KNAC
De opleiding van auto-bestuurders.
AMSTERDAMSCHE
BEURS
^rs ts/usi
JCuast en 'Wetenschap
£aatste AecicfUm
Provinciaal Tlieuivs
Hadiomeams
£ucfitoaaet
NOORDSCHARWOUDE
RUSTENBURG
EGMOND AAN ZEE
HEILOO
Een nieuwe regeling voor het instructeurs-
diploma der K.N.A.C.
uitputten, doch het is de vraag, of Duitsch
land daarmee genoegen zal nemen, want wij
meenen te weten, dat de Centrale met
Duitschland overeen is gekomen, om in het
derde kwartaal b.v. A-spek te leveren voor
61 cents per kilo! Duitschland zal er dus
wel op staan, dat geleverd wordt!
Een derde mogelijkheid zou zijn, dat de
exporteurs hun eigen spek direct mogen
uitvoeren; tot dusver verkochten zij het
aan de monopolie-houdende Centrale, van
welke zij het dan later duurder terug
moesten koopen.
Deze twee gevallen zijn o.L een reden te
meer om aan het staatssocialisme en de or
deningspogingen ten aanzien van de varkens
zoo spoedig mogelijk een einde te maken.
Minister Steenberghe heeft thans weder
een crisisraad ingesteld. Moge deze instel
ling spoedig ontheffing van veel crisismaat
regelen brengen.
IN DEN MUZIEKTUIN.
Hofstad's Matrozenkoor.
Wanneer Jonker's dubbelmannenkwar-
tet „Zang en Vriendschap" het jaarlüksch
zomerconcert geeft, is er altijd iets bizon-
ders bij. Voor het concert van gister
avond was de medewerking verkregen
van „Hofstad's Matrozenkoor", dirigent de
heer Theo van Elferen. Die keuze bleek
een zeer gelukkige te zijn. In de liederen
van de Bruyn, Werner, Worp, Nobels, en
oude volksliederen, waaronder in de be
werking van Brahms hoorde men frisschen
zang. Maar dat niet alleen. Een duidelijke
uitspraak, volmaakte zuiverheid, nuancee
ring paarde zich aan dien frisschen zang.
En dat te samen maakt 'n eenheid want
de stemverdeeling is ook goed die ver
rassend is, en het resultaat is van ernstige
voorstudie. Het koor heeft dan ook naam
gemaakt. Verleden jaar gaf men 45 con
certen, en volgende week gaat men weer
alle dagen „op stap". Ook in het buiten
land is men opgetreden, o.a. te Parijs.in de
„Sacré Coeur"-kerk en met het grootste
succes.
Aparte vermelding verdienen nog de
nummers voor solo en begeleiding. De
jongens die voor solist uitgekozen waren,
kweten zich voortreffelijk van hun taak
en de „bouche fermée"-begeleiding van
het koord was dat eveneens.
Op het Waagplein werd het koor
's middags ontvangen door V. V. V. Een
prentbriefkaart met opdracht van de Waag
werd den Haagschen jongens aangeboden
en de dirigent ontving een ets.
Het publiek heeft de prestaties der
jongens zeer gewaardeerd, en uitte dit door
langdurig applaus. Maar ook Zang en
Vriendschap en het dameskoortje „Half
Vjjf' deelden in die waardeering. Wat
beide ensemble's ten gehoore brachten, en
het dameskoortje tevens te zien gaf, legde
getuigenis af van de uitmuntende resul
taten, die men ook hier op zanggebied weet
ie bereiken.
A. K.
Ongecorrigeerd)
BEDRIEGELIJKE BANKBREUK.
Een schoenwinkelier te Arnhem, die in
staat van faillissement verkeert, had op het
oogenblik, dat dit faillissement reeds vrij
wel vaststond, aan eenigen zijner schuld-
eischers een vrij belangrijke party goederen
teruggegeven.
Hij is op grond van bedriegelijke bank
breuk gearresteerd en ter beschikking van
de justitie gesteld.
IN NOOD VERKEEREND JACHTJE
BEHOUDEN BINNENGESLEEPT.
Gisteravond werden op den vuurtoren
Westerschouwen seinen opgevangen van
een in nood verkeerend jachtje, dat op den
Banjaard was gestrand. Te ongeveer acht
uur vertrok de motor-reddingsboot „Prinses
Juliana" van Burgsluis, die het scheepje
omstreeks middernacht behouden heeft
binnengesleept. Het jachtje had een anker
verloren en bleek te zijn de „Watergeus",
behoorende aan de Koninklijke Marine
Jachtclub te Vlissingen, met aan boord vier
opvarenden n.1. de heeren J. W. van Royen,
F. en J. Laman Trip en een matroos.
VECHTERSBAAS AANGEHOUDEN.
De Amsterdamsche politie van het bu
reau Warmoesstraat heeft vannacht in de
Raadhuisstraat een 45-jarigen expeditie
knecht aangehouden die gisteravond tijdens
een vechtpartij in de Paleisstraat een 19-
jarigen chauffeur met 'n mes had gestoken.
De chauffeur werd in zijn buik en achter
zijn linkeroor geraakt. De wonden bleken
niet levensgevaarlijk.
DE VERLAAGDE CRISISHEFFING OP
VLEESCH.
Beroep van den Ned. Slagers-
bond op den slagersstand om niet
tot verlaging der vleeschprjjzen
over te gaan.
Het hoofdbestuur van den Nederland-
schen Slagershond deelt mede, met het
besluit van den minister van Economische
Zaken zeer te zijn ingenomen, al is dan
ook nog niet de geheele crisisheffing op
rund- en kalfsvleesch opgeheven, zooals
gevraagd werd op de audiëntie van 5
Augustus.
Het hoofdbestuur verneemt, dat de sper
tijd (vestigingsverbod) reeds 19 Augustus
ingaat en de verlaging van de crisishef
fing op rund- en kalfsvleesch bij kon. be
sluit één dezer dagen is te verwachten,
vermoedelijk Maandag a.s.
Deze verlaging beteekent een ontlasting
van het slagersbedrijf van nog geen 5 cent
per K.G. vleesch.
Het is de bedoeling van den minister,
dat de getroffen maatregel het slagers-
bedrijf ten goede komt en niet in scherpen
concurrentiestrijd het voordeel weer ver
loren gaat.
Het hoofdbestuur van den Nederland-
sofcen Slagershond doet dan ook een ern
stig beroep op den geheelén slagersstand
om te handelen naar de bedoeling van den
minister en de verlaging der crisisheffing
het in nood verekerende slagersbedrijf ten
goede te doen komen door geen verlaging
der vleeschprijzen te laten volgen, alvo
rens de veeprijzen ook zijn verlaagd.
DE KANS OP WAPENSTILSTAND
VERKEKEN.
Op 13 Augustus was er nog kans op een
wapenstilstand in den Japansch-Chinee'
schen oorlog, maar na de gevechten van
gisteren is de zaak niet meer te houden. Er
zal tjians toestemming uit Nanking moeten
worden ontvangen.
De woordvoerder van de Japansche am
bassade te Sjanghai, die deze verklaring
aflegde, gaf toe, dat de Chineezen ten
Noord-Oosten van Sjanghai oprukken,
maar zeide dat de andere Japansche stel
lingen intact zijn gebleven.
DE ONTPLOFFING OP DE „CASSIN".
Aantal dooden tot zeven gestegen.
Bij de ontploffing van de stoompijp
op den Amerikaanschen torpedojager
„Cassin" zijn zeven matrozen om het
leven gekomen. Zeven anderen werden
levensgevaarlijk gewond. Het oorlogs
schip, dat eerst in October van het
vorig jaar in dienst werd gesteld,
meet 1500 ton.
NAAR SPANJE GERONSELD.
Jongeman heeft berouw van zijn
daad.
Een twintigjarige jongeman' uit Arnhem
was onlangs door ronselaars, die hem reis-
gld verstrekten, aangeworven voor Spanje.
Het jorgmensch had stilletjes de ouder
lijke woning verlaten en zich naar Spanje
begeverf. Uit Albacete heeft hij mi zijn
ouders een brief gezonden, waarin hij me
dedeelt berouw te hebber over zijn daad
en zegt gaarne weer naar huis terug te
zullen keerea
De politie heeft een onderzoek ingesteld,
dat tot nu toe zonder resultaat is gebleven.
Men tracht nu langs diplomatieken weg de
uitlevering van den jongeman te verkrij
gen.
WEDEROM EEN SPAANSCH
SCHIP TOT ZINKEN GEBRACHT.
Gisteravond is het vrachtschip in dienst
van de Spaansche regeering „Armuru"
metende 2762 ton, geregistreed te Bilbao
door een onbekenden onderzeeër getorpe
deerd vrijwel op dezelfde plaats, waar
„Ciudad de Cadiz" werd getorpedeerd.
De bemanning is door een Turksch schip
aan boord genomen.
Geen abonnementsvoorstellingen.
Naar wij vernemen zijn de organisato
ren van de tooneelwedstrijden in Concordia
er niet in geslaagd, voor dit tooneelseizoen
een serie abonnementsvoorstellingen te
doen geven, aangezien de belangstelling
van de zijde van het publiek te gering was.
Er hadden zich slechts 120 deelnemers
opgegeven, terwijl er 350 zouden moeten
zijn om de uitvoeringen te doen doorgaan.
Radiostoringen.
Door de vele stroringsapparaten is het
beluisteren van de radio bijna niet moge
lijk. Daar een beleefd verzoek niet heeft
mogen baten, heeft men bij de betrokken
instantie een klacht ingediend om hierin de
gewenschte verbetering te brengen.
Te late feestviering.
Naar aanleiding van het bericht met
bovenstaand opschrift gaf de heer A. J. van
Ham, eigenaar van café Centraal, zijn lezing
van het geval. Volgens hem bevonden zich
na het sluitingsuur wel bezoekers in zijn
café, doch aan hen werd niet meer getapt,
terwijl hen aangezegd was, dat het sluitings
tijd was. Eenigen zijn toen heengegaan, doch
anderen weigerden zulks. De deur was voor
hen opengezet, waardoor een paar anderen
weer binnenkwamen, die echter niet bediend
werden en weer gaan konden. Van een
feestviering in het café was geen sprake.
Wij meenen ook de lezing van den heer
van Ham te moeten plaatsen. Volgens de
politie was het café echter een half uur na
sluitingstijd nog open. Als het den heer van
Ham ernst was geweest, had hij dus alle
gelegenheid gehad om de politie, waar hij
vlak naast woont, te waarschuwen om de
weigerachtige bezoekers te doen vertrek
ken.
V estigingseischen.
Woensdagavond had in het Brunoge-
bouw een vergadering plaats van „De
Hanze", waar het hoofdbestuurslid, de heer
J. Mol, sprak over de nieuwe wet „Vesti-
gingseischen", welke op 9 April LL tot wet
verheven. Voor deze vergadering was
een ongewoon groote belangstelling. Op
heldere en bevattelijke wijze heeft de spr.
zijn gehoor een uiteenzetting van de wet
gegeven.
Ook van hier zullen een aantal leerlingen
deelnemen aan den cursus, welke 1 Sep
tember aanvangt en voor het -rayon Alk
maar te Alkmaar wordt gehouden.
Vernieling.
De rijkspolitie heeft, na herhaalde
klachten en zonder dat dit effect sorteerde,
tegen eenige jongens van den Holleweg
procesverbaal opgemaakt. De ergerlijke wij
ze waarop ze de eigendommen van den heer
Kruitwagen, aannemer der rioleering, ver
nielden, liep de spuigaten uit en toen daar
nog bij kwam de baldadigheid van het ver
trappen van veldvruchten (aardappelen),
heeft de politie ingegrepen.
Wanneer letterlijk iedereen, die in het
bezit van een rijbewijs A is, zich kan
opwerpen tot instructeur, die tegen een
bepaalde remuneratie aan adspirant-
automobilisten rij-onderricht geeft, ligt
het voor de hand, dat in verschillende
gevallen de onderwijscapaciteiten en het
verantwoordelijkheidsgevoel van zoo n
leeraar, alsmede de doelmatigheid en be
trouwbaarheid van zijn lesmateriaal,
aanmerkelijk te wenschen zullen over
laten.
De gebrekkige opleiding van een aantal
autobestuurders, welke daarvan het onver
mijdelijk gevolg is, kan en zal zich wreken,
afgezien nog van voor hen persoonlijk wei
nig aangename ondervindingen, in een min
der vlotte en veilige afwikkeling van het
verkeer, waaraan die automobilisten deelne
men dikwijls nog langen tijd nadat zij,
met veel moeite en soms pas na hooge uit
gaven voor extra-lessen, voor het rijbewijs
examen zijn geslaagd, en daarmee hun loop
baan als automobielbestuurder officieel heb
ben aangevangen!
Bij gebrek aan een regeling van over
heidswege hebben in eenige landen particu
liere instanties, in hoofdzaak de verkeers-
bonden, een poging gedaan, in deze situatie
verbetering te brengen.
In Nederland is, eenige jaren geleden, de
K.N.A.C. overgegaan tot de instelling van
een z.g. Instructeurs-diploma, dat gegadig
den, die aan zekere voorwaarden voldoen, na
het afleggen van een examen en het aan
gaan van eenige verplichtingen kunnen ver
werven, en dat aldus het publiek een bepaal
de waarborg, omtrent de technische en pae-
dagogische bekwaamheden van de houders
biedt. Men mag zeggen, dat dit initiatief
vrucht heeft gedragen, en de getroffen re
geling zoowel in het oog der betrokken ad-
spirant-automobilisten als in dat der bona
fide instructeurs verdienstelijk heeft ge
werkt. Dit neemt niet weg het zou met be
trekking tot een zoo moeilijke materie als
deze bijna een wonder moeten worden ge
noemd, indien het anders was! dat de er
varing van eenige jaren, waarin een 70-tal
instructeurs werden gediplomeerd, de wen-
schelijkheid van enkele wijzigingen en aan
vullingen der bestaande regeling aan den
dag heeft gebracht. Na geruimen tijd van
studie en voorbereiding hebben deze veran
deringen haar beslag gekregen in het nieu
we „Reglement voor het Diploma van door
de K.NAC. Erkend Automobiel-Instruc
teur", dat op 1 Juli 1.1. van kracht is gewor
den, en onder meer ten aanzien van den les-
duur, de voorwaarden, waaraan de instruc
teur moet voldoen, al 'naarmate hij werkge
ver, werknemer of associé is, en de uitrus
ting en conditie der les-auto benevens een
geregelde controle daarop nieuwe voor
schriften bevat.
Met het opnemen der bepaling, dat de ge
diplomeerde zich verplicht, aan leerlingen
zonder voorafgaande rij-ervaring van betee-
kenis ten minste 15 uur les in het besturen
van een auto te geven, is een poging ge
daan tot beperking van het euvel van den
onvoldoenden onderrichtduur, dat door een
ongebreidelde tarievenconcurrentie in het
leven werd geroepen. Het getal van 15 uur
werd in overleg met verschillende experts op
dit gebied na rijp beraad vastgesteld, en
mag, naar de K.N.A.C. meent, voor leerlin
gen van gemiddelden aanleg als een rede
lijke minimum-eisch worden beschouwd.
Houders van het diploma moeten voort
durend de beschikking hebben over een in
goeden staat verkeerende les-auto van niet
verouderde constructie en bedieningswijze,
en voorzien van dubbele rem- en koppeling
pedalen, in dien zin, dat de instructeur op
elk gewenscht moment, onafhankelijk van de
gedragingen van den leerling, den wagen
tot stilstand kan brengen.
Als naar buiten toe kenbaar bewijs, dat
deze auto vanwege de diploma-commissie is
onderzocht en goedgekeurd, ontvangt de in
structeur een certificaat en een gegomd bil
jet, waarop de geldigheidsduur van een half
jaar in opvallende letters staat vermeld
voor het ingetreden halfjaar kon uiteraard
met de simpele aanduiding „1937" worden
volstaan en dat met de
voorzijde binnen tegen de
voorruit moet worden ge
plakt. Buiten de twee vaste
controles per jaar kan van
wege de diploma-commissie
elk willekeurig oogenblik een
niet vooraf aangekondigde
keuring van de les-auto wor
den ingesteld. Blijkt deze
daarbij niet aan de voor
schriften te voldoen, dan
dient de instructeur op kor
ten termijn een en ander te
verhelpen. Blijft hij in ge
breke, of komt het by her
haling voor, dat de wagen
bij vaste of tusschentijdsche
controles niet in orde is, dan
kan het diploma van den in
structeur worden ingetrok
ken. Tot 't treffen van dezen
maatregel kunnen uiteraard
ook andere ernstige tekort
komingen of overtredingen
van het reglement aanleiding
geven.
Afgezien van het genoem
de voorruit-herkenningstee-
teeken, dat uiteraard tot doel
heeft, het publiek omtrent
het goedgekeurd zijn van
de auto in kwestie voor te
lichten, is in het reglement
de verplichting vastgelegd
tot het voeren van een bord
van speciaal model, met de
letter L, vóór en achter op
den wagen, wanneer deze
voor rij-onderricht wordt gebruikt.
Deze, in Engeland reeds wettelijk vastge
legde methode tot het duidelijk kenbaar ma
ken van een door een leerling bestuurde
auto mag men immers als zeer nuttig be
schouwen. Verschillende instructeurs hier te
lande gebruiken dan ook reeds uit eigener
beweging het een of andere schild van dezen
aard, doch uniformiteit is uiteraard ge
wenscht.
Het oranje-zwarte bord met de hoofdletter
L, en daaronder, in kleine letters, K.N.A.C.,
wordt uitsluitend aan gediplomeerde instruc
teurs voor het gebruik op hun goedgekeurde
les-auto's in bruikleen verstrekt; het voor-
ruit-biljet is en blijft echter het eenige offi-
cieele herkenningsteeken van goedkeuring
van den wagen als les-auto. Desalniettemin
zal men er goed aan doen, bij het bord spe
ciaal op de aanwezigheid van de letters K.N.
A.C. te letten.
Het geregeld beschikbaar hebben van een
op les-geven ingerichte, en in goede me
chanische conditie verkeerende auto is in
het reglement verplicht gesteld, ten einde de
kwaliteit van het onderwijsmateriaal onder
controle zoo hoog mogelijk op te voeren, en
zoowel bij de instructeurs als bij het publiek
deze wijze van les-geven resp. lesnemen aan
te moedigen. Het behoeft echter geen betoog,
dat den instructeur niet kan worden voorge
schreven uitsluitend dezen wagen voor het
geven van rij-onderricht te gebruiken, aan
gezien de ervaring leert, dat sommige leer
ling-bestuurders er op staan, in hun eigen
wagen les te nemen. Met andere woorden:
het is gebleken, noodzakelijk te zijn, de
waarborgen tegenover het publiek en een
erkenning van de doelmatigheid van zijn
materiaal, te scheiden.
Het voorruit-biljet, dat, ingevuld en
onderteekend, een auto kenmerkt als de
goedgekeurde leswagen van een door de
K.N.A.C. gediplomeerd instructeur.
Nu kan de instructeur de eerder genoem
de verplichtingen ten aanzien van lesduur,
leswagen etc. slechts dan op zich nemen,
wanneer hij als onafhankelijk man zijn be
roep uitoefent. Het was derhalve noodig, in
het reglement de bepaling op te nemen, dat
het diploma van een instructeur zijn geldig
heid verliest, zoolang hij in dienst staat van
een persoon, die rijlessen geeft en (of) aan
het hoofd staat van een onderneming, welke
zich met het geven van rij-onderricht bezig
houdt (een z.g. rijschool), en die zelf niet
het Instructeurs-diploma bezit. Deze bepa
ling is echter niet van kracht, wanneer ge
noemde werkgever zich jegens de K.N.A.C. I
verbindt, de oorspronkelijke, door zijn werk
nemer aangegane verplichtingen, hierboven
vermeld, onverminderd na te komen. Voorts
wordt, met het oog op het instituut der rij
scholen, van candidaten voor het diploma
de verklaring verlangd, dat zij bij eventueel
in dienst nemen van, of zich associeeren met,
een of meer andere instructeurs, daarvoor
slechts bezitters van het K.N.A.C.-diploma
zullen kiezen.
In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld ten
aanzien van instructeurs, die tot militaire of
politie-corpsen behooren, kan een afwijking
van bepaalde reglementsvoorschriften wen-
schelijk blijken te zijn. Het recht tot het ma
ken van zoo'n afwijking, of ontheffing, is de
diploma-commissie dan ook in het reglement
voorbehouden.
De opzet van het examen, waaraan gega
digden naar het Instructeurs-diploma door
deskundigen worden onderworpen, is in
principe onveranderd gebleven, en omvat
derhalve als eischen: een behoorlijke kennis
van alle in aanmerking komende wetsbepa
lingen, en van de politie-verordeningen in
de woonplaats van den candidaat; een volle
dige kennis van alle verkeers- en waarschu
wingsborden; het bezit van behoorlijke on-
derwijs-capaciteiten, zoowel ten aanzien van
het lesgeven in de techniek van het bestu
ren, als wat betreft het uiteenzetten van ver-
keerskwesties, en het op eenvoudige wijze
verklaren van de constructie en werking
der voornaamste automobiel-organen; het
feilloos chauffeeren, blijkende uit het afleg
gen van een proefrit.
De K.N.A.C. is van meening, dat in deze
nieuwe regeling een zoo doeltreffend moge
lijk compromis tusschen de theoretische de
siderata en de daarmee veelal tegenstrijdige,
practische mogelijkheden op dit gebied is
getroffen. Een aantal instructeurs hebben
het diploma op grond van het nieuwe regle
ment reeds verworven. Diploma s volgens de
oude regeling, telkens voor één kalenderjaar
geldig, zijn dit jaar reeds niet meer uitge
reikt en voortdurend komen er nieuwe
diplomahouders bij. Een regelmatig bijge.
houden lijst met de namen en adressen dezer
gediplomeerde instructeurs ligt op het secre
tariaat der K.N.A.C., en op haar bijkantoren
en agentschappen in Amsterdam, Arnhem,
Almelo, Breda, Enschede, Groningen, 's-Her-
togenbosch, Leeuwarden, Maastricht en
Utrecht, ter ir—ge, terwijl ze aan verschil
lende in aanmerking komende autoriteiten
zal worden toegezonden en op gezette tij
den in het officieel orgaan der K.N.A.C., het
weekblad „De Auto", gepubliceerd. Daaren
boven is het secretariaat in den Haag, Lange
Vijverberg 10, uiteraard gaarne bereid, op
schriftelijke aanvragen de namen der dichtst
bij den vraagsteller woonachtige houders
van het Instructeurs-diploma der K.N.A.C.
op te geven, benevens alle gewenschte in
lichtingen omtrent de nieuwe regeling te
verschaffen.
REPORTAGE ZEEKAMP NATIONAAt"
JONGEREN VERBOND.
De N. C. R. V. zal vanavond tusschen.
half acht en acht uur een reportage geven
van het zeekamp van het Nationaal Jon
geren Verbond op Oudeschild (Texel),
ONZE POSTVLUCHTEN.
De Torenvalk is op de uitreis te Bandoeng
geland.
De postvliegtuigen bevonden zich gis
teravond:
Torenvalk (uitreis) te Penang, Reiger
(uitreis) te Athene en Wielewaal (thuis
reis) te Bagdad.
De Specht (thuisr.) is te Medan aange
komen.
van Donderdag 19 Augustus 1937.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH
LANDBOUWCREDIET N.V.
Vorige
koers
STAATSLEENINGEN.
4 NederL 1934 100*/,
4 Ned.-Indië 1934 1001%,
534 DuitschL '30 m. verkl. 35Vi,
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mij. Cert v. 250
Koloniale Bank
Wanneer ermede rij-onderricht wordt
achterzijden van het hierbij aSeeTe bord
ui oranje-zwarte u.tvoering, voorzien teriS
158
194
170Y,
1701/,
771%,
92%
276V,
379'/,
1651/,
70'/,
445/16
72'/,
2'/l6
291/36
8U/i,
87'/.
8
554%
246
177%
605/g
26.10
125
174'/,
laatste Vu
22.30-45.
100*/,
100%
35»/*
158
192
171
170%
Ned. Ind. Handelsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
Calvé Delft Cert.
NederL Ford
Philips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BU1TENL.
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service t
Kennecott Copper
Republic Steel
Standard Brands t
Steel comm. t
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A.
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr.
Perlak
Phillips Oil
Sbell Union
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Kon. Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
°ude Deli
oenembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topaka
Southern Pacific
Southern Railw. Cert
Union Paciiic
Canadian Pac.
Noteering per 50.
tExclaim. •ExdivfdenA
Prolongatie vorige koers heden pCt
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
OFFICIEEL.
Vorige koers: Heden:
1.81»/, 1.81%
9.04»/, 9.04»/,
72.95 72.92 X
6.80 6.80Xj
30.55 30.54
41.65 41.65
40.37yjj 40.40
46.65 46.65
45.45 45.47 X
9.55
6*32ü
412%
4267/8
108'/,
44"/i,
191%,
15"%,
295*/,
.251%
255
115%
177%
51%,
166*/,
155%
266
342
337
596/s
35%
22%
93%
9%
xj ex-coupon
77%.»/,
93
272'/,
379-80
165-'/,
43%-%
72*/ig -i
2%.
45*/*
28%,
86'/,-%
8%
553*-%
240
175%
58'/,
26.20
124*/,
174%
426»/,-7
107»/,
43%
19
15%-f
294-%
249*/,
256
114
179
5»/,
168J-70
159-60
263
338
337
58
34%
22%
93
9'/,
New-York
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Zürich
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Italië
Praag