VOOR ONZE KINDEREN. 5 HM"* Spoct JCunst £H Wetenschap £ucfitoaact QemeenteeadeH J mSÈËfêlfaksJS?' «ROEK OP LANGENDIJK fer JL DERDE BLAD. Dammen OM HET WERELDKAMPIOENSCHAP DAMMEN. Al weer remise De vierde partij tusschen Raichenbach en Keiler om het wereldkampioenschap dam men is na 56 zetten in remise geëindigd. De stand is thans KAMERMUZIEKVEREENIGING. October, aanvang van het winterconcert seizoen dat door onze Kamermuziekvereeni ging goed wordt ingezet. Op Woensdag 22 Oct. toch zal voor ledenen andere belang stellenden mogen het er velen zijn de pianiste mevr. Elly Ney optreden, een der beroemdste solisten die het internationale podium betreden. Voor het tweede concert 1 Februari 39 - komt er een hier onbekend strijkkwartet, het Riele-Queling-kwartet, gevormd door vier dames waarvan er drie opgeleid zijn door prof. Bram Eldering, den vermaarden Hollandschen violist, die jaren geleden groote bekendheid verwierf met zijn vertolking van Beethoven's vioolconcert. Eldering was destijds hoofdleeraar aan het Amsterdamsch conservatorium en is thans als zoodanig aan de Hochschule te Keulen werkzaam. Wederom is het bestuur der Kamermu- ziekvereeniging er in geslaagd twee belang rijke avonden te organiseeren die den steun en belangstelling van zeer velen verdienen. A. K. DE POSTVLUCHTEN. De Emoe is gistermiddag om 17.35 uur op Schiphol geland. Op de uitreis arriveerde gister Nandoe te Singapore, de Torenvalk te Basra en de Wielewaal te Napels. Op de thuisreis landde de Gier te Jodhpur en de Buizerd te Medan. K.L.M.-VLIEGER PARMENTIER NAAR AMERIKA VERTROKKEN. Ter bestudeering van de Douglas D.C. 4. Met de Djalak, bestuurd door gezagvoer der Frenken, is gistermorgen te 11.50 uur de bekende K.L.M.-vlieger K. Parmentier ditmaal als passagier naar Londen vertrok ken om zich in Engeland in te schepen naar Amerika, waarheen hij zich in opdracht der K.L.M.-directie begeeft. Het betreft hier een algemeene studiereis, om zich op de hoogte te stellen van de vordering van het lucht verkeer en van de vliegtuigindustrie in de Ver. Staten, waartoe de K.L.M. van tijd tot tijd sommige harer gezagvoerders in de gelegenheid stelt, wanneer daartoe een spe ciale aanleiding is. Deze aanleiding is er ook thans. Hoewel Parmentier waarschijnlijk verschillende vliegtuigfabrieken zal bezoeken, gaat zijn belangstelling toch voornamelijk uit naar de Douglasfabrieken te Santa Monica in Cali- fornië, en wel in het bijzonder naar het nieuwste product van deze fabrieken, de Douglas D.C. 4, welke ruimte biedt aan 40 passagiers en voorzien is van een landings gestel met neus wiel. Zooals den laatsten tijd gebleken is, meent de K.L.M.-directie dat dit toestel voor de naaste toekomst het best geslaagde verkeersvliegtuig is. De heer Parmentier hoopt te Santa Monica in de ge legenheid te zijn zelf de D.C. 4 te vliegen. Hij denkt over een maand weer in Europa terug te zijn. De raad vergaderde Donderdag ten ge meentehuize. •Na de gebruikelijke opening sprak de voorzitter een rede uit, waarin hij zijn vreugde uitdrukte over het feit, dat men er in geslaagd is, den vrede te bewaren. De minister van sociale zaken berichtte, dat er geen regeling is, volgens welke aan schippers steun kan worden uitgekeerd. De schippers zijn niet in loondienst, waar door het niet mogelijk is, hen te steunen. Er zal voor hen niet anders opzitten, dan eventueel aan te melden voor de werkver schaffing. Spr. hoopte, dat de schippers spoedig in staat zullen zijn weer met hun eigen werkzaamheden hun brood te vedie- nen. Het verslag van den cursus van de tee- kenschool d$F vereeniging ter bevordering van het vakonderwijs in Westfriesland maakte melding van gunstige resultaten. Op voorstel van B. en W. besloot de raad. een rekening courant-overeenkomst aan te gaan met de bank voor Ned. gemeenten tot ^n maximum bedrag van 5000- Het ligt in de bedoeling, weer een kasgeldleening a'f A» sluiten, vervolgens kwam aan de orde een voor tót conversie van een aantal geldlee- ji. De rente kan worden teruggebracht p>ct. Als boete moet echter 1 pet. jfjjjen vesgoëd. De leeningen kunnen bij vopr Gémeentecrediet blijven loo- ■Dft,,voorstel werd aangenomen. 6 raad'besloot verder B. W. te mach- ïSjjar ge&een-ingen, welke boj.de arbank^te Dëvehterlóopen, tót een' be- van. 9,3:75 te converteeren. De v^dj*^(*4eraverordenrng werd ge wij- die aan den Dijk jjnt^ had'Móchten^ over de jeugd'. HeVis ^Zcmd'agsawnds steeds zeèr rumoeri'g op m' Dijk. Het is spr. ad tweemaal oyeókó- «n, dat hij een lag&we paal bij zifn üek best zétten, omdat de jeugd het drek vër- h- tt.De vc zeide d,at dit zaken zyn, die t"' hoof-1 der politie aangaan en spr. zóu Jh ook gaarne zien, dat in het vervólg ^rgelijke zaken bij hem persoonlijk wer- (ten gebracht en niet in den raad. Xl)e voorzitter deed een beroep op de ^uders, om in deze hun medewerking te yerleenen, door de jeugd zooveel mogelijk Zondagsavonds in huis te houden. WAAROM DE „MARIA CHRISTINA" EEN ANDERE NAAM KREEG. Toen de zon die morgen boven de daken van de huizen steeg, zag de werf van Jurgen Bruun er erg verlaten uit. Hoge stapels hout lagen naast de scheepsromp, die nog maar half af was. Langzamerhand begon het druk te worden op straat. De mensen waren opgestaan en gingen naar hun werk. Op de werf kwam nu ook beweging. De werklieden liepen door elkaar en gingen naar de verschillende boten, die nog af gemaakt moesten worden. De hamers dreunden, de grote zagen knar sten daar tussendoor. Overal was leven en bedrijvigheid. Alleen bij de grote scheeps romp was geen mens te zien. In het kantoortje, achter de loodsen van de werf zat de oude scheepsbouwer Jurgen Bruun. Hij steunde zijn hoofd met zijn hand en zijn andere hand lag op het blad pa pier, dat bedekt was met getallen en bereke ningen. Maar Jurgen keek niet naar het papier. Hij staarde naar buiten, alsof hij daar iets heel bijzonders en iets heel moois zag. tina" gewerkt, zolang dat nest tussen de planken ligt". De oude bouwer nam zijn pen weer op en schreef verder, alsof er niemand meer in de kamer stond. Zijn zoon bleef nog even wachten, draaide zich toen om en ging weg. De volgende morgen. De volgende morgen zag Herman, toen hij zijn inspectietocht over de werf hield, dat een angstig vogeltje piepend om de romp van het half afgemaakte schip fladderde. Hij ging naar het nest kijken en zag, dat alle eitjes kapot gemaakt waren. Dat moest ieman stilletjes 's nachts gedaan hebben. Een paar uur later werkten de mannen weer aan de „Maria Christina" verder, want er was nu geen reden meer om met bouwen te wachten. Maar er heerste een gedrukte stemming onder de werklieden en ook in het kantoortje was het anders dan anders. De oude Jurgen staarde weer naar buiten, maar nu zag hij er zorgelijk en vermoeid uit. Hij wist al wat er gebeurd was en er waren die morgen harde woorden gevallen tussen hem en zijn zoon. Hij had gezegd, dat hij zich niet verder met de bouw van het schip wilde bemoeien en tegen Herman, Toen werd plotseling de deur open ge gooid en er kwam een jonge zeeman naar binnen. Hij leek precies op den ouden Jurgen en niemand zou er aan twijfelen, dat hij een zoon van hem was. „Vader", zei hij. „Het is toch zeker niet waar, wat ze me verteld hebben? Waarom werken ze niet aan de „Maria Christina"?" „Je weet het best en je hoeft het dus niet te vragen", antwoordde zijn vader stug. „Ik geloof het niet, het is onzin om daar om op te houden met een schip, dat klaar moet zijn over een paar maanden. De oude Herman heeft het me verteld, maar het is toch te gek, dat ze het werk staken om een vogelnest!" Nu richtte zijn vader zich op en zei: „Herman is in onze dienst oud en grijs geworden, jongen, vergeet dat niet en hij heeft gelijk. Het is een goed teken, dat een vogel zijn nest heeft gebouwd in de balken van het schip, waar hij op moet varen en dat naar je gestorven moeder zal heten. Toen Herman vanmorgen naar de boot toeging en zag, dat een vogel zich daar gedurende de Zondag had genesteld, kwam hij mij roepen. Ik ben gaan kijken en toen ik de acht kleine eitjes zag liggen, besloot ik, dat het werk gestaakt moest worden en dat ze moesten wachten met timmeren, tot de eitjes uitgebroed zijn. Misschien vind je dat overdreven of kinderachtig, maar ik ben hier de baas en ik wil niet hebben, dat er gehamerd en gezaagd wordt, terwijl die vogel daar zit te broeden!" De jonge Jurgen keek zijn vader een oogenblik aan en zei: „Maar vader, u weet toch, dat ik in de zomer wilde varen!" „Misschien komt de boot dan nog klaar. Dat zal zeker wel, want zolang zal die vogel daar niet zitten. En anders vaar je het vol gend voorjaar maar". „Maar ik wil dit jaar nog weg!" „Dat zullen we wel zien. Eén ding is zeker, er wordt niet aan de „Maria Chris- zijn trouwen opzichter, zei hij, dat er geen naamboord met „Maria Christina" gemaakt hoefde te worden, omdat hij niet wilde, dat het schip die naam zou dragen. Het schip komt klaar. Er werd nu hard doorgewerkt aan het schip. De jonge Jurgen liep met een trots gezicht tussen het werkvolk in en gaf aan wijzingen, hoe dit of dat gemaakt moest worden. Toen het schip zo ver was, dat het te water gelaten kon worden, werden als gewoonlijk de vlaggen op de werf gehesen en die avond werd er een feest gehouden, waarbij de werklieden net zoveel mochten drinken en eten als ze wilden. Maar ook nu was er niet dezelfde vrolijke stemming, die er anders bij die feesten heerste. De jonge kapitein maakte wel grapjes met de mannen en zong alle liedjes, die hij kende, maar de oude bouwmeester was er niet bij. Hij zat in zijn kantoortje en keek zijn boeken na. De „Fortuna" zeilt uit. Toen kwam de dag, dat de jonge Jurgen blij en trots op het achterdek van zijn schip stond en zwaaide naar fffrt vader, die steeds kleiner scheen te worden. Hij dacht niet meer aan hun onenigheid en wilde hem al leen nog goedendag wuiven. Maar de oude man stond onbeweeglijk op de kade en keek het schip, dat nu „Fortuna" gedoopt was, verdrietig na. Zolang hij de masten nog kon zien, bleef hij staan en toen het schip aan de horizon verdwenen was, draaide hij zich eindelijk om en liep naar huis terug. Hij liep een beetje krommer dan anders en er stonden tranen in zijn ogen. In de lange weken, die volgden, werd het haar van Jurgen Bruun spierwit. Eindelijk, maanden later, kwam het bericht, dat de „Fortuna" in een storm bij Kaap Hoorn was vergaan.. Toen liep een gebogen grijsaard naar de werf en hees daar de vlaggen halfstok. DE EERSTE PEN VAN STAAL. De schrijver van het gemeentebestuur in Aken, Johann Janssen, was degene, die de stalen pen uitvond. Hij schreef bij de vredes conferentie van de Oostenrijkse Successie oorlog in 1748: „Zonder mezelf te willen prijzen, mag ik wel zeggen, dat ik nieuwe pennen heb uit gevonden. De hoge heren gezanten hebben de eerste gekocht, naar ik hoop om de toe komstige vrede mee te ondertekenen en ik hoop, dat de vrede net zo lang zal duren, als deze stalen pennen, want de vreselijke oorlog heeft lang genoeg geduurd. Niemand heeft nog nooit van zulke pennen gehoord of ze ook maar gezien, alleen moeten ze goed schoon gehouden worden, zodat ze niet kunnen roesten. Dan blijven ze heel veel jaren goed. Men kan er hele boeken mee schrijven en de laatste regel is dan nog net zo moo als de eerste, zonder dat men iets aan de pen hoeft te veranderen. Ze worden naar alle hoeken van de wereld gestuurd. Naar Spanje, Frankrijk, Engeland, Holland I en door heel Duitsland. Ze zullen vast wel door andere mensen nagemaakt worden, maar ik ben toch degene, die ze het eerst heeft gemaakt en ze ook al in grote hoeveel heden heeft verkocht". Jullie kunnen wel zien, dat hij er erg trots op was! Maar dat niet elke uitvinding even graag werd aangenomen weten jullie ook allemaal wel. De goede schrijver zal wel een flink duitje verdiend hebben aan zijn nieuwe pennen, die hij aan de hoge heren gezanten verkocht, maar toen bijvoorbeeld de eerste treinen kwamen, waren de meeste mensen daar helemaal niet van gediend. Zo schreef een „postmeester" uit Pruisen: „Onzin! Ik laat elke dag een paar post wagens van Berlijn naar Potsdam rijden en daar zit niemand in! Nu willen de mensen ook nog een trein gaan maken naar Pots dam! Als ze hun geld nu met alle geweld weg willen gooien, laten ze het dan liever uit het raam gooien, dan het aan zo'n on zinnig ding te geven!" HET KOPPIGE EZELTJE. Moeder: „Waarom ik de kano gebruikt heb? Omdat het bad kapot is!" EEN KWAL MET EEN KOMPAS. Hebben jullie wel eens een kwal gezien? Ik denk het weL Als je wel eens aan het strand bent geweest, heb je er vast wel één gezien. Ze spoelen met vloed aan het strand en als het dan weer eb wordt en het water terugvloeit, blijven de kwallen daar lig gen. Jullie kennen ze wel, die blauwwitte dieren, die er zo glibberig uitzien. Soms heb ben ze een ster op hun lichaam, maar de meeste kwallen, die bij ons aanspoelen heb. ben geen bijzondere kentekenen. Hier zien jullie nu een kwal afgebeeld, di» veel in de Atlantische Oceaan voorkomt a ook soms wel in de Noordzee wordt gevor,. den. Hü is ongeveer 30 c.M. groot in door", snede en zoals jullie ook duidelijk kunnen zien, lijkt het net, of er een kompas op de kwal zit. Het is werkelijk een bijzonder mooi beest, de kleuren zijn wit met bruin en hy is heel scherp getekend. iËFV' KLEEDERDRACHTEN UIT WEST-EUROPA De kleren, die onze vaders en broers dra gen lijken allemaal op elkaar. Er is niet veel verschil tussen het pak van vader en dat van oom, alleen is het natuurlijk van andere stof. Vroeger droegen de mannen kleren in allerlei kleuren en in allerlei modellen. Zoo zien jullie hier een paar voorbeelden afgebeeld: Probeer ze zelf maar te kleuren. Een reiziger uit 1300. Een burger uit 1350. Een boer uit 1400. RAADSELS. 1. Er zijn 3 letters. Met een b er voor krijgt men iets, dat de timmerman gebruikt. Met een v een vogel. Met een k iets, dat onmisbaar is voor den stucadoor, Met een t een poeder. Met tj een vaartuig. Met sch een guitige jongen. Welke woorden worden er met deze voorletters gevormd? 2. De bliksem is in een huiskamer geslagen en heeft het ameublement door elkaar gesmeten. Dat zou nog niet zoo erg zijn, maar de letters van de meubelen zijn ook door elkaar geraakt. Wie kan het ameuble ment weer netjes in elkaar zetten uit de volgende woorden: stufeilau falet pacéna tufbef vadin teleson lachek kovelelerd palm lijdicherens 3. Welke boer maakt het meeste lawaai? DE OPLOSSINGEN. De oplossingen van de raadsels uit ons vorig nummer: 1. poot, bek, klauw, muil, kop. 2. m mol kabel b i 1 i t o n traploper verklikkers eindstand inladen maten 1 i p e 3. Als het water bevroren is. WIJ VINDEN DAT HEEL GEWOON! Wie van ons heeft er nog nooit een klok of horloge gezien? Niemand natuurlijk. We hebben allemaal een klok in huis en velen van ons hebben zelfs een eigen horloge. Dat vinden we heel „gewoon". Maar vroeger was dat niet zoo gewoon. Toen was een klok iets heel bijzonders. In het begin van de negende eeuw stuurde de beroemde kalief Harun al Raschid een waterklok van brons als heel bijzonder geschenk naar Karl den roote De Franken keken eerst erg arg wanend naar het geschenk en ze geloofden pas dat het echt goed was, toen de Arabier uitlegde, hoe de klok werkte. Toen vroeg de Arabier wat de klok van de Franken was en daarop wezen ze naar de zon. „Maar hoe weten jullie nu hoe laat het Ar t regent of 's nachts?" vroeg de dn?ÏT' ,3°Cn bracht een FranI< een kistje, Was met stenen en vertelde, dat Rt s een Jongen de stenen stuk voor 70 H-,!,11 0?.n ander kistje moest gooien. Als om 1 maa* waren, was er een uur d*"?ra£a*de jongen nu inslaapt?" vroeg baasH I0r' keek de Frank hem ver* slaaei"3?? "Dan kr^gt hÜ een pak de tfiH J'J er helemaal niet aan, dat ondertussen toch wel vooruit L

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12