HET BETOVERDE BOS. De luchtgevechten in Spanje. M.L.O. FOR EVER. GEMENGD NIEUWS. Bijzonderheden omtrent het materiaal van beide partijen. Een snelheidewedetrij-d limlachje Men vraagt ons Men vraagt ons dagelijks bizonderheden en nieuws over de komende H.L.O.-exa- mens en maar al te dikwijls moeten wij het antwoord op die vragen schuldig ble ven. Waarom toch merkt men niets van onze voetballers? Oefenen ook zij voor het H.L.O.-diploma of.... voelen zij zich „te hoog" voor de proeven? Wij weten het niet. Alleen, wjj hebben tot nog toe geen enkelen actieven voetbal ler gezien op de oefeningen. Wat we ten zeerste betreuren, omdat wij er van over tuigd zijn, dat ook onze voetballers vooral onze voetballers deze oefeningen noodig hebben. Wat doen onze sportvereenigingen voor de H.L.O.? Wordt daar serieus geoefend en wordt daar propaganda gemaakt voor de harmonische lichaamsontwikkeling? Wij weten er iets van! Tumlust, de Halter, Kracht en Vlugheid en Advendo oefenen. Hoe ze oefenen, weten wij niet. En of de propaganda van de zijde der be stuursleden wel intens is, betwijfelen wij. Wordt er in de buitengemeenten ge oefend? Helaas, van al de turn- en voetbalveree- nigingen buiten de stad hebben wij nog niets gehoord. En we vreezen, dat „ze het wel gelooven". Wij zijn tot nu toe best tevreden met de animo op het sportpark. Regelmatig zijn de resultaten vooruitgegaan en op het ©ogenblik is het zoo, dat de meeste candi- daten zullen slagen. Alleen, de dames zul len nog hard en serieus het ver-springen moeten beoefenen. Meer snelheid en hoo- ger springen, dat zijn de eischen voor een verren sprong. Dames, oefent, oefent, oefent! Tenslotte nog iets over de examer.s. Regelmatig wordt de lijst van candida- ten grooter. Elke week schrijft het comité nieuwe candidaten in. Maarlaten wij dit comité niet plotseling overvallen met een massale inschrijving op het laatste oogenblik. Neemt toch morgenavond uw inschrijfgeld mee naar het Sportpark en geeft u op bij het comité-lid, dat daar aan- wezig is, om u in te schrijven. En als bestuursleden van op zichzelf oefenende sportvereenigingen ook even komen op het sportpark en hun leden in schrijven, beteekent dat een vergemakke lijken van het werk van het comité. Afgesproken? RANGEERDER BEKNELD GERAAKT. Bij het rangeeren van treinstellen op het emplacement der spoorwegen aan den Spaarndammerdijk te Amsterdam, is gister middag een 44-jarige rangeerder tusschen twee spoorwagons bekneld geraakt. De man, die bij dit ongeval enkele ribben brak, is ter verpleging in het Wilhelminagasthuis opge- nomén. INBRAAK IN „LINGERIEHUIS" TE ROTTERDAM. In den nacht van Maandag op Dinsdag hebben onbekenden zich toegang weten te verschaffen tot het „Lingeriehuis" aan de Hoogstraat te Rotterdam. Uit de brandkast, welke in het kantoor stond, is een bedrag van ongeveer 1800 in bankbiljetten van 10 en 25 gestolen. De ongewenschte gasten hebben aan den steigerkant een deur geforceerd, waardoor zij in het fietsenhok kwamen. Via dit hok konden zy in den kelder komen en langs de keldertrap kwamen zij in den winkel. Daar is in een af zonderlij k gedeelte het kantoor tje ondergebracht, waar de brandkast staat. De inbrekers hebben hier rustig het slot uit de brandkast geboord en het geldkistje, dat zij er in aantroffen, opengebroken. Met medeneming van den inhoud, ongeveer 1800 zijn de dieven langs denzelfden weg weer verdwenen. Tot dusver ontbreekt elk spoor. BEKNELD. De 22-jarige C. G. Vuyk uit de Veldstraat te Rotterdam is op het terrein van de scheepswerf van P. Smit bekneld geraakt tusschen een wagon en een kraan. Met in wendige kneuzingen is de man per auto van den geneeskundigen dienst naar het zieken huis aan den Coolsingel overgebracht, waar hij in ernstigen toestand is opgenomen. NA DE JAMBOREE-SLUITING. Excursies van buitenlandsclie padvinders. Al heeft de chief-scout de wereldjam boree te Vogelenzang eergisteren gesloten, toch zyn de buitenlandsche padvinders nog niet alle naar hun landen teruggekeerd. Vandaag, morgen en overmorgen maken de buitenlandsche padvinders naar de drie groote steden en naar enkele hoofdplaatsen in de provincie excursies. In totaal nemen ongeveer 15.000 padvinders hieraan deel. Een derde van dit aantal bezoekt beurte lings Rotterdam, den Haag en Schevenin- gen. Deze 500 padvinders komen niet alle tegelijk in Den Haag aan. De groep van 5000 is in twee gelijke groepen onderverdeeld. De eene helft bezoekt in de ochtenduren Den Haag en Scheveningen en des middag» Rotterdam en de andere helft passeerde den Haag om eerst naar Rotterdam te reizen en in den middag den Haag en Scheveningen aan te doen. Zij wandelden eenigen tijd door Scheve ningen, gebruikten iets en gingen vroeg in den middag met de extra-trams door de stad naar het Hollandsche Spoorstation terug, om naar Rotterdam te gaan. De andere groep kwam tegen dien tijd uit Rotterdam aan, om in den middag eenigen tyd in Den Haag en Scheveningen te ver toeven. ONGELUK MET NEDERLANDSCHE AUTO IN OOSTENRIJK. Nabij Mittersil in Oostenrijk is een auto, waarin behalve de heer F. A. Luyben uit Helmond nog drie andere personen, even eens uit deze plaats afkomstig, zaten, in een onoverzichtelijke bocht wegens het rijder, mêt te groote snelheid tegen een pilaar ge reden, tengevolge waarvan de auto om sloeg. Een der inzittenden, die een gecompli ceerde bekkenbreuk had opgeloopen, is naar het ziekenhuis te Schwarzach ver voerd. De drie andere inzittenden werden slechts licht gewond De auto werd zwaar beschadigd. DIEFSTAL UIT POSTAUTO. Tv. ce mannen in arrest te Rotterdam. Verdrcht aan medeplichtigheid aan den diefstal van een geldsbedrag van zesduizend gulden, op 1 Oetober j.1. uit een postauto, staande oo het handelsterrein aan de Rose- straat te Rotterdam, gepleegd, zijn thans twee mannen gearresteerd, beiden chauf feurs te Rotterdam. De politie had reeds eerder de hand weten te leggen op den dader, een heler en een medeplichtige. Het geld i; echter nooit gevonden. De kans, dat het terecht komt, is door de aanhouding van de twee chauffeurs, die het geld na den diefstal een eind weegs hebben vervoerd, vergroot. DE OVERDRACHT VAN HET PRINSELIJK JACHT. De radio-reportage. Op Zaterdag 28 Augustus a.s. zal de of- ficieele overdracht plaats hebben van het nationale huwelijksgeschenk aan het prin selijk paar. Van deze plechtigheid zal door de K. R. O. een oogge\uigeverslag worden uitgezonden aan boord van de „Piet Hein", die zich tijdens de overcracht op het IJsselmeer zal bevinden tusschen Muiden en het Buiten- IJ. Door middel van de radio-zend- installatie, welke tot de uitrusting van het schip behoort, zal het mogelijk zijn, om het verslag uit te zenden, dat dan weer aan de kust wordt opgevangen en naar Hilver sum wordt doorgegeven. Van daaruit vindt de reportage zyn weg naar den zender, zoo dat geheel Nederland getuige kan zijn van de overdracht van het jacht. De toespraak, waarmede deze plechtigheid zal geschieden, zal eveneens worden uitgezonden en in aan sluiting daarop nog de reportage van de groote vlootschouw, welke op het Buiten-IJ wordt gehouden en tevens een massaal wel kom beoogt te zijn voor het prinselijk paar, dat by hun aankomst het jacht reeds in bezit zal hebben genomen. VIJFHONDERD ENGELSCHE PADVINDERS TE GOUDA. De pijpestad heeft gisteren 500 Engel- sche padvinders een interessanten en bij zonder genoegelijken dag bereid. In de morgenuren bezochten zij onder leiding van mr. B. Brewes uit Parkstone de St. Jans- kerk, waar zij door den Goudschen Burge meester E. G. Gaarlandt op hartelijke wijze zijn verwelkomd. Mr. Adams, een Engelsch archeoloog, die te Gouda gedurende zijn vacantie studie maakt van de Goudsche kerkglazen, ver telde de jongelui het merkwaardige der Goudsche kerk en hare historische glazen, waarna zij onder deskundige leiding in drie groepen de beroemde kerkglazen hebben bezichtigd. Na het bezoek aan de kerk onthaalde de vereeniging voor vreemdelingenverkeer, welke deze excursie heeft geregeld, haar jeugdige gasten op Goudsche lekkernijen en verraste zij hen met Goudsche souve nirs, een plateel aschbak e.d., alsmede een Goudsche pijp naar Engelsch model. Vervolgens marcheerde de troep, vooraf gegaan door actieve Goudsche vrouwelijke tamboers naar Reeuwijk, waar de jongelui gedurende eenige uren volop genoten van de watersport, waarvoor de beide roei- en zeilvereenigingen hun vaartuigen in groot aantal hadden beschikbaar gesteld. Ook werden met motorbooten tochten over de plassen gemaakt, waarover de padvinders verrukt waren. Het uur van scheiden kwam hun veel te vroeg. Per extra trein vertrokken zij onder enthousiast gejuich te 15.20 naar Vogelen zang. BRANDENDE SCHILDER IN SLOOT GEGOOID. Gistermidag was een schilder te Loenen bezig met het vullen van een verfbrander. Waarschijnlijk heeft de man benzine over zijn goed gekregen, wam toen hij de lamp aanstak vloog ook zijn kleeding in brand. Spoedig schoot een omstander toe en gooi de den verbouwereerden schilder in een sloot. Het vuur was nu spoedig gebluscht. doch de man had verschillende brandwon den opgeloopen. BOSCHBESSENOOGST IS MEEGEVALLEN. De Boschbessenoogst op de Veluwe is thans geëindigd. Hier en daar worden nog wel bessen geplukt, maar voor den handel levert dit niet veel meer op. De oogst is dit jaar meegevallen, vooral tegen het laatst. Opmerkelijk was de over vloed van bessen te Vierhouten en om geving. De kwaliteit der bessen was heel goed. De prijzen, die de opkoopers aan de plukkers betaalden, waren dit jaar beduidend hooger dan vorig jaar. Toen werd ongeveer 6 pond per pond betaald en nu 13 a 14 cent. De uitvoer naar Engeland had niet veel te beteekenen. Voor binnenlandsch gebruik zijn daarentegen ongewoon groote hoeveel heden opgekocht, hetgeen de prijzen gunstig heeft beïnvloed. GROOTE BRAND TE MOERGESTEL. Villa „Zonnewende" afgebrand. In den afgeloopen nacht te ongeveer twee uur ontdekte een passeerend automobilist, dat er brand was uitgebroken in de villa van den heer F. A. L. van den Bergh, groot industrieel te Moergestel (N. Br.) Inmid dels was ook de dochter des huizes door het vuur gealarmeerd en met eigen middelen trachtte men dit te blusschen, doch tever geefs, zoodat men de brandweer uit Tilburg opriep, welke spoedig met groot materiaal verscheen' en het vuur aantastte. De brand woedde echter zoo snel voort, dat binnen korten tijd het rieten dak van de villa, dat eer. gretig voedsel aan de vlammen bood, in lichter laaie stond en deze zich ook mede deelden aan de eerste verdieping welke zoo .goed als geheel uitbrandde, waarbij ook het meubilair voor het grootste gedeelte in de vlammen opging. Met groote energie werkte de brandweer om verdere uitbreiding te voorkomen en tegen zes uur in den ochtend was men het vernielend element in zoover de baas geworden, dat verder gevaar niet te duchten viel en de beneden gelegen ver trekken konden worden behouden, al leden deze vanzelfsprekend veel waterschade. De oorzaak van den brand is vermoede lijk kortsluiting in de electrische centrale van het gebouw, dat tot de mooiste en meest bekende van de omgeving behoorde en thans in een ruïne herschapen is. Verzoek om inlichtingen. - Op 8 Augus tus j.1., des morgens om half negen, vond een courantenlooper het in couranten ge wikkelde lijkje van een pasgeboren kind, in het water van de Broeksloot, in de nabijheid van de Koningin Wilhelminalaan, te Voor burg. De commissaris van politie van den ge rechtelijken dienst C verzoekt de(n)gene(n), die inlichtingen omtrent het slachtoffer kunnen verschaffen, zich te melden aan zijn bureau Alexanderplein 15a te Den Haag. Wie op de pas ingestelde voorrangs wegen rijdt, heeft bij kruisingen óók voorrang boven het voor hem van rechts komende verkeer (dat aan 'n rooden driehoek met punt naar beneden zien kan, dat het 'n voorrangsweg nadert). 133. Ze sleepten den spartelenden Flip aan armen en beenen naar het midden van de gang, en legden hem daar op een laken. Jongens, wat een groot laken was dat! Wat zouden ze met den armen Flip voorhebben? 134. Ze zou het spoedig zien. Vlug trokken de kabou ters het laken strak en rrrrt, daar vloog Flipje de lucht in, om weer netjes opgevangen te worden m het laken. Hoepla, daar ging het weer omhoog. Wat hadden de ka bouters een plezier. Hoewel in Abessinië het luchtwapen een groote rol heeft gespeeld was het gebruik zóó eenzijdig, dat het moeilijk, zoo niet onmogelijk is, om daaruit lessen voor de toekomst te trekken. In Spanje staat het, althans in de tweede helft van het oorlogs jaar, geheel anders, al zijn de berichten nog vrij spaarzaam tot ons gekomen. Een Euro- peesch stierengevecht kan niet anders dan Spaansch zijn, dit geldt echter niet voor de boven Madrid geleverde luchtgevechten, gezien de hulp van Russische, Duitsche, Ita- liaansche en Fransche zijde. Het personeel buiten beschouwing gelaten, beschikken de rechtschen over typen Junkers, Heinkel, Savoia, Caprom en Fiat, terwijl de regee ring in het bezit is van de Potez en Dewoi- tine-vliegtuigen en de Russische Koljoesjko- bombardeurs en jagers. De strijd tusschen beide typen van vlieg tuigen is in hoofdzaak een snelheidswed strijd, waarbij de jager geleidelijk wordt ingehaald. Verhielden zich de snelheden van beide tijdens den grooten oorlog nog als 150 staat tot 100, in Spanje is dit nog slechts 115 staat tot 100. Aangezien de be wapening van de bombardeurs sterk is op gevoerd, kunnen zij zich de jagers ook uit dien hoofde beter van het lijf houden. Het opvoeren aan de trefkans; beschadiging tij dens het landen op minder goed verzorgde terreinen is blijkbaar in ruil voor een lichte constructie (en dus meer bommen) op den koop toe genomen. De Russische toestellen schijnen zeer goed te voldoen. Alhoewel de stabiliteit te wenschen overlaat, is men een en al lof over de motoren. Daar de Russen toch niet bijster dik in hun vaklieden zit ten, verwekt dit wel eenige verwondering, of moeten we mede gelet op hun kranige poolvluchten niet eerder spreken van be wondering. Bomaanvallen. hadden, zooals reeds gezegd, niet die uit werking, die men ervan verwachtte. Ten gevolge van de groote snelheid waren op doelen van 500 bij 200 meter slechts enkele toevalstreffers te verwachten; van een regelmatig bepoeieren schijnt dus geen sprake te zijn. Pogingen van de rechtschen om bijvoorbeeld een object als de brug over de Manzanares te vernielen mislukten vol komen. Daartegen was de uitwerking van kleine bommen (50 K.G.) op uitgestrekte doelen voortreffelijk, terwijl die van het zwaardere slag tegenviel. Tot het in brand steken van boschperceelen werd met succes gebruik gemaakt van de thermietbom, welke een hitte van 3000 gr. ontwikkelt. Madrid werd zoowel met 50 als 250 K.G. bommen bestookt. Een exemplaar van 50 K.G. wist in den tuin van het departement van oorlog niet dieper dan 1 M. in den grond dringen; een toevalstreffer kon in een ga rage 32 auto's beschadigen. Eerst later werden bommen tot 250 K.G. boven Madrid afgeworpen. Hun indringingsvermogen was heel wat grooter, zoodat zij bij oudere ge bouwen door 6 verdiepingen en bij moderne constructies van ijzer en beton door 4 ver diepingen heen sloegen. Bij de laatste wer den als het ware gaten uit de vloeren ge ponst. Kelders boden niet steeds de bescher ming, die men ervan verwachtte, terwijl de uitgangen vaak versperd werden door de brokstukken. Groot was de verwoesting in nauwe steegjes, mede tengevolge van den hevigen gasdruk. De beste beschutting werd verkregen in het open veld of in bergholen 14 meter on der den grond. Uitwerking op de bevolking. Oorlogscorrespondenten gewagen ook van den indruk, die bomaanvallen hebben op de bevolking. De eerste bommen veroorzaakten vaak een paniek, doch deze duurde slechts zoolang als de bromvliegen boven de hoof den zweefden. Psychologisch volkomen ver klaarbaar als wij een bomaanval vergelijken met een artillerie-beschieting door het monsterkanon eind 1917 en begin 1918 heel wat zenuwachtiger, getuige het groote aan tal bewoners dat de stad verliet. Toch wer den de van gemeentewege ingerichte schuil plaatsen ook toentertijd nog slechts matig bezocht. In Madrid schijnt de moreele uit werking van een beschieting grooter te zijn geweest dan van een bomaanval. Geen won der als men bedenkt, dat de beschieting steeds verrast en gewoonlijk langer aan houdt; de zenuwen worden als het ware murw geschoten. Bij deze en volgende beschouwingen is echter steeds voor oogen te houden, dat Franco Madrid zooveel mogelijk spaarde. Wanneer het in de hoofdstad nog vry vroo- lyk pleegt toe te gaan, dan mag de ge zindheid van Franco jegens Madrid niet uit het oog worden verloren. Toch schijnt het bombardement op een groote stad niet de uitwerking te hebben, die men er zich van pleegt voor te stellen. De luchtafweer van af den grond (luchtdoelgeschut) heeft slechts het vijfde gedeelte van alle naar be neden geschoten roode toestellen voor haar rekening genomen. De aanvankelijk ge bruikte andere batterijen, d.w.z. geschut zonder automatische .Fernsteuerung", had den weinig succes. De gemotoriseerde nieu we batterijen schijnen op minder goede wegen veel last te hebben gehad van storin gen in de verfijnde vuurleidingstoestellen, waarbij nog komt, dat het geschut vanwege de uitgestrekte te bewaken ruimte herhaal delijk moest worden verplaatst. Alhoewel beide party en over zeer modern luchtdoel geschut beschikken, is het beide tegenstan ders nooit gelukt om een bomaanval met behulp van deze afweermiddelen te verhin deren. Omtrent het aantal vliegtuigen zijn slechts vage gegevens beschikbaar. Begin April 1937 schatte men het aantal rechtsche bommen werpen op 100, terwijl de tegenpartij beschikte over 89 gevechts vliegtuigen en 6 bommenwerpers. Dagen waarop luchtaanvallen met 30 vliegtuigen werden ondernomen, behooren tot de uit zonderingen. Trouwens al had men de beschikking gehad over meer toestellen, dan nog zou gebrek aan benzine een groo teren inzet onmogelijk hebben gemaakt. Ook het personeelvraagstuk schijnt beide partijen parten te spelen, gezien het aantal machines, dat op een of andere wijze on zacht naar beneden werd gehaald. De zen der van Salamanca meldde op 22 April, dat sedert het begin van de vijandelijkheden rond 340 roode toestellen verloren gingen, waarvan 256 tijdens luchtgevechten, 56 door luchtdoelgeschut en 20 tengevolge van bomaanvallen op vliegvelden; de overige deserteerden naar de andere partij of vluchtten naar vredelievender regionen. De bekende oorlogscorrespondent van Xylander (voormalig overste uit het Duit sche leger) laai zich in een Duitsch mili tair weekblad als volgt uit over het per soneel: „De prestaties van de rechtschen zijn beter dan die van de rooden. De Rus sische vlieger is wel dapper, doch indien hij alleen er op uit wordt gezonden (niet in escadrille-verband) faalt hij ten eenen- male. De rechtsche vlieger is beter onder legd, zoodat zelfverstandig uit te voeren opdrachten bij hem in goede handen zijn, waaraan het dan ook is toe te schrijven, dat de verliezen in het kamp van Franco geringer zijn." Bij het lezen van deze laat ste regels dachten we onwillekeurig aan den conferencier, die het publiek als volgt bezig hield. „Bij Guadalajara zijn 500 Duitschers, 1000 Italianen en 1 Spanjaard gesneuveld. Ik vraag me af waar die Spanjaard zich ook mee bemoeide." (N. R. C.) Door een discus getroffen. - Op de sin- telbaan bij den Oiympiaweg te Amsterdam waren gisteravond enkele athleten aan het oefenen. Zij beoefenden ook het discus werpen. Een hunner gooide het zware voor werp niet in de goede richting met het ge volg, dat een zijner kameraden erdoor aan het hoofd werd getroffen. De man liep een vry ernstige hoofdwonde op en is in het Wilhelmina-gasthuis opgenomen. Onder een balk geraakt. - Op het ter rein van de Ned. Scheepsbouw Mij. te Am sterdam heeft gistermiddag een arbeider een zwaren balk op zijn been gekregen. De man brak zijn rechterknie. Hy is in het Binnengasthuis ter verpleging opgenomen. Nieuwe spoorbrug bij Weesp. - De Nederlandsche Spoorwegen hebben aan besteed het maken van den onderbouw voor een brug voor dubbel spoor over de Vecht naby Weesp in den spoorweg Am sterdamAmersfoort. De raming bedroeg f 158.000. Ingekomen waren 42 biljetten. Laagste inschrijfster was Fa. H. Broersma te Harlingen voor 128.928. Boerderij afgebrand te Mill. - Ee» felle brand is uitgebroken in de boerderij van den landbouwer M. Lamers te Mill. Het vuur sloeg over naar een nabijgelegen land- bouwschuur. Wegens gebrek aan water kon de brandweer niets uitrichten, zoodat de boerderij tot den grond afbrandde. Inboedel, landbouwgereedschappen en oogst gingen verloren, alsmede een aantal kippen. Tramwagen uit de rails gewipt. - Gis termiddag reed een motortramwagen met daarachter drie bijwagens over de Laan van Meerdervoort in den Haag. Zij kwamen van de remise en waren op weg naar het Valkenboschplein. In geen der wagens za ten passagiers. Door tot nu toe onbekende oorzaak brak plotseling de trekstang tus schen den motorwagen en den eersten bij wagen. Deze laatste schoot daardoor uit de rails, vervolgde zijn weg dwars over een vluchtheuvel en over den rijweg om eerst tot stilstand te komen in een voortuintje. Het wegdek en het tuinhek kregen be langrijke schade. fc' -~ri't A;.."'.y' Is er soms nog iemand ge weest, terwijl ik uit was!!?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 7