sambo de olifant £iuAtoaaet fcutd- en Jum&ouw Spoct DE BAAS. HOFFELIJKHEID. De wereldvlucht van Hughes Op weg naar Jakoetsk. DE RONDE YAN FRANKRIJK Middelkamp winnaar der zevende étappe. Luducq blijft leider. TWEEDE BLAD. 3 Vannacht om vier uur kreeg Fritz in Zwammerdam nog een lekken band, waar door hij de laatste étappe te voet af moest leggen. Het is zijn plan de terugreis eveneens per fiets te doen. Bestrijding van z.g. schijnakten. - Inge diend is een wetsontwerp tot aanvulling van artikel 667 aan het burgelijk wetboek en wijziging van de artikelen 43 en 45 der faillissementswet. Dit ontwerp van wet heeft ten doel de be strijding van het euvel der zoogenaamde schijnakten. Onder „schijnakte" wordt in dit verband verstaan een akte, waarbij iemand fingeert zijn roerende goederen, die hij overigens, als houder voor den verkrijger, onder zich houdt, aan een ander „constituto pos- sessorio in eigendom te hebben overge dragen, ten einde deze goederen aldus te onttrekken aan het algemeene verhaals recht, dat zijn schuldeischers, krachtens ar tikel 1177 W.B., daarop hebben. HET STEMPELEN VAN RIJWIEL PLAATJES. Men verzoekt ons opname van het vol gende: Het groote nut van het stempelen der rij wielplaatjes met naam en adres dringt lang niet genoeg tot het groote publiek door. En men moet al een bijzonder onderzoek bij dc politie instellen om er achter te komen welk een besparing van geld, verdriet en ambtelijke rompslomp het zou beteekenen, indien alle fietsers in Nederland hun rij wielplaatje lieten afstempelen. Zoo groot wordt het nut daarvan aangeslagen, dat er in de kringen der ingewijden wel eens stemmen zijn opgegaan om dat stempelen verplicht te stellen. Trouwens in Engeland, waar toch heel wat minder wordt gefietst dan hier te lan de, wordt zulks reeds ernstig overwogen. Nu komen wij in ons land niet zoo heel gauw met gebodsbepalingen, vooral niet zoolang langs vrijwilligen weg eigenlijk hetzelfde kan worden bereikt. Men wete n.1. dat de vereeniging Arbeid voor Onvol- waardigen (A. V. O.) al eenige jaren bezig is, om een vrij groot aantal onvolwaardige arbeidskrachten aan arbeid te helpen door hen te belasten met het stempelen van de nieuwe rijwielplaatjes, met naam en adres van den bezitter. De vereeniging slaat hier bij twee vliegen in één klap. Zij geeft iedereen de gelegenheid om zich te verze keren tegen diefstal en verlies van rijwiel- plaatjes en fiets en tevens is dit een onge zochte werkverschaffing voor een paar hon derd onvolwaardigen, die behalve een be hoorlijke verdienste, de moreele winst boe ken dat zij, die als regel buiten het pro ductieproces vallen, thans de gelegenheid krijgen door eigen arbeid wat te verdienen. Het werk ligt buiten de gewone arbeids markt, vormt dus geen concurrentie-object met de volwaardige arbeiders en wordt door de betrokkenen met dankbaarheid aanvaard. Het vorig jaar kon de vereeniging een kleine 12.000 loon uitkeeren, dank zij de medewerking die zij van officieele en niet- oficieele zijde ondervond. De stempelcampagne is dit jaar al weer begonnen. Sedert 1 Juli heeft de vereeni ging een groot aantal blanco plaatjes in depot ontvangen van de Rijksmunt en stem pelt die af met naam en adres van hen, die op collectieve lijsten van werkgevers, scho len, instellingen, diensten en bedrijven hun wensch tot het ontvangen van een gestem peld plaatje hebben te kennen gegeven. Op den dag dat de plaatjes bij de postkantoren verkrijgbaar zijn, levert de A. V. O., ook de door haar gestempelde plaatjes af. Aller- wege, inzonderheid van de zijde der werk gevers en hun vereenigingen, wordt in toe nemende mate deze vóórstempeling bevor derd. Immers, als alles moest worden ge stempeld in de twee weken, dat de groote verkoop ten postkantore geschiedt, dan zou men handen en machines te kort komen. Op 21 Juli begint de openbare stempe ling; dan worden bij de postkantoren in de 40 voornaamste plaatsen des lands stempel- machines geplaatst om de koopers van rij wielplaatjes in de gelegenheid te stellen het nieuwe plaatje te koopen en tegelijk af te stempelen. De stempeling kost maar 10 cent. In plaatsen waa geen machine staat kan men een gestempeld plaatje bestellen bij het hoofdkantoor der A. V. O., Overtoom 187, Amsterdam (W.), tegen voorafgaande gi reering van een bedrag van 2.80 op giro nummer 301170. In dit bedrag is 20 cent voor aangeteekend toezenden van het ge- stemplde plaatje inbegrepen. Ook weer dit jaar geeft de A. V. O. daar naast gelegenheid om adresplaatjes te be komen voor koffers, tasschen, doozen, stok ken, paraplu's enz. a 15 cent. Buitengewoon vlot verloopt de vlieg tocht van Hughes. Met een enorm hoog gemiddelde worden de etappes afgelegd en als het zoo door gaat, wordt het record voor den tocht om de wereld ge broken. Wat ook de bedoeling is! Hughes, die Dinsdagmorgen om 1 uur on geveer uit Parijs vertrok en nauwelijks 8 uur later in Moskou arriveerde, heeft daar slechts een kort oponthoud gehad, zoodat nog gistermorgen gestart werd voor de etap pe naar Omsk. Aldaar kwam het vliegtuig om 5 uur n.m. (Engelsche zomertijd) aan. Hughes en zijn njetgezellen gunden zich te Omsk eenige rust en vertrokken om 22.37 (G.M.T.) gisteravond naar Jakoetsk, dat 2100 myl van Omsk ligt. Hughes heeft per radio eenige mededee- lingen over zijn tocht gedaan. Boven Duitschland kon hij niet in rechte lijn vlie gen, daar hij een door de Duitsche regee ring voorgeschreven koers moest volgen, die buiten de militaire zones omgaat. Bovendien moest hij op een hoogte van ten minste 3000 meter vliegen. Hughes steeg tot 5000 meter, maar verloor tijd om die hoogte te bereiken. De vlieger achtte het mogelijk, dat hij met moeilijkheden te kampen zou krijgen bij ver schillende bergketens, voor hy de Bering- zee bereikt zou hebben, evenals daarna op weg naar Fairbanks. Hij wist nog niet, of hij in één ruk van Fairbanks naar New-York zou vliegen. „Alles gaat goed", seint Hughes. Dat de tocht voorspoedig verloopt, blijkt uit een radiogram, waarin hy meldt, dat aan boord van het vliegtuig alles goed gaat en dat de gemiddelde snelheid 336 K.M. per uur bedraagt. Dit bericht werd opgevangen door het radiostation Moskou en per trans-atlan- tischen telefoon naar de Ver. Staten overge bracht. De vertgenwoordiger van Hughes te New- York deelt mede, dat het vliegtuig vannacht om twaalf uur 42 (Engelsche tijd) boven Novisibirsk vloog, dat gelegen is op 640 K.M. ten oosten van Omsk. De Lockheed van Howard Hughes. Men schryft ons: Het Lockheed-vliegtuig waarmede Howard Hughes zijn vlucht om de wereld maakt, is van het type L.14, de Super Electra, welke dit jaar ook aan de K.L.M.-vloot in de West en in Europa werd toegevoegd. De K.N.I.L.M. vliegt op het oogenblik met dit vliegtuigtype tusschen Batavia en Syd- ney. Voor de Oceaanvlucht had Hughes zijn Lockheed met sterkere motoren uitgerust, t.w. met Wright Cyclone-motoren van het type G. 102, waarmede ook de Douglas DC 3 van de K.L.M. zijn voorzien. Deze motoren ontwikkelen in den start een vermogen van 1100 P.K. elk. Hierdoor komt de snelheid van het vliegtuig hooger te liggen dan in de standaarduitvoering. De Amerikaan vliegt blijkens de berichten lang niet op maximum snelheid. Vermoedelijk laat hij zijn motoren op 70 tot 75 pCt. van het vermogen draaien. De motoren drijven de vier Hamilton Stan dard Hydrolatic-schroeven, waarmede ook de K.L.M. haar nieuwste D.C. 3 „De Kemp haan", bij wijze van proef, heeft uitgerust. Deze schroeven kunnen tijdens de vlucht zoodanig van stand veranderen, dat de lucht druk er geen vat meer op heeft, zoodat de schroef in volle vlucht stilgezet kan worden, zonder dat dit eenig nadeel voor den motor op kan leveren. De Lockheed van Hughes is voorts nog uitgerust met extra benzinetanks, die wer den aangebracht in de vleugels en in de ka juit. De K.L.M.-werktuigkundigen die van Schiphol naar Le Bourget werden gedirigeerd om het toestel na te zien, bevonden alles uit stekend in orde. Vliegtuig en motoren had den zich in de vlucht over den Oceaan voor treffelijk gehouden. Er was geen spoor te vinden dat er op wees dat de Lockheed ruim 16 uur achtereen in de lucht was geweest. Er werd alleen een geringe beschadiging geconstateerd aan de verbinding van het staartwiel met den staart. De staartvlakken waren volkomen onbeschadigd, maar het toe stel schijnt zwaar belast als het was voor den sprong over den Oceaan in den start van New-York met het staartwiel een obsta kel licht geraakt te hebben. Een en ander is in onderling overleg op Le Bourget voorloo- pig in orde gebracht. Bij een voorzichtige landing heeft de vlieger geen noemenswaar- digen last te ondervinden van het bescha digde staartwiel. De vlucht van Hughes is daarom ook voor de Nederlandsche luchtvaart van belang, omdat men hetzelfde materieel, dezelfde mo toren, schroeven e.d., ook bij de K.L.M.-vloot aantreft. Een en ander kan men dus uit het verloop van deze vlucht toetsen aan de ervaring wel ke men met de Lockheed bij de K.L.M. heeft. Hughes te Jakoetsk. Om 9 uur 08 Greenwichtijd is Hughes met zijn toestel op het vliegveld te Jakoetsk ge land. De vliegers hadden een vlotte reis ge had en maakten op het traject OmskJa koetsk een gemiddelde van 212 mijl per uur. De organisatoren van den tocht deelen mee, dat Hughes vijf uur op het ontworpen reisplan achter is. ONZE POSTVLUCHTEN. De positie der postvliegtuigen was gisteren: Uitreis: Ibis te Rangoon; Reiger te Athene; Valk te Bandoeng. Thuisreis: Emoe te Basra; Oehoe te Medan. HET BLOEMBOLLENVAK. Een adres aan den minister. De vereeniging tot behoud van het Bloem bollenvak in Nederland (anti-saneering) heeft aan Zijne Excellentie den Minister van Economische Zaken het volgende schrijven verzonden: De Vereeniging tot Behoud van het Bloembollenvak in Nederland, tellende méér dan 2000 leden-vakgenooten, verzoekt Uwe Excellentie beleefd, doch zeer drin gend niet tot vernieuwing van het sanee- ringsplan voor de bloembollencultuur 1937- 1938, hetwelk op 31 Juli afloopt, over te gaan, doch alle betreffende maatregelen, welke in zoo hooge mate funest voor het Nederlandsche bloembollenbedrijf zijn ge worden, op te heffen en het loopende plan te liquideeren. Onze vereeniging is, zooals Uwe Excellen tie bekend zal zyn, steeds beducht geweest voor de gevolgen, welke de saneeringsmaat- regelen zouden hebben en heeft van den aanvang af gewezen op het gevaar van uit breiding en vestiging van de bloembollen cultuur in het buitenland, waar de Neder landsche maatregelen voor de buitenland- sche kweekers groote voordeelen opleveren moesten. Deze uitbreiding is een feit gewor den, wat thans bevestigd wordt door onder zoek van een commissie uit de Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur. In het bijzonder is de teelt van tulpen, welke de grootste factor in ons bedryf vormt, op onrpstbarende wijze toegenomen en is de kweek wij ze van dit product in Engeland de laatste jaren zeer verbeterd, zoodat daar thans kweekerijen zijn, die de meest criti- sche vergelijking met vooraanstaande kwee kerijen op Nederlandschen bodem kunnen doorstaan. Wij hebben er steeds op gewezen, dat deze door de saneeringsmaatregelen bevor derde buitenlandsche culturen ons vak in de toekomst een moordende concurrentie zouden aandoen. Thans is reeds een feit dat de geregelde Engelsche afnemers van onze Nederlandsche bloembollen in den rug wor den aangevallen door de Engelsche kwee kers, waardoor onze afnemers zich nu reeds terughoudend tegenover het aanbod van Ne- derlandsche bollen toonen. Een der motieven van voorstanders van de maatregelen was, dat gevreesd zou moe ten worden voor dumping met het Neder landsche product op de Engelsche markt. Het dumpen van de Engelsche markt door het Engelsche product blijkt thans echter een onmiddellijk en veel ernstiger gevaar. De teeltregeling en minimum- of basis prijzen hebben tevens ten gevolge gehad, dat de teelt van vluggroeiende en dikwijls voor den handel waardelooze bloembollen- varieteiten hier te lande zeer is toegenomen, waardoor dus bewust een surplus wordt ge kweekt, waarvan de opkoop zware offers van de normale kweekerij vergt. Tevens maken wij Uwe Excellentie er op attent, dat de door U vastgestelde binnen- landsche basisprijs is verworden tot buiten landsche verkoopprijs, waardoor de expor teur zich de handelswinst ziet ontgaan. Voorts dwingt de teeltregeling den kwee- ker bij een best gewas al zyn leverbaar op de markt te brengen, waardoor de prijzen in sterke mate gedrukt worden. Bovendien brengen wij onder de aandacht van Uwe Excellentie, dat het vak door de teeltregeling theoretisch niet, doch practisch wel gesloten is voor jonge of pasbeginnende kweekers, daar de teeltbewijzen zoo in prijs zijn gestegen, dat aanschaffing daarvan te gen de geldende prijzen geen daad van goed koopmanschap voor hen kan worden ge noemd. Tenslotte mogen wij er Uwe Excellentie nog eens op wijzen, dat de werkloosheid in ons vak, die bij den aanvang van de sanee ring in zoo ernstige mate is toegenomen, tot dusver geen dalende tendenz vertoont. Behalve deze en andere gevolgen achten wij de concurrentie uit het buitenland, als onmiddellijk gevolg van de genomen maat regelen, het allergrootste bezwaar. Dat de afschaffing hiervan gerechtvaardigd is, blykt indirect uit de ontwikkeling van de vrye bol- en knolgewassen, waarvan de export zoowel in gewicht als in waarde is geste gen. Wij eindigen met Uwe Excellentie nog te wijzen op de uitspraak in de vergadering van de Algemeene Vereeniging voor Bloem bollencultuur van 21 Juni 1937, waarin met groote meerderheid de opheffing der sanee ringsmaatregelen werden gevraagd. Wij hopen, dat Uwe Excellentie in het be lang van de ontwikkeling van het bloem bollenvak in Nederland, wel tot afschaffing der genoemde maatregelen zal willen be sluiten. 47. Maar dan... da voetspore"k»«nan«uU Maan te komen. 48. De andere morgen, om 7 uur, riep de moeder van Jan: „Opstaan Jan!" En toen ze geen antwoord kreeg, liep ze naar zijn bed en het bed was leeg. Terwijl ze angstie bij het lege bed stond, kwam de moeder van Flip. Ook Flip was verdwenen. „Ze zijn vast die olifant zoeken", zei de vader van Lange Jan. KENNEMERLAND. De markt toont het zomerbeeld. Een groote aanvoer en rijke verscheidenheid. En de prijzen voor le kwaliteit waren alleszins bevredigend. Maar er komt een groot kwan tum „dat den toets der critiek" niet kan doorstaan en hiervan komt weinig terecht. Bloemkool had niet die groote belang stelling zooals we (behoudens uitzonderin gen) gewoon zyn. De prijzen waren voor le soort (en welk een kwaliteit) slechts 7 a 10 en voor 2e soort 2 a 4.50 per 100 stuks. Sla had meer belangstelling en de prijzen 1.80 a 3.20 waren bevredigend. Andijvie was gewild en maakte een prijs van 2 a 4 per 100 K.G. De aanvoeren van spinazie en postelein waren niet overdadig groot, doch niettemin was de prijs niet hoog, n.1. 0.30 a 0.45 en ƒ0.15 a 0.35 per kist. Peulvruchten werden in beduidende kwan- tums aangevoerd en de prijzen vielen mee. Behoudens doperwten (welke dik en rimpe lig waren) viel de kwaliteit te roemen en de prijzen waren niet onbevredigend. We no teerden: Capucijners (br.) 12 a 14, id. (wit) 10 a 15.50, raspers 14 a 20, dop pers 8 a f l£en peulen 16 a 25 per 100 K.G. De aanvoer van snijboonen en dikke boonen was klein, doch de eerstelingen uit de natuur zijn aangevoerd, zoodat er spoedig meer ruimte komt. Snijboonen golden 32 a 38 en boonen 34 a 40 per 100 K.G. Tuin boonen waren in trek en de prijzen 5-f 8 per 100 K.g., aan den hoogen kant en Bosgroente wer ruim aangevoerd en alleen boswortelen waren duur. We noteerden: Bos peen 6 a 11.50, selderie 2 a 3, peter selie 12, uien 24, asperges (wit) 3643, id (blauw) 1519 per 100 bos. Komkommers waren niet in trek en maakten een prysje van 1.50—3.50 per 100 stuks. Tomaten waren gewild, doch de prijzen 10 a 14 per 100 K.G., niet hoog. De overige aanvoer van groente had onver anderde prijzen. De aardbeiencampagne loopt ten einde. Aan de dagelijksche noteering van Bever wijk kan men zien, dat aanvoer en prijzen teruggaan. Ook in Heiloo gaat de aanvoer terug en deze bedroeg de vorige week tus schen de 60.000 en 70.000 K.G. met een ge middelden prijs van 1 15—17 voor de late en 11.50 a 14 voor de vroege en wel per 100 K.G. Hieruit kan men zien, dat de prij zen terug loopen. Naast de aarbeien komt er aanvoer van zwarte bessen en frambozen. Zwarte bessen zijn duur, n.1. 42 a 52 per 100 K.G. Roode bessen golden 10 a 15 per 100 pond. Frambozen maakten een prijs van 0.15 a 0.20 per doosje. Kruisbessen deden 0.55 a 0.75 per slof (een hooge prijs) en perziken (variatie in kwaliteit) van 3.50 tot 11 per 100 stuks. De volgende week zijn we volop in den aanvoer van fruit en zijn er meer stabile prijzen te verwachten. DE GROOTSTE AMERIKAANSCHE TIJDSCHRIFTEN WINNEN LEZERS MET COURANTENRECLAME. De Curtis Publishing Cy., die uitsluitend tijdschriften uitgeeft en wel dé bekende bladen met de millioenen-oplagen „Sa- turday Evening Post" en „Ladies Home Journal", zyn de laatste jaren steeds meer in couranten gaan adverteeren. In 1935 plaatsten zij ruim 231.500 regels in couranten; het jaar daarop werd dit aantal meer dan verdubbeld, n.1. 639.000 regels. Zooveel resultaat schijnt deze reclame- politiek op te leveren, dat Curtis vorig jaar haar budget voor courantenreclame, t.o.v. het voorafgaande jaar, ongeveer verdriedubbelde en t.o.v. 1935 ruim ver achtvoudigde. Met haar 1.870.321 regels rangschikt deze uitgever zich thans onder de veertig grootste Amerikaansche adverteerders in couranten. Wielrennen De zevende etappe van de Ronde van Frankrijk welke over 115 K.M. van Bayonne naar Pau leidde, is door onzen landgenoot Middelkamp gewonnen in den tijd van 2 uur 51 min. 22 sec. Dank zij het feit, dat hy door zyn etappe-over winning een vergoeding van 1 minuut kreeg, is Middelkamp verscheidene plaatsen in de algemeene rangschikking opgeschoven en staat thans als 23e ge klasseerd op de groote lijst, met nog geen 8 minuten achterstand op den lei der, den drager van de gele trui, Le- ducq, die zyn positie vandaag wist te handhaven. Opnieuw is dus een der Nederlandsche vertegenwoordigers er in geslaagd een etap pe te winnen. Eerst vestigde Schulte de aan dacht op zich door in de derde etappe, van St. Brieuc naar Nantes, als eerste ever de streep te gaan, thans is het Middelkamp, die een glorieuze zege behaalde en opnieuw be wees, dat er met de Nederlandsche renners ernstig rekening moet worden gehouden. Niet voor een uiteindelijke zege in de ronde, daarvoor is de kracht en vooral de kwanti teit der Hollandsche renners niet groot ge noeg. Maar wel als gevaarlijke outsiders in de etappes. Van de zeven etappes zyn er thans twee door Nederlanders gewonnen, twee door Belgen, 1 door een Italiaan, 1 door een Luxemburger en 1 door een Duitscher. Middelkamp heeft in de zeven étappes, welke achter ons liggen, wel zeer regelma tig gereden. In de eerste etappe werd hij derde, daarna werd hij achtereenvolgens 48e, 34e, 33e, 29e, 30e en 23e in de algemeene rangschikking. Ook van Schendel is een etapperenner bij uitnemendheid. Na de etap pe van vandaag is hij 38e in het klassement met een totaaltijd van 43 uur 11 min. 45 sec., terwijl Leducq, de drager van de leiderstrui, 43 uur 55 sec. noteert. Overigens is het wel opmerkelijk, dat het verschil tusschen de renners in de algemeene rangschikking zoo bijzonder klein is. Woensdag wordt er te Pau gerust en Donderdag is er de eerste zeer zware bergetappe, Pau-Luchon met top pen als de Aubisque (1750 meter), de Tour- malet (2100 meter), de Aspin (1500 meter) en de Peyresourde (1550 meter) over bijna 200 K.M. Dan zal het veld wel springen, dan zal het aspect van den strijd zich zeker wij zigen. Nog zijn alle zes Nederlandsche ren ners in de ronde' en zijn hun verrichtingen beter geweest, dan men had durven hopen. Maar Donderdag zal de bergproef moeten uitmaken, in hoeverre onze landgenooten bij het klimmen kunnen meekomen, of zij ach ter raken of dat zy wellicht hun positie nog kunnen verbeteren. Leducq bleef leider dank zij Middelkamp. Leducq heeft het behoud van de gele trui aan Middelkamp te danken. In de sprint won Middelkamp n.1. van den Duitscher Wengler, die slechts 26 seconden in de rang schikking achter stond op Leducq. Had Wengler dus de etappe gewonnen, dan had hy de eene minuut tijdsvergoeding gekregen en was Leducq van de eerste plaats verdre ven. Veel strijd is er overigens in deze etappe niet geweest. Eerst op de laatste 20 K.M. viel er iets van strijd te bespeuren. Leducq n.1. kreeg bandenpech en onmiddellijk was dit het sein voor enkele concurrenten om weg te loopen. Lesueur stapte af en hielp zijn landgenoot door hem zijn fiets te geven. Wengler had inmiddels zijn kans gezien en was gedemarreerd. In een tempo van 40 K.M. trok hij er tusschen uit, spoedig gevolgd door Middelkamp en Vissers, die den Duit scher inhaalden. Met zyn drieën bereikten zij Pau het eerst, waar onze landgenoot in den sprint won. Elf seconden achter Vissers kwam de Spanjaard Berrendero binnen, ge volgd door Frechaut en Bini, alsmede het hoofdpeleton, dat niet minder dan 79 ren-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 7