KAMER VAN KOOPHANDEL. £uchtvaact tweede blad. GEMENGD NIEUWS. Ledenvergadering ten stadhuize te Alkmaar. Bemerkingen op het beleid der Spoorwegen. DE V.P.R.O.-AVOND. Uitstekend geslaagd. BIJ STORTZEE OVERBOORD GESLAGEN. Matroos van de „Tromp' ver dronken. Gistermorgen is een matroos eerste klasse bij het houden van oefeningen de Noordzee in de buurt van het vuurschip Haaks" door een stortzee van H.M.'s flot tieljeleider „Tromp" over boord geslagen en verdronken. TOURINGCARONDERNEMERS PROTESTEEREN. Tegen wetsontwerp inzake auto vervoer van personen. Onder groote belangstelling kwam giste ren de Nederlandsche Bond van Touringcar ondernemers onder voorzitterschap van den heer H. N. Koning te Utrecht in vergadering bijeen uit protest tegen het bij de Tweede Kamer van de Staten-Generaal ingediend ontwerp van wet op het autovervoer van personen. De secretaris van den bond, mr. J. C. L, Vlaanderen, gaf een breedvoerige uiteen zetting van het ontwerp. In vele opzichten achtte spreker de voorgestelde maatregelen in strijd met het algemeen belang. Het zal aldus deze spreker een groot aantal ondernemers, die in de uitoefening van het touringcarbedrijf een bestaan vin den, ernstig dupeeren. Het zal een grootere werkloosheid tengevolge hebben. En of dit niet erg genoeg is, za een belangrijke kapi taalvermindering het gevolg zijn van deze maatregelen. Besloten werd, dat het bestuur zich met andere vereenigingen op het gebied van personenvervoer in verbinding zal stellen voor een gemeenschappelijke actie. FELLE BRAND TE MAURIK. Defect aan de schoorsteen de oorzaak. Gisteravond is in de Voorstraat te Maurik brand ontstaan in de woning van den heer J. Schumacher. In het pand is tevens geves tigd diens motor- en rijwielzaak en radio centrale. De gealarmeerde brandweer was spoedig mét de motorspuit ter plaatse. Zij zag zich voor een moeilijke taak geplaatst. Aanvan kelijk bestond het gevaar, dat het vuur zou overslaan op de belendende perceelen, dit wist de brandweer evenwel te voorkómen. De inboedel kon gedeeltelijk in veiligheid worden gebracht. Het perceel is geheel uitgebrand. Slechts de muren bleven overeind staan De oor zaak van den brand is waarrschijnlijk een defect in den schoorsteen. Huis en inboedel waren verzekerd. 324,362 WERKLOOZEN IN DE EERSTE WEEK VAN OCTOBER. De directeur van den rijksdienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbemid deling deelt mede, dat blijkens door het Centraal Bureau voor de Statistiek ver strekte voorloopige gegevens in de week 3 t/m 8 October 1938 bij gesubsidieerde ver- eênigingen met werkloozenkas waren aan gesloten 565.939 personen (waaronder 75.085 landarbeiders). Van de 490.854 verzekerden buiten de landarbeiders was het werkloosheidsper centage 22,2 (in de vorige verslagweek, 19 t/m 24 September 1938, was dit percentage 21,9). In de eerste verslagweek van October was het werkloosheidspercentage voor verzekerden (zonder landarbeiders) in de laatste jaren als volgt: 1932 26,6, 1933 24,3, 1934 26,2, 1935 30,3, 1936 30,3, 1937 23,6, 1938 22,2. Op 8 October 1938 waren bij de organen der openbare arbeidsbemiddeling ingeschre ven 324.362 werkzoekenden, waarvan er 307.335 werkloos waren (n.1. 293.861 mannen *a 13.474 vrouwen. M0TORRIDER T/SGEN AUTO GEBOTST. Op weg naar ziekenhuis overleden. Gistermiddag is de 24-jarige motorrij der H. Troost uit Rotterdam, controleur bij de Galakfabrieken aldaar, op den Barneveldsche-weg bij Lunteren met vrij iroote snelheid tegen een personenauto jereden. De man kwam van den Meu- lunterschtweg en wilde den Barneveld- scheweg oprijden. Toen hij de bocht naar links maakte, botste hy tegen ae auto, die hit de richting Lunteren kwam en welke voorrang had moeten verleenen. De motorrijder werd over den weg ge slingerd en met ernstige verwondingen aan het hoofd opgenomen. De ongelukkige werd naar het Julianaziekenhuis te Ede overgebracht, op weg waarheen hy aan 2yn verwondingen is bezweken. DOOR AUTO GEGREPEN. Gisteravond is de 69-jarige heer J. Nie- meÜer, gepensionneerd rector van het ïymnasium te Breda, die per rijwiel de Liesboschlaan aldaar wilde oversteken, «oor een personenauto gegrepen Met een dubbele beenbreuk en een hoofdwonde is «*t slachtoffer naar het ziekenhuis te fnncenhage overgebracht. Zijn toestand hóógst ernstig. TYPOGRAFEN VAN 60 JAAR MET PENSIOEN? Plan in voorbereiding tot vermindering van de werkloosheid. Zeer binnenkort zal op de ledenver gaderingen der onderscheidene organi saties van typografen in Nederland een plan ter goedkeuring aan de leden wor den voorgelegd, dat een vervroegde, vrijwillige pensionneering der typogra- *en OP 60-jarigen leeftijd omvat. ri ndlen dit plan inderdaad tot uitvoe- zek^ zol^..lcunnen worden gebracht, zou het wchh ^ra®en tot vermindering van de nemei°osl:eid onder deze groep van werk- raacT.Plan is afkomstig van den Bedrijfs- dier,^U^-.wer(i een'gen tijd geleden inge- blJ de hoofdbesturen van den R.K. Graf. Bond, den Christelijken Typogra fenbond, den Alg. Ned. Typografenbond en den Patroonsbond, welke organisaties het over den inhoud >-an het plan inmid dels eens zijn geworden. Het ligt in de bedoeling, reeds met in>- gang van 1 Januari a.s., de typografen, die den leeftijd van 60 jaar hebben be reikt, in de gelegenheid te stellen met pensioen te gaan. Het pensioen zal dan bestaan uit 65pct van het tegenwoordig loon, dat zy genieten tot hun 05-ste jaar, waarna net normale pensioen zal ingaan. Vooropgezet zü, dat dit met pensioen gaan van den werknemer geheel vrijwil lig geschiedt, waartegenover staat, dat, in dien een werknemer op deze voorwaar den zijn patroon verlaat, dez» laatste ver plicht is, tot het aannemer van 'n nieuwe werkkracht, door welke verbintenis het doel, vermindering van de werkloosheid, bereikt wordt. De kosten, welke een dergelijke ver vroegde pensionneering met zich brengt, stelt men zich voor volgens het plan te dekken, door een heffing per week van 10 cent per lid, terwijl de werkgever even eens 10 cent per week zal moeten bijdra gen. De inkomsten, hieruit verkregen, zullen echter nog lang niet toereikend zijn. Het zal daarom noodzakelijk zijn, dat ook de regeering een belangrijk aandeel in de kosten bijdraagt. Naar verluidt, zou deze bydrage, ruw geschat, twee a drie ton omvatten! Daar het plan, zooals hierboven bespro ken, nog in de afdeelingen gebracht moet worden, en men er eerst de goedkeuring van de leden op wil hebben, is met den minister nog geen enkele bespreking ge voerd, zoodat van het oordeel der regee ring over dit plan nog niets bekend is. Prins Bernhard op Schiermonnikoog. - Prins Bernhard is, nadat hij op Terschelling het nieuwe station van de N.Z.H.R.M. ge opend had, met een extra-boot naar Harlin- gen vertrokken. Vandaar begaf de prins zich later op den middag naar Oostmahorn, van waar ^.H.K. per douaneboot naar Schier monnikoog vertrok. In een gereedstaande auto is hij naar het hotel Van de Werff gereden. De prins zal tot Vrijdag op het eiland vertoeven en jacht maken op wild. In 1936 heeft prins Bernhard ook op Schiermonnikoog gejaagd. Nieuwe binnenvaartschool te Zwolle. - In tegenwoordigheid van vele belangstel lenden is Woensdagavond de nieuwe bin nenvaartschool van het Onderwijsfonds voor de scheepvaart te Zwolle geopend. In de gehouden redevoeringen werd met klem gewezen op de noodzakelijkheid van goed lager onderwijs voor de schipperskin deren en van vakonderwijs voor de schip pers en schipperszoons. In de nieuwe binnenvaartschool, die plaats biedt aan 150 leerlingen, is een model-ma chinekamer ingericht, terwijl ook een afzon derlijke klasse voo practische lessen aan schippersdochters aan de school is verbon den. Zarah Leander bij de opening van het Asta-theater. - Onder geer groote belangstel ling, ook van de zijde van verscheidene hooge autoriteiten, is gisteravond het ver nieuwde en geheel gemoderniseerde Asta- theater te Den Haag geopend met een gala voorstelling, waaraan de aanwezigheid van de filmster Zarah Leander, die de hoofdrol vertolkte van de op dezen avond vertoonde film, grooten luister bijzette. De heer J. D. Evers verlaat de Neder landsche Spoorwegen. - Naar wij vernemen, zal de heer J. D. Evers, chef van den dienst der exploitatie der Nederlandsche Spoor wegen met ingang van 1 Mei a.s. den dienst verlaten. Overdracht commando vliegkamp De Kooy. - Op het vliegkamp De Kooy bij Den Helder heeft vanochtend kolonel K. van Aller het cojnmando overgedragen aan den nieuw benoemden commandant, kapitein luitenant ter zee J. W. G. van Hengel. was ONZE POSTVLUCHTEN. De positie der postvliegtuigen gisteren: Uitreis: Emoe te Rangoon; Reiger te Alexandrië; Zilverreiger te Bandoeng. Thuisreis: Torenvalk te Athene; Wiele waal te Rangoon. Gistermorgen is de „Buizerd" met ge zagvoerder Hondong van Schiphol naar Indië vertrokken. Aan boord bevonden zich acht passa giers, t.w. drie voor Karachi, één voor Jodhpur, één voor Calcutta en drie voor Sydney. Geboekt hebben nog een passagier voor het traject NapelsPalembang, één voor BangkokBatavia en één voor Bangkok- Sydney. Medegenomen werd 176i/a K-G. vracht, 439'/.' K.G. vracht, 439'/2 K.G. briefpost en 161/2 K.G. pakketpost. UITSLAG VEILING, gehouden bij opbod, op Woensdag 19 Oc tober 1938 te 't Zand gem. Zijpè, ten over staan van notaris mr. C. J. de Lange, te Alkmaar, van de boerenplaats, bestaande uit huismanswoning, schuur, erf, ierkélder en weiland, aan het Noordhollandsch Ka naal, nabij den Boschweg, te 't Zand, ge meente Zype 1. Huis, schuur en erf, groot 0.12.00 H.A. 2550; 2. Weiland, groot 2.29.20 H.A. 3758.88; 3. Weiland, groot 3.69.90 H.A. 5178.60; 4. Weiland, groot 2.89.50 H.A. 2779.20; 5. Weiland, groot 3.29.30 H.A. 5005.36; 6. Weiland, groot 2.20.10 H.A. 2773.26; 7. Weiland, groot 2.22.00 H.A. 3385.80. Totaal 16.72.00 H.A. 25330.90. De afslag en combinatiën blijven bepaald op Woensdag 26 October a.s. v.m. 10 uur, in het café De Jonge Prins van den heer de Wit, aan het Zand gem. Zype. Voor de gistermiddag in het stadhuis te Alkmaar gehouden ledenvergadering van de K. v. K. en F. voor Hollands Noorderkwar tier was bericht van verhindering ingekomen van de heeren Kuyper, Kluitman, Lind en Schmalz. Overigens was nog afwezig de heer Nobel. De voorzitter, de heer S. W. A r n t z, her innerde bij de opening der vergadering met een enkel woord aan het 40-jarig regee- ringsjubileum en aan de internationale span ningen van den laatsten tijd en sprak van dankbaarheid voor het feit, dat wij het be wind van ons land in handen mogen weten van onze koningin en dat de verschrikkingen van een wereldoorlog ons gespaard zijn gebleven. Met eenige gevoelvolle woorden herdacht spr. mevr. Grunwald, de onlangs overleden echtgenoote van het lid der Kamer, wijlen den heeer D. H. Grunwald te den Helder. Ingekomen stukken. Coördinatie van het vervoer. Adres van de K. v. K. te Amsterdam ge richt aan de Tweede Kamer, betreffende de coördinatie van het vervoer. In dit adres wordt een aantal bezwaren opgesomd tegen het wetsontwerp, waarin die zaak zal wor den geregeld. Ten slotte worden een zestal eischen gesteld, waaraan het wetsont werp, als de Tweede Kamer overheidsbe moeiing met het vervoer ondanks de aange voerde bezwaren noodzakelijk acht, in elk geval zal hebben te voldoen. Over hetzelfde wetsontwerp was nog een afschrift ingekomen van een adres der K. v. K. te Rotterdam aan de Tweede Kamer. Hierin werden eveneens verschillende be zwaren ertegen naar voren gebracht; het wetsontwerp wordt hierin zelfs genoemd in strijd te zijn met het algemeen belang. Na een korte toelichting op het wetsont werp door den v o o r z i 11 e r zei de heer mr. M o e n s, dat de Kamer z.i. het beste doet met af te wachten hoe het ontwerp er zal uitzien na de bespreking in de afdeelin gen der Tweede Kamer, welke thans gehou den wordt. Spr. noemde beide adressen uit stekend gedocumenteerd en meende, dat onze regeering voorzichtig moet zijn met be palingen inzake den doorvoerhandel, die ge makkelijk zou kunnen worden verlegd naar buitenlandsche havens. De voorzitter vreesde, dat er niet veel. terecht zal kunnen komen van de door den minister toegezegde controle op de ta rieven van de met concessies werkende ver voersondernemingen. De heer Kramer juichte het toe, dat zal worden getracht het vrachtvervoer te doen geschieden tegen eenigszins loonende tarie ven, waardoor een einde zal komen aan de moordende concurrentie der houders van vrachtauto's. De voorzitter was het hiermee eens, maar die maatregelen mogen ook weer niet zóó zijn, dat het bedrijfsleven het loodje legt. De beide adressen werden ten slotte voor kennisgeving aangenomen, in afwachting van het definitieve wetsontwerp. De secretaris, de heer Scheffel, merk te op, dat de bevrachtingscommissies heel wat minder werk zullen krijgen, als het wetsontwerp wordt aangenomen. Hij achtte het mogelijk, dat verschillende dezer com missies zullen worden opgeheven en gecom bineerd met andere. Wenschelijk zou het zijn die voor dit district te behouden, gezien vooral de uitgestrektheid, waarbij spr. wees op de Wieringermeer. Goedgevonden werd een desbetreffend adres aan de regeering te verzenden. De strijd tegen schijnacten. De K. v. K. te Rotterdam zond een af schrift van een door haar aan de Tweede Ka mer gericht adres betreffende schijnacten. Van het thans ingediende wetsontwerp ter bestrijding van dit euvel verwacht zij wel een terugbrengèn ervan binnen enge per ken, maar zij heeft als bezwaar, dat het toe passen van den eisch dat de geleverde roe rende zaken blijven onder den vervreem- der noodeloos bemoeilijkt die gevallen, waarin overdracht dier goederen volkomen oirbaar is. Als voorbeelden worden dan ge noemd credietverleening tegen eigendoms overdracht (b.v. door borgstellingsfondsén en brouwerijen). In zulke gevallen zou dus volgens het wetsontwerp in de toekomst een notarieele acte noodig zijn, waardoor belem mering in de ontwikkeling van handelszaken zou ontstaan. Adressant zou aan dit bezwaar willen zien tegemoet gekomen door een be paling, dat de levering bij onderhandsche acte kan geschieden, indien daartoe vergun ning is verleend. Het afgeven van deze ver gunningen tot het volstaan met een onder handsche acte zou bij voorkeur moeten worden opgedragen aan de Kamers van Koophandel, die naar de meening van adres sante het best in staat zijn te beoordeelen of er gevaar voor schijnacten bestaat en of een reëel bedrijfsbelang het wenschelijk maakt genoegen te nemen met een onderhandsche acte. Mr. M o e n s kwam in een vrij uitvoerig betoog tot de conclusie, dat het wetsontwerp niet veel zal geven om het euvel der schijn acten te bestrijden. De kwaadwillenden zul len zich niet laten weerhouden door een notarieele acte. Verschillende heeren voerden over deze kwestie nog het woord, waarbij o.a. werd opgemerkt, dat registratie van roerende goe deren (bedoeld werden in hoofdzaak inven tarissen) zou kunnen geschieden door de Kamers v. Kooph., maar dit is al eerder aan den minister meegedeeld. Het stuk werd ten slotte voor kennisgeving aangenomen. Overneming der landbouwcrisis maatregelen door belanghebben den. Van de K. v. K. te Leiden was een af schrift ingekomen van een door haar aan den minister van economische zaken gezon den adres terzake het voornemen om de uit voering der landbouwcrisismaatregelen te doen overnemen door de belanghebbenden zelf. De Leidsche K. v. K. wenscht daartoe niet te zien overgegaan dan nadat tegelijker tijd de rechtspositie van land- en tuinbou wer, handelaar en fabrikant zal zijn vastge steld, opdat de thans bestaande uiterst ge brekkige rechtsbedeeling door een duide lijke, goed omschreven regeling zal worden vervangen. Zij wil aan het bedrijfsleven grooten invloed zien gegeven op de in dezen te treffen maatregelen en geeft in over weging om landbouw, handel en nijverheid in de gelegenheid te stellen bureaux voor controle ter advies op te richten en aan deze na erkenning door de regeering goede wet telijke bevoegdheden toe te kennen. De heer Bonnet meende, dat de tijd van opheffing der crisismaatregelen is ge komen, want zij zijn oorzaak van het opleg gen van allerlei plichten buiten de eigen lijke wetgeving om. De centrale leiding ver dwijnt erdoor. De voorzitter erkende dit, maar vond geen aanleiding om over deze kwestie te adresseeren. De Kamer heeft het al eer.s gedaan, maar vruchteloos. Het stuk werd voor kennisgeving aange nomen. Centrale inkoop van kantoor- benoodigdheden enz. Van de vereeniging van Nederlandsche gemeenten was de mededeeling ontvangen (naar aanleiding van een schrijven der Alk- maarsche K. v. K.), dat met de federatie van Nederlandsche vereenigingen voor den kan toorboekhandel en aanverwante vakken een regeling is tot stand gekomen, waardoor het mogelijk is geworden den plaatselijken mid denstand bij de distributie van hedoelde be- noodigheden in te schakelen. De heer v a n B e e m deed eenige mede- deelingen, waaruit bleek, dat de zaak wel wat anders is dan hier aangegeven. Het punt werd hierop aangehouden ter nader onderzoek. De tram AlkmaarWarmenhuizen. Bericht van de Nederl. Spoorwegen te Utrecht luidende, dat met ingang van 2 Oct. de door de Kamer gevraagde verbeterde dienstregeling van den tramweg Alkmaar Warmenhuizen is ingevoerd. Voor kennisgeving aangenomen. Ned. K. v. K. voor België en Luxemburg. Met het oog op de belangrijkheid van den Nederlandschen handel op deze beide landen wekte de v o o r z i 11 e r op tot steun en contribueering van de genoemde Kamer. De Spoorwegen geven geen voldoen de service. De heer Kolster (lid van den Spoorweg- raad) deelde een en ander mede uit de 20e vergadering van dat lichaam, waaruit bleek, dat hij geen succes had kunnen oogsten met zijn pleidooi voor een betere verbinding van Den HelderAlkmaarRotterdam. Ver schillende andere door spr. en meerdere leden van den Raad gewenschte verbeterin gen waren eveneens afgewezen op grond van allerlei bezwaren ten aanzien van trei-' nenloop e.d. De heer Bonnet vond de houding der Spoorwegen verkeerd. Het publiek (de klant) wordt als het ware weggejaagd. De heer Grondsma vond de service der Spoorwegen in dit district al heel slecht: er is geen enkele doorgaande trein naar Rotter dam, zooals die vroeger wèl bestond. De heer Kolster beaamde dit en merk te op, dat de spoorwegdirectie uitgaat van de gedachte, dat noordelijk Noordholland meer op Amsterdam is aangewezen. De ver bindingen met de hoofdstad zyn daarom beter verzorgd. De heer Bonnet had groot bezwaar tegen het overstappen, dat het reizen moei lijk maakt en langzaam. De heer Grunwald had nogal goede verwachtingen van den vernieuwen geest in de huidige directie en stelde voor den heer Kolster in zijn reeds herhaaldelijk gedane pogingen te steunen door nogmaals aan te dringen op een betere verbinding met Rot terdam. Aldus werd besloten, nadat nog verschil lende heeren afkeurend hadden gesproken over de geringe toeschietelijkheid der direc tie, als het gaat om verbeteringen voor dit district. De kaasexport naar België. De heer Grondsma besprak de bedrei ging van den Nederlandschen kaasexport naar België, die in Aug. j.1. ernstig bedreigd werd, toen berichten verschenen van een voornemen van België om den kaasinvoer sterk te verminderen, zooals het heette wegens de schade, die de handel aldaar zou ondervinden door kleinverkoop na invoer uit Nederland door middel van vrachtauto's. De bedoeling zal wel zijn geweest zich in België zelf op kaasfabricage toe te leggen, vandaar het voorschrift om geen vergunning voor invoer te geven aan hen, die niet min stens 20.000 kilo p. jaar Invoeren. Gelukkig is deze bepaling voorloopig nog niet ingevoeTd. Onze regeering is in dezen terdege diligent, zei spr. met vbldoening, en hij geloofde, dat wel iets te bereiken is. Echter zou het wel wenschelijk zijn, de regeering nog eens te wijzen op het belang van ons district bij deze zaak, want de Noordhollandsche kaas is zeer gewild in België. Ter illustratie van dat belang deelde spr. eenige cijfers mede over den kaasinvoer in België, waaruit bleek, dat 46.5 pet. uit ons land komt. Overeenkomstig den wensch van den heer Grondsma werd hierop besloten. De heer Grondsma merkte nog op, dat onze regeering een goed wapen in han den heeft, want de Belgische invoer in ons land is grooter dan die uit ons land in Bel gië. Hy hoopte, dat onze onderhandelaars dat wapen duchtig zullen hanteeren. Over de pufvisscherij werd langdurig gesproken. De heer Col- tof leidde dit vraagstuk in en stelde aan het slot daarvan de vraag of een commissie ter bestudeering van het vraagstuk niet ge- wenscht zou zyn. De heer Kolster noemde de kwestie zeer belangrijk en ook reeds oud, want 20 jaar geleden heeft zy reeds stof opgeworpen. Moeilijk te regelen is zij ook, omdat de Noordzee bevischt wordt door vier landen, die allen aan het verbod van pufaanvoer, waartoe in Maart 1937 een verdrag is ge sloten en ten aanzien Vaarvan onze regee ring een wetsontwerp tot goedkeuring heeft ingediend, zouden moeten meedoen. (De Ned. Vereen, van belanghebbenden bij de schar- en scholvisscherij had een zeer uitvoerig adres ingezonden, waarin tal van bezwaren werden aangevoerd tegen aan neming van dit ontwerp, dat niet alleen visschers, maar ook eendenhouders, visch- meelfabrieken enz. zeer veel schade zou be rokkenen.) Onze regeering zoo ging spr. voort meent op wetenschappelijke gronden, dat het vangen van puf moet worden tegenge gaan in het belang van den vischstand. In derdaad gaat men tegenwoordig bijna uit sluitend op kleine visch vangen en uit de kringen van belanghebbenden komt de klacht, dat zij de schuit wel aan den wal kunnen leggen, als het pufverbod doorwerkt. Zoo zal het ook wel gaan, maar dat zal zijn in het belang van de visch. Hoe een verbod zou moeten werken, was spr. nog niet dui delijk, want als het direct zou worden inge voerd, zouden tal van menschen de dupe worden. Verschillende andere heeren voerden over deze zaak nog het woord, maar tot een uit spraak kwam men nog niet. Besloten werd om aan de Kamers in de districten waar de visschery een voorname tak van bestaan is, te vragen hoe zij over een pufverbod denken. Aan de te ontvangen antwoorden zal het afhangen of in een volgende verga dering de kwestie dan weer ter tafel zal komen. Het cadeaustelsel. Van de Commissie tot beteugeling van het cadeaustelsel was een verzoek ingekomen om medewerking aan de verkrijging van een wettelijk verbod. De secretaris deelde mede, dat in middenstandskringen te Alkmaar emstig ge streefd is om tot die afschaffing te komen, en dat op korten termijn. Als dit zou kunnen gelukken, zou Alkmaar een mooi voorbeeld geven aan de regeering. De heer E n d e 1 zei, dat de regeling al zoowat klaar was, slechts één firma wilde niet meedoen, omdat zij gebonden was aan andere afspraken en nu staat alles weer op losse schroeven, want als er één groote niet meedoet, moeten de anderen ook wel cadeaux blijven geven. Spr. keurde de cadeaux-geverij af, ook het laten reizen, want men moet juist trachten de menschen hier te houden. Het slot van de besprekingen over dit punt was, dat de v o o r z i 11 e r zei, dat be langhebbenden moeten trachten tot samen werking te komen. De bussen-oorlog. De heer Grondsma vroeg bij de rond vraag of er van den middenstand ook een schrijven was ingekomen naar aanleiding van den strijd der wilde bussen. De voorzitter antwoordde ontken nend, maar zegde toe, over dezen strijd in besloten zitting eenige mededeelingen te zullen doen. Aan het einde der vergadering wenschte de heer Grondsma den voorzitter ge luk met zijn herstel, waarop deze de leden dank zegde voor de tijdens zyn ongesteld heid betoonde belangstelling. Hierna volgde sluiting van de openbare vergadering. Het moet voor hen, die den V.P.R.O.- avond hier ter stede hebben voorbereid, wel een groote voldoening zijn geweest, te er varen, dat daarvoor zooveel belangstelling bestond. De groote zaal van de Harmonie was reeds Dinsdagmiddag om één uur uit verkocht, zoodat besloten werd om het pro gramma (verkort) ook nog te geven op den middag vóór den aangekondigden avond. En ook toen was de belangstelling zeer bevredi gend: een kleine 200 personen was toen opgekomen. Maar gisteravond was de zaal dus geheel gevuld. Onder de aanwezigen waren tal van belangstellenden uit de buitengemeenten vooral Egmond (een der vorige standplaat- sen van ds. Spelberg, den predikant-secre taris van den V.P.R.O.) wa6 goed vertegen woordigd. Ds. S p e 1 b e r g sprak een woord van wel kom, getuigende van groote voldoening over het drukke bezoek en in 't licht stellend, dat het gaat om voort te dragen wat op Hout- rust is begonnen: het in de kracht van God staan in den ernst dezer tijden. Nadat gezongen was het bekende „Ge loofd zy God", was het woord aan prof. Sohermerhorn, die begon met te constateeren, dat de V.P. R.O.-avonden tot dusver overal zeer groote belangstelling hebben ondervonden, grooter dan in de vrijzinnig godsdienstige kringen tot nu toe was aan den dag getreden,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 7