SPORT EN WEDSTRIJDEN.
DE TOUR DE FRANCE 1938.
1
4500 K.M. door geheet Frankrijk.
Alléén tweede handsch goederen.
35 cent per vijf regels, uitsluitend a contant.
(DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN).
Heen en terug over den
Atlantischen Oceaan.
vliegtuig voor 100 personen.
LensrteaataCzMg I"egtUig' d3t' naar men zegt-
MJCj JLVJXJi DIJALI.
BELGIE
®\RIJSEL
'KAME&JK'
AMIENS
iST.pUENTIN
<s^20
BEAUVAIS
REIMS VERDUN
METZ N—v,
STRftATS-
sauns^Sj/BURG
PARIJS CHALONS
EVREUX
DINAN
COLMAR
sVANNES
BELFORT
NANTES
LA ROCHE
L SUR-YON
\ZWITSERLAND
GENEVE
'LA ROCHELLL
®AIX-LSS-BAINS
ST. MICHEÓ
BRIAN^ON
lARCACHON
barcelonneti
DIGNEJ
/J\£ASTELLANi
.ARLES
MONTPELLIER
LUCHON
MIDDELLANDSCHE ZEE
32*RONDE VAN FRANKRIJK
DtfifSCHLANO
DATUM
ETAPPE
AANTAL KM.
5 JULI
215 km.
6
2
237
7
3
238
8 -
4
228
10
5
198
11
6
223
12 JULI
7
115 km.
14
8
193
18 -
9
260
17 f
IO
168 -
18 -
II
223
19 JULI
12
199 km.
21
13
284 -
22 -
14
219
23 -
15
311 -
25 -
16
284
26
17
233 km.
27 JULI
18
186
28 h
19
196
30
20
199 -
31
21
275 -
4684KM
TOTAAL
ITALIË
3633
DERDE BLAD.
Wielrennen.
Gerrit Schulte, van wie velen niets
en velen veel verwachten!
Iets over de renners.
En nu is het de vraag: wie zal deze Tour
winnen?
Dat kan niemand voorspellen. Maar zeker
is, dat zoowel de individueele winnaar als
de ploeg gezocht moet worden in Frankrijk
en België. Beide landen hebben een keur
van wegrenners en beide landen hebben een
ploeg en een man, die overwinnen kunnen.
Noemen we bij België alleen maar Maes en
Kint en bij Frankrijk Magne en Speicher.
Dan hebben we vier favorieten genoemd.
Maar laten wë direct er bij voegen, dat hier
veel meer namen genoemd zouden kunnen
worden.
En dan zijn er de Italianen en Spanjaar
den, die ook een woordje meespreken. Ze
zijn in elk geval goede klimmers en dat be-
teekent in de Tour heel wat.
En tenslotte onze Nederlanders! Twee jaar
geleden reden ze voor het eerst mee en
deden toen verrassend goede dingen. Het
Een der allerbeste Belgische wegrenners
is Sylvere Maes, die mede tot de
favorieten behoort.
Magne, een der favorieten van de
Fransche ploeg.
vorig jaar werd echter min of meer een
debacle.
Wat zal het nu worden?
Zal Schulte zich kunnen handhaven?
Velen betwijfelen dit en meenen, dat Schul
te er na één of twee dagen al uit ligt. Schulte
zelf beweert, dat hij de Tour zal uitrijden
hoe dan ook. Hij is niet bang voor de ber
gen en evenmin voor de dalingen en meent,
dat het wel zal gaan.
Van Nek is goed getraind en kent het
werk. Een jaar geleden was hij niet geluk'
kig, maar dat hoeft geen reden te zijn, om
ook nu te wanhopen. Hij kan het in elk ge
val een eind brengen, als zijn reserves maar
voldoende zijn.
Middelkamp weet ook, wat de Tour betee-
kent en op hem mag men eveneens veel ver
trouwen.
Dan is er nog de Fransche Nederlander
v. Schendel. Met zijn broer heeft hij al twee
keer de Tour gereden en beiden keeren goed
Hij kent de wegen, kent de omgeving, kent
de taal en dus.
Laten we veel vertrouwen stellen in
v. Schendel!
Middelkamp, zooals hij het vorig jaar
een etappe won.
De drie overige renners zijn mindere
goden, die echter verdienstelijk werk kun
nen doen. Zij zullen de andere drie moeten
steunen, moeten „ophalen". Zij zullen het
„vuile" werk moeten opknappen voor de
drie meergenoemden.
Er zijn velen in ons land, die een sterkere
ploeg hadden kunnen samenstellen. Mis
schien kunnen ze gelijk hebben, maar weten
die velen, welke moeilijkheden overwonnen
moesten worden?
Laten we vertrouwen stellen in deze ploeg
en hopen, dat de helft er van de Tour uit
rijdt. Dan zij we al best tevreden.
Over de eindklasseering praten we maar
niet, zelfs niet over een etappe-overwinning,
hoewel dit laatste zeker niet onmogelijk is.
Dinsdag a.s. valt het startschot. Een
schoone Parisienne, een beroemdheid van
den Parijschen tooneelhemel of uit het
variété-leven, zal met sidderende hand het
pistool vasthouden, de trekker achterwaarts
drukken en met gesloten oogen het wapen
afschieten.
En dan is de Tour begonnen!
De deelnemers.
Rest ons nog de deelnemerslijst te noemen.
De volgende renners zullen definitief aan
den Tour de France deelnemen:
België: Silvère Maes, Kint, Vervaecke,
Disseaux, Meulenberg, Masson, Lowie, Vis
sers, Neuville, Pirmez, Walschot, Lauwers.
Italië: Bartali, Bergamaschi, Bini, Mollo,
Servadei, Rossi, Vicini, Cottur, Introzzi,
Martano, Simonini, Trogi.
Duitschland: Scheller, Seidel, Roth, Haus-
wald, Wengler, Wendel, Arents, Schild,
Langhof, Oberbeck, Heide, Weckerling.
Fransche A-ploeg: Magne, Gallien, Fre-
chaut, Mallet, Laurent, Jaminet, Marcaillou,
Naisse, Cosson, Speicher, Maye, Goasmat.
CLUBWEDSTRIJD OP DE WIELERBAAN.
De Alkmaarsche wielerclub „Alcmaria"
zal morgenmiddag op de wielerbaan alhier
een clubwedstrijd rijden tegen de Haarlem-
sche zustervereeniging De Kampioen.. Beide
clubs zijn van ongeveer dezelfde sterkte,
zooals de ontmoetingen van verleden jaar
uitwezen. Er zal dus volop strijd zijn in alle
nummers, omdat elke plaats thans van
waarde is. Want de punten tellen!
De Haarlemmers komen volledig op met
hun sterkste combinatie en als men zich
even herinnert, hoe de Haarlemmers Woens
dag j.1. hier reden, dan weet men, dat de
nog sterkere ploeg van Haarlem morgen nog
feller strijd zal bieden.
Een uitvoeriger aanbeveling om deze wed
strijden te bezoeken, is o.i. niet noodig. Alles
wijst er op, dat het programma boeiend en
spannend zal zijn.
„De training heeft my zeer prettige
uren bezorgd." (Een H.L.O.-er '37)
Woen^dag^ en Zaterdags.
Wegens vertrek naar het buitenland
gratis ter overname aangeboden: ver
zameling schelpen, steenen, fossielen
enz. Tevens te koop kampeeraannang-
wagen voor fiets en enkele kampeei-
benoodigdheden. Te bevragen
KERKLAAN 46, Heiloo.
Te koop: Ledikant 2.50, Brandkast
20, prima Veerenbed 5, Kapok
matras v.a. 1, partij zeil (koopje),
Badkuip, prima Mangel, Ciosetstoel.
DEKKER, Spoorstraat 5.
Transportryw. 18.50, Meisjesfietsen
13.50, 14, D. fiets 14, H. fiets
11, enz. Jongensfiets 13, enz.
Tandem 35.
NIEROP, Heerenstraat 10. Tel. 382/.
Voor Naaimachines bij DEKKER,
thans Spoorstraat 5. Luxe Naaimachi
nes voor een beetje geld. Naaimachines
vanaf 5. Te koop gevraagd alle
soorten goederen.
Te koop z. g. a. n. dames- en heeren
rijwielen, jongens- en meisjesrijwielen,
eiker leeftijd. COERSEN'S Rijwiel
handel, Vrouwenstraat 12 bij het
Ritsevoort.
Wegens vertrek naar buitenland zoo
goed als nieuwe D. K. W. motor,
slechts 2800 K.M. geloopen, voor
spotprijs.
B. HARREVELD, Heiloo.
Lawntennis.
DE INTERNATIONALE
KAMPIOENSCHAPPEN VAN
WIMBLEDON.
Budge kampioen enkelspel.
Nog geen uur heeft de finale in het
heerenenkelspel geduurd: in straight sets
werd Austin door Budge met 61, 60,
63 verslagen.
De Amerikaan heeft zyn Engelschen
tegenstander volkomen overklast. Zijn ser
vice was schitterend, zijn backhand sterk
met diepe slagen in de hoeken, prachtig
werd de forehand gespreid en Budge dwong
Austin óf in het net te slaan óf zijn slagen
langs de lijnen met minder controle te
spelen, waardoor de bal meermalen uit ging.
In de eerste set won Austin alleen de
tweede game. In de tweede set was Budge
zoo superieur, dat het binnen het kwartier
60 werd
In de derde set werd het spoedig 30,
waarmede Budge 14 games achter elkaar
had gewonnen. Het begon toen licht te
regenen en via lange railiers slaagde Austin
er in enkele games te winnen. Toen het
43 voor Budge stond, werd de strijd ge
staakt. Na 40 minuten werd het spel hervat
en maakte Budge snel achter elkaar twee
games. Na afloop werden Budge en Austin
aan koningin Mary voorgesteld.
Budge is er dus in geslaagd opnieuw den
titel te veroveren. De Amerikaan moet
vandaag overigens nog tweemaal aantreden.
Met Mako speelt hij dan de finale van het
heerendubbelspel, terwijl hij in het ge
mengd dubbelspel in den halven eindstrijd
met Alice Marble opnieuw een demonstratie
van prachtig tennis gaf en de Engelsche
combinatie mej. Saunders en Shayes in 2
sets versloeg.
In het heerendubbelspel dient nog de zege
van de Duitschers HenkeiMetaxa te
worden gememoreerd. Zij slaagden er in in
drie sets, zij het niet zonder moeite, van de
Zuid-Slavische dubbelspelers Pallada en
Kukuljevic met 7—5, 6—2, 6—4 te winnen.
De serce van Henkei was zeer sterk. Voort
durend had het Duitsche dubbel de leiding.
Slechts in de eerste set kwamen Kukuljevic
en Pallada op 54.
De belangrijkste uitslagen van den voor-
laatsten dag luiden:
Heeren-enkelspel.
Eindstrijd: Budge (V. S.) sloeg Austin
(Engeland) 6—1, 6—0, 6—3.
Heeren-dubbelspel.
Halve eindstrijd: Henkei en Metaxa
(Duitschland) sloegen Kukuljevic en Pal
lada (Zuid-Slavië) 75, 62, 64.
Dames-dubbelspel:
Halve eindstrijden:
Mevr. Andrus en mevr. Henrotin (V. S.—
Frankrijk) verloren van mevr. Mathieu en
miss Yorke (Frankrijk—Engeland) 6—3
3—6. 4—6.
Mevr. Fabyan en Alice Marble (V. S
sloegen mevr. Miller—Heine en miss
Morphew (Zuid-Afrika) 7—5, 64.
Gemengd dubbelspel.
Halve eindstrijden:
Budge en Alice Marble (V. S.) sloegen
Shayes en miss Saunders (Engeland)
64, 62.
Henel en mrs. Fabyan (Duitschland-V S
sloegen Russell en miss James (Engeland)
oo1D, b3.
Waterpolo.
KROOSDUIKERS I—D.A.W. III 3—2.
™asr met een zeer gehavend zevental
WR H naar Westzaan tr°k- Hoogland
was daardoor naar de middenvoorplaats
verhmsd, v. d. Pol debuteerde in de voor!
hoede, terwijl de achterhoede door Pesser
werd gecompleteerd. ser
°"danks dat heeft de jonge en lichte ploeg
de veel zwaardere thuisclub zeer goed nar
ty gegeven. D.A.W. leidde eerst met X
a er met 2—1, maar daarna werd het spel
on°rirUVn onsportief> dat de D.A.W.-ers er
al de T X tfg6n bestand waren; voor!
Kroosduikers midachter L^ngver
maakte zich herhaalde malen aan ernstige
Te koop: een belastingvrij motor
rijwiel, model 1938.
J. WOLDHUIS, Zuidscharwoude.
Te koop Ford Tudor bij
SJ. ZIJLSTRA, Stompetoren.
Te koop een uiterst soliede D. K. W.
motorfiets, waaraan 2 kofferbakken,
zeer geschikt voor reiziger.
LUTTIK OUDORP 74, Alkmaar.
Te koop gevraagd: Lompen 6'A, Wol
45 ct., Laken 32 ct. per ko., metalen
marktwaarde. J. BURGERING,
Gr. Nieuwland D 31. Tel. 2435.
Z. g. a. n. Strandtent te koop, billijken
prijs.
ZAADMARKT 59, Alkmaar.
Te koop „Gloria" licht motorrijwiel,
geheel gereviseerd.
C. J. BEST, Nieuwpoortslaan 118.
Kinderwagen zeer billijk te koop
aangeboden.
Te bevr. KENNEMERPARK 3.
Te koop een z. g. a. n. opklapbed met
massief eiken ombouw, compleet met
matras en kussen.
B. BOTTEMANNESTRAAT 62.
Te koop: Melkbakfiets met flesschen-
bak, melkwagen, handwagentje op
luchtbanden, handwaschmachine.
Bij A. NIEROP, Nieuwesloot 15.
overtredingen schuldig, die niet altijd zwaar
genoeg werden bestraft.
De wedstrijd begon met een D.AW.-over-
wicht, dat al spoedig een doelpunt op*
leverde, een keurig schot van de jeugdige v,
d. Pol was den keeper van de Kroosduikers
te machtig 10. De thuisclub viel nu ver
woed aan en hoewel Romar zijn reputatie
eer aan deed, kon hy niet verhinderen, dat
de linksvoor van Kroosduikers met een hard
schot den stand gelijk maakte 11.
Onmiddellijk na het uitzwemmen bemach
tigde D.A.W. de bal, Velthuys zwom er mee
naar voren, werd echter op onsportieve wijze
van den bal gewerkt, plaatste de vrije worp
naar Vrijhoef, die er even mee opzwom,
naar de goed naar voren getrokken Kirke-
nier plaatste, die den fraaien aanval met een
even fraai schot besloot 21-, Met dezen
stand kwam de rust.
Wat voor instructies de Kroosduikers tij
dens de rust hebben gekregen, weten w«
niet, zeker is, dat ze daarna een spel demon
streerden, dat meer op worstelen dan op
waterpolo geleek, verschillende D.A.W.-ers
liepen builen en schrammen op en waren
tegen het einde volkomen door hun tegen
standers „vleugellam" gemaakt. Het kostte
de Kroosduikers betrekkelijk weinig moeite
om kort voor het einde eerst met een hard
schot van dichtbij en daarna met een ver
rassende boogbal den stand op 3—2 te bren-
zen.
Ondanks de nederlaag een woord van lof
voor de geheele D.A.W.-ploeg, die meer
heeft gedaan dan in deze omstandigheden
van haar kon worden verwacht.
Voetbal.
„ALKMAAR-NIEUWS".
De voor de seriewedstryden gespeelde
wedstrijd Alkmaar II—Alkm. Boys IH
bracht, na het nemen van strafschoppen,
Alkm. Boys III een 65-overwinning, zoo
dat deze thans in de halve finale Alkm.
Boys IV te bekampen krijgen.
Alkmaar I speelt Zondagavond een wed
strijd tegen het Negerelftal „Surinaam" en
vervolgt Vrijdag d.a.v. haar nederlaagwed-
stryden met een wedstrijd tegen K.F.C. IL
ONZE POSTVLUCHTEN.
alf vo?gt-ltiC d6r postvliegtuigen was gisteren
gooXifh06-06^ Basra en Em°* te Ran-
g°°n' thU1Sre'S\Ibis te Jodhpoer, Reiger te
Rangoon en de Nandoe is te Batavia uit Pe-
nang teruggekeerd.
be™mlri!caans(;he müitaire autoriteiten
bewaren het grootste stilzwijgen omtrent
oceaan naar r JO 0ver den Atlantischen
te l" r Eur°pa en terug naar Amerika
v egen zonder dat nieuwe brandstof
«mlyrt behoeft te worden se„S,
Dit toestel, een bommenwerper wordt se-
Men'zegt lat ^"*£5
der vl Staten in de nieuwste troef
suprematie^ de^uchtl,
mo^enXnSer3 Z? Dougla^fabrieken
straffen ntet over XX8 Van ettelijke
dat alles geheim zal blJC Tl
ministerie van nnrX r zolang het
looft, dat »L at WGnscht' ga-
het gewicht driemaal zoonnangttWfmaal en
die van het ernX! f?ot zal zÜn als
gebouwd. Vliegtuieon UJg' t0t dusverre
Plaats bieden aan LV!" ,ype zouden
ze voor vreedzame hX passaglers> indien
den worden! d°eleinden gebruikt zou-
Dinsdagmorgen as. zullen wegrenners
uit Frankrijk, Duitschland, België, Ita
lië, Spanje, Luxemburg en Nederland
zich in Parijs naar de startplaats be
geven, om te starten in de grootste weg-
koers der wereld, de beroemde Tour de
France.
Frisch en door-getraind zullen de ren
ners vertrekken, allen droomende van
de gele trui! Hoevelen zullen er op den
laatsten dag van Juli weer terug komen
in de Fransche hoofdstad en wie zal de
winnaar zijn?
Eén en twintig dagen zullen de mannen
op hun racefiets alles moeten trotseeren. Ze
zullen langs fraaie wegen rijden en even
daarna onbegaanbare modderwegen moeten
veroveren. Ze zullen vlakke wegen vinden
op hun tocht en daarnaast tal van bergen
moeten beklimmen, Ze zullen moeten vech
ten tegen storm en regen, misschien nog wel
tegen sneeuw! En eiken dag zullen ze meer
dan 200 K.M. moeten afleggen op eigen
kracht.
Daar is slechts een select gezelschap toe
in staat. Maar met dat alles zijn ze er nog
niet. Er is ook nog zoo iets als discipline. Er
zyn onder de deelnemers heel wat, die
moorderd werk moeten doen en zelf op het
tweede plan moeten blijven. Dat zijn zij,
die een favoriet moeten helpen, die de favo
riet van hun ploeg, hun fabriek door een
„ram" moeten helpen, die zich vrijwillig
moeten laten afzakken, om een favoriet op
te halen en weer aan den kop te brengen.
Zij zijn het, die het zwaarste werk moe
ten verrichten en die door het publiek zoo
vaak vergeten worden. De bezitter der geie
trui, d.i. de algemeene leider wan den Tour,
zal worden toegejuicht, zij, die hem „ge
haald" hebben, worden vergeten
Het parcours.
Donderdag 28 Juli: Metz-Reims 181 K.M.
Vrijdag 29 Juli: Rust in Reims.
Zaterdag 30 Juli: Reims-Rijssel 200 K.M.
Zondag 31 Juli: Rijssel-Parijs 270 K.M.
Wij schetst^ hier reeds de moeilijkheden,
welke de renners te wachten staan. We zou
den dus daarmee kunnen volstaan, maar
moeten toch nog gewag maken van een paar
veranderingen in het parcours. In de eerste
plaats zal de route precies omgekeerd' loo-
pen als het vorig jaar eri verder heeft de
organisatie nog een „bergje" ingelascht. Het
is de Izeran, een heuvel van 2769 meter
hoog! Dat is de grootste klim, welke ooit
door een wielrenner gemaakt is. Hoeveel
slachtoffers zal deze berg voor zich op-
éischen?!
De etappes zijn als vólgt verdeeld:
Dinsdag 5 Juli: Parijs-Caen 238 K.M.
Woensdag 6 Juli: Caen-Saint-Brieuc 235
K.M.
Donderdag 7 Juli: Saint-Brieuc-Nantes
899 K.M.
Vrijdag 8 Juli: Nantes-Royan 220 K.M.
Zaterdag 9 Juli: Rust in Royan.
Zondag 10 Juli: Royan-Bordeaux 205 K.M.
Maandag 11 Juli: Bordeaux-Arcachon-Ba-
yonne 223 K.M.
Dinsdag 12 Juli: Bayonne-Pau 105 K.M.
Woensdag 13 Juli: Rust in Pau.
Donderdag 14 Juli: Pau-Luchon 194 K.M.
Vrijdag 15 Juli: Rust in Luchon.
Zaterdag 16 Juli: Luchon-Perpignan 259
K.M.
Zondag 1>7 Juli: Perpignan-Montpellier
166 K.M.
Maandag 18 Juli: Montpellier-Marseille
183 K.M.
Dinsdag 19 Juli: Marseille-Cannes 202
K.M.
Woensdag 20 Juli: Rust in Cannes.
Donderdag 21 Juli: Cannes-(Nice) Digne
283 K.M.
Vrijdag 22 Juli: Digne-Briangon 220 K.M.
Zaterdag 23 Juli: Briangon-Aix-les-Bains
206 K.M.
Zondag 24 Juli: Rust in Aix.
Maandag 25 Juli: Aix-les-Bains-Besangon
187 K.M.
Dinsdag 26 Juli: Besangon-Straatsburg 312
K.M.
Woensdag 27 Juli: Straatsburg-Metz 170
K.M.