Spoct
mmm*
De beteekenis der
Luchtdoelartillerie.
DERDE BLAD.
ALKMAARSCHE COURANT VAN DONDERDAG 19 MEI 1938.
Wielrennen
JAAP KUIPER IN BELGIE.
De jonge Hollander in opkomst.
Wij hebben hier in Nederland onze eigen
wieler-wegwedstrijden, die voortdurend meer
en meer populair worden, maar die voor
jonge renners toch niet voldoende zijn, om
werkelijk naar voren te komen. Over het al
gemeen zijn de koersen hier te gemakkelijk:
veelal is de af te leggen afstand te klein of
is het parcours te mooi. Heuvels zijn hier
bijna niet (enkele uitzonderingen daargela
ten), zware keiwegen zoekt men Jevergeefs.
Om maar in onze eigen buurt te blijven:
Purmerend heeft mooie klinkerwegen, Ilpen-
dam heeft of klinkerwegen of een goed on
derhouden grintweg, Alkmaar heeft slechts
een moeilijk stukje grintweg (de Heilooër-
dijk), over welke moeilijkheid sommigen nog
Nauwelijks waren er 30 K.M. gereden of
zeven renners vluchtte weg. Daarmee was
een harde, lange jacht begonnen. Want Kui
per zat in het achtervolgende peleton en joeg
mede, om de vluchtelingen in te halen. Twee
keer moesten zij stoppen voor een gesloten
overweg en daardoor duurde het 60 K.M.,
voordat de vluchtelingen waren ingehaald.
Het gemiddelde bedroeg toen plm. 45 K.M.!
Na 130 K.M. werd de kopgroep gevormd
door veertien man, w.o. de Alcmariaan.
Daarachter reden op 4 minuten de anderen.
Jammer voor Kuiper, dat hü 30 K.M. later
een inzinking kreeg, zoodat hij slechts met
moeite bij kon blijven. Nog weer enkele
K.M. verder bestond de kopgroep nog uit
8 man, maar Kuiper was niet bij machte, om
toen achter twee vluchtelingen aan te gaan.
Pech had het groepje bovendien nog, toen
het op 15 K.M. voor de finish voor een ge
sloten overweg kwam, terwijl de twee lei
ders nog juist dezen overweg waren gepas
seerd. Zij werden daardoor onbereikbaar.
bezwaar maken. En dan is een afstand van
100 K.M. in den regel al lang voldoende, is
120 K.M. al een zeer groote afstand en zijn
150, 180 en meer K.M. hier blijkbaar uit den
booze.
Misschien zal dat alles langzamerhand wel
veranderen, maar zoolang wij hier met lichte
ronden zitten (en de renners ziet trainen op
goede, gemakkelijke wegen), zoolang zullen
de Nederlandsche renners niet hard worden.
Tenzij zij er op uittrekken naar het land der
wegwedstrijden, naarBelgië.
Het is verheugend, dat een paar Alcmaria-
nen hun opleiding zoeken in dat België. De
amateurs Bosma en Eenhoorn en de onaf
hankelijke Jaap Kuiper zitten al vele weken
in Vlaanderen, waar zij op de keien fietsen,
waar zij regen en storm trotseeren, waar zij
leeren klimmen, waar zij een harde leer
school doorloopen, maar tegelijkertijd groote
vorderingen maken. Bosma en Eenhoorn
mogen nu al gerekend worden tot de sterk
ste amateurs in ons land, maar zij zijn er
nog niet Zondag reden ze in Keulen, waar
het veld zeer sterk bezet was. Zij bleken nog
niet hard genoeg te zijn, want geen van bei
den bereikte de finish. Maarzij zijn er
niet moedeloos onder geworden! Integen
deel, zij merkte, dat hun trainen nog niet
voldoende was en namen meteen het be
sluit, om geleidelijk htm trainingsafstanden
op te voeren tot om en bij de 200 K.M. En
natuurlijk alles in België op de zware, hob
belige keien, waar hun polsen sterk en hard
worden, waar hun spieren geen moment rust
krijgen.
Zij komen er! Let maar eens op!
Successen voor Kuiper.
En de derde Noordhollander, de derde
Alcmariaan, is er al bijna: Jaap Kuiper.
Jaap Kuiper was een paar jaar geleden
een nieuweling, die in zijn klasse naar voren
kwam. Maar het vorig jaar waren zijn suc
cessen als onafhankelijke slechts matig. Kui
per nam toen een besluit, dat groote gevol
gen kon hebben: hij trok al vroeg in het jaar
naar België, trainde hard en regelmatig en
schreef in voor een aantal wegwedstrijden.
De successen zijn niet uitgebleven. In vier
wedstrijden is de jonge renner in België uit
gekomen en resp. als 7e, 21e, le en 4e geëin
digd. En dat waren om den drommel geen
gemakkelijke wedstrijden. Want de sterkste
Belgen streden mee in deze koersen.
Het mooiste resultaat was waarschijnlijk
wel dat in de laatste koers, waarin Kuiper
vierde werd. Het was in Charleroi, waar 190
K.M. gedraaid moesten worden en waarin
het traject over lastige bergen liep.
Nog was Kuiper de inzinking niet te bo
ven, want direct na den overweg liepen er
weer twee weg. Maar met 9 K.M. te rijden
kwam de kracht terug. Het tempo werd weer
verhoogd en spoedig stoof Kuiper af op de
vluchtenden met nog drie anderen.
En zoo moest, waar de poging gelukte, een
eindspurt beslissen over de 3e, 4e, 5e en 6e
plaats. En Kuiper werd 2e in die spurt, waar
door hij dus in totaal vierde werd.
Maar het mooiste komt nog! Het rijden van
Kuiper had de aandacht getrokken van an
deren en direct na het succes werd hij voor
rekening van Valentine ingeschreven voor
den rit ParijsVilvoorde, verdeeld over 3
etappes van elk 185 K.M.
Kuiper's plannen zijn goed. Na deze groote
race rijdt hij mee in den Vlaamschen om
loop over 185 K.M. en daarna start hij in den
rit BrusselLuik over 240 K.M., terwijl hij
twee dagen later in de ronde van Chaam
uitkomt.
Kuiper komt er! Misschien is hij reeds
arrivé!
Schaken
SCHAAKWEDSTRIJD.
Maandag 16 dezer had in den Muziektuin
alhier voor de competitie van den Noordhol-
landschen schaakbond een wedstrijd plaats
tusschen V.V.V. II en Bloemendaal II.
Voor den aanvang werden door den voor
zitter van V.V.V., den heer Veldman, eenige
waardeerende woorden gewijd aan de nage
dachtenis van den voorzitter van den Kon.
Ned. Schaakbond, den heer B. J. van Trot-
senburg, die dezer dagen plotseling is over
leden.
De uitslag van den wedstrijd was:
J. H. VoortP. Schultink y
A. VaderF. van Reenen y3y,
W. PijningJ. Vermeer y
H. BooyJ. H. Wijnmalen yy
D. Appel Sr.J. Langkamp 01
G. S. GroenewoudH. Belle 10
H. VlugP. Rotteveel 01
J. de GrootJ. H. Caro 01
H. O. de LangeW. K. Kemper 01
J. G. de HaanW. v. d. Hoef 01
Totaal voor Bloemendaal
3—7
Paarden.
KENNEMER SPORTCLUB.
De inschrijvingen voor de draverijen, te
houden op de baan alhier op Zondag 29
Mei, luiden als volgt:
In „Luchtgevaar", het tijdschrift voor
luchtbescherming, officieel orgaan van de
Ned. Ver. voor Luchtbescherming, vinden
wij een uitvoerig artikel over het lucht
doelgeschut en zijn beteekenis voor de be
veiliging van land en volk, geschreven
door den heer W. A. Feltsma, eersten luite
nant bij het korps Luchtdoelartillerie.
Wij veronderstellen, dat onze stad- en
streekgenooten nu het 2e regiment
Luchtdoelartillerie waarschijnlijk te Alk
maar zal worden gelegerd zich voor de
practische waarde van dit onderdeel onzer
krijgsmacht in bijzondere mate zullen inte
resseeren en nemen daarom de volgende
wetenswaardigheden uit de beschouwingen
van den heer Feitsma over.
Gegevens uit het buitenland.
Ten aanzien van het daadwerkelijk ge
bruik van luchtdoelartillerie in den hul
digen tijd aldus de heer Feitsma an
ders dan bij schietoefeningen, staan slechts
gegevens ten dienste uit den Spaanschen
burgeroorlog.
Volgens diverse berichten komt van de
totale aantallen neergehaalde vliegtuigen
20 voor rekening van het jachtvliegtuig
en 80 voor rekening van de luchtdoel
artillerie. Er kon worden vastgesteld, dat
de luchtdoelartillerie op vliegtuigen, welke
zich op middelbare hoogte 3000 M.)
bevonden, zulke schitterende resultaten
bereikte, dat de vliegers dt sectoren, waar
in de luchtdoelartillerie was opgesteld,
vermijdden, terwijl op hoogten beneden
2500 M. het vuur der batterijen beslist
doodelijk was. Een Engelsche waarnemer
schrijft: „De roode bommenwerpers vlogen
altijd hooger dan 3500 meter teneinde te
ontkomen aan het werkelijk schitterende
schieten van de Duitsche luchtdoelartille
rie. De bediening van deze batterijen is
beter dan men hier te lande kan gelooven.
Zij schieten afzonderlijk vliegende machi
nes, welke een snelheid van 325 K.M. per
uur ontwikkelen en zich bevinden op 3500
M. hooge feilloos naar beneden. Ik heb hier
meerdere voorbeelden van gezien."
Een Fransche waarnemer is van meening
dat de luchtdoelartillerie in dezen strijd
van zijn superieure kwaliteiten blijk heeft
gegeven. Hij meldt: „Het vliegwezen heeft
zijn uitwerking eenvoudig zien decimeeren
tengevolge van den vooruitgang van de
luchtdoelartillerie. Ontstaan gedurende
den wereldoorlog, heeft de luchtdoelartil
lerie onmiskenbaar enorme vorderingen
gemaakt. Op honderd afgeschoten vlieg
tuigen in Spanje komen 70 voor rekening
van de luchtdoelartillerie, de rest wordt
afgeschoten gedurende de luchtgevechten."
Een gevaarlijke tegenstander.
Ziehier enkele verklaringen van oogge
tuigen, welke eenstemmig van oordeel zijn
dat de luchtdoelartillerie een hoogst ge-
vaarlijkp tegenstander voor de vliegtuigen
is geworden. Dat ondanks het bovenstaan
de in den laatsten tijd zooveel slachtoffers
zijn gevallen bij de bombardementen van
Barcelona en Valencia moet naar dezer-
zijdsche meening worden geweten aan de
omstandigheid, dat de aanvallende vlieg
tuigen bij de aanvallen op deze steden ge
legenheid hadden van uit zee verrassend
op te treden. Een les is hieruit voor ons
land te trekken ten opzichte van de ligging
van onze groote steden in de onmiddellijke
nabijheid van de Noordzeekust. Aangezien
waarschuwingsorganen hier niet kunnen
worden ingeschakeld, is dubbele waak
zaamheid van de verdedigingsorganen op
den grond geboden!
Omtrent de vooruitzichten van de resul
taten der luchtverdediging in de toekomst,
valt uit hej. bovenstaande op te maken, dat
een modern uitgeruste luchtverdedigings
organisatie, waarin een volledig stelsel van
actieve (militaire) luchtverdedigingsmid
delen is opgenomen, een redelijke beveili
ging tegen den luchtaanval biedt. Hoewel
uit den aard der zaak nimmer een beveili
ging van 100 kan worden gegarandeerd,
zal de moderne luchtverdediging beslist
niet achterstaan bij die, welke de veelal
geïmproviseerde middelen gedurende het
laatste jaar van den wereldoorlog ver
dochten te bieden en die blijkens de erva-
'ring toch effectief is geweest, ondanks de
vele er aan klevende gebreken.
Zoeklichten.
Nog over een tweetal voor de luchtdoel
artillerie onmisbare hulpmiddelen zij hier
in het kort nog een en ander vermeld, nl.
het zoeklicht en het luistertoestel. Beide
zijn noodig, ten einde het de artillerie mo
gelijk te maken om vliegtuigen, die gedu
rende de duisternis aanvallen, te bevuren.
Gedurende het daglicht kunnen de in
strumenten der luchtdoelartillerie met hun
richtkijkers op de aanvallende vliegtuigen
worden gericht, doordat deze vliegtuigen
kunnen worden waargenomen. Des nachts,
wanneer het duister is, hoort men welis
waar het geronk der vliegtuigmotoren,
doch daar het vliegtuig met gedoofde
navigatielichten zijn weg door het lucht
ruim zoekt, kan het niet worden waarge
nomen. Daarom zijn bij iedere opstelling
van luchtdoelartillerie tevens luchtdoel
zoeklichten geplaatst, welke tot taak heb
ben de aanvallende vliegtuigen in hun
lichtbundels te vangen en, wanneer dit is
gelukt, de vliegtuigen hierin te houden,
totdat de luchtdoelartillerie haar taak heeft
volbracht. Hoe eerder dus de aanvaller in
de lichtbundels der zoeklichten is gevan
gen, hoe beter, omdat daardoor de tijd, ge
durende welken de aanvaller zich voor de
artillerie zichtbaar voortbeweegt, toe
neemt. Deze tijd is echter afhankelijk van
de werkingssfeer der zoeklichten. Moderne
zoeklichten hebben een werkingssfeer,
welke nagenoeg overeenkomt met die van
het geschut, nl. 8 a 9 K.M. Dit schijnbereik
is echter in hooge mate afhankelijk van
den atmospherischen toestand. In ons land
is ongeveer gedurende hoogstens 40 de
toestand van de atmospheer als redelijk,
gedurende hoogstens 50 als gunstig en
gedurende hoogstens 10 als zeer helder
aan te merken. Dit in aanmerking geno
men zal dus in de practijk vrijwel nimmer
de volle werkingssfeer van 8 a 9 K.M. kun
nen worden bereikt. Daarnaast speelt de j
kleur van het vliegtuig een belangrijke rol
wat de zichtbaarheid betreft. Een vliegtuig J
dat donker is geschilderd is minder lang in
de zoeklichtbundels zichtbaar dan een dat
in lichte kleur is geschilderd.
Moderne zoeklichten bestaan uit een
tweetal door tractors getrokken aanhang
wagens, waarop resp. zijn opgesteld het
zoeklicht en de stroomverwekker. De spie-
geldiameter is doorgaans niet grooter dan
150 cM., terwijl de stroomsterkte 200 a
300 Ampère bedraagt. De stroombron be
staat uit een door een benzinemotor aange
dreven dynamo. Het zoeklicht kan langs
den weg met een snelheid van ongeveer
30 K.M./uur worden verplaatst.
Luistertoestellen.
Ook het zoeklicht heeft een hulpmiddel
noodig om zijn taak te kunnen volbrengen.
Teneinde nl. het zoeklicht ir de gelegenheid
te stellen tijdig den aanvaller in zijn bun
del te vangen, moet de richting naar den
aanvaller bekend zijn. Het met een onge
wapend oor opgevangen geluid dat de
motoren der vliegtuigen veroorzaken geeft
weliswaar de algemeene richting aan,
waar de aanvaller zich bevindt, doch aller
lei bijkomstige geluiden kunnen niet dui
delijk worden onderscheiden door den
luisteraar en beïnvloeden daardoor de toch
al onnauwkeurige gegevens in ongunstiger
zin. Bovendien heeft het geluid tijd noodig
om de opstellingsplaats van den luisteraar
te bereiken, gedurende welken tijd het
vliegtuig zijn weg vervolgt, zoodat hier
voor een correctie in rekening moet wor
den gebracht.
Daarom moeten de zoeklichten worden
geholpen door luistertoestellen, welke het
vermogen van het ongewapende mensche-
lijke gehoor belangrijk versterken en
bovendien het groote voordeel bieden, dat
de bedienende manschappen het toestel
zuiver kunnen instellen op die richting,
waarin het geluid het duidelijkste wordt
vernomen. De aldus verkregen gegevens
worden met behulp van een aan het toe
stel aangebrachte correctie-inrichting ge
corrigeerd voor de acoustische parallax,
waarna de verbeterde gegevens naar het
zoeklicht langs electrischen weg worden
overgebracht. Het „luisteren" is een zeer
moeilijke taak. Gemiddeld is slechts 10
van de onder de wapenen komende dienst
plichtigen geschikt om tot luisteraar te
worden opgeleid. Doch ook de luistertoe
stellen, hoe technisch volmaakt zij zijn
samengesteld, bieden over het algemeen
niet de bevrediging, die men er van ver
wacht. Een der oorzaken hiervan is de
groote snelheid, welke de moderne vlieg
tuigen kunnen ontwikkelen, waardoor te
veel tijd verloren gaat alvorens het zoek
licht zijn bundels kan laten schijnen. Er
wordt dan ook een andere oplossing ge
zocht van het probleem der richtingsbe
paling en wel door het omzetten van de
door 't vliegveld uitgezonden geluidsener
gie in electrische energie, waardoor men
minder afhankelijk wordt van de capaci
teiten der luisteraars. Een andere methode
bestaat uit het peilen van het vliegtuig op
de door den motor uitgezonden ontste-
kingsgolven, welke methode echter het
nadeel biedt, dat deze golven kunnen
worden afgeschermd, zoodat een van een
afgeschermde ontsteking voorzien vlieg
tuig niet kan worden gepeild. Een derde
methode is het gebruik van z,g. nacht
kijkers, welke echter slechts dan kunnen
worden toegepast, wanneer de atmospheer
helder is.
Niet alle zoeklichten zijn voorzien van
een luistertoestel. Per sectie, meestal be
staande uit vier zoeklichten, is slechts één
luistertoestel ingedeeldd. Daarom treedt 'n
der zoeklichten van de sectie op als „lei
dend zoeklicht" bij welk zoeklicht het
luistertoestel is opgesteld. Zoodra dit zoek
licht met behulp van het luistertoestel de
plaats van het doel heeft bepaald en het
zoeklicht op die plaats is gericht, opent het
zijn bundel. Zoodra de bedieningen van de
drie andere zoeklichten van de sectie het
doel in dien bundel zien verschijnen, rich
ten zij hun zoeklichten daarop en openen
eveneens hun bundels, zoodat het doel ge
vangen is in het snijpunt der vier zoek
lichtbundels. De luchtdoelartillerie vangt
echter onmiddellijk met haar verrichtin
gen aan als zij het doel in den eersten bun
del ziet verschijnen.
I. Meiprijs, prijzendraverij 4e klasse,
afstand 1790 Meter.
Augusta Norton, Zilver Scott, Champy
Scott, Absirtus, Amazone G, Zoon van Sil-
ladar, Yack, Eartinus, Bleriot, Admiraal
Guy, Bouwina Scott.
II. Lenteprijs, handicapdraverij 2e en
3e klasse, afstand 2000 Meter.
Achilles, Breakaway Scott, Xeres, Astra
Scott, Y Zelda Peter, Bleriot.
III. Kennemerprijs, handicapdraverij le
klasse, afstand 2400 Meter.
T Akista, Senator Boga, Nelly Duffy,
Welkom van Aduard, Xaisine Scott, Vorst
Wahnfried H, Yankee Scott.
IV. Guldenvliesprijs, prijzendaverij 3e en
4e klasse, afstand 2000 Meter.
Augusta Norton, Y Kernei, Zampa N.Z.,
Bartinus, Yledizoon, Bouwina Scott.
V. Kortebaanprijs, kprtebaandraverij
handicap voor alle in Nederland geregis
treerde paarden. Aangespannen. Te rijden
in series. Maximum afstand 790 Meter.
Xiphias, T Akista, Achilles, Augusta
Norton, Zilver Scott, Fanfare, Zonnestraal,
Anna Bredfort Guy, Determination, Zonne
bloem V, Xerxes, Nelly Duffy, Bonni Scott,
Maya Toddington, Fatima, Yack, Sister
Bond, SenaUr Bedell, Bartinus, Champy
Scott, Edzard, Admiraal Guy, Yankee
Scott, Yledizoon, Bouwina Scott.
De aankomst van het Nederlandsch-
Indische elftal, dat deelneemt aan de
wereldkampioenschappen voetbal, heden
morgen aan het station Hollandsche Spoor,
KOMT
Kegelen.
MORGENAVOND EINDSTRIJD
KOEKOEK I—O. K. A. I.
Zoo zal dan morgenavond worden beslist
of Koekoek I dan wel O K. A. I met den
titel „Kampioen A. K. B. 1938" zal gaan
strijken.
Ongetwijfeld beschikt de club van Diepen
over meer geroutineerde kegelaars, doch
ook de Donderdagavond-menschen hebben
dit seizoen getoond tot groote dingen in
staat te zijn, zoodat zij 't hun groote riva
len zeker lastig zullen maken. In ieder
geval belooft het „de" wedstrijd dezer
competitie te zullen worden.
Tegelijkertijd zullen Z. E. K. Z.? I en
Alcm. Victrix I elkander bekampen om de
3e en 4e plaats in de le afdeeling. Ook hier
2 vijftallen die elkander, met wisselend
succes, reeds meerdere malen hebben ont
moet, zoodat van den uitslag hiervan weinig
valt te voorspellen.
In de 2e klasse zal, ook morgenavond,
de kampioenstitel worden verkegeld. On
der Ons en de O. K. A.-reserves zullen ze
ker een feilen strijd leveren om den zoo
zeer begeerden titel.
Om de 5e en 4e plaats in deze klasse
komen de Houthakkers tegen Alcm. Vic
trix 2 uit.
Al deze wedstrijden worden verkegeld
over 4 banen in De Unie die der 2e klasse
vangen aan om half negen, terwijl de „groo
te" wedstrijden om kwart voor 10 aan
vangen. Voor belangstellenden, waarvan
wacht wordt dat er velen zullen opko
men, een unieke gelegenheid om nader met
de aloude kegelsport kennis te maken!
ZES verschillende persen staan altijd
klaar voor
UW DRUKWERK.
DRUKKERIJ COSTER,
ALKMAARSCHE COURANT, TEL. M20