Luchtaanvallen Vijftien jaar reizen en trekken. De opvolger van den marine-professor. AMSTERDAMSCHE BEURS Weec&eticht JliMicaties DERDE BLAD. Het derde lustrum der afdeeling Alkmaar van de N.R.V. Zaterdag de feeatdag. Dr. Nieuwenkamp toonde zich zeer ingenomen zijn maidentrip in een onderzeeër. met GOEDE VERSTANDHOUDING. Verwachting: Buitenlandsch weeroverzicht. Wist Uf dat bij met Brandbommen de beat uitgeruste brendweerniet in staat is alle branden tege\\\k te blusschen en daarom da ge heele bevolking moet tracht» in eigen huis zelf ieder begin van brand te blusschen? De afdeeling Alkmaar der N. R. V. heeft 1 Januari van dit jaar haar 15- jarig bestaan mogen herdenken. Nu is de eerste dag van een jaar geen ge schikte dag om feest buiten den huisely- ken kring te vieren zoodat het bestuur besloot, het jubileum te herdenken op Zaterdag 5 Februari. Het zal geen grootsch opgezet feest worden, maar wel een uiterst vroolijk feest onderling. De N. R. V. neemt een zeer aparte plaats in het vereenigingsleven in ons land in. Het reizen en trekken zit de leden in het bloed, zü maken hun vacantie-tochten onder N. R. V.-vlag; zij zwerven door de bergen in het buitenland, zij genieten als N.R.V.-ers van de wintersport, zij maken lange zee reizen onder en met elkaar, zij Zij zijn als 't ware één groote familie. De N.R.V. heeft overal afdeelingen in ons lar.d en een daarvan is de afdeeling Alk maar. Zij is gelukkig lang niet de slechtste, lang niet de kleinste afdeeling en zij is in elk geval! een zeer actieve afdeeling. Dat wisten wij reeds lang, maar toch leek het ons verstandig, om met de secre taresse, mej. J. Roldanus, een praatje te ma- kenover het afdeelingswerk. Zij ontving ons op het speciale N.R.V.- bureau aan den Westerweg, waar zij eiken Maandagavond zitting houdt voor de leden der afdeeling. En de jubilaresse inder daad lezer, zij is een jubilaresse, want zij is precies even lang secretaresse als de afdee ling bestaat! vertelde ons zeer enthousiast over haar afdeeling. Wat bracht U eigenlijk op het denk beeld, om hier een afdeeling op te richten, vroegen wij aan juffrouw Roldanus. 'k Had in 1922 voor het eerst een reis met de N.R.V. meegemaakt en keerde meer dan enthousiast terug. Wat een organisatie, dacht ik. En wat een prachtige instelling! Toen schreef ik naar het hoofdbestuur, want ik dacht: zooiets moesten wij hier in Alkmaar ook hebben. Een paar dagen later kwam het bericht van het hoofdbestuur terug. Juffrouw Rol danus werd verwezen naar nu wijlen den heer C, Nannes Gorter, die hier correspon dent der N.R.V. was. Natuurlijk voelde de heer Gorter veel voor het idee en onmiddel lijk ging hij te werk. om een voorloopig comité samen te stellen. In enkele weken gebeurde er toen veel: convocaties werden rondgestuurd van een oprichtingsvergadering en het gevolg van een en ander was, dat in café Central de afdeeling Alkmaar werd opgericht met 240 leden. Een goed begin dus. Even de samenstelling van het eerste bestuur, juffrouw! En wij kregen het volgende lijstje: voorzitter: C. Nannes Gorter; vice-voor- zitter C. Grootegoed; secretaresse: mej. J. Roldanus; penningmeester S. J. Molenaar, commissaris J. Tander en de vertegenwoor digers der buitengemeenten J. Mosk uit Bergen aan Zee en zuster A. Plas uit Cas- tricum. Eigen omgeving werd ontdekt. Juffrouw Roldanus vertelde ons daarna het een en ander over het werk der afdee ling. Wat wij niet wisten, en wat misschien wel het allerbelangrijkste is: de afdeeling organiseert nimmer tochten en reizen naar het buitenland; zij organiseert slechts groote en kleine tochten in eigen land, speciaal in eigen provincie. Dit blijkt trouwens ook wel uit het lijstje, dat juffrouw Roldanus ons voorlegt: tochten per auto, per fiets, wandelingen, bootreizen naar de Beemster, de Streek, de Duinstreek, de Zaanstreek, Schiphol, IJmuiden, Zuider zeewerken, Gaasterland, Italiaansche Opera, enz., enz. En van al deze tochten en tochtjes herin nerde de secretaresse zich nog tal van bizon- derheden. Onvergetelijk zoo zei ze was onze reis naar LJmuiden, toen de N.R.V. haar eerste groote boottocht organiseerde. Met een 1500 N.R.V.-ers vertrok de speciaal voor die reis gecharterde Monte Olivea naar Noorwegen en wij gingen met een groote groep Alkmaarders naar IJmuiden, om het vertrek te zien. Dat vertrek van die eerste N.R.V.-boot, het was de N.R.V. op haar best. Thans, be trekkelijk weinige jaren later, zijn die boot tochten al weer heel gewoon geworden.... En dan onze tochten in eigen provincie. Wij mogen gerust zeggen, dat de afdeeling Alkmaar alles gedaan heeft, om de leden in de gelegenheid te stellen, eigen omge ving te leeren kennen. Werkelijk te leeren kennen. Zoo waren wij eens zoo ging juffrouw Roldanus verder op een wandeling door de duinen in Bergen aan Zee. Wij vonden et niet minder dan 32 soorten paddestoelen! Wat echter geen wonder was, want derge lijke reisjes gingen steeds onder leiding van natuurkenners, die ons de rijke fauna en flora leerden kennen. Tochten van de leden! Dat is alle\,*iren zoo gebleven. Vroeger ging het per ge huurde auto's (zoo werden deze vehikels althans genoemd), later kwamen de meer geriefelijke autobussen, die sneller en ge zelliger waren. En geleidelijk zijn de voet tochten zeer populair geworden, vooral ook de z.g. vollemaanstochten, die werkelijk interessant sijn. Want de belichting is dan zoo geheel anders, dat men zich soms in den vreemde waant Wij kunnen niet al de tochten der afdee ling memoreeren. Maar geloof ons; de af deeling heeft Noordholland ontdekt, heeft ookhaar eigen stad ontdekt. Want is het niet merkwaardig, dat er belangstelling bestond voor een bezoek aan ons eigen stedelijk museum? En aan de fabrieken van Ringers en Hoogenst: aaten? En meer dan tien jaar geleden mocht de Alhmaarsche Courant haar N. R. V.ers ontvangen, aan welk bezoek nog steeds met veel genoegen wordt teruggedacht. Herhaalt dan dat bezoek eens! oppérden wij. Want er zal ook voor U bij ons wel veel veranderd zijn sinds 1925. De winteravonden. De afdeeling begon in den aanvang met het organiseeren van cursussen in de vreemde talen. De belangstelling was eerst zeer goed, maar slechts betrekkelijk korten tyd konden wij de animo er in houden, zei de secretaresse, die terloops nog opmerkte, hoe jammer het is, dat de menschen zoo weinig belangstelling hebben voor de vreemde talen. Daarnaast werden tallooze lezingen ge organiseerd, lezingen met lichtbeelden, lezingen met filmvertooning, bijzondere avonden van folklore, e.d. De belangstelling voor deze avonden is nog steeds stijgende en vooral dit seizoen is de toeloop grooter dan verwacht werd. En dan is de afdeeling steeds met haar tijd meegegaan. Thans maakt zü werk van de jeugd, die zü wil opvoeden in de liefde voor de natuur. De bedoeling is, om onder goede leiding wandeltochten voor de jongeren te organiseeren. Daarnaast wordt sinds twee jaar de droge ski-cursus door de afdeeling georganiseerd en ook hier is de belangstelling nog steeds groeiende. Dat belooft wat voor de winter sport. Tenslotte de ontspanning. De N. R. V. houdt elk winterseizoen een feestavond en eigenlek is uit de behoefte aan ontspanning Ulvadero ontstaan, 't Begon zoo: een groepje N. R. V.ers begon in 1925 een too- neelstuk in te studceren en de opvoering werd een succes, 't Gevolg was, dat het groepje door ging en geleidelik een apart clubje werd, waaruit in 1929 Ulvadero ont stond. De ziel van het groepje was en is nog steeds Piet Kroon, die bovendien op de ge wone jaarfeesten herhaaldelük de leden aan zich verplicht heeft met zijn Westfriesche schetsen en voordrachten. En nu een paar namen van N. R. V.-ers, die zich büzonder verdienstelük hebben gemaakt, aldus juffrouw Roldanus. Daar is allereerst het hoofdbestuur, dat zün vrijen tüd geheel belangeloos opoffert voor het goede doel: de N. R. V. steeds grooter te maken. In eigen kring hebben wü dan ge had onzen eersten voorzitter, wülen den heer C. Nannes Gorter, die tot 1929 voor zitter bleef en toen naar Arnhem vertrok. Hg werd opgevolgd door den heer v. d. Meu- len uit de Langestraat, die tot 1932 den voorzittershamer hanteerde en toen he laas geen herbenoeming kon aannemen. Hü moest zich om particuliere redenen terug trekken uit het bestuur, al bleef hü met hart en ziel N. R. V.-er en al heeft de af deeling ook nadien nooit tevergeefs een beroep op hem gedaan. De heer v. d. Meulen werd opgevolgd door wülen den heer J. Cloeck, die tot zün dood voorzitter bleef. In 1935 werd de heer A. J. Sietsma als zoodanig gekozen, nadat hü tevoren het voorzitterschap reeds tyde- lük had waargenomen. En thans is het bestuur als volgt samen gesteld: Voorzitter: A. J. Sietsma; vice-voorzitter A. Burger; secretaresse mej. J. Roldanus; 2de secr. A. Meyer; penningmeester H. J. Ruygh en vertegenwoordigers van de bui tengemeenten de heeren J. Tander en J. Mosk. De afdeeling telt op het oogenlik onge veer 800 leden en beslaat de gemeenten Alk maar, Akersloot, Bergen, Broek op Langen- dijk, Castricum, Egmond-Binnen, Egmond aan Zee, Heemskerk, Heerhugowaard, Heiloo, Koedü'k, Limmen, Noordscharwou- de, Oterleek, Oudkarspel. Oudorp, Schagen, Schermerhorn, Schoorl, St. Pancras, War- menhuizen en Zuidscharwoude. En nu gaat de afdeeling feest vieren. Natuurlijk is er een klein officieel tintje aan: het hoofdbestuur en bestuur van om liggende afdeelingen zün uitgenoodigd. Het feestprogramma wordt verzorgd door het Ned. Ind. Kleinkunst-ensemble onder leiding van Hans Snel. Het is een uitste kend gezelschap waaraan meewerken o.m.: Grace Snel, Ceesje Speenhoff Jr., Thyrga Taroenga. een zeer begaafde danseres, en Gerrit van Wezel, die voor de muzikale begeleiding zorg draagt. Het programma bevat 18 nummers, die stuk voor stuk de moeite waard zün. De feestavond beloofd goed te worden. De feestavond belooft goed te worden, avond, de afdeeling Alkmaar waardig! (Van onzen R.-redacteur). „Mijn eerste tocht met een onder zeeër is mfj zeer goed bevallen", al dus spreekt dr. W. Nieuwenkamp, die in de toekomst de plaats van professor Vening Meinesz aan boord van een van Hr. Ms. onderzeebooten zal in nemen. „Hartelijk breng ik dank aan alle opvarenden, trouwens de geheele Marine, voor de voortreffelijke hulp en bijstand, tevens de groote gasfvrjj- hend, die mij betoor.d is." Men kent de feiten. De „marine-profes sor", zooals prof. Vening Meinesz in de wandeling genoemd werd, heeft besloten niet meer de inspannende reizen aan boord van een onderzeeër tot het verrichten van wetenschappelijken arbeid, mede te maken ir. verband met zijn leeftijd die hoewel op zichzelf niet hoog toch te bezwaarlijk werd voor het zeer afmattende leven aan bcord van een dergelijk type oorlogsbodem dat dikwijls voor eenige maanden lang geleid moest worden. Thans komt de „marine privaat docent" voor hem in de plaats door den persoon van dr. Nieuwenkamp, privaat-docent aan de Rijksuniversiteit te Utrecht en assistent voor mineralogie bij professor Scbmutzer. Verleden week zijn de professor en zijn opvolger uitgevaren met de 0 12. Het schip had eenigen tijd in het dok gelegen na zijn thuisreis uit de West, een reis die prof. Vening Meinesz medemaakte, en van de daarna gehouden proefvaart is gebruik ge maakt om dr. Nieuwenkamp in te wijden en wegwijs te maken voor hetgeen hem te wachten staat. „Met het weer op mijn eerste tocht," aldus dr. Nieuwenkamp, „hebben wy niet zoo heel erg geboft! Er stond een zeer ruwe zee en dus had het varen in een toch al klein schip voor mij als nieuweling, eenige bezwaren. Maar laat ik erbij voegen dat er leden van de bemanning bevaren zee lieden speciaal op onderzeeërs waren die geheel met mij „meeleefden" Het leven aakn boord is wel geheel an ders dan> dat op den vasten wal. Om temidden van kranen, buizen, motoren en accu's dat alles in een kleine ruimte opgesteld verder nog te moeten werken, eten en slapen, doet iemand die een leek is, voor raadselen staan. Een poosje leven aan boord geeft echter daarvan de oplossing! Verwonderlijk goed gedisciplineerd en handvï is de bemanning, en ieder is vol komen op de hoogte van hetgeen zijn taak omvat. Commando's hoort men bijna niet, haast geruischloos worden de bevelen doorgegeven. Tusschen het oogenblik dat het commando „Klaarmaken voor onder water" wordt gegeven tot het moment dat Dr. W. Nieuwenkamp. de melding komt dat alles klaar water te gaan, hoort men is om vrijwel onder niets. Het personeel is op alles bijzonder ge traind, maar zeer bijzonder om bij zwaren zeegang soep en andere vloeibare levens middelen, zonder morsen ter tafel te bren gen. Het schijnt dat het alleen aankomt op het moment waarop een paar passen ge daan kunnen worden tusschen een paar zeebergen in. Maar ik geloof dat de meesten van ons dat moment slecht zouden weten te kiezen .1 Een maaltijd onder zware weersomstan digheden is lang geen prettige bezigheid en ik was zeer My dat er 'n paar malen 't be vel gegeven was om te duiken tegen het oogenblik dat er gegeten moest worden. Het is namelijk aangenaam om onder water de maaltyd te nuttigen, zeker voor een onervaren zeeman als ik, omdat dan het schip niet althans vrywel niet slingert en stampt, maar onder water beperkt het slingeren zich tot een minimum en stygen daarentegen de etensmogelykheden! De samenwerking aan boord ik her haal het was voortreffelijk. Een ieder beijverde zich om ora behulpzaam te zün. Büzonder steun genoten wü van de torpe domakers, die ervaren instrumentmakers bleken te zün. Eens vroegen, wij een matroos of hü even een torpedomaker wilde vragen ons te helpen. Waarop wü even later den betref- fenden man hoorden zeggen: „Wetenschap vraagt of je even bü 'm komt Nooit is het noodig geweest op te letten dat er geen onervaren hand aan de zeer Meest matige westelijke tot zuidwestelijke wind; zwaar bewolkt of betrokken; met tijdelijke opklaring; aanvankelijk weinig of geen, later toenemende kans op regen; iets zachter overdag. Later meer kans op regen. De depressie, welke gistermorgen nog voor de Noorsche kust lag, trok naar het noordoosten af. De depressie, welke giste ren in het noordwesten verscheen, kwam slechts weinig naderbü en ligt ook thans nog ten westen van IJsland. Wel breidde haar invloed zich naar het zuiden uit, zoo dat het gebied van hoogen luchtdruk in het westen aangetast werd, doch dit gebied breidde zich naar het noorden en oosten uit De luchtdrukverschillen namen over het algemeen wel af, doch de wind bleef in het geheele waarnemingsgebied toch nog matig tot krachtig uit westelüke richtingen. De bewolking is over het algemeen zwaar, in het westen van Duitschland en het oosten van ons land lag hedenmorgen nog een regengebied, dat oostwaarts trekt. Ook in zuid-Frankrük valt, onder invloed van de Middellandsche Zee-depressie, nog regen. Overigens is de neerslag in het geheele waarnemingsgebied van weinig beteekenis. De vorst nam plaatselük in Scandinavië door nachtelyke uitstraling weer tot streng toe. Ook in oost-Europa daalde de tempe ratuur tot onder het vriespunt. Met uitzon dering van IJsland, waar het ook vriest, is de temperatuur in het geheele waarne mingsgebied nog aanzienlük boven normaal, in ons land gemiddeld ruim vier graden. Voor onze omgeving wordt meest matige tot zuidwest krimpende wind verwacht, met over het algemeen zware bewolking, welke echter vermoedelyk tydelyk zal opklaren. De temperatuur zal overdag nog iets stügen, de regen kansen nemen later weer toe. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen, motorrytui- gen en andere voertuigen van 17.19 uur tot 7.08 uur licht op. gevoelige en kostbare installatie kwam. De grootste zorg had men er voor over en verwonderlijk handig wisten de manschap pen het nguwe doorgangetje dat er nog over is als ons toestel in het midden van de boot is opgesteld te passeeren zonder iets aan te raken. De professor heeft im mer met een gerust hart het apparaat door matrozenhander» aan en van boord laten brengen. Wel geloof ik, dat het leven aan boord zeer zwaar is. Niet in het minst door de wijze waarop de professor zyn taak op vatte en waarover de officieren zich zeer bewonderend uitlieten. Onverdroten re kende hy voort aan de registers onder het ruwste weer. Ik geloof wel. dat zijn lengte hem vaak pünlükheden heeft bezorgd. Telkens kwam zyn hoofd in aanraking met kranen en scherpe uitsteeksels. Niet in het minst door zyn opspringen uit verruktheid over iets wat hij zag. De meest scherpe kanten waren dan ook veiligheidshalve voorzien van kussentjes! De tocht zelf heeft een paar dagen ge duurd. Tot de hoogte van Schotland heb ben wy gevaren en zoowel op de heen- en terugreis hebben wy slingerproeven ge daan." „Wanneer denkt u een groote rei» te ondernemen". „Waarschynlyk het volgend jaar als de onderzeeërs die thans op stapel staan, naar Indië vertrekken. Besprekingen met de marineautoriteiten moeten dienaan gaande nog gehouden worden, maar ik twyfel er niet aan of ze zullen op dezelfde aangename wijze verloopen als tot dus verre steeds het geval geweest is." WAAROM ZUID-CALIFORN1E ZOOVEEL TOERISTEN TREKT. In hoofdzaak met couranten reclame, heeft de vereeniging voor vreemdelingenverkeer van Z.-Califor- nië het aantal wintergasten weten op te voeren van 200.000 tot 500.000 en het aantal zomergasten van ongeveer nul tot een millioen per jaar. Gedurende de 16 jaar dat deze campagne loopt is de Californische „toeristen-industrie" ongeveer 800 gestegen. 1936 was zelfs nog 40 beter dan het „boom-jaar" 1929. De heer D. Thomas, directeur der organisatie van Californische belang hebbenden, die collectief deze actie aanpakt, vertelde dat zy jaarlijks t 405.000 aan reclame besteden. Zij beschikken over cijfert die aantoooen dat elke dollar van het reclame-budget t 43.06 aan uitgaven van toeristen in Z.-Californlë oplevert. Ook hier blijkt courantenreclame de ruggegraat van deze geslaagde campagne. ALKMAAR (1c klasse) Aan dc openbare lagere w; Beetsschool (hoofd de heer J. LAM '-'r as wordt gevraagd een MES), ONDERWIJZER. Alleen wachtgelders komen merking. a*n- Overlegging bewüs zedelijk gPd voorloopig niet noodzakelijk. Persoonlüke kennismaking alW» oproeping. 1 na Sollicitatiestukken (adres op zeBeu te zenden aan het Gemeentebestuur 'n 15 FEBRUARI 1938. V(%r Alkmaar, 3 Februari. 193 8. H. KLAVER, Lo.-BurgemeesW A. KOELMA, Secretaris. HERZIENING UITBREIDINfirSPtgj, „WEST". I Het Hoofd van het gemeentebestuur Alkmaar brengt ter algemeen* kennis van 7 Februari tot en met 7 Maart as een ieder ter secretarie der gemeentel inzage is gelegd een ontwerp tot herzien van het uitbreidingsplan „West", vast"8 steld by Raadsbesluit van 15 SeptemK6" 1932, nr. 14, goedgekeurd door Gedep^" de Staten bü hun besluit van 20 Decembe" 1932, nr. 142, zooals eerstgenoemd besluit naderhand is gewüzigd, welk herziening, ontwerp betrekking heeft op het gebied der gemeente, begrensd door den spoorweg Alkmaar—Heiloo, de Hoevervaart, de Hout. vaart en den Bergerweg, zooals een en an- der op de bü het ontwerp behoorende kaart is aangegeven en dat mede ter inzage zijn gelegd het ontwerp der bobouwingsvoor- schriften en een toelichtende beschrijving behoorende by genoemd ontwerp tot her ziening. Alkmaar, 3 Februari 1938. Het Hoofd van het gemeentebestuur H. KLAVER, lo -Burgemeester! van Donderdag 3 Februari 1931. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCRED1ET N.V. Vorige koera STAATSLEENINGEN. 4 NederL 1934 100»/* 3 X Ned -India 1937 99% 5H DuitschL '30 m. ver ld. 31 BANK-INSTELLINGEN. Amsterd Bank160 Handel Mij Cert v. 250 160»/4 127V« 136 IWii 9ü% 278 35 V&ht Koloniale Bank Ned ind Handelabank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie CaTvè Delft Ce-U t NederL Ford Pbilipe Gloed. Gem. Bezit 301 Unilever 154l/u INDUSTR. OND. BU1TENL Am Smelting Anaconda Betbleb. Steel 41 Vu Citiee Service General Motors25V# Kennecott Copper 26'/» R public Steel 17 Standard Brands 61/m Steel comm. 39'ja U S- Leather 4 CULTUUR MAATSCH. H. V A Java Cultuur Ned Ind. Suiker Unie Vereen Vorstenlanden MIJNBOUW. 4341/, 151 132 74 Alg Eaplor. Mij.. 89 Rodiang Lebong 1°' PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon Petr359% Perlak87 Phillips Oil Shell Union Tide Water,01%I RUBBERS Amsterd. Rubber 212/4 Deli Bat Rubber Heasa Rubber Oostkust Serbadiadi Interc. Rubber i i SCHEEPVAARTEN. Kon Ned Stoomboot. Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia s t Oude Deli Senembah i AMER SPOORWEGEN. Atehison Topeka Southern Pacific Southern Railw. Cert. Union Pacifie Canedian Pac. §Noteering per 50. tEaclaim- 'Exdividend. Prolongatie vorige koers X. boa*» t WISSELKOERSEN AMSTERDAM OFFICIEEL. Vorigs kowsi 1.79 '/a g.gr/t 72.26 WA 116»/, 239% 295 297% 26«/4 13»/. 8»/. 57'/» 5l/je laatste k. 2.30-45. 100* W/4 31 159% 131'/. 36»/,-'A 88% 276 296J-7I 152*/4-3 35 21* 391-% l»/« 24% 25V 12f-% 6'/. 38»/,,-i 3'/. 434%-S 150 126 89»/, 167 341% 353-% 86'/, 26»/, 11% 10* 205%-6 127-8 120 140 93 2% 122%;3 11 h-'li 237 290-%, 292-3% 25% 12-1* 8 57 4% ex-coupo# New-York Londen Berlyn Parijs Brussel (Belga) Zürich Kopenhagen Stockhol Oslo Italië 8.97 72.27 X 5.88 30.33 41.51 40.05 46.25 45.07 X 0.45 5.85 X 30.33 41.5» 40.05 46 45.07*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 10