Agenda Het Nationaal-Socialisme en de Kerk Aan den vooravond van het Niemöller-proces. Beatrix, zij, die geluk brengt. Moordaanslag te Warmenhuizen. Het nationaal-socialisme als religie. TWEEDE BLAD. 3 Na den slag, staat er onder een oud schil derij, waarop men een verlaten slagveld vol dooden en gewonden ziet en waarop stuk ken van vernield oorlogstuig bewijzen hoe heet het er toegegaan is. Na den slag zouden ook wij thans kunnen zeggen, of beter in verband met het feestelijk der blijde geboorte na het feest. Want onze straten zijn gelukkig na af loop van alle festiviteiten niet gevuld ge weest met gewonden al heeft er hier en daar nog wel zoo'n verdwaalde feestganger met een vlaggetje in zijn hand rondge- loopen, die niet heelemaal vast op zijn bee- nen gestaan heeft. Na het feest dus, dat overal in onze stra ten een mengsel van oranje-papier, stuk getrokken vlaggetjes en ledige zakjes uit diverse automaten heeft achtergelaten. De met zoovee! spanning verwachte ge beurtenis is voorbij, de laatste feestklanken zijn verstorven, en de kolommen der dag bladen bevatten nog slechts de berichten van de gister voor het laatst gehouden festiviteiten. Nog enkele dagen zal aller belangstelling uitgaan naar het bulletin, dat den toestand van Hare Koninklijke Hoogheid vermeldt en daarna zullen wij vertrouwd zijn met de gedachte, dat het Prinselijk gezin niet meer uit twee maar uit drie personen bestaat. Reeds nu gaan aller gedachten uit naar het kleine prinsesje Beatrix, dat gister officieel in den Burgerlijken Stand is inge schreven. Er is nieuw, jong leven in het Prinselijk paleis en zooals geheel Nederland van ganscher harte meegeleefd heeft met alles wat in haar prille jeugd van Prinses Juliana kon verteld worden, ~oo zullen wij van nu af met greote belangstilling de dagelij ksche gebeurtenissen in het leventje van Prinses Beatrix volgen. Het prinsesje is tot dusver nog slechts aan de hoogste autoriteiten in den lande ver toond en het Nederlandsche volk wacht in spanning de eerste foto's af, die door mil- lioenen in den lande met ontroering beke ken zullen worden. Beatrix, de geluk brengende, was er mooier naam denkbaar? Zij heeft reeds het geluk gebracht in het Prinselijk Paleis, Zij heeft heel Nederland en daarmede ook de inwoners van onze gemeente reeds dagen van spontane en oprechte vreugde geschonken. Moge Zij niet alleen een gelukbrengster zijn, maar moge ook haar eigen leven van dat geluk in alle opzichten getuigen. Moge Hare geboorte het begin zijn van een tijdperk van voorspoed en vrede waarin ons volk, na lange jaren van crisis en onze kerheid, weer een blijde en zonnige toe komst tegemoet gaat. Alkmaar, Woensdag. Vrouw door messteken gewond. Gisteravond half elf is de echtgenoote van den timmerman Meijer te Warmen huizen, terwijl zij in bed lag, door een onverlaat, die de kamer was binnenge drongen, met drie messteken verwond. Oogenblikkelijk na het misdrijf ver leende de assistent van dr. van Hesteren medische hulp en hoewel de toestand van de vrouw niet ernstig was, achtte de medicus haar opname in het Sint Elisabethziekenhuis te Alkmaar nood zakelijk. Om tien uur had gisteravond de familie Meijer, wonende aan „de Oude Waal" te Warmenhuizen (een gedeelte van deze ge meente vlak voor de trambaan) zich ter ruste begeven. De vader was naar boven ge gaan, omdat zijn echtgenoote het bed in de bedstede van de woonkamer met een lo geetje zou deelen, terwijl de dochter dit eveneens deed in de andere bedstede, die zich eveneens in de woonkamer bevindt. De drie zoons waren nog niet thuis, want ook in Warmenhuizen werd feest gevierd. Iemand dringt binnen. Plotseling trad om ongeveer half elf een manspersoon de woonkamer binnen, die re gelrecht naar de bedstede liep waar de vrouw des huizes zich met het logeetje ter ruste had begeven. In een minimum van tijd bracht hij de vrouw 'n messteek in den hals, een op haar voorhoofd en een in den arm toe. Toen de vader, op het hulpgeroep, naar beneden was gesneld, was de onverlaat reeds verdwenen. De heer Meijer rende nog naar buiten, doch kon ook daar geen spoor meer van den dader ontdekken. Inmiddels was een van de zoons thuis gekomen, die, terwijl de va der en dochter met de verwonde vrouw bezig waren, de dokter en de politie waar schuwde. De verwondingen bleken geluk kig niet levensgevaarlijk, doch de vrouw had toch zooveel bloed verloren, dat haar opname in het ziekenhuis te Alkmaar nood zakelijk werd geoordeeld. Vermoedens. Bij de familie was direct het vermoeden gerezen, dat men te doen heeft gehad met een wandaad van den 28-jarigen werkloo- zen Spaans, die vóór jaar omgang had gehad met de dóchter des huizes, welke om gang door haar was verbroken. Vermoed wordt, dat S. zich op de moeder heeft willen wreken. Spaans leverde voor een zevental jaren de politie nog al veel last op. Hij is niet geheel normaal en zelfs gedurende acht maanden patiënt geweest in de psycjiopaten-inrichting Willebrordus te Heiloo. De laatste jaren leverde hij echter geen moeilijkheden op. Bioscopen. Victoria-theater, half acht, hoofdnummer Verbannen (dram.); hoofdrollen Zarah Leander, Willy Birgel, Hilde von Stolz, Viktor Staal e.a. Toegang boven 18 jaar. Heden (Dinsdagav.) twee voorstellin gen, om half 8 en om kart vóór tien. City-theater, 8 uur, hoofdnummer De Heerscher (dram.); hoofdrol Emil Jannings. Toegang boven 14 jaar. Roxy-theater, 7.45 uur, eerste hoofdnum mer Je moet maar boffen (klucht); hoofd rollen Watt en Half Watt; tweede hoofd nummer Hoogspanning, levensgevaarlijk (sens.); hoofdrol Pat O'Brien. Toegang boven 14 jaar. Woensdag 2 Februari. 7.30 uur, De Unie, piano-avond leerlingen Sim van Nieuwkuyk. 8.15, 't Gulden Vlies, opvoering van Boefje door Ver. Rotterdamsch-Hofstad-tooneeL Arrestatie. Toen de politie hem gisteravond laat ar resteerde, was hij aan het biljarten in het café van Wester. S. ontkende zich aan het misdrijf te heb ben schuldig gemaakt, doch de politie oor deelde het veiliger om hem toch in bewa ring te houden, aangezien men ongetwijfeld met een daad van een bekende te doen heeft, omdat de dader, om in het huis te komen, gebruik heeft gemaakt van een sleu tel, die aan een spijker in een hosje voor de deur hing. Bovendien had de dader zich re gelrecht door de keuken naar de woonkamer begeven. De burgemeester, de heer Nolet, die gister avond een oogje op de feestelijkheden in de gemeente had gehouden en gisteravond pas om twaalf uur met het gebeurde in kennis kwam, heeft den verdachte hedenmorgen een streng verhoor afgenomen en termen gevonden om hem hedenmiddag naar het Huis van Bewaring te Alkmaar te laten overbrengen. EEN DANKBETUIGING. Reeds hedenmorgen heeft het Oude- gracht-comité van den particulieren secre taris van prinses Juliana, baron Baud, een brief ontvangen, waarin dank werd be tuigd voor de aanbieding van het door den heer B. D. F. Pekelharing vervaardigde lied, hetwelk met bijzondere erkentelijk heid was aanvaard. VLAGGESTOK OP HET HOOFD. Gistermorgen omstreeks 11 uur liep de 19-jarige dienstbode C. A., wonende alhier over het Luttik-Oudorp te Alkmaar. Op een gegeven oogerablik brak een aldaar aan den gevel van cén der perceelen be vestigde vlaggestok doormidden, waardoor een gedeelte op het hoofd van het meisje terecht kwam. Zij bekwam een diepe hoofdwonde en is door de politie voorloo- pig verbonden. Na behandeling in het Centraal Ziekenhuis kon zij weer huis waarts gaan. DRONKENSCHAP. Gisteren werden door de politie twee personen, die zich in kenr.elijken staat van dronkenschap op den openbaren weg bevonden, aan het bureau van politie ter ontnuchtering in bewaring gesteld. Toen hij achterom keek om te zien of zijn achterlicht brandde, reed hij tegen het Landbouwhuis op waardoor hij een wond boven het linker oog bekwam en zijn lin kerwang eveneens verwond. Hij is door de politie voorloopig verbonden en is daarna naar een dokter verwezen. OPBRENGST SPELDJESDAG. De bruto-opbrengst van den speldjesdag gehouden door de buurtvereenigingen be draagt 53.53. BADHUIS „HET WITTE KRUIS", Kweerenpad. In het Badhuis van „Het Witte Kruis" aan het Kweerenpad werden gedurende de maand Januari 1938 de navolgende baden genomen: Kuipbaden 125, le klas douche 116, 2e klas douche 331, 3e klas douche 728. Werkloozen en hun gezin kunnen in het Badhuis „Witte Kruis" op vertoon van hun stempelkaart voor zich en hun gezin een douche bekomen ad 5 cent per bad, doch alleen de eerste 4 dagen der week. DRIE DORPEN BETWISTEN ELKANDER DEN FEESTWIJN. Wederom zijn te Egmond aan Zee twee groote vaten met ongeveer 600 liter Algier- schen wijn aangespoeld, blijkbaar bedoeld als feestgave ter viering van de blijde gebeurtenis. Niet onvermakelijk is de geschiedenis van het vat, dat Zondagmorgen aanspoelde. Dit vat werd eerst gevonden op het strand, dat onder de ban der gemeente Egmondbinnen behoort. Althans zoo meenden de strand jutters. De bureemeester-str and vonder van Egmondbinnen werd gewaarschuwd en met paard en kar trok men langs het strand om het geweldige vat op te halen. Op de plaats aangekomen moest men echter constatee- ren, dat het vat op het strand der gemeente Bergen lag. Dies werd te Bergen aangifte gedaan van deze vondst. Voordat men van daaruit gelegenheid had het vat weg te halen, kwam echter de zee onstuimig opzetten en nam haar buit weer mee! De golvenmassa stuwden 't vat zuid waarts, voorbij de ban van Egmondbinnen en wierpen het op het strand onder de ge meente Egmond aan Zee. Zoo werd het dus met recht, twee honden vechten om een been, de derdeloopt er hard mee heen! Dit laatste natuurlijk niet letterlijk geno men, want het kostte nog heel wat moeite het zware vat in het dorp te brengen! Inmiddels wordt ons uit Egmond-binnen gemeld, dat men daar zeker weet, dat het vat binnen die gemeente is aangespoeld. Het is natuurlijk een zeer begeerenswaar- dig bezit en de gemeenten moeten nu maar onderling uitmaken wie er de gelukkige eigenaresse van zal worden. K. O. H.! Op het Ritsevoort, in het pand no. 29, opent de heer Ko Bottemanne hedenmid dag om 4 uur zijn nieuwen winkel. De heer Bottemanne was hiervóór in de Magda- lenenstraat gevestigd. Deze winkel is, wat het interieur betreft, geheel modern ingericht. Er achter be vinden zich een kantoor en een monster kamer. Op de eerste verdieping is de reparatie- en service-inrichting voor ver- lichtings- en radioartikelen, in het bij zonder van Philips, waarvan Koh U bovendien een groote collectie in den winkel aanbiedt. Lampenkappen, waarin de heer Bottemanne specialiteit is er is een eigen atelier heeft hij ook in groote verscheidenheid, waaronder opvouwbare, zonder spijlen dus iets nieuws op dit gebied. Rosenberg volgde de politicus Kerrl. „Das Schwarze Korps", orgaan van de S.S., heeft in een artikel „An die Kirchen" deze rede voeringen verduidelijkt. In het kort in dit de inhoud: Het natio- naal-socialisme is een religieuze beweging, die de binding aan God en de goddelijke ordinanties niet slechts principiëel erkent, maar ook doorleeft. Het nationaal-socialisme is dus „Gottglaubig", hoewel zonder dogma's. Het is bovendien positief christelijk: ook Christus heeft een ongehoorden strijd tegen het jodendom gevoerd Ook in de praktijk zijn we christelijk (winterhulp!). Het na tionaal-socialisme is onze staatsgodsdienst, het is religie en wereldbeschouwing tege lijk. Het staat een natianaal-socialist vrij het nat.-socialisme als religie te belijden. Maar er is godsdienstvrijheid en dus kan ieder de religie belijden, die hij voor zijn privé-genoegen verkiest: de germaansch- heidensche bewegingen en Ludendorff, evengoed als de roomsche of protestantsche christenen, mits al deze religies zich houden binnen de perken der zielszorg of zorg voor het hiernamaals en zich niet inlaten met de dingen van het dagelijks leven, zich niet bamoeien met wereldbeschouwing of poli tiek. Daar de staat echter geen interesse meer heeft aan het instituut kerk, zal ieder zijn religie moeten uitoefenen op eigen kos ten. Einddoel is, dat alle religieuze gemeen schappen, ook de chr. kerk, zelf in hun onderhoud zullen moeten voorzien: „het tafellaken is doorgesneden." Waarop dit in de toekomst zal uitloopen, is nog niet te voorspellen. Wij geven niet anders dan de naakte feiten en noemen ter illustratie nog twee gebeurtenissen uit vele gelijksoortige. Op 10 Oct. 1937 heeft rijkspropaganda- minister Göbbels in Bad-Segeberg (Slees- wijk) in tegenwoordigheid van meer dan 20.000 bewoners der „Nordmark" de groote Nordmark-Feierstatte" plechtig ingewijd. In zijn rede vergeleek Göbbels deze groote nationaal-socialistische betoogingen, waarop steeds dezelfde gedachtegang wordt gepre dikt, met de verkondigingswijze der kerken, „die tegenwoordig nog hetzelfde prediken wat hun leermeester 2000 jaar geleden ge zegd heeft". Het nat.-socialisme handelt in dezelfde lijn nu de kerken geen vat meer op het volk hebben. De zin van de meeting werd als volgt aangeduid: Wij komen samen NIET UITGEKEKEN. Gisteravond reed de 29-jarige wiel rijder L. A., wonende te Haarlem, als bestuurder van een rijwiel over de Pater nosterstraat alhier. DISTRICTS-ARBEIDSBEURS. Doelenstraat 30. Tel. 4395. De Directeur van bovengenoemd Bureau deelt mede, dat heden staan ingeschreven: Groep Bouwvakken: 1 waterbouwkundige, 3 glas in loodzetters, 1 glazenwasscher, 1 steenbikker, 2 steenhouwers, 4 stratenma kers, 2 stratenm.-opperlieden, 2 stuc.-opper- lieden, 1 tegelzetter, 1 granietwerker, 1 steenzetter, 9 betonwerkers, 13 voegers, 33 opperlieden, 25 stucadoors, 81 schilders, 117 grondwerkers, 60 metselaars, 109 timmer lieden. Groep metaalindustrie: 13 bankwerkers, 3 blikslagers, 3 carrosseriebouwers, 2 con structiewerkers, 9 electriciens, 1 fitter, 1 in strumentmaker, 2 kernmakers, 2 ketelma kers, 5 klinkers, 16 loodgieters, 2 üjnwer- kers, 6 machinisten, 3 mach. teekenaars, 4 metaaldraaiers, 1 metaalvijler, 1 metaal slijper, 17 monteurs, 2 orgelmakers, 1 piano stemmer, 3 plaatwerkers, 1 ponser, 3 rijwiel herstellers, 1 rijwiellakker, 1 scheepsbouwer, 1 scheepstimmerman, 1 scheepswerk.kun- dige, 6 smeden, 7 stokers, 1 tandtechniker, 1 voorslaander, 2 vuurwerkers, 2 wagen makers, 4 ijzerwerkers, 1 zandbereider. Groep verkeerswezen: 71 chauffeurs, 15 schippers, 1 kapitein en 1 machinist binnen vaart, 2 expeditieknechten, 8 koetsiers, 22 pakhuisknechten, 28 magazijnbedienden, 1 emballeur, 3 kellners, 5 loopknechten, 1 hotelknecht. Groep voedings- en genotmiddelen: 58 si garenmakers, 5 sorteerders, 1 kistenplakker, 1 stripper, 5 tabaksbewerkers, 3 koks, 9 sla gers, 7 chocoladebewerkers, 1 koffiestroop- brander, 2 bierbottelaars, 1 ouwelbakker, 3 zuivelbereiders, 26 bakkers, Groep houtbewerking: 20 meubelmakers, 11 stoffeerders, 7 mach.houtbewerkers, 1 kis tenmaker, 3borstelmakers, 1 beitser, 1 beeld houwer, 1 biljartmaker. Groep handel: 23 vertegenwoordigers, 6 winkelbedienden, 4 colporteurs. Groep boek- en steendrukkerijen: 6 letter zetters, 2 drukkers. Groep land- en tuinbouwbedrijven: 18 tuinlieden, 29 landarbeiders, 5 bloemisten. Overige beroepen: 8 boekbinders, 4 was- schers, 2 kleermakers, 1 rietwerker, 5 schoenmakers, 1 port.-huisknecht, 1 verfbe- reider, 3 kalkbranders, 1 huidenzouter, 1 klompenschilder, 1 onderwijzer, 1 papier bewerker, 3 controleurs, 2 bedrijfsleiders, 1 tegelmaker, 1 verpleger, 1 batikker, 2 ad ministrateurs, 4 boekhouders, 1 secretarie ambtenaar, 4 incasseerders, 2 verzekerings agenten, 20 kantoorbedienden, 4 zakken- stoppers, 1 reclameteekenaar, 39 transport arbeiders, 293 los arbeiders. Gedeeltelijk werkloos: tabaksindustrie 9, overigen beroepen 5. Jeugdige werkzoekenden beneden 18 jaar: 45. Vrouwelijk personeel: 1 steno-typiste, 9 kantoorbedienden, 1 verkoopster, 2 meisjes voor h. d., 1 huishoudster, 1 dienstbode v.d. en n„ 1 costuumnaaister, 6 werksters. Alkmaar, 29 Januari 1938. De Directeur v.n. v. d. HEUVEL. CENTRALE WERKPLAATS. Voor jeugdige werkloozen van 14 tot 24 jaar. Over de week van 23 tot 29 Januari wer den door bemiddeling van de Arbeidsbeurs geplaatst bij een patroon: 1 kantoorbedien de, 1 bankwerker. Aan de Centrale werkplaats kunnen wor den geplaatst: 4 timmerlieden, 2 metselaars, 3 kantoorbedienden, 3 schilders, 1 teekenaar, 2 in andere vakken. De Commissie voor ontwikkeling. om ons met het volk uit te spreken. Wij voelen ons als de politieke zielzorgers van het volk en hebben de overtuiging, dat het onze taak moet zijn de zorgen waarmee de ziel van het volk beladen is, te verminde ren en te verzachten. Dat zie ik ook als de edelste taak van deze „Feierstatte. Hier moet het volk verheffing en stichting zoe ken en vinden. Deze plaats moet een „poli tieke kerk" zijn, waarin voor tientallen en honderdtallen van jaren de menschen tot ware nat.-socialisten opgevoed worden". En in een Duitsch blad las ik: „Op aan stichting van het district Mecklenburg der N.S.D.A.P. zyn behalve in Güstrow ook in Wismar en Bad Doberan niet meer gebruik te kapellen omgebouwd tot „Ahnenhallen" (tempels tot herinnering aan de voorouders). De „Ostseebote" van 19 Nov. 1937 geeft ver slag van een plechtige „Namensweihe" (naamgevingsplechtigheid) die in de Ahnen- halle van Doheran plaats had. Zes paar ouders waren verschenen met hun kinderen en vertegenwoordigers van hun geslacht alsmede met de waardigheidsbekleeders der N.S.D.A.P. De zaal was buitengewoon zinrijk versierd met de symbolen van het Derde Rijk en bracht de deelnemers reeds uiter lijk in een plechtige stemming. Na een praeludium van Chopin en een wijdings woord sprak de „Gaukulturwart", partijge noot Bartholdy op indrukwekkende wijze tot de deelnemers. Hij zette de beteekenis en de waarde van de bloedverwantschap uiteen („Wij beschouwen den mensch als van nature goed en niet in zonden gebo ren") en de beteekenis van de opname der nu „gewijden" in de volksgemeenschap. Een serenade van Haydn besloot deze ern stige en waardige wijdingsure. Volgens een ander bericht zijn in deze „kerk" reeds zeven huwelijken ingezegend en vier maal is er een soort van „Duitsche doop" in de boven aangeduide wijze verricht, waarbij de gouverneur van Mecklenburg, Hildebrandt, het woord voerde. Inderdaad, hier zijn zielszorg, politiek en religie één ondeelbaar geheel geworden. Het nat.-socialisme is alles tegelijk en is dus totaal in den meest volstrekten zin. Hoe heeft de kerk, die in 1933 deze ont wikkeling niet had voorzien, daarop ge reageerd? Hierover handelt een volgend artikel. door drs. C. van Liere. n. Dat het nat.-socialisme met ijzeren consequentie dezen weg is blijven vol gen, bewijzen de belangrijke gebeurte nissen van dit najaar. In den eersten plaats het verschijnen van een nieuw werk van Rosenberg: „Protestantische Rompilger", afgesloten in Aug. 1937 (be gin Nov. reeds 6e druk. In zeer felle en vaak grove bewoordingen hekelt de schrijver het, dat niet aUeen e roomsche kerk, maar ook het belijdend ee der protestantsche kerk zich nog steeds nie wil onderwerpen aan de „Völgische we reldbeschouwing. Ons diep religieus ge oo aan Duitschland wordt gesmaad. Jahwe de joodsche woestijngod, die met den God der Duitschers niets te maken heeft, wordt weer °P de troon gezet. Het oude jodenboek, ne °ude Testament met zijn ellendige Joods- Knechtelyke geesteshouding, beschouw t men nota bene als bron van Godsopen- baring. En wat het ergste is men kweekt door de prediking van zonde en ge nade een minderwaardigheidsgevoel, dat ons tegen de borst stuit: De strijd van roomsch en protestant gaat in tegen de natio naal-socialistische gedachtenwereld en dus tegen de Duitsche wedergeboorte. „De nat.- s°c. wereldbeschouwing rust onvoorwaar delijk (Kompromiszlos) op het zelfrespect van den Duitschen mensch, op de natuur lijke, voor ons allen edele waarden: wij zijn er vast van overtuigd, dat het Duitsche volk niet erf zondig, maar erf adellijk is". In zijn laatste hoofdstuk concludeert hij, dat het christendom als wereldbeschouwing afgedaan heeft. Zijn duizend jaren in de wereldgeschiedenis zijn om vereerenswaar- dige kathedralen en beelhouwwerken blij ven als artistieke herinneringen achter, evenals de tempels van Zeus en de gezan gen van Thor, maar de germaansche waar den, niet de christelijke, dienen ons bij den opbouw van ons volk. Het christendom is ten slotte een schadelijke antiquiteit en als product van vreemd ras en vreemden bodem volkomen verwerpelijk. De nationaal-socia listische religie van ras, bloed en bodem, de god binnen in den mensch, is uitgangspunt van alle denken, willen en handelen: de eeuw van deze religie is thans aangebroken, het tijdperk van volk en ras. Duidelijker kan het moeilijk worden ge zegd. Men kan bezwaarlijk volhouden, dat dit geschrift in staat is illusies te wekken ten opzichte van de vrijheid der christelijke kerk. Men zou alleen kunnen vragen: Is dit geloof van het Nieuwe Rijk volgens Rosen berg reeds in een of andere nieuwe reli gieuze gemeenschap georganiseerd? Sedert het arisch rasbewustzijn door de nationaal- socialistische beweging zoo hoog in koers steeg en een eigen mythe schiep, heeft im mers de oud-germaansche religie prachtige kansen gekregen. Inderdaad zijn er tallooze pogingen gedaan om aan de anti-christe lijke „Gottschau" vorm en structuur te geven. De eisch van een Duitsch-nationale kerk, waarin het nationale bewustzijn tot een nieuwe godsdienst is uitgebouwd, is vele malen gesteld, velen hebben ge worsteld naar vormgeving van dat nieuwe geloof, oude germaansche gebruiken zijn overal opgerakeld, maar het is nog nergens gelukt de mythe der 20e eeuw tot een concrete geloofsgemeenschap uit te werken. Vele groepen staan hier vijandig tegenover elkaar o.a. die Deutsche Glaubensbewegung, die nordische Glaubensbewegung, die ger- manische Glaubensgemeinschaft, der Kampf- ring deutschen Glaubens en vele andere. Tegenover al deze germaansch-religieuze gemeenschappen staat weer 't echtpaar Ludendorff, in 't bijzonder Frau Mathilde (Ludendorff is, zooals men zich herinnert, kort geleden gestorven). Zy beschouwt de christianiseering van het Duitsche volk als een der grootste misdaden van de wereld geschiedenis, maar zij staat negatief tegen over eiken vorm van godsdienst. Het meest uitgewerkt vinden we de beschrijving van allerlei riten en plechtigheden nog in Hauer's Deutsche Gottschau (1934). Maar het Derde Rijk ziet deze versplintering niet graag, Rosenberg beslist voor geen enkele dezer geloofsgemeenschappen. Arthur Frey (zie bl. 89) heeft den indruk dat al deze bewegingen aan het verloopen zijn. De oorzaak hiervan is, dat onder druk van boven de meening veld wint, dat een be paalde religie of confessie, die een reli gieuze aanvulling zou zijn van de natio- naal-socialische wereldbeschouwing, volko men onnoodig is. Het nationaal-socialisme zelf is religie en heeft naast zich geen en kele kerk of afzonderlijke religieuze ge meenschap noodig. De christelijke kerk be schouwt zij als vijandig, de germaansch religieuze gemeenschappen beschouwt zij als overbodig. De volksgemeenschap moet op den duur in het nationaal-socialisme zoo wel haar religieuze als haar politieke een heid vinden, het nat.-soc. zelf is het nieuwe geloof, dat iedere confessie overbodig maakt. In het nationaal-socialisme vallen .Ouitsche religie en Duitsche politiek samen. Hiermee hebben alle kerken, kerkgenoot schappen of wat daarop lijkt, hun bestaans recht in beginsel verloren, ook de „nationa le kerk (Nationalkirche)". De Duitsche na tionaal-socialistische volksgemeenschap is de Duitsche nationale kerk tegelijk. Het valt ons, Nederlanders, moeilijk ons dit in te denken. En toch is dit absoluut noodig om de draagwijdte van den Duit schen kerkstrijd te begrijpen. Dat deze zienswijze juist, bewijzen de opzienbarende redevoeringen van den ryks- kerkminister Kerrl, te Fulda en te Hagen a/W op 23 en 30 Nov. 1937. Op den profeet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 7