HEERHUGOWAARD
ENKHUIZEN
NOORDSCHARWOUDE
SCHAGERBRUG
SCHOORL
SCHAGEN
PURMEREND
ZUIDSCHARWOUDE
HENSBROEK
Glimlachje
DERDE BLAD.
2
Vrijwillige Burgerwacht.
Dinsdag 25 Januari hield de Vrijwillige
Burgerwacht alhier haar jaariyksche pro-
paganda-avond in de met het oog op e
aanstaande blijde gebeurtenis in het prinse
lijk gezin - feestelijk met guurlandes en
vlaggen versierde zaal van den heer J
Wester.
Bij de opening door burgemeester Sut-
man Meijer betuigde deze zijn spijt over het
te laat beginnen der bijeenkomst, doch de
schuld lag in deze aan autopech. Verder
heette spr. alle aanwezigen hartelijk wr
kom.
Toen in 1918, aldus spr., mr. Troelstra een
greep deed om de macht in handen te
nemen en in Duitschland de revolutie
heerschte, werden hier de Vrijwillige Bur
gerwachten opgericht, ook hier in Heer-
hugowaard.
Na eenigen tijd verslapte echter de animo
en werd de afdeeling rustend verklaard,
zoodat hier een papieren Burgerwacht be
stond, welke in 1934 weer eenig nieuw leven
werd ingeblazen toen de heer Voskuil be
reid werd bevonden om het commando op
zich te nemen, terwijl verschillende be
stuursleden hun best deden om de zaak
weer op te werken. Door het begeesterende
woord van pater de Greeve werd hier de
burgerwacht uit haar rust gewekt.
De burgerwacht beschikt thans over een
mobiel vendel, terwijl nog andere dingen in
voorbereiding zijn, zooals organisatie lucht
bescherming e.d.
Pater de Hart van het klooster te Nieuwe
Niedorp begon met te wenschen dat hij be
schikte over een reuzen zender om een SOS
uit te stooten in donderend geweld om in
ons kleine landje te laten hooren: „Waakt,
Waakt!"
De communistische hamer klinkt op het
aambeeld van het kapitalisme en velen loo-
pen nog gaarne op de maat van den socialis-
tenmarsch doch verstaan het woord des
Heeren niet. Hij vergeleek de wereld met
het amphitheater van het oude Heidensche
Rome waar menschen op last van Keizer
Nero tegen leeuwen moesten vechten.
Spr. citeerde een stuk uit het beroemde
boek Quo Vadis waarna de burgerwachten
werden opgewekt te strijden voor wat het
hoogste in ons is, nl. het geestelijk bezit. Hij
wees op de brandende puinhoopen in Rus
land en de brandende kerken en kathedralen
in Spanje. Wy hooren het niet, het commu-,
nisme, riep spr. uit en wij zien het niet,
maar het wroet en werkt dag in dag uit om
allen in hun strikken te vangen.
Wat gebeurt er in Duitschland?
Daar heerscht een verschrikkelijke kerk
strijd. Men probeert de kerk verdacht te
maken en de priesters worden vervolgd en
in concentratiekampen opgesloten. Alles
moet staatseigendom worden; dat is het wat
men van de N.S.B. heeft te verwachten.
Mussert is afgestraft als nog zelden is ver
toond, doch spr. acht nog steeds de N.S.B.
een gevaar voor het christendom. Het Ne-
derlandsche volk kan kibbelen over zijn ge
loofsovertuiging. Dat is ieders recht, maar
toch zijn katholieken en protestanten gelijk
door voor denzelfden der groote Potentaten
te knielen.
Spr. is blij dat hij hier zijn oranjehart
eens kan luchten, wat misschien wel vreemd
is voor een katholiek priester, daar oranje
tegen het katholicisme is geweest, doch
later heeft hij weer veel voor de katholieken
gedaan.
Spr. huldigde koningin Wilhelmina die
eerbied afdwingt wegens haar geloof en
plichtsbetrachting. Het is Oranje waarvoor
wij leven. Wij burgerwachten zullen oranje
beschermen en zullen nooit dulden dat een
smet zal worden geworpen op Wilhelmina.
Spr. eindigde zijn rede met een luid „oranje
boven." (Daverend applaus).
Burgemeester Sutman Meijer dankte den
spreker voor zijn gloedvolle rede en gaf
nog eenigen uitleg wat eigenlijk de burger
wacht is.
De film der Amsterdamsche burgerwacht,
welke zou vertoond worden, kon wegens het
ontbreken van een brandvrije cabine niet
worden afgedraaid. Hiervoor zal aan de
leden der burgerwacht de gelegenheid ge
geven worden bij een eventueel bezoek aan
de zustervereeniging te Amsterdam.
Ter vergoeding van het ontbreken der
film was de heer Jongkind bereid den avond
aan te vullen met een paar voordrachten,
waarna genoemde heer ten beste gaf „Het
Land van Noordscharwoude", „De eerste
liefde van tante Ant" en „Hutspot", waarna
<ie burgemeester na dank aan allen en in
't bijzonder aan den spreker en den humo
rist van dezen avond, de bijeenkomst sloot
Een kostelijk geschenk.
Wijlen de heer W. A. Grondhout, in leven
kunstschilder en leeraar aan de Academie
voor Beeldende Kunsten te Den Haag,
heeft in 1932 te Enkhuizen eenigen tijd
vertoefd en gewerkt. De productie uit dien
tijd, een veertiental schilderijen, kleurtee-
keningen, etsen en een pastelteekening,
vervaardigd naar het oud-stedenschoon van
Enkhuizen, werden onlangs door de wedu
we van den heer Grondhout aan deze ge
meente ten geschenke aangeboden. De raad
zal binnenkort over de aanvaarding beslis
sen.
Gereformeerde meisjes- en knapen-
vereenigingen.
De geref. meisjes- en knapenvereenigin-
gen hielden Maandagavond haar jaarfeest in
de zaal achter de geref. kerk.
De leiding berustte bij den heer J. Hee-
ringa.
Het programma bood weer van alles wat,
n.1. eenige opstellen en veel voordrachten.
Na lezing van de jaarverslagen volgden
felicitaties.
Het was weer een gezellige avond met
veel belangstelling.
De heer A. Ootjers, lid van het ouder
bestuur, sprak het slotwoord en eindigde
met dankzegging.
Geen beplanting.
Wij vernamen, dat het verzoek van het
waterschap Zijpe en Hazepolder aan Ged.
Staten van Noordholland om boomen en
struikgewas te mogen planten in den berm
van den Schagerweg vanaf Schagerbrug tot
den Westfrieschen dijk niet is toegestaan. De
afwijzende beschikking is gegrond op de
omstandigheid, dat zich in dien berm kabels
bevinden van telefoon, waterleiding en elec-
triciteit.
Moederen rSüs.
Het bestuur van de afdeeling Schoorl
van de Noordhollandsche Vereeniging „Het
Witte Kruis" heeft de goede gedachte gehad
in deze gemeente een „Moedercursus" te or-
ganiseeren.
De cursus wordt gegeven onder leiding
van zr. Leegwater uit Alkmaar gedurende
een zestal weken op Dinsdag en Vrijdag in
de jeugdherberg „De Bregthoeve" te Schoorl.
De voorzitter van de afdeeling Schoorl van
„Het Witte Kruis", S. G. L. F. baron van
Fridagh, heette de cursisten hartelijk wel
kom. Spr. zeide, dat het wel een zeer toe
vallige samenloop van omstandigheden is,
dat waar thans alle belangstelling in ons land
uitgaat naar de aanstaande koninklijke
moeder, in Schoorl aan de jonge a.s. moeders
gelegenheid wordt gegeven zich voor te be
reiden voor de verheven taak die voor hen
is weggelegd.
Spr. achtte het volgen van dezen cursus
van groot belang, daar het toch in het bij
zonder de moeder is, die zich in de eerste
levensjaren van het kind met diens licha
melijke en geestelijke opvoeding bezig
houdt.
De voorzitter hoopte, dat de cursus zich
zou kenmerken door een prettig samenzijn,
doch in het bijzonder dat de cursisten in de
toekomst het voorrecht zullen hebben, het
thans geleerde in toepassing te mogen
brengen.
Wethouderscrisis.
In een schrijven van de S. D. A. P.-
fractie te Schagen blijkt, dat deze de candi-
datuur van den heer Wissekerke lid van
Schagen's Belang en door die fractie candi-
daat gesteld voor wethouder, niet aanbe
veelt.
Alhier is in den ouderdom van 49 jaar,
na een kortstondige ziekte, overleden de
heer H. van den Berg, oud-wethouder dier
gemeente en tot voor ongeveer een jaar
gewestelijk secretaris van de S. D. A. P.
Geslaagd.
Aan de Landbouw Hoogeschool te
Wageningen is voor het ingeniours-examen
tuinbouw geslaagd de heer P. du Burck
alhier.
Tuinbouwvereeniging „Ons Belang".
De tuinbouwvereeniging „Ons Belang"
hield Dinsdagavond haar jaarvergadering
onder voorzitterschap van den heer J.
Koning, die er op wees, dat 1937 wat de
omzetcijfers betreft wel iets beter was, maar
de exploitatiekosten en de kunstmest zijn
weer omhoog gegaan.
Hierna sprak spr. nog even over de ver
hoogde heffing op de vroege aardappelen,
wat van 30 per H.A. is verhoogd op 50.
Aan den plantenziektekundigen dienst
werd 5 subsidie gegeven.
Over 1937 is uitgegeven 792,12 Ont
vangen is 719.80)4. Nadeelig saldo 72,32.
Nog te vorderen is 8,81, afgeschreven op
de aangekochte sproeimachines door ont
vangst van huur 18,29. Deze hebben gekost
74,10, zoodat een bedrag van 55,90)4 van
den aankoop in het nadeelig saldo is inbe
grepen. Het nadeelige kassaldo over 1937 is
dus eigenlijk maar 1,12)4. Kassaldo op
1 Januari 1937 was 472,45, op 1 Januari
1938 was dit f 471,34.
Jaarverslag over 1937.
Hieruit blijkt, dat de vereeniging het
vorig jaar een nadeelig saldo heeft gehad
van 90. Dit jaar zyn drie sproeimachines
aangekocht.
Hierna gaf de betaalmeester C. Gunder
een financieel verslag van de ontvangsten
over het afgeloopen jaar.
Op 1 Januari 1937 was het volgende uit
betaald: Geveild te Broek op Langendijk
voor 36.380,79, schipper Beers 20,74,
Alkmaar 4847,60, steun f 10.296,47. Totaal
uitbetaald in 1936 dus f 51.545,60.
Op 1 Januari 1938 was uitbetaald aan de
leden van Broek op Langendijk 48,195,80,
schipper Beers 20,25, Alkmaar 4.344,47,
aan toeslag en steun 3.426,33, totaal uitbe
taald dus in 1937 een bedrag van 55.966,85.
Broek op Langedijk betaalde dus meer
uit een bedrag van 11.795,01, Alkmaar
503,13 minder, terwijl de misoog6tsteun en
toeslag verminderd werd met 6.870,14.
De bestuursleden Joh. Koning en Jb.
Heertjes, beiden herkiesbaar, werden met
groote meerderheid van stemmen herkozen.
Tot afgevaardigde naar de L. G. C.
werd de heer K. Speets herkozen.
Rondvraag.
De heer S. Vlaar deelde zijn bevindingen
mede over de door hem genomen proef met
het sproeien van aardappelen. De bewering,
dat met sproeien het gewas 2 dagen stil
staat, gaat niet op.
Jan Vergaai had in de Alkm. Crt. gelezen
dat in 1940 de Eersteling of Schotsche Mui
zen in Duitschland niet meer zou worden
toegelaten en vraagt of al maatregelen
daarvoor zijn genomen.
De voorzitter antwoordde, dat hem hier
over nog niets definitiefs is bekend.
Spr. verwacht dat er op de eerst volgen
de vergadering wel meer van bekend zal
zijn.
De heer L. Dekker vroeg naar de 15
beperking van den aardappelenbouw. Mede
gedeeld werd, dat dit jaar geen teeltvergun
ningen zullen wordgn uitgereikt, zoodat
dezelfde regeling geldig is als voor het af
geloopen jaar.
Na nog enkele vragen beantwoord te
hebben, sloot de voorzitter de vergad--
WIERINGEN.
Geboren: Theodorus Herndricus, z. v.
Th. Boersen en A. Klein. Ankje, d. v,
E. Stuveling en F. Renkema. Cornelis
Pieter, z. v. C. Metselaar en T. Michielsen.
Ondertrouwd: H. Spa en M,
Klasens. K. Kaan en D. J. Blaauboer.
Overleden: (te Alkmaar) E. Mul
der, 51 j., echtg. van C. Sprenkelimg.
£uchtoaact
ONZE POSTVLUCHTEN.
De stand der vliegtuigen is als volgt:
Uitreis: Ibis te Jodhpoer, Torenvalk te
Napels, Oehoe te Singapore.
Thuisreis: Gier te Bagdad, Pelikaan te
Singapore.
Morgen zal het vliegtuig P.H.-A.L.V.
„Valk" van Amsterdam naar Batavia ver
trekken.
De bemanning zal bestaan uit H. A. A.
Kooper, gezagvoerder, A. K. Bosman, 2e be
stuurder, C. Saans, boordwerktuigkundige,
C. van Brugge .radiotelegrafist en J. de
Visser, steward.
VALLENDE ZAK ZAND.
Uit een legervliegtuig, thuisbehoorende
te Soesterberg, is gisteren tijdens een oefen-
vlucht in de buurtschap Slichtenhorst naby
Nykerk, een zak zand, welke vijftig kilo
woog, gevaHen. Het „projectiel" kwam te
recht op het dak van een boerderij, bewoond
door den heer H. Bouwman. De zak drong
door het dak en vervolgens door den vloer
van den zolder, waarna hij in de huiskamer
terecht kwam, waar een groote ravage werd
aangericht. Gelukkig was er niemand in het
vertrek, zoodat persoonlijke ongelukken niet
voorkwamen.
Jiedïiszakeu
SCHIP OP PIER GELOOPEN.
Kapitein raadpleegde een foutieven
almanak.
De Raad voor de Scheepvaart heeft een
onderzoek ingesteld naar de oorzaak van
het vastlcopen op de Westpier bij Duinker
ken van het Groningsche m.s. „Irene" in
den avond van den 7en April 1937.
Tevens op vermoeden van schuld werd de
kapitein gehoord, die verhaalde hoe zijn
schip, met een lading cement aan boord, bij
Zuidwesten wind, helder zicht, kalme zee en
vloedty, de voor de nieuwe buitenhaven
van Duinkerken liggende lichtboei passeer
de, toen hij aan s.b. een vast wit licht zag.
Terwijl hij nog onderzocht wat dit kon be
duiden, liep het schip vast. Eerst den vol
genden morgen kwam het met sleepboot
hulp vlot.
Getuige voerde tot zijn verdediging aan,
dat de almanak, dien hij voor het bewuste
licht raadpleegde, foutief was samenge
steld.
De voorzitter prof. Taverne merkte op,
dat de kapitein in dergelijke gevallen een
ervaren persoon op de brug dient te heb
ben, hetgeen in dit geval niet was ge
schied.
De Raad zal later uitspraak doen.
ERNSTIGE DIERENMISHANDELING.
Vrouw tot een maand gevangenisstraf
veroordeeld.
De Amsterdamsche rechtbank veroor
deelde heden een bejaarde juffrouw uit
Broek in Waterland wegens dierenmishan
deling tot een maand gevangenisstraf. De
officier van justitie had twee maanden ge
vorderd.
De vrouw had een hond een kom kokend
water over het lichaam gegooid, waardoor
het dier ernstige brandwonden opliep.
UITLOKKING TOT MEINEED?
Zaansch bakker vrijgesproken.
De 34-jarige bakker P. H. uit Zaandam
heeft in Februari 1936 de arbeidswet over
treden, doordat hy in het midden van den
nacht z\jn knecht werk heeft laten verrich
ten.
Toen hy voor het kantongerecht te Zaan
dam moest verschijnen, heeft hij zijn knecht
overgehaald meineed te plegen, en inder
daad legde deze knecht onder eede een val-
sche verklaring af, n.1. dat hij 's nachts niet
gewerkt heeft.
De knecht was door de Haarlemsche
rechtbank veroordeeld tot drie maanden
voorwaardelijke gevangenisstraf, de bakker
„Wie weet, wat Uw verloofde zou
zeggen, als hy wist, dat wij beiden
na ^hooitijd alleen wareni"
wegens uitlokking tot meineed tot acht
maanden voorwaardelijk.
Het Amsterdamsche gerechtshof, waarbij
de bakker in appèl ging, verminderde deze
straf tot vier maanden.
H. ging in cassatie en de hooge raad ver
wees de zaak ter verdere behandeling naar
het Haagsche gerechtshof.
Dit rechtscollege sprak den bakker heden
middag van het hem ten laste gelegde vrij.
Automobilisme
RALLYE MONTE CARLO.
Mr. P. Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons
d.d. 21 Jan. 1938 vanuit Palermo:
Bitter slecht zijn die 500 K.M. vanuit
Italië's zuidelijkste plaats Reggio naar Sa-
lerno, die op de Rallye gedurende den nacht
gereden moeten worden. De meeste deelne
mers, die uit Palermo vertrekken, nemen
op de heenreis dan ook te Napels de boot
om hun wagens te sparen. Mutsaerts is ech
ter een andere meening toegedaan. Voor
eerst heeft hij een onverwoestbaar vertrou
wen in een Fordwagen waarmede hij altijd
zijn Rallyes vanuit het hooge Noorden en
zijn Alpenritten gereden heeft en vervol
gens gaat hij van de redeneering uit, dat
wanneer een wagen zwakheden mocht ver-
toonen, het in ieder geval beter is om deze
op de heenreis te ontdekken. Dan kan de
Ford-agent op de startplaats nog altijd de
benoodigde onderdeelen verschaffen.
Zoodoende hebben wij dien 500 K.M. lan
gen weg van Salerno tot aan Reggio in één
dag door de bergen afgeslingerd. Prettig is
die route zeker niet en van den wagen wordt
gruwelijk veel gevergd, het versnellings-
handle komt zoo goed als niet uit de tweede
versnelling en van die 500 K.M. zijn er zeker
400 op de tweede versnelling geklommen en
gedaald. Maar toch, 's morgens vroeg toen
het licht begon te worden uit Salerno ver
trokken, kwamen wij 's namiddags toen de
schemering inviel te Reggio aan, na onder
weg nog oponthoud gehad te hebben voor
een maaltijd en een paar maal benzine inne
men. Couwenberg, die den wagen als een
troetelkind verzorgt, was verrukt, iederen
keer dat wij stil hielden om benzine in te
nemen, controleerde hij het water in den ra-
diateur en geen enkele maal bleek bijvul
ling noodig te wezen.
De moeilijkheid van dit lange traject be
staat uit een onafgebroken klimmen en da
len langs steile haarspeldbochten, die aan
wagen noch aan bestuurder ook maar een
oogenblik rust gunnen. De motor werkt in
zjjn tweede versnelling voortdurend op
hoog toerental en de bestuurder zit constant
aan het stuur te draaien om den wagen door
de haarspeldbochten te wringen, die elkaar
onophoudelijk opvolgen.
Het eenige voordeel is, dat er op dezen
slingerkustweg, behalve in de onmiddellijke
nabijheid van dorpen vrijwel geen verkeer
is. Fietsers ziet men in dit bergland niet,
paarden evenmin, slechts ezels en muildie
ren blijken in staat om vrachten tegen deze
steile hellingen op te trekken. Ook auto's
komt men er haast niet tegen, zoodat men
werkelijk vrijwel het rijk alleen heeft op
dezen kustweg, die goed onderhouden wordt
en waar de wegaanduiding niets te wenschen
overlaat. Drie jaar geleden stond er op deze
route vrijwel geen enkele wegwijzer, thans
staan zij overvloedig bij alle groote en klei
ne zijwegen geplaatst. Wanneer de Rallye
rijders zich gedurende den nacht op deze
lange bergroute bevinden, zullen zij in de
eenzaamheid geen oogenblik naar den weg
behoeven te zoeken. Dit is in ieder geval een
groote geruststelling en een voordeel voor
de kleine wagens, die hier hun tijd hard
noodig zullen hebben om hun gemiddelde
te halen.
De voorzorgsmaatregel, die Mutsaerts ge
nomen had om in Napels een bezoek te
brengen aan het kantoor der Standard ben-
zine-maatschappij, bleek vruchten af te
werpen. Het bezoek had den vorigen dag
plaats gehad en thans reeds bleken de klein
ste agenten op de nietigste dorpjes gewaar
schuwd te wezen dat enkele Ralleyryders
de kustroute ook op de heenreis zouden rij
den en met bons zouden betalen inplaats
van met geld. Geen enkele benzineverkoo-
per maakte dus bezwaar, hetgeen ons tevo
ren een paar maal overkomen was. Een Ita-
liaansche organisatie werkt vlug wanneer
zy eenmaal in beweging gezet is.
Iets dergelijks ondervonden wy ook te
Reggio by de overvaart naar Messina. Toen
wy op de landingsplaats kwamen lag de
boot net voor het vertrek gereed, er was
geen tijd meer om kaartjes te nemen, zoo
dat wy de boot voor onze oogen moesten
zien vertrekken een oponthoud van 1)4
uur, zooals één der beambten ons vertelde.
Maar opeens sprong de kapitein, die klaar
blijkelijk de weemoedige lichten van onzen
wagen op den walkant gezien had, van het
schip en beduidde ons er vlug op te rijden,
dan zou men aan boord wel alles in orde
maken. Nauwelijks waren de achterwielen
van den wagen aan boord of een hek werd
ratelend neergelaten en het schip stoomde
weg.
Mutsaerts, wiens gedachten voortdurend
in de volgende week in de Rallye leven, be
gon de zaak eens op te nemen. Er stonden
vier auto s aan boord, een paar spoorweg
coupés met reizigers erin en een paar goe
derenwagens. Daarmee was het propvol.
Hoe zal dat gaan wanneer wij daar volgende
week met minstens 21 auto's komen, vroeg
Mutsaerts bezorgd aan één der beambten,
maar deze wist van niets, van geen auto's,
van geen Rallye en van geen deelnemers, die
haast zouden hebben om over te varen.
Daarom besloot Mutsaerts om in Messina te
overnachten en den volgenden morgen eens
op het kantoor van de maatschappij te gaan
praten. Het resultaat van zijn bezoek op het
Standard-kantoor te Napels had blijde ver
wachtingen omtrent Italiaansche hulpvaar
digheid bij hem opgewekt. Inderdaad bleek
het bezoek den volgenden morgen niet nut
teloos te zijn. Ook daar wist men niets van
de autobestorming die de Ferryboat over
een paar dagen te wachten stond. Minstens
i 1 wagens, men schrok ervan; daar moesten
speciale maatregelen voor genomen worden.
Mutsaerts beloofde de Automobiel Club van
Palermo te zullen waarschuwen om zich
met de scheepvaartmaatschappij in verbin
ding te stellen, die alle medewerking reeds
by voorbaat toezegde. Maar wy zyn toch
van plan Dinsdag, als wy in Messina aanko
men, direct naar de haven door te ryden
en den wagen met de voorwielen op den
rand van den walkant te zetten, zoodat er
geen trein door kan zonder onzen Ford de
boot op te duwen. Zeker is zeker, ondanks
alle vertrouwen in Italiaansche beminne-
lykheid!
In iets minder dan vyf uren toerden wjj
de kustlyn van Messina naar Palermo af en
tydens de Rallye mogen wij 0)4 uur over de
zen slingerweg doen. Dit is dus reeds een
groote geruststelling, die de ondervinding
van een heenreis ons bracht. Toen wy des
middags onzen wagen in een Fordgarage
brachten om gewasschen te worden, von
den wU daar de equipe van der Hoch—
Vroom en Delivigne, die reeds den vorigen
dag met hun Packard gekomen waren. Dan
waren er nog twee Duitsche equipes, maar
verder nog niemand van de 21 deelnemers,
die uit Palermo zullen starten. De overigen
zyn onderweg, de meesten over zee, maar
allen worden gedurende de eerst volgende
dagen verwacht
De Sterrit begonnen.'
Van zeven verschillende plaatsen van het
web, dat de Monte Carlo-spin heeft uit, zijn
gister de deelnemers aan den sterrit ver
trokken.
Uit Palermo, Athene, Boekarest John O'
Groats, Umea, Tallinn en Stavanger zyn de
talryke deelnemers weggereden om te
trachten, zonder strafpunten, hun routes af
te leggen.
De van alle Rallye-benoodigdheden voor
ziene wagens trokken overal waar zy kwa
men, de aandacht Nederland was op de
Italiaansche route vertegenwoordigd door
drie equipes, n.L dr. J. J. Sprenger van
Eyck, ir. A. Paulen en ir. Driessen met Lin
coln; E. Mutsaerts, A. Kouwenberg en mr.
Lamberts Hurrelbrinck en B. J. T. van der
Hoek en N. R. A. Vroom met Packard. De
tocht ging eerst langs de noordkust van Si
cilië naar Messina, een afstand van 260
K.M.
Na de Straat van Messina te zijn overge
stoken kwamen onze landgenooten omstreeks
acht uur te Reggio aan. Allen passeerden
op tyd deze controleplaats en zetten vervol
gens koers langs de westkust van Italië in de
richting van Napels, de volgende controle
plaats. De afstand Reggio-Napels, 570 K.M.,
moest grootendeels gedurende vannacht
worden afgelegd.
Van de vele deelnemers op de moeilijke
route vanuit Athene welke de meeste
punten oplevert ontbraken er negen op
het appeL De Nederlandsche equipes waren
echter alle in de beste conditie. M. Gatso-
nides en Blydestein in hun Hillman werden
direct gevolgd door Bakker Schut, die met
de heeren Ton en Barendrecht in een Ford
deelneemt en door J. van der Heyden en
jhr. van Linteloo de Geer met Studebaker.
De vorderingen der Nederlandsche
equipes.
Saloniki, 20 Jan. De Nederland
sche equipes, G. Bakker Schut, K. Ton en
Barendrecht met Ford, M. Catsonides en H.
J. Blydenstein met Hillman en J. van der
Heyden en jhr. E. L. M. W. van Lintelo de
Geer met Studebaker hebben de eerste etap
pe Athene-Saloniki, een afstand van 044
K.M., met goed gevolg afgelegd.
Reggio, 2 0 Jan. De Nederlandsche
rijders dr. J. J. Sprenger van Eyk, ir. A.
Paulen en ir. Driessen met Lincoln Zephyr,
J. T. van den Hoek, N. R. A. Vroom en M.
J. Danvellier met Packard en E. Mutsaerts,
A. Kouwenberg en Lamberts Hurrelbrinck
met Ford, die te Palermo zyn gestart, zyn
binnen den vastgestelden tyd te Messin» en
Reggio gearriveerd. De afgelegde afstand
bedraagt 260 K.M.
Riga, 26 Jan. De Nederlandsche
equipes, welke te Tallinn zyn gestart, zyn
te Riga aangekomen. Het zyn de heeren J.
van der Spek en D. S. Keizer met Hansa en
A. Buyze en H. J. Stemerdink met Ford Jz.
HET BEZOEK OP DE R.A.I.
Wie Zondag j.L de R.A.L bezocht, heeft
zich kunnen overtuigen van de geweldige
belangstelling waarin het moderne vervoer*
middel zich verheugt Omstreeks half twee
's middags liep het aantal rouleerende be
zoekers tegen de 18.000 en voor den hoofd*
ingang verdrong zich toen nog een zoo om
vangrijke menigte, dat het er op begon te
geiyken of de groote hal en de beide zijza
len met een gezameniyke oppervlakte van
15.300 M2. den menschenstroom niet meer
zouden kunnen bergen.
Men heeft vroeger wel gemeend dat de
Amsterdamsche auto-tentoonstelling feite-
lyk een specifiek Amsterdamsche gebeurte
nis zou zyn. Inderdaad heeft de Amsterdam
sche bevolking zich wat het R.A.L bezoek
betreft nimmer onbetuigd gelaten, doch
sinds de gerieflyke touringcar het reizen
voor groote gezelschappen uit de provincie
zoo zeer heeft vergemakkelykt, kon men
voor den hoofdingang van de R.A.I. eerst
een duideiyk inzicht krijgen dat heel ons
land op dit evenement reageert. Zondagmor
gen tegen het openingsuur arriveerden reeds
heele reeksen stampvolle autocar» uit alle
oorden des lands voor het RA.I.-gebouw en
deze verkeersstroom, versterkt door honder
den particuliere auto's en een intensen men-
schenaanvoer door de gemeentetram, hield
vrijwel den geheelen middag aan. In de wan
delpaden langs de stands kon de menigte
zich slechts heel langzaam bewegen, restau
rant en vestiaires werkten onder hoogen
druk en door het zachte winterweer moes
ten in het hoofdgebouw speciale ventilatie-
maatregelen worden getroffen. Op de par
keerterreinen in den omtrek was geen plaats
onbezet en dat bleek ook in de city het ge
val te zyn. Amsterdam begint op zulke da
gen Londensche allures aan te nemen!
Waterpolo.
HEDENAVOND POLOWEDSTRIJDEN
IN „DE OVERDEKTE".
Hedenavond om 8.30 uur zullen er in ,Ae
Overdekte" twee waterpolowedstrydeft
gespeeld worden uit de wintercompetitie.
Ten eerste de wedstryd: D. A. W. II—
H. V. G. B. III (Haarlem).
Ten tweede de wedstryd: D. A. W. I—
P. C. III (Heemstede).