Spoct mmm* De beteekenis der Luchtdoelartillerie. DERDE BLAD. ALKMAARSCHE COURANT VAN DONDERDAG 19 MEI 1938. Wielrennen JAAP KUIPER IN BELGIE. De jonge Hollander in opkomst. Wij hebben hier in Nederland onze eigen wieler-wegwedstrijden, die voortdurend meer en meer populair worden, maar die voor jonge renners toch niet voldoende zijn, om werkelijk naar voren te komen. Over het al gemeen zijn de koersen hier te gemakkelijk: veelal is de af te leggen afstand te klein of is het parcours te mooi. Heuvels zijn hier bijna niet (enkele uitzonderingen daargela ten), zware keiwegen zoekt men Jevergeefs. Om maar in onze eigen buurt te blijven: Purmerend heeft mooie klinkerwegen, Ilpen- dam heeft of klinkerwegen of een goed on derhouden grintweg, Alkmaar heeft slechts een moeilijk stukje grintweg (de Heilooër- dijk), over welke moeilijkheid sommigen nog Nauwelijks waren er 30 K.M. gereden of zeven renners vluchtte weg. Daarmee was een harde, lange jacht begonnen. Want Kui per zat in het achtervolgende peleton en joeg mede, om de vluchtelingen in te halen. Twee keer moesten zij stoppen voor een gesloten overweg en daardoor duurde het 60 K.M., voordat de vluchtelingen waren ingehaald. Het gemiddelde bedroeg toen plm. 45 K.M.! Na 130 K.M. werd de kopgroep gevormd door veertien man, w.o. de Alcmariaan. Daarachter reden op 4 minuten de anderen. Jammer voor Kuiper, dat hü 30 K.M. later een inzinking kreeg, zoodat hij slechts met moeite bij kon blijven. Nog weer enkele K.M. verder bestond de kopgroep nog uit 8 man, maar Kuiper was niet bij machte, om toen achter twee vluchtelingen aan te gaan. Pech had het groepje bovendien nog, toen het op 15 K.M. voor de finish voor een ge sloten overweg kwam, terwijl de twee lei ders nog juist dezen overweg waren gepas seerd. Zij werden daardoor onbereikbaar. bezwaar maken. En dan is een afstand van 100 K.M. in den regel al lang voldoende, is 120 K.M. al een zeer groote afstand en zijn 150, 180 en meer K.M. hier blijkbaar uit den booze. Misschien zal dat alles langzamerhand wel veranderen, maar zoolang wij hier met lichte ronden zitten (en de renners ziet trainen op goede, gemakkelijke wegen), zoolang zullen de Nederlandsche renners niet hard worden. Tenzij zij er op uittrekken naar het land der wegwedstrijden, naarBelgië. Het is verheugend, dat een paar Alcmaria- nen hun opleiding zoeken in dat België. De amateurs Bosma en Eenhoorn en de onaf hankelijke Jaap Kuiper zitten al vele weken in Vlaanderen, waar zij op de keien fietsen, waar zij regen en storm trotseeren, waar zij leeren klimmen, waar zij een harde leer school doorloopen, maar tegelijkertijd groote vorderingen maken. Bosma en Eenhoorn mogen nu al gerekend worden tot de sterk ste amateurs in ons land, maar zij zijn er nog niet Zondag reden ze in Keulen, waar het veld zeer sterk bezet was. Zij bleken nog niet hard genoeg te zijn, want geen van bei den bereikte de finish. Maarzij zijn er niet moedeloos onder geworden! Integen deel, zij merkte, dat hun trainen nog niet voldoende was en namen meteen het be sluit, om geleidelijk htm trainingsafstanden op te voeren tot om en bij de 200 K.M. En natuurlijk alles in België op de zware, hob belige keien, waar hun polsen sterk en hard worden, waar hun spieren geen moment rust krijgen. Zij komen er! Let maar eens op! Successen voor Kuiper. En de derde Noordhollander, de derde Alcmariaan, is er al bijna: Jaap Kuiper. Jaap Kuiper was een paar jaar geleden een nieuweling, die in zijn klasse naar voren kwam. Maar het vorig jaar waren zijn suc cessen als onafhankelijke slechts matig. Kui per nam toen een besluit, dat groote gevol gen kon hebben: hij trok al vroeg in het jaar naar België, trainde hard en regelmatig en schreef in voor een aantal wegwedstrijden. De successen zijn niet uitgebleven. In vier wedstrijden is de jonge renner in België uit gekomen en resp. als 7e, 21e, le en 4e geëin digd. En dat waren om den drommel geen gemakkelijke wedstrijden. Want de sterkste Belgen streden mee in deze koersen. Het mooiste resultaat was waarschijnlijk wel dat in de laatste koers, waarin Kuiper vierde werd. Het was in Charleroi, waar 190 K.M. gedraaid moesten worden en waarin het traject over lastige bergen liep. Nog was Kuiper de inzinking niet te bo ven, want direct na den overweg liepen er weer twee weg. Maar met 9 K.M. te rijden kwam de kracht terug. Het tempo werd weer verhoogd en spoedig stoof Kuiper af op de vluchtenden met nog drie anderen. En zoo moest, waar de poging gelukte, een eindspurt beslissen over de 3e, 4e, 5e en 6e plaats. En Kuiper werd 2e in die spurt, waar door hij dus in totaal vierde werd. Maar het mooiste komt nog! Het rijden van Kuiper had de aandacht getrokken van an deren en direct na het succes werd hij voor rekening van Valentine ingeschreven voor den rit ParijsVilvoorde, verdeeld over 3 etappes van elk 185 K.M. Kuiper's plannen zijn goed. Na deze groote race rijdt hij mee in den Vlaamschen om loop over 185 K.M. en daarna start hij in den rit BrusselLuik over 240 K.M., terwijl hij twee dagen later in de ronde van Chaam uitkomt. Kuiper komt er! Misschien is hij reeds arrivé! Schaken SCHAAKWEDSTRIJD. Maandag 16 dezer had in den Muziektuin alhier voor de competitie van den Noordhol- landschen schaakbond een wedstrijd plaats tusschen V.V.V. II en Bloemendaal II. Voor den aanvang werden door den voor zitter van V.V.V., den heer Veldman, eenige waardeerende woorden gewijd aan de nage dachtenis van den voorzitter van den Kon. Ned. Schaakbond, den heer B. J. van Trot- senburg, die dezer dagen plotseling is over leden. De uitslag van den wedstrijd was: J. H. VoortP. Schultink y A. VaderF. van Reenen y3y, W. PijningJ. Vermeer y H. BooyJ. H. Wijnmalen yy D. Appel Sr.J. Langkamp 01 G. S. GroenewoudH. Belle 10 H. VlugP. Rotteveel 01 J. de GrootJ. H. Caro 01 H. O. de LangeW. K. Kemper 01 J. G. de HaanW. v. d. Hoef 01 Totaal voor Bloemendaal 3—7 Paarden. KENNEMER SPORTCLUB. De inschrijvingen voor de draverijen, te houden op de baan alhier op Zondag 29 Mei, luiden als volgt: In „Luchtgevaar", het tijdschrift voor luchtbescherming, officieel orgaan van de Ned. Ver. voor Luchtbescherming, vinden wij een uitvoerig artikel over het lucht doelgeschut en zijn beteekenis voor de be veiliging van land en volk, geschreven door den heer W. A. Feltsma, eersten luite nant bij het korps Luchtdoelartillerie. Wij veronderstellen, dat onze stad- en streekgenooten nu het 2e regiment Luchtdoelartillerie waarschijnlijk te Alk maar zal worden gelegerd zich voor de practische waarde van dit onderdeel onzer krijgsmacht in bijzondere mate zullen inte resseeren en nemen daarom de volgende wetenswaardigheden uit de beschouwingen van den heer Feitsma over. Gegevens uit het buitenland. Ten aanzien van het daadwerkelijk ge bruik van luchtdoelartillerie in den hul digen tijd aldus de heer Feitsma an ders dan bij schietoefeningen, staan slechts gegevens ten dienste uit den Spaanschen burgeroorlog. Volgens diverse berichten komt van de totale aantallen neergehaalde vliegtuigen 20 voor rekening van het jachtvliegtuig en 80 voor rekening van de luchtdoel artillerie. Er kon worden vastgesteld, dat de luchtdoelartillerie op vliegtuigen, welke zich op middelbare hoogte 3000 M.) bevonden, zulke schitterende resultaten bereikte, dat de vliegers dt sectoren, waar in de luchtdoelartillerie was opgesteld, vermijdden, terwijl op hoogten beneden 2500 M. het vuur der batterijen beslist doodelijk was. Een Engelsche waarnemer schrijft: „De roode bommenwerpers vlogen altijd hooger dan 3500 meter teneinde te ontkomen aan het werkelijk schitterende schieten van de Duitsche luchtdoelartille rie. De bediening van deze batterijen is beter dan men hier te lande kan gelooven. Zij schieten afzonderlijk vliegende machi nes, welke een snelheid van 325 K.M. per uur ontwikkelen en zich bevinden op 3500 M. hooge feilloos naar beneden. Ik heb hier meerdere voorbeelden van gezien." Een Fransche waarnemer is van meening dat de luchtdoelartillerie in dezen strijd van zijn superieure kwaliteiten blijk heeft gegeven. Hij meldt: „Het vliegwezen heeft zijn uitwerking eenvoudig zien decimeeren tengevolge van den vooruitgang van de luchtdoelartillerie. Ontstaan gedurende den wereldoorlog, heeft de luchtdoelartil lerie onmiskenbaar enorme vorderingen gemaakt. Op honderd afgeschoten vlieg tuigen in Spanje komen 70 voor rekening van de luchtdoelartillerie, de rest wordt afgeschoten gedurende de luchtgevechten." Een gevaarlijke tegenstander. Ziehier enkele verklaringen van oogge tuigen, welke eenstemmig van oordeel zijn dat de luchtdoelartillerie een hoogst ge- vaarlijkp tegenstander voor de vliegtuigen is geworden. Dat ondanks het bovenstaan de in den laatsten tijd zooveel slachtoffers zijn gevallen bij de bombardementen van Barcelona en Valencia moet naar dezer- zijdsche meening worden geweten aan de omstandigheid, dat de aanvallende vlieg tuigen bij de aanvallen op deze steden ge legenheid hadden van uit zee verrassend op te treden. Een les is hieruit voor ons land te trekken ten opzichte van de ligging van onze groote steden in de onmiddellijke nabijheid van de Noordzeekust. Aangezien waarschuwingsorganen hier niet kunnen worden ingeschakeld, is dubbele waak zaamheid van de verdedigingsorganen op den grond geboden! Omtrent de vooruitzichten van de resul taten der luchtverdediging in de toekomst, valt uit hej. bovenstaande op te maken, dat een modern uitgeruste luchtverdedigings organisatie, waarin een volledig stelsel van actieve (militaire) luchtverdedigingsmid delen is opgenomen, een redelijke beveili ging tegen den luchtaanval biedt. Hoewel uit den aard der zaak nimmer een beveili ging van 100 kan worden gegarandeerd, zal de moderne luchtverdediging beslist niet achterstaan bij die, welke de veelal geïmproviseerde middelen gedurende het laatste jaar van den wereldoorlog ver dochten te bieden en die blijkens de erva- 'ring toch effectief is geweest, ondanks de vele er aan klevende gebreken. Zoeklichten. Nog over een tweetal voor de luchtdoel artillerie onmisbare hulpmiddelen zij hier in het kort nog een en ander vermeld, nl. het zoeklicht en het luistertoestel. Beide zijn noodig, ten einde het de artillerie mo gelijk te maken om vliegtuigen, die gedu rende de duisternis aanvallen, te bevuren. Gedurende het daglicht kunnen de in strumenten der luchtdoelartillerie met hun richtkijkers op de aanvallende vliegtuigen worden gericht, doordat deze vliegtuigen kunnen worden waargenomen. Des nachts, wanneer het duister is, hoort men welis waar het geronk der vliegtuigmotoren, doch daar het vliegtuig met gedoofde navigatielichten zijn weg door het lucht ruim zoekt, kan het niet worden waarge nomen. Daarom zijn bij iedere opstelling van luchtdoelartillerie tevens luchtdoel zoeklichten geplaatst, welke tot taak heb ben de aanvallende vliegtuigen in hun lichtbundels te vangen en, wanneer dit is gelukt, de vliegtuigen hierin te houden, totdat de luchtdoelartillerie haar taak heeft volbracht. Hoe eerder dus de aanvaller in de lichtbundels der zoeklichten is gevan gen, hoe beter, omdat daardoor de tijd, ge durende welken de aanvaller zich voor de artillerie zichtbaar voortbeweegt, toe neemt. Deze tijd is echter afhankelijk van de werkingssfeer der zoeklichten. Moderne zoeklichten hebben een werkingssfeer, welke nagenoeg overeenkomt met die van het geschut, nl. 8 a 9 K.M. Dit schijnbereik is echter in hooge mate afhankelijk van den atmospherischen toestand. In ons land is ongeveer gedurende hoogstens 40 de toestand van de atmospheer als redelijk, gedurende hoogstens 50 als gunstig en gedurende hoogstens 10 als zeer helder aan te merken. Dit in aanmerking geno men zal dus in de practijk vrijwel nimmer de volle werkingssfeer van 8 a 9 K.M. kun nen worden bereikt. Daarnaast speelt de j kleur van het vliegtuig een belangrijke rol wat de zichtbaarheid betreft. Een vliegtuig J dat donker is geschilderd is minder lang in de zoeklichtbundels zichtbaar dan een dat in lichte kleur is geschilderd. Moderne zoeklichten bestaan uit een tweetal door tractors getrokken aanhang wagens, waarop resp. zijn opgesteld het zoeklicht en de stroomverwekker. De spie- geldiameter is doorgaans niet grooter dan 150 cM., terwijl de stroomsterkte 200 a 300 Ampère bedraagt. De stroombron be staat uit een door een benzinemotor aange dreven dynamo. Het zoeklicht kan langs den weg met een snelheid van ongeveer 30 K.M./uur worden verplaatst. Luistertoestellen. Ook het zoeklicht heeft een hulpmiddel noodig om zijn taak te kunnen volbrengen. Teneinde nl. het zoeklicht ir de gelegenheid te stellen tijdig den aanvaller in zijn bun del te vangen, moet de richting naar den aanvaller bekend zijn. Het met een onge wapend oor opgevangen geluid dat de motoren der vliegtuigen veroorzaken geeft weliswaar de algemeene richting aan, waar de aanvaller zich bevindt, doch aller lei bijkomstige geluiden kunnen niet dui delijk worden onderscheiden door den luisteraar en beïnvloeden daardoor de toch al onnauwkeurige gegevens in ongunstiger zin. Bovendien heeft het geluid tijd noodig om de opstellingsplaats van den luisteraar te bereiken, gedurende welken tijd het vliegtuig zijn weg vervolgt, zoodat hier voor een correctie in rekening moet wor den gebracht. Daarom moeten de zoeklichten worden geholpen door luistertoestellen, welke het vermogen van het ongewapende mensche- lijke gehoor belangrijk versterken en bovendien het groote voordeel bieden, dat de bedienende manschappen het toestel zuiver kunnen instellen op die richting, waarin het geluid het duidelijkste wordt vernomen. De aldus verkregen gegevens worden met behulp van een aan het toe stel aangebrachte correctie-inrichting ge corrigeerd voor de acoustische parallax, waarna de verbeterde gegevens naar het zoeklicht langs electrischen weg worden overgebracht. Het „luisteren" is een zeer moeilijke taak. Gemiddeld is slechts 10 van de onder de wapenen komende dienst plichtigen geschikt om tot luisteraar te worden opgeleid. Doch ook de luistertoe stellen, hoe technisch volmaakt zij zijn samengesteld, bieden over het algemeen niet de bevrediging, die men er van ver wacht. Een der oorzaken hiervan is de groote snelheid, welke de moderne vlieg tuigen kunnen ontwikkelen, waardoor te veel tijd verloren gaat alvorens het zoek licht zijn bundels kan laten schijnen. Er wordt dan ook een andere oplossing ge zocht van het probleem der richtingsbe paling en wel door het omzetten van de door 't vliegveld uitgezonden geluidsener gie in electrische energie, waardoor men minder afhankelijk wordt van de capaci teiten der luisteraars. Een andere methode bestaat uit het peilen van het vliegtuig op de door den motor uitgezonden ontste- kingsgolven, welke methode echter het nadeel biedt, dat deze golven kunnen worden afgeschermd, zoodat een van een afgeschermde ontsteking voorzien vlieg tuig niet kan worden gepeild. Een derde methode is het gebruik van z,g. nacht kijkers, welke echter slechts dan kunnen worden toegepast, wanneer de atmospheer helder is. Niet alle zoeklichten zijn voorzien van een luistertoestel. Per sectie, meestal be staande uit vier zoeklichten, is slechts één luistertoestel ingedeeldd. Daarom treedt 'n der zoeklichten van de sectie op als „lei dend zoeklicht" bij welk zoeklicht het luistertoestel is opgesteld. Zoodra dit zoek licht met behulp van het luistertoestel de plaats van het doel heeft bepaald en het zoeklicht op die plaats is gericht, opent het zijn bundel. Zoodra de bedieningen van de drie andere zoeklichten van de sectie het doel in dien bundel zien verschijnen, rich ten zij hun zoeklichten daarop en openen eveneens hun bundels, zoodat het doel ge vangen is in het snijpunt der vier zoek lichtbundels. De luchtdoelartillerie vangt echter onmiddellijk met haar verrichtin gen aan als zij het doel in den eersten bun del ziet verschijnen. I. Meiprijs, prijzendraverij 4e klasse, afstand 1790 Meter. Augusta Norton, Zilver Scott, Champy Scott, Absirtus, Amazone G, Zoon van Sil- ladar, Yack, Eartinus, Bleriot, Admiraal Guy, Bouwina Scott. II. Lenteprijs, handicapdraverij 2e en 3e klasse, afstand 2000 Meter. Achilles, Breakaway Scott, Xeres, Astra Scott, Y Zelda Peter, Bleriot. III. Kennemerprijs, handicapdraverij le klasse, afstand 2400 Meter. T Akista, Senator Boga, Nelly Duffy, Welkom van Aduard, Xaisine Scott, Vorst Wahnfried H, Yankee Scott. IV. Guldenvliesprijs, prijzendaverij 3e en 4e klasse, afstand 2000 Meter. Augusta Norton, Y Kernei, Zampa N.Z., Bartinus, Yledizoon, Bouwina Scott. V. Kortebaanprijs, kprtebaandraverij handicap voor alle in Nederland geregis treerde paarden. Aangespannen. Te rijden in series. Maximum afstand 790 Meter. Xiphias, T Akista, Achilles, Augusta Norton, Zilver Scott, Fanfare, Zonnestraal, Anna Bredfort Guy, Determination, Zonne bloem V, Xerxes, Nelly Duffy, Bonni Scott, Maya Toddington, Fatima, Yack, Sister Bond, SenaUr Bedell, Bartinus, Champy Scott, Edzard, Admiraal Guy, Yankee Scott, Yledizoon, Bouwina Scott. De aankomst van het Nederlandsch- Indische elftal, dat deelneemt aan de wereldkampioenschappen voetbal, heden morgen aan het station Hollandsche Spoor, KOMT Kegelen. MORGENAVOND EINDSTRIJD KOEKOEK I—O. K. A. I. Zoo zal dan morgenavond worden beslist of Koekoek I dan wel O K. A. I met den titel „Kampioen A. K. B. 1938" zal gaan strijken. Ongetwijfeld beschikt de club van Diepen over meer geroutineerde kegelaars, doch ook de Donderdagavond-menschen hebben dit seizoen getoond tot groote dingen in staat te zijn, zoodat zij 't hun groote riva len zeker lastig zullen maken. In ieder geval belooft het „de" wedstrijd dezer competitie te zullen worden. Tegelijkertijd zullen Z. E. K. Z.? I en Alcm. Victrix I elkander bekampen om de 3e en 4e plaats in de le afdeeling. Ook hier 2 vijftallen die elkander, met wisselend succes, reeds meerdere malen hebben ont moet, zoodat van den uitslag hiervan weinig valt te voorspellen. In de 2e klasse zal, ook morgenavond, de kampioenstitel worden verkegeld. On der Ons en de O. K. A.-reserves zullen ze ker een feilen strijd leveren om den zoo zeer begeerden titel. Om de 5e en 4e plaats in deze klasse komen de Houthakkers tegen Alcm. Vic trix 2 uit. Al deze wedstrijden worden verkegeld over 4 banen in De Unie die der 2e klasse vangen aan om half negen, terwijl de „groo te" wedstrijden om kwart voor 10 aan vangen. Voor belangstellenden, waarvan wacht wordt dat er velen zullen opko men, een unieke gelegenheid om nader met de aloude kegelsport kennis te maken! ZES verschillende persen staan altijd klaar voor UW DRUKWERK. DRUKKERIJ COSTER, ALKMAARSCHE COURANT, TEL. M20

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 9