Driemaal per week door de lucht naar Indië. -1 rei lAT DE (JOUDEN 2 Luchtvaart Nadere bijzonderheden over den nieuwen K.L.H.-dienst. De winterdiensten der K.L.M. EEN ZUINIG WASMIDDEL VOOR UW WASMACHINE 12* De eerste Fokker T 5 gereed Hulp aan regeeringsgezind Spanje. TWEEDE BLAD In een dezer dagen op Schiphol ge houden persconferentie heeft de heer A. Plesman, directeur der K.L.M., nog eenige bijzonderheden medegedeeld over de intensiveering van de luchtverbin- ding tusschen Nederland en Oost-Indië, nu met ingang van 2 October a.s. drie maal per week, dus practisch om den dag, vliegtuigen in beide richtingen zul len vertrekken. Aanvankelijk, zoo vertelde de heer Ples man, lag een dergelijke uitbreiding niet in de bedoeling. Toen men op 5 Juni j.L begon met het in dienst stellen op de Indië-lijn van de nieuwe D.C.-3 toestellen, die elf pas sagiers kunnen vervoeren, nam de vervoers capaciteit aanzienlijk toe. Door de gelijktij dige opheffing van het luchtrecht op brie ven naar Indië steeg echter ook de hoeveel heid mail, die moest worden meegenomen belangrijk. En wat het geval was toen men nog naar Indië vloog met de D.C.-2, deed zich weldra voor met de grootere D.C.-3 ma chines: ook nu moesten passagiers worden afgewezen, omdat met het toenemen der vervoerscapaciteit ook de vraag zoodanig steeg, dat men er zelfs met de grootere ma chines niet aan kon voldoen. Daarom, en omdat men kan verwach ten, dat met den driemaal wekeliikschen dienst de hoeveelheid te vervoeren post niet veel, maar toch wel iets zal toene men, en bovendien omdat bijblijven op verkeersgebied vooruitzien beteekent, is besloten, driemaal per week naar en van Indië te vliegen en daarmede de vervoerscapaciteit met 50 procent te ver- grooten. Men moet daar niet terstond een financieel gunstig resultaat van verwachten, verklaar de de, heer Plesman. Financieel is het zelfs min of meer een waagstuk, maar een ver voermaatschappij, die vooruitziet, moet der gelijke waagstukken uithalen. Men kan nu eenmaal niet wachten tot de vraag naar meer vervoer er is. Men moet meer kunnen aan bieden dan er op een bepaald oogenblik wordt gevraagd, opdat men bij is wanneer de vraag stijgt. Een luchtvaartmaatschappij produceert vervoermogelijkheid, en kan dat product niet in stock houder. Wanneer het geproduceerde niet op hetzelfde oogenblik verkocht is, vervluchtigt het. Al is het uitbreiden van den dienst dan ook een waagstuk, toch gelooft de heer Ples man onwrikbaar in het slagen ervan, en daarvan beroept hij zich op het verleden. Toen men eens per 14 dagen naar Indië vloog, vonden velen het al welletjes, en na dat de wekelijksche dienst een succes bleek te zijn vond men in 1935 het plan van een dienst tweemaal per week overdreven en te kostbaar, temeer waar de dienst op den ouden voet goed rendeerde. Maar na eenige maanden leverde de tweemaal wekelijksche dienst hetzelfde overschot op als de dienst van eenmaal per week, en door het in ge bruik nemen van de D.C.-3 is dat overschat aanzienlijk vergroot. Natuurlijk wordt deze winst weer gebruikt voor de andere lijnen, die minder rendabel zijn en voortdurend wordt er naar gestreefd naar een evenwicht tusschen de Indië-lijn en de lijnen van het Europeesche net. De K.L.M. heeft den moeilijksten weg ge kozen. De inkomsten uit het postvervoer kunnen belangrijk toenemen. In de jaren 1931 tot en met 1933 overtroffen deze in komsten verre de inkomsten uit andere bronnen als passagiers-, bagage- en goede renvervoer, en kon men eigenlijk eerder spreken van een postlijn, die ook passagiers meenam. Hierin is echter de laatste jaren verandering gekomen. In het afgeloopen jaar bedroeg de post- opbrengst nog 3.6 millioen gulden en de an dere inkomsten ongeveer 3 millioen. In 1938 zullen deze inkomsten echter ongeveer gelijk zijn. Vele ontwikkelingsmogelijkheden. Vele ontwikkelingsmogelijkheden ziet de heer Plesman nog voor de Indië-lijn. Het confort op de route overtreft alles, wat men op dit gebied kan droomen en van vermoeid heid is bij deze wijze van reizen geen sprake. Dat wordt bevestigd zoowel door verklarin gen van passagiers die den leeftijd van 70 jaar reeds gepasseerd zijn als door moeders met zuigelingen en schoolkinderen, die de luchtreis tusschen Amsterdam en Batavia hebben gemaakt. Niet te sterk kan de na druk gelegd worden op de ideëele beteekenis van deze verbinding tusschen het moeder land en de overzeesche gewesten, en wat de directe voordeelen zijn, die handel en nij verheid ervan genieten, zal men eigenlijk nooit te weten komen omdat handel en nij verheid elke verbetering op dit gebied van zelfsprekend en zonder woorden van dank of lof aanvaarden. Groote mogelijkheden biedt de Indië-lijn ook voor het toerisme, niet alleen voor het groot-toerisme naar het Verre Oosten, maar ook b.v. voor een win- tertoer langs de Middellandsche zee; naar Napels, Athene, Alexandrië, Rhodos. Dit jaar zal n.1. op de winterroute niet te Rome worden overnacht maar in Napels, waar een fraai nieuw vliegveld is gekomen. Voor het eerst zullen ook op alle Indië- vliegtuigen stewards meevliegen, waardoor het comfort aanzienlijk wordt vergroot, Ja, dat is de nieuwe Rinso. Om te beginnen, behoeft Rinso niet te wor den aangemaakt. U strooit het direct in de wasmachine. Verder bezit Rinso, ondanks de lage prijs van 12} ets., een ongewoon hoog vetgehalte, waar door in een ommezien een overvloedig schuim te voorschijn komtl Dit verklaart de sterk reinigende werking van Rinso, zonder dat U zelfs behoeft voor te weken. Maar het toppunt van zuinigheid is wel, dat een Rinso-sop meerdere malen kan worden gebruikt. Na het witte goed kunt U ook nog het gekleurde, het flanel en het tricot goed in hetzelfde sop wassen. Zodoende wast U met één pakje Rinso van 12} ets. de volledige gezinswas voor 5 personen. evenals de service. Op de tusschenstations, waar de stewards snel en deskundig de pas sagiers ontlasten van de kleine zorgen voor bagage, paspoorten en het wisselen van vreemd geld. Bovendien zullen deze ste wards een groot deel van de boord-adminis- tratie overnemen van den tweeden bestuur der, die tot nog toe eigenlijk meer adminis- trateur-ladingmeester was en aan het vlie gen en de navigatie dikwijls niet toekwam Thans zal hij zich geheel daaraan kunnen wijden en met behulp van den commandant de ervaring opdoen, die hij noodig heeft om te kunnen voorzien in de behoefte welke de maatschappij heeft aan geschoold, gerouti neerd personeel. Bovendien moeten deze jongemenschen een speciale opleiding door maken voor boordmecano. Pas als er vol doende mecaniciens met deze bevoegdheid zijn, zal men kunnen overgaan tot uitvoe ring van het bekende plan de mecaniciens niet meer te laten vliegen maar te station- neeren op de tusschenstations, wat het voor deel heeft van een gewichtsbesparing aan boord, terwijl tevens, indien er eens een storing is, de mecano's bij aankomst van het vliegtuig op de landingsplaats frisch. aan het werk kunnen gaan, terwijl zü thans ge lukkig bij hooge uitzondering de storing moeten gaan opsporen en opheffen nadat zij al een geheelen dag gevlogen hebben. Maar het zal nog wel geruimen tijd du ren, alvorens dit plan verwezenlijkt is. Omtrent den winterdienst op het Europee sche net kon worden medegedeeld, dat men ook in de wintermaanden vijfmaal per dag naar Londen kan, gelijkmatig verdeeld over den geheelen dag. Tot de sluiting der we reldtentoonstelling kan men driemaal, daar na twee maal per dag naar Parijs, waarvan eenmaal een tusschenlanding te Brussel wordt gemaakt. De Scandinavian Air-Express wordt voor de eerste maal in de wintermaanden doorge vlogen tot Stockholm. De verbinding met Milaan blijft gehandhaafd en wordt door de K.L.M. gevlogen tot Frankfort en verder door de Deutsche Lufthansa. De Blauwe Do- nau-Express blijft Amsterdam met Praag on Weenen verbinden. Vele lijnen zullen over Rotterdam worden geleid, om ook de Maas stad in het Europeesch verkeer op te nemen en aansluiting te geven op de diensten van en naar Londen. Van de binnenlandsche lijnen worden slechts hopelijk voor de laatste maal de lijn naar Twente en die naar Groningen gedurende de wintermaanden gesloten. Tenslotte zal het zich gunstig ontwikkelen de luchtnet in West-Indië worden uitgebreid met twee diensten per week naar Baranquil- la en Trinidad, zoodat de bestelde Lockheed Super Electra-vliegtuigen zijn afgeleverd, waardoor het K.L.M.-net op verschillende punten aansluiting zal geven op het uitge breide luchtnet van de Pan-American Air lines. ONZE POSTVLUCHTEN. Morgen zal het K.L.M.-vliegtuig Valk van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning van dit vliegtuig zal be staan uit de heeren G. Bax (gezagvoerder), C. Boutens (2de bestuurder), R. Smit (boord werktuigkundige) en P. Pronk (radiotelegra fist). De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk vanavond te Amsterdam zijn. R10-0309 H LUFTHANSA-VLIEGTUIG „DANOY" TERECHT. Te Kaboel aangekomen Het Lufthansa-vliegtuig „Danoy" dat sedert vier weken in de binnenlanden van Azië was verdwenen, toen het van Anshmi (China) naar Kaboel zou vliegen, is gister middag om 15 uur met de volledige beman ning: directeur Freiherr von Gablenz, vlieg- kapitein Untucht, en marconist Kirchhoff te Kaboel geland. Op 30 Augustus moest het toestel bij Khotan (in het Zuidelijk deel van de pro vincie Hsinkiang) wegens een kleine mo torstoring landen. Daar is de bemanning vier weken lang opgesloten. Het vliegtuig werd in beslag genomen. Pas nu gelukte het de bemanning haar vrijheid te herkrijgen, met het verlof, haar thuisvlucht te vervolgen. Gedurende al dien tijd was het niet mo gelijk, eenig bericht te seinen, om de onge rustheid weg te nemen. Khotan is de plaats, waar de bekende Duitsche natuurvorscher Filchner ook eeni- gen tijd gevangen heeft gezeten. Een machtig en sterk toestel. De eerste T. 5 is aan het einde der vorige week van de Fokker-fabriek naar Schiphol overgebracht, en uit het feit, dat de mili taire autoriteiten en commissies van deskun digen terstond nadat de nieuwe machine gemonteerd was, hun eerste inspectiebezoek hebben gebracht, blijkt wel hoe groote waarde men in deze kringen aan den nieu wen luchtkruiser, waarvan er 16 in aan bouw zijn, hecht. Inderdaad beschouwt men, nu de noodlot tige internationale verhoudingen en de be wapeningswedloop tusschen de groote mo gendheden ook ons land dwingen tot aan zienlijke uitbreiding van zijn bewapening, de serie T. 5-vliegtuigen als den grondslag voor den wederopbouw van de zooveel ten achter geraakte Nederlandsche luchtvloot. Toen men besloten had, dat als basis voor de reorganisatie van onze luchtvloot een serie zware, doch snelle luchtkruisers zou moeten dienen, werd na zorgvuldige voorbe reidingen en langdurige besprekingen met de daartoe aangewezen commissie van des kundigen van de luchtvaartafdeeling, einde 1936 omtrent het ontwerp overeenstemming verkregen. De opdracht tot den bouw werd op 7 December door den toenmaligen mi nister van defensie a.i. dr. H. Colijn, ver strekt, doch met den eigenlijken bouw kon doordat tevoren nog besprekingen met de motorenleveranciers moesten worden ge voerd eerst op 19 Februari 1.1. daadwer kelijk worden aangevangen. Met man en macht is sindsdien door de Fokker-fabriek aan den bouw van dit vlieg tuig gewerkt, en reeds na goed 7 maanden kon het eerste vliegtuig op het contractueel vastgestelde tijdstip naar Schiphol worden overgebracht, een opmerkelijke prestatie, aangezien deze bouwtijd voor een derge lijke groote 2-motorige machine, waarin vele "nieuwigheden zijn toegepast en waar bij vele nieuwe problemen moesten worden opgelost, bijzonder kort is. Eenige bijzonderheden van de T. 5. De nieuwe machine maakt een machtigen, dreigenden indruk en doet wat de afmetin gen betreft, eerder denken aan een groot verkeersvliegtuig dan aan een militaire machine, waarvan men in Nederland bijna uitsluitend de lichte jager- en verkenners typen kent. De vrijdragende, in den romp gebouwde vleugels, waarin de beide luchtgekoelde Bristol Pegasus-stermotoren zijn gebouwd, meten van tip tot tip 21 meter. De beide motoren kunnen op 3050 meter hoogte een vermogen ontwikkelen van 925 P.K. elk en drijven driebladige, automatisch verstelbare metalen schroeven aan. In den neus van den bijna 16 meter lan gen romp bevindt zich een koepel van plexiglas, helder doorzichtig materiaal, dat in iederen vorm gebogen kan worden en dat ook kan worden gezaagd, terwijl het niet versplinterd, niet verkleurt en helderder is dan echt glas. In dezen koepel, waarin een man rechtop kan staan, is een licht kanon gemonteerd, terwijl zich achter aan den staart, evenals bij de G. 1, een draaibare punt van plexiglas bevindt, waardoor men een vrij uitzicht in alle richtingen heeft en waarin een mitrailleur is opgesteld, waar mede men in elke richting kan schieten. De bommen worden horizontaal in den romp onder den vleugel geborgen in een met kleppen afgesloten ruimte. Deze klep pen openen zich hydraulisch als een bom wordt afgeworpen. Het landingsgestel van de T. 5 is bijna vanzelfsprekend intrekbaar. Wat bij een kijkje in den romp het eerst opvalt, is de enorme ruimte, waarover de bemanning beschikt. Nergens zijn dwars- santen en men kan van den neus tot aan het puntje van den staart gaan. Er is slechts één bestuursderspost, doch de mitrailleurschutter wiens plaats achter de stuurhut is, boven in den romp, beschikt over een reserve stuurinrichting en kan in noodgevallen de machine behouden naar huis brengen. Ook de marconist, die in den romp achter den vleugel zit, beschikt over een mitrailleur, waarmede hij zoowel door een opening in den vloer naar beneden kan schieten als door openingen in de wanden op zij. Er is wel gezorgd voor een goede verdediging en de opstelling der bewape ning is zoo gekozen, dat er practisch ner gens een doode hoek voorkomt. Men ver wacht met deze bewapening zich aanvallen- Jv oor Uw spijsvertering L 1 PER PAKJE 5 CT. F 1 DE VOLMAAKTE KAUWGOM f Hj. de jachtvliegtuigen van het lijf te kunnen houden. In den Fokker-catalogus voor de 15de In ternationale Luchtvaartsalon, die in Octo ber 1936 te Parijs werd gehouden, vinden wij de volgende gegevens omtrent de T. 5, bij een motorvermogen van 2 x 925 P.K. op 3050 meter: maximum snelheid 390 K.M., kruissnelheid op 2f3 van het totale vermogen 328 K.M., stijgsnelheid tot 1000 meter 2,4 mi nuut, tot 3000 meter 7 minuten, tot 5600 meter 1,6 minuten en tot 6000 meter 1«,8 minuten. Het practisch plafond bedraagt 8050 meter, terwijl de actieradius berekend was op 1450 K.M. Het leeggewicht der machine bedraagt 4500 K.G., terwijl een nuttige last kan wer den meegenomen van 2600 K.G., waarvan o.a. een kleine 2000 K.G. aan bommen. JiinHenlcuid De organisatie van de medische verpleging. Over de medische hulpverleening aan de aanhangers van de Spaansche republiek heeft dr. H. B. Sajet, secretaris-penning meester van de Nederlandsche commissie, welke voor dit doel gevormd is, gistermid dag te Den Haag enkele mededeelingen ge daan tijdens een thee, aangeboden door den Spaanschen gezant in ons land, den heer de Semprun Y Guerrea. Dr. Sajet maakte deel uit van een inter nationale commissie van doktoren, welke een onderzoek in loco heeft ingesteld en voordat hij ons zijn medische ervaringen ging verhalen, maakte hij enkele opmerkin gen over den toestand in het regeerings- gezinde deel van de Spaansche republiek. Dr. Sajet nam overal waar de vaste over tuiging, dat de republiek zal winnen en dat het fascisme geen wortel zal schieten. In de tweede plaats was hy onder den indruk geraakt van de rust, waarmede de bevolking de ellende van den burgeroorlog verdraagt En in de derde plaats had hij overal ge hoord de leuze: Wij vechten voor de vrijheid van Europa, voor het behoud van de demo cratie in het algemeen. Dr. Sajet had tijdens zijn verblijf in Spanje herhaaldelijk de hartelijkste bewij zen van dankbaarheid ontvangen voor het aandeel, dat het buitenland heeft in de medisch verzorging, van de gewonden, zoo wel van de zijde der hoogste autoriteiten (van den president der republiek, den mi nister-president en den voorzitter van htt parlement) als van vertegenwoordigers vim- verschillende partijen. De medische verzorging besprekende, stel de dr. Sajet vast, dat deze thans even goed georganiseerd is als in de laatste jaren ven den wereldoorlog. De gewonde wordt eerst behandeld op een bataljonshulppost, onge veer een kilometer achter het front gelegen. Zoo noodig geeft de daar ter plaatse aan wezige medicus hem een inspuiting tegen tetanus of gasgangreen. Drie tot vier kilometer achter het front zijn brigadehulpposten ingericht, waar de patiënten naar den aard hunner verwon dingen worden gerangschikt en waar ook groote operaties, welke geen uitstel toe laten, verricht kunnen worden. Wanneer de toestand van den gewonde zyn terugkeer naar het front niet toelaat, wordt hij naar een evacuatie-hospitaal overge bracht.. Dat zijn inrichtingen van 200 en moer bedden, beschikkende over een groot aantal ambulancewagens, vrachtauto's en een personeel van 1400 man sterk. Hulp uit het buitenland. De medische hulpverleening uit het bui tenland is gecentraliseerd in de „Centrale Sanitaire Internationale", waarvan het secretariaat te Parijs gevestigd is. De verschillende nationale comité's agee- ren in overleg met dit instituut. Frankrijk zond' 250 artsen, waaronder chirurgen én andere specialisten, verple gend personeel en chirurgisch materiaal SeuitietoH Naar het EngeUch van PAUL TRENT door J. SCHOUTEN 47) „Dat zal je niet veel geven, myn vriend. Laat ik je een raad geven ga mee zon der herrie te maken. Ik kan je wel vertel len, dat de hoofd-commissaris, sir Charles Travers, er ook is. Denk je, dat de autori teiten van dit snerteiland je bescherming zullen verleenen?" Antonio, in het nauw gedreven, vroeg zich af, of het eenig nut zou hebben om zich tegen zyn gevangenneming te verzet ten, maar hy zag spoedig in, dat dit geen zin zou hebben. Met een diepe zucht liet hy zich langs de kade meetrekken. Daar lag een boot van de Shrike te wachten en zy stapten alle drie in. Eenige minuten later lagen zij langszij en Antonio werd on middellijk naar de officers-kajuit gebracht. De hoofd-commissaris had zich terug ge trokken in zijn hut om te rusten, maar verscheen eenige minuten, nadat men hem van de gevangenneming van den Italiaan in kennis gesteld had. Graves wachtte totdat zijn chef den man zou ondervragen, maar het was Antonio, die het woord nam en haastig begon te spreken. „U bent de hoofd-commissaris van Lon den, niet? Dan heb ik een brief voor u. Als u die gelezen heeft zult u uw beamb ten wel willen opdragen mij anders te be handelen om my met meer respect te behandelen", riep hy uit en overhandigde Desbrook's brief aan sir Charles. Ofschoon deze niet aan hem gericht was, doch aan het hoofd van den geheimen dienst van het ministerie van buitenland- sche zaken, scheurde hij zonder aarzelen de enveloppe open en las den inhoud Daarna gaf hij hem door aan den hoofd inspecteur, dat deze hem ook zou lezen. Antonio wachtte angstig af welk lot hem beschoren zou worden, want de strenge ge laatsuitdrukking van zijn tegenstanders stond hem niet aan. Sir Charles verbrak eindelijk de stilte. „Morgenochtend moet jij dezen man naai Londen brengen, Hardy. Antonio, je hebt beloofd ons volkomen, in te lichten. In de eerste plaats dit, waar is het jacht? Wat is haar bestemming en waarom ben jij aan land gezet?" „Ja, mynheer, maar voordat ik u iets vertel, wilde ik wel dat u de belofte van captain Desbrook bekrachtigde", zei An tonio zenuwachtig. „Je kunt dat als in orde beschouwen", zei de hoofdcommissaris „ofschoon ik, om je de waarheid te zeggen, je je straf niet zoo gemakkelijk zou kwijt gescholden heb ben, want ik vind, dat je ernstig gestraft behoorde te worden. Niettemin geef ik je mijn woord, dat je niet gestraft zult wor den voor je vroegere misdaden". „Dank u mynheer, maar ik zou het een veel rustiger ftee vinden, als u dat voor mij zou willen opschrijven", zei Antonio zachtjes. Sir Charles glimlachte en wisselde een geamuseerden blik met Graves. „Ik veronderstel, dat het het beste is, dat ik dat even doe. Ten slotte heeft de man gelijk. Waarom zou hix iemand vertrouwen al is het dan ook een politie-beambte?" merkte hij droogjes op en schreef in korte bewoordingen het gewenschte op. Dit document werd aan Antonio over handigd, die het met zorg door las en daarna in zyn zak stak. „Dat is in orde, mijnheer. En nu zal ik uw vragen beantwoorden. Het jacht is op weg naar Leningrad. De route die 't volgt, leidt langs de Westkust van Ierland en de Noord-kust van Schotland. Ik ben bang, dat als u haar nu ging zoeken, u haar niet zoudt vinden, want zij ziet er nu heel an ders uit", verklaarde Antonio. „In welk opzicht?" vroeg sir Charles en de Italiaan lichtte hem nu in over de ver anderingen, die waren aangebracht en gaf een nauwkeurige beschrijving van 't jacht, zooals het er nu uitzag. „En nu myn laatste vraag", zei sir Char les. „Waarom werd je aan land gezet?" Antonio aarzelde en begon te stamelen, dat hij een boodschap moest doen voor Grafton. „Ja, maar wat voor een boodschap?" vroeg sir Charles kortaf. „Kom, vriend, 't geeft je niet of je er al om heen draait. Je hebt beloofd te zullen helpen en tenzij je ons alle mogelijke hulp verleent, vrees ik dat dat briefje van my niet de minste waarde voor je zal hebben". Antonio begreep dat hy alles moest ver tellen, als hij de bescherming van de po litie wenschte en dus concentreerde hij zich en zei kalm: „Ik was op weg naar Londen met een brief en een sleutel, waarmee ik naar een Bank in Pall Mali moest gaan en Waar ik eenige obligaties in ontvangst moest ne men die de prinses daar gedeponeerd heeft". Vreugdekreten van Graves en Hardy be groetten deze verklaring en zij knikten elkaar met een verheugden glimlach toe. „De obligaties!" riep sir Charles uit. „Prachtig, nu hebben wij tenminste ergens houvast aan". Antonio onderging een streng kruisver hoor en toen zy de vereischte inlichtingen gekregen hadden, werd hij aan de hoede van sergeant Hardy toevertrouwd, die op dracht kreeg de obligaties in ontvangst te nemen, nadat zy uit de Bank gehaald wa ren. „Maar u zult er mij toch zeker wel een deel van geven", protesteerde Antonio. „Ik mag niets met zekerheid belooven. Deze obligaties zijn het wettig eigendom van mr. Fraser en ik geloof, dat je er vrij zeker van kunt zyn, dat je beloond zult wor en. Meer kan ik niet zeggen en je moet er nu maar genoegen mee nemen. rl^m Tee Hardy en breng my rap port uit via de Admiraliteit", zei de hoofd- commissaris k°rtaf en Hard verdween met zyn metgezel. Onmiddellijk nadat de boot terug was, die hen aan wal gezet had, wierp de Shrike de touwen los en koos weer het ruime sop Deze nieuwe inlichtingen maakten een be- "en 5dmhadn<^«k'lllk goed bepalen waar het jacht nu ongeveer moest zyn, ten minste wanneer Grafton 't plan ten uitvoer bracht, dat hy aan den Italiaan had meegedeeld. Dien avond heerschte er een opgewekte stemming aan het diner in de officierskajuit, want dit maal scheen die kans op succes al heel groot en iedereen had het gevoel, dat zij hun prooi nu dicht op de hielen zaten. Men besprak de vraag of Grafton gewapend verzet zou plegen, want Antonio had hen van de bewapening van de Emerald ver teld. Er werd voorloopig koers gezet naar de Scilly Islands en daarna werd nogmaals beraadslaagd over de vraag, welke richting de Emerald waarschijnlijk gekozen had. Na wat men van Antonio gehoord had, be stond er weinig twijfel meer over het eind doel van het jacht en het leek zeer waar schijnlijk. dat het langs de Noordkust van Schotland zou stoomen. Naar alle waar schijnlijkheid had Grafton hiertoe beslo ten, omdat hy vermoedde dat zijn vijanden zouden denken, dat hy de kortste route naar Leningrad zou volgen, door het K8" naai en de Noordzee naar de Oostzee. BU het volgen van de andere route zou hy be risico loopen, dat de Emerald door sein posten herkend werd, maar om dit te voorkomen, kon hij zorgen ver verwijde van de kust te blijven. Het was ook n°» mogelijk, dat hy om Ierland heen zou y* ren, om niet op te vallen, tenzij natuurlij hij aan tijd gebonden was. Ten slotte wer echter besloten om de Oostelijke route om Engeland heen te volgen en wanneer m® nadere berichten omtrent de Emerald on - ving, zou men eerder in staat zijn om ha> dn pas af te snijden. (Wordt vervolgd)-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 4