flitsen VAN
WITTE DO
Episode uit den grooten lerschen vrijheidsstrijd
ONZE BIOSCOPEN.
DONALD CUCK - WOERD SNATER.
SpyMe„<?!er WMr misIukki"S
TARNELLhistorische figuur uit de
Home Rule beweging
CLARK GABLE en MYRNA LOY
in de hoofdrollen
„Sinn fein Wij zelf
Zl
Jubileumfilm „Veertig Jaren"
eind Juli gereed.
4
TWEEDE BLAD.
Eer en liefde, liefde en plicht.... dat
is het oudste, tegelijkertijd het verhe-
venste en meest misbruikte dramatische
conflict dat de wereld kent: van het
klassieke drama af tot het melodrama
der volksstukken. Behalve dan dat het
leven zelf dikwijls de verbeelding nog
overtreft. Toen de nieuwe Metro-Gold-
wyn-Mayer film „Parnellin het Neder-
landsch „De strijd voor de Vrijheid" ge-
heeten, onlangs in Engeland vertoond
werd, was haar succes niet in de laatste
plaats te danken aan het verband met de
nog versch in het geheugen liggende ge
beurtenissen in het Engelsche konings
huis, dat het publiek legde.
Toch is die overeenkomst geheel toe
vallig. Parnell is de naam van den, in
den Eng. historie als grooten romanti-
schen Iersche „volkstribuun" voortleven
den strijder voor „Home Rule", die dicht
voor de overwinning zijn carrière ge
broken zag door de vuige achterklap der
wereld van vijanden om hem heen en
tenslotte vermoeid en gebroken stierf in
de armen van de vrouw die hij niet lief
mocht hebben, Katie O'Shea, de echtge-
noote van een politicus van zeer twijfel
achtig karaktear. De zelfregeering zou
intusschen nog heel wat jaren op zich
laten wachten
Historisch gegeven.
Dit gegeven is in de
eerste plaats histo
risch. De film is niet
alleen in haar aanklee
ding, haar zeldzame
ongewone costuums,
zooals zij in het Lon
den van 18801890 ge
dragen werden, haar
unieke serie „portret
ten" van historische
figuren (Gladstone
o.a.), die ware veldsla
gen van welsprekend
heid leverden in het
voor deze gelegenheid
geheel gereconstrueer
de Lagerhuis, 'n beeld
van den romantischen
en tevens politiek be
langrijken tijd uit de
vorige eeuw. Zij berust
bovendien op feiten.
Het verhaal van Par
nell en Katie O'Shea is
den millioenen bewo
ners van het „Smarag
den Eiland", zooals
Ierland heet, een le
gende, die naar zij we
ten op harde waarheid
berust. Zij is misschien de belangrijkste
episode uit Ierland's strijd voor de vrijheid
tot de Sinn Feinn-beweging.
Dit historische verhaal werd enkele jaren
geleden als tooneelstuk op Broadway ge
speeld. Schrijfster was de jonge Elsie T.
Schauffler. Zij overleed kort nadat nu bijna
twee jaar geleden de rechten door de M.G.M.
werden aangekocht, zij heeft de verfilming
van haar levenswerk niet meer mogen bele
ven.
Groot opgezette film.
Metro Goldwyn Mayer heeft toen terstond
deze film groot opgezet. Twee der bekend
ste letterkundigen van beide zijden van den
oceaan zetten zich aan het werk om van dit
romantisch-politiek drama der meer dan
levensgroote, legendarische figuren een sce
nario van hoog niveau en werkelijk artistiek
belang te maken: het waren de Engelsche
(van oorsprong Nederlandsche) schrijver
van „Young Woodley" en tal van andere too-
neelstukken, John van Druten, en de in Ame
rika niet minder bekende schrijver van „Se-
cond Man" en „Meteor", S. N. Behrman. Me-
tro-Goldwyn-Mayer legde regie en produc-
Belangwehhende
historische figuren
tie in de handen van één man, die met name
voor groote, episch breede en dramatisch
verfijnde films een onovertroffen naam ge
maakt had: John Stahl, de maker van
Back Street", Only Yesterday' en „Magni-
ficent Obsession". Tenslotte stond M.G.M.
twee der beroemdste sterren voor de hoofd
rollen af: niemand minder dan Clark Gable,
die de titelrol te vertolken kreeg, en Myrna
Loy, aangewezen figuur voor de lieftallige,
bezielende Katie O'Shea, als het ware de
verpersoonlijking van Ierland zelf. Adrian,
de modekoning van Hollywood, zette zich
aan het werk voor het ontwerpen der ex
quise serie costuums uit dien tijd. Tal van
deskundigen werden geraadpleegd voor de
historische details: voor de reconstructie van
de lobby en de groote zaal van het Lager
huis, voor het Dublin van dien tijd, de ge
beurtenissen, die zich afspeelden rondom de
revolutionnaire Iersche courant, de „Free-
man's Journal" en in de conferentiekamers
der 86 leden talrijke, rumoerige Iersche
volkspartij, die voor „home rule" vocht
tegen William Gladstone in.
Gable speelt in deze film een geheel an
dere rol dan gewoonlijk: een romantische
figuur van groote beslistheid en tegelijk
zoo emotioneel als die jaren van 1880 van
een politicus vroegen.
Myrna Loy and Donald Crisp in rParnell"
De inhoud van ,De strijd voor de vrijheid"
is in 't kort als volgt:
Charles Stewart Parnell (Clark Gable),
de „ongekroonde Koning van Ierland", de
geliefde strijder voor Iersch zelfbestuur,
keert in 1880 te Dublin terug van een
triomftocht door de Vereenigde Staten ten
behoeve van zijn land. Bij zijn aankomst
wordt hij gearresteerd door de Engelsche
politie wegens „oproerige uitingen". In de
gevangenis ontvangt hij bezoek van Kapi
tein Willie O'Shea (Alan Marshall), een
eerzuchtig en gewetenloos huichelaar en van
Generaal O'Gorman Mahon, een lid der Ier
sche Partij, waarvan Parnell de leider is.
Mahon en O'Shea hebben een campagne ge
opend cm een Engelsch district in het En
gelsche Parlement te vertegenwoordigen,
welke campagne door O'Shea wordt bekos
tigd. Mahon adviseert den kapitein zich voor
alles te verzekeren van de goede gezindheid
van den lerschen afgod en Willie antwoordt,
dat hij zijn vrouw zal bewegen Parnell te
eten te vragen op zijn landgoed te Eltham.
Korten tijd later wordt Parnell uit de ge
vangenis ontslagen en zet hij zijn strijdvoor
TWEE HOOFDNUMMERS
Roxy-théater.
Het Roxy-théater heeft deze week wel
een zeer aanlokkelijk programma: een
sensationeele film met watersport en een
tweede hoofnummer vol romantiek. Zoodat
er voor iederen bioscoop-liefhebber te
genieten valt.
In
„Raceboot-kampioenen"
maken we kennis met uitwassen van het
wedden bij motorboot-wedstrijden. Voor
het geven tot gelegenheid om te wedden is
een zoogenaamd speelschip uitgerust, waar
echter ook gemeene trucs worden uitge
broed om een bepaalden favoriet te doen
winnen. Men volgt er een systeem van
buigen of breken: als een gevreesde mede
dinger in een wedstrijd niet goedschiks van
deelname wil afzien, wordt een vechtpartij
geënsceneerd, met als gevolg dat de man
door de politie wordt meegenomen en dus
gedwongen werkloos blijft. Welke gevolgen
deze vechtpartij heeft, directe of indirecte,
wordt in tal van mooie foto's te zien ge
geven en het einde is dan dat een lieftallige
jonge dame wordt veroverd door den er
varen, maar onvermogenden raceboot-
'kampioen, die anoniem de kosten voor
extra chirurgische hulp voor haar betaal
de, toen zij een ongeluk kreeg met de boot,
die zij bestuurde in den wedstrijd toen hij
arrestant was.
Het tweede hoofdnummer is een re
prise van
Blonde Venus.
de romantische en tevens dramatische rol
prent, waarmee de befaamde Mariene
Dietrich onvergankelijke lauweren oogstte,
de film waarin we haar zien als liefheb
bende echtgenoote, die, om haar man de
middelen te verschaffen dure geneeskun
dige hulp te zoeken, zich aan het tooneel
verbindt, hem tijdens zijn afwezigheid on
trouw wordt en dan eindelijk met haar
kind zwerven gaat. Totdat zij, na den jon
gen aan haar man te hebben afgestaan en
zelf door hem verstooten, naar Parijs gaat
en als revue-ster groote triomfen behaalt.
Zij gaat dan onverwacht spoedig weer met
haar vriend terug naar Amerika, waar zij
haar man terug vindt en het kind een her-
eeniging der ouders bewerkt.
KARELTJE OP DWAALWEGEN.
Theater Harmonie.
Kareltje Heinz Ruhmann is kellner
in een eerste klas restaurant en hij serveert
de spijzen en dranken op een wijze, die
niemand hem zou verbeteren. En als hij
's avonds vrij is, gaat hij naar de familie van
zijn meisje, wier vader een pension beheert
en waar de heele omgeving Kareltje zoo
tegenstaat, dat hij al lang zou zijn wegge-
loopen als zijn Gretchen er niet geweest was.
Clark Gable, Myrna Loy, Edna May Oliver, Billie Burke, Alan Marshall in "Parnell
„Home Rule" (Zelfbestuur) in het Lagerhuis
te Londen met kracht voort.
Katie O'Shea (Myrna Loy), de bekoor
lijke en eerlijke jonge vrouw van Willie,
komt naar de Engelsche hoofdstad met haar
rijke tante Ben. Wij vernemen, dat zij haar
echtgenoot verfoeit en dat deze haar met
rust laat, zoolang zij de rijke en zonderling-
oprechte tante geld aftroggelt. Reeds tijden
wonen de echtelieden niet bij elkaar, maar
ofschoon Katie hem herhaaldelijk echtschei
ding heeft voorgesteld, is Willie O'Shea daar
niet toe te bewegen.
Katie's man, die thans tot Parlementslid
is gekozen, noopt haar, in het belang van
zijn politieke carrière, Parnell tot een diner
uit te noodigen. In het Lagerhuis bezoekt de
jonge vrouw hem op zijn bureau en de
groote staatsman, onmiddellijk onder den
indruk van haar uiterst aantrekkelijke per
soonlijkheid, stemt met graagte toe.
Het diner op Eltham heeft eigenaardige
gevolgen. Parnell voelt, dat zijn gastvrouw
de vrouw van zijn leven geworden is er.
Katie zelve, in hooge mate geboeid door
haar gast, schaamt zich zoodanig over de
rol, die zij op verlangen van haar man ge
speeld heeft, dat zij Parnell alles eerlijk op
biecht. De groote Iersche leider laat duide
lijk merken, dat hij op Katie verliefd is en
dat de politieke bedoelingen van haar man
hem koud laten.
Tijdens het diner komt Campbell,
Parnell's secretaris, hem een „vuile"
proef toonen van een mededeeling,
welke in een Londensche krant den
volgenden ochtend zal verschijnen en
waaruit zou blijken, dat de vrede
lievende Iersche vrijheidsheld eenige
jaren tevoren de aanstichter was ge
weest van den moord op twee Engelsche
politici, die Dublin bezochten.
In het Lagerhuis hierover ondervraagd,
verklaart Parnell den volgenden dag, dat
deze brieven moeten zijn vervalscht. Hij ver
langt, dat een eereraad uit het Huis de be
schuldiging zal onderzoeken, doch Glad
stone, die Parnell vreest, weigert dezen eisch
en dwingt zijn tegenstander genoegen te
nemen met een commissie van drie rechters,
waaraan deze zich noode onderwerpt. Door
dezen gang van zaken wordt de beschuldig
de feitelijk tot een aangeklaagde.
Gladstone laat merken, dat de zaak van
een mogelijk Iersche Home-Rule ten zeerste
wordt geschaad, als de beschuldiging niet
volkomen onjuist blijkt.
Na de zitting verlaat Parnell het Lager
huis om naar Ierland over te steken. Katie,
die de vergadering heeft bijgewoond, zegt
hem nu, dat zij hem liefheeft. Maar zij wil
hem doen begrijpen, dat, nu O' Shea niet van
haar scheiden wil, hun liefde dwaasheid is
en dat zij elkaar niet moeten weerzien.
Parnell dringt erop aan, dat zij hem zal
veroorloven, het onderbroken diner te
haren huize voort te zetten, zoodra hij uit
Dublin zal zijn teruggekeerd. Als zij daarna
nóg bij haar besluit blijft om elke connectie
met hem te verbreken, zal hij zich onder
werpen.
Want Kareltje wil hoogerop, hij wil
kellneren in Berlijn en hij trekt naar de
wereldstad en de allereerste avond, dat hij
daar ronddwaalt, treft hij in een van de
parken een jonge dame aan, die door een
taschjesdief wordt overvallen. Kareltje
grijpt in, redt het taschje en brengt de jon
ge dame thuis, waar hij voorgesteld wordt
aan Papa, die een oud-minister blijkt te zijn.
Kareltje wordt uitgenoodigd een borrel te
drinken, maar hij durft zijn overjas niet uit
te doen, omdat hij nog zijn kellnersrok
draagt. Hij wordt voor den volgenden dag
op een feestmaaltijd genoodigd en weldra
blijkt, dat de jonge dame, die hij tegen dief
stal behoed heeft, lang niet onverschillig
voor hem is gebleven. De familie heeft bij
vergissing uitgevonden, dat hij de eenige
zoon van een rijken industrieel is en niets
zou Kareltjes geluk meer in den weg staan
als er niet een Gretchen was, die hem in
Berlijn komt opzoeken en een organisator
van wedrennen, die zijn betrekking en ar
moedige omstandigheden aan de familie van
het geredde meisje openbaart. Dan heeft
Kareltje daar afgedaan, maar hij beleeft nog
allerlei minder prettige avonturen. Er ko
men in deze film twee meisjes voor, die alle
bei de vrouw van den kellner kunnen wor
den, maar de schrijver van het scenario
heeft den nobelen Karei voor het eenvou
dige Gretchen bestemd en nadat Kareltje
zijn geluk ruimschoots in het spel en in de
liefde geprobeerd heeft, blijkt hij voor het
laatste meer bestemd dan voor het eerste.
Als eenige dagen later Parnell, terug uit
Ierland, zich voor het bezoek aan Eltham
voorbereidt, krijgt hij een hevigen aanval
van zijn sluimerende hartkwaal. Katie, na
ontvangst van een telegram van zijn secre
taris, spoedt zich naar den geliefden man en
neemt hem mee naar haar landgoed om hem
te verplegen. Dienzelfden avond vraagt hij
haar ten huwelijk en zij stemt erin toe
wederom bij Willie op een scheiding aan te
dringen.
Willie O' Shea weigert. Hij wil den loop
van het proces tegen Parnell afwachten.
Wonder boven wonder loopt dit goed af en
de gewetenlooze kapitein besluit munt te
,it hp/c gebeurtenis. Gladstone zal
thaans Parnell's ontwerp tot Home Rule in
het Lagerhuis verdedigen en het is zeker,
da deze Eerste Minister van een eerst Iersch
Kabinet zal worden. O'Shea vordert nu een
ministerportefeuille als loon voor de gast-
vrijheid door zijn vrouw bewezen maar
Parnell weigert; het gevolg is Jat hans
Willie een eisch tot echtscheiding by de
rechtbank indient, waarbij zun gastzich als
minnaar" verdedigen moet. Men kent de
procedure dezer aangelegenheden in het
preutsche Engeland...
De zwaar beproefde man-van-eer w il niet
voor de rechtbank verschijnen, met het ge
volg, dat zijn politieke carrière tot een on
tijdig einde komt. In den steek gelaten door
zijn Iersche vrienden, die het pnve-leven
van een staatsman niet willen scheiden van
diens politieke verdiensten, wordt Parnell
door Gladstone handig ten val gebracht.
Met het gevolg, dat een nieuwe aanval
van zijn hartkwaal hem spoedig het leven
kost
'De nationale film „Veertig jaren", die
wordt vervaardigd ter gelegenheid van
het komende regeeringsjubileum van
de koningin, nadert haar voltooiing. Alle
scènes, die in ons land spelen, zijn thans
opgenomen. Zooals men weet, be\ indt de
cameraman Otto van Neijenhof zich op het
oogenblik in Nederlandsch-Indië, om daar
op verschillende plaatsen aanvullende op
namen te maken. Deze zullen de eerst
komende weken in gedeelten per vliegtuig
naar Nederland dworde.. overgebracht.
In de tweede week van Juli zal de
synchronisatie der muziek haar beslag
krijgen. Daarna volgt het mengen van het
geluid, waarna tot de montage kan worden
overgegaan. Men hoopt de film eind Juli
klaar te hebben. Op 4 Augustus zullen de
medewerkenden te 's Gravenhage in een
besloten voorstelling van het resultaat
kunnen kennis nemen.
Het publiek krijgt de film voor het eerst
in de feestweek in September te zien,
tijdens welke de rolprent gelijktijdig in
alle bioscopen zal draaien.
In totaal heeft men ruim zeven maanden
aan de film gearbeid.
Lionel Atwill wordt regieoeur.
Het ziet er naar uit, dat de rol, die de be
kende acteur Lionel Atwill in de verfilming
van Erich Maria Remarque's Drie Kame
raden speelt, tevens de laatste is, die hij op
het witte doek zal vertolken. Atwill heeft
den wensch te kennen gegeven om regisseur
te wordei. en reeds van drie groote maat
schappijen aanbiedingen gekregen. Lionel
Atwill was vóór zijn filmcarrière trouwers
zeer bekend als tooneelregisseur, in het bij
zonder voor de beroemde New Yorksche
Theatre Guild.
Walt Disney heeft een
nieuwen, zonderlingen
en genialen inval uitge
werkt rondom de
figuur van Donald
Duck, alias Woerd
Snater. In de short
„Donald's Better Self"
zal Disney laten zien
hoe de „apekop" van de
Mickey Mouse-familie
wordt gekweld door
zijn eigen geest, die de
plaats inneemt'van het
ding, dat men geweten
noemt, maar heel wat
handtastelijker is, als
het eendegeweten zijn
kwade ik tot de orde
roept. Hiernevens ziet
U een scène uit deze
nieuwe korte RKO
Radio film.
Hij en zij krijgen elkaar en de toeschouwers
gaan naar huis met de zekerheid, dat het
een alleszins gelukkig huwelijk belooft te
worden.
Vooraf een paar aardige screensongs, wat
wereldnieuws en een film met een Jazz
band, die bij uitzondering eens beschaafde
muziek laat hooren.
UITSTEL VAN EXECUTIE.
City-Theater.
Een film, vervaardigd onder regie van
Fritz Lang, heeft altijd de belangstelling
van de echte filmliefhebbers, omdat deze
regisseur steeds iets bijzonders in zijn
werk weet te brengen.
„Uitstel van Executie is een spannend
filmwerk, met aangrijpende momenten, en
boeit sterk door de handeling en het spel
der hoofdpersonen, van wie vooral Sylvia
Sydney en Henry Fonda genoemd mogen
worden.
Eddy en Jo Alers zijn de namen der
hoofdfiguren in deze film. Eddy, een jon
gen met een warmvoelend hart, heeft
reeds eenige keeren in den strijd tegen het
noodlot het onderspit gedolven. Hij wordt
na zijn derden straftijd te hebben uitgeze
ten, met vreugde door Jo afgehaald. Beiden
hebben hun idealen behouden en zullen
een nieuw leven tegemoet gaan. Maar het
noodlot lo^t opnieuw. Na hun huwelijk,
een korte gelukkige periode, krijgt Eddv
een plaats als taxi-chauffeur. Een klein
tijdsverzuim bezorgt hem echter ontslag,
waarbij blijkt, dat men zijn vroegere ver
oordeelingen nog niet vergeten is. Door
n ÜJ£1 samenlo°P van omstandigheden
wordt Eddy schuldig gedacht aan een
bankoverval. Jo, die weet dat hij onschul
dig is, weet hem te bewegen niet te vluch
ten. Maar niets helpt. Eddy wordt weer
schuldig bevonden en de „stoel" zal hem
wachten.
^wanhopig. Tot op 't allerlaatste
echt Eddy voor zijn leven en dat van Jo,
en juist als hij in een laatste wanhoops
poging alles op alles zet, komt het bericht,
0"acbuldlg is' Maar clan heeft
Hrama .s blJ d<\ gevangenis een nieuw
achtervolpHSP K °Pgejaagde honden
achtervolgd, probeeren Eddy cn Jo de
Wcf t®ubekeiken' d0ch iuist °P 'ta"er-
tni?LtWee h!!rboven genoemde hoofdver
tolkers speelden uitstekend. Het ontroe-
wenereeneHVan Sydney trof «ok nu
nr krenry Fonda was in z'Jn zware
dere wrt fii °P uCef' teFWÜ1 ook de an"
hfeMpn S het gehcel °P h°og peil
hielden. Een ernstig filmwerk.
zePr iniV°°rpr0famma bracht een paar
tone Pn pSi e lournaals (Fox Movie-
teekenfilm °n jbenevens een aardige
van Andv dolklucbtige twee-acter
haraAiah y gCtiteld: De valsche Ma-
haiadjah, waarin tal van dwaze situaties
voor veel vroolijkheid zorgden