flitsen VAN WITTE DO Episode uit den grooten lerschen vrijheidsstrijd ONZE BIOSCOPEN. DONALD CUCK - WOERD SNATER. SpyMe„<?!er WMr misIukki"S TARNELLhistorische figuur uit de Home Rule beweging CLARK GABLE en MYRNA LOY in de hoofdrollen „Sinn fein Wij zelf Zl Jubileumfilm „Veertig Jaren" eind Juli gereed. 4 TWEEDE BLAD. Eer en liefde, liefde en plicht.... dat is het oudste, tegelijkertijd het verhe- venste en meest misbruikte dramatische conflict dat de wereld kent: van het klassieke drama af tot het melodrama der volksstukken. Behalve dan dat het leven zelf dikwijls de verbeelding nog overtreft. Toen de nieuwe Metro-Gold- wyn-Mayer film „Parnellin het Neder- landsch „De strijd voor de Vrijheid" ge- heeten, onlangs in Engeland vertoond werd, was haar succes niet in de laatste plaats te danken aan het verband met de nog versch in het geheugen liggende ge beurtenissen in het Engelsche konings huis, dat het publiek legde. Toch is die overeenkomst geheel toe vallig. Parnell is de naam van den, in den Eng. historie als grooten romanti- schen Iersche „volkstribuun" voortleven den strijder voor „Home Rule", die dicht voor de overwinning zijn carrière ge broken zag door de vuige achterklap der wereld van vijanden om hem heen en tenslotte vermoeid en gebroken stierf in de armen van de vrouw die hij niet lief mocht hebben, Katie O'Shea, de echtge- noote van een politicus van zeer twijfel achtig karaktear. De zelfregeering zou intusschen nog heel wat jaren op zich laten wachten Historisch gegeven. Dit gegeven is in de eerste plaats histo risch. De film is niet alleen in haar aanklee ding, haar zeldzame ongewone costuums, zooals zij in het Lon den van 18801890 ge dragen werden, haar unieke serie „portret ten" van historische figuren (Gladstone o.a.), die ware veldsla gen van welsprekend heid leverden in het voor deze gelegenheid geheel gereconstrueer de Lagerhuis, 'n beeld van den romantischen en tevens politiek be langrijken tijd uit de vorige eeuw. Zij berust bovendien op feiten. Het verhaal van Par nell en Katie O'Shea is den millioenen bewo ners van het „Smarag den Eiland", zooals Ierland heet, een le gende, die naar zij we ten op harde waarheid berust. Zij is misschien de belangrijkste episode uit Ierland's strijd voor de vrijheid tot de Sinn Feinn-beweging. Dit historische verhaal werd enkele jaren geleden als tooneelstuk op Broadway ge speeld. Schrijfster was de jonge Elsie T. Schauffler. Zij overleed kort nadat nu bijna twee jaar geleden de rechten door de M.G.M. werden aangekocht, zij heeft de verfilming van haar levenswerk niet meer mogen bele ven. Groot opgezette film. Metro Goldwyn Mayer heeft toen terstond deze film groot opgezet. Twee der bekend ste letterkundigen van beide zijden van den oceaan zetten zich aan het werk om van dit romantisch-politiek drama der meer dan levensgroote, legendarische figuren een sce nario van hoog niveau en werkelijk artistiek belang te maken: het waren de Engelsche (van oorsprong Nederlandsche) schrijver van „Young Woodley" en tal van andere too- neelstukken, John van Druten, en de in Ame rika niet minder bekende schrijver van „Se- cond Man" en „Meteor", S. N. Behrman. Me- tro-Goldwyn-Mayer legde regie en produc- Belangwehhende historische figuren tie in de handen van één man, die met name voor groote, episch breede en dramatisch verfijnde films een onovertroffen naam ge maakt had: John Stahl, de maker van Back Street", Only Yesterday' en „Magni- ficent Obsession". Tenslotte stond M.G.M. twee der beroemdste sterren voor de hoofd rollen af: niemand minder dan Clark Gable, die de titelrol te vertolken kreeg, en Myrna Loy, aangewezen figuur voor de lieftallige, bezielende Katie O'Shea, als het ware de verpersoonlijking van Ierland zelf. Adrian, de modekoning van Hollywood, zette zich aan het werk voor het ontwerpen der ex quise serie costuums uit dien tijd. Tal van deskundigen werden geraadpleegd voor de historische details: voor de reconstructie van de lobby en de groote zaal van het Lager huis, voor het Dublin van dien tijd, de ge beurtenissen, die zich afspeelden rondom de revolutionnaire Iersche courant, de „Free- man's Journal" en in de conferentiekamers der 86 leden talrijke, rumoerige Iersche volkspartij, die voor „home rule" vocht tegen William Gladstone in. Gable speelt in deze film een geheel an dere rol dan gewoonlijk: een romantische figuur van groote beslistheid en tegelijk zoo emotioneel als die jaren van 1880 van een politicus vroegen. Myrna Loy and Donald Crisp in rParnell" De inhoud van ,De strijd voor de vrijheid" is in 't kort als volgt: Charles Stewart Parnell (Clark Gable), de „ongekroonde Koning van Ierland", de geliefde strijder voor Iersch zelfbestuur, keert in 1880 te Dublin terug van een triomftocht door de Vereenigde Staten ten behoeve van zijn land. Bij zijn aankomst wordt hij gearresteerd door de Engelsche politie wegens „oproerige uitingen". In de gevangenis ontvangt hij bezoek van Kapi tein Willie O'Shea (Alan Marshall), een eerzuchtig en gewetenloos huichelaar en van Generaal O'Gorman Mahon, een lid der Ier sche Partij, waarvan Parnell de leider is. Mahon en O'Shea hebben een campagne ge opend cm een Engelsch district in het En gelsche Parlement te vertegenwoordigen, welke campagne door O'Shea wordt bekos tigd. Mahon adviseert den kapitein zich voor alles te verzekeren van de goede gezindheid van den lerschen afgod en Willie antwoordt, dat hij zijn vrouw zal bewegen Parnell te eten te vragen op zijn landgoed te Eltham. Korten tijd later wordt Parnell uit de ge vangenis ontslagen en zet hij zijn strijdvoor TWEE HOOFDNUMMERS Roxy-théater. Het Roxy-théater heeft deze week wel een zeer aanlokkelijk programma: een sensationeele film met watersport en een tweede hoofnummer vol romantiek. Zoodat er voor iederen bioscoop-liefhebber te genieten valt. In „Raceboot-kampioenen" maken we kennis met uitwassen van het wedden bij motorboot-wedstrijden. Voor het geven tot gelegenheid om te wedden is een zoogenaamd speelschip uitgerust, waar echter ook gemeene trucs worden uitge broed om een bepaalden favoriet te doen winnen. Men volgt er een systeem van buigen of breken: als een gevreesde mede dinger in een wedstrijd niet goedschiks van deelname wil afzien, wordt een vechtpartij geënsceneerd, met als gevolg dat de man door de politie wordt meegenomen en dus gedwongen werkloos blijft. Welke gevolgen deze vechtpartij heeft, directe of indirecte, wordt in tal van mooie foto's te zien ge geven en het einde is dan dat een lieftallige jonge dame wordt veroverd door den er varen, maar onvermogenden raceboot- 'kampioen, die anoniem de kosten voor extra chirurgische hulp voor haar betaal de, toen zij een ongeluk kreeg met de boot, die zij bestuurde in den wedstrijd toen hij arrestant was. Het tweede hoofdnummer is een re prise van Blonde Venus. de romantische en tevens dramatische rol prent, waarmee de befaamde Mariene Dietrich onvergankelijke lauweren oogstte, de film waarin we haar zien als liefheb bende echtgenoote, die, om haar man de middelen te verschaffen dure geneeskun dige hulp te zoeken, zich aan het tooneel verbindt, hem tijdens zijn afwezigheid on trouw wordt en dan eindelijk met haar kind zwerven gaat. Totdat zij, na den jon gen aan haar man te hebben afgestaan en zelf door hem verstooten, naar Parijs gaat en als revue-ster groote triomfen behaalt. Zij gaat dan onverwacht spoedig weer met haar vriend terug naar Amerika, waar zij haar man terug vindt en het kind een her- eeniging der ouders bewerkt. KARELTJE OP DWAALWEGEN. Theater Harmonie. Kareltje Heinz Ruhmann is kellner in een eerste klas restaurant en hij serveert de spijzen en dranken op een wijze, die niemand hem zou verbeteren. En als hij 's avonds vrij is, gaat hij naar de familie van zijn meisje, wier vader een pension beheert en waar de heele omgeving Kareltje zoo tegenstaat, dat hij al lang zou zijn wegge- loopen als zijn Gretchen er niet geweest was. Clark Gable, Myrna Loy, Edna May Oliver, Billie Burke, Alan Marshall in "Parnell „Home Rule" (Zelfbestuur) in het Lagerhuis te Londen met kracht voort. Katie O'Shea (Myrna Loy), de bekoor lijke en eerlijke jonge vrouw van Willie, komt naar de Engelsche hoofdstad met haar rijke tante Ben. Wij vernemen, dat zij haar echtgenoot verfoeit en dat deze haar met rust laat, zoolang zij de rijke en zonderling- oprechte tante geld aftroggelt. Reeds tijden wonen de echtelieden niet bij elkaar, maar ofschoon Katie hem herhaaldelijk echtschei ding heeft voorgesteld, is Willie O'Shea daar niet toe te bewegen. Katie's man, die thans tot Parlementslid is gekozen, noopt haar, in het belang van zijn politieke carrière, Parnell tot een diner uit te noodigen. In het Lagerhuis bezoekt de jonge vrouw hem op zijn bureau en de groote staatsman, onmiddellijk onder den indruk van haar uiterst aantrekkelijke per soonlijkheid, stemt met graagte toe. Het diner op Eltham heeft eigenaardige gevolgen. Parnell voelt, dat zijn gastvrouw de vrouw van zijn leven geworden is er. Katie zelve, in hooge mate geboeid door haar gast, schaamt zich zoodanig over de rol, die zij op verlangen van haar man ge speeld heeft, dat zij Parnell alles eerlijk op biecht. De groote Iersche leider laat duide lijk merken, dat hij op Katie verliefd is en dat de politieke bedoelingen van haar man hem koud laten. Tijdens het diner komt Campbell, Parnell's secretaris, hem een „vuile" proef toonen van een mededeeling, welke in een Londensche krant den volgenden ochtend zal verschijnen en waaruit zou blijken, dat de vrede lievende Iersche vrijheidsheld eenige jaren tevoren de aanstichter was ge weest van den moord op twee Engelsche politici, die Dublin bezochten. In het Lagerhuis hierover ondervraagd, verklaart Parnell den volgenden dag, dat deze brieven moeten zijn vervalscht. Hij ver langt, dat een eereraad uit het Huis de be schuldiging zal onderzoeken, doch Glad stone, die Parnell vreest, weigert dezen eisch en dwingt zijn tegenstander genoegen te nemen met een commissie van drie rechters, waaraan deze zich noode onderwerpt. Door dezen gang van zaken wordt de beschuldig de feitelijk tot een aangeklaagde. Gladstone laat merken, dat de zaak van een mogelijk Iersche Home-Rule ten zeerste wordt geschaad, als de beschuldiging niet volkomen onjuist blijkt. Na de zitting verlaat Parnell het Lager huis om naar Ierland over te steken. Katie, die de vergadering heeft bijgewoond, zegt hem nu, dat zij hem liefheeft. Maar zij wil hem doen begrijpen, dat, nu O' Shea niet van haar scheiden wil, hun liefde dwaasheid is en dat zij elkaar niet moeten weerzien. Parnell dringt erop aan, dat zij hem zal veroorloven, het onderbroken diner te haren huize voort te zetten, zoodra hij uit Dublin zal zijn teruggekeerd. Als zij daarna nóg bij haar besluit blijft om elke connectie met hem te verbreken, zal hij zich onder werpen. Want Kareltje wil hoogerop, hij wil kellneren in Berlijn en hij trekt naar de wereldstad en de allereerste avond, dat hij daar ronddwaalt, treft hij in een van de parken een jonge dame aan, die door een taschjesdief wordt overvallen. Kareltje grijpt in, redt het taschje en brengt de jon ge dame thuis, waar hij voorgesteld wordt aan Papa, die een oud-minister blijkt te zijn. Kareltje wordt uitgenoodigd een borrel te drinken, maar hij durft zijn overjas niet uit te doen, omdat hij nog zijn kellnersrok draagt. Hij wordt voor den volgenden dag op een feestmaaltijd genoodigd en weldra blijkt, dat de jonge dame, die hij tegen dief stal behoed heeft, lang niet onverschillig voor hem is gebleven. De familie heeft bij vergissing uitgevonden, dat hij de eenige zoon van een rijken industrieel is en niets zou Kareltjes geluk meer in den weg staan als er niet een Gretchen was, die hem in Berlijn komt opzoeken en een organisator van wedrennen, die zijn betrekking en ar moedige omstandigheden aan de familie van het geredde meisje openbaart. Dan heeft Kareltje daar afgedaan, maar hij beleeft nog allerlei minder prettige avonturen. Er ko men in deze film twee meisjes voor, die alle bei de vrouw van den kellner kunnen wor den, maar de schrijver van het scenario heeft den nobelen Karei voor het eenvou dige Gretchen bestemd en nadat Kareltje zijn geluk ruimschoots in het spel en in de liefde geprobeerd heeft, blijkt hij voor het laatste meer bestemd dan voor het eerste. Als eenige dagen later Parnell, terug uit Ierland, zich voor het bezoek aan Eltham voorbereidt, krijgt hij een hevigen aanval van zijn sluimerende hartkwaal. Katie, na ontvangst van een telegram van zijn secre taris, spoedt zich naar den geliefden man en neemt hem mee naar haar landgoed om hem te verplegen. Dienzelfden avond vraagt hij haar ten huwelijk en zij stemt erin toe wederom bij Willie op een scheiding aan te dringen. Willie O' Shea weigert. Hij wil den loop van het proces tegen Parnell afwachten. Wonder boven wonder loopt dit goed af en de gewetenlooze kapitein besluit munt te ,it hp/c gebeurtenis. Gladstone zal thaans Parnell's ontwerp tot Home Rule in het Lagerhuis verdedigen en het is zeker, da deze Eerste Minister van een eerst Iersch Kabinet zal worden. O'Shea vordert nu een ministerportefeuille als loon voor de gast- vrijheid door zijn vrouw bewezen maar Parnell weigert; het gevolg is Jat hans Willie een eisch tot echtscheiding by de rechtbank indient, waarbij zun gastzich als minnaar" verdedigen moet. Men kent de procedure dezer aangelegenheden in het preutsche Engeland... De zwaar beproefde man-van-eer w il niet voor de rechtbank verschijnen, met het ge volg, dat zijn politieke carrière tot een on tijdig einde komt. In den steek gelaten door zijn Iersche vrienden, die het pnve-leven van een staatsman niet willen scheiden van diens politieke verdiensten, wordt Parnell door Gladstone handig ten val gebracht. Met het gevolg, dat een nieuwe aanval van zijn hartkwaal hem spoedig het leven kost 'De nationale film „Veertig jaren", die wordt vervaardigd ter gelegenheid van het komende regeeringsjubileum van de koningin, nadert haar voltooiing. Alle scènes, die in ons land spelen, zijn thans opgenomen. Zooals men weet, be\ indt de cameraman Otto van Neijenhof zich op het oogenblik in Nederlandsch-Indië, om daar op verschillende plaatsen aanvullende op namen te maken. Deze zullen de eerst komende weken in gedeelten per vliegtuig naar Nederland dworde.. overgebracht. In de tweede week van Juli zal de synchronisatie der muziek haar beslag krijgen. Daarna volgt het mengen van het geluid, waarna tot de montage kan worden overgegaan. Men hoopt de film eind Juli klaar te hebben. Op 4 Augustus zullen de medewerkenden te 's Gravenhage in een besloten voorstelling van het resultaat kunnen kennis nemen. Het publiek krijgt de film voor het eerst in de feestweek in September te zien, tijdens welke de rolprent gelijktijdig in alle bioscopen zal draaien. In totaal heeft men ruim zeven maanden aan de film gearbeid. Lionel Atwill wordt regieoeur. Het ziet er naar uit, dat de rol, die de be kende acteur Lionel Atwill in de verfilming van Erich Maria Remarque's Drie Kame raden speelt, tevens de laatste is, die hij op het witte doek zal vertolken. Atwill heeft den wensch te kennen gegeven om regisseur te wordei. en reeds van drie groote maat schappijen aanbiedingen gekregen. Lionel Atwill was vóór zijn filmcarrière trouwers zeer bekend als tooneelregisseur, in het bij zonder voor de beroemde New Yorksche Theatre Guild. Walt Disney heeft een nieuwen, zonderlingen en genialen inval uitge werkt rondom de figuur van Donald Duck, alias Woerd Snater. In de short „Donald's Better Self" zal Disney laten zien hoe de „apekop" van de Mickey Mouse-familie wordt gekweld door zijn eigen geest, die de plaats inneemt'van het ding, dat men geweten noemt, maar heel wat handtastelijker is, als het eendegeweten zijn kwade ik tot de orde roept. Hiernevens ziet U een scène uit deze nieuwe korte RKO Radio film. Hij en zij krijgen elkaar en de toeschouwers gaan naar huis met de zekerheid, dat het een alleszins gelukkig huwelijk belooft te worden. Vooraf een paar aardige screensongs, wat wereldnieuws en een film met een Jazz band, die bij uitzondering eens beschaafde muziek laat hooren. UITSTEL VAN EXECUTIE. City-Theater. Een film, vervaardigd onder regie van Fritz Lang, heeft altijd de belangstelling van de echte filmliefhebbers, omdat deze regisseur steeds iets bijzonders in zijn werk weet te brengen. „Uitstel van Executie is een spannend filmwerk, met aangrijpende momenten, en boeit sterk door de handeling en het spel der hoofdpersonen, van wie vooral Sylvia Sydney en Henry Fonda genoemd mogen worden. Eddy en Jo Alers zijn de namen der hoofdfiguren in deze film. Eddy, een jon gen met een warmvoelend hart, heeft reeds eenige keeren in den strijd tegen het noodlot het onderspit gedolven. Hij wordt na zijn derden straftijd te hebben uitgeze ten, met vreugde door Jo afgehaald. Beiden hebben hun idealen behouden en zullen een nieuw leven tegemoet gaan. Maar het noodlot lo^t opnieuw. Na hun huwelijk, een korte gelukkige periode, krijgt Eddv een plaats als taxi-chauffeur. Een klein tijdsverzuim bezorgt hem echter ontslag, waarbij blijkt, dat men zijn vroegere ver oordeelingen nog niet vergeten is. Door n ÜJ£1 samenlo°P van omstandigheden wordt Eddy schuldig gedacht aan een bankoverval. Jo, die weet dat hij onschul dig is, weet hem te bewegen niet te vluch ten. Maar niets helpt. Eddy wordt weer schuldig bevonden en de „stoel" zal hem wachten. ^wanhopig. Tot op 't allerlaatste echt Eddy voor zijn leven en dat van Jo, en juist als hij in een laatste wanhoops poging alles op alles zet, komt het bericht, 0"acbuldlg is' Maar clan heeft Hrama .s blJ d<\ gevangenis een nieuw achtervolpHSP K °Pgejaagde honden achtervolgd, probeeren Eddy cn Jo de Wcf t®ubekeiken' d0ch iuist °P 'ta"er- tni?LtWee h!!rboven genoemde hoofdver tolkers speelden uitstekend. Het ontroe- wenereeneHVan Sydney trof «ok nu nr krenry Fonda was in z'Jn zware dere wrt fii °P uCef' teFWÜ1 ook de an" hfeMpn S het gehcel °P h°og peil hielden. Een ernstig filmwerk. zePr iniV°°rpr0famma bracht een paar tone Pn pSi e lournaals (Fox Movie- teekenfilm °n jbenevens een aardige van Andv dolklucbtige twee-acter haraAiah y gCtiteld: De valsche Ma- haiadjah, waarin tal van dwaze situaties voor veel vroolijkheid zorgden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8