KNAC De opleiding van auto-bestuurders. AMSTERDAMSCHE BEURS ^rs ts/usi JCuast en 'Wetenschap £aatste AecicfUm Provinciaal Tlieuivs Hadiomeams £ucfitoaaet NOORDSCHARWOUDE RUSTENBURG EGMOND AAN ZEE HEILOO Een nieuwe regeling voor het instructeurs- diploma der K.N.A.C. uitputten, doch het is de vraag, of Duitsch land daarmee genoegen zal nemen, want wij meenen te weten, dat de Centrale met Duitschland overeen is gekomen, om in het derde kwartaal b.v. A-spek te leveren voor 61 cents per kilo! Duitschland zal er dus wel op staan, dat geleverd wordt! Een derde mogelijkheid zou zijn, dat de exporteurs hun eigen spek direct mogen uitvoeren; tot dusver verkochten zij het aan de monopolie-houdende Centrale, van welke zij het dan later duurder terug moesten koopen. Deze twee gevallen zijn o.L een reden te meer om aan het staatssocialisme en de or deningspogingen ten aanzien van de varkens zoo spoedig mogelijk een einde te maken. Minister Steenberghe heeft thans weder een crisisraad ingesteld. Moge deze instel ling spoedig ontheffing van veel crisismaat regelen brengen. IN DEN MUZIEKTUIN. Hofstad's Matrozenkoor. Wanneer Jonker's dubbelmannenkwar- tet „Zang en Vriendschap" het jaarlüksch zomerconcert geeft, is er altijd iets bizon- ders bij. Voor het concert van gister avond was de medewerking verkregen van „Hofstad's Matrozenkoor", dirigent de heer Theo van Elferen. Die keuze bleek een zeer gelukkige te zijn. In de liederen van de Bruyn, Werner, Worp, Nobels, en oude volksliederen, waaronder in de be werking van Brahms hoorde men frisschen zang. Maar dat niet alleen. Een duidelijke uitspraak, volmaakte zuiverheid, nuancee ring paarde zich aan dien frisschen zang. En dat te samen maakt 'n eenheid want de stemverdeeling is ook goed die ver rassend is, en het resultaat is van ernstige voorstudie. Het koor heeft dan ook naam gemaakt. Verleden jaar gaf men 45 con certen, en volgende week gaat men weer alle dagen „op stap". Ook in het buiten land is men opgetreden, o.a. te Parijs.in de „Sacré Coeur"-kerk en met het grootste succes. Aparte vermelding verdienen nog de nummers voor solo en begeleiding. De jongens die voor solist uitgekozen waren, kweten zich voortreffelijk van hun taak en de „bouche fermée"-begeleiding van het koord was dat eveneens. Op het Waagplein werd het koor 's middags ontvangen door V. V. V. Een prentbriefkaart met opdracht van de Waag werd den Haagschen jongens aangeboden en de dirigent ontving een ets. Het publiek heeft de prestaties der jongens zeer gewaardeerd, en uitte dit door langdurig applaus. Maar ook Zang en Vriendschap en het dameskoortje „Half Vjjf' deelden in die waardeering. Wat beide ensemble's ten gehoore brachten, en het dameskoortje tevens te zien gaf, legde getuigenis af van de uitmuntende resul taten, die men ook hier op zanggebied weet ie bereiken. A. K. Ongecorrigeerd) BEDRIEGELIJKE BANKBREUK. Een schoenwinkelier te Arnhem, die in staat van faillissement verkeert, had op het oogenblik, dat dit faillissement reeds vrij wel vaststond, aan eenigen zijner schuld- eischers een vrij belangrijke party goederen teruggegeven. Hij is op grond van bedriegelijke bank breuk gearresteerd en ter beschikking van de justitie gesteld. IN NOOD VERKEEREND JACHTJE BEHOUDEN BINNENGESLEEPT. Gisteravond werden op den vuurtoren Westerschouwen seinen opgevangen van een in nood verkeerend jachtje, dat op den Banjaard was gestrand. Te ongeveer acht uur vertrok de motor-reddingsboot „Prinses Juliana" van Burgsluis, die het scheepje omstreeks middernacht behouden heeft binnengesleept. Het jachtje had een anker verloren en bleek te zijn de „Watergeus", behoorende aan de Koninklijke Marine Jachtclub te Vlissingen, met aan boord vier opvarenden n.1. de heeren J. W. van Royen, F. en J. Laman Trip en een matroos. VECHTERSBAAS AANGEHOUDEN. De Amsterdamsche politie van het bu reau Warmoesstraat heeft vannacht in de Raadhuisstraat een 45-jarigen expeditie knecht aangehouden die gisteravond tijdens een vechtpartij in de Paleisstraat een 19- jarigen chauffeur met 'n mes had gestoken. De chauffeur werd in zijn buik en achter zijn linkeroor geraakt. De wonden bleken niet levensgevaarlijk. DE VERLAAGDE CRISISHEFFING OP VLEESCH. Beroep van den Ned. Slagers- bond op den slagersstand om niet tot verlaging der vleeschprjjzen over te gaan. Het hoofdbestuur van den Nederland- schen Slagershond deelt mede, met het besluit van den minister van Economische Zaken zeer te zijn ingenomen, al is dan ook nog niet de geheele crisisheffing op rund- en kalfsvleesch opgeheven, zooals gevraagd werd op de audiëntie van 5 Augustus. Het hoofdbestuur verneemt, dat de sper tijd (vestigingsverbod) reeds 19 Augustus ingaat en de verlaging van de crisishef fing op rund- en kalfsvleesch bij kon. be sluit één dezer dagen is te verwachten, vermoedelijk Maandag a.s. Deze verlaging beteekent een ontlasting van het slagersbedrijf van nog geen 5 cent per K.G. vleesch. Het is de bedoeling van den minister, dat de getroffen maatregel het slagers- bedrijf ten goede komt en niet in scherpen concurrentiestrijd het voordeel weer ver loren gaat. Het hoofdbestuur van den Nederland- sofcen Slagershond doet dan ook een ern stig beroep op den geheelén slagersstand om te handelen naar de bedoeling van den minister en de verlaging der crisisheffing het in nood verekerende slagersbedrijf ten goede te doen komen door geen verlaging der vleeschprijzen te laten volgen, alvo rens de veeprijzen ook zijn verlaagd. DE KANS OP WAPENSTILSTAND VERKEKEN. Op 13 Augustus was er nog kans op een wapenstilstand in den Japansch-Chinee' schen oorlog, maar na de gevechten van gisteren is de zaak niet meer te houden. Er zal tjians toestemming uit Nanking moeten worden ontvangen. De woordvoerder van de Japansche am bassade te Sjanghai, die deze verklaring aflegde, gaf toe, dat de Chineezen ten Noord-Oosten van Sjanghai oprukken, maar zeide dat de andere Japansche stel lingen intact zijn gebleven. DE ONTPLOFFING OP DE „CASSIN". Aantal dooden tot zeven gestegen. Bij de ontploffing van de stoompijp op den Amerikaanschen torpedojager „Cassin" zijn zeven matrozen om het leven gekomen. Zeven anderen werden levensgevaarlijk gewond. Het oorlogs schip, dat eerst in October van het vorig jaar in dienst werd gesteld, meet 1500 ton. NAAR SPANJE GERONSELD. Jongeman heeft berouw van zijn daad. Een twintigjarige jongeman' uit Arnhem was onlangs door ronselaars, die hem reis- gld verstrekten, aangeworven voor Spanje. Het jorgmensch had stilletjes de ouder lijke woning verlaten en zich naar Spanje begeverf. Uit Albacete heeft hij mi zijn ouders een brief gezonden, waarin hij me dedeelt berouw te hebber over zijn daad en zegt gaarne weer naar huis terug te zullen keerea De politie heeft een onderzoek ingesteld, dat tot nu toe zonder resultaat is gebleven. Men tracht nu langs diplomatieken weg de uitlevering van den jongeman te verkrij gen. WEDEROM EEN SPAANSCH SCHIP TOT ZINKEN GEBRACHT. Gisteravond is het vrachtschip in dienst van de Spaansche regeering „Armuru" metende 2762 ton, geregistreed te Bilbao door een onbekenden onderzeeër getorpe deerd vrijwel op dezelfde plaats, waar „Ciudad de Cadiz" werd getorpedeerd. De bemanning is door een Turksch schip aan boord genomen. Geen abonnementsvoorstellingen. Naar wij vernemen zijn de organisato ren van de tooneelwedstrijden in Concordia er niet in geslaagd, voor dit tooneelseizoen een serie abonnementsvoorstellingen te doen geven, aangezien de belangstelling van de zijde van het publiek te gering was. Er hadden zich slechts 120 deelnemers opgegeven, terwijl er 350 zouden moeten zijn om de uitvoeringen te doen doorgaan. Radiostoringen. Door de vele stroringsapparaten is het beluisteren van de radio bijna niet moge lijk. Daar een beleefd verzoek niet heeft mogen baten, heeft men bij de betrokken instantie een klacht ingediend om hierin de gewenschte verbetering te brengen. Te late feestviering. Naar aanleiding van het bericht met bovenstaand opschrift gaf de heer A. J. van Ham, eigenaar van café Centraal, zijn lezing van het geval. Volgens hem bevonden zich na het sluitingsuur wel bezoekers in zijn café, doch aan hen werd niet meer getapt, terwijl hen aangezegd was, dat het sluitings tijd was. Eenigen zijn toen heengegaan, doch anderen weigerden zulks. De deur was voor hen opengezet, waardoor een paar anderen weer binnenkwamen, die echter niet bediend werden en weer gaan konden. Van een feestviering in het café was geen sprake. Wij meenen ook de lezing van den heer van Ham te moeten plaatsen. Volgens de politie was het café echter een half uur na sluitingstijd nog open. Als het den heer van Ham ernst was geweest, had hij dus alle gelegenheid gehad om de politie, waar hij vlak naast woont, te waarschuwen om de weigerachtige bezoekers te doen vertrek ken. V estigingseischen. Woensdagavond had in het Brunoge- bouw een vergadering plaats van „De Hanze", waar het hoofdbestuurslid, de heer J. Mol, sprak over de nieuwe wet „Vesti- gingseischen", welke op 9 April LL tot wet verheven. Voor deze vergadering was een ongewoon groote belangstelling. Op heldere en bevattelijke wijze heeft de spr. zijn gehoor een uiteenzetting van de wet gegeven. Ook van hier zullen een aantal leerlingen deelnemen aan den cursus, welke 1 Sep tember aanvangt en voor het -rayon Alk maar te Alkmaar wordt gehouden. Vernieling. De rijkspolitie heeft, na herhaalde klachten en zonder dat dit effect sorteerde, tegen eenige jongens van den Holleweg procesverbaal opgemaakt. De ergerlijke wij ze waarop ze de eigendommen van den heer Kruitwagen, aannemer der rioleering, ver nielden, liep de spuigaten uit en toen daar nog bij kwam de baldadigheid van het ver trappen van veldvruchten (aardappelen), heeft de politie ingegrepen. Wanneer letterlijk iedereen, die in het bezit van een rijbewijs A is, zich kan opwerpen tot instructeur, die tegen een bepaalde remuneratie aan adspirant- automobilisten rij-onderricht geeft, ligt het voor de hand, dat in verschillende gevallen de onderwijscapaciteiten en het verantwoordelijkheidsgevoel van zoo n leeraar, alsmede de doelmatigheid en be trouwbaarheid van zijn lesmateriaal, aanmerkelijk te wenschen zullen over laten. De gebrekkige opleiding van een aantal autobestuurders, welke daarvan het onver mijdelijk gevolg is, kan en zal zich wreken, afgezien nog van voor hen persoonlijk wei nig aangename ondervindingen, in een min der vlotte en veilige afwikkeling van het verkeer, waaraan die automobilisten deelne men dikwijls nog langen tijd nadat zij, met veel moeite en soms pas na hooge uit gaven voor extra-lessen, voor het rijbewijs examen zijn geslaagd, en daarmee hun loop baan als automobielbestuurder officieel heb ben aangevangen! Bij gebrek aan een regeling van over heidswege hebben in eenige landen particu liere instanties, in hoofdzaak de verkeers- bonden, een poging gedaan, in deze situatie verbetering te brengen. In Nederland is, eenige jaren geleden, de K.N.A.C. overgegaan tot de instelling van een z.g. Instructeurs-diploma, dat gegadig den, die aan zekere voorwaarden voldoen, na het afleggen van een examen en het aan gaan van eenige verplichtingen kunnen ver werven, en dat aldus het publiek een bepaal de waarborg, omtrent de technische en pae- dagogische bekwaamheden van de houders biedt. Men mag zeggen, dat dit initiatief vrucht heeft gedragen, en de getroffen re geling zoowel in het oog der betrokken ad- spirant-automobilisten als in dat der bona fide instructeurs verdienstelijk heeft ge werkt. Dit neemt niet weg het zou met be trekking tot een zoo moeilijke materie als deze bijna een wonder moeten worden ge noemd, indien het anders was! dat de er varing van eenige jaren, waarin een 70-tal instructeurs werden gediplomeerd, de wen- schelijkheid van enkele wijzigingen en aan vullingen der bestaande regeling aan den dag heeft gebracht. Na geruimen tijd van studie en voorbereiding hebben deze veran deringen haar beslag gekregen in het nieu we „Reglement voor het Diploma van door de K.NAC. Erkend Automobiel-Instruc teur", dat op 1 Juli 1.1. van kracht is gewor den, en onder meer ten aanzien van den les- duur, de voorwaarden, waaraan de instruc teur moet voldoen, al 'naarmate hij werkge ver, werknemer of associé is, en de uitrus ting en conditie der les-auto benevens een geregelde controle daarop nieuwe voor schriften bevat. Met het opnemen der bepaling, dat de ge diplomeerde zich verplicht, aan leerlingen zonder voorafgaande rij-ervaring van betee- kenis ten minste 15 uur les in het besturen van een auto te geven, is een poging ge daan tot beperking van het euvel van den onvoldoenden onderrichtduur, dat door een ongebreidelde tarievenconcurrentie in het leven werd geroepen. Het getal van 15 uur werd in overleg met verschillende experts op dit gebied na rijp beraad vastgesteld, en mag, naar de K.N.A.C. meent, voor leerlin gen van gemiddelden aanleg als een rede lijke minimum-eisch worden beschouwd. Houders van het diploma moeten voort durend de beschikking hebben over een in goeden staat verkeerende les-auto van niet verouderde constructie en bedieningswijze, en voorzien van dubbele rem- en koppeling pedalen, in dien zin, dat de instructeur op elk gewenscht moment, onafhankelijk van de gedragingen van den leerling, den wagen tot stilstand kan brengen. Als naar buiten toe kenbaar bewijs, dat deze auto vanwege de diploma-commissie is onderzocht en goedgekeurd, ontvangt de in structeur een certificaat en een gegomd bil jet, waarop de geldigheidsduur van een half jaar in opvallende letters staat vermeld voor het ingetreden halfjaar kon uiteraard met de simpele aanduiding „1937" worden volstaan en dat met de voorzijde binnen tegen de voorruit moet worden ge plakt. Buiten de twee vaste controles per jaar kan van wege de diploma-commissie elk willekeurig oogenblik een niet vooraf aangekondigde keuring van de les-auto wor den ingesteld. Blijkt deze daarbij niet aan de voor schriften te voldoen, dan dient de instructeur op kor ten termijn een en ander te verhelpen. Blijft hij in ge breke, of komt het by her haling voor, dat de wagen bij vaste of tusschentijdsche controles niet in orde is, dan kan het diploma van den in structeur worden ingetrok ken. Tot 't treffen van dezen maatregel kunnen uiteraard ook andere ernstige tekort komingen of overtredingen van het reglement aanleiding geven. Afgezien van het genoem de voorruit-herkenningstee- teeken, dat uiteraard tot doel heeft, het publiek omtrent het goedgekeurd zijn van de auto in kwestie voor te lichten, is in het reglement de verplichting vastgelegd tot het voeren van een bord van speciaal model, met de letter L, vóór en achter op den wagen, wanneer deze voor rij-onderricht wordt gebruikt. Deze, in Engeland reeds wettelijk vastge legde methode tot het duidelijk kenbaar ma ken van een door een leerling bestuurde auto mag men immers als zeer nuttig be schouwen. Verschillende instructeurs hier te lande gebruiken dan ook reeds uit eigener beweging het een of andere schild van dezen aard, doch uniformiteit is uiteraard ge wenscht. Het oranje-zwarte bord met de hoofdletter L, en daaronder, in kleine letters, K.N.A.C., wordt uitsluitend aan gediplomeerde instruc teurs voor het gebruik op hun goedgekeurde les-auto's in bruikleen verstrekt; het voor- ruit-biljet is en blijft echter het eenige offi- cieele herkenningsteeken van goedkeuring van den wagen als les-auto. Desalniettemin zal men er goed aan doen, bij het bord spe ciaal op de aanwezigheid van de letters K.N. A.C. te letten. Het geregeld beschikbaar hebben van een op les-geven ingerichte, en in goede me chanische conditie verkeerende auto is in het reglement verplicht gesteld, ten einde de kwaliteit van het onderwijsmateriaal onder controle zoo hoog mogelijk op te voeren, en zoowel bij de instructeurs als bij het publiek deze wijze van les-geven resp. lesnemen aan te moedigen. Het behoeft echter geen betoog, dat den instructeur niet kan worden voorge schreven uitsluitend dezen wagen voor het geven van rij-onderricht te gebruiken, aan gezien de ervaring leert, dat sommige leer ling-bestuurders er op staan, in hun eigen wagen les te nemen. Met andere woorden: het is gebleken, noodzakelijk te zijn, de waarborgen tegenover het publiek en een erkenning van de doelmatigheid van zijn materiaal, te scheiden. Het voorruit-biljet, dat, ingevuld en onderteekend, een auto kenmerkt als de goedgekeurde leswagen van een door de K.N.A.C. gediplomeerd instructeur. Nu kan de instructeur de eerder genoem de verplichtingen ten aanzien van lesduur, leswagen etc. slechts dan op zich nemen, wanneer hij als onafhankelijk man zijn be roep uitoefent. Het was derhalve noodig, in het reglement de bepaling op te nemen, dat het diploma van een instructeur zijn geldig heid verliest, zoolang hij in dienst staat van een persoon, die rijlessen geeft en (of) aan het hoofd staat van een onderneming, welke zich met het geven van rij-onderricht bezig houdt (een z.g. rijschool), en die zelf niet het Instructeurs-diploma bezit. Deze bepa ling is echter niet van kracht, wanneer ge noemde werkgever zich jegens de K.N.A.C. I verbindt, de oorspronkelijke, door zijn werk nemer aangegane verplichtingen, hierboven vermeld, onverminderd na te komen. Voorts wordt, met het oog op het instituut der rij scholen, van candidaten voor het diploma de verklaring verlangd, dat zij bij eventueel in dienst nemen van, of zich associeeren met, een of meer andere instructeurs, daarvoor slechts bezitters van het K.N.A.C.-diploma zullen kiezen. In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld ten aanzien van instructeurs, die tot militaire of politie-corpsen behooren, kan een afwijking van bepaalde reglementsvoorschriften wen- schelijk blijken te zijn. Het recht tot het ma ken van zoo'n afwijking, of ontheffing, is de diploma-commissie dan ook in het reglement voorbehouden. De opzet van het examen, waaraan gega digden naar het Instructeurs-diploma door deskundigen worden onderworpen, is in principe onveranderd gebleven, en omvat derhalve als eischen: een behoorlijke kennis van alle in aanmerking komende wetsbepa lingen, en van de politie-verordeningen in de woonplaats van den candidaat; een volle dige kennis van alle verkeers- en waarschu wingsborden; het bezit van behoorlijke on- derwijs-capaciteiten, zoowel ten aanzien van het lesgeven in de techniek van het bestu ren, als wat betreft het uiteenzetten van ver- keerskwesties, en het op eenvoudige wijze verklaren van de constructie en werking der voornaamste automobiel-organen; het feilloos chauffeeren, blijkende uit het afleg gen van een proefrit. De K.N.A.C. is van meening, dat in deze nieuwe regeling een zoo doeltreffend moge lijk compromis tusschen de theoretische de siderata en de daarmee veelal tegenstrijdige, practische mogelijkheden op dit gebied is getroffen. Een aantal instructeurs hebben het diploma op grond van het nieuwe regle ment reeds verworven. Diploma s volgens de oude regeling, telkens voor één kalenderjaar geldig, zijn dit jaar reeds niet meer uitge reikt en voortdurend komen er nieuwe diplomahouders bij. Een regelmatig bijge. houden lijst met de namen en adressen dezer gediplomeerde instructeurs ligt op het secre tariaat der K.N.A.C., en op haar bijkantoren en agentschappen in Amsterdam, Arnhem, Almelo, Breda, Enschede, Groningen, 's-Her- togenbosch, Leeuwarden, Maastricht en Utrecht, ter ir—ge, terwijl ze aan verschil lende in aanmerking komende autoriteiten zal worden toegezonden en op gezette tij den in het officieel orgaan der K.N.A.C., het weekblad „De Auto", gepubliceerd. Daaren boven is het secretariaat in den Haag, Lange Vijverberg 10, uiteraard gaarne bereid, op schriftelijke aanvragen de namen der dichtst bij den vraagsteller woonachtige houders van het Instructeurs-diploma der K.N.A.C. op te geven, benevens alle gewenschte in lichtingen omtrent de nieuwe regeling te verschaffen. REPORTAGE ZEEKAMP NATIONAAt" JONGEREN VERBOND. De N. C. R. V. zal vanavond tusschen. half acht en acht uur een reportage geven van het zeekamp van het Nationaal Jon geren Verbond op Oudeschild (Texel), ONZE POSTVLUCHTEN. De Torenvalk is op de uitreis te Bandoeng geland. De postvliegtuigen bevonden zich gis teravond: Torenvalk (uitreis) te Penang, Reiger (uitreis) te Athene en Wielewaal (thuis reis) te Bagdad. De Specht (thuisr.) is te Medan aange komen. van Donderdag 19 Augustus 1937. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. Vorige koers STAATSLEENINGEN. 4 NederL 1934 100*/, 4 Ned.-Indië 1934 1001%, 534 DuitschL '30 m. verkl. 35Vi, BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mij. Cert v. 250 Koloniale Bank Wanneer ermede rij-onderricht wordt achterzijden van het hierbij aSeeTe bord ui oranje-zwarte u.tvoering, voorzien teriS 158 194 170Y, 1701/, 771%, 92% 276V, 379'/, 1651/, 70'/, 445/16 72'/, 2'/l6 291/36 8U/i, 87'/. 8 554% 246 177% 605/g 26.10 125 174'/, laatste Vu 22.30-45. 100*/, 100% 35»/* 158 192 171 170% Ned. Ind. Handelsbank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie Calvé Delft Cert. NederL Ford Philips Gloeil. Gem. Bezit Unilever INDUSTR. OND. BU1TENL. Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service t Kennecott Copper Republic Steel Standard Brands t Steel comm. t U. S. Leather CULTUUR MAATSCH. H. V. A. Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon. Petr. Perlak Phillips Oil Sbell Union Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Kon. Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia °ude Deli oenembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topaka Southern Pacific Southern Railw. Cert Union Paciiic Canadian Pac. Noteering per 50. tExclaim. •ExdivfdenA Prolongatie vorige koers heden pCt WISSELKOERSEN AMSTERDAM. OFFICIEEL. Vorige koers: Heden: 1.81»/, 1.81% 9.04»/, 9.04»/, 72.95 72.92 X 6.80 6.80Xj 30.55 30.54 41.65 41.65 40.37yjj 40.40 46.65 46.65 45.45 45.47 X 9.55 6*32ü 412% 4267/8 108'/, 44"/i, 191%, 15"%, 295*/, .251% 255 115% 177% 51%, 166*/, 155% 266 342 337 596/s 35% 22% 93% 9% xj ex-coupon 77%.»/, 93 272'/, 379-80 165-'/, 43%-% 72*/ig -i 2%. 45*/* 28%, 86'/,-% 8% 553*-% 240 175% 58'/, 26.20 124*/, 174% 426»/,-7 107»/, 43% 19 15%-f 294-% 249*/, 256 114 179 5»/, 168J-70 159-60 263 338 337 58 34% 22% 93 9'/, New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Zürich Kopenhagen Stockholm Oslo Italië Praag

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 9