Nieuwe Sterren aan 't Filmhrmament. FLITSEN van het witte doek. Miniatuur-filmpjes. KONINGINNE-JUBEL FILM: „VEERTIG JAAR" ONZE BIOSCOPEN. Z1 HOE SOMMIGE DEBUTANTEN VAN EEN TOEVAL KONDEN PROFITEEREN. LEVENDE SCHILDERIJEN? c DERDE BLAD. Beroemd zonder het te willen. Publiek is over het alge meen ondankbaar. Wanneer het een filmster een aantal malen op het doek gezien heeft, krygt het er genoeg van en wil weer nieuwe ge- gezichten zien. En daar de filmproducenten met dezen wensch, die in cijfers uitge- uitgedrukt kan worden, wan neer men het bezoekersaan tal en de inkomsten nagaat, rekening moeten houden, doen ze hun uiterste best om uit alle deelen van de wereld filmsterren naar Hollywood te brengen. En zoo hebben ook in de laatste maanden weer eenige nieuwe fiimde- butanten hun intocht in de filmstad gehouden, die tot dien tijd op de planken van een of ander onbekend va- riété-tooneel stonden. Velen van hen hebben het dan ook aan puur toeval te danken, dat hun film carrière zoo vlot van stapel loopt. Er zijn eenige gevallen bekend, waarin men een filmberoemdheid vond, zonder er eigenlijk speciaal naar gezocht te hebben. Het meest treffende geval is dat van Deanna Durbin, die thans een ster van de eerste grootte is. Het jonge meisje, dat ternauwernood vijftien jaar is, stond op een keer in de garderobe van een muziek school te zingen, toen een toevallig voorbij komende filmproducent haar hoorde en haar „ontdekte". Ook de ontdekkingsgeschiedenis van de jonge Marie Wilson heeft opzien gebaard. Zij is afkomstig uit Anaheim, een klein plaatsje in Californië, dat bekend is we gens de rijke sinaasappeloogsten. Zij had een klein erfenisje van een oom gekregen en trok daarmee op goed geluk naar Hol lywood. Met haar moeder en zuster had zij maar meteen voor een jaar in Holly wood een woning gehuurd en uitgerekend, hoeveel het verblijf haar kosten zou. Dit bedrag zette zij vast op een bank en van het overige geld kocht ze aardige kleeren en bovendien een klein autoje. Hiermee reed ze trots over de Hollywoodsche bou levards, totdat ze met een anderen wagen in botsing kwam. Daar de schade niet groot was, mopperde de bestuurder wat en reed verder. Maar, of het toeval het wilde, vier dagen later reed Marie Wilson weer tegen dezelfde auto op. En nu „ont dekte" de bestuurder, de bekende journa list Douglas Churchill, de onhandige Ma rie Wilson. Hij zag onmiddellijk, dat het meisje voor de film talent had, maakte een film-onderneming op haar opmerk zaam, er werden proefopnamen gemaakt en veertien dagen later had Marie Wilson een contract voor drie jaar in haar tasch. Vol dramatische momenten was ook de ontdekkingsscène van de Mexicaansche Movita. Het knappe jonge meisje was naar Los Angelos gekomen, om daar een be trekking als kinderjuffrouw te zoeken. Zij was op proef aangenomen bij een vier jarig kind, waarmee zij een wandelingetje door de stad maakte. Bij een kruispunt gekomen, trok het kind zich los en rende den straatweg op, terwijl een motorfiets net voorbijreed. Wanhopig riep Movita naar het kind. Toen aarzelde ze niet langer en liep mid den tusschen het verkeer door, trok het kind van den grond en sprong op de tree plank van een voorbij-rijdende auto om niet overreden te worden. Het verkeer werd geheel stil gezet en een politie-agent «l Adolphe Menjou wordt door Deanna Durbin kundig gekortwiekt. bemoeide zich met het geval. Onder de voorbijgangers, die Movita's beschrijving van het voorval aanhoorden, bevond zich ook de filmregisseur Ford. Niet alleen de levende mimiek van de Mexicaansche viel hem op, maar ook haar klankrijke stem en haar exotische schoon heid. Hij bracht Movita, die eigenlijk Do- lores Chanchos heet, naar Hollywood, waar ze thans reeds sinds eenige weken aan de film verbonden is. Ook de drie-en-twintigjarige Wayne Morris, die thans reeds aan zijn tweede film werkt, was destijds in het geheel niet van plan naar de film te gaan. Toen hij er met de beste wil van de wereld niet in slagen kon, in Pasadena een betrekking als beambte te vinden, fieldde hij zich aan bij het Community House, toen men daar juist voor een nieuwe opvoering figuran ten zocht. Wayne werd geëngageerd. Toen hij op de première kwam, werd juist een van de hdbfdrol-vertolkers ziek. De directie was in de grootste verlegenheid. Wayne verklaarde toen, dat hij de hoofd rol wel zou kunnen spelen; hij had zoo'n goed geheugen, dat hij de rol ook kende, alleen al van het hooren opzeggen. Inderdaad kreeg Wayne de rol en hij behield deze ook, toen het gezelschap een reeks opvoeringen in Los Angelos gaf. Daar werd Wayne door een filmproducent ontdekt, die hem mee naar Hollywood nam. De Engelsche Nova Pilbeam moest als twaalfjarig meisje eens van haar moeder aan een tooneelstukje meewerken. Zij zelf bezocht een middelbare school en had het liefst willen studeeren. Maar de Engel sche filmregisseur, die de debutante zag, en die juist in een van zijn films een kind noodig had, engageerde Nova voor deze rol en gaf haar tevens een lang contract. Twee jaar geleden trad het destijds vijf tienjarige meisje op in het bekende too- neelstuk „The Lady of La Paz". Thans is zij een van Engeland's bekendste film- en tooneelactrices. De invoering van de technicolor-film gaat in een langzaam tempo. Ruim tien jaar is verloopen sinds de soundrevolutie de wereld van de cinematografie deed wan kelen. Gedurende dien tijd werd menig maal een revolutie van gelijken aard voor speld, maar tot nu toe is die uitgebleven. Omtrent de drie-dimensionale film heeft men van tijd tot tijd kunnen lezen, maar er is niets gebeurd, dat de verwekte verwach tingen verwezenlijkte. Er werden tal van experimenten onder nomen, ten einde het technische vermogen van de film te versterken, maar na de overrompeling door het geluid is er niets geschied, dat een sensationeele wijziging ten gevolge had. Natuurlijk werd en wordt er aan de ver volmaking van het reeds bereikte gewerkt. Men kent de resultaten. Tot die resultaten behoort het frappante werk van Walt Dis ney, den eersten cartoonist, die het heeft aangedurfd om een geheel geteekende hoofdfilm te maken. Disney heeft thans weer een nieuw ex periment ondernomen, waarvan de belang hebbenden zich veel voorstellen. Zijn vin ding heeft betrekking op verfilmde repro- ducties-in-technicolor van schilderijen, waarvan de figuren gaandeweg tot leven komen om daarna over te gaan in Walt Dsney's geteekende phantasieën. Te Holly wood heeft men zich reeds van Walt Dis- ney's merkwaardige vinding kunnen over tuigen en het enthousiasme over deze „li ving paintings" schijnt groot te zijn. Men ziet daarin een interessante uitbreiding van de mogelijkheden van de geteekende film. De films „Men gaf hem een geweer", en „De weg terug" werden beiden in Brazilië verboden; de eerste is nadien vrijgegeven, nadat alle militaire tafereelen waren gecou peerd; „De weg terug" blijft verboden. Als reden wordt opgegeven, dat deze film de liefde tot het vaderland ondermijnt, en schadelijk is voor de goede verstandhouding met een bevriende mogendheid. Gibs, toen onder dien van haar moeder, Clinton, op in variétés en circussen, en Vel als acrobate. Zij was reeds drie maal ge trouwd, en heette achtereenvolgens mevrouw Mechan (de in zwijgende films bekende ar- tist Thomas Meehum was toen haar echtge noot), mevrouw Gaston en mevrouw Mc. Kenna. Tegelijk met de aankondiging van haar vierde huwelijk heeft zij te kennen gegeven het artistenleven voor goed vaarwel te zul len zeggen. Walt Disney Jan et Gay nor en Douglas Fairbanks Jr. Jan et Gaynor, die weer van zich deed spreken door haar film „Een ster werd ge boren (en daarna door haar verloving met Tyrone Power), zal de hoofdrol spelen in drie groote films: „The young in heart", „The Star Wagon" en „Merry, mary mai- den'.' Aanvankelijk was het plan haar wederom Frederic March tot partner te geven, doch deze is vervangen door Douglas Fairbanks Jr., die na zijn terugkeer naar Hollywood zeer op den voorgrond is getreden. Zoo slecht als het hem ging tijdens zijn vrijwel mislukte experimenten in de Engelsche filmindustrie, zoo goed gaat het hem thans; hij was Irene Dunne's partner in een zeer geslaagde film („Joy of living"), hij bezoekt restaurants in gezelschap van Mariene Die- trich en Norma Shearer, en speelt thans in de Hollywoodsche Society de eerste viooi. Afscheid van Kay Francis. Kay Francis heeft de filmindustrie vaar wel gezegd: zij wordt Duitsche na haar hu welijk met baron Eric Barnakow. De thans negen-en-dertig jarige actrice heeft een veelbewogen carrière gehad, zij trad eerst onder haar eigen naam, Katherine UIT DE STUDIO'S. Er gaan geruchten, dat pogingen in het werk gesteld worden om Charlie Chaplin over te halen tot het spelen van de hoofd rol in een groote film, welke in de kringen van het ballet speelt en den Rus Nijinsky als hoofdpersoon heeft. Deze film zou door Sam Goldyn in Hollywood gemaakt wor den. maar tot nu toe is van Chaplin's mede werking niets gebleken „Pygmalion" in het buitenland. De filmbewerking van Bernard Shaw's „Pygmalion", die in Engeland wordt ge maakt zal ook een Amerikaansche versie krijgen. De voornaamste veranderingen, die noodig zijn vinden haar oorzaak in het feit, dat de Cockney in Amerika niet begre pen zal worden, zoodat het noodig is een andere „slang" te gebruiken. Dieterle's nieuwe werken. Walter Wanger, die tegenwoordig zelf standig films produceert heeft een van de bekendste regisseurs, William Dieterle, van Warner Bros geleend om de leiding te heb ben bij de opnamen voor „The river is Blue". Zooals men zich herinneren zal maakte Dieterle werken als „Het leven van Louis Pasteur" en „Het leven van Emile Zola". Madeleine Carrol en Henry Fonda zul len de hoofdrollen in het nieuwe product te spelen krijgen. Kleurenfilms. Bij het maken van kleurenfilms worden telkens nieuwe mogelijkheden ontdekt en tijdens de opnamen voor David O. Selz- nick's „The avontures of Tom Sawyer" liet de regisseur de wanden van zijn décors tel kens overschilderen, met de bedoeling de stemming van zijn opnamen te beinvloeden en vroolijk dan wel somber te maken. Hepburn samen met Grant. Katherine Hepburn heeft een contract geteekend met Columbia om de hoofdrol te spelen in „Vacation Bound", een film van George Cukor, waarin ze naast Cary Grant zal komen te staan. MODE-CODE. Dorothy Lamour, de bekende ParanTOurt» ster, die wij binnenkort weer zullen kun* nen bewonderen in „Paramount PoUles* (The Big Broadcast of 1938) is een groot liefhebster van paarden en van paardrijden^ en wij zien haar hier in een modieus rifr costuum van twee tinten soepele bruine wollen stof. De populaire rijbroek is bief vervangen door een lange, beneden de knie nauw aansluitende pantalon Het jasje met zy'n onberispelijke coupe valt vooral 0Q door de leuke schuin ingezette zakken. Een wit zijden overhemd, witte handschoenen, een leuk coquet bruin hoedje, en Dorotbgf is klaar om haar ochtendrit te maken. In de „Filmstad" van Loet C. Barnstjjn te Wassenaar zijn de voorbereidingen be gonnen voor de opnamen van de nationale film „Veertig Jaar". V.l.n.r.: de heeren Otto van Nijenhoff, cameraman D. v. Staveren, Edmond Greville, regisseur, G. Ostwald, productieleider en Johan de Meester. DE WEG TERUG. Bioscoop Harmonie. De oorlog loopt ten einde, maar voor het laatste schot gevallen is, leven de frontsol daten nog als mollen onder den grond. Zij zijn door vier jaren van gedeeld gevaar en gedeelde ontbering tot een groepje vrienden voor het leven geworden. Nog in de laatste dagen van den oorlog vechten zij zooals zij dat vier jaar>lang bijna automatisch gedaan hebben. Dan dringt het bericht van den vrede tot deze mannen door en als menschen, die een nieuwe, onbekende planeet betreden, komen zij uit hun holen te voorschijn. In een vreugderoes bestormen zij den trein, die hen naar hun eigen stadje terug zal brengen en eenmaal thuis vinden zij alles heel anders dan zij het verwacht had den. Zij begrijpen niet, dat het eenige ver schil met vroeger is, dat zij zelf zijn veran derd en dat dringt plotseling tot Ernst. Ludwig en Willy door als zij weer in de ban ken van de normaalschool plaats nemen en de leeraren hen weer behandelen als de jon gens, die tijdelijk de lessen hebben onder broken. Dan begrijpen zij, dat in een onder voed en ordeloos Duitschland de weg naar de maatschappij, zooals zij die gekend heb ben, moeilijker is dan de weg, die naar het front voerde. Men kent natuurlijk het boek van Remar- que en men weet ook wat er met den sol daat Albert gebeurt, die het dooden van menschen als iets normaals beschouwt en onmiddellijk den man neerschiet met wien zyn meisje hem heeft bedrogen. In een gloedvolle rede zet Ludwig dat uiteen voor den officier van justitie en de jury, die Al- bert veroordeelen. Het is een felle aanklacht tegen allen, die thuis bleven, terwijl anderen hun leven waagden, een striemende afstraf fing van de mannen, die deze jongens be wapend en naar het front gestuurd hebben. Slechts door de hulp van Elsa, zijn meisje, zal Ernst den weg terug ten slotte vinden. Wie „lm Westen nichts neues" gezien heeft, mag „Der Weg zurück" niet verzuimen. In dit prachtige filmwerk komt ontroerend tot uiting hoe duizenden jonge mannen ver blind door den strijd tastend voorwaarts gaan en hoe weinigen er in slagen den juis- ten weg naar een gelukkige toekomst te vinden. Vooraf: veel geïllustreerd nieuws, een leerzame opname uit Hollywood en een paar screensongs. Een alleraardigste Artisfilm herinnert er aan, dat Artis in nood is en dat de penning meester van' het plaatselijk comité mr. F. A. Josephus Jitta, gironummer 2162 nog gaarne eenige bijdragen tegemoet ziet. ZIJ GAVEN HEM EEN GEWEER. City-theater. Een jongen is recruut by het bajonet- vechten tegen stroopoppen valt-ie flauw. Een vent van niks dus. Maar de instructeur laat hem zijn geweer zien, met een bajonet erop „Met zoo'n ding in je handen krijgen ze je nooit klein". Het front, met bommen en granaten met al zyn verschrikkingen de jongen uit het depot is frontsoldaat, niet beter en niet slechter dan de honderdduizenden Ame rikanen, die Frankrijk kwamen helpen. Een Duitsch mitrailleurnest moet uitgeroeid wor den. Hy komt door het trommelvuur heen, doodsagngst staat hy uit, maar hij is er door heen. Hy liefkoost zijn geweer, dat geweer dat hem een man maakte en hij schiet de Duitschers dood, als een boer de spreeuwen uit zijn kersenboom. Ontploffing, zwaar gewond, lazareteen lieve verpleegster, die hem er door haalt, maar die houdt van zijn vriend, zijn slapie, een circusman, die als gesneuveld wordt op gegeven, maar dia weer komt opdagen en de onverschillige speelt, als hij ziet hoeveel Jimmy van Rose houdt. 11 November '19. Een jaar vrede. Groote Amerikaansche stad, waar het gangsterdom hoogtij viert. Fred ontmoet Jimmy weer, die zonder geweer niet meer kan leven, geen mar. kan zijn, gangster geworden is, die moordt, als erkend scherpschutter. Rose ont dekt het en zij doet haar plicht, waar schuw t de politie. 3 jaar gevangenis, ontvluchtig, ontmoeting met Fred en Rose, dan doet hij de eenige mannelijke daad in zijn leven. Hij treedt zyn achtervolgers tegemoet, een doodelijke kogelregen De geschiedenis van een generatie, dooi den oorlog verwoest, ook als ze aan de gra naten wist te ontkomen, om met Remarque te spreken. Voor deze spannende Amerikaansche hoofdfilm, die deze week wel veel belang stelling zal trekken, een goed voorpro gramma, waarin een propagandafilmpje voer het behoud van Artis en een gekleurde tee kenfilm, van twee jonge hondjes en een kip ver boven de gewone filmpjes uitgaan. DE BANJOSPELER VAN DE MISSISSIPPIE. Roxy-the„i.er. Het Roxy-theater geeft deze week een aantrekkelijk romantisch en tevens sensa tioneel verhaal, dat zich afspeelt onder het primitieve volkje, dat aan de oevers van de Mississippie woont en veronderstelt, dat die landstreek de heele wereld is, een volkje dat houdt van zang, muziek en dans, vechten en drinken, maar ook weet wat liefde is. Van dit alles trekt in tallooze beelden veel aan het oog voorbij, alles gekruid met een flin ke dosis grappige voorvallen, die den lach- lucht opwekken. Het bruilofsfeest, dat volgt op het huwelijk tusschen Ernie, een zoon van het volk aan de rivier, en Pearl, een jonge schoone maagd van het „vaste land", wordt wreed verstoord door Slade, een man uit de stad, die het recht meent te hebben de bruid te kussen. De jonge man is daarvan echter niet gediend en geeft Slade zoo'n klap, dat deze te water valt en allen meenen, dat hy ver dronken is. Ernie vlucht dan uit vrees voor de politie. In de volgende maanden, waarin Pearl op hem wacht, gebeurt heel wat en als dan eindelijk Ernie terug keert en aan kondigt, dat hij naar West-Indië wil, verzet zij zich hiertegen, omdat zij niet nogmaals alleen wil blijven. Hij gaat toch in de boot weg, maar krijgt spijt en keert terug; dan is zij echter naar New-Orleans gegaan, om werkzaam te zijn bij een fotograaf. Nieuwe bron voor tal van incidenten, die doen vree zen, dat de twee hoofdpersonen geheel van elkaar zullen vervreemden. Er komt zelfs al een nieuwe bruiloft in zicht: tusschen Ernie en een meisje van zijn volk, de jaloersche Leota, die meent eindelijk den begeerden buit te hebben gevangen. Maar het lukt haar niet en als dan plots de rivier begint te wassen en Ernie, Pearl en de oude vader van Ernie er bijna het leven by inschieten, komt toch het blijde eind: de vader kan op zijn huisorkest spelen de St. Louis Blues, het lied dat men ook op zijn eigen bruiloft had gespeeld. De hoofdrollen worden vervuld door Bar- bara Stanwyck als Pearl, Joel Mc. Crea als Ernie en Walter Brennan als de vader, die zich ook in deze film doen kennen als eerste klas spelers, terwijl er voorts een prettige zanger en danser optreedt (Buddy Ebsen) en bovendien nog vele anderen medewerken om den toeschouwers een aangenamen avond te bezorgen. Het voorprogramma geeft een goed jour* naai, een aardige muziekfilm „De beste ja* ren van haar leven" en een grappige tee kenfilm. TARZAN EN DE GROENE GODIN. Vic toria-Theater. Zoowel de boeken, als de film, waarin de mensch aap Tarzan de hoofdfiguur is, blij ven in het middelpunt der belangstelling staan. En deze week vraagt een film van Tarzan in het Victoria-Theater de aandacht. Het is thans het avontuur van de Groene Godin, dat de toeschouwers in spanning houdt. De Groene Godin is het afgodsbeeld uit de Doode Stad, waarin een bijzonder geheim verborgen is, n.L de formule voor een geweldige springstof, die den uitvinder schatrijk zou maken, doch het menschdom zou bedreigen met dood en vernieling. Aan het beeld alleen heeft de eigenaar echter niets. Er komt een papier bij, dat de sleutel tot de geheime formule is te noemen. En de strijd tusschen Tarzan en Raglan gaat nu om het bezit van deze z.g. kostbare stukken. Verraderlijke overvallen, spannende, adem benemende tafreelen en avonturen, gevech ten met wilde dieren, enz. enz. Alles wat men maar voor sensationeels in de boeken van Tarzan kan vinden, ziet men ook in deze film. Herman Brix is thans de Tarzan-vertolker, terwyl de vrouwelijke hoofdrol wordt ge speeld door Una Holt. Brix is een uitsteken de figuur voor de hoofdfiguur en men prijst ir 't slot het verstandige besluit van deze twee vertolners om de formule te vernieti gen en de wereld voor rampen te bewaren. Het voorprogramma bracht zeer interes sante journaals, Ufa, Fox Movietone en Po lygoon. Verder een aardige teekenfilm en een komische tweeacter van de bekende kin dergroep met Spanky aan het hoofd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12