HEERHUGOWAARD ENKHUIZEN NOORDSCHARWOUDE SCHAGERBRUG SCHOORL SCHAGEN PURMEREND ZUIDSCHARWOUDE HENSBROEK Glimlachje DERDE BLAD. 2 Vrijwillige Burgerwacht. Dinsdag 25 Januari hield de Vrijwillige Burgerwacht alhier haar jaariyksche pro- paganda-avond in de met het oog op e aanstaande blijde gebeurtenis in het prinse lijk gezin - feestelijk met guurlandes en vlaggen versierde zaal van den heer J Wester. Bij de opening door burgemeester Sut- man Meijer betuigde deze zijn spijt over het te laat beginnen der bijeenkomst, doch de schuld lag in deze aan autopech. Verder heette spr. alle aanwezigen hartelijk wr kom. Toen in 1918, aldus spr., mr. Troelstra een greep deed om de macht in handen te nemen en in Duitschland de revolutie heerschte, werden hier de Vrijwillige Bur gerwachten opgericht, ook hier in Heer- hugowaard. Na eenigen tijd verslapte echter de animo en werd de afdeeling rustend verklaard, zoodat hier een papieren Burgerwacht be stond, welke in 1934 weer eenig nieuw leven werd ingeblazen toen de heer Voskuil be reid werd bevonden om het commando op zich te nemen, terwijl verschillende be stuursleden hun best deden om de zaak weer op te werken. Door het begeesterende woord van pater de Greeve werd hier de burgerwacht uit haar rust gewekt. De burgerwacht beschikt thans over een mobiel vendel, terwijl nog andere dingen in voorbereiding zijn, zooals organisatie lucht bescherming e.d. Pater de Hart van het klooster te Nieuwe Niedorp begon met te wenschen dat hij be schikte over een reuzen zender om een SOS uit te stooten in donderend geweld om in ons kleine landje te laten hooren: „Waakt, Waakt!" De communistische hamer klinkt op het aambeeld van het kapitalisme en velen loo- pen nog gaarne op de maat van den socialis- tenmarsch doch verstaan het woord des Heeren niet. Hij vergeleek de wereld met het amphitheater van het oude Heidensche Rome waar menschen op last van Keizer Nero tegen leeuwen moesten vechten. Spr. citeerde een stuk uit het beroemde boek Quo Vadis waarna de burgerwachten werden opgewekt te strijden voor wat het hoogste in ons is, nl. het geestelijk bezit. Hij wees op de brandende puinhoopen in Rus land en de brandende kerken en kathedralen in Spanje. Wy hooren het niet, het commu-, nisme, riep spr. uit en wij zien het niet, maar het wroet en werkt dag in dag uit om allen in hun strikken te vangen. Wat gebeurt er in Duitschland? Daar heerscht een verschrikkelijke kerk strijd. Men probeert de kerk verdacht te maken en de priesters worden vervolgd en in concentratiekampen opgesloten. Alles moet staatseigendom worden; dat is het wat men van de N.S.B. heeft te verwachten. Mussert is afgestraft als nog zelden is ver toond, doch spr. acht nog steeds de N.S.B. een gevaar voor het christendom. Het Ne- derlandsche volk kan kibbelen over zijn ge loofsovertuiging. Dat is ieders recht, maar toch zijn katholieken en protestanten gelijk door voor denzelfden der groote Potentaten te knielen. Spr. is blij dat hij hier zijn oranjehart eens kan luchten, wat misschien wel vreemd is voor een katholiek priester, daar oranje tegen het katholicisme is geweest, doch later heeft hij weer veel voor de katholieken gedaan. Spr. huldigde koningin Wilhelmina die eerbied afdwingt wegens haar geloof en plichtsbetrachting. Het is Oranje waarvoor wij leven. Wij burgerwachten zullen oranje beschermen en zullen nooit dulden dat een smet zal worden geworpen op Wilhelmina. Spr. eindigde zijn rede met een luid „oranje boven." (Daverend applaus). Burgemeester Sutman Meijer dankte den spreker voor zijn gloedvolle rede en gaf nog eenigen uitleg wat eigenlijk de burger wacht is. De film der Amsterdamsche burgerwacht, welke zou vertoond worden, kon wegens het ontbreken van een brandvrije cabine niet worden afgedraaid. Hiervoor zal aan de leden der burgerwacht de gelegenheid ge geven worden bij een eventueel bezoek aan de zustervereeniging te Amsterdam. Ter vergoeding van het ontbreken der film was de heer Jongkind bereid den avond aan te vullen met een paar voordrachten, waarna genoemde heer ten beste gaf „Het Land van Noordscharwoude", „De eerste liefde van tante Ant" en „Hutspot", waarna <ie burgemeester na dank aan allen en in 't bijzonder aan den spreker en den humo rist van dezen avond, de bijeenkomst sloot Een kostelijk geschenk. Wijlen de heer W. A. Grondhout, in leven kunstschilder en leeraar aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag, heeft in 1932 te Enkhuizen eenigen tijd vertoefd en gewerkt. De productie uit dien tijd, een veertiental schilderijen, kleurtee- keningen, etsen en een pastelteekening, vervaardigd naar het oud-stedenschoon van Enkhuizen, werden onlangs door de wedu we van den heer Grondhout aan deze ge meente ten geschenke aangeboden. De raad zal binnenkort over de aanvaarding beslis sen. Gereformeerde meisjes- en knapen- vereenigingen. De geref. meisjes- en knapenvereenigin- gen hielden Maandagavond haar jaarfeest in de zaal achter de geref. kerk. De leiding berustte bij den heer J. Hee- ringa. Het programma bood weer van alles wat, n.1. eenige opstellen en veel voordrachten. Na lezing van de jaarverslagen volgden felicitaties. Het was weer een gezellige avond met veel belangstelling. De heer A. Ootjers, lid van het ouder bestuur, sprak het slotwoord en eindigde met dankzegging. Geen beplanting. Wij vernamen, dat het verzoek van het waterschap Zijpe en Hazepolder aan Ged. Staten van Noordholland om boomen en struikgewas te mogen planten in den berm van den Schagerweg vanaf Schagerbrug tot den Westfrieschen dijk niet is toegestaan. De afwijzende beschikking is gegrond op de omstandigheid, dat zich in dien berm kabels bevinden van telefoon, waterleiding en elec- triciteit. Moederen rSüs. Het bestuur van de afdeeling Schoorl van de Noordhollandsche Vereeniging „Het Witte Kruis" heeft de goede gedachte gehad in deze gemeente een „Moedercursus" te or- ganiseeren. De cursus wordt gegeven onder leiding van zr. Leegwater uit Alkmaar gedurende een zestal weken op Dinsdag en Vrijdag in de jeugdherberg „De Bregthoeve" te Schoorl. De voorzitter van de afdeeling Schoorl van „Het Witte Kruis", S. G. L. F. baron van Fridagh, heette de cursisten hartelijk wel kom. Spr. zeide, dat het wel een zeer toe vallige samenloop van omstandigheden is, dat waar thans alle belangstelling in ons land uitgaat naar de aanstaande koninklijke moeder, in Schoorl aan de jonge a.s. moeders gelegenheid wordt gegeven zich voor te be reiden voor de verheven taak die voor hen is weggelegd. Spr. achtte het volgen van dezen cursus van groot belang, daar het toch in het bij zonder de moeder is, die zich in de eerste levensjaren van het kind met diens licha melijke en geestelijke opvoeding bezig houdt. De voorzitter hoopte, dat de cursus zich zou kenmerken door een prettig samenzijn, doch in het bijzonder dat de cursisten in de toekomst het voorrecht zullen hebben, het thans geleerde in toepassing te mogen brengen. Wethouderscrisis. In een schrijven van de S. D. A. P.- fractie te Schagen blijkt, dat deze de candi- datuur van den heer Wissekerke lid van Schagen's Belang en door die fractie candi- daat gesteld voor wethouder, niet aanbe veelt. Alhier is in den ouderdom van 49 jaar, na een kortstondige ziekte, overleden de heer H. van den Berg, oud-wethouder dier gemeente en tot voor ongeveer een jaar gewestelijk secretaris van de S. D. A. P. Geslaagd. Aan de Landbouw Hoogeschool te Wageningen is voor het ingeniours-examen tuinbouw geslaagd de heer P. du Burck alhier. Tuinbouwvereeniging „Ons Belang". De tuinbouwvereeniging „Ons Belang" hield Dinsdagavond haar jaarvergadering onder voorzitterschap van den heer J. Koning, die er op wees, dat 1937 wat de omzetcijfers betreft wel iets beter was, maar de exploitatiekosten en de kunstmest zijn weer omhoog gegaan. Hierna sprak spr. nog even over de ver hoogde heffing op de vroege aardappelen, wat van 30 per H.A. is verhoogd op 50. Aan den plantenziektekundigen dienst werd 5 subsidie gegeven. Over 1937 is uitgegeven 792,12 Ont vangen is 719.80)4. Nadeelig saldo 72,32. Nog te vorderen is 8,81, afgeschreven op de aangekochte sproeimachines door ont vangst van huur 18,29. Deze hebben gekost 74,10, zoodat een bedrag van 55,90)4 van den aankoop in het nadeelig saldo is inbe grepen. Het nadeelige kassaldo over 1937 is dus eigenlijk maar 1,12)4. Kassaldo op 1 Januari 1937 was 472,45, op 1 Januari 1938 was dit f 471,34. Jaarverslag over 1937. Hieruit blijkt, dat de vereeniging het vorig jaar een nadeelig saldo heeft gehad van 90. Dit jaar zyn drie sproeimachines aangekocht. Hierna gaf de betaalmeester C. Gunder een financieel verslag van de ontvangsten over het afgeloopen jaar. Op 1 Januari 1937 was het volgende uit betaald: Geveild te Broek op Langendijk voor 36.380,79, schipper Beers 20,74, Alkmaar 4847,60, steun f 10.296,47. Totaal uitbetaald in 1936 dus f 51.545,60. Op 1 Januari 1938 was uitbetaald aan de leden van Broek op Langendijk 48,195,80, schipper Beers 20,25, Alkmaar 4.344,47, aan toeslag en steun 3.426,33, totaal uitbe taald dus in 1937 een bedrag van 55.966,85. Broek op Langedijk betaalde dus meer uit een bedrag van 11.795,01, Alkmaar 503,13 minder, terwijl de misoog6tsteun en toeslag verminderd werd met 6.870,14. De bestuursleden Joh. Koning en Jb. Heertjes, beiden herkiesbaar, werden met groote meerderheid van stemmen herkozen. Tot afgevaardigde naar de L. G. C. werd de heer K. Speets herkozen. Rondvraag. De heer S. Vlaar deelde zijn bevindingen mede over de door hem genomen proef met het sproeien van aardappelen. De bewering, dat met sproeien het gewas 2 dagen stil staat, gaat niet op. Jan Vergaai had in de Alkm. Crt. gelezen dat in 1940 de Eersteling of Schotsche Mui zen in Duitschland niet meer zou worden toegelaten en vraagt of al maatregelen daarvoor zijn genomen. De voorzitter antwoordde, dat hem hier over nog niets definitiefs is bekend. Spr. verwacht dat er op de eerst volgen de vergadering wel meer van bekend zal zijn. De heer L. Dekker vroeg naar de 15 beperking van den aardappelenbouw. Mede gedeeld werd, dat dit jaar geen teeltvergun ningen zullen wordgn uitgereikt, zoodat dezelfde regeling geldig is als voor het af geloopen jaar. Na nog enkele vragen beantwoord te hebben, sloot de voorzitter de vergad-- WIERINGEN. Geboren: Theodorus Herndricus, z. v. Th. Boersen en A. Klein. Ankje, d. v, E. Stuveling en F. Renkema. Cornelis Pieter, z. v. C. Metselaar en T. Michielsen. Ondertrouwd: H. Spa en M, Klasens. K. Kaan en D. J. Blaauboer. Overleden: (te Alkmaar) E. Mul der, 51 j., echtg. van C. Sprenkelimg. £uchtoaact ONZE POSTVLUCHTEN. De stand der vliegtuigen is als volgt: Uitreis: Ibis te Jodhpoer, Torenvalk te Napels, Oehoe te Singapore. Thuisreis: Gier te Bagdad, Pelikaan te Singapore. Morgen zal het vliegtuig P.H.-A.L.V. „Valk" van Amsterdam naar Batavia ver trekken. De bemanning zal bestaan uit H. A. A. Kooper, gezagvoerder, A. K. Bosman, 2e be stuurder, C. Saans, boordwerktuigkundige, C. van Brugge .radiotelegrafist en J. de Visser, steward. VALLENDE ZAK ZAND. Uit een legervliegtuig, thuisbehoorende te Soesterberg, is gisteren tijdens een oefen- vlucht in de buurtschap Slichtenhorst naby Nykerk, een zak zand, welke vijftig kilo woog, gevaHen. Het „projectiel" kwam te recht op het dak van een boerderij, bewoond door den heer H. Bouwman. De zak drong door het dak en vervolgens door den vloer van den zolder, waarna hij in de huiskamer terecht kwam, waar een groote ravage werd aangericht. Gelukkig was er niemand in het vertrek, zoodat persoonlijke ongelukken niet voorkwamen. Jiedïiszakeu SCHIP OP PIER GELOOPEN. Kapitein raadpleegde een foutieven almanak. De Raad voor de Scheepvaart heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van het vastlcopen op de Westpier bij Duinker ken van het Groningsche m.s. „Irene" in den avond van den 7en April 1937. Tevens op vermoeden van schuld werd de kapitein gehoord, die verhaalde hoe zijn schip, met een lading cement aan boord, bij Zuidwesten wind, helder zicht, kalme zee en vloedty, de voor de nieuwe buitenhaven van Duinkerken liggende lichtboei passeer de, toen hij aan s.b. een vast wit licht zag. Terwijl hij nog onderzocht wat dit kon be duiden, liep het schip vast. Eerst den vol genden morgen kwam het met sleepboot hulp vlot. Getuige voerde tot zijn verdediging aan, dat de almanak, dien hij voor het bewuste licht raadpleegde, foutief was samenge steld. De voorzitter prof. Taverne merkte op, dat de kapitein in dergelijke gevallen een ervaren persoon op de brug dient te heb ben, hetgeen in dit geval niet was ge schied. De Raad zal later uitspraak doen. ERNSTIGE DIERENMISHANDELING. Vrouw tot een maand gevangenisstraf veroordeeld. De Amsterdamsche rechtbank veroor deelde heden een bejaarde juffrouw uit Broek in Waterland wegens dierenmishan deling tot een maand gevangenisstraf. De officier van justitie had twee maanden ge vorderd. De vrouw had een hond een kom kokend water over het lichaam gegooid, waardoor het dier ernstige brandwonden opliep. UITLOKKING TOT MEINEED? Zaansch bakker vrijgesproken. De 34-jarige bakker P. H. uit Zaandam heeft in Februari 1936 de arbeidswet over treden, doordat hy in het midden van den nacht z\jn knecht werk heeft laten verrich ten. Toen hy voor het kantongerecht te Zaan dam moest verschijnen, heeft hij zijn knecht overgehaald meineed te plegen, en inder daad legde deze knecht onder eede een val- sche verklaring af, n.1. dat hij 's nachts niet gewerkt heeft. De knecht was door de Haarlemsche rechtbank veroordeeld tot drie maanden voorwaardelijke gevangenisstraf, de bakker „Wie weet, wat Uw verloofde zou zeggen, als hy wist, dat wij beiden na ^hooitijd alleen wareni" wegens uitlokking tot meineed tot acht maanden voorwaardelijk. Het Amsterdamsche gerechtshof, waarbij de bakker in appèl ging, verminderde deze straf tot vier maanden. H. ging in cassatie en de hooge raad ver wees de zaak ter verdere behandeling naar het Haagsche gerechtshof. Dit rechtscollege sprak den bakker heden middag van het hem ten laste gelegde vrij. Automobilisme RALLYE MONTE CARLO. Mr. P. Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons d.d. 21 Jan. 1938 vanuit Palermo: Bitter slecht zijn die 500 K.M. vanuit Italië's zuidelijkste plaats Reggio naar Sa- lerno, die op de Rallye gedurende den nacht gereden moeten worden. De meeste deelne mers, die uit Palermo vertrekken, nemen op de heenreis dan ook te Napels de boot om hun wagens te sparen. Mutsaerts is ech ter een andere meening toegedaan. Voor eerst heeft hij een onverwoestbaar vertrou wen in een Fordwagen waarmede hij altijd zijn Rallyes vanuit het hooge Noorden en zijn Alpenritten gereden heeft en vervol gens gaat hij van de redeneering uit, dat wanneer een wagen zwakheden mocht ver- toonen, het in ieder geval beter is om deze op de heenreis te ontdekken. Dan kan de Ford-agent op de startplaats nog altijd de benoodigde onderdeelen verschaffen. Zoodoende hebben wij dien 500 K.M. lan gen weg van Salerno tot aan Reggio in één dag door de bergen afgeslingerd. Prettig is die route zeker niet en van den wagen wordt gruwelijk veel gevergd, het versnellings- handle komt zoo goed als niet uit de tweede versnelling en van die 500 K.M. zijn er zeker 400 op de tweede versnelling geklommen en gedaald. Maar toch, 's morgens vroeg toen het licht begon te worden uit Salerno ver trokken, kwamen wij 's namiddags toen de schemering inviel te Reggio aan, na onder weg nog oponthoud gehad te hebben voor een maaltijd en een paar maal benzine inne men. Couwenberg, die den wagen als een troetelkind verzorgt, was verrukt, iederen keer dat wij stil hielden om benzine in te nemen, controleerde hij het water in den ra- diateur en geen enkele maal bleek bijvul ling noodig te wezen. De moeilijkheid van dit lange traject be staat uit een onafgebroken klimmen en da len langs steile haarspeldbochten, die aan wagen noch aan bestuurder ook maar een oogenblik rust gunnen. De motor werkt in zjjn tweede versnelling voortdurend op hoog toerental en de bestuurder zit constant aan het stuur te draaien om den wagen door de haarspeldbochten te wringen, die elkaar onophoudelijk opvolgen. Het eenige voordeel is, dat er op dezen slingerkustweg, behalve in de onmiddellijke nabijheid van dorpen vrijwel geen verkeer is. Fietsers ziet men in dit bergland niet, paarden evenmin, slechts ezels en muildie ren blijken in staat om vrachten tegen deze steile hellingen op te trekken. Ook auto's komt men er haast niet tegen, zoodat men werkelijk vrijwel het rijk alleen heeft op dezen kustweg, die goed onderhouden wordt en waar de wegaanduiding niets te wenschen overlaat. Drie jaar geleden stond er op deze route vrijwel geen enkele wegwijzer, thans staan zij overvloedig bij alle groote en klei ne zijwegen geplaatst. Wanneer de Rallye rijders zich gedurende den nacht op deze lange bergroute bevinden, zullen zij in de eenzaamheid geen oogenblik naar den weg behoeven te zoeken. Dit is in ieder geval een groote geruststelling en een voordeel voor de kleine wagens, die hier hun tijd hard noodig zullen hebben om hun gemiddelde te halen. De voorzorgsmaatregel, die Mutsaerts ge nomen had om in Napels een bezoek te brengen aan het kantoor der Standard ben- zine-maatschappij, bleek vruchten af te werpen. Het bezoek had den vorigen dag plaats gehad en thans reeds bleken de klein ste agenten op de nietigste dorpjes gewaar schuwd te wezen dat enkele Ralleyryders de kustroute ook op de heenreis zouden rij den en met bons zouden betalen inplaats van met geld. Geen enkele benzineverkoo- per maakte dus bezwaar, hetgeen ons tevo ren een paar maal overkomen was. Een Ita- liaansche organisatie werkt vlug wanneer zy eenmaal in beweging gezet is. Iets dergelijks ondervonden wy ook te Reggio by de overvaart naar Messina. Toen wy op de landingsplaats kwamen lag de boot net voor het vertrek gereed, er was geen tijd meer om kaartjes te nemen, zoo dat wy de boot voor onze oogen moesten zien vertrekken een oponthoud van 1)4 uur, zooals één der beambten ons vertelde. Maar opeens sprong de kapitein, die klaar blijkelijk de weemoedige lichten van onzen wagen op den walkant gezien had, van het schip en beduidde ons er vlug op te rijden, dan zou men aan boord wel alles in orde maken. Nauwelijks waren de achterwielen van den wagen aan boord of een hek werd ratelend neergelaten en het schip stoomde weg. Mutsaerts, wiens gedachten voortdurend in de volgende week in de Rallye leven, be gon de zaak eens op te nemen. Er stonden vier auto s aan boord, een paar spoorweg coupés met reizigers erin en een paar goe derenwagens. Daarmee was het propvol. Hoe zal dat gaan wanneer wij daar volgende week met minstens 21 auto's komen, vroeg Mutsaerts bezorgd aan één der beambten, maar deze wist van niets, van geen auto's, van geen Rallye en van geen deelnemers, die haast zouden hebben om over te varen. Daarom besloot Mutsaerts om in Messina te overnachten en den volgenden morgen eens op het kantoor van de maatschappij te gaan praten. Het resultaat van zijn bezoek op het Standard-kantoor te Napels had blijde ver wachtingen omtrent Italiaansche hulpvaar digheid bij hem opgewekt. Inderdaad bleek het bezoek den volgenden morgen niet nut teloos te zijn. Ook daar wist men niets van de autobestorming die de Ferryboat over een paar dagen te wachten stond. Minstens i 1 wagens, men schrok ervan; daar moesten speciale maatregelen voor genomen worden. Mutsaerts beloofde de Automobiel Club van Palermo te zullen waarschuwen om zich met de scheepvaartmaatschappij in verbin ding te stellen, die alle medewerking reeds by voorbaat toezegde. Maar wy zyn toch van plan Dinsdag, als wy in Messina aanko men, direct naar de haven door te ryden en den wagen met de voorwielen op den rand van den walkant te zetten, zoodat er geen trein door kan zonder onzen Ford de boot op te duwen. Zeker is zeker, ondanks alle vertrouwen in Italiaansche beminne- lykheid! In iets minder dan vyf uren toerden wjj de kustlyn van Messina naar Palermo af en tydens de Rallye mogen wij 0)4 uur over de zen slingerweg doen. Dit is dus reeds een groote geruststelling, die de ondervinding van een heenreis ons bracht. Toen wy des middags onzen wagen in een Fordgarage brachten om gewasschen te worden, von den wU daar de equipe van der Hoch— Vroom en Delivigne, die reeds den vorigen dag met hun Packard gekomen waren. Dan waren er nog twee Duitsche equipes, maar verder nog niemand van de 21 deelnemers, die uit Palermo zullen starten. De overigen zyn onderweg, de meesten over zee, maar allen worden gedurende de eerst volgende dagen verwacht De Sterrit begonnen.' Van zeven verschillende plaatsen van het web, dat de Monte Carlo-spin heeft uit, zijn gister de deelnemers aan den sterrit ver trokken. Uit Palermo, Athene, Boekarest John O' Groats, Umea, Tallinn en Stavanger zyn de talryke deelnemers weggereden om te trachten, zonder strafpunten, hun routes af te leggen. De van alle Rallye-benoodigdheden voor ziene wagens trokken overal waar zy kwa men, de aandacht Nederland was op de Italiaansche route vertegenwoordigd door drie equipes, n.L dr. J. J. Sprenger van Eyck, ir. A. Paulen en ir. Driessen met Lin coln; E. Mutsaerts, A. Kouwenberg en mr. Lamberts Hurrelbrinck en B. J. T. van der Hoek en N. R. A. Vroom met Packard. De tocht ging eerst langs de noordkust van Si cilië naar Messina, een afstand van 260 K.M. Na de Straat van Messina te zijn overge stoken kwamen onze landgenooten omstreeks acht uur te Reggio aan. Allen passeerden op tyd deze controleplaats en zetten vervol gens koers langs de westkust van Italië in de richting van Napels, de volgende controle plaats. De afstand Reggio-Napels, 570 K.M., moest grootendeels gedurende vannacht worden afgelegd. Van de vele deelnemers op de moeilijke route vanuit Athene welke de meeste punten oplevert ontbraken er negen op het appeL De Nederlandsche equipes waren echter alle in de beste conditie. M. Gatso- nides en Blydestein in hun Hillman werden direct gevolgd door Bakker Schut, die met de heeren Ton en Barendrecht in een Ford deelneemt en door J. van der Heyden en jhr. van Linteloo de Geer met Studebaker. De vorderingen der Nederlandsche equipes. Saloniki, 20 Jan. De Nederland sche equipes, G. Bakker Schut, K. Ton en Barendrecht met Ford, M. Catsonides en H. J. Blydenstein met Hillman en J. van der Heyden en jhr. E. L. M. W. van Lintelo de Geer met Studebaker hebben de eerste etap pe Athene-Saloniki, een afstand van 044 K.M., met goed gevolg afgelegd. Reggio, 2 0 Jan. De Nederlandsche rijders dr. J. J. Sprenger van Eyk, ir. A. Paulen en ir. Driessen met Lincoln Zephyr, J. T. van den Hoek, N. R. A. Vroom en M. J. Danvellier met Packard en E. Mutsaerts, A. Kouwenberg en Lamberts Hurrelbrinck met Ford, die te Palermo zyn gestart, zyn binnen den vastgestelden tyd te Messin» en Reggio gearriveerd. De afgelegde afstand bedraagt 260 K.M. Riga, 26 Jan. De Nederlandsche equipes, welke te Tallinn zyn gestart, zyn te Riga aangekomen. Het zyn de heeren J. van der Spek en D. S. Keizer met Hansa en A. Buyze en H. J. Stemerdink met Ford Jz. HET BEZOEK OP DE R.A.I. Wie Zondag j.L de R.A.L bezocht, heeft zich kunnen overtuigen van de geweldige belangstelling waarin het moderne vervoer* middel zich verheugt Omstreeks half twee 's middags liep het aantal rouleerende be zoekers tegen de 18.000 en voor den hoofd* ingang verdrong zich toen nog een zoo om vangrijke menigte, dat het er op begon te geiyken of de groote hal en de beide zijza len met een gezameniyke oppervlakte van 15.300 M2. den menschenstroom niet meer zouden kunnen bergen. Men heeft vroeger wel gemeend dat de Amsterdamsche auto-tentoonstelling feite- lyk een specifiek Amsterdamsche gebeurte nis zou zyn. Inderdaad heeft de Amsterdam sche bevolking zich wat het R.A.L bezoek betreft nimmer onbetuigd gelaten, doch sinds de gerieflyke touringcar het reizen voor groote gezelschappen uit de provincie zoo zeer heeft vergemakkelykt, kon men voor den hoofdingang van de R.A.I. eerst een duideiyk inzicht krijgen dat heel ons land op dit evenement reageert. Zondagmor gen tegen het openingsuur arriveerden reeds heele reeksen stampvolle autocar» uit alle oorden des lands voor het RA.I.-gebouw en deze verkeersstroom, versterkt door honder den particuliere auto's en een intensen men- schenaanvoer door de gemeentetram, hield vrijwel den geheelen middag aan. In de wan delpaden langs de stands kon de menigte zich slechts heel langzaam bewegen, restau rant en vestiaires werkten onder hoogen druk en door het zachte winterweer moes ten in het hoofdgebouw speciale ventilatie- maatregelen worden getroffen. Op de par keerterreinen in den omtrek was geen plaats onbezet en dat bleek ook in de city het ge val te zyn. Amsterdam begint op zulke da gen Londensche allures aan te nemen! Waterpolo. HEDENAVOND POLOWEDSTRIJDEN IN „DE OVERDEKTE". Hedenavond om 8.30 uur zullen er in ,Ae Overdekte" twee waterpolowedstrydeft gespeeld worden uit de wintercompetitie. Ten eerste de wedstryd: D. A. W. II— H. V. G. B. III (Haarlem). Ten tweede de wedstryd: D. A. W. I— P. C. III (Heemstede).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 10