Vraag en Aanbod SAMBO DE OLIFANT Luchtaanvallen £uchtoaact Rechtszaken De K.L.M. op Le Bourget. De oudste maatschappij ter wereld Door de lucht naar Australië Engeland sukkelt achteraan. Alkmaarsche Politierechter Woensdags en Zaterdags. Alléén tweede handsch goederen. 35 cent per vijf regels uitsluitend a contant. (DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN). Beschermt U tegen de gevolgen van Bescherming daartegen is alleen mogelijk als ieder zelf daadwer kelijk meehelpt DERDE BLAD. (Van onzen correspondent) PARIJS, 28 Juni. Misschien was het 't gezicht op de driemotorige vliegtuigen, die dagelijks achter het Bois de Boulogne vandaan, langs den onbewogen blauwen hemel schuiven, misschien was het de tot een slagzin gewonden reclame op de muren der gangen van den onder- grondschen spoorweg Parijs—Praag is 4 uren Tsjecho-Slowakije voert te Parijs tegenwoordig een intense pro paganda wellicht was het 't één met het ander. Hoe het zij, we waren niet gerust voor en aleer wy, na een Metroreisje naar de Porte de la Vilette en een tocht met de autobus langs de Route de Flandre, waar elk vervoer over den weg uit België en Nederland Parijs binnen komt, op het kantoor der K.L.M. te Le Bourget tegenover den vertegenwoordiger on zer vaderlandsche luchtvaartmaat schappij in Frankrijk, den heer J. Mohr, te praten zaten. Sedert de Fransche vlieghaven Le Bourget is gemoderniseerd, 12 No vember 1937, beschikt de K. L. M er over twee kantoren. Bescheiden ruimten, doch niet ongeriefelijk ingericht ze liggen aan den voorkant van het terrein met een wijd uitzicht over het vliegveld, Uitgebreid behoeven de kantoren niet te zijn, daar de taak van den heer Mohr met zijn beide assistenten meer van controlee renden dan administratieven aard is. De Air France immers behartigt op laatstge noemd terrein de belangen der K.L.M.; de dienst ParijsAmsterdam wordt in samen werking met de Fransche luchtvaartmaat schappij onderhouden. Mét die van Londen naar Parijs, Am sterdam-Hamburg en Amsterdam-Londen behoort de luchtverbinding Amsterdam' Parijs wel tot de oudste luchtlijnen van Europa. Ze werd reeds in 1920 ingesteld en aanvankelijk gevlogen door België en Frankrijk; sedert 1923 is Nederland van de partij. De Belgische luchtvaartmaat schappij Sneta werd toen opgeheven, zoo als vele der luchtvaartvereenigingen uit de beginjaren zijn verdwenen of in andere maatschappijen opgegaan. Thans is de K.L.M. de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld; het kantoor aan het Leidsche- plein te Amsterdam, waar menig onzer wel eens een ticket heeft genomen, is het oudste bureau voor luchtvaartpassege. De K.L.M., één der weinige luchtvaartmaat schappijen, die uit particulier initiatief zijn tot stand gekomen de Staat is thans aandeelhouder draagt nóg den naam, die in de stichtingsacte, gepasseerd op October te 's Gravenhage, wordt genoemd, en de heer Albert Plesman, mét den heer Hofstee de organisator van de eerste lucht vaarttentoonstelling te Amsterdam men herinnert zich de Elta is nog altijd haar wakkere directeur. 15 jaar vliegen op Parijs! 11 Juni is op Le Bourget het vijftienjarig bestaan der Parysche K.L.M.-lijn herdacht. De heer Mohr, vanaf October 1922 tot Mei 1923 stationschef van het vliegveld Waal haven, heeft vanéif den beginne de ont wikkeling dezer lijn meegemaakt, die thans driemaal per dag vice versa wordt gevlo gen. Van Parijs kan men vertrekken om 9 uur, om 15 uur en om 17 uur; van Am sterdam om 9 uur, 12.30 uur en 15.20 uur Met ingang van 1 Juni jongstleden is er nog een directe dienst ingelegd, 12 uur, van Parijs naar Kopenhagen. De meeste lijnen trouwens geven aansluiting; de dienst AmsterdamParijs bijvoorbeeld op Lyon, Marseille, Noord-Afrika, Valencia, Genève, Lausanne, Bazel, Zurich en Cannes. Het „locaaltje" 't welk om 17 uur uit Parijs vertrekt landt te Brussel (18.15) en te Rotterdam. Een dienst als die tusschen Amsterdam en Londen wordt frequenter, namelijk achtmaal per dag in beide richtingen, af gelegd; een Engelschman vliegt veel, de Nederlander is wat de Engelschen noemen air-minded, doch de Franschen moeten den smaak van het vliegen nog te pakken krijgen. Dat verleden jaar 3300 passagiers meer dan het jaar daarvoor van den Pa- rijschen luchtdenst hebben gebruik ge maakt schrijft men voornamelijk toe aan de wereldtentoonstelling. Overigens, als men in het jongstverschenen jaarverslag der K.L.M. de totaalcijfers beschouwt, is toch een geweldige vooruitgang te consta- teeren. Men kan zich moeilijk voorstellen, dat deze luchtvaartmaatschappij, die over een vloot van 44 vliegtuigen beschikt en een technisch personeel in dienst heeft van 89 vliegtuigbestuurders, 42 boordwerk tuigkundigen, 45 radiotelegrafisten, 18 ste wards en 15 stewardessen, terwyl het corps «ezaevoerders op de Amsterdam-Batavia- route tot 25 is gestegen het gezamen lijke personeel bestond 1 Januari 1938 uit 1480 personen nog geen twintig jaar ge leden begon men met 12 man personeel en een paar gehuurde Britsche oorlogsvlieg- tuigen. Men staat verbaasd over dien snel len groei ondanks de dikwijls ongunstige tijdsomstandighelen. Als men toch weet, dat de K L M. in 192C aUes byeengerekend 60 6uren vloog aocr de lucht 81.810 küo meter aflegde en 345 passagiers, 21.963 kilogram vracht en 2902 kilogram post vervoerde, en dat de totaalcyfers voor 1937 waren: 38.817 uren, 8.471.804 „gevlogen kilometers 120.577 vervoerde passagiers, 1.676.066 kilogram vracht en 662.774 kilo gram post (Uit „Achttien jaar K.L.M. verschenen Maart 1938). En nog ieder jaar gaan die cijfers naar boven, worden de diensten uitgebreid. Al dus is Amsterdam door de genoemde Pa- rijsche en Londensche lijnen, door de dien sten op Praag, Weener., Boedapest, op Frankfort, Milaan, Rome, op Bremen, Hamburg, op Berlijn, op Kopenhagen, Stockholm en Malmö, één der belangrijk ste luchtvaarcentra van Europa geworden. En het binnenland, vragen wy, cmdat nu eermaal het bloed kiuipt waar het niet gaan kan. Wel, er zyn geregelde diensten van Rotterdam op Haamstede en Vlissingen, van Rotterdam, Amsterdam op Leeuwar den en Groningen; er zyn lijnen op Twen te, Eindhoven, Texel. Gedurende 1937 werden in binnenlandsch verkeer vervoerd 19079 passagiers, 161.276 kilogram vracht en 2306 kilogram post. Pas is het Leeuwarder vliegveld geopend, Nerboven 'bij Tilburg zal volgen, Zuid-Limburg zal binnen afzienbaren tijd ongetwijfeld een luchthaven bezitten. We wandelen door de ruime hal van het hoodgebouw op Le Bourget waar ook de kantoren der British en Imperial zijn gevestigd met onzen vriendelijken ge leider en gastheer, die Croydon aan de telefoon verwacht en die honderdmaal per dag zijn taal dient om te schakelen op Engelsch, Duitsch, Fransch of Hollandsch, al naar de eischen van het oogenblik. Als we met een arm vol papieren wederom de Route de Flandre gaan en de trotsche vliegtuigen zich langs den hemel zien haasten, een half uur later in onze vertrouwde razende Metro zitten vullen we onwillekeurig de luchtvaartreclames op de muren al aan naar eigen inzicht en believen: Parijs ligt negen kwartier van Amsterdam, Rome zeven uur van Rotter dam, Le Bourget drie uur van Leeuwar den. Het wordt een nieuw soort aardrijks kunde. En dan te bedenken, dat de tijd der gebroeders Wright, die van Blériot en Jan Olieslagers no0 maar een paar decennia achter ons ligt. The flying Dutchman, de vliegende Hollander, werd de eerenaam voor hem, die precies dertig jaa.r geleden op den zolder der ouderlijke woning te Haarlem energiek een ouden keukenstoel „vloog" Vliegende Hollander, de titel is ook van toepassing op de K.L.M., die als Fokker klein begonnen haar eerste eigen vliegtuig was een Fokker F 2 met vier plaatsen een wereldnaam en wereldfaam heeft verwonen en fier de Nederlandsche kleuren over landen en zeeën draagt. T. O. Gistermorgen vertrok Viruly met de Emoe naar Batavia en als hij daar aan komt, staat een vliegtuig van de K.N.I. L.M. klaar, om post en passagiers naar Sydney te brengen. Zondag vertrok uit Southampton de eerste Britsche vliegboot van de Impe rial Airways, die in Singapore aanslui ting geeft op den dienst naar Brisbane. Daarmee werd de directe luchtdienst EngelandAustralië geopend. De Engelsche en Nederlandsche dienstre gelingen zijn in onderling overleg samenge steld. De Engelsche vliegbooten vertrekken op Woensdag en Zaterdag uit Batavia en ko men op Zaterdag en Dinsdag te Brisbane aan. Het vliegtuig van de K.N.I.L.M. verlaat Zondag en Donderdag Batavia en komt op Dinsdag en Zaterdag te Sydney aan, na een tusschenlanding te Brisbane. De reisduur per Qantas Airways bedraagt vier dagen in beide richtingen, die van de K.N.I.L.M. op de heen reis drie, op de terugreis twee dagen. De dienst van de K.N.I.L.M. is der halve veel sneller en bovendien vliegt de Qantas Airways niet verder dan Bris bane. Deze snelheid blijkt nog duidelij ker, wanneer van Australië uit in de richting Batavia wordt gevlogen. Qantas Airways vertrekt op Dinsdag en Vrydag uit Brisbane, de K.N.I.L.M. vertrekt op Donderdag en Zondag doch de vliegtui gen van beide maatschappijen komen op Vrijdag en Maandag te Batavia aan. Dit verschil komt ook voor een groot deel voor rekening van het snelle materiaal van de K.N.I.L.M. De Short-Empire-vliegbooten van Qantas Airways hebben een kruissnel heid welke zich om de 275 K.M. per uur be weegt. Haar actie-radius bedraagt 1200 K.M., die van de Lockheed 1500 K.M., met een kruissnelheid van plm. 350 K.M. Engelsche critiek op Imperial Airways. In dit verband mogen wij op een artikel in de Javabode wijzen, welk blad gewag maakt van de ontevredenheid te Singapore over de dienstregeling van de Imperial Air ways. Sinds de instelling van de vliegbootenver- blnding op de route LondenSingapore, on der gelijktijdige versnelling van den dienst is 50 pCt. der vliegbooten te laat aangeko men. Ondanks de ontevredenheid van het pu bliek hierover hebben de bladen aan den Overwal, aldus het Indische blad, het eerst nog even willen aanzien, alvorens wéér met critiek op den Britschen dienst te komen. Dit zwy'gen is thans echter, zoowel door „Straits Times" als door „Singapore Free Press", ver broken, In het onderstaande heeft de Javabode een en ander aangehaald uit 'n hoofdartikel van de „Straits Times" over deze aangelegen- beid: „Wanneer wij toegeven aan den stroom van klachten van het publiek over de onre gelmatige bezorging van de vliegmail, al dus het blad is het niet zoo zeer om cri tiek uit te oefenen op den nieuwen dienst van de Imperial Airways, welke nauwelijks 3 maanden oud is, dan wel om het feit, dat wij ons misleid gevoelen door de aankondi ging, dat wij thans een dienst hebben welke het traject LondenMalakka in 5)4 dag overbrugt Dat wij tot dusverre hierover zwegen, had ook tot reden dat „Imperial Airways" den laatsten tijd al genoeg critiek heeft moeten aanhooren en de KL.M. al genoeg is gepre zen. Tenslotte verwacht men van ons, behal ve eerlijkheid, ook toch nog wat gepasten vaderlandschen trots. Wij zijn thans echter aan een punt gekomen, dat verder zwijgen zou kunnen worden uitgelegd als onverschil ligheid ten opzichte van gerechtvaardigde grieven van het publiek. Het laatste vliegtuig met de moederland- sche mail aan boord heeft een noodlanding moeten maken ergens op een meer midden in Britsch-Indië. In feite hebben wij de laat ste 8 dagen hier in Singapore geen enkel En gelsch mailvliegtuig gezien. Dit heeft den ketel der publieke ontstemming doen over- loopen. Waarover men het meest hoort klagen, is de verlate aankomst van het vliegtuig, dat hier, volgens het schema, Vrijdags moet aankomen. Meestal wordt dit Zaterdag en dikwijls zóó laat, dat alleen houders van postbussen hun mail gedurende het week einde afgeleverd krijgen. De overigen moe ten tot Maandag wachten, op welken dag het vliegtuig, eigenlijk voor de antwoordmail bestemd, naar Londen vertrekt De versnelde dienst der Imperial Air ways is op 9 April 1.1. geopend. Sinds dien is de helft der Engelsche vliegtui gen te laat aangekomen. Bij de K.L.M. kwamen in deze periode slechts twee toestellen over tijd". Een wel zeer vleiend oordeel voor K.L.M. en K.N.I.L.M. Moge de samenwerking tusschen beide zuster-organisaties zoo zyn, dat de nieuwe dienst vlot en secuur kan worden uitge voerd! ONZE POSTVLUCHTEN. De positie der postvliegtuigen was gisteren: Uitreis: Torenvalk te Rangoon; Emoe te Athene; Pelikaan te Bandoen. Thuisreis: Wielewaal te Basra; Nandoe te Medan. Een zielig stukje mensch naar het Huis van Bewaring. Mr. Krabbe nam Maandag weer de zitting van den Alkmaarschen politierechter waar en daarbij kreeg hij verschillende keeren te maken met de vrouwelijke sekse. Een van de eerste vertegenwoordigsters dier sekse was de jonge Heldersche dienstbode Maria van B., die haar patrones E. K. S. verschil lende keeren had bestolen voor kleine geld sommen. Het meisje kind nog bijna had het erg te kwaad en snikte gedurende den geheelen tijd, dat ze op het zondaarsbankje verblijf hield, erbarmelijk. Ze had ook alle reden om dat te doen, want het zag er duister voor haar uit, niet alleen n.1. dat ze genoemde mevrouw te kort had gedaan: ook in tal van andere betrek kingen ze wisselde vaak van mevrouw had ze het met de eerlijkheid niet nauw genomen en bovendien had ze een mantel gekocht zonder aan betaling te denken. Meneer Wiggers, de reclasseeringsman, liet sombere geluiden hooren. Het gezin, waar uit het meisje stamde, stond niet ongunstig bekend, de vader was een harde werker, maar gaf weinig leiding en wilde de fouten zijner kinderen niet zien, terwijl moeder het al niet beter deed. Het meisje was zoodoen de veel te vry in haar doen en laten, ging naar danszalen, snoepte en gaf zich aan an dere moreel twijfelachtige genoegens over. Plaatsing van het meisje, dat het gesprokene zielsbedroefd zat aan te hooren en dat nu Zwaar Transportryw. 18.50, Heeren- rijw. met Torpedon. 14.00, 15.00, 16.00, 17.50, D. rijw. 13.50, 14, Meisjes- en Jongensfiets 14.50, enz. Nierop, Heerenstr. 10. Tel. 3827. Prima merken Stofzuigers met nieuwe motoren waarop 1 jaar garantie, vanaf 10 bij de Reparatie-Wikkelinrichting Peperstraat 3 bij den Dijk. Te koop z. g. a. n. Tourfiets, bill. prijs, best heerenrijwiel 9, laag jongens rijwiel, nieuwe banden, 10. Te bevr. LIMMERHOEK 18. Te koop: prima Gasfornuis 3 pits met 2 ovens 7.50. RUSSEN WEG 6, Bergen. Te koop, wegens plaatsgebrek, een Ford „Coach" met zoo goed als nieuwe banden. Te bevragen bij A. KIEFT, Stompetoren. Te koop gevr. een z. g. a. n. moderne kinderwagen, liefst met verstelbare duwer. Adres te bevragen bureau van dit blad. Naaimachine te koop gevraagd^, goed werkende. Brieven met prijs onder letter K 61 bureau van dit blad. Te koop een 4 deurs zuinig wagentje Chevrolet, open bestelauto, 1 B.S.A., 3 54 P.K., k.k. en een twee pers. kano, billijk. J. LEEUWANGH's Verhuurin- richting, Limmerhoek 8. Te koop Motorrijwiel Matchless 500 cm. zijklep, in prima staat, luxe uitvoering, 200. N. ZOMERDIJK, Houttil. Gevraagd flink kolenfornuis in prima staat. Brieven met prijs onder letter H 59 bureau van dit blad. Te koop: lief Dienstbodenkastje voor 6.50, Ledikant 2.50, prima Veeren- bed 5, Gemakskoffer met pot, Closetstoelen, 2 Crapeauds 10, alles uit netten inboedel. Dekker, Spoorstr. 5 Te koop vleugelpiano (Niendorf). Te bevr. C. VELTHUIJS, Steijnstraat 33. Voor Naaimachines bij DEKKER, thans Spoorstraat 5. Luxe inzak- machines voor een beetje geld. Prima Handnaaimachine met garantie 17.50, Naaimachines vanaf 5 Te koop gevr. een auto 1937/38. Br. met opgave van merk en prijs onder letter J 60 bureau van dit blad. Te koop zeer mooie Studiepiano Eckstein 95, prima Studiepiano 58, nog enkele andere, alles toonhoudend en gegarandeerd, v/h. SPANJAARD, Koorstraat 17-19. Telef. 3483. Z. g. a. n. Singer Kleermakersmachine 20, Luxe trapnaaimach. in salonkast 45 met 10 jaar garantie, Handnaai machine vanaf 5. gar. GUUS KLUNNEN, Hofdijkstr. 10, Alkmaar. reeds wrakhout dreigde te worden op het barre strand der grimmige levenszee, in een inrichting achtte de heer Wiggers noodzake lijk, teneinde het gelegenheid te geven tot nadenken over hetgeen het misdreef. Hij wilde echter graag nog wat tijd om te onder zoeken, op welke manier het beste behan deld zou kunnen worden. De officier, mr. v. d. Feen de Lille, vond, dat het meisje geen zedelijke ruggegraat had en bergafwaarts ging. Hij vroeg de zaak aan te houden overeenkomstig den wensch van den heer Wiggers, maar hij meende het daarbij tevens noodzakelijk tot onmiddel lijke gevangenneming over te gaan, uit vrees voor herhaling der misdrijven. De politierechter besliste conform en door een grooten rijksveldwachter begeleid ging het zielige stukje mensch de deur uit, naar het sombere Huis van Bewaring. Op te grooten voet geleefd. Weer was het een jonge Heldersche vrouw, die gestolen had. Ze was pas getrouwd met een matroos eerste klasse der koninklijke marine, had een bescheiden inkomen, hoe wel niet te bescheiden voor dezen tijd, maar deed, wat de menschen noemen „groot". Ze kocht voor veel meer dan in haar beurs zat en maakte zoo een schuld van vijfhonderd gulden, hetgeen zelfs voor een eerste klas matroos een enorm bedrag is. Natuurlijk kwam ze vast te zitten en dat was oorzaak, dat ze, logeerende bij een zieke nicht te Schagerbrug, die ze zou helpen, elf gulden stal ten nadeele van een andere logé en 5 van haar nicht. Dat laatste ontkende ze nu, in tegenstelling met haar bekentenis tegenover de politie, welke volgens haar was afgedwongen. De heeren geloofden haar ontkentenis niet, maar moesten het wel aanvaarden, wijl beide getuigen zich ziek hadden gemeld en dus het tegendeel niet konden verklaren. De heer Wiggers rapporteerde ook nu en zijn geluid was nog somberder dan in de vo rige zaak en eerlijk gezegd, had hij weinig hoop. De officier zei, dat de jonge vrouw geleefd had ten koste van een ander en door haar manier van doen zelfs haar jonge huwelijk in de waagschaal stelde. Want wie garan deerde, dat het den echtgenoot niet eens een keer zou vervelen maar hard te werken, terwijl vrouwlief het geld over de balk gooit en bovendien nog steelt? Hij, de matroos, wilde het nu nog probeeren allemaal weer goed te maken, maar wanneer hij straks naar Indië gaat, zal het dan niet zijn: uit het oog, uit het hart, zooals zoo dikwijls gebeurt? Spr. wilde een voorwaardelijke straf vra gen (zij het met een kloppend hart), maar met een flinken stok achter de deur. Vijf maanden voorwaardelijk met 3 proefjaren en oplegging van bijzondere voorwaarden, was de eisch. De politierechter was ook al niet erg ge- 23. Maar toen verscheen de politie. „Het bos vernielen jelui, en dat moet gestraft worden", zei de grootste van de drie agenten", jullie mee met mij, Vooruit!" „En jij Sambo, jij wordt straks wel teruggebracht naar de dierentuin". De jongc-s m-rkten, dat ze de agent weet konden verstaan. 24. Jan en Flip werden bij de kraag gepakt. Uit alle macht schreeuwden ze Sambo toe, dat hij hen moest helpen, maar op een drafje rende Sambo het park in. En daar waagden de agenten zich niet aan. rust over het geval en maakte er 6 maanden voorwaardelijk met 2 proefjaren van en op legging van de bijzondere voorwaarde, dat de schuld van 500 binnen een jaar zou zijn afbetaald. Het Leger des Heils zal er op toe zien. Steunfraude. Geen zitting zonder een geval van steun fraude. De sinds vijf jaar werklooze Alk maarsche koetsier Nicolaas S. werd ervan beschuldigd als steuntrekkende werklooze te hebben verzwegen en schriftelijk ie hebben ontkend, dat zijn vrouw als werkster f 5.50 per week verdiende. Slechts het twee keer verzwijgen van dat bedrag was hem ten laste gelegd, maar in werkelijkheid had hij gedurende twee jaar voor een totaal van on geveer 230 verzwegen, welk geld door zijn vrouw was verdiend. De man had het, als bijna steeds in dergelijke gevallen, uit bit teren nood gedaan; een bevalling en het overlijden van een kind hadden groote extra uitgaven gevergd, die door den germgen steun niet waren te dekken. De officier was niet onwelwillend in zyn requisitoir en gaf toe, dat de twee-derde af trek van bijverdiensten de verleiding tot verzwijgen dier verdiensten groot maakt, maar ja, men moet nu eenmaal eerlijk blij ven. En bovendien: het komt toch uit! De eisch was een maand gevangenisstraf. Het vonnis was conform. Het spreekwoord gaat niet altijd op. Een goede buurt is beter dan een verre vriend, zegt het spreekwoord heel terecht, maar er zyn altijd menschen, die en doof zyn voor spreekwoorden en doof zijn voor de vermaning, dat de liefde tot den even naaste een der twee voornaamste geboden is. De politierechter, ook een plaatsvervan gende, weet daarvan mee te praten. Trou wens, zouden alle menschen aan dat gebod gehoor geven, dan was er geen rechter noo- dig. Om het genoemde spreekwoord te kun nen gebruiken vermelden we van de ver schillende beleedigings- en mishandelings zaakjes alleen de wel zeer onverkwikkelijke burenruzie tusschen de twee Alkmaarsche families A. en H. Het was een oude veete, waaraan blijkbaar de heele buurt deelnam. De climax werd bereikt, toen op zekeren dag vader H. een gat in de schutting tusschen zijn en A.'s erf dicht wilde spijkeren, omdat zelfs dat gat aanleiding was tot liefdeloos heden. Volgens zyn zeggen werd hij daarbij gehinderd door buurvrouw A., die met een stuk hout het plankje, dat op het gat moest, weg duwde en bovendien den man uitschold met woorden, die in het bijzijn van kinderen beter niet herhaald kunnen worden. Dat kwam voor den armen rechter, die met een star ontkennende verdachte, twee getuigen a charge en twee getuigen dé charge te doen kreeg. Buur H. verklaarde onder eede, dat hij leelijk was uitgeschol den en hadden de oogen der verdachte buurvrouw echte vlammen kunnen werpen, de man zou tijdens zyn verklaring ver schroeid zyn geweest tot een nietig hoopje asch. Een neutrale buurtbewoner staafde 's mans getuigenis en aangezien de getuigen a décharge, een van de kwestie zelf niets ge zien hebbende olieventer en de alles tegen sprekende echtgenoot van de verdachte dame niet voldoende waren om de verdachte dame ontzenuwen, achtte de officier het bewijs van verdachte's schuld geleverd, 12 of 6 dagen was de eisch, welke door de juffrouw vreeselijk werd genoemd. De politierechter dacht klaarblijkelijk: waar twee kijven hebben beiden schuld en maakte er slechts 7 of 2 dagen van, waar mee het pleit in de rechtszaal was beslecht. Of de ruzie in de buurt er door verdwenen zal zyn? Wanneer haat de harten verbitterd zyn deze dingen slechts olie op het vuur. Op straat zetten de buurvrouwen, die de rechtszitting hadden bijgewoond, het debat over deze interessante aangelegenheid voort.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 9