Vraag en aanbod Regeering stelt een forensenbelasting voor SMIRNOFF JlIBILEEltr. tweede blad. Binnenland Herziening der financieele verhouding tusschen Rijk en Gemeenten. Steun aan noodlijdende gemeenten Steun aan noodlijdende gemeenten. Luchtvaart, Zijn veertigste Indië-vlucht. Herinneringen uit zijn loopbaan als K.L.M.-vlieger. Denkt U er aan Uw voor Woensdag op te geven? De regeering heeft een wetsontwerp ingediend, waardoor indien de Staten Oeneraal er zich mee vereenigen kan in de toekomst zij, die in een bepaalde gemeente wonen en elders hun bedrijf of beroep uitoefenen, in de belasting zullen worden aangeslagen, gedeeltelijk in de woongemeente en gedeeltelijk in de werkgemeente. In dit wetsontwerp stelt de regeering namelijk voor om de hoofdsom van de ge meentefondsbelasting ten behoeve van de gemeentelijke opcentenheffing, te splitsen in een gedeelte, dat ten kohiere wordt ge bracht in de gemeente van het hoofdverblijf van den belastingplichtige, en in een ge deelte, dat ten kohiere wordt gebracht in de werkgemeente. De regeering meent dus den werkforens te moeten zien als een burger van twee ge meenten. Alleen tusschen deze gemeenten vindt een verdeeling van bevoegdheid tot opcentenheffing plaats. Maar dan ook een werkelijke verdee ling, zoodat niemand meer betaalt aan opcenten dan hij zou hebben betaald, indien het aantal opcenten in de woon gemeente niet lager was dan dat in de werkgemeente. Bij de gedachte splitsing van de hoofd som is voorts aan de woongemeente een voorgift gegeven van 27, overeen stemmende met een belastbare som van 1800. Bedraagt de hoofdsom niet meer dan 27, dan heft alleen de woongemeente op centen, bedraagt de hoofdsom wel meer, dan wordt voor elke gemeente de helft van het excedent tot basis voor opcenten heffing, terwijl de woongemeente, uiteraard, hare bevoegdheid ten aanzien van de eerste 27 van de hoofdsom behoudt. Het ontwerp strekt zich tevens uit tot buitenlandsche belastingplichtigen, die in een Nederlandsche gemeente het middel punt van hun geheelen arbeid of van hun geheele bedrijf hebben. Gelijktijdig met dit wetsontwerp is voorts ingediend een. wetsontwerp tot wijziging van de wet van 22 Decembóf 1933 (steun aan noodlijdende gemeen ten), waarbij de gemeenten extra belasting zullen mogen heffen, wan neer hun begrooting niet sluit. Er moet echter een verklaring van de kroon aan voorafgaan, dat tegen deze extra-belasting geen bezwaar bestaat. Daar belastingverhooging échter het vertrek van draagkrachtige ingezetenen uit deze noodlijdende gemeenten zou be vorderen en vestiging van nieuwe zooda nige ingezetenen zou tegenhouden, hebben de genoemde ministers voorgesteld aan de gemeentelijke inkomsten-belasting een fo rensenbelasting vast te koppelen. Aan de toelichting op het wetsontwerp betreffende wijziging van de wet tot steun aan noodlijdende gemeenten ontleenen wij nog, dat de ministers van meening zijn, dat van een wijziging der verhouding, zooals zij thans in de wet is neergelegd, geen afdoende, duurzame oplossing te ver wachten. Op één punt zien zij slecht verbe tering en wel door een deel van de be voegdheid tot het heffen van opcenten van de gemeentefondsbelasting over te brengen van de woongemeenten naar de werkge- meenten. Meer zelfstandigheid Dit alleen is echter niet voldoende ge acht. De ministers hebben zich. dan ook ernstig beraden over verdere mogelijkhe den tot beperking of wegneming van bud getaire tekorten, daarbij zèër in het bijzonder aandacht schenkende aan het vraagstuk op welke, wijze aan de gemeen tebesturen de zelfstandigheid in haar fi nancieel beleid kan worden teruggegeven. In de nota over den toestand van 's rijks financiën is de weg aangegeven/ waarlangs dit, althans gedeeltelijk, zou kunnen wor den gevonden. Indien de belastingvoorstellen tot ver sterking van 's rijks middelen worden aanvaard, zal voor steun aan gemeenten ter saneering der gemeentefinanciën een be drag van 37.250.000 beschikbaar zijn. Met de beschikbaarstelling van dit bedrag evenwel zijn de gemeenten, zooals ook in de milioenennota reeds is opgemerkt, in hun financieel beleid nog niet zelfstandig geworden. Dit laatste juist is een eisch, waaraan een herziening der financieele uitkeeringsregelen zooveel als maar eenigs- zins mogelijk is, moet voldoen. Er zal naar moeten worden gestreefd in veel sterker mate dan thans het ge val is, de eigen verantwoordelijkheid der gemeenten voor het doen van uit gaven weder in te schakelen. Immers wanneer geruimen tijd de gemeenten inkomsten toevloeien uit. een bron, waarover zij niet zelf vrij beschikken, is het gevaar geenszins denkbeeldig, dat een verslapping intreedt van het verantwoordelijkheidsbesef en dat het besef van de noodzakelijkheid eigen wegen te zoeken om de moeilijkheden het hoofd te bieden, insluimert. Ook na de vaststelling van de nieuwe regelen zullen er gemeenten overblijven, die nog bijzondere hulp behoeven. Een ge deelte van het bedrag van 37250.000 zal dan ook gereserveerd moeten blijven voor gemeenten, welke daarna nog met een be- grootingstekort hebben te kampen. Ook aan deze gemeenten moet echter de gele genheid worden geboden, desnoods de plicht worden opgelegd zich zoo mogelijk zelf og geheel of gedeeltelijk te redden. Daarbij zal het noodig zijn recht te laten wedervaren aan het juiste algemeene be ginsel bijhet financieele overheidsbeheer, dat de kringen, die de uitgaven doen, zich ook in zekere mate offers moete» getroos ten. Op grond van deze overwegingen achten de ministers het noodzakelijk, dat de moge lijkheid wordt geopend voor gemeenten, wier begrooting niet sluit, om, voordat het rijk met gereed geld bijspringt, uit een bij zondere verruiming van belastinggebied nieuwe eigen inkomsten te putten. De regeering stelt zich voor, hun daartoe toestemming te geven slechts in die geval len, waarin het heffen van nieuwe belas ting inderdaad een juist effect zal hebben. Allereerst moet daarvoor vaststaan, dat de gemeente niet meer rond kan komen met de gewone middelen. Het'is in verband hier mede het voornemen van de ministers meer dan tot dusver het geval is geweest, toepas sing te geven aan de bepalingen, welke de regeering de bevoegdheid geven, waarschu wend in te grijpen in gevallen, waarin het sluitend budget bedreigd wordt. Directe rijkssteun in den vorm van een tijdelijk renteloos voorschot en/of een bij drage uit 's rijks kas, behoort naar het oor deel van de ministers slechts dan te wor den verleend, indien tegen de invoering der extra-belasting bij de kroon bezwaar be staat, en slechts in bijzondere gevallen on danks de invoering dier extra-belasting. NEDERLANDSCH—DUITSCH GOEDERENVERDRAG. Voor uitvoer van onze zuivelproducten ongunstiger dan voorheen. Aan het verslag van de vaste commissie voor overleg met de regeering inzake han delspolitieke aangelegenheden, in wier han den is gesteld het wetsontwerp tot goed keuring van het Nederlandsch-Duitsch ver drag nopens de regeling van het goederen verkeer met bijlage en bijbehoorend slot- protocol, op 19 Maart 1938 te Keulen geslo ten, ontleenen wij: De commissie is van oordeel, dat het ver drag behoort te worden goedgekeurd. Zij kan echter niet nalaten uiting te geven aan haar teleurstelling over het feit, dat de voorwaarden, waarop invoer van onze zuivelproducten in Duitsch- land kan plaats hebben, onder de wer king van het nieuwe verdrag zooveel ongunstiger zijn dan te voren. In het bijzonder betreurt zij, dat de regee ring er in heeft moeten toestemmen de ad ministratie van de verdeeling van den in voer voortaan over te laten aan de Duitsche autoriteiten. Zij verzoekt de regeering drin gend er op te willen toezien, dat de be staande handelsrelaties gehandhaafd blijven. Mocht men onverhoopt van Duitsche zijde in de nakoming van de aanvaarde verplich tingen op dit gebied te kort schieten, dan vertrouwt de commissie, dat de regeering niet zal aarzelen daartegen krachtig op te komen. Opgemerkt werd, dat voor verschillende zaden in het geheel geen invoerrecht gehe ven zal worden, wanneer de invoer in Duitschland geschiedt op grond van teelt contracten, terwijl wel invoerrecht (zij het lager dan het autonome) geheven zal wor den, wanneer wordt ingevoerd op grond van overeenkomsten met Duitsche telers. Wat is, zoo werd gevraagd, het verschil tusschen „teeltcontracten" en „overeen komsten met Duitsche telers"? en moet eenige beteekenis worden gehecht aan het feit, dat in de eerste „opmerking" in den Nederlandschen tekst gesproken wordt van „zijn ingevoerd", doch in den Duitschen van „eingeführt werden"? Men nam aan, dat de vrijdom van invoerrechten niet al leen zal gelden voor zaden, ingevoerd op grond van reeds afgesloten contracten, doch Ook voor die, welke zullen worden ingevoerd op grond van contracten, die nog gesloten moetèn worden. 1.072.260 RADIOLUISTERAARS IN ONS LAND. Op 30 September j.1. bedroeg het aantal aangegeven radio-ontvanginrichtingen in Nederland 708.681. Het aantal aangeslote nen op radio-distributie-inrichtingen be droeg op dien datum 363.579, DEN HAAG VOOR LEIDERDORP. Meeningen verdeeld. De Haagsche gemeenteraad heeft zich gis teren, na drie uur discussie, vereenigd met het voorstel van B. en W. een adres te zen den aan de regeering ten gunste van een vliegveld-Leiderdorp. De meeningen waren zeer verdeeld. Naast overtuigde voorstanders was er een groep, die alleen aan Leiderdorp de voorkeur zou geven, indien de vlieghavens te Amsterdam en Rotterdam niet beide behouden zouden kunnen blijven. Een derde groep meende, dat moest binnen de gemeente zich buiten de kwestie houden. De meeningen waren 00'< de fracties verbeeld. Een stemming achtte men echter niet opportuun; men meende, dat uit de debatten voldoende de opinie van den raad gebleken was. PAARD SLOEG OP HOL. Meisje gedood. Gistermiddag is te Meyel (L.) een paard, dat voor den wagen van den molenaar Sanders was gespannen, met het voertuig achter zich aan op hol ge slagen. Terzijde van den weg'liepen een aantal schoolkinderen op 'het rijwielpad. Het zesjarig dochtertje van de familie Molenaar te Meyel wérd door den wagen gegrepen, Waarbij het onder de wielen terecht kwam en op slag werd gedood. Het stoffelijk overschot 'is bij' omwonenden bihnen gebracht. Kort na het ongeluk, kon het paard door voorbijgangers tot staan wórden gebracht. SCHEVENINGSCHE TRAWLKOTTER OP HET STRAND GELOOPEN. De thuisvarende tréwlkotter Sch. 12, schipper G. den Heyer^ is in den afgeloo- pen nacht, misleid door den zwaren mist, tusschen Kijkduin en Monster op het strand geloopen. De Sch. 12 was na twee dagen visch- vangst op weg naar de Scheveningsche haven. Het feit, dat de trawlkotters vrij dicht onder de kust blijven, is nu het schip nood lottig geworden, want om ongeveer vier uur voelde de uit vier personen bestaande bemanning een zwaren schok en de kotter bleek zoo vast als een muur op het strand te zitten. Het mag een geluk genoemd worden, dat de kotter niet op een golf breker is geloopen, maar dat het hooge water het schip op het vlakke strand zette, want nu kon de bemanning zonder gevaar het schip verlaten. De vier mannen lieten hun schip op het strand zitten en begonnen den langen tocht naar de Scheveningsche haven, waar zij om 6 uur aankwamen. Onmiddellijk voer tden de motorschok ker Sch. 2, schipper A. C. de Graaf, ter assistentie uit. Het plan is ankers te zetten om op deze wijze den kotter in den namid dag vlot te krijgen. Daartoe zal evenwel ook nog een platbodem-schip, een schouw, moeten uitvaren, want een schokker kan wegens zijn diepgang het gestrande schip niet dicht genoeg naderen. Men heeft alle hoop de Sch. 12 heden middag vlot te krijgen, wanneer de zee even rustig blijft als thans het geval is. DOOR DEN TREIN GEGREPEN EN GEDOOD. Vanochtend is nabij hét station te Maas land een ernstig ongeluk gebeurd. Een zoon van den wegwerker Wansink te Maasland, die aan de spoorlijn woont, op korten afstand van het station, ging vanoch tend per fiets naar zyn.jyerk. Om van zijn huis op den openbaren ^eg te komen, moet hij een stukje langs de'lijn en vervolgens over de spoorbrug. Hier is de jongen door den boottrein van Hoek van Holland naar Amsterdam gegrepen. Het slachtoffer was vrijwel onmiddellijk dood. Zijn fiets is ge heel vernield. BIJ HET OVERSTEKEN VAN DEN WEG GEDOOD. Gistermiddag wilde het elfjarig zoontje der familie Willems te Best. bij het verlaten van het ouderlijk huis per fiets den rijweg oversteken. Hij keek een oogenblik achter zich om een vriendje te groeten en sloeg geen acht op een naderende vrachtauto. De jongen werd door den wagen over reden en was op slag dood. DOOR AUTO OVERREDEN EN OP SLAG GEDOOD. Gistermiddag is de 30-jarige telegram besteller J. A. te Zoetemeer, toen hij den Broekweg wilde oversteken, door' een auto aangereden en op slag gedood. Het slachtoffer was ongehuwd. De politie stelt een onderzoek in. BOERDERIJBRAND TE HERFT. Te Herpt bij Heusden is gistermiddag laat in den middag door onbekende oorzaakde groote boerderij van "den landbouwer A. van Hoorn afgebrand. De brand brak uit, terwijl de leden van het gezin niet thuis waren. Aan blusschen viel niet te denken en in zeer korten tijd was de geheele boerderij door het vuur vernield. Slechts een weinig huisraad kon door omwonenden worden ge red. De stal naast de boerderij gelegen, bleef behouden. 1 Het groote gezin is dank zij de zorgen van de autoriteiten een voorloopig onderdak ver schaft. FELLE BRAND TE ZUNDERT. Café en groentenzaak door vuur vernield. Te Zundert zijn, aldus het Hbld., Maandag avond midden in het dorp, een café en een groentenzaak, welke in één pand waren ge vestigd en toebehoorden aan den bewoner H. Dam, geheel afgebrand. Omwonenden kwamen de familie Dam waarschuwen dat er vuur werd gezien op den zolder. Terstond werd de brandweer gealarmeerd, welke vrij spoedig ter plaatse was, maar machteloos stond tegen het vuur dat inmiddels een grooten omvang had aangenomen. Aanvan kelijk liepen ook de belendende perceelen gevaar, maar nadat de brandweer daarop haar aandacht geconcentreerd had, kon uit breiding worden voorkomen. Te elf uur was het vuur grootendeels gebluscht. Van het pand waren toen slechts rookende puinhoo- pen over. Verzekering dekt de schade slechts gedeeltelijk. De oorzaak is onbekend. BRAND IN MEUBELFABRIEK. Aanzienlijke schade. Op den zolder van de meubelfabriek Dooyeweert, in de Eiandtstraat te Den Haag, is gistermiddag brand ontstaan. ^«ri, Hedenmiddag zal op Schiphol het K.L.M.-Indiëvliegtuig Valk aankomen met in de stuurhut commandant Smir- noff. Het zal de veertigste maal zijn, dat de populaire gezagvoerder een Indië-vlieg- tuig veilig en wel op Schiphol aan den grond hoopt te zetten. Smirnoff, de gezagvoerder van de „Peli kaan"! Niemand zal ooit deze l8le vlucht van de K.L.M. naar Indië vergeten. 18 Dec. 1933 zou hy met Soer, Grosfeld en Van Beu kering de „Zilvermeeuw" starten. Doch een uur voor het vertrek raakte de midden motor gestoord tengevolge van een con structiefout. Dan maar met de „Pe likaan", zei de heer Ples- man en zoo vertrokken de vier dappere kerels met het doodgewone lijntoestel PH-AIP, dat, hoewel het aanmerkelijk minder snel was dan de „Zilvermeeuw" vier da gen en vier uren na het vertrek van Schiphols bevroren bodem, in den gloed van de Indische zon landde op Batavia's luchthaven Tjililitan. Den 7den Dec., als juist het middernachte lijk uur geslagen heeft, start Smirnoff van Bata via om de beroemde Kerstreis naar het vader land te aanvaarden. Na ongeveer vier dagen vliegen bevindt hij zich reeds boven het Rhóne- dal. De avond was reeds gevallen en met de duis ternis kwam de mist. Een Smirnoff storm deed de „Peli kaan" 80 K.M. van zijn uursnelheid inboeten, doch Smirnoff had zijn tanden op- elkaar gezet; 't zou nu wel tegen tienen worden voor hij thuis was. Duizenden waren op Schiphol samenge komen om Smirnoff en zijn mannen te hul digen en tienduizenden zaten bij den luid spreker te luisteren naar den verslaggever aan de radio. 30 December 1933" 9 uur 42 min.: motor geronk. Onzichtbaar door den zwaren mist, maar hoorbaar voor het oor, draait de „Pe likaan" boven Schiphol. Het geluid sterft weg. Duisternis, mist, stilte en spanning! Nog eenmaal probeerde Smirnoff met be hulp van het radiobaken op Schiphol te lan den. Daverend motorgeronk! De „Pelikaan" was op den grond gezet. Het ridderkruis, waarmede Smirnoff begiftigd werd, was wel verdiend. Smirnoff, de gezagvoerder van de „Kwak". De reis met het vliegtuig „Kwak" was op nieuw een hoogtepunt in Smirnoffs lucht vaarthistorie. De „Kievit" had in Jodhpur motorpech gekregen, Smirnoff moest met de „Kwak" onmiddellijk als extra machine van Batavia vertrekken om na Jodhpur de reis van Van Veenendaal over te nemen. Dat zou opnieuw BataviaAmsterdam in één ruk worden. Bij Alor Star kreeg de „Kwak" an derhalf uur oponthoud door een kleine tech nische storing. Doch verder verliep alles vlot tot Allahabad; het pechduiveltje had hem zoowaar ingehaald. Vier en een half uur werken, maar de nieuwe cylinder deed het dan ook opperbest en voort ging de „Kwak" weer. Alle goede dingen gaan in drieën, is een bekend gezegde, doch bij deze reis van ge zagvoerder Smirnoff gingen ook de slechte dingen gebroederlijk met hun drieën samen. In een hevigen sneeuwstorm vloog Smirnoff boven de Adriatische Zee, er was bijna geen doorkomen aan, de tegenwind vrat benzine. Dus maar zou gauw mogelijk vasten grond onder de voeten zien te krijgen, dacht Smir noff, Brindisi was niet pluis, maar Bari sein de niet, dat het terrein onbruikbaar was. Dan hier even tanken en vervolgens vlug door naar Schiphol. Maar het vlug naar Schiphol zou worden: over een week naar Schiphol. Toen de „Kwak" het vliegveld van Bari aanraakte, verdween zij bij de vol«m de kennismaking met den grond tot in h assen in de modder! Smirnoff, de gezagvoerder van de Gier" een snelle vlucht, die wederom met 'iUce bekroond werd. Gezagvoerder Steinbeck h»5 in Rangoon een aanval van koorts gekre«m Smirnoff kon weer een vlucht maken, zoSu* aas het dienstschema te zijn gebonden kolfje aar zijn hand. 's Morgens om even over zes vertrokken van Bandoeng, landde hij tegen het vallsn van den avond in Rangoon. De passagier» waren zoo sportief om hem in de gelegenheid te stellen het oponthoud, veroorzaakt door deze overname, in te loopen. In den loop van den avond vervolgde Smirnoff dan ook zijn 37e Indiëreis. Dankbaar maakte hy gebruik van de inrichtingen voor nachtvliegen, die in Britsch-Indië reeds tip top zijn', h Jodhpur gebruikte hij zyn ontbyt en in Basrah dineerde en overnachtte hy. ju kleine 3000 K.M., die Basrah van Athene scheiden, waren den volgenden dag slecht» een peuleschilletje voor de „Gier", die hier. mede zyn achterstand had ingehaald. Het b«. hoeft geen betoog dat Smirnoff Athene^ Amsterdam prompt volgens het dienst»^», ma aflegde. En'dan nog een herinnering van een onisr aan den beroemden Pelikaan-nacht: De wachtkamer van Schiphol is vol, jj, vol. Met een zoemende menigte die wacht Q over de Pelikaan praat. Die snert en oudbak ken kadetjes met rosbief eet. Die kykt ea zich laat kijken. Die gretig inlichtingen slikt over de vorderingen van de vier mannan, die onder een Fokkervleugel daar ergens in den mist zweven. Het is acht uur. We wachten En hoe ren dat er vandaag op Schiphol 4000 liter erwtensoep verorberd is, dat er nu al 2000 auto's geparkeerd staan, dat het verkeer op den Overtoom in Amsterdam hopeloos in de war zit, en dat er 3500 menschen op de Stad houderskade voor de bussen in de file staan. Buiten is het koud, nat en mistig. Een natte sneeuw valt neer, de ontzagbjke me nigte verwarmt zich met stroo, houtvuur tjes en wat dies meer zij. Troepjes jongelui Üsbeeren rond, zingen vaderlandsche liede ren, van den moed er in houden, van een Pelikaan, die nooit verloren gaat. Kwart voo» tien. Een deel der wachten den mag naar boven, naar het platdak naast den verkeerstoren: Vandaar is 't een prach tig uitzicht op 't fantastische vliegveld, dat pnwezeniyk is met zijn mist-zoekende schijn»? werpers, omzoomd met de enorme men- schenmassa, terwyi een lichtende slang langs den Sloterweg aangeeft, dat immer nog auto's de luchthaven willen bereiken. We hooren de machine, zwak ronken de motoren, ze komt dichterby, zoekt het nest, dat door den mist onvindbaar is en ver- dwynt weer. De menigte is nerveus, het is angstig niet» meer te hooren, en die angst uit zich in goedkoope mopjes over hen, die verwacht worden. „Ze hadden nog een brief in Bandoeng laten liggen, die zyn ze nog even gaan ha len" weet er een; een ander zegt dat „ié* regelrecht-naar Artis is gevlogen", een der de vertelt, dat Smirnoff omgedraai is, omdat er elf sprekers zyn. Daar is ie weer, ze zoeken positie op het mistbaken. Het is ademloos stil, de motoren zyn sterk hoorbaar nu, zyn even later weer stiL Plots als een fantoom uit de duisternis zien we hem, zien we een Fokker-silhouet uit den mist in het licht der schynwerpers glij den, even nog zweven dan den grond Aantikken De spanning van de menigte lost zich op in een daverend gejubel en een spontaan Wilhelmus. Smirnoff, Soer, Gros- veld en Beukering en de trouwe Pelikaan zyn thuis". Smirnoff, de eerste gezagvoerder van de K.L.M., die veertig maal den luchtweg Am sterdamBandoeng heeft afgelegd! Met hem moeten de namen genoemd worden van de gezagvoerders Tepas en Fryns, die beiden naar menschelyke berekening, eerstgenoem de is reeds naar, Indië vertrokken, binnen enkele weken een zelfde jubileumvlucht achter den rug hebben. Mogen er nog vele vluchten naar Indiü onder commando van deze drie stoere K.L. M.-ers volgen! Deze zolder dient als bergplaats van wat ten, linnen, kapok, crain (een soort vul sel voor stoelen) en ander zeer brandbaar materiaal. Behalve den zolder, die een oppervlakte heeft van 16 vierkante meter, heeft de fabriek twee verdiepingen. Het personeel bestaat uit 16 man. Een hunner was even voor één uur op den zolder geweest en toen was alles nog in orde. Een minuut of tien later kwam hy' weer op zolder en ontdekte by die gele genheid den brand. Het personeel begon onmiddellijk met het brandtluschappa- raat, dat ter plaatse aanwezig is, het vuur te blusschen, maar zonder veel resultaat Daarom werd de brandweer opgebeld en ook de eigenaar. Al spoedig sloegen de vlammen uit het dak en het bleek noodig het vuur, dat in hevigheid toenam, met 4 stralen aan te tasten. Met groote voortvarendheid ging de biandweei te werk. Twee motorspuiten deden dienst en de ladderwagen kwam om half twee nog een handje helpen. Van de Elandstraat af werd met een straal gespo ten. Een andere straal spoot van binnen uit en de twee overige stralen lieprn door een garage van de gemeente, die in de Zorgvlietstraat gelegen is, een zystraat van de Elandstraat. Van de garage uit klommen eenige brahdweermannen naar het dak van de fabriek. Het vuur ontwikkelde veel rook en het dak brandde geheel door. Na ongeveer drie kwartier was het vuur vrywel geheel gèbluscht. De brandweermannen, di® boven aan het werk waren, lieten nog eenige brandende balen op straat vallen, die daar met een kleinen straal gedooid werden. Het geheele pand was dryfnat en de schade is zeer aanzienlijk. Zij wordt door verzekering gedekt. Nog eenigen tijd duurde het nablusscheru Aan het vlgge optreden van de brand* weer is het te danken, dat de aangren zende huizei. gespaard b^ven. De oorzaak van den brand is onbekend Alléén 2de handsch goederen. 35 ct. p. 5 regels, uitsluitend d conto®''

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 6