HONIG's KEUKENSTROOP^^ ALINE ESTER'S ROMAN De N.Z.H.R.M. 140 jaar. Toekomstplannen en onderscheidingen. Brand in machinefabriek, f 30.000 schade. Snelle uitvoering van open bare werken gewenscht. De Kamer over de Waterstaats- begrooting. SP Drie paarden aangereden. Twee ervan gedood. Verkeersfondsbegrooting 1939. Het oordeel der Kamer. Ernstige fout van een binnenschipper. Verkeerde boordlichten heest oorzeek ven echeeperemp. TWEEDE BLAD. !Bimtm£and De noord- en zuid-Hollandsche red ding-maatschappij bestaat vandaag honderd veertig jaar. Langer dan een eeuw heeft deze maatschappij, voortgekomen uit parti culier initiatief en in stand gehouden zonder een cent subsidie van over heidswege, haar menschlievend werk aan onze gevaarlijke kusten verricht. Meer dan zesduizend menschen hebben hun leven te danken aan de dappere be manningen van' de reddingbooten der N. en Z. H. R. M. In 1938 zijn 48 zeelieden van een wissen dood gered. Doode handbelasting. Zooals wij reeds schreven, ontvangt de N. Z. H. R. M. van overheidswege geen subsidie, integendeel, er moet nog steeds een belangrijk bedrag door de maatschap pij worden betaald aan z. g. n. doodehand- belasting. Een vreemde combinatie: een reddingmaatschappij, die „doode" hand be lasting betaalt. Terecht koestert het be stuur de hoop, dat bij de a.s. herziening van de wet de noord- en zuid-Holandsche hiervan zal worden vrijgesteld, wat voor de kas een verschil van 2700 zou uitma ken. De 10.000 contribuanten dragen geza menlijk pl.m. 40.000 bij, de intrest van het kapitaal bedraagt pl.m. 48.000. Maar om de begrooting sluitend te krijgen moet de reddingmaatschappij ca 50.000 per jaar aan giften en legaten ontvangen. De uitgaven stijgen steeds. Er is voor het omvangrijke werk aan onze gevaarlijke kust veel geld noodig voor vernieuwing van het materiaal, voor pensioenen en on dersteuningen van oud-redders en wedu wen van redders wordt bovendien ieder reeds 2.5000 uitgegeven. Toekomstplannen. Over de toekomst vertelde de secretaris, de heer H. Th. de Booij ons het volgende: De technische-adviseur van de N. Z. H. R. M., prof. Vossnack te Delft is bezig met het ontwerp van een nieuwe motorstrand- redingboot, van 9 yt m. lang. Er zullen twee booten van het nieuwe type worden gebouwd. De eerste de president van Steyn een geschenk van dr. Hendrik Muller te Den Haag, is bestemd voor Eg- mond aan Zee, ter vervanging van de daar gestationeerde roeireddingboot. De tweede een geschenk van de Nederlandsche schooljeugd wordt te Scheveningen ge stationeerd. In beide plaatsen wordt een nieuw bootenhuis gebouwd en voor de mo- torredingboot te Scheveningen wordt een nieuwe waterdichte motortractor, die de fiere naam van „Zeeleeuw" zal dragen, gekocht. De stations de Krim en Cocksdorp worden samengevoegd, waardoor de roei reddingboot van de Krim kan worden af gevoerd. Voor het nieuwe station zijn een motortractor «en een reddingbootwagen noodig. De regeering zal op Texel in werkverschaffing een weg doen aan leggen van het nieuwen bootenhuis naar de westkust van Texel. Verscheidene nieuwe bootenhuizen zullen worden gebouwd, n.1. te Katwijk aan Zee, Noordwijk, Zandvoort, Wijk aan Zee, de Koog, Oosterend (Terschelling), Nes (Ame land) en Schiermonnikoog. Met deze vernieuwingen is een bedrag van 400.000 gemoeid. Wij hopen, aldus de heer Booy, in staat te zijn deze plannen vóór 1945 te kunnen verwezenlijken. Onderscheidingen. Vandaag op haar verjaardag heeft de N. Z. H. R. M. onderscheidingen aan red ders uitgereikt, o.m. te Scheveningen aan de redders van de bemanning van de Sch. 102. LOGGER GESTRAND BIJ KATWIJK. Tusschen Katwijk en Noordwijk is he denmorgen tengevolge van den mist een Scheveningsche logger gestrand. Gezien het gunstige weer, is er geen reddingsboot ter assistentie uitgevaren. Bij hoog water zal het schip waarschijn lijk op eigen kracht weer vlotkomen. Gistermiddag is brand ontstaan in de in- zetafdeeling van de machinefabriek der firma Frans Smulders aan de Croeselaan te Utrecht. Bij het overgieten van olie is een drup pel op een heeten inzetoven terechtgeko men, waardoor een begin van brand ont stond, hetwelk niet kon worden gebluscht. Men alarmeerde de brandweer, die er in slaagde uitbreiding van het vuur tegen te gaan. De geheele afdeeling, ondergebracht in een loods, welke gedeeltelijk uit steen en hout opgetrokken was, werd een prooi der vlammen. De in de loods staande ovens werden eveneens geheel vernield. De schade bedraagt ongeveer 30.000 en wordt door verzekering gedekt. Aan het voorloopig verslag wordt het volgende ontleend: Vele leden drongen aan op een zoo snel en zoo uitgebreid mogelijke uitvoe ring van openbare werken. Het depar tement van waterstaat kan een belang rijk aandeel leveren in de bestrijding van de werkloosheid, omdat het steeds zeer belangrijke projecten doet uitvoe ren en in voorbereiding heeft. Als voorbeelden noemde men snellere uit voering van de groote autosnelwegen en het verbeteren van de afwatering in westelijk Noord-Brabant. Verscheidene leden achtten het gewenscht, dat de verregaande mechanisatie bij de uitvoering van openbare werken eeniger- mate zou worden Leperkt, omdat ook daar door het aantal te werk gestelden grooter zou kunnen worden. Deze leden vroegen tenslotte, of het niet mogelijk zou zijn, groote werken, welke nu in één geheel worden aanbesteed, in onder deden aan te besteden, opdat ook kleine aannemers zouden kunnen inschrijven. Hierdoor zou, naar zij meenden, de arbeids- spreiding worden bevorderd. De vele ongelukken. Van verschillei de zijden werd gewe zen op de ontstellende toeneming van het aantal auto-ongelukken. Men hoop te, dat de invoering van de wegenver keerswet met wegenverkeersregL en -beschikking daarin verbetering zal brengen. Verscheidene leden drongen er op aan, dat in meerdere mate afgescheiden rijwiel paden langs drukke wegen zullen worden aangelegd. Vele leden meenden, dat het politietoe zicht op de naleving van de verkeersvoor- schriften zeer veel te wenschen overlaat, vooral op de buitenwegen. Vele leden betuigden hun teleurstelling over het feit, dat de Rijtydenwet 1936 nog steeds niet in werking is getreden De be hoefte aan deze wet doet zich van dag tot dag meer gevoelen. Tenslotte werd nog uitvoerig gesproken over de belangen van de mijnwerkers in de Limburgsche mijnen. Van verbetering van de pensioenen der mijnwerkers is nog wei nig sprake, evenmin als van de verkorting der arbeidsduur tot 45 uur per week. FORENSEN PROTESTEEREN. Tegen de opnieuw voorgestelde forensenbelasting. In de gisteravond te Amsterdam gehou den jaarlijksche vergadering van den algemeenen bond van forensen zijn de beide wetsontwerpen betreffende de ge- meente-financiën ter sprake gekomen, welke wetsontwerpen enkele weken gele den door de regeering bij de Tweede Ka mer der Staten Generaal zijn aanhangig gemaakt. Hoewel het hoofdbestuur zich nog verder beraadt omtrent de feitelijke beteekenis van het wetsontwerp, waarbij zooals men weet wordt voorgesteld opnieuw een forensenbelasting te heffen, bleek de vergadering unaniem van oor deel, dat in 1929 bij de wet op de finan- ciëele verhouding van rijk en gemeenten het stelsel van een afzonderlijke belasting der forensen op staatsrechtelijke gronden in principe is afgeschaft en afgeschaft be hoort te blijven. Groot zal het aantal forensen zijn, dat in de toekomst meer belasting zal moeten betalen. De vergadering gaf uiting aan haar bevreemding dat feitelijk wordt voorge steld een herverdeeling van belasting opbrengsten tusschen woon- en werkge- meenten, ten nadeele van de woonge- meenten en bovendien met een soort boete voor de forensen. De vergadering verwonderde zich over het totaal gemis aan overzichtelijk cijfer materiaal om de werking der wet te be- oordeelen. HET ROODE KRUIS ZOEKT NOG TWEE MILDE GEVERS. Binnen enkele dagen moeten er nog twee milde Nederlanders gevonden worden, die elk 1000 willen schenken aan het Ne derlandsche Roode Kruis, ten einde het z.g. „tien milde geversplan" volledig te doen slagen. Men weet dat er een Hagenaar was, die 100 schonk, welke hij tot 1000 wilde HET ROODE KRUIS Opleiding en oefening van transportcolonnss o'efenlng'van imeSMLJ Opleiding van 14.000 helpsters fe Jl Inrichting hos pitalen ln mobi lisatie- of oor- logstüd Verzorging Zieke rr7~ en gewonde mili- "l tairen ln oor-I-j>~ lOgBtUd Modern zieken vervoer Hulp bU rampen Uitzending Ai ambulances 600 hulppos ten langs de wegen Patrouilleeren bU gevaarl^ke punten Bloedtrana- H Qgjl fusiediensten g KWI Hulp by Lour- destransporten enz. Protectoraat parkherstel- llngsoorden, Roode Kruis- hondenvcreen. enz. Eer6te hulp by marachen, wedstrydan, vergaderingen Uitwisseling krygsgevange nen, hulp aan vluchtelingen Levensmiddelen, kleeren,medi- cynen naar nooddruftigen 1/h buitenland Organisatie hulpacties by rampen en nood Radio-medische adviezen OSS D O G Li ln ieder huls Een Lid van 't Roode Kruis Postgiro 2 2 12 0 (Uin.contrib.f 1.- p.J.) HOOFDBESTUUR ROCDE KRUIS - DSH HAAQ aanvullen indien er nog 10 individueele gevers van.elk 1000 gevonden werden. Acht zulke gevers hebbel!'zich, behalve den initiatiefnemer, aangemeld en meerendeels de toegezegde bedragen ,ook reeds gestort. Nog twee keer hoopt het hoofdbestuur op zijn postrekening 22120 deze week een bij schrijving van 1000 aan te treffen. Dan zal binnen enkele weken tijds een som van 11.000 in de kas van het Roode Kruis zijn gevloeid onder dit „milde geversplan". Een hoogst welkome versterking der kasmidde len van deze instelling, die bij haar mensch- lievenden arbeid voor steeds stijgende uit gaven staat. DOOR EEN AUTOBUS AANGEREDEN. Wielrijder om het leven gekomen. Gistermiddag is op den Arnhemschen straatweg, nabij Bronbeek, een doodelijk ongeval gebeurd. De 38-jarige S. Slemkes, zoon van een slager uit Arnhem, fietste ln de richting Arnhem. Uit tegenovergestelde richting kwam een bus van de Geldersche tramweg mij. Kort voordat S. de bus zou passeeren, zwenkte hij naar links, waar door hij vóór de bus kwam. Een aanrijding was onvermijdelijk. S. werd op slag ge dood. Zijn rijwiel werd totaal vernield, en de bus werd beschadigd. Het stoffelijk overschot en de bus zijn door de politie in beslag genomen. Uit het onderzoek is ge bleken, dat de chauffeur van de bus geen schuld treft. Het slachtoffer leed aan toe vallen. Op den Graafscheweg, nabij de brug over het Maas- en Waalkanaal, is gister avond een gespan, bestaande uit drie paar den, door een vrachtauto van de melkfa briek „Kurena" te Wychen aangereden. Van de drie paarden, eigendom van den landbouwer Albert te Hatert, werd één op slag gedood. Het tweede moest ter plaatse worden afgemaakt, terwijl den derden op hol sloeg. Spoedig kon men het paard grijpen. Persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan. De aanrijdende auto werd be schadigd. AANGEREDEN EN OP SLAG GEDOOD. Op den Rijksweg bij Sittard, even voor Geleen, is gisteravond de vijftig-jarige café houder W. Pelzers uit Geleen, door een per sonenauto, bestuurd door den heer van R. uit Best, aangereden en op slag gedood. P. stak te voet den weg over om aan den overkant zijn rijwiel, dat hij daar had neer gezet, te halen. De man was gehuwd en vader van vier kinderen. KNAAPJE DOOR AUTO GEGREPEN EN GEDOOD. Vanmorgen is te Hoogkeppel een onge luk gebeurd met doodelijken afloop. De achtjarige E. Minkhorst uit Hoogkep pel wilde alhier per fiets den rijksstraatweg oversteken, zonder richting aan te geven. Op dat oogenblik werd hij gegrepen door een hem achterop rijdende auto. De jongen was op slag dood. LEK IN DE GASLEIDING GEZOCHT MET EEN AANGESTOKEN LUCIFER. Gevolg: een ontploffing. Het gebeurde gistermiddag in een perceel aan de Prinsengracht. Een juffrouw, die ge lijkvloers woont, rook in haar kamer een sterke gaslucht. Zij wist, dat beneden in den kelder een metselaar aan het werk was. Zij dacht: „die man zal er wel meer van weten. Misschien heeft hij met een scherp voor werp de gasleiding geraakt. Ik zal hem eens waarschuwen". De juffrouw liep den kelder in, waar ze een nog sterkere gaslucht constateerde. De metselaar aan wien ze dit vertelde, had wel is waar reeds eenigen tijd een eigenaardige lucht waargenomen, maar aan gas zoo zeide hij had hij nog niet gedacht. Toen deed deze metselaar een Zwitser iets ergs en iets heel overstandigs. Hij ontstak een lucifer en ging op onderzoek uit. Plotseling een vlam, een ontploffing en met een hevig lawaai stortte het muurtje, de afscheiding tusschen kelder en stoep, in. De metselaar werd tegen den grond ge slingerd, kreeg vallende steenen in het ge zicht en werd dermate gewond, dat hij in het Binnengasthuis moest worden opgenomen. De juffrouw kreeg geen letseL Verschenen is het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over de begroo ting van het Verkeersfonds voor 1939. Sommige leden vestigden wederom de aandacht op de zware lasten, welke op het motorverkeer drukken, waardoor de ontwik keling van dit verkeer wordt belemmerd. In het bijzonder hadden zij bezwaar tegen de hooge benzinebelasting. Andere leden gaven daarentegen in over weging de benzine zwaarder te belasten met gelijktijdige afschaffing van de motorrijtui genbelasting. De Spoorwegen. Opgemerkt werd, dat, hoewel bij de reor ganisatie van het Spoorwegbedrijf, welke op 1 Januari j.L is ingegaan, de kapitaallasten van dit bedrijf aanzienlijk zijn verlaagd, na melijk met de rente en de aflossing van 140 millioen, een kapitaallast is overge bleven van ongeveer 240 millioen. Dit kwam velen leden nog veel te hoog voor. Verscheidene leden meenden t„ dat de N.V. Nederlandsche Sn Wete«. - al dan niet in samenwerki!00^^ N.V. A. T. O. heph„Uel 1, den kostprijs vrachtvervoer neder> althans haar tarieven zoo stelt arineeiï,t' de scheepvaart en het autoverv voortbestaan in vele gevallen °6r het wordt gemaakt. 0nm°ftlijl{ Zij keurden deze politiek af die en chauffeur tot armoede brénat pper spoorwegtekort vergroot. en het Verscheidene leden merkten met u heid op, dat het tekort in het Den!i« rgd* van de Ned. Spoorwegen op 31 r, onds rond f 350 millioen zal bedrasen ember snel zal blijven oploopen. De reeJS„Vercler klaart in de Millloenennota dat He .g Ver- van 9 millioen zal moeten worden ^0ïtin8 Dit bedrag achtten deze leden echter at" laag, daar het berekend was voor het a?!t? van een tekort van 192 millioen jaren. Zij drongen er daarom op aan hÜÏ l6° Rijk ten spoedigste z(jn stortingen zal V vatten en wel met hoogere bedrad 9 millioen per jaar. da<i Verscheidene leden wezen er op het aantal ongevallen by onbewaakt! overwegen hand over hand toeneemt. Er is dus voor den minister en d Spoorwegdirectie alle reden, dit vraag' stuk opnieuw in den breede te bezien Wederom drong men aan op het vervangen van een aantal spoorwegovergangen k nivea» door tunnels of bruggen. u Vele leden drongen er op aan, dat de mi nister bevordere, dat veel scherper dan than toezicht zal worden gehouden op de in den spoorwegboekhandel aangeboden lectuur Gaarne zou men een uiteenzetting ontvan gen van de redenen, welke er toe geleid hebben om voortaan een president-directeur en daarnaast ten hoogste twee directeuren aan het hoofd der Ned. Spoorwegen te stel- len in plaats van ten hoogste twee directeu'i ren, zooals tot nog toe niet het geval was. Kanalen en wegen, Wat de verbinding Amsterdam-Boven-Ryn betreft, werd opgemerkt, dat de werkzaam heden tot verbreeding van het Merwedeka- naal zeer weinig voortgang hebben. Vooral nu de nieuwe sluis te Vreeswyk in gebruis is genomen, achtte men het voor de scheep, vaart van groot belang, dat dit werk spoe dig tot een einde wordt gebracht. Vele leden spraken hun voldoening uit over de activiteit der regeering ten aanzien van den aanleg en de verbete ring van verkeerswegen. Wat in Neder- land op dit gebied geschiedt, kan, naar hun meening, den toets van vergelij king met het buitenland doorstaan. Verscheidene andere leden, hoewel even eens van oordeel, dat in ons land op het ge bied van den wegenbouw belangrijke wer ken tot stand zyn gekomen, meenden toch dat in dit opzicht, mede in verband met de groote werkloosheid, nog niet genoeg wordt gedaan. Donderdagavond is het instructievaar tuig „Prinses Juliana" van het Onderwijs fonds voor de scheepvaart, dat deze week met de leerling-matrozen, die aan boord wor den opgeleid, een oefentocht maakt, te Lem mer aangekomen. De kapitein van de „Prinses Juliana", de heer J. Salomons, rapporteerde, dat hy op ongeveer drie myl afstand van de haven van Lemmer, even ten Zuiden van het einde van het in uitvoering zijn de dükgedeelte van den Noord-Oostpol der, dat by Lemmer begint, op het laat ste moment een ernstige aanvaring mB een klein onbekend gebleven motor schip, heeft voorkomen. De „Prinses Juliana" voer tegen half acht met volle vaart in de richting van de haven JxutftetM Uit het Engelsch L door W. A. C. 23) Hier passeerden zy verschillende dor pen, die in meer of minder ellendigen toe stand verkeerden en die, naar mate het land meer sporen van verwoesting droeg, met grootere onderlinge tusschenruimten van elkaar verwyderd lagen. Dat men de overblyfselen van huizen, die eenmaal hadden bestaan, weer trachtte te herstel len, was een aandoenlijk bewijs van den geest om weer tot welvaart te geraken. Eenige kilometers voorby de brug met yzeren dwarsbalken, die zij passeerden de oude was vernield hield David stil. Zy waren by een groepje huizen gekomen, tamelyk ver van den hoofdweg, met het gewone, van planken opgetrokken café en vlak er naast volkomen vernielde huizen. Ver links en vóór hen zagen zij een uitge strekt verwoest terrein. In 1921 was 't nog niet beploegd en men zag er op vele plaat sen diepe granaattrechters en geraamten van boomen. „Laten we, voor 't geval we honger kry- gen, in dit cafétje wat chocolade koopen; ik heb vergeten die mee te brengen. Ik zou ook graag een van die zonderlinge keeten van binnen willen zien", zei Laline. Zy stapten uit de auto en traden de deur binnen. Een vriendelyke, oude Fransche boer was de caféhouder; hij heette hen welkom met de gewone minzaamheid van zijn landgenooten. „Chocolade? O ja zeker!" Er ver scheen een knappe dochter van een jaar of vyftien, zestien, wier herinnering aan den oorlog niet zoo tragisch was als die van haar ouders. Ze was vol bewondering voor Laline. „Zoo mooi als een engel!" zei ze later. Was er nog een bomvrij onderkomen, voor zoover hy wist? vroeg David den ouden man. Niet vlak by, maar eenige kilometers verder op, in de richting van Gomme- court, in Noordelyke richting, misschien wel. Tevredenheid en opgewektheid heerschten in deze armzalige woning; La line werd er zeer door getroffen. „Zij zyn net zoo tevreden, alsof alles by het oude was!" zei ze, terwijl zy in de auto stapten en doorreden, met hun pak choco lade veilig in David's jaszak. „Dat is de onsterfelyke geest van Frank- ryk". De weg leidde nu door een treurig land schap, waarin het jonge, frissche groen het contrast met de naargeestigheid nog meer op den voorgrond deed treden. „Ik voel, dat we in de buurt komen, waar ik heen wil", zei David opgewekt en zy sloegen een zyweg in, terwijl zwarte skeletten, die eenmaal boomen waren en zich scherp tegen den hemel afteekenden, hun sombere geschiedenis vertelden. „Je kunt je niet voorstellen, hoe het er hier uitzag, toen er niets wilde groeien", zei hij, „daar de grond wegens de ge sprongen granaten te vol zat met chemi sche stoffen om zelfs onkruid te laten op schieten". „Het moet vreeselijk zyn geweest". Toen de weg niet meer dan een voetpad werd en tenslotte geheel eindigde, zagen zij op den hoek iets, dat een kerkmuur kon zyn geweest. Zy moesten stilhouden en waren nu kilometers verwyderd van men- schelijke woningen, zelfs van de minste planken hut. Een stukgeschoten yzeren crucifix hing scheef aan een verbogen yzeren paal het eenige overblyfsel van wat een altaar was geweest. Toen zy om den hoek kon-, den zien, lag daarvoor een oude, heel oude priester in een havelooze soutane, geknield met zyn handen opgeheven naar de zon. David nam zyn pet af en zei in het Fransch: „Eerwaarde vader, zijn we hier dicht by een dorp, dat nu verdwenen is en eenmaal Etticourt heette?" - De oude man keek om en zag hen eèn oogenblik als in een verdooving aan. „U staat thans op de verste verwyderde ruïnes ervan", antwoordde hy. „Dit was myn kerk die hoop steenen, daar by die loopgraaf!" Zijn zachte oogen, als van een heilige, keken hen welwillend aan. Zy spraken een oogenblik met hem. Ja, die beroemde Duitiche onderkomens waren hier, dwars door het terrein gaande, niet meer dan twee honderd vyftig meter verwijderd. De opruimingscommissie was er lang geleden geweest, maar zy had ze gelaten, zooals ze waren, omdat hy er ver- blyf in hield. „Een er van is myn kluis, waar ik ga bidden", zei hij met bevende stem. Öe overige waren in slechten toestand en hij had onlangs van iemand, die hier voorby kwam, gehoord, dat ze weldra zouden worden dichtgeworpen. Zij bemerkten, dat de arme, oude man malende was. Zijn vermagerde lichaam, gehuld in de versleten soutan.;, was uiterst zwak, maar hij zag er zindelijk uit en was geschoren. Laline's weeke hart was diep ontroerd. Zou ze misschien iets kunnen doen om hem te helpen? „Ik heb geen kudde meer. Ze is ver spreid en Etticourt was zoo klein, dat men er wel het laatst aan zal denken", zei hij berustend. Kon hij hen soms naar de bomvrije on derkomens brengen? vroeg David beleefd. Het zou zoo vriendelijk van hem zijn, want anders moesten ze, als ze eenmaal de auto hadden verlaten, doelloos loopen dwalen. De oude priester wees naar net Noorden, over een betrekkelijk effen stuk grond. „U zoudt daarover wel kunnen ryden, mijnheer en verder moeten we loopen. Ik zal het u wijzen". Zij bedankten hem hartelijk, maar als het ver weg was, mochten zij hem dan al die moeite wel veroorzaken? „Ik zal deze dame tot die lijn van boom stronken rijden en dan terugkomen om u te halen, eerwaarde vader", zei David. De oude priester boog beleefd en zij gingen verder. Toen Laline gedurende den tyd, dat de beide mannen over het effen stuk 8rcln. reden, alleen was gelaten, keek ze om zic^ heen. Wat een vreeselijke plek zoo *ef" laten en afgelegen. Men kon zich nie melancholiekers denken, zelfs ondan'cs/em schitterenden zonneschijn. Overal r0 °n haar waren diepe granaattrechters en kleine honderd meter verder op kon ze begin van de loopgraaf zien, tegenover stronken, die eens een bosch waren g weest. .ten De heerlijke Mei-zon scheen te sP°..je. met de wreede souvenirs een muni voorwagen lag nog op zijn kant en wat dat voor een monster, dat er zoo vre CCl» - voorwagen lag nog op zijn kant en wat wa dat voor een monster, dat er zoo vrW^ lijk uitzag? O, een tank! zoo'n tank, w over ze had gelezen. Daar moesten ze i(j bij gaan om te zien! Toen kwam met den priester. __tVt „Ja hier is het", riep hij ve „Wat een wonderlijk geluk, om het dien tijd terug te vinden". ntj Hij reed de auto terug naar een waar de bodem steviger was, bij een veltje en liet haar daar staan. Toen ze door. hebbe" De oude priester scheen hen te ^et vergeten; hy praatte in zich zelf in Latijn; misschien sprak hij een ge maar hij liep als iemand, die de kent en niet twijfelt. hij Zij volgden hem eerbiedig, terwy den weg wees naar de loopgraaf. (Wordt vervolgd)-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 6