FLITSEN VAN O ONZE BIOSCOPEN. Filmbal Scheveningen. BELANGWEKKENDE CREATIE VAN BETTE DAVIS IN DEN TITELROL Het verhaal. Zl Groot karakter-speelster. Authentiek en artistiek. Een boek van Nobel wordt verfilmd. Miniatuur-filmpjes. DERDE BLAD. De Bijbelsche figuur Jezebel is de verpersoonlijking van het kwaad en Bette Davis speelt in deze film den rol van Jezebel. De slechte vrouw heeft attracties: voor de brave mannen, die haar beminnen of die onder haar invloed staan, zooals het konijn onder suggestie is van de slang. De Jezebel in deze film is een figuur die niet zoo zeldzaam is als men denkt. Misschien is deze figuur zelfs geen authentieke Jezebel, ergens in dat hart van steen schuilt wat gouderts, ergens in dit gecompliceerde karakter zit iets goeds verborgen: deze Jezebel drijft mannen in den dood door hen tegen elkaar op te zetten, zij heeft er een duivelsch vermaak in schandaal in een balzaal te veroorzaken en haar fiancé voor de consequenties te plaatsen. En tochtelkens als zij weet wat zij heeft misdaan, heeft zij berouw. Bette Davis geeft van dit gecompliceerde karakter een boeiende creatie. Het vangt aan in de dagen, welke aan den Burger-oorlog tusschen het Noordelijk en Zuidelijk deel der Vereenigde Staten vooraf gaan. De Noorderlingen willen de in hun oogen verouderde toestanden in het Zuiden verbeteren, de Zuiderlingen daarentegen houden met groote koppigheid vast aan hun tradities. Als plaats van handeling zien wij het huis van een trotsche aristocratische familie te New-Orleans en de verwende dochter Julie vormt het middelpunt. Julie Marsden (Bette Davis) is heel knap maar... egoïst en gril lig, ze is wars van al de conventies, die van haar in het New-Orleans van 1850 geëischt wor den zeventig jaar te vroeg geboren! Twee mannen dingen naar haar hand. De een, Pres Dillard (Henry Fonda) is een ijverig, eerzuchtig bankier en de ander, Buck Cantrell (George Brent), een echte Don Juan, levend voor paardrijden, wed den en dueüeeren, het echte type van den „dandy" uit het Zuiden, vóór de afschaffing der negerslavernij. Als de film begint, geeft Julie een partij om haar verloving aan te kondigen met Preston Dillard. Ze doet dat op haar gewone onconventioneele wijze, door op het feest te laat te verschijnen en dan nog wel in rij-costuum. Na afloop van de partij begeeft Julie zich naar haar naaister om het witte kleed te passen, dat zij op het groote bal van het seizoen denkt te dragen. Het is het gebruik, dat alle jonge, ongetrouwde vrouwen in het wit ver schijnen. Bij haar naaister ziet zij een roode japon en zij staat erop in dat gewaad het Olympus-bal te bezoeken. Als haar verloofde deze japon ziet, ver biedt hij haar ze te dragen, hetwelk haar woede in zulk een hooge mate opwekt, dat zij Buck Cantrell uitnoodigt haar, in plaats van Pres, te begeleiden. Doch onze Don Juan, wetende, dat een duel met den hem sympathieken Dillard hier het gevolg zal zijn, weigert. Derhalve gaat zij toch met haar verloofde naar het feest. Haar komst op het bal veroorzaakt groote sensatie en verontwaardiging. De heeren willen niet met haar spreken, de dames schuwen haar. Als het jonge paar danst, trekken de andere dansers zich vol verontwaardiging terug. Voor het eerst in haar leven voelt Julie zich beschaamd en smeekt zij Pres haar naar huis te brengen. Dit weigert hij en zij dan sen den dans ten einde. Als hij haar naar haar woning heeft terug geleidt, deelt hij haar mede, dat hun engagement is ver broken en het koppige jonge meisje doet geen moeite hem te weerhouden. Iets der gelijks is reeds vroeger gebeurd en zij ge looft stellig, dat h'j terug zal komen. Maar dezen keer is het anders Pas ongeveer een jaar later keert Dillard weer uit New-York terug, waar hij een meisje uit het Noorden trouwde. Juist in dien tijd teistert een gele Koorts-epidemie de stad New-Orleans. Julie is met haar familie naar haar buiten New-Orleans gelegen Een spelmoment uit de film „Jezebel" V. 1. n. r. George Brent, Bette Davis en Henry Fonda. Bette Davis. ADIEU PARIJS! City Theater. Ben alleramusantste film, waar men de humor niet met een kaarsje behoeft te zoe ken, maar met lepels vol kan opscheppen. Lily Pons, de opera-ster, viert hier haar triomfen, niet alleen op het gebied van den zang, maar ook in de liefde. Zij weigert op het allerlaatste oogenblik een rijken niets nut te trouwen en neemt.de vlucht in een geruild japonnetje, waardoor zij er eenigszins als een boerinnetje uitziet. Onderweg maakt zij kennis met een jongmensch, die hevig met zijn wrak autotje sukkelt en zij wordt op het eerste gezicht verliefd en wil hem niet meer verlaten. Het blijkt, dat de jonge man deel uitmaakt van een scheepskapel en wanneer het schip naar Amerika vertrekt, moet er wel een afscheid volgen, maar niet lang, want nauwelijks is het schip in volle zee of het meisje blijkt zich in de hut der muzikanten verborgen te hebben. Het zijn vier vrienden, waarbij zij terecht komt, vier vroolijke jongens, die tevergeefs al hun best doen om het lastige meisje kwijt te raken. Als zij aan boord ontdekt wordt, verliezen de vier muzikanten hun baantje en het meisje wordt opgesloten om naar Frankrijk terug gebracht te worden. Zij ontsnapt en voegt zich in New York weer bij haar plantage vertrokken en het is op dit buiten, waar haar vroegere verloofde met zijn vrouw een bezoek komt brengen. Zij weet echter niet, dat Pres zijn jonge vrouw, Amy (Margaret Lindsay), mede brengt. Amy, een meisje uit het Noorden is het volkomen tegengestelde van Julie, rustig, gesloten, zacht en onzelfzuchtig. De on stuimige Julie heeft het plan Pres terug te winnen door zich aan hem te vertoonen in een prachtige witte japon en hem op haar knieën om vergeving te smeeken. Als zij thans bespeurt, dat Dillard een ander ge trouwd heeft, wordt zij vervuld van een gevoel van schaamte en vernedering, dat spoedig omslaat in wraakzucht. Zij coquetteert met Buck met de bedoeling hem een duel met Pres te doen uitlokken, wetende, dat Buck eiken tegenstander doodt. Als de twee mannen op het punt staan el kaar uit te dagen, verschijnt een boodschap per uit New-Orleans met de tijding, dat de President van Preston's Bank het slachtoffer van de gele koorts is geworden en dat dien tengevolge de overkomst naar New-Orleans van Dillard noodzakelijk is geworden. Pres vertrekt dus naar New-Orleans, zijn broer Ted zet den twist voort en doodt Buck. Iedereen keert zich van Julie af, nu zij indirect aan Buck's dood schuld heeft. Korten tijd later vernemen beide vrouwen, die Preston liefhebben, dat hij door de af schuwelijke ziekte is aangetast. Zij spoeden zich naar New-Orleans, en komen er aan, juist als hij naar het Leprozen-eiland, in het midden van de Mississippi gelegen, zal worden vervoerd met de vele andere slacht- vrienden, die haar dan bij zich houden om haar voor de vreemdelingenpolitie te ver bergen. Welke wonderlijke en bovenal amu sante avonturen de vier mannen en het meisje beleven en hoe zij elkander nooit in den steek laten en zich altijd weer uit de dolste situaties weten te redden, geeft in deze film, waarin kostelijke typen voorko men, herhaaldelijk aanleiding tot de dolste situaties. Tot drie maal toe loopt het meisje op het laatste oogenblik bij den ambtenaar van den Burgerlijken Stand weg op het moment, dat haar huwelijk voltrokken zal worden en ten langen leste trouwt zij met een van de Jazz-banders, die door zijn vrienden met een doek om zijn mond in een auto ge sleept is en wiens hoofd door diezelfde vrienden bevestigend heen en weer geduwd wordt als de ambtenaar hem vraagt of hij dit meisje wenscht te trouwen. Lily Pons, die op gezellige wijze van haar magnifique stem laat genieten, Jack Oakie, Gene Raymond en vele anderen hebben samengewerkt om van deze film iets alleraardigst te maken. Vooraf gaat veel wereldnieuws, wat op namen uit het binnenland en een zeer fraaie reisfilm. MEISJES VAN ZEVENTIEN. In de Harmonie. De eerste vertooning alhier van de film „Meisjes van Zeventien", trok gisteravond veel belangstelling. Vol aandacht heeft men Henry Fonda. offers. Er ontstaat een strijd tusschen de twee vrouwen, wie van haar den geliefden man ter verpleging zal vergezellen. Julie is door haar grooten smart een beter mensch geworden. Zij weet, dat zij veel beter dan de, met de zeden en gewoonten van het Zuiden onbekende Amy, in staat is Pres' leven te redden en tenslotte stemt zijn vrouw erin toe Julie's offer aan te nemen en haar mee naar het eiland te laten gaan, als zij uit de mond van haar rivale heeft vernomen, dat haar man alleen haar en niet Julie bemint. Julie wéét: slechts weinigen, die daarheen gaan, keeren terug. Doch deze overweging heeft in dit geval geen invloed. De laatste reis naar het eiland begint Bette Davis is een groot karakter-speel ster. Dat blijkt uit haar „Jezebel", een creatie van groot formaat, telkens opnieuw boeiend en belangwekkend. Het verhaal van deze Warner Bros-film is van de hand van Owen Davis. Clements Ripley, Abem Finkei en John Huston be werkten Davis' verhaal voor de film, men komt onder den indruk van William Wyler's machtige regie. Prachtige effectieve muziek, gecompo neerd door een Max Steiner en uitgevoerd door den talentvollen Leo Forbstein en zijn orkest. De negro-songs worden op eminente wijze en op het tijdstip gebracht en illus- treeren op de juiste wijze de stemming, de sfeer in deze film. Ernest Haas hanteert met vaste hand de camera, terwijl Robert Haas voor de aan kleeding van de diverse „sets" op de van hem bekende wijze zorgdroeg. Orry Kelly nam de diverse prachtige toiletten voor zijn rekening. En welk een uitstekenden steun onder vonden Bette Davis, Henry Fonda en George Brent van een sterke „cast", bestaande uit ervaren artisten als Margaret Lindsay, Donald Crisp, Fay Bainter, Richard Crom- well, Henry O' Neill, Spring Byington, John Litel e.a. George Brent. het filmwerk van het begin tot het einde gevolgd. Het behandelt een zeer moeilijk onderwerp, n.1. de liefde tusschen leerlinge en leeraar. Aan een meisjesgymnasium treedt, bij den aanvang der film, een nieuwe leeraar in functie n.1. dr. Ivar Andersson, die les geeft in de litteratuurgeschiedenis. De geheele klasse vindt hem dadelijk zeer sympathiek, maar Kerstin Dahlberg heeft meer dan ge wone belangstelling voor hem. Andersson merkt dit spoedig. Hij wordt zich ook zijn eigen gevoelens bewust en komt daardoor als ernstig mensch in een zeer moeilijke situatie. Met de leerares Sigrid Mallé be spreekt hij den toestand. Deze acht vertrek de beste oplossing. Maar dat vindt Andersson laf. Hij zal strijden en bijzonder streng tegen Kerstin optreden. Dat leidt tot een conflict, dat zeer ernstig wordt op een studenten tuinfeest. De anonieme brieven die Kerstin ontvangt maken het geval zeer 'ngewik- keld. Doch deze zijn afkomstig van een stil len aanbidder van Kerstin, die de brieven echter genomen heeft uit een briefroman van Andersson. Het meisje wil zekerheid hebben en komt ten slotte in de woning van den leeraar waar zij haar portret vindt. Anders son moet nu wel de waarheid vertellen. Hij zegt zijn betrekking op en verlaat de stad met de belofte .Kerstin te komen halen, zoo dra zij haar eindexamen gedaan heeft. Het moeilijke onderwerp is zeer goed be handeld. Sober en beheerscht speelt Karl Mr. MaoLean, de rechterhand van dr. Herman Lissauer, chef van het research- departement van Warner Bros, kan tal van bijzonderheden vertellen aangaande New- Orleans ten tijde van 1852. New-Orleans-1852in deze stad en in dien tijd speelt zich het verhaal af, waarop „Jezebel" gebaseerd is. McLean weet b.v. de reden, waarom de vloeren van cypres-hout gemaakt waren, waarom er weinig haardkleedjes op de vloeren lagen, waarom stoelen en tafels pooten hadden, afgewerkt met koperen klauwen en staande op glazen voetstukken. Dit alles vond zijn oorzaak in het feit, dat door de vochtigheid van de bodem de vloeren, haardkleedjes en stoel-pooten weg zouden rotten. Een „set" van een film, die zich in een andere eeuw afspeelt, aan te kleeden, is een zware opgave. Een „set-dresser" moet alles tot in de kleinste finesses verzorgen. Volgens McLean zijn hieruit de firma's ontstaan, die zich specialiseerden op het gebied van woning-inrichting. Tevens is hij de meening toegedaan, dat de menschen thans meer van woning-inrichting afweten dan de experts van voorheen. Een van de moeilijkste en duurste punten op het programma was het vinden en aan- koopen van de in dien tijd gebruikte gas lampen. Ten tijde van dit verhaal had men juist een aanvang gemaakt met de verlich ting van New-Orleans door middel van gas, de lampen waren fijn afgewerkt en gewoon lijk van kristal vervaardigd. Niet één exemplaar was er, waarover men beschikken kon; het moest dus aan de hand van afbeeldingen uit dien tijd gemaakt worden. MacLean wees er op, dat de al te nauw gezette critici eenig commentaar zouden leveren op het gebruik van glazen stolpen in „Jezebel". De „set-dresser" dient deze echter te gebruiken om de klokken en het vele beeldhouwwerkte overdekken. Hij stipuleert, dat dit juist is dat in dien tijd glazen stolpen hun nut wel dege lijk bewezen zij weerden de vochtigheid uit de klokken. Tot zoover mr. McLean, die handenvol werk had om de authenticiteit in „Jezebel", waarin behalve Bette Davis, Henry Fonda, George Brent, Margaret Linday, Fay Bainter en nog vele andere bekende artisten de hoofdrollen vertolken, op een artistiek peil te brengen. kunnen zien. Zij speelde voor Ufa o.a. ïn De Spion" en in „Barcarolle met Willy Biet en "eu|!„els" «i Mathias Wieman. In het volgend seizoen zal zij zoowel voor Tobis als l fa werken, n Hit oogenblik maakt men opnamen voor %SeSfde», oen nieuwe Ufafihn met ^Hein^Rühmann is op 't oogenblik wel een dermeestopulairekomieken De eene film van hem volgt op he oogenblik na de andere Men kent natuurlijk „De Model, echtgenoot", „Vijf millioen zoeken een erfgenaam", „De gentleman-Vagebond" enz Dezer dagen is zijn nieuwe film „Da geluksvogel" gereed gekomen, die door Ufa fn ons land zal worden uitgebracht. Dezer dagen gaat zijn nieuwe film „Ken jè Korff niet eens?" in atelier. Voorts is er met tal van beroemde ster. ren onderhandeld. Mogelijk is, dat oog Zarah Leander, Hans Albers, Gracie Fields en Sonja Henie naar Scheveningen zullen k°Tino Rossi heeft enkele dagen geleden definitief zijn komst toegezegd, terwijl Co- riniee Luchaire - hier te lande bekend door har opmerkelijke vartolking van de hoofdrol in de film „Meisjes achter tra. lies» zich in principe bereid heeft ver. klaard te komen. Henrl Garat is licht on gesteld, doch zou zeer waarschijnlijk heden aanwezig zyn. Hedenavond wordt te Scheveningen dan dank zij de activiteit van een uitgebreid daartoe samengesteld co mité het groote internationale film bal gehouden, waarop verscheidene op den voorgrond tredende filmsterren aanwezig kunnen zijn. Wie er komen? Van de Fransche prominenten komen o.a. John Loder, Frangoise Rosay en Jean Louis Barrault. John Loder hebben wij, r u al weer eenigen tijd geleden kunnen be wonderen in „Königsmark", een represen tatief filmwerk. Frangoise Rosay kennen we, behalve uit tal van Duitsche Ufafilms ook uit „Regie" (Marchand d'Amour) van Greville en „Jenny". In „Regie" speelde ook Jean Louis Barraults, die 'wij dezer dagen nog in het sublieme Tobiswerk „Roes" kunnen bewonderen als de mannelijke tegenspeler van Charles Boyer. De overige Fransche films zijn allen door Filmex in ons land uitgebracht. Filmex- Neerlandia is overigens ook de eenige maatschappij, die door Nederlandsche ster ren vertegenwoordigd is. Wij zullen er Lilli Bouwmeester zien, die na „Pygma- lion" nu in „Vadertje Langbeen" triomfen zal gaan vieren, triomfen, die in Holly wood de aandacht op haar vestigde. Doch zij zal ons kleine land trouw blijven. De Engelsche, zeer jonge, actrice Lilli Palmer hebben wij eenigen tijd geleden in „The great Barrier" (De laatste hinderpaal) gezien en binnenkort zal zij in ons land te zien zijn in „Sunsetin Vienna" van Nova film. Deze maatschappij brengt binnenkort eveneens „De vreemde kostganger" met den komiek Tom Walls, die ook naar Sche veningen komt. Van de Duitsche sterren komt o.a. Lida Baarova, die wij in tal van films hebben Ludwig Diehl de zeer lastige rol van den leeraar, terwijl Jutta Freijbe, juist door haar vertolking van de rol van Kerstin Dahlberg zeer de aandacht in filmland heeft getrok ken. Bijzonder goed is ook nu weer Dorothea Wieck, die als de leerares Mallé aller aan dacht boeit. Een filmwerk, dat stellig in de komende week vele bezoekers zal trekken. Het voorprogramma bracht een mooi jour naal, een nieuw avontuur van Pcppey, thans in de vliegmachine, eenige variété nummers van de Vitaphone en een klucht van Audy Clyde. „BENGAALSCHE LANSIERS" en BOKSMATCH SCHMELING—LOUIS. Roxy-theater. Behalve de „Bengaalsche Lansiers" een filmwerk, dat hier in onze stad niet onbekend is is het vooral het nauwkeurig filmver slag van den grooten wedstrijd om het we reldkampioenschap zwaargewicht boksen dat deze week wel de belangstelling van velen zal trekken. Boksenthousiasten in het bizonder natuurlijk, maar óók zij, die leek zijn op dit gebied interesseeren zich waar schijnlijk wel voor de „big match", die door Joe Louis op zoo overtuigende wijze gewon nen werd. Ten minstedat wordt door de deskundigen gezegd: Een technische knock De laatste dagen van een eihm4 Naar wij vernemen, heeft de heer G. B. H. Niestadt te Hilversum, die sinds 1 JunJ j.1. als directeur der Ned. christelijke filn». centrale (secretariaat Utrecht) optreedt, teH behoeve van den arbeid dezer centrale de rechten gekocht voor de verfilming van hok boek van K. Norel „Aan dood water". De bedoeling is, dat hiervan een geluids. film wordt vervaardigd, welke zal worden uitgebracht met den ondertitel „De laatste dagen van een eiland". Het draaiboek dezer film wordt gemaakt door Ernst Winnar die een ruime erva* ring heeft op dit gebied in samenwerking met K. NoreL De opnamen zullen in den loop van de zen zomer geschieden, zoodat de film voor het komende winterseizoen gereed zal zijn. Zoo de vader, zoo de zoon. De beroemde regisseur Woody van Dyke, die zich thans ter onderscheiding van zyn vader op Amerikaansche wyze W. S. van Dyke II pleegt te noemen, is, zooals men weet, de regisseur yan de groote Marie An« toinette-film, waarmee de Metro-Goldwyn- Mayer-studio's in het begin van net volgend seizoen hun vijftienjarig bestaan zullen vie ren. Naast Norma Shearer zal hierin voor het eerst Tyrone Power bij Metro-Goldwyn- Mayer de hoofdrol vervullen. Het merkwaar dige geval doet zich nu voor, dat Tyrono Po wer behoort tot het tweede geslacht van de filmacteurs in Hollywood en dat de eerste rol, die W. S. van Dyke II in zyn leven te regisseeren kreeg, toebedeeld was aan Ty rone Power I, den vader van den tegenwooi> digen ster, destijds een groot man in de oude Fine Arts-studio. Het tooneelstuk „Gele Koorts" film. als Het beroemde tooneelstuk „Yellow Jack" (Gele Koorts), dat naast dramatische span ning tevens het wetenschappelijke interesse heeft van de ontdekking en beschrijving yan den tse-tse-vlieg als koortsverwekker en ir. ons land door van Dalsum-Defresne ge speeld werd, zal thans door Metro-Goldwyn- Mayer verfilm worden. Robert Montgomery, Virginia Bruce en Lewis Stone spelen de hoofdrollen. De bekende Amerikaansche schrijvende medicus van HoUandsche origi ne, Paul de Kruif, van wien ook het tooneel- suk is, zal wetenschappelijke assistentie by de film verleenen. eGorge Seitz is de regis- de film verleenen. George Seitz is de regis seur. out was het, was de scheidsrechter aan het em zoo vriendelijk aan het leekenpubliek te vertellen. Wat nu precies „a technical k.o." is? Het is nfof *n het Roxy-theater te zien. En hphv,8 °Ct? zooa*s u en ik dat zouden gezien ebben, als we één van de 80.000 toeschou- weH«t^ren Jgeweest' die in New-York den is dp hl sloeSen> nee, zelfs nog béter ber" dp-,106 Stoot van den „brown bom- Roxv tP x Y ÏP het Projectiedoek van in dezp p °.fe j'- De vertraagde film bewijst m deze goede diensten. film" Hm" er ?e "BengaI Lancers". Een voor'al uit fn 1St nubaar Stelten heeft, haal is gebase«dCon dCH °0gpunt Het Xf" eelschp imn p den strijd van de En- telkens wppf'Brits<*-Indië tegen de ging in hpt Mopaa*ende opstandige bewe- dee? De I r -WeSten van d» gebieds- documentaire waarde!' Z°°d!mig m°gdÜk zafongetwiifpld v!-erk romantische verhaal vallen bfl Velen in den smaak nieuwe^voTtu^'lT 7®"™ Betty B°°P voor het beleeft zorgt voort3 ma. 6 element in het program-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12