fandz en Juin&ouw Jh&licaties £uchtoaact Spoct Verkeersongelukken. Branden. Enorme brand te Amersfoort. DIEFSTALLEN TE HILVERSUM. Zoekgeraakte brieven. Te Hilversum is de recherche na veel speuren er in geslaagd in het postkantoor een. der bestellers op heeterdaad te betrap pen op het toeëigenen van een pakket. Reeds geruimen tijd werden brieven en te verzenden goederen vermist, 'n Onderzoek der klachten had geen resultaat. Wel viel het vermoeden op enkelen onder het perso neel, maar het overtuigend bewijs kon niet geleverd worden. De directeur gaf van de vermissingen kennis aan de politie en ver strekte de beschikbare gegevens. Ten slotte is nu de besteller V. tijdens den nachtdienst gesnapt, toen hij een kistje sigaren in zijn tasch wegmoffelde. De man, 47 jaar oud met 20 dienstjaren, heeft bekend, maarmalen diefstal te hebben gepleegd en is ter be schikking gesteld van den Officier van Justitie. Een ander geval betreft de aanhouding van den loopknecht C. P. S., oud 23 jaar, die ten nadeele van zijn patroon E. meube len uit het magazijn haalde en ze op eigen gelegenheid te gelde maakte. Zelfs moet hij aldus verkregen goederen naar een vendu huis gebracht hebben, om ze a tout prix van de hand te doen. De schade, welke hij aldus zijn werkgever toebracht, wordt begroot op 3000. Inmiddels is de 46-jarige W. A. al daar gearresteerd als verdacht van heling van meubelen. Na onderzoek zijn eenige ge stolen goederen opgespoord en in beslag ge nomen. Verder heeft het groot aantal diefstallen van rijwielen bij voorkeur voorzien van het nieuwe belastingplaatje, alsmede van alleen de merken, de aandacht der politie. Tot nu is het succes, de daders te vinden, niet groot. UIT VERPLEGINGSINRICHTING ONTVLUCHT. Een taxichauffeur trof in den afgeloopen nacht op den Leyweg te Den Haag een ver pleegde aan uit het gesticht Oud-Rozen burg. Hij bracht den patiënt met zijn auto naar het politiebureau in de Prinsestraat, vanwaar de man later weer naar Oud-Ro zenburg is teruggebracht. HET BIJ BORSELEN GESTRANDE MOTORJACHTJE. Het op de Spijkerplaat bij Borselen ge strande Nederlandsche motorjachtje is nog niet vlot gekomen. Dit bootje, de Oor, be hoort te Amsterdam thuis. Vanochtend om elf uur hoopte men bij hoog water het jachtje vlot te brengen. Sleepbooten liggen in de nabijheid. MEISJE VERDRONKEN. Gisteravond zeven uur is het bijna twee jarig dochtertje van den heer J. Obels, wo nende te Kruishil, gem. Steenberghe (N.B.) onder een roeibootje in de beek, naast de ouderlijke woning gevonden. Het kindje moet spelende in de beek gevallen zijn. De levensgeesten waren reeds geweken, toen men de kleine vond. BEWIJS VAN NEDERLANDERSCHAP. Geldig voor reizen naar Zwitserland. In aansluiting aan het vorig bericht in zake de geldigheid van bewijzen van Neder landerschap voor een reis naar Zwitserland, kan worden gemeld, dat ook die bewijzen, welke de vermelding dragen, geldig te zijn voor België en Luxemburg en/of Frankrijk, door de Zwitsersche autoriteiten zonder be zwaar erkend zullen worden als geldig identiteitsbewijs. Vacantiegangers, die dus zulk een bewijs van Nederlanderschap bezitten of die er dezer dagen een aanvroegen en daarop de bovengenoemde vermelding aantreffen (om dat de gemeente-secretarieën officieel nog niet op de hoogte gesteld zijn van deze Zwitsersche faciliteit) kunnen zonder kans op moeilijkheden, via Frankrijk hun reis naar Zwitserland met dit document maken. JEUGDIGE AUTODIEFJES. In de Residentie op heeterdaad be trapt. Omstreeks het middernachtelijk uur zag een agent van politie in de buurt van de Mient in Den Haag een auto rijden met een 5-tal 20-jarige jongens. De agent vertrouwde een en ander niet, hij wilde er iets meer van weten en sommeerde de jongens te stoppen. Maar daar wilden zij niet van weten, de chauffeur stoorde zich niet aan het stoptee- ken er. reed snel door. De agent, die spoedig assistentie kreeg van een aantal collega's, zette onmiddellijk de achtervolging in. Een der agenten loste een waarschuwingsschot. Het is mogelijk dat de jongens hierdoor danig schrokken, want nauwelijks was het geluid van het schot in de nachtelijke stilte verstorven of de auto kwam tot stilstand, tegen een hek van het plantsoen op de Mient. De 5 jongelui vlucht ten nals over kop uit de auto en trachtten te ontkomen. Drie echter werden gegrepen naar het politiebureau overgebracht. Zij bekenden den wagen op de Loosduinsche- weg gestolen te hebben. Twee jongens wer den vrijgelaten en naar huis gebracht. De derde evenwel heeft den nacht op het poli tiebureau doorgebracht. ERNSTIGE AUTOBOTSING BIJ ZEVENBERGSCHE HOEK. Gisteravond om tien uur wilde de be stuurder van een Belgische autobus van de onderneming „Mascotte" uit Antwerpen, komende van de brug over het Hollandsch Diep bij de Zevenbergsche Hoek den voor- rangsweg, waarop hij reed, verlaten, en rechtsaf den Gelderschen dijk opgaan, toen tegelijkertijd op dezen dijk uit de richting Zevenbergen een vrachtauto van de firma Hartog uit Bergen op Zoom, geladen met groenten, naderde. Een botsing was onver mijdelijk en met een luiden slag vlogen de wagens tegen elkaar. De vrachtauto werd geheel vernield, de chauffeur, J. M. uit Ber gen op Zoom, sloeg door de voorruit en moest in levensgevaarlijken toestand naar het r.k. ziekenhuis te Breda worden ver voerd. De naast hem zittenden groenteman brak een arm. Van de twintig inzittenden van de autobus liepen de meeste lichte ver wondingen op. De autobus had zulke beschadigingen ge kregen, dat zij, evenals de vernielde vracht auto naar de garage moest worden ge sleept. ERNSTIGE AANRIJDING TE ALPHEN AAN DEN RIJN. Op den Oudshoornschenweg te Alphen a. d. Rijn is gisteravond de veertienjarige E. van B. by het plotseling oversteken van den weg aangereden door een auto, bestuurd door den heer M. uit Spijkenisse. Met ernstige hoofd- en beenwonden en een zware hersenschudding werd de jongen opgenomen en nadat hem medische hulp was verleend, in emstigen toestand naar de ouderlijke woning vervoerd. Groote vuurzee in de wagenwerk plaats der Nederlandsche Spoor wegen. Vannacht om kwart voor één is in een der loodsen van de wagenwerkplaats der Nederlandsche Spoorwegen te Amersfoort een groote brand uitge broken. De geheele Amersfoortsche brandweer is direct begonnen de vlam menzee te bestrijden. Een uur na het uitbreken van den brand woedde het vuur met onverminderde hevigheid voort. Nadere bijzonderheden. Met betrekking tot den brand, welke var. nacht heeft gewoed in de loods der Neder landsche Spoorwegen te Amersfoort, ver nemen we nog het volgende: De nachtwaker, die verblijf hield in een gebouwtje, dat dichtbij de werkplaats is gelegen, had om half twaalf nog zijn ronde gedaan en toen niets bemerkt. Een uur later werd zijn aandacht getrokken door een brandlucht. Hij begaf zich onmiddellijk naar de loods, waar hij in het midden vlam men zag opstijgen. Hij stelde de politie van den brand op de hoogte, die op haar beurt de brandweer alarmeerde. De politie heeft dadelijk met materiaal van de spoorwegen een aanvang gemaakt met de blussching. Het vuur breidde zich evenwel snel uit, zoodat zij vrijwel machte loos was. Later kwam de Amersfoortsche brandweer met al het beschikbare mate riaal de taak van de politie overnemen. In middels had het vuur zijn onheilspellend werk vervolgd en zich medegedeeld aan het uit glas en hout bestaande dak. Vijf spoorwegwagons door den brand vernield. De brandweer bestreed het vuur met tien stralen, doch kon niet verhinderen, dat de bijna 70 meter lang en 30 meter breede lood, geheel uitbrandde. Vijf wagons, die zich voor reparaties in de loods bevonden, werden door het vuur verteerd. De oorzaak. De oorzaak van dezen brand is waarschijn- lijn een vonk, welke na laschwerkzaam- heden, welke Maandag in een der ver brande wagons werdén verricht, is blijven smeulen. Tegen half drie vannacht had de brand weer het vuur onder den knie. Vooral in het dak hebben de vlammen danig huisge houden. RICHTPRIJS ERWTEN. De minister van economische zaken heeft besloten de volgende richtprijzen vast te stellen: a. voor groene erwten op f 9.25 per 100 K.G., met dien verstande, dat indien de Centrale qualiteitsklassen vaststelt, dit be drag voor de hoogste klasse zal gelden en vcor iedere lagere klasse wordt verminderd met een telkens door de Centrale aan te geven verschil; b. voor voedererwten op 7.75 per 100 K.G., welke richtprijzen maandelijks, voor het eerst op 1 September 1937 en voor de laat ste maal op 1 Juni 1938, met f 0.10 zu'^n worden verhoogd. DE LANGENDIJKER GROENTEN- VEILINGEN. Het was de afgeloopen week voor de koolbouwers weer geen voordeelige week. Er zijn weer heel wat partijen doorge draaid en voor veevoer bestemd geworden. De roode kool leverde hiervan het grootste contingent. De aanvoeren van deze kool soort waren dan cok het belangrijkst. De hoogste prijzen, welke deze week konden worden bedongen, waren f 1.501.60 per 100 K.G. Het is echter ook voorgekomen, dat niet meer dan f 1.30 kon worden ge maakt voor de mooiste partijen. De gele kool, waarvan de aanvoeren niet zoo heel groot zijn, kon het al niet veel verder bren gen dan de roode. Het ging ook meestal om den minimumprijs of iets er boven, terwijl het maximum eveneens 1.60 is. De witte kool is iets grager geworden, doordat de zuurkoolfabricage thans is begonnen. Er werden slechts weinige partijen voor min der dan 1 per 100 K.G. verkocht. De hoogste noteeringen waren van 1.20— 1.40; deze laatste prijs is evenwel niet veel voorgekomen. De aardappel-aanvoeren beginnen lang zamerhand af te nemen. Te Broek op Lan- gendijk vooral. Op het oogenblik worden te Noordscharwoude bijna tweemaal zooveel aardappelen aangevoerd dan te Broek. Voor de mooiste groote Schotsche muizen waren prijzen van 3 tot f 3.60 a f 3.80. De meesvoorkomende prijs was echter f 3.30 3.40. Grove Schotsche muizen heb ben deze week een veer moeten laten. Werd tot nu toe bijna steeds boven 4 per 100 K.G. besteed, deze week was GEMEENTELIJK BUREAU VOOR SOCIALE ZAKEN. Bekendmaking. De directeur van het gemeentelijk bureau voor sociale zaken deelt aan belanghebben den mede, dat gedurende het tijdvak van Woensdag 18 tot en met Dinsdag 24 Aug. 1937 de volgende kleuren bons geldig zijn! Margarinebonnen: oranje kleur. Gehaktbonnen: wit met roode streep. Bak- en braad vet bonnen: blauwe kleur. De directeur voornoemd, E. v. d. HEUVEL. Alkmaar, n Augustus 1937. het hoogstens f 3.70 en tenslotte niet veel meer dan f 3.40. Er zijn nog grove Schotten gegaan voor 2.80. Er komen een weinig méér Duken aan de markt. De prijzen hiervoor kunnen zich vrijwel handhaven. De meesten kunnen het tot boven f 4 per 100 K.G. brengen. Fijnere sorteeringen brachten vanaf 3.10 op. Blauwe eigenheimers begonnen met 2.10 2.40, doch deze prijzen trokken iets aan, zoodat tenslotte tot maximum f 2.80 en een enkele maal f 3 werd betaald. Blanke eigenheimers werden verhandeld voor prijzen tusschen 2 en 3. De meesten werden betaald met 2.402.70. De uien zijn weer iets bijgekomen. Van 3.504.10 per 100 K.G. werd er voor be steed te Broek op Langendijk, te Noord scharwoude heel wat minder. Gele nep trok iets aan, van 5.405.80 liepen zij tot f 6.50 en 7 maximum. Later kwam een kleine inzinking en stonden ze weer op 5.806.30. Zilvernep was weer hoo- ger dan de vorige week. Beneden 10 werden slechts enkele partijen verkocht. De meesten gingen voor ruim 11 weg, ter wijl de hoogste prijs Zaterdag 13.40 was. Zilverdrielingen liepen ook op. Na tot maxi mum 5.50 per 100 K.G. te zijn gestegen, daalden zij weer tot 4.304.70, Gele drielingen stegen in het midden van de week tot f 4f 4.20. Later was het weer 2.403.10. Spercieboonen liepen ook iets op, tot prijzen van f 67 voor de mooi- sten. Zaterdag was het minder. Tuinboonen zakten van boven 3 tot 22.60. Toma ten waren weer iets hooger in prijs, n.1. van ruim 9 tot 11 voor de grootere sorteerin gen en 5.20 voor de CC. Druiven maakten weer lagere prijzen. Alicante noteerde ten slotte 30.2030.70 en Frankenthalers 33. Andijvie, waarvan de eerste partijen wer den aangevoerd, brachten 0.600.80 op. Niet veel. Bloemkool is heel wat gestegen. Aanvan kelijk werd van 46 per 100 stuks ge maakt. De slotnoteeringen waren boven 10. ONZE POSTVLUCHTEN. De „Valk" is op de uitreis te Bandoeng geland. Het K. L. M.-vliegtuig „Ibis" is van Indië komend op Schiphol geland. Te Jodhpur kwamen de „Torenvalk" op de uitreis en de „Wielewaal" op de thuis reis aan. DE „REIGER" NAAR INDIE. Morgen zal het K. L. M.-vliegtuig „Reiger" naar Indië vertrekken. De bemanning van dit vliegtuig zal be staan uit de heeren: J. J. Hondong (gezag voerder), H. C. M. van Montfoort (tweede bestuurder), P. C. Borwa (werktuigkun dige) en W. H. van der Sma»* '-"diotele- grafist). VRACHTVLIEGTUIG DER K.L.M. LICHT GESCHADIGD. Het K.L.M.-vrachtvliegtuig P.H.-A.F.I., bijgenaamd Jumbo, is gistermiddag even na een landing op Schiphol op den neus gaan staan, waarschijnlijk als gevolg van den straffen wind, die er woei. Met de Jumbo wordt regelmatig les ge vlogen. Toen het toestel gistermiddag ge land was, had het aan het einde van den uitloop weinig vaart meer. Het wilde draaien, om in de richting van de loods te rijden en is toen waarschijnlijk opgenomen door den wind, die een makkelijke prooi had. De schade is niet heel groot en kan ge makkelijk worden hersteld. De schroef is verbogen, als gevolg van de onzachte aan raking met den grond, de motorkappen ver toonden eenige deuken. In de werkplaatsen zal het vliegtuig worden gerepareerd. DE DOUGLAS DC 3-VLIEGTUIGEN VAN DE K.L.M. Op Waalhaven zal de Douglas DC-3 P.H.- A.L.P., Pelikaan, het laatste van de elf DC 3-vliegtuigen, die de K.L.M. aanvanke lijk had besteld, arriveeren. Zooals men weet, is de „Pelikaan" het toestel, dat ge maakt is in de plaats van de „Pluvier", die in Amerika bij de proefvluchten is veron gelukt. In de werkplaatsen van het Rotter- damsche vliegveld zal het vliegtuig worden schoongemaakt en gemonteerd, waarna het naar Amsterdam gevlogen zal worden. Op Schiphol zal de radio-installatie in het toe stel worden gebouwd. Er volgen nu in totaal nog zeven Douglas DC 3-vliegtuigen. Men verwacht nog dit jaar de „Buizerd", de „Emoe" en de „Gier" en in het begin van het volgende jaar de vier resteerende, die de K.L.M. dezer dagen bij Fokker heeft besteld. DE „NORDMEER" TE PORT WASHINGTON. 3850 K.M. in 16 uur 28 min. He viermotorige watervliegtuig van de Deutsche Luft Hansa „Nordmeer" is giste ren om 12.37 (M.E.T.) te Port Washington aangekomen. Het is op 15 Aug. om 19.09 (M.E.T.) van het vliegtuigmoederschip „Schwabenland" by Horta (Azoren) per catapult afgescho ten en heeft den afstand Horta-New York (rond 3850 K.M.) in 16 uur 28 min. afge legd. ALCMARIA NIEUWS. Het Augustus-nummer van het Alcma- ria-Nieuws bevat wel zeer interessant nieuws. Allereerst schrijft Bram Elte over twee patiënten: dr. van Dam en Fred Mein- ders. Beide Alcmarianen zijn in het zie kenhuis opgenomen en beiden wordt een spoedig algeheel herstel toegewenscht. Het zeer sympathieke artikel zal de volle in stemming van de geheele Alcmaria-familie hebben. Lutterot en Elte schrijven verder over de komende jubileumfeesten, terwijl ver der tal van jaarverslagen zijn opgenomen, alsmede ander vereenigingsnieuws. Hieruit lezen we o.a. dat de vereeniging thans 284 leden telt, terwijl het zeer verheugend is, dat dit ledental zeer verjongd is, wat hoop geeft voor de toekomst. Wielrennen. RONDE VAN ASSENDELFT OP ZATERDAG 21 AUGUSTUS. De „Ronde van Assendelft" zal niet, zoo als aanvankelijk was vastgesteld, op 28 Augustus plaats vinden, doch op 21 Aug. Het parcours is hetzelfde als het vorig jaar. Start en finish op het Zaandammer pad Dorpsweg Kanaalweg tot aan Nauërna en daar de kluft af naar Zaan dammerpad. De totale lengte is pl.m. TA K.M. Om één uur starten de nieuwelingen, die het traject zevenmaal moeten afleggen. Afstand ruim 50 K.M. Om drie uur vindt de start voor ama teurs en onafhankelijken plaats. Deze moe ten vijftien ronden rijden en voor hen is de afstand dus pl.m. 112 K.M. Bekende renners als Hiddes, de winnaar van de Ronde van Zaandam, Medik, J. Groot, J. Kuiper, B. Glas, Dieterman e.a. hebben reeds ingeschreven. Voorts zullen enkele Belgische onafhankelijken ook van de partij zijn. Voor wielersportliefhebbers belooft het dus weer een prachtige dag te worden. Athletiek. NIEUW WERELDRECORD 50 M. HARD- LOOPEN VOOR DAMES. Stella Walasiewicz brengt het op 6,3 sec. De bekende Poolsche athlete Stella Wa lasiewicz heeft tijdens wedstrijden te Grauben het wereldrecord 50 m. hardloo- pen met 0.1 seconde verbeterd en gebracht op 6.3 sec. Zij had het oude record, dat met een tijd van 6.4 sec. sedert 1922 op naam stond van de Tsjechische athlete mej. Zlikova, reeds in 1933 geëvenaard. In 1935 wis de Ame- rikaansche wereldrecordhoudster Helen Stephens dezen afstand in 5.9 seconden af te leggen, doch deze tijd werd nimmer als wereldrecord erkend. Zeilen. WEDSTRIJDEN OP ALKMAARDER MEER. Onder weinig fraaie weersomstandighe den vonden eergisteren (Zondag) op het Alkmaarder Meer zeilwedstrijden plaats, welke georganiseerd werden door de zeil- vereeniging „De Onderlinge" en waarbij 64 deelnemers aan den start verschenen. De volledige uitslagen zijn als volgt: B. M. klasse C. 1. Vraagteeken van D. van Hoorn, Zaandijk; 2. Noname van M. Hillenius, Wormerveer; 3. Spatter van G. Brasser, Wormerveer. 6 m. B. M. klasse C. 1. Trico van Jac. Schaar, Zaandam; 2. Ans van K. Veenis, Zaandam; 3. Buizer, van K. Oosthuizen, Koog a. d. Zaan. B. M. klasse B. 1. Stern van P. Verdonk, Westzaan; 2. Tini van Jb. Starreveld, Zaandam; 3. Tuimelaar van G. van Wal beek, Krommenie. 6 m. B. M. klasse P. v. Meerkoet van Jongejans, Uitgeest; 2. Anwibeja van J. van Leeuwen, Westzaan. B. M. klasse A. 1. Glad-oor van D. Stel ling, Wormerveer; 2. Kieviet van J. Steen stra, Westzaan. Zaanklasse. 1. Meeuw van K. Kunst, Zaandam; 2. Avanti van L. Lemstra, Zaan dam. 6 m. B. M. klasse A. 1. Glamma van N. Starreveld, Uitgeest; 2. Cornela, van L. Hoogmoed, Zaandam. 12 m2. sharpies. 1. Slee van Carl Mohr, Alkmaar; 2. War-dy van J. Vorst, Zaan dam. Automobilisme. STERRIT NAAR MONTE CARLO 1938. Belangrijke reglementswijzigingen. Het reglement voor den sterrit naar Monte Carlo 1938, aldus schrijft de K. N. A. C., zal, vergeleken bij dat van 1937, op twee punten belangrijke wijzigingen on dergaan. In de eerste plaats zullen de deelnemen de wagens in 1938 voorzien moeten zijn van een gesloten koetswerk, met accomo- datie voor ten minste twee personen in de 1.5 1. categorie en voor tenminste vier personen in de groote klasse. De carosserie dient daarenboven qua afmetingen boven bepaalde minima te blij ven, terwijl verder nog aan enkele simpele voorschriften zal moeten voldoen. De tweede gewichtige wijziging heeft betrekking op het laatste gedeelte van de Rallye-route, Lyon-Monte Carlo. Van de zijde-stad loopt het parcours niet meer via Avignon, Aix en Provence, Brignoles en Cannes naar het eindpunt, de deelnemers gaan nu over Grenoble en volgen dan de Alpenwinterroute, over de Col de La Croix Haute, komen in Sisteron op de route Na poleon en rijden dan via Digne, Castellane, Grasse en Nice naar Monte Carlo. Blijk baar wordt in 1938 ook het John O'Groats parcours over Lyon, inplaats van in Avig non bij de hoofdroute aan te sluiten. Op de route Napoleon zal een bergachtig par cours van 1020 K.M. lengte met verhoogd moyenne ca. 60 K.M. als eerste klas sementsproef moeten worden gereden. Het route-gedeelte in kwestie is nog niet definitief vastgesteld, maar het zal bochtig zijn en buiten de bebouwde kommen om over behoorlijke, breede wegen loopen. Na aankomst in Monte Carlo volgt de tweede klassementsproef, welke momenteel nog bij de organisatoren in studie is. Motoren. IN MEMORIAM JAMES GUTHRIE. K. R. schrijft in de „Autokampioen": Daar is verleden Zondag laat een nieuws tijding door de radio verspreid, die velen in motorland diep zal hebben geschokt. James Guthrie, de beroemde Schotsche Norton-crack is door den motordood ver rast, op een wijze, die vol is van felle tragiek. Op het moment, dat het noodlot over hem kwam, was de strijd om den Grooten Prijs van Duitschland gestreden en had Norton de overwinning na he- roïschen strijd met B.M.W., Guzzi en D.K.W. in den zak. Dank zij enkel en alleen het phenomenale rijden van den super-rij der Guthrie! Met een voorsprong van drie minuten op zijn dichtstbijzijnden tegen stander Karl Gall op B.M.W. was „Jimmv G", zooals hij veelal door insiders en vrienden genoemd werd de laatste ronde aan het beëndigen en overal verhief zich reeds het publiek om den Engelschen over winnaar toe te juichen, toen eensklaps on nog geen twee kilometer van de finish het onverwachte is gebeurd en Guthrie ten val is gekomen en zwaar gewond naar het zie kenhuis is gebracht te Hohenstein, waar hij dienzelfden avond nog overleed tenge volge van een zwaren schedelbreuk. Op het moment, dat we dit neerschrijven Is de ware toedracht van dit schrijnende stran den in het gezicht van de veilige haven ons nog niet bekend waarschijnlijk is zijn motor op het laatste moment vastge- loopen maar dat doet er eigenlijk niet toe. De motordood heeft bliksemsnel zijn slag geslagen en Jimmy Guthrie's levens- finish kwam op dien zonnigen Zondag in het Ertsgebergte te liggen voor dien van de race die hij gewonnen had en toch nooit uitrijden zou. Het lot heeft hem een einde beschoren dat haast mag worden beschouwd als een symbool van zijn heele renners-carrière een einde als overwin naar in den strijd voor Engeland in het algemeen en Norton in het bijzonder tegen alle continentale concurrenten, een zege, die alleen kon worden bevochten door de gaven van superrijder, die in dezen merk- waardigen, stillen en bescheiden mensch waren neergelegd. Het is niet noodig in dit korte bestek nog eens te gaan vertellen van James Guthrie's haast bovennatuurlijke rijdersgaven, van het feit dat hij en hij alleen het was, die telkens weer de Nortonkleuren voor Engeland zegevierend uit den strijd deed komen. Iedereen wist dat. Maar slechts enkelen was het gegeven in naderen omgang met dezen stillen, ge sloten, bijna veertigjarige te ontdekken, wat een sympathieke aantrekkelijke ver schijning „Jimmy G" als mensch was. Een stil water, met diepe, maar goede gron den; een man van ijzer met een hart van goud. Een bij wiens even onverwachte als tragische verscheiden, een woord van af scheid past ook in „Autokampioen", die in het algemeen niet voelt voor persoonsver heerlijking. Want „Jimmy G" was een van dezulken, die tot het verrichten van grootsche, haast bovenmenschelijke dingen op speciaal ge bied waren voorbestemd. Wie het zoo zien kan, buigt het hoofd bij een levenseinde, dat slechts een deel van die voorbeschik king kan uitmaken. Guthrie is midden in het volle leven plotseling van ons weggereden, als een grootmeester, omstraald door de glorie van de overwinning, waaraan de herinne ring blijft voortleven. Zwemmen. ZWEMWEDSTRIJDEN TE OUDE NIEDORP. Zondagmiddag vonden de zwemwed strijden plaats van den kring Noordelijk Noordholland. Deze wedstrijden werden uitgeschreven door de zwemvereeniging 't Skarpet te Oude-Niedorp. Vele voorbe reidingen werden getroffen om dit feest zoo goed mogelijk te doen slagen. Rondom het zwembassin lagen groote schuiten ge meerd, waarop banken waren geplaatst voor de toeschouwers, zoodat deze een uit stekende kijk op de zwembanen hadden. Het was jammer, dat het slechte weer het bijwonen van de wedstrijden bijna on mogelijk maakte. Er was tamelijk veel publiek opgekomen. Tenslotte moesten de toeschouwers hun zitplaatsen verlaten, wilden zij niet drijf nat huiswaarts keeren. Overigens is er niet slecht gezwommen. Er werden goede tijden gemaakt. De uitslagen luiden: 50 M. schoolslag meisjes: 1. D. van Os, Bruinvisschen, 45 sec.; 2. R. Kout, H.H.W., 46.4 sec.; 3. R. Goedhart, Bruinv., 46.6 sec. 50 M. schoolslag jongens: 1. H. v. d. Water, Bruinv., 40.6 sec.; 2. A. Rottier, Frissche Morgen. 44.4 sec.; 3. L. Vader, Bruinvisschen, 45.8 sec. 50 M. borstcrawl dames: 1. B. Goedhart, Bruinv., 35.8 sec.; 2. A. Vermeulen, Bruin visschen, 36.4 sec.; 3. M. Torrer, Bruinv., 38.8 sec. 100 M. borstcrawl heeren: 1. H. v. d. Meer, HHW„ 1 min. 10.6 sec.; 2. A. Zuur mond, Bruinv., 1 min. 13.8 sec.; 3. C. M. J. Sinke, Anna Paul., 1 min. 15 sec. 50 M. borstcrawl jongens: 1. T. Mulder, Bruinv., 34.6 sec.; 2. K. Stadtman, Frissche Morgen, 36 sec.; 3. J. Baarda, Frissche Morgen, 38 sec. 50 M. borstcrawl meisjes: 1. R. Goed hart, Bruinv., 37.8 sec.; 2. G. Massée, Bruinv., 39 sec.; 3. N. Goudsblom, H.H.W., 41.6 sec. 100 M. schoolslag heeren: 1. J. Frijdal, Bruinv., 1 min. 29 sec.; 2. H. v. d. Water, Bruinv., 1 min. 32 sec.; 3. H. Wildenberg, Frissche Morgen, 1 min. 33.6 sec. 100 M. schoolslag dames: 1. T. Stam, Bruinv., 1 min. 37.4 sec.; 2. M. Torrer, Bruinv., 1.38.8 sec.; 3. N. Leek. Oude- Niedorp, 1 min. 50,4 sec.; K. Blaauboer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8