NationaIe fand= en Jmh&ouw Wees Verbitterde gevechten ten zuiden van Lioehang. DERDE BLAD Conflict bij de K.l.m. Over licht-brandbare vracht. UW EICjEN ^erFOO^j Sluit een verzekering bij de Nationale met uitkering op 65 jarige leeftijd. Vraagt inlichtingen l_EVENSVERZEkERINq-BANk RottercJai Activiteit van Japansche luchtmacht. T->'oo koiorgd en onoerust. Duitschland wil koloniën. Nieuwe campagne der Duitsche bladen. Droevig was de aankomst in het Chari- tas-hospitaal. waar de dooden werden op gebaard en door dr. Bloemsma zijn ge schouwd. De omstandigheid, dat de slacht offers onmiddellijk dood waren, is daarbij slechts een zeer geringe troost. De burgemeester van Palembang, de pre sident en de militaire autoriteiten waren zeer spoedig ter plaatse. De doktoren hebben eenstemmig verbo den de patiënten thans te interviewen, welk verbod uiteraard door ieder wordt geëer biedigd. Ook door de commissie, welke te gen het vallen van de duisternis van het vliegveld vertrok, om via het Charitas-hos- pitaal naar Palembang terug te keeren. De commissie heeft tot nu toe geen enkel oordeel uitgesproken over de oorzaak van het gebeurde. Verslagenheid in Palembang. De hoofdredacteur van Aneta seinde nog de volgende bijzonderheden: Na met het te hulp gesnelde Douglas-toe- stel van de K. N. I. L. M. om 15.50 uur Midden-Javatijd uit Batavia te zijn ver trokken, kwamen we binnen anderhalf uur te Palembang aan. Aan boord van dit toe stel waren voorts de heeren Versteeg en Moes, vertegenwoordiger van de K. N. I. L. M. en K. L. M., de heeren Van Lent en Van Braam van het luchtvaartbureau, de heer Ellerman en verder eenige mecani ciens. Aangezien het nog daglicht was, kon on middellijk het onderzoek aanvangen. Er heerschte groote verslagenheid naar mate zich de mare over Palembang ver spreidde. Toen het bericht bekend werd, zijn vijf doktoren direct op weg gegaan om hulp te bieden. De eerste gewonden, n.1. de heer Bouman, een der passagiers, de heer Groeneveld, de tweede piloot en freule Smissaert, zijn zeer spoedig in het ziekenhuis „Charitas" van de zusters Franciscanessen van Roosendaal opgenomen. Voorloopig is besloten, dat de slachtoffers hier morgen zullen worden ter aarde be steld. Op het vliegveld „Talang Betoetoe" nam de drukte voortdurend toe. De commissie van onderzoek* nam het toestel in oogen- schouw, doch achtte het, na voorloopig on derzoek, bij de invallende duisternis beter, morgen dit onderzoek meer diepgaand voort te zetten. lotor afgeslagen? Waarschijnlijk kan worden aangenomen dat het vliegtuig, nadat dit was los geko men, naar links wilde zwenken, waarop, bij het nemen van een bocht, een motor wellicht is afgeslagen, tengevolge waarvan het toestel afgleed om met den linkervleu gel over de boomen te scheren zijn neus in een slokan (greppel) te boren, en aldus, even in een schuinen stand blijvend, ver volgens zich geheel omdraaiend ook met den romp en den staart den grond te komen. De gevolgen waren, dat de linkermotor 25 meter van het wrak is terecht gekomen en de rechtermotor op een afstand van 10 meter. De cockpit is geheel vernield en af gescheurd tot aan de zitplaatsen van de passagiers. Het is een gelukkige omstandigheid, dat er geen brand is uitgebroken. Slechts bij de afgerukte motoren werd een begin van brand ontdekt, hetwelk schade heeft ver oorzaakt aan een postzak. De administrateur van de B. P. M„ de heer Oosten, zorgde onmiddellijk voor een ziekenauto en voor verplegers ter verster king van de reeds aanwezige hulp. Nader wordt uit Palembang gemeld, dat de begrafenis van de slachtoffers Donder dagochtend 11 uur plaatselijken tijd zal plaats hebben. Kajuit onbeschadigd. De cockpit is bij de aanraking met den grond geheel vernield en de drie leden der bemanning, die zich hierin bevonden, zijn op slag gedood. De kajuit was feitelijk on beschadigd. Het portier was heel gemak kelijk te openen. Het onderzoek werd gisteren eenigszins bemoeilijkt door de omstandigheden, dat de heeren van den Indischen luchtvaartdienst en van de K. L. M. en de K. N. I. L. M. eerst tegen het invallen van de duisternis te Palembang konden aankomen. Het on derzoek wordt dan ook heden voortgezet. Het is intusschen wel bekend geworden dat de tweede bestuurder, de heer Groene veld, zich tijdens het gebeurde in de kajuit bevond, waaraan hij dan zijn leven te dan ken zou hebben. De toestand van den violist Hubermann. „Ik zal nooit meer kunnen spelen", riep de violist Hubermann uit, toen de hulp arriveerde, kort nadat de „Specht" tegen den grond was geslagen, doch voorzoover het zich laat aanzien, kan deze uitlating ge heel op rekening van de nervositeit van den heer Hubermann gesteld worden, aangezien de violist slechts geringe, onbeduidende schrammetjes vertoonde. De grootste zorg van Hubermann was zijn viool, die echter in goede handen was te rechtgekomen en later aan zijn secreta resse, mej. Ibeken, ter hand werd gesteld. De heer Hubermann heeft den nacht doorgebracht in het hospitaal van de B. P. M. te Pladjoe. De behandelende geneesheer constateerde voorloopig slechts een lichte blessure aan Hubermann's linkerhand, waarvan geen blijvend nadeel kan worden verwacht. De hand zal echter nog met Röntgen stralen doorlicht worden. De begrafenis der slachtoffers. Aneta verneemt, dat de begrafenis van de slachtoffers hedenochtend door alle zich te Palembang bevindende autoriteiten is bij gewoond. Een groot aantal kransen en bloemstuk ken dekte de baren, waaronder kransen van de K.L.M. en de K.N.I.L.M. Het toestel geheel verloren. Het vliegtuig de „Specht" kan als geheel verloren worden beschouwd. Het is onher stelbaar vernield. De „Valk" vertrokken. Gezagvoerder Smirnoff is vanmorgen om 6.25 plaatselijken tijd van Tjililitan ver trokken met het vliegtuig de „Valk". Dit toestel zal te Palembang de post van de verongelukte „Specht" overnemen. Tragische bijzonderheid. Als tragische b.!.' zonderheid kan nog worden vermeld, dat de vrouw en de beide kinderen van den omgekomen ir. G. A. van Steenbergen op 21 October met de „Marnix van St. Aldegonde" uit Europa arriveeren. De heer van Steenbergen zou zijn familie te Singapore hebben ontmoet. Wat van de Specht-post verbrand is. De posterijen hebben medegedeeld, dat van de met de Specht meegezonden poststukken een zakje uit Batavia-Centrum, bestemd voor Nijmegen, wegende 1,75 K.G., is ver brand. Bovendien zijn enkele brieven uit den zak uit Semarang, bestemd voor den Haag, verbrand. Onderhoud met Hubermann. „Ik ben den lieven God dankbaar, dat mij niets ernstigers is overkomen en ik beklaag mijzelf niet", aldus zeide de violist Huber mann in het Pladjoe-hospitaal aan den vertegenwoordiger van Aneta, die hem kwam bezoeken. De heer Hubermann verhaalde hoe hij zich in de cabine bevond op één van de achterste stoelen bij de deur. „Hij vond het veiliger", zeide zijn secre taresse, mej. Ibeken, die het interview bij woonde. De heer Hubermann vertelde verder, hoe hij eigenlijk, toen het ongeluk gebeurde, alleen maar de eerste aanraking met de boomen heeft bemerkt en daarna in het geheel geen denkbeeld had van hetgeen zich verder heeft afgespeeld. Hij heeft, evenals zijn secretaresse, den indruk, dat het de boomen waren, die den val van het toestel gebroken hebben. Hij is zich slechts bewust van een volkomen horizontale be weging en hij kon daarom bijvoorbeeld ook niet vertellen of hij uit zijn stoel geslingerd werd. De secretaresse meent echter een begin van brand aan één der motoren te hebben gezien. Zij had wel het besef, dat er iets ging gebeuren, maar realiseerde zich dit gebeurde zelf niet. „Ik moet iets geroepen hebben", ver klaarde Hubermann, „maar ik weet ook dit niet meer". „Hoe gevoelt u zich nu?" „Veel beter", antwoordde de heer Huber mann, „alleen wat pijn". Hubermann haalde vervolgens zijn han den, die hij tot dusver onder het laken ver borgen had gehouden, omhoog. Hij toonde hoe zoowel zyn rechter- als zijn linkerhand gezwollen waren, blauw aangeloopen. „Speciaal mijn linkerhand doet mij pijn, alsof er iets gebroken is". De interviewer verklaarde toen van den dokter reeds te hebben vernomen, dat deze de toekomst voor zijn patiënt niet somber inzag, waarop Hubermann aanstonds rea geerde met de vraag: „U bedoelt, dat ik weer zal kunnen spelen?" De interviewer was bly dit te kunnen bevestigen. Deze uededeeling stemde zoo wel Hubermann als zijn secretaresse zicht baar gelukkig. „Heeft U verder nog verwondingen op- geloopen?", vroeg de Aneta-interviewer. „Ja, ik geloof dat er ook een rib gebro ken is", antwoordde de violist, „maar dat zal wel uit de Rjntgen-foto blijken Zoowel Hubermann a's zijn secretaresse hebben aan het gelaat lichte verwondin gen, die vermoedelijk spoedig weer zuljen zijn genezen. Zij zijn beiden veel optimisti scher gestemd dan gisteren, doch Huber mann wil nog een specialist op Java raad plegen. Dit staat echter nog niet vast. Heronderzoek door de commissie hervat. In alle vroegte begaf zich de commissie van onderzoek hedenochtend naar het vliegveld Talang Betoetoe, ten einde de situatie van het terrein en de overblijfselen van de „Specht" aan een nauwkeuriger onderzoek te onderwerpen, speciaal de cockpit. Terrein en machine zijn den geheelen nacht door militairen bewaakt. Het hulptoestel uit Bandoeng zal zoo mo gelijk nog hedenmiddag om vijf uur terug- keeren. Is het vervoer van films in vliegtui gen een riskante onderneming of zijn voldoende waarborgen getroffen voor de veiligheid van passagiers en beman ning? Bestaan voor het vervoer per vliegtuig van gevaarlijke chemische stoffen voldoende voorzorgsmaatrege len? Is het niet noodig, dat voor het vrachtvervoer met vliegtuigen afdoende regelingen getroffen worden, opdat met zekerheid komt vast te staan, dat geen ongelukken kunnen ontstaan door de vrachtgoederen, die door de lucht ver voerd worden? Deze vragen hebben volgens het Volk ge leid tot een conflict tusschen de directie der K.L.M. en den gezagvoerder Von Wev- rother. Ongeveer twee maanden geleden heeft de gezagvoerder Von Weyrother bij de directie bezwaar gemaakt tegen het ver voeren van films per vliegtuig. Hij wenscht, dat zoodanige voorzorgsmaatregelen geno men worden, dat het vervoer van films met groote stelligheid zoo gevaarloos mogelijk is. De directie is voor de bezwaren van Von Weyrother niet toegankelijk geweest en de gezagvoerder heeft daarop geweigerd om te starten, wanneer er films in zijn vliegtuig zouden zijn. De directie van de K.L.M., die niet tevoren kan garandeeren, dat nergens films ten vervoer worden ingeladen, heeft daarop Von Weyrother uit de dienstrege ling genomen en sinds ongeveer vijf weken heeft Von Weyrother niet gevlogen. Naar het Volk verneemt, zal deze kwestie hedenavond in een vergadering van de pilotenvereernging besproken worden. De vlieger Von Weyrother heeft intus schen een uitvoerig rapport omtrent dit vraagstuk bij de directie van de K.L.M. in gediend, waarin hij de meening van enkele deskundigen, o.a. van den commandant van de Amsterdamsche brandweer, den heer Gordijn, heeft verwerkt. In dit rapport wordt o.a. door de deskundigen verklaard, dat een opgerold stuk film van vijf meter lang door zelf-explosie een ontploffing kan veroorzaken, die gelijk staat aan de explosie van een ze ven-een timeter-granaat! Actueele kwestie. De kwestie van de gevaarlijkheid van films in vliegtuigen is actueel. Zooals men weet ,is deze zaak eigenlijk voor het eerst in openbare discussie gekomen na het on geluk met de „Flamingo" die in de lucht in brand is gevlogen. Toen werd, in verband met het feit, dat zich onder de passagiers een employé van een filmonderneming be vond, de aandacht gevestigd op het feit, dat deze man wellicht films bij zich had gehad, die door zelfontbranding de brand in het vliegtuig hadden doen ontstaan. Met de grootste nadruk is dit vermoeden indertijd tegengesproken, doch de kwestie was er door in discussie gekomen en het is niet on waarschijnlijk, dat de vlieger Von Wey rother daardoor tot nadenken over het ge- heele vraagstuk van het vervoer van brand bare en ontplofbare stoffen per vliegtuig is gebracht. Inderdaad is het ontbreken van eenige controle op de inhoud van pakketten, die voor luchtvervoer worden aangeboden, on houdbaar. Voor films is de eenige voor zorgsmaatregel, dat de blikken doozen, waarin_de films zijn verpakt, in een roode zak worden gedaan, opdat men dit gevaar lijke goedje in geval van nood vlug kan herkennen en buiten boord kan gooien. Reeds eerder is bezwaar gemaakt tegen de gebruikelijke verpakking in blikken doozen, omdat blik een goede warmtegeleider is en de films daardoor gevaarlijker zyn, dan wanneer zij bij voorbeeld in houten kisten zonder meer worden verpakt. Brand aan boord van een vliegtuig is bizonder gevaar lijk, als er films aan boord zijn. Reeds meer malen is in vliegtuigen overal op de wereld een begin van brand ontdekt. Wij herinneren aan het geval, waarbij in een koffer, die in het bagageruim was gewor pen, een sigarenaansteker zat, die door de schok opensprong en de koffer in brand stak. Dergelijke brandjes worden met be hulp van een brandblusch-apparaat in een oogwenk gebluscht, doch wanneer er films in het bagageruim zijn, is blusschen dikwijls onbegonnen werk. Het vraagstuk betreft niet .alleen films, hoewel die in groote hoeveelheden per vliegtuig worden vervoerd. Doch ook an dere stoffen, die bijvoorbeeld in Engeland slechts met bepaalde treinen des nachts mo gen worden vervoerd, worden zonder con trole per vliegtuig meegenomen. Chemische stoffen, die nimmer in één colli of in één ruimte mogen worden vervoerd, omdat zij, wanneer de vaten mochten breken en de stoffen met elkaar in aanraking komen, ge vaar voor ontploffing of brand opleveren, kan men zonder moeite door de lucht laten vervoeren. En het vreemde ervan is, dat dit overal in de wereld geschiedt, ook in de landen, die voor het vervoer per trein de strengste maatregelen hebben voorgeschre ven! Dit is bij de betrokken fabrikanten zoozeer bekend, dat ei> ondernemingen zijn die hun producten zoo goed als uit sluitend per vliegtuig laten vervoeren, om van de moeilijkheden, die aan ver voer per spoor of per schip verbonden zijn, af te komen. Regeeringstaak. Ons lijkt, zoo besluit het blad, deze kwes tie niet een zaak, die alleen de directie van de K.L.M. aangaat. Eigenlijk behoort in de eerste plaats de regeering zich ermee te bemoeien. De regeering schrijft en zeer terecht strenge eischen voor, waaraan de vliegtuigen moeten voldoen, alvorens zij voor de vliegdienst worden goedgekeurd. En telkenmale, als blijkt, dat er desniettegen staande toch nog iets kan gebeuren, worden die bepalingen verscherpt, teneinde een zoo groot mogelijke veiligheid te waarborgen. Die veiligheidsmaatregelen blijven echter volkomen onvoldoende, indien de regeering niet tevens ervoor zorgt, dat in de door haar technische voorschriften beveiligde vlieg tuigen geen gevaarlijke stoffen kunnen worden meegevoerd, zonder dat maatrege len genomen zijn, die het gevaar afdoende bezweren. De Chineezen hebben een hevigen aanval ontketend op de Japansche stel lingen in de sectoren Ljoehang en Lo- tjen. Vooral ten Zuiden van Ljoehang is verbitterd gestreden, aangezien de Chi- leesche troepen, die bij de renbaan van iiangwan liggen, zich bedreigd voelden 'oor de langzaam in zuid-westelijke •ichting oprukkende Japanners en der- ïalve over de geheele linie in het offen sief zijn gegaan om hun positie te ver beteren. DE DRIEMAAL-WEKELIJKSCi»«i DIENST NAAR INDIE. Hedenochtend om 7 uur is het K. L. M.- vliegtuig Pelikaan met acht passagiers, resp. één Amsterdam-Singapore, één Amster dam-Jodphur, één Amsterdam-Karachi, drie Amsterdam-Alexandrie, één Arnster- dam-Bangkok en één Amsterdam-Calcutta van Schiphol naar Indië vertrokken. Voor de tusschentrajecten hebben drie passagiers plaats besproken n.1. twee Alla- habad-Rangoon, en één Singapore-Batavia. Het toestel heeft 138 K.g. goederen, 489 K.g. briefpost en 40 K.g. pakket.post mede genomen. „Wij geven de voorkeur aan courantenreclame", „Wij geven de voorkeur ai... couran tenreclame boven andere reclame middelen, omdat wy daardoor onze reclame beter kunnen richten. Cou ranten geven ons ook veel eerder resultaten. Onze rapporten betreffen de reclame-resultaten hebben ons definitief aan courantenreclame doen gelooven als het snelst resultaten gevende-, het meest productieve- en het best te controleeren reclame middel", zei onlangs Sir George Schuster, de president van den theehandel met Wfrr&kkiaam: iXhomaR-.T. T.injnp |r Sjapei is opnieuw hevig door Japansche vliegtuigen en artillerie gebombardeerd. Aan weerszijden van de spoorlijn Sjanghai Woesoeng leggen de Chineezen sterke ver dedigingswerken aan, die op den noordelij ken oever van de Soetsjau-kreek, ten wes ten van de internationale nederzetting, be ginnen en zich twintig K.M. naar het westen uitstrekken. In Japansche militaire kringen gelooft men, dat de Chineezen hierdoor, by een eventueelen terugtocht op Natsiang en Kia- ting, willen verhinderen, dat de Japanners over de Soetsjau-kreek trekken en Sjanghai van Nanking afsnijden. Twaalf Japansche vliegtuigen zijn gister morgen boven Nanking verschenen. Zij zet ten koers naar het vliegveld Tatsjautsjang, waar zy hun bommen lieten vallen. Een der toestellen werd door het Chineesche afv geschut getroffen en stortte brandend neer. Volgens Domei zouden tien Chineesche vliegtuigen in de hangars op het vliegveld door het bombardement vernield zijn. 's Middags keerden de Japansche toestel len terug en bombardeerden het vliegveld, dat voor de zuidelijke stadspoort is gelegen. Op Nanking zelf werden geen bommen ge worpen. Uit Peiping wordt gemeld, dat de Japan sche troepen die langs de lyn TientsinPoe- kau oprukken, Koetseng, ten zuiden van Tetsjau, hebben bezet. De opmarsch in zui delijke richting wordt voortgezet. In de provincie Sjansi hebben de Japan ners de stad Kwosien ingenomen. De hoofd stad, Tayoean, is door de Japansche lucht macht gebombardeerd. De Chineesche bur gerbevolking zou echter vóór dit bombarde ment de stad reeds hebben verlaten. De Japansche opmarsch ten Zuiden van Paotingfoe schijnt op het oogenblik tot stil stand te zyn gekomen. De Chineezen bie den hier heftigen tegenstand. De aanvallen op de jonken. bti woordvoerder van het Japansche mi nisterie van buitenlandsche zaken heeft ver klaard, dat de Japansche marine, wanneer zij aan boord van Chineesche jonken wapenen, munitie of andere oorlogsbenoodigdheden vindt, de bemanning waarschuwt en daarna vaartuig en opvarenden loslaat. Alle jonken, die te goeder trouw zijn, worden vrijgela ten, doch langs de kust by Hongkong, in het bijzonder in de Biasbaai, varen talrijke ge wapende zeerooversjonken. Japansche vaar tuigen, aldus de woordvoerder, worden door deze jonken vaak uitgedaagd en beschoten. De vernietiging der Chineesche zeeroovers is de plicht der oorlogsschepen, zooals de be staande overeenkomst tusschen de Japan sche en Britsche vloten verklaart. Tetsjau in Japansche handen. Het Japansche hoofdlfwartier heeft mee gedeeld, dat de Japansche troepen na de verovering van Tetsjau op 3 October verder zuidwaarts zijn getrokken en den volgenden dag Koetsjeng hebben bereikt. Twee of drie compagnieën van het Chineesche leger wa ren onbemerkt achtergebleven en zij slaag den er in het noordwestelijk deel van Tetsjau te veroveren en hier stellingen aan te leggen. Zij werden evenwel door de Ja pansche reservetroepen, welke later kwa men, vernietigd. In tegenstelling met de berichten van Chineesche zijde is Tetsjau in Japansche handen en wordt de opmarsch naar het Zui den voortgezet. Van Japansche zijde wordt medegedeeld, dat alle berichten, welke door de radio te Nanking zijn verspreid over Chineesche suc cessen m Noord-China, niet juist zyn. De Ja pansche troepen rukken verder op en heb ben gisterochtend de versterkte stad Kwo sien in Sjansi ingenomen. De hoofdstad van Sjansi, Taijoean, werd met zware vlieger- bommen bestookt. De Japansche autoriteiten verklaren, dat de Chineesche burgerbevol king voor het bombardement de stad had verlaten. De woordvoerder van het ministerie van buitenlandsche zaken heeft de moeite geno men een lang antwoord te geven op ee^ hoofdartikel van de „New York Times" waarin geweigerd werd de lezing te aan' vaarden, dat de Chineezen de aanvallers wa ren. De Japansche zegsman antwoordde daarop met de bekende argumenten, doch voegde er eenige bijzonderheden aan toe, welke nog niet bekend waren. Ten eerste dat de Japanners tot des avonds 12 August tus toe getracht hebben het incident, voort gekomen uit den moord op de twee marine officieren op het vliegveld van Sjanghai bij te leggen. Ten tweede, dat de zoogenaamde versterking van de Japansche vloot bij Sjanghai aanvankelijk niet anders beteeken- de, dan dat de oorlogsschepen, die Japansche vluchtelingen uit het gebied van de Jangtse- kiang hadden afgehaald de rivier waren af gezakt en ten derde, dat de Chineezen van plan waren de Japansche bevolking van Sjanghai en het kleine Japansche garnizoen aldaar den pas af te snijden en dat zy tot dat doel dan ook de buitenlanders in Hongkioe hadden aangeraden voor 14 Augustus de wyk te nemen. Een aantal vooraanstaande Japanners zal thans met een niet officieele missie haaf Europa en de Ver. Staten worden gezonden om een actie te beginnen tegen de schande lijke gevolgen, welke aan Chineesche propa ganda in het buitenland worden toegeschre ven. Begin December vertrekt burggraaf Isjii, oud-minister van buitenlandsche zaken naar Engeland. De hoofdredacteur van de Nisji Nisji en eenige zakenlieden begeven zich naar de Ver. Staten. De hoofdredacteur van de „Asahi" reist naar Frankrijk, baron Okoera, een handelsmagnaat, naar Italië en admiraal Godo, een oud-minister van han del, naar Duitschland. Deze menschen zullen in het land dat zij bezoeken het Japansche standpunt nader uit eenzetten. Tokio bezorgd over anti-Japansche stemming in het buitenland. Het is duidelijk merkbaar, dat het feit, dat de pubhek opinie in de wereld zich tegen Japan keert, te Tokio zoowel bezorgdheid ah geprikkeldheid .wekt. Blijkbaar op instructie van hoogerhand is de Duitsche pers in het koloniale vraag stuk tot een offensief overgegaan, dat beschouwd kan worden als het begin van een krachtige propagandacampagne voor teruggave aan Duitschland van de koloni ale gebieden, die het by het verdrag van Versailles werden ontnomen. De „Deutsche Allgemeine Zeitung" deelt mede, dat het in de eerste plaats de bedoeling der Duitsche regeering is, de Duitsche en de internationale openbare meening vertrouwd te maken met het denkbeeld, dat de Duitsche koloniale eischen er nu eenmaal zijn en niet meer teruggetrokken kunnen worden. De bladen herinneren aan de redevoe ringen van den laatsten tyd en nemen de argumenten over, die nu al jaren inge bracht worden tegen wat zij den „diefstal" der Duitsche koloniën noemen. Zij verkla ren eenstemmig, dat de teruggave dezer koloniën niet slechts een noodzakelijkheid is, doch tevens een kwestie van nationale eer. De „Berliner Boersenzeitung" schrijft o.a. nog, dat koloniale activiteit van Duitschland voorwaarde is voor geleide lijke vermindering van de deviezencon- trole en het blad bestrijdt het argument, dat men Duitschland door teruggave zij ner koloniën geen strategische mogelijk heden mag verschaffen. De „Deutsche Allgemeine Zeitung" stelt vast, dat Engelend, en vooral Zuid- Afrika zich dank zy het feit, dat de entente tijdens den wereldoorlog de Congo-acte geschonden heeft, en ook in j Afrika den strijd van blanken tegen blan- J ken en van kleurlingen tegen blanken niet^ vermeden heeft, geplaatst ziet tegenover® een gistende wereld van kleurlingen. I Duitsche koloniën in Afrika, aldus het blad, zouden voor de blanke natie slechts een verlichting, nimmer echter een ver zwaring vormen. DE CONSUMPTIEMELK- REGELING. In „De Kroon" te 's-Gravenhage hield Woensdagmiddag de nationale besturenbond van zuivelhandelorganisaties in Nederland een buitengewone algemeene vergadering- Het doel van deze bijeenkomst was, de alge* meene aandacht te vestigen op de wanver houding, welke bij de regeling voor de con- sumptiemelk ter zake van de prijsbepaling is ontstaan en er op te wijzen, dat de melk* slijters hun zelfstandig bestaan moeten ver dedigen en medewerken om in het melkbe- drijf orde te scheppen. Nadat de heer A. Renzenbrink, voorzitter van den bond, een overzicht had gegeven van de prijspolitiek in de consumptiemelk- regeling en de secretaris de heer Stam, 6e

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 10