LAATSTE BERICHTEN.
AMSTERDAMSCHE
BEURS
Pronk won de sprint en
klopte Derksen.
Koppelwedstrijd met enorm
veel strijd.
Middag van goede sport.
Krofta over de moeilijkheden
Interview door de Daily Mail.
WARMENHUIZEN
ZIJPE
CASTRICUM
PETTEN
NOORDSCH ARWOUDE
»1V.
DERDE BLAD
3 X 25 M. est jongensr'l B. Touss. sch. I lossen. Het verloren terrein werd niet terug
1 min. 2,2 sec.; 2. Rochd. sch. gewonnen. En zoo'n fout maakt* nol r\lll
Afvalrace: A. Wulp, Touss. sch.; Tj. Wulp, sen, die de kans gehad heef. l
kans gehad heeft, om op het
meest kritieke moment de koers in handen
te houden.
Het was tijdens een jacht, welke door
Klink v. d. Voort ontketend was. Het
B. Touss. sch.
Middelbare scholen.
25 M. vrije slag meisjes: 1. R. v. Maarle-
Veld, Handelssch. 14,6 sec.; 2. W. de Vos P_ Jlwtlo nei
Burchart, R. H. B. S 15.4 sec.; 3. C. de Vos stoere koppel liep bij verrassing weg nam
Burchart, R. H. B. S. 15,61 sec. waar het veld slechts traag de achtervolging
25 M. vrije slag P- Wulp, mzette, een voorsprong van ongeveer een
R. H. B. S. 12,8 sec.; 2. F. Mays, Handelssch. halve baan en moest toen zeer zwaar werk
(na overzwemmen) 13 sec.; 3. G. Wulp, R. H. doen, om de winst te behouden. Want toen
B. S. 13 sec Pas was het veld op volle toeren gekomen
50 M. schoolslag jongens: 1. F. Mays, Han- en onder leiding van Derksen—Pronk werd
delssch. (na cwerz wemmen) 37,2_sec.; 2. P. de achtervolging ingezet.
Wulp R. H. B. S. 37,2 sec.; 3. D. J. v. d.
Wilk. R H. B. S. (na overzwemmen) 38,4 sec.
5 x 25 M. est. jongens: 1 R. H. B. S. I
Rondenlang duurde de strijd en geleide
lijk werd de voorsprong der leiders minder.
Totdat deze nog slechts een kleine 20 meter
stopte af, liet een ander den kop nemen en
meteen stoven Klinkv. d. Voort opnieuw
weg en nu zoo, dat het veld pas tot overeen
stemming gekomen was, toen Klink nog
slechts 20 meter achter het peleton lag!
Veertig ronden lang had het gevecht ge
duurd; toen was de beslissing in feite ge
vallen. Want wat de andere koppels daarna
ook gedaan hebben, hoe dikwijls er jachten
ontstonden, Klinkv. d. Voort verdedigden
hun voorsprong met succes en wonnen op
waarlijk fraaie wijze het hoofdnummer.
In de klassementen was Frank verre num
mer één en zoo berekend, was de fout van
Groot bij het aflossen even groot als die van
Derken, zooals we geschetst hebben. Zonder
die fout waren FrankGroot tweede gewor
den.
Natuurlijk hulde aan de overwinnaars,
maar zeker niet minder hulde aan al die
anderen, die hun kansen tot het uiterste
verdedigd hebben en die het publiek in
extase hebben gebracht.
1 min. 11 sec- 2 Handelsschool 1 min 12.8 bedroeg. Toen kreeg Derksen de kans, om
^Afvalrace meisjes: IR. v. M.arleveld -t# kom#n' mMr h«
Handelsschool (na overzwemmen met W.
de Vos Burchart). Afvalrace jongens: 1
F. Mays, Handelsschool.
Polowedstrijd: R H. B. S.—Zevental
overige scholen 2—1.
Wi e 1 r e n n e n.
Derksen en Pronk, de twee koppel-
genooten in zoovele wedstrijden, uitver
koren, om straks deel te nemen aan de
internationale sprintwedstrijden op den
Olympischen Dag in Amsterdam, Derk
sen en Pronk hebben voor de zooveelste
maal weer een bewezen, dat zij op de
Alkmaarsche baan moeilijk te kloppen
zijn in een sprint. Zij weten thans zelfs
de meeste sprints uit tweede positie te
winnen en hun overwinnaar moet al
iets heel bizonders in zijn mars hebben,
wil hij deze twee achter zich laten.
Zij hadden er beiden op dezen warmen
Donderdagmiddag zin in. Waarschijnlijk, om
te toonen, dat zij de keuze van de N.W.U.
waard waren. En zoo klopten zij hun tegen
standers met het grootste gemak en met
vele lengten, om tenslotte onderling een
robbertje te vechten om de twee eerste
plaatsen.
Dat duel is een zeer mooie strijd gewor
den. Derksen en Pronk gaven elkaar niets
toe en toen bij de bel Derksen, die den kop
genomen had, snel aanzètte, leek het er op,
dat Pronk zou verliezen. Maar de Alkmaar
der kende zich zelf en zijn tegenstander,
spurtte bij, kwam in de laatste bocht vlak
achter zijn concurrent en dank zij een nij
dige ruk op een halve meter voor de finish
drukte hij het eerst zijn wiel over den eind
streep!
Zoodat Pronk eerste werd en Derksen
tweede.
Datzelfde spelletje zou zich bijna her
haald hebben in een klassementrace, zij het
dan in omgekeerde volgorde. Maar de twee
tegenstanders waren zoo verstandig, om
beurtelings ver weg te loopen, zoodat zij bij
de bel onbereikbaar werden. Zoodat ten
slotte Derksen wel won, dank zij een magni
fieke eindspurt in het laatste klassement,
maar Pronk genoegen moest nemen met de
derde plaats.
Het programma voor de pauze bestond
verder uit een achtervolging tusschen Klink
en Toon Pijnenburg, waarin laatstgenoemde
te zwak bleek voor den sterken Wieringer,
en uit twee races voor amateurs en onafhan-
kelijken.
Daar was dan allereerst de 50 ronden-
race, waarin heel veel gejaagd werd door
het veld en waarin geen enkele renner een
kans kreeg op een winstronde. Zoodat een
eindspurt de beslissing moest brengen. Het
was Frank, die met een fraaie spuit beslag
wist te leggen op de eerste plaats, nadat hij
met veel moeite met v. Stek had afgerekend.
Piet Evers werd een goede derde.
De afvalrace leverde een zege op voor
Klink, die in de beslissing de meerdere was
van Jan Groot, die dus de tweede plaats be
zette voor Glas. Merkwaardig genoeg was
Frank hier de eerste, die afviel, en van Stek
de tweede.
Het programma was nog aangevuld met
een nieuwelingennummer over 50 ronden.
De Zaandammer Reek wist ondanks twee
vergeefsche pogingen toch door volhouden
een ronde uit te loopen, terwijl zijn stadge
noot in de eindspurt de eerste plaats bezette,
zoodat de beide eerste prijzen naar Zaandam
gingen. De Alkmaarder Bos werd derde.
In dit nummer deed zich nog een klein
incident voor: vriendelijke stadgenooten van
Kuilboer maakten de jury er op attent, dat
deze renner juist 18 jaar was geworden en
dus niet meer mocht starten bij de nieuwe
lingen., Kuilboer werd derde, maar de jury
moest natuurlijk den knaap diskwalificee-
ren. Op zich zelf een zuivere beslissing van
de jury, al doet het onprettig aan, dat
iemand, die het heusch niet gemakkelijk
heeft, gedupeerd wordt door anderen, met
wie hij steeds op de Alkmaarsche baan heeft
gefietst.
De koppelwedstrijd.
Zelden is een koppel wedstrijd zoo
spannend verloopen en zelden is de
strijd zoo zwaar geweest. Dat mag dan
reeds uit den tijd blijken het 3 jaar
oude baanrecord sneuvelde met bijna
3 minuten! dat blijkt nog duidelijker,
als men weet, dat de winnaars niet
minder dan 40 ronden hard hebben
moeten vechten voor een winstronde.
Het was van tevoren bekend, dat de strijd
hevig zou zijn. Want de gezonde rivaliteit
tusschen de koppels onderling was zeer
groot en men kon daaruit vooraf nagaan, dat De beide gewonden zijn naar het van
verschillende ploegen elkaar voortdurend in Iterson-ziekenhuis te Gouda overgebracht,
de gaten zouden houden waar een hunner> de Passagier Martin, is
En zoo kon het gebeuren, dat een foutje, overleden. De toestand van den bestuurder
een kleine onoplettendheid al voldoende I is nog van dien aard, dat hij nog geen in-
was, om de koers te verliezen. Zoo'n fout I lichtingen kan vei schaffen,
beging eerst Groot, die in een felle jacht ver- Waaraan het ongeluk te wijten is, is dus
zuimde, zijn koppelgenoot Frank tijdig af te I nog niets opgehelderd.
De uitslagen.
De volledige uitslagen waren:
Nieuwelingen 50 ronden: 1. J. Reek, Zaan
dam; 2. J. Lust, Zaandam; 3. E. Bos, Alk
maar.
Amateurs en onafh. 50 ronden: 1. W.
Frank, A'dam; 2. B. v. Stek, A'dam; 3. P.
Evers, Alkmaar.
Afvalrace: 1. D. Klink, Wieringen; 2. Jan
Groot, Alkmaar; 3. B. Glas, Beverwijk.
Achtervolging: Klink haalt T. Pijnenburg
na 9 ronden in (tijd 1.58),
Sprintwedstrijd (matches a deux):
le serie: 1. J. Derksen, laatste ronde 10,8
sec.; 2. M. Schotman.
2e serie: 1. J. Pronk, laatste ronde 11 sec.;
2. B. v. d. Voort.
3e serie: 1. J. Derksen, laatste ronde 11
sec.; 2. B. v. d. Voort.
4e serie: 1. J. Pronk, laatste ronde 11 sec.;
2. M. Schotman.
5e serie: 1. B. v. d. Voort, laatste ronde
12,8 sec.; 2. M. Schotman.
8e serie: 1. J. Pronk, laatste ronde 10,8
sec.; 2. J. Derksen.
Totaal: 1. J. Pronk 1 1+1 3 pnt.;
2. J. Derksen 1 -f- 1 2 4 pt.; 3. B. v. d.
Voort 2 2+1=5 pt.; 4. M. Schotman
2 -+ 2 -+ 2 6 pt.
Klassementrace: 1. J. Derksen 15 pt.; 2.
B. v. d. Voort 14 pt.; 3. J. Pronk 12 pt.; 4.
M. Schotman 9 pt.
Koppelwedstrijd 50 K.M.:
1. Klinkv. d. Voort, 0 pt., tijd 1 uur 6
min. 58.8 sec. (nieuw baanrecord).
Op 1 ronde: 2. Boslandv. Stek, 9 pt.; 3.
Schotmanv. d. Stel, 8 pt.; 4. Derksen
Pronk, 5 pt.; 5. DuineveldGlas, 4 pt.
Op 2 ronden: 6. GrootFrank, 12 pt.; 7.
PijnenburgEvers, 2 pt.
Op 8 ronden: 8. SchipperZandvoort. 0 pt.
(ONGECORRIGEERD)
De „Daily Herald" publiceert een inter
view, dat Krofta, de Tsjechische minister
van buitenlandsche zaken, heeft toegestaan
den Praagschen correspondent van dat blad.
Krofta sprak de hoop uit, dat een vreed
zame oplossing van het vraagstuk zal wor
den verkregen. „Het democratische regiem
staat het naast elkander voortbestaan van
met elkander wedijverende politieke par
tijen toe op voorwaarde, dat die partijen
de gemeenschappelijke wet eerbiedigen".
Hij verklaarde, dat de Tsjechische regee
ring samenwerking wenschte met de partij
van Henlein, op voorwaarde, dat erkend
wordt, dat de céntrale regeering het orga
nisme is, dat beslist over alle belangrijke
kwesties inzake de vitale staatsbelangen en
dat zij de door Tsjechoslowakije gevolgde
lijn in de buitenlandsche politiek welke ge
baseerd is op samenwerking met alle sta
ten, zonder uitzondering, aanvaardt.
Krofta zeide tenslotte: Hoewel wij een
klein land zijn, zijn wy vastbesloten te
strijden tot den dood, indien dat noodig is
om onze vrijheid te verdedigen.
Wjj vragen niet de hulp van het Engel-
sche volk als een daad van zuivere edel
moedigheid, maar omdat wij gelooven, dat
zijn vrijheid aan de onze verbonden is.
Men zal nog langen tyd het bewijs moe
ten leveren van een onschokbare vastbeslo
tenheid, indien men een oorlog wil voorko
men en de democratie redden.
GUERILLA-OORLOG IN MEXICO.
Volgens berichten uit Texas zou Cedillo
besloten hebben den strijd tegen de Fede
rale regeering voort te zetten. Hy zou
daarbij een guerilla-tactiek gaan toepassen.
Uit betrouwbare bron wordt vernomen,
dat de voornaamste financiëele hulp welke
Cedillo ontvangt, afkomstig is uit het per
soonlijke vermogen van den Duitschen mi
litairen deskundige, von Merck, die met
name de twee vliegtuigen, welke eenige
dagen geleden San Luis hebben gebombar
deerd, zou hebben betaald.
Men deelt voorts mede, dat generaal Ro-
driguez bescloten zou hebben zich niet aan
et sluiten bij Cedillo.
De beide generaals ontkennen fascistische
neigingen te hebben. Zy eischen het herstel
der democratie in Mexico.
Niettemin bevatten door vliegtuigen van
Cedillo uitgeworpen pamfletten oproepen
ten gunste van de anti-semietische bewe
ging, hetgeen de veronderstelling doet op
komen aan buitenlandsche invloeden.
President Cardenas zou bijzonder onge
rust zyn over een eventueele guerilla, daar
Cedillo voornemens zou zyn de petroleum-
leidingen van Tampico naar Monterey op te
blazen.
Cedillo zou reeds eenige spoorbruggen in
de lucht hebben laten vliegen. Volgens be
trouwbare inlichtingen zou Cedillo de be
schikking hebben over 5000 man, waar
tegenover de regeering 12.000 man stelt.
Cedillo beschikt over 4 vliegtuigen, de re
geering over twintig.
Bovendien zouden de manschappen van
Cedillo gewapend zijn met geweren en
korte breede sabels, doch niet over artillerie
beschikken.
EEN DOODE, EEN GEWONDE TE
MOORDRECHT.
Gisteravond is een met groote snelheid
rijdende tweepersoons auto op den weg
RotterdamGouda, onder de gemeente
Moordrecht, tegen een boom gereden, met
het gevolg, dat de beide inzittenden, de be
stuurder C. H. Hammerson en de passagier
J. B. Martin, beiden uit Rotterdam, zwaar
gewond werden, terwijl de auto vernield
werd.
NEGEN DOODEN BIJ BOTSINGEN IN
BRITSCH-INDIE.
In een dorp van het Brijsch-Indische dis
trict Ramnad was een geschil ontstaan tus
schen aanhangers van twee verschillende
Hindoekasten. Er ontstond een gevecht,
waarbij negen personen om het leven kwa
men en zes gewond werden. Een huis werd
in brand gestoken. Een politiemacht is naar
het dorp gezonden.
uiteraard Is deze maatschapppij daarin ge
kend.
Niet alleen een dubbele grondorganisatie
is een nadeel, maar daarnaast bestaat voor
de K.L.M. het groote nadeel van twee lan
dingen, welke jaarlijks tonnen gelds kosten,
afgezien nog van de bezwaren voor de pas
sagiers, voor wie een dergelijke tusschen-
landing tijdverlies beteekent.
De plotselinge urgentie.
Nu kan de vraag worden gesteld, waarom
de regeering niet eerder met deze plannen
is gekomen, doch daarbij moet niet ver
geten worden, dat de regeering betrekkelijk
buiten de ontwikkeling van het luchtver
keer stond, aangezien zij de zaak altijd aan
de gemeente heeft overgelaten.
Thans echter hebben zich nieuwe
aspecten voorgedaan, mede door de be
hoefte van defensie aan meer vliegvel
den. De bedoeling is, dat defensie in de
buurt van Amsterdam nog de beschik
king krijgt over een vliegveld, en
wanneer we nu zouden kunnen komen
door gemeenschappelijk overleg tot het
op boven ontwikkelde gronden hoog
noodig gewenschte centrale vliegveld,
dan zou defensie niet genoodzaakt zijn
een nieuw vliegveld aan te leggen, doch
zou zij daarvoor Schiphol kunnen ge
bruiken, waarmede dan tevens het
daarin gestoken geld niet weg is.
Wat ten slotte de gekozen plaats voor het
nieuwe centrale vliegveld betreft, merkte
de heer van Ede van der Pais nog op, dat
deze centraal is ten opzichte van onze
groote steden, zoodat het vliegveld van de
centra af gemeten, zal komen te liggen op
36 K.M. afstand van Rotterdam, op 32 K.M,
van Amsterdam en op 22 K.M. afstand van
den Haag. Deze afstanden spelen bij het mo
derne snelverkeer geen rol, temeer daar het
vliegveld zal zijn te bereiken over onze
nieuwe moderne autowegen.
Wat nog de exploitatie van het nieuwe
vliegveld betreft, vernamen we, dat het in
de bedoeling ligt een gemengd bedrijf te
vormen, waarbij naast het Rijk en de K.L.M,
ook de betrokken groote gemeenten als be
langhebbenden zijn gedacht.
HET VLIEGVELDPLAN
DER REGEERING.
Loopen financieel en landsbelang
hier parallel?
In een gehouden persconferentie (N. A.
V.) de plannen der regeering inzake een
nieuw centraal vliegveld onder Leiderdorp
zeide heer H. Ch. E. van Ede van der
Pais, directeur van den luchtvaartdienst,
dat hetgeen de regeering met haar plannen
op het oog heeft, zuiver in het belang is
van de Nederlandscüe lucht.
De snelheid.
In de toekomst zullen we rekening
moeten houden met een normale snelheid
van 4 a 500 K.M.
Dan ligt het voor de hand, dat er
zich allerlei moeilijkheden zullen
voordoen, wanneer de vliegtuigen met
zoo'n enorme snelheid zullen moeten
dalen op een twee op slechts 45 K.M.
afstand van elkaar liggende vliegvel
den, waarvan de naderingsgebieden
en de wachtgebieden voor het dalen
bij mist of slecht zich reeds thans
elkaakr overlappen.
Deze zaak is thans in een nieuw sta
dium gekomen nu Waalhaven aan defensie
is overgegaan en Rotterdam heeft besloten
tot den aanleg van een nieuw vliegveld bij
Overschie.
Het internationaal verkeer.
Hoewel ongetwijfeld ook Rotterdam zekere
rechten kul doen gelden, heeft de regeering
echter gemeend met het oog op het voor
gaande te moeten komen tot een juiste op-
slissing in het belang van onze geheele
luchtvaart.
Hierbij moet ook vooral niet uit het
oog worden verloren, dat wij wel dege
lijk rekening hebben te houden met het
internationale luchtvaartverkeer en
daardoor met het feit, dat de vliegtuigen
tegenwoordig reeds en in de toekomst
zal dit nog meer gelden veel meer
worden ingesteld op het afleggen van
lange afstanden, zoodat, vooral ook met
het ocg aan de daaraan verbonden koS'
ten, zoo weinig mogelijk tusschenlan-
dingen zullen worden gemaakt.
Wanneer we bij de voortschrijdende ont
wikkeling van het internationale luchtver
keer in ons land nu twee zoo dicht by
elkaar gelegen vliegvelden zouden hand
haven, dan loopen we kans, dat de inter
nationale lijnen die aanbiedingen met het
oog op de kosten niet voldoende zullen ach
ten, waardoor het gevaar ontstaat, dat deze
lijnen ons land in de toekomst zullen gaan
mijden.
Daarom moeten we trachten onze positie
in het internationale luchtverkeer te be
houden, hetgeen naar het oordeel van de
regeering slechts kan geschieden, wanneer
we beschikken over één centraal vliegveld,
vanwaar alle vervoer uit ons land zal kun
nen worden aangeboden.
De kosten
Ook de kosten' spelen hierbij natuurlijk
een groote rol, welke voor elk vliegveld
zullen oploopen tot in de tientallen mil-
lioenen guldens, welke kosten als vanzelf
sprekend nog zullen worden verhoogd als
gevolg van de onderlinge concurrentie.
Ook hierom reeds is het volgens de regee
ring beter, dat we geen plaatselijke vlieg
velden behouden, maar overgaan tot den
aanleg van één gemeenschappelijk vlieg
veld, waardoor we dan tevens ontkomen aan
den onmogelijken en onhoudbaren toestand
WONING AFGEBRAND TE VINKEL.
Door onbekende oorzaak ontstond heden
morgen omstreeks elf uur brand in de ar
beiderswoning van de familie van Rosmalen
in het gehucht Vinkei. (Kern. Geffen).
Door de groote droogte stond de met riet
gedekte woning spoedig in lichter laaie.
Aan blusschen viel niet te denken. De wo
ning brandde dan ook tot den grond toe af,
terwijl de geheele inboedel verloren ging.
De vlammen sloegen over op een nabij
gelegen dennebosch, dat weldra vlam had
gevat. Eenige H.A. werden door het vuur
verteerd.
ZEDENMISDRIJF MET MOORD.
Een afschuwelijk misdrijf is hedenmor
gen ontdekt op de opslagplaats van ge
meentewerken te Almelo.
Daar is n,l. het lyk gevonden van de 14
jarige Tijtje Hof, die met haar ouders in
het woonwagenkamp alhier vertoefde.
Het kind, dat reeds sinds Woensdagavond
vermist werd, bleek met een hamer ver
moord te zijn nadat een zedenmisdrijf met
haar was gepleegd.
De politie heeft dadelijk een uitgebreid
onderzoek ingesteld, ook de justitie was ter
plaatse.
Men had heden echter nog geen aanwij
zingen omtrent den dader, hoewel het
waarschijnlijk is, dat men in een bepaald
milieu moet zoeken.
Het onderzoek wordt bemoeilijkt, door
het feit, dat de ouders zeer weinig mede-
deelingen kunnen doen, aangezien zij nog
maar enkele weken hier in het woonwagen
kamp staan.
Jkoviadaai TUeuws
BEVERWIJK GAAT RIOLEEREN.
Totale kosten begroot op 'n half
millioen.
Na langdurige onderhandelingen zal Be
verwijk thans het groote rioleeringsplan met
medewerking van het Werkfonds kunnen
uitvoeren.
De voornaamste werkzaamheden zijn het
uitbreiden van de bestaande rioleering en
het bouwen van een zuiveringsinstallatie,
waarvan de totale kosten worden begroot
op 590.500.
De werken zullen in het vrije bedrijf wor
den aanbesteed, evenwel met dien verstan
de, dat in overleg met de bouwvakorganisa
ties wordt afgeweken van de bij collectief
contract vastgestelde loonen. De uurloonen
blijven iets beneden het contractloon.
Een bedrag van f 84.000 zal uit de gemeen
tekas gefinancierd moeten worden. Daarvoor
hebben B. en W. voorgesteld de heffing van
een rioolafvoerrecht, rechten wegens aanleg
van perceels-rioleeringen en een riool-aan-
legbelasting.
Voor de uitvoering komen in aanmerking
arbeiders, die bij de arbeidsbeurs staan in
geschreven, die ten minste 3 maanden werk
loos zijn en die gedurende ten minste 2 jaar
ononderbroken in de gemeente Beverwijk
gevestigd zijn.
Examinator benoemd.
Naar wy vernemen is de heer J. J.
Klant te Warmenhuizen door het Bureau
der Examens voor het Instituut voor Mid
denstandsontwikkeling aangewezen tot lid
der Commissie tot afneming van het Exa
men voor het Middenstandsdiploma „Alge-
meene Handelskennis" te Leeuwarden.
Ned. Vereeniging van Luchtbesetoer-
ming afd. Castricum opgericht.
Onder leiding van burgemeester Sloet
heeft gisteravond in het hotel De Rustende
Jager een openbare vergadering plaats ge
had om tot oprichting van een afdeeling der
Ned. Ver. v. Luchtbescherming over te gaan.
De zaal was goed bezet, toen de burge
meester met een woord van welkom de ver
gadering opende en in het bijzonder den
heer Neuen welkom heette en dank bracht
voor bereidwilligheid in Castricum een
lezing te willen houden.
De heer Neuen gaf hierna een uitvoerig
overzicht van de verschillende soorten van
luchtbescherming, spr. verdeelde de aanvals
middelen in drie soorten, t.w. brissantbom-
men, gasbommen en brandbommen. Spr. be
handelde elke bomsoort en haar bestry*
dingsmethode op eenvoudige wijze en toon
de aan, dat met eenvoudige middelen al veel
is te bereiken, o.a. als men over een tuin
beschikt, kan men 5 M. van het huis een
kelder aanleggen, die reeds een behoorlijke
zekerheid verschaft. Na een uiteenzetting
omtrent doel en streven der Ned. ver. te heb
ben gegeven, eindigde spr. zijn boeiende
rede onder applaus.
De burgemeester vroeg nog, hoe de heer
Neuen dacht over aanschaffing gasmaskers.
De heer Neuen zeide, dat z.i. zy, die het be
talen kunnen, verplicht zyn een gasmasker
aan te koopen. terwijl de niet draagkrachtige
door de overheid moesten geholpen worden.
Daar er reeds 60 leden zich hadden opge
geven en ter vergadering zich nog 65 leden
opgaven, werd tot oprichting overgegaan.
Het bestuur werd als volgt samengesteld;
P. N. Duinker, voorzitter; Th. Ligthart,
secr.; P. A. v. Westen, penningm.; en de
dames Immink en v. Buuren, commissaris
sen. Nadat nog de heer Neuen dank had
gebracht aan den burgemeester en heer J.
v. Hoeve voor de voorbereiding, sloot de
voorzitter de vergadering.
De belangrijke verbetering van het
voetbalterrein alhier zal met goedvinden
van den minister van sociale zaken in
werkverschaffing worden uitgevoerd met
subsidie uit het werkloosheidssubsidiefonds.
Dinsdag werd hier de Mefaprofilm ver
toond. De belangstelling was niet groot.
Deze film beoogt reclame voor het Neder-
landsche fabrikaat. Gewezen werd op de
vele namaakartikelen en de aanwezigen
werden opgewekt om goede Nederlandsche
waar te koopen.
van VRIJDAG 27 MEI 1938.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH
LANDBOUWCREDIET N.V.
laatste
Vorige
koers
STAATSLEENINGEN.
33)4 Nederl. 1938 101+1],
3 Ned.-lndië 1937 100»/M
5)4 DuitschL '30 m. verkl. 301/,
BANK-INS-XLINGEN.
Amsterd. Bank144
Handel Mij. Cert. v. 250 150*
Koloniale Bank1313/4
Ned Ind. Handelsbank .127
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie 35
Calvé Delft Cert 95'/,
Nederl Ford2881/»
Philips Gloeil. Gem. Bezit 256l/«
Unilever 1487,
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting257,
Anaconda187i,
Bethleh. Steel32&/M
Cities Servicen/i6
Generaal Motors21V,
Kennecott Copper 22%g
Republic Steel9+fo
Standard Brands 51/,
Steel comm31 a/16
U. S. Leather3*/M
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A402>/4
Java Cultupr143
Ned. Ind. Suiker Unie .150
Vereen. Vorstenlanden 58
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij74
Redjang Lebong 168
PETROLEUM.
Dordtsche Petr. 299
3117.
Ifu
23
9
Kon. Petr
Perlak
Phillips Oil
Shell Union
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
HollandAmerika lijn
JavaChinaJapan lijn
Kon Ned. Stoomboot
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia 2207,
274
11797, 179-814
109
99
78'Zi
2%.
100
88'/,
1021/a
115V.
2657,
Wi
4
Assistent aangewezen.
De commissie van bijstand voor de
landbouwstatistiek in de verschillende ge-
v an twee groote vliegvelden dicht by elkaar, ineenten kunnen zich doen bijstaan door
welke tot schade van beide het luchtverkeer een assistent van den landbouwvoorlich-
versnipperen. tingdienst.
Zooals vanzelfsprekend heeft ook de K. I Voor de gemeente Zijpe is als zoodanig
L.M. groot belang bij de nieuwe plannen en I aangewezen de heer P. Glas te Calantsoog.
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Pacific
Southern Railw. Cert..
Union Pacific
Canadian Pac.
§Noteering per 50.
tExclaim. "Exdividend.
Prolongatie vorige koers X, heden )4 pCt
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
OFFICIEEL.
Vorige koers
18%
45
»k
xex-coupon
2.45-3.00
102H/„
100'/,
3ov,-y,
143
145
129»/,
1257,
35'/,-V,
943/,
2883/,
253-4
148-7,
237,
167x6-5
30'/,-»/,
207,
20u/i6-l
8+16-9
5Vl6
29-Ti»
3
399-40B
140
145
567,
74
168
310-W
77
22
SPA»
8%6-9
107
98-99
110
767,
2 V,
87-7,
99-7*
113-7,
212-8
268%
254-6
New-Ydrk
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga)
Zürich
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
1.81
8.97»/,
72.75
5.03
30.56
41.35)4
40.10
46.27%
45.12)4
hedau
1.81 V„
8.96»/,
72.80
5.02&
30.54 )Z;
41.31%
40.07 )f
46.25
45.10