POPPEN IN KLEDERDRACHT Jt HET ONVRUCHTBARE GROENTEBED DE NATUUR BESCHAAMT DE TECHNIEK gezTaïd!"11 geP°°t? En h6b WOrtel«es De Eiffeltoren in Parijs is een wonder van bouwkunst, maar een nog veel groter wonder isde roggehalm EEN SCHOTS JONGETJE WETENSWAARDIGHEDEN ALS DE SCHILDERIJ UIT ELKAAR IS GEVALLEN DE DRIE-SECONDEN-TEST WETENSWAARDIGH EDEN door H. VAN TIEL. Wat heeft de bouwkunst in de loop der tijden al veel schoons en geweldigs voort gebracht! Reeds in de alleroudste tijden spanden de mensen zich in om hoge en grootse bouwwerken tot stand te brengen. De geschiedenis van de toren van Babel is daarvan al een bewijs en ook de pyramiden van Egypte vertellen ons over de bouw kunst der oude volken. Ook In deze tijden willen de mensen graag to hoog mogelijk bouwen en de Eiffeltoren in Parijs, een van de allerhoogste torns, is dan ook niet minder dan 300 M. De dom in Keulen is 156 M. en onze hoogste toren, de Utrechtse Dom, 110 M. In Amerika zijn de wolken krabbers duizelingwekkend hoog. En dat vinden de mensen prachtig en ze zijn er trots op, dat ze zo hoog kunnen bouwen. Maar wanneer we de bouwkunst van de natuur bekijken, zien we dat alle mensenwerk daar bij in het niet zinkt. De hoogte van een bouwwerk is steeds af hankelijk van de grootte van het grondvlak. Bij torens zoals de Dom van Keulen en Utrecht b.v. ver houdt zich het grondvlak x>t de hoogte als 1 10. Maar nu het verschil met de bouwkunst der natuur! Het grondvlak van een roggehalm Is in doorsnee ongeveer 3 m.M., terwijl de halm gewoonlijk wel anderhalve meter hoog wordt. Met andere woorden: de verhouding tussen grondvlak en hoogte is hier 1 500! Wij vinden de scheve toren van Pisa een meesterwerk van bouwkunst en houden het voor iets heel bijzonders. Maar het is niet te vergelijken met de meesterwerken van de natuur op dat gebied. De roggehalm heeft een aar die naar verhouding van de stengel tamelijk zwaar is. De aar alleen is heel wat malen zwaarder dan de hele stengel. Maar toch valt de halm niet om en blijft de sten gel rechtop staan. Als je dit zou willen ver gelijken met een bouwwerk van mensen handen, dan zou men op de spits van de Eiffeltoren in Parijs een gewicht van 50.000 K.G. moeten plaatsen, wat geen enkele architect zou kunnen klaar spelen. Immers onderaan moet een toren altijd het zwaarst wezen en van boven zo licht mogelijk! In dat opzicht is de kokospalm een mooi voorbeeld van de wonderen der natuur: die draagt in de top de grote vruchten en heeft een betrekkelijk dunne slanke stam. Toch kan ook die het evenwicht bewaren en knakt niet om. Nog iets is er waardoor de natuur ons Dit jongetje draagt de klederdracht van Schotland, in het Noorden van Engeland. Misschien heb je zo'n Schotse Hooglander wei eens gezien, met zijn leuke geruite rokje. In Schotland zijn ook soldaten die het nationale costuum als uniform dragen. Een bepaalde familie heeft zijn eigen kleu ren en ruiten, zodat je altijd kunt zien wie er familie van elkaar zijn. Het rokje, de sjerp en de kousen moeten gelijke kleuren hebben. Die sjerp wordt op de schouder vastgemaakt met een gesp, waarin een gele steen zit, die uit de Schotse berglanden komt. Ook or> d® muts is weer zo'n gesD vastge maakt met die gele steen. Van voren hebben ze een soort zak of tas aan kettinkjes han gen, van dierenhuid gemaakt, met lange haren en kwasten. Om ze te kleuren neem je voor het jasje een donkere effen kleur, b.v. donkergroen of donkerrood. De knopen, de manchetten en de gespen worden geel. De ruiten kun je verschillende kleuren geven; het pak dat hij aan heeft is rood en groen met witte blokjes, het mooie costuum dat je hem aan kunt trekken heeft rode en zwarte ruiten met witte strepen. De mutsen zijn weer in dezelfde kleur als de jasjes, de schoenen zwart of bruin. bewondering afdwingt: de elasticiteit van een korenhalm. Hoe vaak en met welk een kracht de wind ook over het korenveld gaat, de halmen buigen zich, soms komen ze haast op de grond, maar onbeschadigd en gaaf richt de stengel zich weer op alsof er niets was gebeurd. Met een dergelijke veerkracht kan niets wat door mensen gemaakt is, worden vergeleken. Het is een probleem en een won der tegelijk! Dat de natuur zulke grootse werken kan uitvoe ren, waartoe nooit een mens in staat zal wezen, komt door de bouwstoffen waarover zij beschikt. Van hoeveel belang voor ons mensen het staal, cement, ijzer, graniet en steen ook is, de natuur heeft deze niet nodig. Zij gebruikt al leen kiezelzuur, water en hout en daarmee bouwt zij haar wonderwerken. Juist in deze eenvoudige gewone stoffen zit het geheim. ook te doen met microscopisch kleine lichaampjes, doordat er zoveel zijn, vormen al die kleine cellen samen een groot en sterk geheel. Ze zijn bestand tegen heftige stormen, ze trotseren de slechtste weersom standigheden. Wie had kunnen denken dat de wortels, die grote zware bomen in de grond moeten houden, hun kracht te danken hebben aan het water Als je bijvoorbeeld een radijsje eet, dan is het hard en knappend, maar zodra het water eraan onttrokken is, wordt het week en zacht als deeg. De belangrijkste bouwstof is het kiezelzuur, een chemische stof, die in de vorm van een zout voorkomt. De kiezelzuren helpen de „beende ren" van een plant te bouwen, die zo sterk zijn, dat ze in weerstands vermogen de beenderen van een mens overtreffen. AMERIKA GAAT THEE DRINKEN. De bevolking van de Verenigde Staten begint steeds meer van thee te houden. In de loop van dit jaar is er 7 millioen pond meer ingevoerd dan het vorig jaar. door MAJA VAN HEYNEN. Een man en een vrouw hadden voort durend onenigheid, nooit konden ze het eens worden. Als ze samen in de tuin werkten, kibbelden ze erover wat ze zouden zaaien en poten. Als hij knollen wilde hebben, dan had zij juist sla willen planten en als hij aardappels wou poten, dan had zij vast en zeker haar zin gezet op worteltjes. Vooral over een groot bed konden ze het maar niet eens worden, wat de een wou dat wilde de ander niet en zo bleven ze aan de gang, want geen van beiden wilde toegeven. Toen gingen ze ieder apart het huis in en zeiden er niets meer over. Maar allebei hadden ze een plan opgevat. „Ik krijg m'n zin toch wel", dacht de man. onkruid. De man ging ijverig aan het werk en wiedde het hele bed. Toen ging hij terug en sliep weer in. Een paar dagen later kwam de vrouw ook in de tuin en vond geen wortelloof, maar aardappelplantjes in het bed. Ze stond er verbaasd naar te kijken. „Zeker zijn het vorig jaar de aardappels niet goed gerooid", dacht ze, „nu komen ze weer op en verstikken mijn worteltjes. Maar dat zal niet gebeuren". En ze begon alle jonge aardappelplantjes uit de grond te trekken, dat de wortels goed zouden groeien. Weer gingen een paar weken voorbij. Het begon herfst te worden en de groenten moesten worden geplukt, de aardappels worden gerooid. Hij stond midden in de nacht heel zachtjes op en pootte aardappels in het groentebed. Toen ging hij weer in z'n bed en deed net of er niets was gebeurd. De volgende morgen, toen de man naar zijn werk was, zei de vrouw bij zichzelf „Wacht maar, nu zai ik mijn wil wel door zetten". Ze ging naar de tuin en zaaide worteltjes. Toen ging ze weer in huis en deed gewoon haar werk. Weken verliepen. Toen haalde de man het op een nacht in zijn hoofd om eens naar zijn aardappels te gaan kijken; hij stond weer zacht op, nam een lantaren mee en ging naar het groente bed. Bij het zwakke licht van zijn lantaren zag hij dat het hele bed vol kleine plantjes stond, maar tot zijn verwondering leken ze niets od aardappelloof. Dan was het zeker De man en de vrouw spraken nog altijd geen woord over het grote groentebed, maar zo nu en dan ging een van de twee eens kijken hoe het er mee stond, of de planten nog altijd niet opschoten. Op een keer kwam de vrouw aanlopen juist toen de man hoofdschuddend bij het lege bed stond. Ze ging naast hem staan en keek ook naar de kale aarde, maar geen van beiden zei een woord. Ze gingen samen weer naar huis en toen begon de man: „Hoor eens vrouw, het volgend jaar wil ik toch eens worteltjes zaaien, zoals jij had gedacht, want nu heb ik aardappelen gepoot en die zijn ZCg je!" ond«brak z«n vrouw. „Heb „Wat...,? Heb jij worteltjes gezaaid? Het is heel gemakkelijk de lijst van een schilderij of plaat weer te maken als hij uit elkaar ligt. Eerst moet je de oude lijm uit de hoeken en de stukjes hout die in de gleuven passen, verwijderen. Dan leg je de vier stukken plat neer en past ze in mekaar zoals ze horen te zitten. Bind daar een stevig touwtje omheen. Nu moet je stukjes hout tussen de lijst en net touw steken en ze naar de vier hoekjes schuiven. Als je gezien hebt, dat op die manier de kanten stijf tegen elkaar gedrukt worden, schuif je het touw er af, haait de lijst weer uit elkaar en legt de losse zijden even op de warme kachel Als het hout warm is geworden, moet je de stukjes hout die moeten passen, bestrij ken met warme houtlijm. Je zet de lijst nu weer gauw in elkaar, het touwtje er om heen en de blokjes hout ertussen, zodat hij stijf in elkaar wordt geperst. Laat hem zo een paar dagen liggen, want houtlijm droogt niet vlug en ais je dan het touw er afhaalt, is de lijst weer klaar. Als je het veiliger vindt, kun je dan door de vier hoeken nog wel een spijkertje slaan. Stel eens een onderzoek in hoe het ge heugen van je vrienden is en of ze vlug iets in zich op kunnen nemen of niet. Het is een heel gemakkelijke proef, je hebt er alleen maar 12 geldstukken voor nodig, vijf dub beltjes en zeven centen bijv. Leg de geldstukken in twee rijen van zes met een afstand van ongeveer een vinger breedte tussen twee munten. De volgorde is willekeurig. Eerst kun je b.v. in de bovenste rij twee dubbeltjes leggen, nJ. op de derde en op de vijfde plaats. In te onderste rij leg je de andere drie dubbeltjes op de tweede, derde en zesde plaats. Alle overige plaatsen beleg je met centen. Nu mag je vriend precies drie seconden naar de geldstukken kijken, dan moet hij zich omdraaien en de volgorde noemen waarin ze liggen. Meestal zal hij het niet precies weten, in de war raken en zich ver gissen. Toch is het helemaal niet moeilijk en zelf zul je kunnen laten zien, dat je het wèl kimt. Laat je vriend de geldstukken maar eens neerleggen. Terwijl je ernaar staat te kijken, onthoud je twee getallen. Als in de bovenste rij de dubbeltjes op de derde en de vijfde plaats liggen, denk je aan vijfen dertig, liggen in de onderste rij de dubbeltjes op de tweede, derde en zesde plaats, dan onthoud je het getal 236. Zo kim je, als je je omgedraaid hebt, altijd zeggen hoe de volgorde was en je vrienden zullen je be paald erg knap vinden. SEDERT 1875 NIET SCHOON GEMAAKT! Het grote Londense Centrale Telegraaf kantoor, dat in 1875 werd gebouwd, zal nu voor de eerste maal een schoonmaakbeurt ondergaan. Het zai door middel van water spuiten gebeuren. In Londen neemt men aan, dat deze schoonmaakbeurt wel meer dan een jaar zal duren. EEN VERSTANDIG KONING. Onlangs heeft men in Klein-Azië lemen tafels gevonden, waarop aantekeningen stonden uit de tijd omstreeks 1400, Daaruit kon men lezen dat toentertijd de koning van Hatti zijn krijgsgevangenen in dienst na» als ambtenaren om op die manier de ervr ring, die ze in hun eigen land hadden op- gedaan, te gebruiken voor zijn volk. I - Dan heb ik dip wortels eruit getrokken! I* dacht dat het onkruid was!" „En ik heb die aarappelplanten er uit ge* haald", vertelde de vrouw onthutst. Een ogenblik stonden ze elkaar raar aan te kijken, toen wilden ze elkaar gaan uit schelden, maar op dat moment wisten ze eigenlijk niets beters te doen dan maar heel hard te gaan lachen. Daarna reikten ze elkaar de hand en nog steeds lachend zei de man: „Nu moet er meteen maar een eind aan komen en het volgend jaar zullen we het samen beter overleggen, want als we het elk apart doen, hebben we toch niet biizonder veel suCCÖ'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 12