(Buitenland
(Rechtszaken
Een week geleden het eerste staafje goud...!
tweede blad.
Spannende dagen volgden hierop.
Het bleef nog bij één staafje.
Nederland vliegt uit.
Duizend passagiers op één dag
de lucht in.
u hebt iets op te ruimen?
Een „Vraag en Aanbod".
35 cent p. 5 regels k contant.
WOENSDAGS en ZATERDAGS.
Betoogingen tegen
mgr. Sproll.
Nazi-hetze tegen bisschop
van Rothenburg.
Nieuws in 't kort.
Cmia-publicalie»
(Van onzen specialen verslaggever.)
Terschelling, 4 Augustus
Vandaag is het precies een week gele'
den, dat de Karimata het eerste staafje
goud aan de oppervlakte bracht. Het
eerste staafje, dat ons aller troetelkind
was, en eigenlijk als een donderslag bij
helderen hemel uit de lucht kwam val
len. Het sorteerde in ieder geval het zelf
de effect: een grenzenlooze verwarring.
Zeven etmalen zijn verstreken sinds den
gedenkwaardigen 29sten Juli, die een
onvergetelijke datum zal blijven voor
de goudzoekers en alles wat „drum und
dran" is, in casu het legertje journalis
ten, de badgasten en allen, die in min
of meer (over het algemeen meer min
dan meer) verwijderd verband staan tot
de romantische expeditie.
Zeven dagen van schier ondragelijke span
ning, dagen van rusteloos wachten op de
dingen die komen zouden, en.... die niet
kwamen. De zekerheid, dat de Karimata het
goud te pakken zou krijgen, als het er ten
minste is, houdt er den moed nog in. En als
het begeerde metaal n i e t op den bodem der
zee verborgen is, dan kan ook onze bagger
molen het niet opscheppen. Er zijn echter
toch nog lieden, die als de Karimata faalt,
nieuwe pogingen zullen aanwenden. Het zijn
de on verbeter lij ken, de benijdenswaardige
optimisten.
Rusteloos dreunt en dendert de Karimata
en werkt als een magneet, die nonderden
gasten trekt naar het eiland, dat gulden da
gen beleeft. Over de wijze, waarop de Ka
rimata haar plicht doet, heeft men algemeen
den grootsten lof.
Kort vóór zijn vertrek, hadden wij r og een
onderhoud met jhr. mr. A. C. D. de Graeff,
oud-minister van buitenlandsche zaken, oud-
gouverneur-generaal van Ned.-Indië en pre
sident-commissaris der Gemeenschappelijke
Mijnbouwmij. Billiton.
Ik ben zeer tevreden over de Karima
ta, zoo zeide jhr. de Graeff. Uitstekend
verricht de baggermolen het moeilijke
werk. Mijn oordeel over de organisatie
is, dat zij uitmuntend is. Jhr. de Graeff
meende, dat binnen één a twee weken
het werk volledig achter den rug zal
zijn. Dan zal dus het geheele terrein zijn
afgezocht, zoodat men nog een weinigje
geduld zal moeten betrachten.
Op den Brandaris.
Wy beklimmen de 235 treden van den
wenteltrap in den Brandaris, steunend aan
het touw en draaien naar boven. Bij den
torenwachter is het goed te zijn. Men kan
daar door den verrekijker de Karimata be
gluren die op vijf kilometer afstand zon
der een moment vertraging baggert. Ver
strekt zich het eiland uit, omspoeld door de
eeuwig zingende zee, die licht deint en het
blauw der lucht weerspiegelt op deze
schoone dagen. Verder weg is Ameland,
daar Vlieland, of zooals men hier zegt
„Vlie". Eenigszins weemoedig, ondanks de
wondere pracht van het panorama, dalen
wy langs de 235 treden en hangen rond in
hotel Nap, wachtend op de berichten, die
even nietszeggend als schaarsch zijn.
Wanneer komt de stoot?
Alleen Neptunus kan het antwoord geven.
Doch het is ons nog niet mogen gelukken
hem te interviewen, en daarom drentelen
wij langs de kade, wachtend op de aflos
singsboot.
Wanneer komt de stoot?
Wisten we het maar. Een enthousiast Ter-
schellinger tuurt iederen morgen om vier
uur, by het krieken van den dag, met een
verrekijker naar de zee, om te zien of wel
licht de Karimata de vlag in top heeft. Maar
iederen morgen wordt hy teleurgesteld.
Geen vlaggen, geen sirenes, niets. Gren-
zenloos is de onzekerheid, waarin echter
nimmer de verveling dreigt. Met Vondel ver
zuchten wy: „Helaes, helaes, helaes, waar is
ons heil gevaren!"
Donderdagmiddag brachten eenige leden
van de Vereeniging tot Bevordering van
Handel, Scheepvaart en Nijverheid te Har-
lingen, onder leiding van den voorzitter, den
heer J. Kruyne en den secretaris, den heer
dr. S. Ferwerda een bezoek aan de Karimata
De baggermolen bracht niets van be
lang aan de oppervlakte, maar toch is
er in de atmosfeer iets ondefinieerbaars
gekomen, dat ons beduidt: Het duurt
niet lang meer de groote stoot is op
komst.
Onze verslaggever op Terschelling telefo
neert ons hedenmorgen:
Weer een zand instorting.
De Karimata heeft in den afgeloopen
nacht wederom met tegenspoed te kampen
gehad, waardoor het goud vermoedelijk nog
een tijd op den bodem der zee zal blijven
rusten. Wederom heeft een zandinstorting
plaats gevonden, welke ditmaal echter van
kleinen omvang is. Het zand, dat geleidelijk
van het talud naar beneden glijdt in een
daarnaast gegraven geul, is vannacht met
een grootere hoeveelheid gaan glijden. Daar
door heeft men de Karimata achteruit moe
ten halen om de dichtgeloopen geul weer
vrij te scheppen.
Het is dubbel jammer, dat deze kleine in
storting welke het zich laat aanzien van
minder beteekenis is dan die van Zondag
thans komt, nu men juist op de plaats was.
waarvandaan de vorige week Vrijdag het
goud naar boven kwam. Men treft nu weer
wrakstukken, kogels en spijkers aan in de
zeeftrommels en eveneens 'n kanon, van het
zelfde soort, zooals er de vorige veek Za
terdag gevonden zijn.
Het schijnt echter, aldus vertelde ons de
heer Bol vanmorgen, dat deze instorting niet
al te veel stagnatie zal geven en dat men
zeer binnenkort weer goede vorderingen zal
maken. Evenwel, de arbeiders, die bij de
zeeftrommels zitten kunnen voorloopig blij
ven staren op het bordje dat zij er ter eige
ner stichting ende vermaek opgehangen heb
ben, met het opschrift:
„Wij wachten, wachten,
Dagen en nachten".
De K.L.M. schrijft ons:
Men kan zeggen, dat het Nederlandsche
volk dit jaar voor het eerst het eigen land
bevliegt. In vorige zomers werd wel eens
een aardig vervoerscijfer geboekt, maar in
deze dagen vliegen de Hollanders by hon
derden dagelijks over het eigen land. Vooral
Texel, de Zeelandlyn en de nieuwe verbin
ding met Leeuwarden zijn in trek. Op deze
lijnen moeten geregeld grootere toestellen
en extra vliegtuigen worden ingezet om het
overstelpende aanbod te kunnen verwer
ken. Zaterdag j.L werd het hoogste totaal in
de geschiedenis der Nederlandsche burger
luchtvaart bereikt: 576 luchtreizigers op een
dag in eigen land.
Hiervan reisden dan 223 op de Zeeland-
lijn, 148 van of naar Texel en 125 op den
dienst AmsterdamLeeuwardenGronin
gen. Zoo druk is het nog nooit geweest en
het merkwaardige feit doet zich voor, dat
in een land, zoo klein in oppervlakte als
Nederland, een zoo intensief luchtnet wordt
onderhouden. Dit kent zijns gelijke niet in
de andere luchtvaartgezinde staten en vol
keren.
Hoezeer het luchtverkeer in ons land is
ingeburgerd, bewijst wel dat alleen op de
Zeelandlyn op dezen Zaterdag zes zuigelin
gen meevlogen.
Zaterdag was overigens hoogtijdag voor
het geheele K.L.M.-verkeer. Schreven wij
enkele weken geleden nog, dat het vervoers-
record van bijna 900 «passagiers op een dag
was behaald, thans vermelden de passa
gierslijsten een totaal van 1076, een cijfer,
dat met groote letters in de kronieken van
de K.L.M. neergeschreven dient te worden.
Al deze passagiers reisden binnen de Euro-
peesche grenzen. Van dit verkeer nam Lon
den het leeuwenaandeel met een kleine 150,
gevolgd door Scandinavië met ruim 100 en
de Blauwe Donau Expres met bijna 100.
Gustig halfjaar voor den Amster
damBatavia dienst.
De dienst AmsterdamBatavia van de K.
L.M. kan thans de vervoersresultaten over
het eerste halfjaar van 1938 vermelden.
Thans hebben reeds vele passagiers van de
Nederlandsche verbinding van Londen met
Zuid-Oost Australië gebruik gemaakt. De
invloed, welke deze nieuwe luchtlijn zal
hebben op het vervoer op den Amster
damBatavia dienst, zal echter eerst in de
cijfers over het tweede halfjaar tot uitdruk
king komen.
Wanneer wy het eerste half jaar van den
dienst Amsterdam—Batavia aan een nadere
beschouwing onderwerpen, dan blijkt, dat
de totale verkoop, uitgedrukt in ton/kilo
meters, van 1.368.000 ton/k.m. in 1937 ge
stegen is met 55 pet. tot 2.120.000 tot/k.m.
in 1938. Het vervoer in de beide richtingen,
dus van Amsterdam naar Batavia en van
Batavia naar Amsterdam, is vrijwel gelijk,
n.1. resp. 1.056.000 tot/k.m. en 1.064.000
ton/k.m.
In totaal werden vervoerd 2.519 passa
giers (vorig jaar 1.671), die 10.636.477 k.m.
(vorig jaar 7.231.414 k.m.) aflegden, hetgeen
een stijging beteekent van ruim 47 pet. de
gemiddelde afstand per passagier gedroeg
4.222 k.m. Aan post werden 79.083 k.g. ver
voerd (vorig jaar 58.763), aan goederen
31.411 k.g. (vorig jaar 18.386), een stijging
dus van 68.4 pet.
De dienstregelmaat was zeer groot over
het eerste halfjaar. Uitgevoerd werden in
oostwaartsche richting 78 vluchten, waar
van 75 volkomen volgens schema op tijd
Pastoor Perquin, de stichter van den
K. R. O., die, zooals men elders in dit
nummer kan lezen, is overleden.
Minderhedenstatuut. - In Roemenië
beëindigd zijn, terwijl slechts 2 vliegtuigen I zjjn bij koninklijk decreet de richtlijnen op-
Batavia met een dag vertraging bereikten.
In de thuiskomende richting werden 77
vluchten gemaakt, waarvan 70 op tijd te
Amsterdam aankwamen, terwijl zes vluch
ten een dag of minder vertraging hadden en
een twee dagen.
Het Douglas materiaal voldoet uitstekend
op de Indië route. Het vliegend personeel is
er thans volkomen mee vertrouwd, hetgeen
slechts ten goede kan komen aan het stipt
uitvoeren van het dienstschema.
CORRIGAN TE NEW YORK TERUG.
Corrigan is met de Manhattan te New
York aangekomen, waar hem een ontvangst
werd bereid, welke doet herinneren aan die
welke Lindbergh is ten deel gevallen na
zijn glorieuze Oceaanvlucht.
HOOGTERECORD VAN DUITSCH
ZWEEFVLIEGTUIG.
Bij de zweefvliegwedstrijden in het
Rhöndal heeft de Duitscher Fick tijdens
een afstands-doelvlucht een intern, hoogte
record gevestigd. In een wolk by Fulda be
reikte hij een hoogte van 5.500 meter ten
opzichte van de stratplaats.
DE POSTVLUCHTEN.
Uitreis: Zilverreiger te Bandoeng, Ibis te
Jodhpoer, Reiger te Athene. Thuisreis: To
renvalk te Jodhpoer, Oehoe te Medan en de
Nandoe is gistermiddag om 14.58 op Schip
hol geland.
IS
Own", terwijl nog een Iersche ruiter, capt
Lewis op „Alarm" de vierde plaats bezette.
Ritmeester Pahud de Mortanges reed op
„Silver Star" zeer verdienstelijk en maakte
slechts 4 fouten. Op „Kantaka" reed luit.
Tonnet niet zoo goed als op „Ben", hij liep
vijf fouten op, terwijl Ritmeester Pahud de
Mortagnes ten slotte op „Madel wie Du" ook
minder goed reed dan op „Silver Star" en
thans zes fouten maakte.
Zeilen
OM HET EUROPEESCH
KAMPIOENSCHAP OLYMPIAJOLLEN.
De Jong tweede.
De Nederlandsche vertegenwoordiger in
de zeilwedstrijden om het Europeesch kam
pioenschap in de Olympiajollenkalsse op
de Starnbergersee, de Jong, komt er blijk
baar hoe langer hoe beter in. Gister is de
vierde race gehouden en onze landgenoot
is hierin een van de hoofdfiguren geweest.
Er stond bijna geen wind, slechts af en toe
bracht een zeer licht briesje een kleine op
leving. Het gevolg was, dat men besloot de
baan sterk te bekorten.
Onze landgenoot zette zich al spoedig aan
het hoofd van het veld en zeer langen tijd
behield hij de leiding. De Jong had even
wel eenige kruisslagen noodig om de finish
te passeeren en toen gelukte het den titel
verdediger, den Duitscher Bickei, om op het
laatste gedeelte van de baan de Nederland
sche boot te „dekken". Hij kwam voor en
vergrootte zijn voorsprong steeds meer, zoo
dat hij tenslotte nog met ruim zeven minuten
verschil als eerste door de finish ging. De
Jong werd tweede en klom in de algemeene
rangschikking wederom omhoog, zoodat Ne
derland thans de vierde plaats inneemt.
De uitslag luidt:
1. Bickei (Duitschland) 3 uur 25 min. 20
sec.; 2. d e J o n g (Nederland) 3 uur 33 min.;
3. Italië 3 uur 34 min. 29 sec.; 4. Hongarije
3 uur 37 min. 36 sec.
Olympische Spelen
VERKLARINGEN VAN MINISTER
KEKKONEN.
De Finsche minister van binnenlandsche
zaken, dr. Kekkonen, heeft tegenover pers
vertegenwoordigers verschillende verklarin
gen afgelegd ten aanzien van de Olympische
Spelen, welke in 1940 te Helsinki zullen wor
den georganiseerd.
Dr. Kekkonen deelde nog eens mede, dat
door de late opdracht tot organiseeren der
spelen een kleiner programma zal worden
uitgevoerd. Waarschijnlijk echter zullen b.v.
voetbal en waterpolo wel in het programma
worden opgenomen. Men is van meening, dat
desondanks aan de Olympische idee beant
woord zal worden. Bij het huisvestingsvraag-
stuk levert dat voor de athleten de minste
moeilijkheden op. Men is n.1. van plan een
Olympisch dorp te bouwen, dat geenszins
een provisorisch karakter zal dragen. Inte
gendeel, het zal van zoodanig materieel ge
bouwd worden, dat Finland het dorp later
voor het leger of particulieren gebruiken
kan. Er bestaat ook nog een plan, om het
geheele Olympische dorp later ter beschik
king te stellen van de studenten-organisatie,
die er dan 2500 tot 3000 leden in kan onder
brengen. Hiervoor zal in September a.s. be
slist worden. Gelukkig is het Stadion te Hel
sinki bijna klaar.
Het kan gemakkelijk en zonder groote
kosten van een bevattingsvermogen vi
25.000 op 60.000 gebracht worden.
„Wij zijn er van overtuigd, dat ook dat
nog te weinig is, maar wat moeten wij later
met een nog grooter stadion doen?" Er zul
len nog een zwemstadion gebouwd en een
wielerbaan aangelegd worden, terwijl voorts
het gebouw voor de zware athletiek gemo
derniseerd zal worden.
Zeer sceptisch stond minister Kekkonen
tegenover het organiseeren der winterspe
len. „Zeker, Finland is een groot v/inter-
sportland, maar wat betreft de organisatie
der Olympische winterspelen in mijn vader
land, ben ik een ongeloovige Thomas; het
skiloopen, de wintersport in Finland, is uit
het programma der winterspelen gelicht
(Zooals men weet door de kwestie tusschen
F.I.S. en I.O.C., Red.) en zonder dat wen-
schen wij de spelen niet.
Z wemmen.
IN RUIM ZEVENTIEN UUR OVER
HET KATTEGAT.
De Zweedsche zwemster Sally Bauer
verbetert den tijd van Jenny Kam-
mersgaard met bijna elf uur.
De Zweedsche zwemster Sally Bauer is er
gisteren in geslaagd het Kattegat over te
eken in den tijd van 17 uur en 20 minuten,
dit in bijna elf uur minder dan het Deen-
sche zwerstertje Jenny Kammersgaad, die
het vorige jaar 28 uur over den afstand had
gedaan.
Sally Bauer was Donderdagochtend om
vijf uur van de Zuidwestelijke punt van het
eiland Eeland naar Jutland vertrokken,
waar zij om 22.20 uur by Ramskov ten Zui
den van Grenaa voet aan wal zette.
In diverse Duitsche bisdommen
Zondag j.L een officieele kerkelijke uit
eenzetting gegeven van de gebeurtenis
sen rondom de zaak van den bisschop
van Rothenburg, waarin o.m. het vol
gende gezegd wordt:
„Op last van den H. Stoel was de bis
schop van het diocees Rothenburg, mgr. dr.
Johan Baptiste Sproll, op 15 Juli naar zijn
residentie teruggekeerd. Officieel werd hier
van aan den rijksstadhouder van Würtem-
berg kennis gegeven. De volgende avonden
kwam het tot ernstige tafereelen voor en in
het bisschoppelijk paleis, alsmede in de
ambtsgebouwen van het bisschoppelijke or
dinariaat. Meer dan honderd menschen,
meest jonge personen, verzamelden zich op
de trappen van het paleis op den Hinden-
burgplatz. De menschen waren geen inwo
ners van Rothenburg.
Een uur later werden diverse spreek
koren aangeheven, zeer beleedigend
voor den bisschop, terwijl borden mee
gedragen werden, waarop leuzen voor
kwamen als „bisschop Sproll volksver
rader". „Weg met den volksverrader"
„Wij willen een Duitschen bisschop".
De menigte nam een voortdurenu opge
wondener houding aan. Nadat herhaalde ma
len gepoogd was het bisschoppelijk paleis
binnen te dringen, forceerde men d< deuren
en drong door het kanselarijgebouw in de
bisschoppelijke woning en verspreidde men
zich over de eerste en de tweede verdie
ping om den bisschop te zoeken. De deuren,
aie gesloten waren, werden met geweld ge
forceerd. Men vond den bisschop in bidden
de houding in de huiskapel vóór het altaar.
Dit ziende trok men terug. De kapel werd
gesloten. Kort daarop kwam een andere
groep naar de kapel en toen men de deur
gesloten vond, werd deze geramcid. Nog
steeds trof men den bisschop in biddende
houding aan, waarop men zich andermaal
terugtrok.
Een vijftal personen met den leider van
de „Flammenzeichen" uit Stuttgart nader
de den bisschop en gaf hem te verstaan, dat
hy zich moest verwijderen. De bisschop ant
woordde: „Ik onderhandel niet met ulieden.
Zeker niet op deze plaats, waar ik liever
sterf dan te vertrekken".
Intusschen hadden andere indringers de
ambtelyke- en particuliere vertrekken van
den bisschop gevonden. Hier werd alles kort
en klein geslagen. Een hunner haalde o.a.
een misgewaad uit een kast, sleepte dit door
verscheidene kamers en liet het tenslotte op
een der gangen liggen. In de overige ver
trekken van het paleis werden deuren ver
nield en vensters ingeslagen, daarna verlie
ten de demonstranten met hun leiders het
paleis. Buiten hoorde men roepen: „Ga er
nu uit! De politie moet den bisschop gevan
gen nemen. Wij zullen zoolang terugkeeren,
tot de bisschop Rothenburg verlaat".
Het Deutschland- en het Horst Wessellied
werden gezongen. Daarna trok men af.
Dienzelfden avond had een Gestapo-be-
tmbte een onderhoud met den vicaris-gene
raal, waarin hij verzocht den bisschop zelf
te spreken. Dit werd toegestaan. Hij zeide
tot den bisschop: „Ik heb opdracht gekregen,
u dringend aan te raden, om onder deze
omstandigheden Rothenburg te verlaten. De
demonstraties zullen herhaald worden".
De bisschop zeide te willen blijven.
Op 18 Juli volgde een nieuwe demonstra
tie. Het aantal demonstranten bedroeg toen
vijftienhonderd tot tweeduizend. De men
schen waren weer grootendeels van buiten
de stad afkomstig.
Een der demonstranten hield »en toe
spraak, waarin hij zeide: „Het nationaal-
socialisme vervolgt de kerk niet, maar wil
alleen verhinderen, dat de kerk misbruikt
wordt voor politieke doeleinden. Het geeft
aan de volksgenooten vrijheid, wanneer zij
zich van den dwang der ekrk te bevrijden.
„Wij zullen terugkeeren, tot mgr. Sproll
wijkt".
Muiterij aan boord van Noorsch schip.
- De Portugeesche „Diario de Lisboa" meldt
uit Oporto, dat een deel der bemanning van
het Noorsche vrachtschip Lom gisteravond
aan het muiten is geslagen, toen de kapitein
bevel gaf naar Huelva te vertrekken. Vier
muiters werden aan boord vast gehouden.
De Lom was te Porto gekomen om kolen in
te nemen.
Flesschenpost gevonden. - Een matroos
van de basis tot bescherming tegen lucht
aanvallen heeft gisteravond op het strand
bij Pierreditte, tusschen Banyuls en Cerbere
een flesch gevonden, waarin de volgende
mededeeling was gesloten:
„Wij vergaan bij Kaap de Greus tenge
volge van motorstoring. Gastiglioni en Fer
rari".
Alle vliegvelden zijn gewaarschuwd en
een onderzoek is ingesteld. Kaap Le Creus
bevindt zich op Spaansch gebied.
Pearl White overleden. - De bekende
Amerikaansche filmactrice Pearl White is
gistermorgen te Parijs overleden.
De schrijver Maxwell overleden. - De
bekende Engelsche romanschrijver William
Babington Maxwell is gisteren op 72-jari
gen leeftijd te Londen overleden.
Algen kleuren een Alpen^meer rood. -
In grooten getale komen te Triëst (It.) tou- I
risten het merkwaardige schouwspel bewon
deren van een rood Alpenmeer. Het water
van het Tovelmeer n.1. heeft den laatsten
tijd een roode kleur aangenomen, welk zeld
zaam verschijnsel zijn ontstaan dankt aan
een groote hoeveelheid zoetwateralgen,
glenodinium genaamd. Een groep geleerden
van het museum voor natuurlijke historie is
uit Venetië naar het meer vertrokken, ten
einde het verschijnsel ter plaatse te bestu-
deeren.
De Tsjecho-Slowaaksche vliegtuigen
gesteld voor de houding van de autoriteiten
ten aanzien van de minderheden in Roeme
nië. Zij vormen ongeveer yen derde van de
bevolking, de voornaamste groepen zijn
Hongaren 7.8 pet., Duitschers 4.3 pet., Joden
6 pet. Deze richtlijnen herinneren aan het
beginsel van de nieuwe grondwet, welke
zegt, dat alle Roemeensche staatsburgers
zonder onderscheid van ras, godsdienst of
spraak dezelfde burgerlijke en politieke
rechten genieten, alsmede dezelfde garan
ties.
Het zoeken naar den „Hawai Clipper"
opgegeven. - De Amerikaansche vloot heeft
het zoeken naar den verdwenen „Hawai
Clipper" opgegeven. Meer dan honderddui
zend vierkante mijl is door de schepen en
vliegtuigen afgezocht, doch niets is gevon
den. De schepen en vliegtuigen hebben
thans bevel gekregen naar hun bases terug
te keeren.
Hevig onweer boven Zuid-Engeland. -
Onweer van buitengewone hevigheid woedt
boven het Zuiden van Engeland en begeeft
zich in Oostelijke richting. Overal heeft hij
sporen nagelaten ten gevolge van bliksem
inslag en zwaren regenval. Het treinverkeer
moest worden onderbroken en tal van wegen
zijn onbegaanbaar geworden door over
stroomingen. Te Exmouth staan de hoofd
straten tot bijna manshoogte onder water.
Er wordt gemeld, dat het hier en daar ook
gehageld heeft. Omstreeks het middaguur
hebben vele automobilisten de koplichten
van hun wagen moeten inschakelen. Vele
huizen werden door den bliksem getroffen,
terwijl veel vee om het leven is gekomen.
Het onweer verplaatst zich zeer langzaam
en stort zich gedurende twaalf en meer uren
boven dezelfde plaats uit. Ook het telefoon
verkeer heeft hieronder te lijden. De land
bouwers hebben ernstige verliezen geleden,
daar de te velde staande gewassen door den
hagel ernstig zijn geteisterd. Alleen reeds in
Devonshire en Cornwall zijn zeventig tele
foonkantoren uitgeschakeld. Boven een stad
heeft het zoo hevig geonweerd, dat het op
een bombardement geleek, terwijl iemand,
die pas uit het Verre Oosten is teruggekeerd
den storm vergeleek met een taifoen.
Van stad tot stad komen berichten bin
nen, waarin het noodweer het ergste wordt
genoemd van de laatste jaren. Zelfs de heel
oude menschen herinneren zich niet een
zoo hevig noodweer te hebben beleefd.
Hevig onweer boven Le Havre. - Na
drie dagen van een drukkende hitte is gis
termiddag boven Le Havre (Fr.) onweer van
uitzonderlijke hevigheid losgebarsten. Het
noodweer duurde ruim een uur, gedurende
welken tyd bliksem en donder niet van de
lucht waren en een zoo hevige regen, ge
paard met hagel, neersloeg, dat de goten
het water niet konden verwerken, ten ge
volge van den vloed. Heele straten en tal
rijke kelders liepen onder water. Ook overi
gens is veel schade aangericht.
Mijn tot ontploffing gekomen in Pa
lestina. - Zes joodsche arbeiders, o.w. twee
vrouwen, werden gedood en elf gewor.d,
toen een vrachtwagen, waarmede zy van
hun veldarbeid terugkeerden, op een weg
bij Kovesh Sjaron op een verborgen mijn
liep. De wagen werd geheel vernield. Vol
gens een telegram uit Haifa werd de jood
sche bestuurder van een vrachtwagen van
een der regeeringsdiensten bij Athlit in een
hinderlaag gelokt en doodgeschoten.
DE WEESPER AMBTENAAR IN
VRIJHEID GESTELD
O.M. in beroep hiertegen.
Na verhoor heeft de rechter-commissaris
den onder verdenking van fraude gearres
teerden hoofdambtenaar der gemeente Weesp
gister in vrijheid gesteld.
De subst. officier van justitie te Amster
dam, mr. J. W. Bosch, is tegen deze beslis
sing bij de rechtbank in beroep gegaan.
INSCHRIJVING
BAK- EN BRAADVET.
De Nederlandsche Zuivelcentrale,
afd.
boven Gladz. - Het Tsjecho-Slowaaksche Margarine, Vetten ei. Oliën Nassaulaan 6
telegraaf agentschap Ceteka publiceerde te 's-Gravenhage maakt bekend dat zij
gisteren een communiqué van den volgen- een inschrijving heeft geopend voor de
den inhoud: Op drie Augustus tijdens een levering van bak- en braadvet,
oefenvlucht in Oost Bohemen, zyn drie De inschrijving staat open voor alle be-
I ^ebbenden, die bij genoemde Centrale
zyn georganiseerd
Zij hebben gevlogen boven de Duitsche stad
Kladsko. De Duitsche legatie te Praag heeft
op 4 Augustus te dien aanzien stappen ge
daan bij het ministerie van buitenlandsche
zaken. De minister van buitenlandsche zaken
heeft zyn leedwezen betuigd. De aviateurs,
die het incident hebben veroorzaakt, zullen
gestraft worden.
Hittegolf eischt 39 dooden. - Tengevolge
van de hittegolf, welke thans elf dagen in
de Vereenigde Staten heerscht, zijn 39 per- I Vetten en Oliën wenden'
sonen om het leven gekomen. 's-Gravonhage, 4 Augustus 1938.
De termijn van inschrijving sluit Vrijdag
12 Augustus 1938 des voormiddags te
9 uur.
Degenen, die belanghebbende zijn, tevens
bij de Nederlandsche Zuivelcentrale ge
organiseerd, doch geen uitnoodiging en
formulieren hebben ontvangen, kunnen
zich ter verkrijging daarvan tot de Neder
landsche Zuivelcentrale, afd. Margarine,