FLITSEN VAN
O
ONZE BIOSCOPEN.
Filmbal Scheveningen.
BELANGWEKKENDE CREATIE VAN
BETTE DAVIS IN DEN TITELROL
Het verhaal.
Zl
Groot karakter-speelster.
Authentiek en artistiek.
Een boek van Nobel wordt
verfilmd.
Miniatuur-filmpjes.
DERDE BLAD.
De Bijbelsche figuur Jezebel is de
verpersoonlijking van het kwaad en
Bette Davis speelt in deze film den rol
van Jezebel.
De slechte vrouw heeft attracties: voor
de brave mannen, die haar beminnen of
die onder haar invloed staan, zooals het
konijn onder suggestie is van de slang.
De Jezebel in deze film is een figuur
die niet zoo zeldzaam is als men denkt.
Misschien is deze figuur zelfs geen
authentieke Jezebel, ergens in dat hart
van steen schuilt wat gouderts, ergens
in dit gecompliceerde karakter zit iets
goeds verborgen: deze Jezebel drijft
mannen in den dood door hen tegen
elkaar op te zetten, zij heeft er een
duivelsch vermaak in schandaal in een
balzaal te veroorzaken en haar fiancé
voor de consequenties te plaatsen. En
tochtelkens als zij weet wat zij heeft
misdaan, heeft zij berouw. Bette Davis
geeft van dit gecompliceerde karakter
een boeiende creatie.
Het vangt aan in de dagen, welke aan den
Burger-oorlog tusschen het Noordelijk en
Zuidelijk deel der Vereenigde Staten vooraf
gaan. De Noorderlingen willen de in hun
oogen verouderde toestanden in het Zuiden
verbeteren, de Zuiderlingen daarentegen
houden met groote koppigheid vast aan hun
tradities.
Als plaats van handeling zien wij het huis
van een trotsche aristocratische familie te
New-Orleans en de verwende dochter Julie
vormt het middelpunt.
Julie Marsden (Bette
Davis) is heel knap
maar... egoïst en gril
lig, ze is wars van al de
conventies, die van haar
in het New-Orleans
van 1850 geëischt wor
den zeventig jaar te
vroeg geboren!
Twee mannen dingen
naar haar hand. De een,
Pres Dillard (Henry
Fonda) is een ijverig,
eerzuchtig bankier en
de ander, Buck Cantrell
(George Brent), een
echte Don Juan, levend
voor paardrijden, wed
den en dueüeeren, het
echte type van den
„dandy" uit het Zuiden,
vóór de afschaffing der
negerslavernij.
Als de film begint,
geeft Julie een partij
om haar verloving aan
te kondigen met Preston Dillard. Ze doet
dat op haar gewone onconventioneele wijze,
door op het feest te laat te verschijnen en
dan nog wel in rij-costuum. Na afloop van
de partij begeeft Julie zich naar haar
naaister om het witte kleed te passen, dat
zij op het groote bal van het seizoen denkt
te dragen. Het is het gebruik, dat alle jonge,
ongetrouwde vrouwen in het wit ver
schijnen. Bij haar naaister ziet zij een roode
japon en zij staat erop in dat gewaad het
Olympus-bal te bezoeken.
Als haar verloofde deze japon ziet, ver
biedt hij haar ze te dragen, hetwelk haar
woede in zulk een hooge mate opwekt, dat
zij Buck Cantrell uitnoodigt haar, in plaats
van Pres, te begeleiden. Doch onze Don
Juan, wetende, dat een duel met den hem
sympathieken Dillard hier het gevolg zal
zijn, weigert. Derhalve gaat zij toch met
haar verloofde naar het feest. Haar komst
op het bal veroorzaakt groote sensatie en
verontwaardiging. De heeren willen niet
met haar spreken, de dames schuwen haar.
Als het jonge paar danst, trekken de andere
dansers zich vol verontwaardiging terug.
Voor het eerst in haar leven voelt Julie zich
beschaamd en smeekt zij Pres haar naar
huis te brengen. Dit weigert hij en zij dan
sen den dans ten einde. Als hij haar naar
haar woning heeft terug geleidt, deelt hij
haar mede, dat hun engagement is ver
broken en het koppige jonge meisje doet
geen moeite hem te weerhouden. Iets der
gelijks is reeds vroeger gebeurd en zij ge
looft stellig, dat h'j terug zal komen. Maar
dezen keer is het anders
Pas ongeveer een jaar later keert Dillard
weer uit New-York terug, waar hij een
meisje uit het Noorden trouwde. Juist in
dien tijd teistert een gele Koorts-epidemie de
stad New-Orleans. Julie is met haar familie
naar haar buiten New-Orleans gelegen
Een spelmoment uit de film „Jezebel"
V. 1. n. r. George Brent, Bette Davis en Henry Fonda.
Bette Davis.
ADIEU PARIJS!
City Theater.
Ben alleramusantste film, waar men de
humor niet met een kaarsje behoeft te zoe
ken, maar met lepels vol kan opscheppen.
Lily Pons, de opera-ster, viert hier haar
triomfen, niet alleen op het gebied van den
zang, maar ook in de liefde. Zij weigert op
het allerlaatste oogenblik een rijken niets
nut te trouwen en neemt.de vlucht in een
geruild japonnetje, waardoor zij er eenigszins
als een boerinnetje uitziet. Onderweg maakt
zij kennis met een jongmensch, die hevig
met zijn wrak autotje sukkelt en zij wordt
op het eerste gezicht verliefd en wil hem
niet meer verlaten. Het blijkt, dat de jonge
man deel uitmaakt van een scheepskapel en
wanneer het schip naar Amerika vertrekt,
moet er wel een afscheid volgen, maar niet
lang, want nauwelijks is het schip in volle
zee of het meisje blijkt zich in de hut der
muzikanten verborgen te hebben. Het zijn
vier vrienden, waarbij zij terecht komt, vier
vroolijke jongens, die tevergeefs al hun best
doen om het lastige meisje kwijt te raken.
Als zij aan boord ontdekt wordt, verliezen
de vier muzikanten hun baantje en het
meisje wordt opgesloten om naar Frankrijk
terug gebracht te worden. Zij ontsnapt en
voegt zich in New York weer bij haar
plantage vertrokken en het is op dit buiten,
waar haar vroegere verloofde met zijn
vrouw een bezoek komt brengen.
Zij weet echter niet, dat Pres zijn jonge
vrouw, Amy (Margaret Lindsay), mede
brengt. Amy, een meisje uit het Noorden is
het volkomen tegengestelde van Julie, rustig,
gesloten, zacht en onzelfzuchtig. De on
stuimige Julie heeft het plan Pres terug te
winnen door zich aan hem te vertoonen in
een prachtige witte japon en hem op haar
knieën om vergeving te smeeken. Als zij
thans bespeurt, dat Dillard een ander ge
trouwd heeft, wordt zij vervuld van een
gevoel van schaamte en vernedering, dat
spoedig omslaat in wraakzucht.
Zij coquetteert met Buck met de bedoeling
hem een duel met Pres te doen uitlokken,
wetende, dat Buck eiken tegenstander doodt.
Als de twee mannen op het punt staan el
kaar uit te dagen, verschijnt een boodschap
per uit New-Orleans met de tijding, dat de
President van Preston's Bank het slachtoffer
van de gele koorts is geworden en dat dien
tengevolge de overkomst naar New-Orleans
van Dillard noodzakelijk is geworden. Pres
vertrekt dus naar New-Orleans, zijn broer
Ted zet den twist voort en doodt Buck.
Iedereen keert zich van Julie af, nu zij
indirect aan Buck's dood schuld heeft.
Korten tijd later vernemen beide vrouwen,
die Preston liefhebben, dat hij door de af
schuwelijke ziekte is aangetast. Zij spoeden
zich naar New-Orleans, en komen er aan,
juist als hij naar het Leprozen-eiland, in
het midden van de Mississippi gelegen, zal
worden vervoerd met de vele andere slacht-
vrienden, die haar dan bij zich houden om
haar voor de vreemdelingenpolitie te ver
bergen. Welke wonderlijke en bovenal amu
sante avonturen de vier mannen en het
meisje beleven en hoe zij elkander nooit in
den steek laten en zich altijd weer uit de
dolste situaties weten te redden, geeft in
deze film, waarin kostelijke typen voorko
men, herhaaldelijk aanleiding tot de dolste
situaties. Tot drie maal toe loopt het meisje
op het laatste oogenblik bij den ambtenaar
van den Burgerlijken Stand weg op het
moment, dat haar huwelijk voltrokken zal
worden en ten langen leste trouwt zij met een
van de Jazz-banders, die door zijn vrienden
met een doek om zijn mond in een auto ge
sleept is en wiens hoofd door diezelfde
vrienden bevestigend heen en weer geduwd
wordt als de ambtenaar hem vraagt of hij
dit meisje wenscht te trouwen. Lily Pons, die
op gezellige wijze van haar magnifique stem
laat genieten, Jack Oakie, Gene Raymond
en vele anderen hebben samengewerkt om
van deze film iets alleraardigst te maken.
Vooraf gaat veel wereldnieuws, wat op
namen uit het binnenland en een zeer fraaie
reisfilm.
MEISJES VAN ZEVENTIEN.
In de Harmonie.
De eerste vertooning alhier van de film
„Meisjes van Zeventien", trok gisteravond
veel belangstelling. Vol aandacht heeft men
Henry Fonda.
offers. Er ontstaat een strijd tusschen de
twee vrouwen, wie van haar den geliefden
man ter verpleging zal vergezellen. Julie is
door haar grooten smart een beter mensch
geworden. Zij weet, dat zij veel beter dan
de, met de zeden en gewoonten van het
Zuiden onbekende Amy, in staat is Pres'
leven te redden en tenslotte stemt zijn
vrouw erin toe Julie's offer aan te nemen
en haar mee naar het eiland te laten gaan,
als zij uit de mond van haar rivale heeft
vernomen, dat haar man alleen haar en niet
Julie bemint.
Julie wéét: slechts weinigen, die daarheen
gaan, keeren terug.
Doch deze overweging heeft in dit geval
geen invloed. De laatste reis naar het eiland
begint
Bette Davis is een groot karakter-speel
ster. Dat blijkt uit haar „Jezebel", een
creatie van groot formaat, telkens opnieuw
boeiend en belangwekkend.
Het verhaal van deze Warner Bros-film is
van de hand van Owen Davis. Clements
Ripley, Abem Finkei en John Huston be
werkten Davis' verhaal voor de film, men
komt onder den indruk van William Wyler's
machtige regie.
Prachtige effectieve muziek, gecompo
neerd door een Max Steiner en uitgevoerd
door den talentvollen Leo Forbstein en zijn
orkest.
De negro-songs worden op eminente
wijze en op het tijdstip gebracht en illus-
treeren op de juiste wijze de stemming, de
sfeer in deze film.
Ernest Haas hanteert met vaste hand de
camera, terwijl Robert Haas voor de aan
kleeding van de diverse „sets" op de van
hem bekende wijze zorgdroeg. Orry Kelly
nam de diverse prachtige toiletten voor zijn
rekening.
En welk een uitstekenden steun onder
vonden Bette Davis, Henry Fonda en George
Brent van een sterke „cast", bestaande uit
ervaren artisten als Margaret Lindsay,
Donald Crisp, Fay Bainter, Richard Crom-
well, Henry O' Neill, Spring Byington, John
Litel e.a.
George Brent.
het filmwerk van het begin tot het einde
gevolgd. Het behandelt een zeer moeilijk
onderwerp, n.1. de liefde tusschen leerlinge
en leeraar.
Aan een meisjesgymnasium treedt, bij den
aanvang der film, een nieuwe leeraar in
functie n.1. dr. Ivar Andersson, die les geeft
in de litteratuurgeschiedenis. De geheele
klasse vindt hem dadelijk zeer sympathiek,
maar Kerstin Dahlberg heeft meer dan ge
wone belangstelling voor hem. Andersson
merkt dit spoedig. Hij wordt zich ook zijn
eigen gevoelens bewust en komt daardoor
als ernstig mensch in een zeer moeilijke
situatie. Met de leerares Sigrid Mallé be
spreekt hij den toestand. Deze acht vertrek
de beste oplossing. Maar dat vindt Andersson
laf. Hij zal strijden en bijzonder streng tegen
Kerstin optreden. Dat leidt tot een conflict,
dat zeer ernstig wordt op een studenten
tuinfeest. De anonieme brieven die Kerstin
ontvangt maken het geval zeer 'ngewik-
keld. Doch deze zijn afkomstig van een stil
len aanbidder van Kerstin, die de brieven
echter genomen heeft uit een briefroman van
Andersson. Het meisje wil zekerheid hebben
en komt ten slotte in de woning van den
leeraar waar zij haar portret vindt. Anders
son moet nu wel de waarheid vertellen. Hij
zegt zijn betrekking op en verlaat de stad
met de belofte .Kerstin te komen halen, zoo
dra zij haar eindexamen gedaan heeft.
Het moeilijke onderwerp is zeer goed be
handeld. Sober en beheerscht speelt Karl
Mr. MaoLean, de rechterhand van dr.
Herman Lissauer, chef van het research-
departement van Warner Bros, kan tal van
bijzonderheden vertellen aangaande New-
Orleans ten tijde van 1852.
New-Orleans-1852in deze stad en in
dien tijd speelt zich het verhaal af, waarop
„Jezebel" gebaseerd is.
McLean weet b.v. de reden, waarom de
vloeren van cypres-hout gemaakt waren,
waarom er weinig haardkleedjes op de
vloeren lagen, waarom stoelen en tafels
pooten hadden, afgewerkt met koperen
klauwen en staande op glazen voetstukken.
Dit alles vond zijn oorzaak in het feit, dat
door de vochtigheid van de bodem de
vloeren, haardkleedjes en stoel-pooten weg
zouden rotten.
Een „set" van een film, die zich in een
andere eeuw afspeelt, aan te kleeden, is een
zware opgave. Een „set-dresser" moet alles
tot in de kleinste finesses verzorgen. Volgens
McLean zijn hieruit de firma's ontstaan, die
zich specialiseerden op het gebied van
woning-inrichting.
Tevens is hij de meening toegedaan, dat de
menschen thans meer van woning-inrichting
afweten dan de experts van voorheen.
Een van de moeilijkste en duurste punten
op het programma was het vinden en aan-
koopen van de in dien tijd gebruikte gas
lampen. Ten tijde van dit verhaal had men
juist een aanvang gemaakt met de verlich
ting van New-Orleans door middel van gas,
de lampen waren fijn afgewerkt en gewoon
lijk van kristal vervaardigd.
Niet één exemplaar was er, waarover men
beschikken kon; het moest dus aan de hand
van afbeeldingen uit dien tijd gemaakt
worden.
MacLean wees er op, dat de al te nauw
gezette critici eenig commentaar zouden
leveren op het gebruik van glazen stolpen in
„Jezebel". De „set-dresser" dient deze
echter te gebruiken om de klokken en het
vele beeldhouwwerkte overdekken.
Hij stipuleert, dat dit juist is dat in
dien tijd glazen stolpen hun nut wel dege
lijk bewezen zij weerden de vochtigheid
uit de klokken.
Tot zoover mr. McLean, die handenvol
werk had om de authenticiteit in „Jezebel",
waarin behalve Bette Davis, Henry Fonda,
George Brent, Margaret Linday, Fay Bainter
en nog vele andere bekende artisten de
hoofdrollen vertolken, op een artistiek peil
te brengen.
kunnen zien. Zij speelde voor Ufa o.a. ïn
De Spion" en in „Barcarolle met Willy
Biet en "eu|!„els" «i
Mathias Wieman. In het volgend seizoen
zal zij zoowel voor Tobis als l fa werken,
n Hit oogenblik maakt men opnamen voor
%SeSfde», oen nieuwe Ufafihn met
^Hein^Rühmann is op 't oogenblik wel
een dermeestopulairekomieken De eene
film van hem volgt op he oogenblik na de
andere Men kent natuurlijk „De Model,
echtgenoot", „Vijf millioen zoeken een
erfgenaam", „De gentleman-Vagebond"
enz Dezer dagen is zijn nieuwe film „Da
geluksvogel" gereed gekomen, die door Ufa
fn ons land zal worden uitgebracht. Dezer
dagen gaat zijn nieuwe film „Ken jè
Korff niet eens?" in atelier.
Voorts is er met tal van beroemde ster.
ren onderhandeld. Mogelijk is, dat oog
Zarah Leander, Hans Albers, Gracie Fields
en Sonja Henie naar Scheveningen zullen
k°Tino Rossi heeft enkele dagen geleden
definitief zijn komst toegezegd, terwijl Co-
riniee Luchaire - hier te lande bekend
door har opmerkelijke vartolking van de
hoofdrol in de film „Meisjes achter tra.
lies» zich in principe bereid heeft ver.
klaard te komen. Henrl Garat is licht on
gesteld, doch zou zeer waarschijnlijk heden
aanwezig zyn.
Hedenavond wordt te Scheveningen
dan dank zij de activiteit van een
uitgebreid daartoe samengesteld co
mité het groote internationale film
bal gehouden, waarop verscheidene op
den voorgrond tredende filmsterren
aanwezig kunnen zijn.
Wie er komen?
Van de Fransche prominenten komen
o.a. John Loder, Frangoise Rosay en Jean
Louis Barrault. John Loder hebben wij, r u
al weer eenigen tijd geleden kunnen be
wonderen in „Königsmark", een represen
tatief filmwerk. Frangoise Rosay kennen
we, behalve uit tal van Duitsche Ufafilms
ook uit „Regie" (Marchand d'Amour) van
Greville en „Jenny". In „Regie" speelde
ook Jean Louis Barraults, die 'wij dezer
dagen nog in het sublieme Tobiswerk
„Roes" kunnen bewonderen als de
mannelijke tegenspeler van Charles Boyer.
De overige Fransche films zijn allen door
Filmex in ons land uitgebracht. Filmex-
Neerlandia is overigens ook de eenige
maatschappij, die door Nederlandsche ster
ren vertegenwoordigd is. Wij zullen er
Lilli Bouwmeester zien, die na „Pygma-
lion" nu in „Vadertje Langbeen" triomfen
zal gaan vieren, triomfen, die in Holly
wood de aandacht op haar vestigde. Doch
zij zal ons kleine land trouw blijven.
De Engelsche, zeer jonge, actrice Lilli
Palmer hebben wij eenigen tijd geleden in
„The great Barrier" (De laatste hinderpaal)
gezien en binnenkort zal zij in ons land te
zien zijn in „Sunsetin Vienna" van Nova
film. Deze maatschappij brengt binnenkort
eveneens „De vreemde kostganger" met
den komiek Tom Walls, die ook naar Sche
veningen komt.
Van de Duitsche sterren komt o.a. Lida
Baarova, die wij in tal van films hebben
Ludwig Diehl de zeer lastige rol van den
leeraar, terwijl Jutta Freijbe, juist door haar
vertolking van de rol van Kerstin Dahlberg
zeer de aandacht in filmland heeft getrok
ken. Bijzonder goed is ook nu weer Dorothea
Wieck, die als de leerares Mallé aller aan
dacht boeit.
Een filmwerk, dat stellig in de komende
week vele bezoekers zal trekken.
Het voorprogramma bracht een mooi jour
naal, een nieuw avontuur van Pcppey,
thans in de vliegmachine, eenige variété
nummers van de Vitaphone en een klucht
van Audy Clyde.
„BENGAALSCHE LANSIERS"
en
BOKSMATCH SCHMELING—LOUIS.
Roxy-theater.
Behalve de „Bengaalsche Lansiers" een
filmwerk, dat hier in onze stad niet onbekend
is is het vooral het nauwkeurig filmver
slag van den grooten wedstrijd om het we
reldkampioenschap zwaargewicht boksen dat
deze week wel de belangstelling van velen
zal trekken. Boksenthousiasten in het
bizonder natuurlijk, maar óók zij, die leek
zijn op dit gebied interesseeren zich waar
schijnlijk wel voor de „big match", die door
Joe Louis op zoo overtuigende wijze gewon
nen werd. Ten minstedat wordt door de
deskundigen gezegd: Een technische knock
De laatste dagen van een eihm4
Naar wij vernemen, heeft de heer G. B.
H. Niestadt te Hilversum, die sinds 1 JunJ
j.1. als directeur der Ned. christelijke filn».
centrale (secretariaat Utrecht) optreedt, teH
behoeve van den arbeid dezer centrale de
rechten gekocht voor de verfilming van hok
boek van K. Norel „Aan dood water".
De bedoeling is, dat hiervan een geluids.
film wordt vervaardigd, welke zal worden
uitgebracht met den ondertitel „De laatste
dagen van een eiland".
Het draaiboek dezer film wordt gemaakt
door Ernst Winnar die een ruime erva*
ring heeft op dit gebied in samenwerking
met K. NoreL
De opnamen zullen in den loop van de
zen zomer geschieden, zoodat de film voor
het komende winterseizoen gereed zal zijn.
Zoo de vader, zoo de zoon.
De beroemde regisseur Woody van Dyke,
die zich thans ter onderscheiding van zyn
vader op Amerikaansche wyze W. S. van
Dyke II pleegt te noemen, is, zooals men
weet, de regisseur yan de groote Marie An«
toinette-film, waarmee de Metro-Goldwyn-
Mayer-studio's in het begin van net volgend
seizoen hun vijftienjarig bestaan zullen vie
ren. Naast Norma Shearer zal hierin voor
het eerst Tyrone Power bij Metro-Goldwyn-
Mayer de hoofdrol vervullen. Het merkwaar
dige geval doet zich nu voor, dat Tyrono Po
wer behoort tot het tweede geslacht van de
filmacteurs in Hollywood en dat de eerste
rol, die W. S. van Dyke II in zyn leven te
regisseeren kreeg, toebedeeld was aan Ty
rone Power I, den vader van den tegenwooi>
digen ster, destijds een groot man in de oude
Fine Arts-studio.
Het tooneelstuk „Gele Koorts"
film.
als
Het beroemde tooneelstuk „Yellow Jack"
(Gele Koorts), dat naast dramatische span
ning tevens het wetenschappelijke interesse
heeft van de ontdekking en beschrijving
yan den tse-tse-vlieg als koortsverwekker en
ir. ons land door van Dalsum-Defresne ge
speeld werd, zal thans door Metro-Goldwyn-
Mayer verfilm worden. Robert Montgomery,
Virginia Bruce en Lewis Stone spelen de
hoofdrollen. De bekende Amerikaansche
schrijvende medicus van HoUandsche origi
ne, Paul de Kruif, van wien ook het tooneel-
suk is, zal wetenschappelijke assistentie by
de film verleenen. eGorge Seitz is de regis-
de film verleenen. George Seitz is de regis
seur.
out was het, was de scheidsrechter aan het
em zoo vriendelijk aan het leekenpubliek
te vertellen.
Wat nu precies „a technical k.o." is? Het is
nfof *n het Roxy-theater te zien. En
hphv,8 °Ct? zooa*s u en ik dat zouden gezien
ebben, als we één van de 80.000 toeschou-
weH«t^ren Jgeweest' die in New-York den
is dp hl sloeSen> nee, zelfs nog béter
ber" dp-,106 Stoot van den „brown bom-
Roxv tP x Y ÏP het Projectiedoek van
in dezp p °.fe j'- De vertraagde film bewijst
m deze goede diensten.
film" Hm" er ?e "BengaI Lancers". Een
voor'al uit fn 1St nubaar Stelten heeft,
haal is gebase«dCon dCH °0gpunt Het Xf"
eelschp imn p den strijd van de En-
telkens wppf'Brits<*-Indië tegen de
ging in hpt Mopaa*ende opstandige bewe-
dee? De I r -WeSten van d» gebieds-
documentaire waarde!' Z°°d!mig m°gdÜk
zafongetwiifpld v!-erk romantische verhaal
vallen bfl Velen in den smaak
nieuwe^voTtu^'lT 7®"™ Betty B°°P
voor het beleeft zorgt voort3
ma. 6 element in het program-