EK. Henschelijke Filmstoffage. Twee duizend acteurs voor 150 M. film ILMCRISIS IN HOLLYWOOD. c Zl De namelooze massa. Het drama der duizenden - fotogénique koppen. - Miniatuur-filmpjes. „The Philips Broadcast 1938", ONZE BIOSCOPEN. immm* TWEEDE BLAD. De filmstudio's zijn ware menschen- eters, die soms op één dag: honderden mannen en vrouwen in hun onverzadig- baren muil opslokken, om ten volgen den dag een volkomen gebrek aan eet lust aan den dag te leggen en dienten gevolge de vele figuranten, die dage- gelijks, onveranderlijk, op een baantje wachten, een slechten dag te bezorgen. Maar steeds weer opent het monster na eenigen tijd zijn muil om weer een hapje menschenmateriaal tot zich te nemen: een heele enkele daarvan misschien eens tot sterren-hoogte te verheffen en velen mee te sleepen, zonder hoop op iets beters. De toegangspoorten van de filmmaat schappijen gaan niet zoo gemakkelijk open voor ambitieuse lieden, die meenen, dat zij r.u toch wel aanleg hebben om filmster te worden. Uiteraard zijn die poorten zelfs zeer hermetisch gesloten en wie in Holly wood op het idee zou komen om zich aan te melden bij de gewoonlijk weinig indruk wekkende toegangshekken van een der groote filmmaatschappijen, waarvan hij den naam al zooveel keeren op het witte doek heeft gelezen, zou waarschijnlijk kennis maken met een zeer beleefden en even be slisten politie-agent, die hem in zijn functie van portier binnen tien tellen aan het ver stand zou hebben gebracht, dat zelfs de in troductiebrieven, die hij uit zijn vaderland had meegebracht geen „sesam open u" voor de poorten van het Mekka der film betee- kenden. Solliciteeren kennen de Amerikaansche filmmaatschappijen dan ook eigenlijk niet. Ze zouden er wellicht ook geen tijd voor hebben. Het menschenmateriaal, dat wil zeggen de figuranten, komen van de plaat- singsbureaux, die den heelen dag niets an ders doen dan liefhebbers voor een baantje ontvangen, te woord staan en registreeren. Wie als „extra" een plaats hoopt te krijgen wendt zich tot een „agency", waar deskun- dig personeel klaar zit om allerlei bizonder- heden te noteeren: leeftijd, naam, kundig heden en dergelijke natuurlijk in de eerste plaats; verder wordt een foto van het slacht offer gemaakt; een gramofoonplaat wordt soms opgenomen van zijn stemgeluid en dan k in hij weer gaan. Zijn naam is gevoegd in het register waarin zoovele duizenden staan, zijn foto wordt gevoegd bij de ver zameling, waarin duizenden fotogénique koppen bij elkaar zijn, opnamen van men schen, die misschien nooit van hun leven verder de kans krijgen om een cent aan de Mm te verdienen en zijn stem komt bij de vele andere bassen, baritons, sopranen en tenors te liggen, waarvan het publiek, dat iederen dag de bioscopen vult, waarschijn lijk altijd verstoken zal blijven. Maar niet alleen de namelooze massa's, die als soldaten, dames en heeren, schurken of schooiers, een levenden achtergrond voor de sterren zullen vormen, komen via deze bureaux. Ook spelers van naam passeeren hun deuren. Charlie Chaplin en Rudolf Va- lentino zijn even goed in aanraking geweest met deze bureaux als vele andere acteurs en actrices, wier namen over de geheele wereld een goeden klank hebben. Philantropen zijn deze agenten geenszins en geen figurant krijgt zijn baantje voor en aleer hij aan zijn agent een percentage van zijn loon heeft toegezegd. Gewoonlijk vra gen de bureaux ongeveer tien procent van de gage. Voor een figurant beteekent dat natuurlijk geen groot bedrag, maar het wordt anders wanneer er eens een speelster is, die zich door bemiddeling van het bureau een co.itract aangeboden ziet van zooveel duizend dollar. Dan gaan er ook tien pro cent naar de geldlade van den agent en het is dan ook geen wonder, dat deze lieden er het leven bij kunnen houden, vooral als hun „omzet" groot is. Mode Code. Deze foto van Martha Raye, die wij bin nenkort weer zullen kunnen bewonderen in „The Big^Women of America", toont u nu eens geen groot avondtoilet, doch een vrij bescheiden, en toch uitermate elegant en chic geheel van blouse en rok, bestemd voor intieme feestjes en diners. De blouse is vervaardigd van zwarte pailletjes, de rok van steenroode matte crêpe met knoo- F DE TEGENWOORDIGE FILMS ZIJN DUUR. Zoo hier en daar duiken in de Ameri kaansche filmwereld berichten op. waar uit de conclusie te trekken valt, dat er in de studio's van financieele moeilijkheden sprake is, die weliswaar nog niet met den naam crisis betiteld kunnen worden, maar die toch van een vrij ernstig karakter zijn. De oorzaken zullen aan den eenen kant zeer zeker te vinden zijn in het feit, dat het publiek over de geheele wereld tegen woordig minder geld beschikbaar heeft voor de bioscoop, dan in de jaren voor de crisis het geval was. Het verschijnsel ligt voor de hand en ook de Nederlandsche bioscoopwereld weet er van mee te praten. Aan den anderen kant staat echter, dat de eischen, welke aan de films worden ge steld nog steeds strenger worden en die eischen laten zich door geen economi sche crisis beïnvloeden. De oorzaak van de tegenwoordige moei lijkheden in Hollywood is kort en goed, dat er veel zéér veel geld is uitgegeven aan de films. Het een-ster-systeem za liger nagedachtenis is vrijwel geheel verdrongen door de gewoonte om meer dan één beroemde speler in één film te laten optreden. Het was voor het artistie ke peil van de film over het algemeen goed, maar het beteekende tegelijkertijd een verre van geringe uitbreiding van het bedrag der gages. Twee sterren is nu eigenlijk ook al weer weinig, drie, vier, zes zijn al niets bizonders meer. En het publiek, dat dit alles gemakke lijk en graag aanvaardt, weet nu al niet anders en zal er geen genoegen mee nemen om William Powell in „splendid isolation" de hoofdrol van een film te zien spelen; het wil Myrna Loy erbij! Dat er inderdaad sprake is van moeilijk heden is laatst gebleken, toen er strubbe lingen waren met de duizenden figuran ten, die ingeschreven staan bij het Holly- woodsche Central Casting Bureau, en die min of meer den eersten schok hebben ondervonden. Er was namelijk algemeen door de producers het parool uitgegeven: geen massa-scènes meer. En de scenario schrijvers en regisseurs, die bezig waren met het voorbereiden van een film, zagen zich genoodzaakt gebruik te maken van blauw potlood, waar het ging om scènes, waarin volksmassa's voor moeten komen. Immers: veel figuranten beteekenen veel gage. Het aantal „extra's" dat de afgeloopen maand werk had, is dan ook reeds aan zienlijk teruggeloopen. Minder dan 30 procent van het aantal figuranten, dat ingeschreven staat om zoo noodig juichen de of loeiende en vechtende volksmenigten te vormen, kreeg maar een „job". De vakvereenigingen zijn daar weer tegen opgekomen en hebben nu van de producers een nieuw contract weten te krijgen, dat den figuranten een minimum dagsalaris garandeert. Of de financieele moeilijkheden zich uit zullen breiden valt natuurlijk niet te zeggen, maar een feit is, dat de insiders niet heelemaal gerust zijn. De lonkende zangeres uit Pal's film. pen van het materiaal dat voor de blouse diende. Aardig is de knoopsluiting van de rok, die van onder gedeeltelijk open gelaten wordt, doch bijeen gehouden wordt met een lintje, dat Martha Raye om de enkel draagt, waardoor de rok bij het loopen een golven de beweging maakt. Gouden avond-schoen tjes en armband van roode kralen vol tooien het geheeL Neen, er is geen sprake van een grap.... het is zelfs nog te bescheiden uitgedrukt.... Meer dan 2000 poppen in alle vormen en maten zijn er noodig geweest voor de nieu we Philips-film: „The Broadcast 1938", maar het moeizaam vervaardigen van al deze ma rionetten wordt veelvuldig vergoed, dat wordt een ieder duidelijk, die deze film ziet. De film is inderdaad goed. Met groot ent housiasme werden in vorige jaren de door Georges Pal voor Philips vervaardigde re clamefilms begroet, maar de vooruitgang sinds een film als b.v. „Het Aetherschip" valt oogenblikkelijk op. Toen Pal zijn eerste marionettenfilm ver vaardigde, betrad hij bewust een geheel nieuwen weg en thans blijkt, dat deze recht streeks leidt tot een groot succes. Zijn vorige figuren waren poppen, weliswaar fraai van kleur en suggestief van expressie, maar on miskenbaar poppen, met onbeweeglijke ge zichten. Wat we thans zien, zijn geen houten pop pen meer, het zijn levende figuren uit een levende wereld, figuren met eigen gevoe lens en eigen denkbeelden. Niet alleen hun armen en beenen bewegen, maar hun oogen, hun oogleden en lippen. Stelt u zich eens voor een close-up van een marionettenkop, die meters hoog op het doek verschijnt, te- Balletscène uit deze Philips-film. gen u lacht en lonkt en een lied zingt met een volmaakte expressie! Dit alles werd mogelijk door voor stand van een ooglid of een mond een apar- ten poppekop te vervaardigenVOor een lonk van de primadonna van een ballet zijn een kleine twintig groote koppen noodig zoo fijn afgewerkt, dat ze een close-up kun- nen verdragen. Het is duidelijk, welk een ontzaglijk wek hiervoor wordt vereischt, een werk, waai- bij dat voor een teekenfilm een akkefietje is. Bij een teekenfilm worden de verschil lende phasen van een beweging geteekend en hoogstens gekleurd klaar. Als in het atelier van Pil de teekening is vervaardigd, vangt het eigenlijke werk pas aan. Dan wordt, aan de hand van die teekening, de pop uit hout gesneden, be werkt, gepolijst, van haren voorzien, geschil, derd Een werk, dat een geheelen staf van »e- dewerkers vereischt voor één film van ISO meter, maar een film, die" uniek is, volmaakt in illusie en afwerking. De muziek, een tweetal bekende Ameri- kaansche hits, is speciaal voor dit doel door Bert Ambrose gearrangeerd, de basis van het geheel is dan ook deze muziek. Es sentieel is de film de visueele voorstelling van wat in muziek en zangtekst wordt uit gebeeld. Voor deze film heeft Philips kosten noch moeiten gespaard en het resultaat is: een zeer goede film, een film die elke toets der buitenlandsche critiek doorstaat. Het is duidelijk, dat niet alleen Georgas Pal, maar ook Philips doelbewust een nieu wen weg inslaat en in Nederland brengt de „sponsored film". De sponsored film is allereerst: amuse mentsfilm, onderhoudend, uitstekend ver zorgd, met het vooropgezette doel in den smaak te vallen van het publiek. Met en kele woorden aan het begin of het einde wordt zoo sober mogelijk gezegd, dat het programma wordt aangeboden door een be paalde firma, met angstvallig vermijden van schreeuwende reclame. De Amerikanen, zakenlieden vóór alles, hebben dit idee geschapen en op radi''gebied uitgewerkt. Zij merken terecht op, dat bij dit reclamesysteem ieder zijn deel krijgt, er is een goed programma zonder hinderlijk» reclame voor het publiek, werk voor de menstellers der programma's, een zot' winstje voor de omroepmaatschappijen, te hun zenders verhuren en reclame voor den zakenman Kan het beter? '/fl In Amerika is men over dit systeem vol komen tevreden, dat spreekt overigens voor zichzelf, de fabrikanten pogen in hun „sponsored" programma's elkander de 1°® af te steken en het publiek profiteert..-- „VERBANNEN" GEPROLONGEERD. Victoria-theater. Het behoeft zeker geen verwondering, dat de directie van het theater besloten heeft de bijzondere film van Zarah Leander „Ver bannen" te prolongeeren. Immers, indien men werkelijk van filmspel wil genieten, in dien men een groot actrice wil zien spelen, dan is deze film er een uit honderden. Wij zullen nu niet weer met inhoud en qualifi- catie komen, doch wenschen alleen nadruk kelijk te verklaren, dat „Verbannen" onder de zeer bijzondere rolprenten van de laatste jaren gerangschikt kan worden en uit dit oogpunt bezien willen we deze Leander- film gaarne nog eens bij onze lezers aan bevelen. Het voorprogramma bevat veel buiten- landsch nieuws, van Éclair, van Ufa en van Fox Movietone. Zeer interessant. Van Po lygoon zien we belangwekkend Hollandsch nieuws en de aardige klucht: „Stt, ik ben tante Emma" past in het kader van dit pro gramma uitstekend. EEN STER WORDT GEBOREN. In City-theater. Een merkwaardige rolprent, die spreekt van opkomst en „bloei" van een ster in filmland, van de moeilijkheid om zelfs maar een bescheiden baantje „aan de film" te krijgen, van het vermaak van hen, die erin slaagden daar een positie te veroveren en van het werk in de studio's. Het knappe eenvoudige boerenmeisje Esther Victorie B' dgett voelt zich aange trokken tot de film en op een goeden dag vertrekt zij, financieel gesteund door haar physiek sterke grootmoeder, die tot de blanke pioniers had gehoord en ondanks alle moeilijkheden den strijd voor haar le vensdoel nooit had opgegeven. In Holly wood ervaart Esther, dat er reeds meer dan 12000 vóór haar zijn geweest om een baantje in een studio, zij het ook slechts als figurante. Zij moet over twee jaar maar eens terugkomen Tenslotte krijgt zij een baantje als dien ster in een huis, waar veel filmsterren samenkomen en daar trekt zij de aandacht van Norman Maine, een reeds bijna óver zijn grootheid zijnden acteur, een man met een goed hart en een goeden wil, maar een zwak karakter, waar het den drank betreft. Hij weet het meisje een rol te bezorgen, zelfs een heel belangrijke, voor de publi catie waarvan de reclamechef heel wat te doen krijgt: er wordt een filmnaam voor haar gecreëerd en haar levensgeschiedenis wordt fijn opgesmukt wereldkundig ge maakt. Als Vicki Lesler verovert zij stor menderhand de harten van alle filmlief hebbers en ook dat van Norman, met wien zij dan ook in het huwelijk treedt. Zijn drankzucht doet hem geleidelijk afzakken. Zijn contract vervalt, zelfs een kuur in een sanatorium geneest, hem niet en na een twist in een café rijdt hij dronken in zijn auto, waarvoor een proces-verbaal tegen hem wordt opgemaakt. Zijn vrouw weet voor hem een voorwaardelijke veroordeeling te krijgen, waartoe zij zich met het toezicht op hem belast. En dan besluit zij de film vaar wel te zeggen, om méér bij haar man te kunnen zijn, maar deze krijgt den dag van dit besluit bij het zwemmen een „ongeluk", waarna de zee zijn lijk teruggeeft... De grootmoeder, die hoorde van het voor nemen om de filmstad te veslaten, spoedt zich naar Hollywood en, wijzend op haar eigen strijd, weet zij Vicki te bewegen op haar besluit terug te komen. De geheel gekleurde film, waarin prach tige interieurs en natuuropnamen voor komen, geeft schitterend spel van Janet Gay nor en Fredric March, resp. als Vicki en Norman, maar bovendien treden er nog andere groote figuren uit filmland op, zoo dat „Een ster wordt geboren", gerekend mag worden onder de groote films. Het voorprogramma brengt, behalve een goed journaal en een gekleurde teekenfilm, nog een uitgebreid overzicht van de feest vieringen in den lande naar aanleiding van de vorstelijke geboorte in Soestdjjk. DE FIRMA WORDT VERLIEFD. Bioscoop-Theater Harmonie. Als hoofdnummer prijkt deze week op het Harmonieprogramma weer een van die vlotte Paramount-films, die wij van deze maatschappij gewend zijn. Het geheel trekt in zeldzame vaart aan het oog van den toeschouwer voorbij. Hij wordt steeds geboeid en meermalen kostelijk geamu seerd. Wij noemen b.v. slechts de scène in de automatiek! Een voorname rol wordt in deze film gespeeld door een kostbare bontmantel, die zoo maar boven op Mary Smit! valt, als zij, de stenotypiste, boven op een bus zit en op weg is naar haar werk. De groote bankier Ball was de man, die de prachtige mantel naar beneden had ge worpen. Kennismaking van Ball S. en Mary volgt. Mary krijgt ontslag en komt in een automatiek terecht, waar zij kennis maakt met een bediende (toevallig Ball Jr., die het ouderlijk huis heeft verlaten). De namen van Ball Sr. en Mary worden al gauw samen genoemd, met al de gevol gen van dien. Mary krijgt prachtige apar- tementen in het groote hotel Louis, alleen als reclame voor den directeur. Maar al deze dingen geven aanleiding tot de meest dolzinnige verwarringen, met beursspecu laties in staal, enz. Maar het slot is toch dat de jongste helft van de firma, eigen lijk de eenige, die werkelijk verliefd werd, met Mary een gelukkige toekomst tegemoet gaat. De film heeft een prachtige bezetting. Edward Arnold als Ball Sr., dien aller eerst genoemd en dan Jean Arthur pn Ray Milland als de sympathieke Mary en Ball Jr. Hun spel is vlot en geestig. Een opmerkelijke creatie geeft Louis Alberni ook nu weer van den hoteleigenaar Louis. Ook de kleinere rollen zijn in deze vlotte amusementsfilm prima bezet. Het voorprogramma bracht allereerst een mooi Paramountjournaal met een toevoeging over de geboorte van onze nieuwe Prinses. Verder een aardige opna me van vreemde huisdieren (een zestal vischotters), variété per gramofoonplaat, een zeer geslaagd nummer van Poppey the Sailorman en een teekenfilm uit de serie Merry Melodies. Zooals men ziet, voor elke liefhebber iets bijzonders en een goede inleiding voor het hoofdnummer. DE VLUCHTELING VAN HET DUIVELSEILAND. Roxy-Theater. Vader en verloofde van een alleraardigste jongedame zyn spionnen en zij zyn juist van plan hun leven te beteren als de vader betrapt en gearresteerd wordt. Hjj wordt naar het Duivelseiland verbas* nen en de verloofde van het meisje al thans de man, die van zins is haar zoo spoe dig mogelijk te huwen ontwerpt te- ontvluchtingsplan. Het meisje gaat Cayenne wonen, opdat men daar een schut) plaats zal kunnen vinden en de toekomstig verloofde wordt gevangenbewaker en krijgt daardoor gelegenheid zijn aanstaan schoonvader en een onschuldig veroordeel I den jongen gevangene te redden. I De vader wordt bij de vlucht door wakers doodgeschoten en de beide jo mannen weten zich na avontuurlijke en g^ vaarvollc tochten over land en wa er veiligheid te stellen. Er is ten slotte een verstand wie van beiden het meisje a s wettigen echtgenoot zal kiezen en spronkelijk verloofde moet zich Hws"f*I daarvan gevangen geven en vijf jaar ^este arbeid opknappen. Ten slotte krijgt 1_e na van de twee natuurlijk de knappe o en hebben de bezoekers inmiddels c te„ gezien, die door vele spannende mo en prachtige natuurtafreelen allesz bekijken en beluisteren waard van een Vooraf gaat de geschiedenis rev0- bruid in de dagen van de Franse lutie. Deze film is nog spannen< ei -g. andere. In den strijd tusschen j.0®a8 zinden en soldaten van de repub 1( spannende tooneeltjes voor en k"-10aJf opoffering, moed en karakter te ren' mee v«n Een bijzondere film is een 1jag val de gebeurtenissan op den gcbooi jtenge- het kleine prinsesje. Zii geefl et.n yan woon duidelijken indruk hoe 111 (|fcjSteden plaatsen, voornamelijk in de fee«te" des lands, de geboorte op meer Hjke wijze gevierd is geworden-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8