SAMBO DE OLIFANT fBimicnland 3 De moeilijkheden in Palestina. De gevechten met de opstandelingen. Cjrlep, Kou, Pun. £g De gouverneur van Suriname in ons land. Glimlachje GEMENGD NIEUWS. De Engelsche afstandsvlucht naar de Kaap. Het watervliegtuig Mercury is Midden-Afrika gepasseerd. TWEEDE BLAD. Uit Haifa wordt gemeld, dat politie en militairen, die gezonden waren naar de plaata, waar Joodsche vrachtautobestuur- dera uit een hinderlaag beschoten zijn, een gevecht met een bende van honderd op standelingen hebben geleverd. Ten minste 60 rebellen zijn daarbij gedood, terwijl de Engelschen geen verliezen leden. Verschei dene geweren werden buitgemaakt. Bij Jeruzalem zijn twee Britsche schild wachten des nachts aangevallen en door messteken gewond. Vrijwel alle Arabische arbeiders zijn gisteren te Haifa in staking gegaan. Zij willen daardoor sympathie betuigen met het Mohammedaansche congres, dat te Kaïro wordt gehouden. De openbare diens ten blijven gehandhaafd. Gespannen toestand. Er heerscht een gespannen toestand in Palestina, waar de telegrafische verbin dingen gisteren den geheelen dag waren verbroken. De Palestijnsche joden toonen zich categorisch gekant tegen de oplossing, die door den Irakschen minister van bui- tenlandsche zaken is bepleit. De joden verklaren, dat zij bereid zijn met de uiterste energie de toepassing van eèn minderhedenstatuut binnen een Ara- bischen staat van de hand te wijzen en dat zij voornemens zijn het recht op immigra tie en op voortzetting van den opbouw van een nationaal tehuis te handhaven. •Itijd «en poeder ol cachet van Mijnhard!. Mijnnardt s Poeders per stuk 8 ct. Doos 45 ct. v^achrts. genaamd „Mijnhardt lOct Doos50ct. De vooruitzichten van het land niet ongunstig; lichte verbetering in den economischen toestand. Prof. mr. J. C. Kielstra, de gouverneur van Suriname, die, naar wij gister hebben medegedeeld, met het stoomschip Cottica der K.N.S.M. in ons land is aangekomen voor het voeren van verschillende bespre kingen met de regeering over „e toekom stige economische ontwikkeling van ge noemd land, heeft in een interview met een redacteur van het A. N. P. medege deeld dat hij op 19 September met zijn echtgenoote uit Paran.aii'oo was vertrok ken. Men had aan boord, waar zich uitslui tend Nederlandsche en eenige Engelsche passagiers bevonden, een zeer prettige reis gehad, begunstigd door fraai weer, met uitzondering van het laats.e gedeelte, toen men nog esn st; artje van den storm had ontmoet, die gewoed had boven West- Europa. Wel had men aan boord alle spanning meebeleefd, welke in de afgeloopen weken de geheele wereld onder den ban van het dreigende oorlogsgevaar heeft doorgemaakt. De economische toestand van Suriname. Hoewel Suriname een overwegend agrarisch gebied is met een zeer dunne bevolking, cn de ligging uit het oogpunt van het wereldverkeer niet al ie kunstig is, zoodat men zijn verwachtingen ten aanzien van de mogelijkheden van dit ge bied nooit te hoog mag spannen aldus prof. Kielstra kan men zeggen, dat de toestand, vergeleken bij een paar jaar*te- vorén, licht verbeterd is. Uitbreiding der bauxiet-productie. Deze verbetering is voornamelijk een gevolg van de stijging van den uitvoer, waardoor de betalingsbalans van Surina me een niet onbelangrijke verbetering heeft ondergaan. Het product, dat daartoe in de eerste plaats heeft bijgedragen, is het bauxiet, het aluminiumerts, ji0/t gewonnen wordt door de Suriname bauxiet maatschappij, een dochter-onderneming van het groote Amerikaansche aluminium concert. Deze onderneming heeft in den laatsten tijd haar productie aanzienlijk opgevoerd en haar uitvoer vergroot. Van groote beteekenis is dan ook, dat zij binnenkort een tweede winningsterrein in exploitatie zal gaan nemen aan de samenvloeiing van de Suriname- en de P^rarivier. In October of November wordt reeds het eerste personeel uit Amerika verwacht, voor het aanleggen van stei gers, verwerkingsinstallaties, enz., maar ook verscheidene arbeidskrachten uit dè naaste omgeving en zelfs uit de stad zullen hier werkgelegenheid vinden, wat vooral belangrijk is voor de bevolking langs de Para-rivier, die weinig werkgelegenheid heeft. „Mag ik de eer hebben U miss 1920 voor te stellen!" Toenemende rijstexport. Zeer gunstig ontwikkelt zich op het oogenblk de rijstcultuur, voor zoover deze door kleine landbouwers wordt uitge- oefend Hoewel het inheemsche rijstver- ruik langzaam stijgt, is'de export, voor namelijk naa." de Fransche West-Indische eilanden, in het afgeloopen jaar met circa procent gestegen. In Suriname wordt de natte rijstbouw toegepast, zoodat ma chinale bewerking niet mogelijk is. Daar om had prof. Kielstrr dan ook weinig vertrouwen in den rijstbouw op grojte SCxlclcll, Het gouvernement tracht den export te bevorderen door te streven naar eenvor migheid van het product en door keuring te bevorderen, dat de kwaliteit der ge- exporteerde rijst voortdurend beter wordt. De immigratiekwestie. In het algemeen zou men voor de cul tures, die perspectief bieden, zooals de citrus- en de rijstcultuur, méér menschen kunnen gebruiken, want het land is zeer dun bevo'kt. Toch meende prof. Kielstra, dat men nog geen oordeel mag uitspreken of Nederlanders zjch als landbouwers op kleine bedrijven kunnen vestigen, hoewel hij geloofde, dat hiertegenop den duur toch wel bezwaren zouden blijken te be staan. Het tropische klimaat zou moeilijk heden opleveren, doch bij de vooruitgang van techniek en vooral van hygiëne, zou dit niet het grootste bezwaar behoeven te zijn. De levensstandaard welke men op de kleine landbouwbedrijven kan bereiken en die stellig voldoende is voor Britsch- Indiërs, Javanen, enz., zou ontoereikend zijn voor Europeanen. Immigratie van Ja vanen ziet men ip Suriname echter zeer gaarne en de tot nog toe daarmede be reikte resultaten zijn zeer gunstig. De cultureele verhoudingen. Van de geheele bevolking kan men zeg gen dat zij in het algemeen zeer Neder landsch gezind is. Ten aanz:tn van het onderwijs zou men zich kunnen afvragen of de richting daar van, in verband met de bevordering van een eigen cultureel leven der bevolking, niet eenigsziqs te eenzijdig intellectueel Nederlandsch is. Pogingen om het onder wijs aan de practijk aan te passen, bijv. door het toevoegen van landbouwonder wijs, leverejen groote moeilijkheden op. Hoe groot de deelneming van alle be volkingsgroepen aan het regeeringsjubi- leum was, bleek wel uit het feit, dat niet alieen alle hoofden van bevolkingsgroe pen en Indianenkapiteins, maar ook de drie „grammans" van de drie groote boschnegerstammen, naar Pa.amaribo zijn gekomen om hun opwachting bij den gouverneur te maken, de gelukwenschen van hun stamgenooten over te brengen en de officieele feestelijkheden bij te wonen. EEN SYMPATHIE-BETUIGING VOOR TSJECHO-SLOWAKIJE. Te 's-Gravenhage heeft zich een breed comité gevormd, dat over het geheele land de volgende sympathiebetuiging voor Tsjecho-Slowakije cjoet uitgaan aan het Nederlandsche volk: Het moet ons van het hart dat bij de groote vreugde die wy smaakten over de verhindering van een wereldbrand en de zegeviering van de rede over bruut ge weld, wij toch een ondertoon van diepe smart gevoelen om het groote onrecht een klein volk aangedaan. Immers om het ergste, een oorlog te voorkomen, wordt hier voor ons aller oogen een klein en toch groot volk, dat geleid werd door een hoogstaand president, dr. Benesj, op het wereldaltaar van den vrede geofferd, terwijl wij lijdelijk hebben moeten toezien, dat het zoover gekomen is. Bij alle oprechte vreugde gaat onze sympathie nu uit naar dat Tsjecho-Slo- waaksche volk daarginds, dat met zijn president het grootste offer bracht voor den vrede en daardoor in onze oogen de eigenlijke overwinnaar is. Met diepe deernis denken wij in deze ure aan het lot van hen, die door de om standigheden genoopt zullen worden huis en haard te verlaten. Nu is het tijd om als burger van een vrij en onafhankelijk volk, onze sympathie te betuigen met een broederstaat over de grenzen in zijn dagen van rouw. Als Nederlanders met ons aangeboren gevoel voor recht en vrijheid willen wij een gemeenschappelijk eeresaluut brengen aan het dappere Tsjecho-Slowaaksche volk en in het bijzonder aan zijn afgetre den president, dr. Eduard Benesj Bewijzen van instemming worden ver zocht aan het adres van mevr. A. A. Mid- delaer, Klimopstraat 98, den Haag Mevr. M. A. Stibbe—Knoch, Koningin negracht 39, den Haag. Van de verdere onderteekenaars noemen wij (alfabetisch): dr. M. van Blankenstein, mej. dr. N. A. Bruining, prof. dr. Casimir,' Ch. A. Cocheret, mevr. E. CoopsBroese van Groenou, ds. A. van der Heide, dr. J. G. J. Joosting, ds. A. E. F. Junod, Th. Jan van Kasteei, Chrs de Moor, mr. J. H. van Peursem, mevr, C, M. van der Pijl, mevr. S. van Rees, jkvr. J. Repelaer van Driel, ds. A. Trouw, mevr. R. van Wulften Pal- the, mevr. E. Wijnaendts Francken Dyserinck. Getracht wordt tot samenwerking te komen tusschen de in verschillende krin gen begonnen sympathiebetuigingen. TELEGRAM VAN EENHEID DOOR DEMOCRATIE AAN DR. BENESJ. Het hoofdbestuur van de Nederlandsche beweging voor Eenheid Door Democratie heeft aan dr. Benesj een telegram gezonden van den volgende inhoud: „De Nederland sche beweging voor Eenheid Door Demo cratie, in bewondering voor de nationale discipline, welke de democraten van Tsje cho-Slowakije getoond hebben bij den bru talen aanval van het op veroverigen beluste nationaal-socialisme,. stelt er prijs op u mededeeling te doen van haar groote hoog achting. Uw kalme, besliste en waardige politiek heeft zich in staat getoond om voor het forum der geheele wereld te toonen, dat uw vaderland, uitgeleverd als het was aan veel sterkere tegenstanders, wist terug te wijken en tegelijkertijd de eer'en het gezag van den Tsjecho-Slowaakschen staat hoog te houden. Een keer te meer heeft Tsjecho-Slowakije zich zijn onafhankelijkheid en een glorie volle toekomst waardig getoond". SCHIP BIJ AMELAND IN NOOD. Opvarenden gered. Hedennacht om half één gaf de stoom trawler Sperwer IJmuiden 133, waarvan de bemanning bestaat uit negen koppen, dwars van Nes op Ameland door middel van stakellichten noodseinen. Binnen kor ten tijd voeren zoowel de motorredding boot Insulinde van de N.Z.R.M. gestation- neerd te Oostmahorn, alsmede de motor- strandreddingboot Adriaan de Bruine van het station Hollum op Ameland uit naar de plaats van de schipbreuk om assisten tie te verleenen. Laatstgenoemde boot heeft alle opvaren den van het schip gehaald en behouden naar Nes op Ameland gebracht, waar zij in het hotel De Boer een onderkomen vonden De IJm. 133, schipper A. Vuil, is ge strand op de tweede bank aan de noord kust van Ameland, even bewesten Nes en ligt ongeveer driehonderd meter1 van de kust. Vóór de stranding verloor de trawler zyn schroef, en was daardoor stuurloos geworden. De mogelijkheid bestaat, dat, wanneer de trawler met hoog water over de bank sla".t, een gedeelte van de lading nog ge borgen kan worden. DOODELIJK ARBEIDSONGEVAL. Door eei- vallende baal getroffen. Aan boord van het te Rotterdam aan de Lloydkade liggende lichterschip Drie Ge broeders kreeg gister vond de 37-jarige havenarbeider L. de Winter een baal kunstmest, welke uit een hijsch viel, op het lichaam. Met een wervelfractuur is de man overgebracht naar het Havenzieken huis, waar hij kort na aankomst aan de ge volgen van de bekomen verwondingen is overleden. WINDHOOS OVER MIERLO HOUT. Éénder door de windhoos geteisterde boerderijen. te Mierlo Hout voorlichtingsdienst van het departement van economische zaken, F. V. Valstar, regeerings- commissaris voor den tuinbouw, A. Driessen, voorzitter van de Nederlandsche fruit- en groentecentrale, mr. L. Niemöller, secretaris van het Centraal bureau van veilingen in Nederland, W. Klamer, voorzitter van het Nederlandsche uitvoer controle bureau en Van 't Riet, directeur van de Nederlandsche fruit- en groentecentrale. Het huishoudelijk reglement werd na be handeling goedgekeurd. Tot bestuursleden werden gekozen de hec- ren Bos, van Kleef en Boon. Buiten deze heeren bestaat het bestuur thans uit de heeren: v. d. Beukei (Westland), H. Krui denier (Ned. Ved.), Wagenaar (Noordhol land), Lamers (N.-Limburg), Jeubens (Z. Limburg) en Voereman (Groningen). Tot voorzitter van den bond werd herko zen de heer H. Kruidenier Jzn. Hierna hield mr. Luc. Schenderling een inleiding over de positie van onzen exporthandel. DE KINDERVERLAMMING. Twintigjarig meisje overleden. In het Academisch ziekenhuis te Gronin gen is het 20-jarige rrteisje E. Kalff aan kin derverlamming overleden. NED. BOND VAN EXPORTEURS VAN FRUIT, GROENTEN EN AARDAPPELEN. Eerste algemeene vergadering te Den Haag. Onder groote belangstelling heeft de Al gemeene Nederlandsche Bond van fruit-, groenten- en aardappelenexporteurs zijn eerste algemeene vergadering gister gehou den in de tuinzaal van den dierentuin te 's-Gravenhage. Tot de aanwezigen behoorden de heeren ir. Bonthuis, hoofd van den economischen BOTSING TUSSCHEN AUTOBUS EN TRAM. Bestuurders gewond. Gistermiddag te ongeveer drie uur heeft op den hoek van de Haarlemmermeerstraat en Hoofddorpplein te Amsterdam een ern stige botsing plaats gehad tusschen een auto bus van een wilden dienst op Den Haag en een motorwagen van lijn 1. De autobus na derde uit de richting Haarlemmermeerstraat. De chauffeur van de bus werd in het uit zicht belemmerd door een wagen van lijn 1, welke bij de kruising van den weg op dood spoor stond. De chauffeur zag hierdoor een naderende tramwagen van lijn 1 niet en botste met zijn wagen in volle vaart tegen den motorwagen van deze tram aan. De ravage tengevolge van deze botsing was niet gering. Het voorbalcon van de tram was volkomen ingedrukt. De wagenbestuur der was beklemd geraakt tusschen de scha kelkast en den achterwand van het balcon. Het slachtoffer is naar het Wilhelmina gast huis vervoerd, waar hij ter observatie is opgenomen. De voorzijde van de autobus was eveneens zwaar beschadigd. De chauffeur klaagde over inwendige pijpen en is ook ter obser- satie in hetzelfde ziekenhuis opgenomen. De tram, die haar eindpunt naderde, ver voerde op het moment van de aanrijding nog weinig passagiers, waarvan zich niemand op het voorbalcon bevond. Einde geldigheidsduur kinderzegels 1933. - De kinderpostzegels uitgegeven in 1933, waarop een kind, een lichtende ster dragend, is afgebeeld, worden, overeen komstig de voor deze uitgifte geldende rege len, met ingang van 1 Januari 1939 buiten gebruik gesteld. Van dien datum af zijn deze zegels voor de frankeering derhalve waar deloos. F. A. Hoefer t. - In den afgeloopen nacht is te Zeist, waar hij den laatsten tijd woonde, in den ouderdom van 88 jaar over leden de gepensionneerd generaal-majoor dei- artillerie F. A. Hoefer. Hij verliet den dienst in 1877 (kort na bevordering tot eersten luitenant) in verband met een hem over komen ongeval. Indische Maatschappij voor militairen. - De directie der Indische Maatschappij voor militairen te Soerabaja ontving van de koningin een gift van 100 en van prinses Juliana en prins Bernhard 40 ter voort zetting van haar werk in Ned. Oost-Indië. De Noordam in New York aangekomen. - Het nieuwe passagiersschip Noordam van de HollandAmerika Lijn, dat voor het eerst den oceaan is overgestoken, heeft het traject RotterdamNew York afgelegd in 7 dagen 6 uur en 52 minuten, d.i. met een gemiddelde snelheid van zeventien knoopen per uur. In de haven van New York werd het schip feestelijk ontvangen. Een groote groep landgenooten was ter begroeting aan wezig. Schippersknecht verdronken. Gister middag is de 58-jarige schippersknecht J. Schoenmaker uit Bruinisse, werkzaam op het motormosselvaartuig BRU 85, op het Volkerak nabij Dintelsas over boord gesla gen en verdronken. Het slachtoffer was ge huwd. Voor de landsverdediging. Voor de versterking van de defensie is tot en met Donderdag in totaal ontvangen 134.780,60. Prins Bernhard terug. - Prins Bernhard is gisteravond van zijn verblijf in Duitsch- land ten paleize Soestdijk teruggekeerd. DE PCSTVLUCHTEN. Hedenmorgen om 7 uur vertrok van Schiphol de PH-ALV De Valk met als gezagvoerder Smirnoff. Aan boord bevond zich 220 kg. vracht, 396.5 kg. briefpost en 30.5 kg. pakketpost. Negen passagiers maken den tocht mee, respectievelijk 6 tot Karachi, 1 tot Jodphur en 2 tot Batavia. Onderweg stapt nog in Aleandrië één passagier in voor het traject Alexandrië- Calcutta. Op de uitreis landde de Nandoe te Ban- doeng, de Torenvalk te Jodhpur en de Wiele waal te Alexandrie. Op de thuisreis vloog de Gier tot Bagdad en de Buizerd tot Rangoon. 179. „Betoverde wezens", mopperde de baas, maar toen smeekte Jan: „Och, we zijn vluchtelingen, we hebben bijna geen kleren en weten geen raad". En de ezel had gelijk gehad, 't Was een goede baas. Ze kregen, zodra ze thuis waren, kleren en twee leuke zwarte kindertjes keken verlegen naar de blanke jongens met grote oren. 180. „Waar komen ze toch vandaan?" vroeg de vrouw en de man antwoordde: „Ik denk uit een land, waar het koud is, daardoor zien ze zo wit. Morgen zullen we verder zien". De andere morgen kregen ze een ezel, vol geladen met levensmiddelen mee en hartelijk nagewuifd door hun vriendelijke verzorgers, gingen de jongens opnieuw op stap. Het Engelsche vier-motorige drij vervliegtuig Mercury is eergisteroch- tend om 1 uur vertrokken uit Dundee voor een aanval op het wereldafstands record. Het vliegtuig, bovenste deel van de Short-Mayo composite aircraft, werd door het andere deel, de Short vliegboot Maya, in de lucht geheven. Het doel is zonder tusschenlanding Kaap stad te bereiken. Indien men daarin slaagt zal het wereldafstandsrecord met 120 K. M. zijn verbeterd. Het record voor water vliegtuigen zal, bij welslagen, met niet minder dan 1700 K. M. worden verbeterd. Voorts zal de Mercury het snelheidsre cord naar Kaapstad verbeterd hebben, hoe wel de gemiddelde snelheid lager ligt dan van andere vliegtuigen, die de vlucht ge maakt hebben, doch tusschenlandingen moesten doen. Bij Hatfield moest de Mercury dalen tot 900 m. omdat zich ijs begon af te zetten op de vleugelranden. Gistermorgen om 4 uur 55 is de Mercury boven de Sahara gesig naleerd bij Ghat. Na 17 uur in de lucht te zijn geweest rapporteerde de bestuurder, dat Libye ge passeerd was. Gistermiddag om 12 uur was de Mercury boven Nigeria. Het watervlieg tuig volgt de route langs de Westkust van Afrika. Er wordt gemiddeld op 3000 meter hoogte gevlogen met een snelheid van 204 K. M. per uur. Uit Londen werd gisteravond door Reuter gemeld dat de Mercury vanochtend tus schen 4 en 6 uur te Kaapstad zou arrivee- ren. Gedurende de eerste 26 uur heeft het watervliegtuig ongeveer 6400 K.M. afge legd, hetgeen ongeveer tweederden van den afstand DundeeKaapstad bedraagt. AFLOOP VAN VERKOOPINGEN. Ten overstaan van notaris H. J. van Veen te Schagerbrug werd in het openbaar verkocht de boerenplaats, met schuur, erf en uitstekend weiland en bouwland, gele gen nabij de spoorbrug te Keinsmerbrug in de gemeente Zijpe, kadastraal bekend gemeente Zijpe, in sectie B nos. 26 tot en met 28, 206 t./m. 208, 212 t./m. 216, 491, 495, 531, 731 en 738, gezamenlijk groot 26.49.87 H.A., alles eigendom van den heer E. A. Lindenbergh te Slootdorp in de Wic- ringermeer. Het geheel werd in diverse perceelen verkocht. De eerder gehouden inzet bedroeg 46.198.73. Bij opbod konden alle percee len tezamen opbrengen 52.808.73. De voornaamste koopers werden de heer Moijes te Oudorp (perceelen 1 t./m. 4) voor 18.523.97; de heer W. Bos te Oude- sluis (perceelen 6, 8 en 10) voor rond 8300; de heer S. Borst te Keinse, gem. Schagen (perceelen 13, 14 m 15) voor 5941.04. Tal van andere koopers kochten voor kleinere bedragen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 7