8 8 8 8 Waar hout in papier verandert. Jbitwetiland Een stukje oerwoud in de brievenbus. DE FABRIEK IN VELSEN. o© o©oo Glimlachje „Voddèl"roept de man, die met een handkarretje langs de huizen rijdt en overal verzamelt hij de brokstukken wol en ka toen, de fragmenten van wat eens een tafel kleed of een kleedingstuk is geweest en stopt het allemaal in een grooten jutezak om het thuis op zijn gemak te sorteeren. Wat doet de man met die waardelooze lappen? Toen we nog kinderen waren, is ons ai verteld, dat daar papier van gemaakt wordt en menigeen, die zijn keurig gevouwen courantje openslaat, zal wel eens de vraag gesteld hebben of hij in werkelijkheid niet het door de techniek veranderde fragment van een wollen kous of een avondtoiletje in zijn brievenbus heeft gekregen. Nu wij gister de papierfabriek van de firma Van Gelder in Velsen hebben be keken, kunnen wij al die veronderstellingen naar het rijk der fabelen verwijzen. Er wordt inderdaad uit vodden nog wel papier gemaakt, maar als dat papier voor de couranten gebruikt zou moeten worden, zouden er in kasten en laden van onze Ne- derlandsche huisvrouwen geen kleedingstuk ken genoeg zijn om de dagbladpersen ook maar voor zeer korten tijd aan het draaien te houden. En bovendien zouden de couranten dan zoo duur worden, dat alleen de meest ka pitaalkrachtigen zich nog de weelde van een abonnement konden veroorloven. Van vodden wordt nog papier gemaakt, maar slechts in zeer geringe mate voor de allerbeste en duurste soorten en hoewel men in de wereldgeschiedenis wel eens van een „vodje papier" heeft gesproken, is er geen enkele courant die zich de weelde kan ver oorloven, haar nieuwstijdingen op uit vod den verkregen materiaal te laten ver schijnen. De Vereenigde Koninklijke Papierfabrie ken der firma Van Gelder Zonen omvatten een fabriek in Renkum, waar men op be scheiden schaal courantenpapier en zooge naamd „wit" papier maakt, een fabriek in Wormerveer, waar pakpapier wordt ver vaardigd, een fabriek in Apeldoorn, waar „wit"- en schrijfpapier en het min of meer kostbare Oud-Hollandsche product gefabri ceerd wordt en, last not least, de groote onderneming in Velsen, waar men zich hoofdzakelijk op het maken van couranten papier toegelegd heeft. Wie van Alkmaar naar Haarlem reist ziet, juist voor de trein de Velserbrug zal. pas- seeren, over honderden meters lengte de houtstapels op het fabrieksterrein liggen. Het zijn duizenden en duizenden stammetjes van ongeveer gelijke dikte en van één Meter lengte en vóór ze in Velsen tot onoverzien bare rijen werden gestapeld, stonden ze netjes aan elkaar gegroeid in de oerwouden van Rusland, van Noorwegen, van Finland en van Canada en waren het dennenboomen, waarin vogels van diverse pluimage hun nesten hadden gebouwd en waaronder de groote roofdieren in geduldige afwachting van hun prooi zaten. Toen kwamen er mannen, die de bosschen velden, het hout zaagden en vervoerden en het in groote schepen hebben geladen, die het rechtstreeks door het Noordzeekanaal naar onze papierfabriek brachter werd er een machinehal van 122 Meter gebouwd, waarin men de noodige ruimte zou hebben om haar naar behooren te kunnen bedienen en onderhouden. Me i kan e§n of andtr onderdeeltje, b.v. een as of een wals van een twintig- of dertigduizend kilo, niet zoo nu en dan eens naar Engeland zenden, als er wat blijkt te haperen en dus was het noodzakelijk naast de papierfabriek een machinefabriek te bouwen, waar men er geheel op ingericht is alle onderdeden in den kortst mogelijken tijd met eigen mid delen te kunnen herstellen. Dat hierin een 150-tal arbeiders noodig zijn, dat er een bouwafdeeling met 75 man is, een electri- ciënswerkplaats met 40 arbeiders en dat er in het geheel aan de celluloseafdeeling en de papierfabriek ruim 850 werklieden en 120 employé's werkzaam zijn, geeft wel den indruk, dat hier zonder overdrijving van een grootbedrijf kan worden gesproken. Dat bleek trouwens ook uit de toespraak van den president-commissaris dezer on derneming, den heer Joan H. A. Kruimel uit Bloemendaal, die den vertegenwoordigers der uitgenoodigde dagbladen den goeden raad gaf de celluloseafdeeling waar langs chemischen weg 1.000.000 K.G. cellulose per week wordt gemaakt, waarvan het zesde deel in Velsen gebruikt wordt en eenige andere fabriekscomplexen bij de bezichti ging maar over te slaan, aangezien de rondwandeling dan van te langen duur en de beschrijving van te grooten omvang zou worden. Waar zouden courantenmannen zich trouwens meer voor interesseeren dan voor he. materiaal waarop van dag tot dag hun papieren geesteskindje de drukkerij ver laat om de wijde wereld in te trekken! Courantenpapier en niets anders dan cou rantenpapier zouden we zien maken en we begonnen onzen rondgang in de oude fa briek waar de zoogenaamde kleine ma chientjes staan, die niet meer dan 200.000 K.G. per etmaal afleveren, een bescheiden hoeveelheid waarover we ons in dit sta dium der moderne techniek maar niet te veel moesten verbazen. In fabrieksruimten als deze zijn ijzeren armen noodig, die een paar duizend kilo grammen meer of minder bij het optillen en verplaatsen niet eens bemerken en over de hoofden der bezoekers loopen dan ook groote en kleine kranen, die alle grond stoffen en fabrikaten naar de plaats bren gen waar men ze moet gebruiken. Zij brengen een hoeveelheid hout naar een machine, die er uitziet of ze van masief ijzer is. Het hout wordt er ingelegd en met geweldige kracht tegen ruwe roteerende schijven gedrukt, die het afschrapen en ver malen. Zoo groot is de wrijvingskracht, dat de afgeschraapte vezels en het daarbij ge voegde water een hooge temperatuur heb ben en men den indruk krijgt, dat er ergens binnen de machine een vuurtje geweest is, die het mengsel op kooktemperatuur ge bracht heeft. Het hout is tot vezels verma len, het wordt van kwasten gezuiverd, het wordt gezeefd en het komt ten slotte in reusachtige basins, waar het gemengd wordt met cellulose en chinaclay en, desverlangd met de kleurstof die het papier de door den afnemer gewilde kleur zal bezorgen. In 1895 is men daar met de fabricage begonnen de bakermat van dat alles was nog heel lang daarvoor een papiermolen in de Wormer en naarmate de couranten in aantal en in omvang groeiden en er dus steeds meer papier noodig was, is de fabriek geleidelijk tot steeds grootere productie gekomen. Courantenpapier is voor 74 procent zuiver dennenhout, voor 18 procent cellulose en voor 6 procent chinaclay, een kleisoort, waarvan men in aardewerkfabrieken de fijnste producten kan vervaardigen. Hout is dus het overheerschende bestand deel en dat lijkt allemaal erg eenvoudig, maar niet iedereen is in staat uit een paar boomstammetjes een rol papier te vervaar digen, waarop men duidelijk leesbaar het zetsel van een courant zal kunnen af drukken. Om dat naar gebleken behoefte te kunnen fabriceer en, komt er heel wat kijken en zijn er machines noodig, zoo groot en zoo kost baar, dat het geen wonder is, dat een fabriek als deze in ons land geen concurrentie heeft gevonden. Toen de bestaande machines in de oude fabriek, die „slechts" 20.000 K.G. couranten papier per etmaal leverden, van te kleine capaciteit bleken, zijn de bestuurders der fabrieken op zoek gegaan naar een machine, die in het tekort zou kunnen voorzien en zij kwamen terecht bij een fabriek in Enge land, die dergelijke monstermachines kon leveren. Het waren natuurlijk geen producten, die en gros werden afgeleverd en van de ver langde machine zijn er slechts enkele exem plaren in ons werelddeel te vinden. We zullen de diverse onderhandelingen en besprekingen verder buiten beschouwing laten. Het resultaat was, dat er voor de fabriek in Velsen een dergelijke machine be steld werd en dat men uit Duitschland nog een daarbij passende zoogenaamde bobineuze liet komen. In den regel wordt er een fabriek ge bouwd, waarin men dan de machines zet. maar hier was het juist andersom. Hier was eigenlijk maar sprake van één enkele papier machine en nadat men gezien had, dat deze een lengte van meer dan 80 Meter had. Dat is de grondstof voor het couranten papier en deze grondstof komt nu in de machines, die het in schier eindelooze witte linten op rollen voor de drukkerijen zal klaar maken. In de oude fabriek maakt men rollen, die de dubbele breedte van 1.80 M. hebben en daarna natuurlijk in tweeën gedeeld wor den. De nieuwe machine maakt rollen van 5.40 M, breed, die men in drieën moet snij den. Door een reusachtige van glas en hout vervaardigde tunnel in zooverre men van een wandelgang die op groote hoogte boven het fabrieksterrein loopt nog van een tun nel kan spreken komt men vrn de oude fabriek in de nieuwe en hier staat dan in de meer dan 100 meter lange, van beton en glsf opgebouwde, zaal de monstermachine, df trotsch der Koninklijke papierfabrieken. Men kan er van alle zijden omheen loo pen en men kan ook op een tribune klim men, vanwaar men op de machine kijkt en dus het fabrieksproces het duidelijkste kan volgen. Aan de eene zijde komt de vermengde houtstof de machine binnen en wordt air een dunne pap met veel water op fijn koperdoek uitgegoten, dat met een snelheid van 20 K.M. per uur door de machine loopt. Ontelbare proeven zijn er noodig geweest om den toevoer zoo te regelen, dat het pa pier niet te dik of te dun zou worden, maar thans is men bij de sinds eenige maanden in gebruik zijnde machine precies op da hoogte van de juiste hoeveelheden der toe te voeren grondstoffen. De houtvezels stren gelen zich dooreen en vormen, hoe dun ar' uitgegoten, een aan elkaar sluitend geheel Het is de groote vraag slechts hoe men de reusachtige hoeveelheid pap-water er zoo snel mogelijk aan zal kunnen onttrekken. Het bezinkt al op het kopergaas, het glijdt verder langs vacuumbuizen en de nog kletsnatte papierbaan verdwijnt over warme vjltbanen en loopt weer tusschen reus achtige draaiende trommels, die inwendig verwarmd worden. Tientallen meters loop* de papierbaan en naarmate zij het einde der machine nadert, wordt zy steeds droo- ger en vaster. Terzijde van de betonnen zaalwanden zijn groote ventilators aange bracht, maar men vraagt zich af, waar de duizenden Kilo's water blijven, die hier aan de vezelstof worden onttrokken en in damp moeten opgaan. Men bespeurt er in deze hal niet het minste van, maar het ge heim zit in de groote, afhangende kap, die over de geheele machine heenloopt en waarin de buizen verborgen zijn, die alle waterdamp rechtstreeks naar de buitenlucht afvoeren. In deze afdeeling arbeidt niet de mensch. maar de machine en zij doét haar werk zoo regelmatig en zuiver, dat er in deze geweldi ge hal slechts hier en daar een werkman gezien wordt, die zijn waakzame blikken over dit proces laat gaan en gereed staat in te grijpen waar de machine haar product niet verder kan verzorgen. Er staat een zoogenaamde superkalander I aan het eind tusschen welks geweldige wal- sen de papierbaan passeert om een glad op pervlak te kunnen krijgen er is trouwens I een extra zware machine gereed, die bijzon der gesatineerd papier voor foto-reproductie kan leveren. Een hijschkraan tilt de zware rollen van de machine, het papier wordt, ter voorko ming van eventueele fouten, nog eens over- gerold en verdwijnt ten slotte in de bobineu ze onder de messen, die het bij het wederom af- en overwikkelen in drie deelen snijden, i precies van het courantenformaat, dat kant en klaar in onze drukkerijen wordt afgele verd. Pakpapier er om, een duidelijke strook I „Nederlandsch Fabrikaat" er op en de rollen zijn gereed om in een naast gelegen expedi-1 tieruimte door een hijschkraan opgetild en in de auto's gelegd te worden, die er kris kras mee door ons land rijden en ze overal afleveren waar een redactie er behoefte aan j heeft haar geestesproduct in opvouwbaren vorm in brievenbussen te deponee1— We zouden nog kunnen vertellen, dat er I naast deze groote hal turbines staan van vele duizenden kilowatten of kilowatts dat er daaronder een geheimzinnige ruim te is met ontelbare geïsoleerde draden en draadjes en geheimzinnige schakelaars, wel- j ker aanraking men met den dood zal moeten bekoopen, we zouden de groote ruimte on der de hall kunnen beschrijven, kunnen ver tellen van de hoogdrukketels voor het op wekken der energie en het leveren van de benoodigde warmte, van de pompen, die het water uit den grond halen, van de 1.100.000 K.G. kolen, welke men per week hier noodig heeft, van de arbeiders, die elkaar in drie ploegen afwisselen ómdat er dag en nacht met uitzondering van den Zondag I „gedraaid" wordt en het zou alles slechts den indruk versterken van de geweldige hoe- veelheden papier, welke er noodig zijn om alleen in ons land de courantenpersen te la ten draaien. Vrijdag 17 September. HILVERSUM, 1875 M. (8—12.— 4.—7.30 en 9.—12.— VARA, de AVRO van 12.4.— en de VPRO van 7.30—9.— uur). 8.— Gr.pl. 10.— VPRO-morgen wijding. 10.20 Deel. 10.40 Orgelspel. 11.10 Verv. deel. 11.30 Gr.pl.- 12.Kovacs Lajos' orkest en gr.pl. 2.— Groote zangers uit het verleden, causerie (met gr.pl.) 2.45 Orgelspel. 3.15 Avro- dansorkest. 4.Gr.pl. 5.05 Voor de kinderen. 5.30 Gr.pl. 6.— De Lucky Birds en solist. 6.30 Politiek radio journaal. 6.50 Gr.pl. 7.De op bouw van Drente, causerie. 7.20 Gr.pl. 7.25 ANP-ber. 7.30 VGP-ber. 7.35 Laat Uw kinderen niet zonder godsdienst opgroeien, causerie. 8. Pianovoordr. 8.30 De Statenbijbel, causerie. 9.The Kilima Hawaians en piano. 9.30 Gr.pl. 10.Fanta sia. 10.30 ANP-ber. 10.40 VPRO- avondwyding. 11.Jazzmuziek (gr.pl.) 11.30—12.— Gr.pl. HILVERSUM, 301 M. (Alg. progr. KRO). 8.—9.15 en 10.— Gr.pl. 11.30 Bybelsche causerie. 12.Ber. 12.15 Gr.pl. 1.15 KRO-melodisten, solist en gr.pl. 3.— Orgelconcert. 4. Gr.pl. 5.KRO-orkest. 6.Land en tuinbouwcauserie. 6.20 Vervolg KRO-orkest. 7.—Ber. 7.15 De KRO-* luchtlijn, causerie. 7.35 Musica Ca- tholica. 8.— ANP-ber. 8.15 De Le- cuana Cuban Boys. 9.KRO- Kamerorkest. 9.45 Gr.pl. 10.De KRO-melodisten en solist. 10.30 ANP-ber. 10.40 De KRO-boys en solist. 11.1512.Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 11.20 Gr.pl. 12.05 Bariton en orgel. 12.50 H. Hall's Band. 1.35 Kwintetconcert. 2.20 Gr.pl. 2.50 Deel. 3.05 Piano voordracht. 3.35 Rep. 4.05 Revue- progr. 4.50 Gr.pl. 5.20 Fr. Walker's Octet en solist. 6.20 Ber. 6.45 Or gelspel. 7.05 Quatre-mains. 7.30 Voor tuinliefhebbers. 7.50 Relais uit Amerika. 8.20 Rep. 9.Sport- rep. 9.20 BBC-Variété-orkest en solisten. 10.Ber. 10.20 The bible in stone, causerie. 10.40 BBC-orkest en solist. 11.40 B. Cotton's Band. 11.5012.20 Dansmuziek (gr.pl.) RADIO PARIS, 1648 M. 7.10, 8.20 10.35 en 12.50 Gr.pl. 1.35 Zang. 2.05 Gr.pl. 2.50 Radiotooneel. 4.20 Ka mermuziek. 5.50 Gr.pl. 6.05 Piano- In het ontspanningsgebouw der arbeiders, waar men o.a. een groote tooneelzaa) vindt, en waar de vaandels en tropheeën der mu- ziekvereeniging zijn uitgestald, kan men op borden langs den muur de reusachtige getal len lezen, welke in kilogrammen de grond stoffen en fabrikaten aangeven en zij ver sterken slechts den indruk, dat men hier in een fabriekscomplex is,, dat door zijn uitzon derlijke positie aller aandacht verdient en dat door den aard en den omzet zijner pro ducten tot de markantste grootbedrijven van ons land mag worden gerekend. Tj. voordracht. 7.20 Gr.pl. 7.35 Piano voordracht. 8.05 Zang. 8.50 Oude muziek. 9.20 Gev. progr. 10.50 Gr.pl. 11.20-^12.50—Concert. KEULEN, 456 M. 6.50 Militair orkest. 8.50 Schrammel-ensemble en saxofoonkwintet. 12.20 H. Hage- stedt's orkest. 2.35 Gev. concert. 4.20 Omroep-Amusementsorkest. 5.40 Piano en klarinet. 7.20 Om roeporkest en solisten. 9.35 Solis tenconcert. 10.5012.20 E. Jahn's orkest en Oswald Heyden's kapel. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest. 1.30 Kleinorkest. '1.502.20 Gr.pL 5.20 Dansmuziek. 6.20 Kamermu ziek. 7.20 Gr.pl. 8.20 Kleinorkest. 8.50 Radiotooneel. 9.20 Verv. con cert. 10.30—11.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Kleinorkest. 1.30 Omroeporkest. 1.50 Zang. 2.2.20 Gr.pl. 5.20 Accordeonmuziek. 5.40 Deel. en gr.pl 6.6.35 Gr.pl. 6.50 Pianovoordr. 7.35 Zang. 8.20 Om roeporkest en solisten. 10.30—11.30 Omroejpdansorkest. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.30 Weensch progr. 9.20 Ber. 9.35 E. Wolff's orkest en solisten. 10.20 Ber. 10.5012.20 E. Jahn en Os wald Heyden met hun orkest, m. m. v. het Berlijnsche Pianotrio. (11.05 Weerbericht). GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.10.35, Parys R. 10.35—12.15, Keulen 12.15—13.20, Brussel VI. 13.20—13.35, Keulen 13.3515.05, Droitwich 15.0515.35, D.sender 15.3516.05, Lond. Reg. 16.05—17.20, Brussel Fr. 17.20— 17.40, Keulen 17.4018.20, Brussel Fr. 18.20—19.20, Keulen 19.20— 20.05, Parijs R. 20.0520.20, Brussel Fr. 20.20—22.20, Brussel VI. 22.20— 22.40, Weenen 22.40—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Nor- mandië 9.2010.35, Lond. Reg. 10.3512.50, Droitwich 12.50 13.20, Lond. Reg. 13.20—16.05, Droitwich 16.0518.20, D.sender 18.2018.45, Droitwich 18.4520.20 Lond. Reg. 20.2021.20, Droitwich 21.20—22.20, Parijs R. 22.20—22.50, Lond. Reg. 22.5024. Lijn 5: Diversen. DE OPENING VAN DE STATEN-GENERAAL. Programma van de plechtigheid. Het programma voor de opening van de zitting der Staten-Generaal op Dinsdag 21 September luidt als volgt: Des namiddags te half één uur zullen de leden der Staten-Generaal in Vereenigde Vergadering in de Ridderzaal op het Bin nenhof tezamen komen, onder leiding van den voorzitter van de Eerste Kamer. De ministers hoofden van ministeriee'.e departementen en de leden van den Raad van State zullen zich, des namiddags te één uur, mede in die zaal vereenigen. Teneinde de zitting der Staten-Generaal te openen, zal Hare Majesteit de Koningin te één uur met den volgenden stoet van het Koninklijk Paleis afrijden: Een commando cavalerie tot opening van den stoet Een rijknecht-majoor en twee rijknechts te paard. De eerste kamerheer-ceremoniemeester, gezeten in een rijtuig met twee paarden bespannen, gaande een lakei naast elk por tier. Acht kamerheeren, gezeten in twee rij tuigen, elk met twee paarden bespannen, gaande een lakei naast elk portier. De grootofficieren, volgens rang van be noeming, gezeten in twee of drie rijtuigen, elk met twee paarden bespannen, gaande twee lakeien naast elk portier. De grootmeesteres en de dienstdoende dame du palais, gezeten in een rijtuig met twee paarden bespannen, gaande twee lakeien naast elk portier. De oppti ceremoniemeester, gezeten in een rijtuig met twee paarden bespannen, gaan de twee lakeien naast elk portier. Hare Majesteit de Koningin, gezeten in een staatsiekoets met acht paarden bespan nen, gaande een koetsier naast elk paard en vier lakeien aan elke zijde van de koets. De chef van het militaire huis en de gou verneur der Koninklijke Residentie, te paard, rijden respectievelijk ter rechter- en ter linkerzijde van de staatsiekoets, een weinig achter het portier. De officieren der landmacht van het mili taire huis, te paard, rijden naast en achter de staatsiekoets, volgens eene door den chef van het militaire huis aan te geven rege ling. Een commando cavalerie tot sluiting van den stoet. De stoet zal rijden: door de Heulstraat, het Lange Voorhout (Schelppad), over den Korten Vijverberg, naar het Binnenhof. Te kwart voor één uur zullen aan den in gang van de Ridderzaal aanwezig zijn de officieren der zeemacht van het militaire huis. Bij aankomst van den stoet aan de Rid derzaal, zal Hare Majesteit de Koningin aan den ingang ontvangen worden door een commissie uit de vergadering, die, vooraf gegaan door den eersten kamerheer-cere moniemeester, de acht kamerheeren, de groot officieren en den opperceremonie- meester, Hare Majesteit geleidt naar den Koninklijken zetel. Deze commissie gaat voor Hare Majesteit uit. Dé grootmeesteres en de dienstdoende dame du palais, de chef van het militaire huis, de gouverneur der Koninklijke Resi dentie, de eerste stalmeester en de offi cieren van het militaire huis volgen onmid dellijk. Zoodra Hare Majesteit de Koningin op den troon is gezeten, plaatsen de groot meesteres en de dienstdoende dame du paleis zich ter zijde achter Hare Majesteit. De grootofficieren en de gouverneur der Koninklijke Residentie plaatsen zich achter den koninklijken zetel. De eerste kamerheer-ceremoniemeester en de acht kamerheeren plaatsen zich rechts, de officieren van het militaire huis en d eerste stalmeester links van den troon. Nadat de zitting door Hare Majesteit de Koningin is geopend, wordt de Koningin, door genoemde commissie, die voor Hare Majesteit uitgaat, voorafgegaan door den opperceremoniemeester, naar de ontvang kamer geleid. De eerste kamerheerceremo niemeester en de acht kamerheeren gaan den opperceremoniemeester vooraf tot aan de ingangsdeur van de vergaderzaal. De groot meesteres en de dienstdoende dame du paleis volgen Hare Majesteit tot aan de ont vangkamer. De grootofficieren, die Hare Majesteit eveneens gevolgd zijn, begeven zich met de overige hier bovengenoemde personen naar de voor hen bestemde ont vangkamer. Hare Majesteit de Koningin keert naar het Koninklijk Paleis terug met den stoet, waarmede zij is gekomen, waarbij de vol gende weg zal worden genomen: van het Binnenhof over den Korten Vijverberg, door het Lange Voorhout (Schelppad), de Heul straat naar het Koninklijk Paleis. Van het oogenblik af, waarop Hare Ma jesteit de Koningin het Koninklijk Paleis verlaat ter opening van de zitting der Sta ten-Generaal tot dat waarop zij in het paleis is teruggekeerd, worden minuutschoten ge lost. SLEEPSCHIP GEZONKEN. Slecht weer op 't IJselmeer. Het sleepschip „Mies", metende 447 ton en toebehoorende aan schipper S. Verboom te Rotterdam, dat gistermorgen, geladen met kunstmest en gesleept door de sleepboot Alwi", kapitein H. J. Klaeren, thuisoehoo- rende te Amsterdam, de haven van Amster dam had verlaten met bestemming Zwolle, is gistermiddag omstreeks half vier op onge veer 8 K.M. ten N.W. van Elburg op het IJselmeer door slecht weer overvallen. Het schip verloor de zeilen en maakte spoedig water, zoodat de schipper en zijn vrouw ter nauwernood in staat waren op de sleepboot over te stappen. Al hun hebben en houden moesten zij achterlaten. Kort daarop ver dween de „Mies" in de diepte. Schip en lading waren verzekerd, dcch de mboedel niet. De schipper en zijn vrouw werden door de „Alwi" naar Elburg ge bracht, waar zy in een café aan de haven zyn opgenomen. Het schip is gezonken in de vaargeul waar ongeveer 10 voet water staat; het ligt' gevaarlyk voor de scheepvaart. CONSUMPTIEMELK-REGELING BUITENWETTELIJK GEBIED. Medegedeeld wordt: Gelijk bekend, is onlangs, toen door den minister van economische zaken besloten werd de voorgenomen intrekking der con- sumptie-melkregelingen in het buitenwette lijk gebied op-te schorten tot 1 December a.s., door dezen minister tevens de toezeg ging gedaan, na genoemden datum bereid te zijn alsnog van overheidswege eenige sanc tie te verleenen aan de dan door belangheb benden zelf te dezer zake te treffen en uit te voeren regelingen. Mochten belanghebbenden na 1 December, na welken datum de thans nog bestaande re gelingen niet zullen worden gehandhaafd, te dezer zake voorzieningen noodzakelijk ach ten, dan zullen daartoe vereenigingen, waar aan rechtspersoonlijkheid is verleend en die aan verschillende voorwaarden zullen moe ten voldoen, door hen moeten worden opge richt. Voor inlichtingen omtrent een en ander dienen belanghebbenden zich te wenden tot de Nederlandsche Zuivelcentrale Laan van Meerdervoort 84 te 's-Gravenhage. Uitdrukkelijk wordt er de aandacht op ge vestigd, dat het initiatief voor de regeling zal dienen uit te gaan van de belanghebben den zelf en dat de medewerking van de overheid zich zal beperken tot het verleenen van enkele sancties, die voor het welslagen der regelingen noodig zyn en het stellen van enkele voorwaarden, waaraan de regelingen zullen moeten voldoen. Zeer uitdrukkelijk zal ook worden nage gaan of werkelijk de behoefte aan een rege ling voor een bepaald deel blijkt. DOOR TREIN GEDOOD. Gistermiddag is de 16-jarige H. uit Heythuizen, by het oversteken sporen op het emplacement van het station KeipenGrathem (Limb.) door een rangee renden trein gegrepen en op slag gedood. Hebben van de Nee, hoor!.... houen jullie je bioscoopkaartje maar!ik vind 't veel fyner om naar jullie te kij ken!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6