtlokalen was
daar nog een rustpauze, voordat aangetre
den zou moeten worden ter gelegenheid van
het vertrek der koninklijke familie van den
Dam voor het maken van een rijtoer naar
de overzijde van het IJ.
Een rytoer van de koningin door
Amsterdam.
Gistermiddag is H. M. de koningin onder
groote belangstelling van het publiek, dat
zich ter sterkte van eenige duizenden op
den Dam en langs het Damrak had op
gesteld, per auto met haar gevolg en voor
afgegaan door den burgemeester, uitgere
den om eeri bezoek te brengen aan 't stads
deel gelegen benoorden het IJ.
Deze tocht droeg een geheel ander
karakter dan de andere ritten, welke hare
majesteit dezer dagen in de hoofdstad
heeft gemaakt.
Zoodra de eerste straten van Amster
dam-Noord, welke nog den gewonen aan
blik boden van aaneengesloten rijen van
wuivende en juichende menschen tegen
een eveneens aaneengesloten achtergrond
van huizengevels, waren gepasseerd, be
reikte de stoet een gedeelte der gemeente
Amsterdam, zoo open en landelijk, dat men
er de nabijheid van de groote stad zou
kunnen vergeten.
Toen H. M. de koningin, naast wie me
vrouw van LoonEgidius was gezeten,
met een veerpont het IJ was overgesto
ken, sloeg zij den weg in die langs den
Valkenweg en de Meeuwenlaan langs den
Nieuwendammerdijk naar de vroegere
zelfstandige landgemeenten Durgerdam
en Ransdorp voert. Het was een prachtige
middag.
De westenwind bracht eenige opfris-
sching na de drukkende warmte van den
morgen en hare majesteit genoot van het
gezicht van een prachtig Hollandsch pol
derlandschap in vollen hooitijd. Langs den
weg hadden de landlieden zich in schaar-
sche groepjes opgesteld en groeten zij de
koningin eerbiedig. In Durgerdam, het
aardige dijkdorp, dat zijn houten huisjes
schilderachtig in een lange rij met het
front naar zee heeft geschaard, hadden
vele bewoners zich langs den dijk opge
steld. H. M. beantwoordde de groeten, die
de bevolking haar bracht, met vriendelijk
handgewuif. In Ransdorp werd even ge
stopt om een groepje schoolkinderen ge
legenheid te geven aan H. M. de koningin
een ruiker van oranjebloemen aan te bie
den. Ook in Zunderdorp hield de stoet even
halt en kon ds. Gerth van Wijk namens
het plaatselijk oranje-comité aan H. M.
de gevoelens der bevolking vertolken.
Langs den Leeuwarderweg bereikte de
stoet weer het stadsdeel Amsterdam-
Noord, waar de bevolking van de Vogel-
buurt was uitgestroomd om H. M. te
begroeten. Aardige groepjes vormden de
schoolkinderen van eenige scholen, die
met het onderwijzend personeel in de eer
ste ryen langs de route stonden geschaard
en die, naar hun gejuich te oordeelen, een
toppunt van enthousiasme hadden bereikt.
Langs het Damrak is H. M. tegen half
vijf ten paleize teruggekeerd, waar weder
om een groote menschenmenigte haar
komst had afgewacht en haar geestdriftig
begroette.
H. M. de koningin bezichtigt de
zomertentoonstelling van „Arti".
Het bezoek van H. M. de koningin
aan de kunstzalen van „Arti et Amici-
tiae" aan het Rokin, hetwelk zoo
als was medegedeeld in de och
tenduren niet had kunnen doorgaan,
is door de landsvrouwe toch nog ge
bracht, en wel in den laten middag.
Het bezoek gold de heden te openen
zomertentoonstelling van werken van
kunstenaars, aan wie in de periode van
19011937 de gouden medaille, die door
wijlen koning Willem III is ingesteld, toe
gekend is. Van elk dezer kunstenaars, wier
aantal 36 bedraagt, onder wie 3 beeldhou
wers, waren op de expositie drie kunst
werken tentoongesteld, waartoe o.m. de
gelegenheid was geschapen door inzendin
gen uit openbare en particuliere verzame
lingen.
De kleine uit open auto's samengestelde
hofstoet was over N. Z. Voorburgwal en
Spui naar het Rokin gereden, waar te
ongeveer half zes voor den aan deze zijde
geimproviseerden ingang werd stil ge
houden.
Aangezien het feit, dat een kleine poli
tiemacht, welke hier reeds vrij geruimen
tijd tevoren was saamgetrokken, uiteraard
niet aan de aandacht van het publiek was
ontgaan, had zich achter de afzettingen
een vrij groote menigte verzameld, die de
landsvrouwe een hartelijke ovatie bracht.
Hare majesteit werd aan den ingang
ontvangen door het bestuur van „Arti",
t.w. prof. Huib Luns, voorzitter, prof. J.
H. Jurras, tweeden voorzitter, en de hee-
ren A. F. Reicher, secretaris, A. J. G. Col-
not, penningmeester en H. v. d. Poll,
tweeden secretaris.
Een dochtertje van prof. Luns, Elisabeth
Cornelia, bood de koningin bloemen aan.
De voorzitter leidde hare majesteit ver
volgens naar de kunstzalen, waar aan haar
werden voorgesteld de heeren prof. H. J.
Wolter, C. M. Garms, Bart Peizel en me
juffrouw Lizzy Ansingh, leden van de com
missie voor de kunstzalen, zoomede de
voorzitter en secretaris van het weduwen-
en weezenfonds, resp. de heeren F. Bobel-
dijk en Georg Rueter. Aanwezig waren hier
mede de heeren Ed. Carstens en A. Briët,
twee der oudste van de in leven zijnde
winnaars der medaille.
Met een groote belangstelling bezich
tigde hare majesteit de kunstwerken der
voorname expositie, waarvan mede deel
uitmaakten de geteekende portretten van
de vier laatst overleden voorzitters van
„Arti": Bart van Hoven, Abr. Hesselink,
A. M. Gorter en C. G. 't Hooft, terwijl er
tevens waren de oorkonde en de eerste
gouden medaille, door koning Willem III
toegekend.
Het bezoek der landsvrouwe vorderde
drie kwartier. Te kwart over zes geschied
de onder veel belangstelling van de
zijde van het publiek via het Rokin de
terugkeer naar het koninklijk paleis.
PRINS BERNHARD WEDEROM
BIJ „FESTINA".
Bloemenhulde by zyn vertrek.
Z. K. H. prins Bernhard was gisteravond
voor de derde aal de gast van de tennis
club „Festina". O kwart voor vijf vertrok
de prins et zijn auto van het paleis op den
Dam naar het Vondelpark. Z. K. H. bleef
tot half zeven tennissen op de voor hem
gereserveerde baan. Bij zijn vertrek had
den zich velen bij het melkhuis verzameld,
die den koninklijken bezoeker een harte
lijke ovatie brachten.
Een vijftienjarig meisje, Margot Schot,
de met haar moeder aanwezig was, trad
op den prins toe en overhandigde hem een
fraai bouquet bloemen. Zichtbaar verrast
nam prins Bernhard deze spontane hulde
lachend in ontvangst.
BE7MANNING VAN DE „HORDENA" TE
AMSTERDAM.
Gisteravond is een gedeelte van de be
manning van het Nederlandsche s.s. „Hor-
dena", hetwelk onder Panameesche vlag, in
de Golf van Biscaye door een kruiser van de
Franco-macht is opgebracht, met het s.s.
„Theseus" van de K.D.S.M., in het vader
land teruggekeerd en te Amsterdam gede-
barkeerd.
Zooals men zich herinnert, heeft de be
manning te Ferrol geruimen tijd gevangen
gezeten. Thans bevinden zich de kapitein,
de heer Barels, en nog zes leden der equi
page in Spanje. Veertien leden, o.a. de
stuurman E. Driesen Termeulen, zijn thans
teruggekeerd. Bij aankomst van het schip
weigerde de bemanning iedere inlichting
over haar avonturen. Op eerewoord had zij
zich verbonden om niets uit te laten voor de
kapitein en de andere opvarenden van de
„Hordena" behouden in het vaderland zijn
weergekeerd. De schepelingen zijn nog
gisteravond naar hun verschillende woon
plaatsen vertrokken.
DE INCIDENTEN OP HET
BLAUWE ZAND.
Naar wij vernemen is de verdachte
van der Bijl, inzake de incidenten op
het Blauwe Zand te Amsterdam heden
uit de preventieve hechtenis ontslagen.
HET CONFLICT AAN HET
OOSTERHAMRIKKANAAL.
De staking opgeheven.
Gistermiddag is ten stadhuize te Gro
ningen een conferentie gehouden inzake het
conflict aan het Oosterhamrikkanaal, waar
bij, zooals gemeld, 240 werkloozen waren
betrokken.
Aanwezig waren de inspecteur voor de
rijkswerkverschaffing in Groningen, de heer
A. Kwast, de wethouder van sociale zaken
te Gronigen, de heer H. Molendijk en verte
genwoordigers van verschillende vakver-
eenigingen.
De besprekingen hebben tot een dusdani
ge conclusie geleid, dat de stakers zich Za
terdagochtend vroeg bij de arbeidsbeurs
kunnen aanmelden, waarmede het conflict
dus tot het verleden behoort.
De toerist, die de bekoring wil ondergaan
van een zwerftocht door ons land, hetzij per
auto, te voet, op de fiets, of anderszins zon
der een bepaald doel en zonder vooraf te
bepalen, waar hij onderweg zal pleisteren of
nachtverblijf zoeken, was tot dusver vrij
duur uit, wanneer hij althans geen tent en
kampeergerei mee op reis nam.
Wanneer hij gebruik wil maken van
voordeelige hotelaanbiedingen, gebaseerd op
pension-tarief, is hy gebonden aan een ver
blijf van minstens drie of vijf dagen en moet
hij zorgen vóór dinertyd weer in zijn hotel
te zyn. Hij mist dan zijn bewegingsvrijheid
en de charme van het zwerven.
In die moeilijkheid wil nu de Kon. Ned.
Toeristenbond A. N. W. B. voorzien, die in
overleg en in samenwerking met H. O. R. E.
C. A. F. een plan heeft uitgewerkt tot de
uitgifte van A. N. W. B.-bons, welk plan
tegen den aanstaanden zomer tot uitvoering
zal komen.
Het systeem komt hierop neer, dat de ho
tels zich op het standpunt stellen aan den
zwervenden toerist niet méér dan den pen-
sionprijs in rekening te brengen waartegen
over deze zich verplicht zoowel zijn lunch
als diner en logisch te nemen in een der
aangesloten hotels. Een onderlinge samen
werking dus, welke den toerist de volle, ge-
wenschte bewegingsvrijheid laat.
De hotels worden ingedeeld in een aantal
prijsklassen, alle kenbaar aan een gevel
bordje van verschillende kleur. De toerist
koopt bij den A. N. W. B. dagbons voor een
bepaalden prijs per dag, welke bons bestaan
uit drie deelen, voor lunch, diner en logies
en elk van deze drie gedeelten is geldig in
onverschillig welk hotel van die prijsklasse.
De prijs van de dagbon stemt overeen
met den pensionprijs van die hotelklasse, in
clusief omzetbelasting.
De A. N. W. B.-bons zijn in een achttal
prijsklassen verkrijgbaar, men kan reeds
voor 3 zich een bon aanschaffen voor de
volledige verzorging op reis gedurende een
etmaal. De volgende klasse kost 3.50 per
dag en zoo klimt de prijs der verschillende
bons telkens met 50 cents op tot het maxi
mum 8.50 per dag).
Iedereen kan dus met A. N. W. B.-bons
op reis gaan, zoowel degeen, die tevreden is
met een doodeenvoudige (doch propere en
overigens welverzorgde) kamer en een sim
pel, maar stevig maal, als de toerist, die een
luxe-vacantie wil doorbrengen in eigen
land.
En het aantrekkelijke is voorts, dat door
middel van toeslagbons, alle A. N. W. B.-
bons ook in een hoogere prijsklasse geldig
zijn.
Men behoeft zijn bonboekje niet ineens
op te maken en kan dus in het begin van
het seizoen van deze nieuwe reismethode
profiteeren en de rest van zijn bons bewa
ren tot een volgend verlof, mits dit niet la
ter valt dan medio September 1937. Onge
bruikte (complete) A. -N. W. B.-bons wor
den natuurlijk door den bond teruggenomen.
De A. N. W. B. heeft bij de uitvoering van
dit voor ons land nieuwe systeem de mede
werking verkregen van reeds bijna 800 ho
tels en restaurants.
De bons zijn dit seizoen voorloopig alleen
verkrijgbaar voor leden van den A. N. W. B.
en vereenigingen die zich desgewenscht tot
den bond kunnen wenden.
Het is voorts interessant, te weten dat een
speciale soort A. N. W. B.-bons ook inge
schakeld zal worden in de reisovereenkomst.
welke dezer dagen tusschen de Nederland
sche- en Duitsche regeeringen is gesloten.
Zooals men weet was een der bezwaren van
de desbetreffende regeling-1936, dat menig
Duitscher wel naar Nederland kwam met
het geld, dat de reisregeling hem toestond
om mee te nemen, maardikwijls ver
dween de Duitsche toerist dan weer met
bekwamen spoed over de Belgische grens.
Thans zal hem dit geld voor een deel in
coupons worden verstrekt, welke bij den A
N. W. B. ingewisseld moeten worden te«*en
speciale A. N. W. B.-bons, geldig in de 800
hotels, welke deze bons accepteeren.
De A. N. W. B.-bons, zullen dus ook
dienstbaar worden gemaakt, om te zorgen,
dat het geld, hetwelk de Duitschers naar Ne
derland meebrengen, ook inderdaad in ons
land besteed wordt.
Indien de voorteekenen niet bedriegen, zal
deze zeer gelukkige greep van den A. N.
W. B. het toerisme in ons land aanmerkelijk
bevorderen, want dit nieuwe bonnensysteem
laat den gebruikers alle mogelijke vrijheid
en verzekert hun van een zeer aantrekke
lijke en goedkoope vacantie.
DE „STAKENDE" GEMEENTERAAD VAN
GROESBEEK.
Na de mislukte raadsvergadering te
Groesbeek van Dinsdag j.1., toen maar
enkele leden op het appèl verschenen,
was een nieuwe vergadering uitgeschre
ven tegen gistermiddag vier uur. Daar
aan zou vooraf gaan een vergadering
van het college van B. en W., doch de
wethouders bleven weg. Ook de raads
vergadering moest daarna wegens on
voltalligheid worden afgelast, daar ook
nu maar enkele leden aan den oproep
gevolg hadden gegeven. Men vraagt
zich te Groesbeek af, waarheen deze
toestand leiden moet.
EDO BERGSMA EN DE A. N. W. B.
Hij is voornemens het voorzitter
schap neer te leggen.
De heer Edo Bergsma, de kranige voor
zitter van den Kon. Ned. Toeristenbond
A. N. W. B., is verleden Zondag 75 jaar ge
worden.
Hij meent, dat nu zoo langzamerhand de
tijd gekomen is om de leiding van den A. N.
W. B. aan jongere krachten over te laten.
Naar hij ons mededeelde, is hij dan ook
voornemens het voorzitterschap van den
Kon. Ned. Toeristenbond, dat hij zoo langen
tijd bekleed heeft, neer te leggen.
In een ^loods op de Gemeentelijke Han
delsterreinen aan de Spoorhaven te Rot
terdam is gisteren een geval van chloor
gasvergiftiging voorgekomen, dat als dooi
een wonder nog goed is afgeloopen. Loods
8 op dat terrein is in gebruik bij de firma
Solvay en Co., te Brussel, in Rotterdam
vertegenwoordigd door de firma Langen-
donk. In de loods is een opslagplaats on
dergebracht voor soda, chloor en aanver
wante artikeleu, terwijl daar ook een
aantal cylinders chloorgas liggen opge
stapeld. Ini den laten middag passeerden
eenige leden van het personeel, die ge
troffen werden door een vreemde reuk.
Zy vermoedden, dat er iets in de loods niet
in orde was, waarom zij eens poolshoogte
gingen nemen. Het waren de 35-jarige baas
C. D. Sigmond uit de Beijerlandsche laato,
en de 52-jarige bediende L. v. d. Net, uit
de Heemskerkstraat en de 18-jarige kan
toorbediende J. Branqd uit de Teijlingei-
straat. Eenmaal binnen gekomen, is het
drietal door het chloorgas bedwelmd ge
raakt, waarop zij het bewustzijn verloren.
Aangezien dit nog al dicht bij de deur ge
beurde hebben passeerenden hen spoedig
in veiligheid kunnen stellen. Zij zijn naai
het ziekenhuis aan de Coolsingel vervoerd,
waar zij zijn opgenomen. Gisteravond was
hun toestand redelijk wel.
Vervolgens heef tmen pogingen in het
werk gesteld om te ontdekken, in welke
cylinder het lek zat. Dit was niet gemak
kelijk vast te stellen, aangezien er in de
loods 100 tot 150 cylinders bijeen lagen,
terwijl bovendien het chloorgas zich door
de geheele ruimte had verspreid en prac-
tisch niet door te komen was. Een van de
arbeiders is er ten slotte in geslaagd om
met een gasmasker de ruimte binnen te
gaan en deze heeft vastgesteld in welken
cylinder het lek zat.
Vermoedelijk is door het roesten een
gaatje in de stalen huid van den cylinder
gevreten, waardoor het gas kon ontsnap
pen. De man heeft den defecten cylinder
naar buiten gebracht, waarop deze on-
scradelijk is gemaakt.
SLACHTOFFERS VAN DE WARMTE.
Door de warmte in een veenderij te
Vriezenveen is een arbeider onwel gewor
den. Hij leed aan verstandsverbijtering en
herkende zijn familieleden niet meer. Door
een dokter uit Bergentheim wordt hij
thans behandeld. Men vermoedt dat de
man een zonnesteek heeft bekomen.
Bij Vasse (gem. Tubbergen), is een man
van 64 jaar, die vermoedelijk ook door de
warmte bevangen is geworden, dood langs
der weg gevonden.
De 54-jarige loswerkman C. A. v. d. Eng,
is gistermiddag bij het kruien van kolen uit
een wagon aan de Tweestedenstraat te Rot
terdam naar het gemeentelijk kolenterrein,
door de warmte bevangen en van ongeveer
één meter hooge stelling, waarvan hij ge
bruik maakte, gevallen.
In bewusteloozen toestand is de man naar
het ziekenhuis aan den Bergweg vervoerd,
waar hij, zonder bij kennis te zijn gekomen,
is overleden.
Voor jongelieden, die gezond zijn naar
lichaam en geest, die daadwerkelijke
belangstelling hebben voor sport en wier
ontwikkeling voldoet aan de daarvoor
gestelde eischen, moet, indien zij met
zichzelf beraden in welke richting zij
hun toekomstige loopbaan het liefst
zouden zien gaan, de vliegerij wel zeer
veel aantrekkelijks hebben. De vliegerij
dan, uitgeoefend in den dienst van een
groot en machtig lichaam als onze on
volprezen Koninklijke Luchtvaart Maat-
schapppij, welke onderneming druk
doende is, haar vleugelen steeds wijdei
uit te slaan en die in dit verband be
hoefte heefi aan uitbreiding van haar
„staf" van bekwame verkeersvliegers.
De energieke directeur der K.L.M., de heer
A, Plesman, heeft dezer dagen nog in een
causerie voor de radio het een en ander
medegedeeld over de rijksopleiding tot
verkeersvlieger en daarbij tot de jongelieden,
die krachtens hun geestelijke en lichamelijke
ontwikkeling meenen voor deze opleiding in
aanmerking te komen, een krachtige opwek
king gericht, niet te aarzelen met zich aan
te melden.
Mede naar aanleiding hiervan gaf men
ons van bevoegde zijde te kennen, dat de
indruk heeft postgevat, dat in het algemeen
het bestaan van de rijksopleiding tot ver
keersvlieger nog niet in ruime mate be
kend is zulks niettegenstaande het feit, dat
bij de kweekschool voor de zeevaart te Am
sterdam het desbetreffende instituut reeds
sinds 1931 werkzaam is en dat tot nu loe
bereids een vijftigtal jongelui, onder wie
begrepen de leerlingen van de eerste beide
jaren, die hun brevet van navigator eerste
klasse behaald hebben, hun weg naar de
K. L. M. gevonden hebben.
Er moge in dit verband daarom nogmaals
op gewezen worden, dat ook dit jaar, evenals
voorgaande jaren, een aantal jongelieden in
de gelegenheid worden gesteld om tot ver
keersvlieger te worden opgeleid. Voor 1937
zullen tot die opleiding, welke op 2 Augustus
aanvangt, omstreeks 22 jongelieden worden
toegelaten. Uiterlijk omstreeks 15 September
1937 zullen daarvan de vijftien besten wor
den aangewezen om als adspirant-bestuur-
der van verkeersvliegtuigen de opleiding te
blijven volgen.
Duur der geheele opleiding: 2 jaar en 2
maanden.
De opleiding vangt aan met een verblijf
leder, wiens kinderen aan Kinkhoest
lijden, moet gebruik maken van
Akker's Abdijsiroop, op bi|zondere
wijze bereid met die bestanddeelen.
die rechtstreeks op een Kinkhoest-
aanval inwerken. Abdijsiroop werkt
grondig, want ze bevri|dt de adem
halingsorganen van slijm en
ziekte-verwekkende stoffen. Akker s
Abdijsiroop verruimt de ademhaling,
neemt benauwdheden weg, heelt de
aangedane en ontstoken plekken.
Geef dus in vol vertrouwen aan
Uw kleine en groote kinderen bij*
van omstreeks 6 weken op een woonschip
in de Ringvaart van den Haarlemmermeer
polder nabij het luchtvaartterrein Schiphol,
welke tijd is gewijd aan vliegen, sport en
zwemmen. Daarna vangt de theoretisch-
technische opleiding op de kweekschool voor
de zeevaart aan, afgewisseld met practische
vliegopleiding op Schiphol.
De adspiranten zijn intern. In de tyden,
dat de kweekschool gesloten is, wordt voor
huisvesting gezorgd. De kosten daarvan
zijn in die van de opleiding begrepen.
Na beëindiging van de opleiding aan de
k'\ cekschool leggen de adspiranten het exa
men af voor navigator tweede klasse. Daar
na ontvangen zy nog gedurende 2 a 3
maanden op Schiphol uitsluitend practisch
en technisch vliegonderricht. Ten slotte
nemen zij deel aan het examen voor het
vliegbewijs b (het bewijs, dat de bevoegdheid
geeft tot het besturen van verkeersvlieg
tuigen), en dat voor radiotelegrafist'der 3e
klasse.
Bevoegde lichamen stellen bekwaam per
soneel en uitmuntend vliegmaterieel in
dienst van deze opleiding. Voor de bijzon
dere vliegtechnische vakken (vliegtuig-,
motorkennis enz.) worden deskundigen aar.
het korps leeraren van de kweekschool toe
gevoegd.
De Nationale Luchtvaartschool leidt de
adspiranten op voor het vliegbewijs a (het
bewijs dat de bevoegdheid geeft tot het be
sturen van sportvliegtuigen). De K. L. M.
verzorgt het voortgezette vliegonderwijs op
de zoogenaamde" overgangsvliegtüigen en
zwaardere verkeersvliegtuigen. Gedurende
de opleiding vliegen de adspiranten mede
op de lijnvliegtuigen van de K. L. M.
De opleiding tot verkeersvlieger kost dui
zend gulden per jaar, alles inbegrepen. In
dien de adspirant een verbintenis sluit als
reserve-officier-vlieger bij de luchtvaart-
afdeeling, verleent het departement van
defensie, zoodra de adspirant tot reserve
tweede-luitenant-vlieger is benoemd, een
tegemoetkoming, bedragende de helft der
opleidingskosten. Bovendien kan in bijzon
dere gevallen het departemen van water
staat, onder welk departement de rijksop
leiding tot verkeersvlieger ï^ssorteert, nog
een e geldelijke tegemoetkoming verleenen.
De eischen voor toelating tot de opleiding
zijn: r
a. Nederlander zijn.
b. Ongehuwd zijn.
c. Opp 1 Juli van het jaar van aanneming
niet jonger dan 17 en niet ouder dan 19 jaar
zijn.
d. Voldoen aan de eischen van lichamelijke
geschiktheid voor het vliegbewijs b.
e. In het bezit zijn van het einddiploma
H. B. S. 5 j. c. b. met voldoende cijfers voor
wis- en natuurkunde of een daarmede over-
eenkomenden graad van algemeene ontwik
keling.
Aanvragen om inschrijving onder vermel
ding van leeftijd en genoten onderwijs, kun
nen uiterlijk tot 20 Juni a.s. worden inge
diend by den commandant van de kweek
school voor de zeevaart, Prins Hendrikkade
180, Amsterdam-C.
En thans is het woord aan de „jongens
van stavast".
VERZOEK TOT OPHEFFING VAN
PENSIOENKORTING.
Het hoofdbestuur va i den Bond van
Geepnsionneerden bij de Nederlandsche
Spoorwegen heeft dezer dagen een adres
gericht aan de leden van de Tweede Ka
mer der Staten-Generaal over de korting
der pensioenen met tien procen/t in April
1936. Voortdurend is door den bond ge
ijverd deze, volgens den bond, onrecht
vaardige daad ongedaan te maken, echter
zonder resultaat, niettegenstaande het
wetsontwerp tot korting der pensioenen
van het overheidspersoneel in verband
u depreciatie werd opgeschort. In
verband hiermede verzoekt de bond dezen
uitzonderingstoestand zoo spoedig moge
lijkte doen beëindigep, temeer daar dui
zenden een pensioen genieten dat niet
verstrektStCUn' Ean werkloozen
VOET AFGEREDEN.
Gistermiddag omstreeks zes uur is op het
stauonsemplacement te Zwolle, ter hoogte
naar H ?°ederenst«tlon. de stationsambte
naar H. J. Borger komen te struikelen, met
het gevolg, dat hem een z.g. rangeerdeel
nadat hem'tkerVi°et t
verlwnH u Se de eerste hulP was
vnlrH v u3a.r het S°Phi*-ziekenhuis vèr-
meer dat hr w hoegenaamd geen kans