SPORT EN WEDSTRIJDEN. DE TOUR DE FRANCE 1938. 1 4500 K.M. door geheet Frankrijk. Alléén tweede handsch goederen. 35 cent per vijf regels, uitsluitend a contant. (DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN). Heen en terug over den Atlantischen Oceaan. vliegtuig voor 100 personen. LensrteaataCzMg I"egtUig' d3t' naar men zegt- MJCj JLVJXJi DIJALI. BELGIE ®\RIJSEL 'KAME&JK' AMIENS iST.pUENTIN <s^20 BEAUVAIS REIMS VERDUN METZ N—v, STRftATS- sauns^Sj/BURG PARIJS CHALONS EVREUX DINAN COLMAR sVANNES BELFORT NANTES LA ROCHE L SUR-YON \ZWITSERLAND GENEVE 'LA ROCHELLL ®AIX-LSS-BAINS ST. MICHEÓ BRIAN^ON lARCACHON barcelonneti DIGNEJ /J\£ASTELLANi .ARLES MONTPELLIER LUCHON MIDDELLANDSCHE ZEE 32*RONDE VAN FRANKRIJK DtfifSCHLANO DATUM ETAPPE AANTAL KM. 5 JULI 215 km. 6 2 237 7 3 238 8 - 4 228 10 5 198 11 6 223 12 JULI 7 115 km. 14 8 193 18 - 9 260 17 f IO 168 - 18 - II 223 19 JULI 12 199 km. 21 13 284 - 22 - 14 219 23 - 15 311 - 25 - 16 284 26 17 233 km. 27 JULI 18 186 28 h 19 196 30 20 199 - 31 21 275 - 4684KM TOTAAL ITALIË 3633 DERDE BLAD. Wielrennen. Gerrit Schulte, van wie velen niets en velen veel verwachten! Iets over de renners. En nu is het de vraag: wie zal deze Tour winnen? Dat kan niemand voorspellen. Maar zeker is, dat zoowel de individueele winnaar als de ploeg gezocht moet worden in Frankrijk en België. Beide landen hebben een keur van wegrenners en beide landen hebben een ploeg en een man, die overwinnen kunnen. Noemen we bij België alleen maar Maes en Kint en bij Frankrijk Magne en Speicher. Dan hebben we vier favorieten genoemd. Maar laten wë direct er bij voegen, dat hier veel meer namen genoemd zouden kunnen worden. En dan zijn er de Italianen en Spanjaar den, die ook een woordje meespreken. Ze zijn in elk geval goede klimmers en dat be- teekent in de Tour heel wat. En tenslotte onze Nederlanders! Twee jaar geleden reden ze voor het eerst mee en deden toen verrassend goede dingen. Het Een der allerbeste Belgische wegrenners is Sylvere Maes, die mede tot de favorieten behoort. Magne, een der favorieten van de Fransche ploeg. vorig jaar werd echter min of meer een debacle. Wat zal het nu worden? Zal Schulte zich kunnen handhaven? Velen betwijfelen dit en meenen, dat Schul te er na één of twee dagen al uit ligt. Schulte zelf beweert, dat hij de Tour zal uitrijden hoe dan ook. Hij is niet bang voor de ber gen en evenmin voor de dalingen en meent, dat het wel zal gaan. Van Nek is goed getraind en kent het werk. Een jaar geleden was hij niet geluk' kig, maar dat hoeft geen reden te zijn, om ook nu te wanhopen. Hij kan het in elk ge val een eind brengen, als zijn reserves maar voldoende zijn. Middelkamp weet ook, wat de Tour betee- kent en op hem mag men eveneens veel ver trouwen. Dan is er nog de Fransche Nederlander v. Schendel. Met zijn broer heeft hij al twee keer de Tour gereden en beiden keeren goed Hij kent de wegen, kent de omgeving, kent de taal en dus. Laten we veel vertrouwen stellen in v. Schendel! Middelkamp, zooals hij het vorig jaar een etappe won. De drie overige renners zijn mindere goden, die echter verdienstelijk werk kun nen doen. Zij zullen de andere drie moeten steunen, moeten „ophalen". Zij zullen het „vuile" werk moeten opknappen voor de drie meergenoemden. Er zijn velen in ons land, die een sterkere ploeg hadden kunnen samenstellen. Mis schien kunnen ze gelijk hebben, maar weten die velen, welke moeilijkheden overwonnen moesten worden? Laten we vertrouwen stellen in deze ploeg en hopen, dat de helft er van de Tour uit rijdt. Dan zij we al best tevreden. Over de eindklasseering praten we maar niet, zelfs niet over een etappe-overwinning, hoewel dit laatste zeker niet onmogelijk is. Dinsdag a.s. valt het startschot. Een schoone Parisienne, een beroemdheid van den Parijschen tooneelhemel of uit het variété-leven, zal met sidderende hand het pistool vasthouden, de trekker achterwaarts drukken en met gesloten oogen het wapen afschieten. En dan is de Tour begonnen! De deelnemers. Rest ons nog de deelnemerslijst te noemen. De volgende renners zullen definitief aan den Tour de France deelnemen: België: Silvère Maes, Kint, Vervaecke, Disseaux, Meulenberg, Masson, Lowie, Vis sers, Neuville, Pirmez, Walschot, Lauwers. Italië: Bartali, Bergamaschi, Bini, Mollo, Servadei, Rossi, Vicini, Cottur, Introzzi, Martano, Simonini, Trogi. Duitschland: Scheller, Seidel, Roth, Haus- wald, Wengler, Wendel, Arents, Schild, Langhof, Oberbeck, Heide, Weckerling. Fransche A-ploeg: Magne, Gallien, Fre- chaut, Mallet, Laurent, Jaminet, Marcaillou, Naisse, Cosson, Speicher, Maye, Goasmat. CLUBWEDSTRIJD OP DE WIELERBAAN. De Alkmaarsche wielerclub „Alcmaria" zal morgenmiddag op de wielerbaan alhier een clubwedstrijd rijden tegen de Haarlem- sche zustervereeniging De Kampioen.. Beide clubs zijn van ongeveer dezelfde sterkte, zooals de ontmoetingen van verleden jaar uitwezen. Er zal dus volop strijd zijn in alle nummers, omdat elke plaats thans van waarde is. Want de punten tellen! De Haarlemmers komen volledig op met hun sterkste combinatie en als men zich even herinnert, hoe de Haarlemmers Woens dag j.1. hier reden, dan weet men, dat de nog sterkere ploeg van Haarlem morgen nog feller strijd zal bieden. Een uitvoeriger aanbeveling om deze wed strijden te bezoeken, is o.i. niet noodig. Alles wijst er op, dat het programma boeiend en spannend zal zijn. „De training heeft my zeer prettige uren bezorgd." (Een H.L.O.-er '37) Woen^dag^ en Zaterdags. Wegens vertrek naar het buitenland gratis ter overname aangeboden: ver zameling schelpen, steenen, fossielen enz. Tevens te koop kampeeraannang- wagen voor fiets en enkele kampeei- benoodigdheden. Te bevragen KERKLAAN 46, Heiloo. Te koop: Ledikant 2.50, Brandkast 20, prima Veerenbed 5, Kapok matras v.a. 1, partij zeil (koopje), Badkuip, prima Mangel, Ciosetstoel. DEKKER, Spoorstraat 5. Transportryw. 18.50, Meisjesfietsen 13.50, 14, D. fiets 14, H. fiets 11, enz. Jongensfiets 13, enz. Tandem 35. NIEROP, Heerenstraat 10. Tel. 382/. Voor Naaimachines bij DEKKER, thans Spoorstraat 5. Luxe Naaimachi nes voor een beetje geld. Naaimachines vanaf 5. Te koop gevraagd alle soorten goederen. Te koop z. g. a. n. dames- en heeren rijwielen, jongens- en meisjesrijwielen, eiker leeftijd. COERSEN'S Rijwiel handel, Vrouwenstraat 12 bij het Ritsevoort. Wegens vertrek naar buitenland zoo goed als nieuwe D. K. W. motor, slechts 2800 K.M. geloopen, voor spotprijs. B. HARREVELD, Heiloo. Lawntennis. DE INTERNATIONALE KAMPIOENSCHAPPEN VAN WIMBLEDON. Budge kampioen enkelspel. Nog geen uur heeft de finale in het heerenenkelspel geduurd: in straight sets werd Austin door Budge met 61, 60, 63 verslagen. De Amerikaan heeft zyn Engelschen tegenstander volkomen overklast. Zijn ser vice was schitterend, zijn backhand sterk met diepe slagen in de hoeken, prachtig werd de forehand gespreid en Budge dwong Austin óf in het net te slaan óf zijn slagen langs de lijnen met minder controle te spelen, waardoor de bal meermalen uit ging. In de eerste set won Austin alleen de tweede game. In de tweede set was Budge zoo superieur, dat het binnen het kwartier 60 werd In de derde set werd het spoedig 30, waarmede Budge 14 games achter elkaar had gewonnen. Het begon toen licht te regenen en via lange railiers slaagde Austin er in enkele games te winnen. Toen het 43 voor Budge stond, werd de strijd ge staakt. Na 40 minuten werd het spel hervat en maakte Budge snel achter elkaar twee games. Na afloop werden Budge en Austin aan koningin Mary voorgesteld. Budge is er dus in geslaagd opnieuw den titel te veroveren. De Amerikaan moet vandaag overigens nog tweemaal aantreden. Met Mako speelt hij dan de finale van het heerendubbelspel, terwijl hij in het ge mengd dubbelspel in den halven eindstrijd met Alice Marble opnieuw een demonstratie van prachtig tennis gaf en de Engelsche combinatie mej. Saunders en Shayes in 2 sets versloeg. In het heerendubbelspel dient nog de zege van de Duitschers HenkeiMetaxa te worden gememoreerd. Zij slaagden er in in drie sets, zij het niet zonder moeite, van de Zuid-Slavische dubbelspelers Pallada en Kukuljevic met 7—5, 6—2, 6—4 te winnen. De serce van Henkei was zeer sterk. Voort durend had het Duitsche dubbel de leiding. Slechts in de eerste set kwamen Kukuljevic en Pallada op 54. De belangrijkste uitslagen van den voor- laatsten dag luiden: Heeren-enkelspel. Eindstrijd: Budge (V. S.) sloeg Austin (Engeland) 6—1, 6—0, 6—3. Heeren-dubbelspel. Halve eindstrijd: Henkei en Metaxa (Duitschland) sloegen Kukuljevic en Pal lada (Zuid-Slavië) 75, 62, 64. Dames-dubbelspel: Halve eindstrijden: Mevr. Andrus en mevr. Henrotin (V. S.— Frankrijk) verloren van mevr. Mathieu en miss Yorke (Frankrijk—Engeland) 6—3 3—6. 4—6. Mevr. Fabyan en Alice Marble (V. S sloegen mevr. Miller—Heine en miss Morphew (Zuid-Afrika) 7—5, 64. Gemengd dubbelspel. Halve eindstrijden: Budge en Alice Marble (V. S.) sloegen Shayes en miss Saunders (Engeland) 64, 62. Henel en mrs. Fabyan (Duitschland-V S sloegen Russell en miss James (Engeland) oo1D, b3. Waterpolo. KROOSDUIKERS I—D.A.W. III 3—2. ™asr met een zeer gehavend zevental WR H naar Westzaan tr°k- Hoogland was daardoor naar de middenvoorplaats verhmsd, v. d. Pol debuteerde in de voor! hoede, terwijl de achterhoede door Pesser werd gecompleteerd. ser °"danks dat heeft de jonge en lichte ploeg de veel zwaardere thuisclub zeer goed nar ty gegeven. D.A.W. leidde eerst met X a er met 2—1, maar daarna werd het spel on°rirUVn onsportief> dat de D.A.W.-ers er al de T X tfg6n bestand waren; voor! Kroosduikers midachter L^ngver maakte zich herhaalde malen aan ernstige Te koop: een belastingvrij motor rijwiel, model 1938. J. WOLDHUIS, Zuidscharwoude. Te koop Ford Tudor bij SJ. ZIJLSTRA, Stompetoren. Te koop een uiterst soliede D. K. W. motorfiets, waaraan 2 kofferbakken, zeer geschikt voor reiziger. LUTTIK OUDORP 74, Alkmaar. Te koop gevraagd: Lompen 6'A, Wol 45 ct., Laken 32 ct. per ko., metalen marktwaarde. J. BURGERING, Gr. Nieuwland D 31. Tel. 2435. Z. g. a. n. Strandtent te koop, billijken prijs. ZAADMARKT 59, Alkmaar. Te koop „Gloria" licht motorrijwiel, geheel gereviseerd. C. J. BEST, Nieuwpoortslaan 118. Kinderwagen zeer billijk te koop aangeboden. Te bevr. KENNEMERPARK 3. Te koop een z. g. a. n. opklapbed met massief eiken ombouw, compleet met matras en kussen. B. BOTTEMANNESTRAAT 62. Te koop: Melkbakfiets met flesschen- bak, melkwagen, handwagentje op luchtbanden, handwaschmachine. Bij A. NIEROP, Nieuwesloot 15. overtredingen schuldig, die niet altijd zwaar genoeg werden bestraft. De wedstrijd begon met een D.AW.-over- wicht, dat al spoedig een doelpunt op* leverde, een keurig schot van de jeugdige v, d. Pol was den keeper van de Kroosduikers te machtig 10. De thuisclub viel nu ver woed aan en hoewel Romar zijn reputatie eer aan deed, kon hy niet verhinderen, dat de linksvoor van Kroosduikers met een hard schot den stand gelijk maakte 11. Onmiddellijk na het uitzwemmen bemach tigde D.A.W. de bal, Velthuys zwom er mee naar voren, werd echter op onsportieve wijze van den bal gewerkt, plaatste de vrije worp naar Vrijhoef, die er even mee opzwom, naar de goed naar voren getrokken Kirke- nier plaatste, die den fraaien aanval met een even fraai schot besloot 21-, Met dezen stand kwam de rust. Wat voor instructies de Kroosduikers tij dens de rust hebben gekregen, weten w« niet, zeker is, dat ze daarna een spel demon streerden, dat meer op worstelen dan op waterpolo geleek, verschillende D.A.W.-ers liepen builen en schrammen op en waren tegen het einde volkomen door hun tegen standers „vleugellam" gemaakt. Het kostte de Kroosduikers betrekkelijk weinig moeite om kort voor het einde eerst met een hard schot van dichtbij en daarna met een ver rassende boogbal den stand op 3—2 te bren- zen. Ondanks de nederlaag een woord van lof voor de geheele D.A.W.-ploeg, die meer heeft gedaan dan in deze omstandigheden van haar kon worden verwacht. Voetbal. „ALKMAAR-NIEUWS". De voor de seriewedstryden gespeelde wedstrijd Alkmaar II—Alkm. Boys IH bracht, na het nemen van strafschoppen, Alkm. Boys III een 65-overwinning, zoo dat deze thans in de halve finale Alkm. Boys IV te bekampen krijgen. Alkmaar I speelt Zondagavond een wed strijd tegen het Negerelftal „Surinaam" en vervolgt Vrijdag d.a.v. haar nederlaagwed- stryden met een wedstrijd tegen K.F.C. IL ONZE POSTVLUCHTEN. alf vo?gt-ltiC d6r postvliegtuigen was gisteren gooXifh06-06^ Basra en Em°* te Ran- g°°n' thU1Sre'S\Ibis te Jodhpoer, Reiger te Rangoon en de Nandoe is te Batavia uit Pe- nang teruggekeerd. be™mlri!caans(;he müitaire autoriteiten bewaren het grootste stilzwijgen omtrent oceaan naar r JO 0ver den Atlantischen te l" r Eur°pa en terug naar Amerika v egen zonder dat nieuwe brandstof «mlyrt behoeft te worden se„S, Dit toestel, een bommenwerper wordt se- Men'zegt lat ^"*£5 der vl Staten in de nieuwste troef suprematie^ de^uchtl, mo^enXnSer3 Z? Dougla^fabrieken straffen ntet over XX8 Van ettelijke dat alles geheim zal blJC Tl ministerie van nnrX r zolang het looft, dat »L at WGnscht' ga- het gewicht driemaal zoonnangttWfmaal en die van het ernX! f?ot zal zÜn als gebouwd. Vliegtuieon UJg' t0t dusverre Plaats bieden aan LV!" ,ype zouden ze voor vreedzame hX passaglers> indien den worden! d°eleinden gebruikt zou- Dinsdagmorgen as. zullen wegrenners uit Frankrijk, Duitschland, België, Ita lië, Spanje, Luxemburg en Nederland zich in Parijs naar de startplaats be geven, om te starten in de grootste weg- koers der wereld, de beroemde Tour de France. Frisch en door-getraind zullen de ren ners vertrekken, allen droomende van de gele trui! Hoevelen zullen er op den laatsten dag van Juli weer terug komen in de Fransche hoofdstad en wie zal de winnaar zijn? Eén en twintig dagen zullen de mannen op hun racefiets alles moeten trotseeren. Ze zullen langs fraaie wegen rijden en even daarna onbegaanbare modderwegen moeten veroveren. Ze zullen vlakke wegen vinden op hun tocht en daarnaast tal van bergen moeten beklimmen, Ze zullen moeten vech ten tegen storm en regen, misschien nog wel tegen sneeuw! En eiken dag zullen ze meer dan 200 K.M. moeten afleggen op eigen kracht. Daar is slechts een select gezelschap toe in staat. Maar met dat alles zijn ze er nog niet. Er is ook nog zoo iets als discipline. Er zyn onder de deelnemers heel wat, die moorderd werk moeten doen en zelf op het tweede plan moeten blijven. Dat zijn zij, die een favoriet moeten helpen, die de favo riet van hun ploeg, hun fabriek door een „ram" moeten helpen, die zich vrijwillig moeten laten afzakken, om een favoriet op te halen en weer aan den kop te brengen. Zij zijn het, die het zwaarste werk moe ten verrichten en die door het publiek zoo vaak vergeten worden. De bezitter der geie trui, d.i. de algemeene leider wan den Tour, zal worden toegejuicht, zij, die hem „ge haald" hebben, worden vergeten Het parcours. Donderdag 28 Juli: Metz-Reims 181 K.M. Vrijdag 29 Juli: Rust in Reims. Zaterdag 30 Juli: Reims-Rijssel 200 K.M. Zondag 31 Juli: Rijssel-Parijs 270 K.M. Wij schetst^ hier reeds de moeilijkheden, welke de renners te wachten staan. We zou den dus daarmee kunnen volstaan, maar moeten toch nog gewag maken van een paar veranderingen in het parcours. In de eerste plaats zal de route precies omgekeerd' loo- pen als het vorig jaar eri verder heeft de organisatie nog een „bergje" ingelascht. Het is de Izeran, een heuvel van 2769 meter hoog! Dat is de grootste klim, welke ooit door een wielrenner gemaakt is. Hoeveel slachtoffers zal deze berg voor zich op- éischen?! De etappes zijn als vólgt verdeeld: Dinsdag 5 Juli: Parijs-Caen 238 K.M. Woensdag 6 Juli: Caen-Saint-Brieuc 235 K.M. Donderdag 7 Juli: Saint-Brieuc-Nantes 899 K.M. Vrijdag 8 Juli: Nantes-Royan 220 K.M. Zaterdag 9 Juli: Rust in Royan. Zondag 10 Juli: Royan-Bordeaux 205 K.M. Maandag 11 Juli: Bordeaux-Arcachon-Ba- yonne 223 K.M. Dinsdag 12 Juli: Bayonne-Pau 105 K.M. Woensdag 13 Juli: Rust in Pau. Donderdag 14 Juli: Pau-Luchon 194 K.M. Vrijdag 15 Juli: Rust in Luchon. Zaterdag 16 Juli: Luchon-Perpignan 259 K.M. Zondag 1>7 Juli: Perpignan-Montpellier 166 K.M. Maandag 18 Juli: Montpellier-Marseille 183 K.M. Dinsdag 19 Juli: Marseille-Cannes 202 K.M. Woensdag 20 Juli: Rust in Cannes. Donderdag 21 Juli: Cannes-(Nice) Digne 283 K.M. Vrijdag 22 Juli: Digne-Briangon 220 K.M. Zaterdag 23 Juli: Briangon-Aix-les-Bains 206 K.M. Zondag 24 Juli: Rust in Aix. Maandag 25 Juli: Aix-les-Bains-Besangon 187 K.M. Dinsdag 26 Juli: Besangon-Straatsburg 312 K.M. Woensdag 27 Juli: Straatsburg-Metz 170 K.M.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12