FLITSEN VAN HET WITTE P
3 EK.
FILMSTER,
JEAN HARLOW'S LAATSTE.
GLARK GABLE'S GROOTSTE.
BUSTER KEATON
NAAR WIE EEN STAD
WERD GENOEMD.
ONZE BIOSCOPEN.
GAAT REGISSEEREN.
Japansch-Chineesch conflict
handicap! filmopname.
DERDE BLAD.
„SARHTOGA"
Met de film „Saratoga", die voor
bestemd was om één der spannendste
en uitbundigste sportfilms te worden,
is dus definitief de carrière afgesloten
van één der prachtigste jonge actrices,
die Hollywood ooit gekend heeft. Het
is immers in de eerste plaats wel door
de herinnering aan Jean Harlow,
tijdens de laatste opnamen voor deze
film plotseling gestorven, dat „Sara-
toga" niet alleen door haar millioenen
„fan's", maar door vrijwel iedereen
ter wereld, waar dan ook, aanschouwd
zal willen worden.
Metro Goldwyn Mayer, diep getroffen
door den dood van de jeugdige actrice,
heeft in elk opzicht geweigerd, dat uit te
buiten. Toen Jean in Juni 1937 stierf, was
MGM's eerste gedachte om deze film te
laten liggen, desnoods het scenario veel
later door anderen te doen overmaken.
Toen kwamen de duizenden en duizenden
'brieven, waarvan de grijze Lewis Stone in
de voorfilm van „Saratoga" op bewogen
toon spreekt: „Toom ons de film zooals zij
is", schreven deze brieven. En de MGM-
JE MOET MAAR BOFFEN
en
HOOGSPANNING-LEVENSGEVAARLIJK.
Roxy-theater.
Het Roxy-theater brengt deze week een
uitgebreid programma, dat geheel ingeno
men wordt door twee hoofdnummers. Het
eerste draagt tot titel: „Je moet maar bof
fen" en daar zagen wij warempel onze twee
oude vrienden weer terug, die wij reeds
lang vergeten waanden, n.1. Watt en Half-
Watt en zij bleken in deze nieuwe frissche
film nog zeer goed in staat het publiek kos
telijk te amuseeren. De geheele geschiedenis
speelt zich nagenoeg af aan boord van een
oceaanstoomer, waarop Watt en Half-Watt
als verstekelingen terecht komen en wel op
heel zonderlinge wijze. Natuurlijk wordt hun
positie na de ontdekking niet pleizieriger en
de dikke kok wordt hun groote vijand. Maai
de situatie wordt wel anders als zij toevallig
ontdekken in 't bezit te zijn van een lot,
waarop een prijs van drie ton is gevallen.
De kapitein bezorgt hun dan een luxe-hut
en zij worden aan boord de gevierde men-
schen met alle gevolgen daarvan^ Maar, o
wee, daar ontvangt de kapitein bericht, dat
de hoofdprijs reeds is uitbetaald en dat het
lot van Watt en Half-Watt wel 't juiste num
mer had, maar drie jaar oud was. Nieuwe
verandering van omstandigheden. Dwaze
situaties, die het publiek deden schateren en
die door de beide komieken grappig wer
den gespeeld. Men zal van deze film zeker
plezier beleven.
experts gingen aan het werk. Verreweg
de meeste scènes, onder meer het geheele
siot (want scènes worden in het filmbedrijf
zelden in chronologische volgorde opge
nomen), waren reeds gereed. Het scenario
werd in zooverre veranderd, dat in de nog
ontbrekende scènes grootendeels over
Jean, die hier de rol van de levenslustige
dochter van een renstalbezitter vertolkt,
gesproken wordt, zonder dat haar tegen
woordigheid daarbij noodig is.
In een heel enkele scène, zelfs voor vak-
menschen nanwelijks zichtbaar, heeft men
op piëteitvolle wijze gebruik gemaakt van
een „doublé". En zoo blijft „Saratoga" in
de eerste plaats de „unvollendete Sym-
phonie", een groote, kernachtige en met
bravour en levenslust gespeelde rol van
Jean: een afscheid van haar en een waar
dige herinnering aan haar talent, aam haar
bruisende persoonlijkheid, die juist in deze
rol tot haar volle recht komt.
Maar „Saratoga" is meer dan dat. Het
was opgezet als een film van het leven, het
ruwe, toch zoo hartelijke leven van de
renbanen, de machinaties der „book
makers", van sport en liefde. Gable, Clark
Het tweede hoofdnummer is van een
eenigszins ander genre. Hoogspanning-Le
vensgevaarlijk is een hulde aan de kranige
monteurs, die de geweldige electriciteits-
werier. tot stand brengen. Natuurlijk is het
geheel eveneens vol van romantiek, daar
zorgt het drietal Red, Slim en Cally wel
voor.
Slim is een boerenjongen, wiens idgpal
monteur te worden eindelijk verwezenlijkt
wordt mede door hulp van Red, een kranig
vakman, die veel met Slim op heeft en spoe
dig hechte vriendschap met hem sluit. Een
ongeval op het werx leidt tot ontslag van
Red en Slim gaat mee. Dan ontmoeten z(J
de vtrpleegster Caliv, de vriendin van
Red, en ook hier weer komt de vrouw tus-
schen de beide vrienden te staan. Als Slim
gewond wordt, komt Cally spoedig over om
hem te verzorgen en weldra blijken Cally
en Slim het eens te zijn. Zij wil graag dat
hij zijn gevaarlijk beroep opgeeft, maar Slim
blijft in dit opzicht trouw aan zijn vriend
en bij een gevaarlijk werk ontkomt alleen
Slim den dood. Hij blijft echter monteur en
Cally zal hem nu voortaan in zijn werk
steunen. Een zeer boeiende en interessante
film, die door Pat O'Brien, Henry Tonda en
Margaret Lindsay uitstekend wordt ge
speeld.
VERBANNEN.
In Victoria-theater.
Deze Ufa-film, thans op haar zegetocht in
het Victoria-theater, zal ook hier, evenals
elders geschiedde, triomfen oogsten. Dat
bleek gisteravond al, toen een talrijk pu
bliek de eerste vertooning bijwoonde en aan
het slot zelfs een zy het zwak applaus
Gable stond tegenover Jean, evenals zes
jaar geleden, toen zij beiden begonnen in
een film van Wallace Beery: „The Secret
Six".
Clark Gable speelt in deze film de rol
van den recht door zee gaanden, ruw-
goedhartigen „bookmaker", eerst om zijn
slechte manieren, zijn opvliegendheid,
zijn va-banque-spel gehaat door Jean,
daarna haar groote, eerlijke, jonge liefde.
Clark Gable is als sportsman in deze film
in zijn element, zijn rol herinnert aan zijn
groote creaties in China Seas (eveneens
met Harlow) en San Francisco.
„Saratoga" is de officieele naam van
Amerika's grootste en beroemdste ren
baan, eeni magisch woord, dat in Europa
met Derby, Epson, Auteuil en Lonchampsi
te vergelijken is. De film speelt afwissen
lend op deze en op andere beroemde ren
banen van Amerika, en tusschendoor op
de paardenfokkerij, waar Lionel Barry-
more in een pracht van een karakterrol
den scepter zwaait. Una Merjel, de gees
tige comedienne, die tot dusverre meestal
in kleinere rollen optrad, ziet men in deze
film voor het eerst als groote, elegante
vrouw van het in Amerika vooral zoo ge
liefde „sophisticated" genre, naast dien
verrukkelijken fijnen komiek Frank Mor
gan, dien men zich vooral uit de beide
Crawford's „Durf te leven" en „Mrs Chey-
ney's verdwijning" herinneren zal om hem
na één keer nooit weer te vergeten.
De afstand tusschen Sjanghai en Holly
wood bedraagt bijna 7000 myl en het Ja-
pansch-Chineesche conflict belette het
importeeren van speciale requisieten voor
de RKO film „China Passage" (Tusschen
Sjanghai en San Francisco). Ondanks dit
werd een heele wijk gebouwd op het ter
rein van RKO Radio Studio's in Holly
wood voor de film „China Passage" in den
tijd van vyf dagen, wat zelfs voor Holly
wood vlug genoemd mag worden. Dit
werd mogelijk gemaakt door de Chinee-
sche kolonie in Los Ar.geles en door spe
ciale requisitie-bureaux in Hollywood.
Plattegronden, tot in de kleinste details
verzorgd, werden door de beide architec
ten van de RKO studio's, Van Nest Pol-
glase en Al Herman, uitgewerkt. Terwijl
de constructie-afdeeling bezig was de ge
raamten van de gebouwen op te zetten,
de straten te plaveien en kleine zijstraten
te maken, doorkruisten andere medewer
kers de stad om materiaal te vinden, ge
schikt om de gevels der huizen te vormen.
Bamboematjes, Chineesche teekens, uit
hangborden, meubels, draperieën en kunst
voorwerpen werden alle gekocht in de
kleir.e Chineesche winkels. Toen de vijfde
dag ten einde liep, kon men in de RKO-
studio een wandeling maken in een
authentieke Chineesche wijk met de be
kende uithangborden, wimpels en uitstal
lingen. Alles was tot in de puntjes gereed
om met de opnamen te beginnen.
klonk. Wy kunnen nu wel al zeggen, dat de
nieuwe Zweedsche ster Zarah Leander stor
menderhand veroverigen gemaakt heeft.
Van den inhoud van „Verbannen" het
volgende:
De Londensche zangeres Gloria Vane is be
vriend met den armen adellijken Albert
Finsbury, die als officier naar Australië
wordt gezonden, maar vóór zyn vertrek een
kennis, Wells Jr., verzoekt om 615 pond ster
ling om zijn schulden te kunnen betalen.
Deze vriend geeft een cheque van 15 pond,
waarvan Finsbury dan 615 maakt, waarna
hij rustig naar het andere werelddeel ver
trekt en daar zyn vroolijk levei.tje voortzet.
De vervalschte cheque komt in handen van
Wells Sr., die er zijn zoon over onderhoudt.
Deze weet terstond wie de vervalscher is,
maar op Gloria's dringend verzoek zegt hij,
dat zij de vervalsching beging. De vader
maakt er een rechtszaak van en Gloria
wordt veroordeeld tot zeven jaar verbanning
naar Paramatta, een gevangenis voor vrou
welijke veroordeelden in Sydney (Austra
lië). Na eenigen tijd komt de mededeeling,
dat de veroordeelden, die door een man
worden begeerd en ten huwelijk gevraagd,
in vrijheid gesteld zullen worden in verband
met den verjaardag van koningin Victoria.
De vrouwen defileeren langs een rij trouw
lustige mannen en één hunner vraagt Gloria
om zyn vrouw te worden, waarin zy toe
stemt alleen maar om uit de hel verlost te
worden, wat zy Henry ook bekent, waarna zy
hem, op weg naar zyn boerderij, ontvlucht
en weer naar de stad terugkeert, waar zij
Finsbury hoopt te vinden. Deze is dan op
receptie by den gouverneur om den konink
lijken verjaardag te vieren en zy hoort daar,
Lily Pons is een naam, welke in onze
bioscopen maar nauwelijks bekend is en
waarvan de populariteit verre overtroffen
wordt door die van andere zangeressen van
het witte doek. In Amerika en met name in
Californië is het anders en de roep van haar
naam heeft er tot die merkwaardige uitwas
sen der „publicity" aanleiding gegeven
waarvan Amerika het privilege schijnt te
bezitten.
Lily Pons werd geboren te Cannes, (on
geveer dertig jaar geleden zeggen de op het
gebied van leeftijden altijd zeer bescheiden
reclamemenschen) als de dochter van een
destijds bekenden autorijder. Ze toonde
reeds vroeg een muzikalen aanleg, en speel
de weldra zoo goed piano, dat ze op 15-ja-
rigen leeftijd een prijs van het Parijsche
Conservatorium verwierf en haar moeder
meende reeds, dat haar "dochter voorbe
stemd was, om een groot pianiste te wor
den, toen bleek dat het meisje ook aanleg
had om tooneel te spelen. Het kwam zoo
ver, dat ze samen met een variété artist,
Max Dearly in een soort revue-theater op
trad. Eenigen tyd later huwde Lily met een
N ederlandschen advocaat, August
Mesritz, die haar in de gelegenheid bracht
om vreemde talen te leeren.
Aan zingen had ze echter nog nooit ge
dacht en misschien zou niemand ooit op het
idee zijn gekomen om zich voor haar vocale
capaciteiten te interessseeren, wanneer ze
niet ziek was geworden en de doktoren haar
adem-gymnastiek hadden voorgeschreven.
Een oplossing, die voor de hand lag was het
nemen van zanglessen en ziet de pianiste
bleek een stemgeluid te bezitten dat de
moeite waard was om het toe te vertrouwen
aan den zangleeraar Alberti de Gorostiaga,
Constar.ce Worth, de Australische ac
trice, en Vinton Haworth spelen de hoofd
rollen in „Tusschen Sjanghai en San Fran
cisco", dat een smokkeldrama is. Gordon
Jones en Leslie Fenton vertolken verder
de belangrijke rollen. Edward Killy re
gisseerde deze Cliff Reid productie.
Al heeft Buster Keaton zich reeds eenige
jaren niet meer op het doek laten zien, hij
was een komisch artist, die niemand der
bioscoopbezoekers nu reeds zal zijn vergeten.
Buster Keaton was jarenlang de eenige
concurrent van beteekenis van Charlie
Chaplin. Ook hy trad eerst op in twee-ac-
ters en speelde later groote komische films.
Hy was de man met het stalen gezicht, die
nooit lachte; hij speelde eerst in Ameri-
kaansche circussen als clown-acrobaat, trad
voor den oorlog reeds op in eenige films
doch begon zyn eigenlijke loopbaan na den
oorlog.
Hy werd de groote komische ster van
Metro Goldwyn Mayer en ook in ons land
draaiden met geweldig succes tal van uit
stekende Keaton-films.
Zyn groote vaardigheid als komisch acro
baat kwam hem goed van pas en er was
dat de verloving van Albert en 's gouver
neurs dochter Mary bekend wordt gemaakt.
Teleurgesteld gaat zy terug en wordt in een
cabaret als zangeres aangenomen, maar
haar lied klinkt zoo weemoedig, dat men
haar uitjouwt. Albert, die zyn oude liefde
toch nog tiift vergeten is, ontvlucht zyn ver
loofde en komt ook terecht in hetzelfde
cabaret, waar hij Gloria hoort zingen. HIJ
zoekt haar in de kleedkamer op, maar zy
wil niets meer van hem weten, dwaalt in den
regen de straat op en zoekt ten slotte een
toevlucht in de kerk van het tuchthuis.
Daar vindt haar dan ten slotte Henry terug.
Ontroerend is op vele momenten het spel
van Zarah Leander als Gloria Vane en tal
van medespelers maken mét haar van
„Verbannen" een dramatische film van
groote spanning.
Het voorprogramma geeft een zeer uitge
breide collectie foto's van het wereldgebeu
ren; de wetenschappelijke fi'm „Röntgen
stralen" laat zien van welk groot belang
voor allerlei doeleinden deze uitvinding is
en dan komt er nog de klucht „Sst, ik ben
tante Emma".
DE HEERSCHER.
In City.
Emil Jannings is een groot karakter
speler. Wij hebben dat gisteravond in City
weer kunnen constateeren. En iedereen,
die zyn spel in „De Heerscher" heeft ge
zien, zal dat dadelyk toegeven. Hy is de
persoon, die de geheele film draagt, de
centrale figuur, die ver staat boven zijn
intrigeerende kinderen met hun diverse
echtgenooten. De geweldige driftaanvallen
v&a den fabrieksdirecteur, die na den dood
die haar zoover wist te krygen, dat ae wp}.
dra als opera-zangeres optrad.
De geschiedenis, die nu tegenwoordig ook
geregeld voordoet, speelde zich toen ook af
met Lily Pons: op een gegeven oogenblik
kreeg ze een aanbod uit Amerika, dat zoo
klinkend was, dat tegenspreken feitelijk on
mogelijk was.
Op den 4en Januari 1930 deed ze intrede
in de Metropolitan Opera in New York, waar
ze dadelijk een groot succes boekte zoodat
concertbureaux en omroep- en filmmaat
schappijen om haar vochten. Ze verdiende
schatten en na haar echtscheiding deed ze
zich kennen als een vrouw van een zoo
groote vitaliteit, dat haar roem ongekende
afmetingen aannam.
Wie tegenwoordig een trein naar Boston
neemt, loopt de kans dat zyn trein getrok
ken wordt door een locomotief, die Lily
Pons heet. Die bloemen koopt, behoeft zich
niet te verbazen als zijn lelies Lilypoos
heeten
Tramkaartjes, zeep, parfum, cigarettfn,
alles draagt den naam Lilypons. En h«t
mooiste van alles is, dat er ergens in Mary-
land een stadje is, dat de liefelijke naam
Lilypons heeft aangenomenEn om de
kroon op het werk van haar populariteit te
zetten is er een Lilypons day ingesteld: 5
November, waarvan bijna een nationale
feestdag ic gemaakt.
De „Mass Appeal", waarover de zangeres
beschikt, blykt in Amerika tot veel in staat
te zijn, want wie van ons zou er over den
ken een Buziau-dag of een Jo Vincentdag te
houden?
Barnum, de vader van de reclame sou
zich er over kunnen verheugen.
geen film van hem zonder een reeks ven
zotte ongelukken en valpartijen.
In Hollywood was Keaton een veelbe
sproken man. Hy was een zonderling, dia
zich in zyn huwelijksleven en in financieel
opzicht door zyn vreemdsoortig gedrag m
opspraak bracht.
Mede door deze moeilijkheden raakte
Keaton zoodanig van de wijs, dat de dokto
ren het raadzaam achtten hem voor eenigen
tyd in een inrichting voer zenuwlijders op
te bergen.
Daar heeft hij thans een paar jaar door
gebracht en nu is hy zoodanig hersteld, dat
hij weer in het openbare leven is terugge
keerd.
Aanvankelijk gingen geruchten dat hij
weer zou gaan spelen, doch Keaton zelf
voelt hiervoor niets meer. Wel wil hy zich
aan zijn oude vak gaan wijden, maar thaai
als regisseur van komische films.
Men mag verwachten dat hij ook in 3e*
functie iets bijzonders zal presteeren. W*"'
zooals men weet berustte ook in zyn vtoe-
gere films een belangrijk deel van de refk
bij hem zelf en vele grappen en situaties ws-
ren de vrucht van zyn komische ingevin
gen.
Regisseur Keaton vat zijn taak ernstig
op en in filmkringen ziet men met spanning
zijn eerste product tegemoet.
van zijn echtgenoote wil hertrouwen me»
zijn veel jongere steno-typiste, maar ge
hinderd wordt door zyn kinderen, die het
familievermogen in gevaar zien... Zyo
haast vaderlijke liefde voor het meisje,
dat de plaa^ van zyn overleden vrouw
zal innemen.De actie, die kindere»
voeren, hem, den machtigen groot-in
dustrieel, onder curateele te laten stellen
en zyn reactie hierop En ondanks deze
pogingen het groote overwicht en de ont
zaglijke invloed, die hy nog blijkt te be
zitten Het zijn enkele elementen en
episoden uit de film, welke bewijzen, de'
dit filmwerk met een zoo knap gespeelden
hoofdrol iets buitengewoons moet zyn. wh
zooals wij zeiden, dan ook is.
De uitwerking der zielkundige conflic
ten bij Jannings zelf, maar óók by «j®
tegenspeelster is psychologisch yolr
komen verantwoord. Er zijn maar weinig
films, die behalve een diepte, zooals ww
die hier vinden, een dergelijke climax en
een zóó bevredigend slot brengen. W®
enkel woord, een blik, een glimlach,
uitgestrekte hand, waaraan we den r«
weer zien het is alles zóó logisch e®
zóó natuurlijk zonder sentimentaliteit,
een ieder, ook de bij een happy-end W
voorbaat critische toeschouwer voe^'
het slot zóó moest zijn en niet anders.
Een buitengewone film (naar het beken-
de tooneelstuk van Gerhart Hauptman®*
„Vor Sonnenuntergang"), die U niet mof
nalaten te gaan zien!
Het voorprogramma brengt veel hW"
nen- en buitenlandsch nieuws van PolT*
goon cn Fox, terwijl we verder nog een
paar komifthe frimpjes m ufip