fuditoaatt
Staalsloiecij.
het rijwielpad langs de
duinen.
BERGEN
HEILOO
STOMPETOPEN
EGMOND A. D. HOEF
TWEEDE BLAD.
Het Duitsche s.s. ..Wolfram" dat in aan
varing kwam met het Deensche s.s.
„Mercur", kreeg aan bakboordzijde in het
achterschip een groot gat, precies boven
de waterlijn, hetgeen het schip niet
belette nog naar Amsterdam te stoomen.
De derde klasse F
liet positie-verbetering voor het leidende
en niet spelende Ursem I zien, daar Bergen
II zich bij Dirkshorn I een kostbaar punt
liet ontnemen (44). Practisch gesproken
komt nu de uiteindelijke zege wel bij de
Ursemmers terecht.
Schoorl II kon in eigen omgeving tegen
C. S. V. III maar net aan winnen met 21
en dus haar kleine kans behouden.
Waar in deze afdeeling de resultaten van
Egmondsche Boys II zijn komen te ver
vallen, ziet de stand er als volgt uit:
Ursem I
10
9
0
1
52—18
18
Bergen II
12
8
1
3
59—23
17
Schoorl II
10
7
0
3
35—29
14
Dirkshorn I
11
5
2
4
37—32
12
Vrone II
10
4
1
5
20—40
9
Koedijk II
12
2
3
7
28—49
7
M .E. V. O. II
9
2
1
6
25—35
5
C. S. V. III
12
0
4
8
18—48
4
In de vierde klasse D
had het leidende D. T. S. III bezoek van
Alkmaarsche Boys V en waar de Oudkarspe-
lieren eenmaal een 5—O-voorsprong hadden,
was een zege een voldongen feit. Echter toen
werden de bordjes verhangen, de achter
stand werd ingeloopen tot 53; schijnbaar
kwam het eindsignaal wat te gauw, want de
stand onderging geen verandering meer en
de rood-witten gingen met ledige handen
naar de kaasstad terug.
Alkmaar IV klopte volgens de ver
wachting het bezoekende Akersloot II
met 42.
De stand is hier nu:
D. T. S. III
Oudorp II
Schagen IV
Alkm. Boys V
Spoorvogels I
Alkmaar IV
Gr.-Schermer II
Akersloot II
Graftdijk II
10
9
0
1
65—12
18
8
7
0
1
54— 8
14
9
5
1
3
56—19
11
7
5
0
2
22—28
10
11
5
0
6
26—33
10
11
4
1
6
36—34
9
9
4
0
5
36—65
8
14
3
0
11
35—80
6
9
1
0
8
12—63
2
Hoe k e y.
K.K. DAMESHOCKEY-COMPETITIE.
L. H. S. heeft ons Zondag een teleur
stelling bereid door slechts met 21 van
Wilskracht (A'dam) te winnen.
Rekenende naar den uitslag van verleden
jaar (50) en den stand van Wilskracht op
de compettie-lijst, hadden we een groote
overwinning verwacht, waardoor het doel-
gemiddelde aanmerkelijk zou zijn gestegen.
Het heeft echter niet zoo mogen zijn, on
danks de voortdurende aanvallen van de
Alkmaarsche dames.
In de eerste helft was L. H. S. constant
voor het doel van Wilskracht. Toch bleef
de stand blank..
Direct na de rust toog de Alkmaarsche
voorhoede weer ten aanval en scoorde
tweemaal achtereen. Daarna kwam Wils
kracht weer opzetten. Uit een van deze
aanvallen ontstond het tegenpunt Verder
gmg het spel meer gelijk op, zonder dat
liet tot doelpunten kwam.
De Alkmaarsche voorhoede was te weinig
enthousiast, de snelheid was onvoldoende,
terwijl ook het schieten te wenschen over
liet. Toch heeft L. H. S. meer goals ver
diend, maar de Wilskracht-achterhoede
speelde een sterk afbrekend spel en werk
te den bal bij iedere gevaarlijke situatie
oorner, wat aan de stemming van de Alk
maarsche meisjes niet ten goede kwam.
Het eenige wapen tegen dergelijk spel is
een feilloos nemen van strafcorners, waar
aan bij L H. S. nog wel iets ontbreekt.
Toch werd het eerste doelpunt uit een
strafcorner gescoord.
Volgende week speelt L. H. S. te Over-
veen tegen Hurry Up II. Thuis won Alk
maar met 30, zoodat we ook nu een
overwinning verwachten.
Toch! L. H S. weest op je hoede. Ga er
niet heen met het idee: „We winnen zeker".
Denk aan de match tegen N. V. A. op 16
Jan. j.1.!
ons
Automobil isme.
RALLYE MONTE CARLO.
M>r. Lam'berts Hurrelbrinck schrijft
d.d. 21-1-38:
Lang zijn wij niet te Napels gebleven,
een morgen sleohts om de service van de
benzine onderweg, die tot dusver in Italië
te wenschen overgelaten had, te regelen.
Na een bezoek op het kantoor der Standard
Company kwam deze zaak verrassend snel
in orde, want overal op onze verdere route
door Italië vonden wij alle agenten gewaar
schuwd om ons benzine tegen bons te ver
schaffen, hetgeen een zeer groot gemak was.
Toen wij terug slenterden naar ons hotel
Un.na aan 4e have», mtmn de
■oo warm en wee hal warfer M baai
Wauw, del Mirteeerts, die een zwemge-
..vonheM meende ontdekt Ie hebben, voor
stelde om vóór het vertrek nog eveft te gaan
zwemmen. Als Rallye-rijder, die tot tol
verre al zjjn Rattyes vanuit de Noordelijke
startplaatsen begonnen was te nrwddan van
sneeuw en ijs, lókte hem het denfcbeetti van
£en bad in z$e, als legeuetetfcng, zeer aan.
Üo.e zou de temperatuur van het water
vrezen? Bëri-ijds, maar dj^t is al lang geiëdei},
!wjas hft water in de gcilf Wapats koud.
Venus baadde er eens met dén jongjen
€upido. Onder het stoeien wel
van zijn fakkel in het wrtiar, dat
^sindsdien lauw gebleven is. Maar wie er in
baadt, wórdt door een ongeneeeetéik liefdes
verlangen bevangen.
„Rallye-rijders zoeken rauwere avontu
ren" meende Cauwenberg, toen hij deee uit-
legging omtrent de temperatuur van het
water vernam en wij vergenoegden ons met
een minder opwekkend bad in ons hotel.
De austrada van Napels naar Pompei
bracht ons in enkele minuten naar de uit
haar asch verrezen ruïnes van deze oud-
Romeinsche stad. „Autostrada" is een weid-
sche naam voor dezen asphaltweg, die smal
ler is dan vele Fransche en ook Italiaan-
sche hoofdwegen. Maar voor het gebruik er
van moet betaald worden en daarom wordt
er zoo goed als geen gebruik van gemaakt
en kan men de 24 K.M. van deze eenzamen
en van alle verkeer ontblooten weg in één
stuk doorhollen. Geen sterveling komt men
op deze autostrada tegen behalve de kaart-
jesverkoopers aan het begin en aan het
einde.
Toen wjj na Pompeï weer op den gewo
nen weg vol verkeer van wagentjes door
ezels of door muildieren getrokken, verder
reden, begon Cauwenberg onrustig te wor
den. Zijn vlijmscherp op alle motoren afge
stemd oor meende iets bijzonders te hoo-
ren, maar hij vermocht niet vast te stellen
vanwaar het kwam. Hij peinsde over de
cardan, hij snuffelde met zijn oor over den
versnellingsbak, maar hij ontdekte niets. De
Ford gleed bovendien zoo soepel en regel
matig over den weg als steeds, maar daar
opeens hoorden Mutsaerts en ik het geluid
ook, een zacht klagend geluid dat sterker
werd en telkens wanneer de wagen iets dich
ter langs den rotswand scheerde. Toen was
het raadsel opgelost, het vreemde geluid
kwam niet van onzen Ford, maar het was de
stem van de Sibylle, die hier in de rotssple
ten woont, die wij hoorden. Eenmaal was zij
een jonge priesteres aan wie Apollo, door
haar schoonheid aangelokt, de vervul
ling van een wensch had toegezegd. Zij
wenschte zich het eeuwige leven, zoo vele
jaren als het strand van de baai van Napels
korrels zand bevatte, maar zij vergat daar
bij te vragen, het eenige wat aan het leven
waarde geeft de Jeugd. De jaren stapel
den zich op tot eeuwen, geslachten werden
geboren, zij groeiden op, verdwenen levens-
moei: Sibylle leeft nog steeds. Haar jeugd
vervlood en nam haar schoonheid mede en
daarmede ook haar levenslust. Haar bloeien
de gestalte verschrompelde, totdat er niets
meer van over bleef dan de stem, het eerste
en het laatste levenstreken in ieder men-
schen best aan.
Wanneer de w^id langs de spl«4«n van
den rotswand strekt, dan hooren voorbij
gangers vaak die stem van de Sibylle, die
weeklaagt over het leven, dat haar niet
veriaten wil en sonder jeugd geen waarde
heeft. Het was deze jammerklacht, die
Cauwenberg liet eerst en later ook wij
hadden gehoord, telkens wanneer de Ford
langs den rotswand suisde. Te Salerno be
sloot Mutsaerts den dagmarsch af te breken
Ben grooten afstand hadden wij dien dag
wel is waar niet afgelegd, omdat wij laat
uit Napels vertrokken en nog een paar uur
te Pompeï veTtoefd hadden om de blootge
legde ruïnes der eeuwen onder lava be
dolven stad te bezichtigen, maar na Salerno
begon het zeer zware gedeelte door het
bergland langs de kust. Tijdens de Rallye
zullen wij dit bij nacht rijden en daarom
wilde Mutsaerts dit thans in ieder geval bij
daglicht* doen. Zoo bleven wij dien avond in
Salerno, een klein plaatsje aan de Middel-
landsche zee, met typisch smalle Italiaan-
sche straatjes, waardoor de menigte zich als
door een smallen koker voortstuwt. Die lau
we Januariavonden in Zuid-Italië brengen
de geheele bevolking op straat. Vrouwen
met kleine kinderen op den arm zitten voor
de huisdeuren, de mannen flaneeren door
de straten of staan in groepjes op de hoeken
der pleinen met drukke armbewegingen te
delibereeren over de onderwerpen van den
dag, kortom zoo'n Italiaansch stadje in
Januari maakt den indruk van een Hol-
landsch dorp op een zomerschen Zondag
avond, waar men vergeten heeft den vorigen
dag de straten te schrobben.
Nederlandsche equipe te Tallinn
aangekomen.
De twee Nederlandsche equipes A. Buyze
H. J. Stemerdink met Ford Junior en J.
van der SpekD. S. Keizer met Hansa zijn
tezamen met den Duitscher ir. G. Macher
met Ford Junior gistermiddag te Tallinn
aangekomen. Na moeizamen arbeid zijn deze
drie equipes er ten slotte in geslaagd uit
hun ingesneeuwde positie te geraken. Hoe
dichter de rijders Tallinn naderden, des te
minder hadden zij met hooge sneeuw te
kampen. De sneeuw was daar n.L door het
drukke verkeer tot ijs samengedrukt, zoo
dat de wegen spiegelglad waren, maar dat
nam niet weg, dat men toch beter opschoot
dan Zondag. Onze landgenooten kunnen nu
tot hedenavond van een welverdiende en
hoognoodige rust genieten, daarna echter
zullen zij, op hun tocht naar Monte Carlo,
opnieuw het gevecht met sneeuw en iis
moeten beginnen, ten einde hun eerste con
troleplaats, Riga, op tjjd te bereiken.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Op de uitreis bereikten de Ibis Basra, de
Oehoe Rangoon en de Nandoe Bandoeng. Op
de thuisreis landden de Gier te Jodhpoer en
de Buizerd te Athene.
Hedenmorgen om 6.56 uur is het Indië-
vliegtuig „Torenvalk" van Schiphol naar
Indië vertrokken. Gezagvoerder de heer
Brinkhuis.
Medegenomen werd 97 K.G. vracht,
378% K.G. briefpost en 45 K.G. pakketpost.
Aan boord bevinden zich vijf passagiers,
t.w. resp. voor: Lydda, Karachi, Rangoon,
Bagdad en Jodhpur.
Verder maken de reis mede: 1 passagier
AtheneAlexandrië, 1 AtheneKarachi, 1
AtheneJodhpur, 1 AlexandriëCalcutta,
2 BagdadKarachi, 2 SingaporeBatavia.
EENRICHTINGSVERKEER.
OOK IN DE LUCHT.
De luchtvaartmedewerker van de „Daily
Herald" schrijft, dat het Britsche ministerie
van luchtvaart nieuwe maatregelen heeft
getroffen ter bevordering van veilig lucht
verkeer bij slecht weer.
Boven Engeland zal een systeem toege
past worden van eenrichtingsverkeer langs
de verschillende routes, zulks ter voorko
ming van botsingen tusschen vliegtuigen.
Aan deze verkeersregelen zullen zoowel
particuliere als militaire vliegtuigen vanaf
Februari a.s. onderworpen zijn.
Wanneer de weersgesteldheid eenigszins
ongunstig zou worden, zullen alle toestellen
zich moeten houden aan routes met een
richtingsverkeer op acht verschillende
hoogten tusschen 1500 voet en 3 mijl.
Een vliegtuig, dat vier of vijf steden aan
moet doen, zal derhalve wellicht op vier
verschillende hoogten moeten vliegen ge
durende de reis. De toestellen van de Royal
Air Force, die lange tochten ondernemen,
zullen iederen keer, dat zij van richting
veranderen, ook hun hoogte moeten wijzi
gen.
Vliegtuigen, die lager dan 1500 voet of
hooger dan 18.600 voet vliegen, behoeven
echter geen aandacht te schenken aan deze
voorschriften.
De nieuwe regelingen zijn noodzakelijk
gebleken, nu de snelheid van moderne toe
stellen zoo spoedig vergroot wordt, dat bot
singen veel waarschijnlijker zijn dan
vroeger.
Het plaatselijk comité inzake het rijwiel
pad onder Schoorl verzoekt ons opname van
het volgende:
Naar aanleiding van het in uw blad ge
publiceerde gesprek tusschen den burge
meester van Schoorl en één uwer zouden
wij in een vergadering van tegenstanders
van het geprojecteerde pad als commissie
u advies verkozen, gaarne het volgende
willen zeggen:
DM de burgert! ium weet hoe hel rtMM-
pad loopen, is te begrijpen, aangezien
het plan herhaalde malen ie veranderd,
cent aohter de Jtocn van Schoorl om, taen
er doorheen, maar omdat Groet ook gaarne
zag dat het rijwielpad door de kom zou
loopen, werd het weer gewijzigd en zal het
nu geheel den duinrand volgen.
Overigens is het geen wonder, dat de bur
gerij niet weet, hoe de zaken staan, daar
er niet het minste in den raad aan de orde
kan komen, waarvan men denkt, dat daar
over door de burgerij oppositie gevoerd kan
worden, of het wordt met besloten deuren
behandeld. (Zie overdracht electrisch be-
drijï.)
Zoo wordt den raadsleden den mond ge
sloten en komt de burgerij niets te weten.
Wanneer in Schoorl vanaf den Postweg
tot de boschwachterswoning het pad wel
langs den duinrand kan komen (wat intus-
schen nog lang niet vaststaat, doordat dc
overeenkomsten en voorwaarden met de
grondeigenaars nog niet afgesloten zijn, en
wel nimmer komen vast te staan), waarom
is het dan verder niet mogelijk?
Als wij het verdere verloop van het rij
wielpad nagaan, vragen wij ons met zoig
af: waar blijft dan de eenige mooie rustige
wandelweg tusschen Schoorl en Camper
duin, en hoe wordt straks de situatie, langs
den verharden achterweg te Groet, waar
toch ook het autoverkeer in één richting
langs dezen smallen weg gaat?
Hoe moeten de gasten en inwoners tus
schen Schoorl en Catrijp straks op het pad
komen? Hebben, om in den trant van den
burgemeester te blijven, de hier vertoeven
de gasten geen voorkeur boven fietsende
dagjesmenschen?
Dat de medewerking aan dit plan overi
gens niet zoo is als wordt beweerd, bewijst
de burgemeester zelf.
Het heet, dat, indien de gemeente bereid
en financieel in staat was de gevraagde
grondprijzen te betalen, er maar twee zou
den zijn wier medewerking nog niet ver
kregen was.
Hieruit concludeeren wij, dat de grond
eigenaren noode van hun grond afstand doen
ten behoeve van het rijwielpad en dat zij
voor de rust en de ongerepte schoonheid
van ons dorp meer gevoel hebben dan de
burgemeester.
Gelukkig blijken het Staatsboschbeheer
en ander grondeigenaren gevoeliger te zijn
voor het behoud van het natuurschoon,
waardoor dan per slot het Hargergat onge
rept zal blijven.
Inmiddels trekken B. en W. zich van de
schilderachtigheid van deze plek niets aan
en laten er een oude houten keet neerzet
ten, om een armlastig gezin met 8 kinderen
in te stallen op een van de mooiste punten
van het Hargergat.
Voorts erkent de burgemeester, dat en
kele neringdoenden van het ontworpen pad
allicht nadeel zullen hebben, doch dat er
meer gasten zullen komen, o.a. van Bergen.
Misschien is onze vraag naïf: Maar hoe
komen de wielrijders van Bergen op het pad
van de grens te Schoorl? Komen de gasten
alleen van Bergen? Heeft de kop van N.-
Holland voor Schoorl en Groet geen betee-
kenis? Hier wordt alleen rekening gehou
den met wat er van Bergen komt aan dag
jesmenschen onzes inziens ten koste van de
hier vertoevende gasten.
Hun woningen staan langs den Heeren-
weg en onze gasten moeten toch langs den
Duinweg en Heerenweg rijden om op het
fietspad te komen.
Hoe stelt onze burgemeester zich verder
voor, dat onze gasten en inwoners naar hun
kerk, post, de winkels ene. gaan? Doui' aarrt
een unwog Ut maktal W1 matm aogi
Waar moeten onze kinderen langs, om
school en gymnastieklokaal te bezoeken?
Om al deze redenen zal het plaatselijk
verkeer langs den Heerenweg blijven, maar
het is immers juist het groote en het snel
verkeer, die ons rustige dorp in gevaar
brengen.
Dit verkeer moet omgelegd worden in het
belang, zoowel van onze gasten als van de
inwoners en de Heerenweg moet voor het
langzame verkeer en ook voor de wielrijders
behouden blijven. Dan blijft ons dorp lan
delijk en rustig en voor iedereen ongevaar
lijk. Zoo wordt het algemeen belang, in het
bijzonder dat der vele zakenmenschen, het
meest gediend.
De burgemeester zegt wel, dat grondaan
koop te kostbaar zal worden, maar geeft
toe, dat dit nimmer is geprobeerd. Dus hier
over dient gezwegen te worden.
Wat de afscheiding van een rijwielpad
door heesters langs den Heerenweg betreft,
wij hebben hier immers geen eerste klas
weg, die het geheele jaar door druk be
reden wordt. De hoofdweg is nu reeds te
smal voor auto- en busverkeer. (Wij citeeren
den burgemeester).
Maar weet de burgemeester niet, dat tot
heden toe nog altijd de palen van het elec
trisch net de grootste belemmering zijn
voor het verkeer? Hier is het afwijzende
oordeel van den burgemeester over den
voorgestelden weg door den polder, doch dit
weten wij stellig, dat meerdere instanties
hier de beste oplossing zien, waar het op
den duur toch toe moet komen bij den uit
leg van de gemeente Schoorl.
Wie heeft tien jaar geleden de groote ver
keerswegen voorzien, die nu in onze provin
cie gemaakt zijn en nog gemaakt worden?
Straks als het groote verkeersvraagstuk
opgelost is, uit Groningen, Friesland en
Drente in aansluiting op onze wegen in
N.-Holland, dan moet ons mooie zomerdorp
Schoorl klaar zijn om dit groote verkeer op
te vangen en het niet in een fuik laten vast-
loopen.
Hier is vooruitzien noodzaak en gebiedend
allereerst voor Schoorl. Als hier niet aan
gepakt wordt, gaan de logé's en al de be
zoekers aan het onbereikbaar gelegen
Schoorl voorbij.
Heiloo kreeg wel zijn grooten verkeers
weg en wat is er nu van het zoo dure rij
wielpad HeilooEgmond, dat duizenden
gekost heeft, over. De wethouder wees toci»
op een nieuwen toegangsweg voor het noor
den van onze gemeente.
Dat van wijziging van het rijwielpad geen
sprake meer kan zijn, is volgens ons on
juist.
Er staat nog niets definitief vast. In prin
cipe heeft de raad tot een rijwielpad beslo
ten, doch de uiteindelijke beslissing is nog
niet gevallen, aangezien er nog raadsleden
zijn die evenmin als wij wisten waarlangs
precies het rijwielpad zou komen.
Het verwijt van den burgemeester, dat de
ingezetenen te laat opponeeren, is wel zeer
verrassend. Op het laatst van 1936 is er al
door verschillende organisaties en in de pers
geprotesteerd. Het advies van Landschap-
schoon, dat ook afwijzend was, en van al
de anderen, is gewoon voor kennisgeving
aangenomen of ter zijde gelegd. Mogelijk
wel zoek geraakt.
Afschriften van de protesten zijn aan alle
instanties toegezonden.
Maar evenals de geheele behandeling van
dit plan, zijn ook deze uitingen van tegen
zin van de burgerij in de geheimzinnigheid
betrokken, welke den schijn wekten of het
hier gaat om het doordrijven van eigen
gezag inplaats van om een levensbelang van
mooi Schoorl.
Het is ons goed recht om dit uit naam van
stellig de groote meerderheid van onze be
volking, tot het laatste toe te beschermen.
Schoorl let op Uw zaak.. Rechthaberei is
hierbij uit den booze.
Raadsvergadering.
Naar wij vernemen komt Dinsdag 1
Februari a.s. de raad in openbare vergade
ring bijeen. Aan de orde zullen onder meer
komen de benoeming van een gemeente-
vroedvrouw, van een gemeentewerkman en
van een schoonmaker van het raadhuis en
de openbare lagere school.
Benoeming gemeentewerkman.
Voor de benoeming van gemeentewerk
man hebben B. en W. den raad den navol
gende aanbeveling gedaan: no. 1 J. J. Ak
kerboom; no. 2 S. J. Schouten.
Benoeming schoonmaker.
Voor de benoeming van het raadhuis
en van de openbare lagere school hebben
B. en W. den raad aanbevolen als no. 1
mw. G. J. RoozendaalGlorie en als no. 2
J. Bakker.
Gevonden voorwerpen.
Een doublé of gouden polshorloge; vier
sleutels aan een riempje; gekleurde bood
schappen tasch; zwarte handwarmer; blauwe
wollen muts; paar zwarte regenpijpen;
groote bruine handbal; ring met zeven sleu
tels; autokussen; handschoen met kap; da
mes armbandhorloge; belastingplaatje.
Regisseur ,,'t Ontluikende Roosje"
ziek.
Naar wij vernemen is de regisseur van
de Rederijkerskamer ,,'t Ontluikende Roos
je" de heer P. v. 't Veer door ongesteldheid
verhinderd aanwezig te zijn bij den mor
genavond te houden opvoering van Antoon
Coolen's „Kinderen van ons volk".
De heer de Gier zal den heer v. 't Veer
als speler in dit stuk vervangen.
Assistent benoemd
Tot assistent aan de coöperatieve zui
velfabriek te Elsloo (Fr.) ig benoemd onze
plaatsgenoot de heer R. Slager, die thans
een functie in Neerlandia bekleedt. Mede op
het drietal stonden uit 41 sollicitanten, de
heeren L. Kornelis te Winschoten en M. J.
OwskoMNÉtup te MiüucUe.
UITBREIDING TELEFONISCHE
VERBINDINGEN.
In den loop van dit jaar zullen de telefo.
nische verbindingen van Amsterdam met
Broek op Langendijk, Enkhuizen, Hoorn
Purmerend en Schagen worden uitgebreid,'
DIRECTIE „DE WIERINGERMEER".
Bij beschikking van de ministers van wg.
terstaat en van financiën zijn, met ingang
van 1 Januari 1938, aangewezen als plaats-
vèrvangend directeur van het openbaar
lichaam „de Wieringermeer" ir. C. L. van
Steen, inspecteur, en C. L. de Bruyn, secre
taris der directie.
De operatie geslaagd.
Over den toestand van den heer P. TK
Liefting, die bij werkzaamheden in de Eg.!
mondermeer het ongeluk had in zijn knie
een hoofdader door te hakken, kan worden
medegedeeld dat de operatie goed is ge_
slaagd. De patiënt heeft veel pijn gehad.
(Niet officieel)
5de klasse, 6de lijst
Trekking van Dinsdag 25 Januari 1938
Hooge Prfjzen.
1000.— 1283 1397 15316 17973
400.— 4211 4288 9018 12779 13163 17938
200.— 3627 7005 10784
100.- 136 4333 5945 6360 9310 9981 11882 14985
16002 18709
Prijzen van ƒ70.
303 398 478 532 557 586
740 756 838 839 909 931
987 1162 1190 1214 1282 1277
1468 1563 1602 1786 1947 1951
2036 2059 2223 2264 2380 2642
3025 3057 3199 3262 3319 3376
3802 3808 3880 4043 4386 4520
4758 4973 5039 5295 5565 5573
5841 6005 6248 6399 6496 6563
6899 6917 6979 7021 7035 7043
7158 7307 7348 7384 7556 7566
7705 7740 7904 7966 8129 8317
8460 8492 8659 8927 8933 8961
9345 9366 9422 9429 9487 9510
9657 9669 9684 9697 9793 9821
10222 10309 10440 10624 10625 10684
10760 10767 10846 10866 11085 11106
11394 11420 11438 11744 11758 11759
245
716
974
1450
2017
2912
3514
4638
5811
6880
7145
7668
8388
8966
9615
9954
10749
11355
11999
12065
13001
13894
14528
15065
15838
16418
16986
17720
18906
19569
20632
628
973
1280
1999
2900
3490
4545
5607
6790
7133
7652
8344
8965
9557
9844
10701
11351
11978
12250
13078
13913
14697
15179
15885
16425
16917
17840
19050
19686
20691
12350
13268
13929
14782
15351
15913
16569
16919
17874
19189
19951
20615
12575
13272
14249
14887
15379
15947
16663
16978
17876
19261
20091
12579
13428
14343
14938
15484
16015
16696
17073
17904
19273
20249
12680
13674
14351
15001
15499
16061
16718
17542
17991
19287
20443
12715 12771
13786 13833
14369 14*30
15046 15080
15515 15740
16086 16255
16729 16809
17557 17704
18157 18717
19301 19428
20476 20581
Nieten.
18
374
591
860
1185
1454
1567
1813
2300
2595
2768
2967
3195
3337
3720
4082
4376
MN
4822
4994
5208
5557
5804
5987
6164
6354
6614
6983
7252
7450
7577
7812
8263
8483
8694
8859
9000
9267
9643
9864
45
456
630
902
1220
1488
1622
1953
2347
2613
2848
2983
3208
3348
3827
4104
4468
4716
4894
5016
5341
5645
5831
6010
6221
6378
6805
7116
7300
7462
7663
7865
8283
8489
8730
8917
9058
9408
9748
9909
20
392
611
895
1204
1471
1592
1842
2341
2602
2802
2975
3196
3338
3749
4087
4432
4694
4891
4999
5332
5580
5830
6006
6197
6364
6674
7002
7294
7454
7636
7815
8282
8486
8721
8907
9007
9312
9648
9882
10088 10151 10165
10334 10393 10463
10689 10696 10697
10961 10998 11028
11330 11325 11338
11488 11504 11511
11615 11680 11736
11836 11847 11876
12197 12223 12225
12458 12465 12475
12553 12565 12582
12716 12746 12881
13118 13138 13140
13252 13255 13289
13400 13420 13447
13618 13629 13656
13885 13889 13899
14021 14044 14064
14162 14190 14201
14364 14385 14395
14577 14609 14661
14783 14837 14873
15005 15141 15144
15346 15353 15364
15534 15545 15554
15761 15826 15836
15984 15995 16053
16233 16237 16253
16381 16364 16484
16694 16737 16744
16823 16833 16851
16954 16999 17002
17247 17251 17289
17413 17445 17449
17880 17888 17959
18172 18230 18238
18327 18365 18400
18731 18740 18751
18946 18962 19001
19270 19272 19277
19556 19564 19610
19733 19786 19789
19899 19911 19914
20221 20290 20307
20464 20610 20611
20696 20749 20760
20943 20946 20961
Verbeteringen:
14117 m. z. met
AUKH met 70,—
60
467
641
926
1245
1499
1636
2053
2412
2634
2853
3004
3223
3507
3906
4153
4510
4718
4914
5017
5348
5659
5837
6043
6236
6428
6849
7138
7318
7485
7689
7930
8304
8577
8764
8920
9218
9450
9957
9930
71
501
724
967
1310
1504
1668
2067
2447
2635
2897
3027
3287
3553
3944
4241
4588
4722
4954
5097
5388
5710
5861
6049
6260
6431
6850
7161
7339
7490
7717
7980
8369
8595
8785
8942
9232
9500
9809
9940
115
555
781
1020
1432
1530
1739
2089
2496
2676
2951
3101
3332
3613
4063
4278
4637
4764
4986
5151
5443
5728
5930
6108
6315
6542
6870
7178
7399
7519
7776
9065
8410
8666
8844
9251
9558
9830
221
578
855
1121
1438
1564
1797
2101
2591
2739
2964
1170
1333
1708
4078
4351
4644
4606
4989
5111
5535
5778
5944
6153
6329
6549
6943
7239
7428
7533
778»
m
8481
8879
8853
8996
9266
9641
9833
91
513
737
1000
1421
1516
1683
2073
2490
2668
2907
3048
3313
3554
3984
4246
4630
4728
4975
5101
5431
5720
5890
6091
6290
6460
6862
7176
7344
7500
7727
7986
8404
8649
8810
8976
9250
9532
9823
9984 10056 10083
10209 10212 10260 10300 10329
10518 10562 10564 10620 10681
10796 10843 10894 10929 10934
11074 11079 11108 11192 112®
11342 11429 11440 11454 l»®
11529 11530 11537 11568 U8*
11761 11768 11778 11795 118®
11899 11920 12012 12062 121»
12229 12299 12334 12341 12378
12501 12509 12516 12526 1252»
12606 12624 12664 12710 121"
12908 12978 13000 13017 13031
13141 13200 13204 13208 132®
13295 13309 13322 13337 13383
13500 13551 13580 13594 13611
13702 13730 13802 13857 13869
13908 13909 13948 13981 13»W
14069 14075 14121 14135 141®
14237 14253 14267 14297 14303
14479 14481 14487 14522 l®23
14664 14699 14746 14764
14898 14912 14917 14965 14»®
15229 15265 15291 15314 15331
15435 15450 15483 15487 155»
15585 15590 15636 15747 157?*
15876 15880 15894 15956 1»™
16092 16114 16117 16178 1623»
16258 16205 16301 16339
16485 16589 16669 16675 166»'
16757 16771 16779 16789 1761
16859 16906 16910 16949 16»*
17025 17069 17070 17165 l™*
17316 17390 17392 17397 174»
17660 17730 17748 17760 17'
18006 18018 18067 18084
18252 18257 18177 18281 1°**°
18436 18482 18553 18598 1»
18780 18785 18800 18814
19089 19091 19114 19248 j»
19283 19390 19402 19464 1»
10665 1»»:
1981»
19624 1962b 19642 19665
19831 19858 19861 19869
19942 19993 20013 20157
20314 20357 20395 20397
20636 20570 20602 20611
20803 20817 20819 20827 20®
20967
5e Klasse 6e Lijst: 4475
70.-; 10804 met 70.-