DE DOOD LANGS DEN WEG!
8
QE (JOUDEN
Binnenland
m
In het afgeloopen weekend weer fal van ernstige
verkeersongevallen.
DOODEN EN GEWONDEN
De luchtverdedigingsdag te
Amsterdam.
Gefingeerd nachtelijk bombar
dement boven den Amstel.
Jladioptoqccuiuitü
ÜxuilletoH
T1VFEDE BLAD
Motorongeluk te Oegstgeest.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
omstreeks twee uur reed de 19-jarige mo
torrijder K. van Vure met als duopassa-
giere de 24-jarige mej. E. I. L. van Niel, bei
den uit Den Haag, over den nieuwen rijks
weg richting Den Haag.
Bij het Rijnzichtviaduct, waar de weg
zich splitst in de richting Leiden en Oegst
geest, is de motorrijder, door een tegenlig
ger verblind, den weg kwijtgeraakt en in
volle vaart tegen een verkeerspaal opge
reden.
Van V., die bewusteloos bleef liggen, is
met een zware hersenschudding en eenige
andere verwondingen naar het Academisch
ziekenhuis te Leiden vervoerd.
Mej. van N., wier verwondingen zich eerst
niet ernstig lieten aanzien, is naar haar wo
ning te Den Haag vervoerd, waar bleek,
dat haar toestand ernstiger was dan men
dacht.
Nog een verkeeersongeluk te
Oegstgeest.
Zaterdagmiddag is op het kruispunt van
den Warmonderweg, den Rijnsburgerweg
en den Leidschenstraatweg te Oegstgeest
een motorbakfiets bestuurd door den 22-
jarigen J. J. J. B. van B. uit Leiden, in bot
sing gekomen met een personenauto be
stuurd door den 28-jarigen C. J. Z., even
eens uit Leiden. Op het moment dat van B.
den Rijnsburgerweg wilde oversteken om
den weg naar Leiden in te slaan, zag hij
plotseling een auto met groote snelheid
naderen, zoodat hij het raadzamer achtte,
ofschoon hij voorrang had, om te remmen.
De autobestuurder trachtte eerst links te
passeeren, doch gooide, ziende dat dit niet
ging, met kracht het stuur naar rechts, het
geen echter niet zonder ongelukken ge
schiedde. Met groote snelheid botste hij
tegen de achterzijde van de bakfiets en
daarna tegen een boom. De portieren van
den wagen sloegen open en de bestuurder
werd tegen den grond gesmakt, waar hij
bewusteloos en hevig bloedend bleef liggen.
Zijn toestand is zorgwekkend. De bakfiets
rijder is er zonder letsel afgekomen, daar
hij de tegenwoordigheid van geest had, bij
het naderend gevaar van zijn voertuig te
springen.
Melkauto omgeslagen bij het
uitwijken voor een meisje.
Zaterdagavond naderde uit de Tweede
Const.antijn Huygensstraat te Amsterdam
van den kant van de Vondelkerk een meisje
per rijwiel den Overtoom. Zij wilde dezen
drukken weg oversteken, doch aarzelde,
toen zij een met bussen melk geladen auto
zag aankomen. Plotseling reéd zij echter
door. De auto was op dat oogenblik zoo
dicht genaderd, dat de bestuurder, om een
aanrijding te voorkomen, een zeer scherpe
bocht naar links maakte met het gevolg,
dat de wagen omsloeg en de lading, vijftig
liter volle melk over het asfalt werd uitge
stort
Het onvoorzichting meisje kreeg, ondanks
deze manoeuvre, welke haar het leven
redde, een klap van de auto, waardoor zij
viel en een lichte hersenschudding opliep.
Verpleegster doodgereden.
Zaterdagavond is de dertigjarige ver
pleegster B. Smit van de weesinrichting te
Neerbosch bij Nijmegen op den straatweg
Nijmegenden Bosch door een auto aange
reden. Mejuffrouw Smit fietste langs het
kanaal en wilde den Hoofdweg, een voor-
rangsweg, oversteken. Te zelf der tijd nader
de uit de richting Nijmegen een auto, be
stuurd door den heer J. H. H. Scholten,
tandarts te Oldenzaal, in gewone vaart. De
bestuurder zag het gevaar, doch kon niet
tijdig genoeg meer remmen. De wielrijdster
werd gegrepen en eenige meters meege
sleurd. De automobilist stopte zoo spoedig
mogelijk, doch het slachtoffer bleef be
wusteloos langs den weg liggen.
Naar wij vernemen, is mej. Smit in den
loop van Zondag overleden.
Jonge man door autobus gedood.
Zaterdagavond is aan de Waalhaven te
Rotterdam een jonge man van ongeveer
dertig jaar onder een autobus van de Rot-
terdamsche Tramwegmaatschappij geraakt.
De man kwam zoo ongelukkig terecht, dat
hy op slag werd gedood. Het stoffelijk over
schot is per auto van den geneeskundigen
dienst naar het ziekenhuis aan den Cool-
singel vervoerd. De identiteit van het
slachtoffer is nog niet bekend.
Motorrijder verongelukt.
Zondagmiddag om één uur is op de Mer-
wede-brug in den Muiderstraatweg te Die-
men een ongeluk gebeurd, waarbij de
motorrijder T. uit Den Haag ernstig is ge
wond.
T. probeerde tusschen twee auto's door
te rijden. Hierbij werd zijn linkervoet door
het spatbord van de eene auto gegrepen en
afgereden. Tevens liep hij een fractuur aan
zijn onderhand op, een dijbeenfractuur en
een slagaderlijke bloeding aan zijn been,
alsmede een kleinere wonde i.an zijn ge
zicht. Hij werd in zorgwekkenden toestand
naar het Onze Lieve Vrouwengasthuis te
Amsterdam vervoerd.
Oude man door tram gedood.
Zondagmiddag omstreeks drie uur is op
het Damrak te Amsterdam een 72-jarige
man nabij de Oudebrugsteeg door een
motorwagen van lijn 25 aangereden. De
man kwam onder het voorbalcon terecht,
waar bij bekneld raakte, zoodat de wagen
ietwat moest worden opgevijzeld om hem
te bevrijden. Het slachtoffer had een ern
stige schedelfractuur bekomen. De genees
kundige dienst heeft den man naar het Bin
nengasthuis overgebracht, waar hij in den
vooravond is overleden. De grijsaard werd
verpleegd in het verzorgingshuis aan de
Roetersstraat. Het tramverkeer had onge
veer tien minuten vertraging.
Het ongeluk is vermoedelijk geschied
door onoplettendheid van den man bij het
oversteken van de straat.
Doodeljjke aanrijding te Wilder-
vank.
Gisteravond om half twaalf is op het
Streekje te Wildervar.k een auto ingereden
op een groep van zes wielrijders. Allen
vielen tegen den grond. -Iet bleek dat vier
huhnér min of meer ernstig waren ge
wond. Het waren G. OosMng en A. Bekker
uit Muntendam en R. Bloem en mej. Pomp,
beiden van Stadskanaal.
Nader wordt verromen, dat van de vier
gewonden de 16-jarige A. Bekker, na
verbonden te zijn huiswaarts kon keeren.
Daarentegen is de toestand van de 16-
jarige Hendrikje Pomp hoogst zorgelijk,
terwijl die van den 16-j R. Bloem en den
18-jarigen G. Oosting hedennacht te drie
uur nog ernstig werd geacht.
Het parket uit Groningen is in den loop
van den nacht te Wild°r\;nk aangekomen
tot het instellen van een onderzoek ter
plaatse. De 16-jarige mej. H. Pomp is in
den loop van hedenmorgen overleden.
DE BORINGEN TE SIMPELVELD.
Op 400 M. diepte kolenlagen
aangeboord.
De boringen te Simpelveld zijn den laat-
sten tijd in versneld tempo voortgezet.
Naar men ons mededeelt, beginnen de re
sultaten van deze werkzaamheden zich
thans te openbaren. Op een diepte van
circa 400 meter zijn namelijk kolenlagen
aangeboord. Alhoewel het nog slechts be
trekkelijk dunne lagen betreft, wettigt
deze ontdekking toch de verwachting dat
de verdere boringen het gewenschte resul
taat zullen hebben. De werkzaamheden
zijn momenteel stopgezet, doch zullen bin
nenkort worden hervat.
PALMTAK OP GRAF VAN
DR. A. KUYPER.
De jonge anti-revolutionnairen in de resi
dentie, georganiseerd in de anti-revolution-
naire propagandaclub „Mobiel" hebben Za
terdagmiddag op het graf van dr. A. Kuyper
op de begraafplaats „Oud Eik en Duinen te
Den Haag een palmtak neergelegd. Eenige
honderden jonge volgelingen van den groo-
ten staatsman waren naar het kerkhof ge
komen om aan deze herdenking van den
1 OOsten geboortedag van dr. Kuyper deel te
nemen. Ook de minister van financiën, mr.
J. A. de Wilde, woonde de plechtigheid bij.
Nadat de aanwezigen in de aula het
negende vers van Psalm 103 hdden gezon
gen, hield prof. dr. K. Dijk een korte rede.
De aanwezigen begaven zich vervolgens
naar het graf, waar eenige leden van „Mo
biel" namens de Haagsche jonge anti-revo-
iutionnairen een palmtak neerlegden. Dfc
plechtigheid werd besloten met het zingen
van het achtste vers van Psalm 89. l:n-
velingslied van dr. Kuyper.
CHEQUE VAN RUIM 14 MILLE WEG.
Op het kantoor van een Amsterdamschen
notaris, gevestigd in een perceel aan de
Sarphatistraat te Amsterdam, is Zaterdag
middag op onverklaarbare wijze een
geldswaardige chèque verdwenen. Het was
een door den notaris geteekende chèque
aan toonder van de Alg. Friesche Levens
verzekeringsmaatschappij te Leeuwarden,
ten bedrage van 14.925.en betaalbaar
gesteld per 1 November bij de Rotterdam-
sche Bankvereeniging, te Amsterdam.
Onmiddellijk nadat het kostbare „vodie
papier" vermist werd en al het zoeken
zonder resultaat was gebleven, is veilig
heidshalve aangifte gedaan bij de politie
van het bureau J. D. Meijerplein. De justi
tiedienst van genoemd bureau heeft alle
banken gewaarschuwd, zoodat er weinig
of geen kans zal zijn om de chèque te ver
zilveren. Overigens staat het nog geens
zins met zekerheid vast, dat de chèque
inderdaad gestolen zou zijn.
Zaterdagavond tegen acht uur bevonden
zich op de wederom voor het publiek afge
zette Berlagebrug te Amsterdam vele van
de autoriteiten, die daar ook Zaterdag
middag aanwezig waren, terwijl de belang
stelling van het publiek zoo mogelijk nog
grooter was dan Zaterdagmiddag. Ook de
commandant van het veldleger, luit.-gene-
raal baron van Voorst tot Voorst en de
commandant der marine te Den Helder,
vice-admiraal Kruys, gaven van hun be
langstelling blijk.
Tegen acht uur zou de luchtverdedigings
demonstratie beginnen. Drie-motorige bom
menwerpers zouden trachten een haven, die
verondersteld werd zich te bevinden tus
schen Nieuwe brug en Berlagebrug, te bom
bardeeren. Te acht uur precies werd de
eerste driemotorige bommenwerper ge
signaleerd. De witte bundels van een zestal
zoeklichten, die zoowel bij genoemde brug
gen als op verwijderden afstand van den
Amstel in Zuid en Oost stonden opgesteld,
streken langs den slechts weinig bewolkten
hemel en nauwelijks had een der zoeklich
ten de vijandige machine in zijn straal ge
vat, of de andere bundels schoten te hulp
en hielden het vliegtuig in het kruispunt
van de stralenbundels gevangen. Vrijwel
tegelijkertijd begonnen de schoten te vallen
van het bi; de twee bruggen staande lucht
afweergeschut en begonnen de luchtdoel
mitrailleurs te ratelen, die op de daken van
eenige huizen aan den Amstel en op een
paar in den Amstel liggende zolderschuiten
waren opgesteld.
Terwijl men zich aldus moest afvragen
of het bombardementsvliegtuig, indien het
eens bitter ernst was, zijn vlucht wel zou
hebben kunnen voortzetten, werd voor deze
oefening de veronderstelling aangenomen,
dat het vliegtuig niet van den grond af ge
troffen werd, want even later toonde een
wit seinlicht, dat een jager het bombarde
mentsvliegtuig naderde om het uit de ge
vaarlijke zóne te verdrijven. Het vuren
werd gestaakt om het eigen jachtvliegtuig
niet te raken en even later zag men aan de
Dinsdag 2 November.
HILVERSUM, 301 M. (AVRO-uitz.)
8.— Gr.pl. IO.-t— Morgenwijding.
10.15 Gr.pl. 10.30 J. Cantor's En
semble. 11.— Huish. wenken. 11.30
J. Cantor's ensemble. 12.30 Kovacs
Lajos' orkest en soliste. 1.Het
Omroeporkest. 1.45 Gr.pl. 2.Het
Omroeporkest. 2.45 Knipcursus. 3.45
Orgelspel en zang. 4.15 Gr.pl. 4.30
Radiokinderkoorzang. 5.Kinder
halfuur. 5.30 Het Aeolian-orkest.
6.30 Gr.pl. 7.— Voor de kinderen.
7.05 Avro-dansorkest. 7.30 Engel-
sche les. 8.— ANP-ber., mededee-
lingen. 8.10 Gr.pl. 8.30 Bonte Dins-
dagavondtrein. 10.15 Rep. schaak
match. 10.20 Bridgecursus. 11.
ANP-ber., hierna Avro-dansorkest.
11.40—12.— Gr.pl.
HILVERSUM, 1875 M. (KRO-uitz.)
8.Gr.pl. 9.Plechtige Allerzie-
len-Mis. 9.45 Gr.pl. 12.— Ber. 12.15
KRO-orkest. (1.— Gr.pl.) 2.—
Vrouwenuur. 3.05 Modecursus. 4.05
KRO-melodisten en solist. (4.45
Gr.pl. 5.45 Felicitatiebezoek. 6.
De KRO-melodisten. 6.40 Espe-
ranto-cursus. 7.Ber. 7.15 Aller
zielen, causerie. 7.35 Sporthalfuur.
8.ANP-ber., mededeelingen. 8.15
KRO-Symph.-orkest en solist.
(9.Rep. schaakmatch). 10.05
Deel. 10.30 ANP-ber. 10.40 Gr.pl.
10.50 KRO-orkest. 11.30—12.—
DROITWICH, 1500 M. 11.20—11.45
Gr.pl. 12.05 Het Sylvain-Trio. 12.35
Radiotooneel. 1.05 Orgelconcert.
1.352.20 Gr.pl. 4.20 Act. cause
rieën. 4.35 Gr.pl. 4.50 Het Dulay-
kwintet en solisten. 5.20 Uit Brus
sel: Omroeporkest. 5.50 Harold
Sandler's Weensch Octet. 6.20 Ber
6.45 BBC-Harmonie-orkest en so
list. 7.25 BBC-Theaterorkest. 7.50
Sweeping statements, causerie. 8.20
Radiotooneel met muziek. Hierna
cabaretprogr. 9.20 Ber. 9.40 The
Ashanti Campaign of 1900 and the
surrender of Queen Ashantueh,
causerie. 10.Radiotooneel. 11.
Pianovoordr. 11.35 Het Grosvenor
House Dansorkest. 11.5012.20
Dansmuziek (gr.pl.)
RADIO PARIS, 1648 M. 7.25, 8.50
en 10.35 Gr.pl. 12.40 Gev. concert
en zang. 4.20 Cellovoordracht. 4.35
Pianovoordr. 5.20 Concert. 8.35 Gr.
pl. 8.50 Noyon-koor en solisten.
10.50 Gr.pl.
KEULEN, 456 M. 5.50 Militair
orkest. 7.50 H. Hagestedt's orkest.
11.20 Omroep-Amusementsorkest
en Omroepschrammelensemble. 3.20
Omroep-Amusementsorkest. 5.20
Strijkkwartet en piano. 5.50 West-
duitsch weekoverzicht. 6.30 Om
roeporkest, pianoduo en solist. 10.10
—11.20 Omroepkoor, -orkest en
solist.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 Kleinorkest. 1.50
2.20 Gr.pl. 5.20 Omroeporkest.
5.50, 6.50 en 7.20 Gr.pl. 8.20 Klein
orkest en radiotooneel. 10.3011.20
Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 1.30—
2.20 Solistenconcert. 5.20 Zimmer-
kwartet en solist. 6.35 en 7.05 Gr.pL
7.35 Pianovoordr. 8,20 Cellovoordr.
9.05 Gertler-kwartet. 9.20 Gr.pL
9.35 Verv. kwartetconcert. 9.50
Gr.pl. 10.05 Verv. kwartetconcert.
10.30 en 10.50—11.20 Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.30 Omroeporkest en solisten. 8,20
Politiek dagbladoverzicht. 8.35 Gr.
pl. en voordr. 9.20 Ber. 9.50 Piano
voordracht. 10.05 Weerber. 10.20
11-.20 Gr.pL
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.10.35, Parijs
Radio 10.3512.40, Brussel VL
12.4014.20, D.sender 14.2015.20,
Keulen 15.2016.20, Lond. Reg.
16.20—17.20, Brussel VI. 17.20
18.45, Lond. Reg. 18.45—19.20, Lyon
la Doua 19.2019.50, Straatsburg
19.5020.20, Lond. Reg. 20.20
22.20, Brussel VI. 22.20—22.30, Ber
lijn 22.3023.20, Stuttgart 23.20
24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Lu
xemburg 9.2010.35, Lond. Reg.
10.3513.05, Droitwich 13.05—14.20,
Lond. Reg. 14.2016.20, Droitwich
16.2018.20, Luxemburg 18.20
18.45, Droitwich 18.4519.50, Lond.
Reg. 19.5020.20, Droitwich 20.20
21.40, Weenen 21.40—22.50, Lond.
Reg. 22.5023.35, Droitwich 23.35
24.—.
Lijn 5: Diversen.
bewegingen van de roode en groene boord-
lichten van het jachtvliegtuig, dat het den
aanval op den zwaren driemoturigen tegen
stander was begonnen. Nadat deze eerste
aanvaller was verdreven, werd spoedig een
eveneens uit Noordelijke richting komende
nieuwe aanvaller, wederom een driemoto-
rig bombardementsvliegtuig gesignaleerd.
Even spoedig was het eveneens door de
zoeklichtbundels gevangen en hoewel het
boven den Amstel eenige bommen in den
vorm van gekleurde seinkogels liet vallen,
werd het op dezelfde wijze verdreven als
zijn voorganger.
De derde aanval werd gedaan door de bei
de bommenwerpers tezamen in verspreide
formatie en op dezelfde wijze afgeslagen.
Bij het licht van fakkels marcheerde de
marinekapel uit Den Helder de Berlagebrug
op, waar onder leiding van kapelmeester
Leistikow en met medewerking van de
tamboers en pijpers een taptoe werd uitge
voerd, die een bijzondere attractie was voor
$e duizenden Amsterdammers, die slechts
zelden van een dergelijke uitvoering kun
nen genieten. De taptoe werd besloten met
het Wilhelmus, waarna de kapel door een
deel van de binnenstad naar de marine
kazerne aan de groote Kattenburgerstraat
trok.
Indruk van vice-admiraal Quant.
Aan het einde van den luchtverdedigings
dag gaf de oud-commandant der marine,
vice-admiraal Quant, die bij de voorberei
ding en organisatie ervan een zoo groote rol
heeft gespeeld, als zijn meening te kennen,
dat de demonstratie in elk opzicht voortref
felijk geslaagd was. Het weer had bijzonder
meegewerkt, doch in de eerste plaats dankte
men dit resultaat aan het uitmuntende op
treden zoowel van de vliegers van de land
macht als van de marine, aan de keurige
prestaties van de manschappen en officie
ren van alle troependeelen, die bij de oefe
ning waren betrokken, aan de welwillende
medewerking van alle Amsterdamsche auto
riteiten, diensten en bedrijven en tenslotte
aan de begrijpende en sympathieke houding
van het publiek.
Bij deze avondoefening mag niet uit het
oog verloren worden, dat men de werking
van het afweergeschut en het optreden der
jachtvliegtuigen aan het publiek in het
centrum der stad heeft willen demonstree-
ren. In werkelijkheid zullen de jachtvlieg
tuigen echter reeds lang voordat de vijand
de hoofdstad nadert zijn verband uiteen
trachten te slaan en is het de bedoeling van
de luchtafweer, juist te voorkomen dat
vijandelijke bombardementseskaders boven
de hoofdstad komen.
Vol lof was vice-admiraal Quant ook over
het optieaen en de regelingen van de Am
sterdamsche politie.
De brandweer paraat.
De Amsterdamsche brandweer is tijdens
den geheelen luchtverdedigingsdag paraat
geweest om onmiddellijk te kunnen optre
den indien zich tijdens de oefeningen eenig
ongeval zou voordoen, wat gelukkig niet
het geval is geweest.
Bij de Tolstraat lag den geheelen middag
de drijvende brandspuit „Jan van der Hey-
den",tmet zware schuimkanonnen en groote
hoeveelheden schuim, terwijl op den hoek
van den Amstellaan een zwaar bemande
motorspuit met ten transportwagen en
extra-hoeveelheden schuim geposteerd stond,
alsmede de baby-motorspuit, om eventueel
de eerste hulp te kunnen verleenen op voor
de zware motorspuiten moeilijk toeganke
lijke terreinen.
Naar het Engelsch
van PAUL TRENT
door J. SCHOUTEN
76)
„Kom menschen, ik zal jullie eens een
beetje gaan drillen", zei hij op luchtigen
toon. „Ik veronderstel, dat jullie allemaal
de reddingsgordels in de hutten hebt zien
liggen. Jullie moeten ze nu onmiddellijk1
halen" riep hij opgewekt doch op beve
lenden toon.
„Is het zoo erg?" fluisterde Jane hem
toe.
„Gauw maar. Ik heb niet veel tijd".
De prinses stond langzaam op.
„Is het heusch wel de moeite waard?"
vroeg zij.
„De moeite waard of niet, je moet doen
wat je gezegd wordt. En gauw wat".
De drie vrouwen verlieten de salon en de
groothertog stond op.
„U ook, mijnheer", riep Bill, die zag dat
Graves al verdwenen was.
Hij moest de drie vrouwen wel bewonde
ren toen zij met de reddingsgordels terug
kwamen. Peggy Fayrfield was bijna vroo-
lijk, ondanks haar zeeziekte. Jane ging da
delijk naar haar broer toe.
„Zeg het mij alsjeblieftzei zij. „Ik moet
het weten. Is er werkelijk gevaar op het
oogenblik? Ik vraag het je niet zonder
reden", en haar stem klonk dringend.
„Ja", antwoordde hij ernstig, „maar laat
niets blijken tegenover de anderen".
„Dank je", antwoordde zij en verliet snel
de salon, om zich naar de hut van „Het
Zwarte Hol" te begeven. Zij opende onmid
dellijk het luik.
„Ik ben blij, dat je gekomen bent. Jane.
Het begint hier buitengewoon onaange
naam te worden, nu het schip zoo slingert.
Wat gebeurt er allemaal?" vroeg Grafton.
„Kom dadelijk naar boven", antwoordde
Jane.
Grafton klom er vlug uit.
„Dank je", zei hij eenvoudig.
Toen zij de deur openden, kwam de ma
troos, die de wacht had. echter op hen toe
„Dat is in strijd met de bevelen, juf
frouw", zei hij op respectvollen toon.
„Daar kan ik niets aan doen. Laat ons er
door".
„Het spijt mij, maar ik kan niet toestaan
dat deze heer de hut verlaat zonder toe
stemming van captain Desbrook", ant
woordde de man beslist.
„Is luitenant Fraser's toestemming vol
doende?" vroeg Jane.
„Ja, juffrouw".
„Ik zal hem gaan halen", riep zij en
haastte zich weg om haar broer te halen.
Eerst maakte Bill bezwaar, toen Jane hem
vertelde wat zij van hem verlangde.
„Maar Bill, je kunt den man daar toch
niet opgesloten houden terwijl er gevaar
dreigt. Dat is niet fair. Als wij schipbreuk
lijden, moet hij net zoo goed de kans heb
ben zich te redden als wij".
„Misschien heb je wel gelijk, maar wat
zal Desbrook zeggen, als ik zijn bevelen
niet gehoorzaam?"
„Ik zal het wel verantwoorden tegenover
Ralph. Daar hoef je je niet bezorgd over
te maken", antwoordde Jane, vol vertrou
wen.
Bill wierp een vragenden blik op den
groothertog en Graves. die met hun red
dingsgordels naar de salon waren terug
gekeerd en zy knikten beiden toestemmend.
Dus ging Fraser met Jane mee en gaf,
in het bijzijn van den matroos, Grafton
toestemming de hut te verlaten. Deze stond
op het punt om Jane naar de salon te vol
gen, toen Bill hem opdroeg zijn reddings
gordel te halen.
Na eenige minuten was Bill er van over
tuigd, dat allen begrepen hoe de gordels
moesten worden bevestigd .De groothertog
scheen de meeste moeite te hebben om den
gordel op de juiste wijze te bevestigen,
daar hij niet kon nalaten voortdurend boo-
ze blikken op Grafton te werpen. Het jacht
rolde plotseling op zij en zij werden allen
op den grond gesmakt. Bill was het eerst
overeind.
„Ik heb jullie nu je kunstjes geleerd, dus
ga ik maar weer aan dek", riep hij.
Boven gekomen merkte hij dat het nog
harder was gaan stormen en hij was ge
noodzaakt om op handen en voeten naar
de brug te kruipen.
Ik kon niets doen in de machinekamer.
De turbines zullen het wel niet lang meer
maken. De menschen maken het goed. Ik
heb de reddingsgordels laten aantrekken.
Iedereen is vol moed. Jane heeft Grafton
er uit gelaten", schreeuwde Bill zoo hard
hij kon in Desbrook s oor en de laatste
knikte. Zij konden weinig beginnen aan
dek nu het roer weg was en de machines
beschadigd waren. Bovendien was het nu
zbo donker, dat zij slechts eenige honder
den meters voor zich uit konden zien.
Ralph begreep dat er geen kans op red
ding meer was, want, gezien de snelheid,
waarmee zij vooruit kwamen, kon het land
niet meer ver af zijn. Hij deed een schiet
gebed, dat zij Jersey niet zouden raken,
want dan zouden zij weer in open zee zijn
en de mogelijkheid bestond, dat de storm
zou gaan liggen. Het onweer was hen in-
tusschen genaderd en de bliksem flitste
voortdurend. Dit was nog een geluk, want
hierdoor waren zij nog, van tijd tot tijd,
in staat om voor zich uit te zien. Plotseling
greep Bill Ralph bij den arm en schreeuw
de hem in het oor:
„Wat is dat daar vóór ons? Het lijken
wel rotsen riep hij, toen de bliksem het
tooneel verhelderde.
„Wat het ook is, we kunnen het toch niet
vermijden".
En toen liep het jacht met een luid ge
kraak op de rotsen.
HOOFDSTUK XXIV.
Met uitzondering van Brockdorf, Fraser
en Desbrook bevonden alle passagiers zich
in de salon, toen de Emerald op de rotsen
liep. Geen van allen had er een oogenblik
aan gedacht om zich in zijn of haar hut te
rug te trekken, want er dreigde gevaar.
De groothertog keek met een sadonischen
glimlach toe en sprak geen woord, als hij
niet aangesproken werd. Jane, die haar
broer door en door kende, begreep volko
men, dat het zeer onwaarschijnlijk was, dat
het schip ooit de haven zou bereiken.
Toen kwam de botsing; het schip werd
een weinig opgelicht en trilde in al zijn
voegen.
„Het is met ons gedaan", riep de prinses
uit, doch haar gezicht was onbewogen.
De groothertog stond op en kon zich
slechts met moeite overeind houden, want
het jacht hing geheel scheef en hij moest
zich ergens aan vast klemmen, om staande
te blijven.
„Dames en heeren, doe uw reddingsgor
dels om", beval hij.
Grafton zei niets, maar hij was reeds
druk bezig met Jane te helpen bij het va#t-
gespen van haar gordel en hij wachtte tot
dat deze stevig bevestigd was, voordat hij
de zijne aandeed.
„Je bent een kraan", fluisterde hij, ter
wijl hij haar vol bewondering aanzag.
Peggy Fayrfield was de eenige, die het
met haar zenuwen te kwaad kreeg en de
groothertog wist haar op afdoende wijze
tot kalmte te brengen. Hij ging naar
haar toe en sloeg zijn arm om haar heen,
terwijl Grafton er zich van vergewiste of
de gordel van de prinses goed vastgemaakt
was. Het schip schudde bij iedere golf, die
er over heen sloeg, maar verder bewoog
het zich niet meer, waaruit bleek dat het
stevig vast zat. Grafton wendde zich tot
den groothertog.
„Ik geloof, dat het het beste zal zijn, dat
een van ons naar boven gaat om te zien
wat er gebeurd is. Wilt u gaan, of zal ih
het doen?"
„Het doet er niet veel toe, wie er gaat.
Maar u bent jonger dan ik en vlugger".
„In orde. Dan ga ik", zei Grafton on
middellijk.
(Wordt vervolgd).