Vraag en aanbod Jiimttieaws Vrouwen van bekende Nederlanders. Mevrouw Mengelberg geïnteviewd. Denkt U er aan Uw voor Zaterdag op te geven DERDE BLAD H. L. O.'S, HALLO! Wij waren gisteravond even op het Sportpark, waar een apart groepje zich oefende voor het H. L. O.-diploma. Zij trainen „en familie", echt knus onder elkaar. Zq trainden met animo, ondanks het koele, regenachtige weer. Maar de H. L. O.-sfeer kwam al schuchter om het hoekje kijken!... Vandaag scheen de zon weer, al beletten donkere wolken haar ook teikens den doortocht naar de aarde. Maar haar vrien delijke, warme stralen wekten herinne ringen op aan een vorigen zomer en dwongen ons te denken aan den komen den zomer. De zomer met zijn lange avonden. Die lange avonden zijn voor ons, H. L. O.-ers! Vandaag nog niet, maar morgen wel. Vrijdagavond zal het startschot vallen. Dan kunnen de H. L. O.-ers, die onder de auspiciën van het H. L. O.-comité trainen, een begin maken met hun oefeningen. Wij hopen op warme, droge avonden. Wij hopen op prettige, sportieve uren in het knusse H. L. O.-hoekje op het Sportpark. H. L. O.-ers, morgenavond present zijn! En voor zoover gij het bezit, neemt Uw H. L. O.-speldje mee! Biljarten SLIKKER KLOPT DE LEEUW. In het café de Wit op de Zaadmarkt werd Dinsdagavond een biljartmatch gespeeld (cadre klein biljart) tusschen den heer Slik ker uit Anna Paulowna en den heer de Leeuw, den bekenden eerste-klasser uit Am sterdam. De Leeuw was niet in topvorm, terwijl Slikker bizonder goed op dreef was. Slikker begon van acquit al met een serie van 65 en na tien beurten was de stand 346213 in zijn voordeel. Toen echter kwam de Leeuw los en met resp. 50, 110 en 114 punten in drie achtereenvolgende beurten veranderde hij den achterstand in een voorsprong van ruim 100 punten: na 18 beurten stond het 484 589 voor de Leeuw, die dus toen nog slechts 11 punten noodig had. De verrassing kwam echter nog. Slikker kreeg nog één kans en hij accepteerde die: de resteerende 116 punten speelde hij uit, waardoor hij de partij won! Een prachtig resultaat van den Noordhol lander. Voetbal. DE WERELDKAMPIOENSCHAPPEN IN FRANKRIJK. Tsjechische spelers tegen Nederland. Voor den landenwedstrijd tegen Neder land, welke op 5 Juni a.s. te Le Havre wordt gespeeld, heeft de Tsjechische voet balbond de volgende spelers bij het organi satiecomité te Parijs opgegeven, waaruit later een definitieve keuze zal worden gedaan: Doelverdedigers: Planicka (Salvia Praag) en Burkert (Zidenice Brno). Achterspelers: Burger (Sparta), Daucik (Slavia), Orth (Bratislava) en Cerny (Zidenice). Middenspelers: Kostalek, Boucek, Kolsky (allen Sparta Praag), Kopecky (Slavia), Kreus (Pardubice) en Moravec (Pilsen). Voorhoede: Riha, Senecky, Zeman, Ne- jedly en Rado (allen Sparta), Simunek, Bradac en Puc (Slavia), Hermanek (Par dubice), Ludl (Viktoria Zizkov). Spelers als Planicka, Burger, Kostalek, Nejedly en Puc zijn in Nederland sinds ja ren zeer bekend. De kern bestaat uit oudere meer geroutineerde spelers, die nimmer in een landenwedstrijd zullen falen, al zijn verscheidene van hen reeds over hun hoog tepunt heen. Deze kern is aangevuld met jongeren, die echter over weinig interna tionale routine beschikken. Men mag overi gens wel aannemen, dat de ploeg, welke tegen Nederland zal spelen, meerendeels uit de geroutineerde krachten zal worden sa mengesteld. Het blijkt thans, dat Bican, van wien men beweert, dat hij eigenlijk Tsjech van ge boorte is, doch nimmer voor Tsjechoslowa- kye is uitgekomen, niet in de ploeg is op genomen. Het opstellen van Bican op de midvoorplaats zou een geduchte verster king van de Tsjechische ploeg hebben be- teekend. Doch met het naturaliseeren van Bican schijnt het toch niet zoo vlot te loo- pen, dat men hem in de ploeg voor de we reldkampioenschappen reeds heeft kunnen opnemen. over deze onbeschaamdheid, en voelt zich reeds zooveel tot den Graaf aangetrokken, dat zij hem beveelt met haar te dineeren. En als het uur van scheiden geslagen heeft, bezegelen zij hun engagement met een kus. Het huwelijk van Koningin Louise en Alfred, die op bevel van de Koningin tot Prins verheven is, is een indrukwekkend feest. Het is verscheidene maanden later. Alfred verveelt zich hartgrondig, en de positie van Prins Gemaal is hem ondragelijk ge worden. Hij heeft geen rechten, geen plich ten, niets te doen. Dan komt de avond, waarop alles beslo ten zal worden. Een spannend verhaal volgt, heftige scènes spelen zich af. en alles ein digt met Alfred's doel: hij wordt koning! En zoo eindigt de film met een happy end. HET MEISJE IN DE TAXI. In het City theater loopt vanaf morgen avond een spannende film, namelijk Het meisje in de taxi. Het Hbld. vermeldt daarover o.m. de vol gende bijzonderheden: De story begeeft zich langs de lijn der geleidelijkheid, die voor een muzikaie show als deze onvermijdelijk is. De dochter van het kasteel heeft haar zinnen gezet op een Amerikaansche ski springer, dien ze in Zwitserland heeft ont moet, en met wien ze de kennismaking gaarne zou hernieuwen. Ten einde raad zoekt ze bij Fred, beroemd Amerikaansch denker haar toevlucht en die wordt aan het slot degene die het meisje tot vrouw krijgt. Hetgeen trouwens wel te voor zien was! Doch voor het zoover is, moeten nog heel wat hinderpalen uit den weg geruimd worden. Ray Noble krijgt bij tijd en wijle de ge legenheid zijn virtuositeit op trompet, doe delzak en piano te laten hooren terwijl de regisseur George Stevens de situaties heeft weten uit te buiten en zorg heeft gedragen voor een aantal aardige vondsten. Al met al een film, die bij het publiek zeker in den smaak zal vallen. HET VERLIEFDE SPOOK. In het Victoria-theater gaat vanaf Vrijdag een buitengewoon spannende film, name lijk: Het Verliefde Spook. Wij geven hiervan de volgende pers stemmen: De Telegraaf: „Fijn, geestig en speelsch. Het is verbluffend en uiterst humoristisch wat de filmtechniek bereiken kan". Het Volk: „Roland Young is een uitste kende en zeer vermakelijke Topper, Con- stance Bennett levendig en al even amu sant, Cary Grant hups en charmant. Gees tig. keurig, een jaugdig overmoedige film voor een vroolyke anderhalf uur". Nwe. Rott. Courant: „Uitstekende in droog-komische stijl gehouden verfilming. Een zeer geslaagde film!" Vaderland:... die wat situaties en dialoog betreft, uitmunten door een zin voor hu mor van de ware soort. Roland Young speelt een der meest komische rollen van zijn leven". Cetem: „Een fantastisch dwaze geschie denis, haast te dol om na te vertellen. Kos telijk spelbehoort tot het beste, dat ooit op het gebied van filmcomedie gebo den is". NB. Wij wijzen er met nadruk op, dat deze film ook in alle katholieke bladen zeer goede critieken gehad heeft en voor volwassenen toelaatbaar geacht werd. Voor het Zuiden goedgekeurd. DE LIEFDESPARADE. In het theater Harmonie draait vanaf morgenavond de bekende film „De Lief desparade". Jaques, de major domus, dekt de tafel in de eetkamer van zijn meester, Graaf Alfred, militair attaché aan het Sylvaansche gezantschap in Parijs. In een vertrek er naast bevindt zich Alfred met een Paris- sienne, Paulette, die hem hartstochtelijke verwijten maakt over zijn ontrouw. Er volgt een scène en na het vertrek van Paulette en haar man is Alfred's vreugde van korten duur. De gezant van Sylyanië wordt aangediend, die hem mededeelt dat zijn schaamtelooze escapades zyn langer verblijf in Parijs onmogelijk maken Hy moet oogenblikelijk naar Sylvame vertrek ken en zich in persoon by de Koningin m Alfred wordt door de bekoorlijke Ko ningin in audiëntie ontvangen. Zy deelt hem mede dat zy een strenge straf op hem zal toepassen, maar Alfred geeft de Koning in overweging hem te ver ben het paleis nog ooit te verlaten, of oiï maar ee'n moment van haar zyde te De Koningin is woedend, maar gevleid „Vrijdag mevrouw Mengelberg inter- vieuwen" staat op de kalender. Het staat daar zoo gewoon. Iedereen vindt het ook heel gewoon: journalisten en schrijvers interviewen menschen en soms worden zij op hun beurt geïnterviewd. En het publiek leest het en vindt het zooals het hoort: over al wat beroemd is en over ieder, die leeft in de schaduw van de beroemdheid wordt bij tijd en wijle geschreven. Het is de taak van de slachtoffers om de stc' te leveren en het handwerk van de persmenschen om die stof in een zoodani- gen smakelijken vorm te kneden, dat het publiek het „slikt". Heel gewoon, nietwaar? Maar, zoo heel erg gewoon is het toch niet. Prof. dr. Willem Mengelberg is zooiets als een nationaal bezit. Wij vergeten meestal het deftige prof. dr. We spreken van Mengelberg. Onze Mengelberg. Waar hangt Mengelberg ergens uit? vragen wij. O, die dirigeert in Weenen. De dagen gaan voorbij en groeien tot weken. Zou Mengelberg alweer terug zijn? in- formeeren wij. Die dirigeert in Londen, dat kan je toch in de kranten lezen. Hè ja, zeggen wij en wij snuffelen iederen avond de courant na. Of mevrouw Mengelberg ook in Londen zou zijn? Wij bellen het Amstelhotel op. Mevrouw Mengelberg is in het buiten land. Men weet niet waar precies. Dan krijgen wij een idee. Het verzoek om een interview gaat in zee via den heer Rudolf Mengelberg met vriendelijk verzoek door te zenden aan mevrouw Mengelberg. Weken gaan voorbij. Alweer een, die niet wil, mopperen wij. Vervelend zoo'n brief zonder antwoord. Wat zullen we doen? Nog eens schrijven? Of nog even wachten? Wij wachten. En dan komt op een goeden dag een allercharmantste brief uit Zwitserland. „Interviews weiger ik altijd", schrijft mevrouw Mengelberg, maar voor u wil ik een uitzondering maken. Wij gevoelen ons gevleid. Begin April zal het echtpaar Mengel berg weer in Amsterdam zijn. Door allerlei omstandigheden wordt het dan toch eind April eer wij de trappen van het Amstelhotel beklimmen. De gewichtig doende portier,' gestoord in zijn conferentie met een kleinen, don ker uitzienden buitenlander over den aan koop van een geïllustreerde briefkaart, luister gelaten naar onze wensch. Hij telefoneert. Kamer 73, u wordt verwacht, zegt de gegaloneerde. De lift suist omhoog. Een korte gang, een dwarsgang, een lange rechte gang, een hoek om, de gang verbreedt zich tot een donkere hal. Wat staan daar voor dingen? Dat zijn kapstokken, van die ouderwet- sch houten café-kapstokken, drie op een rijtje. Ieder draagt twee verdorde lauwer kransen. Breed en stil hangen de zware zijden linten, blauw-wit, rood-zwart. De verdorde bladeren ritselen droog als wij er even aan raken in het voorbijgaan. Sic transit gloria! En dan staan wij in een lichte, ruime kamer, die hetzelfde onpersoonlijke ca chet draagt als alle hotelkamers over de geheele wereld. Mevrouw Mengelberg treedt ons tege moet, de sigaret in de hand. Met opzet schrijven wij niet met een sigaret, maar met „de" sigaret, de onaf scheidelijke sigaret, die hartstochtelijke rookers altijd tusschen de vingers hebben. Het is de wanhoop van mijn man, lacht zij. Hij zegt altijd: als je persé rooken wilt, rook dan sigaren! Rookt u zooveel, dat u het heelemaal niet meer laten kunt? vragen wij. Maar ik wil het heelemaal niet laten, klinkt het verbaasd. Ik houd er van en het doet my geen kwaad. Is u nooit moe of loom of slaperig? Weineen! Ik mankeer nooit iets en ik ben nooit moe. De glanzende, jolige zwarte oogen kij ken ons ondeugend aan. Probeer maar niet mij angst aan te jagen met sombere voorspellingen, "het zal je toch niet lukken! schijnen die oogen te zeggen. Zoo levend, zoo warm menschelijk staan die sterke oogen in het wilskrachtige gezicht. Hoe oud bent u mevrouw? Ik ben vier jaar jonger dan mijn man en hij is 67. Is u heusch al 62?! Ja zeker, ik word al 63, want ik ben ge boren in September 1875. Geen kinderen? Neen. Bent u jong getrouwd? Ik was 24. En was u lang geëngageerd? O neen, heel kort. Een paar maanden maar. Mijn man was al dirigent van het Concertgebouw op zijn 24e jaar, als opvol ger van Kes. Toen hij 29 was, verloofden wij ons en wij zijn geloof ik maar 3 maan den verloofd geweest. Dit kwam zóó: mijn man ging toen al op in zijn werk en in de zomermaanden had hij tijd om te trouwen. In het winterseizoen, met alle repetities, concerten, lessen enz. waren zijn dagen al dubbel bezet. Wij zijn nu 38 jaar getrouwd. Vindt u het prettig om in een hotel te wonen? Het is gemakkelijk, klinkt het diplo matiek. Is u vaak verhuisd? Nooit. Wij hebben van het begin af in hetzelfde huis gewoondtot wij hier kwamen. Een hotel is feitelijk geen home voor HoIIandsche begrippen. Ging het u niet een beetje aan het hart, dat u dat huis, waar u zóó lang woonde en waar u als jonge vrouw uw huwelijksleven begon, moest verlaten? Ik wil er liever niet over praten. Het is nu eenmaal niet anders. Haastig zoeken wij naar iets, dat afleidt van het blijkbaar teere punt. Heeft u uw opleiding inHolland genoten, mevrouw? Neen, op mijn tiende jaar ging ik naar een kloosterschool in Brussel, het bekende Sacré Coeur. En is u ook artiste? Speelt u piano, viool of harp? Vroeger heb ik wel piano gespeeld en gezongen. Is u nooit in het openbaar opgetreden? Op een liefdadigheidsconcert wel eens. Is u van meening, dat de vrouw van een muzikaal genie ook moet musiceeren of is het voor de verhouding beter, dat zij dit niet doet? De vrouw van een artist, zegt mevrouw Mengelberg, moet voldoende begrip van de kunst van haar man hebben om hem in zijn uiteenzettingen te kunnen volgen, maar zij moet nooit op hetzelfde gebied iets willen gaan presteeren. Dat gaat nooit goed. U is zeker heel veel alleen, merken wij op. Vallen de dagen u nooit lang? De dagen lang?! Ik kom tijd te kort. Wat heeft u dan allemaal te doen? Waar heeft u het zoo druk mee? Doet u veel voor uw man? O, er is van allerlei te doen, klinkt het ontwijkend. Aan één doodgewonen man, die zich een avond in het publiek moet vertoonen, heb je als vrouw je handen vol, peinzen wy hardop. En een kunstgenie telt minstens voor tien en als dat gezelschap avond aan avond in het publiek moet optreden dan hmmm Mevrouw Mengelberg schiet in een lach. En dan hebben wij het over de groote en kleine hebbelijkheden van mannen in het algemeen en van sommige mannen in het bijzonder. Wij wisselen ervaringen uit en wij komen tot de slotsom, dat alle man nen Maar neen, dat verklap ik u niet, want dat was een gezellig vrouwen-onderonsje, dat heelemaal niet voor publicatie was bestemd!! Vroeger, vertelt mevrouw Mengelberg, ging ik altijd mee op de buitenlandsche tournées, maar tegenwoordig is mij dat te vermoeiend. Gaat u altijd naar alle repetities? Ik zorg zooveel mogelijk, dat ik er altijd ben aan het slot van een repetitie om te noteeren wat er besproken moet worden, wat er te onthouden valt, waarover gete lefoneerd of geschreven moet worden enz. Prof. Mengelberg heeft den naam van veeleischend te zijn. Is het dagelijksch contact met een veel eischend iemand niet moeilijk op den duur? Peinzend kijkt mevrouw Mengelberg voor zich uit. Mijn man is veeleischend, zegt zij, maar ais hij dat niet was, dan was hy nooit en Jf nimmer de groote kunstenaar gewor- Alléén 2de handsch goederen. 35 ct, p. 5 regels, uitsluitend contant. den, die hij is. een dynamische persoonlijkheid het. dagelyksch verkeer met zoo'n na tuur eischt veel, eischt alles van iemand, het doet het beste in je naar boven komen, omdat je voortdurend er naar streeft het beste te geven. Je wilt niet verslappen, je wilt niet geestelijk achteruitgaan. Vanzelf doe je alles om op peil te blijven en dat doe je meestal alleen onder den invloed van iemand van groot formaat. Vrouw van een groot kunstenaar zijn lijkt ons niet gemakkelijk. Het is ook niet gemakkelijk, geeft mevr. Mengelberg toe. Je bent nooit zeker van je tyd. Er zyn nooit vaste uren voor iets. Gisteren begon de repetitie om 9 uur des morgens en om half vier kwamen wy hier om te lunchenen dat is dan nog maar een kleinigheid. Maar er staat zooveel tegenover, zooveel moois en goeds, dat het toch een heerlijk leven is! En als het concertseizoen afgeloopen is, mevrouw Dan gaan wy naar Zwitserland. Wacht, ik zal u de foto's van ons huis laten zien. Een groot album komt op tafel. Wij zien een aantal prachtige interieur-opnamen van Chasa Mengelberg, een verrukkelijk echt Zwitsersch chalet op 1800 M. hoogte, temidden tusschen de bergtoppen gelegen. Dat is de wildernis, vertelt mevr. Men gelberg, daar vluchten wij heen om weer op ons verhaal te komen. Vroeger hebben wij in de vacantie wel gereisd, maar mijn man werd overal herkend en aangestaard en vervolgd en dat begon zoo hinderlijk te worden, dat wij er dit op gevonden hebben. Mijn man heeft dit huis zelf ontworpen en ook de teekening voor de plafonds ge maakt. Hij heeft er heel wat zelf aan getimmerd en daar is hij niet weinig trotsch op! Daar in de bergen is het heer lijk. Daar wonen wy eigenlijk. Wij zyn er volkomen vry. Auto's kunnen er niet komen. Dit laatste klinkt waarlijk als een ver zuchting. En dan heb ik nog een heel klein huisje bij Krefeld in het dorpje Hülsenberg. Dat huisje heb ik van mijn man gekregen en daar trek ik heen als ik er soms opeens zin in krijg. Mevrouw, wat vindt u van de mode? Ik hou niet van de mode, klinkt het categorisch, terwijl mevrouw Mengelberg haar vijfde sigaret opsteekt. Of is het de zesde? Neen, herhaalt mevrouw Mengelberg, ik hou niet van de mode en ik hou niet van nieuwe kleeren. Ik hou pas van myn japonnen, als ze oud zijn! Ja maar de menschen Het kan my nooit schelen, wat de men schen zeggen. Ik doe wat ik prettig vind en wat ik denk dat goed is: bien faire et laisser dire was altijd mijn leuze, reeds toen ik klein meisje was, en de meening van de menschen laat mij koud. Ja, ik ben vreeselyk brutaal en ik ben onverschillig ook! Zet u er dat maar bij. Wij moeten even glimlachen. Hier is een vrouw, die den moed heeft rondborstig voor haar meening uit te komen. Leest u veel? Ja, ik lees graag, tegenwoordig vooral boeken uit den ouden tijd: geschiedenis! Als ik dan lees van al die opstandigheid, van die troebelen en moeilijkheden en ik bedenk hoe ten slotte het leven toch altijd verder is gegaan, hoe de kringloop der din gen onherroepelijk voortgaat, dan geeft mij dat weer moed en vertrouwen in de toekomst. Wat de menschen ook doen, het leven gaat verder en bezien in dat licht zijn'de dingen allemaal veel minder eri en vooral veel minder belangrijk dan anders geweest zouden zijn. Verrast kijken wij op. Deze krachtige twee-en-zestigjarige is in waarheid de milde wijsheid van den rijperen leeftijd deelachtig geworden. Hier zit een vrouw, die het geheim van het echte levensgeluk heeft doorgrond. Met een rustige, sterke blijmoedigheid gepantserd weet zy de moeilijkheden tot hun ware proporties terug te brengen en de goede dingen des levens te waardeeren. Het is voorzeker geen gemakkelijke taak te leven in de schaduw van het genie. Maar deze vrouw met haar levensdurf, haar prachtige onbaatzuchtigheid en haar sterk moederlijk instinct is de ideale echt- genoote voor een groot kunstenaar. Heeft u nog bijzondere liefhebberijen, mevrouw? Jabreien. Ik brei geen mooie dingen hoor, haast mevrouw Mengelberg zich er bij te voegen. Wel mooie steken en patroontjes en zoo. En wat breit u dan? Sokjes en truitjes voor de kindertjes van mijn neef. Kijk, daar staan de portretten; een jongetje van 5 en een meisje van 3 jaar. Dat zijn toch zulke schatten van kinderen. Als ik eens wat moe ben of wat somber gestemd, dan ga ik naar dat twee tal. Het is wonderlijk, zegt mevr. Mengel berg zacht, hoe kleine kinderen je altijd weer beter kunnen maken. En dign loopen wij langs de doode kran sen naar de lift. Bewaart u zulke dingen? vragen wij. Neen, alleen de linten, die nemen we mee naar Zwitserland en bij bijzondere gelegenheden versieren wij daar de kamers mee. Verlepte bloemen en dorre bladeren vind ik zoo treurig om naar te kijken, zegt mevrouw Mengelberg en wy knikken in stemmend. Zoo'n gezegde hoort bij deze levendige, kunstzinnige vrouw, die zoo sterk en moedig haar leven in de schaduw leeft. Een leven van dienende liefde, maar een rijk en een gezegend leven! AMY GROSKAMP TEN HAVE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 10