Driemaal per week door de lucht naar Indië.
-1 rei lAT
DE (JOUDEN
2
Luchtvaart
Nadere bijzonderheden over den nieuwen K.L.H.-dienst.
De winterdiensten der K.L.M.
EEN ZUINIG WASMIDDEL
VOOR UW WASMACHINE
12*
De eerste Fokker T 5 gereed
Hulp aan regeeringsgezind
Spanje.
TWEEDE BLAD
In een dezer dagen op Schiphol ge
houden persconferentie heeft de heer A.
Plesman, directeur der K.L.M., nog
eenige bijzonderheden medegedeeld over
de intensiveering van de luchtverbin-
ding tusschen Nederland en Oost-Indië,
nu met ingang van 2 October a.s. drie
maal per week, dus practisch om den
dag, vliegtuigen in beide richtingen zul
len vertrekken.
Aanvankelijk, zoo vertelde de heer Ples
man, lag een dergelijke uitbreiding niet in
de bedoeling. Toen men op 5 Juni j.L begon
met het in dienst stellen op de Indië-lijn
van de nieuwe D.C.-3 toestellen, die elf pas
sagiers kunnen vervoeren, nam de vervoers
capaciteit aanzienlijk toe. Door de gelijktij
dige opheffing van het luchtrecht op brie
ven naar Indië steeg echter ook de hoeveel
heid mail, die moest worden meegenomen
belangrijk. En wat het geval was toen men
nog naar Indië vloog met de D.C.-2, deed
zich weldra voor met de grootere D.C.-3 ma
chines: ook nu moesten passagiers worden
afgewezen, omdat met het toenemen der
vervoerscapaciteit ook de vraag zoodanig
steeg, dat men er zelfs met de grootere ma
chines niet aan kon voldoen.
Daarom, en omdat men kan verwach
ten, dat met den driemaal wekeliikschen
dienst de hoeveelheid te vervoeren post
niet veel, maar toch wel iets zal toene
men, en bovendien omdat bijblijven op
verkeersgebied vooruitzien beteekent, is
besloten, driemaal per week naar en
van Indië te vliegen en daarmede de
vervoerscapaciteit met 50 procent te ver-
grooten.
Men moet daar niet terstond een financieel
gunstig resultaat van verwachten, verklaar
de de, heer Plesman. Financieel is het zelfs
min of meer een waagstuk, maar een ver
voermaatschappij, die vooruitziet, moet der
gelijke waagstukken uithalen. Men kan nu
eenmaal niet wachten tot de vraag naar meer
vervoer er is. Men moet meer kunnen aan
bieden dan er op een bepaald oogenblik
wordt gevraagd, opdat men bij is wanneer
de vraag stijgt. Een luchtvaartmaatschappij
produceert vervoermogelijkheid, en kan dat
product niet in stock houder. Wanneer het
geproduceerde niet op hetzelfde oogenblik
verkocht is, vervluchtigt het.
Al is het uitbreiden van den dienst dan
ook een waagstuk, toch gelooft de heer Ples
man onwrikbaar in het slagen ervan, en
daarvan beroept hij zich op het verleden.
Toen men eens per 14 dagen naar Indië
vloog, vonden velen het al welletjes, en na
dat de wekelijksche dienst een succes bleek
te zijn vond men in 1935 het plan van een
dienst tweemaal per week overdreven en te
kostbaar, temeer waar de dienst op den
ouden voet goed rendeerde. Maar na eenige
maanden leverde de tweemaal wekelijksche
dienst hetzelfde overschot op als de dienst
van eenmaal per week, en door het in ge
bruik nemen van de D.C.-3 is dat overschat
aanzienlijk vergroot. Natuurlijk wordt deze
winst weer gebruikt voor de andere lijnen,
die minder rendabel zijn en voortdurend
wordt er naar gestreefd naar een evenwicht
tusschen de Indië-lijn en de lijnen van het
Europeesche net.
De K.L.M. heeft den moeilijksten weg ge
kozen. De inkomsten uit het postvervoer
kunnen belangrijk toenemen. In de jaren
1931 tot en met 1933 overtroffen deze in
komsten verre de inkomsten uit andere
bronnen als passagiers-, bagage- en goede
renvervoer, en kon men eigenlijk eerder
spreken van een postlijn, die ook passagiers
meenam. Hierin is echter de laatste jaren
verandering gekomen.
In het afgeloopen jaar bedroeg de post-
opbrengst nog 3.6 millioen gulden en de an
dere inkomsten ongeveer 3 millioen. In 1938
zullen deze inkomsten echter ongeveer gelijk
zijn.
Vele ontwikkelingsmogelijkheden.
Vele ontwikkelingsmogelijkheden ziet de
heer Plesman nog voor de Indië-lijn. Het
confort op de route overtreft alles, wat men
op dit gebied kan droomen en van vermoeid
heid is bij deze wijze van reizen geen sprake.
Dat wordt bevestigd zoowel door verklarin
gen van passagiers die den leeftijd van 70
jaar reeds gepasseerd zijn als door moeders
met zuigelingen en schoolkinderen, die de
luchtreis tusschen Amsterdam en Batavia
hebben gemaakt. Niet te sterk kan de na
druk gelegd worden op de ideëele beteekenis
van deze verbinding tusschen het moeder
land en de overzeesche gewesten, en wat de
directe voordeelen zijn, die handel en nij
verheid ervan genieten, zal men eigenlijk
nooit te weten komen omdat handel en nij
verheid elke verbetering op dit gebied van
zelfsprekend en zonder woorden van dank
of lof aanvaarden. Groote mogelijkheden
biedt de Indië-lijn ook voor het toerisme,
niet alleen voor het groot-toerisme naar het
Verre Oosten, maar ook b.v. voor een win-
tertoer langs de Middellandsche zee; naar
Napels, Athene, Alexandrië, Rhodos.
Dit jaar zal n.1. op de winterroute niet te
Rome worden overnacht maar in Napels,
waar een fraai nieuw vliegveld is gekomen.
Voor het eerst zullen ook op alle Indië-
vliegtuigen stewards meevliegen, waardoor
het comfort aanzienlijk wordt vergroot,
Ja, dat is de nieuwe Rinso. Om te
beginnen, behoeft Rinso niet te wor
den aangemaakt. U strooit het direct
in de wasmachine. Verder bezit Rinso,
ondanks de lage prijs van 12} ets.,
een ongewoon hoog vetgehalte, waar
door in een ommezien een overvloedig schuim te voorschijn komtl Dit verklaart
de sterk reinigende werking van Rinso, zonder dat U zelfs behoeft voor te
weken. Maar het toppunt van zuinigheid is wel, dat een
Rinso-sop meerdere malen kan worden gebruikt. Na het witte
goed kunt U ook nog het gekleurde, het flanel en het tricot
goed in hetzelfde sop wassen. Zodoende wast U met één pakje
Rinso van 12} ets. de volledige gezinswas voor 5 personen.
evenals de service. Op de tusschenstations,
waar de stewards snel en deskundig de pas
sagiers ontlasten van de kleine zorgen voor
bagage, paspoorten en het wisselen van
vreemd geld. Bovendien zullen deze ste
wards een groot deel van de boord-adminis-
tratie overnemen van den tweeden bestuur
der, die tot nog toe eigenlijk meer adminis-
trateur-ladingmeester was en aan het vlie
gen en de navigatie dikwijls niet toekwam
Thans zal hij zich geheel daaraan kunnen
wijden en met behulp van den commandant
de ervaring opdoen, die hij noodig heeft om
te kunnen voorzien in de behoefte welke de
maatschappij heeft aan geschoold, gerouti
neerd personeel. Bovendien moeten deze
jongemenschen een speciale opleiding door
maken voor boordmecano. Pas als er vol
doende mecaniciens met deze bevoegdheid
zijn, zal men kunnen overgaan tot uitvoe
ring van het bekende plan de mecaniciens
niet meer te laten vliegen maar te station-
neeren op de tusschenstations, wat het voor
deel heeft van een gewichtsbesparing aan
boord, terwijl tevens, indien er eens een
storing is, de mecano's bij aankomst van het
vliegtuig op de landingsplaats frisch. aan het
werk kunnen gaan, terwijl zü thans ge
lukkig bij hooge uitzondering de storing
moeten gaan opsporen en opheffen nadat zij
al een geheelen dag gevlogen hebben.
Maar het zal nog wel geruimen tijd du
ren, alvorens dit plan verwezenlijkt is.
Omtrent den winterdienst op het Europee
sche net kon worden medegedeeld, dat men
ook in de wintermaanden vijfmaal per dag
naar Londen kan, gelijkmatig verdeeld over
den geheelen dag. Tot de sluiting der we
reldtentoonstelling kan men driemaal, daar
na twee maal per dag naar Parijs, waarvan
eenmaal een tusschenlanding te Brussel
wordt gemaakt.
De Scandinavian Air-Express wordt voor
de eerste maal in de wintermaanden doorge
vlogen tot Stockholm. De verbinding met
Milaan blijft gehandhaafd en wordt door de
K.L.M. gevlogen tot Frankfort en verder
door de Deutsche Lufthansa. De Blauwe Do-
nau-Express blijft Amsterdam met Praag on
Weenen verbinden. Vele lijnen zullen over
Rotterdam worden geleid, om ook de Maas
stad in het Europeesch verkeer op te nemen
en aansluiting te geven op de diensten van en
naar Londen.
Van de binnenlandsche lijnen worden
slechts hopelijk voor de laatste maal
de lijn naar Twente en die naar Groningen
gedurende de wintermaanden gesloten.
Tenslotte zal het zich gunstig ontwikkelen
de luchtnet in West-Indië worden uitgebreid
met twee diensten per week naar Baranquil-
la en Trinidad, zoodat de bestelde Lockheed
Super Electra-vliegtuigen zijn afgeleverd,
waardoor het K.L.M.-net op verschillende
punten aansluiting zal geven op het uitge
breide luchtnet van de Pan-American Air
lines.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Morgen zal het K.L.M.-vliegtuig Valk van
Amsterdam naar Batavia vertrekken.
De bemanning van dit vliegtuig zal be
staan uit de heeren G. Bax (gezagvoerder),
C. Boutens (2de bestuurder), R. Smit (boord
werktuigkundige) en P. Pronk (radiotelegra
fist).
De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk
vanavond te Amsterdam zijn.
R10-0309 H
LUFTHANSA-VLIEGTUIG
„DANOY" TERECHT.
Te Kaboel aangekomen
Het Lufthansa-vliegtuig „Danoy" dat
sedert vier weken in de binnenlanden van
Azië was verdwenen, toen het van Anshmi
(China) naar Kaboel zou vliegen, is gister
middag om 15 uur met de volledige beman
ning: directeur Freiherr von Gablenz, vlieg-
kapitein Untucht, en marconist Kirchhoff te
Kaboel geland.
Op 30 Augustus moest het toestel bij
Khotan (in het Zuidelijk deel van de pro
vincie Hsinkiang) wegens een kleine mo
torstoring landen. Daar is de bemanning
vier weken lang opgesloten. Het vliegtuig
werd in beslag genomen.
Pas nu gelukte het de bemanning haar
vrijheid te herkrijgen, met het verlof, haar
thuisvlucht te vervolgen.
Gedurende al dien tijd was het niet mo
gelijk, eenig bericht te seinen, om de onge
rustheid weg te nemen.
Khotan is de plaats, waar de bekende
Duitsche natuurvorscher Filchner ook eeni-
gen tijd gevangen heeft gezeten.
Een machtig en sterk toestel.
De eerste T. 5 is aan het einde der vorige
week van de Fokker-fabriek naar Schiphol
overgebracht, en uit het feit, dat de mili
taire autoriteiten en commissies van deskun
digen terstond nadat de nieuwe machine
gemonteerd was, hun eerste inspectiebezoek
hebben gebracht, blijkt wel hoe groote
waarde men in deze kringen aan den nieu
wen luchtkruiser, waarvan er 16 in aan
bouw zijn, hecht.
Inderdaad beschouwt men, nu de noodlot
tige internationale verhoudingen en de be
wapeningswedloop tusschen de groote mo
gendheden ook ons land dwingen tot aan
zienlijke uitbreiding van zijn bewapening,
de serie T. 5-vliegtuigen als den grondslag
voor den wederopbouw van de zooveel ten
achter geraakte Nederlandsche luchtvloot.
Toen men besloten had, dat als basis voor
de reorganisatie van onze luchtvloot een
serie zware, doch snelle luchtkruisers zou
moeten dienen, werd na zorgvuldige voorbe
reidingen en langdurige besprekingen met
de daartoe aangewezen commissie van des
kundigen van de luchtvaartafdeeling, einde
1936 omtrent het ontwerp overeenstemming
verkregen. De opdracht tot den bouw werd
op 7 December door den toenmaligen mi
nister van defensie a.i. dr. H. Colijn, ver
strekt, doch met den eigenlijken bouw kon
doordat tevoren nog besprekingen met
de motorenleveranciers moesten worden ge
voerd eerst op 19 Februari 1.1. daadwer
kelijk worden aangevangen.
Met man en macht is sindsdien door de
Fokker-fabriek aan den bouw van dit vlieg
tuig gewerkt, en reeds na goed 7 maanden
kon het eerste vliegtuig op het contractueel
vastgestelde tijdstip naar Schiphol worden
overgebracht, een opmerkelijke prestatie,
aangezien deze bouwtijd voor een derge
lijke groote 2-motorige machine, waarin
vele "nieuwigheden zijn toegepast en waar
bij vele nieuwe problemen moesten worden
opgelost, bijzonder kort is.
Eenige bijzonderheden van de T. 5.
De nieuwe machine maakt een machtigen,
dreigenden indruk en doet wat de afmetin
gen betreft, eerder denken aan een groot
verkeersvliegtuig dan aan een militaire
machine, waarvan men in Nederland bijna
uitsluitend de lichte jager- en verkenners
typen kent.
De vrijdragende, in den romp gebouwde
vleugels, waarin de beide luchtgekoelde
Bristol Pegasus-stermotoren zijn gebouwd,
meten van tip tot tip 21 meter. De beide
motoren kunnen op 3050 meter hoogte een
vermogen ontwikkelen van 925 P.K. elk en
drijven driebladige, automatisch verstelbare
metalen schroeven aan.
In den neus van den bijna 16 meter lan
gen romp bevindt zich een koepel van
plexiglas, helder doorzichtig materiaal, dat
in iederen vorm gebogen kan worden en dat
ook kan worden gezaagd, terwijl het niet
versplinterd, niet verkleurt en helderder is
dan echt glas. In dezen koepel, waarin een
man rechtop kan staan, is een licht kanon
gemonteerd, terwijl zich achter aan den
staart, evenals bij de G. 1, een draaibare
punt van plexiglas bevindt, waardoor men
een vrij uitzicht in alle richtingen heeft en
waarin een mitrailleur is opgesteld, waar
mede men in elke richting kan schieten.
De bommen worden horizontaal in den
romp onder den vleugel geborgen in een
met kleppen afgesloten ruimte. Deze klep
pen openen zich hydraulisch als een bom
wordt afgeworpen.
Het landingsgestel van de T. 5 is bijna
vanzelfsprekend intrekbaar.
Wat bij een kijkje in den romp het eerst
opvalt, is de enorme ruimte, waarover de
bemanning beschikt. Nergens zijn dwars-
santen en men kan van den neus tot aan
het puntje van den staart gaan.
Er is slechts één bestuursderspost, doch
de mitrailleurschutter wiens plaats achter
de stuurhut is, boven in den romp, beschikt
over een reserve stuurinrichting en kan in
noodgevallen de machine behouden naar
huis brengen. Ook de marconist, die in den
romp achter den vleugel zit, beschikt over een
mitrailleur, waarmede hij zoowel door een
opening in den vloer naar beneden kan
schieten als door openingen in de wanden
op zij. Er is wel gezorgd voor een goede
verdediging en de opstelling der bewape
ning is zoo gekozen, dat er practisch ner
gens een doode hoek voorkomt. Men ver
wacht met deze bewapening zich aanvallen-
Jv oor Uw spijsvertering L
1 PER PAKJE 5 CT. F
1 DE VOLMAAKTE KAUWGOM f Hj.
de jachtvliegtuigen van het lijf te kunnen
houden.
In den Fokker-catalogus voor de 15de In
ternationale Luchtvaartsalon, die in Octo
ber 1936 te Parijs werd gehouden, vinden
wij de volgende gegevens omtrent de T. 5,
bij een motorvermogen van 2 x 925 P.K. op
3050 meter: maximum snelheid 390 K.M.,
kruissnelheid op 2f3 van het totale vermogen
328 K.M., stijgsnelheid tot 1000 meter 2,4 mi
nuut, tot 3000 meter 7 minuten, tot 5600
meter 1,6 minuten en tot 6000 meter 1«,8
minuten. Het practisch plafond bedraagt
8050 meter, terwijl de actieradius berekend
was op 1450 K.M.
Het leeggewicht der machine bedraagt
4500 K.G., terwijl een nuttige last kan wer
den meegenomen van 2600 K.G., waarvan
o.a. een kleine 2000 K.G. aan bommen.
JiinHenlcuid
De organisatie van de medische
verpleging.
Over de medische hulpverleening aan de
aanhangers van de Spaansche republiek
heeft dr. H. B. Sajet, secretaris-penning
meester van de Nederlandsche commissie,
welke voor dit doel gevormd is, gistermid
dag te Den Haag enkele mededeelingen ge
daan tijdens een thee, aangeboden door den
Spaanschen gezant in ons land, den heer de
Semprun Y Guerrea.
Dr. Sajet maakte deel uit van een inter
nationale commissie van doktoren, welke
een onderzoek in loco heeft ingesteld en
voordat hij ons zijn medische ervaringen
ging verhalen, maakte hij enkele opmerkin
gen over den toestand in het regeerings-
gezinde deel van de Spaansche republiek.
Dr. Sajet nam overal waar de vaste over
tuiging, dat de republiek zal winnen en dat
het fascisme geen wortel zal schieten.
In de tweede plaats was hy onder den
indruk geraakt van de rust, waarmede de
bevolking de ellende van den burgeroorlog
verdraagt
En in de derde plaats had hij overal ge
hoord de leuze: Wij vechten voor de vrijheid
van Europa, voor het behoud van de demo
cratie in het algemeen.
Dr. Sajet had tijdens zijn verblijf in
Spanje herhaaldelijk de hartelijkste bewij
zen van dankbaarheid ontvangen voor het
aandeel, dat het buitenland heeft in de
medisch verzorging, van de gewonden, zoo
wel van de zijde der hoogste autoriteiten
(van den president der republiek, den mi
nister-president en den voorzitter van htt
parlement) als van vertegenwoordigers vim-
verschillende partijen.
De medische verzorging besprekende, stel
de dr. Sajet vast, dat deze thans even goed
georganiseerd is als in de laatste jaren ven
den wereldoorlog. De gewonde wordt eerst
behandeld op een bataljonshulppost, onge
veer een kilometer achter het front gelegen.
Zoo noodig geeft de daar ter plaatse aan
wezige medicus hem een inspuiting tegen
tetanus of gasgangreen.
Drie tot vier kilometer achter het front
zijn brigadehulpposten ingericht, waar de
patiënten naar den aard hunner verwon
dingen worden gerangschikt en waar ook
groote operaties, welke geen uitstel toe
laten, verricht kunnen worden.
Wanneer de toestand van den gewonde zyn
terugkeer naar het front niet toelaat, wordt
hij naar een evacuatie-hospitaal overge
bracht.. Dat zijn inrichtingen van 200 en
moer bedden, beschikkende over een groot
aantal ambulancewagens, vrachtauto's en
een personeel van 1400 man sterk.
Hulp uit het buitenland.
De medische hulpverleening uit het bui
tenland is gecentraliseerd in de „Centrale
Sanitaire Internationale", waarvan het
secretariaat te Parijs gevestigd is.
De verschillende nationale comité's agee-
ren in overleg met dit instituut.
Frankrijk zond' 250 artsen, waaronder
chirurgen én andere specialisten, verple
gend personeel en chirurgisch materiaal
SeuitietoH
Naar het EngeUch
van PAUL TRENT
door J. SCHOUTEN
47)
„Dat zal je niet veel geven, myn vriend.
Laat ik je een raad geven ga mee zon
der herrie te maken. Ik kan je wel vertel
len, dat de hoofd-commissaris, sir Charles
Travers, er ook is. Denk je, dat de autori
teiten van dit snerteiland je bescherming
zullen verleenen?"
Antonio, in het nauw gedreven, vroeg
zich af, of het eenig nut zou hebben om
zich tegen zyn gevangenneming te verzet
ten, maar hy zag spoedig in, dat dit geen
zin zou hebben. Met een diepe zucht liet
hy zich langs de kade meetrekken. Daar
lag een boot van de Shrike te wachten en
zy stapten alle drie in. Eenige minuten
later lagen zij langszij en Antonio werd on
middellijk naar de officers-kajuit gebracht.
De hoofd-commissaris had zich terug ge
trokken in zijn hut om te rusten, maar
verscheen eenige minuten, nadat men hem
van de gevangenneming van den Italiaan
in kennis gesteld had.
Graves wachtte totdat zijn chef den man
zou ondervragen, maar het was Antonio,
die het woord nam en haastig begon te
spreken.
„U bent de hoofd-commissaris van Lon
den, niet? Dan heb ik een brief voor u.
Als u die gelezen heeft zult u uw beamb
ten wel willen opdragen mij anders te be
handelen om my met meer respect te
behandelen", riep hy uit en overhandigde
Desbrook's brief aan sir Charles.
Ofschoon deze niet aan hem gericht was,
doch aan het hoofd van den geheimen
dienst van het ministerie van buitenland-
sche zaken, scheurde hij zonder aarzelen
de enveloppe open en las den inhoud
Daarna gaf hij hem door aan den hoofd
inspecteur, dat deze hem ook zou lezen.
Antonio wachtte angstig af welk lot hem
beschoren zou worden, want de strenge ge
laatsuitdrukking van zijn tegenstanders
stond hem niet aan. Sir Charles verbrak
eindelijk de stilte.
„Morgenochtend moet jij dezen man naai
Londen brengen, Hardy. Antonio, je hebt
beloofd ons volkomen, in te lichten. In de
eerste plaats dit, waar is het jacht? Wat
is haar bestemming en waarom ben jij aan
land gezet?"
„Ja, mynheer, maar voordat ik u iets
vertel, wilde ik wel dat u de belofte van
captain Desbrook bekrachtigde", zei An
tonio zenuwachtig.
„Je kunt dat als in orde beschouwen",
zei de hoofdcommissaris „ofschoon ik, om
je de waarheid te zeggen, je je straf niet
zoo gemakkelijk zou kwijt gescholden heb
ben, want ik vind, dat je ernstig gestraft
behoorde te worden. Niettemin geef ik je
mijn woord, dat je niet gestraft zult wor
den voor je vroegere misdaden".
„Dank u mynheer, maar ik zou het een
veel rustiger ftee vinden, als u dat voor
mij zou willen opschrijven", zei Antonio
zachtjes.
Sir Charles glimlachte en wisselde een
geamuseerden blik met Graves.
„Ik veronderstel, dat het het beste is, dat
ik dat even doe. Ten slotte heeft de man
gelijk. Waarom zou hix iemand vertrouwen
al is het dan ook een politie-beambte?"
merkte hij droogjes op en schreef in korte
bewoordingen het gewenschte op.
Dit document werd aan Antonio over
handigd, die het met zorg door las en
daarna in zyn zak stak.
„Dat is in orde, mijnheer. En nu zal ik
uw vragen beantwoorden. Het jacht is op
weg naar Leningrad. De route die 't volgt,
leidt langs de Westkust van Ierland en de
Noord-kust van Schotland. Ik ben bang,
dat als u haar nu ging zoeken, u haar niet
zoudt vinden, want zij ziet er nu heel an
ders uit", verklaarde Antonio.
„In welk opzicht?" vroeg sir Charles en
de Italiaan lichtte hem nu in over de ver
anderingen, die waren aangebracht en gaf
een nauwkeurige beschrijving van 't jacht,
zooals het er nu uitzag.
„En nu myn laatste vraag", zei sir Char
les. „Waarom werd je aan land gezet?"
Antonio aarzelde en begon te stamelen,
dat hij een boodschap moest doen voor
Grafton.
„Ja, maar wat voor een boodschap?"
vroeg sir Charles kortaf. „Kom, vriend, 't
geeft je niet of je er al om heen draait. Je
hebt beloofd te zullen helpen en tenzij je
ons alle mogelijke hulp verleent, vrees ik
dat dat briefje van my niet de minste
waarde voor je zal hebben".
Antonio begreep dat hy alles moest ver
tellen, als hij de bescherming van de po
litie wenschte en dus concentreerde hij zich
en zei kalm:
„Ik was op weg naar Londen met een
brief en een sleutel, waarmee ik naar een
Bank in Pall Mali moest gaan en Waar ik
eenige obligaties in ontvangst moest ne
men die de prinses daar gedeponeerd
heeft".
Vreugdekreten van Graves en Hardy be
groetten deze verklaring en zij knikten
elkaar met een verheugden glimlach toe.
„De obligaties!" riep sir Charles uit.
„Prachtig, nu hebben wij tenminste ergens
houvast aan".
Antonio onderging een streng kruisver
hoor en toen zy de vereischte inlichtingen
gekregen hadden, werd hij aan de hoede
van sergeant Hardy toevertrouwd, die op
dracht kreeg de obligaties in ontvangst te
nemen, nadat zy uit de Bank gehaald wa
ren.
„Maar u zult er mij toch zeker wel een
deel van geven", protesteerde Antonio.
„Ik mag niets met zekerheid belooven.
Deze obligaties zijn het wettig eigendom
van mr. Fraser en ik geloof, dat je er vrij
zeker van kunt zyn, dat je beloond zult
wor en. Meer kan ik niet zeggen en je
moet er nu maar genoegen mee nemen.
rl^m Tee Hardy en breng my rap
port uit via de Admiraliteit", zei de hoofd-
commissaris k°rtaf en Hard verdween
met zyn metgezel.
Onmiddellijk nadat de boot terug was,
die hen aan wal gezet had, wierp de Shrike
de touwen los en koos weer het ruime sop
Deze nieuwe inlichtingen maakten een be-
"en 5dmhadn<^«k'lllk
goed bepalen waar het jacht nu ongeveer
moest zyn, ten minste wanneer Grafton 't
plan ten uitvoer bracht, dat hy aan den
Italiaan had meegedeeld. Dien avond
heerschte er een opgewekte stemming aan
het diner in de officierskajuit, want dit
maal scheen die kans op succes al heel
groot en iedereen had het gevoel, dat zij
hun prooi nu dicht op de hielen zaten. Men
besprak de vraag of Grafton gewapend
verzet zou plegen, want Antonio had hen
van de bewapening van de Emerald ver
teld.
Er werd voorloopig koers gezet naar de
Scilly Islands en daarna werd nogmaals
beraadslaagd over de vraag, welke richting
de Emerald waarschijnlijk gekozen had. Na
wat men van Antonio gehoord had, be
stond er weinig twijfel meer over het eind
doel van het jacht en het leek zeer waar
schijnlijk. dat het langs de Noordkust van
Schotland zou stoomen. Naar alle waar
schijnlijkheid had Grafton hiertoe beslo
ten, omdat hy vermoedde dat zijn vijanden
zouden denken, dat hy de kortste route
naar Leningrad zou volgen, door het K8"
naai en de Noordzee naar de Oostzee. BU
het volgen van de andere route zou hy be
risico loopen, dat de Emerald door sein
posten herkend werd, maar om dit te
voorkomen, kon hij zorgen ver verwijde
van de kust te blijven. Het was ook n°»
mogelijk, dat hy om Ierland heen zou y*
ren, om niet op te vallen, tenzij natuurlij
hij aan tijd gebonden was. Ten slotte wer
echter besloten om de Oostelijke route om
Engeland heen te volgen en wanneer m®
nadere berichten omtrent de Emerald on -
ving, zou men eerder in staat zijn om ha>
dn pas af te snijden. (Wordt vervolgd)-