QE JOUDEN
£uchtuaact
Vtaaq. £ti Aau&od
!BUwwland
feuiftetQH
DE TOCHT VAN LEWANEWSKI.
Tegenwind.
De Russische vlieger Lewanewski, die met
zijn makker gistermiddag om 1 uur 40 per
vliegtuig de Noordpool is gepasseerd, blijkt,
volgens de berichten, last te hebben van te
genwind. Hij is de Noordpool op 6000 meter
hoogte gepasseerd. De temperatuur daar
was 35 graden Celsius onder nul. Het vier
motorige vliegtuig houdt zich prachtig.
Uit New-York wordt gemeld, dat de Rus
sische vliegers vier uur vertraging hebben
tengevolge van den tegenwind in de streek
van de Noordpool. Men verwacht derhalve
dat zij te Fairbanks (Alaska) niet voor 1
uur v.m. (Britsche zomertijd) zullen arri-
veeren.
Gromof is optimistisch gestemd ten
ten aanzien van een Russische trans-
polaire luchtlijn.
De Russische vlieger Gromof, die met Joe-
machef en Danilin vorige maand een vlucht
RuslandVer. Staten via de Noordpool heeft
volbracht, is gisteren te Londen aangeko
men. Joemachef en Danilin vergezellen hem.
De Russische vliegers werden hartelijk ont
vangen door den Russischen gezant en een
aantal leden van de Russische kolonie te
Londen.
Gromof verklaarde, dat binnen twee jaar
een geregelde luchtlijn tusschen Moskou en
New-York of San Francisco via de Noord
pool in exploitatie zal worden gebracht. De
overtocht zal 24 uren duren onafhankelijk
van de atmosferische omstandigheden.
VLIEGTUIGONGELUK IN
DUITSCHLAND.
Acht dooden.
Het D.N.B. meldde ons gisteravond:
Vanmiddag is bij het vliegveld van Han-
nover een vliegtuig verongelukt Het toestel
is in brand gevlogen. De acht inzittenden
zijn daarbij om het leven gekomen.
Het minister van luchtvaart heeft mede
gedeeld, dat het verongelukte vliegtuig noch
een militair, noch een burgervliegtuig was,
doch een toestel, dat gebruikt werd voor
proefnemingen.
De acht slachtoffers zijn allen Duitsche
burgers.
ANDREBEAUMONT T
Te Lodéve in Frankrijk is op 57-jarigen
leeftijc André Beaumont overleden.
André Beaumont, wiens werkelijke
naam Jean Louis Conneau was, was thans
ruim 25 jaren geleden, een der eerste
pioniers van de Fransche luchtvaart. Zijn
grootste bekendheid verwierf Beaumont
door het winnen van de Europeesche rond
vlucht, welke in 1911 heeft plaats gevon
den en waarvan een deel van het parcours
(Venlo-Soesterberg-Gilze-Rijen) over Ne
derland liep.
Beaumont alias Conneau stamde uit een
geslacht van zeevaarders. In Januari 1911
behaalde hij als jong zeeofficier zijn brevet
als vlieger. Zeven weken later vloog hij
van Pau naar Parijs, in dien tijd een eve
nement van beteekenis. In Mei 1911 nam
Beaumont deel aan den vliegwedstrijd
Parijs-Rome, welk traject 1465 K.M. lang
is en in dien tijd een ongelooflijke krachts
inspanning eischte. Op 28 Mei vertrok
Beaumont uit Ruc en kwam drie dagen
later te Rome als eerste aan. Roland Gar-
ros was tweede, Vidard en Jules Védrines
tweede en derde.
Op 18 Juni van dat jaar begon de Euro
peesche rondvlucht, de eerste groote wed
strijd in de geschiedenis der vliegerij. Het
vertrek vond plaats te Vincennes en liep
over Luik, Spa, Venlo, Soesterberg, Gilze
Rijen, Brussel, Calais en Londen terug naar
Vincennes.
Veertig „aviateurs" namen met hun
..aeroplaan" aan dezen wedstrijd deel.
Negen hebben het traject volbracht in on
geveer veertien dagen. Drie van hen zijn
verongelukt. Enkele „verbruikten" onder
weg drie vliegtuigen, d. w. z. wanneer er
een vlieger zijn vliegtuig bij een landing
had beschadigd, stond het wedstrijd
reglement toe dat hij een ander vliegtuig
gebruikte. Beaumont werd ook hier over
winnaar; tweede werd Garros, derde Vi
dard en vierde Jules Védrines.
Een maand later behaalde Beaumont
den beker, welken de koning der Belgen
had uitgeloofd en eind Juli won hij den
vliegwedstrijd rond Engeland, hetgeen
hem 10.000 bezorgde.
Beaumont was een der eerste vliegers,
die voor den wereldoorlog in een water
vliegtuig vloog. In 1910 had zijn landge
noot Fabre de eerste proefvluchten met
een watervliegtuig van eigen constructie
ondernomen. In Beaumont vond Fabre een
van zijn volgelingen, die bovendien aan
wijzingen gaf om zijn constructie te ver
beteren.
Gedurende den wereldoorlog heeft
Beaumont voor het Fransche leger dienst
gedaar. als vlieger. In 1916 nam hij als
vlieger deel aan de luchtbombardementen
van de munitiefabrieken te Essen en te
Frankfort a. d. Main.
Na den wereldoorlog heeft Beaumont
zich uit de actieve vliegerij teruggetrok
ken. Men hoorde zijn naam zelden meer
noemen. De jonge generatie heeft nauwe
lijks van hem gehoord, maar vóór den
wereldoorlog, vooral gedurende de Euro
peesche rondvlucht, was de naam Beau
mont op ieders lippen.
DE DUITSCHE PROEFVLUCHT OVER
DEN OCEAAN.
Het watervliegtuig Nordmeer van de
Duitsche Lufthansa is Woensdag, naar de
Times meldt, uit Hamburg te Lissabon aan
gekomen. De bemanning telt vier leden.
De Nordmeer is een van de twee grootste
watervliegtuigen (op drijvers), die proef
vluchten zullen maken over den Atlanti-
schen Oceaan. Vandaag vliegt de Nordmeer
naar de Azoren, vanwaar zij volgende week
naar de Ver. Staten vertrekken zal. Dit jaar
zullen acht proefvluchten worden verricht,
waarvoor reeds vergunning is verkregen.
Bij de Azoren en aan de Amerikaansche
kust zullen catapultschepen worden gesta
tioneerd.
Op de route tusschen de Azoren en Ame
rika zullen alleen watervliegtuigen van het
type Nordmeer worden gebruikt, en twee-
motorige Dornier vliegbooten zullen den
dienst onderhouden tusschen Lissabon en de
Azoren.
Zooals men zich herinneren zal, hebben
de Imperial Airways in samenwerking met
de Pan-American Airways reeds proef
vluchten verricht op de route tusschen Ber
muda en New-York, een onderdeel van den
weg over de Azoren, welke men overweegt
te gebruiken als alternatieve route voor
den dienst over het Noordelijk deel van den
Oceaan. De Franschen en de Italianen inte
resseeren zich ook voor deze route. De her
bouwde Lieutenant de Vaisseau Paris zou
door een nieuwe Fransche combinatie zijn
aangezocht voor proefvluchten, en de Ita
lianen zouden ten dienst op Amerika wil
len ondernemen over de Straat van Gibral
tar. De Portugeezen willen echter alleen
maar vergunning gevn voor het gebruik
van de Azoren als de dienst over Lissabon
gaat.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 35 cent bij vooruit
betaling.
Te koop gevraagd: verpakkings-mate-
riaal, als stroo, houtwol, doozen, kisten,
enz. door L. JANSSEN, Geesterweg 1.
Te koop: Ford Sedan 1930, Ford Coach
1929, 16 M2. vogeljachtje, genegen te
ruilen voor auto's.
GARAGE BEEMSTERBOER, Broek op
Langendijk. Telef. 45.
Te koop: D. K. W. Motor, 200 c.c. 1935.
NIEUWPOORTSLAAN 118.
Chatillon Snelweger Klokschaal z. g.
a. n., van 125.00 voor 62.50.
Importhuis „GERMANIA", Geesterweg 1,
Alkmaar. Telef. 2806.
Singer Handnaaimachine met garantie
9.50, Singer trapmachine 15, luxe
hand- en trapnaaimachines, inzinkbare,
z. g. a. n. naaimachines vanaf 7.50.
DEKKER, Laat 182.
Te koop: één zoo goed als nieuw modern
bankgarnituur, blank eiken gestoffeerd
vijfdeelig gekost 170, nu 100.
Ridderstr. 15 J. LIEKELES OEBLES.
Te koop: Woonschuit, ijzeren onderb.,
woning 9 x 3.40 M.
Brugbouw Huigendijk, Oudorp.
Pracht piano (orkesttoon) met garantie
55, prima brandkasten o.a. Lips, Jaars-
ma, Cramer (hofleverancier), enz. (koop
jes), closetstoelen, mooie ijskastjes 10,
z. g. a. n. DEKKER. Laat 182.
Te koop: dubbele haardroogmachine,
permanent wave, schrijfkassa, enz.
KOORSTRAAT 27, Alkmaar.
Als nieuw H. rijw. Ned. Kroon met Torp.
naaf 15.50, mooi H. rijw. (hooge maat)
15.00, D. rijw. met Torp. naaf 11.50,
15.00 merk Hegra, 15.00 enz.
NIEROP, Heerenstraat 10. Tel. 3827.
Zeer billijk te koop een pracht Duitsche
piano, zoo goed als nieuw. Te zien en te
bevragen bij A. J. OVERDIJK, Breedstraat
49, Aikmaar.
Prima Transportrijwiel 10 gulden, dito
Heerenrijwiel 8 gulden.
Adres JAN DE RUIJTER, Laat 179.
Inkoop van Couranten en Boeken 2 cent
per kilo of twee gulden p. 100 kilo. Tevens
kooper van lompen, enz. Wordt van huis
afgehaald. L. DE JONC ZOON, Oude
gracht 48, Alkmaar.
PRINS EN PRINSES TSJITSJIBOE
VERLATEN NEDERLAND.
Groote belangstelling aan het
Haagsche station.
Na een verblijf van ongeveer twee weken
hebben gisteravond prins Tsjitsjiboe, de
broer van den Japanschen keizer en zijn
echtgenoote ons land verlaten. Met den
trein van 20.56 uur van het Hollandsche
Spoorstation te 's-Gravenhage zijn zij naar
Zwitserland vertrokken om daar in Grin-
delwald eenigen tijd door te brengen. De
Japansche gezant en de gezantschapssecre
taris hebben hen tot Antwerpen vergezeld.
Op het perron waren aanwezig de groot
officier van de koningin, R. A. baron van
Hardenbroek van Hardenbroek, freule
Schimmelpenninck van der Oye, hofdame
van de koningin, dier ter beschikking van
de prinses was gesteld tijdens haar ver
blijf in Nederland en kapitein-luitenant ter
zee Doorman, die aan den prins was toege
voegd. Voorts waren er de waarnemend
hoofdcommissaris van politie, alle leden van
de Japansche legatie en verscheide Japan
sche functionnarissen, in de Residentie
woonachtig.
Ondanks den feilen regen bestond er
groote belangstelling van de zijde van het
publiek.
KAMPEN VAN DEN NATIONALEN
JEUGDSTORM.
Begunstigd door schitterend weer heb
ben van 2 tot 7 Augustus ruim 550 jongens,
leden van den jeugdstorm, nabij Lunteren
gekampeerd. Maandag trokken de verschil
lende afdeelingen het tentenkamp binnen,
waar al spoedig een vroolyke drukte
heerschte.
Het geheel maakte op de bezoekers, die
Dinsdag en Donderdagavond de gelegenheid
hadden het kamp te bezichtigen een zeer
prettigen indruk. Van 9 tot 14 Augustus
hebben de meisjes het kamp betrokken.
Bijna 400 stormsters uit stad en land heb
ben daar toen gelegenheid gevonden van
de heerlijke buitenlucht te genieten. Ook in
dit kamp was de stemming opperbest, en
men vond er maar een nadeel aan verbon
den: „dat het nog niet een maand langer
kon duren".
WIJZIGING VERKEERSBEGROOTING
1937 EEN ERNSTIGE MISSTAPi
Aldus zegt de K.N.A.C.
Van de Ministers van Waterstaat en Fi
nanciën is een ontwerp van wet uitgegaan,
schrijft ons de K.N.A.C. om voor 1.500.000
deel te nemen in het preferent kapitaal van
de N.V. Stoomvaartmaatschappij Zeeland
en dientenbehoeve dit bedrag te putten uit
het Verkeersfonds.
Met alle waardeeiing voor het streven
van de regeering on« de Mij. Zeeland te
steunen bij den bouw van twee nieuwe
schepen kan niet voldoend"! worden gepro
testeerd tegen het feit, dat men deze gel
den uit het verkeersfonds wil halen. De
wet tot instelling van het verkeersfonds
verzet zich hier uitdrukkelijk tegen.
Uit het voorloopig verslag van de Tweede
Kamer over dit wetsontwerp valt gelukkig
te constateeren, dat men zich daar tegen
het voorstel verzet en de gelden uit andere
middelen wil verschaffen. Terecht wordt
opgemerkt, dat het verkeersfonds een spre
kend voorbeeld is van het misbruik, dat
steeds meer van bestemmingsheffingen
wordt gemaakt en dat iedere nieuwe last
op het verkeersfonds tot gevolg zal hebben,
dat de vermindering van de te zware las
ten, die op het wegverkeer drukken, naar
een verder verschiet wordt opgeschoven.
Echter worden ir. het voorloopige verslag
stemmen gehoord van eenige leden, die
hoewel tegenstanders van het denkbeeld
om uit het verkeersfonds te putten, vree
zen, dat het indienen van een nieuw wets
ontwerp tot vertraging zal leiden en die
zich derhalve bij deze wijze van financie
ring, die zij in beginsel verkeerd achten,
ditmaal willen neerleggen.
Tegen deze gedachtengang dient, naar de
meening van de K.N.A.C. met klem te wor
den gewaarschuwd. Het zoude niet meer of
minder beteekenen dan een erkenning van
parlementaire onmacht.
Nadat door aanneming van het verkeers
fonds 1937 door beide Kamers der Sta ten-
Generaal reeds ernstig tekort was gedaan
aan de bepalingen van de wet op het ver
keersfonds, tengevolge waarvan het auto
mobilisme straks nog eens 4,3 millioen
aan ren te en aflossing moet opbrengen,
over kapitaal, dat dit jaar reeds middels de
motorrijtuigenbelasting wordt opgebracht,
mag van het Parlement worden verwacht,
dat het geen verdere tegenstrijdigheden
met de wet tot instelling van het verkeers
fonds zal toelaten.
De bepalingen van deze wet zijn voor
het automobilisme reeds ongunstig genoeg.
Het motorwegverkeer dient er op te mogen
rekenen, dat ..iet bij voortduring eerbiedi
ging van de wet te zijnen gunste ter zijde
wordt gesteld.
INDIE-REPORTAGE VAN OVER
DRACHT VAN HET JACHT „PIET HEIN".
Naar wij vernemen, zal de Phohi op 28
Augustus a.s. op een golflengte van 16.88 M.
een reportage verzorgen van de officieele
overdracht van het prinselijk jacht Piet Hein
aan prinses Juliana en prins Bernhard.
Deze uitzending geschiedt rechtstreeks en
is bestemd voor Ned-Oost-Indië.
Een heruitzending naar de West vindt
plaats 29 Augustus om 2 uur Greenwich M.
T. op een golflengte van 31.28 meter.
Phohi-reportage opening der Staten-
Generaal.
Naar wij vernemen, zal een door de Phohi
verzorgde reportage van de opening der Sta-
ten-Generaal door de koningin naar Oost
en West-Indië worden uitgezonden en wel
naar Oost-Indië op 21 September, op een
golflengte van 16.88 meter en naar West-
Indië op 22 September, op 31.28 meter.
NOGMAALS DE CELLULOSE-ZAAK.
Een derde groep jutters en een heler
aangehouden.
Naar het schijnt, heeft de cellulose-zaak,
de onderlinge handel en heling van cellu
lose, afkomstig van de onlangs op de Maas
gezonken Alpine V, thans haar beslag ge
kregen.
Het voortgezette onderzoek van de Rot-
terdamsche rivierpolitie heeft namelijk ge
leid tot de arrestatie van vier personen, die
naar het huis van bewaring zijn overge
bracht, zoodat er op dit moment in verband
met deze affaire niet minder dan dertien ge
arresteerden in verzekerde bewaring zijn
gesteld.
Bij de controle, die de rivierpolitie heeft
doen houden bij de verschillende opkoopers,
trof zij bij den 49-jarigen ookooper R. H.
2000 K.G. cellulose aan, die van de Alpine V
afkomstig waren. Hij verklaarde, dat hij
deze partij had gekocht van drie hem onbe
kende mannen. Weldra had men dit drie
tal aangehouden. Het waren de 29-jarige
dokwerker Chr. B., zijn 34-jarige broer R.
J. B., bikker van beroep, en de 42-jarige
koopman W. S. O.
Uit het hen afgenomen verhoor bleek, dat
Cfisi* puhhcnfjf,
PRIJZEN VRIESVARKENS.
De Nederlandsche Veehouderijcentrale
maakt bekend, dat de prijzen van vries,
varkens, te leveren in de week van 16 t/m,
21 Augustus a.s., met 2 cents per kg. 2yn
verlaagd.
De prijzen zullen dientengevolge zijn
als volgt:
Klasse L. (circa 90 tot 120 kg. geslacht)
0.64 p. kg.
Klasse M. (van 120 tot 140 kg. geslacht)
0.63 p. kg.
Klasse Z. (boven 140 kg. geslacht)
0.62 p. kg.
franco station van bestemming.
Bestellingen voor levering in de ge.
noemde week zullen uiterlijk Zaterdag 14
dezer in het bezit der Nederlandsche Vee-
houderijcentralé moeten zijn.
's-Gravenhage, 13 Augustus 1937.
zij niet een partij van 2000 K.G. maar een
partij van 5000 K.G. aan H. hadden verkocht.
Op den zolder van een ander pakhuis van h!
werd de resteerende 3000 K.G. gevonden.
De politie heeft thans in totaal 13.400 K.G.
cellulose in beslag genomen. De drie man
nen zullen zich te verantwoorden hebben
wegens verduistering en/of diefstal. H. is in
arrest gesteld.
TEHUIS VOOR ALLEENSTAANDE
BLINDEN TE WOLFHEZE.
Vijf-en-twintig jarig bestaan.
Op 20 Augustus a.s. zal het tehuis voor
alleenstaande blinden te Wolfheze 25 jaar
bestaan.
Een kwart-eeuw latng hebben talrijke
blinden in het, temidden van de denne-
bosschën van de Veluwe gelegen tehuis,
een rustige omgeving en een liefderijke
verpleging gevonden.
Het was in het jaar 1911 dat te Wol
fheze vlak bij het spoorwegstation een ter
rein werd aangekocht. Nog hetzelfde jaar
had de eerste steenlegging plaats door de
koningin. Op 20 Augustus 1912 verrichtte
prins Hendrik, die beschermheer was, de
officieele opening. Toen waren er 15 ver
pleegden, thans zijn er 52 gehuisvest, er is
plaats voor 60 bewoners.
Dank zij een legaat van 50.000, dat
mevrouw C. S, Forman Swift ter herinne
ring aan haar echtgenoot aan de stichtjng
vermaakte, kon in 1930'31 een vleugèl
worden bijgebouwd, waarin de gehoorzaal
werd gevestigd. Teneind zeker te zijn van
een rustige ligging, werd voorts een ter
rein van zeven h.a. tegenover het gebouw
bijgekocht. Een kostbaar bezit heeft het
tehuis in de bibliotheek, welke 2500 dee-
len in Braille-schrift omvat.
Het zilveren jubileum zal op 20 Augus
tus a.s. herdacht worden met een heraen-
kingssamenkomst in het tehuis Wolfheze.
COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREEN
KOMST HAVENARBEIDERS
OPGEZEGD.
Te Amsterdam en Rotterdam zijn gister
avond bijeenkomsten gehouden van de
haven- en veemarbeiders, georganiseerd
in den Centralen Bond van Transportar
beiders. De vergaderingen waren op beide
plaatsen gewijd aan de bespreking van de
actie tot verbetering der arbeidsvoorwaar
den in de havens. Sinds April worden tus
schen de werkgeversorganisaties, de
scheepvaartvereenigingen „Noord'' en
„Zuid" eenerzijds, en de werknemers
organisaties, t.w. den Centralen Bond van
trr nsportarbeiders, den r.-k. bond van
transportarbeiders Sint Bonifacius en den
Nederlandschen Bond van christelijke fa-
brieks- en transportarbeiders anderzijds,
onderhandelingen gevoerd over de ver
betering van de arbeidsvoorwaarden op
die punten, welke tijdens de crisis ver
slechteringen hebben ondergaan, zoöals
de tarieven, de verlofregeling, enz.
Op de gisteren gehouden vergadering is
besloten, dat de Centrale Bond naast de
reeds gestelde eischen tevens een actie
voor loonsverhooging zal beginnen. In
verband hiermede is op beide plaatsen be-
slci.en het hoofdbestuur te machtigen
tegen 1 September a.s. de collectieve »r-
beidsovereenkomst met de beide werk
geversorganisaties, de scheepvaartvereeni
gingen „Zuid" en „Noord", welke overeen-
Naar het EngeUch A TT
van PAUL TRENT I f-\
door J. SCHOUTEN R —mmm—
9)
In tusschen bevond prinses Nadine zich
bij Grafton op zijn flat.
„Je ziet er heelemaal niet goed uit",
Philip", merkte zij op.
„Ik heb een beroerden tijd gehad", ant
woordde hij norsch. „Als ik met Fraser af
gerekend heb, ben ik van plan om er van
door te gaan en je zult er verstandig aan
doen met ons mee te gaan. De grond onder
mijn voeten wordt mij hier een beetje te
warm naar mijn zin. Die Graves is slim
mer dan ik dacht. Bovendien wenscht men,
dat ik mijn werkzaamheden naar New York
verplaatst", kondigde hij aan.
„Ik geloof niet, dat ik dol ben op de
Amerikanen. Bovendien is Fraser eigenlijk
een schat. Hij is millionnair en ik kan met
hem doen wat ik wil", antwoordde zij
lachend.
„Wat vindt je van Desbrook? Eerlijk ge
zegd dacht ik, dat je bezig was je hart aan
hem te verliezen. Moet ik hem als een van
je mislukkingen beschouwen?" vroeg hij
spottend.
„Waarom heb je hem in dienst genomen?
Hoeveel weet hij eigenlijk?"
„Hij weet zoo goed als niets en hoe min
der hij te weten komt, hoe beter. Ik nam
hem aan om twee redenen ten eerste
omdat hij een vriend van Fraser is en ten
tweede, omdat hij een uitstekende repu
tatie heeft en mijn secretaris boven elke
verdenking verheven moet zijn. Ik heb hem
niet lang noodig, maar hij beantwoordt
voorloopig aan het doel".
„Als je hem niet meer noodig hebt, wil
je hem dan aan mij overlaten? Ik heb nog
een appeltje met hem te schillen", zei ze
boosaardig.
„Zooals je wilt. Het kan mij geen lor
schelen wat er met hem gebeurt".
En het meisje de zuster van Fraser?"
vervolgde zij.
„Oh, dus dat is de kwestie! Wel, je kunt
je gang gaan, zoolang je mijn plannen niet
in gevaar brengt. Misschien is het maar
gelukkig, dat ik geen al te jaloerschen aard
heb. Tusschen twee haakjes, heeft Des
brook soms een ongepaste nieuwsgierigheid
getoond ten opzichte van onze plannen?"
„Het is mij niet opgevallen", antwoordde
zij, na een oogenblik, terwijl zij zich af
vroeg of zij Grafton zou vertellen hoe zij
zoo onvoorzichtig geweest was om aan te
nemen, dat Desbrook meer wist dan inder
daad het geval was en dat zij hem te veel
verteld had.
Tenslotte besloot zij niets te zeggen,
want zij vreesde de woede van haar bond
genoot. De prinses was in gepeins verzon
ken, toen zij naar huis reed. Nadat zij het
Berkeley Hotel te zamen met Fraser verla
ten had, had zij hem bij haar huis in Cur-
zon Street weggestuurd en was, na zich
verkleed te hebben, naar „De Gouden Rat"
gegaan. Daar was zij het privé kantoortje
binnen gegaan en met de geheime lift had
zij Desbrook's flat bereikt. Zij was zachtjes
binnen geslopen en de slaapkamer inge
gaan, waar zij aan de deur had geluisterd,
die op een kier stond. Haar woede was
opgevlamd, toen zij de liefdesbekentenis
hoorde en zij had met moeite haar ver
langen, om binnen te stormen, kunnen
bedwingen. Het was een ongewone en bit
tere ervaring voor Nadine. Zij had op bevel
getracht Ralph voor zich te winnen, maar
van het begin af aan had zij hem lief ge
had. Zij had hem zonder eenige schaamte
het hof gemaakt en zij had zich verbeeld,
dat zij hem gewonnen had. En nu had zij
gemerkt, dat hij een onbeteekenend meisje
verkoos boven haar, die gewend was de
wereld aan haar voeten te zien liggen.
Zooals Nadine liefhad, zoo kon zij ook
haten en zij was er de vrouw niet naar om
dergelijke beleediging ongewroken over
zich heen te laten gaan. Maar zij moest
haar troeven voorzichtig uitspelen.
HOOFDSTUK IV.
In den loop van den middag kreeg hoofd
inspecteur Graves bericht, dat de chauffeur
van de taxi, waar de groot-hertog op Ber
keley Square in gestapt was, gevonden
was en een half uur later verscheen de man
op Scotland Yard en werd onmiddellijk
naar de kamer van den inspecteur ge
bracht. Na zijn beschrijving van zijn passa
gier bestond er geen twijfel meer of het de
groot-hertog geweest was.
„Waar heb je hem naar toe gereden?"
vroeg Graves scherp.
„Naar den ingang van de flats boven
„De Gouden Rat". Ik weet niet meer hoe
die straat heet".
„Ging hij naar binnen??"
„Dat weet ik niet. Een heer, die uit de
club kwam, riep mij aan".
„Dus hy ging de club niet binnen?"
„Voor zoover ik weet niet", was het .on
bevredigende antwoord en de man werd
weggestuurd.
Graves verliet Scotland Yard en reed
naar „De Gouden Rat", waar hij den ma
nager te spreken vroeg en men hem mede
deelde, dat mr. Antonio niet voor half
acht zou arriveeren, terwijl het op dat
oogenblik zes uur was.
„Het lijkt me een aardige club", merkte
Graves terloops tegen den portier op.
„Ja, mijnheer. Deze club is uniek".
De man sprak beschaafd en de inspec
teur glimlachte vriendschappelijk tegen
hem.
„U heeft gediend en is zeker officier ge
weest?"
„Inderdaad. Kan ik anders nog iets voor
u doen, mijnheer??" was het beleefde,
maar koele antwoord.
„Ik zou graag binnen eens een kijkje
nemen opperde Graves en liet een bank
biljet van een pond zien.
„Geen kans. Vreemden mogen onder
geen omstandigheden binnen gelaten wor
den. Zelfs de leden mogen niet ongevraagd
gasten meebrengen. Niettemin, wel be
dankt zei de man, terwijl hij den inspec
teur den rug toekeerde en zijn poging tot
omkooping negeerde.
„Maar ik dacht er over lid te worden"
„Ik geloof niet, dat daar veel kans op is,
want er is al een lange lijst van wachten
den. En als u het geld niet voor het op
scheppen hebt, heeft het niet de minste zin
om u op te geven. Goeden Nacht".
In gedachten verdiept wandelde Graves
weg. Het was voor het eerst van zijn leven,
dat hij een bediende van een club een fooi
zag weigeren en hij vond dit 'n merkwaar
dig feit. Hij wandelde naar den ingang van
het flatgebouw en ondervroeg den portier-
Hier kon hij heelemaal niets te weten ko
men en hy stond op het punt om weg te
gaan, toen de liftbel rinkelde. Dus ging hij
naar buiten en stak den weg over. Na eeni
ge oogenblikken kwam een vrouw naar
buiten, die hij herkende als prinses Sul-
koff en hij herinnerde zich, dat zij met den
verdwenen Groothertog bevriend was ge
weest. Dat gaf hem een excuus om haar te
ondervragen, dus sprong hij in een taxi en
volgde haar naar Curzon Street. Nadat zij
haar huis binnen was gegaan, belde hij en
zei tot de meid, die open deed, dat hij haar
meesteres wenschte te spreken, terwijl hij
zijn officieele kaartje afgaf. Na een oogen
blik wachten werd hij binnen gelaten en
naar de prinses gebracht, die hem, met zijn
kaartje in haar hand, stond op te wachten.
„Ik heb maar heel weinig tijd. Als uw
bezoek niet van belangrijken aard is
Zij brak af en keek hem vragend aan.
„Dat is het wel, anders zou ik u niet las
tig gevallen hebben. Mijn tijd is kostbaar.
Naar ik verneem bent u met den verdwe
nen Groothertog bevriend geweest", zei hu
kalm.
„Ik had de eer met hem bevriend te zijn
„U heeft gisteravond op de partij bij Lor
Statham verscheidene malen met hem ge
danst".
(Wordt vervolgd)