KAMER VAN KOOPHANDEL.
£uchtvaact
tweede blad.
GEMENGD NIEUWS.
Ledenvergadering ten stadhuize te Alkmaar.
Bemerkingen op het beleid
der Spoorwegen.
DE V.P.R.O.-AVOND.
Uitstekend geslaagd.
BIJ STORTZEE OVERBOORD
GESLAGEN.
Matroos van de „Tromp' ver
dronken.
Gistermorgen is een matroos eerste
klasse bij het houden van oefeningen
de Noordzee in de buurt van het vuurschip
Haaks" door een stortzee van H.M.'s flot
tieljeleider „Tromp" over boord geslagen
en verdronken.
TOURINGCARONDERNEMERS
PROTESTEEREN.
Tegen wetsontwerp inzake auto
vervoer van personen.
Onder groote belangstelling kwam giste
ren de Nederlandsche Bond van Touringcar
ondernemers onder voorzitterschap van den
heer H. N. Koning te Utrecht in vergadering
bijeen uit protest tegen het bij de Tweede
Kamer van de Staten-Generaal ingediend
ontwerp van wet op het autovervoer van
personen.
De secretaris van den bond, mr. J. C. L,
Vlaanderen, gaf een breedvoerige uiteen
zetting van het ontwerp. In vele opzichten
achtte spreker de voorgestelde maatregelen
in strijd met het algemeen belang.
Het zal aldus deze spreker een groot
aantal ondernemers, die in de uitoefening
van het touringcarbedrijf een bestaan vin
den, ernstig dupeeren. Het zal een grootere
werkloosheid tengevolge hebben. En of dit
niet erg genoeg is, za een belangrijke kapi
taalvermindering het gevolg zijn van deze
maatregelen.
Besloten werd, dat het bestuur zich met
andere vereenigingen op het gebied van
personenvervoer in verbinding zal stellen
voor een gemeenschappelijke actie.
FELLE BRAND TE MAURIK.
Defect aan de schoorsteen de oorzaak.
Gisteravond is in de Voorstraat te Maurik
brand ontstaan in de woning van den heer
J. Schumacher. In het pand is tevens geves
tigd diens motor- en rijwielzaak en radio
centrale.
De gealarmeerde brandweer was spoedig
mét de motorspuit ter plaatse. Zij zag zich
voor een moeilijke taak geplaatst. Aanvan
kelijk bestond het gevaar, dat het vuur zou
overslaan op de belendende perceelen, dit
wist de brandweer evenwel te voorkómen.
De inboedel kon gedeeltelijk in veiligheid
worden gebracht.
Het perceel is geheel uitgebrand. Slechts
de muren bleven overeind staan De oor
zaak van den brand is waarrschijnlijk een
defect in den schoorsteen. Huis en inboedel
waren verzekerd.
324,362 WERKLOOZEN IN DE EERSTE
WEEK VAN OCTOBER.
De directeur van den rijksdienst der
werkloosheidsverzekering en arbeidsbemid
deling deelt mede, dat blijkens door het
Centraal Bureau voor de Statistiek ver
strekte voorloopige gegevens in de week
3 t/m 8 October 1938 bij gesubsidieerde ver-
eênigingen met werkloozenkas waren aan
gesloten 565.939 personen (waaronder
75.085 landarbeiders).
Van de 490.854 verzekerden buiten de
landarbeiders was het werkloosheidsper
centage 22,2 (in de vorige verslagweek, 19
t/m 24 September 1938, was dit percentage
21,9).
In de eerste verslagweek van October
was het werkloosheidspercentage voor
verzekerden (zonder landarbeiders) in de
laatste jaren als volgt:
1932 26,6, 1933 24,3, 1934 26,2, 1935 30,3,
1936 30,3, 1937 23,6, 1938 22,2.
Op 8 October 1938 waren bij de organen
der openbare arbeidsbemiddeling ingeschre
ven 324.362 werkzoekenden, waarvan er
307.335 werkloos waren (n.1. 293.861 mannen
*a 13.474 vrouwen.
M0TORRIDER T/SGEN AUTO GEBOTST.
Op weg naar ziekenhuis overleden.
Gistermiddag is de 24-jarige motorrij
der H. Troost uit Rotterdam, controleur
bij de Galakfabrieken aldaar, op den
Barneveldsche-weg bij Lunteren met vrij
iroote snelheid tegen een personenauto
jereden. De man kwam van den Meu-
lunterschtweg en wilde den Barneveld-
scheweg oprijden. Toen hij de bocht naar
links maakte, botste hy tegen ae auto, die
hit de richting Lunteren kwam en welke
voorrang had moeten verleenen.
De motorrijder werd over den weg ge
slingerd en met ernstige verwondingen
aan het hoofd opgenomen. De ongelukkige
werd naar het Julianaziekenhuis te Ede
overgebracht, op weg waarheen hy aan
2yn verwondingen is bezweken.
DOOR AUTO GEGREPEN.
Gisteravond is de 69-jarige heer J. Nie-
meÜer, gepensionneerd rector van het
ïymnasium te Breda, die per rijwiel de
Liesboschlaan aldaar wilde oversteken,
«oor een personenauto gegrepen Met een
dubbele beenbreuk en een hoofdwonde is
«*t slachtoffer naar het ziekenhuis te
fnncenhage overgebracht. Zijn toestand
hóógst ernstig.
TYPOGRAFEN VAN 60 JAAR MET
PENSIOEN?
Plan in voorbereiding tot
vermindering van de werkloosheid.
Zeer binnenkort zal op de ledenver
gaderingen der onderscheidene organi
saties van typografen in Nederland een
plan ter goedkeuring aan de leden wor
den voorgelegd, dat een vervroegde,
vrijwillige pensionneering der typogra-
*en OP 60-jarigen leeftijd omvat.
ri ndlen dit plan inderdaad tot uitvoe-
zek^ zol^..lcunnen worden gebracht, zou het
wchh ^ra®en tot vermindering van de
nemei°osl:eid onder deze groep van werk-
raacT.Plan is afkomstig van den Bedrijfs-
dier,^U^-.wer(i een'gen tijd geleden inge-
blJ de hoofdbesturen van den R.K.
Graf. Bond, den Christelijken Typogra
fenbond, den Alg. Ned. Typografenbond
en den Patroonsbond, welke organisaties
het over den inhoud >-an het plan inmid
dels eens zijn geworden.
Het ligt in de bedoeling, reeds met in>-
gang van 1 Januari a.s., de typografen,
die den leeftijd van 60 jaar hebben be
reikt, in de gelegenheid te stellen met
pensioen te gaan. Het pensioen zal dan
bestaan uit 65pct van het tegenwoordig
loon, dat zy genieten tot hun 05-ste jaar,
waarna net normale pensioen zal ingaan.
Vooropgezet zü, dat dit met pensioen
gaan van den werknemer geheel vrijwil
lig geschiedt, waartegenover staat, dat, in
dien een werknemer op deze voorwaar
den zijn patroon verlaat, dez» laatste ver
plicht is, tot het aannemer van 'n nieuwe
werkkracht, door welke verbintenis het
doel, vermindering van de werkloosheid,
bereikt wordt.
De kosten, welke een dergelijke ver
vroegde pensionneering met zich brengt,
stelt men zich voor volgens het plan te
dekken, door een heffing per week van 10
cent per lid, terwijl de werkgever even
eens 10 cent per week zal moeten bijdra
gen. De inkomsten, hieruit verkregen,
zullen echter nog lang niet toereikend
zijn.
Het zal daarom noodzakelijk zijn, dat
ook de regeering een belangrijk aandeel
in de kosten bijdraagt. Naar verluidt, zou
deze bydrage, ruw geschat, twee a drie
ton omvatten!
Daar het plan, zooals hierboven bespro
ken, nog in de afdeelingen gebracht moet
worden, en men er eerst de goedkeuring
van de leden op wil hebben, is met den
minister nog geen enkele bespreking ge
voerd, zoodat van het oordeel der regee
ring over dit plan nog niets bekend is.
Prins Bernhard op Schiermonnikoog. -
Prins Bernhard is, nadat hij op Terschelling
het nieuwe station van de N.Z.H.R.M. ge
opend had, met een extra-boot naar Harlin-
gen vertrokken. Vandaar begaf de prins zich
later op den middag naar Oostmahorn, van
waar ^.H.K. per douaneboot naar Schier
monnikoog vertrok.
In een gereedstaande auto is hij naar het
hotel Van de Werff gereden. De prins zal tot
Vrijdag op het eiland vertoeven en jacht
maken op wild. In 1936 heeft prins Bernhard
ook op Schiermonnikoog gejaagd.
Nieuwe binnenvaartschool te Zwolle. -
In tegenwoordigheid van vele belangstel
lenden is Woensdagavond de nieuwe bin
nenvaartschool van het Onderwijsfonds voor
de scheepvaart te Zwolle geopend.
In de gehouden redevoeringen werd met
klem gewezen op de noodzakelijkheid van
goed lager onderwijs voor de schipperskin
deren en van vakonderwijs voor de schip
pers en schipperszoons.
In de nieuwe binnenvaartschool, die plaats
biedt aan 150 leerlingen, is een model-ma
chinekamer ingericht, terwijl ook een afzon
derlijke klasse voo practische lessen aan
schippersdochters aan de school is verbon
den.
Zarah Leander bij de opening van het
Asta-theater. - Onder geer groote belangstel
ling, ook van de zijde van verscheidene
hooge autoriteiten, is gisteravond het ver
nieuwde en geheel gemoderniseerde Asta-
theater te Den Haag geopend met een gala
voorstelling, waaraan de aanwezigheid van
de filmster Zarah Leander, die de hoofdrol
vertolkte van de op dezen avond vertoonde
film, grooten luister bijzette.
De heer J. D. Evers verlaat de Neder
landsche Spoorwegen. - Naar wij vernemen,
zal de heer J. D. Evers, chef van den dienst
der exploitatie der Nederlandsche Spoor
wegen met ingang van 1 Mei a.s. den dienst
verlaten.
Overdracht commando vliegkamp De
Kooy. - Op het vliegkamp De Kooy bij Den
Helder heeft vanochtend kolonel K. van
Aller het cojnmando overgedragen aan den
nieuw benoemden commandant, kapitein
luitenant ter zee J. W. G. van Hengel.
was
ONZE POSTVLUCHTEN.
De positie der postvliegtuigen
gisteren:
Uitreis: Emoe te Rangoon; Reiger te
Alexandrië; Zilverreiger te Bandoeng.
Thuisreis: Torenvalk te Athene; Wiele
waal te Rangoon.
Gistermorgen is de „Buizerd" met ge
zagvoerder Hondong van Schiphol naar
Indië vertrokken.
Aan boord bevonden zich acht passa
giers, t.w. drie voor Karachi, één voor
Jodhpur, één voor Calcutta en drie voor
Sydney.
Geboekt hebben nog een passagier voor
het traject NapelsPalembang, één voor
BangkokBatavia en één voor Bangkok-
Sydney.
Medegenomen werd 176i/a K-G. vracht,
439'/.' K.G. vracht, 439'/2 K.G. briefpost
en 161/2 K.G. pakketpost.
UITSLAG VEILING,
gehouden bij opbod, op Woensdag 19 Oc
tober 1938 te 't Zand gem. Zijpè, ten over
staan van notaris mr. C. J. de Lange, te
Alkmaar, van de boerenplaats, bestaande
uit huismanswoning, schuur, erf, ierkélder
en weiland, aan het Noordhollandsch Ka
naal, nabij den Boschweg, te 't Zand, ge
meente Zype
1. Huis, schuur en erf, groot 0.12.00 H.A.
2550; 2. Weiland, groot 2.29.20 H.A.
3758.88; 3. Weiland, groot 3.69.90 H.A.
5178.60; 4. Weiland, groot 2.89.50 H.A.
2779.20; 5. Weiland, groot 3.29.30 H.A.
5005.36; 6. Weiland, groot 2.20.10 H.A.
2773.26; 7. Weiland, groot 2.22.00 H.A.
3385.80.
Totaal 16.72.00 H.A. 25330.90.
De afslag en combinatiën blijven bepaald
op Woensdag 26 October a.s. v.m. 10 uur,
in het café De Jonge Prins van den heer
de Wit, aan het Zand gem. Zype.
Voor de gistermiddag in het stadhuis te
Alkmaar gehouden ledenvergadering van de
K. v. K. en F. voor Hollands Noorderkwar
tier was bericht van verhindering ingekomen
van de heeren Kuyper, Kluitman, Lind en
Schmalz. Overigens was nog afwezig de
heer Nobel.
De voorzitter, de heer S. W. A r n t z, her
innerde bij de opening der vergadering
met een enkel woord aan het 40-jarig regee-
ringsjubileum en aan de internationale span
ningen van den laatsten tijd en sprak van
dankbaarheid voor het feit, dat wij het be
wind van ons land in handen mogen weten
van onze koningin en dat de verschrikkingen
van een wereldoorlog ons gespaard zijn
gebleven.
Met eenige gevoelvolle woorden herdacht
spr. mevr. Grunwald, de onlangs overleden
echtgenoote van het lid der Kamer, wijlen
den heeer D. H. Grunwald te den Helder.
Ingekomen stukken.
Coördinatie van het vervoer.
Adres van de K. v. K. te Amsterdam ge
richt aan de Tweede Kamer, betreffende de
coördinatie van het vervoer. In dit adres
wordt een aantal bezwaren opgesomd tegen
het wetsontwerp, waarin die zaak zal wor
den geregeld. Ten slotte worden een zestal
eischen gesteld, waaraan het wetsont
werp, als de Tweede Kamer overheidsbe
moeiing met het vervoer ondanks de aange
voerde bezwaren noodzakelijk acht, in elk
geval zal hebben te voldoen.
Over hetzelfde wetsontwerp was nog een
afschrift ingekomen van een adres der K. v.
K. te Rotterdam aan de Tweede Kamer.
Hierin werden eveneens verschillende be
zwaren ertegen naar voren gebracht; het
wetsontwerp wordt hierin zelfs genoemd in
strijd te zijn met het algemeen belang.
Na een korte toelichting op het wetsont
werp door den v o o r z i 11 e r zei de heer
mr. M o e n s, dat de Kamer z.i. het beste
doet met af te wachten hoe het ontwerp er
zal uitzien na de bespreking in de afdeelin
gen der Tweede Kamer, welke thans gehou
den wordt. Spr. noemde beide adressen uit
stekend gedocumenteerd en meende, dat
onze regeering voorzichtig moet zijn met be
palingen inzake den doorvoerhandel, die ge
makkelijk zou kunnen worden verlegd naar
buitenlandsche havens.
De voorzitter vreesde, dat er niet
veel. terecht zal kunnen komen van de door
den minister toegezegde controle op de ta
rieven van de met concessies werkende ver
voersondernemingen.
De heer Kramer juichte het toe, dat zal
worden getracht het vrachtvervoer te doen
geschieden tegen eenigszins loonende tarie
ven, waardoor een einde zal komen aan de
moordende concurrentie der houders van
vrachtauto's.
De voorzitter was het hiermee eens,
maar die maatregelen mogen ook weer niet
zóó zijn, dat het bedrijfsleven het loodje
legt.
De beide adressen werden ten slotte voor
kennisgeving aangenomen, in afwachting
van het definitieve wetsontwerp.
De secretaris, de heer Scheffel, merk
te op, dat de bevrachtingscommissies heel
wat minder werk zullen krijgen, als het
wetsontwerp wordt aangenomen. Hij achtte
het mogelijk, dat verschillende dezer com
missies zullen worden opgeheven en gecom
bineerd met andere. Wenschelijk zou het
zijn die voor dit district te behouden, gezien
vooral de uitgestrektheid, waarbij spr. wees
op de Wieringermeer.
Goedgevonden werd een desbetreffend
adres aan de regeering te verzenden.
De strijd tegen schijnacten.
De K. v. K. te Rotterdam zond een af
schrift van een door haar aan de Tweede Ka
mer gericht adres betreffende schijnacten.
Van het thans ingediende wetsontwerp ter
bestrijding van dit euvel verwacht zij wel
een terugbrengèn ervan binnen enge per
ken, maar zij heeft als bezwaar, dat het toe
passen van den eisch dat de geleverde roe
rende zaken blijven onder den vervreem-
der noodeloos bemoeilijkt die gevallen,
waarin overdracht dier goederen volkomen
oirbaar is. Als voorbeelden worden dan ge
noemd credietverleening tegen eigendoms
overdracht (b.v. door borgstellingsfondsén en
brouwerijen). In zulke gevallen zou dus
volgens het wetsontwerp in de toekomst een
notarieele acte noodig zijn, waardoor belem
mering in de ontwikkeling van handelszaken
zou ontstaan. Adressant zou aan dit bezwaar
willen zien tegemoet gekomen door een be
paling, dat de levering bij onderhandsche
acte kan geschieden, indien daartoe vergun
ning is verleend. Het afgeven van deze ver
gunningen tot het volstaan met een onder
handsche acte zou bij voorkeur moeten
worden opgedragen aan de Kamers van
Koophandel, die naar de meening van adres
sante het best in staat zijn te beoordeelen of
er gevaar voor schijnacten bestaat en of een
reëel bedrijfsbelang het wenschelijk maakt
genoegen te nemen met een onderhandsche
acte.
Mr. M o e n s kwam in een vrij uitvoerig
betoog tot de conclusie, dat het wetsontwerp
niet veel zal geven om het euvel der schijn
acten te bestrijden. De kwaadwillenden zul
len zich niet laten weerhouden door een
notarieele acte.
Verschillende heeren voerden over deze
kwestie nog het woord, waarbij o.a. werd
opgemerkt, dat registratie van roerende goe
deren (bedoeld werden in hoofdzaak inven
tarissen) zou kunnen geschieden door de
Kamers v. Kooph., maar dit is al eerder aan
den minister meegedeeld.
Het stuk werd ten slotte voor kennisgeving
aangenomen.
Overneming der landbouwcrisis
maatregelen door belanghebben
den.
Van de K. v. K. te Leiden was een af
schrift ingekomen van een door haar aan
den minister van economische zaken gezon
den adres terzake het voornemen om de uit
voering der landbouwcrisismaatregelen te
doen overnemen door de belanghebbenden
zelf. De Leidsche K. v. K. wenscht daartoe
niet te zien overgegaan dan nadat tegelijker
tijd de rechtspositie van land- en tuinbou
wer, handelaar en fabrikant zal zijn vastge
steld, opdat de thans bestaande uiterst ge
brekkige rechtsbedeeling door een duide
lijke, goed omschreven regeling zal worden
vervangen. Zij wil aan het bedrijfsleven
grooten invloed zien gegeven op de in dezen
te treffen maatregelen en geeft in over
weging om landbouw, handel en nijverheid
in de gelegenheid te stellen bureaux voor
controle ter advies op te richten en aan deze
na erkenning door de regeering goede wet
telijke bevoegdheden toe te kennen.
De heer Bonnet meende, dat de tijd
van opheffing der crisismaatregelen is ge
komen, want zij zijn oorzaak van het opleg
gen van allerlei plichten buiten de eigen
lijke wetgeving om. De centrale leiding ver
dwijnt erdoor.
De voorzitter erkende dit, maar
vond geen aanleiding om over deze kwestie
te adresseeren. De Kamer heeft het al eer.s
gedaan, maar vruchteloos.
Het stuk werd voor kennisgeving aange
nomen.
Centrale inkoop van kantoor-
benoodigdheden enz.
Van de vereeniging van Nederlandsche
gemeenten was de mededeeling ontvangen
(naar aanleiding van een schrijven der Alk-
maarsche K. v. K.), dat met de federatie van
Nederlandsche vereenigingen voor den kan
toorboekhandel en aanverwante vakken een
regeling is tot stand gekomen, waardoor het
mogelijk is geworden den plaatselijken mid
denstand bij de distributie van hedoelde be-
noodigheden in te schakelen.
De heer v a n B e e m deed eenige mede-
deelingen, waaruit bleek, dat de zaak wel
wat anders is dan hier aangegeven.
Het punt werd hierop aangehouden ter
nader onderzoek.
De tram AlkmaarWarmenhuizen.
Bericht van de Nederl. Spoorwegen te
Utrecht luidende, dat met ingang van 2 Oct.
de door de Kamer gevraagde verbeterde
dienstregeling van den tramweg Alkmaar
Warmenhuizen is ingevoerd.
Voor kennisgeving aangenomen.
Ned. K. v. K. voor België en
Luxemburg.
Met het oog op de belangrijkheid van den
Nederlandschen handel op deze beide landen
wekte de v o o r z i 11 e r op tot steun en
contribueering van de genoemde Kamer.
De Spoorwegen geven geen voldoen
de service.
De heer Kolster (lid van den Spoorweg-
raad) deelde een en ander mede uit de 20e
vergadering van dat lichaam, waaruit bleek,
dat hij geen succes had kunnen oogsten met
zijn pleidooi voor een betere verbinding van
Den HelderAlkmaarRotterdam. Ver
schillende andere door spr. en meerdere
leden van den Raad gewenschte verbeterin
gen waren eveneens afgewezen op grond
van allerlei bezwaren ten aanzien van trei-'
nenloop e.d.
De heer Bonnet vond de houding der
Spoorwegen verkeerd. Het publiek (de
klant) wordt als het ware weggejaagd.
De heer Grondsma vond de service der
Spoorwegen in dit district al heel slecht: er
is geen enkele doorgaande trein naar Rotter
dam, zooals die vroeger wèl bestond.
De heer Kolster beaamde dit en merk
te op, dat de spoorwegdirectie uitgaat van
de gedachte, dat noordelijk Noordholland
meer op Amsterdam is aangewezen. De ver
bindingen met de hoofdstad zyn daarom
beter verzorgd.
De heer Bonnet had groot bezwaar
tegen het overstappen, dat het reizen moei
lijk maakt en langzaam.
De heer Grunwald had nogal goede
verwachtingen van den vernieuwen geest in
de huidige directie en stelde voor den heer
Kolster in zijn reeds herhaaldelijk gedane
pogingen te steunen door nogmaals aan te
dringen op een betere verbinding met Rot
terdam.
Aldus werd besloten, nadat nog verschil
lende heeren afkeurend hadden gesproken
over de geringe toeschietelijkheid der direc
tie, als het gaat om verbeteringen voor dit
district.
De kaasexport naar België.
De heer Grondsma besprak de bedrei
ging van den Nederlandschen kaasexport
naar België, die in Aug. j.1. ernstig bedreigd
werd, toen berichten verschenen van een
voornemen van België om den kaasinvoer
sterk te verminderen, zooals het heette
wegens de schade, die de handel aldaar zou
ondervinden door kleinverkoop na invoer
uit Nederland door middel van vrachtauto's.
De bedoeling zal wel zijn geweest zich in
België zelf op kaasfabricage toe te leggen,
vandaar het voorschrift om geen vergunning
voor invoer te geven aan hen, die niet min
stens 20.000 kilo p. jaar Invoeren. Gelukkig is
deze bepaling voorloopig nog niet ingevoeTd.
Onze regeering is in dezen terdege diligent,
zei spr. met vbldoening, en hij geloofde, dat
wel iets te bereiken is. Echter zou het wel
wenschelijk zijn, de regeering nog eens te
wijzen op het belang van ons district bij
deze zaak, want de Noordhollandsche kaas
is zeer gewild in België. Ter illustratie van
dat belang deelde spr. eenige cijfers mede
over den kaasinvoer in België, waaruit
bleek, dat 46.5 pet. uit ons land komt.
Overeenkomstig den wensch van den heer
Grondsma werd hierop besloten.
De heer Grondsma merkte nog op,
dat onze regeering een goed wapen in han
den heeft, want de Belgische invoer in ons
land is grooter dan die uit ons land in Bel
gië. Hy hoopte, dat onze onderhandelaars
dat wapen duchtig zullen hanteeren.
Over de pufvisscherij
werd langdurig gesproken. De heer Col-
tof leidde dit vraagstuk in en stelde aan
het slot daarvan de vraag of een commissie
ter bestudeering van het vraagstuk niet ge-
wenscht zou zyn.
De heer Kolster noemde de kwestie
zeer belangrijk en ook reeds oud, want 20
jaar geleden heeft zy reeds stof opgeworpen.
Moeilijk te regelen is zij ook, omdat de
Noordzee bevischt wordt door vier landen,
die allen aan het verbod van pufaanvoer,
waartoe in Maart 1937 een verdrag is ge
sloten en ten aanzien Vaarvan onze regee
ring een wetsontwerp tot goedkeuring heeft
ingediend, zouden moeten meedoen.
(De Ned. Vereen, van belanghebbenden bij
de schar- en scholvisscherij had een zeer
uitvoerig adres ingezonden, waarin tal van
bezwaren werden aangevoerd tegen aan
neming van dit ontwerp, dat niet alleen
visschers, maar ook eendenhouders, visch-
meelfabrieken enz. zeer veel schade zou be
rokkenen.)
Onze regeering zoo ging spr. voort
meent op wetenschappelijke gronden, dat
het vangen van puf moet worden tegenge
gaan in het belang van den vischstand. In
derdaad gaat men tegenwoordig bijna uit
sluitend op kleine visch vangen en uit de
kringen van belanghebbenden komt de
klacht, dat zij de schuit wel aan den wal
kunnen leggen, als het pufverbod doorwerkt.
Zoo zal het ook wel gaan, maar dat zal zijn
in het belang van de visch. Hoe een verbod
zou moeten werken, was spr. nog niet dui
delijk, want als het direct zou worden inge
voerd, zouden tal van menschen de dupe
worden.
Verschillende andere heeren voerden over
deze zaak nog het woord, maar tot een uit
spraak kwam men nog niet. Besloten werd
om aan de Kamers in de districten waar
de visschery een voorname tak van bestaan
is, te vragen hoe zij over een pufverbod
denken. Aan de te ontvangen antwoorden
zal het afhangen of in een volgende verga
dering de kwestie dan weer ter tafel zal
komen.
Het cadeaustelsel.
Van de Commissie tot beteugeling van het
cadeaustelsel was een verzoek ingekomen
om medewerking aan de verkrijging van een
wettelijk verbod.
De secretaris deelde mede, dat in
middenstandskringen te Alkmaar emstig ge
streefd is om tot die afschaffing te komen,
en dat op korten termijn. Als dit zou kunnen
gelukken, zou Alkmaar een mooi voorbeeld
geven aan de regeering.
De heer E n d e 1 zei, dat de regeling al
zoowat klaar was, slechts één firma wilde
niet meedoen, omdat zij gebonden was aan
andere afspraken en nu staat alles weer op
losse schroeven, want als er één groote niet
meedoet, moeten de anderen ook wel
cadeaux blijven geven. Spr. keurde de
cadeaux-geverij af, ook het laten reizen,
want men moet juist trachten de menschen
hier te houden.
Het slot van de besprekingen over dit
punt was, dat de v o o r z i 11 e r zei, dat be
langhebbenden moeten trachten tot samen
werking te komen.
De bussen-oorlog.
De heer Grondsma vroeg bij de rond
vraag of er van den middenstand ook een
schrijven was ingekomen naar aanleiding
van den strijd der wilde bussen.
De voorzitter antwoordde ontken
nend, maar zegde toe, over dezen strijd in
besloten zitting eenige mededeelingen te
zullen doen.
Aan het einde der vergadering wenschte
de heer Grondsma den voorzitter ge
luk met zijn herstel, waarop deze de leden
dank zegde voor de tijdens zyn ongesteld
heid betoonde belangstelling.
Hierna volgde sluiting van de openbare
vergadering.
Het moet voor hen, die den V.P.R.O.-
avond hier ter stede hebben voorbereid, wel
een groote voldoening zijn geweest, te er
varen, dat daarvoor zooveel belangstelling
bestond. De groote zaal van de Harmonie
was reeds Dinsdagmiddag om één uur uit
verkocht, zoodat besloten werd om het pro
gramma (verkort) ook nog te geven op den
middag vóór den aangekondigden avond. En
ook toen was de belangstelling zeer bevredi
gend: een kleine 200 personen was toen
opgekomen.
Maar gisteravond was de zaal dus geheel
gevuld. Onder de aanwezigen waren tal van
belangstellenden uit de buitengemeenten
vooral Egmond (een der vorige standplaat-
sen van ds. Spelberg, den predikant-secre
taris van den V.P.R.O.) wa6 goed vertegen
woordigd.
Ds. S p e 1 b e r g sprak een woord van wel
kom, getuigende van groote voldoening over
het drukke bezoek en in 't licht stellend, dat
het gaat om voort te dragen wat op Hout-
rust is begonnen: het in de kracht van God
staan in den ernst dezer tijden.
Nadat gezongen was het bekende „Ge
loofd zy God", was het woord aan
prof. Sohermerhorn,
die begon met te constateeren, dat de V.P.
R.O.-avonden tot dusver overal zeer groote
belangstelling hebben ondervonden, grooter
dan in de vrijzinnig godsdienstige kringen
tot nu toe was aan den dag getreden,