HET BETOVERDE BOS.
De luchtgevechten in Spanje.
M.L.O. FOR EVER.
GEMENGD NIEUWS.
Bijzonderheden omtrent het materiaal
van beide partijen.
Een snelheidewedetrij-d
limlachje
Men vraagt ons
Men vraagt ons dagelijks bizonderheden
en nieuws over de komende H.L.O.-exa-
mens en maar al te dikwijls moeten wij
het antwoord op die vragen schuldig ble
ven.
Waarom toch merkt men niets van onze
voetballers? Oefenen ook zij voor het
H.L.O.-diploma of.... voelen zij zich „te
hoog" voor de proeven?
Wij weten het niet. Alleen, wjj hebben
tot nog toe geen enkelen actieven voetbal
ler gezien op de oefeningen. Wat we ten
zeerste betreuren, omdat wij er van over
tuigd zijn, dat ook onze voetballers
vooral onze voetballers deze oefeningen
noodig hebben.
Wat doen onze sportvereenigingen voor
de H.L.O.? Wordt daar serieus geoefend en
wordt daar propaganda gemaakt voor de
harmonische lichaamsontwikkeling?
Wij weten er iets van! Tumlust, de
Halter, Kracht en Vlugheid en Advendo
oefenen. Hoe ze oefenen, weten wij niet.
En of de propaganda van de zijde der be
stuursleden wel intens is, betwijfelen wij.
Wordt er in de buitengemeenten ge
oefend?
Helaas, van al de turn- en voetbalveree-
nigingen buiten de stad hebben wij nog
niets gehoord. En we vreezen, dat „ze het
wel gelooven".
Wij zijn tot nu toe best tevreden met
de animo op het sportpark. Regelmatig
zijn de resultaten vooruitgegaan en op het
©ogenblik is het zoo, dat de meeste candi-
daten zullen slagen. Alleen, de dames zul
len nog hard en serieus het ver-springen
moeten beoefenen. Meer snelheid en hoo-
ger springen, dat zijn de eischen voor een
verren sprong.
Dames, oefent, oefent, oefent!
Tenslotte nog iets over de examer.s.
Regelmatig wordt de lijst van candida-
ten grooter. Elke week schrijft het comité
nieuwe candidaten in. Maarlaten wij
dit comité niet plotseling overvallen met
een massale inschrijving op het laatste
oogenblik. Neemt toch morgenavond uw
inschrijfgeld mee naar het Sportpark en
geeft u op bij het comité-lid, dat daar aan-
wezig is, om u in te schrijven.
En als bestuursleden van op zichzelf
oefenende sportvereenigingen ook even
komen op het sportpark en hun leden in
schrijven, beteekent dat een vergemakke
lijken van het werk van het comité.
Afgesproken?
RANGEERDER BEKNELD GERAAKT.
Bij het rangeeren van treinstellen op het
emplacement der spoorwegen aan den
Spaarndammerdijk te Amsterdam, is gister
middag een 44-jarige rangeerder tusschen
twee spoorwagons bekneld geraakt. De man,
die bij dit ongeval enkele ribben brak, is ter
verpleging in het Wilhelminagasthuis opge-
nomén.
INBRAAK IN „LINGERIEHUIS"
TE ROTTERDAM.
In den nacht van Maandag op Dinsdag
hebben onbekenden zich toegang weten te
verschaffen tot het „Lingeriehuis" aan de
Hoogstraat te Rotterdam. Uit de brandkast,
welke in het kantoor stond, is een bedrag
van ongeveer 1800 in bankbiljetten van
10 en 25 gestolen.
De ongewenschte gasten hebben aan den
steigerkant een deur geforceerd, waardoor
zij in het fietsenhok kwamen. Via dit hok
konden zy in den kelder komen en langs de
keldertrap kwamen zij in den winkel. Daar
is in een af zonderlij k gedeelte het kantoor
tje ondergebracht, waar de brandkast staat.
De inbrekers hebben hier rustig het slot
uit de brandkast geboord en het geldkistje,
dat zij er in aantroffen, opengebroken. Met
medeneming van den inhoud, ongeveer
1800 zijn de dieven langs denzelfden weg
weer verdwenen. Tot dusver ontbreekt elk
spoor.
BEKNELD.
De 22-jarige C. G. Vuyk uit de Veldstraat
te Rotterdam is op het terrein van de
scheepswerf van P. Smit bekneld geraakt
tusschen een wagon en een kraan. Met in
wendige kneuzingen is de man per auto van
den geneeskundigen dienst naar het zieken
huis aan den Coolsingel overgebracht, waar
hij in ernstigen toestand is opgenomen.
NA DE JAMBOREE-SLUITING.
Excursies van buitenlandsclie
padvinders.
Al heeft de chief-scout de wereldjam
boree te Vogelenzang eergisteren gesloten,
toch zyn de buitenlandsche padvinders nog
niet alle naar hun landen teruggekeerd.
Vandaag, morgen en overmorgen maken
de buitenlandsche padvinders naar de drie
groote steden en naar enkele hoofdplaatsen
in de provincie excursies. In totaal nemen
ongeveer 15.000 padvinders hieraan deel.
Een derde van dit aantal bezoekt beurte
lings Rotterdam, den Haag en Schevenin-
gen. Deze 500 padvinders komen niet alle
tegelijk in Den Haag aan. De groep van 5000
is in twee gelijke groepen onderverdeeld.
De eene helft bezoekt in de ochtenduren
Den Haag en Scheveningen en des middag»
Rotterdam en de andere helft passeerde den
Haag om eerst naar Rotterdam te reizen en
in den middag den Haag en Scheveningen
aan te doen.
Zij wandelden eenigen tijd door Scheve
ningen, gebruikten iets en gingen vroeg
in den middag met de extra-trams door de
stad naar het Hollandsche Spoorstation
terug, om naar Rotterdam te gaan.
De andere groep kwam tegen dien tijd uit
Rotterdam aan, om in den middag eenigen
tyd in Den Haag en Scheveningen te ver
toeven.
ONGELUK MET NEDERLANDSCHE
AUTO IN OOSTENRIJK.
Nabij Mittersil in Oostenrijk is een auto,
waarin behalve de heer F. A. Luyben uit
Helmond nog drie andere personen, even
eens uit deze plaats afkomstig, zaten, in een
onoverzichtelijke bocht wegens het rijder,
mêt te groote snelheid tegen een pilaar ge
reden, tengevolge waarvan de auto om
sloeg.
Een der inzittenden, die een gecompli
ceerde bekkenbreuk had opgeloopen, is
naar het ziekenhuis te Schwarzach ver
voerd. De drie andere inzittenden werden
slechts licht gewond De auto werd zwaar
beschadigd.
DIEFSTAL UIT POSTAUTO.
Tv. ce mannen in arrest te Rotterdam.
Verdrcht aan medeplichtigheid aan den
diefstal van een geldsbedrag van zesduizend
gulden, op 1 Oetober j.1. uit een postauto,
staande oo het handelsterrein aan de Rose-
straat te Rotterdam, gepleegd, zijn thans
twee mannen gearresteerd, beiden chauf
feurs te Rotterdam. De politie had reeds
eerder de hand weten te leggen op den
dader, een heler en een medeplichtige. Het
geld i; echter nooit gevonden. De kans, dat
het terecht komt, is door de aanhouding
van de twee chauffeurs, die het geld na den
diefstal een eind weegs hebben vervoerd,
vergroot.
DE OVERDRACHT VAN HET
PRINSELIJK JACHT.
De radio-reportage.
Op Zaterdag 28 Augustus a.s. zal de of-
ficieele overdracht plaats hebben van het
nationale huwelijksgeschenk aan het prin
selijk paar.
Van deze plechtigheid zal door de K. R. O.
een oogge\uigeverslag worden uitgezonden
aan boord van de „Piet Hein", die zich
tijdens de overcracht op het IJsselmeer zal
bevinden tusschen Muiden en het Buiten-
IJ. Door middel van de radio-zend-
installatie, welke tot de uitrusting van het
schip behoort, zal het mogelijk zijn, om
het verslag uit te zenden, dat dan weer aan
de kust wordt opgevangen en naar Hilver
sum wordt doorgegeven. Van daaruit vindt
de reportage zyn weg naar den zender, zoo
dat geheel Nederland getuige kan zijn van
de overdracht van het jacht. De toespraak,
waarmede deze plechtigheid zal geschieden,
zal eveneens worden uitgezonden en in aan
sluiting daarop nog de reportage van de
groote vlootschouw, welke op het Buiten-IJ
wordt gehouden en tevens een massaal wel
kom beoogt te zijn voor het prinselijk paar,
dat by hun aankomst het jacht reeds in
bezit zal hebben genomen.
VIJFHONDERD ENGELSCHE
PADVINDERS TE GOUDA.
De pijpestad heeft gisteren 500 Engel-
sche padvinders een interessanten en bij
zonder genoegelijken dag bereid. In de
morgenuren bezochten zij onder leiding van
mr. B. Brewes uit Parkstone de St. Jans-
kerk, waar zij door den Goudschen Burge
meester E. G. Gaarlandt op hartelijke wijze
zijn verwelkomd.
Mr. Adams, een Engelsch archeoloog, die
te Gouda gedurende zijn vacantie studie
maakt van de Goudsche kerkglazen, ver
telde de jongelui het merkwaardige der
Goudsche kerk en hare historische glazen,
waarna zij onder deskundige leiding in drie
groepen de beroemde kerkglazen hebben
bezichtigd.
Na het bezoek aan de kerk onthaalde de
vereeniging voor vreemdelingenverkeer,
welke deze excursie heeft geregeld, haar
jeugdige gasten op Goudsche lekkernijen
en verraste zij hen met Goudsche souve
nirs, een plateel aschbak e.d., alsmede een
Goudsche pijp naar Engelsch model.
Vervolgens marcheerde de troep, vooraf
gegaan door actieve Goudsche vrouwelijke
tamboers naar Reeuwijk, waar de jongelui
gedurende eenige uren volop genoten van
de watersport, waarvoor de beide roei- en
zeilvereenigingen hun vaartuigen in groot
aantal hadden beschikbaar gesteld. Ook
werden met motorbooten tochten over de
plassen gemaakt, waarover de padvinders
verrukt waren.
Het uur van scheiden kwam hun veel te
vroeg. Per extra trein vertrokken zij onder
enthousiast gejuich te 15.20 naar Vogelen
zang.
BRANDENDE SCHILDER IN SLOOT
GEGOOID.
Gistermidag was een schilder te Loenen
bezig met het vullen van een verfbrander.
Waarschijnlijk heeft de man benzine over
zijn goed gekregen, wam toen hij de lamp
aanstak vloog ook zijn kleeding in brand.
Spoedig schoot een omstander toe en gooi
de den verbouwereerden schilder in een
sloot. Het vuur was nu spoedig gebluscht.
doch de man had verschillende brandwon
den opgeloopen.
BOSCHBESSENOOGST IS
MEEGEVALLEN.
De Boschbessenoogst op de Veluwe is
thans geëindigd. Hier en daar worden nog
wel bessen geplukt, maar voor den handel
levert dit niet veel meer op.
De oogst is dit jaar meegevallen, vooral
tegen het laatst. Opmerkelijk was de over
vloed van bessen te Vierhouten en om
geving.
De kwaliteit der bessen was heel goed. De
prijzen, die de opkoopers aan de plukkers
betaalden, waren dit jaar beduidend hooger
dan vorig jaar. Toen werd ongeveer 6 pond
per pond betaald en nu 13 a 14 cent.
De uitvoer naar Engeland had niet veel te
beteekenen. Voor binnenlandsch gebruik
zijn daarentegen ongewoon groote hoeveel
heden opgekocht, hetgeen de prijzen gunstig
heeft beïnvloed.
GROOTE BRAND TE MOERGESTEL.
Villa „Zonnewende" afgebrand.
In den afgeloopen nacht te ongeveer twee
uur ontdekte een passeerend automobilist,
dat er brand was uitgebroken in de villa
van den heer F. A. L. van den Bergh, groot
industrieel te Moergestel (N. Br.) Inmid
dels was ook de dochter des huizes door het
vuur gealarmeerd en met eigen middelen
trachtte men dit te blusschen, doch tever
geefs, zoodat men de brandweer uit Tilburg
opriep, welke spoedig met groot materiaal
verscheen' en het vuur aantastte. De brand
woedde echter zoo snel voort, dat binnen
korten tijd het rieten dak van de villa, dat
eer. gretig voedsel aan de vlammen bood, in
lichter laaie stond en deze zich ook mede
deelden aan de eerste verdieping welke zoo
.goed als geheel uitbrandde, waarbij ook het
meubilair voor het grootste gedeelte in de
vlammen opging. Met groote energie werkte
de brandweer om verdere uitbreiding te
voorkomen en tegen zes uur in den ochtend
was men het vernielend element in zoover
de baas geworden, dat verder gevaar niet
te duchten viel en de beneden gelegen ver
trekken konden worden behouden, al leden
deze vanzelfsprekend veel waterschade.
De oorzaak van den brand is vermoede
lijk kortsluiting in de electrische centrale
van het gebouw, dat tot de mooiste en
meest bekende van de omgeving behoorde
en thans in een ruïne herschapen is.
Verzoek om inlichtingen. - Op 8 Augus
tus j.1., des morgens om half negen, vond
een courantenlooper het in couranten ge
wikkelde lijkje van een pasgeboren kind, in
het water van de Broeksloot, in de nabijheid
van de Koningin Wilhelminalaan, te Voor
burg.
De commissaris van politie van den ge
rechtelijken dienst C verzoekt de(n)gene(n),
die inlichtingen omtrent het slachtoffer
kunnen verschaffen, zich te melden aan
zijn bureau Alexanderplein 15a te Den
Haag.
Wie op de pas ingestelde voorrangs
wegen rijdt, heeft bij kruisingen óók
voorrang boven het voor hem van
rechts komende verkeer (dat aan 'n
rooden driehoek met punt
naar beneden zien kan, dat het
'n voorrangsweg nadert).
133. Ze sleepten den spartelenden Flip aan armen en
beenen naar het midden van de gang, en legden hem
daar op een laken. Jongens, wat een groot laken was dat!
Wat zouden ze met den armen Flip voorhebben?
134. Ze zou het spoedig zien. Vlug trokken de kabou
ters het laken strak en rrrrt, daar vloog Flipje de lucht
in, om weer netjes opgevangen te worden m het laken.
Hoepla, daar ging het weer omhoog. Wat hadden de ka
bouters een plezier.
Hoewel in Abessinië het luchtwapen een
groote rol heeft gespeeld was het gebruik
zóó eenzijdig, dat het moeilijk, zoo niet
onmogelijk is, om daaruit lessen voor de
toekomst te trekken. In Spanje staat het,
althans in de tweede helft van het oorlogs
jaar, geheel anders, al zijn de berichten nog
vrij spaarzaam tot ons gekomen. Een Euro-
peesch stierengevecht kan niet anders dan
Spaansch zijn, dit geldt echter niet voor de
boven Madrid geleverde luchtgevechten,
gezien de hulp van Russische, Duitsche, Ita-
liaansche en Fransche zijde. Het personeel
buiten beschouwing gelaten, beschikken de
rechtschen over typen Junkers, Heinkel,
Savoia, Caprom en Fiat, terwijl de regee
ring in het bezit is van de Potez en Dewoi-
tine-vliegtuigen en de Russische Koljoesjko-
bombardeurs en jagers.
De strijd tusschen beide typen van vlieg
tuigen is in hoofdzaak een snelheidswed
strijd, waarbij de jager geleidelijk wordt
ingehaald. Verhielden zich de snelheden
van beide tijdens den grooten oorlog nog
als 150 staat tot 100, in Spanje is dit nog
slechts 115 staat tot 100. Aangezien de be
wapening van de bombardeurs sterk is op
gevoerd, kunnen zij zich de jagers ook uit
dien hoofde beter van het lijf houden. Het
opvoeren aan de trefkans; beschadiging tij
dens het landen op minder goed verzorgde
terreinen is blijkbaar in ruil voor een lichte
constructie (en dus meer bommen) op den
koop toe genomen. De Russische toestellen
schijnen zeer goed te voldoen. Alhoewel de
stabiliteit te wenschen overlaat, is men een
en al lof over de motoren. Daar de Russen
toch niet bijster dik in hun vaklieden zit
ten, verwekt dit wel eenige verwondering,
of moeten we mede gelet op hun kranige
poolvluchten niet eerder spreken van be
wondering.
Bomaanvallen.
hadden, zooals reeds gezegd, niet die uit
werking, die men ervan verwachtte. Ten
gevolge van de groote snelheid waren op
doelen van 500 bij 200 meter slechts enkele
toevalstreffers te verwachten; van een
regelmatig bepoeieren schijnt dus geen
sprake te zijn. Pogingen van de rechtschen
om bijvoorbeeld een object als de brug over
de Manzanares te vernielen mislukten vol
komen. Daartegen was de uitwerking van
kleine bommen (50 K.G.) op uitgestrekte
doelen voortreffelijk, terwijl die van het
zwaardere slag tegenviel. Tot het in brand
steken van boschperceelen werd met succes
gebruik gemaakt van de thermietbom, welke
een hitte van 3000 gr. ontwikkelt.
Madrid werd zoowel met 50 als 250 K.G.
bommen bestookt. Een exemplaar van 50
K.G. wist in den tuin van het departement
van oorlog niet dieper dan 1 M. in den grond
dringen; een toevalstreffer kon in een ga
rage 32 auto's beschadigen. Eerst later
werden bommen tot 250 K.G. boven Madrid
afgeworpen. Hun indringingsvermogen was
heel wat grooter, zoodat zij bij oudere ge
bouwen door 6 verdiepingen en bij moderne
constructies van ijzer en beton door 4 ver
diepingen heen sloegen. Bij de laatste wer
den als het ware gaten uit de vloeren ge
ponst. Kelders boden niet steeds de bescher
ming, die men ervan verwachtte, terwijl de
uitgangen vaak versperd werden door de
brokstukken. Groot was de verwoesting in
nauwe steegjes, mede tengevolge van den
hevigen gasdruk.
De beste beschutting werd verkregen in
het open veld of in bergholen 14 meter on
der den grond.
Uitwerking op de bevolking.
Oorlogscorrespondenten gewagen ook van
den indruk, die bomaanvallen hebben op de
bevolking. De eerste bommen veroorzaakten
vaak een paniek, doch deze duurde slechts
zoolang als de bromvliegen boven de hoof
den zweefden. Psychologisch volkomen ver
klaarbaar als wij een bomaanval vergelijken
met een artillerie-beschieting door het
monsterkanon eind 1917 en begin 1918 heel
wat zenuwachtiger, getuige het groote aan
tal bewoners dat de stad verliet. Toch wer
den de van gemeentewege ingerichte schuil
plaatsen ook toentertijd nog slechts matig
bezocht. In Madrid schijnt de moreele uit
werking van een beschieting grooter te zijn
geweest dan van een bomaanval. Geen won
der als men bedenkt, dat de beschieting
steeds verrast en gewoonlijk langer aan
houdt; de zenuwen worden als het ware
murw geschoten.
Bij deze en volgende beschouwingen is
echter steeds voor oogen te houden, dat
Franco Madrid zooveel mogelijk spaarde.
Wanneer het in de hoofdstad nog vry vroo-
lyk pleegt toe te gaan, dan mag de ge
zindheid van Franco jegens Madrid niet uit
het oog worden verloren. Toch schijnt het
bombardement op een groote stad niet de
uitwerking te hebben, die men er zich van
pleegt voor te stellen.
De luchtafweer
van af den grond (luchtdoelgeschut) heeft
slechts het vijfde gedeelte van alle naar be
neden geschoten roode toestellen voor haar
rekening genomen. De aanvankelijk ge
bruikte andere batterijen, d.w.z. geschut
zonder automatische .Fernsteuerung", had
den weinig succes. De gemotoriseerde nieu
we batterijen schijnen op minder goede
wegen veel last te hebben gehad van storin
gen in de verfijnde vuurleidingstoestellen,
waarbij nog komt, dat het geschut vanwege
de uitgestrekte te bewaken ruimte herhaal
delijk moest worden verplaatst. Alhoewel
beide party en over zeer modern luchtdoel
geschut beschikken, is het beide tegenstan
ders nooit gelukt om een bomaanval met
behulp van deze afweermiddelen te verhin
deren.
Omtrent het aantal vliegtuigen
zijn slechts vage gegevens beschikbaar.
Begin April 1937 schatte men het aantal
rechtsche bommen werpen op 100, terwijl
de tegenpartij beschikte over 89 gevechts
vliegtuigen en 6 bommenwerpers. Dagen
waarop luchtaanvallen met 30 vliegtuigen
werden ondernomen, behooren tot de uit
zonderingen. Trouwens al had men de
beschikking gehad over meer toestellen,
dan nog zou gebrek aan benzine een groo
teren inzet onmogelijk hebben gemaakt.
Ook het personeelvraagstuk schijnt beide
partijen parten te spelen, gezien het aantal
machines, dat op een of andere wijze on
zacht naar beneden werd gehaald. De zen
der van Salamanca meldde op 22 April, dat
sedert het begin van de vijandelijkheden
rond 340 roode toestellen verloren gingen,
waarvan 256 tijdens luchtgevechten, 56
door luchtdoelgeschut en 20 tengevolge van
bomaanvallen op vliegvelden; de overige
deserteerden naar de andere partij of
vluchtten naar vredelievender regionen.
De bekende oorlogscorrespondent van
Xylander (voormalig overste uit het Duit
sche leger) laai zich in een Duitsch mili
tair weekblad als volgt uit over het per
soneel: „De prestaties van de rechtschen
zijn beter dan die van de rooden. De Rus
sische vlieger is wel dapper, doch indien
hij alleen er op uit wordt gezonden (niet in
escadrille-verband) faalt hij ten eenen-
male. De rechtsche vlieger is beter onder
legd, zoodat zelfverstandig uit te voeren
opdrachten bij hem in goede handen zijn,
waaraan het dan ook is toe te schrijven,
dat de verliezen in het kamp van Franco
geringer zijn." Bij het lezen van deze laat
ste regels dachten we onwillekeurig aan
den conferencier, die het publiek als volgt
bezig hield.
„Bij Guadalajara zijn 500 Duitschers,
1000 Italianen en 1 Spanjaard gesneuveld.
Ik vraag me af waar die Spanjaard zich
ook mee bemoeide."
(N. R. C.)
Door een discus getroffen. - Op de sin-
telbaan bij den Oiympiaweg te Amsterdam
waren gisteravond enkele athleten aan het
oefenen. Zij beoefenden ook het discus
werpen. Een hunner gooide het zware voor
werp niet in de goede richting met het ge
volg, dat een zijner kameraden erdoor aan
het hoofd werd getroffen. De man liep een
vry ernstige hoofdwonde op en is in het
Wilhelmina-gasthuis opgenomen.
Onder een balk geraakt. - Op het ter
rein van de Ned. Scheepsbouw Mij. te Am
sterdam heeft gistermiddag een arbeider
een zwaren balk op zijn been gekregen. De
man brak zijn rechterknie. Hy is in het
Binnengasthuis ter verpleging opgenomen.
Nieuwe spoorbrug bij Weesp. - De
Nederlandsche Spoorwegen hebben aan
besteed het maken van den onderbouw
voor een brug voor dubbel spoor over de
Vecht naby Weesp in den spoorweg Am
sterdamAmersfoort. De raming bedroeg
f 158.000. Ingekomen waren 42 biljetten.
Laagste inschrijfster was Fa. H. Broersma
te Harlingen voor 128.928.
Boerderij afgebrand te Mill. - Ee» felle
brand is uitgebroken in de boerderij van
den landbouwer M. Lamers te Mill. Het
vuur sloeg over naar een nabijgelegen land-
bouwschuur. Wegens gebrek aan water kon
de brandweer niets uitrichten, zoodat de
boerderij tot den grond afbrandde.
Inboedel, landbouwgereedschappen en
oogst gingen verloren, alsmede een aantal
kippen.
Tramwagen uit de rails gewipt. - Gis
termiddag reed een motortramwagen met
daarachter drie bijwagens over de Laan van
Meerdervoort in den Haag. Zij kwamen
van de remise en waren op weg naar het
Valkenboschplein. In geen der wagens za
ten passagiers. Door tot nu toe onbekende
oorzaak brak plotseling de trekstang tus
schen den motorwagen en den eersten bij
wagen. Deze laatste schoot daardoor uit de
rails, vervolgde zijn weg dwars over een
vluchtheuvel en over den rijweg om eerst
tot stilstand te komen in een voortuintje.
Het wegdek en het tuinhek kregen be
langrijke schade.
fc' -~ri't A;.."'.y'
Is er soms nog iemand ge
weest, terwijl ik uit was!!?