DE DOOD LANGS DEN WEG! 8 QE (JOUDEN Binnenland m In het afgeloopen weekend weer fal van ernstige verkeersongevallen. DOODEN EN GEWONDEN De luchtverdedigingsdag te Amsterdam. Gefingeerd nachtelijk bombar dement boven den Amstel. Jladioptoqccuiuitü ÜxuilletoH T1VFEDE BLAD Motorongeluk te Oegstgeest. In den nacht van Zaterdag op Zondag omstreeks twee uur reed de 19-jarige mo torrijder K. van Vure met als duopassa- giere de 24-jarige mej. E. I. L. van Niel, bei den uit Den Haag, over den nieuwen rijks weg richting Den Haag. Bij het Rijnzichtviaduct, waar de weg zich splitst in de richting Leiden en Oegst geest, is de motorrijder, door een tegenlig ger verblind, den weg kwijtgeraakt en in volle vaart tegen een verkeerspaal opge reden. Van V., die bewusteloos bleef liggen, is met een zware hersenschudding en eenige andere verwondingen naar het Academisch ziekenhuis te Leiden vervoerd. Mej. van N., wier verwondingen zich eerst niet ernstig lieten aanzien, is naar haar wo ning te Den Haag vervoerd, waar bleek, dat haar toestand ernstiger was dan men dacht. Nog een verkeeersongeluk te Oegstgeest. Zaterdagmiddag is op het kruispunt van den Warmonderweg, den Rijnsburgerweg en den Leidschenstraatweg te Oegstgeest een motorbakfiets bestuurd door den 22- jarigen J. J. J. B. van B. uit Leiden, in bot sing gekomen met een personenauto be stuurd door den 28-jarigen C. J. Z., even eens uit Leiden. Op het moment dat van B. den Rijnsburgerweg wilde oversteken om den weg naar Leiden in te slaan, zag hij plotseling een auto met groote snelheid naderen, zoodat hij het raadzamer achtte, ofschoon hij voorrang had, om te remmen. De autobestuurder trachtte eerst links te passeeren, doch gooide, ziende dat dit niet ging, met kracht het stuur naar rechts, het geen echter niet zonder ongelukken ge schiedde. Met groote snelheid botste hij tegen de achterzijde van de bakfiets en daarna tegen een boom. De portieren van den wagen sloegen open en de bestuurder werd tegen den grond gesmakt, waar hij bewusteloos en hevig bloedend bleef liggen. Zijn toestand is zorgwekkend. De bakfiets rijder is er zonder letsel afgekomen, daar hij de tegenwoordigheid van geest had, bij het naderend gevaar van zijn voertuig te springen. Melkauto omgeslagen bij het uitwijken voor een meisje. Zaterdagavond naderde uit de Tweede Const.antijn Huygensstraat te Amsterdam van den kant van de Vondelkerk een meisje per rijwiel den Overtoom. Zij wilde dezen drukken weg oversteken, doch aarzelde, toen zij een met bussen melk geladen auto zag aankomen. Plotseling reéd zij echter door. De auto was op dat oogenblik zoo dicht genaderd, dat de bestuurder, om een aanrijding te voorkomen, een zeer scherpe bocht naar links maakte met het gevolg, dat de wagen omsloeg en de lading, vijftig liter volle melk over het asfalt werd uitge stort Het onvoorzichting meisje kreeg, ondanks deze manoeuvre, welke haar het leven redde, een klap van de auto, waardoor zij viel en een lichte hersenschudding opliep. Verpleegster doodgereden. Zaterdagavond is de dertigjarige ver pleegster B. Smit van de weesinrichting te Neerbosch bij Nijmegen op den straatweg Nijmegenden Bosch door een auto aange reden. Mejuffrouw Smit fietste langs het kanaal en wilde den Hoofdweg, een voor- rangsweg, oversteken. Te zelf der tijd nader de uit de richting Nijmegen een auto, be stuurd door den heer J. H. H. Scholten, tandarts te Oldenzaal, in gewone vaart. De bestuurder zag het gevaar, doch kon niet tijdig genoeg meer remmen. De wielrijdster werd gegrepen en eenige meters meege sleurd. De automobilist stopte zoo spoedig mogelijk, doch het slachtoffer bleef be wusteloos langs den weg liggen. Naar wij vernemen, is mej. Smit in den loop van Zondag overleden. Jonge man door autobus gedood. Zaterdagavond is aan de Waalhaven te Rotterdam een jonge man van ongeveer dertig jaar onder een autobus van de Rot- terdamsche Tramwegmaatschappij geraakt. De man kwam zoo ongelukkig terecht, dat hy op slag werd gedood. Het stoffelijk over schot is per auto van den geneeskundigen dienst naar het ziekenhuis aan den Cool- singel vervoerd. De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekend. Motorrijder verongelukt. Zondagmiddag om één uur is op de Mer- wede-brug in den Muiderstraatweg te Die- men een ongeluk gebeurd, waarbij de motorrijder T. uit Den Haag ernstig is ge wond. T. probeerde tusschen twee auto's door te rijden. Hierbij werd zijn linkervoet door het spatbord van de eene auto gegrepen en afgereden. Tevens liep hij een fractuur aan zijn onderhand op, een dijbeenfractuur en een slagaderlijke bloeding aan zijn been, alsmede een kleinere wonde i.an zijn ge zicht. Hij werd in zorgwekkenden toestand naar het Onze Lieve Vrouwengasthuis te Amsterdam vervoerd. Oude man door tram gedood. Zondagmiddag omstreeks drie uur is op het Damrak te Amsterdam een 72-jarige man nabij de Oudebrugsteeg door een motorwagen van lijn 25 aangereden. De man kwam onder het voorbalcon terecht, waar bij bekneld raakte, zoodat de wagen ietwat moest worden opgevijzeld om hem te bevrijden. Het slachtoffer had een ern stige schedelfractuur bekomen. De genees kundige dienst heeft den man naar het Bin nengasthuis overgebracht, waar hij in den vooravond is overleden. De grijsaard werd verpleegd in het verzorgingshuis aan de Roetersstraat. Het tramverkeer had onge veer tien minuten vertraging. Het ongeluk is vermoedelijk geschied door onoplettendheid van den man bij het oversteken van de straat. Doodeljjke aanrijding te Wilder- vank. Gisteravond om half twaalf is op het Streekje te Wildervar.k een auto ingereden op een groep van zes wielrijders. Allen vielen tegen den grond. -Iet bleek dat vier huhnér min of meer ernstig waren ge wond. Het waren G. OosMng en A. Bekker uit Muntendam en R. Bloem en mej. Pomp, beiden van Stadskanaal. Nader wordt verromen, dat van de vier gewonden de 16-jarige A. Bekker, na verbonden te zijn huiswaarts kon keeren. Daarentegen is de toestand van de 16- jarige Hendrikje Pomp hoogst zorgelijk, terwijl die van den 16-j R. Bloem en den 18-jarigen G. Oosting hedennacht te drie uur nog ernstig werd geacht. Het parket uit Groningen is in den loop van den nacht te Wild°r\;nk aangekomen tot het instellen van een onderzoek ter plaatse. De 16-jarige mej. H. Pomp is in den loop van hedenmorgen overleden. DE BORINGEN TE SIMPELVELD. Op 400 M. diepte kolenlagen aangeboord. De boringen te Simpelveld zijn den laat- sten tijd in versneld tempo voortgezet. Naar men ons mededeelt, beginnen de re sultaten van deze werkzaamheden zich thans te openbaren. Op een diepte van circa 400 meter zijn namelijk kolenlagen aangeboord. Alhoewel het nog slechts be trekkelijk dunne lagen betreft, wettigt deze ontdekking toch de verwachting dat de verdere boringen het gewenschte resul taat zullen hebben. De werkzaamheden zijn momenteel stopgezet, doch zullen bin nenkort worden hervat. PALMTAK OP GRAF VAN DR. A. KUYPER. De jonge anti-revolutionnairen in de resi dentie, georganiseerd in de anti-revolution- naire propagandaclub „Mobiel" hebben Za terdagmiddag op het graf van dr. A. Kuyper op de begraafplaats „Oud Eik en Duinen te Den Haag een palmtak neergelegd. Eenige honderden jonge volgelingen van den groo- ten staatsman waren naar het kerkhof ge komen om aan deze herdenking van den 1 OOsten geboortedag van dr. Kuyper deel te nemen. Ook de minister van financiën, mr. J. A. de Wilde, woonde de plechtigheid bij. Nadat de aanwezigen in de aula het negende vers van Psalm 103 hdden gezon gen, hield prof. dr. K. Dijk een korte rede. De aanwezigen begaven zich vervolgens naar het graf, waar eenige leden van „Mo biel" namens de Haagsche jonge anti-revo- iutionnairen een palmtak neerlegden. Dfc plechtigheid werd besloten met het zingen van het achtste vers van Psalm 89. l:n- velingslied van dr. Kuyper. CHEQUE VAN RUIM 14 MILLE WEG. Op het kantoor van een Amsterdamschen notaris, gevestigd in een perceel aan de Sarphatistraat te Amsterdam, is Zaterdag middag op onverklaarbare wijze een geldswaardige chèque verdwenen. Het was een door den notaris geteekende chèque aan toonder van de Alg. Friesche Levens verzekeringsmaatschappij te Leeuwarden, ten bedrage van 14.925.en betaalbaar gesteld per 1 November bij de Rotterdam- sche Bankvereeniging, te Amsterdam. Onmiddellijk nadat het kostbare „vodie papier" vermist werd en al het zoeken zonder resultaat was gebleven, is veilig heidshalve aangifte gedaan bij de politie van het bureau J. D. Meijerplein. De justi tiedienst van genoemd bureau heeft alle banken gewaarschuwd, zoodat er weinig of geen kans zal zijn om de chèque te ver zilveren. Overigens staat het nog geens zins met zekerheid vast, dat de chèque inderdaad gestolen zou zijn. Zaterdagavond tegen acht uur bevonden zich op de wederom voor het publiek afge zette Berlagebrug te Amsterdam vele van de autoriteiten, die daar ook Zaterdag middag aanwezig waren, terwijl de belang stelling van het publiek zoo mogelijk nog grooter was dan Zaterdagmiddag. Ook de commandant van het veldleger, luit.-gene- raal baron van Voorst tot Voorst en de commandant der marine te Den Helder, vice-admiraal Kruys, gaven van hun be langstelling blijk. Tegen acht uur zou de luchtverdedigings demonstratie beginnen. Drie-motorige bom menwerpers zouden trachten een haven, die verondersteld werd zich te bevinden tus schen Nieuwe brug en Berlagebrug, te bom bardeeren. Te acht uur precies werd de eerste driemotorige bommenwerper ge signaleerd. De witte bundels van een zestal zoeklichten, die zoowel bij genoemde brug gen als op verwijderden afstand van den Amstel in Zuid en Oost stonden opgesteld, streken langs den slechts weinig bewolkten hemel en nauwelijks had een der zoeklich ten de vijandige machine in zijn straal ge vat, of de andere bundels schoten te hulp en hielden het vliegtuig in het kruispunt van de stralenbundels gevangen. Vrijwel tegelijkertijd begonnen de schoten te vallen van het bi; de twee bruggen staande lucht afweergeschut en begonnen de luchtdoel mitrailleurs te ratelen, die op de daken van eenige huizen aan den Amstel en op een paar in den Amstel liggende zolderschuiten waren opgesteld. Terwijl men zich aldus moest afvragen of het bombardementsvliegtuig, indien het eens bitter ernst was, zijn vlucht wel zou hebben kunnen voortzetten, werd voor deze oefening de veronderstelling aangenomen, dat het vliegtuig niet van den grond af ge troffen werd, want even later toonde een wit seinlicht, dat een jager het bombarde mentsvliegtuig naderde om het uit de ge vaarlijke zóne te verdrijven. Het vuren werd gestaakt om het eigen jachtvliegtuig niet te raken en even later zag men aan de Dinsdag 2 November. HILVERSUM, 301 M. (AVRO-uitz.) 8.— Gr.pl. IO.-t— Morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 10.30 J. Cantor's En semble. 11.— Huish. wenken. 11.30 J. Cantor's ensemble. 12.30 Kovacs Lajos' orkest en soliste. 1.Het Omroeporkest. 1.45 Gr.pl. 2.Het Omroeporkest. 2.45 Knipcursus. 3.45 Orgelspel en zang. 4.15 Gr.pl. 4.30 Radiokinderkoorzang. 5.Kinder halfuur. 5.30 Het Aeolian-orkest. 6.30 Gr.pl. 7.— Voor de kinderen. 7.05 Avro-dansorkest. 7.30 Engel- sche les. 8.— ANP-ber., mededee- lingen. 8.10 Gr.pl. 8.30 Bonte Dins- dagavondtrein. 10.15 Rep. schaak match. 10.20 Bridgecursus. 11. ANP-ber., hierna Avro-dansorkest. 11.40—12.— Gr.pl. HILVERSUM, 1875 M. (KRO-uitz.) 8.Gr.pl. 9.Plechtige Allerzie- len-Mis. 9.45 Gr.pl. 12.— Ber. 12.15 KRO-orkest. (1.— Gr.pl.) 2.— Vrouwenuur. 3.05 Modecursus. 4.05 KRO-melodisten en solist. (4.45 Gr.pl. 5.45 Felicitatiebezoek. 6. De KRO-melodisten. 6.40 Espe- ranto-cursus. 7.Ber. 7.15 Aller zielen, causerie. 7.35 Sporthalfuur. 8.ANP-ber., mededeelingen. 8.15 KRO-Symph.-orkest en solist. (9.Rep. schaakmatch). 10.05 Deel. 10.30 ANP-ber. 10.40 Gr.pl. 10.50 KRO-orkest. 11.30—12.— DROITWICH, 1500 M. 11.20—11.45 Gr.pl. 12.05 Het Sylvain-Trio. 12.35 Radiotooneel. 1.05 Orgelconcert. 1.352.20 Gr.pl. 4.20 Act. cause rieën. 4.35 Gr.pl. 4.50 Het Dulay- kwintet en solisten. 5.20 Uit Brus sel: Omroeporkest. 5.50 Harold Sandler's Weensch Octet. 6.20 Ber 6.45 BBC-Harmonie-orkest en so list. 7.25 BBC-Theaterorkest. 7.50 Sweeping statements, causerie. 8.20 Radiotooneel met muziek. Hierna cabaretprogr. 9.20 Ber. 9.40 The Ashanti Campaign of 1900 and the surrender of Queen Ashantueh, causerie. 10.Radiotooneel. 11. Pianovoordr. 11.35 Het Grosvenor House Dansorkest. 11.5012.20 Dansmuziek (gr.pl.) RADIO PARIS, 1648 M. 7.25, 8.50 en 10.35 Gr.pl. 12.40 Gev. concert en zang. 4.20 Cellovoordracht. 4.35 Pianovoordr. 5.20 Concert. 8.35 Gr. pl. 8.50 Noyon-koor en solisten. 10.50 Gr.pl. KEULEN, 456 M. 5.50 Militair orkest. 7.50 H. Hagestedt's orkest. 11.20 Omroep-Amusementsorkest en Omroepschrammelensemble. 3.20 Omroep-Amusementsorkest. 5.20 Strijkkwartet en piano. 5.50 West- duitsch weekoverzicht. 6.30 Om roeporkest, pianoduo en solist. 10.10 —11.20 Omroepkoor, -orkest en solist. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Kleinorkest. 1.50 2.20 Gr.pl. 5.20 Omroeporkest. 5.50, 6.50 en 7.20 Gr.pl. 8.20 Klein orkest en radiotooneel. 10.3011.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pl. 1.30— 2.20 Solistenconcert. 5.20 Zimmer- kwartet en solist. 6.35 en 7.05 Gr.pL 7.35 Pianovoordr. 8,20 Cellovoordr. 9.05 Gertler-kwartet. 9.20 Gr.pL 9.35 Verv. kwartetconcert. 9.50 Gr.pl. 10.05 Verv. kwartetconcert. 10.30 en 10.50—11.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Omroeporkest en solisten. 8,20 Politiek dagbladoverzicht. 8.35 Gr. pl. en voordr. 9.20 Ber. 9.50 Piano voordracht. 10.05 Weerber. 10.20 11-.20 Gr.pL GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.10.35, Parijs Radio 10.3512.40, Brussel VL 12.4014.20, D.sender 14.2015.20, Keulen 15.2016.20, Lond. Reg. 16.20—17.20, Brussel VI. 17.20 18.45, Lond. Reg. 18.45—19.20, Lyon la Doua 19.2019.50, Straatsburg 19.5020.20, Lond. Reg. 20.20 22.20, Brussel VI. 22.20—22.30, Ber lijn 22.3023.20, Stuttgart 23.20 24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Lu xemburg 9.2010.35, Lond. Reg. 10.3513.05, Droitwich 13.05—14.20, Lond. Reg. 14.2016.20, Droitwich 16.2018.20, Luxemburg 18.20 18.45, Droitwich 18.4519.50, Lond. Reg. 19.5020.20, Droitwich 20.20 21.40, Weenen 21.40—22.50, Lond. Reg. 22.5023.35, Droitwich 23.35 24.—. Lijn 5: Diversen. bewegingen van de roode en groene boord- lichten van het jachtvliegtuig, dat het den aanval op den zwaren driemoturigen tegen stander was begonnen. Nadat deze eerste aanvaller was verdreven, werd spoedig een eveneens uit Noordelijke richting komende nieuwe aanvaller, wederom een driemoto- rig bombardementsvliegtuig gesignaleerd. Even spoedig was het eveneens door de zoeklichtbundels gevangen en hoewel het boven den Amstel eenige bommen in den vorm van gekleurde seinkogels liet vallen, werd het op dezelfde wijze verdreven als zijn voorganger. De derde aanval werd gedaan door de bei de bommenwerpers tezamen in verspreide formatie en op dezelfde wijze afgeslagen. Bij het licht van fakkels marcheerde de marinekapel uit Den Helder de Berlagebrug op, waar onder leiding van kapelmeester Leistikow en met medewerking van de tamboers en pijpers een taptoe werd uitge voerd, die een bijzondere attractie was voor $e duizenden Amsterdammers, die slechts zelden van een dergelijke uitvoering kun nen genieten. De taptoe werd besloten met het Wilhelmus, waarna de kapel door een deel van de binnenstad naar de marine kazerne aan de groote Kattenburgerstraat trok. Indruk van vice-admiraal Quant. Aan het einde van den luchtverdedigings dag gaf de oud-commandant der marine, vice-admiraal Quant, die bij de voorberei ding en organisatie ervan een zoo groote rol heeft gespeeld, als zijn meening te kennen, dat de demonstratie in elk opzicht voortref felijk geslaagd was. Het weer had bijzonder meegewerkt, doch in de eerste plaats dankte men dit resultaat aan het uitmuntende op treden zoowel van de vliegers van de land macht als van de marine, aan de keurige prestaties van de manschappen en officie ren van alle troependeelen, die bij de oefe ning waren betrokken, aan de welwillende medewerking van alle Amsterdamsche auto riteiten, diensten en bedrijven en tenslotte aan de begrijpende en sympathieke houding van het publiek. Bij deze avondoefening mag niet uit het oog verloren worden, dat men de werking van het afweergeschut en het optreden der jachtvliegtuigen aan het publiek in het centrum der stad heeft willen demonstree- ren. In werkelijkheid zullen de jachtvlieg tuigen echter reeds lang voordat de vijand de hoofdstad nadert zijn verband uiteen trachten te slaan en is het de bedoeling van de luchtafweer, juist te voorkomen dat vijandelijke bombardementseskaders boven de hoofdstad komen. Vol lof was vice-admiraal Quant ook over het optieaen en de regelingen van de Am sterdamsche politie. De brandweer paraat. De Amsterdamsche brandweer is tijdens den geheelen luchtverdedigingsdag paraat geweest om onmiddellijk te kunnen optre den indien zich tijdens de oefeningen eenig ongeval zou voordoen, wat gelukkig niet het geval is geweest. Bij de Tolstraat lag den geheelen middag de drijvende brandspuit „Jan van der Hey- den",tmet zware schuimkanonnen en groote hoeveelheden schuim, terwijl op den hoek van den Amstellaan een zwaar bemande motorspuit met ten transportwagen en extra-hoeveelheden schuim geposteerd stond, alsmede de baby-motorspuit, om eventueel de eerste hulp te kunnen verleenen op voor de zware motorspuiten moeilijk toeganke lijke terreinen. Naar het Engelsch van PAUL TRENT door J. SCHOUTEN 76) „Kom menschen, ik zal jullie eens een beetje gaan drillen", zei hij op luchtigen toon. „Ik veronderstel, dat jullie allemaal de reddingsgordels in de hutten hebt zien liggen. Jullie moeten ze nu onmiddellijk1 halen" riep hij opgewekt doch op beve lenden toon. „Is het zoo erg?" fluisterde Jane hem toe. „Gauw maar. Ik heb niet veel tijd". De prinses stond langzaam op. „Is het heusch wel de moeite waard?" vroeg zij. „De moeite waard of niet, je moet doen wat je gezegd wordt. En gauw wat". De drie vrouwen verlieten de salon en de groothertog stond op. „U ook, mijnheer", riep Bill, die zag dat Graves al verdwenen was. Hij moest de drie vrouwen wel bewonde ren toen zij met de reddingsgordels terug kwamen. Peggy Fayrfield was bijna vroo- lijk, ondanks haar zeeziekte. Jane ging da delijk naar haar broer toe. „Zeg het mij alsjeblieftzei zij. „Ik moet het weten. Is er werkelijk gevaar op het oogenblik? Ik vraag het je niet zonder reden", en haar stem klonk dringend. „Ja", antwoordde hij ernstig, „maar laat niets blijken tegenover de anderen". „Dank je", antwoordde zij en verliet snel de salon, om zich naar de hut van „Het Zwarte Hol" te begeven. Zij opende onmid dellijk het luik. „Ik ben blij, dat je gekomen bent. Jane. Het begint hier buitengewoon onaange naam te worden, nu het schip zoo slingert. Wat gebeurt er allemaal?" vroeg Grafton. „Kom dadelijk naar boven", antwoordde Jane. Grafton klom er vlug uit. „Dank je", zei hij eenvoudig. Toen zij de deur openden, kwam de ma troos, die de wacht had. echter op hen toe „Dat is in strijd met de bevelen, juf frouw", zei hij op respectvollen toon. „Daar kan ik niets aan doen. Laat ons er door". „Het spijt mij, maar ik kan niet toestaan dat deze heer de hut verlaat zonder toe stemming van captain Desbrook", ant woordde de man beslist. „Is luitenant Fraser's toestemming vol doende?" vroeg Jane. „Ja, juffrouw". „Ik zal hem gaan halen", riep zij en haastte zich weg om haar broer te halen. Eerst maakte Bill bezwaar, toen Jane hem vertelde wat zij van hem verlangde. „Maar Bill, je kunt den man daar toch niet opgesloten houden terwijl er gevaar dreigt. Dat is niet fair. Als wij schipbreuk lijden, moet hij net zoo goed de kans heb ben zich te redden als wij". „Misschien heb je wel gelijk, maar wat zal Desbrook zeggen, als ik zijn bevelen niet gehoorzaam?" „Ik zal het wel verantwoorden tegenover Ralph. Daar hoef je je niet bezorgd over te maken", antwoordde Jane, vol vertrou wen. Bill wierp een vragenden blik op den groothertog en Graves. die met hun red dingsgordels naar de salon waren terug gekeerd en zy knikten beiden toestemmend. Dus ging Fraser met Jane mee en gaf, in het bijzijn van den matroos, Grafton toestemming de hut te verlaten. Deze stond op het punt om Jane naar de salon te vol gen, toen Bill hem opdroeg zijn reddings gordel te halen. Na eenige minuten was Bill er van over tuigd, dat allen begrepen hoe de gordels moesten worden bevestigd .De groothertog scheen de meeste moeite te hebben om den gordel op de juiste wijze te bevestigen, daar hij niet kon nalaten voortdurend boo- ze blikken op Grafton te werpen. Het jacht rolde plotseling op zij en zij werden allen op den grond gesmakt. Bill was het eerst overeind. „Ik heb jullie nu je kunstjes geleerd, dus ga ik maar weer aan dek", riep hij. Boven gekomen merkte hij dat het nog harder was gaan stormen en hij was ge noodzaakt om op handen en voeten naar de brug te kruipen. Ik kon niets doen in de machinekamer. De turbines zullen het wel niet lang meer maken. De menschen maken het goed. Ik heb de reddingsgordels laten aantrekken. Iedereen is vol moed. Jane heeft Grafton er uit gelaten", schreeuwde Bill zoo hard hij kon in Desbrook s oor en de laatste knikte. Zij konden weinig beginnen aan dek nu het roer weg was en de machines beschadigd waren. Bovendien was het nu zbo donker, dat zij slechts eenige honder den meters voor zich uit konden zien. Ralph begreep dat er geen kans op red ding meer was, want, gezien de snelheid, waarmee zij vooruit kwamen, kon het land niet meer ver af zijn. Hij deed een schiet gebed, dat zij Jersey niet zouden raken, want dan zouden zij weer in open zee zijn en de mogelijkheid bestond, dat de storm zou gaan liggen. Het onweer was hen in- tusschen genaderd en de bliksem flitste voortdurend. Dit was nog een geluk, want hierdoor waren zij nog, van tijd tot tijd, in staat om voor zich uit te zien. Plotseling greep Bill Ralph bij den arm en schreeuw de hem in het oor: „Wat is dat daar vóór ons? Het lijken wel rotsen riep hij, toen de bliksem het tooneel verhelderde. „Wat het ook is, we kunnen het toch niet vermijden". En toen liep het jacht met een luid ge kraak op de rotsen. HOOFDSTUK XXIV. Met uitzondering van Brockdorf, Fraser en Desbrook bevonden alle passagiers zich in de salon, toen de Emerald op de rotsen liep. Geen van allen had er een oogenblik aan gedacht om zich in zijn of haar hut te rug te trekken, want er dreigde gevaar. De groothertog keek met een sadonischen glimlach toe en sprak geen woord, als hij niet aangesproken werd. Jane, die haar broer door en door kende, begreep volko men, dat het zeer onwaarschijnlijk was, dat het schip ooit de haven zou bereiken. Toen kwam de botsing; het schip werd een weinig opgelicht en trilde in al zijn voegen. „Het is met ons gedaan", riep de prinses uit, doch haar gezicht was onbewogen. De groothertog stond op en kon zich slechts met moeite overeind houden, want het jacht hing geheel scheef en hij moest zich ergens aan vast klemmen, om staande te blijven. „Dames en heeren, doe uw reddingsgor dels om", beval hij. Grafton zei niets, maar hij was reeds druk bezig met Jane te helpen bij het va#t- gespen van haar gordel en hij wachtte tot dat deze stevig bevestigd was, voordat hij de zijne aandeed. „Je bent een kraan", fluisterde hij, ter wijl hij haar vol bewondering aanzag. Peggy Fayrfield was de eenige, die het met haar zenuwen te kwaad kreeg en de groothertog wist haar op afdoende wijze tot kalmte te brengen. Hij ging naar haar toe en sloeg zijn arm om haar heen, terwijl Grafton er zich van vergewiste of de gordel van de prinses goed vastgemaakt was. Het schip schudde bij iedere golf, die er over heen sloeg, maar verder bewoog het zich niet meer, waaruit bleek dat het stevig vast zat. Grafton wendde zich tot den groothertog. „Ik geloof, dat het het beste zal zijn, dat een van ons naar boven gaat om te zien wat er gebeurd is. Wilt u gaan, of zal ih het doen?" „Het doet er niet veel toe, wie er gaat. Maar u bent jonger dan ik en vlugger". „In orde. Dan ga ik", zei Grafton on middellijk. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 6