FLITSEN VAN HET "WITTE DO Het meisje van het draaiboek vertelt. Voorspellingen omtrent „Sneeuwwitje" De carrière van Rita Oehmen. De rolbezetting in „Vadertje Langbeen" ONZE BIOSCOPEN. Films maken een riskant bedrijf. „Opletten, er wordt gedraaid Overdracht vari de Jubileumfilm. EEN POLYGOON FILM: VEERTIG JAREN KONINGIN Op een dans met Cary Grant volgde een contract. TWEEDE BLAD. „Het maken van films is een riskant bedrijf. Zij kosten geweldige sommen en vóór ze vertoond worden weet men niet, of ze succes zullen hebben. En toch gooien de producenten, al hoort men dit dikwijls vertellen, niet het geld met volle handen op straat; integendeel, zij trachten zooveel mogelijk te besparen. Daarom worden, alvorens een film ge maakt wordt, tal van voorbereidingen ge maakt, berekeningen gemaakt en een be grooting ontworpen, die evenwel meestal toch nog overschreden wordt. En dit is na genoeg onvermijdelijk, daar ze veroorzaakt worden door tal van kleine en onverwachte voorvallen. De duurste das van de wereld. Wanneer de voorbereidingen voor een film voltooid zijn, d.w.z., wanneer het draai boek, de bezetting, de costuums, de decora ties en de muziek vaststaan, dan wordt de volgorde van de opnamen bepaald. Want een film wordt, zooals bekend, niet gedraaid, zoo als hij vertoond wordt, doch naar gelang van de omgeving, waarin hij speelt. Wanneer men dan klaar is met de opnamen in een bepaal de omgeving, bijvoorbeeld een kamer, dan worden alle coulissen en dergelijke afgebro ken om door andere vervangen te worden. De taak van het meisje, dat het draaiboek in handen heeft, is nu er op te letten, dat de acteurs en actrices bij de verschillende scè nes de juiste kleeding aan hebben. Niets, maar dan ook niets mag er aan de kleeding gedurende deze zelfde scènes veranderd worden. Het haar, de opmaking, de sieraden, alles moet hetzelfde zijn. Zoo mag het bij voorbeeld niet voorkomen, dat de held van het stuk den eenen keer met een gestreepte en de andere maal met een gestippelde das ten tooneele verschijnt Bij de Metro Goldwyn Mayer kwam het eens voor, dat door de ziekte van een „script-girl", zooals deze meisjes genoemd worden, Robert Taylor een verkeerde das Bij de film kost iedere meter veel geld. En kleine ongevallen, die veroorzaken dat eenige meters film waardeloos worden, hebben dik wijls ongedachte gevolgen. Een meisje, dat, met het draaiboek in de hand, nauwkeurig moet opletten, dat precies het manuscript gevolgd wordt, vertelt in dit artikel het een en ander over haar ervaringen. droeg. Dit werd veel te laat ontdekt, want de decoraties waren al afgebroken. Opnieuw moest alles opgebouwd worden, wat 8000 dollar kostte en daar Robert Taylor intus- schen de bewuste das verloren had, moest zijn verzorger ijlings naar New-York gaan om daar dezelfde das te bestellen. Wie betaalt de schoenen? Een bekende regisseur nam eens in San Antonio, in Texas, een film: „De wilde rui ters", op. De slag van Blody Bend moest ge draaid worden. Daartoe waren 3600 figuran ten aangenomen, waaronder 2000 voormalige soldaten. Iedere figurant moest de juiste historische kleeding aanhebben, wat op zich zelf reeds een enorme hoeveelheid geld ver slond. Het hoogtepunt van de scène bestond in een stormaanval van de Amerikaansche soldaten door de rivier onder het vuur van de Spanjaarden op den anderen oever. De figuranten waren aangekleed, zooals het moest, bewapend en ingelicht, zoodat het spel beginnen kon. Toen verhief echter plot seling een der figuranten zijn stem en riep: „Even wachten, alstublieft! Het kan ons niet schelen of we in deze costuums de rivier doorwaden moeten. Die behooren aan jullie. Maar hoe staat het met de schoenen? Die zijn van ons". De andere 3599 figuranten gaven door luide kreten te kennen, dat ze het hier volkomen mee eens waren en de opnamen moesten gestaakt worden. Er moest nu lang durig onderhandeld worden. Intusschen be gon het te regenen, te onweeren en werd De zeven dwergen vinden Sneeuwwitje (uit Disney's geteekende hoofdfilm). Arthur Jarratt, de man die Disney's „Sneeuwwitje" in Engeland importeer de, heeft berekend dat de bioscoopbe zoekers over de geheele wereld vijf en twintig millioen gulden zullen opbren gen om de eerste geteekende hoofdfilm met eigen oogen te aanschouwen. Van die vijf en twintig millioen krijgt, volgens Jarrat's berekening alweer, Walt Disney tien millioen voor zijn moeite. Een bedrag waar menigeen niet ontevreden over zou zijn. In elf talen vraagt de booze koningin aan het spiegeltje aan den wand wie de schoon ste in het land is. In elf talen, het Hin- doestansch inbegrepen, zal Sneeuwwitje in de komende maanden den jager om genade smeeken. In Londen doet ze het zelfs zes keer per dag ('s Zondags twee keer), zoo dat half September in de Engelsche hoofd stad de duizend voorstellingen bereikt zullen zijn. Jarratt twijfelt er geen oogenblik aan dat h(j in zijn Londensche theaters de duizend haalt. „Sneeuwwitje" loopt jaren, verzekert hij. Alle volgende kindergeneraties zullen de film immers eveneens willen zien! Overigens zijn de kinderen maar een kleine minderheid onder de toeschouwers. Jarratt's boeken wijzen uit, dat 82 pet. van de plaatsbewijzen aan volwassenen zijn uitge reikt. Dag-in, dag-uit staan lange rijen men- schen voor het theater te wachten, begeerig hun aandeel bij te dragen in de zeshonderd duizend pond sterling, die volgens Jarratt's berekening het Engelsche aandeel vormen in Disney's tien millioen. Twintig percent van alle volwassen toeschouwers willen de film vier keer zien, een mededeeling, die ons niet meer verbaast uit den mond van een man die profeet is van millioenen. liet zulk slecht weer, dat er gedurende drie dagen niet gewerkt kon worden. De film maatschappij moest 3600 paar schoenen koo- pen en de figuranten gedurende vier dagen verzorgen, onderdak geven en loon uitbeta len, zonder dat er ook maar één opname ge maakt kon worden. Een olifant is er tegen. Toen wij de buitenopnamen van dc- be roemde film „Het leven van de Bengaalsche lanciers" maakten, gaf de regisseur opdracht, voor een olifant te zorgen. En hoewel Chats- worth, waar de opnamen gemaakt werden, 100 mijl van Hollywood verwijderd ligt, was de olifant op tijd aanwezig, toen het spel be ginnen moest. Duizend „Afghanen" lagen in de bergen op de loer, klaar, om de 200 Ben gaalsche lanciers, die door het dal moesten trekken met munitiewagens, lastdieren en veldartillerie, te overrompelen. Wel een do zijn filmoperateurs stonden met hun toestel len op verschillende punten opgesteld en daar de olifant eveneens klaar stond, had Hathaway het sein om te beginnen kunnen geven. Maar de olifant wilde niet. Hij had zijn slurf om een boomstam geslagen cn wei gerde beslist weg te gaan. Alle pogingen hem met suiker, wortelen, bedreigingen of smeekbeden weg te lokken, mislukten. Hij stond daar, met zijn slurf om den boom, als of hij uit graniet gehouden was. Tenslotte gaf Hathaway wanhopig opdracht, den boom meer om te hakken. Toen dit gebeurd was, verloor de olifant zijn belangstelling voor het speelgoed en was hij bereid aan de op namen mee te werken. Intusschen was het echter donker geworden, zoodat het te laat voor de opnamen was. De boom heeft de Pa- ramount 10.000 dollar gekost. Contract is contract. Eenigen tijd geleden draaiden we een kleu renfilm met Richard Dix. Het propaganda- bureau had al in de couranten laten mee- deelen, dat aan de film 400 Acoma-Indianen zouden meewerken. De buiten-opnamen von den in Nieuw-Meixco in Galloèp plaats. De Indianen waren daar al aanwezig en wacht ten tot ze hun rollen zouden kunnen spelen. Om de een of andere reden had men hen echter vergeten mee te deelen, dat ze eerst een week later aanwezig behoefden te zijn. Het contract, dat de filmmaatschappij met het hoofd der Indianen gesloten had, bepaal de echter, dat de Indianen met hun paarden van den eersten dag af, dat ze hun mede werking zouden verleenen, betaald en ver zorgd zouden worden. Dit contract werd ge sloten door middel van vingertaai en allerlei teekens, daar de Indianen geen Engelsch en de menschen van de filmmaatschappij niet de taal van de Indianen kenden. Reeds den volgenden dag kwam er een fotograaf, wier taak het was, allerlei verschillende foto's van de Indianen te maken. Hij was een oude filmoperateur, die gewend was, zelfstandig te werken en niemand bekommerde zich dan ook om hem. Toen hij de prachtig uitgedoste Indianen zag greep hij onmiddellijk zijn toestel en begon opnamen te maken voor het propagandabureau. Hij had het goed ge meend, maar het kostte de filmmaatschappij loon en verzorging voor 400 Indianen gedu rende een week, ofschoon ze niets gedaar. hadden. Het was evenwel onmogelijk, dit aan de Indianen uit te leggen, zij waren van mee ning, dat het stilstaan voor foto-opnamen hetzelfde was als werken voor filmopnamen! Gisteren heeft in een eenvoudige bijeen komst, welke een intiem karakter droeg, te den Haag de overdracht plaats gehad van de „Jubileumfilm 18981938". Deze film werd door den productieleider, den heer Guus Ostwalt, namens de werkcommissie aan het eere-comité overgedragen. De voorzitter van het eerecomité, jhr. ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, oud-minister van waterstaat, hield een korte toespraak, waarin hij woorden van groote waardeering sprak tot allen die aan het totstandkomen van de film hadden meegewerkt. In het bijzonder richtte de heer vad Lidth de Jeude zich tot den regisseur, Gréville, tot den productieleider, tot den heer van Stave ren en tot den schrijver van het scenario, den heer van Eijsselsteijn, die zich uilen op bijzondere wijze verdienstelijk hebben ge maakt voor dit nationale werk. De voorzitter aanvaardde gaarne de film en beschouwde deze als een symbool van de Nederlandsche eenheid, die aldus spr. onder het regeeringsbeleid van koningin Wilhelmina herhaaldelijk op zoo treffende wijze tot uiting is gekomen". Spr. was over tuigd, dat het Nederlandsche publiek deze film ook als zoodanig zou aanvaarden. De filmfabriek Polygoon heeft gemeend, haar deel te moeten bijdragen tot de alge- meene feestvreugde ter gelegenheid van het regeeringsjubileum van H.M. de koningin. Zij zal dat doen op haar wijze: Zij heeft een film gemaakt, die uiteraard in vrij kort bestek een overzicht geeft van wat er ge durende de laatste veertig jaar, onder het zegenrijk bewind van onze koningin in het Rijk der Nederlanden bereikt is. Deze film draagt de naam van Veertig jaren koningin en heeft een streng documentair karakter. Pandro S. Berman zag kortgeleden in een film Cary Grant dansen met een meisje dat in sterke mate de aandacht trok door haar natuurlijke charme en sterke per soonlijkheid. Bovendien fotografeerde de jeugdige figurante zoo opvallend goed dat Pandro S. Berman zonder aarzelen Anne Evers één van de belangrijke figuren in de nieuwe Stanwyck-film „The Mad Miss Manton" maakte. Miss Evers is pas drie en twintig jaar, werd geboren in Clarksville. Zij deed haar eindexamen voor de American Academy of Dramatic Arts te New-York en trad op in een stuk „When Ladies Meet" dat deze tooneelschool ten beste gaf. Het moet van zeer groot belang geacht worden dat Miss Evers naast Barbara Stanwyck en Henry Fonda de grootste rol kreeg in „The Mad Miss Manton", te meer daar de bijrollen bezet worden door drie prominente RKO-actrices, die ieder reeds in verschillende hoofdrollen films hebben gedragen, met name Frances Merces die o.a. optrad in „Crime Ring" en „Smashing the Rackets", Whitney Bourne, ster uit „Blind Alibi" en Vicki Lester, die in „This Mar- riage Business" speelde. Verfilming op 1 Augustus begonnen. De „Neerlandia" filmproductie-maalschappjj deelt mede, dat voor de Nederlandsche film „Vadertje Langbeen" thans vrijwel alle ar tisten zijn geëngageerd. De hoofdrollen worden vervuld door Lily Bouwmeester en Paul Storm, den bekenden tooneelspeler, die laatst als regisseur va., het Jan Klaassenspel, opgevoerd door het Delft- sche studententooneel, groot succes geoogst heeft. Voor de overige rollen zijn contracten afgesloten met de volgende artisten (alpha- bethische volgorde) Aaf Boubcr, Gusta Chris- pijn—Mulder, Lau Ezerman, Sara Heyblom, Emma Morel, Heieen Pimentel, Jan Retel en Lies de Wind. Zoo men weet, vervulden behalve Lily Bouwmeester ook Emma Morel, Sara Hey blom en Lies de Wind rollen in „Pygmalion", van welke film de productieleiding, evenals thans, in handen was van Rudolf Meijer. Regisseur is Friedrich Zelnik; manuscript: Rudolf Bernauer; draaiboek: Jaap v. d. Poll en Cor Hermus; architect: A. H. Wegeriff; geluidsingenieur: I. J. Citroen. De decorbouw is op 1 Augustus in de Cine- tone-studio's te Amsterdam begonnen, de op- namen volgen ongeveer acht dagen later. Indien deze, evenals de voorbereidingen, naar wensch verloopen, dan kan de Neder landsche première in de maand October wor den verwacht. De distributie in Nederland en de Neder landsche koloniën wordt, evenals bij „Pyg- malion" verzorgd door de N.V. Filmex Am sterdam. MINIATUUR-FILMPJE. Adolphe Engers schrijft scenario van Mistinguett. De heer Adolphe Engers deelt mede, dat cle bekende Parijsche revuester Mistinguett, die op het oogenblik weer triomphen viert in het Casino de Paris, hem verzocht heeft, het scenario te schrijven voor een film, wel ke een groote filmfirma met haar wil maken en die de kroon op haar werk moet vormen. De heer Adolphe Engers heeft deze op dracht aanvaard en werkt reeds aan het scenario van de film, welke den titel zal dra gen „La Batteuse". Rita Oehmen's bio- graphie lijkt eenigs- zins op die van haai kunstzuster Barbara Stanwyck. Ofschoon zij als kind het ideaal had zendelinge te wor den en naar China te gaan, werd Rita Oeh men danseres. En nu is zij hard op weg een beroemde filmactrice te worden sinds zij naast George O'Brien in een hoofd rol debuteerde in de film „Gun Law", een RKO Western die het komend seizoen in Nederland onder den titel „Een Mensch On der Schot" uitgebracht zal worden. In Chicago op 24 Juni geboren bleek het dat Rita Oehmen reeds als klein kind bijzonder danstalenten aan den dag legde. Haar vader, een ge wezen voordrachts kunstenaar, leerde haar de grondbegin selen van het metier en op vijfjarigen leef tijd traden Rita en haar broer reeds in een bekend theater Chicago op. Toen zij ouder werd, nam zij naast haar danslessen een cursus in tooneelspeelkunst aan de Chicago College for Drama en de Mundellein College for Women, waar zij vele prijen behaalde voor declamatie. Nadat zij haar studie beëindigd had, maakte zij een tournee beurtelings alleen of met haar broer in het Oosten van de Vereenigde Staten, waar zij in talrijke variété's en cabarets op trad. Zoo kon het gebeuren dat in de Biltmore Browl te los Angeles Miss Oehmen die daar met haar broer optrad ontdekt werd te door een talentspeurder van RKO Radio. Zoo goed viel de filmproef, die hierop van haar gemaakt werd, uit, dat zij onmiddellijk een contract met RKO sloot en in „Gun Law" haar filmdebuut maakte, het begin van een veelbelovende filmcarrière, naar men zegt. Rita Oehmen vertoont een opmerkelijke gelijkenis met Viola Dana, een beroemde ster ten tijde van de stomme film. Zij is een allround sportswoman, beoefent vlijtig de athletiek, rijdt paard, tennist, zwemt en rijdt schaatsen om zich lenig te houden voor den tijd dat RKO haar een rol als danseres een nieuwe film zal geven. in HONDERD MANNEN EN EEN MEISJE. City-theater. Een vrouw is in deze film meer waard dan honderd mannen en als men gezien heeft wie die vrouw eigenlijk is, dan mag men er zich nog over verwonderen, dat er maar over honderd en niet over dui zend mannen wordt gesproken. Het is een buitengewoon goede gedach te geweest om de bekoorlijke Deanne Durbin in een alleraardigste film als deze de hoofdrol te laten spelen en naast haar een man van de oude garde, Adolphe Menjou, te zetten, die in deze rolprent be ter is dan in vele, die nog uit zijn jeugd dateeren. Wij behoeven na de uitvoerige recensie in de courant van Zaterdag j.1. deze film niet meer in den breede te bespreken. Trouwens, onze filmredacteur heeft er nog geleden een groot deel van zijn weke- lijksche pagina aan gewijd en dat is het beste bewijs, dat deze film bijzonder goed is. Er zijn vrouwen, als Deanne, die door de goden in alle opzichten bevoorrecht worden. Zij zijn jong en dat voorrecht bezitten ze natuurlijk niet alleen omdat alle vrouwen jong zijn of jong geweest zijn maar wat ze wel boven vele harer zusteren voor hebben, is een allerliefst gezichtje en bovenal een schitterende stem, een prachtig en geschoold geluid, dat een betrekkelijk jong meisje als in de ze film op den voorgrond treedt een zangeres van meer dan gewone beteekenis doet zijn. De derde ster in deze film is niemand minder dan Leopold Stokowsky, de veel besprokene, de man, die naar men zegt nog eens de groote diva Greta Garbo zal trouwen. Hij is een opmerkelijke fi guur, maar wat hem in deze film in het bijzonder interessant maakt is zijn orkest, dat hij op meesterlijke wijze weet te diri- geeren. Al met al is deze film iets zeer bijzon ders en wie haar nog niet zag, mag deze week de gelegenheid niet verzuimen. Vooraf een prettige screensong, veel wereldnieuws en een éénacter, die niet alleen als humoristisch wordt aangekon digd, maar het ook werkelijk blijkt te wezen. „HOLLYWOOD-HOTEL". Roxy-theater. Dit hoofdnummer in het Roxy-theater brengt de filmliefhebber deze week één van de bekende show-films van de War ner Bros waarin muziek, zang en dans hoogtij vieren, en waarbij men telkens verwonderd staat over de kostbare opna men. Het filmleven in Hollywood met humeurige filmsterren vormt mede één der attracties, evenals het optreden van de beroemde band van Benny Goodman. Deze band neemt bij 't begin der film op het vliegveld van Kansas City af scheid van Ronnie Bowers den saxofonist die naar Hollywood vertrekt. Deze Ronnie beleeft in de filmstad allerlei avonturen door de temperamentvolle filmster Hanz Marshall. Als zij weigert een première bij te wonen, moet haar „doublé" Virginia Stanton er heen en Ronnie vergezelt haar. Dit leidt tot allerlei conflicten en 't kost Ronnie heel wat moeite voor hij eindelijk de plaats in filmland krijgt, dio hem door zijn muzikale capaciteiten toe komt. Voor de liefhebbers is het repetitie nummer in Goodmans Band met den wonderbaarlijken drummer iets heel bij zonders. Prachtig is de uitvoering van de para- phrase over het lied „Zwarte Oogen", door koor en orkest, terwijl een kostbare soiree in de zaal in het Holywood-Hotel de film beslist en Ronnie en Virginia ge lukkig maakt. Dick Powell vervult de rol van Rounie op uitstekende wijze, Rosemary Lane is niet minder goed, terwijl voor tal van ko mische scènes bekende krachten hun beste beentje voorzetten. Een film vol variatie, waar de liefhebbers ten volle genieten. Het voorprogramma bracht een uitge breid journaal, een teekenfilm en een op name van diverse artisten in het cabaret genre in de film Een avond in Hawaiï, met zang, muziek en dans. DE STERVENDE ZWAAN". Theater Harmonie. Van dit filmwerk, dat eenige weken hier óók in Alkmaar draaide, wordt deze week door theater Harmonie een reprise ge geven. Dat zal hen, die deze knappe Fransche film zagen, niet verwonderen. Zij is het waard, door velen gezien te worden. En daarom is het goed, dat degenen, die „La mort du cygne" de vorige maal niet zagen, thans alsnog in de gelegenheid worden gesteld. De bekende regisseur Jean Benoit-Levy, die reeds eerder grooten naam heeft ver worven met „De Bewaarschool", een be werking voor de film van het bekende boek „La Maternelle" van Leon Frapié, heeft in deze film eens te meer getoond een bizonder talent te bezitten met kinde ren verbluffende resultaten te bereiken. Want niet alleen Yvette Chauvire en Mia avenska, ook, ja vooral, de kinderen van de „balletschool (Janine Charrat!) geven verwonderlijk goed spel te zien. „Goed" beteekent ï.c.: natuurlijk en levensecht. 1 ,ms''e een z°° hoogen graad van deze natuurlijkheid en levensechtheid juist by kinderen! bereiken, worden slechts zelden geproduceerd. Alleen een film als „De Bewaarschool" kan hiermee verge leken worden zij het in een geheel ander genre. Maar al te vaak worden kinderen tot groote menschen gebombardeerd, worden ze gedwongen in allerlei dwaze, onkinder- Uke, dus onnatuurlijke situaties hun rol van „filmster" te spelen. En dat is hier juist, zoo veel dat mogelijk is, voorkomen. Met alle respect voor de zang- en tap- ance-prestaties, de coquette maniertjes en Ueve glimlachjes van Shirley Temple c.s. deze film met déze „acteurs" óók ansende kinderen, maar door het typische milieu minder onnatuurlijk, meer werke- ij '"deren is ons honderdmaal liever! Vooraf: een als griezelig bedoeld filmpje met een onverwacht slot, Paramount und News en geestig teekenfilmpje.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8