VICTORIA-THEATER.
JTT
CHEVROLET
JAC. MEI's Automobielbedrijf N.V.
Bioscoop „Harmonie"
DAGBLAD-RECLAME IS ACTUEEL
WILLY BIRGEL r;
VIKTOR STAAL
HANSI KNOTECK
URSULA GRABLEY
Tel. 3103.
Hilde von Stolz - Carola Höhn
Viktor Staal, Edwin Jürgensen
VERBANNEN
ALKMAAR.
Alléén Zondag, Maandag,
Dinsdag en Woensdagmiddag
RUGGEG RAAT
ZARAH LEANDER, de nieuwste, doch
grootste filmstar ter wereld, ont
roert U van het eerste oogenblik af,
dat haar beeld op het doek verschijnt.
tt
«en prachtige, spannende,
dramatische film. «°al1
in geen jaren vertoonden.
TOEGANG 18 JAAR.
BEZOEKT VOOR
LUXE WAGENS EN TRUCKS
STANDS Nos. 89 en 104 van de R.A.I.
waar steeds een onzer aanwezig is, om U
alle gewenschte inlichtingen te verstrekken.
„De laatste Nacht" is een uiterst
fascineerend, boeiend filmwerk,
welke Hartl's vorige beroemde
werken in de schaduw stelt.
Een creatie van WILLY BIRGEL,
welke tot de beste van den
laatsten tijd behoort.
Zondag vanaf 2 uur.
18 jaar.
4
BUITENLANDSCHE BEZOEKERS
OP DE R.A.I.
Het feit dat de R.A.I. ook in het buiten
land de reputatie heeft, de meest volledige
internationale automobieltentoonstelling in
Europa te zijn, wordt duidelijk geïllustreerd
door de aanwezigheid op de Amsterdamsche
Show van tal van buitenlandsche auto-
ingenieurs.
Onder de bezoekers van deze categorie
treft men auto-technici uit Duitschland,
Frankrijk en Italië aan en Engeland en
Amerika ontbraken ook ditmaal niet op het
appèl. Zelfs de general manager van de
groote Londensche autoshow, de heer Phil
lips, stak het kanaal over om op de R.A.I.
een kijkje te komen nemen.
Met de Amsterdamsche Show valt ook
samen het bezoek aan de hoofdstad van
eenige hooge functionarissen van de
Italiaansche automobielindustrie en het
verkeerswezen o.a. Z.E. La Valle, ministre
dei communicazione, Z.E. O. Amione, minis
ter van oorlog en den heer Marchesi, direc
teur der Fiat-fabrieken te Turijn.
Intusschen blijft ook de stroom bezoekers
uit vrijwel alle provincies van ons land aan
houden. Het automobielverkeer in de bin
nenstad en in de omgeving van de R.A.I.
heeft wereldstad-allures aangenomen. De
Amsterdamsche verkeerspolitie is echter
voor wat extra-drukte niet vervaard en de
zaak marcheert dan ook vlot en met een
perfecte orde.
Dammen.
OM DEN UITENBOOGAARD-BEKER.
Dinsdag j.1. had de Alkm. Damclub
„Voorwaarts" bezoek van de damvereen.
Damlust uit Zuidscharwoude. Voorwaarts
speelde hiermede haar tweeden wedstrijd
voor den Uitenboogaard-beker en wist
dezen sportieven wedstrijd na zeer fraaien
en spannenden strijd ini een overwinning
om te zetten .Hierdoor heeft Voorwaarts
zich van haar nederlaag tegen W.D.O. uit
Alkmaar (2119) op kranige wijze weten
te herstellen.
De partij SmolenaarsP. Beers is onbe
slist beëindigd en moet dus nog arbitraal
beslist worden. Hieronder volgen de ge
detailleerde uitslagen, waarvan alleen de
20 eerste borden gelderu voor den Uiten
boogaard-beker.
Voorwaarts Damlust
P. J. SmolenaarsP. Beers x
K. A. JakstovJoh. Huitema 11
A. BurgertP. de Groot 02
G. Woon/wijkJoh. Pluister 20
N. OudP. v. d. Welle 20
E. HofmanTh. de Haas 11
Jb. HagensP. Schuffelen 20
Jn. N. MooyJac. Grootjes 02
D. MareesJb. v. d. Welle Jr. 11
M. HemelsG. Balder 11
G. OudshoornG. Huitema 20
F. AppelIJ. v. d. Molen 02
P. de Wijn—N. Jol 0—2
IJ. v. MomtfoortW. Kuiper 02
D. StamIJ. Pluister 11
Leo RavensteinAb. v. d. Welle 20
C. MasereeuwC. Schuffelen 20
C. Staal—K. Witsen 1—1
IJ. SchuitA. Klaver 20
Jb. RavensteinIJ. Weel 20
P. BakkumJb. v. d. Welle Sr. 11
Th. ZijlstraJb. Bekker 02
K. SlootemJoh. Groen 11
Gr. BussenN. Bruin 02
D. DijkstraAd. Bruin 20
26—22
VoorwaartsDamlust (eerst 20 partijen)
22—16 (1 afgebr. partij).
Waterpolo
D.A.W. I—H.P.C. III 3—3.
Fraaie wedstrijd.
In een keurig gespeelden wedstrijd heeft
D.A.W.'s eerste zevental na een 3—1-voor-
sprong toch tenslotte nog genoegen moeten
nemen met een gelijk spel.
De Heemstedenaren brachten een zeer
snelle ploeg in het water, en waar D.A.W.
zich met veel en snel zwemmen al evenmin
onbetuigd liet, werd het een strijd met wis
selende kansen.
Reeds kort na het begin kogelde midach-
ter van Beek vanaf het midden van het veld
in de uiterste doelhoek, waarbij keeper Jac.
Kohier dermate door het schot verrast werd,
dat hij geen hand naar den bal uitstak.
Ooijevaar speelde zijn besten wedstrijd en
Hansen vervulde vooral de verdedigende
taak van de achterhoede. Keurig koos Ooije
vaar dan positie, waardoor hij steeds met en
kele meters voorsprong op zijn tegenstander
zijn rushes kon inzetten, wanneer hem bij
een afgeslagen H.P.C.-aanval prompt den
bal werd toegespeeld. Caarls was dezen keer
wel bijzonder op dreef! Een zeer hard ach-
terwaartsch schot ging juist langs den ver
keerden kant van de paal, terwijl Soecker
het doel met enkele strakke schoten te
hoog zocht. Hoewel Heerkens Thijssen het
Caarls uiterst moeilijk maakte, slaagde de
D.A.W.-midvoor er toch in om een magni
fieke dropshot te geven, waar doelman
Kohier machteloos tegenover stond, 20.
Bij het uitzwemmen leverden Stammes
en de bekende H.P.C.-er Maurits steeds in
teressante snelheidsduels, en toen het, na
het tweede D.A.W.-doelpunt, Maurits was,
die zich het eerst van den bal meester maak
te, ging H.P.C. er meteen van door, waarna
van Straaten zich liet verrassen door een
o.i. wel houdbaren bal.
Na de rust revancheerde de D.A.W.-keeper
zich echter door voortreffelijk enkele van
dichtbij geloste schoten te stoppen. Caarls
scoorde fraai hierna een derde doelpunt.
Nog gaf H.P.C. zich echter niet gewon
nen en Maurits verkleinde uit een corner
den achterstand tot 32.
De gelijkmaker liet echter op zich wach
ten, zelfs maakte Caarls nog een vierde doel
punt, dat o.i. ten onrechte niet werd toege
kend. Bij den laatsten tegenaanval kwam
H.P.C. tenslotte op gelukkige wijze 4 sec.
voor het einde aan den gelijkmaker, doordat
Hansen per ongeluk een schot van richting
liet veranderen, waardoor het plotseling on
houdbaar in het doel vloog.
Het D.A.W.-zevental komt er steeds beter
in en toont zich volkomen gelijkwaardig
aan de sterkste ploegen van haar afdeeling.
Dit houdt een fraaie belofte in voor de
a.s. zomercompetitie.
D.A.W. II—H.V.G.B. III 1—2.
De reserves niet in goeden vorm.
Doordat Hansen in het eerste moest in
vallen en Mays door ziekte verstek moest
laten gaan aldus onze zwAnmedewerker
kwam D.A.W. II met Kirkenier en Vogt-
schmidt als invallers in de volgende opstel
ling uit:
Guy v. d. Wilk
Vogtschmidt Dick Imhülsen Dik v! d. Wilk
Hoogland Dolf Imhülsen Kirkenier
Hoewel de D.A.W.-reserves kampioens
aspiraties hebben, konden ze het tegen deze
Haarlemsche ploeg niet bolwerken. Waren
ze echter volledig geweest, waarschijnlijk
was de uitslag andersom geweest. Want het
gemis van Mays in de voorhoede werd wel
sterk gevoeld. De invallers hebben beiden
goed voldaan, maar Vogtschmidt mist nu
eenmaal de groote snelheid van Mays en
Kirkenier de routine van Hansen.
Nadat beide partijen eikaars krachten
hadden verkend, ondernam H.V.G.B. een
goed opgezetten aanval. De bal werd tus-
schen den links-voor en keeper v. d. Wilk
geplaatst, de laatste zwom uit, doch zijn
tegenstander wist den bal even eerder te
bereiken en plaatste het leer in het verla
ten doel.
Kirkenier zwom hierna met den bal op
naar de voorhoede, plaatste naar D. v. d.
Wilk die, geen fout makend, den stand op
1—1 bracht. Na het uitzwemmen was Dolf
Imhülsen het eerst bij den bal. Doordat de
geheele H.V.G.B.-verdediging mee opge-
zwommen wasj plaatste hij naar voren naar
Vogtschmidt. Deze, geheel vrij voor doel
liggend, zond een hard schot in. De keeper
wist den bal te stoppen, maar sloeg hem, bij
de poging daartoe, naar den schutter terug;
onmiddellijk volgde een tweede schot, maar
ook thans zonder resultaat.
Nadat er nog eenige wederzijdsche po
gingen ondernomen waren om de leiding te
nemen floot de scheidsrechter rust.
Na de rust kreeg H.V.G.B. het ondiepe
doel te verdedigen. Hardnekkige pogingen
werden door de D.A.W.-ers gedaan om de
leiding te nemen. De H.V.G.B.-verdediging
was echter goed op dreef en met verre
schoten was er bij dezen keeper ook niets te
bereiken. Eenmaal ondernam Dick Imhül
sen een rush op het vijandelijke doel, de
voorhoede maakte echter niet tijdig genoeg
ruimte en met het verre schot had de keeper
niet veel moeite. Eenige oogenblikken later
kreeg H.V.G.B. een vrije worp te nemer-
Hard werd de bal op den middenvoor ge
plaatst, die hem met hoofd of arm even van
richting veranderde en onhoudbaar vloog
den bal in het net, 21 voor H.V.G.B.
Een hard diagonaal schot vloog rakelings
langs de lat. In den stand kwam echter geen
verandering meer en toen de scheidsrechter
het einde blies was de nederlaag voor de
D.A.W.-reserves een feit geworden.
De
van elk goed reclame-plan
COURANTENRECLAME
ONZE POSTVLUCHTEN.
De stand der vliegtuigen is:
Uitreis: Ibis te Rangoon, Torenvalk u.
Alexandrië, Oehoe te Bandoeng.
Thuisreis: Gier te Athene, Pelikaan
Rangoon.
Vanmorgen te 6.57 uur is het K. L M
vliegtuig PH-ALV Valk met gezagvoerd^
Kooper van Schiphol naar Indië vertrok
ken. j
Aan boord van dit vliegtuig bevindt zich
67 K.g. vracht, 416 K.g. briefpost Pn
25 K.g. pakketpost.
Twee passagiers voor Alexandrië, één
voor Karachi, één voor Calcutta en twee
voor Napels zijn reeds aan boord. Te Napel,
stappen nog vier passagers in, namelijk
twee voor Alexandrië, één voor Karachi en
één voor Allahabad, terwijl er nog twee
passagiers staan ingeschreven één voor
route Calcutta—Rangoon en één Calcutta..
Singapore.
VLIEG ONGELUK VOORKOMEN.
Door koelbloedigheid van een
marine-vlieger.
Door de koelbloedigheid van een marine
vlieger is in de haven van Tandjong-Priok
een ongeluk, dat zeker ernstige gevolgen
had gehad, voorkomen, meldt het „Bat.
Nwsbld."
Toen een watervliegtuig, dat tusschen
Batavia en Singapore verkenningen uit
voert, in verband met lastige Japansche vis-
schers, uit Prioks haven wilde opstijgen,
zag de vlieger plotseling op zijn startbaan
een sampan (soort prauw). Deze machine
had reeds zoo'n groote snelheid, dat van
tijdig uitwijken geen sprake kon zijn.
De man aan hgt stuur van het vliegtuig
verloor echter zijn tegenwoordigheid van
geest niet! Met zekere handbeweging trok
hij zijn toestel op en dit wipte netjes over
het prauwtje, dat, door den geweldigen
luchtdruk, echter omkantelde. De inzitten
den van de sampan geraakten te water; zjj
kwamen er met een nat pak af; hun prauw
tje kon geborgen worden.
De schuld van het ongeluk, dat buitenge
woon gelukkig afliep, ligt geheel bij dei
sampanvoerder, daar die minstens op 200
meter van de startbaan had moeten blijven.
Productie: Bruno Duday
Regie: Detlef Sierclc
ït '"-IfcijK, Muziek: Relph Benatzky
Draaiboek: Kurt Heuser
en Detlef Sierck
IN DE OVERIGE HOOFDROLLEN
Plaatsbespreken dringend aanbevolen,
'i morgens van 11—1 uur, behalve Zondag.
Productie: Alfrod Greven - Regio: Korl Horti
Muziek: Wolfgang Zallar
Da hoofdrollen wordan vervuld door: