QE JOUDEN £uchtuaact Vtaaq. £ti Aau&od !BUwwland feuiftetQH DE TOCHT VAN LEWANEWSKI. Tegenwind. De Russische vlieger Lewanewski, die met zijn makker gistermiddag om 1 uur 40 per vliegtuig de Noordpool is gepasseerd, blijkt, volgens de berichten, last te hebben van te genwind. Hij is de Noordpool op 6000 meter hoogte gepasseerd. De temperatuur daar was 35 graden Celsius onder nul. Het vier motorige vliegtuig houdt zich prachtig. Uit New-York wordt gemeld, dat de Rus sische vliegers vier uur vertraging hebben tengevolge van den tegenwind in de streek van de Noordpool. Men verwacht derhalve dat zij te Fairbanks (Alaska) niet voor 1 uur v.m. (Britsche zomertijd) zullen arri- veeren. Gromof is optimistisch gestemd ten ten aanzien van een Russische trans- polaire luchtlijn. De Russische vlieger Gromof, die met Joe- machef en Danilin vorige maand een vlucht RuslandVer. Staten via de Noordpool heeft volbracht, is gisteren te Londen aangeko men. Joemachef en Danilin vergezellen hem. De Russische vliegers werden hartelijk ont vangen door den Russischen gezant en een aantal leden van de Russische kolonie te Londen. Gromof verklaarde, dat binnen twee jaar een geregelde luchtlijn tusschen Moskou en New-York of San Francisco via de Noord pool in exploitatie zal worden gebracht. De overtocht zal 24 uren duren onafhankelijk van de atmosferische omstandigheden. VLIEGTUIGONGELUK IN DUITSCHLAND. Acht dooden. Het D.N.B. meldde ons gisteravond: Vanmiddag is bij het vliegveld van Han- nover een vliegtuig verongelukt Het toestel is in brand gevlogen. De acht inzittenden zijn daarbij om het leven gekomen. Het minister van luchtvaart heeft mede gedeeld, dat het verongelukte vliegtuig noch een militair, noch een burgervliegtuig was, doch een toestel, dat gebruikt werd voor proefnemingen. De acht slachtoffers zijn allen Duitsche burgers. ANDREBEAUMONT T Te Lodéve in Frankrijk is op 57-jarigen leeftijc André Beaumont overleden. André Beaumont, wiens werkelijke naam Jean Louis Conneau was, was thans ruim 25 jaren geleden, een der eerste pioniers van de Fransche luchtvaart. Zijn grootste bekendheid verwierf Beaumont door het winnen van de Europeesche rond vlucht, welke in 1911 heeft plaats gevon den en waarvan een deel van het parcours (Venlo-Soesterberg-Gilze-Rijen) over Ne derland liep. Beaumont alias Conneau stamde uit een geslacht van zeevaarders. In Januari 1911 behaalde hij als jong zeeofficier zijn brevet als vlieger. Zeven weken later vloog hij van Pau naar Parijs, in dien tijd een eve nement van beteekenis. In Mei 1911 nam Beaumont deel aan den vliegwedstrijd Parijs-Rome, welk traject 1465 K.M. lang is en in dien tijd een ongelooflijke krachts inspanning eischte. Op 28 Mei vertrok Beaumont uit Ruc en kwam drie dagen later te Rome als eerste aan. Roland Gar- ros was tweede, Vidard en Jules Védrines tweede en derde. Op 18 Juni van dat jaar begon de Euro peesche rondvlucht, de eerste groote wed strijd in de geschiedenis der vliegerij. Het vertrek vond plaats te Vincennes en liep over Luik, Spa, Venlo, Soesterberg, Gilze Rijen, Brussel, Calais en Londen terug naar Vincennes. Veertig „aviateurs" namen met hun ..aeroplaan" aan dezen wedstrijd deel. Negen hebben het traject volbracht in on geveer veertien dagen. Drie van hen zijn verongelukt. Enkele „verbruikten" onder weg drie vliegtuigen, d. w. z. wanneer er een vlieger zijn vliegtuig bij een landing had beschadigd, stond het wedstrijd reglement toe dat hij een ander vliegtuig gebruikte. Beaumont werd ook hier over winnaar; tweede werd Garros, derde Vi dard en vierde Jules Védrines. Een maand later behaalde Beaumont den beker, welken de koning der Belgen had uitgeloofd en eind Juli won hij den vliegwedstrijd rond Engeland, hetgeen hem 10.000 bezorgde. Beaumont was een der eerste vliegers, die voor den wereldoorlog in een water vliegtuig vloog. In 1910 had zijn landge noot Fabre de eerste proefvluchten met een watervliegtuig van eigen constructie ondernomen. In Beaumont vond Fabre een van zijn volgelingen, die bovendien aan wijzingen gaf om zijn constructie te ver beteren. Gedurende den wereldoorlog heeft Beaumont voor het Fransche leger dienst gedaar. als vlieger. In 1916 nam hij als vlieger deel aan de luchtbombardementen van de munitiefabrieken te Essen en te Frankfort a. d. Main. Na den wereldoorlog heeft Beaumont zich uit de actieve vliegerij teruggetrok ken. Men hoorde zijn naam zelden meer noemen. De jonge generatie heeft nauwe lijks van hem gehoord, maar vóór den wereldoorlog, vooral gedurende de Euro peesche rondvlucht, was de naam Beau mont op ieders lippen. DE DUITSCHE PROEFVLUCHT OVER DEN OCEAAN. Het watervliegtuig Nordmeer van de Duitsche Lufthansa is Woensdag, naar de Times meldt, uit Hamburg te Lissabon aan gekomen. De bemanning telt vier leden. De Nordmeer is een van de twee grootste watervliegtuigen (op drijvers), die proef vluchten zullen maken over den Atlanti- schen Oceaan. Vandaag vliegt de Nordmeer naar de Azoren, vanwaar zij volgende week naar de Ver. Staten vertrekken zal. Dit jaar zullen acht proefvluchten worden verricht, waarvoor reeds vergunning is verkregen. Bij de Azoren en aan de Amerikaansche kust zullen catapultschepen worden gesta tioneerd. Op de route tusschen de Azoren en Ame rika zullen alleen watervliegtuigen van het type Nordmeer worden gebruikt, en twee- motorige Dornier vliegbooten zullen den dienst onderhouden tusschen Lissabon en de Azoren. Zooals men zich herinneren zal, hebben de Imperial Airways in samenwerking met de Pan-American Airways reeds proef vluchten verricht op de route tusschen Ber muda en New-York, een onderdeel van den weg over de Azoren, welke men overweegt te gebruiken als alternatieve route voor den dienst over het Noordelijk deel van den Oceaan. De Franschen en de Italianen inte resseeren zich ook voor deze route. De her bouwde Lieutenant de Vaisseau Paris zou door een nieuwe Fransche combinatie zijn aangezocht voor proefvluchten, en de Ita lianen zouden ten dienst op Amerika wil len ondernemen over de Straat van Gibral tar. De Portugeezen willen echter alleen maar vergunning gevn voor het gebruik van de Azoren als de dienst over Lissabon gaat. (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 35 cent bij vooruit betaling. Te koop gevraagd: verpakkings-mate- riaal, als stroo, houtwol, doozen, kisten, enz. door L. JANSSEN, Geesterweg 1. Te koop: Ford Sedan 1930, Ford Coach 1929, 16 M2. vogeljachtje, genegen te ruilen voor auto's. GARAGE BEEMSTERBOER, Broek op Langendijk. Telef. 45. Te koop: D. K. W. Motor, 200 c.c. 1935. NIEUWPOORTSLAAN 118. Chatillon Snelweger Klokschaal z. g. a. n., van 125.00 voor 62.50. Importhuis „GERMANIA", Geesterweg 1, Alkmaar. Telef. 2806. Singer Handnaaimachine met garantie 9.50, Singer trapmachine 15, luxe hand- en trapnaaimachines, inzinkbare, z. g. a. n. naaimachines vanaf 7.50. DEKKER, Laat 182. Te koop: één zoo goed als nieuw modern bankgarnituur, blank eiken gestoffeerd vijfdeelig gekost 170, nu 100. Ridderstr. 15 J. LIEKELES OEBLES. Te koop: Woonschuit, ijzeren onderb., woning 9 x 3.40 M. Brugbouw Huigendijk, Oudorp. Pracht piano (orkesttoon) met garantie 55, prima brandkasten o.a. Lips, Jaars- ma, Cramer (hofleverancier), enz. (koop jes), closetstoelen, mooie ijskastjes 10, z. g. a. n. DEKKER. Laat 182. Te koop: dubbele haardroogmachine, permanent wave, schrijfkassa, enz. KOORSTRAAT 27, Alkmaar. Als nieuw H. rijw. Ned. Kroon met Torp. naaf 15.50, mooi H. rijw. (hooge maat) 15.00, D. rijw. met Torp. naaf 11.50, 15.00 merk Hegra, 15.00 enz. NIEROP, Heerenstraat 10. Tel. 3827. Zeer billijk te koop een pracht Duitsche piano, zoo goed als nieuw. Te zien en te bevragen bij A. J. OVERDIJK, Breedstraat 49, Aikmaar. Prima Transportrijwiel 10 gulden, dito Heerenrijwiel 8 gulden. Adres JAN DE RUIJTER, Laat 179. Inkoop van Couranten en Boeken 2 cent per kilo of twee gulden p. 100 kilo. Tevens kooper van lompen, enz. Wordt van huis afgehaald. L. DE JONC ZOON, Oude gracht 48, Alkmaar. PRINS EN PRINSES TSJITSJIBOE VERLATEN NEDERLAND. Groote belangstelling aan het Haagsche station. Na een verblijf van ongeveer twee weken hebben gisteravond prins Tsjitsjiboe, de broer van den Japanschen keizer en zijn echtgenoote ons land verlaten. Met den trein van 20.56 uur van het Hollandsche Spoorstation te 's-Gravenhage zijn zij naar Zwitserland vertrokken om daar in Grin- delwald eenigen tijd door te brengen. De Japansche gezant en de gezantschapssecre taris hebben hen tot Antwerpen vergezeld. Op het perron waren aanwezig de groot officier van de koningin, R. A. baron van Hardenbroek van Hardenbroek, freule Schimmelpenninck van der Oye, hofdame van de koningin, dier ter beschikking van de prinses was gesteld tijdens haar ver blijf in Nederland en kapitein-luitenant ter zee Doorman, die aan den prins was toege voegd. Voorts waren er de waarnemend hoofdcommissaris van politie, alle leden van de Japansche legatie en verscheide Japan sche functionnarissen, in de Residentie woonachtig. Ondanks den feilen regen bestond er groote belangstelling van de zijde van het publiek. KAMPEN VAN DEN NATIONALEN JEUGDSTORM. Begunstigd door schitterend weer heb ben van 2 tot 7 Augustus ruim 550 jongens, leden van den jeugdstorm, nabij Lunteren gekampeerd. Maandag trokken de verschil lende afdeelingen het tentenkamp binnen, waar al spoedig een vroolyke drukte heerschte. Het geheel maakte op de bezoekers, die Dinsdag en Donderdagavond de gelegenheid hadden het kamp te bezichtigen een zeer prettigen indruk. Van 9 tot 14 Augustus hebben de meisjes het kamp betrokken. Bijna 400 stormsters uit stad en land heb ben daar toen gelegenheid gevonden van de heerlijke buitenlucht te genieten. Ook in dit kamp was de stemming opperbest, en men vond er maar een nadeel aan verbon den: „dat het nog niet een maand langer kon duren". WIJZIGING VERKEERSBEGROOTING 1937 EEN ERNSTIGE MISSTAPi Aldus zegt de K.N.A.C. Van de Ministers van Waterstaat en Fi nanciën is een ontwerp van wet uitgegaan, schrijft ons de K.N.A.C. om voor 1.500.000 deel te nemen in het preferent kapitaal van de N.V. Stoomvaartmaatschappij Zeeland en dientenbehoeve dit bedrag te putten uit het Verkeersfonds. Met alle waardeeiing voor het streven van de regeering on« de Mij. Zeeland te steunen bij den bouw van twee nieuwe schepen kan niet voldoend"! worden gepro testeerd tegen het feit, dat men deze gel den uit het verkeersfonds wil halen. De wet tot instelling van het verkeersfonds verzet zich hier uitdrukkelijk tegen. Uit het voorloopig verslag van de Tweede Kamer over dit wetsontwerp valt gelukkig te constateeren, dat men zich daar tegen het voorstel verzet en de gelden uit andere middelen wil verschaffen. Terecht wordt opgemerkt, dat het verkeersfonds een spre kend voorbeeld is van het misbruik, dat steeds meer van bestemmingsheffingen wordt gemaakt en dat iedere nieuwe last op het verkeersfonds tot gevolg zal hebben, dat de vermindering van de te zware las ten, die op het wegverkeer drukken, naar een verder verschiet wordt opgeschoven. Echter worden ir. het voorloopige verslag stemmen gehoord van eenige leden, die hoewel tegenstanders van het denkbeeld om uit het verkeersfonds te putten, vree zen, dat het indienen van een nieuw wets ontwerp tot vertraging zal leiden en die zich derhalve bij deze wijze van financie ring, die zij in beginsel verkeerd achten, ditmaal willen neerleggen. Tegen deze gedachtengang dient, naar de meening van de K.N.A.C. met klem te wor den gewaarschuwd. Het zoude niet meer of minder beteekenen dan een erkenning van parlementaire onmacht. Nadat door aanneming van het verkeers fonds 1937 door beide Kamers der Sta ten- Generaal reeds ernstig tekort was gedaan aan de bepalingen van de wet op het ver keersfonds, tengevolge waarvan het auto mobilisme straks nog eens 4,3 millioen aan ren te en aflossing moet opbrengen, over kapitaal, dat dit jaar reeds middels de motorrijtuigenbelasting wordt opgebracht, mag van het Parlement worden verwacht, dat het geen verdere tegenstrijdigheden met de wet tot instelling van het verkeers fonds zal toelaten. De bepalingen van deze wet zijn voor het automobilisme reeds ongunstig genoeg. Het motorwegverkeer dient er op te mogen rekenen, dat ..iet bij voortduring eerbiedi ging van de wet te zijnen gunste ter zijde wordt gesteld. INDIE-REPORTAGE VAN OVER DRACHT VAN HET JACHT „PIET HEIN". Naar wij vernemen, zal de Phohi op 28 Augustus a.s. op een golflengte van 16.88 M. een reportage verzorgen van de officieele overdracht van het prinselijk jacht Piet Hein aan prinses Juliana en prins Bernhard. Deze uitzending geschiedt rechtstreeks en is bestemd voor Ned-Oost-Indië. Een heruitzending naar de West vindt plaats 29 Augustus om 2 uur Greenwich M. T. op een golflengte van 31.28 meter. Phohi-reportage opening der Staten- Generaal. Naar wij vernemen, zal een door de Phohi verzorgde reportage van de opening der Sta- ten-Generaal door de koningin naar Oost en West-Indië worden uitgezonden en wel naar Oost-Indië op 21 September, op een golflengte van 16.88 meter en naar West- Indië op 22 September, op 31.28 meter. NOGMAALS DE CELLULOSE-ZAAK. Een derde groep jutters en een heler aangehouden. Naar het schijnt, heeft de cellulose-zaak, de onderlinge handel en heling van cellu lose, afkomstig van de onlangs op de Maas gezonken Alpine V, thans haar beslag ge kregen. Het voortgezette onderzoek van de Rot- terdamsche rivierpolitie heeft namelijk ge leid tot de arrestatie van vier personen, die naar het huis van bewaring zijn overge bracht, zoodat er op dit moment in verband met deze affaire niet minder dan dertien ge arresteerden in verzekerde bewaring zijn gesteld. Bij de controle, die de rivierpolitie heeft doen houden bij de verschillende opkoopers, trof zij bij den 49-jarigen ookooper R. H. 2000 K.G. cellulose aan, die van de Alpine V afkomstig waren. Hij verklaarde, dat hij deze partij had gekocht van drie hem onbe kende mannen. Weldra had men dit drie tal aangehouden. Het waren de 29-jarige dokwerker Chr. B., zijn 34-jarige broer R. J. B., bikker van beroep, en de 42-jarige koopman W. S. O. Uit het hen afgenomen verhoor bleek, dat Cfisi* puhhcnfjf, PRIJZEN VRIESVARKENS. De Nederlandsche Veehouderijcentrale maakt bekend, dat de prijzen van vries, varkens, te leveren in de week van 16 t/m, 21 Augustus a.s., met 2 cents per kg. 2yn verlaagd. De prijzen zullen dientengevolge zijn als volgt: Klasse L. (circa 90 tot 120 kg. geslacht) 0.64 p. kg. Klasse M. (van 120 tot 140 kg. geslacht) 0.63 p. kg. Klasse Z. (boven 140 kg. geslacht) 0.62 p. kg. franco station van bestemming. Bestellingen voor levering in de ge. noemde week zullen uiterlijk Zaterdag 14 dezer in het bezit der Nederlandsche Vee- houderijcentralé moeten zijn. 's-Gravenhage, 13 Augustus 1937. zij niet een partij van 2000 K.G. maar een partij van 5000 K.G. aan H. hadden verkocht. Op den zolder van een ander pakhuis van h! werd de resteerende 3000 K.G. gevonden. De politie heeft thans in totaal 13.400 K.G. cellulose in beslag genomen. De drie man nen zullen zich te verantwoorden hebben wegens verduistering en/of diefstal. H. is in arrest gesteld. TEHUIS VOOR ALLEENSTAANDE BLINDEN TE WOLFHEZE. Vijf-en-twintig jarig bestaan. Op 20 Augustus a.s. zal het tehuis voor alleenstaande blinden te Wolfheze 25 jaar bestaan. Een kwart-eeuw latng hebben talrijke blinden in het, temidden van de denne- bosschën van de Veluwe gelegen tehuis, een rustige omgeving en een liefderijke verpleging gevonden. Het was in het jaar 1911 dat te Wol fheze vlak bij het spoorwegstation een ter rein werd aangekocht. Nog hetzelfde jaar had de eerste steenlegging plaats door de koningin. Op 20 Augustus 1912 verrichtte prins Hendrik, die beschermheer was, de officieele opening. Toen waren er 15 ver pleegden, thans zijn er 52 gehuisvest, er is plaats voor 60 bewoners. Dank zij een legaat van 50.000, dat mevrouw C. S, Forman Swift ter herinne ring aan haar echtgenoot aan de stichtjng vermaakte, kon in 1930'31 een vleugèl worden bijgebouwd, waarin de gehoorzaal werd gevestigd. Teneind zeker te zijn van een rustige ligging, werd voorts een ter rein van zeven h.a. tegenover het gebouw bijgekocht. Een kostbaar bezit heeft het tehuis in de bibliotheek, welke 2500 dee- len in Braille-schrift omvat. Het zilveren jubileum zal op 20 Augus tus a.s. herdacht worden met een heraen- kingssamenkomst in het tehuis Wolfheze. COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREEN KOMST HAVENARBEIDERS OPGEZEGD. Te Amsterdam en Rotterdam zijn gister avond bijeenkomsten gehouden van de haven- en veemarbeiders, georganiseerd in den Centralen Bond van Transportar beiders. De vergaderingen waren op beide plaatsen gewijd aan de bespreking van de actie tot verbetering der arbeidsvoorwaar den in de havens. Sinds April worden tus schen de werkgeversorganisaties, de scheepvaartvereenigingen „Noord'' en „Zuid" eenerzijds, en de werknemers organisaties, t.w. den Centralen Bond van trr nsportarbeiders, den r.-k. bond van transportarbeiders Sint Bonifacius en den Nederlandschen Bond van christelijke fa- brieks- en transportarbeiders anderzijds, onderhandelingen gevoerd over de ver betering van de arbeidsvoorwaarden op die punten, welke tijdens de crisis ver slechteringen hebben ondergaan, zoöals de tarieven, de verlofregeling, enz. Op de gisteren gehouden vergadering is besloten, dat de Centrale Bond naast de reeds gestelde eischen tevens een actie voor loonsverhooging zal beginnen. In verband hiermede is op beide plaatsen be- slci.en het hoofdbestuur te machtigen tegen 1 September a.s. de collectieve »r- beidsovereenkomst met de beide werk geversorganisaties, de scheepvaartvereeni gingen „Zuid" en „Noord", welke overeen- Naar het EngeUch A TT van PAUL TRENT I f-\ door J. SCHOUTEN R —mmm— 9) In tusschen bevond prinses Nadine zich bij Grafton op zijn flat. „Je ziet er heelemaal niet goed uit", Philip", merkte zij op. „Ik heb een beroerden tijd gehad", ant woordde hij norsch. „Als ik met Fraser af gerekend heb, ben ik van plan om er van door te gaan en je zult er verstandig aan doen met ons mee te gaan. De grond onder mijn voeten wordt mij hier een beetje te warm naar mijn zin. Die Graves is slim mer dan ik dacht. Bovendien wenscht men, dat ik mijn werkzaamheden naar New York verplaatst", kondigde hij aan. „Ik geloof niet, dat ik dol ben op de Amerikanen. Bovendien is Fraser eigenlijk een schat. Hij is millionnair en ik kan met hem doen wat ik wil", antwoordde zij lachend. „Wat vindt je van Desbrook? Eerlijk ge zegd dacht ik, dat je bezig was je hart aan hem te verliezen. Moet ik hem als een van je mislukkingen beschouwen?" vroeg hij spottend. „Waarom heb je hem in dienst genomen? Hoeveel weet hij eigenlijk?" „Hij weet zoo goed als niets en hoe min der hij te weten komt, hoe beter. Ik nam hem aan om twee redenen ten eerste omdat hij een vriend van Fraser is en ten tweede, omdat hij een uitstekende repu tatie heeft en mijn secretaris boven elke verdenking verheven moet zijn. Ik heb hem niet lang noodig, maar hij beantwoordt voorloopig aan het doel". „Als je hem niet meer noodig hebt, wil je hem dan aan mij overlaten? Ik heb nog een appeltje met hem te schillen", zei ze boosaardig. „Zooals je wilt. Het kan mij geen lor schelen wat er met hem gebeurt". En het meisje de zuster van Fraser?" vervolgde zij. „Oh, dus dat is de kwestie! Wel, je kunt je gang gaan, zoolang je mijn plannen niet in gevaar brengt. Misschien is het maar gelukkig, dat ik geen al te jaloerschen aard heb. Tusschen twee haakjes, heeft Des brook soms een ongepaste nieuwsgierigheid getoond ten opzichte van onze plannen?" „Het is mij niet opgevallen", antwoordde zij, na een oogenblik, terwijl zij zich af vroeg of zij Grafton zou vertellen hoe zij zoo onvoorzichtig geweest was om aan te nemen, dat Desbrook meer wist dan inder daad het geval was en dat zij hem te veel verteld had. Tenslotte besloot zij niets te zeggen, want zij vreesde de woede van haar bond genoot. De prinses was in gepeins verzon ken, toen zij naar huis reed. Nadat zij het Berkeley Hotel te zamen met Fraser verla ten had, had zij hem bij haar huis in Cur- zon Street weggestuurd en was, na zich verkleed te hebben, naar „De Gouden Rat" gegaan. Daar was zij het privé kantoortje binnen gegaan en met de geheime lift had zij Desbrook's flat bereikt. Zij was zachtjes binnen geslopen en de slaapkamer inge gaan, waar zij aan de deur had geluisterd, die op een kier stond. Haar woede was opgevlamd, toen zij de liefdesbekentenis hoorde en zij had met moeite haar ver langen, om binnen te stormen, kunnen bedwingen. Het was een ongewone en bit tere ervaring voor Nadine. Zij had op bevel getracht Ralph voor zich te winnen, maar van het begin af aan had zij hem lief ge had. Zij had hem zonder eenige schaamte het hof gemaakt en zij had zich verbeeld, dat zij hem gewonnen had. En nu had zij gemerkt, dat hij een onbeteekenend meisje verkoos boven haar, die gewend was de wereld aan haar voeten te zien liggen. Zooals Nadine liefhad, zoo kon zij ook haten en zij was er de vrouw niet naar om dergelijke beleediging ongewroken over zich heen te laten gaan. Maar zij moest haar troeven voorzichtig uitspelen. HOOFDSTUK IV. In den loop van den middag kreeg hoofd inspecteur Graves bericht, dat de chauffeur van de taxi, waar de groot-hertog op Ber keley Square in gestapt was, gevonden was en een half uur later verscheen de man op Scotland Yard en werd onmiddellijk naar de kamer van den inspecteur ge bracht. Na zijn beschrijving van zijn passa gier bestond er geen twijfel meer of het de groot-hertog geweest was. „Waar heb je hem naar toe gereden?" vroeg Graves scherp. „Naar den ingang van de flats boven „De Gouden Rat". Ik weet niet meer hoe die straat heet". „Ging hij naar binnen??" „Dat weet ik niet. Een heer, die uit de club kwam, riep mij aan". „Dus hy ging de club niet binnen?" „Voor zoover ik weet niet", was het .on bevredigende antwoord en de man werd weggestuurd. Graves verliet Scotland Yard en reed naar „De Gouden Rat", waar hij den ma nager te spreken vroeg en men hem mede deelde, dat mr. Antonio niet voor half acht zou arriveeren, terwijl het op dat oogenblik zes uur was. „Het lijkt me een aardige club", merkte Graves terloops tegen den portier op. „Ja, mijnheer. Deze club is uniek". De man sprak beschaafd en de inspec teur glimlachte vriendschappelijk tegen hem. „U heeft gediend en is zeker officier ge weest?" „Inderdaad. Kan ik anders nog iets voor u doen, mijnheer??" was het beleefde, maar koele antwoord. „Ik zou graag binnen eens een kijkje nemen opperde Graves en liet een bank biljet van een pond zien. „Geen kans. Vreemden mogen onder geen omstandigheden binnen gelaten wor den. Zelfs de leden mogen niet ongevraagd gasten meebrengen. Niettemin, wel be dankt zei de man, terwijl hij den inspec teur den rug toekeerde en zijn poging tot omkooping negeerde. „Maar ik dacht er over lid te worden" „Ik geloof niet, dat daar veel kans op is, want er is al een lange lijst van wachten den. En als u het geld niet voor het op scheppen hebt, heeft het niet de minste zin om u op te geven. Goeden Nacht". In gedachten verdiept wandelde Graves weg. Het was voor het eerst van zijn leven, dat hij een bediende van een club een fooi zag weigeren en hij vond dit 'n merkwaar dig feit. Hij wandelde naar den ingang van het flatgebouw en ondervroeg den portier- Hier kon hij heelemaal niets te weten ko men en hy stond op het punt om weg te gaan, toen de liftbel rinkelde. Dus ging hij naar buiten en stak den weg over. Na eeni ge oogenblikken kwam een vrouw naar buiten, die hij herkende als prinses Sul- koff en hij herinnerde zich, dat zij met den verdwenen Groothertog bevriend was ge weest. Dat gaf hem een excuus om haar te ondervragen, dus sprong hij in een taxi en volgde haar naar Curzon Street. Nadat zij haar huis binnen was gegaan, belde hij en zei tot de meid, die open deed, dat hij haar meesteres wenschte te spreken, terwijl hij zijn officieele kaartje afgaf. Na een oogen blik wachten werd hij binnen gelaten en naar de prinses gebracht, die hem, met zijn kaartje in haar hand, stond op te wachten. „Ik heb maar heel weinig tijd. Als uw bezoek niet van belangrijken aard is Zij brak af en keek hem vragend aan. „Dat is het wel, anders zou ik u niet las tig gevallen hebben. Mijn tijd is kostbaar. Naar ik verneem bent u met den verdwe nen Groothertog bevriend geweest", zei hu kalm. „Ik had de eer met hem bevriend te zijn „U heeft gisteravond op de partij bij Lor Statham verscheidene malen met hem ge danst". (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6