Luchtaanvallen
Vijftien jaar reizen en trekken.
De opvolger van den marine-professor.
AMSTERDAMSCHE
BEURS
Weec&eticht
JliMicaties
DERDE BLAD.
Het derde lustrum der afdeeling
Alkmaar van de N.R.V.
Zaterdag de feeatdag.
Dr. Nieuwenkamp toonde zich zeer ingenomen
zijn maidentrip in een onderzeeër.
met
GOEDE VERSTANDHOUDING.
Verwachting:
Buitenlandsch weeroverzicht.
Wist Uf dat bij
met Brandbommen
de beat uitgeruste brendweerniet
in staat is alle branden tege\\\k
te blusschen en daarom da ge
heele bevolking moet tracht»
in eigen huis zelf ieder begin
van brand te blusschen?
De afdeeling Alkmaar der N. R. V.
heeft 1 Januari van dit jaar haar 15-
jarig bestaan mogen herdenken. Nu is
de eerste dag van een jaar geen ge
schikte dag om feest buiten den huisely-
ken kring te vieren zoodat het bestuur
besloot, het jubileum te herdenken op
Zaterdag 5 Februari.
Het zal geen grootsch opgezet feest
worden, maar wel een uiterst vroolijk
feest onderling.
De N. R. V. neemt een zeer aparte plaats
in het vereenigingsleven in ons land in. Het
reizen en trekken zit de leden in het bloed,
zü maken hun vacantie-tochten onder N.
R. V.-vlag; zij zwerven door de bergen in
het buitenland, zij genieten als N.R.V.-ers
van de wintersport, zij maken lange zee
reizen onder en met elkaar, zij
Zij zijn als 't ware één groote familie.
De N.R.V. heeft overal afdeelingen in ons
lar.d en een daarvan is de afdeeling Alk
maar. Zij is gelukkig lang niet de slechtste,
lang niet de kleinste afdeeling en zij is
in elk geval! een zeer actieve afdeeling.
Dat wisten wij reeds lang, maar toch
leek het ons verstandig, om met de secre
taresse, mej. J. Roldanus, een praatje te ma-
kenover het afdeelingswerk.
Zij ontving ons op het speciale N.R.V.-
bureau aan den Westerweg, waar zij eiken
Maandagavond zitting houdt voor de leden
der afdeeling. En de jubilaresse inder
daad lezer, zij is een jubilaresse, want zij is
precies even lang secretaresse als de afdee
ling bestaat! vertelde ons zeer enthousiast
over haar afdeeling.
Wat bracht U eigenlijk op het denk
beeld, om hier een afdeeling op te richten,
vroegen wij aan juffrouw Roldanus.
'k Had in 1922 voor het eerst een reis
met de N.R.V. meegemaakt en keerde meer
dan enthousiast terug. Wat een organisatie,
dacht ik. En wat een prachtige instelling!
Toen schreef ik naar het hoofdbestuur,
want ik dacht: zooiets moesten wij hier in
Alkmaar ook hebben.
Een paar dagen later kwam het bericht
van het hoofdbestuur terug. Juffrouw Rol
danus werd verwezen naar nu wijlen den
heer C, Nannes Gorter, die hier correspon
dent der N.R.V. was. Natuurlijk voelde de
heer Gorter veel voor het idee en onmiddel
lijk ging hij te werk. om een voorloopig
comité samen te stellen.
In enkele weken gebeurde er toen veel:
convocaties werden rondgestuurd van een
oprichtingsvergadering en het gevolg van
een en ander was, dat in café Central de
afdeeling Alkmaar werd opgericht met 240
leden.
Een goed begin dus.
Even de samenstelling van het eerste
bestuur, juffrouw!
En wij kregen het volgende lijstje:
voorzitter: C. Nannes Gorter; vice-voor-
zitter C. Grootegoed; secretaresse: mej. J.
Roldanus; penningmeester S. J. Molenaar,
commissaris J. Tander en de vertegenwoor
digers der buitengemeenten J. Mosk uit
Bergen aan Zee en zuster A. Plas uit Cas-
tricum.
Eigen omgeving werd ontdekt.
Juffrouw Roldanus vertelde ons daarna
het een en ander over het werk der afdee
ling. Wat wij niet wisten, en wat misschien
wel het allerbelangrijkste is: de afdeeling
organiseert nimmer tochten en reizen naar
het buitenland; zij organiseert slechts groote
en kleine tochten in eigen land, speciaal in
eigen provincie.
Dit blijkt trouwens ook wel uit het lijstje,
dat juffrouw Roldanus ons voorlegt: tochten
per auto, per fiets, wandelingen, bootreizen
naar de Beemster, de Streek, de Duinstreek,
de Zaanstreek, Schiphol, IJmuiden, Zuider
zeewerken, Gaasterland, Italiaansche Opera,
enz., enz.
En van al deze tochten en tochtjes herin
nerde de secretaresse zich nog tal van bizon-
derheden.
Onvergetelijk zoo zei ze was onze
reis naar LJmuiden, toen de N.R.V. haar
eerste groote boottocht organiseerde. Met
een 1500 N.R.V.-ers vertrok de speciaal
voor die reis gecharterde Monte Olivea naar
Noorwegen en wij gingen met een groote
groep Alkmaarders naar IJmuiden, om het
vertrek te zien.
Dat vertrek van die eerste N.R.V.-boot,
het was de N.R.V. op haar best. Thans, be
trekkelijk weinige jaren later, zijn die boot
tochten al weer heel gewoon geworden....
En dan onze tochten in eigen provincie.
Wij mogen gerust zeggen, dat de afdeeling
Alkmaar alles gedaan heeft, om de leden
in de gelegenheid te stellen, eigen omge
ving te leeren kennen. Werkelijk te leeren
kennen.
Zoo waren wij eens zoo ging juffrouw
Roldanus verder op een wandeling door
de duinen in Bergen aan Zee. Wij vonden
et niet minder dan 32 soorten paddestoelen!
Wat echter geen wonder was, want derge
lijke reisjes gingen steeds onder leiding van
natuurkenners, die ons de rijke fauna en
flora leerden kennen.
Tochten van de leden! Dat is alle\,*iren
zoo gebleven. Vroeger ging het per ge
huurde auto's (zoo werden deze vehikels
althans genoemd), later kwamen de meer
geriefelijke autobussen, die sneller en ge
zelliger waren. En geleidelijk zijn de voet
tochten zeer populair geworden, vooral ook
de z.g. vollemaanstochten, die werkelijk
interessant sijn. Want de belichting is dan
zoo geheel anders, dat men zich soms in den
vreemde waant
Wij kunnen niet al de tochten der afdee
ling memoreeren. Maar geloof ons; de af
deeling heeft Noordholland ontdekt, heeft
ookhaar eigen stad ontdekt.
Want is het niet merkwaardig, dat er
belangstelling bestond voor een bezoek aan
ons eigen stedelijk museum? En aan de
fabrieken van Ringers en Hoogenst: aaten?
En meer dan tien jaar geleden mocht de
Alhmaarsche Courant haar N. R. V.ers
ontvangen, aan welk bezoek nog steeds met
veel genoegen wordt teruggedacht.
Herhaalt dan dat bezoek eens! oppérden
wij. Want er zal ook voor U bij ons wel
veel veranderd zijn sinds 1925.
De winteravonden.
De afdeeling begon in den aanvang met
het organiseeren van cursussen in de
vreemde talen. De belangstelling was eerst
zeer goed, maar slechts betrekkelijk korten
tyd konden wij de animo er in houden, zei
de secretaresse, die terloops nog opmerkte,
hoe jammer het is, dat de menschen zoo
weinig belangstelling hebben voor de
vreemde talen.
Daarnaast werden tallooze lezingen ge
organiseerd, lezingen met lichtbeelden,
lezingen met filmvertooning, bijzondere
avonden van folklore, e.d. De belangstelling
voor deze avonden is nog steeds stijgende
en vooral dit seizoen is de toeloop grooter
dan verwacht werd.
En dan is de afdeeling steeds met haar tijd
meegegaan. Thans maakt zü werk van de
jeugd, die zü wil opvoeden in de liefde voor
de natuur. De bedoeling is, om onder goede
leiding wandeltochten voor de jongeren te
organiseeren.
Daarnaast wordt sinds twee jaar de droge
ski-cursus door de afdeeling georganiseerd
en ook hier is de belangstelling nog steeds
groeiende. Dat belooft wat voor de winter
sport.
Tenslotte de ontspanning. De N. R. V.
houdt elk winterseizoen een feestavond en
eigenlek is uit de behoefte aan ontspanning
Ulvadero ontstaan, 't Begon zoo: een
groepje N. R. V.ers begon in 1925 een too-
neelstuk in te studceren en de opvoering
werd een succes, 't Gevolg was, dat het
groepje door ging en geleidelik een apart
clubje werd, waaruit in 1929 Ulvadero ont
stond. De ziel van het groepje was en is nog
steeds Piet Kroon, die bovendien op de ge
wone jaarfeesten herhaaldelük de leden aan
zich verplicht heeft met zijn Westfriesche
schetsen en voordrachten.
En nu een paar namen van N. R. V.-ers,
die zich büzonder verdienstelük hebben
gemaakt, aldus juffrouw Roldanus. Daar is
allereerst het hoofdbestuur, dat zün vrijen
tüd geheel belangeloos opoffert voor het
goede doel: de N. R. V. steeds grooter te
maken. In eigen kring hebben wü dan ge
had onzen eersten voorzitter, wülen den
heer C. Nannes Gorter, die tot 1929 voor
zitter bleef en toen naar Arnhem vertrok.
Hg werd opgevolgd door den heer v. d. Meu-
len uit de Langestraat, die tot 1932 den
voorzittershamer hanteerde en toen he
laas geen herbenoeming kon aannemen. Hü
moest zich om particuliere redenen terug
trekken uit het bestuur, al bleef hü met
hart en ziel N. R. V.-er en al heeft de af
deeling ook nadien nooit tevergeefs een
beroep op hem gedaan.
De heer v. d. Meulen werd opgevolgd
door wülen den heer J. Cloeck, die tot zün
dood voorzitter bleef. In 1935 werd de heer
A. J. Sietsma als zoodanig gekozen, nadat
hü tevoren het voorzitterschap reeds tyde-
lük had waargenomen.
En thans is het bestuur als volgt samen
gesteld:
Voorzitter: A. J. Sietsma; vice-voorzitter
A. Burger; secretaresse mej. J. Roldanus;
2de secr. A. Meyer; penningmeester H. J.
Ruygh en vertegenwoordigers van de bui
tengemeenten de heeren J. Tander en J.
Mosk.
De afdeeling telt op het oogenlik onge
veer 800 leden en beslaat de gemeenten Alk
maar, Akersloot, Bergen, Broek op Langen-
dijk, Castricum, Egmond-Binnen, Egmond
aan Zee, Heemskerk, Heerhugowaard,
Heiloo, Koedü'k, Limmen, Noordscharwou-
de, Oterleek, Oudkarspel. Oudorp, Schagen,
Schermerhorn, Schoorl, St. Pancras, War-
menhuizen en Zuidscharwoude.
En nu gaat de afdeeling feest vieren.
Natuurlijk is er een klein officieel tintje
aan: het hoofdbestuur en bestuur van om
liggende afdeelingen zün uitgenoodigd.
Het feestprogramma wordt verzorgd door
het Ned. Ind. Kleinkunst-ensemble onder
leiding van Hans Snel. Het is een uitste
kend gezelschap waaraan meewerken o.m.:
Grace Snel, Ceesje Speenhoff Jr., Thyrga
Taroenga. een zeer begaafde danseres, en
Gerrit van Wezel, die voor de muzikale
begeleiding zorg draagt. Het programma
bevat 18 nummers, die stuk voor stuk de
moeite waard zün.
De feestavond beloofd goed te worden.
De feestavond belooft goed te worden,
avond, de afdeeling Alkmaar waardig!
(Van onzen R.-redacteur).
„Mijn eerste tocht met een onder
zeeër is mfj zeer goed bevallen", al
dus spreekt dr. W. Nieuwenkamp, die
in de toekomst de plaats van professor
Vening Meinesz aan boord van een
van Hr. Ms. onderzeebooten zal in
nemen.
„Hartelijk breng ik dank aan alle
opvarenden, trouwens de geheele
Marine, voor de voortreffelijke hulp
en bijstand, tevens de groote gasfvrjj-
hend, die mij betoor.d is."
Men kent de feiten. De „marine-profes
sor", zooals prof. Vening Meinesz in de
wandeling genoemd werd, heeft besloten
niet meer de inspannende reizen aan boord
van een onderzeeër tot het verrichten van
wetenschappelijken arbeid, mede te maken
ir. verband met zijn leeftijd die hoewel
op zichzelf niet hoog toch te bezwaarlijk
werd voor het zeer afmattende leven aan
bcord van een dergelijk type oorlogsbodem
dat dikwijls voor eenige maanden lang
geleid moest worden.
Thans komt de „marine privaat docent"
voor hem in de plaats door den persoon van
dr. Nieuwenkamp, privaat-docent aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht en assistent
voor mineralogie bij professor Scbmutzer.
Verleden week zijn de professor en zijn
opvolger uitgevaren met de 0 12. Het schip
had eenigen tijd in het dok gelegen na zijn
thuisreis uit de West, een reis die prof.
Vening Meinesz medemaakte, en van de
daarna gehouden proefvaart is gebruik ge
maakt om dr. Nieuwenkamp in te wijden
en wegwijs te maken voor hetgeen hem te
wachten staat.
„Met het weer op mijn eerste tocht,"
aldus dr. Nieuwenkamp, „hebben wy niet
zoo heel erg geboft! Er stond een zeer ruwe
zee en dus had het varen in een toch al
klein schip voor mij als nieuweling, eenige
bezwaren. Maar laat ik erbij voegen dat er
leden van de bemanning bevaren zee
lieden speciaal op onderzeeërs waren
die geheel met mij „meeleefden"
Het leven aakn boord is wel geheel an
ders dan> dat op den vasten wal. Om
temidden van kranen, buizen, motoren en
accu's dat alles in een kleine ruimte
opgesteld verder nog te moeten werken,
eten en slapen, doet iemand die een leek is,
voor raadselen staan. Een poosje leven aan
boord geeft echter daarvan de oplossing!
Verwonderlijk goed gedisciplineerd en
handvï is de bemanning, en ieder is vol
komen op de hoogte van hetgeen zijn taak
omvat. Commando's hoort men bijna niet,
haast geruischloos worden de bevelen
doorgegeven. Tusschen het oogenblik dat
het commando „Klaarmaken voor onder
water" wordt gegeven tot het moment dat
Dr. W. Nieuwenkamp.
de melding komt dat alles klaar
water te gaan, hoort men
is om
vrijwel
onder
niets.
Het personeel is op alles bijzonder ge
traind, maar zeer bijzonder om bij zwaren
zeegang soep en andere vloeibare levens
middelen, zonder morsen ter tafel te bren
gen. Het schijnt dat het alleen aankomt op
het moment waarop een paar passen ge
daan kunnen worden tusschen een paar
zeebergen in. Maar ik geloof dat de
meesten van ons dat moment slecht zouden
weten te kiezen .1
Een maaltijd onder zware weersomstan
digheden is lang geen prettige bezigheid en
ik was zeer My dat er 'n paar malen 't be
vel gegeven was om te duiken tegen het
oogenblik dat er gegeten moest worden.
Het is namelijk aangenaam om onder
water de maaltyd te nuttigen, zeker voor
een onervaren zeeman als ik, omdat dan
het schip niet althans vrywel niet slingert
en stampt, maar onder water beperkt
het slingeren zich tot een minimum en
stygen daarentegen de etensmogelykheden!
De samenwerking aan boord ik her
haal het was voortreffelijk. Een ieder
beijverde zich om ora behulpzaam te zün.
Büzonder steun genoten wü van de torpe
domakers, die ervaren instrumentmakers
bleken te zün.
Eens vroegen, wij een matroos of hü even
een torpedomaker wilde vragen ons te
helpen. Waarop wü even later den betref-
fenden man hoorden zeggen: „Wetenschap
vraagt of je even bü 'm komt
Nooit is het noodig geweest op te letten
dat er geen onervaren hand aan de zeer
Meest matige westelijke tot zuidwestelijke
wind; zwaar bewolkt of betrokken; met
tijdelijke opklaring; aanvankelijk weinig of
geen, later toenemende kans op regen; iets
zachter overdag.
Later meer kans op regen.
De depressie, welke gistermorgen nog
voor de Noorsche kust lag, trok naar het
noordoosten af. De depressie, welke giste
ren in het noordwesten verscheen, kwam
slechts weinig naderbü en ligt ook thans
nog ten westen van IJsland. Wel breidde
haar invloed zich naar het zuiden uit, zoo
dat het gebied van hoogen luchtdruk in het
westen aangetast werd, doch dit gebied
breidde zich naar het noorden en oosten uit
De luchtdrukverschillen namen over het
algemeen wel af, doch de wind bleef in het
geheele waarnemingsgebied toch nog matig
tot krachtig uit westelüke richtingen. De
bewolking is over het algemeen zwaar, in
het westen van Duitschland en het oosten
van ons land lag hedenmorgen nog een
regengebied, dat oostwaarts trekt. Ook in
zuid-Frankrük valt, onder invloed van de
Middellandsche Zee-depressie, nog regen.
Overigens is de neerslag in het geheele
waarnemingsgebied van weinig beteekenis.
De vorst nam plaatselük in Scandinavië
door nachtelyke uitstraling weer tot streng
toe. Ook in oost-Europa daalde de tempe
ratuur tot onder het vriespunt. Met uitzon
dering van IJsland, waar het ook vriest, is
de temperatuur in het geheele waarne
mingsgebied nog aanzienlük boven normaal,
in ons land gemiddeld ruim vier graden.
Voor onze omgeving wordt meest
matige tot zuidwest krimpende wind
verwacht, met over het algemeen zware
bewolking, welke echter vermoedelyk
tydelyk zal opklaren. De temperatuur
zal overdag nog iets stügen, de regen
kansen nemen later weer toe.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen, motorrytui-
gen en andere voertuigen van 17.19 uur tot
7.08 uur licht op.
gevoelige en kostbare installatie kwam.
De grootste zorg had men er voor over en
verwonderlijk handig wisten de manschap
pen het nguwe doorgangetje dat er nog
over is als ons toestel in het midden van
de boot is opgesteld te passeeren zonder
iets aan te raken. De professor heeft im
mer met een gerust hart het apparaat door
matrozenhander» aan en van boord laten
brengen.
Wel geloof ik, dat het leven aan boord
zeer zwaar is. Niet in het minst door de
wijze waarop de professor zyn taak op
vatte en waarover de officieren zich zeer
bewonderend uitlieten. Onverdroten re
kende hy voort aan de registers onder het
ruwste weer.
Ik geloof wel. dat zijn lengte hem vaak
pünlükheden heeft bezorgd. Telkens kwam
zyn hoofd in aanraking met kranen en
scherpe uitsteeksels. Niet in het minst
door zyn opspringen uit verruktheid over
iets wat hij zag. De meest scherpe kanten
waren dan ook veiligheidshalve voorzien
van kussentjes!
De tocht zelf heeft een paar dagen ge
duurd. Tot de hoogte van Schotland heb
ben wy gevaren en zoowel op de heen- en
terugreis hebben wy slingerproeven ge
daan."
„Wanneer denkt u een groote rei» te
ondernemen".
„Waarschynlyk het volgend jaar als de
onderzeeërs die thans op stapel staan,
naar Indië vertrekken. Besprekingen met
de marineautoriteiten moeten dienaan
gaande nog gehouden worden, maar ik
twyfel er niet aan of ze zullen op dezelfde
aangename wijze verloopen als tot dus
verre steeds het geval geweest is."
WAAROM ZUID-CALIFORN1E
ZOOVEEL TOERISTEN TREKT.
In hoofdzaak met couranten
reclame, heeft de vereeniging voor
vreemdelingenverkeer van Z.-Califor-
nië het aantal wintergasten weten op
te voeren van 200.000 tot 500.000 en
het aantal zomergasten van ongeveer
nul tot een millioen per jaar.
Gedurende de 16 jaar dat deze
campagne loopt is de Californische
„toeristen-industrie" ongeveer 800
gestegen. 1936 was zelfs nog 40
beter dan het „boom-jaar" 1929.
De heer D. Thomas, directeur der
organisatie van Californische belang
hebbenden, die collectief deze actie
aanpakt, vertelde dat zy jaarlijks
t 405.000 aan reclame besteden. Zij
beschikken over cijfert die aantoooen
dat elke dollar van het reclame-budget
t 43.06 aan uitgaven van toeristen in
Z.-Californlë oplevert.
Ook hier blijkt courantenreclame de
ruggegraat van deze geslaagde
campagne.
ALKMAAR (1c klasse)
Aan dc openbare lagere w;
Beetsschool (hoofd de heer J. LAM '-'r as
wordt gevraagd een MES),
ONDERWIJZER.
Alleen wachtgelders komen
merking. a*n-
Overlegging bewüs zedelijk gPd
voorloopig niet noodzakelijk.
Persoonlüke kennismaking alW»
oproeping. 1 na
Sollicitatiestukken (adres op zeBeu
te zenden aan het Gemeentebestuur 'n
15 FEBRUARI 1938. V(%r
Alkmaar, 3 Februari. 193 8.
H. KLAVER, Lo.-BurgemeesW
A. KOELMA, Secretaris.
HERZIENING UITBREIDINfirSPtgj,
„WEST". I
Het Hoofd van het gemeentebestuur
Alkmaar brengt ter algemeen* kennis
van 7 Februari tot en met 7 Maart as
een ieder ter secretarie der gemeentel
inzage is gelegd een ontwerp tot herzien
van het uitbreidingsplan „West", vast"8
steld by Raadsbesluit van 15 SeptemK6"
1932, nr. 14, goedgekeurd door Gedep^"
de Staten bü hun besluit van 20 Decembe"
1932, nr. 142, zooals eerstgenoemd besluit
naderhand is gewüzigd, welk herziening,
ontwerp betrekking heeft op het gebied der
gemeente, begrensd door den spoorweg
Alkmaar—Heiloo, de Hoevervaart, de Hout.
vaart en den Bergerweg, zooals een en an-
der op de bü het ontwerp behoorende kaart
is aangegeven en dat mede ter inzage zijn
gelegd het ontwerp der bobouwingsvoor-
schriften en een toelichtende beschrijving
behoorende by genoemd ontwerp tot her
ziening.
Alkmaar, 3 Februari 1938.
Het Hoofd van het gemeentebestuur
H. KLAVER, lo -Burgemeester!
van Donderdag 3 Februari 1931.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH
LANDBOUWCRED1ET N.V.
Vorige
koera
STAATSLEENINGEN.
4 NederL 1934 100»/*
3 X Ned -India 1937 99%
5H DuitschL '30 m. ver ld. 31
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd Bank160
Handel Mij Cert v. 250 160»/4
127V«
136
IWii
9ü%
278
35
V&ht
Koloniale Bank
Ned ind Handelabank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
CaTvè Delft Ce-U t
NederL Ford
Pbilipe Gloed. Gem. Bezit 301
Unilever 154l/u
INDUSTR. OND. BU1TENL
Am Smelting
Anaconda
Betbleb. Steel 41 Vu
Citiee Service
General Motors25V#
Kennecott Copper 26'/»
R public Steel 17
Standard Brands 61/m
Steel comm. 39'ja
U S- Leather 4
CULTUUR MAATSCH.
H. V A
Java Cultuur
Ned Ind. Suiker Unie
Vereen Vorstenlanden
MIJNBOUW.
4341/,
151
132
74
Alg Eaplor. Mij.. 89
Rodiang Lebong 1°'
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon Petr359%
Perlak87
Phillips Oil
Shell Union
Tide Water,01%I
RUBBERS
Amsterd. Rubber 212/4
Deli Bat Rubber
Heasa Rubber
Oostkust
Serbadiadi
Interc. Rubber i i
SCHEEPVAARTEN.
Kon Ned Stoomboot.
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia s t
Oude Deli
Senembah i
AMER SPOORWEGEN.
Atehison Topeka
Southern Pacific
Southern Railw. Cert.
Union Pacifie
Canedian Pac.
§Noteering per 50.
tEaclaim- 'Exdividend.
Prolongatie vorige koers X. boa*» t
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
OFFICIEEL.
Vorigs kowsi
1.79 '/a g.gr/t
72.26
WA
116»/,
239%
295
297%
26«/4
13»/.
8»/.
57'/»
5l/je
laatste k.
2.30-45.
100*
W/4
31
159%
131'/.
36»/,-'A
88%
276
296J-7I
152*/4-3
35
21*
391-%
l»/«
24%
25V
12f-%
6'/.
38»/,,-i
3'/.
434%-S
150
126
89»/,
167
341%
353-%
86'/,
26»/,
11%
10*
205%-6
127-8
120
140
93
2%
122%;3
11 h-'li
237
290-%,
292-3%
25%
12-1*
8
57
4%
ex-coupo#
New-York
Londen
Berlyn
Parijs
Brussel (Belga)
Zürich
Kopenhagen
Stockhol
Oslo
Italië
8.97
72.27 X
5.88
30.33
41.51
40.05
46.25
45.07 X
0.45
5.85 X
30.33
41.5»
40.05
46
45.07*