8
8
8
8
Waar hout in papier verandert.
Jbitwetiland
Een stukje oerwoud in de brievenbus.
DE FABRIEK IN VELSEN.
o© o©oo
Glimlachje
„Voddèl"roept de man, die met een
handkarretje langs de huizen rijdt en overal
verzamelt hij de brokstukken wol en ka
toen, de fragmenten van wat eens een tafel
kleed of een kleedingstuk is geweest en
stopt het allemaal in een grooten jutezak om
het thuis op zijn gemak te sorteeren.
Wat doet de man met die waardelooze
lappen?
Toen we nog kinderen waren, is ons ai
verteld, dat daar papier van gemaakt wordt
en menigeen, die zijn keurig gevouwen
courantje openslaat, zal wel eens de vraag
gesteld hebben of hij in werkelijkheid niet
het door de techniek veranderde fragment
van een wollen kous of een avondtoiletje in
zijn brievenbus heeft gekregen.
Nu wij gister de papierfabriek van de
firma Van Gelder in Velsen hebben be
keken, kunnen wij al die veronderstellingen
naar het rijk der fabelen verwijzen.
Er wordt inderdaad uit vodden nog wel
papier gemaakt, maar als dat papier voor de
couranten gebruikt zou moeten worden,
zouden er in kasten en laden van onze Ne-
derlandsche huisvrouwen geen kleedingstuk
ken genoeg zijn om de dagbladpersen ook
maar voor zeer korten tijd aan het draaien
te houden.
En bovendien zouden de couranten dan
zoo duur worden, dat alleen de meest ka
pitaalkrachtigen zich nog de weelde van
een abonnement konden veroorloven.
Van vodden wordt nog papier gemaakt,
maar slechts in zeer geringe mate voor de
allerbeste en duurste soorten en hoewel men
in de wereldgeschiedenis wel eens van een
„vodje papier" heeft gesproken, is er geen
enkele courant die zich de weelde kan ver
oorloven, haar nieuwstijdingen op uit vod
den verkregen materiaal te laten ver
schijnen.
De Vereenigde Koninklijke Papierfabrie
ken der firma Van Gelder Zonen omvatten
een fabriek in Renkum, waar men op be
scheiden schaal courantenpapier en zooge
naamd „wit" papier maakt, een fabriek in
Wormerveer, waar pakpapier wordt ver
vaardigd, een fabriek in Apeldoorn, waar
„wit"- en schrijfpapier en het min of meer
kostbare Oud-Hollandsche product gefabri
ceerd wordt en, last not least, de groote
onderneming in Velsen, waar men zich
hoofdzakelijk op het maken van couranten
papier toegelegd heeft.
Wie van Alkmaar naar Haarlem reist ziet,
juist voor de trein de Velserbrug zal. pas-
seeren, over honderden meters lengte de
houtstapels op het fabrieksterrein liggen.
Het zijn duizenden en duizenden stammetjes
van ongeveer gelijke dikte en van één Meter
lengte en vóór ze in Velsen tot onoverzien
bare rijen werden gestapeld, stonden ze
netjes aan elkaar gegroeid in de oerwouden
van Rusland, van Noorwegen, van Finland
en van Canada en waren het dennenboomen,
waarin vogels van diverse pluimage hun
nesten hadden gebouwd en waaronder de
groote roofdieren in geduldige afwachting
van hun prooi zaten.
Toen kwamen er mannen, die de bosschen
velden, het hout zaagden en vervoerden en
het in groote schepen hebben geladen, die
het rechtstreeks door het Noordzeekanaal
naar onze papierfabriek brachter
werd er een machinehal van 122 Meter
gebouwd, waarin men de noodige ruimte zou
hebben om haar naar behooren te kunnen
bedienen en onderhouden. Me i kan e§n of
andtr onderdeeltje, b.v. een as of een wals
van een twintig- of dertigduizend kilo, niet
zoo nu en dan eens naar Engeland zenden,
als er wat blijkt te haperen en dus was het
noodzakelijk naast de papierfabriek een
machinefabriek te bouwen, waar men er
geheel op ingericht is alle onderdeden in
den kortst mogelijken tijd met eigen mid
delen te kunnen herstellen. Dat hierin een
150-tal arbeiders noodig zijn, dat er een
bouwafdeeling met 75 man is, een electri-
ciënswerkplaats met 40 arbeiders en dat er
in het geheel aan de celluloseafdeeling en de
papierfabriek ruim 850 werklieden en 120
employé's werkzaam zijn, geeft wel den
indruk, dat hier zonder overdrijving van
een grootbedrijf kan worden gesproken.
Dat bleek trouwens ook uit de toespraak
van den president-commissaris dezer on
derneming, den heer Joan H. A. Kruimel uit
Bloemendaal, die den vertegenwoordigers
der uitgenoodigde dagbladen den goeden
raad gaf de celluloseafdeeling waar langs
chemischen weg 1.000.000 K.G. cellulose per
week wordt gemaakt, waarvan het zesde
deel in Velsen gebruikt wordt en eenige
andere fabriekscomplexen bij de bezichti
ging maar over te slaan, aangezien de
rondwandeling dan van te langen duur en
de beschrijving van te grooten omvang zou
worden.
Waar zouden courantenmannen zich
trouwens meer voor interesseeren dan voor
he. materiaal waarop van dag tot dag hun
papieren geesteskindje de drukkerij ver
laat om de wijde wereld in te trekken!
Courantenpapier en niets anders dan cou
rantenpapier zouden we zien maken en we
begonnen onzen rondgang in de oude fa
briek waar de zoogenaamde kleine ma
chientjes staan, die niet meer dan 200.000
K.G. per etmaal afleveren, een bescheiden
hoeveelheid waarover we ons in dit sta
dium der moderne techniek maar niet te
veel moesten verbazen.
In fabrieksruimten als deze zijn ijzeren
armen noodig, die een paar duizend kilo
grammen meer of minder bij het optillen en
verplaatsen niet eens bemerken en over de
hoofden der bezoekers loopen dan ook
groote en kleine kranen, die alle grond
stoffen en fabrikaten naar de plaats bren
gen waar men ze moet gebruiken.
Zij brengen een hoeveelheid hout naar
een machine, die er uitziet of ze van masief
ijzer is. Het hout wordt er ingelegd en met
geweldige kracht tegen ruwe roteerende
schijven gedrukt, die het afschrapen en ver
malen. Zoo groot is de wrijvingskracht, dat
de afgeschraapte vezels en het daarbij ge
voegde water een hooge temperatuur heb
ben en men den indruk krijgt, dat er ergens
binnen de machine een vuurtje geweest is,
die het mengsel op kooktemperatuur ge
bracht heeft. Het hout is tot vezels verma
len, het wordt van kwasten gezuiverd, het
wordt gezeefd en het komt ten slotte in
reusachtige basins, waar het gemengd wordt
met cellulose en chinaclay en, desverlangd
met de kleurstof die het papier de door den
afnemer gewilde kleur zal bezorgen.
In 1895 is men daar met de fabricage
begonnen de bakermat van dat alles was
nog heel lang daarvoor een papiermolen in
de Wormer en naarmate de couranten in
aantal en in omvang groeiden en er dus
steeds meer papier noodig was, is de fabriek
geleidelijk tot steeds grootere productie
gekomen.
Courantenpapier is voor 74 procent zuiver
dennenhout, voor 18 procent cellulose en
voor 6 procent chinaclay, een kleisoort,
waarvan men in aardewerkfabrieken de
fijnste producten kan vervaardigen.
Hout is dus het overheerschende bestand
deel en dat lijkt allemaal erg eenvoudig,
maar niet iedereen is in staat uit een paar
boomstammetjes een rol papier te vervaar
digen, waarop men duidelijk leesbaar het
zetsel van een courant zal kunnen af
drukken.
Om dat naar gebleken behoefte te kunnen
fabriceer en, komt er heel wat kijken en zijn
er machines noodig, zoo groot en zoo kost
baar, dat het geen wonder is, dat een fabriek
als deze in ons land geen concurrentie heeft
gevonden.
Toen de bestaande machines in de oude
fabriek, die „slechts" 20.000 K.G. couranten
papier per etmaal leverden, van te kleine
capaciteit bleken, zijn de bestuurders der
fabrieken op zoek gegaan naar een machine,
die in het tekort zou kunnen voorzien en
zij kwamen terecht bij een fabriek in Enge
land, die dergelijke monstermachines kon
leveren.
Het waren natuurlijk geen producten, die
en gros werden afgeleverd en van de ver
langde machine zijn er slechts enkele exem
plaren in ons werelddeel te vinden.
We zullen de diverse onderhandelingen en
besprekingen verder buiten beschouwing
laten. Het resultaat was, dat er voor de
fabriek in Velsen een dergelijke machine be
steld werd en dat men uit Duitschland nog
een daarbij passende zoogenaamde bobineuze
liet komen.
In den regel wordt er een fabriek ge
bouwd, waarin men dan de machines zet.
maar hier was het juist andersom. Hier was
eigenlijk maar sprake van één enkele papier
machine en nadat men gezien had, dat deze
een lengte van meer dan 80 Meter had.
Dat is de grondstof voor het couranten
papier en deze grondstof komt nu in de
machines, die het in schier eindelooze witte
linten op rollen voor de drukkerijen zal
klaar maken.
In de oude fabriek maakt men rollen, die
de dubbele breedte van 1.80 M. hebben en
daarna natuurlijk in tweeën gedeeld wor
den. De nieuwe machine maakt rollen van
5.40 M, breed, die men in drieën moet snij
den.
Door een reusachtige van glas en hout
vervaardigde tunnel in zooverre men van
een wandelgang die op groote hoogte boven
het fabrieksterrein loopt nog van een tun
nel kan spreken komt men vrn de oude
fabriek in de nieuwe en hier staat dan in de
meer dan 100 meter lange, van beton en glsf
opgebouwde, zaal de monstermachine, df
trotsch der Koninklijke papierfabrieken.
Men kan er van alle zijden omheen loo
pen en men kan ook op een tribune klim
men, vanwaar men op de machine kijkt en
dus het fabrieksproces het duidelijkste kan
volgen.
Aan de eene zijde komt de vermengde
houtstof de machine binnen en wordt air
een dunne pap met veel water op fijn
koperdoek uitgegoten, dat met een snelheid
van 20 K.M. per uur door de machine loopt.
Ontelbare proeven zijn er noodig geweest
om den toevoer zoo te regelen, dat het pa
pier niet te dik of te dun zou worden, maar
thans is men bij de sinds eenige maanden
in gebruik zijnde machine precies op da
hoogte van de juiste hoeveelheden der toe
te voeren grondstoffen. De houtvezels stren
gelen zich dooreen en vormen, hoe dun ar'
uitgegoten, een aan elkaar sluitend geheel
Het is de groote vraag slechts hoe men de
reusachtige hoeveelheid pap-water er zoo
snel mogelijk aan zal kunnen onttrekken.
Het bezinkt al op het kopergaas, het glijdt
verder langs vacuumbuizen en de nog
kletsnatte papierbaan verdwijnt over warme
vjltbanen en loopt weer tusschen reus
achtige draaiende trommels, die inwendig
verwarmd worden. Tientallen meters loop*
de papierbaan en naarmate zij het einde
der machine nadert, wordt zy steeds droo-
ger en vaster. Terzijde van de betonnen
zaalwanden zijn groote ventilators aange
bracht, maar men vraagt zich af, waar de
duizenden Kilo's water blijven, die hier
aan de vezelstof worden onttrokken en in
damp moeten opgaan. Men bespeurt er in
deze hal niet het minste van, maar het ge
heim zit in de groote, afhangende kap, die
over de geheele machine heenloopt en
waarin de buizen verborgen zijn, die alle
waterdamp rechtstreeks naar de buitenlucht
afvoeren.
In deze afdeeling arbeidt niet de mensch.
maar de machine en zij doét haar werk zoo
regelmatig en zuiver, dat er in deze geweldi
ge hal slechts hier en daar een werkman
gezien wordt, die zijn waakzame blikken
over dit proces laat gaan en gereed staat in
te grijpen waar de machine haar product
niet verder kan verzorgen.
Er staat een zoogenaamde superkalander I
aan het eind tusschen welks geweldige wal-
sen de papierbaan passeert om een glad op
pervlak te kunnen krijgen er is trouwens I
een extra zware machine gereed, die bijzon
der gesatineerd papier voor foto-reproductie
kan leveren.
Een hijschkraan tilt de zware rollen van
de machine, het papier wordt, ter voorko
ming van eventueele fouten, nog eens over-
gerold en verdwijnt ten slotte in de bobineu
ze onder de messen, die het bij het wederom
af- en overwikkelen in drie deelen snijden, i
precies van het courantenformaat, dat kant
en klaar in onze drukkerijen wordt afgele
verd. Pakpapier er om, een duidelijke strook I
„Nederlandsch Fabrikaat" er op en de rollen
zijn gereed om in een naast gelegen expedi-1
tieruimte door een hijschkraan opgetild en
in de auto's gelegd te worden, die er kris
kras mee door ons land rijden en ze overal
afleveren waar een redactie er behoefte aan j
heeft haar geestesproduct in opvouwbaren
vorm in brievenbussen te deponee1—
We zouden nog kunnen vertellen, dat er I
naast deze groote hal turbines staan van
vele duizenden kilowatten of kilowatts
dat er daaronder een geheimzinnige ruim
te is met ontelbare geïsoleerde draden en
draadjes en geheimzinnige schakelaars, wel- j
ker aanraking men met den dood zal moeten
bekoopen, we zouden de groote ruimte on
der de hall kunnen beschrijven, kunnen ver
tellen van de hoogdrukketels voor het op
wekken der energie en het leveren van de
benoodigde warmte, van de pompen, die het
water uit den grond halen, van de 1.100.000
K.G. kolen, welke men per week hier
noodig heeft, van de arbeiders, die elkaar in
drie ploegen afwisselen ómdat er dag en
nacht met uitzondering van den Zondag I
„gedraaid" wordt en het zou alles slechts
den indruk versterken van de geweldige hoe-
veelheden papier, welke er noodig zijn om
alleen in ons land de courantenpersen te la
ten draaien.
Vrijdag 17 September.
HILVERSUM, 1875 M. (8—12.—
4.—7.30 en 9.—12.— VARA, de
AVRO van 12.4.— en de VPRO
van 7.30—9.— uur). 8.— Gr.pl. 10.—
VPRO-morgen wijding. 10.20 Deel.
10.40 Orgelspel. 11.10 Verv. deel.
11.30 Gr.pl.- 12.Kovacs Lajos'
orkest en gr.pl. 2.— Groote zangers
uit het verleden, causerie (met
gr.pl.) 2.45 Orgelspel. 3.15 Avro-
dansorkest. 4.Gr.pl. 5.05 Voor de
kinderen. 5.30 Gr.pl. 6.— De Lucky
Birds en solist. 6.30 Politiek radio
journaal. 6.50 Gr.pl. 7.De op
bouw van Drente, causerie. 7.20
Gr.pl. 7.25 ANP-ber. 7.30 VGP-ber.
7.35 Laat Uw kinderen niet zonder
godsdienst opgroeien, causerie. 8.
Pianovoordr. 8.30 De Statenbijbel,
causerie. 9.The Kilima Hawaians
en piano. 9.30 Gr.pl. 10.Fanta
sia. 10.30 ANP-ber. 10.40 VPRO-
avondwyding. 11.Jazzmuziek
(gr.pl.) 11.30—12.— Gr.pl.
HILVERSUM, 301 M. (Alg. progr.
KRO). 8.—9.15 en 10.— Gr.pl. 11.30
Bybelsche causerie. 12.Ber. 12.15
Gr.pl. 1.15 KRO-melodisten, solist
en gr.pl. 3.— Orgelconcert. 4.
Gr.pl. 5.KRO-orkest. 6.Land
en tuinbouwcauserie. 6.20 Vervolg
KRO-orkest. 7.—Ber. 7.15 De KRO-*
luchtlijn, causerie. 7.35 Musica Ca-
tholica. 8.— ANP-ber. 8.15 De Le-
cuana Cuban Boys. 9.KRO-
Kamerorkest. 9.45 Gr.pl. 10.De
KRO-melodisten en solist. 10.30
ANP-ber. 10.40 De KRO-boys en
solist. 11.1512.Gr.pl.
DROITWICH, 1500 M. 11.20 Gr.pl.
12.05 Bariton en orgel. 12.50 H.
Hall's Band. 1.35 Kwintetconcert.
2.20 Gr.pl. 2.50 Deel. 3.05 Piano
voordracht. 3.35 Rep. 4.05 Revue-
progr. 4.50 Gr.pl. 5.20 Fr. Walker's
Octet en solist. 6.20 Ber. 6.45 Or
gelspel. 7.05 Quatre-mains. 7.30
Voor tuinliefhebbers. 7.50 Relais
uit Amerika. 8.20 Rep. 9.Sport-
rep. 9.20 BBC-Variété-orkest en
solisten. 10.Ber. 10.20 The bible
in stone, causerie. 10.40 BBC-orkest
en solist. 11.40 B. Cotton's Band.
11.5012.20 Dansmuziek (gr.pl.)
RADIO PARIS, 1648 M. 7.10, 8.20
10.35 en 12.50 Gr.pl. 1.35 Zang. 2.05
Gr.pl. 2.50 Radiotooneel. 4.20 Ka
mermuziek. 5.50 Gr.pl. 6.05 Piano-
In het ontspanningsgebouw der arbeiders,
waar men o.a. een groote tooneelzaa) vindt,
en waar de vaandels en tropheeën der mu-
ziekvereeniging zijn uitgestald, kan men op
borden langs den muur de reusachtige getal
len lezen, welke in kilogrammen de grond
stoffen en fabrikaten aangeven en zij ver
sterken slechts den indruk, dat men hier in
een fabriekscomplex is,, dat door zijn uitzon
derlijke positie aller aandacht verdient en
dat door den aard en den omzet zijner pro
ducten tot de markantste grootbedrijven van
ons land mag worden gerekend.
Tj.
voordracht. 7.20 Gr.pl. 7.35 Piano
voordracht. 8.05 Zang. 8.50 Oude
muziek. 9.20 Gev. progr. 10.50 Gr.pl.
11.20-^12.50—Concert.
KEULEN, 456 M. 6.50 Militair
orkest. 8.50 Schrammel-ensemble
en saxofoonkwintet. 12.20 H. Hage-
stedt's orkest. 2.35 Gev. concert.
4.20 Omroep-Amusementsorkest.
5.40 Piano en klarinet. 7.20 Om
roeporkest en solisten. 9.35 Solis
tenconcert. 10.5012.20 E. Jahn's
orkest en Oswald Heyden's kapel.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest.
1.30 Kleinorkest. '1.502.20 Gr.pL
5.20 Dansmuziek. 6.20 Kamermu
ziek. 7.20 Gr.pl. 8.20 Kleinorkest.
8.50 Radiotooneel. 9.20 Verv. con
cert. 10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 Kleinorkest. 1.30
Omroeporkest. 1.50 Zang. 2.2.20
Gr.pl. 5.20 Accordeonmuziek. 5.40
Deel. en gr.pl 6.6.35 Gr.pl. 6.50
Pianovoordr. 7.35 Zang. 8.20 Om
roeporkest en solisten. 10.30—11.30
Omroejpdansorkest.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.30 Weensch progr. 9.20 Ber. 9.35
E. Wolff's orkest en solisten. 10.20
Ber. 10.5012.20 E. Jahn en Os
wald Heyden met hun orkest, m.
m. v. het Berlijnsche Pianotrio.
(11.05 Weerbericht).
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.10.35, Parys
R. 10.35—12.15, Keulen 12.15—13.20,
Brussel VI. 13.20—13.35, Keulen
13.3515.05, Droitwich 15.0515.35,
D.sender 15.3516.05, Lond. Reg.
16.05—17.20, Brussel Fr. 17.20—
17.40, Keulen 17.4018.20, Brussel
Fr. 18.20—19.20, Keulen 19.20—
20.05, Parijs R. 20.0520.20, Brussel
Fr. 20.20—22.20, Brussel VI. 22.20—
22.40, Weenen 22.40—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Nor-
mandië 9.2010.35, Lond. Reg.
10.3512.50, Droitwich 12.50
13.20, Lond. Reg. 13.20—16.05,
Droitwich 16.0518.20, D.sender
18.2018.45, Droitwich 18.4520.20
Lond. Reg. 20.2021.20, Droitwich
21.20—22.20, Parijs R. 22.20—22.50,
Lond. Reg. 22.5024.
Lijn 5: Diversen.
DE OPENING VAN DE
STATEN-GENERAAL.
Programma van de plechtigheid.
Het programma voor de opening van de
zitting der Staten-Generaal op Dinsdag 21
September luidt als volgt:
Des namiddags te half één uur zullen de
leden der Staten-Generaal in Vereenigde
Vergadering in de Ridderzaal op het Bin
nenhof tezamen komen, onder leiding van
den voorzitter van de Eerste Kamer.
De ministers hoofden van ministeriee'.e
departementen en de leden van den Raad
van State zullen zich, des namiddags te één
uur, mede in die zaal vereenigen.
Teneinde de zitting der Staten-Generaal
te openen, zal Hare Majesteit de Koningin
te één uur met den volgenden stoet van het
Koninklijk Paleis afrijden:
Een commando cavalerie tot opening van
den stoet
Een rijknecht-majoor en twee rijknechts
te paard.
De eerste kamerheer-ceremoniemeester,
gezeten in een rijtuig met twee paarden
bespannen, gaande een lakei naast elk por
tier.
Acht kamerheeren, gezeten in twee rij
tuigen, elk met twee paarden bespannen,
gaande een lakei naast elk portier.
De grootofficieren, volgens rang van be
noeming, gezeten in twee of drie rijtuigen,
elk met twee paarden bespannen, gaande
twee lakeien naast elk portier.
De grootmeesteres en de dienstdoende
dame du palais, gezeten in een rijtuig met
twee paarden bespannen, gaande twee
lakeien naast elk portier.
De oppti ceremoniemeester, gezeten in een
rijtuig met twee paarden bespannen, gaan
de twee lakeien naast elk portier.
Hare Majesteit de Koningin, gezeten in
een staatsiekoets met acht paarden bespan
nen, gaande een koetsier naast elk paard en
vier lakeien aan elke zijde van de koets.
De chef van het militaire huis en de gou
verneur der Koninklijke Residentie, te
paard, rijden respectievelijk ter rechter- en
ter linkerzijde van de staatsiekoets, een
weinig achter het portier.
De officieren der landmacht van het mili
taire huis, te paard, rijden naast en achter
de staatsiekoets, volgens eene door den chef
van het militaire huis aan te geven rege
ling.
Een commando cavalerie tot sluiting van
den stoet.
De stoet zal rijden: door de Heulstraat,
het Lange Voorhout (Schelppad), over den
Korten Vijverberg, naar het Binnenhof.
Te kwart voor één uur zullen aan den in
gang van de Ridderzaal aanwezig zijn de
officieren der zeemacht van het militaire
huis.
Bij aankomst van den stoet aan de Rid
derzaal, zal Hare Majesteit de Koningin aan
den ingang ontvangen worden door een
commissie uit de vergadering, die, vooraf
gegaan door den eersten kamerheer-cere
moniemeester, de acht kamerheeren, de
groot officieren en den opperceremonie-
meester, Hare Majesteit geleidt naar den
Koninklijken zetel. Deze commissie gaat
voor Hare Majesteit uit.
Dé grootmeesteres en de dienstdoende
dame du palais, de chef van het militaire
huis, de gouverneur der Koninklijke Resi
dentie, de eerste stalmeester en de offi
cieren van het militaire huis volgen onmid
dellijk.
Zoodra Hare Majesteit de Koningin op
den troon is gezeten, plaatsen de groot
meesteres en de dienstdoende dame du
paleis zich ter zijde achter Hare Majesteit.
De grootofficieren en de gouverneur der
Koninklijke Residentie plaatsen zich achter
den koninklijken zetel.
De eerste kamerheer-ceremoniemeester en
de acht kamerheeren plaatsen zich rechts,
de officieren van het militaire huis en d
eerste stalmeester links van den troon.
Nadat de zitting door Hare Majesteit de
Koningin is geopend, wordt de Koningin,
door genoemde commissie, die voor Hare
Majesteit uitgaat, voorafgegaan door den
opperceremoniemeester, naar de ontvang
kamer geleid. De eerste kamerheerceremo
niemeester en de acht kamerheeren gaan den
opperceremoniemeester vooraf tot aan de
ingangsdeur van de vergaderzaal. De groot
meesteres en de dienstdoende dame du
paleis volgen Hare Majesteit tot aan de ont
vangkamer. De grootofficieren, die Hare
Majesteit eveneens gevolgd zijn, begeven
zich met de overige hier bovengenoemde
personen naar de voor hen bestemde ont
vangkamer.
Hare Majesteit de Koningin keert naar
het Koninklijk Paleis terug met den stoet,
waarmede zij is gekomen, waarbij de vol
gende weg zal worden genomen: van het
Binnenhof over den Korten Vijverberg, door
het Lange Voorhout (Schelppad), de Heul
straat naar het Koninklijk Paleis.
Van het oogenblik af, waarop Hare Ma
jesteit de Koningin het Koninklijk Paleis
verlaat ter opening van de zitting der Sta
ten-Generaal tot dat waarop zij in het paleis
is teruggekeerd, worden minuutschoten ge
lost.
SLEEPSCHIP GEZONKEN.
Slecht weer op 't IJselmeer.
Het sleepschip „Mies", metende 447 ton
en toebehoorende aan schipper S. Verboom
te Rotterdam, dat gistermorgen, geladen met
kunstmest en gesleept door de sleepboot
Alwi", kapitein H. J. Klaeren, thuisoehoo-
rende te Amsterdam, de haven van Amster
dam had verlaten met bestemming Zwolle,
is gistermiddag omstreeks half vier op onge
veer 8 K.M. ten N.W. van Elburg op het
IJselmeer door slecht weer overvallen. Het
schip verloor de zeilen en maakte spoedig
water, zoodat de schipper en zijn vrouw ter
nauwernood in staat waren op de sleepboot
over te stappen. Al hun hebben en houden
moesten zij achterlaten. Kort daarop ver
dween de „Mies" in de diepte.
Schip en lading waren verzekerd, dcch de
mboedel niet. De schipper en zijn vrouw
werden door de „Alwi" naar Elburg ge
bracht, waar zy in een café aan de haven
zyn opgenomen.
Het schip is gezonken in de vaargeul
waar ongeveer 10 voet water staat; het ligt'
gevaarlyk voor de scheepvaart.
CONSUMPTIEMELK-REGELING
BUITENWETTELIJK GEBIED.
Medegedeeld wordt:
Gelijk bekend, is onlangs, toen door den
minister van economische zaken besloten
werd de voorgenomen intrekking der con-
sumptie-melkregelingen in het buitenwette
lijk gebied op-te schorten tot 1 December
a.s., door dezen minister tevens de toezeg
ging gedaan, na genoemden datum bereid te
zijn alsnog van overheidswege eenige sanc
tie te verleenen aan de dan door belangheb
benden zelf te dezer zake te treffen en uit
te voeren regelingen.
Mochten belanghebbenden na 1 December,
na welken datum de thans nog bestaande re
gelingen niet zullen worden gehandhaafd, te
dezer zake voorzieningen noodzakelijk ach
ten, dan zullen daartoe vereenigingen, waar
aan rechtspersoonlijkheid is verleend en die
aan verschillende voorwaarden zullen moe
ten voldoen, door hen moeten worden opge
richt.
Voor inlichtingen omtrent een en ander
dienen belanghebbenden zich te wenden tot
de Nederlandsche Zuivelcentrale Laan van
Meerdervoort 84 te 's-Gravenhage.
Uitdrukkelijk wordt er de aandacht op ge
vestigd, dat het initiatief voor de regeling
zal dienen uit te gaan van de belanghebben
den zelf en dat de medewerking van de
overheid zich zal beperken tot het verleenen
van enkele sancties, die voor het welslagen
der regelingen noodig zyn en het stellen van
enkele voorwaarden, waaraan de regelingen
zullen moeten voldoen.
Zeer uitdrukkelijk zal ook worden nage
gaan of werkelijk de behoefte aan een rege
ling voor een bepaald deel blijkt.
DOOR TREIN GEDOOD.
Gistermiddag is de 16-jarige H.
uit Heythuizen, by het oversteken
sporen op het emplacement van het station
KeipenGrathem (Limb.) door een rangee
renden trein gegrepen en op slag gedood.
Hebben
van de
Nee, hoor!.... houen jullie je
bioscoopkaartje maar!ik vind 't
veel fyner om naar jullie te kij
ken!