FLITSEN VAN HET WITTE P 3 EK. FILMSTER, JEAN HARLOW'S LAATSTE. GLARK GABLE'S GROOTSTE. BUSTER KEATON NAAR WIE EEN STAD WERD GENOEMD. ONZE BIOSCOPEN. GAAT REGISSEEREN. Japansch-Chineesch conflict handicap! filmopname. DERDE BLAD. „SARHTOGA" Met de film „Saratoga", die voor bestemd was om één der spannendste en uitbundigste sportfilms te worden, is dus definitief de carrière afgesloten van één der prachtigste jonge actrices, die Hollywood ooit gekend heeft. Het is immers in de eerste plaats wel door de herinnering aan Jean Harlow, tijdens de laatste opnamen voor deze film plotseling gestorven, dat „Sara- toga" niet alleen door haar millioenen „fan's", maar door vrijwel iedereen ter wereld, waar dan ook, aanschouwd zal willen worden. Metro Goldwyn Mayer, diep getroffen door den dood van de jeugdige actrice, heeft in elk opzicht geweigerd, dat uit te buiten. Toen Jean in Juni 1937 stierf, was MGM's eerste gedachte om deze film te laten liggen, desnoods het scenario veel later door anderen te doen overmaken. Toen kwamen de duizenden en duizenden 'brieven, waarvan de grijze Lewis Stone in de voorfilm van „Saratoga" op bewogen toon spreekt: „Toom ons de film zooals zij is", schreven deze brieven. En de MGM- JE MOET MAAR BOFFEN en HOOGSPANNING-LEVENSGEVAARLIJK. Roxy-theater. Het Roxy-theater brengt deze week een uitgebreid programma, dat geheel ingeno men wordt door twee hoofdnummers. Het eerste draagt tot titel: „Je moet maar bof fen" en daar zagen wij warempel onze twee oude vrienden weer terug, die wij reeds lang vergeten waanden, n.1. Watt en Half- Watt en zij bleken in deze nieuwe frissche film nog zeer goed in staat het publiek kos telijk te amuseeren. De geheele geschiedenis speelt zich nagenoeg af aan boord van een oceaanstoomer, waarop Watt en Half-Watt als verstekelingen terecht komen en wel op heel zonderlinge wijze. Natuurlijk wordt hun positie na de ontdekking niet pleizieriger en de dikke kok wordt hun groote vijand. Maai de situatie wordt wel anders als zij toevallig ontdekken in 't bezit te zijn van een lot, waarop een prijs van drie ton is gevallen. De kapitein bezorgt hun dan een luxe-hut en zij worden aan boord de gevierde men- schen met alle gevolgen daarvan^ Maar, o wee, daar ontvangt de kapitein bericht, dat de hoofdprijs reeds is uitbetaald en dat het lot van Watt en Half-Watt wel 't juiste num mer had, maar drie jaar oud was. Nieuwe verandering van omstandigheden. Dwaze situaties, die het publiek deden schateren en die door de beide komieken grappig wer den gespeeld. Men zal van deze film zeker plezier beleven. experts gingen aan het werk. Verreweg de meeste scènes, onder meer het geheele siot (want scènes worden in het filmbedrijf zelden in chronologische volgorde opge nomen), waren reeds gereed. Het scenario werd in zooverre veranderd, dat in de nog ontbrekende scènes grootendeels over Jean, die hier de rol van de levenslustige dochter van een renstalbezitter vertolkt, gesproken wordt, zonder dat haar tegen woordigheid daarbij noodig is. In een heel enkele scène, zelfs voor vak- menschen nanwelijks zichtbaar, heeft men op piëteitvolle wijze gebruik gemaakt van een „doublé". En zoo blijft „Saratoga" in de eerste plaats de „unvollendete Sym- phonie", een groote, kernachtige en met bravour en levenslust gespeelde rol van Jean: een afscheid van haar en een waar dige herinnering aan haar talent, aam haar bruisende persoonlijkheid, die juist in deze rol tot haar volle recht komt. Maar „Saratoga" is meer dan dat. Het was opgezet als een film van het leven, het ruwe, toch zoo hartelijke leven van de renbanen, de machinaties der „book makers", van sport en liefde. Gable, Clark Het tweede hoofdnummer is van een eenigszins ander genre. Hoogspanning-Le vensgevaarlijk is een hulde aan de kranige monteurs, die de geweldige electriciteits- werier. tot stand brengen. Natuurlijk is het geheel eveneens vol van romantiek, daar zorgt het drietal Red, Slim en Cally wel voor. Slim is een boerenjongen, wiens idgpal monteur te worden eindelijk verwezenlijkt wordt mede door hulp van Red, een kranig vakman, die veel met Slim op heeft en spoe dig hechte vriendschap met hem sluit. Een ongeval op het werx leidt tot ontslag van Red en Slim gaat mee. Dan ontmoeten z(J de vtrpleegster Caliv, de vriendin van Red, en ook hier weer komt de vrouw tus- schen de beide vrienden te staan. Als Slim gewond wordt, komt Cally spoedig over om hem te verzorgen en weldra blijken Cally en Slim het eens te zijn. Zij wil graag dat hij zijn gevaarlijk beroep opgeeft, maar Slim blijft in dit opzicht trouw aan zijn vriend en bij een gevaarlijk werk ontkomt alleen Slim den dood. Hij blijft echter monteur en Cally zal hem nu voortaan in zijn werk steunen. Een zeer boeiende en interessante film, die door Pat O'Brien, Henry Tonda en Margaret Lindsay uitstekend wordt ge speeld. VERBANNEN. In Victoria-theater. Deze Ufa-film, thans op haar zegetocht in het Victoria-theater, zal ook hier, evenals elders geschiedde, triomfen oogsten. Dat bleek gisteravond al, toen een talrijk pu bliek de eerste vertooning bijwoonde en aan het slot zelfs een zy het zwak applaus Gable stond tegenover Jean, evenals zes jaar geleden, toen zij beiden begonnen in een film van Wallace Beery: „The Secret Six". Clark Gable speelt in deze film de rol van den recht door zee gaanden, ruw- goedhartigen „bookmaker", eerst om zijn slechte manieren, zijn opvliegendheid, zijn va-banque-spel gehaat door Jean, daarna haar groote, eerlijke, jonge liefde. Clark Gable is als sportsman in deze film in zijn element, zijn rol herinnert aan zijn groote creaties in China Seas (eveneens met Harlow) en San Francisco. „Saratoga" is de officieele naam van Amerika's grootste en beroemdste ren baan, eeni magisch woord, dat in Europa met Derby, Epson, Auteuil en Lonchampsi te vergelijken is. De film speelt afwissen lend op deze en op andere beroemde ren banen van Amerika, en tusschendoor op de paardenfokkerij, waar Lionel Barry- more in een pracht van een karakterrol den scepter zwaait. Una Merjel, de gees tige comedienne, die tot dusverre meestal in kleinere rollen optrad, ziet men in deze film voor het eerst als groote, elegante vrouw van het in Amerika vooral zoo ge liefde „sophisticated" genre, naast dien verrukkelijken fijnen komiek Frank Mor gan, dien men zich vooral uit de beide Crawford's „Durf te leven" en „Mrs Chey- ney's verdwijning" herinneren zal om hem na één keer nooit weer te vergeten. De afstand tusschen Sjanghai en Holly wood bedraagt bijna 7000 myl en het Ja- pansch-Chineesche conflict belette het importeeren van speciale requisieten voor de RKO film „China Passage" (Tusschen Sjanghai en San Francisco). Ondanks dit werd een heele wijk gebouwd op het ter rein van RKO Radio Studio's in Holly wood voor de film „China Passage" in den tijd van vyf dagen, wat zelfs voor Holly wood vlug genoemd mag worden. Dit werd mogelijk gemaakt door de Chinee- sche kolonie in Los Ar.geles en door spe ciale requisitie-bureaux in Hollywood. Plattegronden, tot in de kleinste details verzorgd, werden door de beide architec ten van de RKO studio's, Van Nest Pol- glase en Al Herman, uitgewerkt. Terwijl de constructie-afdeeling bezig was de ge raamten van de gebouwen op te zetten, de straten te plaveien en kleine zijstraten te maken, doorkruisten andere medewer kers de stad om materiaal te vinden, ge schikt om de gevels der huizen te vormen. Bamboematjes, Chineesche teekens, uit hangborden, meubels, draperieën en kunst voorwerpen werden alle gekocht in de kleir.e Chineesche winkels. Toen de vijfde dag ten einde liep, kon men in de RKO- studio een wandeling maken in een authentieke Chineesche wijk met de be kende uithangborden, wimpels en uitstal lingen. Alles was tot in de puntjes gereed om met de opnamen te beginnen. klonk. Wy kunnen nu wel al zeggen, dat de nieuwe Zweedsche ster Zarah Leander stor menderhand veroverigen gemaakt heeft. Van den inhoud van „Verbannen" het volgende: De Londensche zangeres Gloria Vane is be vriend met den armen adellijken Albert Finsbury, die als officier naar Australië wordt gezonden, maar vóór zyn vertrek een kennis, Wells Jr., verzoekt om 615 pond ster ling om zijn schulden te kunnen betalen. Deze vriend geeft een cheque van 15 pond, waarvan Finsbury dan 615 maakt, waarna hij rustig naar het andere werelddeel ver trekt en daar zyn vroolijk levei.tje voortzet. De vervalschte cheque komt in handen van Wells Sr., die er zijn zoon over onderhoudt. Deze weet terstond wie de vervalscher is, maar op Gloria's dringend verzoek zegt hij, dat zij de vervalsching beging. De vader maakt er een rechtszaak van en Gloria wordt veroordeeld tot zeven jaar verbanning naar Paramatta, een gevangenis voor vrou welijke veroordeelden in Sydney (Austra lië). Na eenigen tijd komt de mededeeling, dat de veroordeelden, die door een man worden begeerd en ten huwelijk gevraagd, in vrijheid gesteld zullen worden in verband met den verjaardag van koningin Victoria. De vrouwen defileeren langs een rij trouw lustige mannen en één hunner vraagt Gloria om zyn vrouw te worden, waarin zy toe stemt alleen maar om uit de hel verlost te worden, wat zy Henry ook bekent, waarna zy hem, op weg naar zyn boerderij, ontvlucht en weer naar de stad terugkeert, waar zij Finsbury hoopt te vinden. Deze is dan op receptie by den gouverneur om den konink lijken verjaardag te vieren en zy hoort daar, Lily Pons is een naam, welke in onze bioscopen maar nauwelijks bekend is en waarvan de populariteit verre overtroffen wordt door die van andere zangeressen van het witte doek. In Amerika en met name in Californië is het anders en de roep van haar naam heeft er tot die merkwaardige uitwas sen der „publicity" aanleiding gegeven waarvan Amerika het privilege schijnt te bezitten. Lily Pons werd geboren te Cannes, (on geveer dertig jaar geleden zeggen de op het gebied van leeftijden altijd zeer bescheiden reclamemenschen) als de dochter van een destijds bekenden autorijder. Ze toonde reeds vroeg een muzikalen aanleg, en speel de weldra zoo goed piano, dat ze op 15-ja- rigen leeftijd een prijs van het Parijsche Conservatorium verwierf en haar moeder meende reeds, dat haar "dochter voorbe stemd was, om een groot pianiste te wor den, toen bleek dat het meisje ook aanleg had om tooneel te spelen. Het kwam zoo ver, dat ze samen met een variété artist, Max Dearly in een soort revue-theater op trad. Eenigen tyd later huwde Lily met een N ederlandschen advocaat, August Mesritz, die haar in de gelegenheid bracht om vreemde talen te leeren. Aan zingen had ze echter nog nooit ge dacht en misschien zou niemand ooit op het idee zijn gekomen om zich voor haar vocale capaciteiten te interessseeren, wanneer ze niet ziek was geworden en de doktoren haar adem-gymnastiek hadden voorgeschreven. Een oplossing, die voor de hand lag was het nemen van zanglessen en ziet de pianiste bleek een stemgeluid te bezitten dat de moeite waard was om het toe te vertrouwen aan den zangleeraar Alberti de Gorostiaga, Constar.ce Worth, de Australische ac trice, en Vinton Haworth spelen de hoofd rollen in „Tusschen Sjanghai en San Fran cisco", dat een smokkeldrama is. Gordon Jones en Leslie Fenton vertolken verder de belangrijke rollen. Edward Killy re gisseerde deze Cliff Reid productie. Al heeft Buster Keaton zich reeds eenige jaren niet meer op het doek laten zien, hij was een komisch artist, die niemand der bioscoopbezoekers nu reeds zal zijn vergeten. Buster Keaton was jarenlang de eenige concurrent van beteekenis van Charlie Chaplin. Ook hy trad eerst op in twee-ac- ters en speelde later groote komische films. Hy was de man met het stalen gezicht, die nooit lachte; hij speelde eerst in Ameri- kaansche circussen als clown-acrobaat, trad voor den oorlog reeds op in eenige films doch begon zyn eigenlijke loopbaan na den oorlog. Hy werd de groote komische ster van Metro Goldwyn Mayer en ook in ons land draaiden met geweldig succes tal van uit stekende Keaton-films. Zyn groote vaardigheid als komisch acro baat kwam hem goed van pas en er was dat de verloving van Albert en 's gouver neurs dochter Mary bekend wordt gemaakt. Teleurgesteld gaat zy terug en wordt in een cabaret als zangeres aangenomen, maar haar lied klinkt zoo weemoedig, dat men haar uitjouwt. Albert, die zyn oude liefde toch nog tiift vergeten is, ontvlucht zyn ver loofde en komt ook terecht in hetzelfde cabaret, waar hij Gloria hoort zingen. HIJ zoekt haar in de kleedkamer op, maar zy wil niets meer van hem weten, dwaalt in den regen de straat op en zoekt ten slotte een toevlucht in de kerk van het tuchthuis. Daar vindt haar dan ten slotte Henry terug. Ontroerend is op vele momenten het spel van Zarah Leander als Gloria Vane en tal van medespelers maken mét haar van „Verbannen" een dramatische film van groote spanning. Het voorprogramma geeft een zeer uitge breide collectie foto's van het wereldgebeu ren; de wetenschappelijke fi'm „Röntgen stralen" laat zien van welk groot belang voor allerlei doeleinden deze uitvinding is en dan komt er nog de klucht „Sst, ik ben tante Emma". DE HEERSCHER. In City. Emil Jannings is een groot karakter speler. Wij hebben dat gisteravond in City weer kunnen constateeren. En iedereen, die zyn spel in „De Heerscher" heeft ge zien, zal dat dadelyk toegeven. Hy is de persoon, die de geheele film draagt, de centrale figuur, die ver staat boven zijn intrigeerende kinderen met hun diverse echtgenooten. De geweldige driftaanvallen v&a den fabrieksdirecteur, die na den dood die haar zoover wist te krygen, dat ae wp}. dra als opera-zangeres optrad. De geschiedenis, die nu tegenwoordig ook geregeld voordoet, speelde zich toen ook af met Lily Pons: op een gegeven oogenblik kreeg ze een aanbod uit Amerika, dat zoo klinkend was, dat tegenspreken feitelijk on mogelijk was. Op den 4en Januari 1930 deed ze intrede in de Metropolitan Opera in New York, waar ze dadelijk een groot succes boekte zoodat concertbureaux en omroep- en filmmaat schappijen om haar vochten. Ze verdiende schatten en na haar echtscheiding deed ze zich kennen als een vrouw van een zoo groote vitaliteit, dat haar roem ongekende afmetingen aannam. Wie tegenwoordig een trein naar Boston neemt, loopt de kans dat zyn trein getrok ken wordt door een locomotief, die Lily Pons heet. Die bloemen koopt, behoeft zich niet te verbazen als zijn lelies Lilypoos heeten Tramkaartjes, zeep, parfum, cigarettfn, alles draagt den naam Lilypons. En h«t mooiste van alles is, dat er ergens in Mary- land een stadje is, dat de liefelijke naam Lilypons heeft aangenomenEn om de kroon op het werk van haar populariteit te zetten is er een Lilypons day ingesteld: 5 November, waarvan bijna een nationale feestdag ic gemaakt. De „Mass Appeal", waarover de zangeres beschikt, blykt in Amerika tot veel in staat te zijn, want wie van ons zou er over den ken een Buziau-dag of een Jo Vincentdag te houden? Barnum, de vader van de reclame sou zich er over kunnen verheugen. geen film van hem zonder een reeks ven zotte ongelukken en valpartijen. In Hollywood was Keaton een veelbe sproken man. Hy was een zonderling, dia zich in zyn huwelijksleven en in financieel opzicht door zyn vreemdsoortig gedrag m opspraak bracht. Mede door deze moeilijkheden raakte Keaton zoodanig van de wijs, dat de dokto ren het raadzaam achtten hem voor eenigen tyd in een inrichting voer zenuwlijders op te bergen. Daar heeft hij thans een paar jaar door gebracht en nu is hy zoodanig hersteld, dat hij weer in het openbare leven is terugge keerd. Aanvankelijk gingen geruchten dat hij weer zou gaan spelen, doch Keaton zelf voelt hiervoor niets meer. Wel wil hy zich aan zijn oude vak gaan wijden, maar thaai als regisseur van komische films. Men mag verwachten dat hij ook in 3e* functie iets bijzonders zal presteeren. W*"' zooals men weet berustte ook in zyn vtoe- gere films een belangrijk deel van de refk bij hem zelf en vele grappen en situaties ws- ren de vrucht van zyn komische ingevin gen. Regisseur Keaton vat zijn taak ernstig op en in filmkringen ziet men met spanning zijn eerste product tegemoet. van zijn echtgenoote wil hertrouwen me» zijn veel jongere steno-typiste, maar ge hinderd wordt door zyn kinderen, die het familievermogen in gevaar zien... Zyo haast vaderlijke liefde voor het meisje, dat de plaa^ van zyn overleden vrouw zal innemen.De actie, die kindere» voeren, hem, den machtigen groot-in dustrieel, onder curateele te laten stellen en zyn reactie hierop En ondanks deze pogingen het groote overwicht en de ont zaglijke invloed, die hy nog blijkt te be zitten Het zijn enkele elementen en episoden uit de film, welke bewijzen, de' dit filmwerk met een zoo knap gespeelden hoofdrol iets buitengewoons moet zyn. wh zooals wij zeiden, dan ook is. De uitwerking der zielkundige conflic ten bij Jannings zelf, maar óók by «j® tegenspeelster is psychologisch yolr komen verantwoord. Er zijn maar weinig films, die behalve een diepte, zooals ww die hier vinden, een dergelijke climax en een zóó bevredigend slot brengen. W® enkel woord, een blik, een glimlach, uitgestrekte hand, waaraan we den r« weer zien het is alles zóó logisch e® zóó natuurlijk zonder sentimentaliteit, een ieder, ook de bij een happy-end W voorbaat critische toeschouwer voe^' het slot zóó moest zijn en niet anders. Een buitengewone film (naar het beken- de tooneelstuk van Gerhart Hauptman®* „Vor Sonnenuntergang"), die U niet mof nalaten te gaan zien! Het voorprogramma brengt veel hW" nen- en buitenlandsch nieuws van PolT* goon cn Fox, terwijl we verder nog een paar komifthe frimpjes m ufip

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12