LAATSTE BERICHTEN. AMSTERDAMSCHE BEURS Pronk won de sprint en klopte Derksen. Koppelwedstrijd met enorm veel strijd. Middag van goede sport. Krofta over de moeilijkheden Interview door de Daily Mail. WARMENHUIZEN ZIJPE CASTRICUM PETTEN NOORDSCH ARWOUDE »1V. DERDE BLAD 3 X 25 M. est jongensr'l B. Touss. sch. I lossen. Het verloren terrein werd niet terug 1 min. 2,2 sec.; 2. Rochd. sch. gewonnen. En zoo'n fout maakt* nol r\lll Afvalrace: A. Wulp, Touss. sch.; Tj. Wulp, sen, die de kans gehad heef. l kans gehad heeft, om op het meest kritieke moment de koers in handen te houden. Het was tijdens een jacht, welke door Klink v. d. Voort ontketend was. Het B. Touss. sch. Middelbare scholen. 25 M. vrije slag meisjes: 1. R. v. Maarle- Veld, Handelssch. 14,6 sec.; 2. W. de Vos P_ Jlwtlo nei Burchart, R. H. B. S 15.4 sec.; 3. C. de Vos stoere koppel liep bij verrassing weg nam Burchart, R. H. B. S. 15,61 sec. waar het veld slechts traag de achtervolging 25 M. vrije slag P- Wulp, mzette, een voorsprong van ongeveer een R. H. B. S. 12,8 sec.; 2. F. Mays, Handelssch. halve baan en moest toen zeer zwaar werk (na overzwemmen) 13 sec.; 3. G. Wulp, R. H. doen, om de winst te behouden. Want toen B. S. 13 sec Pas was het veld op volle toeren gekomen 50 M. schoolslag jongens: 1. F. Mays, Han- en onder leiding van Derksen—Pronk werd delssch. (na cwerz wemmen) 37,2_sec.; 2. P. de achtervolging ingezet. Wulp R. H. B. S. 37,2 sec.; 3. D. J. v. d. Wilk. R H. B. S. (na overzwemmen) 38,4 sec. 5 x 25 M. est. jongens: 1 R. H. B. S. I Rondenlang duurde de strijd en geleide lijk werd de voorsprong der leiders minder. Totdat deze nog slechts een kleine 20 meter stopte af, liet een ander den kop nemen en meteen stoven Klinkv. d. Voort opnieuw weg en nu zoo, dat het veld pas tot overeen stemming gekomen was, toen Klink nog slechts 20 meter achter het peleton lag! Veertig ronden lang had het gevecht ge duurd; toen was de beslissing in feite ge vallen. Want wat de andere koppels daarna ook gedaan hebben, hoe dikwijls er jachten ontstonden, Klinkv. d. Voort verdedigden hun voorsprong met succes en wonnen op waarlijk fraaie wijze het hoofdnummer. In de klassementen was Frank verre num mer één en zoo berekend, was de fout van Groot bij het aflossen even groot als die van Derken, zooals we geschetst hebben. Zonder die fout waren FrankGroot tweede gewor den. Natuurlijk hulde aan de overwinnaars, maar zeker niet minder hulde aan al die anderen, die hun kansen tot het uiterste verdedigd hebben en die het publiek in extase hebben gebracht. 1 min. 11 sec- 2 Handelsschool 1 min 12.8 bedroeg. Toen kreeg Derksen de kans, om ^Afvalrace meisjes: IR. v. M.arleveld -t# kom#n' mMr h« Handelsschool (na overzwemmen met W. de Vos Burchart). Afvalrace jongens: 1 F. Mays, Handelsschool. Polowedstrijd: R H. B. S.—Zevental overige scholen 2—1. Wi e 1 r e n n e n. Derksen en Pronk, de twee koppel- genooten in zoovele wedstrijden, uitver koren, om straks deel te nemen aan de internationale sprintwedstrijden op den Olympischen Dag in Amsterdam, Derk sen en Pronk hebben voor de zooveelste maal weer een bewezen, dat zij op de Alkmaarsche baan moeilijk te kloppen zijn in een sprint. Zij weten thans zelfs de meeste sprints uit tweede positie te winnen en hun overwinnaar moet al iets heel bizonders in zijn mars hebben, wil hij deze twee achter zich laten. Zij hadden er beiden op dezen warmen Donderdagmiddag zin in. Waarschijnlijk, om te toonen, dat zij de keuze van de N.W.U. waard waren. En zoo klopten zij hun tegen standers met het grootste gemak en met vele lengten, om tenslotte onderling een robbertje te vechten om de twee eerste plaatsen. Dat duel is een zeer mooie strijd gewor den. Derksen en Pronk gaven elkaar niets toe en toen bij de bel Derksen, die den kop genomen had, snel aanzètte, leek het er op, dat Pronk zou verliezen. Maar de Alkmaar der kende zich zelf en zijn tegenstander, spurtte bij, kwam in de laatste bocht vlak achter zijn concurrent en dank zij een nij dige ruk op een halve meter voor de finish drukte hij het eerst zijn wiel over den eind streep! Zoodat Pronk eerste werd en Derksen tweede. Datzelfde spelletje zou zich bijna her haald hebben in een klassementrace, zij het dan in omgekeerde volgorde. Maar de twee tegenstanders waren zoo verstandig, om beurtelings ver weg te loopen, zoodat zij bij de bel onbereikbaar werden. Zoodat ten slotte Derksen wel won, dank zij een magni fieke eindspurt in het laatste klassement, maar Pronk genoegen moest nemen met de derde plaats. Het programma voor de pauze bestond verder uit een achtervolging tusschen Klink en Toon Pijnenburg, waarin laatstgenoemde te zwak bleek voor den sterken Wieringer, en uit twee races voor amateurs en onafhan- kelijken. Daar was dan allereerst de 50 ronden- race, waarin heel veel gejaagd werd door het veld en waarin geen enkele renner een kans kreeg op een winstronde. Zoodat een eindspurt de beslissing moest brengen. Het was Frank, die met een fraaie spuit beslag wist te leggen op de eerste plaats, nadat hij met veel moeite met v. Stek had afgerekend. Piet Evers werd een goede derde. De afvalrace leverde een zege op voor Klink, die in de beslissing de meerdere was van Jan Groot, die dus de tweede plaats be zette voor Glas. Merkwaardig genoeg was Frank hier de eerste, die afviel, en van Stek de tweede. Het programma was nog aangevuld met een nieuwelingennummer over 50 ronden. De Zaandammer Reek wist ondanks twee vergeefsche pogingen toch door volhouden een ronde uit te loopen, terwijl zijn stadge noot in de eindspurt de eerste plaats bezette, zoodat de beide eerste prijzen naar Zaandam gingen. De Alkmaarder Bos werd derde. In dit nummer deed zich nog een klein incident voor: vriendelijke stadgenooten van Kuilboer maakten de jury er op attent, dat deze renner juist 18 jaar was geworden en dus niet meer mocht starten bij de nieuwe lingen., Kuilboer werd derde, maar de jury moest natuurlijk den knaap diskwalificee- ren. Op zich zelf een zuivere beslissing van de jury, al doet het onprettig aan, dat iemand, die het heusch niet gemakkelijk heeft, gedupeerd wordt door anderen, met wie hij steeds op de Alkmaarsche baan heeft gefietst. De koppelwedstrijd. Zelden is een koppel wedstrijd zoo spannend verloopen en zelden is de strijd zoo zwaar geweest. Dat mag dan reeds uit den tijd blijken het 3 jaar oude baanrecord sneuvelde met bijna 3 minuten! dat blijkt nog duidelijker, als men weet, dat de winnaars niet minder dan 40 ronden hard hebben moeten vechten voor een winstronde. Het was van tevoren bekend, dat de strijd hevig zou zijn. Want de gezonde rivaliteit tusschen de koppels onderling was zeer groot en men kon daaruit vooraf nagaan, dat De beide gewonden zijn naar het van verschillende ploegen elkaar voortdurend in Iterson-ziekenhuis te Gouda overgebracht, de gaten zouden houden waar een hunner> de Passagier Martin, is En zoo kon het gebeuren, dat een foutje, overleden. De toestand van den bestuurder een kleine onoplettendheid al voldoende I is nog van dien aard, dat hij nog geen in- was, om de koers te verliezen. Zoo'n fout I lichtingen kan vei schaffen, beging eerst Groot, die in een felle jacht ver- Waaraan het ongeluk te wijten is, is dus zuimde, zijn koppelgenoot Frank tijdig af te I nog niets opgehelderd. De uitslagen. De volledige uitslagen waren: Nieuwelingen 50 ronden: 1. J. Reek, Zaan dam; 2. J. Lust, Zaandam; 3. E. Bos, Alk maar. Amateurs en onafh. 50 ronden: 1. W. Frank, A'dam; 2. B. v. Stek, A'dam; 3. P. Evers, Alkmaar. Afvalrace: 1. D. Klink, Wieringen; 2. Jan Groot, Alkmaar; 3. B. Glas, Beverwijk. Achtervolging: Klink haalt T. Pijnenburg na 9 ronden in (tijd 1.58), Sprintwedstrijd (matches a deux): le serie: 1. J. Derksen, laatste ronde 10,8 sec.; 2. M. Schotman. 2e serie: 1. J. Pronk, laatste ronde 11 sec.; 2. B. v. d. Voort. 3e serie: 1. J. Derksen, laatste ronde 11 sec.; 2. B. v. d. Voort. 4e serie: 1. J. Pronk, laatste ronde 11 sec.; 2. M. Schotman. 5e serie: 1. B. v. d. Voort, laatste ronde 12,8 sec.; 2. M. Schotman. 8e serie: 1. J. Pronk, laatste ronde 10,8 sec.; 2. J. Derksen. Totaal: 1. J. Pronk 1 1+1 3 pnt.; 2. J. Derksen 1 -f- 1 2 4 pt.; 3. B. v. d. Voort 2 2+1=5 pt.; 4. M. Schotman 2 -+ 2 -+ 2 6 pt. Klassementrace: 1. J. Derksen 15 pt.; 2. B. v. d. Voort 14 pt.; 3. J. Pronk 12 pt.; 4. M. Schotman 9 pt. Koppelwedstrijd 50 K.M.: 1. Klinkv. d. Voort, 0 pt., tijd 1 uur 6 min. 58.8 sec. (nieuw baanrecord). Op 1 ronde: 2. Boslandv. Stek, 9 pt.; 3. Schotmanv. d. Stel, 8 pt.; 4. Derksen Pronk, 5 pt.; 5. DuineveldGlas, 4 pt. Op 2 ronden: 6. GrootFrank, 12 pt.; 7. PijnenburgEvers, 2 pt. Op 8 ronden: 8. SchipperZandvoort. 0 pt. (ONGECORRIGEERD) De „Daily Herald" publiceert een inter view, dat Krofta, de Tsjechische minister van buitenlandsche zaken, heeft toegestaan den Praagschen correspondent van dat blad. Krofta sprak de hoop uit, dat een vreed zame oplossing van het vraagstuk zal wor den verkregen. „Het democratische regiem staat het naast elkander voortbestaan van met elkander wedijverende politieke par tijen toe op voorwaarde, dat die partijen de gemeenschappelijke wet eerbiedigen". Hij verklaarde, dat de Tsjechische regee ring samenwerking wenschte met de partij van Henlein, op voorwaarde, dat erkend wordt, dat de céntrale regeering het orga nisme is, dat beslist over alle belangrijke kwesties inzake de vitale staatsbelangen en dat zij de door Tsjechoslowakije gevolgde lijn in de buitenlandsche politiek welke ge baseerd is op samenwerking met alle sta ten, zonder uitzondering, aanvaardt. Krofta zeide tenslotte: Hoewel wij een klein land zijn, zijn wy vastbesloten te strijden tot den dood, indien dat noodig is om onze vrijheid te verdedigen. Wjj vragen niet de hulp van het Engel- sche volk als een daad van zuivere edel moedigheid, maar omdat wij gelooven, dat zijn vrijheid aan de onze verbonden is. Men zal nog langen tyd het bewijs moe ten leveren van een onschokbare vastbeslo tenheid, indien men een oorlog wil voorko men en de democratie redden. GUERILLA-OORLOG IN MEXICO. Volgens berichten uit Texas zou Cedillo besloten hebben den strijd tegen de Fede rale regeering voort te zetten. Hy zou daarbij een guerilla-tactiek gaan toepassen. Uit betrouwbare bron wordt vernomen, dat de voornaamste financiëele hulp welke Cedillo ontvangt, afkomstig is uit het per soonlijke vermogen van den Duitschen mi litairen deskundige, von Merck, die met name de twee vliegtuigen, welke eenige dagen geleden San Luis hebben gebombar deerd, zou hebben betaald. Men deelt voorts mede, dat generaal Ro- driguez bescloten zou hebben zich niet aan et sluiten bij Cedillo. De beide generaals ontkennen fascistische neigingen te hebben. Zy eischen het herstel der democratie in Mexico. Niettemin bevatten door vliegtuigen van Cedillo uitgeworpen pamfletten oproepen ten gunste van de anti-semietische bewe ging, hetgeen de veronderstelling doet op komen aan buitenlandsche invloeden. President Cardenas zou bijzonder onge rust zyn over een eventueele guerilla, daar Cedillo voornemens zou zyn de petroleum- leidingen van Tampico naar Monterey op te blazen. Cedillo zou reeds eenige spoorbruggen in de lucht hebben laten vliegen. Volgens be trouwbare inlichtingen zou Cedillo de be schikking hebben over 5000 man, waar tegenover de regeering 12.000 man stelt. Cedillo beschikt over 4 vliegtuigen, de re geering over twintig. Bovendien zouden de manschappen van Cedillo gewapend zijn met geweren en korte breede sabels, doch niet over artillerie beschikken. EEN DOODE, EEN GEWONDE TE MOORDRECHT. Gisteravond is een met groote snelheid rijdende tweepersoons auto op den weg RotterdamGouda, onder de gemeente Moordrecht, tegen een boom gereden, met het gevolg, dat de beide inzittenden, de be stuurder C. H. Hammerson en de passagier J. B. Martin, beiden uit Rotterdam, zwaar gewond werden, terwijl de auto vernield werd. NEGEN DOODEN BIJ BOTSINGEN IN BRITSCH-INDIE. In een dorp van het Brijsch-Indische dis trict Ramnad was een geschil ontstaan tus schen aanhangers van twee verschillende Hindoekasten. Er ontstond een gevecht, waarbij negen personen om het leven kwa men en zes gewond werden. Een huis werd in brand gestoken. Een politiemacht is naar het dorp gezonden. uiteraard Is deze maatschapppij daarin ge kend. Niet alleen een dubbele grondorganisatie is een nadeel, maar daarnaast bestaat voor de K.L.M. het groote nadeel van twee lan dingen, welke jaarlijks tonnen gelds kosten, afgezien nog van de bezwaren voor de pas sagiers, voor wie een dergelijke tusschen- landing tijdverlies beteekent. De plotselinge urgentie. Nu kan de vraag worden gesteld, waarom de regeering niet eerder met deze plannen is gekomen, doch daarbij moet niet ver geten worden, dat de regeering betrekkelijk buiten de ontwikkeling van het luchtver keer stond, aangezien zij de zaak altijd aan de gemeente heeft overgelaten. Thans echter hebben zich nieuwe aspecten voorgedaan, mede door de be hoefte van defensie aan meer vliegvel den. De bedoeling is, dat defensie in de buurt van Amsterdam nog de beschik king krijgt over een vliegveld, en wanneer we nu zouden kunnen komen door gemeenschappelijk overleg tot het op boven ontwikkelde gronden hoog noodig gewenschte centrale vliegveld, dan zou defensie niet genoodzaakt zijn een nieuw vliegveld aan te leggen, doch zou zij daarvoor Schiphol kunnen ge bruiken, waarmede dan tevens het daarin gestoken geld niet weg is. Wat ten slotte de gekozen plaats voor het nieuwe centrale vliegveld betreft, merkte de heer van Ede van der Pais nog op, dat deze centraal is ten opzichte van onze groote steden, zoodat het vliegveld van de centra af gemeten, zal komen te liggen op 36 K.M. afstand van Rotterdam, op 32 K.M, van Amsterdam en op 22 K.M. afstand van den Haag. Deze afstanden spelen bij het mo derne snelverkeer geen rol, temeer daar het vliegveld zal zijn te bereiken over onze nieuwe moderne autowegen. Wat nog de exploitatie van het nieuwe vliegveld betreft, vernamen we, dat het in de bedoeling ligt een gemengd bedrijf te vormen, waarbij naast het Rijk en de K.L.M, ook de betrokken groote gemeenten als be langhebbenden zijn gedacht. HET VLIEGVELDPLAN DER REGEERING. Loopen financieel en landsbelang hier parallel? In een gehouden persconferentie (N. A. V.) de plannen der regeering inzake een nieuw centraal vliegveld onder Leiderdorp zeide heer H. Ch. E. van Ede van der Pais, directeur van den luchtvaartdienst, dat hetgeen de regeering met haar plannen op het oog heeft, zuiver in het belang is van de Nederlandscüe lucht. De snelheid. In de toekomst zullen we rekening moeten houden met een normale snelheid van 4 a 500 K.M. Dan ligt het voor de hand, dat er zich allerlei moeilijkheden zullen voordoen, wanneer de vliegtuigen met zoo'n enorme snelheid zullen moeten dalen op een twee op slechts 45 K.M. afstand van elkaar liggende vliegvel den, waarvan de naderingsgebieden en de wachtgebieden voor het dalen bij mist of slecht zich reeds thans elkaakr overlappen. Deze zaak is thans in een nieuw sta dium gekomen nu Waalhaven aan defensie is overgegaan en Rotterdam heeft besloten tot den aanleg van een nieuw vliegveld bij Overschie. Het internationaal verkeer. Hoewel ongetwijfeld ook Rotterdam zekere rechten kul doen gelden, heeft de regeering echter gemeend met het oog op het voor gaande te moeten komen tot een juiste op- slissing in het belang van onze geheele luchtvaart. Hierbij moet ook vooral niet uit het oog worden verloren, dat wij wel dege lijk rekening hebben te houden met het internationale luchtvaartverkeer en daardoor met het feit, dat de vliegtuigen tegenwoordig reeds en in de toekomst zal dit nog meer gelden veel meer worden ingesteld op het afleggen van lange afstanden, zoodat, vooral ook met het ocg aan de daaraan verbonden koS' ten, zoo weinig mogelijk tusschenlan- dingen zullen worden gemaakt. Wanneer we bij de voortschrijdende ont wikkeling van het internationale luchtver keer in ons land nu twee zoo dicht by elkaar gelegen vliegvelden zouden hand haven, dan loopen we kans, dat de inter nationale lijnen die aanbiedingen met het oog op de kosten niet voldoende zullen ach ten, waardoor het gevaar ontstaat, dat deze lijnen ons land in de toekomst zullen gaan mijden. Daarom moeten we trachten onze positie in het internationale luchtverkeer te be houden, hetgeen naar het oordeel van de regeering slechts kan geschieden, wanneer we beschikken over één centraal vliegveld, vanwaar alle vervoer uit ons land zal kun nen worden aangeboden. De kosten Ook de kosten' spelen hierbij natuurlijk een groote rol, welke voor elk vliegveld zullen oploopen tot in de tientallen mil- lioenen guldens, welke kosten als vanzelf sprekend nog zullen worden verhoogd als gevolg van de onderlinge concurrentie. Ook hierom reeds is het volgens de regee ring beter, dat we geen plaatselijke vlieg velden behouden, maar overgaan tot den aanleg van één gemeenschappelijk vlieg veld, waardoor we dan tevens ontkomen aan den onmogelijken en onhoudbaren toestand WONING AFGEBRAND TE VINKEL. Door onbekende oorzaak ontstond heden morgen omstreeks elf uur brand in de ar beiderswoning van de familie van Rosmalen in het gehucht Vinkei. (Kern. Geffen). Door de groote droogte stond de met riet gedekte woning spoedig in lichter laaie. Aan blusschen viel niet te denken. De wo ning brandde dan ook tot den grond toe af, terwijl de geheele inboedel verloren ging. De vlammen sloegen over op een nabij gelegen dennebosch, dat weldra vlam had gevat. Eenige H.A. werden door het vuur verteerd. ZEDENMISDRIJF MET MOORD. Een afschuwelijk misdrijf is hedenmor gen ontdekt op de opslagplaats van ge meentewerken te Almelo. Daar is n,l. het lyk gevonden van de 14 jarige Tijtje Hof, die met haar ouders in het woonwagenkamp alhier vertoefde. Het kind, dat reeds sinds Woensdagavond vermist werd, bleek met een hamer ver moord te zijn nadat een zedenmisdrijf met haar was gepleegd. De politie heeft dadelijk een uitgebreid onderzoek ingesteld, ook de justitie was ter plaatse. Men had heden echter nog geen aanwij zingen omtrent den dader, hoewel het waarschijnlijk is, dat men in een bepaald milieu moet zoeken. Het onderzoek wordt bemoeilijkt, door het feit, dat de ouders zeer weinig mede- deelingen kunnen doen, aangezien zij nog maar enkele weken hier in het woonwagen kamp staan. Jkoviadaai TUeuws BEVERWIJK GAAT RIOLEEREN. Totale kosten begroot op 'n half millioen. Na langdurige onderhandelingen zal Be verwijk thans het groote rioleeringsplan met medewerking van het Werkfonds kunnen uitvoeren. De voornaamste werkzaamheden zijn het uitbreiden van de bestaande rioleering en het bouwen van een zuiveringsinstallatie, waarvan de totale kosten worden begroot op 590.500. De werken zullen in het vrije bedrijf wor den aanbesteed, evenwel met dien verstan de, dat in overleg met de bouwvakorganisa ties wordt afgeweken van de bij collectief contract vastgestelde loonen. De uurloonen blijven iets beneden het contractloon. Een bedrag van f 84.000 zal uit de gemeen tekas gefinancierd moeten worden. Daarvoor hebben B. en W. voorgesteld de heffing van een rioolafvoerrecht, rechten wegens aanleg van perceels-rioleeringen en een riool-aan- legbelasting. Voor de uitvoering komen in aanmerking arbeiders, die bij de arbeidsbeurs staan in geschreven, die ten minste 3 maanden werk loos zijn en die gedurende ten minste 2 jaar ononderbroken in de gemeente Beverwijk gevestigd zijn. Examinator benoemd. Naar wy vernemen is de heer J. J. Klant te Warmenhuizen door het Bureau der Examens voor het Instituut voor Mid denstandsontwikkeling aangewezen tot lid der Commissie tot afneming van het Exa men voor het Middenstandsdiploma „Alge- meene Handelskennis" te Leeuwarden. Ned. Vereeniging van Luchtbesetoer- ming afd. Castricum opgericht. Onder leiding van burgemeester Sloet heeft gisteravond in het hotel De Rustende Jager een openbare vergadering plaats ge had om tot oprichting van een afdeeling der Ned. Ver. v. Luchtbescherming over te gaan. De zaal was goed bezet, toen de burge meester met een woord van welkom de ver gadering opende en in het bijzonder den heer Neuen welkom heette en dank bracht voor bereidwilligheid in Castricum een lezing te willen houden. De heer Neuen gaf hierna een uitvoerig overzicht van de verschillende soorten van luchtbescherming, spr. verdeelde de aanvals middelen in drie soorten, t.w. brissantbom- men, gasbommen en brandbommen. Spr. be handelde elke bomsoort en haar bestry* dingsmethode op eenvoudige wijze en toon de aan, dat met eenvoudige middelen al veel is te bereiken, o.a. als men over een tuin beschikt, kan men 5 M. van het huis een kelder aanleggen, die reeds een behoorlijke zekerheid verschaft. Na een uiteenzetting omtrent doel en streven der Ned. ver. te heb ben gegeven, eindigde spr. zijn boeiende rede onder applaus. De burgemeester vroeg nog, hoe de heer Neuen dacht over aanschaffing gasmaskers. De heer Neuen zeide, dat z.i. zy, die het be talen kunnen, verplicht zyn een gasmasker aan te koopen. terwijl de niet draagkrachtige door de overheid moesten geholpen worden. Daar er reeds 60 leden zich hadden opge geven en ter vergadering zich nog 65 leden opgaven, werd tot oprichting overgegaan. Het bestuur werd als volgt samengesteld; P. N. Duinker, voorzitter; Th. Ligthart, secr.; P. A. v. Westen, penningm.; en de dames Immink en v. Buuren, commissaris sen. Nadat nog de heer Neuen dank had gebracht aan den burgemeester en heer J. v. Hoeve voor de voorbereiding, sloot de voorzitter de vergadering. De belangrijke verbetering van het voetbalterrein alhier zal met goedvinden van den minister van sociale zaken in werkverschaffing worden uitgevoerd met subsidie uit het werkloosheidssubsidiefonds. Dinsdag werd hier de Mefaprofilm ver toond. De belangstelling was niet groot. Deze film beoogt reclame voor het Neder- landsche fabrikaat. Gewezen werd op de vele namaakartikelen en de aanwezigen werden opgewekt om goede Nederlandsche waar te koopen. van VRIJDAG 27 MEI 1938. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. laatste Vorige koers STAATSLEENINGEN. 33)4 Nederl. 1938 101+1], 3 Ned.-lndië 1937 100»/M 5)4 DuitschL '30 m. verkl. 301/, BANK-INS-XLINGEN. Amsterd. Bank144 Handel Mij. Cert. v. 250 150* Koloniale Bank1313/4 Ned Ind. Handelsbank .127 INDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie 35 Calvé Delft Cert 95'/, Nederl Ford2881/» Philips Gloeil. Gem. Bezit 256l/« Unilever 1487, INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting257, Anaconda187i, Bethleh. Steel32&/M Cities Servicen/i6 Generaal Motors21V, Kennecott Copper 22%g Republic Steel9+fo Standard Brands 51/, Steel comm31 a/16 U. S. Leather3*/M CULTUUR MAATSCH. H. V. A402>/4 Java Cultupr143 Ned. Ind. Suiker Unie .150 Vereen. Vorstenlanden 58 MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij74 Redjang Lebong 168 PETROLEUM. Dordtsche Petr. 299 3117. Ifu 23 9 Kon. Petr Perlak Phillips Oil Shell Union Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. HollandAmerika lijn JavaChinaJapan lijn Kon Ned. Stoomboot Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia 2207, 274 11797, 179-814 109 99 78'Zi 2%. 100 88'/, 1021/a 115V. 2657, Wi 4 Assistent aangewezen. De commissie van bijstand voor de landbouwstatistiek in de verschillende ge- v an twee groote vliegvelden dicht by elkaar, ineenten kunnen zich doen bijstaan door welke tot schade van beide het luchtverkeer een assistent van den landbouwvoorlich- versnipperen. tingdienst. Zooals vanzelfsprekend heeft ook de K. I Voor de gemeente Zijpe is als zoodanig L.M. groot belang bij de nieuwe plannen en I aangewezen de heer P. Glas te Calantsoog. Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Southern Pacific Southern Railw. Cert.. Union Pacific Canadian Pac. §Noteering per 50. tExclaim. "Exdividend. Prolongatie vorige koers X, heden )4 pCt WISSELKOERSEN AMSTERDAM OFFICIEEL. Vorige koers 18% 45 »k xex-coupon 2.45-3.00 102H/„ 100'/, 3ov,-y, 143 145 129»/, 1257, 35'/,-V, 943/, 2883/, 253-4 148-7, 237, 167x6-5 30'/,-»/, 207, 20u/i6-l 8+16-9 5Vl6 29-Ti» 3 399-40B 140 145 567, 74 168 310-W 77 22 SPA» 8%6-9 107 98-99 110 767, 2 V, 87-7, 99-7* 113-7, 212-8 268% 254-6 New-Ydrk Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Zürich Kopenhagen Stockholm Oslo 1.81 8.97»/, 72.75 5.03 30.56 41.35)4 40.10 46.27% 45.12)4 hedau 1.81 V„ 8.96»/, 72.80 5.02& 30.54 )Z; 41.31% 40.07 )f 46.25 45.10

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 11