Vraag en aanbod Het zilveren jubileum der luchtvaartafdeeling KRUSCHEN SALTS Luchtvaart. Uit de geschiedenis der militaire luchtvaart. Vóór en tijdens Soesterberg. Amsterdam-Sydney v.v. Eerste toestel vertrokken. Maak 'n spoedig einde aan die kwellende rheumatische pijnen. Denkt U er aan Uw voor Woensdag op te geven? TWEEDE BLAD. Als op 1 Juli a.s. de Luchtvaart afdeeling te Soesterberg haar zilveren jubileum gaat vieren, kan men ten on rechte tot de conclusie komen, dat het dien dag vijf-en-twintig jaar geleden is, dat een organisatie tot stand kwam, welke ook maar eenigszins zij het op kleinere schaal te vergelijken is met de tegenwoordige L.V.A., zooals we die thans kennen en zooals ze wellicht nog slechts korten tijd zal blijven voortbe staan. Immers mag het als bekend ver ondersteld worden, dat binnen niet te langen tijd de reorganisatie van de lucht vaartafdeeling tot een afzonderlijk lucht- wapen als zelfstandig onderdeel van de landmacht verwacht kan worden, als gevolg van de zeer groote uitbreiding, kwalitatief zoowel als kwantitatief, wel ke onze luchtmacht in deze dagen onder gaat in verband met den zeer ernstigen internationalen toestand. Onjuist zou echter eveneens de veronder stelling zijn, dat onze weermacht vóór 1913 nooit aandacht had voor de mogelijkheden, welke de lucht onze defensie bood. Reeds meer dan 50 jaar geleden begreep men het belang van de waarnemings- en verken ningsmogelijkheden uit de lucht, en be schikte men over een kabelballonpa.'k, dat was ingedeeld bij een der vestingcompag nieën van het korps genietroepen. In het begin dezer eeuw werd opnieuw de aandacht gevestigd op de mogelijkheden van de luchtvaart, toen kapitein van der Steur in 1902 gedurende een drietal maanden voor studiedoeleinden gedetacheerd werd bij de Militair Aeronautische Anstalt te Weenen. Verder dan de aanschaffing van eenige doel- ballons in het artilleriekamp te Oldebroek kwam men echter niet. Inmiddels nam de belangstelling voor de luchtvaart overal toe. Men beperkte zich niet tot het gebruik van luchtschepen, maar in het buitenland was men er geleidelijk in geslaagd, vliegtuigen te construeeren, welke hoe primitief zij thans in onze oogen ook zijn het mogelijk maakten, dat in elk land het vliegen be oefend kon worden en in som mige landen reeds toen het leger zich voor het vliegtuig interesseerde. Teneinde ook in ons land de belangstelling voor de luchtvaart aan te wakkeren werd in 1907 door eenige menschen, die in de toekomst van de vliegerij geloofden, opgericht de Nederlandsche vereeniging voor de Lucht vaart, onder voorzitterschap van den toenmaligen kolonel bij den generalen staf C. J. Snijders, den lateren opper bevelhebber van land- en zeemacht. Mede aan de activiteit van deze vereeniging moet het worden toegeschreven, dat men in het leger steeds meer behoefte ging voelen, aan dacht aan de luchtvaart te wijden. In 1910 werd een militaire luchtvaartcommissie ingesteld om het vraagstuk te bestudeeren, onder voor zitterschap van den toenma ligen kolonel bij den genera raten staf W. H. van Terwis- ka, terwijl de secretaris der commissie, ka pitein H. Walaardt Sacre, de tegenwoordige voorzitter van de Kon. Ned. vereeniging voor Luchtvaart, eenigen tijd vertoefde bij het Duitsche luchtschipperbataljon te Berlijn om er zijn brevet als luchtschipper te be halen. Buitenlandsche opleiding. In hetzelfde jaar deed zich ook het voor de toekomst zoo belangrijk, maar voor de verhoudingen van die dagen zoo teekenende feit voor, dat vier jeugdige officieren een jaar verlof kregen met behoud van tracte- ment om in het buitenland voor eigen reke ning vliegen te leeren. Het waren de luite nants van Heyst, Versteegh, Coblijn en Visser. Slechts weinigen zullen zich herinne ren, dat het Nederlandsche leger in die dagen ook nog korten tijd in het bezit was van een klein luchtschip al kan men nauwelijks zeggen, dat men het ter be schikking had. De in de ballonsport zeer geïnteresseerde heer W. Jochems schonk het Rijk n.L in 1911 een klein luchtschip van het type Zodiac, met een inhoud van 900 kubieken meter, en kapitein Walaardt Sacré trok met een mecanicien naar Parijs om het luchtscheepje te lee ren bedienen. De Kamer echter weiger de de gelden die noodig waren voor het inrichten van een hangar, voor de instal latie voor gasvulling en voor andere voorzieningen, zoodat men het lucht schip nooit heeft kunnen gebruiken! Toch heeft in hetzelfde jaar het leger voor het eerst gebruik gemaakt van vliegtuigen, en wel bij de manoeuvres van 1911. Men kreeg de beschikking over de weinige bur gervliegtuigen, die op dat oogenblilj in ons land aanwezig waren, de tweepersoons Far- man van Marinus van Meel, de eerste gebre vetteerde vlieger in Nederland, een Zodiac, een de Brouckère en een Bleriot. In de Be tuwe, vlak bij Hedel werd een tijdelijk lan dingsterrein ingericht en voor het eerst werden uit de lucht waarnemingen verricht ten behoeve van bij de manoeuvres betrok ken legerdeelen. Met een der vliegers, den res.-luitenant Labouchère, ging als waar nemer niemand minder dan de inmiddels tot chef van den generalen staf benoemde gene raal Snijders mee. In 't rapport, dat hij over zijn vlucht uitbracht, wees hij met nadruk op de groote beteekenis van de waarneming uit de lucht, al had men slechts kunnen vliegen bij fraai, windstil weer en al had men veel last gehad van „luchtwarrelingen", zooals men toen nog de remous met een goed Hollandsch woord betitelde. Toen dan ook in 1912 het rapport der twee jaar tevoren ingestelde militaire lucht vaartcommissie verscheen en de minister van oorlog, onze tegenwoordige minister president dr. H. Colijn, de conclusies ervan in de Kamer verdedigde, was het pleit wel dra beslecht. Luchtvaartafdeeling opgericht. Op 1 Juli 1913 werd de luchtvaartafdee ling opgericht, een afdeeling waarbij offi cieren van alle wapens ingedeeld konden worden, zooals trouwens nog steeds het ge val is. Het eenige luchtvaartterrein in Ne derland, in 1910 op de heide bij Soesterberg ingericht door de firma Verwey en Lugard. die de Maatschappij voor Luchtvaart hadden opgericht, waarvan Frits Koolhoven de lei ding der exploitatie had, werd door het rijk gekocht, terwijl het tweepersoons Farman- toestel van Marinus van Meel werd overge nomen. Tot commandant der L.V.A. werd benoemd kapitein M. Walaardt Sacré, die met eenige andere deskundigen een studie reis naar Frankrijk maakte om na te gaan, welke vliegtuigtype voor aankoop in aan merking kwam. De keus viel op den twee dekker Henri Farman, waarvan er drie be steld werden, die juist gearriveerd waren toen op 14 October de jonge luchtvaartafdee ling vereerd werd met een bezoek van de koningin, voor wie men met trotsch de nieu we toestellen demonstreerde. Toen op 1 Augustus 1914 de wereldoorlog uitbrak, bestond de L.V.A. uit 10 officieren, 1 ingenieur en 31 onderofficieren met man schappen. Men beschikte over vijf vliegtui- De eerste vliegende Fokker „de Spin". gen, terwijl op de begrooting voor 1914 gel den waren uitgetrokken voor den aankoop van nog zes vliegtuigen. Tijdens de mobilisatie. De wereldoorlog leidde tot een snelle ont wikkeling van de luchtvaart in de betrokken landen en ook de deskundigen hier volgden met aandacht de toenemende beteekenis van het lucht wapen bij de krijgsvoering. De be schikbare vliegtuigen kregen ook in ons land een taak toebedeeld in het mobilisatie-appa raat en werden belast met patrouillediensten langs de grens, waartoe landingsterreinen werden ingericht te Vlissingen, Arnhem, Venlo en Gilze Rijen. Toch breidde de luchtvaartafdeeling zich slechts langzaam uit, ten eerste omdat men over geringe middelen beschikte, en ten tweede omdat het niet gemakkelijk was, aan vliegtuigen te komen, die in het buitenland gekocht moesten worden, evenals de moto ren. Toch slaagde men er gedurende de oor logsjaren in, vliegtuigen uit het buitenland te betrekken,.en wel Nieuport-, Caudron- en Farman-toestellen uit Frankrijk, en Rump- ler-verkenners uit Duitschland, uit welk land men in October 1917 tevens de eerste door een Nederlander geconstrueerde vliegtuigen betrok, n.L tien Fokker-jagers D3, gecon strueerd door Anthony Fokker, die geduren de de oorlogsjaren in Duitschland den grond slag voor zijn wereldreputatie legde. Een welkome uitbreiding met modern buitenlandsch materiaal onderging de L.V.A. telkens, wanneer een vliegtuig van een der oorlogvoerende landen op Nederlandsch grondgebied landde en dan geïnterneerd moest worden. Het spreekt vanzelf, dat de technici met groote belangstelling een aldus ter beschikking gekomen vliegtuig bestu deerden. Het was eveneens in de oorlogsjaren, dat de „Trompenburg"-fabriek te Amsterdam onder leiding van den sportvlieger Henri Wijnmalen begon met het nabouwen van buitenlandsche vliegtuigen, wat geen groot succes werd. Beter slaagde men in de con structie van een lesvliegtuig van het, type „Spijker", waarvan de L.V.A. er 56 bestelde Een der nieuwste toestellen van de militaire luchtvaart. en waarmee nog jaren lang de jeugdige vlie gers van Soesterberg werden opgeleid. Tegen het einde van 1918 bezat de L.V.A. 73 verkenners, 30 jagers, 6 diverse lesvlieg- tuigen en de bovenvermelde Spijkers. Inmid dels was in 1915 het vliegveld Schiphol bij Amsterdam ingericht en was in 1917 een af zonderlijke marinevliegdienst tot stand ge komen, die gestationneerd werd te de Mok op Texel. De Elta. De groote luchtvaarttentoonstelling te Amsterdam, de E.L.T.A., in 1919 georga niseerd door de Soesterbergsche luite nant-vliegers A. Plesman en M. W. Hof stee gaf den stoot tot de ontwikkeling van de burgerluchtvaart in ons land en had dan ook tengevolge dat verschillen de militaire terreinen, o.a. Schiphol en Waalhaven, voor het burgerluchtverkeer werden opengesteld. Hoewel eigenlijk tot verleden jaar de luchtvaartafdeeling te kampen had met een gebrek aan belangstelling voor ons lucht- wapen, waardoor men nimmer de beschik king kreeg over de middelen, noodig om op de hoogte van zijn tijd te blijven, breidde de organisatie zich voortdurend uit, tot den vorm welken zij thans heeft. Op 1 November 1919 volgde de kapitein van den generalen staf, thans gepensienneerd luitenant-generaal J. H. Hardenberg, kolo nel Wallaardt Sacré als commandant op, \erwijl hij in 1919 werd opgevolgd door ko lonel J. J. van Santen, die commandant bleef tot November 1933 en die betreurd door alle mannen der L.V.A., die hem als hun chef hebben gekend in November 1937 is overleden. Tot 1937 was de tegen woordige generaal-majoor P. W. Best com mandant der L.V.A., om toen te worden op gevolgd door den tegenwoordigen comman dant, overste van Heyst, die als luitenant- vlieger begonnen van de eerste jaren af het wel en wee van de L.V.A. heeft meege maakt en het thans eindelijk ziet gebeuren, dat oud materiaal op groote schaal wordt vervangen door het modernste en beste, dat er op het gebied van militaire vliegtuigen wordt vervaardigd, vliegtuigen die boven dien worden gebouwd door Nederlandsche fabrieken. Opgewekt zal men de volgende week het zilveren feest der L.V.A. vieren, waarbij een ieder slechts zal hopen, dat nooit het offer noodig zal zijn, waartoe de vliegers zich in hun korpslied bereid verklaren als zij zin gen: „En met ons leven blijven wij het Vaderland getrouw. De vleugels wakend uitgespreid, beschermen 't Rood-Wit-Blauw". En dat de versterking van onze luchtmacht slechts noodig zal zijn om te voldoen aan de eveneens in het korpslied voorkomende woorden: „Draag zorg dat men u ducht". schouwd als de opening van de directe Ne derlandsche luchtverbinding Nederland Australië. Zij, die in de laatste jaren bij soortgelijke gelegenheden op Schiphol kwamen, waren ook ditmaal aanwezig. Natuurlijk ontbraken niet de actieve directeur-generaal der P. T.T., dr. ir. M. H. Damme, noch de grijze generaal Snijders. De minister van water staat had zich doen vertegenwoordigen door den hoofdinspecteur van den luchtvaart dienst ir. Hof. Tegen zes uur begaf men zich naar het platform waar de „Emoe" voor het vertrek gereed stond. De bemanning van het toestel, bestaande uit den gezagvoerder A. Viruly, den marconist Gits en den chef-steward Oosterhuis, stelde zich voor de machine op, waar de directeur der K.L.M., de heer A. Plesman, hen toesprak. De heer Enthoven overhandigde gezag voerder Viruly een K.N.I.L.M.-vlag met den datum van de opening der nieuwe luchtlijn er in geborduurd, en verzocht den comman dant, deze vlag te Tjililitjan te willen over handigen aan den K.N.I.L.M.-vertegenwoor diger Nieuwenhuis, opdat deze hem zal mee geven aan den gezagvoerder van het K.N.I. L.M.-vliegtuig, waarmede de dienst naar Australië wordt geopend, opdat deze de vlag naast de Australische vlag bij aankomst in Australië op de machine kan plaatsen. Gezagvoerder Viruly verklaarde te spre ken namens de geheele bemanning, wanneer hij zeide er trotsch op te zijn deze taak te mogen vervullen. Hij zou zijn opdracht overbrengen in den geest dezer vlaggen en in het geloof, hierbij mede te werken aan den opbouw van de luchtvaart. De bemanning en acht passagiers namen vervolgens in het vliegtuig plaats, dat te on geveer 6.10 uur vertrok en onder de toe juichingen der aanwezigen nog een bocht boven het vliegveld draaide. ONZE POSTVLUCHTEN. Vanmorgen is de „Emoe" met acht passa giers van Schiphol vertrokken voor den tocht naar Indië. Vijf der inzittenden maken de reis mede tot Karachi, een tot Jodphur, een tot Allahabad en een tot Calcutta. Me degenomen is 408 K.G. briefpost, 2 K.G. pak- ketpost en 139 K.G. vracht. Zooals reeds zoo vele malen in de ge schiedenis der Nederlandsche lucht vaart hadden zich ook hedenmorgen vroeg veel belangstelling verzameld in het stationsgebouw van de Amsterdam- sche luchthaven Schiphol, en evenals bij vorige gelegenheden stond in het mid delpunt dezer belangstelling weer het vertrek van een Indië-vliegtuig der K. L.M., thans wapperden echter van het terras naast de nationale en Amsterdam- sche kleuren en naast de vlag der K.L.M. ook de Union Jack, de gesterde vlag van het Australische gemeenebest en de maatschappij vlag van de K.N.I. L.M. Want een deel van de post en de lading en zelfs eenige van de passagiers, die hedenmorgen met de „Emoe" naar Batavia zijn vertrokken, zullen daar aansluiting vin den op het vliegtuig, waarmede de K.N.I. L.M. op 3 Juli a.s. haar eersten dienst naar Australië opent, zoodat het vertrek van het Indië-vliegtuig vanmorgen kon worden be- Wielrennen. A. S. V. VICTRIX. De A. S. V. Victrix heeft Zondag op de Wieringsche wielerbaan een clubwedstrijd gereden tegen de rennersclub Wieringen. De omnium werd met 12 punten tegen 16 gewonnen door Wieringen. In een klasse mentwedstrijd werd Kiesch eerste; hij bleek de snelste sprinter te zijn. In totaal kreeg Victrix 16 en Wieringen 8 punten. De achtervolging mislukte, omdat Veld geen lust had, om zijn club tegen Klink te verdedigen. Jan Bouma, die Veld verving, werd reeds in de zesde ronde door Klink gepasseerd. Een afvalrace voor nieuwelingen was ge heel voor Victrix: 1. de Zeeuw; 2. Nierop; 3. Ottentros, terwijl de afvalrace voor amateurs eveneens een zege voor Victrix w_>rd, zij het dan, dat de eerste plaats bezet werd door Klink. Tweede werd Schipper en derde Kiesch. De koppelwedstrijd over 40 K.M. werd gewonnen door Klink-Snoodijk met 8 pt. en een ronde voorsprong- 2. de Zeeuw- Kusch 20 pt.; 3. Zandvoort-Ottentros, 8 pt. Een afvalrace voor jurioren was voor van Wieringen, d«_t met een groep andere jongens aan den start kv am: 1. de Haan; 2. Heyerman; 3. Hennink. Eer klassement- race voor junioren leverde eenze'fde re sultaat op. Intusschen maakte Victrix een goed figuur op Wieringen. WIELERCLUB „ALCMARIA". De ronde van Zaandam is een pech-ronde geworden voor de Alcmarianen. Alleen P. Evers slaagde er in de finish te bereiken De zei minerale zouten in Kruschen Saltt sporen Uw ingewanden, lever en nieren aan tot krach tiger werking, waardoor Uw bloed gezuiverd wordt en de oorzaak van Uw rheumatiiche pijn wordt weggenomen. De pijnen zullen spoedig afnemen om tenslotte geheel te verdwijnen. STRALENDE GEZONDHEID VOOR I CENT PER OAf en had 72 van de 87 deelnemers acher zich gelaten. Een mooie prestatie van Piet. Jan Groot reed zijn frame in elkaar en Bosma kwam de 9e ronde loopende voorbij met een lekke band. Ook de nieuwelingen moesten door pech opgeven. Morgen gaan de renners naar Oude We tering. We zullen hopen, dat zij ditmaal van pech verschoond blijven en succes zij hun toegewenscht. Zondag reden de A- en B-klassen 7 ron den, de C-klassen 5 en de junioren 2 rond jes. Kuilboer was de eenige A-klasser, zoo dat hij met de B-ers werd genoteerd. Na de 3de ronde sprong Kuilboer uit het peleton weg, doch door feilen strijd van Eenhoorn viel het den vluchteling niet makkelijk een voorsprong te nemen. Beter ging het, toen Chris Schipper uit 't peleton liep en Kuil boer inhaalde, beiden gingen toen goed samenwerkende er snel tusschen uit en het peleton kon hen niet meer halen. De uitslag was: A-klasse: 1 Kuilboer. B-klasse: 1 C. Schipper, 2 E. Bos, 3 Ek- kers, 4 Glas, 5 Wester. C-klasse: 1 B. Eenhoorn, 2 Holtes, 3 Denijs, 4 Schilte, 5 Lins. De junioren hadden een nieuwe ster in de ploeg; spoedig bleek Kemps er een zwaren tegenstander aan te hebben. Direct trok hij er tusschen uit, waarmee hij het veld meteen uit elkaar trok en hoe de anderen ook hun best deden, nimmer zagen ze Koeten meer terug. Daar hij bui ten mededinging meereed, werd de uitslag: 11 Kemps, 2 Koenen, 3 Wayering, 4 Meijer, 5 Peereboom, 6 Schot, 7 de Boer. BALLONWEDSTRIJD TE DUSSELDORP. Nederlander legt beslag op derden Prijs. De Zondag te Dusseldorp gehouden bal lonwedstrijd om den prijs van den Rijn heeft een vlot verloop gehad. Even over tienen stegen kort na elkaar elf groote sportballons, elk met vier of vijf personen bemand, op de Staufenwiese te Dusseldorp op om, onder een laag wolkendek door, snel in Oostzuidoostelijke richting te verdwijnen. De heer Albracht van de Amsterdamsche Ballonclub, die zich aan boord van de 1900 kubieke meter ballon „Muelheim" bevond, is om 10.21 uur opgestegen, uitgeleide ge daan door een geestdriftig groepje landge- nooten. Tegen twaalf uur werd het wolken dek doorstoken en boven de fel glinsterend^ stapelwolken bereikten de luchtvaarders spoedig een hoogte van 2900 M. Aangezien degeen, die het langste in de lucht bleef, winnaar van den wisselbeker werd, sprong men zeer zuinig met den ballast om en pas om 17.27 zag de ballonvoerder zich gedwongen bij Bischleben 5 K.M. ten Zuiden van Erfurt vlot te landen. In ruim zeven uur werden met een gemiddelde snel heid van 41 K.M. per uur niet minder dan 294 kilometer afgelegd, waarmede de be manning van de „Muelheim" de derde plaats belegde. Winnaar werd Ebener aan boord van de „Stadt Essen 2" met een vaart- duur van 8.39 uur. Cricket DE TOETSWEDSTRIJD ENGELAND— AUSTRALIË. De speeltijd van den derden dag van den tweeden toets wedstrijd tusschen Engeland en Australië op Lord's te Londen werd sterk bekort door het tusschentijds staken wegens hevigen regen. Australië beëindigde de eerste innings voor een totaal van 422 runs. Hasset scoorde 56, O'Reilly 42 en Brown 206 n.o. Engeland had de eerste innings met een totaal van 494 runs afgesloten en had aan het einde van den speeltijd in de tweede innings 39 runs voor 2 wickets gescoord. Dammen DAMCLUB W.D.O. De eindstanden der onderlinge competi ties 1938 van de Alkmaarsche damclub W. 25 22 20 17 15 15 14 13 3 31 30 29 27 24 22 22 20 18 17 16 9 D. O. luiden: le groep: gesp.gew.rem.verl 1. P. Veer 16 10 5 1 2. H. Timmerman 16 7 8 1 3. H. Linders 16 8 4 4 4. H. Huiskamp 16 6 5 5 5. G. Smit 16 4 7 5 6. C. M. Booij 16 4 7 5 7. J. Amelsbeek 16 4 6 6 8. C. Dammer 16 2 9 5 9. H. J. Toepoel 16 0 3 13 2e groep: 1. C. Fok 22 13 5 4 2. H. Kruider 22 13 4 5 3. R. W. Zaadnoordjjk 22 13 3 6 4. C. Jol 22 12 3 7 5. J. Kaal 22 9 6 7 6. C. de Jong 22 8 6 8 7. B. Luitjes 22 8 6 8 8. J. Homma 22 9 2 11 9. D. Davelaar 22 8 2 12 10. Jb. Hartog 22 7 3 12 11. P. Noom 22 7 2 13 12. Jb. Hoogland 22 3 3 16 Alléén 2de handsch goederen. 35 ct. p. 5 regels, uitsluitend a contant.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8