FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. EEN REQUISITOIR OVER DE DOODSTRAF. Fritz Lang's nieuwste film: „You onty live once". PRACHTROL VAM SYLVIA SIDHEY. ONZE BIOSCOPEN.—i DERDE BLAD 2 bommenwerpers verkoopt aan het drietal Hierdoor raakt hij steeds meer in hun macht. Een tweede, die in hun netten verstrikt raakt, is de soldaat Klemm. Hij gaat echter direct naar de militaire autoriteiten en deelt hun mee, hoe de zaken zich precies hebben toegedragen. Hoewel de schijn eerst tegen hem is, en er een sterke verdenking tegen hem rijst, komt alles weer in orde, als het den contro-spionnagedienst gelukt is de spionnen te ontmaskeren. De een vindt den dood bü zijn vlucht met een nieuw model bommenwerpers, als dit vliegtuig door de samenwerkende land-, zee- en luchtvloot tenslotte neergeschoten wordt. De tweede spion wordt gearresteerd en de derde ver drinkt na een wanhopige poging om te ont vluchten in een moeras. Een sensationeel gegeven, op een tech nisch zeer goede wijze uitgewerkt. Een Ufa-film met Willy Birgel en Lida Baarova, die beiden knap spel laten zien, respectieve lijk als Morris, de spion en Marion, de vriendin van den constructeur der T-Metall- werke. En de inhoud? Vormt u zich daar zelf een oordeel over, door deze week eens de film te gaan zien! Paramount wereldnieuws en o.a. de komi sche film „Gevaarlijke Bocht" gingen voor af. CHARLIE CHAN IN DE OPERA. Roxy-Théater. Een nieuw avontuur van den bekenden Oosterschen detective Charlie Chan vraagt deze week in het Roxy Théater de aan dacht en gezien de populariteit waarin Charlie zich mag verheugen, zal het niet verwonderen, dat er reeds veel belang stelling voor deze film bestond. Charlie Chan, zooals men weet gespeeld door Warner Oland, een acteur van Zweedsche origine, krijgt ditmaal een geheimzinnige zaak tot klaarheid te bren gen, die zich afspeelt in de opera, waar een paar vooraanstaande figuren op onbe grijpelijke wijze vermoord worden. Nu leeft er in de opera een mysterieuze figuur, een soort van tweede „Spook van de Opera" en het is begrijpelijk dat op deze figuur al direct de verdenking valt. Of hij ook werkelijk de dader is, mogen wij niet verklappen. Dat moet gij zelf gaan zien. Maar Chan weet aan 't slot tot ver rassende conclusies te komen en de zaak is meteen opgehelderd. De bekende Boris Karloff speelt op de juiste wijze de spookfiguur uit de Opera. Zij die dezen acteur kennen, weten wel hoe goed hij deze rollen vertolkt. Warner Oland is weer uiterst kalm, vriendelijk en bezadigd, maar het kwaad wordt door hem ontdekt en dat is de hoofdzaak. Het voorprogramma bracht naast een tweetal journaals (Profilti en Fox Mo- vietone) een paar aardige Vitephone num mers: een brillant Rumba-orkest met diverse attracties en een radiogeschiede nis met een imitator en verschillende artisten. Ook een teekenfilm van Walt Disney met als onderwerp Micky Mouse vroeg een plaatsje in het voorprogramma. Het propaganda-filmpje van het Mi nisterie van Sociale Zaken „Heb je werk?" werd eveneens vertoond. DE GESCHIEDENIS BEGON 'S NACHTS. City Theater. In het City Theater begint de geschiedenis natuurlijk niet 's nachts maar 's avonds om acht uur en als men zorgt er dan een der eerstvolgende dagen aanwezig te zijn, krijgt men een prachtfilm te zien, die het bekijken overwaard is. Hoe romantisch is niet dadelijk het begin. De vrouw van een schatrijken reeder vlucht van haar monsterachtigen echtgenoot en steekt den Oceaan over naar Parijs. Daar volgt haar de man en zet een scène in el kaar om de door de vrouw gewilde scheiding te verhinderen. Zij zal omarmd worden door een chauffeur en op dat oogenblik zullen de man en een getuige in de hotelkamer verschijnen. De chauffeur doet wat hem bevolen is, maar op hetzelfde oogenblik staat er een jonge man in het hotel, die in grijpt, den chauffeur neerslaat en den echt genoot en diens metgezel met een revolver in bedwang houdt. Hij vordert paarlen en juweelen op en beveelt de vrouw met hem mee te gaan. Vol angst zet zij zich by hem in een auto en dan geeft hij haar alle juweelen terug. Hij is geen dief maar heeft zich slechts als zoodanig voorgedaan om niet den schijn te wekken, dat ook hij bij haar op bezoek was. Zij volgt den onbekende naar een dan cing, die op het punt staat gesloten te worden. En vanaf dit oogenblik komt over beide jonge menschen in een romantische atmosfeer de liefde, die beider leven zal vullen. De echtgenoot slaat den chauffeur dood en suggereert een moord in de hoop, dat de onbekende man daardoor gearres teerd zal worden. En dan begint de strijd tusschen den schatrijken Bruce Vail, den scheepsmargnaat en de eenvoudige ober Paul, bijgestaan door zijn onafscheidelijken vriend den chef-kok van het beroemdste restaurant van Parijs. Er volgt een ge schiedenis vol dwaze avonturen, maar een geschiedenis, die tot in alle onderdeelen boeiend en romantisch is. En natuurlijk is er een gelukkig slot. Na een prachtige weer gave van een scheepsramp op één der grootste Amerikaansche mailsteamers, blij ken plotseling alle moeilijkheden overwon nen en gaan Paul (Charles Boy er) en Irene (Jean Arthur) een nieuw leven en een ge lukkige toekomst tegemoet. Een prachtfilm, humoristisch, spannend en dramatisch, all what you like in een keurige combinatie. Vooraf gaan een prachtige film over vliegen en vliegtuigen, veel binnen- en buitenlandsch nieuws in beweegbaar ge- illustreerden vorm en een alleraardigste eenacter. Silvia Sidney en Henry Fonda. Het misdadigersvraagstuk is een van de moeilijkste problemen van de moderne samenleving. Hoewel iedereen geloof hecht aan absoluut recht, moeten wij ons toch voor oogen houden, dat dit begrip niet meer is dan een abstracte reali teit. De wet als uiting van het rechts gevoel, of beter: als formuleering van een bepaald rechtsbegrip, verkeert voortdurend in labielen toestand. Een wet kan vandaag van kracht zijn en morgen reeds worden opgeheven. Maar de wet is er dan toch om de natuurlijke orde in de samenleving te handhaven. Terwille van de gemeen schap heeft dus de enkeling de wet te gehoorzamen. En onder normale om standigheden zal de menscl^geen last hebben van de wet, wanr zoolang iemand een gezond moreel gevoel be zit, zal hij de noodzakelijkheid van de wet begrijpen en eerbiedigen, dus trachten overeenkomstig de wet zyn eigen bestaan in te richten. Heel anders is het gesteld met indivi duen, die moreel defect zijn en die niet over voldoende zedelijke wilskracht be schikken om de noodzakelijkheid van de orde in de samenleving te respecteeren. In vroeger tijden, in de middeleeuwen bij voorbeeld, maakte men korte metten met degenen, die tegen de wet zondigden. Men verwijderde hen voor goed uit de gemeen schap, zelfs voor het geringste vergrijp, of kenmerkte hen voor alle tijden door hen te verminken of te brandmerken. De recht spraak in de middeleeuwen was ongetwij feld wreed en onmenschelijk, maar zij was dan ook vrij van de ingewikkelde prob e- matiek, die de moderne rechtspraak ken- merkt Heden spelen de psychologie en de hu maniteit een voorname rol. Zoo wil men den mensch, die gezondigd heeft met alleen straffen, maar ook op het ïech pad terugbrengen DE GEHEIME CODE. In Victoria-theater. Deze titel lijkt ons aantrekkelijker dan de oorspronkelijke benaming van deze tum. Rendez vous. Bovendien zegt zy duidelyk wat den filmliefhebber, die zijn schreden deze dagen richt naar het Victoria-theater, zal te zien krijgen, want het woord „code doet denken aan berichten met een woord keus van een alleen voor ingewijden be grijpelijke beteekenis. Welnu, daarover gaat het in deze span nende film, die ons terugvoert naar den tijd van den grooten oorlog, toen de Vereenigde Staten zich schaamden aan de zijde van de geallieerden en bijgevolg de Duitsche ge heime dienst ook aan de overzijde van den Oceaan intensief werkte. Het Amerikaansche departement van oor log ervaart, dat geheime berichten niet ge heim zijn gebleven, zoodat er groot gevaar is voor de veiligheid van troepen- en muni tietransporten. En dan begint het spel van spionnage en contra-saionnage en daarin werken ook vrouwen mee. Als hoofdper soon aan Amerikaansche zijde treedt op luitenant Gordon, een vrijwilliger, die daar vóór journalist was en in dien tijd een boek schreef over codes. Juist als hij op het punt staat met een transport naar Europa te gaan, komt het door een jongedame uitge lokte' bevel van het departement van oor log dat hij niet mag vertrekken, maar zich moet vervoegen op de afdeeling voor het ontcijferen van codes en het oplossen van andere spionnage-raadsels. En dat doet hij dan ook prompt: hij legt een groote scherp zinnigheid aan den dag voor het ontcijferen van alle geheimschrift en als hij de oogen- schijnlijk meest onschuldige dingen aan proeven onderwerpt door middel van een waar laboratorium met ingenieuse machines Het belangrijkste vraagstuk in de wet geving is de doodstraf. Gelukkig behoort Nederland sedert 1870 tot de cultuurlan den, waar de doodstraf is afgeschaft. An dere landen, waar de doodstraf reeds niet meer bestond, voerden dezen onmensche- lijksten vorm van gesanctionneerde ver gelding weer in. De onmenschelijkheid en onhoudbaar heid van het beginsel der doodstraf heeft Fritz Lang tot onderwerp gediend voor een nieuwe film „Uitstel van executie". Eigenlijk raakt de Nederlandsche „ver taling" van den oorspronkelijken filmtitel kant noch wal. Hij slaat in het geheel niet op den inhoud van de film. De oorspron kelijke titel is „You only live once!" Deze titel is een aanklacht en een pleidooi tevens. Om deze film eenigszins te kunnen be grijpen, moet men zich verplaatsen in het Amerikaansche rechtsgevoel. Men moet voor oogen houden, dat in Amerika nog steeds rechtsmethoden heerschen, die ons aan toestanden in de middeleeuwen doen denken. Zoo worden bij het gerechtelijk onderzoek middelen om een bekentenis uit te lokken in toepassing gebracht, die niet minder dan onmenschelijk zijn. Zelfs mannen als Dudley Cammett Lunt en J. F. Stephen, die de onhoudbaarheid van de methoden van „torture en intimidation" in een land, dat wat beschaving betreft op een hoog peil staat, hebben ingezien en daartegen in woord en geschrift te velde trekken, kunnen geen verbetering bren gen. In Amerika bestaat verder de mogelijk heid, dat 'n staat de wet uitvaardigt, dat, wanneer iemand drie veroordeelingen achter den rug heeft bij 'n vierde veroor deeling over hem de doodstraf wordt uit gesproken. Afgezien van het feit, dat zoo iets bij ons geheel onmogelijk is, is zoo'n wet toch te veroordeelen, wanneer men denkt aan het Amerikaansche gevangenis systeem. Op een zwakkeling, die een klei nen misstap heeft begaan, heeft dit systeem een funesten invloed. Dieven en moordenaars worden samengebracht met beginnelingen, die pas éénmaal de wet hebben overtreden. Het noodlottige gevolg is, dat deze laatsten ontwijfelbaar recidi visten worden en steeds dieper zinken. Zij en allerlei vochten, blyken zij mededeelingen te bevatten van zeer belangrijken aard. Aan de hand hiervan weet hij met groote voort varendheid allerlei geheimen op te lossen, zoodat de veilige overtocht van soldaten en munitie gewaarborgd wordt. Met stijgende spanning ziet de toeschou wer de ontwikkeling der problemen, waarin William Powell als de luitenant Gordon optreedt, soms als een halve dwaas en dan als een alles doorgrondende detective, die van alle omstandigheden gebruik weet te maken ter bereiking van de oplossing. Een lange rij spelers en speelsters van groote bekwaamheid staat hem hierbij ter zijde en alles tezamen hebben zij een film gemaakt, die aantoont de kronkelwegen, waarvan de spionnagediensten gebruik maken in oor logstijd en waarvoor als éénige veront schuldiging wordt gezegd: ,,'t Is oorlog". Behalve een uitgelezen collectie foto's van het wereldgebeuren komen in het voor programma nog voor: de muzikale film „Nieuwe schoenen" en de klucht „Aluminium". DE SPION. De Harmonie. In dezen tijd, dat in bijna alle landen spionnage en contra-spionnage aan de orde van den dag is, ligt het voor de hand, dat er films verschijnen, welke deze stof behande len. Deze week draait in de „Harmonie" een dergelijke film. De korte inhoud ervan is als volgt: De drie „heeren" Morris, Schultz en Geyer oefenen het beroep uit van spion voor een buitenlandsche mogendheid in Duitschland. Het is begrijpelijk, dat ze het meeste succes zullen hebben bij hen, die in geldverlegenheid zitten. Hun eerste slacht offer is dan ook een constructeur bij een groote vliegtuigenfabriek, Brockau, wiens vriendin hem zooveel geld kost, dat hij ten slotte zijn plannen voor een nieuw model vinden den weg naar de gemeenschap niet meer terug en krijgen geen kans, zich te herstellen. Zoo houdt dus in vele gevallen de eerste veroordeeling reeds de dood straf in! Fritz Lang dan. die in zijn films de mis- dadigerstypen ook van hun menschelijke zijde belicht (Dr. Mabuse, „M", Fury!), heeft aan dit ondenverp zijn volle belang stelling gewijd. Zijn nieuwe film verhaalt van een jongen wetsovertreder, Eddie Taylor, die, in wezen een goede jongen, door moreele zwakheid telkens weer ver valt tot kleine vergrijpen. Hij is reeds drie keer veroordeeld. Een vierde veroordee ling beteekent voor hemde doodstraf! Eddie Taylor is stellig van plan, het niet zoover te laten komen. Hij heeft een groo ten, zedelijken steun in zijn verloofde Joan, en als hy met haar trouwt, is het hem heilige ernst, een nieuw leven te be ginnen. Maar de wereld kent geen mede lijden met den ex-gevangene. Niemand wil hem helpen. Toch is Eddie Taylor sterk genoeg om een voorstel van zijn vroegere celgenooten af te slaan. Maar dezen weten de schuld van een bankinbraak op hem te schuiven, met het gevolg, dat Taylor weer wordt veroordeeld, thans tot de doodstraf. Zonder sentimenteele overdrijving, maar sterk en aangrijpend door de ruwe werkelijkheid zelf drijft Fritz Lang dan zijn figuren naar het hoogtepunt van de film: Op den dag der terechtstelling weet Eddie Taylor, die vijf weken heeft moeten wachten op de voltrekking van het vonnis, te ontsnappen. Wel komt op het aller laatste oogenblik het bericht van zijn gratie-verleening, maar Eddie, die het ge loof in de rechtvaardigheid heeft verloren, kan ook dat niet gelooven. Hy schiet zijn besten vriend, den geestelijke van de ge vangenis, dood om te kunnen ontvluchten. Nu is hij inderdaad een moordenaar! Hij komt bij zijn vrouw, die dadelijk alles in den steek laat om met hem mee te gaan. Samen trachten zij over de grens te ko men. Opgejaagd door de politie, gezocht door den heelen staat, met een hoogen prijs op hun hoofd, vluchten zij steeds verder. In een vervallen schuurtje, diep in het bosch, brengt zijn vrouw een kind ter wereld. Zij is zwak en volkomen uitgeput, maar zij wil haar man niet verlaten. Zij laat het kind aan de zorg van haar zuster over en vlucht met haar man verder, naar de grens Hier wacht hen niet de vrijheid, maar de dood. De politie wacht hen op met machinegeweren. Zwaar gewond, trachten zij nog te voet te ontsnappen, maar de vrouw sterft in Eddie's armen, en ook Ed die wordt, met zyn vrouw nog steeds in zijn armen, neergeschoten De film is een harde, meedoogenlooze De twee gelieven aanklacht. Toch zouden wij, als niet- Amerikanen, de aanklacht niet ten volle kunnen begrijpen, als de film de eenzijdige strekking had een bepaalde moreele over tuiging te propageeren. Voor ons besef staat de zuivere liefde van de vrouw, die met haar man in den dood gaat, meer op den voorgrond dan het probleem van de doodstraf. Wij hebben deze reine liefde leeren bennen in de boeken van Dosto- jewski en Tolstoï (Schuld en Boete, Op standing!) en wij zijn getroffen door de homogeniteit in „You only live once!" Deze film is klemmend consequent en verrassend logisch. Het Amerikaansche bioscoop-publiek zou misschien liever een op de vlucht. happy-ending willen zien; zulk een hap- py-ending was natuurlyk mogelijk ge weest: Eddie en Joan hadden ongedeerd en zonder kleerscheuren over de grens kunnen komen en zouden elkaar ontroerd hebben omhelsd. De zuster zou met de baby zijn gekomen en gedrieën hadden zij een nieuw leven aanvaard in een land, waar betere wetten* en een menschelyker recht heerschen. Maar men zal onmiddel lijk begrijpen, dat zoo'n film waardeloos zou zijn, afgedaald naar het peil van goed koop amusement. Het zou dan geen film zijn geweest van Fritz Lang! Mede aan Fritz Lang is het te danken, dat de moderne film uiting van kunst fe geworden,kunst in de beteekenis van subjectieve afspiegeling van de werkelijk heid, waarbij vorm en inhoud samenval len. Fritz Lang brengt zijn denkbeelden naar voren, niet door middel van beeld symboliek, zooals bijvoorbeeld Machaty, die tevéél aan het combineervermogen van het publiek appelleert, maar voornamelijk door de superieure behandeling van de camera. Hij vertelt het filmverhaal zoo eenvoudig mogelijk, zoodat de toeschouwer zich onmiddellijk één gevoelt met de figu ren op het witte doek. In „You only live once" bijvoorbeeld rent Eddie's vrouw een weg af met tranen in haar oogen. Een andere regisseur zou de loopende vrouw met een rijdende camera hebben laten opnemen om de tra nen, die over haar gezicht glijden, liefst in close up op het celluloid vast te leggen. Fritz Lang liet het beeld door eenbe slagen lens opnemen. Het effect is zoo doende veel suggestiever. De toeschouwer ziet de situatie letterlijk en figuurlijk door het oog van de figuur! Een aardige opname uit de nieuwste film Van Lilian Harvey en Willy Birgel „Fanny Ellsler".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 13