VOOR ONZE KINDEREN. tyuadméciek Zomer op het land. DE GEBROKEN VAAS DERDE BLAD. Verhaaltjes van kinderen voor kinderen. Plaatjes zonder praatje. RAADSELS. Mooie combinaties. Hieronder een prachtige stand van 9 om 9. denken. Ze had haar zo aangekeken van morgen, alsof ze toch wel vermoedde, dat Nel het gedaan had. En nu begon Nelleke toch heus te huilen. Ze had zich de hele dag goed gehouden, maar nu kon ze het niet meer uithouden en met haar armen op tafel snikte ze het uit. Toen, ineens, stond ze op, veegde haar tranen af, nam een stukje postpapier en begon te schrijven: „Lieve Juffrouw, ik heb de vaas gebroken. Ik durfde het vanmorgen niet te zeggen, want ik vond het zo naar, dat u dan boos op me zou worden. Maar ik vind het zo vrese lijk, dat ik het niet gezegd heb, dat ik nu helemaal geen zin in de vacantie heb. Is u erg böos op me? Dag juffrouw, wilt u het me vergeven? Nelleke". Ze vroeg een postzegel aan vader en bracht de brief toen gauw naar de bus. Ze zuchtte diep, toen ze de enveloppe hoorde vallen. Daarna rende ze naar huis. Ze ging meteen naar de huiskamer en toen ze zag, Zw. 0 sch. op: 8, 9, 16, 18, 20, 28, 29, 30, 35 en dam op 45. W. 10 sch. op: 26, 31, 38/44, 46. In onze volgende rubriek geven wij de oplossing. Onze Vierde Juni-Opgave. Letters toevoegen. De oplossing was als volgt: 1. kas-t-deur 2. ko-r-aal 3. lok-a-as 4. men-a-ge 5. rivier-o-ever 6. schip-b-rug 7. stil-l-even 8. zei-s-port De volgelnaam uit de toegevoegde letters te vormen is: Albatros. Toekenning Juniprijs. Bij 't controleeren der lijst bleek dat de Juniprijs a 2.50 is gewonnen door den heer C. J. Hoeben, Schoutenstraat 24, al hier, met 138 p. en 4 goede Juni-oplossin- gen. Deze prijs is vanaf Maandag bij onze Administratie af te halen. Stand der hoogstgeplaatsten volgende rubriek. Onze Nieuwe Opgave. (No. 1 der Juli- aerie). Optellen en aftrekken. Hieronder vindt men in letters de op telling en de aftrekking van twee getallen van tien cijfers. Dezelfde letter stelt steeds hetzelfde cijfer voor. ABHKLMNRSZ RLKBMNKLHA opt. NZMMHMAAHK ABHKLMNRSZ RLKBMNKLHA aftr. LKSHHARSLK Gevraagd wordt deze sommen geheel in cijfers in te zenden. Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig mogelijk doch uiterlijk tot Vrijdag 8 Juli 12 uur aan den Puzzle-Redacteur van de Alkmaarsche Courant. Nel werd bleek van schrik. O wat ver schrikkelijk! Daar lag de mooie grote vaas van de juffrouw in scherven op de grond. Ze had er met haar hand tegenaan gestoten, toen ze zich uitrekte. Wat moest ze nu doen? Wat zou de juffrouw vreselijk boos zijn, want ze had die vaas op haar verjaardag gekregen en zei altijd, dat ze er zo veel van hield! Nelleke kon wel huilen. Ze keek gauw om zich heen, maar er was niemand in de buurt, dus niemand had het gezien. Zou ze alle scherven opruimen en het dan morgen tegen de juffrouw zeggen? Maar de juffrouw was vast en zeker woedend en dat vond Nel vreselijk, want ze hield veel van haar en ze vond het erg naar, als de juffrouw boos op haar was. Zou ze dan Nee, dat was niet eerlijk en de juffrouw zou tóch heus wel begrijpen, dat zij de vaas gebroken had. Niemand anders kon het toch gedaan hebben? Alleen de werksters, maar de juffrouw kwam het toch wel te weten. Met tranen in haar ogen keek Nelleke naar de scherven. Wat moest ze nu toch doen? Kon iemand haar maar helpen. Ze vond het zo vreselijk, als de juffrouw echt boos op haar werd en dat nog wel vlak voor de vacantie. Ze besloot om eerst maar naar huis te gaan. Morgen zou ze wel verder zien. Ze liet alle scherven liggen, deed de deur dicht en ging naar huis. Ze kon bijna niet in slaap komen, die nacht. Ze had niets aan haar vader en moeder verteld, want dan zouden zij v na tuurlijk ook nog boos worden en het was al erg genoeg, dat ze van de juffrouw mor gen zo'n standje krijgen zou. Ze draaide in haar bed heen en weer, maar eindelijk sliep ze toch in. De volgende morgen treuzelde ze erg aan het ontbijt. Ze wilde het zo lang moge lijk uit stellen om naar school te gaan. „Kindje, maak toch een beetje voort", zei moeder. „Je komt anders op de laatste dag nog te laat. Vind je het niet heerlijk, dat je vacantie krijgt?" „Ja", antwoordde Nelleke met een zacht stemmetje. Moeder keek haar eens even aan. Ze begreep niet, waaroh Nel zo stil was. Het zou om twaalf uur wel over zijn. Toen Nelleke in de klas kwam, stond daar al een heel troepje kinderen om de juffrouw heen. De scherven lagen nog steeds op de grond. Nel was nog maar net binnen, toen de bel ging en ze op hun plaats moesten gaan zitten. Zw. 7 sch. op: 4, 8, 9, 10, 18, 22, 37 en dam op 21. W. 9 sch. op: 20, 24, 20, 30, 32, 33, 38, 40, 41. Zwart heeft vermoedelijk als laatsten zet 313 gespeeld. Het valt nu niet mee de slagwending te zien, waarmee wit finaal aan alles een einde maakt, n.1.: 1. 3228. De zwarte dam moet 4 sch. slaan van 21 naar 32 over 43, 25 en 14. Wit speelt dan 2923!! Opnieuw moet de zwarte dam 4 sch. slaan nu van 32 naar 28 over 19, 35 en 44. Wit besluit met 41 5!! Ter oplossing voor deze week: Probleem 1548 van I. Weiss (Tribune 'des Damistes). dat moeder helemaal alleen was, kwam ze bij haar zitten en vertelde haar alles. Moeder streek haar eens over het haar en zei: „Ik ben heel blij, dat je geschreven hebt". Meer zei ze niet, maar Nel vond het al genoeg. Ze sliep die avond direct in, nu was er toch niets meer om wakker voor te liggen. De volgende avond kwam er een briefje voor Nel. Het was van de juffrouw en er stond in: „Lieve Nelleke, ik was erg blij met je briefje en ik ben niet meer boos op je. Ik begrijp wel, dat je het niet expres hebt ge daan. Als je 't niet had verteld, was ik wel boos geweest, want ik wist heel goed, dat jij de vaas had laten vallen. Niemand anders is na jou meer in de klas geweest. Maar nu is alles voorbü en ik heb het je allang weer vergeven. Prettige vacantie verder en tot September! Het leek net, alsof de vacantie nu eigen lijk pas begonnen was. WITVOET EN TILLIE door D1NA GROOT. N n I i i Boer Klaasen had een prachtige boerderij. Ook had hij daarom heen prachtige wei landen. In één van die weilanden liep een prach tig jong paard en het hield veel van Tillie C., het dochtertje van boer Klaasen. Boer Klaasen hield veel van Witvoet en zou haar aan geen mens afstaan. Het was hooitijd en de boer en de werk lieden waren al een week bezig. Het hooi lag in grote hopen op elkaar. Eiken middag bracht Tillie het eten en drinken aan haar vader en de werklieden. Zij was zeer ge zien bij de mannen. „Vader", vroeg ze op een keer, „mag ik wat in 't hooi spelen?" „Jawel kind, maar gooi het niet uit el kaar". Weg was Tillie! Ze stoeide en ravotte zo lang totdat ze niet meer kon. Even rustte ze uit. Plotseling kwam er een gedachte in haar op. Ze zou een hol gaan graven in 't hooi. Ze had al een hele gang af toen het inzakte. Een paar zachte kreten onder 't hooi en toen was het stil. Niemand had iets gezien. Tegen half zes spande de boer Witvoet uit en riep Tillie. Geen gehoor, nog eens geroepen geen resultaat. De boer deelde het de knechten mede en ieder ging aan het zoeken. Plotseling hoorden ze gehinnik van Wit voet, en, omkijkende, zagen ze dat Witvoet by een hooihoop stond te snuffe len In een ommezien waren ze er. De hele hoop werd omver gegooid en daar lag Tillie: dood of bewusteloos. Ze werd direct van het hooi bevrijd en de boer liet direct een dokter komen. Deze paste kunstmatige ademhaling toe, en wer kelijk, na een half uur sloeg Tillie de oogen op en keek om zich heen. Doch zy sloot di rect weer de oogen. „Naar bed", zei de dokter, en dat gebeur de. Witvoet kreeg extra lekker voer en werd in de weide gestuurd. De familie Klaasen doorleefde een ang stige week en eindelijk sloeg het meisje de oogen op en prevelde: hooi, gang maken, wat ben ik moe. Tillie ging vanaf die tijd vooruit. Einde lijk mocht zy weer wat buiten. Direct kwam Witvoet aanlopen en hinnikte van blijd schap toen hij zijn kleine meesteres weer zag. De band tussen Witvoet en Tillie werd nog vaster gemaakt. Zag men Tillie, dan zag men haar onafscheidelijke vriendin ook. Toen ze groter was leerde ze paardrijden en galopeerden zy over velden en wegen. Zo ging een tijd voorbij. Totdat op een dag Witvoet niet zo lustig was als anders. Ze bleef maar liggen en had geen lust. „Vader", zei Tillie, „Witvoet beeft geen lust om met me te spelen, ze blijft maar liggen". Toen had vader haar ondeugend aangeke ken maar gezwegen. Doch de volgende dag wist Tillie wat het was geweest! Naast Witvoet in 't strooi lag een veulen tje donker van kleur en oog. Wat was Tillie blij. Ze verzorgde het veu- Zwart is aan zet en speelt 18—23. Schijn baar een heel goede zet. Maar wit toonde duidelijk dat het dit niet was, want hij vervolgde met: 1. 22—18 1. 23 21 2. 33—28 2. 13 33 3. 38 20 3. 14 25 4. 35 11 Bijzonder is de volgende combinatie van Boissinot: door LIES HELGERS. Om de week hadden de meisjes van de klas de beurt. Ze moesten dan nablijven als de anderen al weg waren en zorgen, dat de hele klas netjes was. Het bord moest schoongemaakt worden, de bloemen kregen fris water, de banken werden afgeveegd, ze moesten kijken of er geen boeken en schriften rond slingerden en die anders in de kast bergen. De meeste meisjes vonden het vervelend om de beurt te hebben, want dikwijls bleef je dan wel twintig minuten langer dan de anderen op school. Maar er was ook wel iets leuks bij. De klas zag er zo heel anders uit, als alle kinderen weg waren en als je er helemaal alleen in rond kon lopen en precies doen, waar je zin in had. Met het kleine gietertje besproeide je de planten. De bloemen, die in vazen ston den, moesten eruit gehaald worden, de vaas moest goed schoon gemaakt worden en ten slotte moest er vers water in. De laatste week voor de vacantie had Nelleke de beurt. Het was geen hele week meer, want ze kregen Vrijdags al vacantie. Zingend veegde ze de borden schoon, raapte de boeken op, die een paar kinderen ver geten hadden mee te nemen en begon toen met de planten. Wat een gek idee was het, dat ze in een andere klas zou zitten als ze weer op school kwam. Wel leuk, maar toch was dit wel een erg prettige klas. De platen aan de muur waren zo mooi en de zon kon de hele dag naar binnen schijnen, omdat de klas precies op een hoek lag en dus aan twee kanten ramen had. Nelleke dacht eraan, dat ze in de vacantie bij haar vriendinnetje zou gaan logeren. Wat zouden ze weer een plezier maken! Het was altijd zo leuk bij Ans. Het was toch wel heerlijk om vacantie te hebben! Nelleke strekte haar armen eens uit van plezier en bamü! „Kinderen", zei de juffrouw, „jullie weten niet, hoe ik schrok, toen ik vanmorgen in de klas kwam en mijn mooie vaas in stukken op de grond zag liggen! Wie weet er iets van?" Niemand gaf antwoord. Ze keken elkaar aan, maar niemand kon zeggen wie het gedaan had. Alleen Nel wist het, maar ze durfde het nu plotseling helemaal niet meer te zeggen. „Nel, weet jij er niets van? Jij hebt toch de beurt deze week en blijft het langst in de klas". Nel keek naar haar bank en zei toen: „Ik weet het niet,, juffrouw, gisteren was hij nog heel". O, hoe kon ze zo jokken! Ze schrok er zelf van, ze wilde helemaal niet jokken en nu had ze het ineens gezegd. „Ik vind .het erg verdrietig", zei de juffrouw, „ik heb het al aan de werksters gevraagd, maar die wisten er ook niets van, want ze hebben gisteren de klas niet gedaan. Ik denk, dat één van jullie een beetje jokt". Het was doodstil in de klas. Nel durfde niet om zich heen te kijken. Maar nü kon ze. het toch niet meer zeggen? „We zullen er nu niet meer over spreken, degene, die het gedaan heeft moet om twaalf uur maar even bij me komen." Ze sloegen,hun boeken open en begonnen te lezen, want ze hoefden niet meer echt te werken vandaag. Nel kon niet opletten. Zou ze het zeggen? Ze durfde nu niet meer. Om twaalf uur kwam er niemand by de juffrouw en om vier uur ook niet. Ze sprak er niet meer over, maar alle meisjes merk ten, dat ze er nog wel aan dacht. Toen Nel thuis kwam, was ze lang niet zo vrolijk als anders. Ze ging stil naar haar kamertje en probeerde een beetje te lezen, maar het ging niet. Ze moest maar aldoor aan de juffrouw denken. Nu was haar hele vacantie bedorven! Aan tafel vroeg moeder: „Je bent toch niet ziek, Nelleke?" Verder vroeg ze niets. Nel zou het haar toch wel vertellen, dacht ze. Na het eten ging Nel direct naar haar kamer. Ze moest steeds aan de juffrouw len als ware het een kind. Witvoet ver trouwde „Zwartje" alleen aan haar toe. „Zwartje" hechte zich al heel gauw aan haar en zij leerde het ook aan de teugel lopen. Zo ontstond een vriendschap tussen hun drieën als nooit tevoren. 1. Vul de ontbrekende letters in en ge krijgt een bekend Hollands spreekwoord. .1. .e. .a.f v.r.r.n.e, i eped« .Ua 2. Hoe kan men bewijzen, dat een gans zes koppen heeft? 3. Een woord van 16 letters geeft iets aan waarover tegenwoordig in alle cowranten wordt geschreven. Een 8 9 10 11 5 8 is een kort ver haal. Een 8 S 4 2 5 5 11 12 was vroe ger een ordebewaarder in de gemeente., 16 11 11 1 is een kleur. 6 14 7 12 is een volksdrank. Ieder heeft het reebt er een eigen W, M 15 14 15 16 op na te houden. «k DE OPLOSSINGEN. De oplossingen van de raadsels uit een vorig nummer zyn. 1. Ahorn p opulier palm e ik 1 inde b euk olijf o lm m oerbeiboom 2. Haarlem Odoorn Gorkum Edam Blokzijl Oirschot Muiden Ede Naarden Vorden Alkmaar Neede Gouda Epe Noord- wijk Venlo Egmond Eerbeek Landsmeer Woerden Imbosch Nootdorp Dokkum. Hooge bomen vangen veel wind. 3. De bovenmeester liep op de vlonder en de onderwijzer liep achter hem>- met een stopfles onder de arm.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 11