Vraag en Aanbod
SAMBO DE OLIFANT
Luchtaanvallen
£uchtoaact
Rechtszaken
De K.L.M. op Le Bourget.
De oudste maatschappij ter wereld
Door de lucht naar Australië
Engeland sukkelt achteraan.
Alkmaarsche Politierechter
Woensdags en Zaterdags.
Alléén tweede handsch goederen.
35 cent per vijf regels uitsluitend a contant.
(DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN).
Beschermt U tegen de gevolgen van
Bescherming daartegen is alleen
mogelijk als ieder zelf daadwer
kelijk meehelpt
DERDE BLAD.
(Van onzen correspondent)
PARIJS, 28 Juni.
Misschien was het 't gezicht op de
driemotorige vliegtuigen, die dagelijks
achter het Bois de Boulogne vandaan,
langs den onbewogen blauwen hemel
schuiven, misschien was het de tot
een slagzin gewonden reclame op de
muren der gangen van den onder-
grondschen spoorweg Parijs—Praag is
4 uren Tsjecho-Slowakije voert te
Parijs tegenwoordig een intense pro
paganda wellicht was het 't één
met het ander. Hoe het zij, we waren
niet gerust voor en aleer wy, na een
Metroreisje naar de Porte de la
Vilette en een tocht met de autobus
langs de Route de Flandre, waar elk
vervoer over den weg uit België en
Nederland Parijs binnen komt, op het
kantoor der K.L.M. te Le Bourget
tegenover den vertegenwoordiger on
zer vaderlandsche luchtvaartmaat
schappij in Frankrijk, den heer J.
Mohr, te praten zaten.
Sedert de Fransche vlieghaven Le
Bourget is gemoderniseerd, 12 No
vember 1937, beschikt de K. L. M
er over twee kantoren. Bescheiden
ruimten, doch niet ongeriefelijk ingericht
ze liggen aan den voorkant van het terrein
met een wijd uitzicht over het vliegveld,
Uitgebreid behoeven de kantoren niet te
zijn, daar de taak van den heer Mohr met
zijn beide assistenten meer van controlee
renden dan administratieven aard is. De
Air France immers behartigt op laatstge
noemd terrein de belangen der K.L.M.; de
dienst ParijsAmsterdam wordt in samen
werking met de Fransche luchtvaartmaat
schappij onderhouden.
Mét die van Londen naar Parijs, Am
sterdam-Hamburg en Amsterdam-Londen
behoort de luchtverbinding Amsterdam'
Parijs wel tot de oudste luchtlijnen van
Europa. Ze werd reeds in 1920 ingesteld
en aanvankelijk gevlogen door België en
Frankrijk; sedert 1923 is Nederland van
de partij. De Belgische luchtvaartmaat
schappij Sneta werd toen opgeheven, zoo
als vele der luchtvaartvereenigingen uit
de beginjaren zijn verdwenen of in andere
maatschappijen opgegaan. Thans is de
K.L.M. de oudste luchtvaartmaatschappij
ter wereld; het kantoor aan het Leidsche-
plein te Amsterdam, waar menig onzer
wel eens een ticket heeft genomen, is het
oudste bureau voor luchtvaartpassege. De
K.L.M., één der weinige luchtvaartmaat
schappijen, die uit particulier initiatief zijn
tot stand gekomen de Staat is thans
aandeelhouder draagt nóg den naam,
die in de stichtingsacte, gepasseerd op
October te 's Gravenhage, wordt genoemd,
en de heer Albert Plesman, mét den heer
Hofstee de organisator van de eerste lucht
vaarttentoonstelling te Amsterdam men
herinnert zich de Elta is nog altijd haar
wakkere directeur.
15 jaar vliegen op Parijs!
11 Juni is op Le Bourget het vijftienjarig
bestaan der Parysche K.L.M.-lijn herdacht.
De heer Mohr, vanaf October 1922 tot Mei
1923 stationschef van het vliegveld Waal
haven, heeft vanéif den beginne de ont
wikkeling dezer lijn meegemaakt, die thans
driemaal per dag vice versa wordt gevlo
gen. Van Parijs kan men vertrekken om 9
uur, om 15 uur en om 17 uur; van Am
sterdam om 9 uur, 12.30 uur en 15.20 uur
Met ingang van 1 Juni jongstleden is er
nog een directe dienst ingelegd, 12 uur, van
Parijs naar Kopenhagen. De meeste lijnen
trouwens geven aansluiting; de dienst
AmsterdamParijs bijvoorbeeld op Lyon,
Marseille, Noord-Afrika, Valencia, Genève,
Lausanne, Bazel, Zurich en Cannes. Het
„locaaltje" 't welk om 17 uur uit Parijs
vertrekt landt te Brussel (18.15) en te
Rotterdam.
Een dienst als die tusschen Amsterdam
en Londen wordt frequenter, namelijk
achtmaal per dag in beide richtingen, af
gelegd; een Engelschman vliegt veel, de
Nederlander is wat de Engelschen noemen
air-minded, doch de Franschen moeten
den smaak van het vliegen nog te pakken
krijgen. Dat verleden jaar 3300 passagiers
meer dan het jaar daarvoor van den Pa-
rijschen luchtdenst hebben gebruik ge
maakt schrijft men voornamelijk toe aan
de wereldtentoonstelling. Overigens, als
men in het jongstverschenen jaarverslag
der K.L.M. de totaalcijfers beschouwt, is
toch een geweldige vooruitgang te consta-
teeren. Men kan zich moeilijk voorstellen,
dat deze luchtvaartmaatschappij, die over
een vloot van 44 vliegtuigen beschikt en
een technisch personeel in dienst heeft van
89 vliegtuigbestuurders, 42 boordwerk
tuigkundigen, 45 radiotelegrafisten, 18 ste
wards en 15 stewardessen, terwyl het corps
«ezaevoerders op de Amsterdam-Batavia-
route tot 25 is gestegen het gezamen
lijke personeel bestond 1 Januari 1938 uit
1480 personen nog geen twintig jaar ge
leden begon men met 12 man personeel en
een paar gehuurde Britsche oorlogsvlieg-
tuigen. Men staat verbaasd over dien snel
len groei ondanks de dikwijls ongunstige
tijdsomstandighelen. Als men toch weet,
dat de K L M. in 192C aUes byeengerekend
60 6uren vloog aocr de lucht 81.810 küo
meter aflegde en 345 passagiers, 21.963
kilogram vracht en 2902 kilogram post
vervoerde, en dat de totaalcyfers voor 1937
waren: 38.817 uren, 8.471.804 „gevlogen
kilometers 120.577 vervoerde passagiers,
1.676.066 kilogram vracht en 662.774 kilo
gram post (Uit „Achttien jaar K.L.M.
verschenen Maart 1938).
En nog ieder jaar gaan die cijfers naar
boven, worden de diensten uitgebreid. Al
dus is Amsterdam door de genoemde Pa-
rijsche en Londensche lijnen, door de dien
sten op Praag, Weener., Boedapest, op
Frankfort, Milaan, Rome, op Bremen,
Hamburg, op Berlijn, op Kopenhagen,
Stockholm en Malmö, één der belangrijk
ste luchtvaarcentra van Europa geworden.
En het binnenland, vragen wy, cmdat nu
eermaal het bloed kiuipt waar het niet
gaan kan.
Wel, er zyn geregelde diensten van
Rotterdam op Haamstede en Vlissingen,
van Rotterdam, Amsterdam op Leeuwar
den en Groningen; er zyn lijnen op Twen
te, Eindhoven, Texel. Gedurende 1937
werden in binnenlandsch verkeer vervoerd
19079 passagiers, 161.276 kilogram vracht
en 2306 kilogram post. Pas is het
Leeuwarder vliegveld geopend, Nerboven
'bij Tilburg zal volgen, Zuid-Limburg zal
binnen afzienbaren tijd ongetwijfeld een
luchthaven bezitten.
We wandelen door de ruime hal van het
hoodgebouw op Le Bourget waar ook
de kantoren der British en Imperial zijn
gevestigd met onzen vriendelijken ge
leider en gastheer, die Croydon aan de
telefoon verwacht en die honderdmaal per
dag zijn taal dient om te schakelen op
Engelsch, Duitsch, Fransch of Hollandsch,
al naar de eischen van het oogenblik.
Als we met een arm vol papieren
wederom de Route de Flandre gaan en de
trotsche vliegtuigen zich langs den hemel
zien haasten, een half uur later in onze
vertrouwde razende Metro zitten vullen
we onwillekeurig de luchtvaartreclames
op de muren al aan naar eigen inzicht en
believen: Parijs ligt negen kwartier van
Amsterdam, Rome zeven uur van Rotter
dam, Le Bourget drie uur van Leeuwar
den. Het wordt een nieuw soort aardrijks
kunde. En dan te bedenken, dat de tijd der
gebroeders Wright, die van Blériot en Jan
Olieslagers no0 maar een paar decennia
achter ons ligt. The flying Dutchman, de
vliegende Hollander, werd de eerenaam
voor hem, die precies dertig jaa.r geleden
op den zolder der ouderlijke woning te
Haarlem energiek een ouden keukenstoel
„vloog" Vliegende Hollander, de titel
is ook van toepassing op de K.L.M., die als
Fokker klein begonnen haar eerste
eigen vliegtuig was een Fokker F 2 met
vier plaatsen een wereldnaam en
wereldfaam heeft verwonen en fier de
Nederlandsche kleuren over landen en
zeeën draagt. T. O.
Gistermorgen vertrok Viruly met de
Emoe naar Batavia en als hij daar aan
komt, staat een vliegtuig van de K.N.I.
L.M. klaar, om post en passagiers naar
Sydney te brengen.
Zondag vertrok uit Southampton de
eerste Britsche vliegboot van de Impe
rial Airways, die in Singapore aanslui
ting geeft op den dienst naar Brisbane.
Daarmee werd de directe luchtdienst
EngelandAustralië geopend.
De Engelsche en Nederlandsche dienstre
gelingen zijn in onderling overleg samenge
steld. De Engelsche vliegbooten vertrekken
op Woensdag en Zaterdag uit Batavia en ko
men op Zaterdag en Dinsdag te Brisbane
aan. Het vliegtuig van de K.N.I.L.M. verlaat
Zondag en Donderdag Batavia en komt op
Dinsdag en Zaterdag te Sydney aan, na een
tusschenlanding te Brisbane. De reisduur per
Qantas Airways bedraagt vier dagen in beide
richtingen, die van de K.N.I.L.M. op de heen
reis drie, op de terugreis twee dagen.
De dienst van de K.N.I.L.M. is der
halve veel sneller en bovendien vliegt
de Qantas Airways niet verder dan Bris
bane. Deze snelheid blijkt nog duidelij
ker, wanneer van Australië uit in de
richting Batavia wordt gevlogen. Qantas
Airways vertrekt op Dinsdag en Vrydag
uit Brisbane, de K.N.I.L.M. vertrekt op
Donderdag en Zondag doch de vliegtui
gen van beide maatschappijen komen op
Vrijdag en Maandag te Batavia aan.
Dit verschil komt ook voor een groot deel
voor rekening van het snelle materiaal van
de K.N.I.L.M. De Short-Empire-vliegbooten
van Qantas Airways hebben een kruissnel
heid welke zich om de 275 K.M. per uur be
weegt. Haar actie-radius bedraagt 1200 K.M.,
die van de Lockheed 1500 K.M., met een
kruissnelheid van plm. 350 K.M.
Engelsche critiek op Imperial Airways.
In dit verband mogen wij op een artikel
in de Javabode wijzen, welk blad gewag
maakt van de ontevredenheid te Singapore
over de dienstregeling van de Imperial Air
ways.
Sinds de instelling van de vliegbootenver-
blnding op de route LondenSingapore, on
der gelijktijdige versnelling van den dienst
is 50 pCt. der vliegbooten te laat aangeko
men.
Ondanks de ontevredenheid van het pu
bliek hierover hebben de bladen aan den
Overwal, aldus het Indische blad, het eerst
nog even willen aanzien, alvorens wéér met
critiek op den Britschen dienst te komen. Dit
zwy'gen is thans echter, zoowel door „Straits
Times" als door „Singapore Free Press", ver
broken,
In het onderstaande heeft de Javabode een
en ander aangehaald uit 'n hoofdartikel van
de „Straits Times" over deze aangelegen-
beid:
„Wanneer wij toegeven aan den stroom
van klachten van het publiek over de onre
gelmatige bezorging van de vliegmail, al
dus het blad is het niet zoo zeer om cri
tiek uit te oefenen op den nieuwen dienst
van de Imperial Airways, welke nauwelijks
3 maanden oud is, dan wel om het feit, dat
wij ons misleid gevoelen door de aankondi
ging, dat wij thans een dienst hebben welke
het traject LondenMalakka in 5)4 dag
overbrugt
Dat wij tot dusverre hierover zwegen, had
ook tot reden dat „Imperial Airways" den
laatsten tijd al genoeg critiek heeft moeten
aanhooren en de KL.M. al genoeg is gepre
zen. Tenslotte verwacht men van ons, behal
ve eerlijkheid, ook toch nog wat gepasten
vaderlandschen trots. Wij zijn thans echter
aan een punt gekomen, dat verder zwijgen
zou kunnen worden uitgelegd als onverschil
ligheid ten opzichte van gerechtvaardigde
grieven van het publiek.
Het laatste vliegtuig met de moederland-
sche mail aan boord heeft een noodlanding
moeten maken ergens op een meer midden
in Britsch-Indië. In feite hebben wij de laat
ste 8 dagen hier in Singapore geen enkel En
gelsch mailvliegtuig gezien. Dit heeft den
ketel der publieke ontstemming doen over-
loopen.
Waarover men het meest hoort klagen, is
de verlate aankomst van het vliegtuig, dat
hier, volgens het schema, Vrijdags moet
aankomen. Meestal wordt dit Zaterdag en
dikwijls zóó laat, dat alleen houders van
postbussen hun mail gedurende het week
einde afgeleverd krijgen. De overigen moe
ten tot Maandag wachten, op welken dag het
vliegtuig, eigenlijk voor de antwoordmail
bestemd, naar Londen vertrekt
De versnelde dienst der Imperial Air
ways is op 9 April 1.1. geopend. Sinds
dien is de helft der Engelsche vliegtui
gen te laat aangekomen. Bij de K.L.M.
kwamen in deze periode slechts twee
toestellen over tijd".
Een wel zeer vleiend oordeel voor K.L.M.
en K.N.I.L.M.
Moge de samenwerking tusschen beide
zuster-organisaties zoo zyn, dat de nieuwe
dienst vlot en secuur kan worden uitge
voerd!
ONZE POSTVLUCHTEN.
De positie der postvliegtuigen was gisteren:
Uitreis: Torenvalk te Rangoon; Emoe te
Athene; Pelikaan te Bandoen.
Thuisreis: Wielewaal te Basra; Nandoe te
Medan.
Een zielig stukje mensch naar het
Huis van Bewaring.
Mr. Krabbe nam Maandag weer de zitting
van den Alkmaarschen politierechter waar
en daarbij kreeg hij verschillende keeren te
maken met de vrouwelijke sekse. Een van
de eerste vertegenwoordigsters dier sekse
was de jonge Heldersche dienstbode Maria
van B., die haar patrones E. K. S. verschil
lende keeren had bestolen voor kleine geld
sommen. Het meisje kind nog bijna had
het erg te kwaad en snikte gedurende den
geheelen tijd, dat ze op het zondaarsbankje
verblijf hield, erbarmelijk.
Ze had ook alle reden om dat te doen, want
het zag er duister voor haar uit, niet alleen
n.1. dat ze genoemde mevrouw te kort
had gedaan: ook in tal van andere betrek
kingen ze wisselde vaak van mevrouw
had ze het met de eerlijkheid niet nauw
genomen en bovendien had ze een mantel
gekocht zonder aan betaling te denken.
Meneer Wiggers, de reclasseeringsman, liet
sombere geluiden hooren. Het gezin, waar
uit het meisje stamde, stond niet ongunstig
bekend, de vader was een harde werker,
maar gaf weinig leiding en wilde de fouten
zijner kinderen niet zien, terwijl moeder het
al niet beter deed. Het meisje was zoodoen
de veel te vry in haar doen en laten, ging
naar danszalen, snoepte en gaf zich aan an
dere moreel twijfelachtige genoegens over.
Plaatsing van het meisje, dat het gesprokene
zielsbedroefd zat aan te hooren en dat nu
Zwaar Transportryw. 18.50, Heeren-
rijw. met Torpedon. 14.00, 15.00,
16.00, 17.50, D. rijw. 13.50,
14, Meisjes- en Jongensfiets 14.50,
enz. Nierop, Heerenstr. 10. Tel. 3827.
Prima merken Stofzuigers met nieuwe
motoren waarop 1 jaar garantie, vanaf
10 bij de Reparatie-Wikkelinrichting
Peperstraat 3 bij den Dijk.
Te koop z. g. a. n. Tourfiets, bill. prijs,
best heerenrijwiel 9, laag jongens
rijwiel, nieuwe banden, 10.
Te bevr. LIMMERHOEK 18.
Te koop: prima Gasfornuis 3 pits met
2 ovens 7.50.
RUSSEN WEG 6, Bergen.
Te koop, wegens plaatsgebrek, een
Ford „Coach" met zoo goed als nieuwe
banden. Te bevragen bij A. KIEFT,
Stompetoren.
Te koop gevr. een z. g. a. n. moderne
kinderwagen, liefst met verstelbare
duwer. Adres te bevragen bureau van
dit blad.
Naaimachine te koop gevraagd^, goed
werkende. Brieven met prijs onder
letter K 61 bureau van dit blad.
Te koop een 4 deurs zuinig wagentje
Chevrolet, open bestelauto, 1 B.S.A.,
3 54 P.K., k.k. en een twee pers. kano,
billijk. J. LEEUWANGH's Verhuurin-
richting, Limmerhoek 8.
Te koop Motorrijwiel Matchless
500 cm. zijklep, in prima staat, luxe
uitvoering, 200.
N. ZOMERDIJK, Houttil.
Gevraagd flink kolenfornuis in prima
staat. Brieven met prijs onder letter
H 59 bureau van dit blad.
Te koop: lief Dienstbodenkastje voor
6.50, Ledikant 2.50, prima Veeren-
bed 5, Gemakskoffer met pot,
Closetstoelen, 2 Crapeauds 10, alles
uit netten inboedel. Dekker, Spoorstr. 5
Te koop vleugelpiano (Niendorf). Te
bevr. C. VELTHUIJS, Steijnstraat 33.
Voor Naaimachines bij DEKKER,
thans Spoorstraat 5. Luxe inzak-
machines voor een beetje geld. Prima
Handnaaimachine met garantie 17.50,
Naaimachines vanaf 5
Te koop gevr. een auto 1937/38. Br.
met opgave van merk en prijs onder
letter J 60 bureau van dit blad.
Te koop zeer mooie Studiepiano
Eckstein 95, prima Studiepiano 58,
nog enkele andere, alles toonhoudend
en gegarandeerd, v/h. SPANJAARD,
Koorstraat 17-19. Telef. 3483.
Z. g. a. n. Singer Kleermakersmachine
20, Luxe trapnaaimach. in salonkast
45 met 10 jaar garantie, Handnaai
machine vanaf 5. gar. GUUS
KLUNNEN, Hofdijkstr. 10, Alkmaar.
reeds wrakhout dreigde te worden op het
barre strand der grimmige levenszee, in een
inrichting achtte de heer Wiggers noodzake
lijk, teneinde het gelegenheid te geven tot
nadenken over hetgeen het misdreef. Hij
wilde echter graag nog wat tijd om te onder
zoeken, op welke manier het beste behan
deld zou kunnen worden.
De officier, mr. v. d. Feen de Lille, vond,
dat het meisje geen zedelijke ruggegraat had
en bergafwaarts ging. Hij vroeg de zaak aan
te houden overeenkomstig den wensch van
den heer Wiggers, maar hij meende het
daarbij tevens noodzakelijk tot onmiddel
lijke gevangenneming over te gaan, uit vrees
voor herhaling der misdrijven.
De politierechter besliste conform en door
een grooten rijksveldwachter begeleid ging
het zielige stukje mensch de deur uit, naar
het sombere Huis van Bewaring.
Op te grooten voet geleefd.
Weer was het een jonge Heldersche vrouw,
die gestolen had. Ze was pas getrouwd met
een matroos eerste klasse der koninklijke
marine, had een bescheiden inkomen, hoe
wel niet te bescheiden voor dezen tijd, maar
deed, wat de menschen noemen „groot". Ze
kocht voor veel meer dan in haar beurs zat
en maakte zoo een schuld van vijfhonderd
gulden, hetgeen zelfs voor een eerste klas
matroos een enorm bedrag is.
Natuurlijk kwam ze vast te zitten en dat
was oorzaak, dat ze, logeerende bij een zieke
nicht te Schagerbrug, die ze zou helpen, elf
gulden stal ten nadeele van een andere logé
en 5 van haar nicht. Dat laatste ontkende
ze nu, in tegenstelling met haar bekentenis
tegenover de politie, welke volgens haar was
afgedwongen.
De heeren geloofden haar ontkentenis niet,
maar moesten het wel aanvaarden, wijl
beide getuigen zich ziek hadden gemeld en
dus het tegendeel niet konden verklaren.
De heer Wiggers rapporteerde ook nu en
zijn geluid was nog somberder dan in de vo
rige zaak en eerlijk gezegd, had hij weinig
hoop.
De officier zei, dat de jonge vrouw geleefd
had ten koste van een ander en door haar
manier van doen zelfs haar jonge huwelijk
in de waagschaal stelde. Want wie garan
deerde, dat het den echtgenoot niet eens
een keer zou vervelen maar hard te werken,
terwijl vrouwlief het geld over de balk gooit
en bovendien nog steelt? Hij, de matroos,
wilde het nu nog probeeren allemaal weer
goed te maken, maar wanneer hij straks naar
Indië gaat, zal het dan niet zijn: uit het oog,
uit het hart, zooals zoo dikwijls gebeurt?
Spr. wilde een voorwaardelijke straf vra
gen (zij het met een kloppend hart), maar
met een flinken stok achter de deur. Vijf
maanden voorwaardelijk met 3 proefjaren
en oplegging van bijzondere voorwaarden,
was de eisch.
De politierechter was ook al niet erg ge-
23. Maar toen verscheen de politie. „Het bos vernielen
jelui, en dat moet gestraft worden", zei de grootste van
de drie agenten", jullie mee met mij, Vooruit!" „En jij
Sambo, jij wordt straks wel teruggebracht naar de
dierentuin". De jongc-s m-rkten, dat ze de agent weet
konden verstaan.
24. Jan en Flip werden bij de kraag gepakt. Uit alle
macht schreeuwden ze Sambo toe, dat hij hen moest
helpen, maar op een drafje rende Sambo het park in.
En daar waagden de agenten zich niet aan.
rust over het geval en maakte er 6 maanden
voorwaardelijk met 2 proefjaren van en op
legging van de bijzondere voorwaarde, dat
de schuld van 500 binnen een jaar zou zijn
afbetaald. Het Leger des Heils zal er op toe
zien.
Steunfraude.
Geen zitting zonder een geval van steun
fraude. De sinds vijf jaar werklooze Alk
maarsche koetsier Nicolaas S. werd ervan
beschuldigd als steuntrekkende werklooze te
hebben verzwegen en schriftelijk ie hebben
ontkend, dat zijn vrouw als werkster f 5.50
per week verdiende. Slechts het twee keer
verzwijgen van dat bedrag was hem ten
laste gelegd, maar in werkelijkheid had hij
gedurende twee jaar voor een totaal van on
geveer 230 verzwegen, welk geld door zijn
vrouw was verdiend. De man had het, als
bijna steeds in dergelijke gevallen, uit bit
teren nood gedaan; een bevalling en het
overlijden van een kind hadden groote extra
uitgaven gevergd, die door den germgen
steun niet waren te dekken.
De officier was niet onwelwillend in zyn
requisitoir en gaf toe, dat de twee-derde af
trek van bijverdiensten de verleiding tot
verzwijgen dier verdiensten groot maakt,
maar ja, men moet nu eenmaal eerlijk blij
ven. En bovendien: het komt toch uit! De
eisch was een maand gevangenisstraf.
Het vonnis was conform.
Het spreekwoord gaat niet altijd op.
Een goede buurt is beter dan een verre
vriend, zegt het spreekwoord heel terecht,
maar er zyn altijd menschen, die en doof
zyn voor spreekwoorden en doof zijn voor
de vermaning, dat de liefde tot den even
naaste een der twee voornaamste geboden
is. De politierechter, ook een plaatsvervan
gende, weet daarvan mee te praten. Trou
wens, zouden alle menschen aan dat gebod
gehoor geven, dan was er geen rechter noo-
dig. Om het genoemde spreekwoord te kun
nen gebruiken vermelden we van de ver
schillende beleedigings- en mishandelings
zaakjes alleen de wel zeer onverkwikkelijke
burenruzie tusschen de twee Alkmaarsche
families A. en H. Het was een oude veete,
waaraan blijkbaar de heele buurt deelnam.
De climax werd bereikt, toen op zekeren dag
vader H. een gat in de schutting tusschen
zijn en A.'s erf dicht wilde spijkeren, omdat
zelfs dat gat aanleiding was tot liefdeloos
heden. Volgens zyn zeggen werd hij daarbij
gehinderd door buurvrouw A., die met een
stuk hout het plankje, dat op het gat moest,
weg duwde en bovendien den man uitschold
met woorden, die in het bijzijn van kinderen
beter niet herhaald kunnen worden.
Dat kwam voor den armen rechter, die
met een star ontkennende verdachte, twee
getuigen a charge en twee getuigen dé
charge te doen kreeg. Buur H. verklaarde
onder eede, dat hij leelijk was uitgeschol
den en hadden de oogen der verdachte
buurvrouw echte vlammen kunnen werpen,
de man zou tijdens zyn verklaring ver
schroeid zyn geweest tot een nietig hoopje
asch. Een neutrale buurtbewoner staafde 's
mans getuigenis en aangezien de getuigen
a décharge, een van de kwestie zelf niets ge
zien hebbende olieventer en de alles tegen
sprekende echtgenoot van de verdachte dame
niet voldoende waren om de verdachte dame
ontzenuwen, achtte de officier het bewijs
van verdachte's schuld geleverd, 12 of 6
dagen was de eisch, welke door de juffrouw
vreeselijk werd genoemd.
De politierechter dacht klaarblijkelijk:
waar twee kijven hebben beiden schuld en
maakte er slechts 7 of 2 dagen van, waar
mee het pleit in de rechtszaal was beslecht.
Of de ruzie in de buurt er door verdwenen
zal zyn? Wanneer haat de harten verbitterd
zyn deze dingen slechts olie op het vuur.
Op straat zetten de buurvrouwen, die de
rechtszitting hadden bijgewoond, het debat
over deze interessante aangelegenheid voort.