8 8 N GEHEIMEN DIENST imenlan TuidiapCOgCCUUMa 0 $euiMetw Welke grensdocumenten heb ik noodig Motorschip gezonken. Branden. Verkeersonge'ukken. - Met het oog op de voorbereiding der va- cantiereizen onzer lezers meenen wij goed te doen, het volgende, van den Kon. Ned. Toeristenbond A. N. W. B. ontvangen over zicht te geven van hetgeen men aan papieren noodig heeft voor een buitenlandsche reis: Paspoort is noodig voor alle landen; al leen België en Luxemburg nemen genoegen met een bewijs van Nederlandschap of een vervallen paspoort, mits niet langer dan 5 jaren vervallen, terwijl Frankrijk tijdens den duur der tentoonstelling te Parijs, naar aanleiding van stappen van den A. N. W. B., eveneens met een bewijs van Nederlander schap genoegen neemt. Een visum wordt vereischt voor de vol gende Europeesche landen: Albanië, Bul garije, Griekenland, Hongarije, Letland (niet noodig voor doorreis), Lithauen, Polen, Roemenië en Turkije; een verblijfs vergunning is noodig voor Zuid-Slavië. Gebruikte rijwielen worden zonder forma liteiten toegelaten in België en Luxemburg, Bulgarije, Denemarken, Duitschland. Groot- Brittannië en Ierland, Noorwegen, Portugal, Roemenië en Zweden. Een rijwiel-triptiek wordt vereischt door: Albanië, Frankrijk, Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-Slo- wakije, Turkije, Zuid-Slavië, terwijl een douanekaart voldoende is voor Zwitserland. Automobilisten en Motorrijders hebben in het algemeen noodig: le een internationaal bewijs voor den bestuurder en een internationaal bewijs voor het motorrijtuig; evenwel kunnen toe risten voor een bezoek aan België, Frankrijk Italië en Zwitserland volstaan met hun geldige nationale rijbewijs en nummerbe- wijs, hoewel het medenemen van de (zon der veel omslag en kosten verkrijgbare) in ternationale bewijzen toch is aan te beve len, daar er aan de grenzen herhaaldelijk om gevraagd wordt en de douane niet alge meen op de hoogte schijnt te zijn van deze vrijstellings-bepaling, terwijl men boven dien dan tijdens de reis het reisplan kan wijzigen en ook andere landen kan bezoe ken. 2e een carnet de passages en douanes (geldig voor vrijwel alle landen van Europa en vele daarbuiten) of tirptiek (geldig voor één land). Wie verzuimd heeft zich daarvan te voorzien, kan aan de grens van Frankrijk Hongarije, Italië, Oostenrijk, Tsjecho-Slo- wakije en Zwitserland tegen betaling gehol pen worden aan een papier van gelijke be- teekenis als een triptiek en met een korte- ren of langeren geldigheidsduur. Men is echter goedkooper uit en wordt aan de grenzen vlugger geholpen, als men zijn grensdocumenten reeds bij zich heeft. De verkrijgbaarstelling aan de grens is op te vatten als een faciliteit, waarvan men in speciale gevallen gaarna gebruik zal ma ken, maar als regel dient men reeds van een triptiek of carnet voorzien te zijn, als men aan de grens komt. 3e het nationaliteitsbewijs van het motor rijtuig. 4e de N. L..-plaat en het identiteitsplaatje. 5e voor Denemarken, Groot-Brittannië en Ierland, Noorwegen en Zweden de speciale papieren, voorgeschreven in verband met de daar geldende verplichte verzekering tegen Wettelijke Aansprakelijkheid. 6e voor Groot-Brittannië en Ierland, Po len en Roemenië een internationaal belas tingcarnet, hetgeen recht geeft op vrijstel ling van betaling van wegenbelasting gedu rende 90 dagen per jaar. Speciale bepalingen bestaan ten slotte in verschillende landen op het gebied van: be lasting-vrijstelling, reductie op den benzi neprijs voor buitenlanders, radiotoestellen, rookartikelen en andere bagage. De A. N. W. B. is gaarne bereid, over het bovenstaande aan belanghebbenden inlich ting ente verstrekken. WETHOUDER TE HAARLEM GEKOZEN. In de gistermiddag gehouden vergadering van den gemeenteraad te Haarlem is in de door het overlijden van den heer W. Roo- denburg ontstane vacature tot wethouder gekozen de heer E. van der Wall (c.h.) met 19 stemmen. De heer D. J. A. Westerveld, die door de s.d. fractie candidaat was gesteld, verwierf 14 stemmen. De schipper en 10-jarig dochtertje verdonken. Vanmorgen omstreeks half zes is het tachtig ton metende motorvrachtschip „Eben Haëzer" in het Merwedekanaal juist op de grens tusschen de gemeen ten Vreeswijk en Jutfaas gezonken. De 48-jarige schipper J. van Dam en zijn tienjarig dochtertje Cornelia zijn hierbij om het leven gekomen. De „Eben Haëzer", thuis behoorende te Vreeswijk, voer, diep geladen met een la ding zand, op het Merwedekanaal in de richting Utrecht. Van tegenovergestelde richting naderde een motormosselvisschers- vaartuig uit Zierikzee. Beide schepen hiel den goed stuurboord. Even voordat de beide motorvaartuigen elkaar waren genaderd, werd de „Eben Haëzer" opgeloopen door het ongeveer 300 ton metende motorvaartuig „De Schelde" ui Vlissingen. Tengevolge van de zuiging liep het kleine motorschip uit zijn roer, botste nog even tegen „De Schelde" en stootte toen tegen den wal. Het schip maakte iet of wat slagzij en liep tengevolge daarvan onmiddel lijk vol water. De schipper greep zijn 10-jarig dochtertje en sprong met haar te water. Hoewel hij goed kon zwemmen, verdwenen hij en het kind in de diepte. Een 18-jarige zoon van den schipper wist op „De Schelde" over te springen. De vrouw van den schipper en een 8-jarig dochtertje waren eveneens te water gesprongen, doch konden gelukkig door den 18-jarigen zoon aan boord van „De Schelde" worden ge trokken. Een 16-jarige zoon van den schipper wist eveneens op „De Schelde" te springen Hij probeerde zijn vader nog te grijpen, doch pakte alleen diens pet. Direct na het ongeval werd de gemeente veldwachter van Vreeswijk, de heer H. Kruythoff, die op ongeveer 500 meter af stand van de plaats van het ongeluk woont, gewaarschuwd. Hij was spoedig ter plaatse. Tegen zes uur zijn de lijken van den schipper en zijn dochterje opgehaald. Zij zijn naar de woning van den schipper te Vrees wijk vervoerd. Het gezonken motorschip ligt gevaarlijk voor de scheepvaart. De schepen kunnen op de plaats van het ongeval elkaar in het Merwedekanaal niet meer passeeren. Amb tenaren van den rijkswaterstaat regelen ter plaatse het scheepsvaartverkeer. Het motorschip „De Schelde" en het motormosselvisschersvaartuig stopten na het ongeval onmiddellijk en de opvarenden trachtten den schipper en zijn dochtertje te redden. Dit mocht echter, zooals gemeld, niet meer baten. STAKING DREIGT TE BUDEL. Een ultimatum gesteld. De Nederlandsche Roomsch-Katholieke metaalbewerkersbond heeft gisteren, op uit noodiging van de directie der -zinkfabriek te Budel, van vier tot zeven uur met die di rectie geconfereerd, gezamelijk met verte' genwoordigers van de Belgischen christelij- ken metaalbewerkersbond. De directie was niet verder bereid dan tot het verleenen van drie dagen vacantie, ter wijl over de loonsverhooging en de pen sioenregeling geen overeenstemming kon worden bereikt. Nog denzelfden avond is het ultimatum bij de zinkfabriek gesteld per 30 Juni a.s. Op 1 Juli zal derhalve de staking ingaan Aan het overleg nam ook deel de directie der metaalertsenfabriek. Ook met haar is men niet tot overeenstemming gekomen, doch het resultaat van de besprekingen moet nog met de betrokken arbeiders nader on der het oog worden gezien, zoodat daar een eventueel ultimatum zal worden gesteld. WOONHUIS TE VIERLINGSBEEK AFGEBRAND. Vanmorgen te omstreeks half vier Is, door tot dusver onbekende oorzaak, brand ontstaan in het woonhuis, bewoond door het gezin van den heer R. J. A. Stevens, wethouder van Vierlingsbeek en eigendom van mej. Verbeeten. In het huis werden een café en een slagerij gedreven. De brand nam direct een zoo grooten omvang aan, dat de bewoners nauwelijks tijd hadden zich in nachtgewaad in veiligheid te stellen. Er kon niets behouden worden. Het pand brandde tot den grond toe af. Ook een stalling en de schuur vielen het vuur ten prooi. Alles was verzekerd. HOOGE PRIJZEN DER GROENTEN. Men schrijft ons uit Rotterdam: In tegenstelling met verleden jaar staan de groenteprfj zen thans op een zeer hoog niveau. Met uitzondering van komkommers wordt aan de veilingen alles vlot verkocht en vindt „doordraaien" zeer weinig plaats. Vanzelfsprekend vinden deze prijzen hun terugslag in die, welke de consument in den winkel of aan den wagen moet be steden. Het publiek moet echter in het oog houden, dat prijzen, welke verleden jaar als norm golden, in vele gevallen voor de kweekers verlies opleverden. BOOTJE GEKAPSEISD. Schipper verdronken. Gistermiddag omstreeks half drie is in den Rijn boven Milligen, ter hoogte van Tolkamer, een bootje van den par levinker W. Leigraaf, na in aanvaring te zijn geweest met het Rijnschip Fran- cisca gekapseisd. De schipper verdween in de diepte. Ook zijn bootje zonk. DE WERELD-JAMBOREE. Deelneming in garantiefonds voor 8000. Op een suppletoire begrooting van het Dep. van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen (dienstjaar 1936) is een post van 8000 uitgetrokken voor deelneming in het garantiefonds voor de in 1937 te houden wereld-jamboree der padvinders. MOTOR-ONGELUK wIJ BLARICUM. Gistermiddag omstreeks half zes kwam de 35-jarige journalist L uit Laren op zijn motor uit den Zwaluwenweg de Torenlaan, den hoofdverbindingsweg tusschen Blaricum en Laren, oprijden. Uit de richting Laren naderde een auto, bestuurd door den heer D. V. uit Blaricum. Achter deze auto naderde de Gooische fram. Doordat L. even wei felde, dreigde een botsing met de auto. De heer V. gooide het stuur naar links, doch kon de botsing niet meer voorkomen. De heer L. kreeg van het rechter-spatbord een klap en maakte een ernstigen val, welke nog leelijker aankwam, doordat de auto door de tram achterop werd gereden. De heer L. kwam onder den bijwagen van de tram terecht. In ernstigen toestand is de heer L. naar het ziekenhuis „St. Jan" te Laren'vervoerd. Hij heeft zware inwendige kneuzingen opge loopen. De auto van den heer V. werd ernstig beschadigd. ONDER VRACHTAUTO GERAAKT EN GEDOOD. Gistermiddag is de 17-jarige leerling van de M. T. S. te Haarlem, F. J. van K., wo nende te Heemstede, die met zijn rijwiel op den Wagenweg reed, op het oogenblik, dat een groote vrachtauto met aanhangwagen hem passeerde, de macht over zijn stuur kwijt geraakt. Hij botste tegen een naast hem rijdenden wielrijder en viel daarna voor de achterwielen van de vrachtauto, welke hem over het lichaam gingen. De on gelukkige was op slag dood. Het stoffelijk overschot van den jongeman is naar het diaconessenhuis getransporteerd. BOTSING TUSSCHEN VRACHTAUTO EN MOTORFIETS. Vanochtend om negen uur is op het kruis punt de KempenaerstraatTerweeweg te Oegstgeest een motorfiets met vrachtauto in botsing geweest. De vrachtauto werd be stuurd door J. W. van B. uit Wassenaar, de motorfiets door R. Broekhuizen uit Gronin gen. Op de duo zat diens broer, D, Broek huizen uit Oegstgeest. De botsing was zoo hevig, dat de motorfietsrijders over den weg werden geslingerd. Geneeskundige hulp was spoedig aanwezig. Het bleek, dat R. Broek huizen zijn beenen gebroken had. Hij liep voorts een schedelbreuk en verschillende vleeschwonden op. Het slachtoffer is naar Vrijdag 25 Juni. HILVERSUM, 301 M. (8.—12.— 4.—7.30 en 9.—12.— VARA. de AVRO van 12.—4.— en de VPRO van 7.309.uur). 8.Gr.pl. 10.— VPRO-morgenwijding. 10.20 Deel. 10.40 Gr.pl. 11.15 Verv. deck 11.30 Gr.pl. 12.— Kovacs Lajos' orkest en orgelspel. 2.Gr.pl. 2.30 Ly ra-Trio. 3.15 Avro-dansorkest. 4.Orgel en saxofoon. 4.20 Piano recital. 4.40 Orgel en saxofoon. 5.— Voor de kinderen. 5.30 Fantasia. 6.30 Politiek radiojournaal. 6.50 Gr.pl. 7.— De Sing-Sing gevange nis, causerie. 7.20 Gr.pl. 7.30 VGP- ber. 7.35 Lezen in den Bijbel. 8.— Zang en piano. 8.30 Kerk, Volk, Staat, causerie. 9.VARA-orkest en soliste. 9.45 Deel. 10.— Vervolg concert. 10.30 ANP-ber. 10.40 VPRO-avondwüding. 11.—12.— Gr. platen. HILVERSUM, 1875 M. (Alg. progr. KRO). 8.—9.15 en 10.-- Gr.pl. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.— Ber. 12.15 De KRO-melodisten en solist. 12.50 Causerie over de training voor de TT-races. 1.10 Gr.pl., postduiven- ber. 1.15 KRO-orkest. 2.— Orgel concert. 3.— Gr.pl. 4.— De KRO- melodisten en solist. 4.45 Gr.pl. 5.15 KRO-Kamerorkest. 6.— Land en tuinbouwcauserie 6.20 KRO- orkest. 7.— Ber. 7.15 Geschiedenis en ontwikkeing van de politie in ons land, causerie. 7.35 Musica ca- tholica. 8.— ANP-ber., mededee- lingen. 8.15 Revue-progr. 9.45 De KRO-melodisten en solisten. 10.30 ANP-ber. 10.40 P. Godwin's orkest. 11.30—12.— Gr.pl. DROITWICH, 1510 M. 11.0511.20 Medische causerie. 11.2011.50 Pianosoli. 12.10 Orgelconcert. 12.50 BBC-dansorkest. 1.352.20 Birminghamsch Philharm. Strijk orkest. 3.55 Gr.pl. 4.20 Het Carlton Hotel orkest. 5.05 Gr.pl. 5.35 John Reynder's orkest. 6.20 Ber. 6.55 Tweede acte van de opera „Die Entführung aus dem Serail". 7.50 Voor tuinliefhebbers 8.10 Viool en piano. 8.50 Oscar Rabin en zijn Band. 9.20 Ber 9.40 Responsibili- ties of Empire, causerie. 9.55 Weensch Philh. orkest. 11.10 Lew Stone en zijn Band. 11.5012.20 Dansmuziek (gr.pl.) RADIO PARIS, 1648 M. 7.10 en 8.20 en 10.35 Gr.pl. 12.50 Het Visciano- orkest. 1.35 Zang. 2.05 Verv. orkest concert. 2.50 Radiotooneel. 4.20 Het Parijsch blaaskwintet. 7.20 Harp- recital. 7.35 Gr.pl. 7-50 en 8.50 Zang. 9.20 Gev. progr. 10.50 Gr.pl. 11.20 Orkestconcert. KEULEN, 456 X 6.50 Militair con cert. 7.30 Gr.pl. 7.50 Rep. 8.50 Schrammelmuziek. 9.50 Gr.pl. 12.20 Orkest van Spoorwegpersoneel. 1.35 Omroepkleinorkest. 2.35 Gev. con cert. 4.20 Omroep-Amusements- orkest. 5.20 Radiotooneel met mu ziek. 6.20 Het Donath-orkest en so- listen. 8.30 Voor oud-strijders. 8.50 Omroeporkest en solisten. 10.50— 12.20 Dansmuziek en populair con cert. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest 1.30 Omroepdansorkest. 1.50—2.20 Gr.pl. 5.20 Vioolrecital. 5.50 Vocaal kwartet. 6.20 Omroepdansorkest. 7 20 Gr.pl. 8.20 Kleinorkest. 9.— Radiotooneel. 9.20 Kleinorkest 10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Omroepdansorkest. 1.05 Gr.pl. 1.30 Omroeporkest. 1.50 Zang. 2.—2.20 Gr.pl. 5.20 Klein orkest. 6.Pianosoli. 6.20 Gr.pl. e.50 Pianorecital. 7.35 Zang. 8.20 Voor oud-strijders. 9.40 L'Aumónier du Régiment, opera. 10.3011.20 Gr.pl. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Landesorkest Gouw Berlijn. 10.20 Ber. 10.50 Sportpr. 10.50 12.20 A. Goronzy's orkest, 't Hasz- kwintet en de Metropol-Vocalisten. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Parijs PTT 88.20, Keu len 8.20—10.35, Parijs R. 10,35— 12.35, Brussel VI. 12.35—13.35, Keu len 13.35—15.40, Droitwich 15.40 16.20, Keulen 16.20—17.20, Brussel VI. 17.20—18.20, Keulen 18.20— 20.10, Droitwich 20.10—21.40, Brus sel Fr. 21.40—22.20, Boedapest 22.20 —24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Di versen 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35 12.50, Droitwich 125013.35, Lond. Reg. 13.3516.20, Droitwich 16.20—18.20, Brussel VI. 18.20 18.45, Droitwich 18.4519.50, Lond. Reg. 19.50—20.40, Brussel VI. 20.40 —21.55, Droitwich 2T.5524. Lijn 5: Diversen. het academisch ziekenhuis te Leiden ver voerd. De duorijder bekwam slechts lichte verwondingen. Beide voertuigen werden ernstig bescha digd. Het ongeluk is vermoedelijk te wijten aan het feit, dat den chauffeur van den vrachtauto geen voorrang is verleend. De politie stelt een onderzoek in. ERNSTIG AUTO-ONGELUK ONDER BEEKBERGEN. Autobus geslipt. Acht inzittenden ge wond. Gistermiddag tegen half zes heeft zich op den Arnhemschenweg, ter hoogte van hotel „de Smittenberg" te Beekbergen een ernstig auto-ongeluk voorgedaan, waarbij acht per sonen, onder wie een geneesheer uit den Haag, vry ernstig werden gewond. Een autobus uit Rotterdam, waarin der tien personen waren gezeten, naderde op dat tijdstip het kruispunt bij „de Smittenberg". De chauffeur, die in de richting Apeldoorn reed, zag, plotseling zoowel van rechts als van links, een auto naderen. Teneinde den van rechts komenden wagen te ontglippen, zwenkte hij naar links, om daar den zijweg in te slaan. De van links komende auto, wist hem nog juist te ontwijken. Bij het gaan naar links is de autobus door het losse grint op den weg uit de bocht geschoten en omge slagen, waarbij zij 'n paal van het telefoon net raakte. De paal knapte af en kwam op het hek van het hoekhuis terecht. Acht inzit tenden, vier dames en vier heeren, waar onder dr. F. H. Hesselink uit den Haag, be kwamen vrij ernstige verwondingen en zijn per brancard naar het R.K. ziekenhuis te Apeldoorn vervoerd, alwaar zjj ter verple ging zjjn opgenomen. De bus, werd .zwaar beschadigd. De kap is geheel vèrnïëld, terwijl de' ruiten "Hei Vfif-' wel alle moesten ontgelden. Verder is »r een scheur in den zijwand ontstaan. Een kraanwagen uit Apeldoorn heeft de bus weggesleept. De vijf passagiers, die on gedeerd bleven, zijn met een auto naar hun woonplaatsen gebracht. De chauffeur van de autobus verklaarde, na het gebeurde met een vaart van 40 K.M. te hebben gereden, terwijl hij bij het inslaan van de linkerbocht zijn snelheid tot 15 K.M. had verlaagd. Hij was 's middags met het gezelschap uit Rotterdam vertrokken voor een rondrit via Arnhem, Apeldoorn, Amersfoort en Utrecht De man klaagde over inwendige pijnen. Een der gewonden overleden. Omtrent dit ongeval vernemen wij nog het volgende: Een der drie ernstig gewonden uit de auto bus, de heer Hesseling van Suchtelen uit 's Gravenhage is,in den afgeloopen nacht, aan zijn verwondingen bezweken. De beide andere, mevrouw de Ruiter en mej. van der Drift, beiden eveneens uit Den Haag, zijn thans in het Juliana-ziekenhuis te Apel doorn ter verpleging opgenomen. De vüf overige inzittenden van de autobus, die allen minder ernstig gewond werden, zijn van ochtend per taxi naar hun respectieve woon plaatsen vervoerd. De autobus is door de politie te Apeldoorn in beslag genomen. PISTORISCHE AVONTURENROMAN. Door G. P. BAKKER. 46) „En toch, je weet ik heb mij niets te ver wijten. De oorlog is verschrikkelijk. Ik heb lang geaarzeld. Ik ben er toe gedwongen. Ik ben gekomen om mijn geloofsgenooten den vrede te brengen. Ik ben geen fanati cus. Als ik overwin zal er vrede zijn en een ieder zal vrijelijk dien godsdienst kunnen uitoefenen dien bij belijdt. Geen geloofs vervolging meer, van geen van beide zij den. Dat is het doel geweest waarom ik naar de wapens heb gegrepen. Mijn geloofs genooten werden onderdrukt. Je hebt ge zien, hoe Tilly huisgehouden heeft. Hoe hij met zijn legerscharen waar hij komt ver woesting en verderf brengt. Ik wil erken nen, dat hij niet anders kan. De keizer zendt hem geen geld. Hij kan zelf nergens meer leenen, zelfs niet meer bij de Joden, die hij vervolgd heeft. Maar een overwin ning van Tilly zou een vloek zijn voor de Duitsche landen. Hij zou ze alle uitmerge len. Vroeger was er maar één geloof. Bij de opkomst der hervorming kwam ook de ge loofsvrijheid in het gedrang. Toen er meer richtingen ontstonden, wilden de meer derheden andersdenkenden tot hun geloof dwingen door alle mogelijke middelen. Niet alleen de Katholieken. In Engeland alleen worden misschien meer roomschen ver moord dan ketters door de inquisitie. Vrij heid van geloof is een der eerste rechten van den mensch. Groote geesten van beide zijden hebben dat ingezien. Uw prins Wil lem van Oranje heeft dat verkondigd en daarvoor moeten we hem allen dankbaar zijn", richtte hij zich tot Saxon, den Hol lander. „Ik hoop hier den vrede te brengen voor menschen van elk geloof. En wat Maag denburg betreft, als God mij de gelegenheid geeft, zal ik het opbouwen mooier dan het ooit is geweest". „Sire", antwoordde Saxon. „Dat zou een daad een koning waardig zijn". De veldheeren hadden met groote be langstelling naar den koning geluisterd. „Geen wonder", dacht Banner, „dat we allen voor hem door het vuur gaan en dat hij aller harten verovert". Stahlhans verbrak weer de stilte. „Van morgen hoorde ik het lied van Saxon's rui ters. Ik had het nooit eerder gehoord. Mis schien wil generaal Saxon het eens voor ons zingen. Het was zoo'n vroolijke wijs. En een kleine opwekking hebben we wel noodig". „Het is eigenlijk", antwoordde Saxon, „een lied gemaakt door een lansknecht van Wallenstein. Het was zeer geliefd in het le ger en werd veel gezongen. Toen ik met toestemming van Wallenstein in zijner Ma- jesteit's dienst overging en een paar regi menten op de been moest brengen, begreep ik dat dit lied de werving zou vergemakke lijken en vele oude vrienden zou helpen overhalen zich onder mijn vgandel te scha ren. De tekst werd eenigszins veranderd om het op de ruiters toepasselijk te maken. Ik zal het voor u zingen in zijn oorspronkelij ken vorm". Een kort voorspel en hij begon: Hoera in 't veld te rukken. De trommels rofflen overal. Om met kartouw en stukken, Manmoedig voort te rukken, Bij luid trompetgeschal. In dichteh dichte hoopen Op 't Waliensteinsche krijgsgeschreeuw. Komen wij aangeloopen, Om geld en buit te koopen, Te vechten als een leeuw. Hij is de held der helden. Er leeft geen ander hem gelijk, Verwint op alle velden. Gunt ons veel poe.i en gelden, Veel van het surdsche slijk. Er is geen beter leven Dan van een lansknecht, welgemoed. Zich in 't gevecht begeven, Tot hoogen rang verheven, Krijgt eer en roem en goed. Een leven zonder zorgen. Wat vraagt de mond, dat baart de stond, Van heden tot op morgen. Niets koopen en niets borgen: Men neemt ziedaar de grond. Het voorjaar is voorhanden, En men rent buiten in het veld. De hellebaard in handen. Men hoort in alle landen De leuze: krijg en geld. Wie heeft dit lied gezongen? Een frissche lansknecht buiten kijf: Hij was den boer ontsprongen, Heeft toen dit lied gezongen. Het hart lacht hem in 't lijf. De krijgsoversten applaudisseerden luid. „Geen wonder, dat je als zanger het pu bliek bekoort", klonk het oordeel van Ban ner. „Saxon, je bent een geboren bard, kerel". „En nu tot slot het lied, dat ik inzette als roode dragonder en zong met de keizer lijke huzaren in het Blauwe Paard, even vóór luitenant De Vries den Spanjool raakte". Geef den boer een stuk land en een huis en een schuur, Een dik wijf en zijn stallen vol vee. Geef hem regen of zon, zooals hij begeert, Misschien is hij dan wel tevree Saxon zong alle coupletten en zette ten slotte het vers in: Maar geef mij een goed paard en een stalen kuras, Een pallas of pi^ool in de hand, En een veldheer, die ook zijn soldaten wat gunt In een rijk en vijandelijk land. Luid handgeklap beloonde den zangér. En toen het laatste couplet kwam: Dan is er in de wereld geen vroolijker werk Dan dat van een kloeken huzaar, Dan komt liefde en roem, avonturen en goud, Een hoera voor den blauwen huzaar, riep Saxon: „En nu heeren, het keerrijm allen meezingen". In de aangrenzende kamer zei Rudolf, de oude wachtmeester, tegen zijn vrouw Annette: „Per baccho, ik geloof dat generaal Saxon den geheelen staf aan het zingen heeft ge bracht". „En is dat een wonder?" vroeg Annette. „Als hij zingt, sleept hij iedereen mee en de Zweden zingen graag en goed". „Maar de koning ook!" „Waarom niet?" antwoordde ze. „Hij is zoo'n vriendelijke en eenvoudige man". Om vier uur brak de staf op. De koning nam afscheid van generaal Saxon en zei: „Slaap maar eerst een nacht uit onder je eigen dak. Je hebt het ruimschoots ver diend. De jonge dame zullen we in de koets onder escorte naar Berlijn zenden. Ze kan daar prinses Marion en mijn vrouw ge zelschap houden. Jammer, dat we dien jon gen man niet meer kunnen zenden om haar te begeleiden, maar we hebben ernstiger werk voor hem". (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6