FLITSEN VAN HET WITTE PO c oe de Metro-Goldwyn groeide. ONZE BIOSCOPEN. Mijlpalen in de filmindustrie. De geschiedenis. HET RESULTAAT. Miniatuur-filmpjes. Zl DERDE BLAD. De Metro-Goldwyn-Mayer filmmaat schappij met den leeuw, gevestigd te Culver City, Hollywood, is, zooals haar naam reeds aanduidt, ontstaan uit een fusie van drie afzonderlijke maatschap pijen: een fusie uit de eerste groote da gen van Hollywood, waarbij door een samengaan van zakelijke belangen een doodelijke concurrentiestrijd werd op geheven en in een enorme organisatie collectief saamhoorigheidsbesef en artis tiek experiment hun kans kregen. Metro was de naam van een oude, kleine studio in Hollywood, het eigendom van Mar- cus Loew, die tevens de Loew's bioscoop theaters in verschillende plaatsen der Ver. Staten exploiteerde. Sam Goldwyn was de naam van den man, die door den zonneschijn van Californië was aangetrokken om in het reeds in veel vroeger jaren nabij Hollywood gelegen en aan een zekeren onbekenden Harry Culver toebe- hoorende latere Cul ver City een andere studio te bouwen, waarboven reeds het handelsmerk van den leeuw en het beroem de Ars Gratia Artis geschreven stond. Louis B. Mayer was een bioscoopdirecteur en filmverhuurder in Boston, die eerst de oude Selig Polyscope Studio in Los Angeles opkocht en daar, met Irving G. Thalberg als geniaal zakelijk en ar tistiek medewerker en Norma Shearer als voornaamste ster, on afhankelijke films maakte, welke dan weer door de grootere Metro op de markt werden gebracht. In 1923 had Sam Gold wyn moeilijkheden met het maken van het reusachtig opgezette Ben Hur, waarvoor heele gezelschappen naar Italië waren gestuurd en millioenen uitge geven waren. Op dat oogenblik staken Louis B. Mayer, M. Loew en S. Goldwyn de hoofden bij elkaar en ontstaan uit den honger van het publiek en het gestadig aan dringen van de theaterbezitters om steeds grootere, steeds kostbaarder films werd Metro-Goldwyn-Mayer geboren (Maart 1923). Namelooze millioenen bioscoopbezoekers staren week in week uit naar dien .enormen hoorn des overvloeds van het amusement, maar slechts weinigen weten, welk een be wogen drama van avontuur en spanning, durf en volharding zich aan het smalle ein de van dien hoorn heeft afgespeeld. De histo rie van Metro-Goldwyn-Mayer is de nistorie van een groot zakelijk initiatief, gevoegd bij den bezielden wil om op deze basis steeds be tere, steeds waardiger, steeds hooger grij pende en steeds technisch meer volmaakte filmwerken te scheppen. En wanneer wij deze geschiedenis een drama noemen, is het vooral om die geniale figuur van Irving G. Thalberg, langen tijd Metro-Goldwyn- Mayer's ongekroonden keizer, die eind 1936 De fusie van drie kleine maatschap pijen opende wijde perspectieven. stierf en toen twee meesterwerken der film kunst naliet:, Romeo en Julia met zijn vrouw Norma Shearer in de hoofdrol, waar van hij de première nog beleefde en De Goede Aarde, waaraan hij vier jaar had ge werkt en dat hem eerbiedig werd opgedra gen. Mijlpalen der filmkunst, zakelijke triom- feh, technische wonderen zijn steeds de Metro-Goldwyn-Mayer films gebleven. Na de eerste film onder den drie-ster van M-G-M, Ben Hur, was het enkele jaren la ter Irving G. Thalberg's Groote Parade, de eenige film, die in drie opeenvolgende jaren den eersten prijs won in den nationalen Amerikaanschen stemwedstrijd der critici. In 1925 zag Louis B. Mayer een jonge Zweedsche actrice in haar film „Gösta Ber- ling" en hij was het, die Greta Garbo met Mauritz Stiller naar Amerika bracht. M-G- M gaat er trotsch op, dat tal van haar oud ste medewerkers nog steeds in de eerste rijen staan. Was niet de eerste scène, die reeds in Bijna jaarlijks is het een der artisten van Metro-Goldwyn-Mayer. die door de Academy of Motion Pictures als „beste speler van het jaar" gekozen wordtDit jaar won Metro-Goldwyn-Mayer den prüs zoowel voor den besten acteur als voor de beste actrice. Hier ziet men voorzitter Frank Capra aan den President der M-G-M. Louis B. Mayer. het beroemde beeldje, dat om onnaspeurlijke redenen „Oswald" heet, uitreiken. Tusschen beiden in de be kroonde actrice Luise Rainer (voor „De Goede Aarde") en Mrs. Spencer Tracy. die baar ziek te bed liggenden echtgenoot verving (Spencer kreeg den prijs voor „Stormduivels). 1915 op de nu met enorme sound-studio's be dekte driehoek van Culver City verfilmd werd, de triomf van den Deenschen acteur Jean Hersholt in Civilization? Lezen wij niet in het eerste productieboek der Metro- Goldwyn-Mayer voor 1924 de namen van de thans nog bij haar in hoog aanzien staande regisseurs King Vidor, John M. Stahl, Ro- bert Z. Leonard, Jack Conway? Aan den an deren kant was het ook M-G-M, die de eer ste dooden der filmindustrie betreurde: in 1927 stierf de alom geliefde Marcus Loew, opgevolgd door zijn zoon Arthur Loew, ter wijl Nicolas M. Schenck president der Me tro-Goldwyn-Mayer werd. Lon Clraney, de steun voor alle beginnelingen, de mentor van Greta Garbo, stierf, evenals de liefe lijke ster van De Groote Parade, de Fran- Caise Renée Adorée. De merkwaardigste volksactrice van het witte doek, Mary Dressler, stierf, evenals de merkwaardigste volksacteur Bill Rogers. En de jonge Jean Harlow Maar „the show must go on": dit harde, maar heroische adagium aller comedianten gold ook voor Metro-Goldwyn-Mayer. Nieu we sterren kwamen op de plaats der ouden, nieuwe leiders aanvaardden de erfenis van Irving G. Thalberg. Steeds opwaarts, dwars door crisis en moeilijkheden heen. In 1928 ging M-G-M vooraan in het toe passen van de uitvinding der sprekende film: haar Broadway Melody en haar Holly wood Revue beheerschten de Amerikaansche markt. Minder bekend is wellicht, dat Lio- nel Barrymore, die niet alleen acteur, maar ook regisseur is, de hengel-microfoon uit vond en dat Douglas Shearer vele malen werd bekroond om zijn noviteiten op ge luidstechnisch gebied. De laatste tien jaar zijn voor M-G-M on onderbroken successen geweest, die men wellicht het eenvoudigst kan aflezen van de lijst der officieelé j'aarlijksche bekronin gen van de Academy of Motion Pictures, Arts and Sciences. In 1929 werd reeds de eerste Broadway Melody bekroond als de beste film van het jaar, W. S. Van Dyke's eerste avonturenfilm White Shadows (later gevolgd door het niet minder beroemde Trader Hom en Eskimo) won den cameraprijs. In 1930 was het Nor ma Shearer met den prijs als beste actrice voor The Divorcee en Douglas Shearer voor het sound-effect in het aangrijpend drama der gevangenen Big House. In 1931 was het Maiy Dressler voor Min and Bill, hl 1932 Helen Hayes met The Sin of Madelon Clau- det, terwijl de eerste all-star film Grand Hotel den prijs voor de beste film van het jaar won en Frances Marion, evenals het jaar daarvoor, den scenarioprijs voor The Champ. In 1934 was het voor de regie van Het Jo lige Weeuwtje, in 1935 voor het geluid van Naughty Marietta en de dansregie van de tweede Broadway Melody, in 1936 gingen alle prijzen naar M-G-M voor dat romanti sche epos over Amerika's grootsten show man The Great Ziegfeld met Luise Rainer als Anna Held. In 1937 waren het wederom twee M-G-M-sterren: Luise Rainer voor de tweede maal, voor haar O-Lan in De Goede Aarde, en Spencer Tracy voor de groote avonturenfilm en opvolger van Muiterij op de Bounty: Stormduivels. In het alzijdig product der M-G-M com- pareeren nimmer overtroffen artistieke suc cessen als Norma Shearer's Smilin' Trough, Romeo en Julia, Fritz Lang's Furie, De Goe de Aarde en Strange Interlude, naast popu laire triomfen als Viva Villa, Het Jolige Weeuwtje, Rose Marie en San Francisco. Films van zuiver Engelsche cultuur en men taliteit als de Dickens' films David Copper- field, A Tale of Two Cities, Quality Street en The Barrets of Wimpole Street, voerden evenzeer den brullenden leeuw in hun be gintitel. En Thalberg's levensdoel: steeds zoover vóór den publieken smaak uit te zijn en deze op te voeren, als een millioenen- industrie maar met eenige rpogelijkheid toe laat Nicolas Schenck's recente uitspraak, dat er „niets mankeert aan de filmindustrie, dat niet door waarlijk goede films verhol pen zou kunnen worden", vinden hun dage lij ksche bevestiging in de bezielde samen werking van hoog tot laag dier 4000, die tesamen aan Louis B. Mayer's uitspraak, in wezen „onze big happy family", waarde en werkelijkheid geven. In den driehoek tusschen de elkaar snijdende hoofdwegen liggen de voornaamste sound-studio's der jubileerende Metro-Goldwyn-Mayer van Culver City. De Amerikanen z(jn groot in het fascinee- rend opdienen van schijnbaar droge statis tieken. Voor den tegenwoordigen stand der Metro-Goldwyn-Mayer mogen derhalve wel licht de volgende losse feiten een algemee- nen indruk geven: In Culver City staan 24 „air-conditioned" sound-studio's, met dubbele deuren. De grootste hebben een speel-oppervlak van 4000 M2. elk. De vaste bouw-décors beslaan zoowel Afrikaansche oerwouden als scheeps- dokken, een haven, bergen, tuinen, Italiaan- sche, Engelsche, Duitsche, Chineesche en an dere dorpen. De dagelij ksche politiedienst wordt verricht door 50 man uit eigen corps. Een school voor jonge sterren bevindt zich binnen M-G-M's muren, evenals een eigen spoorwegstation en een electrische centrale, voldoende voor de volledige verlichting en verwarming van een behoorlijke provincie stad. Typeerender nog is wellicht het feit, dat de telefonisten van M-G-M in Culver City dagelfjks meer interlocale gesprekken aan vragen dan een stad van 50.000 inwoners. 4000 tot 5000 employé's bevolken deze stu dio's en vervullen er 117 verschillende be roepen. Niet minder dan 15.000 acteurs staan ingeschreven bij de Casting Depart ment. Het aparte M-G-M-restaurant kan aan zijn enorme reeksen tafels 2000 menschen tegelijk eten en drinken geven. De moderne requisieten-afdeeling alleen heeft genoeg meubels, lampen, porcelein etc. om 3000 be hoorlijke burgermanswoningen volledig te installeeren. De afdeeling moderne kleeding kan tegelijkertijd 24.000 menschen kleeden, doch merkwaardig genoeg dubbel zooveel mannen als vrouwen waaruit alweer blijkt, dat voornamelijk de heeren der schepping confec tie dragen! In het geluidsarchief han gen filmstrooken, die meer dan een kwartmillioen on derwerpen behandelen, een onschatbare encyclopedie, samengesteld uit het wereld nieuws en cultuurfilms over de gewoonten en zeden van andere volken en er komen 350 K.M. per jaar aan deze strooken bij! Het boeken- archief behandeldt 500 aan vragen per dag en antwoordt op alles, van historische data af tot moderne etiquette toe. Alle bijzondere geluidseffec ten staan kant en klaar op speciale filmstrooken, zoowel het tsjiln» van een krekel als het explodceren van een modernen oorlogsbom. De scenario-afdeeling leest tusschen 20.000 en 25.000 manuscripten, short stories, romans en tooneelstukken door in één jaar tijds in meer dan 20 talen. De gemiddelde M-G-M productie bedraagt 50 hoofdfilms per jaar dus nagenoeg één per week, tegenover meer dan 100 shorts. En in de gewelven onder de 137 gebouw® bevinden zich vertrekken, die geen bezoeker aanschouwt: in een ervan liggen dozijnen baren zuiver zilver. En dit is niet het ver. mogen der firma! Het is slechts uit de don» kere tanks der ontwikkel-installatie che misch verzameld materiaal, dat elk jaar aan de Amerikaansche Munt wordt verkocht.. Warner Bros verfilmen Howartl Hughes' wereldvlucht. Warner Bros hebben direct na het slagen van Howard Hughes' wereldvlucht het sce nario van „Gone With the Wind" in over eenstemming hiermede laten veranderen, Kay Francis zal de hoofdrol vertolken. Metro-Goldwyn-Mayer verfilmt »A Christmas Carol". Het beroemde werk van Charles Dickens „A Christmas Carol" zal door Metro-Gold wyn-Mayer in productie worden genomen. Lionel Barrymore zal de rol van den hoofd persoon Scrooge vervullen. De nieuwe teekenfllm-studlo van Metro-Goldwyn-Mayer, waar de „Happy Harmoniea" gemaakt worden en 200 man personeel hun dagelijksch werk vinden. DE BRAND VAN OUD CHICAGO. City-Theater. Wat het boeiende hoofdnummer van deze week in het City-Theater brengt op 't gebied van ensceneering, massa-regie, enz. is eenvoudig verbluffend en de film bereikt haar climax in de uitbeelding van den geweldigen Chicago-brand in het jaar 1871. Wat er vóór dien in de stad Chicago voorviel hangt nauw samen met de ge schiedenis van de familie O'Leary, die in het verhaal zoo'n belangrijke rol speelt. De vader Patrick was reeds in 1854 op weg naar de groote stad, doch door een ongelukkigen samenloop van omstandig heden heeft hij Chicago niet bereikt. De moeder met haar drie zoons wel en in 1870 ziet de toeschouwer allen opgegroeid tot invloedrijke personen in Chicago. Jack O'Leary, de oudste, is advocaat en Dion, de tweede zoon, leeft in de Patch, de amusementswijk in Chicago. Daar wordt de laatste meer en meer een invloedrijk persoon, vooral na zijn samenwerking met Belle Fawcett, de meest bekende variété ster van die dagen. Spoedig begint ook de politiek een woordje mee te spreken en ziet men de toenadering en verwijdering Van de beide broeders. Vooral als Jack met hulp van Dion tot burgemeester van Chicago is gekozen. En dan als Jack de geheele Patch wil opruimen, breekt door een ongeluk de groote brand uit, die het geheel van hout opgetrokken gedeelte der stad in vlammen doet opgaan, met de paniek en verdere gevolgen ook voor de hoofdpersonen. Op buitengewone wijze is dit alles in beeld gebracht, maar ook het spel der hoofdfiguren verdient aller aan dacht. Don Ameche en Tyrone Power zijn de beide broers en zij spelen schitterend. Alle hulde ook aan de uitbeelding die Alice Brady. (de moeder) en Alice Faye (Belle Fawcett) geven. Zij maken van deze film een boeiend en meesleepend ge heel, dat nog lang een indruk va? groote bewondering zal achterlaten bij hen, die de film zagen. Niet minder groot dan de in druk van „San Francisco" zal ook die zijn in oud Chicago. En geen filmliefhebber zal dit nummer verzuimen. Het uitgebreide hoofdnummer werd voorafgegaan door een zeer mooi jour naal, een aardige gekleurde teekenfilm van één van Walt Disney's helden, n.1. Woerd Snater, en een aardige show-film van Vitaphone met muziek, zang en dans, opgenomen tijdens een foto-wedstrijd. Het was voor de directie van het City- Theater zeker een teleurstelling dat zij tegen zes uur telegrafisch bericht ontving van Joe Petersen dat hij door ziekte ver hinderd wa^ 's avonds op te treden. Hij zou heden (Zaterdag) nader bericht sturen. De mogelijkheid bestaat dus dat men den Engelschen jongenssopraan alsnog hier in het City-Theater te hooren zal krijgen. Belangstelling is er wel voor. ALARM OP DE RENBAAN. Victoria-Theater. „Alarm op de renbaan" is de titel van de eerste hoofdfilm en wie van paardenraces houdt, kan hier zijn hart ophalen. Trouwens niet alleen hij, die zich voor de renbaan in teresseert, want deze alleraardigste film heeft ook voor anderen een groote bekoring. Er zit spanning in, het geldt een wedloop niet alleen van paarden, maar ook van eer lijke menschen tegen schurken en het slot is natuurlijk, dat de eersten het winnen. Judy Garland, Sophie Tucker, Mickey Rooney en Ronald Sinclair werken hier samen om deze film tot iets bijzonders te maken. Er zijn vele komische tooneeltjes, maar er is ook onzekerheid en spanning en ten slotte de be vrediging, dat het onrecht gestraft wordt. De tweede hoofdfilm, die eigenlijk de eer ste is omdat zij aan de andere vooraf gaat, brengt ons in Hollywood en eenmaal daar is er natuurlijk op filmgebied het beste van het beste te aanschouwen. Buitengewoon interes sant zijn de opnamen van een groote revue en daarnaast is er een alleraardigst geschie denis van twee verliefde menschen, waarvan de vrouwelijke helft met alle geweld naar Hollywood wil om er een filmster te worden. Voor de komische intermezzo's zorgen nie mand minder dan Stan Laurel en Oliver Hardey en wat zij in deze film naar voren brengen doet de toeschouwers schateren van het lachen. Waar dit onafscheidelijke twee tal op het doek verschijnt, heeft men de zekerheid een vroolijken avond te zullen be leven en dat alleen is al voldoende om er eens uit te breken en het edele tweetal in Hollywood aan den arbeid te zien. Vooraf gaat een uitgebreide serie wereldnieuws en daarnaast zijn er zeer duidelijke opnamen uit het binnenland o.a. van de ramp met den Scheveningschen logger en last not laest een uitgebreide film van de feestelijkheden welke op 8 October in de stad der Victorie zijn gehouden. DE STILLE VERKLIKKER VAN SCOTLAND YARD. Roxy-theater. Niet alleen Scotland Yard, maar heel Londen houdt zich bezig met den „Stillen Verklikker". Deze groote onbekende ver raadt n.1. iederen juweelendief aan Scotland Yard, die niet van plan is hèm als heler te laten fungeeren. Het gevolg is, dat het aantal juweelendiefstallen onrustbarend stijgt, omdat ieder, die in het „vak" geen onbekende is, weet zijn juweelen aan hem kwijt te kunnen. Vele andere diamant liefhebbers zijn opgeborgen omdat ze zich tegen den wil van den mysterieuzen onbe kende verzetten. En dan komt daar natuurlijk de scherp zinnige speurder, die tenslotte mr. X. weet te ontmaskeren. Het is in dit geval de oud-inspecteur van de Yard Barrabal, die echter, aan lager wal en aan den drank geraakt, uit den dienst ontslagen is. Hij krijgt nu zijn groote kans om opnieuw te beginnen: zoodra hij niet meer drinkt en den geheimzinnigen verklikker weet te vinden en aan de politie over te leveren, wordt hij weer aangesteld in zijn oude functie. En het komt in orde. Na veel moeite en veel verwikkelingen komt hij in dienst b(j Sutton, die hij ten slotte als den dader en den moordenaar van een opstandigen juweelen-dief weet aan te wijzen. Dat Carol Stedman, een jongedame, die in het verhaal ook een rol speelt, het hart van inspecteur Barrabal zoo terloops steelt blijkt voor hèm aanleiding te zijn niet al leen de hand te leggen op Sutton maar ook op haar. Haar vonnis luidt ook „levens langWaar ze men kan het haar aan zien echter in het geheel geen bezwaar tegen schijnt te hebben. De hoofdrollen worden vervuld door Edmund Lowe (Barrabal) Sebastian Shaw (Sutton) en Am Tod (Carol Stedman). Deze verfilming van het boek van Edgar Walace is zeer goed. De spanning stijgt tot het laatst toe. De geweldige climax culmi neert in de bekentenis van Sutton, die Bar rabal hem weet af te dwingen. Een interes sante, spannende film, zeer goed gespeeld. Het voorprogramma geeft: De snelheids duivels (de titel zegt voldoende!) en we reldnieuws. HET GEHEIM VAN DR. FELGENTRAU. Bioscoop Harmonie. De bekwame regisseur Hans H. Zerlett heeft een alleszins gave rolprent samen gesteld van Carl Unsalt's roman „Der Arzt aus Leidenschaft", een film die onder den titel „Het geheim van dr. Felgentrau" haar intrede heeft gedaan en nu tot en met Woensdagmiddag in Bioscoop Harmo nie wordt vertoond. Wij hebben Donder dag van den inhoud dezer film reeds een kort resumé gegeven en daaruit zal den lezer wel gebleken zijn, dat een spannen de geschiedenis den bezoekers te wachten staat. Inderdaad, men zal niet teleurge steld worden. Albrecht Schönhals en Hans I Söhnker die men hier al meer op het witte doek heeft gezien, spelen er als dok toren een voorname rol in, eerstgenoemde als dr. Felgentrau, de man die op de pa pieren van een aan lager wal geraakten neef toegang tot de universiteit kreeg en toen door groote inspanning dokter kon worden. Hij was zeer zwijgzaam en spra£ niet over zijn verleden, maar wijdde zien alleen aan zijn beroep en zijn studie. *ia een proces, waarin hij (ten onrechte) van moord werd verdacht, wordt het levens geheim van den jongen dokter bekend. Het spel van beide doktoren is voortref felijk, de ziekenhuis-scènes, die er zee vele zijn, worden levendig gespeeld, zoo dat zij een sterken indruk nalaten. Zeer sterk is dr. Felgentrau als wetenschappe" lijk man, die een door hem uitgevonden serum tegen bloedvergiftiging, na het op dieren te hebben geprobeerd, ook op zich zelf toepast. In datzelfde ziekenhuis bloeit de liefde van Elisabeth Oldewig voor hem op, maar haar verlangen w°r op zware proef gesteld, totdat na vee hopen en»tal van teleurstellingen toch nog haar hartewensch die ook de zijne is ~J" vervuld wordt. Natuurlijk ontbreekt ook in deze film een speelfilm van ze hooge kwaliteit de grappige noot nie Na zeer veel geïllustreerd nieuws binnen- en buitenland brengt het vo programma de klucht „Eieren-ellende Popeye wandelt en zingt en vecht wc er treedt een cabaret op met verrass goeden dans en dan is er nog een teeken film van een gelukkige familie (h-1 Kat), alles te zamen met het hoofohh mer een programma vormend, dat k als een klok.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 12